Wat ook kan is dat ze in het overwegend katholieke zuiden het CDA beu zijn en daarom een alternatief hebben gezocht en de ChristenUnie toch te religieus vonden en de PVV te rechts.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 00:59 schreef evert het volgende:
zit eens door de cijfertjes te kijken per gemeente, opvallend: vvd gaat in brabant en limburg in een aantal gemeenten zelfs vooruit. zou dit toch door toine manders komen?
In wezen niet want:quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:11 schreef Lkw het volgende:
[..]
Anti-islam zijn is heel wat anders dan racistisch zijn.
geen idee, maar ik ben ervoor dat ie naar de PvdD gaat.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:25 schreef Slechtweervandaag het volgende:
Ik las hier zojuist dat GL de restzetel zou krijgen ivm de lijstverbinding met PvdA. Kan iemand me uitleggen waarom die restzetel dan naar GL ipv de PvdA zou gaan? Ben een beetje een noob
Ja, het moet 10 zijn, deze stond nog open, maar was dubbel met de andere 9 die we net hebben volgeluldquote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:26 schreef BogardeRules het volgende:
gaan we hier dus verder, en moet het dan niet #10 zijn?
ik ga naar grunningen verhuizen!!!quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:27 schreef Yonjuuni het volgende:
Hier in G'en blijft de PvdA net voor op GL en D'66.
PVV redelijk klein gelukkig.
Groningen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:27 schreef De_Hertog het volgende:
Groningen is erg close zeg. De zege is voor PvdA, 17.5% GL nipt tweede met 17,4% en D66 derde met 17.3%. PVV slechts 8,1%.
slaap lekker.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:26 schreef Zero2Nine het volgende:
PvdA GL en D66 praktisch even groot in Groningen nu (vooral ten koste PvdA) Groningen moest ik nog ff meepakken, nu slapen.
gelukkig dat dat geen echte betekenis heeftquote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:27 schreef De_Hertog het volgende:
Groningen is erg close zeg. De zege is voor PvdA, 17.5% GL nipt tweede met 17,4% en D66 derde met 17.3%. PVV slechts 8,1%.
Ik had op meer gehoopt.quote:
De redenatie van Wilders en zijn stemmers is:quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:23 schreef BogardeRules het volgende:
De redenatie van wilders en zijn stemmers is:
OMDAT ze moslim/marokkaan/zwart is, DAAROM zijn "die mensen", crimineler, dommer, slechter, etc dan ons witten.
u got meelquote:
Allemaal prima als dat je standpunt is. Maar Wilders moet -het staat in zijn onafhankelijkheidsverklaring- hier klare wijn schenken en niet lopen huichelen tegenover zijn eigen kiezers.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:20 schreef Hordo het volgende:
Wat ik raar vind is dat mensen ontslagbescherming en minimumloon als iets heiligs zien, er mag NOOIT aan gezeten worden want anders is de pvda boos. Het is niet meer van deze tijd dat een werkgever niet zelf mag bepalen, of in overleg, of hij iemand ontslaat ja of nee. Geen enkele ondernemer gaat mensen aanemen als hij niet weet dat als het moet hij er ook weer vanaf kan. Alleen die regels versoepelen creert al heel veel banen. Hell ik had zelf bij mijn oude baan kunnen blijven als ze niet werden gedwongen om me een jaar in dienst te nemen. Minimumloonis hetzelfde riedeltje, maak het variabel en veel bedrijven zullen meer mensen kunnen aannemen.
Ik zat vlug wat te rekenen met kiesdelers en dergelijke en ik snap er niks van.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:25 schreef Slechtweervandaag het volgende:
Ik las hier zojuist dat GL de restzetel zou krijgen ivm de lijstverbinding met PvdA. Kan iemand me uitleggen waarom die restzetel dan naar GL ipv de PvdA zou gaan? Ben een beetje een noob![]()
Simpel gezegd: stel, iedere 5% is één zetel. Als partij A dan 14% heeft en partij B 12% dan zouden beide twee zetels krijgen. Bij een lijstverbinding krijgt de partij met de meeste 'reststemmen' de 'reststemmen' van de andere partij. Partij A heeft 4% over en partij B 2%. Die 2% gaan naar partij A, die dan 6% heeft en dus nog een zetel krijgt.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:25 schreef Slechtweervandaag het volgende:
Ik las hier zojuist dat GL de restzetel zou krijgen ivm de lijstverbinding met PvdA. Kan iemand me uitleggen waarom die restzetel dan naar GL ipv de PvdA zou gaan? Ben een beetje een noob
ik ben noob, praat voor jezelfquote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:25 schreef Slechtweervandaag het volgende:
Bij restzetels.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:25 schreef Slechtweervandaag het volgende:
Als die cijfers kloppen zou PvdD hem idd. krijgen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:30 schreef isogram het volgende:
[..]
Ik zat vlug wat te rekenen met kiesdelers en dergelijke en ik snap er niks van.
In mijn vlugge rekensom heeft de PVV 4 zetels plus nog eens zo'n 39.000 stemmen. GL heeft er 2 plus 18.600 stemmen, PvdA heeft er 3 plus 4.700 stemmen (op basis van getelde stemmen om 2.14 uur).
De PVV zou dan dus veel meer aanspraak maken op een restzetel. De PvdD zit bijna 20.000 stemmen onder de kiesdeler, maar je kunt ook zeggen: 0 zetels plus 124.000 stemmen. Dan zou -ie naar de PvdD gaan.
Ik snap het ook niet, denk ik
ja sorry hoor maar dat is toch echt bullshit.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:30 schreef Hordo het volgende:
[..]
De redenatie van Wilders en zijn stemmers is:
Als allochtonen/marrokanen oververtegenwoordigd zijn in criminaliteit en slechte scholen dan moet dat gezegd worden en moet dat specifiek aangepakt worden. Dus niet zeggen "ow maar dat is niet representatief en we mogen niet die groep specifiek aanpakken enkel op basis van dit gegeven"
Zelfde met de Islam, geen probleem, zolang ze maar intergreren en geen status aparte willen in Nederland. Maar dat is het probleem, de Islam gaat en hoeft zich op dit moment niet aan te passen. Het wordt gevaarlijk als we niets meer over de islam mogen schrijven of zeggen, als je moet vrezen voor je leven als je er kritiek op hebt.
Zoals ik al zeg, er moet over gepraat kunnen worden. Het moet niet zo zijn dat het nooit kan gebeuren dat iemand ontslagen kan worden. Uiteraard met goede redenen en in overleg maar dat het onbespreekbaar is en dat de werknemer maar heilig is? Dat lijkt me ook niet het goede uitgangspunt.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:30 schreef Tup het volgende:
[..]
Allemaal prima als dat je standpunt is. Maar Wilders moet -het staat in zijn onafhankelijkheidsverklaring- hier klare wijn schenken en niet lopen huichelen tegenover zijn eigen kiezers.
Inhoudelijk: het riedeltje is een typisch werkgeversbetoog. Elke lastige werknemer staat zonder pardon bij gezeur over bepaalde rechten zo op straat.
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:34 schreef Tup het volgende:
[..]
Als die cijfers kloppen zou PvdD hem idd. krijgen.
Waar komen die cijfers van, en hoe recent zijn ze?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:36 schreef isogram het volgende:
PVV is weer een fractie teruggezakt naar 17,0 procent. Was eerder 17,1 of 17,2. PvdA nu op 12,2 (was eerst iets lager), VVD op 11,3 (idem). SP en CU staan nagenoeg gelijk; beiden 7,0 procent.
Ja, over racisme. Wat je hierboven schrijft, vind ik onzin. Want natuurlijk kunnen Marokkanen ervoor kiezen geen moslim meer te zijn. Huidskleur kun je niet veranderen (behalve Michael Jacksonquote:
Bespreekbaar OK, maar zelf vond ik het heel storend dat Wilders -Madlener deed dat in de debatten ook al- gewoonweg ontkent dat ze dat vinden. Liegen dus.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:36 schreef Hordo het volgende:
Zoals ik al zeg, er moet over gepraat kunnen worden. Het moet niet zo zijn dat het nooit kan gebeuren dat iemand ontslagen kan worden. Uiteraard met goede redenen en in overleg maar dat het onbespreekbaar is en dat de werknemer maar heilig is? Dat lijkt me ook niet het goede uitgangspunt.
Voor Bogarderules is alles racisme, behalve vooroordelen over blanken, die hebben het namelijk verdiend.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:38 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ja, over racisme. Wat je hierboven schrijft, vind ik onzin. Want natuurlijk kunnen Marokkanen ervoor kiezen geen moslim meer te zijn. Huidskleur kun je niet veranderen (behalve Michael Jackson), maar geloof wel. De vermenging tussen racisme en anit-islamisme zie ik dus totaal niet.
Verder, waarom heeft de islam zo'n slechte naam gekregen?
- door de aanslagen in New York, Madrid, Londen, etc.
- door de ongewenste zichtbaarheid: hoofddoekjes etc
- door ongewenste gedragingen: homohaat, vrouwen geen hand willen geven
- door misdragingen van kutmarokkaantjes die zich (ws onterecht) beroepen op hun moslim-achtergrond
Deze dingen werpen hun schaduw op alle moslims en zijn de voedingsbodem voor Wilders en zijn aanhang. Maar het is geen racisme. Anders zou men zich ook wel druk maken om bijv. Chinezen of Surinamers.
Ik vind het juist wel meevallen vergeleken Brabant en ZH.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:40 schreef AryaMehr het volgende:
Wat me trouwens opvalt is dat veel Limburgers op de PVV hebben gestemd.
Hoe kom je er in godsnaam bij dat ze dat vinden dan?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:38 schreef Tup het volgende:
[..]
Bespreekbaar OK, maar zelf vond ik het heel storend dat Wilders -Madlener deed dat in de debatten ook al- gewoonweg ontkent dat ze dat vinden. Liegen dus.
Kijk eens naar Brunssum, Landgraaf en Kerkrade.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:40 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ik vind het juist wel meevallen vergeleken Brabant en ZH.
Kijk eens naar Volendam...quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:41 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Kijk eens naar Brunssum, Landgraaf en Kerkrade.
Laat maar zien dan waar Wilders zegt dat homofiele iraniers moeten worden uitgezet. Verder ga ik er niet meer over beginnen, nu te laat voor geworden. Denk wat je wilt denken maar het is echt niet zo dat 15% van de nederlanders racist/facist/xenofoob is.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:35 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
ja sorry hoor maar dat is toch echt bullshit.
wat wilders doet is het zijn van moslim aandragen als oorzaak.
en degenen die voor hun leven moeten vrezen zijn de moslims, als het aan wilders ligt worden homofielen Iraniers gewoon uitgezet naar Iran, waar ze gevaar voor ophanging lopen.
gelul als wilders dat deed, zorgde er wel voor dat er scholen in brand werden gestoken. In dat licht is wilders afknallen gewoon zelfverdediging. dat kan dan best averechts werken, maar ja ....
Ja dat bedoel ik. In de gemeenten net buiten de grote steden scoort de PVV heel hoog. Volendam ligt vlakbij Amsterdam. Alhoewel er in Volendam bijna geen enkele allochtoon woont.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:42 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Kijk eens naar Volendam...
En Limburg is de thuisbasis van Wilders, daarom had ik nog wel meer verwacht.
Tja, de apengeluiden die ze in het Volendam stadion maken wanneer er een zwarte speler aan de bal is zegt genoeg. Stelletje cokegebruikers.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:43 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik. In de gemeenten net buiten de grote steden scoort de PVV heel hoog. Volendam ligt vlakbij Amsterdam. Alhoewel er in Volendam bijna geen enkele allochtoon woont.
Dat kan het verklaren. Allochtonen stemmen niet op Wilders, dus hoe minder allochtonen, hoe hoger het potentieel voor de PVV.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:43 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik. In de gemeenten net buiten de grote steden scoort de PVV heel hoog. Volendam ligt vlakbij Amsterdam. Alhoewel er in Volendam bijna geen enkele allochtoon woont.
Of ik kan niet rekenen. Maar het kan ook simpeler. Bij 25 zetels moet je 4,0 procent van de stemmen hebben voor 1 zetel.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:34 schreef Tup het volgende:
Als die cijfers kloppen zou PvdD hem idd. krijgen.
je mist mijn punt: marokkanen kunnen seculariseren, maar ze zullen toch gediscrimineerd blijven.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:38 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ja, over racisme. Wat je hierboven schrijft, vind ik onzin. Want natuurlijk kunnen Marokkanen ervoor kiezen geen moslim meer te zijn. Huidskleur kun je niet veranderen (behalve Michael Jackson), maar geloof wel. De vermenging tussen racisme en anti-islamisme van jou zie ik dus totaal niet.
- door misdragingen van kutmarokkaantjes die zich (ws onterecht) beroepen op hun moslim-achtergrond
Deze dingen werpen hun schaduw op alle moslims en zijn de voedingsbodem voor Wilders en zijn aanhang. Maar het is geen racisme. Anders zou men zich ook wel druk maken om bijv. Chinezen of Surinamers.
Surinamers hebben ook een hoog misdaadcijfer hoor. Het kan best zo zijn dat de PVV ook tegen hen tekeer gaat.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:51 schreef BogardeRules het volgende:
En als je denkt dat Surinamers niet gediscrimineerd worden door de PVV.
De Joden zijn Europa uitgejaagd. Gun dat volk toch ook een plek om te leven. Al eeuwenlang wordt dat volk verketterd, rond de tijd dat de bijbel geschreven werd gebeurde dat al.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:55 schreef BogardeRules het volgende:
en er worden in dorpjes als de kwakel elk jaar wel een aantal allochtone gezinnen uit hun huis gepest. moeten we dat alle witte nederlanders aanrekenen?
Wat dat aangaat: Dat Hitler de Joden heeft vergast, is niet de schuld van de palestijnen, dus waarom moeten zij er dan onder lijden? Je kan ze niet meer uit Israel weghalen, maar veel Nederlanders kan het niets schelen dat ze ook nog de westoever bezetten.
Je haalt alleen de hoofddoekjes uit mijn lijstje, dat is niet helemaal terecht. Verder heb je het nu over discriminatie, hetgeen wat anders is dan racisme. En tot slot ga ik hier het beoogde beleid van Wilders niet verdedigen, dat doet hij zelf maar en ik heet geen Wilders. Ik heb hierboven proberen te omschrijven hoe de voedingsbodem voor Wilders ontstaan is, dat is al.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:51 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
je mist mijn punt: marokkanen kunnen seculariseren, maar ze zullen toch gediscrimineerd blijven.
racistische uitspraken van wilders:
"Ik wil discrimineren"
"Problemen met files kun je rechtstreeks toeschrijven aan migranten"
"Iedere niet-westerse allochtoon moet een assimilatiecontract tekenen"
"Het is volstrekt onwenselijk dat Amsterdam maar liefst 177 nationaliteiten telt".
En hoezo bezorgen hoofddoekjes moslims een slechte naam/werpen schaduw? Vind je dat terecht?
Maar goed een witte man vermoordt 6 miljoen joden, zijn alle witten daar voor verantwoordelijk, of moet het ze aangerekend worden? alle duitsers? alle oostenrijkers? ook graaf von stauffenberg?
En als je denkt dat Surinamers niet gediscrimineerd worden door de PVV moet je beter lezen.
En natuurlijk het gevaar van de islam, iets dat de andere partijen niet zien. Daar haalt hij ook stemmen uit.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:59 schreef Lkw het volgende:
[..]
Je haalt alleen de hoofddoekjes uit mijn lijstje, dat is niet helemaal terecht. Verder heb je het nu over discriminatie, hetgeen wat anders is dan racisme. En tot slot ga ik hier het beoogde beleid van Wilders niet verdedigen, dat doet hij zelf maar en ik heet geen Wilders. Ik heb hierboven proberen te omschrijven hoe de voedingsbodem voor Wilders ontstaan is, dat is al.
Klopt.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 03:01 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En natuurlijk het gevaar van de islam, iets dat de andere partijen niet zien. Daar haalt hij ook stemmen uit.
Het je continu op een negatieve manier uitlaten over een vaste groep mensen vrijwel zonder onderscheids des persoons, zodat je een beeld oproept dat de groep niet meer uit individuen bestaat maar uit een colonne identieke incarnaties van een stereotype, is wat racisme zo verwerpelijk en gevaarlijk maakt. En dat is precies wat Wilders en consorten doen met moslims. Of je het nu wel of geen racisme wilt noemen is niet veel meer dan een woordspelletje, het heeft dezelfde gevaarlijke ingrediënten.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:38 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ja, over racisme. Wat je hierboven schrijft, vind ik onzin. Want natuurlijk kunnen Marokkanen ervoor kiezen geen moslim meer te zijn. Huidskleur kun je niet veranderen (behalve Michael Jackson), maar geloof wel. De vermenging tussen racisme en anti-islamisme van jou zie ik dus totaal niet.
Ik ga je voorbeeld volgen, welterusten!quote:Op vrijdag 5 juni 2009 03:03 schreef Lkw het volgende:
Klopt.
Maar ik ga ook naar bed, over 4 uurtjes gaat de wekker alweer.
Plezier nog, gij overblijvers.
Mensen die op een partij stemmen waar deJonka het niet mee eens is zijn dom.quote:BREAKING NEWS!
quote:BREAKING NEWS!
1. Een partij moet minstens 1 zetel halen om een restzetel te halen. Dat doet de PvdD niet, dus die komt op nul.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:47 schreef isogram het volgende:
[..]
Of ik kan niet rekenen. Maar het kan ook simpeler. Bij 25 zetels moet je 4,0 procent van de stemmen hebben voor 1 zetel.
CDA: 20,2% = 4 zetels + 4,2%
PvdA: 12,2% = 3 zetels + 0,2%
VVD: 11,3% = 2 zetels + 3,3%
GL 8,7% = 2 zetels + 0,7%
SP: 7,0% = 1 zetel + 3,0%
CU/SGP: 7,0% = 1 zetel + 3,0%
D66: 11,2% = 2 zetels + 3,2%
PvdD: 3,5% = 0 zetels + 3,5%
PVV: 17,0% = 4 zetels + 1%
Ik zie 19 hele zetels, dus 6 restzetels. Die zouden dan naar CDA, PvdD (!), VVD, D66, SP en CU moeten gaan. Het gekke is: CDA heeft zo'n zetel, lijst-partner CU ook. Zelfde verhaal voor D66 en VVD. Ook de SP wordt op 2 zetels gezet.
Ik begrijp dus niet waarom de restzetel niet aan de PvdD toekomt. Kennelijk doe ik iets fout?
Volgens mij ben je vet in de war ,hier voetballen enkel allochtonen,en die zijn zeer geaccpteerd.Apegeluiden hoor ik wel altijd bij al die andere clubs.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:46 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Tja, de apengeluiden die ze in het Volendam stadion maken wanneer er een zwarte speler aan de bal is zegt genoeg. Stelletje cokegebruikers.
Dat ontken ik niet ,maar je praat over de minderheid hier,de tijd staat hier (gelukkig)niet stil.en de jongere generaties zijn merendeels wereldser en ruimdenkender dan men verwacht.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 08:26 schreef ASroma het volgende:
volendam is toch wel het bolwerk van fascisme, nationalisme en xenofobie in nederland, de bakermat.
En ergerlijk ,wanneer wordt die Femke Halsema nu eens oppasmoeder?Die heeft nog nooit iemand laten uitspreken, met haar emotieloze kuttekop.quote:
Zoals freako uitlegt kloppen je aannames niet – overigens moet je met de tweede kamer verkiezingen ook altijd minstens één hele zetel qua stemmen halen wil je in de kamer komen – maar zelfs met je aannames zou het CDA toch 5 zetels + 0,2% moeten hebben?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:47 schreef isogram het volgende:
Of ik kan niet rekenen. Maar het kan ook simpeler. Bij 25 zetels moet je 4,0 procent van de stemmen hebben voor 1 zetel.
CDA: 20,2% = 4 zetels + 4,2%
PvdA: 12,2% = 3 zetels + 0,2%
VVD: 11,3% = 2 zetels + 3,3%
GL 8,7% = 2 zetels + 0,7%
SP: 7,0% = 1 zetel + 3,0%
CU/SGP: 7,0% = 1 zetel + 3,0%
D66: 11,2% = 2 zetels + 3,2%
PvdD: 3,5% = 0 zetels + 3,5%
PVV: 17,0% = 4 zetels + 1%
Ik zie 19 hele zetels, dus 6 restzetels. Die zouden dan naar CDA, PvdD (!), VVD, D66, SP en CU moeten gaan. Het gekke is: CDA heeft zo'n zetel, lijst-partner CU ook. Zelfde verhaal voor D66 en VVD. Ook de SP wordt op 2 zetels gezet.
Ik begrijp dus niet waarom de restzetel niet aan de PvdD toekomt. Kennelijk doe ik iets fout?
Punt 1 verklaart al waarom ik het niet goed begreep; dank voor de toelichting. Ik vind die regel trouwens wel een beetje vreemd, maar dat terzijde. Voor mij hoef je die uitgebreide berekening niet te gaan maken.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 07:45 schreef freako het volgende:
1. Een partij moet minstens 1 zetel halen om een restzetel te halen. Dat doet de PvdD niet, dus die komt op nul.
<knip>
Als je wil, tik ik vanavond een verhaal waarin ik de hele berekening laat zien. Tenzij iemand zich al eerder geroepen voelt...
Als er één politicus was die anderen niet liet uitspreken en constant overal doorheen kakelde, was het Geert Wilders wel. Op zeer ruime afstand gevolgd door Halsema en Kant. Vooral Rutte, Van Geel, Pechtold en Hamer wachtten netjes op hun beurt.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 08:38 schreef Anniebab het volgende:
En ergerlijk ,wanneer wordt die Femke Halsema nu eens oppasmoeder?Die heeft nog nooit iemand laten uitspreken, met haar emotieloze kuttekop.
Oke dan heb ik een ander debat gezien.Pechtold wat een aanfluiting die gast.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:13 schreef isogram het volgende:
[..]
Punt 1 verklaart al waarom ik het niet goed begreep; dank voor de toelichting. Ik vind die regel trouwens wel een beetje vreemd, maar dat terzijde. Voor mij hoef je die uitgebreide berekening niet te gaan maken.
[..]
Als er één politicus was die anderen niet liet uitspreken en constant overal doorheen kakelde, was het Geert Wilders wel. Op zeer ruime afstand gevolgd door Halsema en Kant. Vooral Rutte, Van Geel, Pechtold en Hamer wachtten netjes op hun beurt.
Het was laat... domme rekenfoutquote:Op vrijdag 5 juni 2009 08:52 schreef Iblis het volgende:
Zoals freako uitlegt kloppen je aannames niet – overigens moet je met de tweede kamer verkiezingen ook altijd minstens één hele zetel qua stemmen halen wil je in de kamer komen – maar zelfs met je aannames zou het CDA toch 5 zetels + 0,2% moeten hebben?
Dat je het van de PVV wél verwacht en van anderen niet, is geen excuus om het gedrag van Wilders mee goed te praten. De man viel constant anderen in de rede. Ferry Mingelen moest TIG keer ingrijpen om ervoor te zorgen dat anderen meer dan één zin konden uitspreken voordat Wilders er doorheen kwam.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 08:48 schreef Kugari-Ken het volgende:
Wat een triest slotdebat.
De PVV is al triest, maar daar verwacht je het van. Wat mij dan weer verschrikkelijk kinderachtig over kwam waren D66 en de SP. Agnes Kant schreeuwde hysterisch over het hele gebeuren, niet charmant, alsof het een vijswijf op de markt is.
D66 liet zich kennen door te stellen dat als ze Wilders buiten de deur kunnen houden door het zinnetje "er is geen Nederlandse cultuur" in het partij-programma te zetten, dat hij dat met liefde zou doen. Hoe bedoel je kortzichtig en kinderachtig. Iets zegt me dat hij dat dreigement nooit door durft te drukken, anders verliest hij heel snel heel veel stemmen.
Dat was vijf jaar geleden ook zo, het zou niet gepubliceerd mogen worden omdat het de verkiezingen zou kunnen beïnvloeden in andere lidstaten. In 2004 heeft Nederland daar ook al veel kritiek over ontvangen. Ik snap echter wel dat mensen het willen weten, en ik snap dan ook niet dat het niet Europa-breed op dezelfde dag gehouden wordt, of desnoods dagen als er mensen zijn die principieel niet op zondag willen stemmen (dan mogen die fijn op zaterdag gaan).quote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:16 schreef CANARIS het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat deze uitslag helemaal niet had mogen worden gepubliceerd, maar daar hoor je niemand over!
UIt Engeland bijv horen we niets wat ook volgens de statuten van deze verkiezing is.
Niet dat het belangrijk is , maar Nederland staat in Europa een beetje voor paal , tenminste als ik naar de ZDF of ORF luister.
Hoorde ik begin deze week al iemand over: dat de uitslag pas zondag bekend had mogen worden. Is dat ook echt zo ja?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:16 schreef CANARIS het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat deze uitslag helemaal niet had mogen worden gepubliceerd, maar daar hoor je niemand over!
UIt Engeland bijv horen we niets wat ook volgens de statuten van deze verkiezing is.
Niet dat het belangrijk is , maar Nederland staat in Europa een beetje voor paal , tenminste als ik naar de ZDF of ORF luister.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | PvdA 5.3% -5.9% VVD 7.7% -0.8% GL 3.6% +0.6% SP 3.8% = CU-SGP 24.3% +2.5% D66 4.9% +2.8% PVV 18.5% +18.5% PvdD 3% +0.5% Van de splinterpartijen is de Klokkenluiderspartij met 0.5% het grootste |
Ja dat is echt zoquote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:22 schreef pfaf het volgende:
[..]
Hoorde ik begin deze week al iemand over: dat de uitslag pas zondag bekend had mogen worden. Is dat ook echt zo ja?
Hier een persbericht van 5 jaar geleden. Het zal nu wel hetzelfde gaan, Nederland zegt: "we publiceren allen voorlopige uitslagen, de officiële uitslag komt zondag pas".quote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:25 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Ja dat is echt zo
Zondag 17.00 uur mogen de uitslagen pas worden bekend gegeven.
Ach, waar hebben we het over? Europa is nog lang geen eenheid. Als die er ECHT was, had je Europese partijen, met Europese kandidatenlijsten en één Europese uitslag (feitelijk zoals LibDem wil). Dan had je verkiezingen op één dag, in alle lidstaten, op basis van een Verdrag dat vooraf in alle lidstaten op dezelfde manier is getoetst (referendum) en goedgekeurd.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:16 schreef CANARIS het volgende:
Denk dat de PVV nu ook in andere landen veel stemmen krijgtquote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:27 schreef isogram het volgende:
[..]
Ach, waar hebben we het over? Europa is nog lang geen eenheid. Als die er ECHT was, had je Europese partijen, met Europese kandidatenlijsten en één Europese uitslag (feitelijk zoals LibDem wil). Dan had je verkiezingen op één dag, in alle lidstaten, op basis van een Verdrag dat vooraf in alle lidstaten op dezelfde manier is getoetst (referendum) en goedgekeurd.
Ik denk niet dat bekendmaking van de uitslag in Nederland echt veel invloed heeft op de stembusgang in een ander land.
quote:Ruim 1500 stemmen uitgebracht op de Antillen.
WILLEMSTAD - Op de Antillen hebben 1500 mensen een geldige stem uitgebracht voor de Europese verkiezingen. Ze deden dat via de twee stembureaus bij de Vertegenwoordiging van Nederland in de Nederlandse Antillen in Willemstad en Philipsburg.
Daar waren de afgelopen dagen 1721 retourenveloppen met stemformulieren ontvangen voor de Europese verkiezingen. Hiervan zijn 1500 stemmen geldig uitgebracht. Iedereen met een Nederlands paspoort op de Antillen mag stemmen. Dat zijn zowel Antillianen, Arubanen als Nederlanders.
Nadya van Putten (GroenLinks) kreeg 633 voorkeursstemmen van de in totaal 650 stemmen voor GroenLinks. Mito Croes (CDA) heeft 582 voorkeursstemmen gekregen. In totaal kreeg het CDA 624 stemmen.
De VVD kreeg 71 stemmen, D66 kreeg er 62 en de PvdA 28 en de PVV 25. De rest ging naar de resterende partijen.
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:51 schreef Zienswijze het volgende:
Volendam: 39,8% gaat naar de PVV. Is er een gemeente waar de PVV hoger scoort?
Serieus?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 12:50 schreef marcodej het volgende:
Gisteren zei Thieme toch vooral hoop te hebben op een zetel door een goede uitslag in Amsterdam? Nu zit ik net te kijken en ze hebben daar 1.2% verloren.
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 13:47 schreef ES57 het volgende:
De PvdA is al lang niet meer de partij voor de arbeiders. Het is een partij voor allochtonen, ambtenaren en uitkeringstrekkers.
mooie oneliner, even doormailen naar geert zou ik zeggenquote:Op vrijdag 5 juni 2009 13:47 schreef ES57 het volgende:
De PvdA is al lang niet meer de partij voor de arbeiders. Het is een partij voor allochtonen, ambtenaren en uitkeringstrekkers.
Bron?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 14:12 schreef JamesWarrenJones het volgende:
Ik lees net dat de PVV toch vijf zetels heeft binnengehaald. Klopt dat?
Prima, alle allochtonen naar Groningen! Eens kijken hoe ze het daar op het platteland tussen die stugge, xenofobe boertjes en vrijzinnige studenten gaan vinden!quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:28 schreef BogardeRules het volgende:
[..]
ik ga naar grunningen verhuizen!!!
Hmmm, blijkbaar toch niet:quote:Op vrijdag 5 juni 2009 14:12 schreef JamesWarrenJones het volgende:
Ik lees net dat de PVV toch vijf zetels heeft binnengehaald. Klopt dat?
Pechthold zei dit naar aanelding van de constatering dat Geert Wilders zei "We sluiten niemand uit, behalve GL want die zegt dat er geen NL cultuur is, en dat is inhoudelijk". GW vindt blijkbaar dat uitsluiten op inhoudelijke gronden WEL mag, behalve als het links is. (afschaffing minimumloon, ontslagbescherming enz.)quote:Op vrijdag 5 juni 2009 08:48 schreef Kugari-Ken het volgende:
Wat een triest slotdebat.
De PVV is al triest, maar daar verwacht je het van. Wat mij dan weer verschrikkelijk kinderachtig over kwam waren D66 en de SP
Agnes Kant schreeuwde hysterisch over het hele gebeuren, niet charmant, alsof het een vijswijf op de markt is.
D66 liet zich kennen door te stellen dat als ze Wilders buiten de deur kunnen houden door het zinnetje "er is geen Nederlandse cultuur" in het partij-programma te zetten, dat hij dat met liefde zou doen. Hoe bedoel je kortzichtig en kinderachtig. Iets zegt me dat hij dat dreigement nooit door durft te drukken, anders verliest hij heel snel heel veel stemmen.
Erg opvallend dat ze in Den Haag zo groot zijn.quote:PVV in Den Haag en Rotterdam de grootste partij
De kiezers in Rotterdam hebben een duidelijk signaal afgegeven, maar de winst van de PVV en het verlies van de PvdA zeggen volgens de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb (PvdA) weinig over de komende gemeenteraadsverkiezingen in maart 2010.
Dat zei Aboutaleb donderdagavond. 'Dit is geen verrassing.'
De PVV van Geert Wilders haalde in Rotterdam ruim 22 procent van de stemmen, de PvdA was de grote verliezer en kreeg 15 procent van de stemmen. De PVV doet ook mee aan de gemeenteverkiezingen in Rotterdam.
Amsterdam
Amsterdammers hebben massaal op D66 gestemd, waardoor de partij de grootste is geworden in Amsterdam. De partij kreeg 21,2 procent van de stemmen.
GroenLinks, die in Amsterdam in het college van burgemeester en wethouders zit, kreeg 20 procent van de stemmen. De PVV in Amsterdam kreeg 12,7 procent van de stemmen.
Den Haag
De PVV is in Den Haag de grootste partij geworden, daar kreeg de partij van Wilders 19,9 procent van de stemmen.
Bron: Elsevier
Veel wel. De Suri's trouwens ook. Die worden langzaam "hun" wijk (Schilderswijk) uitgejaagd door Marokkaans gespuis.quote:
In Alkmaar ken ik er maar 1.quote:
stemmen worden toch bij de grootste partij opgeteld?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 15:28 schreef Chriz2k het volgende:
Wat is het percentage blanco-stemmers?
Blanco en anders ongeldig samen 0,43%. De uitsplitsing volgt later. Vijf jaar geleden met de stemmachines was het 0,25%.quote:
quote:
Nee. Tellen enkel mee voor de opkomst.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 17:29 schreef ASroma het volgende:
[..]
stemmen worden toch bij de grootste partij opgeteld?
Dank.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 17:31 schreef freako het volgende:
[..]
Blanco en anders ongeldig samen 0,43%. De uitsplitsing volgt later. Vijf jaar geleden met de stemmachines was het 0,25%.
Nee, die stemmen zijn ongeldig. Net zo ongeldig als iemand die twee kandidaten aangekruist heeft. En die tellen alleen mee voor de opkomst, niet voor de zetelverdeling.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 17:29 schreef ASroma het volgende:
[..]
quote:Daar waren de afgelopen dagen 1721 retourenveloppen met stemformulieren ontvangen voor de Europese verkiezingen. Hiervan zijn 1500 stemmen geldig uitgebracht. Iedereen met een Nederlands paspoort op de Antillen mag stemmen. Dat zijn zowel Antillianen, Arubanen als Nederlanders.
Op de Antillen hadden ze er iets meer moeite mee: 13% ongeldig.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 17:31 schreef freako het volgende:
Blanco en anders ongeldig samen 0,43%. De uitsplitsing volgt later. Vijf jaar geleden met de stemmachines was het 0,25%.
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 17:29 schreef ASroma het volgende:
[..]
Dat is aan de hoge kant, zelfs voor briefstemmen. De procedure is overigens iets ingewikkelder als "gewoon stemmen met een stembiljet". Er moet namelijk ook een ondertekend briefstembewijs toegevoegd worden, met de handtekening van de kiezer erop. Ik vermoed dat daar veel misgegaan is.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 17:37 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
[..]
Op de Antillen hadden ze er iets meer moeite mee: 13% ongeldig.
Ach, ik weet het niet, het zal wel hiermee te maken hebben: http://denhaag.nl.eu.org/quote:Op vrijdag 5 juni 2009 14:32 schreef Picchia het volgende:
[..]
Erg opvallend dat ze in Den Haag zo groot zijn.
Zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 19:00 schreef Klopkoek het volgende:
Opvallend trouwens: in de omgeving waar die slavenhoudster vandaan kwam (Someren) heeft de VVD fikse winst geboekt.
Onzin.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 19:00 schreef Klopkoek het volgende:
Opvallend trouwens: in de omgeving waar die slavenhoudster vandaan kwam (Someren) heeft de VVD fikse winst geboekt.
Helemaal niet dus hoor, hier wonen een handjevol buitenlanders waar je totaal geen last van hebt ,t gaat de meeste mensen denk ik meer om de lage celstraffen etc.En die paar domme koeien die hier over buitenlanders en overlast praten zijn op een hand te tellen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 13:10 schreef nikk het volgende:
[..]
Zijn de uitwassen van de Islam dan zo groot in Volendam?
Die parate kennis valt wel mee. Het komt eerder neer op logisch nadenken.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 19:49 schreef Klopkoek het volgende:
Waardeer trouwens je parate kennis. Dat je zomaar uit je mouw kan schudden dat Toine Manders uit het naburige Asten komt. Hehe.
Op het kaartje is de vergelijking tussen 2004 en 2009 te zien. In 2004 deed Manders volgens mij ook al mee. Heb je voor deze afwijking ook een verklaring.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:39 schreef freako het volgende:
[..]
Die parate kennis valt wel mee. Het komt eerder neer op logisch nadenken.
Als een grote partij in een gemeente opvallend veel meer (en dat mag je met >3x zoveel wel zeggen) stemmen haalt bij de Europese verkiezingen van 2004 en 2009 dan bij de Tweede-Kamerverkiezingen in 2006, volkomen tegen de landelijke trend in, dan is er iets aan de hand. En dat is eigenlijk altijd een local hero hoog op de lijst. Zeker buiten de Randstad speelt dat.
k had de kandidatenlijsten hier toevallig nog op tafel liggen. Met één Brabo bij de eerste 15 is het makkelijk gokken wie het zou kunnen zijn, zeker omdat Manders al een tijdje in het EP zit. En als je dan hier opzoekt waar in Noord-Brabant Asten ook al weer ligt, is 1 + 1 al snel 2..
De toename in de hele cirkel rond Asten m.u.v. Someren bedoel je?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Op het kaartje is de vergelijking tussen 2004 en 2009 te zien. In 2004 deed Manders volgens mij ook al mee. Heb je voor deze afwijking ook een verklaring.
Raar fenomeen eigenlijk.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:55 schreef freako het volgende:
[..]
De toename in de hele cirkel rond Asten m.u.v. Someren bedoel je?
Als ik zo die uitslagen bekijk scoorde de VVD in 2004 alleen in Asten en Someren hoog, het is nu dan wel in bijna alle gemeenten hoger dan in 2004 in dat gebied, maar nog steeds lang niet zo hoog als Asten en Someren. Oftewel: ik denk dat de VVD / Manders in Someren vijf jaar eerder piekten dan in de omringende gemeenten. Asten zelf blijft wel hoog, want daar is het natuurlijk helemaal de local hero.
Een andere reden: Het kan natuurlijk ook toeval zijn..
Het is een verlies in procentpunten, niet in percentages. Als een partij erg groot is, gaat het ook erg hard ineens.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 21:00 schreef Reya het volgende:
Fors verlies in Noordoost-Twente, terwijl men daar normaliter vrij loyaal is, doch.
Een partij kan ook >10% groeien in een gemeente in deze statistieken.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 21:08 schreef freako het volgende:
[..]
Het is een verlies in procentpunten, niet in percentages. Als een partij erg groot is, gaat het ook erg hard ineens.
In Tubbergen scoort het CDA nog 57,5%. Ze komen van 66,1%, dat is waar. 13% minder stemmen, dat is een flink verlies, maar landelijk komt het CDA op ruim 18% minder stemmen uit.
Voor mij als progressieveling is de winst in het Noorden niet zo leukquote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:58 schreef freako het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is pas een veelzeggende kaart. Bizar.
Ik had me daarin inderdaad vergist, alhoewel het verlies van het CDA nog steeds behoorlijk is te noemen. Het verklaart ook waarom bij D66 een deel van de Bijbelgordel lichtgekleurd is; zelfs een bovengemiddelde relatieve winst zorgt nog voor een kleine absolute winst.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 21:08 schreef freako het volgende:
[..]
Het is een verlies in procentpunten, niet in percentages. Als een partij erg groot is, gaat het ook erg hard ineens.
In Tubbergen scoort het CDA nog 57,5%. Ze komen van 66,1%, dat is waar. 13% minder stemmen, dat is een flink verlies, maar landelijk komt het CDA op ruim 18% minder stemmen uit.
Och, dat weet ik niet. Er worden volksvertegenwoordigers gekozen. Je gaat ervan uit dat volksvertegenwoordigers zich inzetten voor JOUW belang. Dat kan ook het (algemeen)-Nederlandse belang zijn, maar Europarlementariërs zitten niet in het Europese Parlement om heel Nederland te vertegenwoordigen. Ze zitten er om de belangen van HUN kiezers te vertegenwoordigen. Anders kun je er net zo goed een stel diplomaten neerzetten.quote:
De opkomst valt me zwaar tegen in Overijssel en de drie noordelijke provincies. In Tubbergen 32,2%, 10 procentpunten lager dan in 2009. Dat heeft het CDA zeker niet geholpen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 21:23 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik had me daarin inderdaad vergist, alhoewel het verlies van het CDA nog steeds behoorlijk is te noemen.
Ja. Llmburg snap ik nog, maar 18,6% in Losser... Ik kan het ook niet echt plaatsen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 21:50 schreef Reya het volgende:
Dat percentage verbaast me in het bijzonder wel, inderdaad. Wilders lijkt behoorlijk wat steun aan te boren in katholiek Nederland, maar dat zelfs oerconservatief Tubbergen in die mate op hem stemt mag zeker een verrassing genoemd worden.
Qua stemgedrag, danquote:Op vrijdag 5 juni 2009 22:03 schreef freako het volgende:
[..]
Ja. Llmburg snap ik nog, maar 18,6% in Losser... Ik kan het ook niet echt plaatsen.
Als Tubbergenaar van origine raakt de kwalificatie "oerconservatief" me trouwens wel een beetje..
Toine Manders schrijft regelmatig een column in een regionaal huis-aan-huiskrantje. Daarin heeft hij ook wel eens voorbeelden aangehaald wat hij voor de regio doet. Hij is trouwens überhaupt de enige europarlementariër waar ik nog wel eens zo wat van hoor, de anderen verschijnen alleen in de media als er weer heibel is in Brussel.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Raar fenomeen eigenlijk.
Nu is clientelisme, laat ik het netjes zeggen, in zuidelijke provincies geen onbekend verschijnsel maar ik zie niet in wat een Europarlementariër extra voor zijn omgeving zou kunnen doen.
Natuurlijk verwacht ik zonder het clientelistische motief nog steeds een versterkend effect maar minder sterk als gewoonlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |