Aristocratie "faalde" omdat de aristocraten onder het hakblok verdwenen, niet omdat het in elkaar klapte omdat het niet deugde.quote:Op zondag 31 mei 2009 15:59 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
aristocratie is een verouderd systeem, daarom.
Nee, die periode is veel te onrustig. Terug naar voor de Franse revolutie lijkt me wel wat.quote:
En zelfs na veel wikken en wegen kom je bedrogen uit, dus waarom niet gewoon blanco stemmen?quote:Op zondag 31 mei 2009 16:04 schreef pfaf het volgende:
Er valt wel wat voor te zeggen. Als ik zie hoe lang ik wik en weeg, programma's doorspit en dergelijke om m'n stem te geven en iemand anders die het geen fuck interesseert maar even z'n CDA-stem geeft, “omdat het hoort” wordt ik altijd heel droevig.
aristocratie "faalt" omdat de elite de elite kiest. een elitair machtsysteem is nooit goed.quote:Op zondag 31 mei 2009 17:26 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Aristocratie "faalde" omdat de aristocraten onder het hakblok verdwenen, niet omdat het in elkaar klapte omdat het niet deugde.
Dit is het dogma dat je vandaag de dag in Nederland ontzettend veel tegenkomt. Maar waarom niet? Wat is er niet goed aan als een elite een elite kiest?quote:Op zondag 31 mei 2009 18:10 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
aristocratie "faalt" omdat de elite de elite kiest. een elitair machtsysteem is nooit goed.
omdat de elite niet kan kiezen wat écht goed is voor de gewone burger. laat hen dat zelf bepalen.quote:Op zondag 31 mei 2009 18:31 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Dit is het dogma dat je vandaag de dag in Nederland ontzettend veel tegenkomt. Maar waarom niet? Wat is er niet goed aan als een elite een elite kiest?
Wat stond er in plaats van de sterretjes? Neger? Homo? Ra ra ra!quote:Op zondag 31 mei 2009 14:49 schreef tlicious het volgende:
Je laat een **** toch ook niet autorijden?
Mwoah, het is met dit idee nog steeds mogelijk om je verkiesbaar te stellen of om je even te verdiepen in de politiek en dat 'rijbewijs' te halen.quote:Op zondag 31 mei 2009 23:34 schreef revange2008 het volgende:
Ik vind het een slecht idee dat de "elite door de elite "gekozen word.
Wat een wereldvreemde gast ben jij.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:10 schreef Fastmatti het volgende:
We hebben al een dictatuur, de ambtenaren hebben het voor het zeggen dus verandert het beleid niet als er anders gekozen wordt.
Eurocommissaris Neelie Kroes (VVD) zei over de de PVV-stemmers dat dit ''nee-stemmers'' zijn en wat haar betreft zijn ''nee-stemmers geen stemmers.''quote:Op zondag 31 mei 2009 14:49 schreef tlicious het volgende:
Burgerinitiatief stemrijbewijs.nl
Het invoeren van een stemrijbewijs is een prima methode om alléén burgers te laten stemmen die daadwerkelijk een basiskennis hebben van het politieke systeem.
Je laat een **** toch ook niet autorijden?
Laat je stem horen!
~t
In mijn ogen mogen alleen de netto-betalers stemmen. Tja, dat ons belastingstelsel zo ingewikkeld in elkaar zit dat we niet kunnen bepalen wie nu wat betaald daar kan ik niet zo veel aan doenquote:Op maandag 1 juni 2009 10:22 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Wat een wereldvreemde gast ben jij.
En zeker wel belasting innen bij de mensen die niet mogen stemmen![]()
Het maakt niet uit of je putjesschepper bent of topman, iedereen moet hier veel te veel belasting betalen.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:38 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
In mijn ogen mogen alleen de netto-betalers stemmen. Tja, dat ons belastingstelsel zo ingewikkeld in elkaar zit dat we niet kunnen bepalen wie nu wat betaald daar kan ik niet zo veel aan doen
Denk je? De belastingverdeling is anders een behoorlijke kamelenbult. De lage inkomens ontvangen geld, dit wordt betaald door de middenklasse die veel belasting betaald en dan betaal de top weer relatief weinig belasting.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:44 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het maakt niet uit of je putjesschepper bent of topman, iedereen moet hier veel te veel belasting betalen.
Ik denk ook dat vooral de middenklasse het meeeste betaald en het minste ontvangt.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:48 schreef Fastmatti het volgende:
Denk je? De belastingverdeling is anders een behoorlijke kamelenbult. De lage inkomens ontvangen geld, dit wordt betaald door de middenklasse die veel belasting betaald en dan betaal de top weer relatief weinig belasting.
Dat is op zich raar, want dat algemeen stemrecht is toch iets waar menig aardbewoner voor heeft moeten vechten en vele jaren op heeft moeten wachten, terwijl er in menig land nog steeds tevergeefs om wordt geroepen.quote:Op maandag 1 juni 2009 08:39 schreef Gulo het volgende:
Zeer goed initiatief. Het algemeen stemrecht voor volwassenen is echt een lachertje en een doorn in menig oog.
Dan ben je wat mij betreft al gezakt.quote:Hoe er precies invulling gegeven moet gaan worden aan zo'n stemexamen staat wat mij betreft nog niet vast.
Gezakt.quote:Maar een blijk van het gegeven dat je kennis genomen hebt van een volledig verkiezingsprogramma van de partij waar je op gaat stemmen lijkt mij wel de minimale ondergrens.
Gezakt.quote:Dan zou het in ieder geval onmogelijk zijn om de komende verkiezingen op de PVV te stemmen, daar zij geen (volwaardig) Europees verkiezingsprogramma hebben.![]()
![]()
Gezakt.quote:Een ondergrens qua IQ lijkt me ook geen overbodig luxe, echter vind ik de exacte vaststelling hiervan een heikel punt. Waar trek je de grens?
En mensen met een hoger IQ die dat compenseren met stompzinnigheid en zich laten leiden door primaire driften. Gezakt.quote:Er zijn ook mensen met een wat lager iq die dat compenseren met een hoge mate van algemene ontwikkeling waardoor ze wat mij betreft best mogen stemmen.
Dan vergeet je dus wat stemmen eigenlijk is. Het is heel wat anders dan je mening geven, het is zorgen dat je vertegenwoordigd wordt. Of in je eigen mening, of in je eigen belang. Het is ook een kwestie van belangen, wie komt er op voor je belang. Ook geestelijk gehandicapten hebben belangen, en ook geestelijke gehandicapten moeten vertegenwoordigd worden. Dat zij niet goed inschatten wie dat voor hen gaat doen doet daar niet aan af.quote:Feit is nu dat er ook mongolen (letterlijke, die met een chromosoompje te veel) etc. mogen stemmen. Dat gaat natuurlijk nergens over. Ik ken iemand die vroeger met verstandelijk gehandicapten gewerkt heeft. Die gehandicapten gingen samen met de begeleiders stemmen, en stemden veelal hetzelfde als de begeleider stemde (niet toevallig natuurlijk).
verstandelijk gehandicapten en domme mensen kunnen altijd nog zelf politicus worden toch?quote:Op zondag 31 mei 2009 15:21 schreef FunkyHomosapien het volgende:
hoe is het eigenlijk met verstandelijk gehandicapten, domme mensen of gewoon ongeinteresseerden.?
het is heul niet wereldvreemd - die ambtenaren blijven zitten en politici veranderen eens in de zoveel tijd.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:22 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Wat een wereldvreemde gast ben jij.
En zeker wel belasting innen bij de mensen die niet mogen stemmen![]()
Vindt in principe niet erg dat ik belasting betaal, vindt het wel erg hoe er mee omgegaan wordt en dat er geen verantwoording over gegeven wordt.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:44 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het maakt niet uit of je putjesschepper bent of topman, iedereen moet hier veel te veel belasting betalen.
Mee eens. Wanneer men het systeem kent en begrijpt dan mag men stemmen. Lijkt mij geen gek idee. Je filtert dan er ook degene uit die niet geïnteresseerd zijn en maar wat stemmen.quote:Op maandag 1 juni 2009 09:47 schreef Fastmatti het volgende:
Goed idee. Tenminste als we het hebben over de elementaire basiskennis. Als mensen het verschil niet weten tussen de regering, kabinet en de Kamer dan zie ik niet in waarom ze mogen stemmen.
Dat is natuurlijk een idioot systeem want dat is puur het stemrecht van de rijksten, en daar moeten we niet naar toe willen.quote:Zou een mooie eerste stap zijn naar het invoeren van censuskiesrecht.
Jij hebt wel een erg simplistische opvatting van wat democratie is.quote:Op maandag 1 juni 2009 15:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat een dwaas plan, dan groeit de dwang van de meerderheid (die dan niet eens meer een meerderheid in bevolking hoeft te zijn) nog groter. Nu al worden heel veel wetvoorstellen met nog niet eens 60 % van de stemmen aangenomen, dat betekent dus dat meer dan 40 % van de bevolking zich niet een bepaalde besluiten kan vinden. Besluiten die zeer ingrijpend kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld een paddoverbod of een rookverbod. Een stemrijbewijs zal die situatie alleen maar versterken is dus nog verwerpelijker dan een democratie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |