Dat vond Jan blijkbaar wel toen hij Agnes op schoot nam.quote:
Je weet bij welke partij het grootste opgemaakte poppetje van de kamer zit he?quote:Op woensdag 22 april 2009 17:28 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Vind je?
Afijn, dit soort vrouwen kunnen mijn respect wel afdwingen. Meer dan die opgemaakte poppetjes die zich omhooggeneukt hebben.
Nou ja, zo'n hele rare veronderstelling is het toch niet dat we in de toekomst andere conflicten tegemoet gaan?quote:Op woensdag 22 april 2009 17:30 schreef Supersoep het volgende:
Daar gaan we weer, zowel bij van Velzen als bij Peters, er heilig van overtuigd zijn dat we nooit meer tegenover een machtige natie zullen staan.
Niet dat we met een JSF onszelf beter kunnen verdedigen, maar toch.
Een grote Europese oorlog is natuurlijk niet uitgesloten, maar ik denk inderdaad dat we ons beter kunnen richten op de toekomst. De kans dat in die toekomst een grote rol is weggelegd voor conventionele oorlogen is niet zo heel erg groot denk ik.quote:Op woensdag 22 april 2009 17:33 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Nou ja, zo'n hele rare veronderstelling is het toch niet dat we in de toekomst andere conflicten tegemoet gaan?
D66 toch? In de persoon van Pechtold?quote:Op woensdag 22 april 2009 17:31 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Je weet bij welke partij het grootste opgemaakte poppetje van de kamer zit he?
Bingo!quote:Op woensdag 22 april 2009 17:35 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
D66 toch? In de persoon van Pechtold?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 22 april 2009 17:40 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Bingo!Oh, ik dacht dan toch eerder aan deze:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Da's ook zo'n geil conservatief dingetje!
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
De JSF produceert meer geluid dan een F16, maar tegen een F15 met naverbranders aan kunnen ze denk ik niet op hoor. Een F15 heeft bijvoorbeeld al twee motoren, toen die nog op Soesterberg vlogen had ik er eigenlijk nooit last van, en dat was dan nog in een jaren 20 huis, veel minder goed geïsoleerd dan veel woningen van tegenwoordig.quote:Op woensdag 22 april 2009 17:15 schreef alors het volgende:
Echter als de JSF significant luider zou zijn dan zou het best eens een probleem kunnen worden. Aangezien die vliegtuigen vaker rondjes zullen vliegen boven Nederland dan in een oorlogsgebied vind ik het geluidsniveau van een JSF nogal relevant.
Volgens dit artikel maakt de JSF ongeveer 2 keer zoveel geluid als een F15. Een F15 heeft overigens twee F16 motoren.quote:Op woensdag 22 april 2009 18:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De JSF produceert meer geluid dan een F16, maar tegen een F15 met naverbranders aan kunnen ze denk ik niet op hoor. Een F15 heeft bijvoorbeeld al twee motoren, toen die nog op Soesterberg vlogen had ik er eigenlijk nooit last van, en dat was dan nog in een jaren 20 huis, veel minder goed geïsoleerd dan veel woningen van tegenwoordig.
Daar wordt o.a. gewezen op "different flight patterns".. lijkt me niet geheel relevant. verder hangt het m.i. inderdaad samen met het gebruik; de JSF kan supersonisch cruisen; dan ben je vast stiller dan je concurrenten.quote:Op woensdag 22 april 2009 18:13 schreef Recce het volgende:
[..]
Volgens dit artikel maakt de JSF ongeveer 2 keer zoveel geluid als een F15. Een F15 heeft overigens twee F16 motoren.
http://www.airforcetimes.(...)e_f35_noise_112108w/
Waren dat Nederlandse F-15's? Of waren die van de Amerikanen, gestationeerd in Nederland?quote:Op woensdag 22 april 2009 18:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De JSF produceert meer geluid dan een F16, maar tegen een F15 met naverbranders aan kunnen ze denk ik niet op hoor. Een F15 heeft bijvoorbeeld al twee motoren, toen die nog op Soesterberg vlogen had ik er eigenlijk nooit last van, en dat was dan nog in een jaren 20 huis, veel minder goed geïsoleerd dan veel woningen van tegenwoordig.
Dat "different flight patterns" zou wel degelijk relevant kunnen zijn, als blijkt dat een JSF bijvoorbeeld een wijder circuit vliegt. Er hebben dan meer mensen last van. Ik heb gelezen dat je het lawaai van de JSF voor omwonenden wat kunt verminderen door aangepaste vliegoperaties rond vliegvelden, maar in hoeverre trainen piloten dan effectief?quote:Op woensdag 22 april 2009 18:23 schreef Napalm het volgende:
[..]
Daar wordt o.a. gewezen op "different flight patterns".. lijkt me niet geel relevant. verder hangt het m.i. inderdaad samen met het gebruik; de JSF kan supersonisch cruisen; dan ben je vast stiller dan je concurrenten.
Aha, nog luider dus, dat had ik niet verwacht. Ik dacht altijd dat de F15 het meest lawaaiige vliegtuig was.quote:Op woensdag 22 april 2009 18:13 schreef Recce het volgende:
Volgens dit artikel maakt de JSF ongeveer 2 keer zoveel geluid als een F15. Een F15 heeft overigens twee F16 motoren.
http://www.airforcetimes.(...)e_f35_noise_112108w/
quote:Op woensdag 22 april 2009 18:23 schreef Klopkoek het volgende:
Bolkesteijn moet weer tonen dat hij capabel is voor een latere topbaan bij het grootkapitaal
Dat denk ik niet, want ik modereer echt objectief. Ik kan mij niet voor de geest halen dat ik linkse topics gesloten heb en rechtse topics open heb gelaten. Mochten de FA's dat voor ogen gehad hebben, dan falen ze in die opzet.quote:Het erge is dat hij a) tot moderator is gemaakt (vast met opzet door dit rechtse forum)
quote:Op woensdag 22 april 2009 18:32 schreef Lemmeb het volgende:
Gaan ze nou vreten, of is het afgelopen?
Het verbaasde me al dat ze aanwezig zou zijn.quote:Op woensdag 22 april 2009 18:50 schreef Horloge het volgende:
Verdonk is er trouwens nog steeds niet, terwijl er toch zo'n "gezellige stoel" voor haar is neergezet. Zal ze nog gaan komen, of...?
Ik vind het echt ongelovelijk dat jij, die terecht zich altijd zorgen maakt om het besteden van belastingcentjes, al meerdere keren heb laten blijken dat de JSF de beste keus is én dat we perse een vliegtuig nodig hebben.quote:Op woensdag 22 april 2009 18:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Aha, nog luider dus, dat had ik niet verwacht. Ik dacht altijd dat de F15 het meest lawaaiige vliegtuig was.
Zie ook:
http://www.airliners.net/(...)ry/read.main/105453/
[..]
Als ik ergens niet wil werken is het wel bij een multinational.
[..]
Dat denk ik niet, want ik modereer echt objectief. Ik kan mij niet voor de geest halen dat ik linkse topics gesloten heb en rechtse topics open heb gelaten. Mochten de FA's dat voor ogen gehad hebben, dan falen ze in die opzet.
Dat blikken Rita de duurste uitkeringstrekker van Nederland is doet er niet aan af dat ze een uitkeringstrekker is, gewoon lekker op de bank hangen op kosten van de belastingbetaler.quote:Op woensdag 22 april 2009 18:50 schreef Horloge het volgende:
Verdonk is er trouwens nog steeds niet, terwijl er toch zo'n "gezellige stoel" voor haar is neergezet. Zal ze nog gaan komen, of...?
Onzin, want 'officieel' mag ze hier niet eens bij zijn vanwege het feit dat zij uit een partij is gestapt. Het siert haar dus dat ze de intentie had om te komen, als ze vervolgens niet komt vind ik dat zwak.quote:Op woensdag 22 april 2009 19:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat blikken Rita de duurste uitkeringstrekker van Nederland is doet er niet aan af dat ze een uitkeringstrekker is, gewoon lekker op de bank hangen op kosten van de belastingbetaler.
Hoezo? Als enkel kamerlid mag je toch in elke vaste kamercommissie?quote:Op woensdag 22 april 2009 19:21 schreef Horloge het volgende:
Onzin, want 'officieel' mag ze hier niet eens bij zijn vanwege het feit dat zij uit een partij is gestapt.
Ze is aldoor niet aanwezig bij debatten. Ze vangt 80 mille per jaar zonder haar werk te doen.quote:Het siert haar dus dat ze de intentie had om te komen, als ze vervolgens niet komt vind ik dat zwak.
Maar de aanschaf van testtoestellen is wat nu aan de orde is.quote:Toch wel schokkend dat het nu ineens gaat over TWEE testtoestellen die Jack het Lek door onze strot wil duwen. Zit je te debatteren over honderdzoveel miljoen over één toestel, terwijl Lockheed Martin allang heeft besloten dat je alleen mag meedoen als je er twee koopt...
Wat denk jij dat die gaat zeggen?quote:Op woensdag 22 april 2009 19:58 schreef Klopkoek het volgende:
Om 20:15 komt Jack de Vries aan het woord
Nee, ik heb van de week iets gelezen of gezien waarin gezegd werd dat Verdonk dus geen zitting mag nemen in die commissies, omdat ze eenmansfractie is geworden door uit een partij te stappen. Helaas ben ik totaal vergeten waar dat ook al weer stond...quote:Op woensdag 22 april 2009 19:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo? Als enkel kamerlid mag je toch in elke vaste kamercommissie?
Maar dat heeft dus geen betrekking op het debat van vandaag.quote:Op woensdag 22 april 2009 19:25 schreef Weltschmerz het volgende:
Ze is aldoor niet aanwezig bij debatten. Ze vangt 80 mille per jaar zonder haar werk te doen.
Ik begrijp hier niet helemaal wat je bedoelt.quote:Op woensdag 22 april 2009 19:25 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar de aanschaf van testtoestellen is wat nu aan de orde is.
Je hebt geen Silverlight nodig trouwens, niet per se. M$ Media Player volstaat.quote:Op woensdag 22 april 2009 15:09 schreef cybermans het volgende:
dang... kan niet meekijken.. mag geen silverlight installen op pc
Voorlopig nog niet dus...quote:Op woensdag 22 april 2009 20:28 schreef Klopkoek het volgende:
Het gaat naar de plenaire zaal... wellicht met fractievoorzitters...
Zal het niveau geen goed doen.
300 jaar geleden had ik ook een JSF aangeschaft ja, toen waren we vaak zat in oorlog en had je direct een duidelijk technisch overwicht.quote:Op woensdag 22 april 2009 20:28 schreef Hephaistos. het volgende:
Jack begint met een heroische verwijzing naar Michiel de Ruyter
Nee, maar het op de onderbuik spelen begint al door Jack de Vries. Campagnetijd lijkt al begonnen te zijnquote:Op woensdag 22 april 2009 20:28 schreef Hephaistos. het volgende:
Hmm opzich wel logisch dat ze het debat eerst netjes willen afronden, maar het is wel een beetje voor de vorm natuurlijk als al duidelijk is hoe de stemverhoudingen liggen.
Jack begint met een heroische verwijzing naar Michiel de Ruyter
[..]
Voorlopig nog niet dus...
hehehehquote:Op woensdag 22 april 2009 20:31 schreef Hephaistos. het volgende:
Heerlijk pathetisch. Alsof je naar het achterlijke neefje van Obama zit te luisteren...
Ik moet zeggen dat Mariko Peters dat mooi relativeerdequote:Op woensdag 22 april 2009 20:43 schreef Klopkoek het volgende:
Wat een vuilak die Jack de Vries. Het was het CDA zelf dat perse een MoU wilde ondertekenen. Nu zegt Jack de Vries dat het niet aanschaffen van testtoestellen contractbreuk zou betekenen en dus een fikse boete. Wat een lul.
En dan nog wat: in de MoU staan ook eisen ten aanzien van informatiewinning en voorziening (o.a. audits). Als daar niet aan voldaan is, zoals de PvdA betoogd, dan is ook dát contractbreuk.
Het is toch een grof schandaal. Het is het CDA geweest die iedereen steeds verder in de fuik heeft laten lopen en nu er omtrekkende bewegingen zijn zegt die oetlul dat het contractbreuk is en de PvdA dus geld aan het verkwisten is ("de belastingbetaler" kwam weer langsquote:Op woensdag 22 april 2009 20:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat Mariko Peters dat mooi relativeerde
Doe mij maar die SU-35. Misschien ouwe russische rommel, maar dat ding is pas indrukwekkend. En spotgoedkoop.quote:Op woensdag 22 april 2009 20:33 schreef De_Hertog het volgende:
Laatst een filmpje van die Eurofighter gezien, die is ook een partij indrukwekkend zeg. En De Vries kan zeggen wat hij wil, maar de JSF blijft natuurlijk in eerste instantie een Amerikaans product.
Maar niet NATO-compatiblequote:Op woensdag 22 april 2009 20:46 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Doe mij maar die SU-35. Misschien ouwe russische rommel, maar dat ding is pas indrukwekkend. En spotgoedkoop.
Is dat belangrijk dan? Wat houdt dat precies in?quote:
Dat het kan worden aangesloten op de Navo systemen, Navo bommen enz.quote:Op woensdag 22 april 2009 20:48 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Is dat belangrijk dan? Wat houdt dat precies in?
Ik vind het ook niet duidelijk waarvoor de testtoestellen nodig zijn. De piloten opleiden opgeven als primaire reden kan niet waar zijn.quote:Op woensdag 22 april 2009 20:51 schreef Reya het volgende:
Men draait toch om de wezenlijke vraag heen: is die JSF nou echt nodig? Toestellen aanschaffen voor een testfase en vervolgens niet verder gaan met dat toestel is ridicuul, dus de facto zit je er compleet aan vast.
Och, dat valt vast wel te fixen. De techniek staat tegenwoordig voor niks, zeker niet bij die relatief oude zooi.quote:Op woensdag 22 april 2009 20:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat het kan worden aangesloten op de Navo systemen, Navo bommen enz.
Net zoals dat een Mercedes nokkenas ook niet in een kadet past.
Misschien door uit de partij te stappen inderdaad, maar in principe lijkt me dat een eenmansfractie in een vaste kamercommissie zitting mag nemen, wel zo democratisch. Maar velen zijn ook tegelijk, dus het kan niet allemaal.quote:Op woensdag 22 april 2009 20:08 schreef Horloge het volgende:
Nee, ik heb van de week iets gelezen of gezien waarin gezegd werd dat Verdonk dus geen zitting mag nemen in die commissies, omdat ze eenmansfractie is geworden door uit een partij te stappen. Helaas ben ik totaal vergeten waar dat ook al weer stond...
Kennelijk kon ze vandaag ook weer niet uit bed komen.quote:Maar dat heeft dus geen betrekking op het debat van vandaag.
Het besluit wat vandaag aan de orde is, is dat over de aanschaf van testtoestellen, niet het gehele traject. Dan is het ook logisch dat het vooral daarover gaat.quote:Ik begrijp hier niet helemaal wat je bedoelt.
Dat is eerder ook al aangehaald: de hoofdreden voor al dit gedoe is dat de vraag OF de F16s vervangen moeten worden en de vraag door wat dit dan moet gebeuren samen worden behandeld.quote:Op woensdag 22 april 2009 20:51 schreef Reya het volgende:
Men draait toch om de wezenlijke vraag heen: is die JSF nou echt nodig? Toestellen aanschaffen voor een testfase en vervolgens niet verder gaan met dat toestel is ridicuul, dus de facto zit je er compleet aan vast.
We hebben ooit gezegd deel te nemen aan de testfase. In die testfase worden een aantal toestellen door de 'testpartners' getest op vliegeigenschappen, inzetbaarheid, kwetsbaarheid en dergelijke. Die toestellen worden gezamenlijk door die partijen aangeschaft. En blijven, overigens, tot ergens in 2014 of zo in Amerika, want voor die tijd mogen ze het land nog niet uit...quote:Op woensdag 22 april 2009 20:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet duidelijk waarvoor de testtoestellen nodig zijn. De piloten opleiden opgeven als primaire reden kan niet waar zijn.
Maar niet alle partners doen mee aan die testfase.quote:Op woensdag 22 april 2009 20:57 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
We hebben ooit gezegd deel te nemen aan de testfase. In die testfase worden een aantal toestellen door de 'testpartners' getest op vliegeigenschappen, inzetbaarheid, kwetsbaarheid en dergelijke. Die toestellen worden gezamenlijk door die partijen aangeschaft. En blijven, overigens, tot ergens in 2014 of zo in Amerika, want voor die tijd mogen ze het land nog niet uit...
Het is niet altijd even makkelijk te volgen, maar alle TESTpartners kopen toch een (twee) toestellen? Behalve Italië, die blijkbaar ineens in een fabriek (?) gaan investeren. De andere landen die werden aangehaald waren geen testpartners maar, euh, ontwikkelpartners?quote:Op woensdag 22 april 2009 21:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Maar niet alle partners doen mee aan die testfase.
En wat levert het NL op ten opzichte van niet mee doen (wat de andere partners dus mis lopen)?
Ik krijg het idee dat sommige partijen hebben lopen slapen en nu erachter komen dat het allemaal nog nét wat onomkeerbaarder is dan het leek. Of ze zijn gewoon bedrogen. Dat kan.quote:Op woensdag 22 april 2009 21:04 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Het is niet altijd even makkelijk te volgen, maar alle TESTpartners kopen toch een (twee) toestellen? Behalve Italië, die blijkbaar ineens in een fabriek (?) gaan investeren. De andere landen die werden aangehaald waren geen testpartners maar, euh, ontwikkelpartners?
Nee die was er niet Coalitie + VVD en brave SGP waren tegenquote:Op woensdag 22 april 2009 21:07 schreef Supersoep het volgende:
Was er nou geen meerderheid voor een plenair debat? Volgens mij toch wel, waarom zitten ze hier dan nog?
Net bleek in ieder geval dat 'sommige partijen' niet eens door hebben dat dat toestel wat wij voor 110 miljoen moeten gaan kopen nooit naar Nederland zal komen. Wat op zich zelf natuurlijk ook vrij belachelijk is.quote:Op woensdag 22 april 2009 21:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat sommige partijen hebben lopen slapen en nu erachter komen dat het allemaal nog nét wat onomkeerbaarder is dan het leek. Of ze zijn gewoon bedrogen. Dat kan.
Dat kan erg verwarrend zijn idd.quote:Op woensdag 22 april 2009 21:08 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Net bleek in ieder geval dat 'sommige partijen' niet eens door hebben dat dat toestel wat wij voor 110 miljoen moeten gaan kopen nooit naar Nederland zal komen. Wat op zich zelf natuurlijk ook vrij belachelijk is.
Maar ik kan me goed voorstellen dat, wat van Velzen net ook al zei, al die informatie, die voor het grootste deel nog vertrouwelijk is ook, en dan eventueel tegenstrijdig is, erg lastig is. En je kunt niet vragen naar die tegenstrijdigheid, want de details zijn vertrouwelijk...
Weer zo iets. Wat ik nu uit het debat begreep is dat die testtoestellen NOOIT naar Nederland komen, omdat ze puur voor de testfase zijn en niet voor reguliere inzet. Maar daarbij zit ik er dus naast?quote:Op woensdag 22 april 2009 21:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat kan erg verwarrend zijn idd.
Maar belangrijk is altijd of de bewindspersoon alle informatie doorspeelt, waaronder het feit dat de testtoestellen tot 2014 niet naar NL zullen komen.
Dat testtoestellen niet naar NL komen maakt opzich ook niet uit. Het is gewoon veel praktischer om in de VS te trainenquote:Op woensdag 22 april 2009 21:13 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Weer zo iets. Wat ik nu uit het debat begreep is dat die testtoestellen NOOIT naar Nederland komen, omdat ze puur voor de testfase zijn en niet voor reguliere inzet. Maar daarbij zit ik er dus naast?
Tot blijkt dat ze zich, ik noem maar wat, in Nederlandse zeelucht net wat anders gedragen. Bovendien weet ik niet of het handiger is om iedere keer piloten daar heen te vliegen als je wilt gaan opleiden. En tot slot vind ik het wel wat idioot dat je 110 miljoen betaalt voor iets wat je zelf nooit in handen krijgt. Ik kan me wel voorstellen dat mensen het gevoel hebben dat ze geld zouden moeten krijgen in ruil voor inzet en personeel bij de testversie van wat, uiteindelijk, toch gewoon een commercieel product is.quote:Op woensdag 22 april 2009 21:17 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dat testtoestellen niet naar NL komen maakt opzich ook niet uit. Het is gewoon veel praktischer om in de VS te trainen
De huidige opleiding van F16piloten vindt ook bijna geheel in Portugal en de VS plaats dus wat dat betreft verandert er niks aan de situatie. Maar het lijkt mij dat de testvliegtuigen uiteindelijk anders zullen zijn dan de uiteindelijke versie... dus zodra die er is kunnen de testtoestellen het legermuseum inquote:Op woensdag 22 april 2009 21:21 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Tot blijkt dat ze zich, ik noem maar wat, in Nederlandse zeelucht net wat anders gedragen. Bovendien weet ik niet of het handiger is om iedere keer piloten daar heen te vliegen als je wilt gaan opleiden. En tot slot vind ik het wel wat idioot dat je 110 miljoen betaalt voor iets wat je zelf nooit in handen krijgt. Ik kan me wel voorstellen dat mensen het gevoel hebben dat ze geld zouden moeten krijgen in ruil voor inzet en personeel bij de testversie van wat, uiteindelijk, toch gewoon een commercieel product is.
Maargoed, het punt was voornamelijk dat maar weer blijkt hoe enorm moeilijk het is om al die informatie bijeen te houden en te onthouden wat je wel en wat je niet mag vertellen.
de facto zitten we al aan de JSF vast sinds Wim kok in 1996 de Fokkerrestanten subsidieerde de JSF richting op..quote:Op woensdag 22 april 2009 20:51 schreef Reya het volgende: dus de facto zit je er compleet aan vast.
Of was het toen het er met behulp van de LPF werd doorgeramd?quote:Op woensdag 22 april 2009 21:27 schreef Napalm het volgende:
[..]
de facto zitten we al aan de JSF vast sinds Wim kok in 1996 de Fokkerrestanten subsidieerde de JSF richting op..
Ja, ach, er zullen allicht commerciële belangen spelen voor Lockheed en defensieve voor Amerika, maar het is wel een beetje vreemd allemaal. Ik heb in ieder geval niet het gevoel dat deelnemen aan de ontwikkeling zo heel veel voordelen heeft ten opzichte van gewoon een bestaand toestel van de plank kopen.quote:Op woensdag 22 april 2009 21:24 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
De huidige opleiding van F16piloten vindt ook bijna geheel in Portugal en de VS plaats dus wat dat betreft verandert er niks aan de situatie. Maar het lijkt mij dat de testvliegtuigen uiteindelijk anders zullen zijn dan de uiteindelijke versie... dus zodra die er is kunnen de testtoestellen het legermuseum in
Dat er zoveel info geheim is slaat ook nergens op.. zou me niks verbazen als de Vries alle info die tegen de JSF pleit als vertrouwelijk bestempeld![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |