Ik heb het nog niet eens over slaan, maar ik vind de instelling dat wanneer je weerbaarheid leert je het kind dan meegeeft dat de pesten ok is nogal ERG kort door de bocht.quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:15 schreef Stefan het volgende:
Sja, wat Swets zegt. Vroeger kon je iemand slaan en was het over, nu sla je ze en komen ze terug met een groep. Zoals wij op school zaten, zo is het nu niet meer.
tsja. met die redenatie kan je ook je kind met 5 naar een weeshuis in tailand sturen. da's ook het echte leven dan he. nog meer dooddoeners?quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:06 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Volgens mij leer je je kind dat er simpelweg klootzakken op aarde zijn die niet voor rede vatbaar zijn. Het lijkt bijna op het echte leven.
waar zeg ik dat je je kind geen weerbaarheid mag leren?quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb het nog niet eens over slaan, maar ik vind de instelling dat wanneer je weerbaarheid leert je het kind dan meegeeft dat de pesten ok is nogal ERG kort door de bocht.
Het ligt denk ik (heb geen kids) ook aan de ouders hoe weerbaar een kind is. Als je ze voor elke valpartij meteen in verband zwachteld zal ie andere signalen krijgen dan dat je zegt: kom op zeg, stel je niet eens zo aan.quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb het nog niet eens over slaan, maar ik vind de instelling dat wanneer je weerbaarheid leert je het kind dan meegeeft dat de pesten ok is nogal ERG kort door de bocht.
Maar dat vind ik iig heel iets anders, een vechtpartijtje hoort er zeker bij. Maar dat 'je gaat maar terug, want je laat je niet zomaar slaan' vind ik dus echt niet kunnen.quote:
Ok, dan ligt het aan de definitie van straf. Ik vond je namelijk wel heel erg een heilig boontje (niet vervelend bedoeld) met te zeggen dat je bijna nooit straft terwijl ik het in de box (of de hoek of waar dan ook) zetten al straf zou noemen. En dat is voor jou gewoon een consequentie is.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:45 schreef Moonah het volgende:
Waarom zou een kind dat niet fysiek assertief reageert een watje/lulletje rozenwater/oid zijn?
Ik hoop dat mijn kind later (.....) net zo goed gebekt is als zijn moeder. dan heeft hij dat fysieke niet nodig.
En Vief, ik heb die discussie wel eens met wat ouders moeten voeren. "Als mijn kind geslagen wordt, mag hij terugslaan." Maar op een school is dat niet houdbaar. Als je dat tolereert is het hek van de dam. En zoals in het vorige topic gezegd, soms knijp je als leerkracht wel eens een oogje toe, omdat het net voor dat ene kind wél goed is als hij eens terugslaat.
Wil als reactie op het vorige topic ik nog even aan Koosje en Grijs zeggen (en eigenlijk ook aan BE) dat we wrs verschillen over de definitie van straf. Ik vind straf iets dat wel volgt op ongewenst gedrag, maar dat er in vorm en/of tijd los van staat. Consequenties van ongewenst gedrag zie ik niet als straf. dat zijn gewoon logische gevolgen van gedrag.
Bv een kind in mijn kleutergroep tekende met stift op zijn gezicht. dan mag hij dat gaan poetsen en een poosje niet met stift, want stiften zijn om mee op papier te tekenen. Een meisje was in de hal aan het kleien. Ze maakte daarbij erg veel lawaai. na een waarschuwing bleef ze doorgaan. Consequentie is dat ze nu een week niet in de hal mag werken omdat ze daar anderen stoort met haar lawaai. Ik noem dat dus geen straf. Regels schrijven daarentegen wel, maar ja,dat kunnen kleuters nog niet.![]()
Dit is een hele goede oplossing!quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:00 schreef Urla het volgende:
Mijn zoon werd op de basisschool gepest vanwege bepaalde gedragingen ivm zijn autisme. Dit gebeurde in groepsverband.
Na overleg op school is er een weekthema opgezet met als onderwerp pesten en werd er veel over gepraat in de klas. Niet zo zeer met mijn zoon in de hoofdrol, maar er werd wel goed duidelijk gemaakt wat het precies teweeg kon brengen.
In de tussentijd hebben de leerkracht en ik een plan opgesteld hoe we de pesters en mijn zoon in gedragingen konden bijstellen en waar de echte conflictsituaties zaten.
Na heel veel praten wij/school zoon/pesters hebben we de hoofdredenen voor het gepest kunnen bijstellen en het contact tussen de kinderen onderling zo'n positieve wending kunnen geven dat ze elkaar accepteerden en er uiteindelijk zelfs vriendschappen ontstonden.
quote:Op donderdag 18 juni 2009 11:51 schreef rene90 het volgende:
Je kan het ook van de andere kant bekijken, het komt voor zichzelf op. Voor sommige kinderen is dat al moeilijk genoeg.
Hm. Blijkbaar heb ik niet alleen een andere definitie van 'straf' dan sommige users, maar ook van 'weerbaar'.quote:Op donderdag 18 juni 2009 12:54 schreef Vivi het volgende:
Als Thies 3 keer een ram op zijn hoofd krijgt van een bullebakje en wederom op zachte toon meldt dat ie dat niet zo op prijs stelt zal dat niet echt veel uithalen denk ik.
Een tik zit bij mij niet in de automatische piloot.quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:04 schreef marlieske het volgende:
Ik denk dat je in zulke situaties op de automatische piloot reageert en niet op de meest opvoedkundige,
Ja duh.quote:als je kind namelijk bijna onder een auto zou lopen ga je het ook niet bij de arm nemen en eerst rustig uitleggen dat een bumper au doet, dan trek je aan die arm zonder pardon uitleggen doe je dan later wel als de schrik wat gezakt is.
dat klinkt als een goeie trainingquote:Op donderdag 18 juni 2009 14:29 schreef debuurvrouw het volgende:
Mijn oudste heeft weerbaarheidstraining gehad. Daar leerden ze 4 stappen plan. Weet niet precies wat de 4 stappen zijn maar wel dat je zegt dat ze moeten stoppen, vertellen wat je gaat doen als ze niet stoppen, en dan ook daadwerkelijk doen wat je beloofd hebt. volgens mij kozen 9 van de 10 voor een knal verkopen.
Het mooie is dat ze leren het eerst op een andere manier op te lossen, maar niet over zich te laten lopen. En die klap komt er vaak niet van. Het idee dat je een oplossing hebt voor een conflict geeft al zoveel zelfvertrouwen dat die conflicten vaak al niet eens meer ontstaan.
is dat zo'n Marietje Kesselsproject?quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:48 schreef debuurvrouw het volgende:
Die weerbaarheidstraining kregen ze op school Huup. Standaard in groep 7. Ook leerden ze zelfverdedigingstechnieken.
Ik moest het even google-en. Het is WIBO, en dat valt wel onder zulke projecten geloof ik ja.quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:51 schreef Moonah het volgende:
[..]
is dat zo'n Marietje Kesselsproject?
oh dat klinkt wel als een heel goed project eigkquote:Op donderdag 18 juni 2009 14:48 schreef debuurvrouw het volgende:
Die weerbaarheidstraining kregen ze op school Huup. Standaard in groep 7. Ook leerden ze zelfverdedigingstechnieken.
[onzinenecdote]Het examen was openbaar. Één onderdeel is het lostrekken van je polsen en dan op de persoons wreef stampen terwijl je een kreet slaakt. Alleen dat oefenen ze op een kussen die redelijk ver naar voren ligt. Na een uurtje sloeg de meligheid toe en kreeg ik daar ernstig de slappe lach van. Ik zie het voor me dat ze zich losrukken van een belager en dan keihard op de grond stampen.![]()
[/onzinanecdote]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |