abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73561877
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:30 schreef RdeV het volgende:

[..]

Wie heeft je dit indianen verhaal aangepraat? De zoveelste verkeerde aanname over een goudstandaard. Welvaart en rijkdom wordt niet gemaakt door het printen van geld, maar door innovatie. En de beste afstemming van vraag van de consument op het aanbod van producenten, kan pas ontstaan als er geen stoorfactoren zijn zoals print praktijken van overheden en centrale banken. De grootste toename van welvaart kon je zien in de periode einde van de 19 eeuw, jawel .... onder een goudstandaard.
Uiteindelijk moet je het verhaal in een bredere context gaan zien. Om innovatie te bereiken moet je een lang incrementeel proces doorgaan met een hoge arbeidsparticipatie. Hoe kun je de arbeidsparticipatie zo afstemmen dat mensen bereid zijn om 48 weken per jaar 40 uur per week op te offeren terwijl iets meer dan de helft al genoeg is om in het levensonderhoud te voorzien? De antwoorden liggen in deze maatschappij en in de huidige vormen van monetair beheer.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_73600550
Ik heb hierboven al een paar keer geschreven over de mogelijkheid dat goud binnenkort in een situatie van backwardation terecht kan komen, wat wil zeggen dat er in de markt goud verkocht is, dat niet geleverd kan worden. Theoretisch zou dit nooit voor mogen komen -beurshandelaren moeten voldoende voorraad aanhouden- maar steeds meer mensen gaan er vanuit, dat commerciële banken jarenlang in opdracht van centrale banken de goudprijs gemanipuleerd hebben door goud op de markt te brengen dat er niet is. Dat is heel eenvoudig te doen, omdat de goudmarkt in papiervorm (futures) plaatsvindt en het waardeverschil na afloop in geld verrekend wordt, en het maar weinig gebeurt dat een tegenpartij de door hem gekochte hoeveelheid goud daadwerkelijk in baren geleverd wil krijgen.

Volgens Rob Kirby, een commentator op Financial Sense, heeft zich eind september toch zo'n situatie voorgedaan. Zie hier voor het verhaal. Een aantal partijen heeft hierbij in Londen op het laatste moment voor duizenden kilo's aan goud gekocht van J.P. Morgan Chase en Deutsche Bank, en directe levering geeist. Hiertoe bleken de banken niet in staat, en ze boden zelfs in paniek een schikking van 25% van de transactiewaarde aan om de order te mogen annuleren. De kopers bleven onvermurwbaar en uiteindelijk hebben een paar centrale banken het opgeeiste goud geleverd - maar zelfs zij konden het niet in de normale handelsvorm leveren (het waren staven van te laag gehalte).

Dit is niet de eerste keer - ook eind vorig jaar trad een kortdurend leveringsprobleem op. En nogmaals, dit mag absoluut niet gebeuren; het ondergraaft immers het vertrouwen in de betrokken goudbeurzen (Comex in de VS en nu de London Bullion Market).

Als deze verhalen waar zijn, en dat zou mij absoluut niet verbazen, zijn dit sterke signalen dat de goudaanvoer op klappen staat; het werkelijk bestaande aanbod is door de manipulaties blijkbaar veel kleiner dan tot nog toe gedacht werd. Dat impliceert dat goud in flinke hoeveelheden dadelijk tegen geen enkele prijs meer te krijgen is; het zal praktisch wereldwijd uitverkocht zijn.

Dit kan niet alleen een daverende verdere stijging van de goudprijs tot gevolg hebben, maar volgens sommigen (o.a. eerdergenoemde Antal Fekete) tevens het einde van de dollar en het pond (en op termijn alle fiduciaire munten) inluiden. De reden hiervoor is, dat goud fungeert als waardehouder van laatste toevlucht. Beleggers zijn bereid om obligaties te kopen omdat ze die, als het moet, altijd nog redelijk snel in geld en dan in goud kunnen omzetten. Als die veiligheid verdwijnt, zou een aanzienlijk deel van het in obligaties belegde vermogen wel eens heel snel naar andere waarden kunnen verhuizen; zilver, vastgoed, aandelen, grondstoffen, enzovoort - met als gevolg dat alles veel duurder wordt en de munten dus hun koopkracht verliezen. Een mogelijk startsein dus voor de alomgevreesde hyperinflatie.
  maandag 12 oktober 2009 @ 08:57:03 #163
271819 haatbaard
El Capitano!
pi_73601591
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 04:47 schreef dvr het volgende:
Ik heb hierboven al een paar keer geschreven over de mogelijkheid dat goud binnenkort in een situatie van backwardation terecht kan komen, wat wil zeggen dat er in de markt goud verkocht is, dat niet geleverd kan worden. Theoretisch zou dit nooit voor mogen komen -beurshandelaren moeten voldoende voorraad aanhouden- maar steeds meer mensen gaan er vanuit, dat commerciële banken jarenlang in opdracht van centrale banken de goudprijs gemanipuleerd hebben door goud op de markt te brengen dat er niet is. Dat is heel eenvoudig te doen, omdat de goudmarkt in papiervorm (futures) plaatsvindt en het waardeverschil na afloop in geld verrekend wordt, en het maar weinig gebeurt dat een tegenpartij de door hem gekochte hoeveelheid goud daadwerkelijk in baren geleverd wil krijgen.

Volgens Rob Kirby, een commentator op Financial Sense, heeft zich eind september toch zo'n situatie voorgedaan. Zie hier voor het verhaal. Een aantal partijen heeft hierbij in Londen op het laatste moment voor duizenden kilo's aan goud gekocht van J.P. Morgan Chase en Deutsche Bank, en directe levering geeist. Hiertoe bleken de banken niet in staat, en ze boden zelfs in paniek een schikking van 25% van de transactiewaarde aan om de order te mogen annuleren. De kopers bleven onvermurwbaar en uiteindelijk hebben een paar centrale banken het opgeeiste goud geleverd - maar zelfs zij konden het niet in de normale handelsvorm leveren (het waren staven van te laag gehalte).

Dit is niet de eerste keer - ook eind vorig jaar trad een kortdurend leveringsprobleem op. En nogmaals, dit mag absoluut niet gebeuren; het ondergraaft immers het vertrouwen in de betrokken goudbeurzen (Comex in de VS en nu de London Bullion Market).

Als deze verhalen waar zijn, en dat zou mij absoluut niet verbazen, zijn dit sterke signalen dat de goudaanvoer op klappen staat; het werkelijk bestaande aanbod is door de manipulaties blijkbaar veel kleiner dan tot nog toe gedacht werd. Dat impliceert dat goud in flinke hoeveelheden dadelijk tegen geen enkele prijs meer te krijgen is; het zal praktisch wereldwijd uitverkocht zijn.

Dit kan niet alleen een daverende verdere stijging van de goudprijs tot gevolg hebben, maar volgens sommigen (o.a. eerdergenoemde Antal Fekete) tevens het einde van de dollar en het pond (en op termijn alle fiduciaire munten) inluiden. De reden hiervoor is, dat goud fungeert als waardehouder van laatste toevlucht. Beleggers zijn bereid om obligaties te kopen omdat ze die, als het moet, altijd nog redelijk snel in geld en dan in goud kunnen omzetten. Als die veiligheid verdwijnt, zou een aanzienlijk deel van het in obligaties belegde vermogen wel eens heel snel naar andere waarden kunnen verhuizen; zilver, vastgoed, aandelen, grondstoffen, enzovoort - met als gevolg dat alles veel duurder wordt en de munten dus hun koopkracht verliezen. Een mogelijk startsein dus voor de alomgevreesde hyperinflatie.
Nofi, maar komt een beetje over als een aluhoedjesverhaal. Dus ik denk dat ik m'n aluhoedje ook maar even opzet, en m'n goud nog even vasthoud.

/edit Maar eigenlijk een soort short squeeze dus, maar dan met een blijvend karakter?

[ Bericht 1% gewijzigd door haatbaard op 12-10-2009 09:40:56 ]
pi_73703390
quote:
Harrods to sell gold bullion for first time
It is renowned for its glitzy clientele and upmarket Knightsbridge location, but shoppers at department store Harrods will from today be able to buy the ultimate luxury accessory – gold bars.

By James Hall, Retail Editor
Published: 12:01AM BST 15 Oct 2009

From this morning, Harrods will start selling gold bullion and coins over the counter.

In a sign that the credit crisis has left his gilded customer-base largely untouched, Harrods owner Mohamed Fayed has teamed up with Produits Artistiques Métaux Précieux (PAMP), the Swiss refiner, to sell gold in the store.

Aimed at private investors, the gold will be sold at the Harrods Bank branch on the lower ground floor of the West London store.

Poor interest rates and falling property prices have left wealthy investors looking for alternative asset classes to put their money into. A weak dollar yesterday pushed the gold price to a record high of $1,072 an ounce.

Chris Hall, Head of Harrods Gold Bullion, said: "The financial environment has kindled a new demand for physical gold among private investors in Britain. For many people this is a new and unfamiliar asset class that demands absolute trust. Until now London has had no well-recognised name serving this market."

"Harrods saw the opportunity to help individuals buy physical gold in a prudent manner."

Mehdi Bakhordar, managing director of PAMP, said: "Harrods stock our full range and are now the only location in London where investors can purchase a 12.5kg gold bar 'off the shelf'."

Harrods, famed for its gold and green livery, has never sold bullion before.
http://www.telegraph.co.u(...)-for-first-time.html

Ah, goud nu zelfs te koop in de winkel! Tijd om uit te stappen?
pi_73715251
Vanmiddag nog eens zitten kijken naar dat bullion vault, maar ik heb het idee dat ik daar wel erg veel kwijt ben aan transactie- en opslagkosten.. Het 'enige' voordeel is dan de makkelijke verkoopbaarheid aan anderen vanwege de gegarandeerde kwaliteit, maar het aanschaffen van maple leafs lijkt toch interessanter (maar waar vind je die nu nog.. )
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_73715562
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 15:05 schreef wormtrein het volgende:
Vanmiddag nog eens zitten kijken naar dat bullion vault, maar ik heb het idee dat ik daar wel erg veel kwijt ben aan transactie- en opslagkosten.. Het 'enige' voordeel is dan de makkelijke verkoopbaarheid aan anderen vanwege de gegarandeerde kwaliteit, maar het aanschaffen van maple leafs lijkt toch interessanter (maar waar vind je die nu nog.. )
Oké, dit is spam, maareh... http://www.coins-stamps-rotterdam.nl/ heeft ze nog wel denk ik. Daar heb ik in het verleden zaken mee gedaan en dat is toen goed verlopen.
pi_73718870
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 15:13 schreef Kietelaar het volgende:
Oké, dit is spam
Nee hoor, zolang je er zelf niet aan verbonden bent is het in orde.
pi_73719235
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 16:43 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee hoor, zolang je er zelf niet aan verbonden bent is het in orde.
Hoe weet jij nou 100% zeker of ik er zelf niet aan verbonden ben?
pi_73747774
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 15:13 schreef Kietelaar het volgende:

[..]

Oké, dit is spam, maareh... http://www.coins-stamps-rotterdam.nl/ heeft ze nog wel denk ik. Daar heb ik in het verleden zaken mee gedaan en dat is toen goed verlopen.
Hmm ja 800 euro p/st, koers is momenteel +/- 700 euro.
Nu weet ik wel dat ze duurder zijn dan de actuele koers, maar niet 100 euro

Bij prakkenedelmetaal staan ze voor 744, maar niet leverbaar...
http://www.prakkenedelmetaal.nl/index.php?op=viewpage&page=7
pi_73760514
http://www.koopgoud.nl/go(...)ple-leaf-c-3_11.html

Heeft ze voor 778 maar of dat een betrouwbare zaak is? geen idee.
pi_73765195
Hmm 10x 1 oz. is daar ook 744 p/st, inkoop actie organiseren?
pi_73771212
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:12 schreef WammesWaggel het volgende:
http://www.koopgoud.nl/go(...)ple-leaf-c-3_11.html

Heeft ze voor 778 maar of dat een betrouwbare zaak is? geen idee.
Ik heb met dit bedrijf laatst een paar keer contact gehad, alles leek betrouwbaar. Heb een paar dagen geleden wat zilver besteld. Als het niet ok is roep ik het wel.

Verder heb ik voor goud al een paar keer zaken gedaan met Willem Middelkoops 'amsterdamgold'. Prima in orde. Je kunt er weliswaar geen munten kopen.
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 02:07:07 #173
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_73771222
Goud had je 8 jaar geleden moeten kopen. Heeft nu geen zin meer.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_73776392
Het hoogste punt dat goud ooit heeft bereikt is (gecorrigeerd voor inflatie) > dollar 2300. Als je die situatie vergelijkt met de situatie nu, heeft goud volgens mij nog wel even te gaan.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:52:16 #175
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_73876138
En hoeveel mensen zijn er nu actief met goud bezig? Goud prijs is weer dagelijks all-time-high, maar in hoeverre boeit het mensen? Zijn er nu echt mensen die denken "Sh*t, goud is een alarm signaal en all-time-high is dus dikke ellende die gaat komen. Laat ik maar snel wat goud kopen"?

Op de enkeling na die zich wat beter in de materie heeft verdiept, de massa kent geen goud meer. Centrale banken en overheden hebben langzaam en zorgvuldig goud weg gedirigeerd, en fiat papier ingezet als "geld". De meesten die Willem Middelkoop's boek hebben gelezen, denken hooguit "wow", en gaan vervolgens de telegraaf lezen om zich te vermaken om de DSB soap. Oh ja - niemand die zich afvraagt of fractioneel reserve bankieren misschien iets te maken heeft met het omvallen van een DSB. We vragen ons liever af, of misschien het verboden moet worden op te roepen voor een "bank run".

De massa heeft totaal geen interesse in deze materie, en politiek en bankiers hebben er geen baat bij de massa te informeren. De makke schapen zullen pas wakker worden als het veel te laat is. En het is denk ik al reeds 2 minuten voor twaalf geweest.

En misschien waait het wel over, of misschien duurt het nog 10 jaar. Maar ik blijf mezelf afvragen, "wat als, wat als...." Een ding is zeker - fiat geld keert uiteindelijk altijd terug naar zijn intrinsieke waarde - nul (Voltaire-1729). Zou jij dat risico willen lopen met je spaargeld?
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_73968461
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 13:04 schreef arjanus het volgende:
Het hoogste punt dat goud ooit heeft bereikt is (gecorrigeerd voor inflatie) > dollar 2300. Als je die situatie vergelijkt met de situatie nu, heeft goud volgens mij nog wel even te gaan.
Hoe was het met jou bestelling gegaan??
pi_73970302
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 23:24 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

Goeie, zie dat ik net een mail heb gekregen: status, verzonden, dus ik verwacht hem deze week nog
pi_73970708
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 22:58 schreef dvr het volgende:
Onder de beperkingen van een goudstandaard zal het vaak niet mogelijk zijn om de hoeveelheid liquiditeit in het systeem te pompen die nodig is om optimaal te profiteren van nieuwe technologiën. Dat heeft niet alleen tot gevolg dat de economische potentie van die innovaties deels onbenut blijft, maar ook dat hun prijs zo hoog wordt dat alleen de happy few ervan kunnen profiteren.
Dat kan natuurlijk eenvoudig ondervangen worden als de waarde van het geld toeneemt, dan is er weer voldoende geld beschikbaar omdat je er minder van nodig hebt om dezelfde waarde te bereiken.
pi_73970782
pi_73976087
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 00:30 schreef arjanus het volgende:

[..]

Goeie, zie dat ik net een mail heb gekregen: status, verzonden, dus ik verwacht hem deze week nog
Wat hebbie besteld dan? Coins? ETF's?
pi_73990484
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 00:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

Dat kan natuurlijk eenvoudig ondervangen worden als de waarde van het geld toeneemt, dan is er weer voldoende geld beschikbaar omdat je er minder van nodig hebt om dezelfde waarde te bereiken.
Ja, maar je kunt natierlijk niet gaan wachten tot het geld door een beter lopende economie meer waard wordt. Het mooie van fiduciair geld en de bijbehorende mogelijkheid om veel goedkoop krediet te verstrekken is dat er optimaal gebruik gemaakt kan worden van technologische of andere ontwikkelingen die nieuwe marktkansen scheppen. Onder een goudstandaard was de ICT-boom niet mogelijk geweest en zaten we nog voor 25cpm met onze 2400-baud modempjes naar Fok te kijken. Dat er soms teveel en te risicovol krediet verstrekt wordt is een nadeel, maar dat ligt niet zozeer aan het fiduciaire geld maar aan een gebrek aan regulering en (bij de overheid) begrotingsdiscipline. Om die problemen op te lossen hoef je niet naar een goudstandaard te grijpen.
pi_73992057
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 17:18 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, maar je kunt natierlijk niet gaan wachten tot het geld door een beter lopende economie meer waard wordt. Het mooie van fiduciair geld en de bijbehorende mogelijkheid om veel goedkoop krediet te verstrekken is dat er optimaal gebruik gemaakt kan worden van technologische of andere ontwikkelingen die nieuwe marktkansen scheppen. Onder een goudstandaard was de ICT-boom niet mogelijk geweest en zaten we nog voor 25cpm met onze 2400-baud modempjes naar Fok te kijken. Dat er soms teveel en te risicovol krediet verstrekt wordt is een nadeel, maar dat ligt niet zozeer aan het fiduciaire geld maar aan een gebrek aan regulering en (bij de overheid) begrotingsdiscipline. Om die problemen op te lossen hoef je niet naar een goudstandaard te grijpen.
wtf?!
pi_73992821
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 17:18 schreef dvr het volgende:
Ja, maar je kunt natierlijk niet gaan wachten tot het geld door een beter lopende economie meer waard wordt.
Dat is geen traag proces hoor, indien er meer vraag is naar geld zal de waarde er van vanzelf stijgen, en dat kan zeer snel gaan want de financiële markten zijn qua valutahandel zeer efficiënt, de winstmarges zijn erg laag.
quote:
Het mooie van fiduciair geld en de bijbehorende mogelijkheid om veel goedkoop krediet te verstrekken is dat er optimaal gebruik gemaakt kan worden van technologische of andere ontwikkelingen die nieuwe marktkansen scheppen.
Optimaal? Het komt op mij eerder over als 'we smijten er een hoop geld tegenaan en hopen dat er wat blijft hangen'. Het is een brute-force aanpak en dus lijkt het mij sterk dat er gesproken kan worden van een optimale allocatie van geld.
quote:
Onder een goudstandaard was de ICT-boom niet mogelijk geweest en zaten we nog voor 25cpm met onze 2400-baud modempjes naar Fok te kijken.
Wie innovatie wil versnellen hoeft dat natuurlijk niet via het rente instrument te regelen, er zijn nog veel meer methoden bekend om de allocatie van geld in een economie te beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan het toekennen van subsidies, vanuit de markt of overheid.
quote:
Dat er soms teveel en te risicovol krediet verstrekt wordt is een nadeel, maar dat ligt niet zozeer aan het fiduciaire geld maar aan een gebrek aan regulering en (bij de overheid) begrotingsdiscipline. Om die problemen op te lossen hoef je niet naar een goudstandaard te grijpen.
Waarom acht jij een overheid in staat tot effectieve regulering van de geldhoeveelheid te komen? Er werken ook gewoon mensen bij de overheid dus niks menselijks zal hen vreemd zijn. Wie tot effectieve regulering wil komen moet toch eerst die menselijke factor uitschakelen.
pi_73998494
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 18:49 schreef Bolkesteijn het volgende:

Dat is geen traag proces hoor, indien er meer vraag is naar geld zal de waarde er van vanzelf stijgen, en dat kan zeer snel gaan want de financiële markten zijn qua valutahandel zeer efficiënt, de winstmarges zijn erg laag.
Onder gouden standaarden liggen de wisselkoersen vast en is er nauwelijks valutahandel.
quote:
Optimaal? Het komt op mij eerder over als 'we smijten er een hoop geld tegenaan en hopen dat er wat blijft hangen'. Het is een brute-force aanpak en dus lijkt het mij sterk dat er gesproken kan worden van een optimale allocatie van geld.
Ik weet niet op wie je hier doelt, maar mensen zijn in de regel heel goed in staat om te bepalen waar ze in willen investeren en waarom. Daarin spelen de beurs en de overheid maar een beperkte rol. Innovatie en economische groei komen voornamelijk uit het midden- en kleinbedrijf, en als die naar de bank of het venture capital-mannetje gaan om zich een schuld op de hals te halen, doen ze dat alleen omdat ze verwachten dat ze dankzij die lening veel meer geld zullen kunnen maken.
quote:
Wie innovatie wil versnellen hoeft dat natuurlijk niet via het rente instrument te regelen, er zijn nog veel meer methoden bekend om de allocatie van geld in een economie te beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan het toekennen van subsidies, vanuit de markt of overheid.
Dat zijn druppels op een gloeiende plaat en het geld komt zelden goed terecht. Met uitzondering van grote projecten en overheidsbestedingen (ruimtevaart, wapens, infrastructuur etc) die veel spin-off genereren.
quote:
Waarom acht jij een overheid in staat tot effectieve regulering van de geldhoeveelheid te komen?
Wie het mandaat heeft maakt op zich niet zo uit, als ze maar de juiste cijfers in de gaten houden en onder goed toezicht staan. Dat is overigens maar een klein stukje van de puzzel, en het is m.i. niet waar het in deze crisis is foutgegaan.
pi_74128128
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 23:24 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

Maestro, hij is binnen hoor, en het ziet er echt uit
pi_74372215
Weer een recordprijs.
quote:
Goudprijs stijgt naar recordhoogte
De futures voor goud hebben dinsdag een recordhoogte van bijna $1.080 per ounce bereikt.

De goudfuture voor november steeg tot $1.079,60 op de Comex divisie van de New York Mercantile Exchange. Dat was het hoogste niveau voor een dergelijk contract. Het december contract, waar meer actief in is, steeg naar $1.082 per ounce.
pi_74373584
Ja, omdat India 200 ton van het IMF gekocht heeft. Dat vind ik om twee redenen erg leuk: ten eerste omdat sommigen betwijfelden of het IMF dat goud wel fysiek in handen had (en India zal het zeker fysiek in handen willen krijgen, anders heeft het als 'centralebankgoud' geen nut) en ten tweede omdat het bevestigt dat centrale banken na vele jaren van netto verkoper, netto koper zijn geworden.

Dat het IMF geen enkele moeite zou hebben om deze (toch forse) hoeveelheid te slijten verbaast me niets. Ik ga er van uit dat China zich graag over de andere 200+ ton zal ontfermen, maar het zou nog veel mooier zijn als bijvoorbeeld ons eigen ABP het zou kopen als hedge tegen inflatie en beurscrashes. Maar ja, daar hebben ze de visie en de ballen niet voor.
pi_74373592
Als je dan bedenkt dat de Nederlandse Bank een groot deel van ons goud heeft verkocht op een dieptepunt is dat ook wel sneu eigenlijk.
pi_74383994
quote:
Op woensdag 4 november 2009 03:48 schreef WammesWaggel het volgende:
Als je dan bedenkt dat de Nederlandse Bank een groot deel van ons goud heeft verkocht op een dieptepunt is dat ook wel sneu eigenlijk.
In UK is het nog erger... onder leiding van Gordon Brown als toenmalig minister van Financiën .

Ik vermoed dat goud vanavond naar de 1100 gaat, ivm de Fed die de rente bijna geheel zeker op 0 houdt.

Overigens blijf ik er bij dat goud extreem is overgewaardeerd versus andere commodities, zoals Wheat.

Goud kan overigens wel een leuke short-bubble worden tegen de tijd dat er echt extreme overdrijving plaats vindt.
pi_74384506
quote:
Op woensdag 4 november 2009 13:53 schreef pberends het volgende:
Overigens blijf ik er bij dat goud extreem is overgewaardeerd versus andere commodities, zoals Wheat
Graan noemen ze dat.
  woensdag 4 november 2009 @ 14:12:07 #191
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_74384590
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:09 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Graan noemen ze dat.
Beetje flauw, maar ik moest toch ff lachen
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  woensdag 4 november 2009 @ 14:59:33 #192
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_74386320
Peter Schif - Vlog 3 november 2009:

"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  woensdag 4 november 2009 @ 15:13:26 #193
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_74386751
quote:
Overigens blijf ik er bij dat goud extreem is overgewaardeerd versus andere commodities, zoals Wheat.
Goud krijgt een monetaire premium. Iets wat andere commodities nooit kunnen krijgen, zij zijn geen geld. Anders hadden we wel met zakken graan blijven betalen.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_74387608
quote:
Op woensdag 4 november 2009 14:09 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Graan noemen ze dat.
Oh, ik dacht Wiet .
pi_74390046
Het zou mij niet verbazen mocht goud vandaag/morgen zijn top zetten, om hierna een rit naar 600 dollar te gaan maken.
pi_74393263
quote:
Op woensdag 4 november 2009 16:42 schreef Vandergeld het volgende:
Het zou mij niet verbazen mocht goud vandaag/morgen zijn top zetten, om hierna een rit naar 600 dollar te gaan maken.
Ik geloof er niets van. De bodem onder goud wordt harder en harder doordat het steeds meer fysiek gekocht en weggeborgen wordt; het aanbod wordt steeds krapper. De kopers zijn geen speculanten maar spaarders pur sang, die hun achterwerk afvegen met gemanipuleerd economisch nieuws. De echte economie -dus ook de werkgelegenheid en de huizenmarkt- zullen overtuigend moeten aantrekken voordat die weer uit goud stappen.

Nu centrale banken ook nauwelijks meer verkopen (of juist weer aankopen) en goud-ETF's van papier op fysiek goud overstappen -grote partijen dus- wordt het voor de Goldman-Sachsen van deze wereld steeds riskanter om de markt met papieren goud (ongedekte futures) te drukken, want als een koper levering eist, zoals steeds vaker gebeurt, moeten ze in gebreke blijven - ze kunnen het goud nergens meer krijgen, zelfs niet van de centrale banken die tot nu toe in dergelijke gevallen te hulp schoten.
pi_74402802
quote:
Op woensdag 4 november 2009 18:25 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik geloof er niets van. De bodem onder goud wordt harder en harder doordat het steeds meer fysiek gekocht en weggeborgen wordt; het aanbod wordt steeds krapper. De kopers zijn geen speculanten maar spaarders pur sang, die hun achterwerk afvegen met gemanipuleerd economisch nieuws. De echte economie -dus ook de werkgelegenheid en de huizenmarkt- zullen overtuigend moeten aantrekken voordat die weer uit goud stappen.

Nu centrale banken ook nauwelijks meer verkopen (of juist weer aankopen) en goud-ETF's van papier op fysiek goud overstappen -grote partijen dus- wordt het voor de Goldman-Sachsen van deze wereld steeds riskanter om de markt met papieren goud (ongedekte futures) te drukken, want als een koper levering eist, zoals steeds vaker gebeurt, moeten ze in gebreke blijven - ze kunnen het goud nergens meer krijgen, zelfs niet van de centrale banken die tot nu toe in dergelijke gevallen te hulp schoten.
Eens vraag me alleen wel af waar de goudprijs naar toe zal gaan .... want een goudprijs van bijv. 2000$ klinkt gewoon absurdistisch
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_74403084
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:08 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Eens vraag me alleen wel af waar de goudprijs naar toe zal gaan .... want een goudprijs van bijv. 2000$ klinkt gewoon absurdistisch
Komt er ook echt niet op korte termijn, goud gaat komende maanden down terwijl dollar sterker zal worden, en ook zilver/olie/beurzen down gaan.
  donderdag 5 november 2009 @ 00:43:23 #199
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_74407769
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:14 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Komt er ook echt niet op korte termijn, goud gaat komende maanden down terwijl dollar sterker zal worden, en ook zilver/olie/beurzen down gaan.
En hoe gaat de dollar sterker worden dan? De dollar is op geen enkel mogelijke manier te redden van de ondergang. En $2000 klinkt veel maar is in euro's uitgedrukt niet zo heel ver van de huidige prijs af.
pi_74408295
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:08 schreef sitting_elfling het volgende:

want een goudprijs van bijv. 2000$ klinkt gewoon absurdistisch
Voor mij niet hoor, dat zou (inflatiegecorrigeerd) ongeveer op het record van begin jaren '80 neerkomen, toen de omstandigheden veel minder precair waren dan nu. Ik zal zelf pas verwonderd opkijken als de $5000 gepasseerd wordt, en dan alleen als die prijs niet door hyperinflatie veroorzaakt wordt. Er heeft nu nog maar een kleine voorhoede in goud geinvesteerd. Er zullen zeker nog af en toe correcties tot zo'n 10-15% komen, maar ik verwacht dat de trend van een gewone lineaire stijging die nu al zo'n 8 jaar duurt nog wel een tijdje doorzet. Pas als de prijs met een grote parabool omhoog gaat wordt het tijd om heel alert te worden op dalingen. Tot die tijd hou ik mijn goud gewoon vast, of er moeten echt grote correcties omlaag komen, maar die zie ik niet gebeuren.

edit: Nou is het natuurlijk wel zo, dat de Amerikaanse overheid nog 8000 ton in de kluis heeft liggen (althans, dat beweert hij). Daar zouden ze nog gekke dingen mee kunnen doen als de prijs echt als een raket omhoog dreigt te gaan.

[ Bericht 10% gewijzigd door dvr op 05-11-2009 01:51:09 ]
pi_74408367
quote:
Op woensdag 4 november 2009 22:14 schreef Vandergeld het volgende:

Als de dollar sterker wordt (wat ik niet uitsluit) zal dat door afwikkeling van carry trades gebeuren en zeker niet door hersteld fundamenteel vertrouwen in de munt of in de economie. In dat geval zal de stijging van beperkte duur zijn, en als de centrale banken (FED/ECB/BoE/CH/Jap) weer swap lines opzetten om elkaar aan deviezen te helpen, zal dat de schok indammen.

Maar een 'vlucht naar veiligheid' zoals in 2008 zie ik niet gebeuren, daarvoor hebben de drukpersen te hard gedraaid en heeft de economie te harde klappen gekregen. De enige omstandigheid waaronder ik me een meer permanente stijging van de dollar kan voorstellen, is als de Euro keldert, wat bijvoorbeeld zou kunnen gebeuren als er hier weer grote banken onderuit dreigen te gaan of als grote industrials kapot gaan.
pi_74411639
quote:
Op donderdag 5 november 2009 00:43 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

En hoe gaat de dollar sterker worden dan? De dollar is op geen enkel mogelijke manier te redden van de ondergang. En $2000 klinkt veel maar is in euro's uitgedrukt niet zo heel ver van de huidige prijs af.
Omdat de dollarindex een lange termijn bodem heeft gezet een paar dagen geleden. Dollarindex kan daardoor richting de 100 gaan, wat een eur/usd stand van ongeveer 1.00-1.10 oplevert. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan
pi_74412675
Kennen jullie Charles Nenner? Hij deed vandaag een voorspelling dat de goudprijs op 8 feb 2010 honderden dollars zal gaan dalen.
pi_74414150
quote:
Op donderdag 5 november 2009 11:00 schreef Rejected het volgende:
Kennen jullie Charles Nenner? Hij deed vandaag een voorspelling dat de goudprijs op 8 feb 2010 honderden dollars zal gaan dalen.
Een precieze datum kun je er nooit op prikken lijkt mij, maar het lijkt me niet meer dan logisch. vooral als beurzen weer instorten en de carry trade zorgt voor een aantrekkende dollar (tijdelijk), iets dat goed zou kunnen als de overheidstimuleringen beginnen uit te werken (vele zeggen dat dit begin-medio 2010 zal zijn). Na deze 'correctie' in de goudprijs zie ik goud naar grote hoogtes sijgen de tijd erop en niet alleen in dollars. Maar wat was de reden waarom Charles Nenner dit zei?
pi_74414500
quote:
Op donderdag 5 november 2009 11:47 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Een precieze datum kun je er nooit op prikken lijkt mij, maar het lijkt me niet meer dan logisch.
Ik snap sowieso niet dat 'bekende' analisten zich aan dit soort voorspellingen wagen. Ze weten zelf ook dondersgoed dat de kans dat ze gelijk hebben, niet erg groot is als ze slechts 1 dag noemen wat betrefts tijdperiode ipv, begin - medio 2010. Hoe kun je nou iemand serieus nemen als hij zegt volgend jaar, 14 maart gaat de markt naar beneden. Die kans is net zo groot als dat je straks van je sokken wordt gereden door een taxi.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_74416568

[ Bericht 100% gewijzigd door jaco op 05-11-2009 13:07:23 (sorry, ik reageerde op een zeer oud bericht.) ]
pi_74417060
quote:
Precies op die dag, of tegen die tijd?
pi_74417264
Hij had al enkele voorspellingen gedaan die precies op de dag uitkomen. Hij beweert ook dat hij de slotstand van de AEX elke dag kan berekenen. Hij heeft een algoritme bedacht dat alleen bekend is bij Goldman Sachs.
pi_74417382
quote:
Op donderdag 5 november 2009 13:24 schreef Rejected het volgende:
Hij beweert ook dat hij de slotstand van de AEX elke dag kan berekenen. Hij heeft een algoritme bedacht dat alleen bekend is bij Goldman Sachs.
[ ] geloofwaardig
[x] ongeloofwaardig
pi_74417543
quote:
Hij had al enkele voorspellingen gedaan die precies op de dag uitkomen. Hij beweert ook dat hij de slotstand van de AEX elke dag kan berekenen. Hij heeft een algoritme bedacht dat alleen bekend is bij Goldman Sachs.
Ik heb wat filmpjes van hem bekeken, maar erg overtuigend is het niet. Niet dat hij compleet schreef zit, maar goed is een ander verhaal.
pi_74417560
quote:
Dat zou wel heel mooi zijn als iemand de slotstand van de AEX elke dag kan berekenen, dan kun je zonder veel moeite heel snel de rijkste man ter wereld worden. Oftewel ongeloofwaardig
pi_74417726
Charles Nenner deed die voorspelling (o.a.) op BNR vanochtend. Hij heeft in het verleden ook al eens via het programma Peptalk op BNR een voorspelling gedaan van de stand van de AEX die dag. Hij zat er 0.10 ofzo naast.
  donderdag 5 november 2009 @ 13:57:08 #213
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74418313
quote:
Hij beweert ook dat hij de slotstand van de AEX elke dag kan berekenen. Hij heeft een algoritme bedacht dat alleen bekend is bij Goldman Sachs.
Iemand die dat daadwerkelijk kan gaat zeker z'n tijd verspillen met vage internetsites en advies geven
Reken eens uit wat je kan verdienen met een startkapitaaltje van 100.000 en per dag consistent slechts 1 (!) punt winst maakt op een AEX FTI contract....

Na slechts 2 jaar kun je dan de complete marktkapitalisatie van alle aandelen in de hele wereld kopen.
(ja, reken maar na)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_74420981
quote:
Op donderdag 5 november 2009 13:57 schreef SeLang het volgende:
Reken eens uit wat je kan verdienen met een startkapitaaltje van 100.000 en per dag consistent slechts 1 (!) punt winst maakt op een AEX FTI contract....
Dan gooien we deze er maar weer eens in:
  donderdag 5 november 2009 @ 19:19:52 #215
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74429860
quote:
Op donderdag 5 november 2009 15:11 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dan gooien we deze er maar weer eens in:
Juist
Mijn reisverslagen
pi_74430207
quote:
Ik gok 9 februari (zijn andere voorspellingen zaten er ook een dag naast)

En ja, ik luister ook BNR
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_74431209
quote:
Op donderdag 5 november 2009 13:33 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dat zou wel heel mooi zijn als iemand de slotstand van de AEX elke dag kan berekenen, dan kun je zonder veel moeite heel snel de rijkste man ter wereld worden. Oftewel ongeloofwaardig
Maar hij is ook heel rijk!
Maar was wel interessant he op BNR.
pi_74471735
In 1997 hield de latere nobelprijswinnaar, Prof. Robert A. Mundell van de Columbia University in New York, een rede met de titel "The International Monetary System in the 21st Century: Could Gold Make a Comeback?". De hele rede is hier te vinden, maar ik wil er een interessant stukje uit citeren over de rol van goud tussen de VS en Europa, en de rol van goud versus de obligatiemarkt:

So much for the past and present: We now move to the 21st century. The dollar is the preeminent currency of the world. Europe is struggling to meet the Maastricht conditions to forge new European monetary arrangements. I believe that Europe is going to be much more successful than people generally believe. It will take three years after 1999 to put the currency into place. Then it will take another seven or eight years of growing pains while countries get used to the new procedures that are needed. By the year 2010, we will probably have a European currency firmly in place and generally accepted.

The European continent, as a country, will have a GDP that is probably 10% to 15% larger than the United States. The European Community will produce a currency that is internationally important. Geographically, Europe is more convenient to all of the former Soviet Union countries,. Africa and the Middle East than is the United States. The single Eurocurrency will become very important.

There will also be a role for gold. The total amount of gold mined since the days of Nefertiti is about 3.5 billion ounces (120,000 tons). One billion ounces is in the central banks, more than another billion ounces is in jewelry, and the rest is in speculative hoards. This last holding is why Alan Greenspan says he looks at gold whenever he gets a chance. I look at three things for signs of inflation in the economy: I look at the money supply, I look at interest rates, and I look at gold. You can see this in the bond market. If there is a big outbreak in the price of gold, you know that there is an increase in inflationary expectations and people will start to sell bonds, sending interest rates up. The stock of gold in the world is going to maintain itself as a viable reserve asset for a long time to come.

But I do not think that we will see the time when either of those two great economic powers, the United States and the European Union, will ever again fix their respective currencies to gold as they have in the past. More likely, gold will be used at some point, maybe in 10 or 15 years when it has been banalized among central bankers, and they are not so timid to speak about its use as an asset that can circulate between central banks. Not necessarily at a fixed price, but a market price.

The more countries start to think about gold as an index, as a warning signal of inflation, the more the monetary authority will try to keep the price of gold from rising. Imagine that tomorrow the price of gold rises form $350 to $400. Don't you think that immediately the Fed will see that as a signal of an increase in inflationary expectations and the need to tighten? Europe has already done that. There are long periods when it appears that Europeans have been stabilizing gold whenever the dollar has been depreciating against gold. This will be a major factor in moderating the exchange rate fluctuations between these two great blocks. This is vital to Europe, because nothing could make Europe more uncomfortable than to have big fluctuations in the Dollar-Euro exchange rate. Looking at gold would be one way to circumscribe these fluctuations.

Thinking ahead to the year 2030, we can not ignore the fact that the yen is going to be a very important player. Japan has a GDP in nominal terms of 60% of the United States' GDP. China's renminbi--I hope by then the name will be changed!--will also become an important currency. After July, when Hong Kong integrates with China, China will have foreign exchange reserves coming close to $150 billion, not counting Taiwan which has another $100 billion. The greater China area, if you think of it in those terms, is a formidable force, growing at double digit rates. By the year, the yuan will be a very important force. However, we do not really know what the relationship is going to be between the yuan, the yen and the dollar. Lets just hope that our predictions do not have to take into account major superpower confrontations.
  zaterdag 7 november 2009 @ 04:56:52 #219
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_74476184
Goud is altijd al een goede investering geweest. Je moet niet op korte termijn denken maar op de langere termijn en dan zul je zien dat goud gewoon de beste inverstering is. Economische crissis blijf je houden. Elke economische boom valt een keertje om.
  zaterdag 7 november 2009 @ 11:24:32 #220
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74477993
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 04:56 schreef dimage het volgende:
Goud is altijd al een goede investering geweest. Je moet niet op korte termijn denken maar op de langere termijn en dan zul je zien dat goud gewoon de beste inverstering is.
Ehm...nee!
Goud is historisch gezien een van de allerslechtste beleggingen geweest. Zelfs de recente bubble verandert daar niets aan.

Het is ook logisch dat goud op lange termijn ongeveer de inflatie bijhoudt maar niet meer dan dat. Een kilo goud is 100 jaar later nog steeds een kilo goud. Echter, een aandeel in een klein limonadefabriekje of een paar olieputten (Coca Cola, Shell) is echter wel meer waard geworden (gemiddeld) omdat dat productieve investeringen zijn die hun winst weer herinvesteren (en jaarlijks dividend uitkeren) en daardoor steeds groter en meer waard worden.

De case voor goud is hoge inflatie. Maar inflatie betekent simpelweg dat jij meer voor je boodschappen betaalt bij Albert Heijn. Albert Heijn verhoogt gewoon zijn prijzen evenredig met de inflatie en de winst (en aandelenkoers) stijgt meer dan evenredig mee.

En als het geldstelsel instort? Nou, dan moet jij misschien wel met goudklompjes betalen bij Albert Heijn. Maar uiteindelijk krijgt Appie Heijn dan jouw goudklompjes, want goud kun je niet eten.

Goud kan op korte termijn wel een interessante speculatie zijn (note het verschil met belegging). Het is maar een kleine markt en erg hypegevoelig. De prijs is dus makkelijk te beinvloeden naar beide kanten. Check de explosieve stijging en de daaropvolgende ineenstorting begin jaren '80.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 7 november 2009 @ 11:31:59 #221
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74478110
Btw: check ook dit topic: Goud, Sparen en Aandelenmarkt 1968-2009
Mijn reisverslagen
pi_74481170
Ik heb net even wat onderzoek gedaan omtrent goud op de BB terminal omdat wat ik nieuwe tools vond. Erg jammer dat ik het niet kan kopiëren al zal het vast ook wel allemaal op verschillende sites taan op het internet.

Hier wordt goud afgescheiden in
Consumer/Industrial/Investment/Dental(!?)/Jewelry/Total demand en dat weer onderverdeeld per land, per periode. Alles gaat naar beneden wat betreft demand behalve investments. En het lijkt me niet verwonderlijk aan welke landen dat ligt

Supply ligt overigens al jaren ong. op het zelfde niveau.

Uit welk boek komt dat plaatje ook alweer SeLang?
  zaterdag 7 november 2009 @ 14:12:41 #223
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74481325
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 14:06 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik heb net even wat onderzoek gedaan omtrent goud op de BB terminal omdat wat ik nieuwe tools vond. Erg jammer dat ik het niet kan kopiëren al zal het vast ook wel allemaal op verschillende sites taan op het internet.

Hier wordt goud afgescheiden in
Consumer/Industrial/Investment/Dental(!?)/Jewelry/Total demand en dat weer onderverdeeld per land, per periode. Alles gaat naar beneden wat betreft demand behalve investments. En het lijkt me niet verwonderlijk aan welke landen dat ligt

Supply ligt overigens al jaren ong. op het zelfde niveau.
De grootste niet-investment vraag komt uit de juwelen industrie, met name India. Niet zo'n verrassing als je ziet wat die mensen voor wanstaltige gouden sieraden moeten kopen als bruidsschat
quote:
Uit welk boek komt dat plaatje ook alweer SeLang?
Stocks for the Long Run van Jeremy Siegel.
Mijn reisverslagen
pi_74482547
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 14:12 schreef SeLang het volgende:
Stocks for the Long Run van Jeremy Siegel.
Is het een aanrader? Misschien dat ik hem koop, al is het maar omdat bovenstaand plaatje een van de meeste fascinerende plaatjes ooit is
Greece
  zaterdag 7 november 2009 @ 15:34:04 #225
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_74483235
Waar kan op betrouwbare wijze fysiek goud kopen in buurt van Rotterdam? In kleine eenheden van 100-200 euro, bijv coins of kleine baren? En zonder dat ze teveel extra geld in rekening brengen bij aanschaf?
  zaterdag 7 november 2009 @ 15:38:09 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74483356
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 15:05 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Is het een aanrader? Misschien dat ik hem koop, al is het maar omdat bovenstaand plaatje een van de meeste fascinerende plaatjes ooit is
Ja, een absolute aanrader. Een van de beste beleggingsboeken die ik ken.
Siegel is alleen wel een enorme optimist en je moet oppassen dat je uit dat boek niet de conclusie trekt dat je ongeacht waardering ten alle tijden aandelen moet blijven kopen.

In het vervolg van dit boek ("The Future For Investors") pleit hij trouwens voor de hoge dividend strategie, wat Charles Munger (van Berkshire Harthaway) verleidde tot de uitspraak: ""I think he’s demented. He tries to compare apples and elephants in making accurate projections," - Charlie Munger, Berkshire Hathaway Annual General Meeting May 6, 2006. Mede vanwege het belastingargument dus (niet voor niets betaalt Berkshire hathaway geen dividend). Anyway, oordeel zelf, beiden hebben een punt
Mijn reisverslagen
pi_74483389
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 15:34 schreef Demophon het volgende:
Waar kan op betrouwbare wijze fysiek goud kopen in buurt van Rotterdam? In kleine eenheden van 100-200 euro, bijv coins of kleine baren? En zonder dat ze teveel extra geld in rekening brengen bij aanschaf?
Bij zulke kleine bedragen zitten altijd hoge provisies soms wel tot bijna 100%. Beter kun je voor zulk bedrag een leuke kretting of ring halen, hier zit inplaats van provisie maakloon op en je (of je vriendin) heeft er wat aan.
pi_74483403
quote:
http://www.coins-stamps-rotterdam.nl

0% BTW op goud!

Omdat ze gewoon in Troy ounce munten handelen kun je heel makkelijk de marktwaarde er naast leggen.
Greece
pi_74483516
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 15:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Siegel is alleen wel een enorme optimist en je moet oppassen dat je uit dat boek niet de conclusie trekt dat je ongeacht waardering ten alle tijden aandelen moet blijven kopen.

In het vervolg van dit boek ("The Future For Investors") pleit hij trouwens voor de hoge dividend strategie, wat Charles Munger (van Berkshire Harthaway) verleidde tot de uitspraak: ""I think he’s demented. He tries to compare apples and elephants in making accurate projections," - Charlie Munger, Berkshire Hathaway Annual General Meeting May 6, 2006. Mede vanwege het belastingargument dus (niet voor niets betaalt Berkshire hathaway geen dividend). Anyway, oordeel zelf, beiden hebben een punt
Thx thx thx! Dat wordt even bestellen op Amazon!
Greece
  zaterdag 7 november 2009 @ 15:59:00 #230
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74483866
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 15:45 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Thx thx thx! Dat wordt even bestellen op Amazon!
2006 Berkshire Hathaway Annual Meeting

"(...) Question: Jeremy Siegel had some ideas in his second book. How would this impact your
investment strategies?
Warren Buffett : It didn’t.
Charlie Munger : I think he is demented.
Warren Buffett : He is a very nice guy Charlie.
Charlie Munger : He may well be a very nice guy, but he is comparing apples against elephants in trying to make accurate projections."

Maar voor de goede orde, beide boeken zijn uitstekend (de eerste is wel verreweg het beste).
Mijn reisverslagen
pi_74484242
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 15:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ga het boek ook maar even aanschaffen

En gezien we het toch over goud hebben, even een kaartje met alle operationele en planned(!) goudmijnen in de wereld. Jammer dat ik het niet wat duidelijk kan brengen, wat je bijv. ziet in finland, de helft daarvan is namelijk 'planned/announced'.
  zaterdag 7 november 2009 @ 16:57:59 #232
78918 SeLang
Black swans matter
pi_74485475
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 16:14 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ga het boek ook maar even aanschaffen

En gezien we het toch over goud hebben, even een kaartje met alle operationele en planned(!) goudmijnen in de wereld. Jammer dat ik het niet wat duidelijk kan brengen, wat je bijv. ziet in finland, de helft daarvan is namelijk 'planned/announced'.
[ afbeelding ]
Die 'planned' mijnen verdwijnen weer als sneeuw voor de zon als de commodities bubble knapt
Mijn reisverslagen
pi_74489188
quote:
Hét adres is natuurlijk de HBU op Coolsingel 104, de enige grote bank die nog baar goud verkoopt.
Nadeel van kleine hoeveelheden is dat de productiekosten van een plaatje of baar altijd bijgerekend worden, zo'n 20 euro. Een ander nadeel van baar goud is dat als je het weer wilt verkopen, het een stuk minder waard is omdat jij als particulier niet de garantie kan bieden dat het echt is. Dus dan moet het ofwel getest worden, of je krijgt er aanzienlijk minder voor. Sommige goudliefhebbers kopen daarom liever chipgold (zit in een soort plastic kaartje gebakken waar moeilijk mee te klooien is) of oude circulatiemunten (geen aanmaakkosten. En dus geen zeldzame munten die vooral verzamelaarswaarde hebben).
pi_74489308
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 16:14 schreef sitting_elfling het volgende:

Het duurt gemiddeld 10 jaar voordat een goudmijn operationeel is. De productie neemt al jaren af en zal ook niet op korte termijn toenemen. Bedenk ook dat veel mijnproductie al jaren tevoren gehedged is (=tegen toenmalige prijs vooruit verkocht, zodat de huidige productie minder lucratief is dan je zou denken) en dat het productieproces heel duur is, en door strengere milieueisen steeds duurder wordt, zodat het prijspunt waarop een mijn rendabel wordt vaak hoger ligt dan gedacht.
pi_74498711
http://www.spiegel.de/int(...),1518,658977,00.html

De prijs van andere metalen zou nog weleens veel harder kunnen stijgen, maar daar dan weer in investeren is erg moeilijk als kleine particulier lijkt mij.
pi_74499406
Avalon schijnt een goede te zijn als je in rare earth mijnbouw wilt beleggen: Avalon.

Een voordeel is dat die metalen niet op de grondstoffenbeurzen verhandeld worden, zodat er niet met derivaten in gespeculeerd kan worden. Het probleem is alleen dat China in die markt zo dominant is. Met zijn toegang tot rijke mijnen en goedkope arbeid kunnen ze westerse concurrenten zo van de markt duwen wanneer de winning elders economisch interessant begint te worden.
pi_74501249
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 19:23 schreef dvr het volgende:

[..]

...Sommige goudliefhebbers kopen daarom liever chipgold (zit in een soort plastic kaartje gebakken waar moeilijk mee te klooien is)
Bedoel je van die gesealde plaatjes van b.v. Umicore?

http://amsterdamgold.com/?gclid=CIWJ9fCQ-50CFUYA4wodgC64pA
pi_74511737
Zou goed kunnen, maar die link doet het nu niet. Zie anders http://www.chipgold.co.uk/haber_arsivi.aspx
pi_74532608
Iemand serieus enig idee waar goud heengaat de komende maanden, in euro's? Er wordt door traditionele beleggers veel geroepen dat goud een nonbelegging is, gebaseerd op carry-trade, mensen die goud kopen zijn domme aluhoedjes die zich gek laten maken, etc. etc.. Maar ondertussen blijft die goudprijs maar doorknallen en lijkt het einde nog niet in zicht.
pi_74532694
Vanmorgen short op goud gegaan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')