je wilt terug naar 1917?quote:Op zondag 31 mei 2009 15:15 schreef tlicious het volgende:
Hoezo spam?
Dit is toch een forum over politieke opinies niet?
Wat betreft basiskennis... Je hoeft natuurlijk niet eerst een 3-jarige opleiding politicologie te doen om het stemrijbewijs te halen. Denk meer aan een examen wat qua moeilijkheidsgraad en methode te vergelijken is met het echte rijbewijs.
Een goede middag aandacht er aan besteden en je haalt het wel.
~t
Volgens mij heb jij je internet rijbewijs nog niet (quote:
Verstandelijk gehandicapten krijgen ook gewoon een stembiljet, hun bewindvoerder mag dan in principe twee keer stemmen. Ongeïnteresseerden stemmen helemaal niet, domme mensen vaak wel.quote:Op zondag 31 mei 2009 15:21 schreef FunkyHomosapien het volgende:
hoe is het eigenlijk met verstandelijk gehandicapten, domme mensen of gewoon ongeinteresseerden.?
en omdat ze dom zijn mogen ze niet stemmen, alleen omdat ze dom geboren zijn?quote:Op zondag 31 mei 2009 15:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Verstandelijk gehandicapten krijgen ook gewoon een stembiljet, hun bewindvoerder mag dan in principe twee keer stemmen. Ongeïnteresseerden stemmen helemaal niet, domme mensen vaak wel.
Van mij mogen ze. Waar lees jij dat ik daartegen ben?quote:Op zondag 31 mei 2009 15:29 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
en omdat ze dom zijn mogen ze niet stemmen, alleen omdat ze dom geboren zijn?
heb het ook meer tegen de TS.quote:Op zondag 31 mei 2009 15:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Van mij mogen ze. Waar lees jij dat ik daartegen ben?
terug naar aristocratie?quote:Op zondag 31 mei 2009 15:45 schreef tlicious het volgende:
DOM vindt ik een lastig begrip maar laat ik het zo zeggen:
Wanneer iemand te 'dom' is om te weten wat de grote lijnen van zijn/haar partij zijn of wat er in grote lijnen in de Tweede Kamer gebeurt dan is er een kleine kans op het stemrijbewijs.
Natuurlijk kan de echte koppige ezel doorzetten totdat hij/zij het stemrijbewijs haalt door pure 'multiple gok'... Dus niemand is buitengesloten mits ze zichzelf niet uitsluiten.
aristocratie is een verouderd systeem, daarom.quote:
Zout op met je spamquote:Op zondag 31 mei 2009 16:05 schreef tlicious het volgende:
Mensen die het eens zijn met het bla
vergeet niet te stemmen op de site van het burgerinitiatief bla
En spam/stuur/vertel het vooral door aan je kennissen zodat de spam in de stembussen stopt
Aristocratie "faalde" omdat de aristocraten onder het hakblok verdwenen, niet omdat het in elkaar klapte omdat het niet deugde.quote:Op zondag 31 mei 2009 15:59 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
aristocratie is een verouderd systeem, daarom.
Nee, die periode is veel te onrustig. Terug naar voor de Franse revolutie lijkt me wel wat.quote:
En zelfs na veel wikken en wegen kom je bedrogen uit, dus waarom niet gewoon blanco stemmen?quote:Op zondag 31 mei 2009 16:04 schreef pfaf het volgende:
Er valt wel wat voor te zeggen. Als ik zie hoe lang ik wik en weeg, programma's doorspit en dergelijke om m'n stem te geven en iemand anders die het geen fuck interesseert maar even z'n CDA-stem geeft, “omdat het hoort” wordt ik altijd heel droevig.
aristocratie "faalt" omdat de elite de elite kiest. een elitair machtsysteem is nooit goed.quote:Op zondag 31 mei 2009 17:26 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Aristocratie "faalde" omdat de aristocraten onder het hakblok verdwenen, niet omdat het in elkaar klapte omdat het niet deugde.
Dit is het dogma dat je vandaag de dag in Nederland ontzettend veel tegenkomt. Maar waarom niet? Wat is er niet goed aan als een elite een elite kiest?quote:Op zondag 31 mei 2009 18:10 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
aristocratie "faalt" omdat de elite de elite kiest. een elitair machtsysteem is nooit goed.
omdat de elite niet kan kiezen wat écht goed is voor de gewone burger. laat hen dat zelf bepalen.quote:Op zondag 31 mei 2009 18:31 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Dit is het dogma dat je vandaag de dag in Nederland ontzettend veel tegenkomt. Maar waarom niet? Wat is er niet goed aan als een elite een elite kiest?
Wat stond er in plaats van de sterretjes? Neger? Homo? Ra ra ra!quote:Op zondag 31 mei 2009 14:49 schreef tlicious het volgende:
Je laat een **** toch ook niet autorijden?
Mwoah, het is met dit idee nog steeds mogelijk om je verkiesbaar te stellen of om je even te verdiepen in de politiek en dat 'rijbewijs' te halen.quote:Op zondag 31 mei 2009 23:34 schreef revange2008 het volgende:
Ik vind het een slecht idee dat de "elite door de elite "gekozen word.
Wat een wereldvreemde gast ben jij.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:10 schreef Fastmatti het volgende:
We hebben al een dictatuur, de ambtenaren hebben het voor het zeggen dus verandert het beleid niet als er anders gekozen wordt.
Eurocommissaris Neelie Kroes (VVD) zei over de de PVV-stemmers dat dit ''nee-stemmers'' zijn en wat haar betreft zijn ''nee-stemmers geen stemmers.''quote:Op zondag 31 mei 2009 14:49 schreef tlicious het volgende:
Burgerinitiatief stemrijbewijs.nl
Het invoeren van een stemrijbewijs is een prima methode om alléén burgers te laten stemmen die daadwerkelijk een basiskennis hebben van het politieke systeem.
Je laat een **** toch ook niet autorijden?
Laat je stem horen!
~t
In mijn ogen mogen alleen de netto-betalers stemmen. Tja, dat ons belastingstelsel zo ingewikkeld in elkaar zit dat we niet kunnen bepalen wie nu wat betaald daar kan ik niet zo veel aan doenquote:Op maandag 1 juni 2009 10:22 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Wat een wereldvreemde gast ben jij.
En zeker wel belasting innen bij de mensen die niet mogen stemmen![]()
Het maakt niet uit of je putjesschepper bent of topman, iedereen moet hier veel te veel belasting betalen.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:38 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
In mijn ogen mogen alleen de netto-betalers stemmen. Tja, dat ons belastingstelsel zo ingewikkeld in elkaar zit dat we niet kunnen bepalen wie nu wat betaald daar kan ik niet zo veel aan doen
Denk je? De belastingverdeling is anders een behoorlijke kamelenbult. De lage inkomens ontvangen geld, dit wordt betaald door de middenklasse die veel belasting betaald en dan betaal de top weer relatief weinig belasting.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:44 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het maakt niet uit of je putjesschepper bent of topman, iedereen moet hier veel te veel belasting betalen.
Ik denk ook dat vooral de middenklasse het meeeste betaald en het minste ontvangt.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:48 schreef Fastmatti het volgende:
Denk je? De belastingverdeling is anders een behoorlijke kamelenbult. De lage inkomens ontvangen geld, dit wordt betaald door de middenklasse die veel belasting betaald en dan betaal de top weer relatief weinig belasting.
Dat is op zich raar, want dat algemeen stemrecht is toch iets waar menig aardbewoner voor heeft moeten vechten en vele jaren op heeft moeten wachten, terwijl er in menig land nog steeds tevergeefs om wordt geroepen.quote:Op maandag 1 juni 2009 08:39 schreef Gulo het volgende:
Zeer goed initiatief. Het algemeen stemrecht voor volwassenen is echt een lachertje en een doorn in menig oog.
Dan ben je wat mij betreft al gezakt.quote:Hoe er precies invulling gegeven moet gaan worden aan zo'n stemexamen staat wat mij betreft nog niet vast.
Gezakt.quote:Maar een blijk van het gegeven dat je kennis genomen hebt van een volledig verkiezingsprogramma van de partij waar je op gaat stemmen lijkt mij wel de minimale ondergrens.
Gezakt.quote:Dan zou het in ieder geval onmogelijk zijn om de komende verkiezingen op de PVV te stemmen, daar zij geen (volwaardig) Europees verkiezingsprogramma hebben.![]()
![]()
Gezakt.quote:Een ondergrens qua IQ lijkt me ook geen overbodig luxe, echter vind ik de exacte vaststelling hiervan een heikel punt. Waar trek je de grens?
En mensen met een hoger IQ die dat compenseren met stompzinnigheid en zich laten leiden door primaire driften. Gezakt.quote:Er zijn ook mensen met een wat lager iq die dat compenseren met een hoge mate van algemene ontwikkeling waardoor ze wat mij betreft best mogen stemmen.
Dan vergeet je dus wat stemmen eigenlijk is. Het is heel wat anders dan je mening geven, het is zorgen dat je vertegenwoordigd wordt. Of in je eigen mening, of in je eigen belang. Het is ook een kwestie van belangen, wie komt er op voor je belang. Ook geestelijk gehandicapten hebben belangen, en ook geestelijke gehandicapten moeten vertegenwoordigd worden. Dat zij niet goed inschatten wie dat voor hen gaat doen doet daar niet aan af.quote:Feit is nu dat er ook mongolen (letterlijke, die met een chromosoompje te veel) etc. mogen stemmen. Dat gaat natuurlijk nergens over. Ik ken iemand die vroeger met verstandelijk gehandicapten gewerkt heeft. Die gehandicapten gingen samen met de begeleiders stemmen, en stemden veelal hetzelfde als de begeleider stemde (niet toevallig natuurlijk).
verstandelijk gehandicapten en domme mensen kunnen altijd nog zelf politicus worden toch?quote:Op zondag 31 mei 2009 15:21 schreef FunkyHomosapien het volgende:
hoe is het eigenlijk met verstandelijk gehandicapten, domme mensen of gewoon ongeinteresseerden.?
het is heul niet wereldvreemd - die ambtenaren blijven zitten en politici veranderen eens in de zoveel tijd.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:22 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Wat een wereldvreemde gast ben jij.
En zeker wel belasting innen bij de mensen die niet mogen stemmen![]()
Vindt in principe niet erg dat ik belasting betaal, vindt het wel erg hoe er mee omgegaan wordt en dat er geen verantwoording over gegeven wordt.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:44 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het maakt niet uit of je putjesschepper bent of topman, iedereen moet hier veel te veel belasting betalen.
Mee eens. Wanneer men het systeem kent en begrijpt dan mag men stemmen. Lijkt mij geen gek idee. Je filtert dan er ook degene uit die niet geïnteresseerd zijn en maar wat stemmen.quote:Op maandag 1 juni 2009 09:47 schreef Fastmatti het volgende:
Goed idee. Tenminste als we het hebben over de elementaire basiskennis. Als mensen het verschil niet weten tussen de regering, kabinet en de Kamer dan zie ik niet in waarom ze mogen stemmen.
Dat is natuurlijk een idioot systeem want dat is puur het stemrecht van de rijksten, en daar moeten we niet naar toe willen.quote:Zou een mooie eerste stap zijn naar het invoeren van censuskiesrecht.
Jij hebt wel een erg simplistische opvatting van wat democratie is.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat een dwaas plan, dan groeit de dwang van de meerderheid (die dan niet eens meer een meerderheid in bevolking hoeft te zijn) nog groter. Nu al worden heel veel wetvoorstellen met nog niet eens 60 % van de stemmen aangenomen, dat betekent dus dat meer dan 40 % van de bevolking zich niet een bepaalde besluiten kan vinden. Besluiten die zeer ingrijpend kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld een paddoverbod of een rookverbod. Een stemrijbewijs zal die situatie alleen maar versterken is dus nog verwerpelijker dan een democratie.
Ik weet dat je stemmen niet een op een kunt vertalen naar een werkelijke mening, dat weet ik ook wel.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:12 schreef Klopkoek het volgende:
Jij hebt wel een erg simplistische opvatting van wat democratie is.
Niks daarvan. Wie betaald die bepaald dus van mij mogen alle nettobetalers stemmen.quote:Op maandag 1 juni 2009 14:42 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Mee eens. Wanneer men het systeem kent en begrijpt dan mag men stemmen. Lijkt mij geen gek idee. Je filtert dan er ook degene uit die niet geïnteresseerd zijn en maar wat stemmen.
Het hoeft niet zo ver te gaan dat je ook de verkiezingsprogramma's kent. Dat zou het een te uitgebreide test maken (drempel te groot), en wanneer men het stelsel begrijpt, snapt men meestal ook wel wat er te kiezen valt.
Aan de grootte van de drempel zal veel aandacht moeten worden besteed want we willen wel het principe van democratie houden uiteraard.
[..]
Dat is natuurlijk een idioot systeem want dat is puur het stemrecht van de rijksten, en daar moeten we niet naar toe willen.
Ik zou liever een tweepartijenstelsel zien met vervanging van de ambtelijke top bij een machtswisseling. Dat zou de macht van de vierde macht flink breken.quote:Ik zou nog verder willen gaan en ook aan de kant van de politiek wijzigingen doorvoeren.
dmv 2 stemrondes.
De eerste is zoals nu, men kiest de vertegenwoordiging van de kamer.
De partijen krijgen dan vervolgens de tijd om verschillende coalities te vormen met regeerakkoorden. Deze regeerakkoorden gelden vervolgens als contracten met de kiezers, daar moet men zich dus aan houden tijdens de regeerperiode. In de 2e stemronde mogen kiezers voor de coalitie stemmen die ze dus als regering willen.
Jouw afschuwelijke opvatting ken ik maar democratie is zowel in theorie als de praktijk niet 'de helft plus 1'. Daar werd vroeger, om nobele en minder nobele redenen, bewust voor gewaakt om daar niet in terecht te komen.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik weet dat je stemmen niet een op een kunt vertalen naar een werkelijke mening, dat weet ik ook wel.Maar het zijn juist de democraten die claimen dat besturing door middel van democratisch verkozen vertegenwoordigers er voor zorgt dat de wil van het volk tot uiting komt in de genomen besluiten. Ik bestrijd ze gewoon met hun eigen theoretische kader.
Democratische vertegenwoordiging is een grote flop, veel beter is het om van de grote overheidsorganen af te stappen waarin democratische vertegenwoordiging plaats vindt.
hoezo dit?quote:Op maandag 1 juni 2009 15:21 schreef tlicious het volgende:
-dwingt partijen meer te communiceren over inhoud ipv vorm
Nou als ik dat soms in de Tweede Kamer zie, de meerderheid is meestal zeer marginaal. Democratie is dat in de praktijk nu dus wel.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:20 schreef Klopkoek het volgende:
Jouw afschuwelijke opvatting ken ik maar democratie is zowel in theorie als de praktijk niet 'de helft plus 1'.
Wat een verbeelding. Dat is dan nog tot daaraan toe, maar geef dan de argumenten goed weer ipv door te drammen om stemmen te winnen voor dat domme burgerinitiatief van je.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:21 schreef tlicious het volgende:
Om de stemrijbewijs.nl discussie in goede banen te leiden even een tussentijdse samenvatting van punten die ik tot nu toe heb gezien
Leuk dat u wel een goede onderbouwing geeft van uw mening over mijn 'domme' burgerinitiatief...quote:Op maandag 1 juni 2009 17:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat een verbeelding. Dat is dan nog tot daaraan toe, maar geef dan de argumenten goed weer ipv door te drammen om stemmen te winnen voor dat domme burgerinitiatief van je.
Het kennelijk ervaren verschil in geestelijke rijpheid betekent niet dat je me hoeft vousvoyeren.quote:Op maandag 1 juni 2009 19:02 schreef tlicious het volgende:
Leuk dat u wel een goede onderbouwing geeft van uw mening over mijn 'domme' burgerinitiatief...
Het is geen samenvatting, het is een gebrekkige argumentatie als zodanig verpakt en voor het in goede banen leiden van de discussie is het niet alleen ongeschikt, daar zijn mods voor.quote:Een samenvatting leek me wat gepaster voor dit forum dan een uitvoerige uiteenzetting.
Het initiatief is niet eens duidelijk. Sterker nog, het is helemaal geen initiatief, het is een ideetje." we zijn als Nederlanders slim genoeg om een passende uitvoering te vinden in een later stadium." Kennelijk ben je niet slim genoeg om dat in een eerder stadium te doen, bijvoorbeeld voordat je er mensen mee gaat lastigvallen, laat staan de tweede kamer. Die zien je al aankomen met je scheet. Je bent echt niet de eerste die opvalt dat mensen die er heel weinig van weten mogen stemmen, dat overkomt de meeste mensen op enig moment in hun puberteit. En ja, dat is irritant. Maar is het een probleem? Vermoedelijk niet. Is het een probleem wat oplossing behoeft? Waarschijnlijk niet. Is het oplosbaar? Hoogstwaarschijnlijk niet. Heb jij de oplossing? Je hebt nog niet eens een begin gemaakt met het verzinnen ervan.quote:Welk punt voor/tegen is u (of andere gebruikers) niet duidelijk? Dan vertel ik daar wat meer over
bron: http://www.tweedekamer.nl(...)initiatief/index.jspquote:Uw voorstel moet verder aan de volgende regels voldoen:
1. Uw voorstel is nieuw: de laatste twee jaar is het onderwerp niet in de Tweede Kamer aan de orde geweest.
2. Uw voorstel gaat over een onderwerp waarover de Tweede Kamer beslist, dus over een kwestie die de rijksoverheid en níet een andere overheid aangaat en géén privé-kwestie is.
3. Uw voorstel mag niet indruisen tegen in ons land diep gewortelde normen en waarden.
4. Uw voorstel gaat niet over de Grondwet, de belastingen of de begrotingswetten.
Oeps, dat was je nog even vergeten zeker?quote:U dient duidelijk op te schrijven wat het doel van uw voorstel is, waarom en hoe u dit doel denkt te kunnen bereiken
Ik herhaal:quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:36 schreef tlicious het volgende:
Beste mensen,
ik heb mijn eerste topicstartende bericht aangepast met een uitleg die hopelijk duidelijk genoeg is om over verder te discussieren.
Mvg, ~t
quote:3. Uw voorstel mag niet indruisen tegen in ons land diep gewortelde normen en waarden.
4. Uw voorstel gaat niet over de Grondwet, de belastingen of de begrotingswetten.
tilicous got pownedquote:
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 13:21 schreef Antaresje het volgende:
Ik herhaal:
Hieraan voldoet het ook nog steeds op geen enkele manier.quote:U dient duidelijk op te schrijven wat het doel van uw voorstel is, waarom en hoe u dit doel denkt te kunnen bereiken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |