Tja, die toevoeging van jou lijkt me wat overbodig....quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:09 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee dat was niet mijn redenatie helder licht.
quote:Allemaal mooi en prachtig, maar wat heb je aan dit idealistische wereldbeeld als je in elkaar getremd wordt op het schoolplein? "Tis niet jouw schuld hoor lieverd. Foei pester!"
Maar werkt dat nog steeds zo anno 2009?quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:45 schreef Vivi het volgende:
Weet je wanneer het pesten stopte? Toen ik het spuug en spuugzat was en de aanvoerder van het groepje zo'n enorme oplawaai verkocht dat ze sterretjes zag. En alle meelopertjes wilden toen ineens vriendinnetjes met me zijn.
quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:21 schreef k_i_m het volgende:
Ik vind dit wel interessant trouwens. Ik heb voor mezelf nog niet echt bedacht welke lijn ik zelf ga doorvoeren. Ik heb zelf op de lagere school ook aardig wat kinderlijke wreedheid ondergaan zonder ooit wat terug te doen en ik vraag me wel eens af of ik ook niet beter de meest valse het haar uit het hoofd had kunnen trekken.
Maargoed, uiteindelijk is zij dik en lelijk geworden en ik alleen maar dik, dus wie heeft er nou gewonnen.
mijn grootste kwelgeest eindigde thuiswonend bij haar (gescheiden) moeder en werkend bij de aldiquote:Op donderdag 18 juni 2009 21:21 schreef k_i_m het volgende:
Maargoed, uiteindelijk is zij dik en lelijk geworden en ik alleen maar dik, dus wie heeft er nou gewonnen.
Pesters grijpen iedere reden aan om vervelend te kunnen doen, dat kan je haar kleur zijn, je schoenen, je tas noem het maar op en ik ben van mening dat je jezelf of je kind niet 200% hoeft aan te passen om maar vooral niet gepest te worden.quote:Op donderdag 18 juni 2009 19:24 schreef Moonah het volgende:![]()
Ik vind ook dat zowel pester als gepeste een situatie samen creëren en in standhouden. De gepeste laat zich immers pesten.
Ik weet niet of het al gezegd is, maar dit valt onder arbo-wetgeving: de veiligheid van de leerling moet door de school gewaarborgd worden omdat die leerling onder die wetgeving valt.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:31 schreef Urla het volgende:
Al moet ik zeggen dat ik denk dat het zorgbeleid op scholen tegenwoordig vanuit de regering steeds meer opvoedkundig word, zodat ze in principe verplicht gesteld zijn dit soort problemen mede op te lossen. Hier kun je zelf als ouder ook druk op uit oefenen.
Hee, dat klinkt wel goed, met die waarschuwing erbij. Heb pas Myrthe aangeraden een klasgenootje terug te slaan.quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:29 schreef debuurvrouw het volgende:
Mijn oudste heeft weerbaarheidstraining gehad. Daar leerden ze 4 stappen plan. Weet niet precies wat de 4 stappen zijn maar wel dat je zegt dat ze moeten stoppen, vertellen wat je gaat doen als ze niet stoppen, en dan ook daadwerkelijk doen wat je beloofd hebt. volgens mij kozen 9 van de 10 voor een knal verkopen.
Het mooie is dat ze leren het eerst op een andere manier op te lossen, maar niet over zich te laten lopen. En die klap komt er vaak niet van. Het idee dat je een oplossing hebt voor een conflict geeft al zoveel zelfvertrouwen dat die conflicten vaak al niet eens meer ontstaan.
Marlieske, ik zeg nergens dat iemand zich moet aanpassen om het pesten te voorkomen. Ik denk zelfs dat je dat juíst niet moet doen. En je vertaling van mijn opmerking (een gepeste laat zich pesten) vind ik niet correct. Uiteraard vraagt niemand erom, duh. Wellicht klinkt laten pesten cru, maar feitelijk is het wel zo. Beide partijen dragen bij aan de situatie (ook al is er niet om gevraagd). Pas als er één het patroon doorbreekt, zal het anders worden. En als je mijn eerdere posts hebt gelezen weet je dat ik wel eens net doe of ik niet zie als een bepaald kind een klap terug geeft.quote:Op donderdag 18 juni 2009 23:28 schreef marlieske het volgende:
[..]
Pesters grijpen iedere reden aan om vervelend te kunnen doen, dat kan je haar kleur zijn, je schoenen, je tas noem het maar op en ik ben van mening dat je jezelf of je kind niet 200% hoeft aan te passen om maar vooral niet gepest te worden.
En als je het allemaal correct denkt te willen doen door de leraar erbij te roepen enz is dat nog meer reden om na school de pispaal van de klas achterna te fietsen naar huis.... ik ben van mening dat een tikje hier en daar dan echt de betere oplossing is. En begrijp me niet verkeerd ik ben er absoluut niet voor om maar bij iedere scheet die overdwars zit je mouwen op te stropen maar als zelfs leraren anno 2009 denken dat iemand er om vraagt om gepest te worden of in jouw woorden zich laat pesten...sorry dan valt mijn onderkaak echt een eind naar beneden.
Een zelfverdedigingscursus is een heel goede manier voor een kind om zelfvertrouwen op te bouwen en weten om te gaan in noodsituaties. M'n zoon staat prima z'n mannetje in 1 op 1 situaties.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 01:01 schreef Faeroer het volgende:
Als ouder sta je verantwoordelijk voor de opvoeding van je kind. Het leren van het goed kunnen oplossen van problemen hoort hier uiteraard bij. Één van deze problemen is pestende kinderen in de vorm van lichamelijk of psychisch geweld. Het is de taak als ouder om ervoor te zorgen dat je kind zich kan afweren van dit soort problemen. Leer hem of haar zelfverdediging, een kind kan op zijn tijd zelf heel goed beseffen wanneer het nodig is en wanneer niet. We leven inderdaad in een redelijk beschaafde wereld, maar dit hoeft niet te zeggen dat iedereen zich hier ook aan houdt en je moet hiervoor voorbereid zijn.
Dat zou bij ons op school ook gebeurd zijn. Als het pispaaltje ineens bijdehand was gaan doen en was gaan slaan, dan had hij of zij dat dubbel en dwars teruggekregen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 23:25 schreef miss_sly het volgende:
Toch wil ik er even het voorbeeld van mijn zusje tegenover zetten. Die werd ook heel erg gepest; eerst op de kleuterschool en later op de lagere school ging dat verder. En die heeft ook een keer enorm uitgehaald en de grootste bullebak een oplawaai gegeven. En zij is daarvan geschrokken en de andere kinderen werden er alleen maar kwader van, en het pesten is de hele lagere schooltijd doorgegaan.
Het terugslaan hoeft dus ook niet altijd het pesten te laten stoppen.
Het lijkt me ook een te abstracte kwestie om je op voor te bereiden totdat die echt aan de orde is. Zelf hoop ik dat het nooit zover komt. Ik had mijn uiterlijk niet bepaald mee in mijn vroege jeugd en ik liet volledig over me heen lopen - als klein kind was ik zo iemand die over het hoofd gezien werd bij de bakker en iedereen voor liet gaan - maar ik ben altijd geaccepteerd omdat ik joviaal en slim was.quote:Overigens vind ik dat wel weer een hele andere, en erg moeilijke discussie en ben ik er nog niet over uit hoe ik daarmee om zou gaan.
Maar dat ben ik helemaal met je eens, voor 100 %. Alleen mijn kind mag dus wel terugslaan.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zelf vind ik dat de aangenaamste mensen, de denkers, de stille wateren, de kunstenaars in de dop, het type als-ie-maar-geen-voetballer-wordt-ze-schoppen-hem-misschien-halfdood. De belangrijkste vorm van weerbaarheid is wat mij betreft intellectuele weerbaarheid: zelf bepalen wat goed en kwaad is, je rug rechthouden en niet meelopen met de rest.
Na schooltijd ging het toen eigenlijk ook goed. Ze bleven vaak na schooltijd hutten bouwen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:12 schreef Vivi het volgende:
Maar ik had het niet alleen over op school...en het valt me nog steeds op dat de ouders die zo tegen terugslaan zijn, met allerlei wollige alternatieven komen die in de praktijk vaak geen zier uithalen. Ja, zolang er een volwassene staat toe te kijken misschien, maar vaak wordt het dan alleen maar erger zodra die uit zicht is.
Ik ga Dean ook op een verdedigingssport doen zodat hij hopelijk een "don't mess with me"outstraling krijgt![]()
![]()
Én ik zal hem leren dat hij nooit als eerste mag slaan. Maar hij hoeft zichzelf ook niet te laten slaan door een ander, lik op stuk, wmb. En dan meteen dubbel zo hard, leren ze het meteen af.
En Jolie vind ik stoer.
Is ook zo. Daarom maakte we vaak afspraken op bv woensdagmiddag 15.00 uur.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 09:21 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vond zelf trouwens als kind van die ouders die op school langskwamen om met leraren te praten altijd tenenkrommend. Je zag hun kinderen ook denken: Pap, mam, doe nou alsjeblieft niet! Bemoei je er niet mee! Ik denk dat ik daar nog minder in geloof dan in terugslaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |