Bij wetgeving praat je niet over doelgroepen, die geldt gewoon voor iedereen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 19:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En nog steeds blijven we gewoon roken. Er is geen draagvlak onder de doelgroep dus de wet is net zo reddeloos verloren als de opiumlijst.
Wetgeving word uiteindelijk uitgevoerd door degene die er mee te maken hebben: de doelgroep. Dat zijn in dit geval stappers en café bazen die geen boodschap hebben aan het rookverbod. Een wet kan niet uitgevoerd worden door de wetgever of controlerende instanties. Dat blijkt uit het feit dat er massaal (illegale) drugs gebruikt worden en er massaal gerookt word in de horeca.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:09 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Bij wetgeving praat je niet over doelgroepen, die geldt gewoon voor iedereen.
Dat gebeurd ook al niet, jammer maar helaas.quote:
Uiteraard, geluisterd naar het volk word er immers toch niet.quote:Op donderdag 14 mei 2009 18:15 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ziet er gewoon naar uit dat de wet "gerepareerd" gaat worden
quote:Rookcafé De Kachel vraagt aanhouding hoger beroep
Cassatie van het OM in het hoger beroep tegen café Victoria is aanleiding voor het Groningse café De Kachel om uitstel te vragen voor het geplande hoger beroep van vrijdag 29 mei. Het rookcafe acht de behandeling op dit moment 'niet zinvol'.
Café De Kachel heeft het Gerechtshof in Leeuwarden vandaag verzocht de behandeling van het hoger beroep aan te houden totdat de Hoge Raad heeft beslist over de (on)wettigheid van het rookverbod voor cafés zonder personeel.
Aangezien het in beide rook-rechtszaakzaken om dezelfde casus gaat vind Stichting Red de Kleine Horecaondernemer (KHO) dat 'uit oogpunt van rechtszekerheid, procesefficiëntie en kostenminimalisatie wenselijk is om in de zaak van De Kachel het oordeel van de Hoge Raad in de zaak Victoria eerst af te wachten'.
Of de rechter ingaat op de aanhouding is nog niet bekend. Het is mogelijk dat de rechter pas op 29 mei laat weten of de zaak wordt uitgesteld of dat de zaak alsnog deze dag wordt behandeld.
Mooi tochquote:Op donderdag 14 mei 2009 23:30 schreef MikeyMo het volgende:
hoe langer ik Klink hoor praten des te groter ik de kans acht dat de wet gerepareerd wordt
Omdat dit niet werkt!quote:Op vrijdag 15 mei 2009 00:12 schreef McKillem het volgende:
[..]
Want? Wat is er mis met de situatie zoals hij nu is?
Rook kroegen en rookvrije kroegen.
Dit gaat er helaas bij veel rokers niet in.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 00:38 schreef botterfly het volgende:
[..]
Omdat dit niet werkt!
Niet rokers passen zich aan, aan de rokers! Dat betekent dat er volgens de rokers in alle kroegen gerookt moet kunnen worden.
Zodra een groep mensen waarvan er enkele roken naar een niet-roken cafe gaan blijven ze daar niet lang want de rokers willen weer roken! Daarom werkt het niet met een niet-roken cafe! Na een half uur staan de rokers buiten vanwege hun verslaving.
Trust me been there done that!
En de horeca heeft liever dat er overal gerookt mag worden, het liefst zonder dat daar verplichtingen tegenver staan mbt afzuiginstallaties...quote:Op vrijdag 15 mei 2009 00:26 schreef bloodymary het volgende:
Ja, maar dat wil de rookmaffia dus niet, die willen perse alles rookvrij.
ik zou het prachtig vinden als de wet idd gerepareerd wordt en zo'n KHO weer helemaal van voren af aan kan beginnenquote:
quote:Klink wil wet wijzigen voor rookverbod
Minister Ab Klink (Volksgezondheid) wil de regels aanpassen als dat nodig mocht zijn om het algehele rookverbod voor de horeca overeind te houden. Dat zei hij in een spoeddebat in de Tweede Kamer over de rookvrije horeca. Dinsdag oordeelde het gerechtshof in Den Bosch dat een deugdelijke wettelijke grondslag voor een rookverbod in cafés zonder personeel ontbreekt.
Net als voor een meerderheid van de Tweede Kamer blijft voor Klink een algeheel rookverbod recht overeind staan. In zijn ogen bestaat er in de praktijk nu geen onderscheid tussen eenmanszaken en cafés waar wel werknemers achter de tap staan. Maar als het nodig is dit formeel ook nog anders te regelen, wil Klink daar niet voor weglopen.
Betreuren
Regeringspartijen PvdA en CDA riepen de minister op om snel op een rijtje te zetten welke mogelijkheden hij heeft om de wet aan te passen. Klink zei de maatschappelijke en politieke onduidelijkheid die over het rookverbod voor kroegen zonder personeel is ontstaan te betreuren. Maar hij gaat pas kijken naar een eventuele aanpassing van de regels als het gerechtshof in Leeuwarden uitspraak heeft gedaan in het hoger beroep in de zaak tegen café De Kachel in Groningen. Deze werd veroordeeld voor overtreding van het rookverbod.
Niet zinvol
Deze kroeg liet weten uitstel van dit beroep aan te vragen. De advocaten van het horecabedrijf vinden een hoger beroep "niet zinvol" nu het Openbaar Ministerie (OM) in de zaak tegen het café Victoria in Breda in cassatie is gegaan nadat het hof in Den Bosch dit café vrijsprak van overtreding van het rookverbod.
Onzinquote:
Nog meer onzinquote:Niet rokers passen zich aan, aan de rokers!
Hoe kom je daarbij?quote:Dat betekent dat er volgens de rokers in alle kroegen gerookt moet kunnen worden.
En? Waarom wil jij zo nodig je vrijheid afdwingen, wat niet eens nodig is, door anderen in hun vrijheid te beperken?quote:Zodra een groep mensen waarvan er enkele roken naar een niet-roken cafe gaan blijven ze daar niet lang want de rokers willen weer roken!
Dat niet-roken cafe's niet werken kan volgens mij nooit aan de rokers liggen, dat is immers niet de doelgroep van die cafe's. Dus dat heb je helemaal zelf in de hand maar ik begin het idee te krijgen dat jij die vrijheid niet aankuntquote:Daarom werkt het niet met een niet-roken cafe!
En hoe lost een totaalverbod in de horeca dit probleem volgens jou dan op? Volgens mij krijg je dan juist de situatie zoals jij die hierboven beschrijft.quote:Na een half uur staan de rokers buiten vanwege hun verslaving.
Het zijn ook net een stel kleine kleuters daar in den haag, ze krijgen hun zin niet dus gaan ze de wet waaruit in eerste instantie al bleek dat we geregeerd worden door een stel incompetente moraalridders maar aanpassen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 06:57 schreef MikeyMo het volgende:
Minister Ab Klink (Volksgezondheid) wil de regels aanpassen als dat nodig mocht zijn om het algehele rookverbod voor de horeca overeind te houden
Dat is een keuze die iedereen voor zichzelf kan en mag maken. Ergens voor kiezen en dan achteraf gaan klagen slaat natuurlijk nergens op.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 00:38 schreef botterfly het volgende:
Omdat dit niet werkt!
Niet rokers passen zich aan, aan de rokers!
Nee hoor. Als die 70% nou eens zou kiezen om naar een rookvrije tent te gaan dan kun je heel snel in heel veel kroegen niet meer roken. Er is geen verplichting om roken toe te staan in een horecagelegenheid.quote:Dat betekent dat er volgens de rokers in alle kroegen gerookt moet kunnen worden.
Het werk niet vanwege de keuzes die jij maakt, nl. dat je meegaat met de rokers. Of dat is omdat je het eigenlijk helemaal niet belangrijk vindt als je uit bent, of omdat je anders in je eentje zou zitten omdat die rokers jouw gezelschap niet zodanig waarderen dat ze er in hun keuzes rekening mee willen houden. Beide zijn persoonlijke problemen waar de wetgever niks mee te maken heeft.quote:Zodra een groep mensen waarvan er enkele roken naar een niet-roken cafe gaan blijven ze daar niet lang want de rokers willen weer roken! Daarom werkt het niet met een niet-roken cafe! Na een half uur staan de rokers buiten vanwege hun verslaving.
Jij hebt in deze topicreeks een indrukwekkende hoeveelheid voorspellingen gedaan die allemaal helemaal verkeerd zijn gebleken, omdat ze op niets anders dan wensdenken waren gebaseerd. Dit lijkt me de zoveelste in die categorie.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 06:54 schreef MikeyMo het volgende:
ik zou het prachtig vinden als de wet idd gerepareerd wordt en zo'n KHO weer helemaal van voren af aan kan beginnen
echt niet allemaalquote:Op vrijdag 15 mei 2009 09:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Jij hebt in deze topicreeks een indrukwekkende hoeveelheid voorspellingen gedaan die allemaal helemaal verkeerd zijn gebleken, omdat ze op niets anders dan wensdenken waren gebaseerd. Dit lijkt me de zoveelste in die categorie.
Vooralsnog zijn ze in Den Haag erg goed in het negeren van dat soort terechte vragen. Vingers in de oren en LALAALAALALALAALAL I CAN'T HEAR YOU!quote:Op vrijdag 15 mei 2009 09:35 schreef nikk het volgende:
Kiknk zei gister wel een hoop rare dingen. Op een gegeven moment stelde hij zelfs dat de wet zover ging dat overal waar werkzaamheden plaatsvinden niet gerookt mag worden. Dus als je een loodgieter belt mag je niet roken of hebben gerookt in je eigen huis? Mag je als thuiswerker niet meer roken? Hoe zit het met de thuiszorg?
Jawel hoor, Marina Bosman van Ons Cafeetje uit Leiden. 40m2 oppervlakte, 2 man personeel in dienst. Geen ruimte voor een rokersruimte maar moet zich alsnog aan het verbod houden.quote:
En zo zijn er kroegen waar keiharde kutmuziek gedraaid wordt, en kroegen waar dequote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:00 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Jawel hoor, Marina Bosman van Ons Cafeetje uit Leiden. 40m2 oppervlakte, 2 man personeel in dienst. Geen ruimte voor een rokersruimte maar moet zich alsnog aan het verbod houden.
En zo zijn er tal van kroegen/cafetaria/restaurantjes e.d. die benadeeld worden als bedrijf A gewoon lekker zijn gasten aan de bar mag laten roken zonder beperkingen terwijl bedrijf B rookruimtes moet aanleggen wil hij zijn gasten tegemoet komen. Een rookruimte die, als puntje bij paaltje komt wordt genegeerd door de rokers omdat ze niet als vissen in een kom gaan zitten.
En dat is niet alleen mijn visie hier op, maar die van de horeca zelf ook. Voor de horeca zelf geldt: of iedereen of niemand. Maar niet die wel en die niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |