Misschien dat deze in in [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic beter op z’n plek is, maar je komt vaak partiële afgeleiden tegen bij natuurkunde, dus vooruit.quote:Op maandag 14 september 2009 11:10 schreef Matr het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat een partieel afgeleide is. Kom er niet echt uit met de uitleg van Wikipedia.
Dit staat er in mijn sheets: wanneer we kijken naar oneindig kleine veranderingen, is MUy, de partiële afgeleide van U(x,y) naar y.
MUy = ∂U/∂Y
Hoe komen ze tot deze berekening? Doe nu zelf een premaster, heb zelf Havo en HBO gedaan, maar merk toch wel dat ik dit soort dingen ''mis''. Iemand tips hoe ik het oplossingen van vergelijkingen etc sneller op kan nemen?
Nee meer info was niet bijgevoegd. Het waren korte vraagjes, dus ik denk dat ik niet te moeilijk moet denken.quote:Op maandag 14 september 2009 13:03 schreef Iblis het volgende:
Alhoewel ik denk dat ik die vraag überhaupt niet kan beantwoorden denk ik dat er sowieso meer informatie nodig is. Wat voor simulator spreken we over?
Heb er nu pas serieus naar kunnen kijken maar nu begrijp ik het tnxquote:Op maandag 14 september 2009 11:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
Misschien dat deze in in [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic beter op z’n plek is, maar je komt vaak partiële afgeleiden tegen bij natuurkunde, dus vooruit.
Zoals ook op de (Engelse) Wikipedia staat, als je een functie neemt met meer variabelen, bijvoorbeeld z = x2 + xy + y2:
[ link | afbeelding ]
Bron: Wikimedia Commons. Maker: Indeed123. Licentie: CC-BY-SA.
Dan zie je dat je concept van ‘raaklijn’ enigszins zinloos wordt. Je hebt in elk punt heel veel raaklijnen. Je kunt een raaklijn parallel aan de x-as tekenen, parallel aan de y-as, of welke richting dan ook op.
Meestal echter, omdat je de grafiek als functie van x en y beschouwt, ben je vooral geïnteresseerd hoe zo’n grafiek verandert als alleen x of y verandert. Neem je bijvoorbeeld y constant, bijvoorbeeld y = 1, dan krijg je deze doorsnede (er staat ook een raaklijn in als voorbeeld voor x = 1):
[ link | afbeelding ]
Bron: Wikimedia Commons. Maker: Indeed123. Licentie: CC-BY-SA.
Hiervan kun je weer eenduidig de raaklijn in een punt bepalen. De vergelijking van bovenstaande grafiek is (uiteraard) z = x2 + x + 1, wat je krijgt door y = 1 in te vullen in de eerdere formule.
Wat je dus in feite zegt in zo’n geval: Neem y constant. Goed, voor y = 2 krijg je een andere grafiek, en voor y = 4 weer een andere, maar in ieder geval is y constant. Dat idee neem je mee naar de partiële afgeleide. Dus als men schrijft:
[ afbeelding ], dan zegt men zoveel als ‘we bepalen de afgeleide van z naar x waarbij we doen alsof y een constante is. Je krijgt dus in feite hetzelfde als wanneer je f(x) = x2 + xy + y2 hebt en dat afleidt naar y, immers, voorgaande is alleen een functie in x. Zoiets kun je – als het goed is – allang afleiden, als je dat naar x afleidt, krijg je: 2x + y (immers, y2 is gewoon constant).
Neem nu weer: [ afbeelding ], dat wordt dus:
[ afbeelding ].
We kunnen ook het volgende bepalen:
[ afbeelding ].
Dan neem je dus x constant. In feite is dit dus alleen een notatie die zegt welke van de variabelen je als ‘variabel’ moet beschouwen, de rest moet je constant nemen. Je kunt ook twee keer afleiden:
[ afbeelding ].
Eerst neem je x constant, dan krijg je x + 2y, dan neem je y constant en leid je af naar x.
ben je nu serieus?quote:Op woensdag 16 september 2009 15:57 schreef bobflob het volgende:
de opdrahct luidt:
2.13
Druk de handkracht Fhand uit in het gewicht van de emmer en de geometrie van de katrollen (Figuur 2.4).
met dat plaatje
we komen er niet uit met 6 1e jaar TU twenters-ers
help aub
Je rekent eerst uit hoeveel producten je kan maken met 160 sec. per product met de totale tijd.quote:Op zondag 27 september 2009 14:44 schreef MouzurX het volgende:
Heel simpel maar ik kom er gewoon niet uit:
Je moet 1890 producten in 247.200 seconden maken.
Je kan of 80 seconden productietijd voor 1 product pakken of 160 seconden.
Met zoveel mogelijk producten in 160 seconden.
Hoeveel producten maak je in 80 seconden en hoeveel in 160?
Oke bedankt ik snap hemquote:Op zondag 27 september 2009 15:23 schreef Meursault het volgende:
[..]
Je rekent eerst uit hoeveel producten je kan maken met 160 sec. per product met de totale tijd.
247200 / 160 = 1545 producten
Je komt er dan 345 te kort. Je moet dus 345 keer 2 producten maken in de tijd dat je één producten zou maken om het totaal aantal producten binnen de tijd te halen.
Dus je maakt 1545 - 345 = 1200 producten met 160 sec. per product en de rest moet je 2x zo snel doen.
1890 - 1200 = 690
690 x 80 sec. per product
1200 x 160 + 690 x 80 = 247200 sec.
Beetje omslachtige uitleg misschien, maar is het helder?
Ja daar heb ik ook aan gedacht alleen ik snapte niet meer hoe ik dat substitutie moest doenquote:Op zondag 27 september 2009 15:26 schreef GlowMouse het volgende:
x+y=1890
80x+160y=247200
en oplossen maar (mbv substitutie)
151.200-80Y+160Y = 247.200quote:Op zondag 27 september 2009 15:33 schreef GlowMouse het volgende:
x = 1890 - y
invullen in de tweede: 80(1890-y)+160y = 247200, en die heb je zo opgelost.
Crosspost vanuit het andere beta-huiswerktopic. Ik wist niet in welke hij thuishoorde!quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 02:10 schreef Friek_ het volgende:
Hallo!Ik heb voor het vak 'logica en taalanalyse 1' de voorbeeldtussentoets gemaakt die op BlackBoard stond. Het gaat over filosofische logica (vertalen), propositielogica, semantische tableaux en waarheidstafels. Zou iemand deze voor mij na kunnen kijken en feedback kunnen leveren? Bedankt!
De voorbeeldtussentoets
Mijn antwoorden
Er staat onder scotopic condtions. En verder nog: you may assume that the blue paper reflects light of 450 nm and the red paper of 600 nm.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 21:16 schreef Iblis het volgende:
Maar het gaat gewoon om ’s nachts buiten zeg maar? Dus licht dat via de atmosfeer en de maan komt?
Ik heb dit nog nooit gedaan, maar heb je een formule die contrast en b.v. hoek (want ik vermoed dat het daar op neerkomt) relateert?quote:Op maandag 12 oktober 2009 15:27 schreef Gordon__Gekko het volgende:
Aangezien hier nogal wat geniën zitten, nog maar één:
1. Printed text of 10pt font size has a approximately a spatial frequency of 1 cycle per mm.
a. How far away can one hold the text so that it is just readable given that the contrast between text and paper is 0.1?
Hoort er verder geen 'verhaaltje' bij? Anders gewoon de dichtheid uit de binas nemen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 12:38 schreef poesemuis het volgende:
Scheikundig vraagje:
12,0 g propaangas
bereken hoeveel dm3 12,0 g propaan is.
dan zou ik denken, mol uitrekenen en via het molair volume, maar er zijn geen gegevens over de temp en de druk. En mijn antwoordenboekje gaat zomaar ineens via de dichtheid van propaangas? mag dat zomaar? als ik het via het molair volume bereken, krijg ik er ook wat anders uit.
klopt, ik heb er nog even naar gekeken en het ligt gewoon aan de opgave, er zou een temp en druk bij moeten staan.quote:Op maandag 12 oktober 2009 13:54 schreef Iblis het volgende:
De gaswet zegt pV = nRT, dus met 12,0g kun je inderdaad uitrekenen hoeveel mol het is, (molaire massa 44,1g/mol), maar zonder de temperatuur en druk kom je inderdaad nergens.
Je kunt b.v. 0°C en 1 atm aannemen als standaard-waarden, maar het zou ook 20°C kunnen zijn.
Je kunt zoiets trouwens aan Wolfram-Alpha vragen, bijvoorbeeld:
density of propane at 0°C
density of propane at 20°C and 2 atm
Edit: nog beter:
12g propane at 0°C and 1 atm.
En dan zie je dus dat het antwoord duidelijk veranderd als je temperatuur en druk verandert. Goed opgemerkt dus.
Weet je zeker dat je geen 'dichtheidstabelletje' hebt wat je mag (moet) gebruiken?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 14:01 schreef poesemuis het volgende:
[..]
klopt, ik heb er nog even naar gekeken en het ligt gewoon aan de opgave, er zou een temp en druk bij moeten staan.
Maar op zich is dat dichtheidstabelletje alleen zinnig als je weet wat temperatuur en druk zijn. De dichtheid van propaan is alleen zinnig om over te spreken bij een bepaalde temperatuur en druk. Ik snap wel wat jij bedoelt, maar eigenlijk is dat best een slechte manier (naar mijn mening) van vragen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:00 schreef bamischijf het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je geen 'dichtheidstabelletje' hebt wat je mag (moet) gebruiken?
Als het volume van iets weet, en de dichtheid, kan je het gewicht berekenen. Terugrekenen zou ook moeten kunnen en dan heb je dus geen gegeven temp en druk nodig. Ik heb alleen vanaf de derde geen sk meer gehad, maar heb toevallig laatst nog iemand geholpen met dit soort opgaves. Die waren alleen dus 'andersom'.
Omdat die beamer, als deze wit uitzendt in feite rood + groen + blauw uitzendt (additief model), maar dat gele papier absorbeert dus het blauwe (m.a.w. het weerkaatst alleen rood & groen), en dus ziet het er geel uit, ook al projecteer je er wit op.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:02 schreef Gordon__Gekko het volgende:
Waarom alleen blauw dan? En hoe kom jij uerhaupt op blauw, omdat die een korte golflengte heeft?
Oei, deze programma algebra ken ik echt niet specifiek, die zijn ook niet superalgemeen. Dus ik denk dat je of toevallig een student moet treffen die dit ook gebruikt, of dat je iets meer context moet geven (maar dan nog garandeer ik niets).quote:Op zondag 18 oktober 2009 14:36 schreef Diabox het volgende:
Vraagje over programmatuur (programma algebra)
In het boek wordt gezegd dat PGA8 het volgende is:
X = u1;...;un;(v1;....;vm+1)w
-->
#n + m + k + 2; X = #n + k + 1; X
Mijn vraag, waar komt die 'k' vandaan, waar komt die 2 vandaan, en waarom verdwijnt die 'm' na het '=' teken en warom wordt die '2' na het '=' teken een '1'? En waarom wordt 'X' opeens onderdeel van de functie terwijl het hiervoor 'X=...' was?
TI heeft veel verschillende richtingen namelijk: Industriële automatisering (PLC's), embedded devices, netwerken (denk in de richting van Cisco CCNA/CCNP, etc), algoritmes. TI zit dus tussen Informatica en Elektrotechniek aan. Informatica richt zich meestal op Software Engineering.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:30 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
Vraagje over vervolgopleidingen:
Ik ben van plan Technische Informatica te gaan studeren na mijn examens, maar vroeg me af of dit vergelijkbaar is met Computer Science in Amerika/Engeland.
HBO of WO? TI aan het WO is de officiële naam van de Informatica opleidingen in Eindhoven, Delft en Twente – dacht ik. Maar daar hangt het ook heel erg van je richting af uiteindelijk.quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:30 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
Vraagje over vervolgopleidingen:
Ik ben van plan Technische Informatica te gaan studeren na mijn examens, maar vroeg me af of dit vergelijkbaar is met Computer Science in Amerika/Engeland.
Doorgaans is * 0 of meer, maar er zijn tig methodes en tig notaties, dus verbaas je niet als het hier 1 of meer betekent.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:18 schreef Dracula188 het volgende:
Nog een vraagje: Hoe moet ik de multipliciteiten van een klassediagram precies lezen?
[ afbeelding ]
Er staat bij Vehicle * (0 of meer) en bij Owner een 1
Staat er dan: '1 owner heeft 0 of meer vehicles'?
(Zoja, hoe kan een eigenaar dan 0 vehicles hebben, dan is het toch geen owner maar een persoon?)
OF
'0 of meer vehicles hebben 1 owner' ?
(Zoja, hoe kan er dan 0 vehicles zijn en 1 owner?)
WO Inderdaad ja, in Eindhoven heet het idd Technische Informatica.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
HBO of WO? TI aan het WO is de officiële naam van de Informatica opleidingen in Eindhoven, Delft en Twente – dacht ik. Maar daar hangt het ook heel erg van je richting af uiteindelijk.
Uiteindelijk kun je daar ook heel erg een kant van taalverwerking, of juist van software-ontwerp, of van programma-verificatie opgaan en zo de Elektrotechniek kant nagenoeg laten liggen.
Natuurlijk kan de electrotechniek kant wel als je wilt, maar je komt er tijdens je studie wel achter wat je ligt en wat je leuk vindt.
En wat je doet hangt er ook een beetje vanaf hoe erg het overeenkomt. Als je echt het verschil in opleidingen wilt zien, moet je eigenlijk naar de leerstoelen kijken, maar het nadeel is dat je dat nog niet zoveel zegt als je het nog niet studeert. Maar sommige universiteiten zijn sterker in graphics, andren in software-engineering, andere in verificatie, andere in taalverwerking, enz.
Als hij stil zou staan dan zien beide ogen hetzelfde en zit hij precies op het scherm.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:16 schreef Gordon__Gekko het volgende:
Waar maak jij uit op dat hij heen en weer springt?
Klopt. Dan is de eerste bit ook de signbit, en die geeft -1 aan. (Je kunt het wel formeel terugrekenen overigens.)quote:Op woensdag 21 oktober 2009 20:02 schreef Diabox het volgende:
Wat is het decimale bereik, in het geval van two's complement code, van een 1-bits getal?
Ik dacht zelf aan -1 en 0, maar ik weet 't niet zeker.
Bedenk wel dat de maximale waarde van een 2-bits getal 112 is, of wel 310. 3 + 3 + 3 = 9, en 910 = 10012. Je uitvoer is dus mogelijk vier bits.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 00:26 schreef Diabox het volgende:
Dus zeg maar 3 ingangen, a0, a1, a2
a0 en a1 verbinden met 'n halfadder, en die vervolgens ook weer verbinden met een halfadder samen met a2, vervolgens 'n full adder waaraan deze 2 halfadders zijn gekoppeld, en dan idem voor de tweede bit, en dan deze 2 full adders weer koppelen aan een 3e fulladder, en voila? Denk dat ik goed zit zo, bedankt ovor de tip, dat ik daar zelf niet bij op kwam..![]()
Maple kan gewoon machtsverheffen, als ik het me goed herinner door b.v. G^4 in te typen, eventueel een evalm(G^4). Dit heb ik nooit met Maple gedaan echter.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 05:00 schreef waht het volgende:
Dus ik heb een graaf met een bepaald aantal knopen en takken. Ik wil met Maple berekenen hoeveel paden (van een bepaalde lengte) er zijn om van de beginknoop naar de eindknoop te komen.
Ik heb tot op heden geen enkele ervaring met Maple en grafen maar tot nu toe wel de graaf en de nabuurmatrix weten te krijgen in Maple. Rest alleen nog de matrix Gx... (met x dus de lengte van het pad)...
Iemand die mij in de juiste richting kan wijzen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |