abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73244110
Ik zit in VWO5 een boek uitkiezen. 1tje vrije keuze (uit een lijst van 300 boeken) 1tje uit de 1600-1700 en eentje uit 1800-1900. Ik begin met de vrije keuze maar nu moet ik vandaag dus kiezen uit een lijst van pff.. 250 boeken. Het is van 1940-heden de keuze en ik kan kiezen uit schrijvers als:
-H.Mulisch
-H.S. Haasse
-A.F.Th. van der Heijden
-W.F. Herman
-R. Kopland

ik weet totaal niet hoe ik eentje ga uitkiezen.

aanraders?
pi_73247682
quote:
Op woensdag 30 september 2009 15:20 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik zit in VWO5 een boek uitkiezen. 1tje vrije keuze (uit een lijst van 300 boeken) 1tje uit de 1600-1700 en eentje uit 1800-1900. Ik begin met de vrije keuze maar nu moet ik vandaag dus kiezen uit een lijst van pff.. 250 boeken. Het is van 1940-heden de keuze en ik kan kiezen uit schrijvers als:
-H.Mulisch
-H.S. Haasse
-A.F.Th. van der Heijden
-W.F. Herman
-R. Kopland

aanraders?
De Donkere Kamer van Damokles van Willem Frederik Hermans.
quote:
De donkere kamer van Damokles is een Nederlandse oorlogsroman van Willem Frederik Hermans, uitgebracht in 1958. Het is Hermans' meest gelezen boek en populair onder scholieren (voor de literatuurlijst). bron: Wikipedia
pi_73250228
quote:
Op woensdag 30 september 2009 15:20 schreef Gitaarmat het volgende:
-H.Mulisch
-H.S. Haasse
-A.F.Th. van der Heijden
-W.F. Herman
-R. Kopland

aanraders?
Het Schervengericht (Ter Heijden) is een prachtig boek. Laat je niet afleiden door het aantal pagina's.
pi_73421334
Probeer 'Lijmen het been' eens
Ja doei.
pi_73546847
Lijmen het Been vorig jaar gedaan. Ik heb gekozen voor Siegfried van Harry Mulisch.

Nog een vraag:

Wie weet een goede site om met naamvallen van duits te leren? ( )
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:16:28 #56
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73548397
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:22 schreef Gitaarmat het volgende:
Lijmen het Been vorig jaar gedaan. Ik heb gekozen voor Siegfried van Harry Mulisch.

Nog een vraag:

Wie weet een goede site om met naamvallen van duits te leren? ( )
Wat wil je leren aan ‘naamvallen van Duits’? Welke voorzetsels welke naamval hebben, hoe je aanwijzende voornaamworden e.d. verbuigt, hoe je bijvoegelijke naamwoorden verbuigt, welke werkwoorden met een bepaalde naamval gaan, of alleen de rijtjes van de lidwoorden?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73548506
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:16 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat wil je leren aan ‘naamvallen van Duits’? Welke voorzetsels welke naamval hebben, hoe je aanwijzende voornaamworden e.d. verbuigt, hoe je bijvoegelijke naamwoorden verbuigt, welke werkwoorden met een bepaalde naamval gaan, of alleen de rijtjes van de lidwoorden?
En de persoonlijke voornaamwoorden. Maar ook de Völkernamen, wanneer is het nou Fransoze en wanneer Fransozen
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:27:09 #58
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73550307
Hier heb je een overzichtje: http://www.scholieren.com/werkstukken/19309 – er staat dat de persoonlijke voornaamwoorden geen tweede naamval hebben, dat is strikt genomen niet juist, maar die wordt niet vaak gebruikt.

Wat Fransoze en Fransozen betreft: Het is alleen Fransoze in de eerste naamval enkelvoud, anders is het Fransozen. Voor zoiets kun je goed canoo.net gebruiken.

Daar kan ik even geen goede uitleg over vinden in het Nederlands. Maar het geldt voor de meeste volksnamen die op een -e eindigen. Bij twijfel moet je dat nakijken echter.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73553632
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 16:27 schreef Iblis het volgende:
Wat Fransoze en Fransozen betreft: Het is alleen Fransoze in de eerste naamval enkelvoud, anders is het Fransozen. Voor zoiets kun je goed canoo.net gebruiken.

Daar kan ik even geen goede uitleg over vinden in het Nederlands. Maar het geldt voor de meeste volksnamen die op een -e eindigen. Bij twijfel moet je dat nakijken echter.
Het geldt ook voor sommige dieren (der Elefant bijvoorbeeld is in de 7 andere naamvallen Elefanten) en sommige beroepen of andere hoedanigheden van mensen (bijvoorbeeld der Mensch is verder Menschen).
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 19:47:37 #60
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73555900
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 18:38 schreef thabit het volgende:

[..]

Het geldt ook voor sommige dieren (der Elefant bijvoorbeeld is in de 7 andere naamvallen Elefanten) en sommige beroepen of andere hoedanigheden van mensen (bijvoorbeeld der Mensch is verder Menschen).
Ja, er is een hele rij uitgangen te geven (ook veel woorden die oorspronkelijk niet uit het Duits komen, zoals Student, Piloot, Katholik) en verder woorden die uiteindelijk op een bijvoeglijk naamwoord.

B.v. Heer is uiteindelijk een bijvoeglijk naamwoord dat ‘eerbiedwaardig’ betekent. Het Engels kent zo nog ‘hoar’, zoals de bekende regel van Coleridge: whose beard with age is hoar. Of in het Middelduits: da wart ich enpfangen hêre frouwe – Oh heilige Maagd.

Ook voor mens is zo’n adjectivische afleiding te vinden, in het Gothisch bestond ook een sterke vorm. De verbuiging van die zwakke substantieven is dus ook gelijk aan de verbuiging van het bijvoeglijk naamwoord.

Der fremde Mann, des fremden Mannes, en ook Der Fremde en des Fremden.

Overigens kent het Nederlands ook nog een hand vol van die zwakke zelfstandige naamwoorden: In het jaar des Heren, en niet Heres. Des mensen, ook in het Nederlands, b.v. Jezus is de zoon des mensen (van de mens). Voor de rest zijn het nog een paar titels die dat doen, zoals hertog, graaf, prins.

En het is ook des harten, maar dat is helemaal onregelmatig omdat het ‘het hart’ is.

Op zich vind ik dat bijster interessant, maar voor de middelbare school is het misschien wat te veel info.
pi_73556767
Boeken:
Herman Brusselmans - Ex-drummer (1994)
Yvonne Keuls - Het verrotte leven van Floortje Bloem (1982)
Kluun - Komt een vrouw bij de dokter (2005)
J. Koelemeijer - Het zwijgen van Maria Zachea (2001)
Tim Krabbé - Een goede dag voor de ezel (2005)
Maria Mosterd – Echte mannen eten geen kaas (2008)
Saskia Noort - De eetclub (2004)
Sophie van der Stap - Het meisje met de 9 pruiken (2006)
E. Verhoeff - Close-up (2007)
Simone van der Vlugt - De reünie (2004)

Clark Accord - De Koningin van Paramaribo (1999)
Gerbrand Bakker – Perenbomen bloeien wit (1999)
Naima el Bezaz - De weg naar het noorden (1995)
Boudewijn Büch - De kleine blonde dood (1985)
Anne Frank - Het Achterhuis (1947)
Karel Glastra van Loon - De passievrucht (1999)
Maarten ’t Hart – De kroongetuige (1983)
Youp van ‘t Hek - Drie columns van deze auteur
Herman Koch - Red ons Maria Montanelli (1989)
Kees van Kooten – Veertig (1982) of Hedonia (1984)
Tim Krabbé - De renner (1978)
Tessa de Loo - De zoon uit Spanje (2005) of Isabelle (1989)
Vonne van der Meer – Eilandgasten (1999)
Doeschka Meijsing – Robinson (1976)
Jona Oberski - Kinderjaren (1984)
Tomas Ross - De zesde mei (2003)
Hans Sahar - Hoezo bloedmooi (1995)
Lulu Wang – Het lelietheater (1997)
Nilgün Yerli - De garnalenpelster (1996)

Yasmine Allas – De generaal met de zes vingers (2000)
Robert Anker - Hajar en Daan (2004)
H. Apotheker - De turkenflat (2001)
Bernlef - Hersenschimmen (1984)
Kees van Beijnum - De oesters van Nam Kee (2000)
Marion Bloem – Geen gewoon Indisch meisje (1983)
Khalid Boudou - Het schnitzelparadijs (2001)
Remco Campert - Het leven is verrukkulluk (1961) of De Harm en MiepjeKurkstory (1983)
Simon Carmiggelt – Kroegverhalen (1962)
Rudy van Dantzig - Voor een verloren soldaat (1986)
Adriaan van Dis - In Afrika (1991)
of Indische duinen (1994)
Renate Dorrestein - Een hart van steen (1998) of Het duister dat ons scheidt (2003)
Ronald Giphart - Phileine zegt sorry (1997)
Arnon Grunberg – Figuranten (1991)
Hella Haasse - Oeroeg (1948)
Maarten 't Hart - Het woeden der gehele wereld (1993)
H. Heeresma - Han de Wit gaat in ontwikkelingshulp (1972)
Adriaan Jaeggi – Held van beroep (1999)

Kader Abdolah – Spijkerschrift (2000) of Het huis van de moskee (2005)
René Appel – Doorgeschoten (2003)
Frank Martinus Arion – Dubbelspel (1973)
Gerbrand Bakker - Boven is het stil (2006)
Kees van Beijnum – Over het IJ (1991)
Abdelkader Benali – Bruiloft aan zee (1996)
J.M.A. Biesheuvel – In de bovenkooi (1972, verhalen)
Ferdinand Bordewijk - Karakter (1938)*
Hafid Bouazza - De voeten van Abdullah (1996)
H.M. van den Brink - Over het water (1998)
Jeroen Brouwers - Bezonken rood (1981)
Renate Dorrestein – Verborgen gebreken (1996)
G. Durlacher – Drenkeling (1987)
Jessica Durlacher – De dochter (2000)
Frederik van Eeden – De kleine Johannes (1887)
Willem Elsschot – Lijmen & Het been (1924)* of Kaas (1933)
Anna Enquist – Het meesterstuk (1997)
Arnon Grunberg - Tirza (2006)
Hella Haasse - Heren van de thee (1992) of Sleuteloog (2002)
Maarten 't Hart - De aansprekers: roman van vader en zoon (1979) of Het psalmenoproer (2007)
Willem Frederik Hermans - De donkere kamer van Damokles (1958) of Het behouden huis (1952) of Nooit meer slapen (1966)
A.F.Th. van der Heijden - Het leven uit een dag (1988) of Advocaat van de hanen (1990)
Arthur Japin - De zwarte met het witte hart (1997) of Een schitterend gebrek (2003)
Tim Krabbé – De grot (1997)
Thomas Lieske – Gran Café Boulevard (2000
Yasmine Allas – De generaal met de zes vingers (2000)
Robert Anker - Hajar en Daan (2004)
H. Apotheker - De turkenflat (2001)
Kees van Beijnum - De oesters van Nam Kee (2000)
Marion Bloem – Geen gewoon Indisch meisje (1983)
Khalid Boudou - Het schnitzelparadijs (2001)
Remco Campert - Het leven is verrukkulluk (1961) of De Harm en MiepjeKurkstory (1983)
Simon Carmiggelt – Kroegverhalen (1962)
Rudy van Dantzig - Voor een verloren soldaat (1986)
Renate Dorrestein - Een hart van steen (1998) of Het duister dat ons scheidt (2003)
Ronald Giphart - Phileine zegt sorry (1997)
Arnon Grunberg – Figuranten (1991)
Hella Haasse - Oeroeg (1948)
H. Heeresma - Han de Wit gaat in ontwikkelingshulp (1972)
Adriaan Jaeggi – Held van beroep (1999)
Freek de Jonge - Zaansch Veem (1987)
Herman Koch – Het diner (2009)
Dirk Ayelt Kooiman - Montyn (1982)
Tim Krabbé - Het gouden ei (1988) of Vertraging (1994) of Marte Jacobs (2007)
Tom Lanoye - Kartonnen dozen (1991)
Tessa de Loo - De tweeling (1993)
Rascha Peper - Dooi (1993)
Theo Thijssen - Kees de Jongen (1923)
Jac Toes – Fotofinish (1997)
Dimitri Verhulst - De helaasheid der dingen (2006)
Geert Mak – De eeuw van mijn vader (1999)
Harry Mulisch - Twee vrouwen (1975) of
De aanslag (1982) of Siegfried (2001)
Willem Jan Otten – Specht en zoon (2004)
Gerard Reve - De avonden: een winterverhaal (1947) of De ondergang van de familie Boslowits (1950) of Lieve jongens (1973)
Jan Siebelink - Knielen op een bed violen (2005)
Theo Thijssen - De gelukkige klas (1926)
Marten Toonder - Drie verhalen van deze auteur
M. Uphoff - Het gemis (1999)
Simon Vestdijk – Ivoren wachters (1956)*
Tommy Wieringa - Joe Speedboot (2005)
Jan Wolkers - Kort Amerikaans (1962

Robert Vuisje – Alleen maar nette mensen (2008)
Leon de Winter – De ruimte van Sokolov (1992)
Jan Wolkers - Turks fruit (1969)
Annejet van de Zijl - Sonny Boy (2004)
Joost Zwagerman – De buitenvrouw (1994)
Annejet van der Zijl – Sonny boy (2004)

F. Bordewijk – Bint (1931)
Louis Couperus - De stille kracht (1900)* of Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan (1906)*
Frederik van Eeden - Van de koele meren des doods (1900)*
Marcellus Emants - Een nagelaten bekentenis (1894)*
Wille Frederik Hermans – De tranen der acacia’s (1949)
Oek de Jong – Hokwerda’s kind (2002)
Doeschka Meijsing - De tweede man (2000)
Marcel Möring – In Babylon (1997)
Tip Marugg – De morgen loeit weer aan (1988)
Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel (1992)
Multatuli - Max Havelaar (1863)
Nescio – De uitvreter, Titaantjes, Dichtertje (1918)*
Connie Palmen – De wetten (1991) of Lucifer (2007)
Thomas Rosenboom - Publieke werken (1999)
Arthur van Schendel - Het fregatschip Johanna Maria (1930)
F. Springer – Bougainville (1981)
Simon Vestdijk - Terug tot Ina Damman: de geschiedenis van een jeugdliefde (1934)* of De kellner en de levenden (1949)
Jan Wolkers – Terug naar Oegstgeest (1965)

Hugo Claus – Het verdriet van België (1983)
Arnon Grunberg – De asielzoeker (2003)
Hella Haasse – Het woud der verwachting (1949)
Bas Heijne - Onredelijkheid (2007, essays)
Frans Kellendonk - Mystiek lichaam (1986)
Joris Luyendijk – Het zijn net mensen (2006, non-fictie)
Harry Mulisch - Het stenen bruidsbed (1959)
Cees Nooteboom - Rituelen (1980)
E. du Perron – Het land van herkomst (1935)*
Gerard Reve – Op weg naar het einde (1963)
Frank Westerman - El negro en ik (2004, non-fictie)

Ik mag uit deze boeken kiezen, als iemand zin heeft om deze lijst door te nemen: welk boek kun je me aanraden?
Ik ben een pure Turk.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:48:00 #62
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73557962
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 20:13 schreef Bilmiyorem het volgende:
Boeken:
Herman Brusselmans - Ex-drummer (1994)
Van Brusselmans moet je houden. Er is ook een film van. Om een beeld te geven: een van de problemen van de altijd enigszins verknipte personages van Brusselmans heeft zo’n grote lul dat geen vrouw met hem naar bed wil en daar zit-ie erg me.
quote:
Yvonne Keuls - Het verrotte leven van Floortje Bloem (1982)
In feite een kinderboek. Gaat over drugsverslaving. Ik vond het oké toen ik 11 was of zo. DAt betekent niet dat ik het nu niet tof zou vinden, maar het is dus zeker geen moeilijk boek.
quote:
Kluun - Komt een vrouw bij de dokter (2005)
Persoonlijk haat ik Kluun. Goedkoop sentiment, slechte stijl.
quote:
Anne Frank - Het Achterhuis (1947)
Dit moet je natuurlijk ook interesseren.
quote:
Karel Glastra van Loon - De passievrucht (1999)
Dit is wat Kluun had willen zijn. Het is niet helemaal vergelijkbaar qua thematiek.
quote:
Lulu Wang – Het lelietheater (1997)
Gaat over de jeugd van de schrijfster; ze is in China opgegroeid. Ik vond het een leuk boek.
quote:
Nilgün Yerli - De garnalenpelster (1996)
Ook niet zo’n moeilijk boek, best aangrijpend. Het gaat over een Turkse wier zoon in een gevangenis in Turkije zit, verteld vanuit het perspectief van de dochter. Het gaat ook over het verhuizen naar Nederland en integratie e.d.

Het is misschien wel een interessant verhaal voor jou denk ik, aangezien ik uit je nick denk op te maken dat je van Turkse afkomst bent.
quote:
Dit gaat over iemand die langzaam dement wordt, een van Bernlefs betere boeken als je mij vraagt.
quote:
Ik vind In Afrika het interessantst. Indische Duinen gaat meer over Van Dis’ achtergrond, In Afrika is een reisverslag. Met name door Mozambique, daar is verschrikkelijk huisgehouden, en dat kom je ook tegen. Geen vrolijk boek.
quote:
Dit is wel een van de typische Maarten ’t Hart romans: gereformeerd, muziek, het zit er allemaal in. Maar wel een redelijk boeiend verhaal.
quote:
Ferdinand Bordewijk - Karakter (1938)*
Bordewijks stijl moet je echt liggen. Hij schrijft heel typisch, deels archaïsch voor onze ogen. Het gaat om een strijd tussen vader en zoon. De vader werkt de zoon continu tegen.
quote:
Willem Elsschot – Lijmen & Het been (1924)* of Kaas (1933)
Allebei geniaal.
quote:
Maarten 't Hart - De aansprekers: roman van vader en zoon (1979) of Het psalmenoproer (2007)
Ook typische van ’t Hart Romans. De aansprekers vond ik oké.
quote:
Willem Frederik Hermans - De donkere kamer van Damokles (1958) of Het behouden huis (1952) of Nooit meer slapen (1966)
Alle drie heel oké. Damokles is wel het meest gelezen, maar ik vind Nooit meer slapen eigenlijk ook heel tof.
quote:
Arthur Japin - De zwarte met het witte hart (1997) of Een schitterend gebrek (2003)
Dit zijn historische romans. Ik vind de Zwarte met het Witte Hart het leukst van deze twee. Een schitterend gebrek gaat over casanova, de zwarte met het witte hart over twee negerprinsen die naar Nederland worden gehaald.
quote:
Hé, dit is dubbel!
quote:
Theo Thijssen - Kees de Jongen (1923)
Ook een kinderboek eigenlijk.
quote:
Geert Mak – De eeuw van mijn vader (1999)
Best een leuk boek als je van geschiedenis houdt. Historici zijn soms niet zo blij met Mak, maar het gaat in feite over 100 jaar geschiedenis maar dan vanuit familie-perspectief.
quote:
Harry Mulisch - Twee vrouwen (1975) of
De aanslag (1982) of Siegfried (2001)
Bah Mulisch! Twee vrouwen is het dunst, de aanslag het leukst. In Siegfried is hij m.i. doorgeschoten in zijn Hitler-obsessie.
quote:
Gerard Reve - De avonden: een winterverhaal (1947)
Ja, lezen. Aan het eind van het jaar.
quote:
Simon Vestdijk – Ivoren wachters (1956)*
Vestdijk wordt minder gelezen, maar Ivoren Wachters vind ik wel heel leuk. Het gaat uiteindelijk over een jongen met een slecht gebit. Klinkt misschien suffer dan het is. Er is ook een film van.
quote:
Jan Wolkers - Turks fruit (1969)
Klassieker. Als je niets van Wolkers hebt gelezen, dan toch zeker lezen. Als je Wolkers al wel hebt hebt gelezen dan zou ik ’t minder prioriteit geven.
quote:
Annejet van de Zijl - Sonny Boy (2004)
Lijkt op Japin qua insteek. Het gaat over een Nederlandse vrouw die met een donkere man trouwt (voor de oorlog). Zij is ook nog veel ouder, en dat geeft best wat moeilijkheden. Aangrijpend boek.
quote:
Joost Zwagerman – De buitenvrouw (1994)
Een man die een buitenechtelijke relatie heeft en de verwikkelingen daarover.
quote:
F. Bordewijk – Bint (1931)
Heel kort. Ook heel typisch. Dit vind je leuk of je vindt het verschrikkelijk.
quote:
Louis Couperus - De stille kracht (1900)* of Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan (1906)*
Couperus is ook heel typisch qua stijl. Op de middelbare school vond ik het verschrikkelijk. Probeer 1 hoofdstuk. Ligt het je, dan lees je het uit, anders direct wegleggen.
quote:
Frederik van Eeden - Van de koele meren des doods (1900)*
De geschiedenis van een vrouw. Hoe zij zocht de koele meren des Doods, waar verlossing is, en hoe zij die vond.

Zo opent het.
quote:
Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel (1992)
Overrated. Maar dikke kans dat het goed valt bij je docent.
quote:
Multatuli - Max Havelaar (1863)
Moet je lezen eigenlijk. Maar is ook niet altijd even hedendaags qua stijl. Ook in historisch opzicht ontzettend belangrijk.
quote:
Nescio – De uitvreter, Titaantjes, Dichtertje (1918)*
Lezen onder elk beding.
quote:
Simon Vestdijk - Terug tot Ina Damman: de geschiedenis van een jeugdliefde (1934)* of De kellner en de levenden (1949)
Terug tot Ina Damman is onderdeel van z’n Anton Wachtercyclus. Tamelijk psychologisch. De kellner en de levenden is enigszins absurd. Ik denk niet dat je dat heel erg bevalt. Heeft een heel theologische insteek.
quote:
Hugo Claus – Het verdriet van België (1983)
Kan ik niet aanraden.
quote:
gaat over zijn tijd die hij in Egypte doorbrengt om Arabisch te leren en het leven daar. En hoe ‘gewoon’ het daar in veel opzichten is, met dezelfde sores als in Nederland.

De andere boeken heb ik of niet gelezen of ik ben alweer vergeten waar het over ging, of ik ben er volstrekt neutraal onder. Als ik het hierboven zich niet afraad raad ik het in feite aan.
pi_73557995
Ivoren Wachters

heb ik nog een toneelstuk van mede-geregisseerd... puik verhaal.

Vestdijk
Ja doei.
pi_73558433
Over het niveauverschil: ik heb de hele lijst gekopiëerd. Je mag een boek van het laagste niveau lezen en daarna is het de bedoeling dat je een moeilijker boek neemt.

Kluun vond ik zelf ook niet geweldig, het boek “komt een vrouw bij de dokter” heb ik al gelezen. Het is te simpel geschreven.

Hoeveel bladzijdes heeft het boek van Nilgun Yerli?

Lijmen/het been heb ik volgens mij ook al gelezen.

Lijken de boeken van Geert Mak op zijn uitzendingen?

Hoezo moet ik het boek van Gerard Reve lezen aan het eind van het jaar?

Ik heb al twee boeken van Jan Wolkers gelezen en vond er niets aan.

Welk boek raad je aan qua niveau? Ik zit in de vierde en ben een keer blijven zitten.
Ik ben een pure Turk.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:15:05 #65
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73558654
Yerli was ook iets van 150 blz. of zo niet zo heel dik. En qua uitzendingen, ja en nee natuurlijk. Het heeft wel zo’n persoonlijke insteek, dus de geschiedenis van de kleine man, maar het omvat (natuurlijk) geen interviews bijvoorbeeld.

De avonden speelt zich af aan het eind van het jaar, dus daarom zei ik het. Je kunt het in 10 dagen lezen.

Ivoren Wachters is volgens mij wel goed te lezen, de boeken van Nescio ook, de garnalenpelster ook, de Aanslag ook, Het zijn net mensen ook, die boeken van Japin lezen ook makkelijk, evenals Sonny Boy. De Passievrucht leest ook makkelijk.

Lastiger zijn verder duidelijk de oudere werken, zoals Multatuli, Couperus, Van Eeden, Bordewijk. Ook de andere boeken van Vestdijk zijn niet zo makkelijk, en de Ontdekking van de Hemel is ook b.v. echt dik.
pi_73558854
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:15 schreef Iblis het volgende:
Yerli was ook iets van 150 blz. of zo niet zo heel dik. En qua uitzendingen, ja en nee natuurlijk. Het heeft wel zo’n persoonlijke insteek, dus de geschiedenis van de kleine man, maar het omvat (natuurlijk) geen interviews bijvoorbeeld.

De avonden speelt zich af aan het eind van het jaar, dus daarom zei ik het. Je kunt het in 10 dagen lezen.

Ivoren Wachters is volgens mij wel goed te lezen, de boeken van Nescio ook, de garnalenpelster ook, de Aanslag ook, Het zijn net mensen ook, die boeken van Japin lezen ook makkelijk, evenals Sonny Boy. De Passievrucht leest ook makkelijk.

Lastiger zijn verder duidelijk de oudere werken, zoals Multatuli, Couperus, Van Eeden, Bordewijk. Ook de andere boeken van Vestdijk zijn niet zo makkelijk, en de Ontdekking van de Hemel is ook b.v. echt dik.
10 dagen.. hoeveel uur per dag?
Ik ben een pure Turk.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:29:03 #67
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73559012
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:22 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

10 dagen.. hoeveel uur per dag?
Ja, weet ik veel hoe snel jij leest . Het hoeft natuurlijk niet per se, maar het is zo’n gebruik om het te doen, je weetz. Maar het is iets van 20 pagina's per dag. Zie b.v. hier: Het integraal (her)lezen van de Avonden topic pt.II

22 december moet je dan beginnen!
pi_73559050
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:29 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ja, weet ik veel hoe snel jij leest . Het hoeft natuurlijk niet per se, maar het is zo’n gebruik om het te doen, je weetz. Maar het is iets van 20 pagina's per dag. Zie b.v. hier: Het integraal (her)lezen van de Avonden topic pt.II

22 december moet je dan beginnen!
Meestal lees ik boeken als ik net wakker word Het hangt ook van het niveau af hoe snel ik lees.
Ik lees al best lang geen boeken, het laatste boek dat ik las, was "Dochter van Isfahan".
Ik ben een pure Turk.
pi_73573321
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 16:27 schreef Iblis het volgende:
Hier heb je een overzichtje: http://www.scholieren.com/werkstukken/19309 – er staat dat de persoonlijke voornaamwoorden geen tweede naamval hebben, dat is strikt genomen niet juist, maar die wordt niet vaak gebruikt.

Dankje, ik heb ook nog iets nodig waarbij ik Adjektiv kan leren. Zelfs. gebr. bijv. nw. dus.
  zondag 11 oktober 2009 @ 14:04:31 #70
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73573660
Heb je geen boek of zo? Ik kan wel iets vinden op het internet, maar een boek is net zo gemakkelijk. Anders zou ik er een kopen.

Substantivierte Adjektive worden in feite normaal verbogen, als waren ze echte adjectieven, maar dan wordt het zelfstandign aamwoord niet geschreven en het adjectief met een hoofdletter geschreven, dus:

der alte Mann (echt adjectief) ⇒ der Alte
ein kranker Mann ⇒ ein Kranker.

für die junge Frau ⇒ für die Junge.
für den jungen Mann ⇒ für den Jungen
für die jungen Frauen ⇒ für die Jungen.

Enz.
pi_73619856
Oh, zo. Dat is een betere uitleg dan in het boek, nu snap ik het, zo moeilijk is het dus niet.

pi_73623617
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 19:12 schreef Gitaarmat het volgende:
Oh, zo. Dat is een betere uitleg dan in het boek, nu snap ik het, zo moeilijk is het dus niet.

welke methode heb je?

op hoeveel manieren kun je 't winstmarge vergroten en hoe?
Ik ben een pure Turk.
  maandag 12 oktober 2009 @ 20:37:33 #73
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73623866
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 20:31 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

welke methode heb je?

op hoeveel manieren kun je 't winstmarge vergroten en hoe?
Is dat een economievraag? Dan kun je beter hier zijn:

[Gamma] 'huiswerk en vragen topic'
pi_73623990
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 20:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

Is dat een economievraag? Dan kun je beter hier zijn:

[Gamma] 'huiswerk en vragen topic'
Ja, het is een economievraag. Ik dacht dat ik maar een huiswerktopic tussen m'n actieve topics had staan en omdat ik al eerder een vraag over economie had gepost..
Ik ben een pure Turk.
pi_73650943
Dames en Heren,

Een vriendin van mij heeft een engels repetitie maar heeft wegens omstandigheden tot de toets geen beschikking over het boek.
Nu heeft ze het grootste deel van de te leren woorden al her en der vandaan weten te plukken maar ze mist nog een deel. Het gaat om:

Het boek Of course voor VWO 4 en dan de woordjes van hoofdstuk 1, paragraaf 3

Misschien is er iemand die dit boek heeft en voor haar de betreffende woordjes wil overtypen. Ik heb echter geen idee om hoeveel woorden het gaat. Misschien gaat het om 20 woordjes, misschien om een waslijst. Mocht er echter iemand zijn die de moeite wil en kan nemen dan zou dat haar enorm helpen!

alvast bedankt!
ook niet.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:17:33 #76
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73651037
pi_73652326
quote:
gaat over zijn tijd die hij in Egypte doorbrengt om Arabisch te leren en het leven daar. En hoe ‘gewoon’ het daar in veel opzichten is, met dezelfde sores als in Nederland.
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het gaat voornamelijk over hoe onze manier van media bedrijven het beeld van het midden-oosten beïnvloedt. (haal je het niet door de war met; een goede man slaat soms zijn vrouw trouwens?).

Literair geen hoogstandje, actueel/maatschappelijk gezien juist erg belangrijk & inzichtelijk-makend. Net na dit boek uit is gekomen is er een interview met Luyendijk bij tegenlicht geweest, vond ik zelf erg goed en heb toen n.a.v. die uitzending het boek gelezen. Als de uitzending je niet boeit zal het boek je ook niet boeien.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 17:18:34 #78
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73652923
Klopt, ik haal die twee boeken door elkaar.
pi_73655551
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 16:17 schreef Iblis het volgende:
Het staat hier niet tussen? Deze lijst bijvoorbeeld?
Die had ik inderdaad al gevonden. Volgens haar zijn dat echter niet de goede ondanks dat het volgens die site de juiste lijst zou moeten zijn. Toch bedankt voor het zoeken!

Inmiddels heeft ze een klasgenoot gevonden die haar de juiste lijst heeft gegeven. Probleem opgelost dus
ook niet.
pi_73656867
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 18:46 schreef bamischijf het volgende:

[..]

Die had ik inderdaad al gevonden. Volgens haar zijn dat echter niet de goede ondanks dat het volgens die site de juiste lijst zou moeten zijn. Toch bedankt voor het zoeken!

Inmiddels heeft ze een klasgenoot gevonden die haar de juiste lijst heeft gegeven. Probleem opgelost dus
Of course is een geweldige methode, het is nog makkelijker dan vorig jaar
Ik ben een pure Turk.
pi_73731048
Is this going to be the rising of a new law in England? We will see.

Het klinkt niet... wat o wat klopt er niet?
  donderdag 15 oktober 2009 @ 22:08:03 #82
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73731075
the rise?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_73731102
Ja, de opkomst, komst van een nieuwe wet. 'Opkomst' was rise.. en upcomming was helemaal kansloos
  donderdag 15 oktober 2009 @ 22:10:26 #84
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73731164
nee als suggestie, rising naar rise. En law is ook niet het juiste woord, moet act zijn. Ik zou het simpel houden; will this lead to a new act?
pi_73731248
We shall see

klinkt beter, klopt dat?
  donderdag 15 oktober 2009 @ 22:13:13 #86
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73731272
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:12 schreef Cahir het volgende:
We shall see

klinkt beter, klopt dat?
mag allebei, kwestie van smaak
pi_73733060
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:13 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

mag allebei, kwestie van smaak
will en shall betekenen net iets anders.

Will is "zekerder"
in will wordt ook de mening/motivatie van de target meegenomen terwijl shall neutraler is.
Als het je overkomt zou je dus shall gebruiken, als je er naar op zoek gaat will.

shall is in deze context denk ik iets beter
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  donderdag 15 oktober 2009 @ 23:03:20 #88
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73733251
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:58 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Will is "zekerder"
in will wordt ook de mening/motivatie van de target meegenomen terwijl shall neutraler is.
Als het je overkomt zou je dus shall gebruiken, als je er naar op zoek gaat will.
Op http://www.dailywritingti(...)ween-will-and-shall/ staat het precies andersom in de comments; shall is zekerder.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 23:08:06 #89
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73733436
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:58 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Will is "zekerder"

shall is in deze context denk ik iets beter
Ik zou dat niet zo omschrijven. In AmE kun je shall (behalve in vragen) wel negeren, daar wordt het eigenlijk niet gebruikt, en is het eerder wat plechtstatiger. (‘We shall overcome’.)

In BrE is shall voor de eerste persoon (I/we shall).

Dat ‘shall’ neutraler is ben ik zeker niet met je eens. In documenten met eisen wordt b.v. altijd ‘SHALL’ gebruikt. Conforming application X SHALL implement. Dat is verplichting.

Of b.v.: "Will you visit hem tomorrow?" "I shall not!" – dat is sterker dan "I will not" (Of I won’t).

In vraagstellingen is ‘Shall I help you’ wel ‘normaal’.
pi_73733637
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 23:08 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik zou dat niet zo omschrijven. In AmE kun je shall (behalve in vragen) wel negeren, daar wordt het eigenlijk niet gebruikt, en is het eerder wat plechtstatiger. (‘We shall overcome’.)

In BrE is shall voor de eerste persoon (I/we shall).

Dat ‘shall’ neutraler is ben ik zeker niet met je eens. In documenten met eisen wordt b.v. altijd ‘SHALL’ gebruikt. Conforming application X SHALL implement. Dat is verplichting.

Of b.v.: "Will you visit hem tomorrow?" "I shall not!" – dat is sterker dan "I will not" (Of I won’t).

In vraagstellingen is ‘Shall I help you’ wel ‘normaal’.
Met neutraal bedoelde ik psychologische neutraliteit.
will impliceert iets van motivatie terwijl shall "gewoon zo is".

The most influential proponent of the distinction was John Wallis, whose 1653 Grammatica Linguae Anglicanae stated "The rule is... to express a future event without emotional overtones, one should say I shall, we shall, but you/he/she/they will; conversely, for emphasis, willfulness, or insistence, one should say I/we will, but you/he/she/they shall".

haha maakt t niet duidelijjker....
pi_73753464
Ik wil een klein berichtje sturen naar iemand in Brazilie, maar volgens mij zit het vol grammaticafouten xD
Zou iemand er even naar willen kijken?

I'm sorry for my late message.
But I was very busy with my homework.
Now i have finally one week atumnvacation.
I'm glad to hear that everything goes fine there in Brasil.
I hope that you soon come to the Netherlands.

Dit moet het voorstellen :

Sorry dat ik pas zo laat een berichtje terugstuur, maar ik was erg veel bezig met huiswerk.
Nu heb ik eindelijk een week herfstvakantie.
Ik ben blij om te horen dat alles goed gaat daar in Brazilië.
Ik hoop dat jullie snel naar Nederland komen het lijkt me leuk jullie te zien
.
pi_73753788
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:35 schreef Christina09 het volgende:
Ik wil een klein berichtje sturen naar iemand in Brazilie, maar volgens mij zit het vol grammaticafouten xD
Zou iemand er even naar willen kijken?

I'm sorry for my late message.
But I was very busy with my homework.
Now i have finally one week atumnvacation.
I'm glad to hear that everything goes fine there in Brasil.
I hope that you soon come to the Netherlands.

Dit moet het voorstellen :

Sorry dat ik pas zo laat een berichtje terugstuur, maar ik was erg veel bezig met huiswerk.
Nu heb ik eindelijk een week herfstvakantie.
Ik ben blij om te horen dat alles goed gaat daar in Brazilië.
Ik hoop dat jullie snel naar Nederland komen het lijkt me leuk jullie te zien
.
Het meeste klopt wel maar loopt gewoon niet echt vloeiend. Wel een echte fout, je kunt een zin nooit met Maar beginnen. Dus een commatje na message. Ook is holidays beter dan vacation.

dit loopt denk ik iets lekkerder:
I'm sorry formy late message (reaction?), but I've been very buisy with my homework.
Thankfully, my holidays (denk dat er geen herfstvakantie woord is zoals wij t gebruiken weet t niet zeker) just started.
Im really happy to hear that everything is going well in Brazil, I hope that you can manage to come over to the Netherlands soon, it would be great meeting you (seeing you / seeing you in real life) hangt een beetj f van hoe je elkaar kent en of je elkaar al eerder in t echt hebt gezien.
pi_73884473
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:43 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Het meeste klopt wel maar loopt gewoon niet echt vloeiend. Wel een echte fout, je kunt een zin nooit met Maar beginnen. Dus een commatje na message. Ook is holidays beter dan vacation.

dit loopt denk ik iets lekkerder:
I'm sorry formy late message (reaction?), but I've been very buisy with my homework.
Thankfully, my holidays (denk dat er geen herfstvakantie woord is zoals wij t gebruiken weet t niet zeker) just started.
Im really happy to hear that everything is going well in Brazil, I hope that you can manage to come over to the Netherlands soon, it would be great meeting you (seeing you / seeing you in real life) hangt een beetj f van hoe je elkaar kent en of je elkaar al eerder in t echt hebt gezien.
Als dit naar iemand in Brazilie wordt gestuurd zou ik eerder AmE gebruiken dan BrE. Tevens zijn je zinnen af en toe te complex. Probeer het altijd simpel te houden.

I'm sorry for my late response, but in the past weeks I've been very busy with schoolwork. However, Fall Break just started and I got lots of free time now. I'm glad that everything is going fine in Brasil. I hope you can go to the Netherlands soon so we can finally see each other.
pi_74125203
Ma mère a une petite Renault, que/qui je peux emprunter

que of qui?
Ripped her heart out right before her eyes! Eyes over easy, eat it! Eat it! Eat it!
pi_74125561
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 20:12 schreef IkBenOzan het volgende:

que of qui?
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht toch echt qui
I'm not lost, it's just I've no idea where I am
pi_74128728
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 20:12 schreef IkBenOzan het volgende:

que of qui?
Ik denk que, want het gaat om "une petite Renault" en dat is toch een lijdend voorwerp. Als het om je moeder ging, was het qui geweest.
Ik ben een pure Turk.
pi_74192765
(ik wil graag weten) Of het soort huis waar je in woont iets te maken heeft met bewonerskenmerken.. Zonder te kijken naar de waarde dan he.

of een koophuis in bezit hebbend een bewonerskenmerk is
Ripped her heart out right before her eyes! Eyes over easy, eat it! Eat it! Eat it!
  donderdag 29 oktober 2009 @ 16:53:06 #98
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74192932
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 16:49 schreef IkBenOzan het volgende:
(ik wil graag weten) Of het soort huis waar je in woont iets te maken heeft met bewonerskenmerken.. Zonder te kijken naar de waarde dan he.

of een koophuis in bezit hebbend een bewonerskenmerk is
Is dat niet meer iets voor [Gamma] 'huiswerk en vragen topic' ?
pi_74193049
Oh, bedankt.
pi_74231829
Zou iemand me een klein beetje op weg kunnen helpen bij het vak 'Taalfilosofie'? Ik snap werkelijk maar voor de helft waar het over gaat. De opdracht is nu om een artikel van een filosofe samen te vatten. Het gaat over substitutie en co-referentiële namen trouwens.

Het artikel van Saul
De opdracht

Alvast bedankt. Zit hier al andere teksten door te lezen om deze te begrijpen, maar het kwartje wil maar niet vallen. Wat heb ik toch een hekel aan die analytische, droge, saaie en abstracte filosofie.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2009 18:56:04 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')