abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 juni 2009 @ 15:14:59 #76
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_70133090
Ik leer mijn kinderen om eerst aan te geven dat ze niet leuk vinden dat een kind (op wat voor manier dan ook) vervelend tegen ze doet. Gaat een kind desondanks door, dan moeten ze de juf of pleinwacht erbij halen. Thuis werkt dat ook zo, maar dan komen ze uiteraard naar mij . Volgens mij wordt ze dat op school ook zo geleerd, maar ik zou daar eens naar kunnen informeren.
Mijn kinderen lopen trouwens eerder weg, dan dat ze terug gaan rammen. Het is voor hun weerbaarheid volgens mij beter dat ze eerst aangeven dat ze bepaald gedrag vervelend vinden.

En Moonah, ik had al een idee dat jij een andere definitie van straf hanteerde dan ik. Volgens jouw definities krijgen mijn kinderen ook nauwelijks straf .
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  donderdag 18 juni 2009 @ 15:30:24 #77
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_70133722
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 15:07 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik heb het voor de zekerheid wel even nagevraagd bij oudste. Of ie nog wel wist dat die stamp op de voet moest.
Ik heb wel het idee dat ie er weerbaarder door is geworden. Ook thuis.
Maar zonder dollen, het lijkt er op dat het weten wát je kan doen al maakt dat je de wereld zekerder tegemoet treed.
Buuf, je kan beter eerst stampen én gillen tegelijk. Want daardoor laten ze de pols los. Als iemand heel sterk is kan je trekken wat je wil, maar dan gebeurt er niks /jiu-jitsu mode off
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 juni 2009 @ 16:32:59 #78
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70136603
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 13:25 schreef simmu het volgende:

[..]

tsja. met die redenatie kan je ook je kind met 5 naar een weeshuis in tailand sturen. da's ook het echte leven dan he. nog meer dooddoeners?
Nou jij hebt in ieder geval gene moeite met drogredenaties.
pi_70138079
Ik heb wel eens gezegd dat hij alleen grotere kindjes mocht terugslaan. Nadat hij een baby die iets afnam een duw gaf...
Maar ik weet het eigenlijk niet goed. Het hangt van de situatie af volgens mij.
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:26:14 #80
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70138609
Moonah, ik ben zojuist met mijn kinderen naar de speeltuin geweest en heb (nogmaals) de 10-seconden truc toegepast. Verdorie, het werkt

Maar toen bedacht ik me ook ineens waarom de kinderen in jouw klas meestal gehoorzamen als je bepaalde 'technieken' gebruikt. Het maakt voor die kinderen heel veel uit dat jij niet de ouder bent, maar de leerkracht. Ik denk nog steeds (sorry!) dat de manier waarop jij Thies opvoedt niet bij elk kind zal werken

Goh, en daar denk ik dan over na, als ik met twee kinderen op de fiets weer huiswaarts keer
pi_70138631
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 16:32 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nou jij hebt in ieder geval gene moeite met drogredenaties.
het is jouw redenatie hoor ik trek het enkel eventjes wat door.

als je nu eens daadwerkelijk leest wat ik typte over pesten? in de herhaling dan, ik zal proberen het wat beter uit te leggen. wanneer je een gepest kind op e.o.a. cursus of judo of wat dan ook zet om dat kind weerbaarder te maken terwijl je verder niets doet aan het gedrag van de pester geef je dus de boodschap mee aan het gepeste kind dat het allemaal zijn of haar schuld is. het kind wat gepest wordt moet van alles doen om daar een einde aan te maken terwijl het kind wat pest gewoon zn gang kan gaan. en dat ook zal doen trouwens. zelfs als de gepest(t?)e de pester zover zal krijgen dat het pesten ophoudt zal de pester heus wel een ander kind te grazen nemen. en dan heb ik het nog niet over dat kindpesters uitgroeien tot volwassenen die nog steeds gewoon doorgaan met pesten.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:32:16 #82
6473 Koosje
Deelt uit!
pi_70138805
Moonah, ik sprak je definitie van straf trouwens niet tegen hoor Begreep wel wat je bedoelt.
Nu ik in het vorige topic nog even terug lees, zie ik ook dat je daar al aangaf als leerkracht een andere positie tegenover het kind te hebben.

Ik zou gewoon van het mooie weer moeten genieten in plaats van Fok! te overpeinzen
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:46:06 #83
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70139236
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 13:42 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Maar dat vind ik iig heel iets anders, een vechtpartijtje hoort er zeker bij. Maar dat 'je gaat maar terug, want je laat je niet zomaar slaan' vind ik dus echt niet kunnen.
Of dat mensen semi-trots verkondigen dat ze dat hun kinderen idd leren, dat ze zich niet zomaar hoeven te laten slaan, dat ze dan best terug mogen meppen.
Natuurlijk vind ik ook dat mijn kind zich niet zomaar hoeft te laten slaan, maar om actief aan te moedigen dat ze terugmeppen is niet mijn ding.

Ja, ik ben zelf iemand die liever weg loopt. Mijn man niet en daar krijg ik dus echt de kriebels van. Die confrontatie zoeken aangaan maar steeds. Ik ben veel meer van 'de wijste zijn'.
Nou ja, ik ben dus wel een moeder die zegt dat hij terug moet slaan als ie geslagen wordt. Niet luisteren na het waarschuwen, dan maar in hun eigen taal.

De wijste zijn zie ik, en dat bedoel ik echt niet persoonlijk, vaak toch als een vorm van lafheid dat dan een leuke sticker krijgt "ik ben nu eenmaal de verstandigste".

Ik sterf liever rechtop dan dat ik leef op mijn knieen. Nu is dat wel heel extreem maar dat is de strekking van wat ik duidelijk probeer te maken.

Wat iemand hierboven zegt over je nergens mee bemoeien en gewoon doorlopen, dat vind ik echt fout, eng en laf.

Heel leuk allemaal, die pedagogische verhalen over signalen uitzenden etc, maar we leven (helaas) niet in een soort roze Eftelingland en in de praktijk moet je toch soms echt even op minder eloquente wijze je punt duidelijk maken, vaak is het ook maar een keer nodig en dan heb je het respect al vergaard van de Neanderthalers.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vivi op 18-06-2009 17:55:46 ]
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:47:26 #84
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70139276
Wat ik trouwens nog steeds mis zijn concrete alternatieven? Wat doen jullie als je ziet of hoort dat je kind wordt geslagen, geduwd of zijn speelgoed hardhandig wordt afgepakt door een vreemd kind?
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:52:42 #85
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70139418
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:30 schreef Moonah het volgende:

[..]

Hm. Blijkbaar heb ik niet alleen een andere definitie van 'straf' dan sommige users, maar ook van 'weerbaar'.
Nou, vertel eens dan, ik ben heel benieuwd!
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:53:06 #86
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70139430
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 17:46 schreef Vivi het volgende:
Ik sterf liever rechtop dan dat ik leef op mijn knieen.
Idd wat groot in dit topic, maar wél een mooie om te onthouden!

Koosje, dit topic houdt mij ook bezig op de fiets en bij de boodschappen hoor.
Wat zeg ik, het heeft me vandaag zelfs te veel van mijn werk (ik moet verslagen maken) gehouden.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 18 juni 2009 @ 17:58:10 #87
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70139580
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 17:52 schreef Vivi het volgende:

[..]

Nou, vertel eens dan, ik ben heel benieuwd!
Jij chargeerde mijn 'niet fysieke weerbaarheid'.
Ik vind (nog steeds) dat de insteek verbaal zal moeten zijn. En dat mag gewoon stevig beginnen als "Hou eens op, dat wil ik niet." Als er niet naar geluisterd wordt mag daar best een wat bozere toon aan gegeven worden, desnoods gepaard gaande met woorden als 'opzouten'. Gaat een kind dan nóg door, dan versterking roepen (als in mama, papa of juf).
En als er in de zandbak een speeltje wordt afgepakt, dan pakt mijnventje het gewoon terug, hard en boos "Thies!" roepend. Hij heeft een poosje geduwd (toen hij jonger was), maar dat mocht hij niet van mij. Vooralsnog gaat het goed.
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:00:13 #88
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70139642
Oh en ja, als hij geslagen wordt..... dat heb ik nog niet meegemaakt geloof ik.
Ik hoop dan van harte dat hij heel boos wordt en dat dat afdoende is.
Wat dat betreft voel ik toch wel een verschil met wat ik voor de klas predik...
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:11:55 #89
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70139986
Ben blij dat er nog iets menselijk in je schuilt .

Maar soms is er niet altijd versterking he, en om op je 10e nog je mammie te gaan roepen..tja .. .

(ik vind trouwens net als jij dat de insteek verbaal zou moeten zijn, in eerste instantie.)
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:16:44 #90
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70140127
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 14:02 schreef snoopy het volgende:
BE, ik ben het met je eens. Wij leren onze kinderen dat ze anderen geen pijn mogen doen. Ik vind het dan ook best lastig dat andere ouders daarin soms anders zijn.
Oh, maar dat leer ik mijn kind ook hoor, net zo goed als ik hem leer dat andere kinderen hem ook absoluut geen pijn mogen doen .

(En zoals BM al zei, ik heb het dan uiteraard niet over kleinere kindjes).
pi_70140361
Ik zou een kind niet aanleren dat slaan dé oplossing is. Zelf heb ik altijd geleerd dat weglopen of negeren de beste oplossing is. Als kind hoor je niet na de eerste de beste vervelende actie van een ander kind geweld te gebruiken. Daar ben ik heilig van overtuigd. Ik had ook kinderen in mijn klas die van hun ouders geleerd hadden te mogen slaan en die sloegen vaak veel te snel. Die kinderen konden helemaal niets hebben en begonnen dus bij het minste probleem al gelijk te vechten. Dat werden dus ook al snel de kinderen waar de anderen zich tegen moesten verdedigen.

Een andere extreme is het pispaaltje van de klas. Altijd maar afdruipen en nooit zijn of haar eigen grenzen aangeven. Op fluisterende toon aangeven dat je iets niet kan waarderen komt niet echt sterk over. De pestkoppen achtervolgen het pispaaltje op een gegeven moment ook gewoon als ze zien dat hij toch niets terug durft te doen. Vervolgens word de juffrouw erbij gehaald of komt moeders het probleem wel even oplossen. Dit zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat de pesters weer een reden hebben om achter het pispaaltje aan te gaan. Pesten is niet per definitie alleen de 'schuld' van de pester. Een kind dat zich als een zachtgekookt ei gedraagt en constant een moeder bij zich heeft om een handje vast te houden vraagt er als het ware om om gepest te worden. Kinderen zien daar nou eenmaal een easy target in. Daar heb je als ouder rekening mee te houden in de opvoeding.

Een kind hoort niet direct bij elk wissewasje beginnen te slaan, maar wel moet duidelijk zijn dat er bepaalde grenzen zijn. Slaan is in sommige gevallen een uitstekende oplossing om het pesten te stoppen. Het is een signaal aan de pesters dat ze er niet meer ongestoord mee weg komen. Hetzelfde effect heeft goed uit je slof schieten waar iemand eerder hier het al over had.

Kinderen moeten leren dat ze voor zichzelf op moeten komen. Je kan niet altijd terecht bij moeders of de juffrouw.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:28:08 #92
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_70140444
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 17:58 schreef Moonah het volgende:

[..]

Jij chargeerde mijn 'niet fysieke weerbaarheid'.
Ik vind (nog steeds) dat de insteek verbaal zal moeten zijn. En dat mag gewoon stevig beginnen als "Hou eens op, dat wil ik niet." Als er niet naar geluisterd wordt mag daar best een wat bozere toon aan gegeven worden, desnoods gepaard gaande met woorden als 'opzouten'. Gaat een kind dan nóg door, dan versterking roepen (als in mama, papa of juf).
En als er in de zandbak een speeltje wordt afgepakt, dan pakt mijnventje het gewoon terug, hard en boos "Thies!" roepend. Hij heeft een poosje geduwd (toen hij jonger was), maar dat mocht hij niet van mij. Vooralsnog gaat het goed.
Maar als ze 12,13 of 14 zijn dan werkt dat toch niet? Sterker nog, ik denk dat het de zaak van mijn 9 jarige geen goed doet als hij uit de speeltuin komt om zijn moeder te halen. Als je al niet gepest werd dan gebeurd het nu alsnog.....
En natuurlijk ga je voor een verbale oplossing en eventueel weglopen maar ze hoeven ze niet te laten wegjagen natuurlijk. Ze mogen ook op een schommel of speeltoestel wél voor zichzelf opkomen. Anders heeft de treiter alsnog zijn zin. Nou hebben mijn jongens nog nooit "slaande"ruzie gehad maar de tot nu toe aangedragen oplossingen zie ik niet zo 1,2,3 toepasbaar bij de wat oudere jeugd.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_70140802
Sara heeft zo'n klein ettertje op het kdv in haar groep (het zal vast niet perse 't ventje zijn schuld zijn, maar inmiddels vind ik 't wel een etter). Hij slaat veel, knijpt, bijt etc. Sara zit bij hem in de groep sinds ze baby was. De leidsters zitten er bovenop, het ventje staat regelmatig in de hoek en zo af en toe wordt hij van groep gewisseld zodat de leidster even rust heeft.
Toen Sara voor de zovelste maal met bijtafdrukken in haar arm thuiskwam, heb ik gezegd dat ze hem de volgende keer een lel mocht verkopen.
Wij slaan hier thuis nooit, maar ik was er zo klaar mee. Zo gezegd, zo gedaan, Sara heeft het kind bij de volgende keer een tik verkocht en sindsdien laat 'ie haar met rust.

Ik ben er niet perse trots op, maar woorden hadden hier gewoon geen effect.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:41:57 #94
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70140873
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:11 schreef Vivi het volgende:
Ben blij dat er nog iets menselijk in je schuilt .
Nou weet je, ik heb wel een aureooltje boven mijn hoofd.
quote:
Maar soms is er niet altijd versterking he, en om op je 10e nog je mammie te gaan roepen..tja .. .

(ik vind trouwens net als jij dat de insteek verbaal zou moeten zijn, in eerste instantie.)
Jajaja, daar was ik (tijdens het koken Koosje ) ook over aan het nadenken.
Ik ben er nog niet over uit. Ik heb alleen ervaring met jongere kinderen...
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:44:09 #95
11682 Moonah
Jolie femme
pi_70140929
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:28 schreef debuurvrouw het volgende:
Nou hebben mijn jongens nog nooit "slaande"ruzie gehad maar de tot nu toe aangedragen oplossingen zie ik niet zo 1,2,3 toepasbaar bij de wat oudere jeugd.
Ik vond de manier die jouw zoon op de weerbaarheidstraining heeft geleerd wel een hele goede hoor. Grens aangeven, daarna nog een keer met "Als - dan".

Zo, nu eten.
pi_70141005
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:28 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Maar als ze 12,13 of 14 zijn dan werkt dat toch niet? Sterker nog, ik denk dat het de zaak van mijn 9 jarige geen goed doet als hij uit de speeltuin komt om zijn moeder te halen. Als je al niet gepest werd dan gebeurd het nu alsnog.....
En natuurlijk ga je voor een verbale oplossing en eventueel weglopen maar ze hoeven ze niet te laten wegjagen natuurlijk. Ze mogen ook op een schommel of speeltoestel wél voor zichzelf opkomen. Anders heeft de treiter alsnog zijn zin. Nou hebben mijn jongens nog nooit "slaande"ruzie gehad maar de tot nu toe aangedragen oplossingen zie ik niet zo 1,2,3 toepasbaar bij de wat oudere jeugd.
Ja dat eigenlijk wel, ik denk dat de juf of je moeder roepen echt maar tot een bepaalde (jonge) leeftijd het gewenste effect heeft. Daarna zal het ten eerste voor de reputatie van het kind weinig zin meer maar ergens vind ik ook dat je daarmee het signaal afgeeft dat een ander (een volwassene) het wel komt oplossen voor je als het te moeilijk wordt. Natuurlijk moeten ze het verbaal af kunnen en niet gelijk erop los meppen. Maar ik twijfel of een volwassene erbij roepen voor oudere kinderen ook het gewenste effect heeft.
Voor jongere kinderen duidelijk wel natuurlijk.

oh enne Moonah
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  donderdag 18 juni 2009 @ 18:54:26 #97
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70141256
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:46 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Ja dat eigenlijk wel, ik denk dat de juf of je moeder roepen echt maar tot een bepaalde (jonge) leeftijd het gewenste effect heeft. Daarna zal het ten eerste voor de reputatie van het kind weinig zin meer maar ergens vind ik ook dat je daarmee het signaal afgeeft dat een ander (een volwassene) het wel komt oplossen voor je als het te moeilijk wordt.
Dat gebeurt al veel te veel, de generatie onder mij bestaat grotendeels uit ambitie en passieloze lamballen die verwachten dat een ander hun problemen wel zal oplossen .

Maar dat is een andere discussie .
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 juni 2009 @ 19:09:53 #98
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70141782
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 17:26 schreef simmu het volgende:

[..]

het is jouw redenatie hoor ik trek het enkel eventjes wat door.
Ja... klootzakken in de maatschappij zijn even onwaarschijnlijk om tegen te komen als een uitwisselingsprogramma met Thaise weeskindjes

Nee dat was niet mijn redenatie helder licht.
quote:
als je nu eens daadwerkelijk leest wat ik typte over pesten? in de herhaling dan, ik zal proberen het wat beter uit te leggen. wanneer je een gepest kind op e.o.a. cursus of judo of wat dan ook zet om dat kind weerbaarder te maken terwijl je verder niets doet aan het gedrag van de pester geef je dus de boodschap mee aan het gepeste kind dat het allemaal zijn of haar schuld is. het kind wat gepest wordt moet van alles doen om daar een einde aan te maken terwijl het kind wat pest gewoon zn gang kan gaan. en dat ook zal doen trouwens. zelfs als de gepest(t?)e de pester zover zal krijgen dat het pesten ophoudt zal de pester heus wel een ander kind te grazen nemen. en dan heb ik het nog niet over dat kindpesters uitgroeien tot volwassenen die nog steeds gewoon doorgaan met pesten.
Allemaal mooi en prachtig, maar wat heb je aan dit idealistische wereldbeeld als je in elkaar getremd wordt op het schoolplein? "Tis niet jouw schuld hoor lieverd. Foei pester!"
pi_70141929
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 18:54 schreef Vivi het volgende:

[..]

Dat gebeurt al veel te veel, de generatie onder mij bestaat grotendeels uit ambitie en passieloze lamballen die verwachten dat een ander hun problemen wel zal oplossen .

Maar dat is een andere discussie .
haha daar zit wat in ja.

Inderdaad een andere discussie maar ik vraag me nu wel ineens af of dat misschien inderdaad toch een beetje met het soort opvoeding te maken heeft gehad. Misschien te soft ofzo en niet gewend om door te pakken en verantwoording te nemen.

Maar goed, dat was idd niet het onderwerp hier
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_70142249
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 19:09 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja... klootzakken in de maatschappij zijn even onwaarschijnlijk om tegen te komen als een uitwisselingsprogramma met Thaise weeskindjes

Nee dat was niet mijn redenatie helder licht.
[..]

Allemaal mooi en prachtig, maar wat heb je aan dit idealistische wereldbeeld als je in elkaar getremd wordt op het schoolplein? "Tis niet jouw schuld hoor lieverd. Foei pester!"
nou, niks doen en roepen dat zo'n kind maar moet wennen aan de harde werkelijkheid helpt al zeker niet iig. maar er is vast een topic speciaal over pesten. hier ging het over slaan en of pesten ophoudt als er geslagen wordt door de gepest(t?)e. mijn bijdrage in de discussie is enkel dat pesten heus niet zomaar ophoudt onafhankelijk van slaan of niet (in het beste geval gaat de pester gewoon door naar een nieuw pispaaltje) dus waarom zou je? er zijn betere methodes.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')