Ik weet dat je stemmen niet een op een kunt vertalen naar een werkelijke mening, dat weet ik ook wel.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:12 schreef Klopkoek het volgende:
Jij hebt wel een erg simplistische opvatting van wat democratie is.
Niks daarvan. Wie betaald die bepaald dus van mij mogen alle nettobetalers stemmen.quote:Op maandag 1 juni 2009 14:42 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Mee eens. Wanneer men het systeem kent en begrijpt dan mag men stemmen. Lijkt mij geen gek idee. Je filtert dan er ook degene uit die niet geïnteresseerd zijn en maar wat stemmen.
Het hoeft niet zo ver te gaan dat je ook de verkiezingsprogramma's kent. Dat zou het een te uitgebreide test maken (drempel te groot), en wanneer men het stelsel begrijpt, snapt men meestal ook wel wat er te kiezen valt.
Aan de grootte van de drempel zal veel aandacht moeten worden besteed want we willen wel het principe van democratie houden uiteraard.
[..]
Dat is natuurlijk een idioot systeem want dat is puur het stemrecht van de rijksten, en daar moeten we niet naar toe willen.
Ik zou liever een tweepartijenstelsel zien met vervanging van de ambtelijke top bij een machtswisseling. Dat zou de macht van de vierde macht flink breken.quote:Ik zou nog verder willen gaan en ook aan de kant van de politiek wijzigingen doorvoeren.
dmv 2 stemrondes.
De eerste is zoals nu, men kiest de vertegenwoordiging van de kamer.
De partijen krijgen dan vervolgens de tijd om verschillende coalities te vormen met regeerakkoorden. Deze regeerakkoorden gelden vervolgens als contracten met de kiezers, daar moet men zich dus aan houden tijdens de regeerperiode. In de 2e stemronde mogen kiezers voor de coalitie stemmen die ze dus als regering willen.
Jouw afschuwelijke opvatting ken ik maar democratie is zowel in theorie als de praktijk niet 'de helft plus 1'. Daar werd vroeger, om nobele en minder nobele redenen, bewust voor gewaakt om daar niet in terecht te komen.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik weet dat je stemmen niet een op een kunt vertalen naar een werkelijke mening, dat weet ik ook wel.Maar het zijn juist de democraten die claimen dat besturing door middel van democratisch verkozen vertegenwoordigers er voor zorgt dat de wil van het volk tot uiting komt in de genomen besluiten. Ik bestrijd ze gewoon met hun eigen theoretische kader.
Democratische vertegenwoordiging is een grote flop, veel beter is het om van de grote overheidsorganen af te stappen waarin democratische vertegenwoordiging plaats vindt.
hoezo dit?quote:Op maandag 1 juni 2009 15:21 schreef tlicious het volgende:
-dwingt partijen meer te communiceren over inhoud ipv vorm
Nou als ik dat soms in de Tweede Kamer zie, de meerderheid is meestal zeer marginaal. Democratie is dat in de praktijk nu dus wel.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:20 schreef Klopkoek het volgende:
Jouw afschuwelijke opvatting ken ik maar democratie is zowel in theorie als de praktijk niet 'de helft plus 1'.
Wat een verbeelding. Dat is dan nog tot daaraan toe, maar geef dan de argumenten goed weer ipv door te drammen om stemmen te winnen voor dat domme burgerinitiatief van je.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:21 schreef tlicious het volgende:
Om de stemrijbewijs.nl discussie in goede banen te leiden even een tussentijdse samenvatting van punten die ik tot nu toe heb gezien
Leuk dat u wel een goede onderbouwing geeft van uw mening over mijn 'domme' burgerinitiatief...quote:Op maandag 1 juni 2009 17:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat een verbeelding. Dat is dan nog tot daaraan toe, maar geef dan de argumenten goed weer ipv door te drammen om stemmen te winnen voor dat domme burgerinitiatief van je.
Het kennelijk ervaren verschil in geestelijke rijpheid betekent niet dat je me hoeft vousvoyeren.quote:Op maandag 1 juni 2009 19:02 schreef tlicious het volgende:
Leuk dat u wel een goede onderbouwing geeft van uw mening over mijn 'domme' burgerinitiatief...
Het is geen samenvatting, het is een gebrekkige argumentatie als zodanig verpakt en voor het in goede banen leiden van de discussie is het niet alleen ongeschikt, daar zijn mods voor.quote:Een samenvatting leek me wat gepaster voor dit forum dan een uitvoerige uiteenzetting.
Het initiatief is niet eens duidelijk. Sterker nog, het is helemaal geen initiatief, het is een ideetje." we zijn als Nederlanders slim genoeg om een passende uitvoering te vinden in een later stadium." Kennelijk ben je niet slim genoeg om dat in een eerder stadium te doen, bijvoorbeeld voordat je er mensen mee gaat lastigvallen, laat staan de tweede kamer. Die zien je al aankomen met je scheet. Je bent echt niet de eerste die opvalt dat mensen die er heel weinig van weten mogen stemmen, dat overkomt de meeste mensen op enig moment in hun puberteit. En ja, dat is irritant. Maar is het een probleem? Vermoedelijk niet. Is het een probleem wat oplossing behoeft? Waarschijnlijk niet. Is het oplosbaar? Hoogstwaarschijnlijk niet. Heb jij de oplossing? Je hebt nog niet eens een begin gemaakt met het verzinnen ervan.quote:Welk punt voor/tegen is u (of andere gebruikers) niet duidelijk? Dan vertel ik daar wat meer over
bron: http://www.tweedekamer.nl(...)initiatief/index.jspquote:Uw voorstel moet verder aan de volgende regels voldoen:
1. Uw voorstel is nieuw: de laatste twee jaar is het onderwerp niet in de Tweede Kamer aan de orde geweest.
2. Uw voorstel gaat over een onderwerp waarover de Tweede Kamer beslist, dus over een kwestie die de rijksoverheid en níet een andere overheid aangaat en géén privé-kwestie is.
3. Uw voorstel mag niet indruisen tegen in ons land diep gewortelde normen en waarden.
4. Uw voorstel gaat niet over de Grondwet, de belastingen of de begrotingswetten.
Oeps, dat was je nog even vergeten zeker?quote:U dient duidelijk op te schrijven wat het doel van uw voorstel is, waarom en hoe u dit doel denkt te kunnen bereiken
Ik herhaal:quote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:36 schreef tlicious het volgende:
Beste mensen,
ik heb mijn eerste topicstartende bericht aangepast met een uitleg die hopelijk duidelijk genoeg is om over verder te discussieren.
Mvg, ~t
quote:3. Uw voorstel mag niet indruisen tegen in ons land diep gewortelde normen en waarden.
4. Uw voorstel gaat niet over de Grondwet, de belastingen of de begrotingswetten.
tilicous got pownedquote:
quote:Op dinsdag 2 juni 2009 13:21 schreef Antaresje het volgende:
Ik herhaal:
Hieraan voldoet het ook nog steeds op geen enkele manier.quote:U dient duidelijk op te schrijven wat het doel van uw voorstel is, waarom en hoe u dit doel denkt te kunnen bereiken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |