1 2 3 4 | dx = zeros(2,1); dx(1)=0.1*F-(1/10)*(pi/4)*(0.6)^2*x(2); dx(2)=(9.8/500)*x(1)-(0.02/1.2)*abs(x(2))*x(2); |
je moet net in het andere topic zijn, namelijk de beta wiskunde...quote:Op maandag 8 juni 2009 21:19 schreef luckass het volgende:
Ik hoop dat ik hier goed zit, maar ik heb een vraagje mbt tot Matlab.
Het gaat over de volgende differentiaalvergelijkingen:
[ code verwijderd ]
met x(1)(0)=1 & x(2)(0)=0
De vraag is:
Voor welke waarde van F is het maximum van x(1) = 1.6?
Het invullen van x(1)=1.6 en het maximum van x(2) in dx(1) invullen gaf een verkeerd antwoord.
In de OP staat dat vragen gerelateerd aan informatica hier mogen, maar ik zal 'm daar ook neerzetten danquote:Op maandag 8 juni 2009 21:20 schreef teigan het volgende:
[..]
je moet net in het andere topic zijn, namelijk de beta wiskunde...
Oke. Bedankt .quote:Op vrijdag 12 juni 2009 17:49 schreef teigan het volgende:
Zwavelzuur is alleen een oxidator als je warm geconcentreerd zwavelzuur gebruikt.
in deze reactie is hij aanwezig als leverancier van de H+, die in je halfreactie van je permanganaat staat.
Heb je een neutrale of basische oplossing van permanganaat, dan gebruik je ook een andere halfreactie.
De H+ in de totaalreactie komt daar dus vandaan. Je hebt het nodig bij de permanganaat, en het komt vrij bij het oxaalzuur. Netto hou je dan over dat er wat bij in moet..
Dit zijn simpele vragen en speciaal registreren voor je huiswerk?quote:Op maandag 15 juni 2009 17:51 schreef julesdaniel het volgende:
Goedemiddag,
Ik heb hier enkele natuurkundige vragen waar ik graag het antwoord op zou willen weten. Bij enkele vragen heb ik
al meerdere antwoorden mogelijke antwoorden staan.
Vraag 1.
Welke motor heeft last van snellere slijtage?
een turbinemotor of een cilindermotor.
Vraag 2.
Wanneer je een stok hebt van wilgenhout,vensterglas en rubber, welke stok zou dan eerder breken wanneer je er kracht op uitoefent?
Vraag 3.
Waarom stijgt een luchtballon?
mogelijke antwoorden: Koude lucht heeft minder energie dan warme lucht
Een antwoord met betrekking op kinetische energie
Een antwoord met betrekking op luchtdruk binnen en buiten de ballon.
Vraag 4. Hoe werkt de rem van een auto?
Mogelijke antwoorden: Vloeistof brengt druk over naar de rem.
door lucht wordt vloeistof naar de rem gebracht.
Vraag 5. Er staat 24 ampere / 4 volt op een stroomkring. Wat is de weerstand in ohm?
Antwoorden
6 of 0.6
Vraag 6.
Wat moet het gewicht zijn op X om evenwicht te verkrijgen.
[ link | afbeelding ]
Alvast bedankt !
Kijk , hartelijk bedankt ! nog een fijne dagquote:Op maandag 15 juni 2009 18:56 schreef rulerofdeath het volgende:
1. ik weet niet precies hoe een turbinemotor werkt, maar bij een cilindermotor gaan zuigers op en neer en die slijten.
na googlen blijkt dat een turbinemotor minder bewegende delen zou hebben. dwz dat deze dus minder zal slijten.
2. glas kan slecht tegen slagkracht. bij een drukkracht recht op het stokje zal het hout eerder breken.
3. Warme lucht stijgt op.
4. rempedaal drukt een cilinder in. die perst vloeistof via een leiding naar de remklauw waar de remblokken door de vloeistofdruk tegen de remschijf aan wordt gedrukt.
5. R=U/i
6.
X*2 = 2*2 + 4*4
Wanneer iemand anders het zo direct zou kunnen beantwoorden is dit sneller. Ondertussen kan ik zelf ook gaan zoeken.quote:Op maandag 15 juni 2009 18:52 schreef Merkie het volgende:
Wat heb je zelf al geprobeerd? Die vragen kan je zo bij elkaar googlen.
Dat is om de frequentie te berekenen, dat is wel simpel Maar de golflengte en met hoeveel labda BL1-BL2 overeen komt snap ik nog niet goedquote:Op zondag 21 juni 2009 15:46 schreef appelsjap het volgende:
tip: zoek de snelheid van geluid bij 0 graden Celsius.
maar waarom is het na 1 jaar 15 dan? want er zijn dus eigenlijk 10 vogels uitgezet in de omgeving en er komen toch 10 nakomelingen? of mis ik ietsquote:Op maandag 29 juni 2009 23:04 schreef GlowMouse het volgende:
na 1 jaar: 5+10=15
na 2 jaar: 15+30 = 45
na 3 jaar: 45 + 90 = 135
Dat is 2 per vogel zoals het er staat.quote:De vogels krijgen elk jaar gemiddeld 2 nakomelingen
huh maar er zijn toch 10 vogels en 10 nakomelingen en niet 20? want de 5 paren krijgen 2 kinderen dus 5x2=10quote:Op maandag 29 juni 2009 23:12 schreef GlowMouse het volgende:
Oh, 5 paar is 10. Dan wordt het
na 1 jaar: 10+20=30
na 2 jaar: 30+60 = 90
na 3 jaar: 90 + 180 = 270
[..]
Dat is 2 per vogel zoals het er staat.
Daarom staat er 'gemiddeld'.quote:Op maandag 29 juni 2009 23:16 schreef SLP_ het volgende:
he nu je het zegt maar dat kan toch niet. want ik neem aan dat er dus 5 mannetjesvogels zijn en 5 vrouwjesvogels. ik zal het wel weer verkeerd gelezen hebben
hm ja nou de vraag was dus in ieder geval te moeilijk voor mijquote:
Op die manier had ik het ook al een bekeken, alleen kwam ik er maar niet echt uit, in je hoofd is het gewoon ontzettend lastig om het duidelijk te maken. Ik heb er nu overigens ook nog moeite mee, maar het lijkt zo vrij logisch, alleen is de insteek heel anders.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 21:59 schreef teigan het volgende:
Het is heel tricky...
Die mensen legden 10 euro in... Uiteindelijk betalen ze maar 9 euro per persoon. Dat is dan dus 27 euro
Van die 27 euro gaat 25 op aan het kadootje, en 2 euro aan de haalster van het kadootje... Wil je die resterende 3 euro nog terugvinden, dan is dat die 1 euro per persoon die ze nog terug kregen...
Niet met zekerheid, maar kationen hydrateren beter dan anionen en trekken dus meer watermoleculen aan = betere geleiding van het (elektrisch) signaal?quote:Op zondag 21 juni 2009 16:56 schreef mrkanarie het volgende:
Waarom gebruikt een cel voor het membraanpotentiaal voornamelijk de twee kationen Na+ en Ka+, en geen anionen?
Als je mijn post leest is het toch heel duidelijk?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:05 schreef EddyAlbena het volgende:
[..]
Op die manier had ik het ook al een bekeken, alleen kwam ik er maar niet echt uit, in je hoofd is het gewoon ontzettend lastig om het duidelijk te maken. Ik heb er nu overigens ook nog moeite mee, maar het lijkt zo vrij logisch, alleen is de insteek heel anders.
Bedankt!
quote:Op woensdag 12 augustus 2009 21:08 schreef Merkie het volgende:
Hoezo hebben ze allemaal 9 euro betaald? Één persoon mag 2 euro houden en krijgt bovendien nog 1 euro terug. Die betaalt dus 7 euro. 9+9+7=25. Klopt precies lijkt me.
Oh, ik heb het alquote:Op donderdag 3 september 2009 15:28 schreef Slotje9000 het volgende:
Hoi, ik had even een simpele vraag over redoxreacties
Ik heb hier de opgave:
Ga na of deze reactie verloopt
a) joodoplossing met een oplossing van aluminiumbromide
Nou kan ik het hele antwoord in het antwoordenboekje wel volgen, behalve het punt waar ze bepalen of iets een reductor of een oxidator is. Die van aluminium is nog wel te volgen (die is oxidator, want in reductorvorm is hij vast). Maar van de andere twee deeltjes snap ik niet hoe ze daarbij komen (het zijn beide reductoren).
Dat is gewoon 1 millimol / Lquote:
alleen staat de M voor mol/L, dus het is wel mmol/L en Mmol/Lquote:Op zaterdag 5 september 2009 18:09 schreef ErictheSwift het volgende:
Eigenlijk is het heel simpel: de prefix voor de eenheid geeft de vermenigvuldigingsfactor (in machten van 10) aan.
vergelijk:
1 mM/L is dus 1 millimol per liter is dus 1/1000 mol per liter,
1 MM/L is dus 1 megamol per liter is dus 1000000 mol per liter.
Klopt in dit geval, maar niet alle zouten zijn goed oplosbaar! Zouten van zwakke zuren zijn bijvoorbeeld vaak weinig tot slecht oplosbaar. Aan de andere kant zijn er ook slecht oplosbare zouten van sterke zuren (bv. AgCl met een Ksp van 2x10^-10).quote:Op donderdag 3 september 2009 15:37 schreef Slotje9000 het volgende:
[..]
Oh, ik heb het al
Het was dat aluminiumbromide een zout is, dus moet je de ionen nemen
quote:Op zaterdag 5 september 2009 18:31 schreef teigan het volgende:
[..]
alleen staat de M voor mol/L, dus het is wel mmol/L en Mmol/L
Heeft te maken met radialen vs gradenquote:Op maandag 7 september 2009 22:14 schreef Iblis het volgende:
Maar ik kom dan op 3.95m/s, niet 4.1.
Die solver gebruikt gewoon graden hoor.quote:Op donderdag 10 september 2009 13:04 schreef flapp0r het volgende:
[..]
Heeft te maken met radialen vs graden
Hoe heb je dan een verschilweging gedaan? M.a.w. hoe had je dat object in het water, wat mat je precies? Want ik dacht ook dat je een bak water op een weegschaal had staan, daar het object in gooide, en toen het gewicht bepaalde.quote:
We hebben eerst het object zelf gewogen: 48,5 g.quote:Op vrijdag 11 september 2009 15:57 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hoe heb je dan een verschilweging gedaan? M.a.w. hoe had je dat object in het water, wat mat je precies? Want ik dacht ook dat je een bak water op een weegschaal had staan, daar het object in gooide, en toen het gewicht bepaalde.
Maar dan meet je toch geen opwaartse kracht? Het idee is dat je een verschil ziet in gewicht en dat dat te maken heeft met de kracht die het water uitoefend op het object dat aan een touwtje hangt.quote:Op vrijdag 11 september 2009 16:07 schreef GlowMouse het volgende:
Je moet het object niet aan het touwtje omhoog tillen. De totale massa zou 90,7+48,5 gram moeten zijn.
Misschien dat deze in in [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic beter op z’n plek is, maar je komt vaak partiële afgeleiden tegen bij natuurkunde, dus vooruit.quote:Op maandag 14 september 2009 11:10 schreef Matr het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat een partieel afgeleide is. Kom er niet echt uit met de uitleg van Wikipedia.
Dit staat er in mijn sheets: wanneer we kijken naar oneindig kleine veranderingen, is MUy, de partiële afgeleide van U(x,y) naar y.
MUy = ∂U/∂Y
Hoe komen ze tot deze berekening? Doe nu zelf een premaster, heb zelf Havo en HBO gedaan, maar merk toch wel dat ik dit soort dingen ''mis''. Iemand tips hoe ik het oplossingen van vergelijkingen etc sneller op kan nemen?
Nee meer info was niet bijgevoegd. Het waren korte vraagjes, dus ik denk dat ik niet te moeilijk moet denken.quote:Op maandag 14 september 2009 13:03 schreef Iblis het volgende:
Alhoewel ik denk dat ik die vraag überhaupt niet kan beantwoorden denk ik dat er sowieso meer informatie nodig is. Wat voor simulator spreken we over?
Heb er nu pas serieus naar kunnen kijken maar nu begrijp ik het tnxquote:Op maandag 14 september 2009 11:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
Misschien dat deze in in [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic beter op z’n plek is, maar je komt vaak partiële afgeleiden tegen bij natuurkunde, dus vooruit.
Zoals ook op de (Engelse) Wikipedia staat, als je een functie neemt met meer variabelen, bijvoorbeeld z = x2 + xy + y2:
[ link | afbeelding ]
Bron: Wikimedia Commons. Maker: Indeed123. Licentie: CC-BY-SA.
Dan zie je dat je concept van ‘raaklijn’ enigszins zinloos wordt. Je hebt in elk punt heel veel raaklijnen. Je kunt een raaklijn parallel aan de x-as tekenen, parallel aan de y-as, of welke richting dan ook op.
Meestal echter, omdat je de grafiek als functie van x en y beschouwt, ben je vooral geïnteresseerd hoe zo’n grafiek verandert als alleen x of y verandert. Neem je bijvoorbeeld y constant, bijvoorbeeld y = 1, dan krijg je deze doorsnede (er staat ook een raaklijn in als voorbeeld voor x = 1):
[ link | afbeelding ]
Bron: Wikimedia Commons. Maker: Indeed123. Licentie: CC-BY-SA.
Hiervan kun je weer eenduidig de raaklijn in een punt bepalen. De vergelijking van bovenstaande grafiek is (uiteraard) z = x2 + x + 1, wat je krijgt door y = 1 in te vullen in de eerdere formule.
Wat je dus in feite zegt in zo’n geval: Neem y constant. Goed, voor y = 2 krijg je een andere grafiek, en voor y = 4 weer een andere, maar in ieder geval is y constant. Dat idee neem je mee naar de partiële afgeleide. Dus als men schrijft:
[ afbeelding ], dan zegt men zoveel als ‘we bepalen de afgeleide van z naar x waarbij we doen alsof y een constante is. Je krijgt dus in feite hetzelfde als wanneer je f(x) = x2 + xy + y2 hebt en dat afleidt naar y, immers, voorgaande is alleen een functie in x. Zoiets kun je – als het goed is – allang afleiden, als je dat naar x afleidt, krijg je: 2x + y (immers, y2 is gewoon constant).
Neem nu weer: [ afbeelding ], dat wordt dus:
[ afbeelding ].
We kunnen ook het volgende bepalen:
[ afbeelding ].
Dan neem je dus x constant. In feite is dit dus alleen een notatie die zegt welke van de variabelen je als ‘variabel’ moet beschouwen, de rest moet je constant nemen. Je kunt ook twee keer afleiden:
[ afbeelding ].
Eerst neem je x constant, dan krijg je x + 2y, dan neem je y constant en leid je af naar x.
ben je nu serieus?quote:Op woensdag 16 september 2009 15:57 schreef bobflob het volgende:
de opdrahct luidt:
2.13
Druk de handkracht Fhand uit in het gewicht van de emmer en de geometrie van de katrollen (Figuur 2.4).
met dat plaatje
we komen er niet uit met 6 1e jaar TU twenters-ers
help aub
Je rekent eerst uit hoeveel producten je kan maken met 160 sec. per product met de totale tijd.quote:Op zondag 27 september 2009 14:44 schreef MouzurX het volgende:
Heel simpel maar ik kom er gewoon niet uit:
Je moet 1890 producten in 247.200 seconden maken.
Je kan of 80 seconden productietijd voor 1 product pakken of 160 seconden.
Met zoveel mogelijk producten in 160 seconden.
Hoeveel producten maak je in 80 seconden en hoeveel in 160?
Oke bedankt ik snap hemquote:Op zondag 27 september 2009 15:23 schreef Meursault het volgende:
[..]
Je rekent eerst uit hoeveel producten je kan maken met 160 sec. per product met de totale tijd.
247200 / 160 = 1545 producten
Je komt er dan 345 te kort. Je moet dus 345 keer 2 producten maken in de tijd dat je één producten zou maken om het totaal aantal producten binnen de tijd te halen.
Dus je maakt 1545 - 345 = 1200 producten met 160 sec. per product en de rest moet je 2x zo snel doen.
1890 - 1200 = 690
690 x 80 sec. per product
1200 x 160 + 690 x 80 = 247200 sec.
Beetje omslachtige uitleg misschien, maar is het helder?
Ja daar heb ik ook aan gedacht alleen ik snapte niet meer hoe ik dat substitutie moest doenquote:Op zondag 27 september 2009 15:26 schreef GlowMouse het volgende:
x+y=1890
80x+160y=247200
en oplossen maar (mbv substitutie)
151.200-80Y+160Y = 247.200quote:Op zondag 27 september 2009 15:33 schreef GlowMouse het volgende:
x = 1890 - y
invullen in de tweede: 80(1890-y)+160y = 247200, en die heb je zo opgelost.
Crosspost vanuit het andere beta-huiswerktopic. Ik wist niet in welke hij thuishoorde!quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 02:10 schreef Friek_ het volgende:
Hallo! Ik heb voor het vak 'logica en taalanalyse 1' de voorbeeldtussentoets gemaakt die op BlackBoard stond. Het gaat over filosofische logica (vertalen), propositielogica, semantische tableaux en waarheidstafels. Zou iemand deze voor mij na kunnen kijken en feedback kunnen leveren? Bedankt!
De voorbeeldtussentoets
Mijn antwoorden
Er staat onder scotopic condtions. En verder nog: you may assume that the blue paper reflects light of 450 nm and the red paper of 600 nm.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 21:16 schreef Iblis het volgende:
Maar het gaat gewoon om ’s nachts buiten zeg maar? Dus licht dat via de atmosfeer en de maan komt?
Ik heb dit nog nooit gedaan, maar heb je een formule die contrast en b.v. hoek (want ik vermoed dat het daar op neerkomt) relateert?quote:Op maandag 12 oktober 2009 15:27 schreef Gordon__Gekko het volgende:
Aangezien hier nogal wat geniën zitten, nog maar één:
1. Printed text of 10pt font size has a approximately a spatial frequency of 1 cycle per mm.
a. How far away can one hold the text so that it is just readable given that the contrast between text and paper is 0.1?
Hoort er verder geen 'verhaaltje' bij? Anders gewoon de dichtheid uit de binas nemen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 12:38 schreef poesemuis het volgende:
Scheikundig vraagje:
12,0 g propaangas
bereken hoeveel dm3 12,0 g propaan is.
dan zou ik denken, mol uitrekenen en via het molair volume, maar er zijn geen gegevens over de temp en de druk. En mijn antwoordenboekje gaat zomaar ineens via de dichtheid van propaangas? mag dat zomaar? als ik het via het molair volume bereken, krijg ik er ook wat anders uit.
klopt, ik heb er nog even naar gekeken en het ligt gewoon aan de opgave, er zou een temp en druk bij moeten staan.quote:Op maandag 12 oktober 2009 13:54 schreef Iblis het volgende:
De gaswet zegt pV = nRT, dus met 12,0g kun je inderdaad uitrekenen hoeveel mol het is, (molaire massa 44,1g/mol), maar zonder de temperatuur en druk kom je inderdaad nergens.
Je kunt b.v. 0°C en 1 atm aannemen als standaard-waarden, maar het zou ook 20°C kunnen zijn.
Je kunt zoiets trouwens aan Wolfram-Alpha vragen, bijvoorbeeld:
density of propane at 0°C
density of propane at 20°C and 2 atm
Edit: nog beter:
12g propane at 0°C and 1 atm.
En dan zie je dus dat het antwoord duidelijk veranderd als je temperatuur en druk verandert. Goed opgemerkt dus.
Weet je zeker dat je geen 'dichtheidstabelletje' hebt wat je mag (moet) gebruiken?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 14:01 schreef poesemuis het volgende:
[..]
klopt, ik heb er nog even naar gekeken en het ligt gewoon aan de opgave, er zou een temp en druk bij moeten staan.
Maar op zich is dat dichtheidstabelletje alleen zinnig als je weet wat temperatuur en druk zijn. De dichtheid van propaan is alleen zinnig om over te spreken bij een bepaalde temperatuur en druk. Ik snap wel wat jij bedoelt, maar eigenlijk is dat best een slechte manier (naar mijn mening) van vragen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:00 schreef bamischijf het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je geen 'dichtheidstabelletje' hebt wat je mag (moet) gebruiken?
Als het volume van iets weet, en de dichtheid, kan je het gewicht berekenen. Terugrekenen zou ook moeten kunnen en dan heb je dus geen gegeven temp en druk nodig. Ik heb alleen vanaf de derde geen sk meer gehad, maar heb toevallig laatst nog iemand geholpen met dit soort opgaves. Die waren alleen dus 'andersom'.
Omdat die beamer, als deze wit uitzendt in feite rood + groen + blauw uitzendt (additief model), maar dat gele papier absorbeert dus het blauwe (m.a.w. het weerkaatst alleen rood & groen), en dus ziet het er geel uit, ook al projecteer je er wit op.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:02 schreef Gordon__Gekko het volgende:
Waarom alleen blauw dan? En hoe kom jij uerhaupt op blauw, omdat die een korte golflengte heeft?
Oei, deze programma algebra ken ik echt niet specifiek, die zijn ook niet superalgemeen. Dus ik denk dat je of toevallig een student moet treffen die dit ook gebruikt, of dat je iets meer context moet geven (maar dan nog garandeer ik niets).quote:Op zondag 18 oktober 2009 14:36 schreef Diabox het volgende:
Vraagje over programmatuur (programma algebra)
In het boek wordt gezegd dat PGA8 het volgende is:
X = u1;...;un;(v1;....;vm+1)w
-->
#n + m + k + 2; X = #n + k + 1; X
Mijn vraag, waar komt die 'k' vandaan, waar komt die 2 vandaan, en waarom verdwijnt die 'm' na het '=' teken en warom wordt die '2' na het '=' teken een '1'? En waarom wordt 'X' opeens onderdeel van de functie terwijl het hiervoor 'X=...' was?
TI heeft veel verschillende richtingen namelijk: Industriële automatisering (PLC's), embedded devices, netwerken (denk in de richting van Cisco CCNA/CCNP, etc), algoritmes. TI zit dus tussen Informatica en Elektrotechniek aan. Informatica richt zich meestal op Software Engineering.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:30 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
Vraagje over vervolgopleidingen:
Ik ben van plan Technische Informatica te gaan studeren na mijn examens, maar vroeg me af of dit vergelijkbaar is met Computer Science in Amerika/Engeland.
HBO of WO? TI aan het WO is de officiële naam van de Informatica opleidingen in Eindhoven, Delft en Twente – dacht ik. Maar daar hangt het ook heel erg van je richting af uiteindelijk.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:30 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
Vraagje over vervolgopleidingen:
Ik ben van plan Technische Informatica te gaan studeren na mijn examens, maar vroeg me af of dit vergelijkbaar is met Computer Science in Amerika/Engeland.
Doorgaans is * 0 of meer, maar er zijn tig methodes en tig notaties, dus verbaas je niet als het hier 1 of meer betekent.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:18 schreef Dracula188 het volgende:
Nog een vraagje: Hoe moet ik de multipliciteiten van een klassediagram precies lezen?
[ afbeelding ]
Er staat bij Vehicle * (0 of meer) en bij Owner een 1
Staat er dan: '1 owner heeft 0 of meer vehicles'?
(Zoja, hoe kan een eigenaar dan 0 vehicles hebben, dan is het toch geen owner maar een persoon?)
OF
'0 of meer vehicles hebben 1 owner' ?
(Zoja, hoe kan er dan 0 vehicles zijn en 1 owner?)
WO Inderdaad ja, in Eindhoven heet het idd Technische Informatica.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
HBO of WO? TI aan het WO is de officiële naam van de Informatica opleidingen in Eindhoven, Delft en Twente – dacht ik. Maar daar hangt het ook heel erg van je richting af uiteindelijk.
Uiteindelijk kun je daar ook heel erg een kant van taalverwerking, of juist van software-ontwerp, of van programma-verificatie opgaan en zo de Elektrotechniek kant nagenoeg laten liggen.
Natuurlijk kan de electrotechniek kant wel als je wilt, maar je komt er tijdens je studie wel achter wat je ligt en wat je leuk vindt.
En wat je doet hangt er ook een beetje vanaf hoe erg het overeenkomt. Als je echt het verschil in opleidingen wilt zien, moet je eigenlijk naar de leerstoelen kijken, maar het nadeel is dat je dat nog niet zoveel zegt als je het nog niet studeert. Maar sommige universiteiten zijn sterker in graphics, andren in software-engineering, andere in verificatie, andere in taalverwerking, enz.
Als hij stil zou staan dan zien beide ogen hetzelfde en zit hij precies op het scherm.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:16 schreef Gordon__Gekko het volgende:
Waar maak jij uit op dat hij heen en weer springt?
Klopt. Dan is de eerste bit ook de signbit, en die geeft -1 aan. (Je kunt het wel formeel terugrekenen overigens.)quote:Op woensdag 21 oktober 2009 20:02 schreef Diabox het volgende:
Wat is het decimale bereik, in het geval van two's complement code, van een 1-bits getal?
Ik dacht zelf aan -1 en 0, maar ik weet 't niet zeker.
Bedenk wel dat de maximale waarde van een 2-bits getal 112 is, of wel 310. 3 + 3 + 3 = 9, en 910 = 10012. Je uitvoer is dus mogelijk vier bits.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 00:26 schreef Diabox het volgende:
Dus zeg maar 3 ingangen, a0, a1, a2
a0 en a1 verbinden met 'n halfadder, en die vervolgens ook weer verbinden met een halfadder samen met a2, vervolgens 'n full adder waaraan deze 2 halfadders zijn gekoppeld, en dan idem voor de tweede bit, en dan deze 2 full adders weer koppelen aan een 3e fulladder, en voila? Denk dat ik goed zit zo, bedankt ovor de tip, dat ik daar zelf niet bij op kwam..
Maple kan gewoon machtsverheffen, als ik het me goed herinner door b.v. G^4 in te typen, eventueel een evalm(G^4). Dit heb ik nooit met Maple gedaan echter.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 05:00 schreef waht het volgende:
Dus ik heb een graaf met een bepaald aantal knopen en takken. Ik wil met Maple berekenen hoeveel paden (van een bepaalde lengte) er zijn om van de beginknoop naar de eindknoop te komen.
Ik heb tot op heden geen enkele ervaring met Maple en grafen maar tot nu toe wel de graaf en de nabuurmatrix weten te krijgen in Maple. Rest alleen nog de matrix Gx... (met x dus de lengte van het pad)...
Iemand die mij in de juiste richting kan wijzen?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | S a0_0-->|Full|-------------------------> L_0 a1_0-->|Add |C S a2_0-->| |------->|Half|-----------> L_1 S |Add |C a0_1-->|Full|------->| |-+ a1_1-->|Add |C +---+ a2_1-->| |-----+ | S | +-->|Half|----> L_2 | |Add |C +-------->| |----> L_3 |
Dat kan inderdaad, bedankt.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 09:29 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maple kan gewoon machtsverheffen, als ik het me goed herinner door b.v. G^4 in te typen, eventueel een evalm(G^4). Dit heb ik nooit met Maple gedaan echter.
Ja, en nee. In het begin, als de druppel net valt, is Fz groter dan Fw, en versnelt de druppel. Hoe langer de druppel echter versnelt, en hoe harder deze gaat, hoe groter Fw wordt.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 15:30 schreef poesemuis het volgende:
een klein natuurkundig vraagje: als een druppel valt heb je zwaartekracht Fz die erop werkt en wrijvingskracht Fw. Fz werkt omlaag, zorgt voor neerwaartse beweging, en Fw werkt omhoog, zorgt voor omhoog stuwende beweging.
alleen nu zegt mijn antwoordenboekje dat beide krachten even groot zijn, maar dat vind ik vreemd, want de druppel beweegt zich toch naar beneden, dus dan is de Fz toch groter dan de Fw?
[Alfa] Huiswerk- en vragentopicquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 19:47 schreef IkBenOzan het volgende:
Ma mère a une petite Renault, que/qui je peux emprunter
que of qui?
Radiogolven zijn een vorm van elektromagnetische straling. Dus ze hebben in een vacuum dezelfde snelheid als dat van licht. Maar hoe zit dat in niet vacuum? Hebben de verschillende stralingen dan nog steeds dezelfde snelheid als dat van licht in die substantie?quote:Elektromagnetische straling is de voortplanting door de ruimte van elektrische en magnetische oscillaties (trillingen). Licht is een vorm van elektromagnetische straling. Alle soorten elektromagnetische straling hebben in het vacuüm een snelheid gelijk aan de lichtsnelheid.
Ik begrijp dat je in een molecuul een hybridisatietoestand moet toekennen aan de verschillende atomen en dat je vervolgens daaruit het soort binding tussen de atomen moet afleiden. Correct?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 17:55 schreef horned_reaper het volgende:
Ik loop even vast met mijn chemie opgaven.
Er wordt mij gevraagd om een specifiekatielijst samen te stellen van een bepaald molecuul.
nu is mijn lijst als volgt.
Lijst 1:
A = SP2
B = SP2
C = SP3
D = SP1
E = SP1
Lijst 2:
1 = 1S - SP3 (Sygma)
2 = SP2 (N)
3 = SP2 (N)
4 = 2P - 2P
5 = SP2 - SP2
6 = SP2 - SP3
7 = SP3 (N)
8 = SP3 (N)
9 = SP3 - SP1
10 = ?
11 = ?
12 = ?
13 = SP1 (N)
Nummer 10, 11 en 12 zijn een drievoudige binding tussen een C en een N element....
En in eerste instantie zou ik dat gewoon zeggen, SP1 - SP1 bij alle drie.
Maar dat schijnt niet op te gaan...
Want stel dat het een tweevoudige binding zou zijn dan was het:
1 = SP2 - SP2
2 = 2P - 2P
Dus nu vraag ik me af hoe het moet worden bij die drievoudige binding
Bedankt voor de hulp ! het was voor mij idd niet duidelijk of je nu 1 of 2 sigma bindingen moest gebruiken.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 12:17 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je in een molecuul een hybridisatietoestand moet toekennen aan de verschillende atomen en dat je vervolgens daaruit het soort binding tussen de atomen moet afleiden. Correct?
Hoe dan ook, een drievoudige binding bestaat uit één sigma-binding en twee pi-bindingen. Overlap van twee sp-orbitalen geeft een sigma-binding. Overlap van twee p-orbitalen geeft een pi-binding. Haaks daarop zijn er nog twee p-orbitalen, waarvan de overlap nog een pi-binding geeft.
Je hebt dus:
sp - sp
p - p (of duidelijker: px - px)
p - p (of duidelijker: py - py)
Nog een paar opmerkingen: orbitalen worden geschreven met kleine letters, dus 's' in plaats van 'S'. En het is ook gebruikelijk om 'sp' te schrijven in plaats van 'sp1'.
De brekingsindex n is voor blauw licht in lucht bijna hetzelfde als voor rood licht in lucht. Bijna hetzelfde, maar niet helemaal. Langere golven zoals radiogolven zullen dus ook bijna dezelfde brekingsindex hebben, maar dan net iets lager. Op deze webpagina kun je een beetje met de getallen spelen: http://emtoolbox.nist.gov/Wavelength/Edlen.aspquote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:39 schreef Meursault het volgende:
Even een basis vraagje.
[..]
Radiogolven zijn een vorm van elektromagnetische straling. Dus ze hebben in een vacuum dezelfde snelheid als dat van licht. Maar hoe zit dat in niet vacuum? Hebben de verschillende stralingen dan nog steeds dezelfde snelheid als dat van licht in die substantie?
De snelheid van het licht is door lucht gelijk aan 299792458 m/s, right? Dus radiogolven bewegen met dezelfde snelheid?
Je hebt twee krachten vergelijkingen, waarvoor geldt dat de som 0 is, zowel de horizontale als verticale componenten. Die los je op, er moet gelden P = T (waarom ze daar verschillende letters gebruiken is me niet duidelijk, maar dat is de enige zinnige interpretatie lijkt me als je naar de tekeningen kijkt).quote:Op maandag 2 november 2009 09:48 schreef GoodGawd het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe lossen zie die vergelijkingen op ik snap er geen hout van
Dit is best lastig. De versnelling a van het vliegtuig in punt A kun je je samengesteld denken uit een tangentiale component at en een radiale component ar die apart worden berekend. Daartoe wordt eerst de kromtestraal ρ van de parabool in A bepaald. Maar ik heb het idee dat je hier nog helemaal niet klaar voor bent.quote:Op zondag 1 november 2009 23:24 schreef GoodGawd het volgende:
[ afbeelding ]
Kan iemand me in woorden uitleggen wat ze nou eigenlijk doen daar waar de pijl staat.
En kan iemand uitleggen hoe ze aan dat ding boven de deelstreep komen?
(het komt van de formule a = v^2 / ro in ieder geval, in dit geval is de formule wat omgedraaid)
quote:Op maandag 2 november 2009 10:20 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je hebt twee krachten vergelijkingen, waarvoor geldt dat de som 0 is, zowel de horizontale als verticale componenten. Die los je op, er moet gelden P = T (waarom ze daar verschillende letters gebruiken is me niet duidelijk, maar dat is de enige zinnige interpretatie lijkt me als je naar de tekeningen kijkt).
2 vergelijkingen, 2 onbekenden. Dat oplossen is echter niet zo boeiend, als je maar ziet hoe ze ze maken.
Nou ja, dat baseer ik vooral op hoe ik dat krachtensysteem zou opstellen gegeven de tekeningen. En dan komt het uit. Maar daarom ook: het is natuurlijk veel belangrijker om te zien wat wat is. Want die eerste vergelijking zegt dat de normaalkracht + de zwaartekracht + de verticale component van de trekkracht = 0 moet zijn. En als je dat invult kom je vanzelf op N + T sin(20°) - 80g.quote:Op maandag 2 november 2009 10:37 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Okay dus P = T ik vond het maar raar merci
Bedankt.quote:Op maandag 2 november 2009 07:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De brekingsindex n is voor blauw licht in lucht bijna hetzelfde als voor rood licht in lucht. Bijna hetzelfde, maar niet helemaal. Langere golven zoals radiogolven zullen dus ook bijna dezelfde brekingsindex hebben, maar dan net iets lager. Op deze webpagina kun je een beetje met de getallen spelen: http://emtoolbox.nist.gov/Wavelength/Edlen.asp
Als je bijvoorbeeld 400 nm met 1600 nm vergelijkt, dan blijkt de brekingsindex van 1600 nm net iets lager te zijn (1.000268116 vs. 1.000277516). Dat betekent dus dat langergolviger licht zich net iets sneller verplaatst.
Radiogolven hebben niet alleen dezelfde snelheid als licht, radiogolven zijn licht. Alleen een type licht dat mensen niet kunnen zien. Licht is elektromagnetische straling, en heeft een bepaalde golflengte. Verschillende golflengtes zien wij als verschillende kleuren.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:39 schreef Meursault het volgende:
Even een basis vraagje.
[..]
Radiogolven zijn een vorm van elektromagnetische straling. Dus ze hebben in een vacuum dezelfde snelheid als dat van licht. Maar hoe zit dat in niet vacuum? Hebben de verschillende stralingen dan nog steeds dezelfde snelheid als dat van licht in die substantie?
De snelheid van het licht is door lucht gelijk aan 299792458 m/s, right? Dus radiogolven bewegen met dezelfde snelheid?
Hoewel dit waar is, lijken deze kleine afwijkingen hier niet relevant.quote:Op maandag 2 november 2009 07:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De brekingsindex n is voor blauw licht in lucht bijna hetzelfde als voor rood licht in lucht. Bijna hetzelfde, maar niet helemaal. Langere golven zoals radiogolven zullen dus ook bijna dezelfde brekingsindex hebben, maar dan net iets lager. Op deze webpagina kun je een beetje met de getallen spelen: http://emtoolbox.nist.gov/Wavelength/Edlen.asp
Als je bijvoorbeeld 400 nm met 1600 nm vergelijkt, dan blijkt de brekingsindex van 1600 nm net iets lager te zijn (1.000268116 vs. 1.000277516). Dat betekent dus dat langergolviger licht zich net iets sneller verplaatst.
Natuurlijk. Dit soort minimale verschillen doen er niet toe, en die vallen er soieso vaak uit als je je aan significante getallen houdt (leren ze dat tegenwoordig nog op school?). In glas of water kan het trouwens wel rap gaan, die verschillen in brekingsindex als functie van de golflengte.quote:Op maandag 2 november 2009 12:40 schreef Meursault het volgende:
[..]
Bedankt.
Dat is ons dus niet verteld. Volgens mij mogen we voor simpele berekingen met radiogolven gewoon de lichtsnelheid aanhouden.
Ben je toevallig met Markovketens bezig?quote:Op maandag 2 november 2009 15:00 schreef Johan2009 het volgende:
Beste mensen,
Voor een vraagstuk moet ik het volgende omzetten naar een Matrix voor het uitrekeningen van 6 kansen:
P1 = 1/3 (p2 + p4 +0)
p2= 1/4 (p1 + p3 + p4 + 1)
p3 = 1/3 (p2+ p5 + 0)
p4 = 1/5 (P1 + p2 + p5 + p6 + 0)
P5 =1/3(P6 + p4 + p3 + 0)
P6 = 1/3(P4 + P5 + 0)
Ik heb echter geen idee hoe ik dit kan doen. Kan iemand mij daar bij helpen?
In DIG loopt ergens een Excelvragentopic, daar heb je misschien sneller antwoord.quote:Op maandag 2 november 2009 14:58 schreef Matthijs- het volgende:
Ik moet voor het vak ICT in Microsoft Excel werken en daarin een bepaalde formule gebruiken, maar ik heb nog niet door hoe deze formule te gebruiken.
De situatie: persoon X krijgt 3% rente over zijn storting als die <5000 euro betrof, en 4% rente als die storting >5000 euro betrof.
Nu gebruik ik de formule IF(5000,0.04,0.03) in cel A1 en vermenigvuldig elke storting met cel A1, in de hoop dan automatisch de juiste rente over die storting te berekenen. Maar deze formule genereert altijd 3%, of de input meer of minder dan 5000 is maakt geen verschil.
Hoe moet ik wél invoeren?
Uh, ja daar heeft het wel wat van;) Die punten zijn paden van een groot pad en nu moet ik dus berekenen (met een matrix) wat de kans per punt is.quote:Op maandag 2 november 2009 15:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ben je toevallig met Markovketens bezig?
Ehm, hoe moet ik dat voor me zien? Want volgens mij moet je nu gewoon de steady-state verdeling uitrekenen, of niet?quote:Op maandag 2 november 2009 15:17 schreef Johan2009 het volgende:
[..]
Uh, ja daar heeft het wel wat van;) Die punten zijn paden van een groot pad en nu moet ik dus berekenen (met een matrix) wat de kans per punt is.
In de opgave staat dat het via een Matrix moet, dus ik moet eerst deze punten omzetten naar een Matrix... Hoe dat er dus uitziet weet ik niet, want ik kom dus niet verderquote:Op maandag 2 november 2009 15:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ehm, hoe moet ik dat voor me zien? Want volgens mij moet je nu gewoon de steady-state verdeling uitrekenen, of niet?
Dan vraag ik me af wat die 0 precies is? M.a.w. pi is een punt neem ik aan, maar wat is 0 precies? En wat is 1? Is dat dat-ie naar zichzelf gaat? En moet het bij p5 niet 1/4 zijn?quote:P1 = 1/3 (p2 + p4 +0)
p2= 1/4 (p1 + p3 + p4 + 1)
p3 = 1/3 (p2+ p5 + 0)
p4 = 1/5 (P1 + p2 + p5 + p6 + 0)
P5 =1/3(P6 + p4 + p3 + 0)
P6 = 1/3(P4 + P5 + 0)
Klopt idd! P5 moet 1/4 zijn;)quote:Op maandag 2 november 2009 15:46 schreef Iblis het volgende:
Nou, dan ben ik er bijna, maar ik heb nog een paar vragen, je zegt dat het kansen zijn, maar als ik even jouw vergelijkingen bekijk:
[..]
Dan vraag ik me af wat die 0 precies is? M.a.w. pi is een punt neem ik aan, maar wat is 0 precies? En wat is 1? Is dat dat-ie naar zichzelf gaat? En moet het bij p5 niet 1/4 zijn?
Tnx! Dit had ik nodig! Zie nu ook gelijk hoe het moet Best eenvoudig dusquote:Op maandag 2 november 2009 16:15 schreef Iblis het volgende:
Oke, nou, dan hebben we dus een toestand ‘verdwaald’ ook wel ‘V’ genoemd en een toestand ‘fiets’ ook wel ‘F’ genoemd, dan wordt de Matrix met overgangskansen als volgt:
[ afbeelding ]
Dat is, als je een Markovketen-aanpak kiest.
Ik bedoel dus deze topic: [EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #16quote:Op maandag 2 november 2009 15:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
In DIG loopt ergens een Excelvragentopic, daar heb je misschien sneller antwoord.
Ja, sorry, dat wist ik. Niet helemaal juist geformuleerd.quote:Op maandag 2 november 2009 12:53 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Radiogolven hebben niet alleen dezelfde snelheid als licht, radiogolven zijn licht. Alleen een type licht dat mensen niet kunnen zien. Licht is elektromagnetische straling, en heeft een bepaalde golflengte. Verschillende golflengtes zien wij als verschillende kleuren.
Helder. Bedankt.quote:Bijvoorbeeld: rood licht heeft een golflengte van ongeveer 650-750 nanometer, en blauw licht ongeveer 450-500 nanometer. Zo zijn er ook kleuren die wij net niet kunnen zien, zoals ultraviolet (te korte golflengte) en infrarood (te lange golflengte).
Radiogolven zijn ook gewoon een kleur licht, maar dan met een veel en veel langere golflengte dan wij kunnen zien, vaak meters tot honderden meters lang. Ze gaan dan ook, net zoals al het licht, met de lichtsnelheid.
Ja, dat leren we hier nog. (Opleiding: Chemie)quote:Op maandag 2 november 2009 13:06 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Natuurlijk. Dit soort minimale verschillen doen er niet toe, en die vallen er soieso vaak uit als je je aan significante getallen houdt (leren ze dat tegenwoordig nog op school?). In glas of water kan het trouwens wel rap gaan, die verschillen in brekingsindex als functie van de golflengte.
Alcohol wordt meestal in volumeprocent aangeduid. Daar ging ik in mijn eerste antwoord (dat ik nu heb weggehaald) ook vanuit. Nu ik dit zo lees denk ik echter dat de vraagsteller je wel deze kant op wil hebben, dus inderdaad 8,1375 g ethanol per 25 ml whiskey.quote:Op dinsdag 3 november 2009 16:23 schreef Opperkwal het volgende:
25 ml whiskey = 23,25 gram
gegeven: 35% c2h5OH
0,35*23,25=8,1375 gram c2h5oh per 25 ml whiskey
klopt dit dan
Daar doen chemisten niet aan meequote:Op dinsdag 3 november 2009 16:31 schreef Iblis het volgende:
Overigens verzaak je je significantie een beetje.
Ik las de dichtheid als de dichtheid van de whiskey, omdat 't anders nogal een vreemde opgave geweest zou zijn.quote:Op dinsdag 3 november 2009 16:37 schreef lyolyrc het volgende:
Het rare is die dichtheid die wordt opgegeven. De dichtheid van ethanol is 0.78, niet 0.93. Dus ik neem aan dat 0.93 de dichtheid van whiskey is.
Dit kun je ook berekenen: 0.35*0.78 + 0.65*1.0 = 0.92 g/ml. Als je er dan van uitgaat dat er nog wat zwaardere zooi inzit, dan klopt die 0.93 g/ml wel, maar dan voor de whiskey.
Aan de spelling te zien is die trouwens Iers.
quote:Op dinsdag 3 november 2009 16:47 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Daar doen chemisten niet aan mee
2 mol NiAs en 1 mol Niquote:Op dinsdag 3 november 2009 20:19 schreef Iblis het volgende:
Je ziet aan de reactie vergelijkingen dat van de 2NiAs de As ‘verdwijnt’, d.w.z. AsH3 is gasvormig. Je kunt dus nagaan hoeveel mol 2NiAs je hebt, en dus hoeveel mol Ni je dan zou moeten krijgen, en hoeveel dat zou wegen.
Met een volumepercentage alcohol en de dichtheid van ethanol was de vraag ook op te lossen. Dus zo vreemd is het niet. Zeker niet aangezien alcoholische dranken meestal een volumepercentage alcohol opgeven en er vooral dichtheden van zuivere stoffen bekend zijn.quote:Op dinsdag 3 november 2009 16:47 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik las de dichtheid als de dichtheid van de whiskey, omdat 't anders nogal een vreemde opgave geweest zou zijn.
1-methyl-2-butanol? Dat bestaat niet!quote:Overigens, buiten suikers en aanwezige zuren wordt de smaak van gedestilleerde alcoholische dranken vooral bepaald door zogenaamde foezelalcoholen. Bijvoorbeeld 1-methyl-2-butanol. Geen idee van dichtheden maar die verschillen zullen wel niet veel uitmaken.
Klopt, dit komt overeen met de elektronenconfiguratie van krypton. Vergeet niet de superscripten, dus: [Ar] - 4s2 - 3d10 - 4p6. Maar ik ga er vanuit dat je die niet hier had opgeschreven, omdat het nogal wat werk is.quote:Op donderdag 5 november 2009 15:56 schreef horned_reaper het volgende:
Ik ben druk aan het leren voor een tentamen van morgen en ik heb hier een aantal oefenvragen maar ik heb geen antwoordbladen en de docent wil ze ook niet geven.
Dus misschien zijn er scheikundige genieën die me hier wel mee kunnen helpen...
Ik moet de verkorte electronenconfiguratie van Br- opschrijven.
Dit wordt dan toch gewoon ... "[Ar] - 4S2 - 3d10 - 4p6"
Of heb ik nu iets verkeerd gedaan ?
Terugredeneren naar neon en het op een vergelijkbare manier opschrijven als je hierboven hebt gedaan voor bromide.quote:Edit: En hoe zit het met de verkorte electronenconfiguratie van Ca2+
Want deze stof heeft min 2 e-, 18 elektronen dat zijn er net zoveel als Ar
Moet ik dan alleen maar [Ar] opschrijven of weer terug revereren naar Ne ?
Bedankt ! Ben je toevallig scheikunde docent ? of iets in die richting ?quote:Op donderdag 5 november 2009 16:18 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Klopt, dit komt overeen met de elektronenconfiguratie van krypton. Vergeet niet de superscripten, dus: [Ar] - 4s2 - 3d10 - 4p6. Maar ik ga er vanuit dat je die niet hier had opgeschreven, omdat het nogal wat werk is.
[..]
Terugredeneren naar neon en het op een vergelijkbare manier opschrijven als je hierboven hebt gedaan voor bromide.
Student Biomedische Technologie aan de TU/e, met organische chemie als afstudeerrichting.quote:Op donderdag 5 november 2009 16:22 schreef horned_reaper het volgende:
Bedankt ! Ben je toevallig scheikunde docent ? of iets in die richting ?
Fluor moet er 7 hebben (kijk maar in het periodiek systeem) en fluor heeft er ook 7 in mijn tekening.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:47 schreef Meursault het volgende:
Dit is sowieso niet goed. In een molecuul moet een atoom een vol octet (= 8 elektronen) hebben. En Fluor heeft er nu 9.
Wat is de naam en molecuulformule van de stof waar het over gaat?
Disclaimer: eerstejaars student
Het zou er niet toe moeten doen wat voor soort stof het is normaal zou je het gewoon moeten zien... maar hier kom ik dus neit uit.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:49 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik niet echt...
Ik zou zeggen dat je waterstofkes aan die stikstof onder elkaar moeten (hoogste symmetrie). Voor de rest zou 't mij sterk verbazen moest die fluor daar goed staan... Ik zou de theorie er nog eens moeten bijnemen mbt verdelen van formele ladingen enz., maar heb 't nog maar weinig moeten toepassen dus echt veel kan ik je er niet bij helpen.
Ja idd, maar een atoom gaat net bindingen aan om aan de octetstructuur te voldoen... teken H2O maar eens ofzo... Ik blijf bij 1-aminofluorazijnzuur, maar ben er niet zeker van.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:56 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Fluor moet er 7 hebben (kijk maar in het periodiek systeem) en fluor heeft er ook 7 in mijn tekening.
Elk streepje bestaat, zoals je vast wel zult weten, uit 2 stippen, dus heeft hij 2 halve streepjes, twee hele, en een extra, en dat is dus 7.
Fluor heeft 7 valantie elektronen. Maar in een molecuul moet elk atoom een vol octet hebben = 8 al dan niet gedeelde elektronen = een volle S en P orbitaal.quote:Op donderdag 5 november 2009 21:56 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Fluor moet er 7 hebben (kijk maar in het periodiek systeem) en fluor heeft er ook 7 in mijn tekening.
Elk streepje bestaat, zoals je vast wel zult weten, uit 2 stippen, dus heeft hij 2 halve streepjes, twee hele, en een extra, en dat is dus 7.
Bij lewisstructuren is een deel van de oefeningen net het centraal atoom vinden. Hier heb je m.i. een fout tegen gemaakt aangezien een fluoratoom nooit op een zuurstof kan voorkomen. Regel van markovnikov- een nucleofiel valt aan op het atoom met de meeste waterstoffen..., of een nucleofiel valt een elektrofiel aan, geen ander nucleofiel. Dit zou zijn alsof je 2 magneetjes met dezelfde pool tegen elkaar wil drukken en houden - lukt niet...quote:Op donderdag 5 november 2009 21:58 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Het zou er niet toe moeten doen wat voor soort stof het is normaal zou je het gewoon moeten zien... maar hier kom ik dus neit uit.
En ik kan me niet voorstellen dat de vraagstelling op een proeftentamen verkeerd is....
Wat zou jij dan doen als je puur even naar het bovenste plaatje kijkt, waar de bindingen nog niet bij staan ?quote:Op donderdag 5 november 2009 22:01 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Bij lewisstructuren is een deel van de oefeningen net het centraal atoom vinden. Hier heb je m.i. een fout tegen gemaakt aangezien een fluoratoom nooit op een zuurstof kan voorkomen. Regel van markovnikov- een nucleofiel valt aan op het atoom met de meeste waterstoffen..., of een nucleofiel valt een elektrofiel aan, geen ander nucleofiel. Dit zou zijn alsof je 2 magneetjes met dezelfde pool tegen elkaar wil drukken en houden - lukt niet...
Halogenatie is trouwens een manier om dubbele bindingen experimenteel te bepalen, door markovnikov.
Maar wat zou ik dan moeten doen met die 9de valentie elektron die ik nog over heb ? gewoon weggooien ?quote:Op donderdag 5 november 2009 22:00 schreef Meursault het volgende:
[..]
Fluor heeft 7 valantie elektronen. Maar in een molecuul moet elk atoom een vol octet hebben = 8 al dan niet gedeelde elektronen = een volle S en P orbitaal.
In bovenstaand geval heeft Fluor nu 9 elektronen: 7 van zichzelf en 2 gedeeld met het zuurstofatoom. Dat kan niet.
Geen idee. Ik ben benieuwd wat de stof is waar het over gaat. Ik kan niets vinden met die atomen.quote:Op donderdag 5 november 2009 22:05 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Maar wat zou ik dan moeten doen met die 9de valentie elektron die ik nog over heb ? gewoon weggooien ?
Die stof zou dan toch wel googlebaar moeten zijn?quote:Op donderdag 5 november 2009 22:07 schreef tony_clifton- het volgende:
3HNCHFCOOH
Ik hou vast aan wat ik ken - azijnzuur: CH3COOH, trifluorazijnzuur - CF3COOH, en ammoniak NH3
Bovendien komen halogeniden sowiezo niet voor op sterk elektronegatieve atomen - dat zo geweldig instabiele verbindingen geven.
Yeah why not !quote:Op donderdag 5 november 2009 22:18 schreef tony_clifton- het volgende:
[ afbeelding ]
Oja, die zuurstof van de carboxylfunctie heeft dus 2 elektronenparen nog, vergeten aan te duiden...
Ben dus niet zeker, maar dit is gewoon logisch. Een gehalogeneerd aminoazijnzuurmolecule. Why not?
Laat nog maar even horen of het klopt. Ik ben wel benieuwd..quote:Op donderdag 5 november 2009 22:24 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Yeah why not !
Ik probeer het gewoon, heel erg bedankt in ieder geval !
Om de kans te berekenen dat precies één werknemer zich op een gegeven dag ziek meldt, moet je in feite de kans berekenen dat er één werknemer ziek is en de andere acht niet. Helpt dat?quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:30 schreef MouzurX het volgende:
In een bedrijf zijn 9 werknemers.
Er is voor elke werknemer een kans van 5,8% dat hij zich voor een werkdag ziek belt.
Hoe groot is de kans dat 1 werknemer ziek is?
En 2?
Ik heb al op internet gekeken maar ik kom er maar niet uit.
Dit is iets meer een vraag voor de wiskundetopic, maar goed. De vraagstelling lijkt wat onvolledig. Immers, als er eentje ziek is, is het niet onwaarschijnlijk dat hij de dag ervoor een ander al heeft aangestoken, en zijn de kansen niet onderling onafhankelijk. Dat is voor de vraagsteller.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:30 schreef MouzurX het volgende:
In een bedrijf zijn 9 werknemers.
Er is voor elke werknemer een kans van 5,8% dat hij zich voor een werkdag ziek belt.
Hoe groot is de kans dat 1 werknemer ziek is?
En 2?
Ik heb al op internet gekeken maar ik kom er maar niet uit.
Binomiale verdeling, Iblis.quote:
Dat lijkt me zo niet goed ... Als je de werknemers A t/m I noemt dan heb je zo de kans berekend dat één of twee specifieke werknemers op een gegeven dag ziek zijn, niet één of twee willekeurige werknemers van die negen ...quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dit is iets meer een vraag voor de wiskundetopic, maar goed. De vraagstelling lijkt wat onvolledig. Immers, als er eentje ziek is, is het niet onwaarschijnlijk dat hij de dag ervoor een ander al heeft aangestoken, en zijn de kansen niet onderling onafhankelijk. Dat is voor de vraagsteller.
Dan verder, het gaat dan (zo interpreteer ik het) om de kans dat er precies één werknemer ziek is. En de rest niet. De kans dat iemand dus niet ziek is is 94,2%. Dat maakt: 1 ziek en 8 niet-ziek is:
0,058·0,9428 = 3,6%
En voor 2:
0,0582·0,9427 = 0,2%
Ja zo had ik het ook uitgerekend maar dat klopt toch niet?quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dit is iets meer een vraag voor de wiskundetopic, maar goed. De vraagstelling lijkt wat onvolledig. Immers, als er eentje ziek is, is het niet onwaarschijnlijk dat hij de dag ervoor een ander al heeft aangestoken, en zijn de kansen niet onderling onafhankelijk. Dat is voor de vraagsteller.
Dan verder, het gaat dan (zo interpreteer ik het) om de kans dat er precies één werknemer ziek is. En de rest niet. De kans dat iemand dus niet ziek is is 94,2%. Dat maakt: 1 ziek en 8 niet-ziek is:
0,058·0,9428 = 3,6%
En voor 2:
0,0582·0,9427 = 0,2%
Inderdaad, je hebt al door dat het antwoord van Iblis niet kan kloppen. Nu nog even bedenken waarom niet ...quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:19 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ja zo had ik het ook uitgerekend maar dat klopt toch niet?
Want de kans voor 1 werknemer was 5,8% dat hij ziek zou zijn.
En nu heb je 9 werknemers en ligt de kans lager, die kans moet toch juist hoger liggen?
Hmm, ja, m'n brein maakte even een ommetje.quote:
Ja omdat dus die kansen van iedere werknemer onafhankelijk van elkaar zijn dus je niet kan vermenigvuldigen .. en je het vraagstuk dus eig helemaal niet kan uitrekenen(zoals al eerder gezegd) ?quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:21 schreef Riparius het volgende:
[..]
Inderdaad, je hebt al door dat het antwoord van Iblis niet kan kloppen. Nu nog even bedenken waarom niet ...
Nee, de reden die je geeft klopt niet. En het is best uit te rekenen (onder bepaalde aannames). Zegt het begrip binomiale verdeling je iets?quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:24 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ja omdat dus die kansen van iedere werknemer onafhankelijk van elkaar zijn dus je niet kan vermenigvuldigen .. en je het vraagstuk dus eig helemaal niet kan uitrekenen(zoals al eerder gezegd) ?
(het vraagstuk is gewoon iets waar we tegenaan liepen tijdens een project, dus zelf verzonnen)
Kijk, met bepaalde aannames kún je het wel uitrekenen, maar de vraag is of die realistisch zijn.quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:24 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ja omdat dus die kansen van iedere werknemer onafhankelijk van elkaar zijn dus je niet kan vermenigvuldigen .. en je het vraagstuk dus eig helemaal niet kan uitrekenen(zoals al eerder gezegd) ?
(het vraagstuk is gewoon iets waar we tegenaan liepen tijdens een project, dus zelf verzonnen)
Dat maakt niet uit.quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Kijk, met bepaalde aannames kún je het wel uitrekenen, maar de vraag is of die realistisch zijn.
Ja, dat is correct, zo reken je dat eigenlijk uit:quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:52 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit.
Dus ehm:
=BINOMINAAL(1;9;0,058) = 0,323651575
Een kans van 32,4% dat er iemand ziek is zou dat kunnen kloppen ?
Ja. Maar begrijp je nu ook wat je doet (behalve wat toetsen indrukken op je rekenmachine omdat je hebt gehoord dat je 'iets' met een binomiale verdeling moest doen)?quote:Op zaterdag 14 november 2009 19:52 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit.
Dus ehm:
=BINOMINAAL(1;9;0,058) = 0,323651575
Een kans van 32,4% dat er iemand ziek is zou dat kunnen kloppen ?
Niet echt om eerlijk te zijn, die ( ) snap ik niet, hoe die ook alweer berekent wordt.quote:Op zaterdag 14 november 2009 20:01 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja. Maar begrijp je nu ook wat je doet (behalve wat toetsen indrukken op je rekenmachine omdat je hebt gehoord dat je 'iets' met een binomiale verdeling moest doen)?
Overigens is dit volkomen onrealistisch. Stel dat de vrouw van werknemer B. maandagochtend opbelt dat haar man niet kan komen werken omdat deze in het weekend een motorongeluk heeft gehad en nu met een gecompliceerde beenbreuk en een dwarslesie in het ziekenhuis ligt. Dan denk je toch hopelijk niet dat de kans dat B. dinsdagochtend weer volkomen fit op zijn werk verschijnt nog steeds 94,2% is?
(nk) uitgesproken als 'n over k', stelt het aantal mogelijke combinaties (c.q. deelverzamelingen) voor van k elementen uit een verzameling van n elementen (sorry voor de wat onbeholpen 'scheve' notatie).quote:Op zaterdag 14 november 2009 20:28 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Niet echt om eerlijk te zijn, die ( ) snap ik niet, hoe die ook alweer berekend wordt.
Klopt maar het gaat niet echt om enorm realistisch te zijn.
Ah oke ik snap het al weer Bedankt.quote:Op zaterdag 14 november 2009 20:39 schreef Riparius het volgende:
[..]
(nk) uitgesproken als 'n over k', stelt het aantal mogelijke combinaties (c.q. deelverzamelingen) voor van k elementen uit een verzameling van n elementen (sorry voor de wat onbeholpen 'scheve' notatie).
Dus, om een voorbeeld te geven: op een schaal liggen 9 verschillende bonbons en je mag er twee uitkiezen. Hoeveel verschillende keuzes kun je dan maken?
Als het goed is, zou je, als je het echt begrijpt, moeten kunnen beredeneren dat geldt:
(nk) = n!/(k!(n-k)!)
vraag B is niets anders als een meer uitgewijde versie van "je hebt 1 L van een oplossing van 2 mM koolzuur; bereken de pH". Dan is het niets anders als het uitwerken van:quote:Op woensdag 25 november 2009 23:36 schreef RacerDKB het volgende:
Aan 500 milliliter 2,0*10^-3 M NaHCO3-oplossing voeg je 500 milliliter 2,0*10^-3 zoutzuur toe.
a) Geef de vergelijking voor de reactie.
b) Bereken de pH van de oplossing.
Vraag a snap ik, maar vraag b wordt ik gek van. Weet iemand hoe ik hier uit kom? Ik zal je eeuwig dankbaar zijn
Eerst even wat verbeteringen aangebrachtquote:Op donderdag 26 november 2009 22:39 schreef Cumshooter het volgende:
http://upload.wikimedia.o(...)_electron_shells.png
Dit is een perodiek systeem, de meeste mensen zullen het wel herkennen. Ik denk niet dat velen er om mee kunnen gaan.
maar nu het volgende.
De opdracht is gegeven om 2 elementen te laten reageren met elkaar.
maar om het duidelijk te houden nemen we deze 2:
11 Sodium.Natrium
2.8.1
13 alluminium
2.8.3
wie kan me daar verder mee helpen?
mvg
ik weet trouwens dat die sodium natrium 1 molecuul elektron (!!!) in de buitenste schil wilt afstaan en de alluminium 3 wilt afstaan
Het ziet ernaar uit dat je antwoorden van e betrekking hebben op een andere som dan die nu op je opgavenblad staat. In de oorspronkelijke som wordt waarschijnlijk die verandering in hoeveelheid stof van een van de componenten gegeven, en wordt je daarmee gevraagd Kc uit te rekenen.quote:Op zaterdag 28 november 2009 14:15 schreef Joewy het volgende:
Scheikunde
Opgave : http://i49.tinypic.com/qntfnp.jpg
Uitwerkingen: http://i48.tinypic.com/121r7nm.jpg
Bij vraag 4E snap ik niet hoe ze aan het antwoord komen.
Ik weet dit:
2 CH3OH -><- CH3OCH3 + H20
begin 9,25 mol 0mol 0mol
reactie
einde
en Kc=333
Hoe komen ze aan de andere waardes?
Ik neem aan dat de "kosten" gelijk staan aan de opbrengsten, en dat de dam vol continu stroom kan afleveren?quote:Op maandag 30 november 2009 13:00 schreef denkjedat het volgende:
Korte vraag:
Er is een hydrodam gepland in Kameroen, deze heeft een capaciteit van 200MW.
De kosten voor energie in Kameroen zijn 10 tot 12 cent. EDIT: per KwH
Wat zijn de opbrengsten per jaar van deze dam?
MW is een vermogen, dat wil zeggen een hoeveelheid energie die per tijdseenheid wordt gegenereerd. kWh is een energie-eenheid. Reken eerst MW om kW en vermenigvuldig dan met het aantal uren.quote:Op maandag 30 november 2009 13:38 schreef denkjedat het volgende:
Met de kosten bedoelde ik inderdaag opbrengsten. Voor de bevolking zijn dit naturlijk kosten.
Met jouw rekenvoorbeeld kom ik dus uit op:
200.000 KW * 8760 / kWh * 10 cent ($) = 175.200.000 $
Dit lijkt me wel erg veel :p
De berekening klopt wel, maar ik snap de omrekening van MW naar kWh niet. iemand?
Ik heb niet veel geslapen, dus ik zie het allemaal niet meer zo helder, maar ik kan geen fout ontdekken. Die centrale genereert inderdaad 200.000 kW, en in een jaar zitten 8760 uur, dus in totaal genereert dat ding 200.000 x 8760 = 1.75 x 109 kWh. Vermenigvuldig dat met 0.1$ en je komt inderdaad op $175 miljoen uit. In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen, omdat er 's nachts weinig vraag is en grote afnemers die stroom voor een prikkie krijgen. Maar toch, een netto opbrengst (na aftrek kosten) van zo'n $100 miljoen per jaar, voor een investering van zeg $400 miljoen, dat tikt aan.quote:Op maandag 30 november 2009 13:38 schreef denkjedat het volgende:
Met de kosten bedoelde ik inderdaag opbrengsten. Voor de bevolking zijn dit naturlijk kosten.
Met jouw rekenvoorbeeld kom ik dus uit op:
200.000 KW * 8760 / kWh * 10 cent ($) = 175.200.000 $
Dit lijkt me wel erg veel :p
Wat er fout gaat, en ik ook niet snap, is de omrekening van MW naar kWh. iemand?
Dat is de constante omzetting, onafhankelijk van de concentratie. Je kunt het ook beredeneren:quote:Op dinsdag 1 december 2009 12:05 schreef horned_reaper het volgende:
Ik heb even een vraagje aangaande een reactiesnelheidsvergelijking.
We nemen hypotetisch gezien even de vergelijking, A + B --> C + D
Hierop wordt de regel toegepast, r = k * [A]2 * [B]
Hierbij is [B] de 1e orde en [A]2 de 2e orde.
Maar je schijnt ook nog op de een of andere manier gebruik te kunnen maken van een 0e orde.... heeft iemand enig idee hoe dat zit
Het stappenplan klopt, maar je uitvoering niet helemaal. Ik zou het als volgt opschrijven:quote:Op woensdag 2 december 2009 11:51 schreef Cumshooter het volgende:
Wie kan me hierbij helpen?
Dit is het stappenplan die ik volgens de leraar het best kan hanteren
1. Noteren
2. Noteer lading
3. Maak ze gelijk
4. 2 atomige elementen?
5. Gelijkmaken
De atoom Be en F gaan nu reageren.
1. Be + F -> BeF
2. Be = 2 teveel F = 1 teweinig
3. Nu moeten ze de zelfde Concentratie krijgen dat is 2
2x1 2x1
2x1 -----
---- 2
2
Be = 1 + F = 2
4. 2 atomige moleculen?
de F is 2 atomig
Be1 + 2F2
5. Snap ik niet
Moet ik nou jouw huiswerk gaan doen? Stap 1, 2 en 3 van het stappenplan is voldoende.quote:Op woensdag 2 december 2009 13:07 schreef Cumshooter het volgende:
en als ik deze laad reageren?
Fe (wilt 2 afstaan) As (wilt 3 erbij)
dan had je niet zo'n einstein moeten zijnquote:Op woensdag 2 december 2009 13:22 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Moet ik nou jouw huiswerk gaan doen? Stap 1, 2 en 3 van het stappenplan is voldoende.
Als Fe 2 elektronen afstaat, welk ion ontstaat dan? En als As 3 elektronen opneemt, welk ion ontstaat dan?
Hoeveel positieve lading geeft ijzer je dan en hoeveel arseen? Breng dit in balans. Tegenover elke positieve lading moet een negatieve lading staan. Het aantal ionen dat je nodig hebt om dit te doen, bepaalt wat de molecuulformule van het product wordt.
Toon anders even wat je zelf hebt opgeschreven, dan wordt ook duidelijk wat je niet snapt.
juist jaquote:Op woensdag 2 december 2009 14:48 schreef Iblis het volgende:
Je notatie is abominabel, maar toch denk ik dat het idee er is.
Scheikunde is mijn vakgebied, niet de natuurkunde.quote:Op woensdag 2 december 2009 14:45 schreef Cumshooter het volgende:
dan had je niet zo'n einstein moeten zijn
Het idee is er inderdaad: schrijf wel Fe3As2 i.p.v. Fe3As2.quote:[ afbeelding ]
Oke bedankt!!quote:Op woensdag 2 december 2009 15:06 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Scheikunde is mijn vakgebied, niet de natuurkunde.
[..]
Het idee is er inderdaad: schrijf wel Fe3As2 i.p.v. Fe3As2.
Een simpel ezelsbruggetje dat je kunt onthouden is het volgende: je kunt de grootte van de lading en index verwisselen om het product te krijgen.
Fe2+: grootte van de lading = 2
As3- : grootte van de lading = 3
Dan wordt de index voor Fe 3 en voor As 2. Product: Fe3As2
Je uitkomst is juist, maar de uitwerking vind ik persoonlijk te complex en daarom te vatbaar voor fouten.quote:Op woensdag 2 december 2009 15:10 schreef Cumshooter het volgende:
Oke bedankt!!
Heb ik btw zo de molecuul berekend?
ik zat al hetzelfde te denkenquote:Op woensdag 2 december 2009 15:21 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Je uitkomst is juist, maar de uitwerking vind ik persoonlijk te complex en daarom te vatbaar voor fouten.
Ik doe niets anders dan:
3 * 2+ = 6+
2 * 3- = 6-
(zie je hoe ik de grootte van de lading en de index verwissel???) Positieve en negatieve lading zijn dan in balans. Hou wel de diatomaire stoffen in de gaten (F2, Cl2, Br2, I2, H2, N2,O2)!
Ik vraag me alleen af of je docent zo'n korte uitwerking goedkeurt...
Simpel. Maak 1 harmonisch geluid. Ik zal je uit de brand helpen:quote:Op donderdag 3 december 2009 23:08 schreef Gordon__Gekko het volgende:
Hey allemaal,
Ik ben bezig met het produceren van geluiden in(harmonische) geluiden binnen Matlab. Ik moet hier enkele vragen over beantwoorden, waarvan ik soms de achterliggende gedachte niet van snap:
1) Hoe hoor je het verschil tussen harmonische geluiden en in-harmonische geluiden?
Dat kun je zelf proberen in Matlab. Genereer een "chirp" met een veranderende frequentie als functie van de tijd en speel die af totdat je geen verschil meer hoort. Ik zie dat Matlab een functie heeft om chirps te genereren.quote:2) Het schijnt dat ons menselijk gehoor bij een bepaald aantal Hz (laag getal) het verschil niet meer kan tussen harmonische geluiden en in-harmonische geluiden. Weet iemand waar dit omslagpunt ergens ligt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |