ik maak hieruit op dat je stoppoging is mislukt?quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Om heel eerlijk te zijn, hoeven de asbakken van mij ook niet terug te keren op het buro. Ik vind het wel prima zo. Bovendien ben ik toch het merendeel van de dag op pad, wat mij voldoende gelegenheid biedt om een stuk in mn reet te paffen.
Ik vind Wiel Maessen overigens een vreemde kerel. Dat is een funadamentalische roker optima forma.
Een juiste observatiequote:Op woensdag 13 mei 2009 10:54 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ik maak hieruit op dat je stoppoging is mislukt?
ach volgende keer beterquote:Op woensdag 13 mei 2009 11:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een juiste observatieEen vakantie naar Egypte is geen goed plan wanneer je een stoppoging onderneemt, dat weet ik nu wel.
Maar waarom is dat nou constant alles of niets.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:39 schreef MikeyMo het volgende:
Ik denk niet dat na 5 jaar een rookbeleid te hebben gehad bij iedereen weer de asbakjes op het bureau zullen terugkeren. Als niet roker sta je immers niet meer te springen om 8 uur per dag in de wolken van je collega;s te zitten en elke dag stinkend naar huis te moeten
Dit is overigens wel waar die Ton Wurtz en Wiel Maessen voor strijden
Een zwarte dagquote:Op donderdag 14 mei 2009 08:55 schreef MikeyMo het volgende:
stukje nostalgie uit de éénmalige Nu.nl kranten uitgave
[ afbeelding ]
quote:Horeca blijft zuchten onder het rookverbod
BREDA - Terwijl de buurtkroegen weer blauw staan van de rook en de euforie rond de asbakken groot is, overziet Peter Werther van Koninklijke Horeca Nederland het slachtveld dat het rookverbod tot dusver in Breda heeft aangericht.
De evaluatie leidt tot weinig vrolijkheid. De loyaliteit binnen de horeca is ernstig aangetast. De uitspraak in de zaak Victoria zal de verhoudingen geen goed doen, voorspelt Werther.
De eenmansbedrijven staan te juichen, zoveel is duidelijk. Maar de huiskamerkroegen die wél afhankelijk zijn van personeel, moeten vrezen dat hun klanten naar de rokerskroegen gaan overlopen.
"Eerst werden de kleine cafés het zwaarst getroffen. Nu schuift die grens iets op. De horeca zucht nog steeds onder het rookverbod."
Werther denkt dat ondernemers nu manieren gaan bedenken om de wankele wet te omzeilen. Rare constructies met bv's, aandelen of vennootschappen, dit alles erop gericht om het personeel mede-eigenaar te maken.
Laurens Meyer, in bezit van vele horecazaken in Breda en ver daarbuiten, wijst erop dat de zaak Victoria nog een vervolg krijgt bij de Hoge Raad. Als minister Klink ook hier bakzeil haalt, durft Meyer te dromen van een drastische aanpassing van het rookverbod.
"De politiek stond aanvankelijk als een blok achter het anti-rookbeleid, maar de tegenstand neemt toe. De schaduwkant van het rookverbod wordt nu zichtbaar. Het blijkt dat veel cafés niet de ruimte hebben om een rokersruimte te creëren. Deklanten gaan noodgedwongen op straat staan. Dat veroorzaakt een hoop overlast."
Ook Werther hoopt op een herziening van de wet. Wat hem betreft gaan de arbeidsomstandigheden een grote rol spelen. "Waarom een rookverbod als de lucht voldoende wordt gefilterd?"
quote:Slag gewonnen, oorlog duurt voort
HASSELT/VOLLENHOVE - Hoewel de asbakken bij café's De Moespot en Ad'vundum nooit van tafel zijn gehaald, zijn beide uitbaters enorm blij dat het rookverbod door een uitspraak van het gerechtshof van Den Bosch een flinke knauw heeft gekregen.
De rechter die uitspraak deed in een rookaffaire tussen een kroeg uit Breda en het Openbaar Ministerie kwam tot de conclusie dat het verbod voor kleine kroegen, zonder personeel, niet geldig is. Reden voor kleine café's om de asbakken gelijk terug op tafel te zetten en samen met klanten een flinke hijs te nemen. "Het is een grote opluchting, maar het is niet meer dan terecht", aldus Reinier Belt, eigenaar van café De Moespot, onder de rook van Vollenhove. "De overheid heeft geprobeerd de toekomst van de kleine horecabedrijven te vernaggelen, om dat woord maar eens te gebruiken. Geweldig dat dat nu een halt wordt toegeroepen. Het verbod is ingesteld als bescherming van het personeel, nou dat heb ik niet. Waarom zou er hier dan niet gerookt mogen worden?"
"Schadeclaims!", schreeuwen de kleine kroegen her en der in het land. Belt ziet er voorlopig vanaf. "Tuurlijk, ieder bedrijf ondervindt schade van het rookverbod, maar om al die procedures te starten, dat kost ook een hoop geld. Trouwens, zoveel omzet heb ik niet verloren. Stamgasten, roker of niet, komen trouw naar het café. Maar het is wel onomstotelijk bewezen, een kroeg en een peuk horen bij elkaar."
Hoewel 'de vijand' een beste klap te verduren heeft gekregen, is de oorlog nog niet gewonnen. Het OM ging na de uitspraak onmiddellijk in cassatie bij de Hoge Raad. Maar een begin van het einde van het verbod is de voorlopige uitspraak van de rechter volgens de uitbaters wel. Zo vindt ook Dunya Mekkelholt van Ad'vundum in Hasselt, dat zich vanaf minuut één tegen het verbod keerde, dat de kleine kroegen een grote slag geslagen hebben. "Zelf volgde ik het nieuws niet allemaal, maar na de rechtszaak kreeg ik allerlei sms'jes met felicitaties. Kortom, geweldig nieuws. De minister heeft het nog langer volgehouden dan ik dacht, maar nu zullen ze uiteindelijk toch zwichten. Met het rookverbod is de kleinere horeca onevenredig hard getroffen. Tijd dat dit definitief wordt rechtgezet."
quote:Uitspraak raakt één café in Vechtdal
VECHTDAL - Bij Café James Dean in Ommen staan deze donderdagavond niet direct de asbakken uitnodigend op de bar. Uitbaters Anneke Roozeboom en Henk Meijerink zijn blij met de uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch over het rookverbod. Voor horecagelegenheden zonder personeel staat het niet goed opgeschreven in de wet, aldus het gerechtshof.
Anneke Roozeboom is blij met de uitspraak, maar wil liever niet te vroeg juichen. "Het is nog afwachten of het helemaal rond komt. De Hoge Raad moet zich er ook nog over uitspreken."
James Dean is het enige café in Ommen zonder werknemers. Het café heeft flink te duchten van het rookverbod. "We merken het goed in onze portemonnee."
Tot nu toe hebben ze geen bezoeken gehad van controleurs van de Voedsel en Waren Autoriteit. "We hebben nog geen boetes gehad, maar we zijn ook voorzichtig. Alleen 's avonds laat, als het rustig is zetten we nog wel eens de asbak neer. Je loopt nog steeds risico op een boete, dus we staan het roken pas weer echt toe als het officieel is."
Roozeboom vindt het ook geen prettig idee om zelf haar bar onbeheerd achter te laten als ze buiten een sigaretje wil roken, maar dat komt ook voor. Over een eventuele schadeclaim tegen de Staat heeft ze nog helemaal niet nagedacht. " Wij zijn ook niet verbonden aan een vereniging of iets dergelijks. We kijken het allemaal nog even aan."
Bij Café De Brouwerij in Nieuwleusen hebben de nieuwe uitbaters Roelina Mulder en Marco Brouwer in het weekeind nog een extra meisje in dienst. "Dus die uitspraak van het gerechtshof is niet op ons van toepassing. Wij zijn zeven dagen in de week open, zonder personeel redden we het niet." Het stel heeft sinds 1 maart het café van de ouders van Brouwer overgenomen. "En zaterdag vieren we de overname en tegelijk het tienjarig bestaan van het café." Roken mag in een tussenruimte in het café, daar heeft de Voedsel en Waren Autoriteit toestemming voor gegeven. "Wel een beetje mal hoor, als je personeel zelf ook rookt, maar gelukkig hebben we die ruimte, want buiten is het heel lastig, met overlast voor de buren en soms een kapot glas. Je voelt je soms net een politieagent."
Bij De Brinkhof in Dalfsen is het rookverbod nooit echt een probleem geweest. "Wij hebben op zaterdagavond een restaurantavond, dan wordt er sowieso niet gerookt binnen. Vrijdags na een uur of negen, als het diner klaar is, komen er veel café-gasten. Sinds het rookverbod is de sfeer wel veranderd. Het is veel ongezelliger met mensen die steeds naar buiten lopen om te roken. Gelukkig is het met dit mooie weer minder een probleem, dan zitten er toch veel mensen op het terras onder de overkapping."
quote:Klein café huiverig met terugzetten asbak
APELDOORN - De wet verplicht niet tot het instellen van een rookverbod in kleine cafés, stelde het Gerechtshof in Den Bosch deze week. Toch is roken ook in zaken zonder personeel officieel nog verboden. Een rondgang langs Apeldoornse eenmanszaken.
De uitspraak van het hof in Den Bosch werd dinsdag met veel gejuich ontvangen in café De Buurman, zegt eigenaar Jongkwan Chen. ,,De asbakken zijn meteen weer op tafel gezet.''
Toch zijn lang niet alle Apeldoornse eenmanszaken zo voortvarend. Sommige uitbaters zien door de bomen het bos niet meer, blijkt uit een rondgang langs diverse Apeldoornse cafés die zonder personeel werken.
Wat mag nou wel en wat mag niet?
Maar een ding staat als een paal boven water: het rookverbod is een blijft een voornaam gespreksthema in het café, zeggen uitbaters. ,,Iedereen vindt het eigenlijk belachelijk'', zegt Chen van café De Buurman aan de Arnhemseweg over het rookverbod. ,,Mensen hebben toch eigen keus om te roken?'' Mocht Chen nu een boete krijgen, dan zal hij die naar eigen zeggen aanvechten.
Bertus Kuiper, eigenaar van Café 't Poortje aan de Adelaarslaan, ziet in de uitspraak van het hof geen aanleiding om het beleid te wijzigen. ,,De asbakken waren van tafel en die blijven voorlopig ook van tafel. Ik heb weinig zin om tegen de regels in te gaan.''
Kuiper vindt de ophef rond het rookverbod sowieso overdreven. ,,Iedereen heeft er jaren naar toe kunnen leven. Maar op het moment dat het rookverbod er was, begonnen ze te klagen.''
Kuiper heeft niet veel last gehad van het rookverbod. ,,Ik heb meer last gehad van de griepgolf, afgelopen winter. Driekwart van mijn klanten was ziek.''
Miranda van Tongeren runt op donderdag en vrijdag in haar eentje haar zaak Tapperij den Olifant aan de Kapelstraat. ,,Op zaterdag heb ik wel personeel. Mensen vroegen al aan me of op donderdag en vrijdag de asbak terug zou keren. Daar zie ik vanaf. Als ik het nu toesta en straks terug moet draaien is dat veel lastiger uit te leggen, dan nu de regels volgen.''
De eigenaar van café De Kluis op winkelcentrum De Mheen weet nog niet precies waar hij aan toe is. ,,In feite is het goed nieuws'', zegt Kem Ence over de uitspraak van het hof. ,,Maar ik heb één medewerker die werkt op basis van een nul-uren contract. Wat betekent dat nou voor mij? Het is erg lastig om er achter te komen hoe het nu precies zit.'' Hij laat de asbak voorlopig dan ook nog in de kast staan.
Café Back in Town in Ugchelen zet de asbakken ook nog niet terug. ,,Gelukkig hebben wij een uitzonderlijk mooi terras'', zegt Toon Hartgers. ,,Maar als definitief blijkt dat roken in een kleine kroeg mag, zet ik de asbak zo snel mogelijk weer neer.''
quote:Uitspraak gerechtshof leidt tot vals optimisme
De uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch heeft de uitbaters van het Bredase café Victoria in hoger beroep vrijgesproken van overtreding van het rookverbod. Deze vrijspraak geldt echter alleen voor café Victoria en betekent dus niet dat er vanaf vandaag in kleine cafés zonder personeel weer gerookt mag worden. KWF Kankerbestrijding vindt het jammer dat er onduidelijkheid blijft bestaan over het rookverbod in eenmanszaken in de horeca. Horecazaken met personeel (zo’n 90-95 procent horecazaken) blijven wel rookvrij.
Later deze maand volgt nog de uitspraak van het gerechtshof in Leeuwarden aangaande een vergelijkbare zaak van een café in Groningen. Het ministerie van VWS wil eerst wachten op uitspraak van gerechtshof. Het ministerie zegt in een reactie te wachten met een wetswijziging tot het gerechtshof in Leeuwarden. Volgens en woordvoerder van VWS gaat Klink niet in cassatie als VWS ook die zaak verliest: ‘an gaat de minister kijken in hoeverre de wetgeving aangepast moet worden.’ KWF Kankerbestrijding is een voorstander van het rookverbod in de gehele horeca. Stefan Wigger, beleidsmedewerker tabaksontmoediging: “Het rookverbod is primair bedoeld om mensen die in de horeca werken te beschermen tegen kankerverwekkende tabaksrook. Of dat nou een éénmanszaak is of niet, maakt niet uit. Bescherming is voor iedereen van belang. Onderzoeken in landen waar er een algeheel rookverbod is, hebben aangetoond dat de gezondheid van horecamedewerkers significant verbeterd. Daarnaast is het een goede bijkomstigheid dat ook bezoekers die in horecagelegenheden komen, niet gedwongen worden om tabaksrook in te ademen. Dit is pure gezondheidswinst.
Volgens Wigger is de uitspraak opnieuw bewijs dat de regelgeving eenduidig moet zijn in dit soort zaken. De horeca is bij de instelling van de rookvrije horeca tegemoet gekomen door rookruimtes toe te staan. De rookruimtes zijn nu een splijtzwam geworden op dit punt. KWF Kankerbestrijding zal Minister Klink van harte steunen indien hij het nodig acht om de wetgeving hierover aan te passen. Uiteindelijk dient de volksgezondheid het zwaartepunt te zijn in deze discussie.
Aaah De Stentor gaat weer los, zie ikquote:Op donderdag 14 mei 2009 09:34 schreef MikeyMo het volgende:
Nou lange stilte staan de kranten en nieuwssites weer in het teken van het rookverbod. Een kleine greep:
[..]
[..]
[..]
[..]
quote:Klink betreurt onduidelijkheid rond rookverbod
DEN HAAG - Minister Ab Klink (Volksgezondheid) betreurt de ''politieke en maatschappelijke onduidelijkheid'' die is ontstaan over de rookvrije horeca.
Dat schrijft de bewindsman donderdag aan de Tweede Kamer in aanloop naar het spoeddebat van donderdagavond over het rookverbod.
Dinsdag sprak het gerechtshof in Den Bosch café Victoria in Breda vrij van overtreding van het rookverbod.
Volgens het hof ontbreekt een deugdelijke wettelijke grondslag voor een verbod in horecazaken zonder personeel. Café De Kachel in Groningen werd eerder wel veroordeeld. In deze zaak volgt eind mei nog een hoger beroep voor het hof in Leeuwarden.
Tot die tijd wil Klink niet kwijt hoe het verder moet met het rookverbod. Wat hem betreft wordt het spoeddebat vooral procedureel van aard.
ziet er gewoon naar uit dat de wet "gerepareerd" gaat wordenquote:Tweede Kamer wil rookverbod houden
De horeca moet hoe dan ook rookvrij, vindt een meerderheid in de Tweede Kamer. Als de regels moeten worden veranderd, dan moet dat maar, vindt de coalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie.
Dinsdag sprak het gerechtshof in Den Bosch een café zonder personeel vrij van de overtreding van het rookverbod. Volgens het hof is er geen wettelijke basis voor zo'n verbod.
Minister Klink wil nog niet reageren. Hij schrijft wel aan de Tweede Kamer dat hij de onduidelijkheid betreurt. Het gerechtshof in Leeuwarden behandelt binnenkort een soortgelijke zaak. Daarna bepaalt Klink zijn standpunt.
Dat zal veel mensen in het verkeerde keelgat schieten. De sfeer zal zo alleen maar grimmiger worden. Sowieso ben ik heel benieuwd hoe ze wet willen repareren. De Tabakswet zodanig aanpassen dat de bescherming niet alleen voor werknemers geldt maar ook voor zelfstandigen? Waarop willen ze dat baseren? Je mag jezelf geen schade meer berokkenen? Succes met die constructie.quote:Op donderdag 14 mei 2009 18:15 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ziet er gewoon naar uit dat de wet "gerepareerd" gaat worden
quote:Jongens jongens toch, lees dat arrest nou eens echt. Er staat helemaal niet dat het rookverbod onevenredig is. Het Hof heeft gezegd dat het ministerieel besluit geen/ onvoldoende wettelijke basis heeft. Op grond van de wet had de minister niet kunnen besluiten tot een rookverbod voor ondernemers zonder personeel. De tweede kamer had namelijk de zin: 'Artikel 10 lid 2 is van overeenkomstige toepassing' uit artikel 11a geschrapt tijdens de behandeling. Nu dat er even in een spoedwetje in zetten en klaar is Ab.
mr. Rugje | 12-05-09 | 12:48
Vanaf nu word er nog harder gerookt in de gemiddelde kroeg, het verbod is al niet meer te redden.quote:Op donderdag 14 mei 2009 18:59 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat zal veel mensen in het verkeerde keelgat schieten. De sfeer zal zo alleen maar grimmiger worden. Sowieso ben ik heel benieuwd hoe ze wet willen repareren. De Tabakswet zodanig aanpassen dat de bescherming niet alleen voor werknemers geldt maar ook voor zelfstandigen klanten? Waarop willen ze dat baseren? Je mag jezelf geen schade meer berokkenen? Succes met die constructie.
En nog steeds blijven we gewoon roken. Er is geen draagvlak onder de doelgroep dus de wet is net zo reddeloos verloren als de opiumlijst.quote:Op donderdag 14 mei 2009 18:15 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Bij wetgeving praat je niet over doelgroepen, die geldt gewoon voor iedereen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 19:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En nog steeds blijven we gewoon roken. Er is geen draagvlak onder de doelgroep dus de wet is net zo reddeloos verloren als de opiumlijst.
Wetgeving word uiteindelijk uitgevoerd door degene die er mee te maken hebben: de doelgroep. Dat zijn in dit geval stappers en café bazen die geen boodschap hebben aan het rookverbod. Een wet kan niet uitgevoerd worden door de wetgever of controlerende instanties. Dat blijkt uit het feit dat er massaal (illegale) drugs gebruikt worden en er massaal gerookt word in de horeca.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:09 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Bij wetgeving praat je niet over doelgroepen, die geldt gewoon voor iedereen.
Dat gebeurd ook al niet, jammer maar helaas.quote:
Uiteraard, geluisterd naar het volk word er immers toch niet.quote:Op donderdag 14 mei 2009 18:15 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
quote:Rookcafé De Kachel vraagt aanhouding hoger beroep
Cassatie van het OM in het hoger beroep tegen café Victoria is aanleiding voor het Groningse café De Kachel om uitstel te vragen voor het geplande hoger beroep van vrijdag 29 mei. Het rookcafe acht de behandeling op dit moment 'niet zinvol'.
Café De Kachel heeft het Gerechtshof in Leeuwarden vandaag verzocht de behandeling van het hoger beroep aan te houden totdat de Hoge Raad heeft beslist over de (on)wettigheid van het rookverbod voor cafés zonder personeel.
Aangezien het in beide rook-rechtszaakzaken om dezelfde casus gaat vind Stichting Red de Kleine Horecaondernemer (KHO) dat 'uit oogpunt van rechtszekerheid, procesefficiëntie en kostenminimalisatie wenselijk is om in de zaak van De Kachel het oordeel van de Hoge Raad in de zaak Victoria eerst af te wachten'.
Of de rechter ingaat op de aanhouding is nog niet bekend. Het is mogelijk dat de rechter pas op 29 mei laat weten of de zaak wordt uitgesteld of dat de zaak alsnog deze dag wordt behandeld.
Mooi tochquote:Op donderdag 14 mei 2009 23:30 schreef MikeyMo het volgende:
hoe langer ik Klink hoor praten des te groter ik de kans acht dat de wet gerepareerd wordt
Omdat dit niet werkt!quote:Op vrijdag 15 mei 2009 00:12 schreef McKillem het volgende:
[..]
Want? Wat is er mis met de situatie zoals hij nu is?
Rook kroegen en rookvrije kroegen.
Dit gaat er helaas bij veel rokers niet in.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 00:38 schreef botterfly het volgende:
[..]
Omdat dit niet werkt!
Niet rokers passen zich aan, aan de rokers! Dat betekent dat er volgens de rokers in alle kroegen gerookt moet kunnen worden.
Zodra een groep mensen waarvan er enkele roken naar een niet-roken cafe gaan blijven ze daar niet lang want de rokers willen weer roken! Daarom werkt het niet met een niet-roken cafe! Na een half uur staan de rokers buiten vanwege hun verslaving.
Trust me been there done that!
En de horeca heeft liever dat er overal gerookt mag worden, het liefst zonder dat daar verplichtingen tegenver staan mbt afzuiginstallaties...quote:Op vrijdag 15 mei 2009 00:26 schreef bloodymary het volgende:
Ja, maar dat wil de rookmaffia dus niet, die willen perse alles rookvrij.
ik zou het prachtig vinden als de wet idd gerepareerd wordt en zo'n KHO weer helemaal van voren af aan kan beginnenquote:
quote:Klink wil wet wijzigen voor rookverbod
Minister Ab Klink (Volksgezondheid) wil de regels aanpassen als dat nodig mocht zijn om het algehele rookverbod voor de horeca overeind te houden. Dat zei hij in een spoeddebat in de Tweede Kamer over de rookvrije horeca. Dinsdag oordeelde het gerechtshof in Den Bosch dat een deugdelijke wettelijke grondslag voor een rookverbod in cafés zonder personeel ontbreekt.
Net als voor een meerderheid van de Tweede Kamer blijft voor Klink een algeheel rookverbod recht overeind staan. In zijn ogen bestaat er in de praktijk nu geen onderscheid tussen eenmanszaken en cafés waar wel werknemers achter de tap staan. Maar als het nodig is dit formeel ook nog anders te regelen, wil Klink daar niet voor weglopen.
Betreuren
Regeringspartijen PvdA en CDA riepen de minister op om snel op een rijtje te zetten welke mogelijkheden hij heeft om de wet aan te passen. Klink zei de maatschappelijke en politieke onduidelijkheid die over het rookverbod voor kroegen zonder personeel is ontstaan te betreuren. Maar hij gaat pas kijken naar een eventuele aanpassing van de regels als het gerechtshof in Leeuwarden uitspraak heeft gedaan in het hoger beroep in de zaak tegen café De Kachel in Groningen. Deze werd veroordeeld voor overtreding van het rookverbod.
Niet zinvol
Deze kroeg liet weten uitstel van dit beroep aan te vragen. De advocaten van het horecabedrijf vinden een hoger beroep "niet zinvol" nu het Openbaar Ministerie (OM) in de zaak tegen het café Victoria in Breda in cassatie is gegaan nadat het hof in Den Bosch dit café vrijsprak van overtreding van het rookverbod.
Onzinquote:
Nog meer onzinquote:Niet rokers passen zich aan, aan de rokers!
Hoe kom je daarbij?quote:Dat betekent dat er volgens de rokers in alle kroegen gerookt moet kunnen worden.
En? Waarom wil jij zo nodig je vrijheid afdwingen, wat niet eens nodig is, door anderen in hun vrijheid te beperken?quote:Zodra een groep mensen waarvan er enkele roken naar een niet-roken cafe gaan blijven ze daar niet lang want de rokers willen weer roken!
Dat niet-roken cafe's niet werken kan volgens mij nooit aan de rokers liggen, dat is immers niet de doelgroep van die cafe's. Dus dat heb je helemaal zelf in de hand maar ik begin het idee te krijgen dat jij die vrijheid niet aankuntquote:Daarom werkt het niet met een niet-roken cafe!
En hoe lost een totaalverbod in de horeca dit probleem volgens jou dan op? Volgens mij krijg je dan juist de situatie zoals jij die hierboven beschrijft.quote:Na een half uur staan de rokers buiten vanwege hun verslaving.
Het zijn ook net een stel kleine kleuters daar in den haag, ze krijgen hun zin niet dus gaan ze de wet waaruit in eerste instantie al bleek dat we geregeerd worden door een stel incompetente moraalridders maar aanpassen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 06:57 schreef MikeyMo het volgende:
Minister Ab Klink (Volksgezondheid) wil de regels aanpassen als dat nodig mocht zijn om het algehele rookverbod voor de horeca overeind te houden
Dat is een keuze die iedereen voor zichzelf kan en mag maken. Ergens voor kiezen en dan achteraf gaan klagen slaat natuurlijk nergens op.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 00:38 schreef botterfly het volgende:
Omdat dit niet werkt!
Niet rokers passen zich aan, aan de rokers!
Nee hoor. Als die 70% nou eens zou kiezen om naar een rookvrije tent te gaan dan kun je heel snel in heel veel kroegen niet meer roken. Er is geen verplichting om roken toe te staan in een horecagelegenheid.quote:Dat betekent dat er volgens de rokers in alle kroegen gerookt moet kunnen worden.
Het werk niet vanwege de keuzes die jij maakt, nl. dat je meegaat met de rokers. Of dat is omdat je het eigenlijk helemaal niet belangrijk vindt als je uit bent, of omdat je anders in je eentje zou zitten omdat die rokers jouw gezelschap niet zodanig waarderen dat ze er in hun keuzes rekening mee willen houden. Beide zijn persoonlijke problemen waar de wetgever niks mee te maken heeft.quote:Zodra een groep mensen waarvan er enkele roken naar een niet-roken cafe gaan blijven ze daar niet lang want de rokers willen weer roken! Daarom werkt het niet met een niet-roken cafe! Na een half uur staan de rokers buiten vanwege hun verslaving.
Jij hebt in deze topicreeks een indrukwekkende hoeveelheid voorspellingen gedaan die allemaal helemaal verkeerd zijn gebleken, omdat ze op niets anders dan wensdenken waren gebaseerd. Dit lijkt me de zoveelste in die categorie.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 06:54 schreef MikeyMo het volgende:
ik zou het prachtig vinden als de wet idd gerepareerd wordt en zo'n KHO weer helemaal van voren af aan kan beginnen
echt niet allemaalquote:Op vrijdag 15 mei 2009 09:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Jij hebt in deze topicreeks een indrukwekkende hoeveelheid voorspellingen gedaan die allemaal helemaal verkeerd zijn gebleken, omdat ze op niets anders dan wensdenken waren gebaseerd. Dit lijkt me de zoveelste in die categorie.
Vooralsnog zijn ze in Den Haag erg goed in het negeren van dat soort terechte vragen. Vingers in de oren en LALAALAALALALAALAL I CAN'T HEAR YOU!quote:Op vrijdag 15 mei 2009 09:35 schreef nikk het volgende:
Kiknk zei gister wel een hoop rare dingen. Op een gegeven moment stelde hij zelfs dat de wet zover ging dat overal waar werkzaamheden plaatsvinden niet gerookt mag worden. Dus als je een loodgieter belt mag je niet roken of hebben gerookt in je eigen huis? Mag je als thuiswerker niet meer roken? Hoe zit het met de thuiszorg?
Jawel hoor, Marina Bosman van Ons Cafeetje uit Leiden. 40m2 oppervlakte, 2 man personeel in dienst. Geen ruimte voor een rokersruimte maar moet zich alsnog aan het verbod houden.quote:
En zo zijn er kroegen waar keiharde kutmuziek gedraaid wordt, en kroegen waar dequote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:00 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Jawel hoor, Marina Bosman van Ons Cafeetje uit Leiden. 40m2 oppervlakte, 2 man personeel in dienst. Geen ruimte voor een rokersruimte maar moet zich alsnog aan het verbod houden.
En zo zijn er tal van kroegen/cafetaria/restaurantjes e.d. die benadeeld worden als bedrijf A gewoon lekker zijn gasten aan de bar mag laten roken zonder beperkingen terwijl bedrijf B rookruimtes moet aanleggen wil hij zijn gasten tegemoet komen. Een rookruimte die, als puntje bij paaltje komt wordt genegeerd door de rokers omdat ze niet als vissen in een kom gaan zitten.
En dat is niet alleen mijn visie hier op, maar die van de horeca zelf ook. Voor de horeca zelf geldt: of iedereen of niemand. Maar niet die wel en die niet.
Mjah, alleen willen alle kroegen zich onderscheiden op het feit dat er gerookt mag worden. Dat is namelijk wel zo gastvrij t.o.v. hun clientele die ze door juist te laten roken gevormd hebben tot een publiek waarvan het meerendeel rookt. Kroegen zijn gewend zich te onderscheiden op het gebied van muziek, aankleding e.d. niet op roken. Nu moeten kroegen hun publiek dat wat ze beschouwden als een recht ontzeggen en daarmee zijn ze bang klandizie kwijt te raken. Logisch, helemaal als het bij de buurman wel gewoon mag. En als diezelfde buurman dan zich niet richt op een hele specifieke doelgroep (dus dat ie enkel keiharde deathmetal draait) dan beschouw je dat natuurlijk als een soort van broodroof. Een belastingmaatregel is redelijk onzichtbaar, maar jouw kroeg halfleeg en die van je buurman dampend en stampvol nietquote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:07 schreef Metatron het volgende:
En zo zijn er kroegen waar keiharde kutmuziek gedraaid wordt, en kroegen waar dekaraoke-set
standaard aan staat, etcetera etcetera. Dat zijn zaken waarmee de ene kroeg zich van de ander onderscheid. Als 'grote' slijter met personeel mag je je klanten nu ook niet laten roken, als eenmanszaak mag dat wel, omdat je geen personeel hebt rondlopen. Zo heb je als eenmanszaak natuurlijk ook het voordeel dat je geen kosten hoeft te maken voor het voeren van een personeelsadministratie. Is dat dan ook 'oneerlijk'? Wil je dat dan ook gaan aanpakken met een extra belastingmaatregel, omdat de eenmanszaak 'bevoordeeld wordt'?
Nee, in feit klopt dit. Maar je kan er nou donder op zeggen dat als dit inderdaad zo doorgang krijgt de kroegen die er net buitenvallen weer amok gaan maken.quote:En nu kun je je als eenmanszaak onderscheiden door je klanten te laten roken. En aangezien de gronddoel van het rookverbod (WERKNEMERS beschermen) daarmee niet wordt aangetast is het per definitie geen zaak van de overheid om zich mee te bemoeien.
Maar het rookverbod zou toch helemaal niet tot omzetderving leidden? Tenminste, dat wilde de anti-rook maffia ons doen geloven... Houden "jullie" hier nog altijd aan vast, ondanks de bewijzen van het tegendeel?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:38 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Mjah, alleen willen alle kroegen zich onderscheiden op het feit dat er gerookt mag worden. Dat is namelijk wel zo gastvrij t.o.v. hun clientele die ze door juist te laten roken gevormd hebben tot een publiek waarvan het meerendeel rookt. Kroegen zijn gewend zich te onderscheiden op het gebied van muziek, aankleding e.d. niet op roken. Nu moeten kroegen hun publiek dat wat ze beschouwden als een recht ontzeggen en daarmee zijn ze bang klandizie kwijt te raken. Logisch, helemaal als het bij de buurman wel gewoon mag. En als diezelfde buurman dan zich niet richt op een hele specifieke doelgroep (dus dat ie enkel keiharde deathmetal draait) dan beschouw je dat natuurlijk als een soort van broodroof. Een belastingmaatregel is redelijk onzichtbaar, maar jouw kroeg halfleeg en die van je buurman dampend en stampvol niet![]()
Dat er "amok" gemaakt gaat worden door mensen/bedrijven die net buiten een eventuele uitzondering vallen is logisch en begrijpelijk. Daarentegen is het geen probleem.quote:[..]
Nee, in feit klopt dit. Maar je kan er nou donder op zeggen dat als dit inderdaad zo doorgang krijgt de kroegen die er net buitenvallen weer amok gaan maken.
De horeca in zijn geheel wil eigenlijk dezelfde rechten en plichten voor iedereen (zo was dat ook belobbied door KHN) maar tegelijkertijd wilt elke kroeg een ontzegging hiervan
Als iedereen zich aan dezelfde regels zou houden zou dat op moeten gaan. Als de roker geen keus heeft om te kiezen voor een rokerscafe dan blijft hij bij zijn stamkroegie als hij bij de buren ook niet mag rokenquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:06 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Maar het rookverbod zou toch helemaal niet tot omzetderving leidden? Tenminste, dat wilde de anti-rook maffia ons doen geloven... Houden "jullie" hier nog altijd aan vast, ondanks de bewijzen van het tegendeel?
Klopt, maar dit is dan ook puur iets individueels. Oh en vaak betreft het een paar tientjes op maandbasis. In het geval van dit rookverbod loopt men moord en brand te schreeuwen over faillissementen e.d. Dus dat gaat wel iets verder dan een zorg of huur toeslagjequote:Dat er "amok" gemaakt gaat worden door mensen/bedrijven die net buiten een eventuele uitzondering vallen is logisch en begrijpelijk. Daarentegen is het geen probleem.
Er zijn legio subsidies in Nederland. Huurtoeslag is daar 1 van. Als je ook maar 1 euro boven de grens uitkomt, verlies je het recht hier op. Er is zelfs een grote kans dat je alle centen die je dat jaar ontvangen hebt terug moet betalen (heb hier persoonlijke ervaring mee). Toch zijn er extreem weinig mensen die hier "amok" over maken richting de verantwoordelijke ministeries/gemeentes.
quote:
Omdat de rooklobby te sterk was.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:02 schreef kriele het volgende:
@Anti rookfuehrers, waarom denken jullie dat er in het verleden amper rookvrije kroegen zijn geweest?
Dan kan je net zo goed het rookverbod afschaffen: rookvrije horeca die sterk genoeg is overleeft echt wel.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:04 schreef SCH het volgende:
De horeca die sterk genoeg is, overleeft echt wel.
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:04 schreef SCH het volgende:
[..]
Omdat de rooklobby te sterk was.
Het gaat prima zonder dat gerook. Ab moet de wet nog even aanpassen zodat de kleine kroegen ook aangepakt kunnen worden. Geen gejammer en gezeur meer. Dit is gewoon het nieuwe beleid. De horeca die sterk genoeg is, overleeft echt wel. Als de kleine kroegen failliet gaan, dan was er misschien niet zoveel behoefte aan zo'n kroeg. De kleinere supermarkten en buurtwinkels zijn ook weg, zo gaan die dingen.
Dan zou Klink niet mogen liegen en is er geen grond voor het rookverbod.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:29 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Als iedereen zich aan dezelfde regels zou houden
Dus niet rokers kunnen niet voet bij stuk houden, en de aan te wijzen schuldige is de roker?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 00:38 schreef botterfly het volgende:
[..]
Omdat dit niet werkt!
Niet rokers passen zich aan, aan de rokers! Dat betekent dat er volgens de rokers in alle kroegen gerookt moet kunnen worden.
Zodra een groep mensen waarvan er enkele roken naar een niet-roken cafe gaan blijven ze daar niet lang want de rokers willen weer roken! Daarom werkt het niet met een niet-roken cafe! Na een half uur staan de rokers buiten vanwege hun verslaving.
Nee, want het is ons recht dat er nergens gerookt wordt. Kom op zeg, ik wil nog niet dood.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan kan je net zo goed het rookverbod afschaffen: rookvrije horeca die sterk genoeg is overleeft echt wel.
Het gaat nu prima in de rookvrije horeca hoor.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:08 schreef kriele het volgende:
[..]
Er zijn wel degelijk rookvrije kroegen geweest, maar door gebrek aan klandizie failliet gegaan. Dat heeft niets, maar dan ook niets met welke lobby dan ook te maken.
Hij moet wel liegen, want er zijn weinig gronden aan te voeren. Het is eigenlijk heel simpel, Klink gunt een roker zijn sigaret niet. Dat is het en fuck die gevoerde drogredenen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan zou Klink niet mogen liegen en is er geen grond voor het rookverbod.
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:16 schreef kriele het volgende:
[..]
Hij moet wel liegen, want er zijn weinig gronden aan te voeren. Het is eigenlijk heel simpel, Klink gunt een roker zijn sigaret niet. Dat is het en fuck die gevoerde drogredenen.
Nee, maar dat heeft weer een financiele reden. Het spekken van de staatkas. Hij kan de rookcenten ook nog niet missen. Wil hij de mensen echt van het roken afkrijgen, dan moet hij de prijs van een pakje sigaretten verhogen naar pakweg 25 euro. Dan stoppen ze wel! Maar dat kan weer niet uit.quote:
Mooi, nog een reden voor de minister om zich er niet meer mee te bemoeien. Die blijven zich maar opstapelen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:15 schreef SCH het volgende:
Het gaat nu prima in de rookvrije horeca hoor.
Er is niks mis mee om deze verslaving terug te dringen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:20 schreef kriele het volgende:
[..]
Nee, maar dat heeft weer een financiele reden. Het spekken van de staatkas. Hij kan de rookcenten ook nog niet missen. Wil hij de mensen echt van het roken afkrijgen, dan moet hij de prijs van een pakje sigaretten verhogen naar pakweg 25 euro. Dan stoppen ze wel! Maar dat kan weer niet uit.
Die rookvrije horeca is er juist door de minister.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Mooi, nog een reden voor de minister om zich er niet meer mee te bemoeien. Die blijven zich maar opstapelen.
Maar dat wil Klink dus ook niet. Dat kan niet uit! Ik zal je eerlijk zeggen dat ik zou willen dat een pakje sigaretten werd verhoogd naar 25 euro. Ik weet wel zeker dat ik ze dan heel wat makkelijker zou kunnen laten liggen. Dan doe je iets substantieels aan het fors terug dringen van een verslaving.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Er is niks mis mee om deze verslaving terug te dringen.
Dan moet hij tabak verboden maken.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Er is niks mis mee om deze verslaving terug te dringen.
- Het rookverbod had al lang gewend kunnen zijn als iedereen zich er vanaf dag 1 aan had gehouden.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:
- Dat rookverbod went heel snel.
- Rokers zullen stoppen met roken
- De overtreders zullen wel inbinden na een boete.
- Er zullen veel nieuwe klanten komen.
- Het bewijs van de schadelijkheid van meeroken zal wel opduiken.
- Rechtszaken tegen het rookverbod zullen verloren worden.
- Het NSB-en van overtreders zal met applaus worden ontvangen.
- In andere landen gaat het ook goed.
- Klink zal gloriëren.
Nee, die mensen zijn gewoon geen uitgaansmensen en van een lullig kopje koffie moeten kroegen het niet hebben.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:34 schreef MikeyMo het volgende:
Overigens zijn er miljoenen non-kroegtijgers die naar de kroeg toe gelokt hadden kunnen worden sinds 1 juli. Maar kroegen zijn niet zo van de marketing
Ik geloof dat Mikey en SCH een roker zijn sigaret niet gunt. Toevallig ex-rokers?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:37 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, die mensen zijn gewoon geen uitgaansmensen en van een lullig kopje koffie moeten kroegen het niet hebben.
Iedereen moet dat zelf weten. Maar niet in een ruimte waar ik ook ben.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:40 schreef kriele het volgende:
[..]
Ik geloof dat Mikey en SCH een roker zijn sigaret niet gunt. Toevallig ex-rokers?
Ik denk ze de roker wel hun sigaret gunnen. Ik zie ze tenslotte nergens pleiten voor een algeheel rookverbod.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:40 schreef kriele het volgende:
[..]
Ik geloof dat Mikey en SCH een roker zijn sigaret niet gunt. Toevallig ex-rokers?
Dus komen we weer terug bij af: Waarom dan mensen te verbieden te roken in een ruimte waar geen personeel loopt wat 'beschermd moet worden', en waar het voor iedereen die er zit een volledig vrije keus is om daar te komen?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:54 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Ik denk ze de roker wel hun sigaret gunnen. Ik zie ze tenslotte nergens pleiten voor een algeheel rookverbod.
Roker is namelijk niet verboden.
Natuurlijk kom je wéér terug bij af na 46 wellus/nietus topics over roken.quote:
Zo gaat dat wel in een democratie. De meerderheid geeft een minderheid (Marokkanen, rokers) de schuld van hun problemen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:13 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dus niet rokers kunnen niet voet bij stuk houden, en de aan te wijzen schuldige is de roker?
Nee, zo werkt dat niet.
Cry me a river, hoe zielig kun je zijn!!quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zo gaat dat wel in een democratie. De meerderheid geeft een minderheid (Marokkanen, rokers) de schuld van hun problemen.
Ik vind ook dat je recht hebt op een rook vrije werkomgeving, maar dat betekend niet dat je het recht hebt om roken overal te verbieden.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:14 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, want het is ons recht dat er nergens gerookt wordt. Kom op zeg, ik wil nog niet dood.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door Papierversnipperaar op 15-05-2009 13:17:32 ]Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Ik wil het best totalitaire trekjes noemen hoor, waar de overheid mee bezig is. Het is namelijk een volslagen onnodige inperking van persoonlijke en ondernemers-vrijheden.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:10 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Cry me a river, hoe zielig kun je zijn!!
Verbaast me dat je nog net niet met de termen "discriminatie" en "demoniseren" komt
Discriminatie!quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:10 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Cry me a river, hoe zielig kun je zijn!!
Verbaast me dat je nog net niet met de termen "discriminatie" en "demoniseren" komt
Ik wil ook helemaal niet met jou in één ruimte zijn. Geen probleem dus, tenzij jij en je minister alle ruimtes voor zichzelf gaan opeisen terwijl mijn portemonnee ervoor zorgt dat die ruimtes kunnen bestaan.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:48 schreef SCH het volgende:
Iedereen moet dat zelf weten. Maar niet in een ruimte waar ik ook ben.
Dan ga je naar een andere kroeg. Probleem opgelost.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Heel simpel op te lossen hoor, ga er dan niet heen. Wat geeft jou het recht om de bewegingsvrijheid van iemand, die andere keuzes maakt dan jij, te beperken? En waar houdt het op?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:48 schreef SCH het volgende:
[..]
quote:Ingediend door Fleur op vr, 15/05/2009 - 12:30.
Draai het rookverbod in de horeca terug
vrijdag 15 mei 2009
Deze week werd minister Klink in de Revu met afstand gekozen tot de meest irritante Nederlander. Ik vind hem een sympathieke man maar ik vind ook dat hij een grote blunder heeft begaan met het rookverbod in de horeca – en overigens ook met het Elektronisch Patiëntendossier. Maar dat nu even terzijde.
Laten we de zaken nu niet erger maken dan ze al zijn. Laten we niet de uitspraak in de zaak tegen café De Kachel af gaan wachten omdat de uitspraak van het hof in het hoger beroep in de zaak tegen café Victoria al klip en klaar is: reeds door aanneming van een amendement door de Kamer in 2001, een amendement dat is gesteund destijds door de huidige coalitiefracties van de PvdA en de CU, ontbreekt er een wettelijke grondslag voor het rookverbod in de horeca. Ik citeer:
“Werkgevers kunnen echter niet in alle gevallen zodanige maatregelen treffen dat werknemers hun werk in een volledig rookvrije ruimte kunnen verrichten. Dit is bijvoorbeeld het geval in horecabedrijven”, einde citaat.
Het hof meent dat het kennelijk de bedoeling was om de horeca te ontzien. Het was de bedoeling van een meerderheid van de Kamer om de horeca te ontzien. En de Kamer heeft dat vastgelegd in de Wet. En dus niet alleen de horeca zonder personeel, maar alle horecabedrijven want het amendement spreekt over een relatie tussen de werkgever en de werknemer.
De andere uitspraak, die tegen café De kachel afwachten is dus alleen maar een vertragingstechniek. Wat gaat de minister doen in alle andere rechtszaken die eraan dreigen te komen ook afwachten? Het is een vertragingstechniek en daarom zeer ‘irritant’ in de richting van al die fatsoenlijke horecaondernemers die zich aan het rookverbod houden, hun omzetten zien dalen en inmiddels op het randje van faillissement verkeren.
De Partij voor de Vrijheid is van mening dat de Wet altijd gehandhaafd moet worden maar, nu zo duidelijk is dat het rookverbod in de horeca teruggedraaid moet worden en we daar vanavond nog duidelijkheid over moeten verschaffen heeft het ook geen zin meer om de controleurs van de VWA nog langer boetes uit te laten delen.
Stop het nu minister. Draai het rookverbod in de horeca terug. Misschien kunt u het aantal onvermijdelijke schadeclaims dan nog verminderen. Het zal de belastingbetaler een hoop geld schelen. En zorg ervoor dat u vandaag in één keer van het predicaat ‘meest irritante Nederlander’ af komt en in ieder geval weer een stukje geliefder in het land wordt.
Fleur Agema
Bron? Daarbij was het gisteravond de eerste en tweede keer dat ik het met de PVV eens was. (Essent & rookverbod) Gelukkig was ik het ook met mijn partij (gedeeltelijk) eensquote:
http://www.hiermaghetwel.(...)kverbod-tweede-kamerquote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:51 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Bron? Daarbij was het gisteravond de eerste en tweede keer dat ik het met de PVV eens was. (Essent & rookverbod) Gelukkig was ik het ook met mijn partij (gedeeltelijk) eens
Een beethe populisme, daar is de PVV nooit vies van. Stemmen op die figuren kan ik echter niet, al is het alleen al omdat zij alle coffeeshops willen sluiten.quote:
quote:
Ah je gebruikt dezelfde struisvogel tactiek als de overheid, je ziet het niet dus het zal wel weg zijn, zeer sterkquote:Het gaat prima zonder dat gerook.
En hoe wil je dat gaan realiseren? Zoals het er nu voorstaat is daar een grondwetswijziging voor nodig en ik denk niet dat dit er op korte termijn doorkomt.quote:Ab moet de wet nog even aanpassen zodat de kleine kroegen ook aangepakt kunnen worden.
Sieg Heil?quote:Geen gejammer en gezeur meer. Dit is gewoon het nieuwe beleid.
In dit geval gaan die dingen dus niet zo, het verdwijnen van kleinere supermarkten kwam door marktwerking. Het eventuele verdwijnen van kleine horeca door overheidsingrijpen.quote:De horeca die sterk genoeg is, overleeft echt wel. Als de kleine kroegen failliet gaan, dan was er misschien niet zoveel behoefte aan zo'n kroeg. De kleinere supermarkten en buurtwinkels zijn ook weg, zo gaan die dingen.
Je bent niet in het door jou gewenste utopia.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 12:34 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
- Het rookverbod had al lang gewend kunnen zijn als iedereen zich er vanaf dag 1 aan had gehouden.
Er zijn ongetwijfeld ook niet-rokers begonnen met roken sinds die datum.quote:- Er zijn rokers gestopt na 1 juli vanwege het verbod
En toch zijn er en komen er steeds meer kroegen waar je weer mag roken.quote:- Er zijn genoeg verhalen van overtreders die na boete 2 of 3 toch maar zijn ingebonden. Artikelen zijn hier langs gekomen.
In die landen kun je dan ook gewoon nog roken, kost je wat meer moeite maar dat is ook alles.quote:- Ik hoor maar weinig extreme klachten uit landen als Amerika, Ierland, Groot Britannie. Zo nu en dan iets over wel 800 pubs die failliet zijn gegaan. Meer niet.
Wat wederom weer genoeg over jou zegt, triest leven moet je hebben als je dit als een wedstrijd ziet.quote:- De wedstrijd is nog niet gelopen
En waarom geef jij dan niet het goede voorbeeld? Of ben je bang voor die verantwoordelijkheid?quote:Overigens zijn er miljoenen non-kroegtijgers die naar de kroeg toe gelokt hadden kunnen worden sinds 1 juli. Maar kroegen zijn niet zo van de marketing
Dan draai je het om. Nu gaan mensen die een peuk willen roken even buiten staan. Prima geregeldquote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:44 schreef Metatron het volgende:
[..]
Dan ga je naar een andere kroeg. Probleem opgelost.
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 14:53 schreef Chewie het volgende:
Je begint een beetje ranzige autoritaire trekjes te krijgen maar dat is misschien ook wel logisch als je zo aan de subsidietiet van de huidige overheid hangt.
Oh ja is ook zo, we mogen niet meer zeuren en eigen mening is maar lastig.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 14:59 schreef SCH het volgende:
Wat stel je je aan Chewie.
Je snapt er wederom weer eens niks van, dat sieg heil had duidelijk te maken met je opmerking over de vrijheid van meningsuiting. Triest dat je daar niks van begrepen hebt.quote:Ik merk wel meer van die emotionaliteit bij mensen die wat teleurgesteld zijn over dat roken. Er is een wet ingesteld, er mag niet meer in de horeca gerookt worden. En dan kom je met een tekst als Sieg Heil aanEn dan de ander ranzigheid verwijten.
Ga je nog in op mijn post?quote:Kom nou toch man.
quote:Dit is ook marktwerking hoor. Als men zo gehecht is aan de kleine cafes, dan blijft men wel komen. Blijkbaar kunnen we ook heel goed zonder die kleine kroegen, anders zouden ze niet over de kop gaan.
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 14:59 schreef SCH het volgende:
Dit is ook marktwerking hoor. Als men zo gehecht is aan de kleine cafes, dan blijft men wel komen. Blijkbaar kunnen we ook heel goed zonder die kleine kroegen, anders zouden ze niet over de kop gaan.
Idd kijk maar naar de reacties van Chewie en Weltschermz!quote:Op vrijdag 15 mei 2009 01:17 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Dit gaat er helaas bij veel rokers niet in.
Ik ben er nou eenmaal niet om sociaal zwakkeren van een leuke uitgaansomgeving te voorzien. Prima als jij rookvrij uit wilt, maar dat doe je dan maar lekker zonder mij in je rookvrije tent die zich wel van jou en gelijksoortig publiek weet te bedruipen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:21 schreef botterfly het volgende:
Idd kijk maar naar de reacties van Chewie en Weltschermz!
Ik ga er vanuit dat ik dit verkeerd begrijp. Zie jij niet-rokers als sociaal zwakkeren?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben er nou eenmaal niet om sociaal zwakkeren van een leuke uitgaansomgeving te voorzien. Prima als jij rookvrij uit wilt, maar dat doe je dan maar lekker zonder mij in je rookvrije tent die zich wel van jou en gelijksoortig publiek weet te bedruipen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |