abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72724520
Kan iemand mij uitleggen wat een partieel afgeleide is. Kom er niet echt uit met de uitleg van Wikipedia.
Dit staat er in mijn sheets: wanneer we kijken naar oneindig kleine veranderingen, is MUy, de partiële afgeleide van U(x,y) naar y.
MUy = ∂U/∂Y
Hoe komen ze tot deze berekening? Doe nu zelf een premaster, heb zelf Havo en HBO gedaan, maar merk toch wel dat ik dit soort dingen ''mis''. Iemand tips hoe ik het oplossingen van vergelijkingen etc sneller op kan nemen?
  maandag 14 september 2009 @ 11:37:26 #77
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72725234
quote:
Op maandag 14 september 2009 11:10 schreef Matr het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat een partieel afgeleide is. Kom er niet echt uit met de uitleg van Wikipedia.
Dit staat er in mijn sheets: wanneer we kijken naar oneindig kleine veranderingen, is MUy, de partiële afgeleide van U(x,y) naar y.
MUy = ∂U/∂Y
Hoe komen ze tot deze berekening? Doe nu zelf een premaster, heb zelf Havo en HBO gedaan, maar merk toch wel dat ik dit soort dingen ''mis''. Iemand tips hoe ik het oplossingen van vergelijkingen etc sneller op kan nemen?
Misschien dat deze in in [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic beter op z’n plek is, maar je komt vaak partiële afgeleiden tegen bij natuurkunde, dus vooruit.

Zoals ook op de (Engelse) Wikipedia staat, als je een functie neemt met meer variabelen, bijvoorbeeld z = x2 + xy + y2:


Bron: Wikimedia Commons. Maker: Indeed123. Licentie: CC-BY-SA.

Dan zie je dat je concept van ‘raaklijn’ enigszins zinloos wordt. Je hebt in elk punt heel veel raaklijnen. Je kunt een raaklijn parallel aan de x-as tekenen, parallel aan de y-as, of welke richting dan ook op.

Meestal echter, omdat je de grafiek als functie van x en y beschouwt, ben je vooral geïnteresseerd hoe zo’n grafiek verandert als alleen x of y verandert. Neem je bijvoorbeeld y constant, bijvoorbeeld y = 1, dan krijg je deze doorsnede (er staat ook een raaklijn in als voorbeeld voor x = 1):


Bron: Wikimedia Commons. Maker: Indeed123. Licentie: CC-BY-SA.

Hiervan kun je weer eenduidig de raaklijn in een punt bepalen. De vergelijking van bovenstaande grafiek is (uiteraard) z = x2 + x + 1, wat je krijgt door y = 1 in te vullen in de eerdere formule.

Wat je dus in feite zegt in zo’n geval: Neem y constant. Goed, voor y = 2 krijg je een andere grafiek, en voor y = 4 weer een andere, maar in ieder geval is y constant. Dat idee neem je mee naar de partiële afgeleide. Dus als men schrijft:

, dan zegt men zoveel als ‘we bepalen de afgeleide van z naar x waarbij we doen alsof y een constante is. Je krijgt dus in feite hetzelfde als wanneer je f(x) = x2 + xy + y2 hebt en dat afleidt naar y, immers, voorgaande is alleen een functie in x. Zoiets kun je – als het goed is – allang afleiden, als je dat naar x afleidt, krijg je: 2x + y (immers, y2 is gewoon constant).

Neem nu weer: , dat wordt dus:

.

We kunnen ook het volgende bepalen:

.

Dan neem je dus x constant. In feite is dit dus alleen een notatie die zegt welke van de variabelen je als ‘variabel’ moet beschouwen, de rest moet je constant nemen. Je kunt ook twee keer afleiden:

.

Eerst neem je x constant, dan krijg je x + 2y, dan neem je y constant en leid je af naar x.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72726683
Hallo,

Ik heb 2 korte vraagjes over een flightsimulator:
1) Ik moet de hoek berekenen (van de simulator) waarbij de acceleratie 0,5g is.
2) Hoe groot is de maximale g-force die gesimuleerd kan worden?

Ik heb naar antwoorden gezocht maar kan eigenlijk niks over dit onderwerp vinden. Heeft iemand een idee en/of uitleg?

Alvast bedankt.
  maandag 14 september 2009 @ 13:03:13 #79
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72727422
Alhoewel ik denk dat ik die vraag überhaupt niet kan beantwoorden denk ik dat er sowieso meer informatie nodig is. Wat voor simulator spreken we over?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72727998
quote:
Op maandag 14 september 2009 13:03 schreef Iblis het volgende:
Alhoewel ik denk dat ik die vraag überhaupt niet kan beantwoorden denk ik dat er sowieso meer informatie nodig is. Wat voor simulator spreken we over?
Nee meer info was niet bijgevoegd. Het waren korte vraagjes, dus ik denk dat ik niet te moeilijk moet denken.
  maandag 14 september 2009 @ 13:32:10 #81
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_72728142
Nou, dat lijkt me toch stug. De maximale G-kracht die gesimuleerd kan worden is namelijk voornamelijk afhankelijk van de specificaties van de simulator, en niet van de natuurwetten. Daarnaast is het werkingsprincipe van deze simulator onbekend, werkt het met veren, hydraulische zuigers, pneumatische zuigers of kabels? Zit je op een platform dat onder een hoek kan draaien? Of hang je aan kabels? Zomaar wat manieren die mij te binnen schieten die een simulator mogelijk zouden maken.
2000 light years from home
pi_72805086
kan iemand mij helpen met dit probleem

Druk Fhandkracht uit in m.g van de emmer en de geometrie van de katrollen

hier het plaatje
http://img441.imageshack.us/i/natuurkunde3232.jpg/
  woensdag 16 september 2009 @ 15:47:07 #83
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72805331
Als ik met kracht F aan het touwtje trek, wat is dan de kracht omhoog in het touwtje dat aan katrol 2 hangt?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72805508
weet ik niet
jij
?
  woensdag 16 september 2009 @ 15:53:20 #85
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72805583
ik wel
denk eens na
!
en kijk anders eens in het boek
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72805674
2 Fhand ?
pi_72805753
de opdrahct luidt:

2.13
Druk de handkracht Fhand uit in het gewicht van de emmer en de geometrie van de katrollen (Figuur 2.4).

met dat plaatje

we komen er niet uit met 6 1e jaar TU twenters-ers

help aub
pi_73084218
quote:
Op maandag 14 september 2009 11:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

Misschien dat deze in in [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic beter op z’n plek is, maar je komt vaak partiële afgeleiden tegen bij natuurkunde, dus vooruit.

Zoals ook op de (Engelse) Wikipedia staat, als je een functie neemt met meer variabelen, bijvoorbeeld z = x2 + xy + y2:

[ link | afbeelding ]
Bron: Wikimedia Commons. Maker: Indeed123. Licentie: CC-BY-SA.

Dan zie je dat je concept van ‘raaklijn’ enigszins zinloos wordt. Je hebt in elk punt heel veel raaklijnen. Je kunt een raaklijn parallel aan de x-as tekenen, parallel aan de y-as, of welke richting dan ook op.

Meestal echter, omdat je de grafiek als functie van x en y beschouwt, ben je vooral geïnteresseerd hoe zo’n grafiek verandert als alleen x of y verandert. Neem je bijvoorbeeld y constant, bijvoorbeeld y = 1, dan krijg je deze doorsnede (er staat ook een raaklijn in als voorbeeld voor x = 1):

[ link | afbeelding ]
Bron: Wikimedia Commons. Maker: Indeed123. Licentie: CC-BY-SA.

Hiervan kun je weer eenduidig de raaklijn in een punt bepalen. De vergelijking van bovenstaande grafiek is (uiteraard) z = x2 + x + 1, wat je krijgt door y = 1 in te vullen in de eerdere formule.

Wat je dus in feite zegt in zo’n geval: Neem y constant. Goed, voor y = 2 krijg je een andere grafiek, en voor y = 4 weer een andere, maar in ieder geval is y constant. Dat idee neem je mee naar de partiële afgeleide. Dus als men schrijft:

[ afbeelding ], dan zegt men zoveel als ‘we bepalen de afgeleide van z naar x waarbij we doen alsof y een constante is. Je krijgt dus in feite hetzelfde als wanneer je f(x) = x2 + xy + y2 hebt en dat afleidt naar y, immers, voorgaande is alleen een functie in x. Zoiets kun je – als het goed is – allang afleiden, als je dat naar x afleidt, krijg je: 2x + y (immers, y2 is gewoon constant).

Neem nu weer: [ afbeelding ], dat wordt dus:

[ afbeelding ].

We kunnen ook het volgende bepalen:

[ afbeelding ].

Dan neem je dus x constant. In feite is dit dus alleen een notatie die zegt welke van de variabelen je als ‘variabel’ moet beschouwen, de rest moet je constant nemen. Je kunt ook twee keer afleiden:

[ afbeelding ].

Eerst neem je x constant, dan krijg je x + 2y, dan neem je y constant en leid je af naar x.
Heb er nu pas serieus naar kunnen kijken maar nu begrijp ik het tnx
  donderdag 24 september 2009 @ 22:45:20 #89
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_73086454
quote:
Op woensdag 16 september 2009 15:57 schreef bobflob het volgende:
de opdrahct luidt:

2.13
Druk de handkracht Fhand uit in het gewicht van de emmer en de geometrie van de katrollen (Figuur 2.4).

met dat plaatje

we komen er niet uit met 6 1e jaar TU twenters-ers

help aub
ben je nu serieus?
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_73148372
Heel simpel maar ik kom er gewoon niet uit:

Je moet 1890 producten in 247.200 seconden maken.
Je kan of 80 seconden productietijd voor 1 product pakken of 160 seconden.
Met zoveel mogelijk producten in 160 seconden.

Hoeveel producten maak je in 80 seconden en hoeveel in 160?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_73149465
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:44 schreef MouzurX het volgende:
Heel simpel maar ik kom er gewoon niet uit:

Je moet 1890 producten in 247.200 seconden maken.
Je kan of 80 seconden productietijd voor 1 product pakken of 160 seconden.
Met zoveel mogelijk producten in 160 seconden.

Hoeveel producten maak je in 80 seconden en hoeveel in 160?
Je rekent eerst uit hoeveel producten je kan maken met 160 sec. per product met de totale tijd.
247200 / 160 = 1545 producten
Je komt er dan 345 te kort. Je moet dus 345 keer 2 producten maken in de tijd dat je één producten zou maken om het totaal aantal producten binnen de tijd te halen.
Dus je maakt 1545 - 345 = 1200 producten met 160 sec. per product en de rest moet je 2x zo snel doen.
1890 - 1200 = 690
690 x 80 sec. per product

1200 x 160 + 690 x 80 = 247200 sec.

Beetje omslachtige uitleg misschien, maar is het helder?
"Everything we are, we are when we're alone."
  zondag 27 september 2009 @ 15:26:07 #92
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73149538
x+y=1890
80x+160y=247200
en oplossen maar (mbv substitutie)
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_73149717
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:23 schreef Meursault het volgende:

[..]

Je rekent eerst uit hoeveel producten je kan maken met 160 sec. per product met de totale tijd.
247200 / 160 = 1545 producten
Je komt er dan 345 te kort. Je moet dus 345 keer 2 producten maken in de tijd dat je één producten zou maken om het totaal aantal producten binnen de tijd te halen.
Dus je maakt 1545 - 345 = 1200 producten met 160 sec. per product en de rest moet je 2x zo snel doen.
1890 - 1200 = 690
690 x 80 sec. per product

1200 x 160 + 690 x 80 = 247200 sec.

Beetje omslachtige uitleg misschien, maar is het helder?
Oke bedankt ik snap hem
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_73149736
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:26 schreef GlowMouse het volgende:
x+y=1890
80x+160y=247200
en oplossen maar (mbv substitutie)
Ja daar heb ik ook aan gedacht alleen ik snapte niet meer hoe ik dat substitutie moest doen
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zondag 27 september 2009 @ 15:33:19 #95
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73149753
x = 1890 - y
invullen in de tweede: 80(1890-y)+160y = 247200, en die heb je zo opgelost.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_73149860
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:33 schreef GlowMouse het volgende:
x = 1890 - y
invullen in de tweede: 80(1890-y)+160y = 247200, en die heb je zo opgelost.
151.200-80Y+160Y = 247.200

80Y=96.000
Y = 1200
X = 1890-1200 = 690.

Oke, naja zover het nut van wiskunde B12(nog geen 2 jaar geleden en nu al vergeten )
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_73150382
Dat had ik ook moeten weten. ( )
"Everything we are, we are when we're alone."
pi_73183498
sorry hoor maar dat is iets wat je met simpel logisch nadenken ook wel op kunt lossen
pi_73325827
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 02:10 schreef Friek_ het volgende:
Hallo! Ik heb voor het vak 'logica en taalanalyse 1' de voorbeeldtussentoets gemaakt die op BlackBoard stond. Het gaat over filosofische logica (vertalen), propositielogica, semantische tableaux en waarheidstafels. Zou iemand deze voor mij na kunnen kijken en feedback kunnen leveren? Bedankt!

De voorbeeldtussentoets
Mijn antwoorden
Crosspost vanuit het andere beta-huiswerktopic. Ik wist niet in welke hij thuishoorde!
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 08:49:12 #100
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73327385
Ik beantwoord ’m in de andere topic.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73558009
Als je een stukje blauw en een stukje rood papier in de nacht bekijkt, welke kleur lijken de papiertjes dan te hebben? Weet iemand dit en met behulp waarvan?
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:51:29 #102
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_73558046
ik zou zeggen zwart
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_73558209
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 20:51 schreef rulerofdeath het volgende:
ik zou zeggen zwart
dat schijnt niet zo te zijn in ieder geval.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:58:07 #104
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73558230
Maar wat is je lichtbron ’s nachts?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73558338
sorry dat had ik natuurlijk moeten vermelden, maar er wordt alleen gezegd: the perceived lightness is the same.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:16:05 #106
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73558676
Maar het gaat gewoon om ’s nachts buiten zeg maar? Dus licht dat via de atmosfeer en de maan komt?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73559058
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:16 schreef Iblis het volgende:
Maar het gaat gewoon om ’s nachts buiten zeg maar? Dus licht dat via de atmosfeer en de maan komt?
Er staat onder scotopic condtions. En verder nog: you may assume that the blue paper reflects light of 450 nm and the red paper of 600 nm.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:37:27 #108
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73559213
Het wordt grijs want je ziet geen kleur. Welke lichter is moet je alleen nog over nadenken.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:38:21 #109
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73559236
Kijk, dat is heel wat nuttige info, het helpt altijd om de hele vraag te vermelden. Als ik hier kijk: Scotopic vision, dan zie ik deze grafiek (horizontale as is golflengtes in nm):


Bron: Wikimedia Commons. Maker: Qef. Publiek Domein.

Daaruit blijkt dat blauw duidelijk beter te zien zijn dan rood. Zie ook Purkinje effect.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73559340
Thanks dat helpt. Maar blijf het raar vinden, de letterlijke vraag was: What colours do these pieces of paper apear to have under scotopic vieuwing conditions?

Terwijl de docent dus doelt meer op wat donkerder lijkt.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:45:24 #111
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73559451
Tja, met zulk weinig licht doen onze ogen het niet meer qua kleurperceptie.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73606625
Scheikundig vraagje:

12,0 g propaangas
bereken hoeveel dm3 12,0 g propaan is.

dan zou ik denken, mol uitrekenen en via het molair volume, maar er zijn geen gegevens over de temp en de druk. En mijn antwoordenboekje gaat zomaar ineens via de dichtheid van propaangas? mag dat zomaar? als ik het via het molair volume bereken, krijg ik er ook wat anders uit.
  maandag 12 oktober 2009 @ 13:54:19 #113
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73609228
De gaswet zegt pV = nRT, dus met 12,0g kun je inderdaad uitrekenen hoeveel mol het is, (molaire massa 44,1g/mol), maar zonder de temperatuur en druk kom je inderdaad nergens.

Je kunt b.v. 0°C en 1 atm aannemen als standaard-waarden, maar het zou ook 20°C kunnen zijn.

Je kunt zoiets trouwens aan Wolfram-Alpha vragen, bijvoorbeeld:

density of propane at 0°C
density of propane at 20°C and 2 atm

Edit: nog beter:

12g propane at 0°C and 1 atm.

En dan zie je dus dat het antwoord duidelijk veranderd als je temperatuur en druk verandert. Goed opgemerkt dus.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73612272
Aangezien hier nogal wat geniën zitten, nog maar één:

1. Printed text of 10pt font size has a approximately a spatial frequency of 1 cycle per mm.
a. How far away can one hold the text so that it is just readable given that the contrast between text and paper is 0.1?
  maandag 12 oktober 2009 @ 15:32:18 #115
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73612408
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 15:27 schreef Gordon__Gekko het volgende:
Aangezien hier nogal wat geniën zitten, nog maar één:

1. Printed text of 10pt font size has a approximately a spatial frequency of 1 cycle per mm.
a. How far away can one hold the text so that it is just readable given that the contrast between text and paper is 0.1?
Ik heb dit nog nooit gedaan, maar heb je een formule die contrast en b.v. hoek (want ik vermoed dat het daar op neerkomt) relateert?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73616412
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 12:38 schreef poesemuis het volgende:
Scheikundig vraagje:

12,0 g propaangas
bereken hoeveel dm3 12,0 g propaan is.

dan zou ik denken, mol uitrekenen en via het molair volume, maar er zijn geen gegevens over de temp en de druk. En mijn antwoordenboekje gaat zomaar ineens via de dichtheid van propaangas? mag dat zomaar? als ik het via het molair volume bereken, krijg ik er ook wat anders uit.
Hoort er verder geen 'verhaaltje' bij? Anders gewoon de dichtheid uit de binas nemen.

Als je nog wat meer info hebt zou je deze kunnen gebruiken;

pi_73646642
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 13:54 schreef Iblis het volgende:
De gaswet zegt pV = nRT, dus met 12,0g kun je inderdaad uitrekenen hoeveel mol het is, (molaire massa 44,1g/mol), maar zonder de temperatuur en druk kom je inderdaad nergens.

Je kunt b.v. 0°C en 1 atm aannemen als standaard-waarden, maar het zou ook 20°C kunnen zijn.

Je kunt zoiets trouwens aan Wolfram-Alpha vragen, bijvoorbeeld:

density of propane at 0°C
density of propane at 20°C and 2 atm

Edit: nog beter:

12g propane at 0°C and 1 atm.

En dan zie je dus dat het antwoord duidelijk veranderd als je temperatuur en druk verandert. Goed opgemerkt dus.
klopt, ik heb er nog even naar gekeken en het ligt gewoon aan de opgave, er zou een temp en druk bij moeten staan.
pi_73656009
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 14:01 schreef poesemuis het volgende:

[..]

klopt, ik heb er nog even naar gekeken en het ligt gewoon aan de opgave, er zou een temp en druk bij moeten staan.
Weet je zeker dat je geen 'dichtheidstabelletje' hebt wat je mag (moet) gebruiken?

Als het volume van iets weet, en de dichtheid, kan je het gewicht berekenen. Terugrekenen zou ook moeten kunnen en dan heb je dus geen gegeven temp en druk nodig. Ik heb alleen vanaf de derde geen sk meer gehad, maar heb toevallig laatst nog iemand geholpen met dit soort opgaves. Die waren alleen dus 'andersom'.
ook niet.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:09:19 #119
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73656271
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 19:00 schreef bamischijf het volgende:

[..]

Weet je zeker dat je geen 'dichtheidstabelletje' hebt wat je mag (moet) gebruiken?

Als het volume van iets weet, en de dichtheid, kan je het gewicht berekenen. Terugrekenen zou ook moeten kunnen en dan heb je dus geen gegeven temp en druk nodig. Ik heb alleen vanaf de derde geen sk meer gehad, maar heb toevallig laatst nog iemand geholpen met dit soort opgaves. Die waren alleen dus 'andersom'.
Maar op zich is dat dichtheidstabelletje alleen zinnig als je weet wat temperatuur en druk zijn. De dichtheid van propaan is alleen zinnig om over te spreken bij een bepaalde temperatuur en druk. Ik snap wel wat jij bedoelt, maar eigenlijk is dat best een slechte manier (naar mijn mening) van vragen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73657016
Vraagje:

A beamer normally projects its image on a white screen so that all colours appear normal. Suppose that the screen is made of fully saturated yellow paper i.e. it reflects only the middle and long wavelength parts of the spectrum.
a. What kind of colour mixing is this? (subtractive mexture of additive mixture)
b. Indicate which colours can be made by the beamer under these circumstances.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 19:40:49 #121
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73657346
Ik zou zeggen substractive. Als je alleen geel ziet betekent dat dat blauw geabsorbeerd wordt.


Bron: Wikimedia Commons. Maker: SharkD. Publiek Domein.

Immers er wordt het hele spectrum op geprojecteerd (een beamer is normaliter additive zou ik zeggen).

Je kunt dus alles maken waar geen blauw in zit, dat wordt in feite geabsorbeerd door het papier.

Maar goed, ik steek m’n hand er niet voor in het vuur.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73660496
Waarom alleen blauw dan? En hoe kom jij uerhaupt op blauw, omdat die een korte golflengte heeft?
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:10:42 #123
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73660778
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 21:02 schreef Gordon__Gekko het volgende:
Waarom alleen blauw dan? En hoe kom jij uerhaupt op blauw, omdat die een korte golflengte heeft?
Omdat die beamer, als deze wit uitzendt in feite rood + groen + blauw uitzendt (additief model), maar dat gele papier absorbeert dus het blauwe (m.a.w. het weerkaatst alleen rood & groen), en dus ziet het er geel uit, ook al projecteer je er wit op.

Dat blijkt uit dat plaatje, als je de blauwe component weghaalt uit wit licht, dan houd je geel licht over.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73661492
Oke dat is duidelijk, hartstikke bedankt!
pi_73805175
Vraagje over programmatuur (programma algebra)
In het boek wordt gezegd dat PGA8 het volgende is:
X = u1;...;un;(v1;....;vm+1)w
-->
#n + m + k + 2; X = #n + k + 1; X

Mijn vraag, waar komt die 'k' vandaan, waar komt die 2 vandaan, en waarom verdwijnt die 'm' na het '=' teken en warom wordt die '2' na het '=' teken een '1'? En waarom wordt 'X' opeens onderdeel van de functie terwijl het hiervoor 'X=...' was?
  zondag 18 oktober 2009 @ 16:39:42 #126
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_73809388
N00bvraag over scheikunde:

Hoeveel mol CH3COOH is opgelost in 100ml 1,0 molair azijnzuuroplossing? Dat is toch gewoon 0,1?
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  zondag 18 oktober 2009 @ 16:42:14 #127
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73809456
juist
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 18 oktober 2009 @ 16:45:38 #128
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_73809592
En ik maar moeilijk doen wat ze nu bedoelden Blijkbaar makkelijker dan ik dacht. Thanks.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  zondag 18 oktober 2009 @ 16:49:13 #129
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73809721
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 14:36 schreef Diabox het volgende:
Vraagje over programmatuur (programma algebra)
In het boek wordt gezegd dat PGA8 het volgende is:
X = u1;...;un;(v1;....;vm+1)w
-->
#n + m + k + 2; X = #n + k + 1; X

Mijn vraag, waar komt die 'k' vandaan, waar komt die 2 vandaan, en waarom verdwijnt die 'm' na het '=' teken en warom wordt die '2' na het '=' teken een '1'? En waarom wordt 'X' opeens onderdeel van de functie terwijl het hiervoor 'X=...' was?
Oei, deze programma algebra ken ik echt niet specifiek, die zijn ook niet superalgemeen. Dus ik denk dat je of toevallig een student moet treffen die dit ook gebruikt, of dat je iets meer context moet geven (maar dan nog garandeer ik niets).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73810303
Eh komt ie:
xw betekent dat instructie x steeds wordt herhaald, dit komt door de w, dit betekent repetent, alles wat hierna komt wordt niet uitgevoerd.
xw;y = xw, aangezien x steeds wordt herhaalt, y wordt nooit uitgevoerd.

#x is een jumper, waarbij x staat naar de hoeveelste instructie vanaf de jumper zelf springt.
#2;a;b;c
In dit geval slaat ie a; dus over en wordt b uitgevoerd en vervolgens c, het programma vervalt hierna in inactie.
#2;a;#3;b;c;d;e;
In dit geval springt ie naar #3, en deze springt vervolgens weer naar d, d wordt dus uitgevoerd en vervolgens e, het programma vervalt hierna in inactie. (de instructies a, b en c worden dus Niet uitgevoerd).

De haakjes werken als volgt:
a;b;(c;#3;d;e)w
Eerst wordt a uitgevoerd, vervolgens b, vervolgens c, vervolgens komt ie op de jump 3, deze springt weer naar c (hij springt over d en e heen), en vervolgens wordt weer jump 3 uitgevoerd.
Bij:
a;b;c;#3;d;e zou de jump 3 ervoor zorgen dat "uit" het programma wordt gesprongen en verandert de status in "inactie", er gebeurt niks meer.

PGA staat afgekort voor programma algebra, het zijn dus "methodes" om de functie verkort te herschrijven.

Sub-vraag: Wat heb ik in godsnaam aan dit vak?

[ Bericht 4% gewijzigd door Diabox op 18-10-2009 17:23:18 ]
  zondag 18 oktober 2009 @ 17:33:30 #131
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73811403
Ik kan de vraag nog steeds niet beantwoorden, wat je eraan hebt, je leert op een formele manier redeneren over computerprogramma’s.

Dat is in enkele disciplines van de informatica van belang, met name als het om theoretische verificatie gaat. D.w.z. van te voren kunnen bewijzen dat een programma aan de specificatie voldoet.

En dat is weer nuttig als je software of protocollen ontwerpt die echt niet mis mogen gaan. Het is een beetje lullig als je Pluto Voyager ter hoogte van Neptunus een bug blijkt te hebben, maar je kunt niemand erlangs sturen; of medische apparatuur die net even niet goed werkt.

Maar überhaupt word je zo wel een beetje geconditioneerd in het nadenken over software wat ook bij het coden ‘voor alledag’ van pas kan komen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73815536
Vraagje over vervolgopleidingen:
Ik ben van plan Technische Informatica te gaan studeren na mijn examens, maar vroeg me af of dit vergelijkbaar is met Computer Science in Amerika/Engeland.
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
pi_73845607
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:30 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
Vraagje over vervolgopleidingen:
Ik ben van plan Technische Informatica te gaan studeren na mijn examens, maar vroeg me af of dit vergelijkbaar is met Computer Science in Amerika/Engeland.
TI heeft veel verschillende richtingen namelijk: Industriële automatisering (PLC's), embedded devices, netwerken (denk in de richting van Cisco CCNA/CCNP, etc), algoritmes. TI zit dus tussen Informatica en Elektrotechniek aan. Informatica richt zich meestal op Software Engineering.
Binnen de master van Computer Science heb je ook weer verschillende richtingen; software engineering, algoritmes, computer graphics.
Zoek ook even naar Computer Engineering richt zich nl net als TI beter op I en TI. Denk dat dat beter aansluit op TI (CS lijkt beter aan te sluiten op computers, Informatica).


Nog een vraagje: Hoe moet ik de multipliciteiten van een klassediagram precies lezen?


Er staat bij Vehicle * (0 of meer) en bij Owner een 1
Staat er dan: '1 owner heeft 0 of meer vehicles'?
(Zoja, hoe kan een eigenaar dan 0 vehicles hebben, dan is het toch geen owner maar een persoon?)
OF
'0 of meer vehicles hebben 1 owner' ?
(Zoja, hoe kan er dan 0 vehicles zijn en 1 owner?)

[ Bericht 21% gewijzigd door Dracula188 op 19-10-2009 15:26:28 ]
  maandag 19 oktober 2009 @ 15:37:42 #134
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73846307
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:30 schreef AlchemistOfSorrows het volgende:
Vraagje over vervolgopleidingen:
Ik ben van plan Technische Informatica te gaan studeren na mijn examens, maar vroeg me af of dit vergelijkbaar is met Computer Science in Amerika/Engeland.
HBO of WO? TI aan het WO is de officiële naam van de Informatica opleidingen in Eindhoven, Delft en Twente – dacht ik. Maar daar hangt het ook heel erg van je richting af uiteindelijk.

Uiteindelijk kun je daar ook heel erg een kant van taalverwerking, of juist van software-ontwerp, of van programma-verificatie opgaan en zo de Elektrotechniek kant nagenoeg laten liggen.

Natuurlijk kan de electrotechniek kant wel als je wilt, maar je komt er tijdens je studie wel achter wat je ligt en wat je leuk vindt.

En wat je doet hangt er ook een beetje vanaf hoe erg het overeenkomt. Als je echt het verschil in opleidingen wilt zien, moet je eigenlijk naar de leerstoelen kijken, maar het nadeel is dat je dat nog niet zoveel zegt als je het nog niet studeert. Maar sommige universiteiten zijn sterker in graphics, andren in software-engineering, andere in verificatie, andere in taalverwerking, enz.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 19 oktober 2009 @ 15:43:29 #135
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73846536
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:18 schreef Dracula188 het volgende:

Nog een vraagje: Hoe moet ik de multipliciteiten van een klassediagram precies lezen?
[ afbeelding ]

Er staat bij Vehicle * (0 of meer) en bij Owner een 1
Staat er dan: '1 owner heeft 0 of meer vehicles'?
(Zoja, hoe kan een eigenaar dan 0 vehicles hebben, dan is het toch geen owner maar een persoon?)
OF
'0 of meer vehicles hebben 1 owner' ?
(Zoja, hoe kan er dan 0 vehicles zijn en 1 owner?)
Doorgaans is * 0 of meer, maar er zijn tig methodes en tig notaties, dus verbaas je niet als het hier 1 of meer betekent.

Je leest het als: Bij elke owner horen 0 of meer vehicles, en elk vehicle heeft (precies) 1 owner.

Je opmerking is op zich terecht, dat je zonder vehicles niet echt een owner bent. Maar ja, het kan natuurlijk dat door verkoop e.d. een persoon (tijdelijk) geen vehicle heeft en je toch die persoon in je systeem wilt houden. Of bedenk maar wat. Maar wat bedenken is altijd een goede reden bij zulke specificaties als het niet uitkomt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73848043
Computer Science = WO Computerwetenschappen lijkt mij?
pi_73851450
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

HBO of WO? TI aan het WO is de officiële naam van de Informatica opleidingen in Eindhoven, Delft en Twente – dacht ik. Maar daar hangt het ook heel erg van je richting af uiteindelijk.

Uiteindelijk kun je daar ook heel erg een kant van taalverwerking, of juist van software-ontwerp, of van programma-verificatie opgaan en zo de Elektrotechniek kant nagenoeg laten liggen.

Natuurlijk kan de electrotechniek kant wel als je wilt, maar je komt er tijdens je studie wel achter wat je ligt en wat je leuk vindt.

En wat je doet hangt er ook een beetje vanaf hoe erg het overeenkomt. Als je echt het verschil in opleidingen wilt zien, moet je eigenlijk naar de leerstoelen kijken, maar het nadeel is dat je dat nog niet zoveel zegt als je het nog niet studeert. Maar sommige universiteiten zijn sterker in graphics, andren in software-engineering, andere in verificatie, andere in taalverwerking, enz.
WO Inderdaad ja, in Eindhoven heet het idd Technische Informatica.
De reden voor mijn vraag was ook eigenlijk dat ik eens bij de vacatures van Bethsoft keek, en dat als je daar als game programmer wilt werken dat je dan Comp. Science moet hebben gestudeerd, lijkt me ook wel een leuke baan.
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
  maandag 19 oktober 2009 @ 18:36:56 #138
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73852902
Volgens mij heten de meeste master-opleidingen wel Computer Science, ook aan de Technische Universiteiten. Je komt nu toch in een Bachelor-Masterprogramma.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73908923
Heb een vraagje waar ik niet uitkom:

A stereodisplay with shutterglasses is used to show a dot in 3D. The halfimages are shown in such a way that the dot appears to float straight ahead and 1 cm behind the display. The display is located in the frontoparallel plane at 50cm from the observer. The observer fixates the dot.

b) How is each halfimage of a dot – qaulitatively speaking - displaced on the display so that the dot appears to float behind the display?

Iemand een idee. Ik snap niet echt in welke richting ik moet denken...
  woensdag 21 oktober 2009 @ 12:06:42 #140
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73909359
Het is duidelijk dat die dot heen en weer springt. Volgens mij moet je zeggen wanneer hij rechts en wanneer hij links zit.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_73909671
Waar maak jij uit op dat hij heen en weer springt?
pi_73925342
Wat is het decimale bereik, in het geval van two's complement code, van een 1-bits getal?

Ik dacht zelf aan -1 en 0, maar ik weet 't niet zeker.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 20:08:45 #143
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73925536
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 12:16 schreef Gordon__Gekko het volgende:
Waar maak jij uit op dat hij heen en weer springt?
Als hij stil zou staan dan zien beide ogen hetzelfde en zit hij precies op het scherm.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 21 oktober 2009 @ 20:13:18 #144
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73925717
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 20:02 schreef Diabox het volgende:
Wat is het decimale bereik, in het geval van two's complement code, van een 1-bits getal?

Ik dacht zelf aan -1 en 0, maar ik weet 't niet zeker.
Klopt. Dan is de eerste bit ook de signbit, en die geeft -1 aan. (Je kunt het wel formeel terugrekenen overigens.)
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73933576
Hoe maak ik een optelschakeling waarmee drie getallen van twee-bits kunnen worden opgeteld? (Met behulp van full adders).

Met twee getallen van x-bits weet ik het wel (aangezien een full adder 3 ingangen heeft, 2 voor beide bitjes en 1 voor de carry van de vorige, dus dan is het niet zo moeilijk).
  woensdag 21 oktober 2009 @ 23:34:30 #146
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73934075
Eerst de eerste twee eens optellen en dan die derde erbij?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73935714
Dus zeg maar 3 ingangen, a0, a1, a2

a0 en a1 verbinden met 'n halfadder, en die vervolgens ook weer verbinden met een halfadder samen met a2, vervolgens 'n full adder waaraan deze 2 halfadders zijn gekoppeld, en dan idem voor de tweede bit, en dan deze 2 full adders weer koppelen aan een 3e fulladder, en voila? Denk dat ik goed zit zo, bedankt ovor de tip, dat ik daar zelf niet bij op kwam..
pi_73938765
Dus ik heb een graaf met een bepaald aantal knopen en takken. Ik wil met Maple berekenen hoeveel paden (van een bepaalde lengte) er zijn om van de beginknoop naar de eindknoop te komen.

Ik heb tot op heden geen enkele ervaring met Maple en grafen maar tot nu toe wel de graaf en de nabuurmatrix weten te krijgen in Maple. Rest alleen nog de matrix Gx... (met x dus de lengte van het pad)...

Iemand die mij in de juiste richting kan wijzen?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 09:21:51 #149
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73940251
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:26 schreef Diabox het volgende:
Dus zeg maar 3 ingangen, a0, a1, a2

a0 en a1 verbinden met 'n halfadder, en die vervolgens ook weer verbinden met een halfadder samen met a2, vervolgens 'n full adder waaraan deze 2 halfadders zijn gekoppeld, en dan idem voor de tweede bit, en dan deze 2 full adders weer koppelen aan een 3e fulladder, en voila? Denk dat ik goed zit zo, bedankt ovor de tip, dat ik daar zelf niet bij op kwam..
Bedenk wel dat de maximale waarde van een 2-bits getal 112 is, of wel 310. 3 + 3 + 3 = 9, en 910 = 10012. Je uitvoer is dus mogelijk vier bits.

Je beschrijving maakt het me niet helemaal duidelijk, want ik heb toch het gevoel dat de carry van de eerste bits niet echt bij de tweede bits terechtkomt zoals jij het beschrijft. Maar goed, zoiets moet je eigenlijk tekenen… (en dat is veel werk).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 09:29:49 #150
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73940421
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 05:00 schreef waht het volgende:
Dus ik heb een graaf met een bepaald aantal knopen en takken. Ik wil met Maple berekenen hoeveel paden (van een bepaalde lengte) er zijn om van de beginknoop naar de eindknoop te komen.

Ik heb tot op heden geen enkele ervaring met Maple en grafen maar tot nu toe wel de graaf en de nabuurmatrix weten te krijgen in Maple. Rest alleen nog de matrix Gx... (met x dus de lengte van het pad)...

Iemand die mij in de juiste richting kan wijzen?
Maple kan gewoon machtsverheffen, als ik het me goed herinner door b.v. G^4 in te typen, eventueel een evalm(G^4). Dit heb ik nooit met Maple gedaan echter.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iblis op 22-10-2009 12:26:38 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')