De Donkere Kamer van Damokles van Willem Frederik Hermans.quote:Op woensdag 30 september 2009 15:20 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik zit in VWO5 een boek uitkiezen. 1tje vrije keuze (uit een lijst van 300 boeken) 1tje uit de 1600-1700 en eentje uit 1800-1900. Ik begin met de vrije keuze maar nu moet ik vandaag dus kiezen uit een lijst van pff.. 250 boeken. Het is van 1940-heden de keuze en ik kan kiezen uit schrijvers als:
-H.Mulisch
-H.S. Haasse
-A.F.Th. van der Heijden
-W.F. Herman
-R. Kopland
ik weet totaal niet hoe ik eentje ga uitkiezen.
aanraders?
quote:De donkere kamer van Damokles is een Nederlandse oorlogsroman van Willem Frederik Hermans, uitgebracht in 1958. Het is Hermans' meest gelezen boek en populair onder scholieren (voor de literatuurlijst). bron: Wikipedia
Het Schervengericht (Ter Heijden) is een prachtig boek. Laat je niet afleiden door het aantal pagina's.quote:Op woensdag 30 september 2009 15:20 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik zit in VWO5 een boek uitkiezen. 1tje vrije keuze (uit een lijst van 300 boeken) 1tje uit de 1600-1700 en eentje uit 1800-1900. Ik begin met de vrije keuze maar nu moet ik vandaag dus kiezen uit een lijst van pff.. 250 boeken. Het is van 1940-heden de keuze en ik kan kiezen uit schrijvers als:
-H.Mulisch
-H.S. Haasse
-A.F.Th. van der Heijden
-W.F. Herman
-R. Kopland
ik weet totaal niet hoe ik eentje ga uitkiezen.
aanraders?
Wat wil je leren aan ‘naamvallen van Duits’? Welke voorzetsels welke naamval hebben, hoe je aanwijzende voornaamworden e.d. verbuigt, hoe je bijvoegelijke naamwoorden verbuigt, welke werkwoorden met een bepaalde naamval gaan, of alleen de rijtjes van de lidwoorden?quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 14:22 schreef Gitaarmat het volgende:
Lijmen het Been vorig jaar gedaan. Ik heb gekozen voor Siegfried van Harry Mulisch.
Nog een vraag:
Wie weet een goede site om met naamvallen van duits te leren? ()
En de persoonlijke voornaamwoorden. Maar ook de Völkernamen, wanneer is het nou Fransoze en wanneer Fransozenquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 15:16 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat wil je leren aan ‘naamvallen van Duits’? Welke voorzetsels welke naamval hebben, hoe je aanwijzende voornaamworden e.d. verbuigt, hoe je bijvoegelijke naamwoorden verbuigt, welke werkwoorden met een bepaalde naamval gaan, of alleen de rijtjes van de lidwoorden?
Het geldt ook voor sommige dieren (der Elefant bijvoorbeeld is in de 7 andere naamvallen Elefanten) en sommige beroepen of andere hoedanigheden van mensen (bijvoorbeeld der Mensch is verder Menschen).quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 16:27 schreef Iblis het volgende:
Wat Fransoze en Fransozen betreft: Het is alleen Fransoze in de eerste naamval enkelvoud, anders is het Fransozen. Voor zoiets kun je goed canoo.net gebruiken.
Daar kan ik even geen goede uitleg over vinden in het Nederlands. Maar het geldt voor de meeste volksnamen die op een -e eindigen. Bij twijfel moet je dat nakijken echter.
Ja, er is een hele rij uitgangen te geven (ook veel woorden die oorspronkelijk niet uit het Duits komen, zoals Student, Piloot, Katholik) en verder woorden die uiteindelijk op een bijvoeglijk naamwoord.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 18:38 schreef thabit het volgende:
[..]
Het geldt ook voor sommige dieren (der Elefant bijvoorbeeld is in de 7 andere naamvallen Elefanten) en sommige beroepen of andere hoedanigheden van mensen (bijvoorbeeld der Mensch is verder Menschen).
Van Brusselmans moet je houden. Er is ook een film van. Om een beeld te geven: een van de problemen van de altijd enigszins verknipte personages van Brusselmans heeft zo’n grote lul dat geen vrouw met hem naar bed wil en daar zit-ie erg me.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 20:13 schreef Bilmiyorem het volgende:
Boeken:
Herman Brusselmans - Ex-drummer (1994)
In feite een kinderboek. Gaat over drugsverslaving. Ik vond het oké toen ik 11 was of zo. DAt betekent niet dat ik het nu niet tof zou vinden, maar het is dus zeker geen moeilijk boek.quote:Yvonne Keuls - Het verrotte leven van Floortje Bloem (1982)
Persoonlijk haat ik Kluun. Goedkoop sentiment, slechte stijl.quote:Kluun - Komt een vrouw bij de dokter (2005)
Dit moet je natuurlijk ook interesseren.quote:Anne Frank - Het Achterhuis (1947)
Dit is wat Kluun had willen zijn. Het is niet helemaal vergelijkbaar qua thematiek.quote:Karel Glastra van Loon - De passievrucht (1999)
Gaat over de jeugd van de schrijfster; ze is in China opgegroeid. Ik vond het een leuk boek.quote:Lulu Wang – Het lelietheater (1997)
Ook niet zo’n moeilijk boek, best aangrijpend. Het gaat over een Turkse wier zoon in een gevangenis in Turkije zit, verteld vanuit het perspectief van de dochter. Het gaat ook over het verhuizen naar Nederland en integratie e.d.quote:Nilgün Yerli - De garnalenpelster (1996)
Dit gaat over iemand die langzaam dement wordt, een van Bernlefs betere boeken als je mij vraagt.quote:Bernlef - Hersenschimmen (1984)
Ik vind In Afrika het interessantst. Indische Duinen gaat meer over Van Dis’ achtergrond, In Afrika is een reisverslag. Met name door Mozambique, daar is verschrikkelijk huisgehouden, en dat kom je ook tegen. Geen vrolijk boek.quote:Adriaan van Dis - In Afrika (1991)
of Indische duinen (1994)
Dit is wel een van de typische Maarten ’t Hart romans: gereformeerd, muziek, het zit er allemaal in. Maar wel een redelijk boeiend verhaal.quote:Maarten 't Hart - Het woeden der gehele wereld (1993)
Bordewijks stijl moet je echt liggen. Hij schrijft heel typisch, deels archaïsch voor onze ogen. Het gaat om een strijd tussen vader en zoon. De vader werkt de zoon continu tegen.quote:Ferdinand Bordewijk - Karakter (1938)*
Allebei geniaal.quote:Willem Elsschot – Lijmen & Het been (1924)* of Kaas (1933)
Ook typische van ’t Hart Romans. De aansprekers vond ik oké.quote:Maarten 't Hart - De aansprekers: roman van vader en zoon (1979) of Het psalmenoproer (2007)
Alle drie heel oké. Damokles is wel het meest gelezen, maar ik vind Nooit meer slapen eigenlijk ook heel tof.quote:Willem Frederik Hermans - De donkere kamer van Damokles (1958) of Het behouden huis (1952) of Nooit meer slapen (1966)
Dit zijn historische romans. Ik vind de Zwarte met het Witte Hart het leukst van deze twee. Een schitterend gebrek gaat over casanova, de zwarte met het witte hart over twee negerprinsen die naar Nederland worden gehaald.quote:Arthur Japin - De zwarte met het witte hart (1997) of Een schitterend gebrek (2003)
Hé, dit is dubbel!quote:Bernlef - Hersenschimmen (1984)
Ook een kinderboek eigenlijk.quote:Theo Thijssen - Kees de Jongen (1923)
Best een leuk boek als je van geschiedenis houdt. Historici zijn soms niet zo blij met Mak, maar het gaat in feite over 100 jaar geschiedenis maar dan vanuit familie-perspectief.quote:Geert Mak – De eeuw van mijn vader (1999)
Bah Mulisch! Twee vrouwen is het dunst, de aanslag het leukst. In Siegfried is hij m.i. doorgeschoten in zijn Hitler-obsessie.quote:Harry Mulisch - Twee vrouwen (1975) of
De aanslag (1982) of Siegfried (2001)
Ja, lezen. Aan het eind van het jaar.quote:Gerard Reve - De avonden: een winterverhaal (1947)
Vestdijk wordt minder gelezen, maar Ivoren Wachters vind ik wel heel leuk. Het gaat uiteindelijk over een jongen met een slecht gebit.quote:Simon Vestdijk – Ivoren wachters (1956)*
Klassieker. Als je niets van Wolkers hebt gelezen, dan toch zeker lezen. Als je Wolkers al wel hebt hebt gelezen dan zou ik ’t minder prioriteit geven.quote:Jan Wolkers - Turks fruit (1969)
Lijkt op Japin qua insteek. Het gaat over een Nederlandse vrouw die met een donkere man trouwt (voor de oorlog). Zij is ook nog veel ouder, en dat geeft best wat moeilijkheden. Aangrijpend boek.quote:Annejet van de Zijl - Sonny Boy (2004)
Een man die een buitenechtelijke relatie heeft en de verwikkelingen daarover.quote:Joost Zwagerman – De buitenvrouw (1994)
Heel kort. Ook heel typisch. Dit vind je leuk of je vindt het verschrikkelijk.quote:F. Bordewijk – Bint (1931)
Couperus is ook heel typisch qua stijl. Op de middelbare school vond ik het verschrikkelijk. Probeer 1 hoofdstuk. Ligt het je, dan lees je het uit, anders direct wegleggen.quote:Louis Couperus - De stille kracht (1900)* of Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan (1906)*
De geschiedenis van een vrouw. Hoe zij zocht de koele meren des Doods, waar verlossing is, en hoe zij die vond.quote:Frederik van Eeden - Van de koele meren des doods (1900)*
Overrated. Maar dikke kans dat het goed valt bij je docent.quote:Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel (1992)
Moet je lezen eigenlijk. Maar is ook niet altijd even hedendaags qua stijl. Ook in historisch opzicht ontzettend belangrijk.quote:Multatuli - Max Havelaar (1863)
Lezen onder elk beding.quote:Nescio – De uitvreter, Titaantjes, Dichtertje (1918)*
Terug tot Ina Damman is onderdeel van z’n Anton Wachtercyclus. Tamelijk psychologisch. De kellner en de levenden is enigszins absurd. Ik denk niet dat je dat heel erg bevalt. Heeft een heel theologische insteek.quote:Simon Vestdijk - Terug tot Ina Damman: de geschiedenis van een jeugdliefde (1934)* of De kellner en de levenden (1949)
Kan ik niet aanraden.quote:Hugo Claus – Het verdriet van België (1983)
gaat over zijn tijd die hij in Egypte doorbrengt om Arabisch te leren en het leven daar. En hoe ‘gewoon’ het daar in veel opzichten is, met dezelfde sores als in Nederland.quote:Joris Luyendijk – Het zijn net mensen (2006, non-fictie)
10 dagen.. hoeveel uur per dag?quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 21:15 schreef Iblis het volgende:
Yerli was ook iets van 150 blz. of zo niet zo heel dik. En qua uitzendingen, ja en nee natuurlijk. Het heeft wel zo’n persoonlijke insteek, dus de geschiedenis van de kleine man, maar het omvat (natuurlijk) geen interviews bijvoorbeeld.
De avonden speelt zich af aan het eind van het jaar, dus daarom zei ik het.Je kunt het in 10 dagen lezen.
Ivoren Wachters is volgens mij wel goed te lezen, de boeken van Nescio ook, de garnalenpelster ook, de Aanslag ook, Het zijn net mensen ook, die boeken van Japin lezen ook makkelijk, evenals Sonny Boy. De Passievrucht leest ook makkelijk.
Lastiger zijn verder duidelijk de oudere werken, zoals Multatuli, Couperus, Van Eeden, Bordewijk. Ook de andere boeken van Vestdijk zijn niet zo makkelijk, en de Ontdekking van de Hemel is ook b.v. echt dik.
Ja, weet ik veel hoe snel jij leestquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 21:22 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
10 dagen.. hoeveel uur per dag?
Meestal lees ik boeken als ik net wakker wordquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 21:29 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, weet ik veel hoe snel jij leest. Het hoeft natuurlijk niet per se, maar het is zo’n gebruik om het te doen, je weetz. Maar het is iets van 20 pagina's per dag. Zie b.v. hier: Het integraal (her)lezen van de Avonden topic pt.II
22 december moet je dan beginnen!
Dankje, ik heb ook nog iets nodig waarbij ik Adjektiv kan leren. Zelfs. gebr. bijv. nw. dus.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 16:27 schreef Iblis het volgende:
Hier heb je een overzichtje: http://www.scholieren.com/werkstukken/19309 – er staat dat de persoonlijke voornaamwoorden geen tweede naamval hebben, dat is strikt genomen niet juist, maar die wordt niet vaak gebruikt.
Wat Fransoze en Fransozen betreft: Het is alleen Fransoze in de eerste naamval enkelvoud, anders is het Fransozen. Voor zoiets kun je goed canoo.net gebruiken.
Daar kan ik even geen goede uitleg over vinden in het Nederlands. Maar het geldt voor de meeste volksnamen die op een -e eindigen. Bij twijfel moet je dat nakijken echter.
welke methode heb je?quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:12 schreef Gitaarmat het volgende:
Oh, zo. Dat is een betere uitleg dan in het boek, nu snap ik het, zo moeilijk is het dus niet.![]()
Is dat een economievraag? Dan kun je beter hier zijn:quote:Op maandag 12 oktober 2009 20:31 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
welke methode heb je?
op hoeveel manieren kun je 't winstmarge vergroten en hoe?
Ja, het is een economievraag. Ik dacht dat ik maar een huiswerktopic tussen m'n actieve topics had staan en omdat ik al eerder een vraag over economie had gepost..quote:Op maandag 12 oktober 2009 20:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
Is dat een economievraag? Dan kun je beter hier zijn:
[Gamma] 'huiswerk en vragen topic'
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het gaat voornamelijk over hoe onze manier van media bedrijven het beeld van het midden-oosten beïnvloedt. (haal je het niet door de war met; een goede man slaat soms zijn vrouw trouwens?).quote:Joris Luyendijk – Het zijn net mensen (2006, non-fictie)
gaat over zijn tijd die hij in Egypte doorbrengt om Arabisch te leren en het leven daar. En hoe ‘gewoon’ het daar in veel opzichten is, met dezelfde sores als in Nederland.
Die had ik inderdaad al gevonden. Volgens haar zijn dat echter niet de goede ondanks dat het volgens die site de juiste lijst zou moeten zijn. Toch bedankt voor het zoeken!quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 16:17 schreef Iblis het volgende:
Het staat hier niet tussen? Deze lijst bijvoorbeeld?
Of course is een geweldige methode, het is nog makkelijker dan vorig jaarquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 18:46 schreef bamischijf het volgende:
[..]
Die had ik inderdaad al gevonden. Volgens haar zijn dat echter niet de goede ondanks dat het volgens die site de juiste lijst zou moeten zijn. Toch bedankt voor het zoeken!
Inmiddels heeft ze een klasgenoot gevonden die haar de juiste lijst heeft gegeven. Probleem opgelost dus
mag allebei, kwestie van smaakquote:
will en shall betekenen net iets anders.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 22:13 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
mag allebei, kwestie van smaak
Op http://www.dailywritingti(...)ween-will-and-shall/ staat het precies andersom in de comments; shall is zekerder.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 22:58 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
will en shall betekenen net iets anders.
Will is "zekerder"
in will wordt ook de mening/motivatie van de target meegenomen terwijl shall neutraler is.
Als het je overkomt zou je dus shall gebruiken, als je er naar op zoek gaat will.
Ik zou dat niet zo omschrijven. In AmE kun je shall (behalve in vragen) wel negeren, daar wordt het eigenlijk niet gebruikt, en is het eerder wat plechtstatiger. (‘We shall overcome’.)quote:Op donderdag 15 oktober 2009 22:58 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
will en shall betekenen net iets anders.
Will is "zekerder"
in will wordt ook de mening/motivatie van de target meegenomen terwijl shall neutraler is.
Als het je overkomt zou je dus shall gebruiken, als je er naar op zoek gaat will.
shall is in deze context denk ik iets beter
Met neutraal bedoelde ik psychologische neutraliteit.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 23:08 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik zou dat niet zo omschrijven. In AmE kun je shall (behalve in vragen) wel negeren, daar wordt het eigenlijk niet gebruikt, en is het eerder wat plechtstatiger. (‘We shall overcome’.)
In BrE is shall voor de eerste persoon (I/we shall).
Dat ‘shall’ neutraler is ben ik zeker niet met je eens. In documenten met eisen wordt b.v. altijd ‘SHALL’ gebruikt. Conforming application X SHALL implement. Dat is verplichting.
Of b.v.: "Will you visit hem tomorrow?" "I shall not!" – dat is sterker dan "I will not" (Of I won’t).
In vraagstellingen is ‘Shall I help you’ wel ‘normaal’.
Het meeste klopt wel maar loopt gewoon niet echt vloeiend. Wel een echte fout, je kunt een zin nooit met Maar beginnen. Dus een commatje na message. Ook is holidays beter dan vacation.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 16:35 schreef Christina09 het volgende:
Ik wil een klein berichtje sturen naar iemand in Brazilie, maar volgens mij zit het vol grammaticafouten xD
Zou iemand er even naar willen kijken?
I'm sorry for my late message.
But I was very busy with my homework.
Now i have finally one week atumnvacation.
I'm glad to hear that everything goes fine there in Brasil.
I hope that you soon come to the Netherlands.
Dit moet het voorstellen :
Sorry dat ik pas zo laat een berichtje terugstuur, maar ik was erg veel bezig met huiswerk.
Nu heb ik eindelijk een week herfstvakantie.
Ik ben blij om te horen dat alles goed gaat daar in Brazilië.
Ik hoop dat jullie snel naar Nederland komen het lijkt me leuk jullie te zien.
Als dit naar iemand in Brazilie wordt gestuurd zou ik eerder AmE gebruiken dan BrE. Tevens zijn je zinnen af en toe te complex. Probeer het altijd simpel te houden.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 16:43 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Het meeste klopt wel maar loopt gewoon niet echt vloeiend. Wel een echte fout, je kunt een zin nooit met Maar beginnen. Dus een commatje na message. Ook is holidays beter dan vacation.
dit loopt denk ik iets lekkerder:
I'm sorry formy late message (reaction?), but I've been very buisy with my homework.
Thankfully, my holidays (denk dat er geen herfstvakantie woord is zoals wij t gebruiken weet t niet zeker) just started.
Im really happy to hear that everything is going well in Brazil, I hope that you can manage to come over to the Netherlands soon, it would be great meeting you (seeing you / seeing you in real life) hangt een beetj f van hoe je elkaar kent en of je elkaar al eerder in t echt hebt gezien.
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht toch echt quiquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 20:12 schreef IkBenOzan het volgende:
Ma mère a une petite Renault, que/qui je peux emprunter
que of qui?
Ik denk que, want het gaat om "une petite Renault" en dat is toch een lijdend voorwerp. Als het om je moeder ging, was het qui geweest.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 20:12 schreef IkBenOzan het volgende:
Ma mère a une petite Renault, que/qui je peux emprunter
que of qui?
Is dat niet meer iets voor [Gamma] 'huiswerk en vragen topic' ?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 16:49 schreef IkBenOzan het volgende:
(ik wil graag weten) Of het soort huis waar je in woont iets te maken heeft met bewonerskenmerken.. Zonder te kijken naar de waarde dan he.
of een koophuis in bezit hebbend een bewonerskenmerk is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |