quote:
Van Brusselmans moet je houden. Er is ook een film van. Om een beeld te geven: een van de problemen van de altijd enigszins verknipte personages van Brusselmans heeft zo’n grote lul dat geen vrouw met hem naar bed wil en daar zit-ie erg me.
quote:
Yvonne Keuls - Het verrotte leven van Floortje Bloem (1982)
In feite een kinderboek. Gaat over drugsverslaving. Ik vond het oké toen ik 11 was of zo. DAt betekent niet dat ik het nu niet tof zou vinden, maar het is dus zeker geen moeilijk boek.
quote:
Kluun - Komt een vrouw bij de dokter (2005)
Persoonlijk haat ik Kluun. Goedkoop sentiment, slechte stijl.
quote:
Anne Frank - Het Achterhuis (1947)
Dit moet je natuurlijk ook interesseren.
quote:
Karel Glastra van Loon - De passievrucht (1999)
Dit is wat Kluun had willen zijn. Het is niet helemaal vergelijkbaar qua thematiek.
quote:
Lulu Wang – Het lelietheater (1997)
Gaat over de jeugd van de schrijfster; ze is in China opgegroeid. Ik vond het een leuk boek.
quote:
Nilgün Yerli - De garnalenpelster (1996)
Ook niet zo’n moeilijk boek, best aangrijpend. Het gaat over een Turkse wier zoon in een gevangenis in Turkije zit, verteld vanuit het perspectief van de dochter. Het gaat ook over het verhuizen naar Nederland en integratie e.d.
Het is misschien wel een interessant verhaal voor jou denk ik, aangezien ik uit je nick denk op te maken dat je van Turkse afkomst bent.
quote:
Bernlef - Hersenschimmen (1984)
Dit gaat over iemand die langzaam dement wordt, een van Bernlefs betere boeken als je mij vraagt.
quote:
Adriaan van Dis - In Afrika (1991)
of Indische duinen (1994)
Ik vind In Afrika het interessantst. Indische Duinen gaat meer over Van Dis’ achtergrond, In Afrika is een reisverslag. Met name door Mozambique, daar is verschrikkelijk huisgehouden, en dat kom je ook tegen. Geen vrolijk boek.
quote:
Maarten 't Hart - Het woeden der gehele wereld (1993)
Dit is wel een van de typische Maarten ’t Hart romans: gereformeerd, muziek, het zit er allemaal in. Maar wel een redelijk boeiend verhaal.
quote:
Ferdinand Bordewijk - Karakter (1938)*
Bordewijks stijl moet je echt liggen. Hij schrijft heel typisch, deels archaïsch voor onze ogen. Het gaat om een strijd tussen vader en zoon. De vader werkt de zoon continu tegen.
quote:
Willem Elsschot – Lijmen & Het been (1924)* of Kaas (1933)
Allebei geniaal.
quote:
Maarten 't Hart - De aansprekers: roman van vader en zoon (1979) of Het psalmenoproer (2007)
Ook typische van ’t Hart Romans. De aansprekers vond ik oké.
quote:
Willem Frederik Hermans - De donkere kamer van Damokles (1958) of Het behouden huis (1952) of Nooit meer slapen (1966)
Alle drie heel oké. Damokles is wel het meest gelezen, maar ik vind Nooit meer slapen eigenlijk ook heel tof.
quote:
Arthur Japin - De zwarte met het witte hart (1997) of Een schitterend gebrek (2003)
Dit zijn historische romans. Ik vind de Zwarte met het Witte Hart het leukst van deze twee. Een schitterend gebrek gaat over casanova, de zwarte met het witte hart over twee negerprinsen die naar Nederland worden gehaald.
quote:
Bernlef - Hersenschimmen (1984)
Hé, dit is dubbel!

quote:
Theo Thijssen - Kees de Jongen (1923)
Ook een kinderboek eigenlijk.
quote:
Geert Mak – De eeuw van mijn vader (1999)
Best een leuk boek als je van geschiedenis houdt. Historici zijn soms niet zo blij met Mak, maar het gaat in feite over 100 jaar geschiedenis maar dan vanuit familie-perspectief.
quote:
Harry Mulisch - Twee vrouwen (1975) of
De aanslag (1982) of Siegfried (2001)
Bah Mulisch! Twee vrouwen is het dunst, de aanslag het leukst. In Siegfried is hij m.i. doorgeschoten in zijn Hitler-obsessie.
quote:
Gerard Reve - De avonden: een winterverhaal (1947)
Ja, lezen. Aan het eind van het jaar.
quote:
Simon Vestdijk – Ivoren wachters (1956)*
Vestdijk wordt minder gelezen, maar Ivoren Wachters vind ik wel heel leuk. Het gaat uiteindelijk over een jongen met een slecht gebit.

Klinkt misschien suffer dan het is. Er is ook een film van.
quote:
Jan Wolkers - Turks fruit (1969)
Klassieker. Als je niets van Wolkers hebt gelezen, dan toch zeker lezen. Als je Wolkers al wel hebt hebt gelezen dan zou ik ’t minder prioriteit geven.
quote:
Annejet van de Zijl - Sonny Boy (2004)
Lijkt op Japin qua insteek. Het gaat over een Nederlandse vrouw die met een donkere man trouwt (voor de oorlog). Zij is ook nog veel ouder, en dat geeft best wat moeilijkheden. Aangrijpend boek.
quote:
Joost Zwagerman – De buitenvrouw (1994)
Een man die een buitenechtelijke relatie heeft en de verwikkelingen daarover.
quote:
F. Bordewijk – Bint (1931)
Heel kort. Ook heel typisch. Dit vind je leuk of je vindt het verschrikkelijk.
quote:
Louis Couperus - De stille kracht (1900)* of Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan (1906)*
Couperus is ook heel typisch qua stijl. Op de middelbare school vond ik het verschrikkelijk. Probeer 1 hoofdstuk. Ligt het je, dan lees je het uit, anders direct wegleggen.
quote:
Frederik van Eeden - Van de koele meren des doods (1900)*
De geschiedenis van een vrouw. Hoe zij zocht de koele meren des Doods, waar verlossing is, en hoe zij die vond.Zo opent het.
quote:
Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel (1992)
Overrated. Maar dikke kans dat het goed valt bij je docent.
quote:
Multatuli - Max Havelaar (1863)
Moet je lezen eigenlijk. Maar is ook niet altijd even hedendaags qua stijl. Ook in historisch opzicht ontzettend belangrijk.
quote:
Nescio – De uitvreter, Titaantjes, Dichtertje (1918)*
Lezen onder elk beding.quote:
Simon Vestdijk - Terug tot Ina Damman: de geschiedenis van een jeugdliefde (1934)* of De kellner en de levenden (1949)
Terug tot Ina Damman is onderdeel van z’n Anton Wachtercyclus. Tamelijk psychologisch. De kellner en de levenden is enigszins absurd. Ik denk niet dat je dat heel erg bevalt. Heeft een heel theologische insteek.
quote:
Hugo Claus – Het verdriet van België (1983)
Kan ik niet aanraden.
quote:
Joris Luyendijk – Het zijn net mensen (2006, non-fictie)
gaat over zijn tijd die hij in Egypte doorbrengt om Arabisch te leren en het leven daar. En hoe ‘gewoon’ het daar in veel opzichten is, met dezelfde sores als in Nederland.
De andere boeken heb ik of niet gelezen of ik ben alweer vergeten waar het over ging, of ik ben er volstrekt neutraal onder.

Als ik het hierboven zich niet afraad raad ik het in feite aan.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.