abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68231264
En hier weer verder, volgens mij zijn we nog niet uitgepraat over de do's en dont's bij katten met nierproblemen.

Helaas komt het nog teveel voor, hier kun je info krijgen en tips uitwisselen, pronken met successen en uithuilen bij frustraties en verdriet als het minder goed gaat met je poezel.

Het eerste topic is hier te vinden.

Linkjes met info:
Algemene tips (ervaringsdeskundige)
Overzichtje soorten dieetvoeding
Info chronisch nierfalen

Disclaimer: behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.
Iedere kat is anders en ieder ziekteverloop is anders. Ervaringen, tips en adviezen die in dit topic worden gegeven hoeven niet noodzakelijkerwijs het beste te zijn voor jouw kat.

[ Bericht 23% gewijzigd door Cat-astrophe op 21-04-2009 11:42:12 ]
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_68231332
Ik ben zo vrij geweest er een centraal topic van te maken.
Moeten we nog een overzichtje hebben van medicijnen, soorten dieetvoer etc?
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_68231377
Thanks
pi_68231896
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:14 schreef Cat22 het volgende:
Moeten we nog een overzichtje hebben van medicijnen, soorten dieetvoer etc?
Lijkt me wel handig, en ook links naar handige sites.

Paar links die ik uit het vorige topic heb opgediept:

http://home.planet.nl/~boe00645/nier-tips.html
http://home.planet.nl/~boe00645/nier-voeding.html
http://www.specialcats.nl/index.php?id=102
pi_68232380
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:29 schreef anboni het volgende:

[..]

Lijkt me wel handig, en ook links naar handige sites.

Paar links die ik uit het vorige topic heb opgediept:

http://home.planet.nl/~boe00645/nier-tips.html
http://home.planet.nl/~boe00645/nier-voeding.html
http://www.specialcats.nl/index.php?id=102
Ze staan in de OP!
  dinsdag 21 april 2009 @ 12:03:45 #6
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_68233108
Tvnier.
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_68237728
Met google kom ik over Bandit Nierdieet wel dit linkje tegen. Uit die post:
quote:
Samenstelling: bio kipvlees, bio rundvlees en verse vis (niet bio) met verse bio groenten en bio maïskiemolie.

Analyse: Eiwit 11,2%, Vocht 64%, Vet 16%, As 0,5%, Ruwe celstof 4,5%.

Laag fosfor gehalte, glutenvrij.
Ik denk dat ik maar 'ns ga uitzoeken waar ik dat spul kan kopen, na flink wat lezen op barfplaats heb ik me voorgenomen om Ivory 'ns wat verse spullen voor te zetten (nouja, kant-en-klaar vers, dus)
pi_68238516
Thanks!

Ik heb zelf een lijstje gemaakt van een paar merken (percentages) en Bandit er meteen bij gezet:
naam-------------------eiwit--vet--fosfor--zout
Dieetvoer:
Clinic--------------------8,5----9,5----0,2------0,1
RC tonijn (renal)------6,8----6------0,09----0,08
Regulier voer:
RC outdoor-------------28----23-----0,66-----0,3
Nutran (selective cat)-30---20----1,2-------0,3
KVV:
Carnibest (natuurvoer)-18---12---0,45-------0
Bandit--------------------11,2---16---?----------?

Met excuses voor de brakke layout. Voor nierkatten moet het eiwit, fosfor en zout laag zijn en het vetgehalte moet hoog zijn. Al maakt bij eiwit de samenstelling (hoogwardig/laagwaardig eiwit) ook weer veel uit voor deze rekensom.
  dinsdag 21 april 2009 @ 15:04:08 #9
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_68238744
Wat is het verschil tussen hoogwaardig en laagwaardig eiwit? Mijn DA zei dat dus ook tegen mij: dingen met hoogwaardig eiwit mag ze wel, maar ja, geen idee wat dat is
Ziggy played guitar
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_68239274
Het gaat om de verwerking van de aminozuren.

Dit artikel gaat over honden maar legt het wel aardig uit, denk ik.

Katten (en honden) kunnen eiwitten van plantaardige oorsprong heel slecht verteren. Helaas gooien veel reguliere fabrikanten juist veel plantaardige bestanddelen in hun voeding (granen, groenten) want het is goedkoper dan vlees en het vult de maag.
Dierlijke eiwitten kunnen ze beter verteren, hebben ze dus minder van nodig en belast het lichaam dus veel minder. Want de afbraakprodukten van de overtollige aminozuren moeten door de nieren verwerkt worden en daar zit bij onze poezels uiteraard het probleem.

Eitwitten uit melkprodukten schijnen volgens dit artikel helemaal goed te zijn (wist ik nog niet) maar katten kunnen de lactose heel slecht verwerken waardoor het lichaam volgens mij toch teveel belast wordt.
pi_68239777
Wat ik van een aantal posts op barfplaats begrijp, kunnen honden en katten inderdaad het beste dierlijke eiwitten eten. Daarbij wordt ook opgemerkt dat dit het beste uit niet-verwarmd vlees kan komen, omdat verhitting de structuur alweer aanpast waardoor de diertjes het er weer moeilijker mee krijgen.

Hier nog wat over dieeten bij nierziekten, gaat ook weer over honden maar geeft wel wat achtergrond info.

Ik ben officieel aan het werk op dit moment, maar echt veel werk heb ik nog niet verzet, ben vooral barfplaats aan het lezen geweest
pi_68240259
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:35 schreef anboni het volgende:
Wat ik van een aantal posts op barfplaats begrijp, kunnen honden en katten inderdaad het beste dierlijke eiwitten eten. Daarbij wordt ook opgemerkt dat dit het beste uit niet-verwarmd vlees kan komen, omdat verhitting de structuur alweer aanpast waardoor de diertjes het er weer moeilijker mee krijgen.

Hier nog wat over dieeten bij nierziekten, gaat ook weer over honden maar geeft wel wat achtergrond info.

Ik ben officieel aan het werk op dit moment, maar echt veel werk heb ik nog niet verzet, ben vooral barfplaats aan het lezen geweest
Jij ook al? Ik heb ook zo'n dag.
  dinsdag 21 april 2009 @ 16:14:14 #13
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_68241196
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 @ 15:20 schreef Cat22 het volgende:
Het gaat om de verwerking van de aminozuren.

Dit artikel gaat over honden maar legt het wel aardig uit, denk ik.

Katten (en honden) kunnen eiwitten van plantaardige oorsprong heel slecht verteren. Helaas gooien veel reguliere fabrikanten juist veel plantaardige bestanddelen in hun voeding (granen, groenten) want het is goedkoper dan vlees en het vult de maag.
Dierlijke eiwitten kunnen ze beter verteren, hebben ze dus minder van nodig en belast het lichaam dus veel minder. Want de afbraakprodukten van de overtollige aminozuren moeten door de nieren verwerkt worden en daar zit bij onze poezels uiteraard het probleem.

Eitwitten uit melkprodukten schijnen volgens dit artikel helemaal goed te zijn (wist ik nog niet) maar katten kunnen de lactose heel slecht verwerken waardoor het lichaam volgens mij toch teveel belast wordt.
Aha, dank je wel voor de info!
Ik geef Ziggy wel soms kattenmelk verdund met water, omdat ze anders zo weinig drinkt. Klinkt goed dus over die eiwitten.
Ziggy played guitar
pi_68243921
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:21 schreef Cat22 het volgende:
Ik heb trouwens ook info gevonden over Bandit, ook rauw voer. Zij hebben een speciale mix voor katten met nierfalen. Ik kon geen info vinden over de samenstelling dus heb ze zondag gemaild voor meer info. Tot op heden nog geen reactie gehad.
Nog steeds niets gehoord? Ik heb daarnet ook 'n vraagje gesteld over verkooppunten in de regio, daar had ik 'n half uurtje later antwoord op.
pi_68243991
Nee, apart zeg. Naar welk adres heb je gemaild?

Net een bericht!
quote:
Dag Cat22,

Het eiwitgehalte is verlaagd en het vetgehalte verhoogd, het heeft een laagfosfor gehalte.
. De eiwitten zijn uiterst hoogwaardige en goed verteerbare eiwitten voor de kat. Daarnaast hebben katten met nierproblemen altijd een beetje een misselijk gevoel waardoor het slechte eters zijn. Bandit nierdieet wordt uitermate goed verdragen en opgenomen, daarnaast is het een voeding met een laag fosfor gehalte en bevat het zo goed als geen koolhydraten. De koolhydraten en plantaardige eiwitten geven juist veel meer afvalstoffen (verhoogd ureum) dan de makkelijk verteerbare eiwitten in de Banditvoeding. Wij mogen dan ook het woordje dieetvoer op de verpakking vermelden omdat het als zodanig is samengesteld dat het het gewenste resultaat geeft. Niet voor niets doen katten het op het Bandit dieetvoer vele malen beter dan op voeders die op basis van granen zijn samengesteld. Granen geven veel meer afvalstoffen dan dierlijke eiwitten. Een ander groot voordeel van een dieetvoer op basis van echt vlees is dat het veel vocht bevat wat juist een enorm voordeel is voor honden en katten met nierproblemen.
Katten en honden met nierproblemen doen het vaak heel slecht op brokjes.

vetzuren Bandit:
Verzadigde vetzuren
38,1g/100g
Onverzad. Vetzuren
59,7g/100g
Enkelv. Onverz.
44,1
Meerv. Onverz.
15,6

verkooppunten:

135 Dierenkliniek Laarbeek Heuvelplein 67 5741 JJ Beek en Donk 0492-462899 www.dapgemert.nl
110 Lupa Diervoeding Fabrieksstraat 11 6021 RB Budel 06-30451075
111 Dier en Vriend Groenstraat 1A 6067 AX Linne 0475-436898
112 Bio mentor Broekhem 65 6301 HE Valkenburg 043-6011418
Mijn vraag was hoe Bandit goed werkte voor nierproblemen en wat de samenstelling was.

Geen volledig antwoord helaas, ik wilde juist iets weten over de eiwitten en niet alleen over de vettten. Waarbij ik ook niet precies weet of vetzuren identiek is aan vetten.

Eerst maar eens een hapje eten en dan een vervolg vraag formuleren.

De verkooppunten liggen helaas ook niet echt in de buurt. Ik denk dat ik voorlopig op Carnibest blijf.

[ Bericht 48% gewijzigd door Cat-astrophe op 21-04-2009 17:41:11 ]
pi_68246985
Ik ga denk ik van alle soorten 'ns wat proberen, kijken met welke ik aan kan komen zonder dat ze me de staart toekeert Maakt me uiteindelijk niet zoveel uit wat ze gaat eten, als ze maar van de brokjes af wil

Ik zit in de randstad, dus gelukkig wat meer keus aan verkooppunten.
pi_68247616
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 19:06 schreef anboni het volgende:
Ik ga denk ik van alle soorten 'ns wat proberen, kijken met welke ik aan kan komen zonder dat ze me de staart toekeert Maakt me uiteindelijk niet zoveel uit wat ze gaat eten, als ze maar van de brokjes af wil

Ik zit in de randstad, dus gelukkig wat meer keus aan verkooppunten.
Het blijft zoeken en proberen. Hopelijk vind je gauw het perfecte voer.

Hier kwam mevrouw Siets net binnen voor haar avondeten, ze had de hele middag in de tuin liggen relaxen in het zonnetje. Het restje van de daghoeveelheid op haar schoteltje, Naartjie kwam snuffelen en keert het de staart toe , Siets snuffelt ook eens... 2 minuten later: schoteltje schoon leeg!

Ik ga morgen een nieuwe worst halen!
pi_68255095
Ik ben voorzichtig hoopvol gestemd. Heb nog geen kans gehad om CB of bandit te kopen, maar wel bij AH 'n bakje runderhart meegenomen. Heb haar net 2 (vrij grote) stukken voorgezet en ze begin er zowaar aan te likken en proberen te het kleiner te scheuren. Toen ik het zelf wat fijner had gesneden was de lol er geloof ik wel weer van af, maar in ieder geval keerde ze het niet meteen de staart toe
pi_68260365
@Cat22; Is er bij jou misschien dan een Bibi verkooppunt? Dan zou je die ook kunnen proberen.
  woensdag 22 april 2009 @ 08:11:17 #20
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_68260451
ah, wat handig, onze Pien heeft ook nierproblemen en zit op tameljk duur voer van KD en vroeg me laatst af of daar geen betaalbaarder alternatief voor is

wel brokjes want ze heeft geen tandjes meer en brokjes eet ze makkelijker dan zacht voer
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_68260509
quote:
Op woensdag 22 april 2009 08:11 schreef Klonk het volgende:
ah, wat handig, onze Pien heeft ook nierproblemen en zit op tameljk duur voer van KD en vroeg me laatst af of daar geen betaalbaarder alternatief voor is

wel brokjes want ze heeft geen tandjes meer en brokjes eet ze makkelijker dan zacht voer
Ja joh, brokken makkelijker dan vlees?
Hier kauwen ze niet echt op het vlees moet ik zeggen. Het is ook net een soort gehakt, dus gewoon oplepelen met de tong en hup doorslikken!
  woensdag 22 april 2009 @ 08:31:37 #22
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_68260679
wij verbaasden ons er ook over, maar brokjes gaan veel makkelijker, ze heeft een techniek ontwikkeld met d´r tongetje, ze is er heel handig mee
pi_68260743
Ik weet wel dat er voor honden soms ook natuurlijke brokken zijn op basis van vlees. Of dat wat is weet ik eerlijk gezegd niet. Helaas kan ik zoiets niet vinden voor katten.
Wel jammer want nu blijf je dus aangewezen op brokken.
  woensdag 22 april 2009 @ 08:40:42 #24
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_68260823
vlees likt madam door het hele bakje heen, of van de lepel af, ze krijgt er geen grip op, wel grappig om te zien dat dan weer wel
pi_68260890
quote:
Op woensdag 22 april 2009 08:03 schreef Taiga het volgende:
@Cat22; Is er bij jou misschien dan een Bibi verkooppunt? Dan zou je die ook kunnen proberen.
Het verkooppunt ligt niet gek ver weg van mij. En misschien moet ik dat gaan proberen, want Siets zit verdorie vandaag te sukkelen met haar Carnibest. Grrrr! Frustratie! Gisteren smikkelde ze het probleemloos op, vandaag lijkt het wel vergif. Drie hapjes heeft ze gehad en toen draaide mevrouw zich om. Hopelijk gaat het later op de dag beter.
pi_68260999
quote:
Op woensdag 22 april 2009 08:43 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Het verkooppunt ligt niet gek ver weg van mij. En misschien moet ik dat gaan proberen, want Siets zit verdorie vandaag te sukkelen met haar Carnibest. Grrrr! Frustratie! Gisteren smikkelde ze het probleemloos op, vandaag lijkt het wel vergif. Drie hapjes heeft ze gehad en toen draaide mevrouw zich om. Hopelijk gaat het later op de dag beter.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vaker hoor bij Carnibest, dat een hond of kat er niet gek op is. Het schijnt dus bij Bibi anders te zijn. De mijne vallen het zowat aan, al moet ik wel zeggen dat ik nog nooit Carnibest geprobeerd heb.

Ik geef de katten nu 120 gram per dag. (ze hebben een gewicht van ongeveer 4 kilo). Dus ik geef 's ochtends en 's avonds 60 gram.

Lijk wel een verkoper zo! Dat ben ik niet overigens
pi_68266129
Ik heb een mail gestuurd naar het Bibi verkooppunt, nog geen reactie gehad.

Maar intussen wandelt tante taart net naar binnen en smult binnen 5 minuten haar bakje leeg!

Katten.
pi_68266764
Haha zal je net zien he?

Je kan ook even via google zoek op Bibi en dan je woonplaats.
pi_68351104
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 22:35 schreef anboni het volgende:
Ik ben voorzichtig hoopvol gestemd.
Misschien toch iets te optimistisch gedacht, vandaag wat haaksbarf gekocht, maar daar snuffelt ze eventjes aan en vervolgens keert ze het de staart toe Nog maar effetjes laten staan, misschien dat ze nog tot inkeer komt. Anders kijken of ik haar kan foppen met 'n beetje tartaar...
pi_68391671
Vraagje mbt het nierdieet.
Ik heb 2 katten waarvan een chronisch nierfalen heeft. Hij krijgt nierdieet en fortekor.
De andere kat is gezond en krijgt normaal voer. Ik voer ze apart.
Maar hoe kan ik dat nou het beste doen als ik op vakantie ga?
Hoe doen diegene dat die ook meerdere katten hebben en apart voeren?
pi_68393284
@anboni: hoe is het nu? Trapt poes inmiddels in het versvoer? Siets hier eet het nu gelukkig als een malle, staat vaak te bedelen voor meer.
quote:
Op zondag 26 april 2009 14:43 schreef leukerdje het volgende:
Vraagje mbt het nierdieet.
Ik heb 2 katten waarvan een chronisch nierfalen heeft. Hij krijgt nierdieet en fortekor.
De andere kat is gezond en krijgt normaal voer. Ik voer ze apart.
Maar hoe kan ik dat nou het beste doen als ik op vakantie ga?
Hoe doen diegene dat die ook meerdere katten hebben en apart voeren?
Ik heb ook twee katten, waarvan eentje met nierfalen. Dus ze moesten ook apart gevoerd worden. Ik heb ze vrij snel laten wennen aan twee voermomenten per dag. Bakje niet leeg = pech. Al lukt dat niet altijd met mijn nierpatiëntje, zij is zo mager dat ik haar vaker voer als ze trek heeft, anders eet ze echt te weinig.

Het was even wennen voor ons alle drie maar uiteindelijk hebben we het volgende ritueel ontwikkeld:
gezonde kat eet op zijn kamer (ik heb een aparte kamer voor de katten waar ze slapen), nierpatiëntje krijgt haar voer in de keuken. In de ochtend rent zij al naar haar eetplek terwijl de ander braaf wacht in zijn kamer.
Overdag houd ik hetzelfde aan: soms betekent dat dat de gezonde kat naar de gang verbannen wordt als de ander moet eten. Tegenwoordig is het iets makkelijker: Nierpatiëntje eet nu vers voer, wat de ander haat, dus hij mag erbij zijn als ze eten krijgt. Maar andersom moet ik het in de gaten houden: normaal voer vindt ze ook nog erg interessant.

Als ik op vakantie ben is het eigenlijk niet anders, ik heb twee vriendinnen die 2 keer per dag komen, ochtend en avond. De katten krijgen dan hun eten zoals gewoonlijk, als eentje niet goed eet mag het nierpatiëntje binnen blijven met haar voer, terwijl de ander zijn kamer+tuin heeft. En dan hebben ze de hele dag om hun voer op te eten. Maar idealiter moeten ze binnen een kwartiertje klaar zijn, kunnen ze weer bij elkaar en allebei lekker in de tuin struinen.

Al het dieetgedoe heeft inmiddels wel geresulteerd in 2 A4tjes instructie voor de cat sitters.
pi_68394278
quote:
Op zondag 26 april 2009 15:36 schreef Cat22 het volgende:
@anboni: hoe is het nu? Trapt poes inmiddels in het versvoer? Siets hier eet het nu gelukkig als een malle, staat vaak te bedelen voor meer.
Ze heeft gisteren wat Rodi lamshart op zitten peuzelen, maar moest niks hebben van de haaksbarf rund/kp. Volgende poging wordt haaksbarf konijn, maar dan moet ze eerst weer 'ns met honger beneden komen
pi_68394749
quote:
Op zondag 26 april 2009 16:02 schreef anboni het volgende:

[..]

Ze heeft gisteren wat Rodi lamshart op zitten peuzelen, maar moest niks hebben van de haaksbarf rund/kp. Volgende poging wordt haaksbarf konijn, maar dan moet ze eerst weer 'ns met honger beneden komen
Het beginnetje is er dus. Heb je de haaksbarf al eens gemengd met voer waarvan je zeker weet dat ze het lekker vindt? Dan kan ze wennen aan de smaak en kun je de verhoudingen langzaam aanpassen. Desnoods beginnen met voer wat geen dieetvoer is, zolang ze daardoor het gewenste voer wel gaat eten.

Wel grappig, Naartjie hier (geen nierpatiënt) heb ik nu een maand of vier op light voer staan en hij is er gewelig mee afgevallen. Ik bedacht me dat ik inmiddels wel eens kon gaan bijmengen met zijn favo voer. Toch wat light maar wel wat andere smaakjes. En alsof meneer het aanvoelt is hij zijn light voer opeens ZAT. Hij eet er met lange tanden van, terwijl zijn favo merk nog in bestelling is. Gelukkig heb ik nog wat proefzakjes van het een en ander, gooi ik dat wel door zijn bakje.
pi_68395601
Mijn nierpatient krijgt haar eten in de wc waar een kattenluik met magneet gemonteerd is zodat ze de hele dag er over kan beschikken. Mijn blaaspatient krijgt zijn eten op de bovenste plank van de krabpaal 2 keer per dag omdat hij zijn eigen anders overeet en meneer is ietwat aan de forse kant, als er wel wat overblijft is dat niet zo erg omdat towyn niet zo hoog komt.
pi_68400538
Wat een creatieve ideeen hebben jullie allemaal bedacht., die van de wc is erg leuk.
Maar hier helaas niet haalbaar.

Hier krijgen ze 4 keer per dag eten. 's ochtends voor ik naar mijn werk ga, tussen de middag,
rond 17.00 als ik weer terug ben en voor het slapen.
Ik blijf er dan echt bij staan als een agentje en let goed op dat ze uit hun eigen bakje eten.

Als ik op vakantie ga zou dat anders geregeld moeten worden.
De kattenoppas zou bijv. 2 keer kunnen komen, maar wellicht dat ze dan gaan schrokken met gevolg braken.

Ik vroeg me af of het voor de gezonde kat erg slecht is als ze ongeveer 14 dagen ook nierdieet zou eten.
Dan kan de kattenoppas het onbeperkt neerzetten en 1 keer p.d langs komen om eten en fortekor te geven etc. Heeft iemand daar ervaring mee een gezonde kat voor korte periode op nierdieet zetten?
pi_68401032
Ik denk niet dat een tijdelijk nierdieet voor een gezonde kat echt slecht is. Er zitten meer vetten in dan in gewone voeding en het eiwitgehalte is lager maar voor 14 dagen zou het moeten kunnen.

Waar ik me meer zorgen om zou maken is of de nierpatiënt dan wel voldoende of juist teveel binnen krijgt. Je moet hoeveelheden neerzetten voor 2 katten en maar hopen dat ieder braaf de helft eet.

Als ik jouw methode hier had toegepast weet ik zeker dat mijn zieke poezel een paar kruimeltjes had gehad, terwijl de gezonde kat dichtslibde van alle extra voeding.
Mijn rooie rakker wist wel goed dat hij niet van haar bordje mocht eten, as can be seen here:

Kun je nagaan wat er zou gebeuren als ik er niet bij was.
Tegenwoordig eet Siets vers voer ipv dieetvoer, en Naartjie vindt dat niet lekker dus haar bordje kan blijven staan.

In jouw geval zou ik de katten proberen te laten wennen aan 2 maal daags eten, en ze dan gescheiden laten eten. Ieder zijn eigen voer is gewoon het beste en dan houd je er ook het meeste controle over. En dan een oppas regelen die twee maal daags langs kan komen. Hopelijk lukt je dat.
pi_68404095
Hey wat grappig ik heb ook een rode je weet wel kater en een lapjespoes.
Leuk filmpje, ze blijft ook rustig dooreten, dat is hier niet het geval.
Als de rode uit het bakje van de lapjespoes gaat eten, gaat ze gewoon aan de kant en laat ze hem zijn gang gaan. Maar de jouwe laat zich niet het kaas van het brood eten en gaat gewoon door met waar ze mee bezig is.

De kans bestaat dan inderdaad dat ik na 14 dagen een dikkere rode kater aantref bij thuiskomst en een dunnere lapjespoes. Dit laatste zou niet zo erg zijn, want er mag wel iets van af en bij de rode mag wel iets bij.
Maar ja te dik is niet goed en te dun ook niet, dus dat wordt lastig.

Ik ga eens kijken wat er te regelen valt met de oppas en of ik ze kan laten wennen aan 2 keer daags eten.
Ze krijgen nu namelijk over de dag brokjes en 's avonds natvoer.
Nou ja ik heb nog geen vakantieplannen, dus tijd genoeg om er over te brainstormen en het in praktijk te brengen.
pi_68406482
Overleg anders even met de dierenarts, hier mocht de blaaskat wel het nierdieet maar omgekeerd was uit den boze. Dus zou een gezonde kat dat ook kunnen eten als het voor 2 weken is, maar nogmaals overleg even met de dierenarts.
  maandag 27 april 2009 @ 12:00:14 #39
2661 KWAKje
in dr eendje of als Hekje
pi_68418252
ik meld nog even een heel ander soort dieet voor een poes met nierproblemen: het "verwen-dieet"
na de diagnose ging ik vol goede moed met niervoer aan de slag. maar poes bliefde de verschillende soorten en smaken niervoer niet. de andere poezen vraten dat wel en zij at hun gewone voer dan op. gek werd ik dr van. en ze werd al snel mager. da's ook niet goed voor de nierpoes. de dierenarts suggereerde toen het verwendieet. en sindsdien heb ik nierpoes alles gegeven wat ze maar lekker vond.

argumenten: 1* nierpoes verwennen met allerlei lekkere hapjes. welk baasje wil dat nou niet? vooral je zieke poes wil je toch verwennen.
2* dood gaat ze toch wel aan de nierproblemen (ze kon er niet van genezen) - met niervoer stel je dat uit. zonder niervoer gaat ze eerder dood. of zoals de dierenarts zei: "korter leven met lekkere hapjes vs. langer leven met niervoer(en bijbehorend gedoe)". en uit die 2 mocht ik dan kiezen.
en handig 3* geen gedoe meer met verschillend eten aan verschillende katten. ook handig voor de vacantieoppassers.

poes heeft na de diagnose nog twee en een half jaar heerlijk geleefd en is tenslotte overleden aan cardiomyopathie icm met die falende nieren.
" 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
pi_68418436
Heel mooi dat verwendieet en als Siets niks anders meer at zou ik het zeker gaan proberen. Maar zolang ze nog met smaak ander, meer aangepast voer eet dan ga ik voor de langere en kwalitatief hoge levensverwachting.
Het eten wat ze nu krijgt smaakt haar goed, ze zit goed in haar vacht, ze geniet van de zon en de knuffels en rent weer door de tuin (met mate). Voordat de diagnose gesteld werd had ik een passieve, suffige kat die ontzettend verhaarde en waar weinig pit in zat. En ik maar denken dat het door de leeftijd kwam.

Ik denk dat haar kwaliteit van leven door het dieetvoer met sprongen vooruit is gegaan, dus we houden het aangepaste voer erin.

Wel fijn dat jouw kat nog 2 1/2 jaar heeft geleefd. Als ik moest kiezen tusen sterven aan ondervoeding of sterven door nierfalen icm niet-aangepast voer, dan zou ik natuurlijk ook voor optie 1 gaan. Zolang poes zich nog lekker voelt daarbij tenminste.
  maandag 27 april 2009 @ 12:29:04 #41
2661 KWAKje
in dr eendje of als Hekje
pi_68419103
precies; blijf kijken naar (het gedrag van) je poes en vooral of zij zich nog goed voelt. en behalve de laatste week - waarin zich de hartproblemen openbaarde - heeft ze zich prima gevoeld. inclusief zonnen, spelen, vliegen vangen, glanzende vacht en smikkelen van verse vette makreel!

bij de evaluatie bleek dat de dierenarts ook aangenaam verrast was dat ze het nog 2,5 jaar had volgehouden - met veel kwaliteit van leven. mijn continue aandacht &zorg had daar volgens hem wel aan bijgedragen. met niervoerdieet had ze waarschijnlijk wel iets langer geleefd. maar ik ben al met al toch tevreden. want langer is niet altijd beter.
" 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
pi_68438738
De dierenarts zegt dat de gezonde kat nierdieet mag hebben.
Maar blijft natuurlijk de vraag of ze dan allebei wel de hoeveelheid voer naar binnen krijgen per dag zoals ik graag zou willen...
pi_68561294
Vandaag Ivory maar weer 'ns naar de Da gesleept. Vanochtend met haar in de armen op de weegschaal gestaan, en toen leek ze ineens nog maar 3 kilo te wegen. Bij de DA op de weegschaal bleek het nog 3.3kg te zijn ('n maand geleden was dat nog 3.46), dus wel minder maar niet zo verschrikkelijk veel. DA heeft haar maar wel even aan het infuus gelegd om wat vocht toe te dienen en zo een beetje door te spoelen, hopelijk helpt dat ook haar eetlust wat verbeteren.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 11:25:28 #44
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_68685662
Ik weet helemaal niet of het nut heeft, maar aangezien ik jullie hoor over drinkproblemen bij katten met nierproblemen:

Mijn kat heeft naast nierproblemen (en nog een hoop andere kwaaltjes ), last van kaliumgebrek. Daar kreeg hij kaliumpoeder voor. Dit heeft als bijwerking dat hij meer gaat drinken... Volgens de DA kan meer kalium dan nodig niet echt kwaad, dus misschien is het een idee om te overleggen met de DA of het gegeven kan worden aan katten die niet genoeg drinken? bij ons is het niet al te goedkoop dus hebben we bij een natuurvoedingswinkel pillen gehaald die dezelfde werking heben
Als ik totale onzin verkoop spijt me dat alvast, het leek me het vermelden wel waard...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_68806973
Hoest nu met Ivory?

Ik ben net terug van een weekje vakantie, twee vriendinnen hebben bij toerbeurt voor de katten gezorgd. En natuurlijk koos Siets net deze week uit om te rommelen met eten.
Carnibest
RC kip
Clinic
Gewoon voer

Gelukkig at ze toch nog redelijk wat Carnibest als je haar de tijd gaf en hebben ze niet hoeven terugvallen op gewoon voer, maar ze heeft dus wel zowat de hele week alleen gezeten om voldoende eten binnen te krijgen en mijn oppassen hebben hier veel tijd doorgebracht, de schatten.
Het gaat mondjesmaat, hopelijk komt ze weer in haar ritme nu ik terug ben. Maar aan haar flanken zie ik dat ze weer wat is afgevallen.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 13:57:02 #46
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_68808465
Balen is dat, dat ze precies een moeilijke week qua eten had

Wij gaan volgende week ook op vakantie en Ziggy gaat naar mijn ouders. Ik ga nog maar eens een uitgebreide instructie geven over het eten ['Als ze haar avondeten niet eet > voeren!']
Ben heel benieuwd hoe het zal gaan, mijn ouders zijn net iets makkelijker over het eten dan ik en dan kan het zo gebeuren dat Z. over een hele dag amper wat eet...
Ziggy played guitar
pi_68811674
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 13:13 schreef Cat22 het volgende:
Ik ben net terug van een weekje vakantie, twee vriendinnen hebben bij toerbeurt voor de katten gezorgd. En natuurlijk koos Siets net deze week uit om te rommelen met eten.
Dat kun je natuurlijk verwachten als je het waagt om zomaar ineens op vakantie te gaan Hopelijk gaat ze nu weer wat beter eten.

Ik heb het experimenteren met voer helemaal opgegeven, ik zet Ivory weer gewoon Purina One senior en Sheba alu kuipjes voor, dat eet ze tenminste. Afgelopen dagen nog twee keer naar de DA geweest voor 'n infuus, haar gewicht blijft nu redelijk stabiel (gisteren wel 'n gram of 30 minder dan dinsdag, maar dat kan ook net 'n drolletje minder zijn). Verder is er eigenlijk nog steeds niet aan haar te merken dat ze ziek is, dus blijf ik maar (voorzichtig) positief.
pi_68864321
Eet Siets intussen weer normaal, nu haar vaste personeel terug is van vakantie?
pi_68864688
Jammer dat het speciale voer niet gelukt is Amboni, maar zolang ze maar eet, da's het belangrijkste. Je moet het in deze fase toch bekijken per dag, en blij zijn met elke vooruitgang.

Siets is een nachtelijke eter geworden. Overdag eet ze nauwelijks, maar 's nachts mag ze nu in huis rondlopen en dan zet ik haar portie daar klaar. In de ochtend is dat helemaal op. Dus tja, ze kan nu 's nachts geen muizen vangen in de tuin, samen met mijn andere kat, maar ze krijgt haar portie wel binnen.
Enige bijwerking is dat is in de ochtend word wakker gegild door kater, die het alleen zijn dan blijkbaar echt zat is. Of gewoon zijn ontbijt wil. Toen ik vanmorgen het rolluik van de slaapkamer open deed begon hij twee verdiepingen lager vanuit de tuin de longen uit zijn lijf te miauwen. Schandaal voor de buurt!

Ik ga denk ik wel Siets haar medicijnen naar de avond zetten. Benakor helpt de bloeddoorstroming van de nieren zodat ze de eiwitten makkelijker kunnen verwerken, maar het heeft weinig zin om die nieren overdag extra te laten werken als het meeste voedsel 's nachts komt.
pi_68890603
Gelukkig maar dat 'ie in ieder geval wacht tot je de luiken opendoet (of zijn het soms geluiddichte luiken? )

Bij mij zei de DA assistente dat ze meestal zowieso aanraden om katten hun medicijnen 's avonds te geven, omdat katten normaal gesproken nachtdieren zijn. Ze zei er trouwens ook wel bij dat dat voor de gemiddelde huiskat niet zo boeiend is, die slapen toch driekwart van de dag

Ik weet nog niet zeker of het echt zo is, maar het lijkt erop dat Ivory aardig wat verbetering laat zien. Ik had het me niet gerealiseerd, maar 'vroeger' was ze regelmatig als ze bij me zat bezig m'n handen en armen te wassen. Vanavond was ze dat weer aan het doen, en toen realiseerde ik me dat dat volgens mij alweer 'n hele tijd geleden was dat ze dat deed. Dus ofwel ze vond m'n handen ineens erg lekker en interessant (of juist erg vies), ofwel er is inderdaad iets van verbetering

Het lijkt ook wel alsof ze iets meer geinteresseerd is in haar eten (ze eet nog steeds niet veel, maar ze rent in ieder geval niet na twee likjes saus weer weg). Als dat doorzet, ga ik misschien over 'n paar weken nog 'ns met CB of HB proberen.
pi_68894553
Goede berichten over Ivory! Het is altijd bizar dat je pas achteraf, als het oude gedrag terugkomt, merkt wat er inmiddels verdwenen was. Had ik met Siets ook. Ik ga mijn Fok! account trouwens toch maar eens beveiligen. Siets had vanmorgen lang niet alles van haar maaltje op. Zul je zien, net als ik er over post....
pi_68951896
En mijn nachtelijke eter heeft zichzelf weer omgeschakeld naar maaltijden overdag. Ze heeft net het laatste restje van haar eten voor vandaag helemaal opgesmuld. Mag ze vannacht weer bij Naartjie slapen.

Dit heb ik uiteraard niet geschreven, Siets fokt immers ook.
pi_69586603
Deze maar weer eens naar boven halen. Met Gitje gaat het nog steeds aardig goed. Ik merk wel dat ie mogelijk iets minder eet. Hij deed altijd precies 2 maanden met een zak voer, nu zijn die maanden om en hij kan er nog wel 2 weken mee vooruit. Hij stinkt niet meer zo uit zijn bek, is nog erg mager, maar geniet van de zon in de tuin, alleen de wind vindt ie niks.
pi_69586948
Fijn dat Gitje nog lekker gaat.

Mijn DA heeft me onofficieel voor gek verklaard toen ik de onaangebroken pakken Renal Diet terugbracht. En dat waren er flink wat, ik had net groot ingekocht toen Siets besloot er niks meer aan te vinden.
Ze eet nu ongeveer een maand Carnibest en dat gaat er meestal best in. De laatste dagen gaat het toch wat minder allemaal, ze eet ongeveer 3/4 van wat ze zou moeten eten en dan alleen 's nachts. Wat op zich wel gemakkelijk is, want dan kan ze overdag lekker overal rondtaffelen zonder dat ik haar met bakjes eten achterna moet rennen. Maar het is wel de bedoeling dat ze haar dagelijkse hoeveelheid eet natuurlijk.

Wat ook minder fijn is dat ze ont-zet-tend uit haar bek stinkt. Als ze heeft liggen slapen heeft ze zelfs aanslag op het pootje waar ze met haar neus tegenaan lag. Ze drinkt prima, de nekveltest laat geen uitdroging zien en ze is nog hartstikke alert, dus ik kijk het nog even aan. Wellicht heeft ze last van haar tanden (al zien die er niet slecht uit) want toen ik haar vandaag kattesnoepjes gaf, kon ze er niet echt mee overweg. Dus ik verdun het vlees nu maar met water tot een soort papje, eens kijken of ze dan beter eet. En dan krijgt ze meteen extra vocht binnen.

Mijn andere kat is inmiddels gek op Carnibest, alles wat Siets niet opeet, verdwijnt in zijn bekkie.
pi_69587010
Hoe is het nog met Ivory?
  maandag 1 juni 2009 @ 00:00:17 #56
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_69590231
Ziggy heeft ook zo'n verschrikkelijk slechte adem, erg fijn als ze 's ochtends op 1 cm van je gezicht gaat mauwen
Ze is ook geen ster in het eten van harde brokjes of snoepjes, maar haar gebit is nog wel redelijk oke geloof ik. Ik dacht eigenlijk gewoon dat het kwam doordat ze enkel natvoer eet.
Ziggy played guitar
pi_69596733
Extra aandacht voor het eten overdag en lekker papje voor 's nachts heeft ervoor gezorgd dat Siets toch weer iets meer binnen heeft gekregen. In ieder geval genoeg om mij niet te laten stuiteren van ongerustheid.
Maar met brokjes kan ze echt niet meer overweg, vanmorgen zat ze te kijken hoe Naartjie zijn ontbijt weg aan het schrokken was, ze is normaal gek op zijn brokjes. nu pakte ze er eentje in haar bek, maar liet hem meteen weer vallen. Ze staat al zowat een jaar op natvoer maar de dieetsnoepjes gingen er normaal prima in.

Tja... moet je er wat mee doen of niet? Het natvoer gaat nog goed, dus ik wacht het nog even af.
pi_69600080
quote:
Op maandag 1 juni 2009 10:59 schreef Cat22 het volgende:
Tja... moet je er wat mee doen of niet? Het natvoer gaat nog goed, dus ik wacht het nog even af.
Bij volgende bezoek aan DA 'ns naar laten kijken? Misschien heeft ze gewoon wat tandsteen wat in de weg zit.

Ivory gaat nog steeds redelijk, ze eet nog steeds niet veel, maar zo te zien wel voldoende. Pilletjes gaan nog steeds lekker naar binnen, zolang ik ze maar verstop in 'n stukkie tartaar
pi_69616093
De slechte adem komt gewoon door de slecht werkende nieren, had ik elders op internet gevonden.
pi_69617788
Klopt, maar het kan ook andere oorzaken hebben (zoals tandsteen en daardoor ontsteking aan het tandvlees). Vandaar dat het toch geen kwaad kan om er even door de DA naar te laten kijken.
pi_69620470
Kan inderdaad geen kwaad er eens naar laten kijken.
  maandag 1 juni 2009 @ 23:35:55 #62
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_69621142
Mja, tandsteen halen ze toch onder narcose weg? Dat is voor Ziggy iig geen optie
Ziggy played guitar
pi_69629802
Ik ben ook huiverig voor Siets en narcose. De vorige keer was ze er de rest van de dag harstikke beroerd van. Maar dat was net voordat de diagnose gesteld werd dus toen was ze wel in slechtere conditie.

Over een maand moet ze voor haar inentingen, laat ik er dan naar kijken. Of ze moet al eerder veel meer klachten krijgen natuurlijk, dan ga ik direct.
pi_69645497
Hmm..ik wilde net eigenlijk de fortekor (Benakor) pilletjes van Floppy net weggooien (vorige maand overleden). Maar toen bedacht ik me: misschien heeft iemand hier interesse?

Benakor 2,5mg smakelijke tabletten
Het zijn 2 onaangebroken strips van 14 tabletten, dus 28 tabletten in totaal. Uiterste houdbaarheidsdatum 05-2010

Ik stuur ze zo kosteloos op!
(:
pi_69645895
Ik wil ze wel hoor. Siets gebruikt ze ook. Ik stuur je een pm. En wil er uiteraard ook wat voor betalen.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 23:20:08 #66
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_69652197
Ik heb al eens naar die tabletten gevraagd bij de DA maar ik krijg ze niet
Vind ik raar, want ik geef Ziggy ook wel eens 'gewoon' eten, als ze weer eens niet wil eten.

Naja, volgende keer maar weer eens vragen.
Ziggy played guitar
pi_69652875
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 23:20 schreef MissBliss het volgende:
Ik heb al eens naar die tabletten gevraagd bij de DA maar ik krijg ze niet
Vind ik raar, want ik geef Ziggy ook wel eens 'gewoon' eten, als ze weer eens niet wil eten.

Naja, volgende keer maar weer eens vragen.
Ik snap ook niet helemaal wat de overweging is om ze wel of niet te geven.. Wij hebben eerst jarenlang alleen niervoer gegeven. Ik wist toen al wel van fortekor, maar Floppy kreeg het toen niet. Pas nadat ik het er een paar keer over gehad heb tegen de DA en zn bloedwaarden niet goed waren kreeg ie t wel. T lijkt me beter om het meteen te geven als de diagnose nierfalen is gesteld, want dan voorkom je meer schade toch?
(:
  dinsdag 2 juni 2009 @ 23:46:47 #68
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_69653031
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 @ 23:42 schreef nein het volgende:

[..]

Ik snap ook niet helemaal wat de overweging is om ze wel of niet te geven.. Wij hebben eerst jarenlang alleen niervoer gegeven. Ik wist toen al wel van fortekor, maar Floppy kreeg het toen niet. Pas nadat ik het er een paar keer over gehad heb tegen de DA en zn bloedwaarden niet goed waren kreeg ie t wel. T lijkt me beter om het meteen te geven als de diagnose nierfalen is gesteld, want dan voorkom je meer schade toch?
Ja, dat lijkt mij ook dus!
Nou ja, Ziggy lijkt weer verkouden te worden, dus binnenkort zal ik wel weer bij de da zitten en dan vraag ik het nog maar een keer
Ziggy played guitar
pi_69655789
Ligt er misschien ook aan hoe hoog zijn bloedwaarde zijn, de eerste keer bij de dierenarts kreeg ik ze ook niet mee maar ipakinine (of zoiets wat je over het voer moest gooien waardoor ze het niet meer at en ik er dus mee gestopt ben) een jaar later moest towyn er wel aan (iets met 24,4 maar vraag me niet wat tis alweer anderhalf jaar terug dat ik bloedonderzoek heb laten doen)
pi_69656221
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 08:08 schreef Sorella het volgende:
Ligt er misschien ook aan hoe hoog zijn bloedwaarde zijn, de eerste keer bij de dierenarts kreeg ik ze ook niet mee maar ipakinine (of zoiets wat je over het voer moest gooien waardoor ze het niet meer at en ik er dus mee gestopt ben) een jaar later moest towyn er wel aan (iets met 24,4 maar vraag me niet wat tis alweer anderhalf jaar terug dat ik bloedonderzoek heb laten doen)
Ik kreeg ze zowat meteen mee. De bloedtest was hartstikke slecht, Siets is toen eerst op dieetvoer gezet. Toen de bloedwaarden daarmee met een maand niet echt verbeterden heeft ze Benakor erbij gekregen. 6 weken later waren de waarden iets verbeterd, maar nog niet heel goed. Maar mevrouw loopt hier 8 maanden later nog steeds rond.

Die Ipakine is een fosfaatbinder, mag je niet altijd geven. Als het fosforgehalte in het bloed al erg hoog is, is het juist weer erg slecht, dacht ik. Siets zou het bij voorbeeld niet mogen hebben.
Maar Benakor heeft weinig contra-indicaties, het verbetert de bloeddoorstroming van de nieren zodat ze iets beter kunnen filteren. Alleen maar goed, dacht ik zo, zeker als de kat slechte bloedwaarden heeft of alleen normaal voer wil eten. Als de nieren nog enigzins goed functioneren moet je het natuurlijk eerst met alleen dieetvoer proberen.
pi_69656558
Voor Ivory kreeg ik meteen fortekor en dieetvoer mee. Dieetvoer moest ze niet, dus is alleen de fortekor (nouja, benakor) nog over. Ze zit inmiddels 'n week of 6 aan de pillen, binnenkort maar weer 'ns een bloedonderzoekje laten doen.
pi_69770597
Ik ben Siets zo'n beetje aan het dwangvoeren.
Overdag eet de muts helemaal niks, maar 's nachts krijgt ze niet opgegeten wat erin moet op een dag. Ik had nooit gedacht dat ik dit mijn kat zou 'aandoen' maar in de praktijk valt het eigenlijk best wel mee. Gewoon een paar keer overdag voer op mijn vinger aanbieden en bij weigering een paar balletjes rauwvoer langs de zijkant van het bekkie naar binnen duwen. Mevrouw slikt het dan prima door, eet zelfs de restjes op die op de grond zijn gevallen en blijft staan voor meer. Rare poes.

Ze is ook weer wat afgevallen, maar blijft net zo relaxed en alert (als dat samen kan gaan) als ze normaal is.
pi_69785877
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 15:28 schreef Cat22 het volgende:
Ik ben Siets zo'n beetje aan het dwangvoeren.
Overdag eet de muts helemaal niks, maar 's nachts krijgt ze niet opgegeten wat erin moet op een dag. Ik had nooit gedacht dat ik dit mijn kat zou 'aandoen' maar in de praktijk valt het eigenlijk best wel mee.
Als ik dit zo lees, klinkt het niet echt als dwangvoeren, meer een subtiele hint dat ze toch echt wat moet eten

Ivory is ook een hele wisselende eter, hoewel ze de laatste dagen ineens haar dieetbrokjes wel 'n beetje begint te eten
pi_69793953
Ik zat na te denken, maar ik weet niet meer wanneer wij de fortekor/benakor hebben gekregen. Volgens mij ook niet gelijk.

Poes doet het hier nog best ok. Ze is dunner dan eerder, maar wel levendig, glanzende vacht, en komt graag naar buiten, en pest onze andere poes ook nog wel..

Het is al bijna 2 jaar geleden dat we de diagnose kregen, en ze is er nog steeds.. Dat had ik nooit durven te hopen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_69799347
quote:
Op zondag 7 juni 2009 01:56 schreef anboni het volgende:

[..]

Als ik dit zo lees, klinkt het niet echt als dwangvoeren, meer een subtiele hint dat ze toch echt wat moet eten

Ivory is ook een hele wisselende eter, hoewel ze de laatste dagen ineens haar dieetbrokjes wel 'n beetje begint te eten
Voor mijn tere hartje voelt het toch als dwangvoeren, iets erin duwen terwijl ze het niet wil. Maar ze laat duidelijk merken als ze genoeg heeft gehad, dan kronkelt ze net zolang totdat ze ervandoor kan gaan. En blijft dan op 2 meter afstand zeer beledigd staan kijken.
pi_69804984
Als ik mijn poes zou moeten dwangvoeren met een spuit dan houdt het voor mij en haar op. Zoals jij het doet cat zou ik er geen moeite mee hebben maar het moet geen worstel partij worden elke keer.
Onze poes kreeg 3 jaar van de dierenarts 3 jaar terug en is er nog steeds
Fortekor ben ik ruim een jaar mee begonnen omdat ze wat sloom werd.
Dat we haar kregen met 1 jaar was ze 2,9 kilo en dat is ze 8 jaar later nog steeds, een statig, slank dametje.

[ Bericht 24% gewijzigd door Sorella op 07-06-2009 20:17:42 ]
pi_69959661
Ivory moet sinds kort niet zoveel meer hebben van tartaar Dacht eerst nog dat het kwam omdat het al 'n tijdje (week of 2) in de vriezer had geleden, dus vers gekocht. Dat at ze dan wel, maar de volgende dag een portie uit de vriezer ging niet echt meer, toen kreeg ik maar 'n halve benakor naar binnen. Vandaag draait ze die tartaar al meteen de staart toe Nu moet ik dus 'n andere manier zien te verzinnen om die benakor binnen te krijgen...
pi_69962099
de oude versie wou ze echt niet, was elke dag een worstelpartij ben er toen mee gestopt maar Fortekor 2,5 en 5 mg hebben nu een smaakje, weet niet of je die ook heb maar towyn eet ze nu dus als een snoepje.,
pi_69962501
Nee, trapt ze ook niet in. In eerste instantie kreeg ik Fortekor mee, met de opmerking dat '8 van de 10 katten eten ze als snoepjes'... Ivory is dus een van die andere twee. Dus toen ik toch moest truuken om het spul binnen te werken, ben ik maar overgestapt op Benakor, die zijn ietsje kleiner.
pi_69964180
Met Siets gaat het niet goed.

Ik ben vanmorgen met haar naar de DA geweest omdat ze niet at. Ook meende ik een rare bult in haar nek te voelen.
En, zoals wel verwacht, is het allemaal niet zo best. Goed nieuws is dat de bult in haar nek niet te voelen was, maar ze was wat uitgedroogd en had wat ondertemperatuur. Ook heeft ze zweertjes in haar bek, door de slechte nierfunctie. Daardoor eet ze niet, waardoor de ontsteking niet geneest en de nierfunctie nog slechter wordt....

Ze heeft nu vocht ingespoten gekregen, en vanavond en morgenvroeg ga ik dat zelf ook nog bij haar doen (het doet haar geen pijn), hopelijk voelt ze zich dan wat beter en gaat ze meer eten. Ook heeft ze wat medicijnen voor de onsteking in haar bek, maar de dierenarts kon niet veel geven omdat dat de nieren weer aantast.
Vicieuze cirkel dus, waar ze niet uit kan komen. Het is een beetje oplappen en zorgen dat ze geen pijn heeft of misselijk is. Maar als het vocht geen effect heeft dan denk ik niet dat ze nog lang bij me is.
Ik ga geen gekke dingen meer doen of onnodige bezoekjes aan de dierenarts brengen. Als ze pijn krijgt of ontzettend misselijk is, dan is het einde verhaal ben ik bang. En dan laat ik haar niet langer lijden dan nodig is.

Maar wie weet, ze heeft me het afgelopen jaar al vaker verrast, misschien doet ze het deze keer ook weer.
  vrijdag 12 juni 2009 @ 11:37:35 #81
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_69967500
Oooh Siets
He wat rot! Ik hoop dat ze toch nog opkrabbelt!
Ziggy played guitar
pi_69967624
Sjonge jonge wat rot!! Ik hoop inderdaad dat ze toch opkrabbeld.
pi_69969105
Dat zijn nare berichten, sterkte ermee!
pi_69969299
Ik hoop dat ze je toch nog verrast, veel sterkte Cat
pi_69980103
ooww duimen maar dat Siets er boven op weet te krabbelen!! Maar het moet idd geen lijdensweg worden, daar heeft niemand iets aan..
Hoe oud is ze eigenlijk? Sterkte!
(:
pi_70004520
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 18:07 schreef nein het volgende:
ooww duimen maar dat Siets er boven op weet te krabbelen!! Maar het moet idd geen lijdensweg worden, daar heeft niemand iets aan..
Hoe oud is ze eigenlijk? Sterkte!
Die tabletten die ik van je gekregen hebben gaan niet meer opkomen denk ik.
Siets is 13 geworden dit jaar, best nog jong dus.

Het gaat niet beter, maar ook niet slechter. Ze eet geen hap, wat ik haar ook aanbied, maar drinken doet ze wel. Vanmorgen hebben we nog uitgebreid zitten kroelen in het zonnetje, ze lag heerlijk op haar rug en ik mocht het buikje krabbelen (favo plekje van mevrouw), de nagelspoortjes van de 'bijwerking' van tevreden spinnen stonden op mijn arm.
Zelfs Naartjie kwam even kijken en heeft heel voorzichtig aan haar snoetje gesnuffeld. Normaal hebben die twee niet zoveel met elkaar op, maar deze week laat hij haar echt met rust ipv haar achterna te zitten in een gekke bui.

Siets is altijd al een eigengereide kat geweest en heeft nu haar keuze gemaakt. Het was sinds augustus vorig jaar al sukkelen met dieetvoer wat ze niet graag at. Nu is het goed geweest, ze mag waardig gaan. Het enige wat ik nog afdwing is haar dagelijkse tabletje, maar dat slikt ze zo weg, daar is het klein genoeg voor.
Ze wandelt nu nog lekker rond, slaapt veel, maar is wel nog alert. Hopelijk vind ik haar op een dag in een hoekje en is ze ingeslapen. Ik ga haar in ieder geval een lange doodsstrijd besparen.
pi_70004699
Je hebt toch 13 goede jaren met haar gehad + wat ze je nog tegeven heeft nu.
Ik geef je groot gelijk dat je haar een lijdensweg wil besparen, zo denk ik er ook over als mijn poes zo ver is.
Veel sterkte en dat je nog goede dagen/weken met haar mag hebben.
pi_70005014
Deze heb ik net gemaakt: Siets op haar favo plek;

En zo ziet het geheel er dan uit:

Het is echt haar plaatsje waar ze uren kan liggen.
  zaterdag 13 juni 2009 @ 17:22:20 #89
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_70005296
Oh jeetje... He bah, veel sterkte met Siets!
Ze zal wel blij zijn met zo'n lief baasje als jij
Ziggy played guitar
pi_70016992
Sneu Cat, dat het een aflopende zaak lijkt emt Siets. 13 jaar is inderdaad niet echt oud.

Gitje is weer eens in het buitenland (Dld)op vakantie, logeert bij mijn ouders omdat wij op vakantie gaan; ook nu weer met duidelijke afspraken voor als het niet goed gaat.
pi_70017695
Fijne vakantie Katinkat! Je ouders hebben als vaker voor Gitje gezorgd he? Fijn dat hij zo'n goed logeerhuis heeft.

13 jaar is veel te jong, maar als je alle factoren erbij bekijkt is het voor haar genoeg geweest. Maar evengoed voelt het oneerlijk. Mijn andere kat moest ik al afgeven op 10 jarige leeftijd (darmkanker). Ik moet toch echt katten zoeken met een langere houdbaarheidsdatum.... Of garantie erop of zo.
pi_70017744
Hier heb ik trouwens nog wat foto's en updates gezet: SC # 157 waar we weer eens lekker doorkletsen!
De meeste users komen in beide topics, dan heeft het weinig zin om half Fok vol te spammen met verhalen en foto's van mijn meissie.
pi_70022099
Gitje gaat regelmatig naar mijn ouders als ik vakantie heb, gaat goed met hun hond en hij kan er gewoon naar buiten. Verder geniet mijn moeder enorm van deze schootkat.
pi_70075576
awww.. Geniet er in elk geval nog maar van, ze gaat dan wel te vroeg, maar niet onverwacht..Dus kan je nog extra genieten van haar.. en daar kan je misschien ook nog wat troost uithalen.
(:
pi_70084156
Zoals de meeste mensen die hier komen wel weten is Sietske op 16 juni overleden. Ze heeft een goed leven gehad en het was gewoon op.
pi_70084265
Sterkte Cat
pi_70110055
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 08:07 schreef Cat22 het volgende:
Zoals de meeste mensen die hier komen wel weten is Sietske op 16 juni overleden. Ze heeft een goed leven gehad en het was gewoon op.
Awww
Heel veel sterkte!
(:
  vrijdag 26 juni 2009 @ 01:19:09 #98
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_70382102
*Meldt zich
Ik weet sinds een week dat mijn rode kater Joost ook nierfalen heeft
Ik ga mij nu verdiepen in dit topic (en natuurlijk deeltje 1)
  vrijdag 26 juni 2009 @ 01:24:28 #99
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_70382270
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 08:07 schreef Cat22 het volgende:
Arme Siets... Sterkte Cat22
pi_70832736
deze maar weer eens ophalen, Gitje is terug van zijn logeerpartij, nog magerder, en lijkt ook wat slomer. Echter toen ik de stofzuiger pakte was hij vliegensvlug weg, ook springt hij nog op het aanrecht....
pi_70920363
Hallo allen,

Ik heb even een vraag...

6 a 7 jaar geleden heb ik 2 jonge katers uit het asiel gehaald als verassing voor mijn , sinds 3 jaar, ex-vriendin. We zijn uit elkaar gegaan en ik heb toen die beessies gehouden. Het zijn inmiddels echt mijn maatjes, maar helaas heb ik ze vandaag weg moeten doen. Het was niet meer te houden. Ze zijn nu langzaam bij mijn moeder aan het wennen aan een nieuwe omgeving.

De reden dat ik ze (met heel veel pijn in mijn hart) heb weg moeten doen is omdat 1 van de 2 katten mijn hele gang onder zeek. Elke morgen als ik wakker werd kon ik zeik ruimen en als ik thuis kwam uit mijn werk kon ik weer zeik ruimen. Dit heb ik maaaanden volgehouden. Van alles geprobeerd. 2de kattenbak bij de voordeur, folie papier in de gang, allerlei alles belovende middeltjes, peper in de hoeken en weet ik wat nog meer.

Punt is dat ik in een flatje woon en die katten feitelijk nooit lekker buiten konden rauzen. Af en toe op het balkon of de galerij, maar that's it. Daarom heb ik besloten dat ze bij mijn ma beter afzijn, maar mijn god.... wat vind ik het kut dat ze hier nu niet meer zijn

Een half jaar geleden heb ik 'de pissert' op laten nemen bij de dierenarts. Eten liet ie staan en hij kotste heel veel vocht. De dierenarts heeft hem toen aan een infuus gelegd en heeft bloedonderzoek bij hem uitgevoerd. Hij bleek erg last van blaasgruis te hebben. Daarnaast was het een aankomend nierpatiënt. Sindsdien krijgt ie speciaal voer tegen blaasgruis, maar dat helpt dus geen meter tegen het gezeik. Dat wordt alleen maar erger...

Nu is mijn vraag, is het een algemeen bekend gegeven dat een kat met nierproblemen niet meer in de kattenbak zeikt? Is er nog iets aan te doen verder? Ik wil mijn moeder namelijk niet met die ellende opzadelen, want ze heeft al 3 katten en een hond (hoewel ze zegt dat het geen probleem voor haar is). Daarnaast zou ik toch graag die katten willen houden, want het zijn simpelweg mijn maatjes...

Aan de andere kant is het wel beter voor ze dat ze bij mijn moeder zijn, want als ze gewend zijn kunnen ze lekker naar buiten. Iets wat hier nooit zou kunnen... ik gun ze dat wel. Ze willen zo graag...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2009 00:23:34 ]
pi_70924230
Hm ik heb een poes met nierfalen en een kater met blaasproblemen, beide zitten dus op speciaal voer de een voor haar nieren de ander voor zijn blaas.
Ik heb ook weleens lopen denken wat als mijn poes ook blaasproblemen erbij zou krijgen en dat ook aan de dierenarts gevraagd, zij zei dat een kat met nierfalen absoluut geen blaasdieet mocht hebben.
Nu kan ik me voorstellen dat jouw kat op een blaasdieet zit om het blaasgruis op te lossen en dat dus eerst weg moet zijn voordat je over kan stappen op een nierdieet.
De kattenbak assoiceert hij met pijn tijdens het plassen dus probeer eens een wasbakje als vervanging voor de kattenbak.
Mijn kater en poes hebben geen problemen met hun kattenbakken.
pi_70952432
quote:
Op maandag 13 juli 2009 07:48 schreef Sorella het volgende:
Hm ik heb een poes met nierfalen en een kater met blaasproblemen, beide zitten dus op speciaal voer de een voor haar nieren de ander voor zijn blaas.
Ik heb ook weleens lopen denken wat als mijn poes ook blaasproblemen erbij zou krijgen en dat ook aan de dierenarts gevraagd, zij zei dat een kat met nierfalen absoluut geen blaasdieet mocht hebben.
Nu kan ik me voorstellen dat jouw kat op een blaasdieet zit om het blaasgruis op te lossen en dat dus eerst weg moet zijn voordat je over kan stappen op een nierdieet.
De kattenbak assoiceert hij met pijn tijdens het plassen dus probeer eens een wasbakje als vervanging voor de kattenbak.
Mijn kater en poes hebben geen problemen met hun kattenbakken.
Hmmm...zou idd kunnen dat hij die kattenbak associeert met pijn. Helaas zijn ze nu al weg, dus dit kan ik niet zo makkelijk meer proberen. Bij mijn moeder is ie tot nu toe wel netjes op de bak gegaan.... tenzij ze nog niet ontdekt heeft dat ie ergens in een hoekje heeft zitten zeiken. Ik hou het iig in gedachte. Thanks!

Verder gaat het nu best goed met ze, dus daar ben ik wel blij om. Ze zijn lekker de boel aan het verkennen en hebben vandaag voor het eerst oog in oog gestaan met de Labrador van mijn ma en haar andere katten. Lijkt nu wel een dierentuin daar... haha... maar goed.
  maandag 20 juli 2009 @ 14:47:02 #104
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_71149945
Ziggy is zojuist weer goedgekeurd bij de dierenarts
Ze is 7 gram aangekomen zelfs

Ik kreeg nog wat tips voor als ze niet wilt eten, misschien hebben jullie er nog wat aan: gekookt ei (want dat zijn goede eiwitten) en gekookte kippenlevertjes (ieuw )
Ook schijnt er een medicijn te zijn wat eigenlijk voor hartproblemen is, maar waardoor nierkatten zich beter voelen en meer eten (dit is dan voor als ze echt moeilijk gaan doen met eten, Ziggy heeft dat nog niet)

Wel raar trouwens, ik lees hier wel eens over een medicijn wat je over normaal voer gooit en wat dan ontlastend werkt voor de nieren (fortekor dacht ik?) Ik probeerde dat uit te leggen aan de dierenarts (ik was de naam vergeten) maar ze had er nog nooit van gehoord

Verder geen bloedonderzoek laten doen, so far so good vond ik, als dr waardes slechter zijn geworden kan ik er toch vrij weinig aan doen.
Ziggy played guitar
pi_71152685
quote:
Op maandag 20 juli 2009 14:47 schreef MissBliss het volgende:
Ook schijnt er een medicijn te zijn wat eigenlijk voor hartproblemen is, maar waardoor nierkatten zich beter voelen en meer eten (dit is dan voor als ze echt moeilijk gaan doen met eten, Ziggy heeft dat nog niet)

Wel raar trouwens, ik lees hier wel eens over een medicijn wat je over normaal voer gooit en wat dan ontlastend werkt voor de nieren (fortekor dacht ik?) Ik probeerde dat uit te leggen aan de dierenarts (ik was de naam vergeten) maar ze had er nog nooit van gehoord
Fortekor is dat hartmedicijn wat ook blijkt te helpen bij nierproblemen Er is ook een alternatief genaamd Benakor, dat is iets goedkoper en kleiner, maar fortekor zou door de meeste katten als snoepjes gegeten worden.

Dat goedje om over het voer te smijten wat ontlastend werkt (het bindt fosfor) heet Ipakitine. Op http://www.vetoquinol.nl/index.php?page=Nierproblemen&rubrique=Huisdiereigenaar staat nog wat info erover.
pi_71152756
Ik ga overigens zelf morgen weer 'ns met Ivory naar de DA. Ze zit nu denk ik 'n kleine twee maanden aan de nierbrokjes (die eet ze gelukkig goed). Benakor gaat er niet altijd even goed in, maar denk dat ze gemiddeld in ieder geval wel op 'n half tabletje per dag zit. Ik merk alleen de laatste dagen een beetje ander gedrag, ze klaagt iets meer en gaat bij vlagen heel vaak op de bak zitten zonder iets te doen. Morgen denk ik weer 'n keer bloed laten prikken en als het lukt wat urine opvangen om te laten testen.
  maandag 20 juli 2009 @ 16:47:19 #107
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_71153763
quote:
Op maandag 20 juli 2009 @ 16:14 schreef anboni het volgende:

[..]

Fortekor is dat hartmedicijn wat ook blijkt te helpen bij nierproblemen Er is ook een alternatief genaamd Benakor, dat is iets goedkoper en kleiner, maar fortekor zou door de meeste katten als snoepjes gegeten worden.

Dat goedje om over het voer te smijten wat ontlastend werkt (het bindt fosfor) heet Ipakitine. Op http://www.vetoquinol.nl/index.php?page=Nierproblemen&rubrique=Huisdiereigenaar staat nog wat info erover.
Thanks!
quote:
Op maandag 20 juli 2009 @ 16:16 schreef anboni het volgende:
Ik ga overigens zelf morgen weer 'ns met Ivory naar de DA. Ze zit nu denk ik 'n kleine twee maanden aan de nierbrokjes (die eet ze gelukkig goed). Benakor gaat er niet altijd even goed in, maar denk dat ze gemiddeld in ieder geval wel op 'n half tabletje per dag zit. Ik merk alleen de laatste dagen een beetje ander gedrag, ze klaagt iets meer en gaat bij vlagen heel vaak op de bak zitten zonder iets te doen. Morgen denk ik weer 'n keer bloed laten prikken en als het lukt wat urine opvangen om te laten testen.
Oh, dat is wel iets om op te letten ja! Succes morgen!
Ziggy played guitar
pi_71169498
Goed nieuws miss bliss ik doe trouwens ook geen bloedonderzoek zolang er bij towyn niets verandert. Ze staat gelukkig al 3 jaar stil met haar ziekte, valt niet af, komt niet bij, eet en drinkt gewoon, is levendig genoeg dus ook ik zie geen reden om het te laten nakijken.
Als er iets verandert is het vroeg genoeg.

Succes bij de dierenarts morgen anboni
pi_71175604
Nou, vanochtend dus naar de DA. Ze had nog gevraagd of ik wat urine wilde meenemen, maar of Ivory heeft vannacht helemaal niks gedaan, of ze vond die lege bak maar vervelend en heeft het ergens neergelegd waar ik het nog niet heb gevonden. Dus nu mag ze 'n dagje bij de DA logeren, hopelijk gaat ze voor de verandering wel braaf plassen (de laatste twee keer dat ze om deze reden bij de DA heeft gelogeerd ging het niet zo best, eerste keer deed ze het ongeveer op het moment dat ik binnenstapte om haar maar weer op te halen, tweede keer heb ik het zelf thuis alsnog moeten opvangen.)

DA vond wel dat ze wat te harde ontlasting in haar darmen had, dus het vermoeden is eigenlijk dat dat de reden is voor het af en aan naar de bak lopen. Die urinetest is dus meer om uit te sluiten (ze heeft toch een beetje geschiedenis van blaasontsteking). Nu dus maar afwachten wat er uit de onderzoeken komt.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 12:25:00 #110
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_71175757
Ik hoop dat Ivory snel een plasje doet!
Ziggy played guitar
pi_71176624
Go Ziggy!

Anboni, sterkte met Ivory; hopelijk doet ze snel een plas en komen jullie erachter wat er aan de hand is.
pi_71214854
Plasje doen ging dit keer gelukkig redelijk vlot, uitkomst: toch blaasontsteking, dus mag ze weer aan de Metacam. Uit het bloedonderzoek bleek dat de ureum waarde omlaag is (van 35 naar 22) maar de creatine omhoog (296 naar 330). Als ik het goed begrijp is die ureum de belangrijkste voor hoe ze zich voelt (teveel ureum zorgt voor misselijkheid), dus op zich is dat wel goed nieuws.
pi_71215266
Gelukkig dat het toch allemaal meeviel met Ivory!

Wat zijn er toch weer veel katjes op Fok om mee mee te leven. en ook
pi_71439698
Gitje hier takelt toch echt af, is nu echt heel mager, als ie op schoot ligt, voel ik alleen botjes als ik hem aai. Hij eet steeds minder, maar oogt nog wel vrolijk. Hij gaat graag naar buiten, vooral als de zon schijnt, ligt graag ops choot, wil genuffeld wordn en spint veel.
Toch wordt ie slomer, klaagt (mauwt) minder, maar als wij lekker vlees op het bord hebben wordt ie wel enthousiast.
Nu hij de laatste dagen echt amper eet, denk ik dat ie het niet lang meer maakt.
pi_71439804
Ach Gitje toch. Maar hij heeft het zo lang al zo goed gedaan, zijn negen levens moeten ooit opraken. Fijn dat hij zich nog lekker voelt. Want dat is uiteindelijk het belangrijkst.
Ik hoorde van de DA dat magere katten het langer goed doen zonder te eten dan dikke katten. Omdat hun lijfjes er al aan gewend zijn en ze minder risico lopen op leververvetting.

pi_71453526
Dank je voor je reaktie; hij is afgelopen vrijdag 17 geworden. Zolabng hij nog plezier lijkt te hebben, laten we het zo, anders wordt het toch een ritje dierenarts en dan vrees ik het ergste.
pi_71454663
In het topic met foto's van oudere katten staat een foto van Gitje. kan eht topic zo snel niet vidnen.
  donderdag 30 juli 2009 @ 12:23:33 #118
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_71455016
Aaww Gitje
Ziggy played guitar
pi_71455501
Geniet nog maar lekker van hem. En wie weet verrast hij je alsnog.
pi_71465639
Doen we ook, al let ik wel iets meer op dat hij bij minder goed weer niet buiten is als ik ga werken (dan is ie van 3 tot 5 alleen). We zeggen altijd 'hij heeft zijn jas aan", maar zijn jas is wel erg dun aan het worden.
pi_71520780
Het gaat slechter, hij eet volgens mij niet meer; wel wat lekkere dignen voorgehoduen die hij niet mag hebben eigenlijk, maar hij ruikt en likt eraan en verder niet. Zal niet lang meer duren ben ik bang; hij loopt nog wel naar buiten en ligt lekker in de tuin. Sinds gister ook een ontstoken ogen, met pus; hou het maar schoon met afgekoeld gekookt water; maandag bel ik de dierenarts of het zinvol is om daar nog iets aan te doen. Ik heb niet de indruk dat ie pijn heeft.
pi_71520920
Dat klinkt inderdaad alsof Gitje er genoeg van heeft. Met Siets ging het net zo. Niet meer eten, steeds meer verzwakken maar geen pijn (voor zover ik kon beoordelen). Wel werd ze de laatste dagen steeds misselijker.

Ik blijf natuurlijk hopen dat hij weer opknapt, maar ik ben bang - net als jij- dat je je op het ergste moet voorbereiden. Sterkte en geef hem maar veel knuffels.
pi_71525181
Van mij mag hij gaan, ik heb 17 jaar plezier van hem gehad, vooral in de periode dat het psychisch niet goed met me ging en ik alleen woonde had ik echt heel veel aan hem; toen was hij er voor mij, nu ben ik er voor hem (voor zover dat lukt).
pi_71525241
Sterkte Kat
pi_71525307
Ik kan je maar één advies geven: wacht niet te lang met het maken van de keuze als Gitje het zelf niet doet. Katten kunnen veel ziekte en pijn verbergen.
Bij Siets heb ik het - voor mijn gevoel dan- precies goed gedaan. Wie wilde kon de dag ervoor nog afscheid nemen (meer voor hen dan voor mevroi) en terwijl ze haar waardigheid nog had en niet al te veel last van pijn of misselijkheid is ze zachtjes ingeslapen. Als je 13 (of in jouw geval 17) jaar samen hebt geleefd voegen een paar extra dagen ook niks toe.
He bah, ik zit gewon met tranen in mijn ogen. Voor jou, voor Gitje en voor Siets (en stiekum ook wel voor mijn 12 dagen oude kitten nestje wat qua gezondheid een beetje zorgelijk is)
pi_71526683
Moeilijke keuzes...ik hoop dat ie het zelf doet...maar het is een taaie, hij springt zelfs nog op schoot, dat ie die kracht nog heeft.
pi_71618662
Deze maar weer even naar boven halen. Gitje eet nu een dag of 6 niet meer. drinkt nog wel steeds, en gaat daarvoor nog steeds naar de tuingieter. Sinds gister loopt ie meoilijk, dus we dachten dat hij de trap niet meer op kon, jawel vannacht lag ie op de overloop. heb hem lekker op bed gelegd bij ons en hij kroop tegen mij aan en heeft heel otnspannen geslapen.

Nu ligt ie in de tuin achter de grote varens tegen de heg aan, een koele fijne plek.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 11:48:13 #128
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_71619137
Eet ie helemaal niks meer? Ook niet iets lekkers als vis ofzo...
Wel fijn dat ie nog lekker bij jullie kan liggen en dat ie dus wel relaxed is
Ziggy played guitar
pi_71619891
Nee , zondag alleen een stukje kalkoen verder niks, hij drink nog wel water.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 5 augustus 2009 @ 21:22:15 #130
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_71633883
Gitje... ik hoop dat je zonder pijn over de regenboogbrug gaat. Sterkte Katinka!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 5 augustus 2009 @ 21:27:49 #131
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_71634081
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 @ 12:18 schreef Katinkat het volgende:
Nee , zondag alleen een stukje kalkoen verder niks, hij drink nog wel water.
Agos, dan is het echt een aflopende zaak he
Ga je nog langs de dierenarts of laat je het zn beloop gaan?
Ziggy played guitar
pi_71634460
Gitje is om 8 uur overleden. Eigenlijk een rustige laatste dag, ik heb hem rond 1 uur naar binnen gehaald en hem op een kleed in de huiskamer gelegd, wat koeler dan buiten. Het laatste uur ging hij nog een paar keer in een andere houding liggen, maar bleef rustig en sliep eigenlijk steeds of lag gewoon rustig. De laatste paar minuten een stuiptrekking (was wel even naar om te zien, maar dat kan bij een mens ook gebeuren), en dat was het.

Ik ben blij dat het zo gegaan is, dat ik vrij was vandaag (toevallig in een onregelmatig rooster), we waren ook allebei net binnen, hij was niet alleen het laatste moment.

In dit topic Foto's van bejaarde katten! staat nog een foto van Gitje.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 5 augustus 2009 @ 21:41:23 #133
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_71634530
Och, arme Gitje, maar fijn dat hij zo rustig is gegaan...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_71634588
Voor Gitje (en ook voor onszelf) is het goed zo. Hij heeft een fijn leven gehad denk ik, vooral de laatste jaren in ons huis met tuin waar hij graag in verbleef.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 21:44:35 #135
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_71634639
Oh Gitje
Sterkte Katinkat!
Ziggy played guitar
pi_71634723
Ach, Gitje is niet meer. Maar hij is wel op een mooie manier gegaan als ik het zo lees. Lekker bij jullie thuis en zonder al te veel pijn of ander ongemak.

Sterkte.

Dit topic wordt steeds leger....
pi_71647985
Dank je MissBliss en Cat22.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 17:54:59 #138
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_71657046
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 @ 21:47 schreef Cat22 het volgende:

Dit topic wordt steeds leger....
Ja he Dat vind ik zo sneu, dat ze 1 voor 1 doodgaan
Ziggy played guitar
pi_71659537
Veel sterkte katinkat.
pi_71711640
Heel verrassend, ik kreeg vandaag een sterkte kaartje van de dierenarts; erg attend van ze.
pi_71712318
Jeetje, helemaal gemist dit Sterkte Katinkat
pi_71713705
Dank je, ik las dit topic ook niet dagelijks, dus logisch dat je dit misschien niet gelezen hebt.
pi_71785473
Fijn van de dierenarts Katinkat..

Wij waren gisteren met de poezen bij de dierenarts, en de dierenarts vond dat de poes met nierproblemen er nog wel heel erg goed uitzag voor haar toestand. Omdat ze nu ook gebitsproblemen had stelde ze voor om gelijk even vandaag de nierwaarden te bepalen voordat ze onder narcose ging, als ze niet goed waren gebruiken ze andere narcose.

Jammergenoeg kregen we net een telefoontje dat de creatininewaarden te hoog zijn, ze zijn nu 210, maar dat ze het dus wel goed doet op het nierdieet. Ze raadde alleen wel aan om weer benakor te gaan geven. Daar zijn we mee gestopt toen poes het begon te weigeren...

Nu dus afwachten hoe ze uit de narcose komt..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_71792636
Nou, aan de narcose zijn ze niet toegekomen, mevrouw was het zat, en liet dat duidelijk merken...

Dus volgende week weer een poging...
pi_71816875
Oh, niet zo fijjn dat mevrouw niet wilde.....
pi_71817643
Ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht....

Het is echt een krengetje als je iets doet wat zij niet fijn vindt.... De dierenarts zei ook al dat hun handen nog net niet open lagen..
De volgende keer moet ik erbij zijn bij het inbrengen van het infuus, ze hopen dat poes door mijn stem wat rustiger blijft..
pi_71822853
Heeft de dierenarts niet een kooi met een soort van schuif aan de binnenkant. Daar doen ze de kat in en dan maken ze de ruimte kleiner doormiddel van de schuif zodat de kat tussen de wand en de schuif staat en dan geven ze heel makkelijk een verdoving en de kat kan niet meer bewegen omdat die geklemd staat.
pi_71823818
Mijn kat had ook zo'n gruwelijke hekel aan de dierenarts, daarom was ik blij dat ik hem niet nog op het laatste moment naar de dierenarts moest brengen en dat ie zelf thuis is overleden.

maar ja voor onderzoek is het wat anders natuurlijk, wij moeten ook wel eens dingen doen die we niet fijn vinden.
pi_71824647
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 17:24 schreef Katinkat het volgende:
maar ja voor onderzoek is het wat anders natuurlijk, wij moeten ook wel eens dingen doen die we niet fijn vinden.
Verschil is natuurlijk dat wij ook kunnen bevatten waarom het moet gebeuren Een kind kun je ook nog uitleggen dat die vervelende doktor ervoor gaat zorgen dat 'ie zich beter gaat voelen, een kat niet (helaas)
pi_71825443
de poes kon geen normale verdoving krijgen, dat schijnt te belastend te zijn voor de nieren. Ze had wel een zogenaamde batmancape om, maar dat hielp ook niet genoeg.

Ze wilden haar via een branule een kortdurende verdoving geven en daarna nog een zoutoplossing voor haar nieren. Maar dat wordt dus volgende week ofzo..
pi_71827879
Dan is zo,n kooi ook niets voor haar. Dan moet de arts maar hele lange handschoenen aan
pi_71829192
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:56 schreef Sorella het volgende:
Dan is zo,n kooi ook niets voor haar. Dan moet de arts maar hele lange handschoenen aan
ze willen dat ik erbij ben de volgende keer, in de hoop dat poes rustiger blijft als ze mijn stem hoort, plus dat ze dan niet al een nacht daar heeft gezeten en dat er bloed is afgenomen...
pi_71839610
Succes bij de dierenarts en ik hoop voor de poes (en jullie) dat het allemaal goed gaat.
Ik ben blij dat mijn poes wat bloed afnemen e.d. betreft makkelijk is (moeten ze het wel in 1 keer goed doen natuurlijk)
pi_72067602
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 05:57 schreef Sorella het volgende:
Succes bij de dierenarts en ik hoop voor de poes (en jullie) dat het allemaal goed gaat.
Ik ben blij dat mijn poes wat bloed afnemen e.d. betreft makkelijk is (moeten ze het wel in 1 keer goed doen natuurlijk)
Vanmorgen weer een poging gehad... Ze kreeg een kapje over haar kop, en toen begon het.. in de ene poot wilde de naald niet goed blijven zitten, dus toen moest de andere poot. Aangezien ze al wat begon te grommen en dergelijke hield ik mijn hart vast, maar het is gelukt.. Ik zit nu te wachten tot ze bellen dat ik haar weer op mag komen halen..
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:16:20 #155
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_72075421
teigan, is het gebit van poes weer op orde? En is alles goed gegaan?

Ik was vanmorgen toevallig ook bij de dierenarts:
Joost bleek in 1 maand 200 gram te zijn gegroeid , ik helemaal blij! Ooit woog hij 6 1/2 kilo (het is een grote kater die altijd mooi op gewicht was), nu is hij aan de magere kant maar vanmorgen dus 5 kilo. We zijn op de goede weg Hij ging nadat hij gewogen was zelf een stukje rondwandelen in de praktijk, helemaal niet bang die doerak
Verder is Joost sinds vandaag ook gestart met Fortekor. Tijdens het lichamelijk onderzoek zat hij aan de dierenarts te snuffelen en hem koppies te geven, gek beest
Bram vond het allemaal erg spannend. Hij had ondertemperatuur en lijkt last te hebben van zijn gewrichten. Is ook flink aangekomen ondanks dat hij weinig eet en heel veel slaapt Bij hem is dus bloed afgenomen voor onderzoek nieren en schildklier. Hij bleef braaf zitten, de schat Dinsdag aanstaande de uitslag...
pi_72077339
Ze hebben er flink aan lopen peuteren, en ze hopen dat het tandvlees zich weer gaat herstellen..
Er is wel gezegd dat als het nu niet heel veel beter wordt, eigenlijk de tanden en kiezen getrokken moeten worden, maar zover willen wij eigenlijk niet gaan...
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 21:30:50 #157
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_72153774
Hoi teigan, ik hoop dat je poezebeest er inderdaad bij gebaat is en dat hij/ zij weer een tijdje er tegen aan kan!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag bloeduitslagen gekregn van dierenarts:
En ja hoor... rode kater nummer 2, Bram, heeft ook chronisch nierfalen

[ Bericht 19% gewijzigd door Pippi op 25-08-2009 21:40:31 ]
pi_72154188
Dus nu heb je twee katten met nierfalen ?
1 voordeel je hoeft ze niet apart te voederen maar voor de rest is het mooi klote

Bij towyn ging de laatste keer bloedprikken helemaal fout ze had haar aders dicht geklapt dus het heeft veel moeite gekost om er wat bloed uit te krijgen (4 pogingen) ik laat het ook niet meer doen ik merk vanzelf wel als het slechter gaat met haar en er is toch niets aan te doen verder.
Nog 4 maanden dan zit ze aan de 3 jaar wat ze te leven had wat de dierenarts zei 2 jaar en 8 maanden geleden. Zoals ze nu is gaat ze er ruim over heen, ik zie totaal geen verandering met 3 jaar geleden alleen zit ze nu dus aan de fortekor, maar ze valt niet af, komt niet bij, spuugt niet veel vaker en drinkt en eet normaal voordat ze ziek werd
pi_72156014
Fijn dat het gelukt is Teigan.

Pippi sterkte met deze nare diagnose. Toch hoop ik dat Bram er de eerste tijd met dieet weinig last van heeft. Gitje heeft er de eerste anderhalf jaar weinig last van gehad, viel wel wat af, maar toch had hij een heel aardig leventje.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 19:02:52 #160
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_72179196
Sorella en Katinkat, Bij Bram ligt het helaas wat ingewikkelder. Om het goed uit te kunnen leggen zal ik even een klein stukje terug in de tijd gaan:
Joost, mijn kat van 20 jaar, kreeg in augustus 2008 de diagnose hyperthyreoidie (te snel werkende schildklier). Dit komt vaak voor bij oude katten, ze worden hyperactief (net alsof ze weer kitten zijn) eten veel, drinken soms ook veel maar vallen af, gaan veel braken, hebben het vaak warm en de hartslag is te hoog. Van de 3 mogelijke behandelingen (medicatie, operatie of radioactief Jodium) vond ik op dat moment medicatie de beste optie dus ben ik daarmee gestart.

Bram, mijn kat van 19 jaar, bleek na bloedonderzoek in september ook hyperthyreodie te hebben dus ook medicatie.

Ze werden echter allebei erg ziek van de medicijnen: niet meer eten, veel braken en eczeem, echt heel naar. Een schildklieroperatie bij oude katten vond ik geen goed plan (narcose-risico), daarom heb ik toen gekozen voor een behandeling met radioactief Jodium: eind november 2008 zijn ze allebei met radioactief Jodium behandeld. Dit is een kostbare behandeling met als voordeel dat alleen dat gedeelte van de schildklier wordt aangepakt wat overactief is. In principe krijg je dus katten mee naar huis die qua schildklier helemaal weer gezond zijn.

Bij Joost kreeg echter in januari 2009 een zeldzame reactie op de behandeling: hij sliep 23 uur per dag, at bijna niks meer, ging heel slecht lopen en had het ijskoud. Hij bleek een auto-imuunziekte te hebben gekregen na de behandeling en brak dus ook zijn gezonde schildklierweefsel af (uit amerikaans onderzoek blijkt dat bij 1 op de 4000 katten te gebeuren na een radioactief Jodiumbehandeling). Hij werd hypothyreoot. Joost krijgt nu juist weer schildklierhormoon toegediend maar het heeft echt maanden geduurd om hem goed in te stellen. Juni j.l. had hij eindelijk goed bloedwaarden. Waarschijnlijk, omdat hij zo lang te weinig schildklierhormoon had, heeft hij nu ook nierproblemen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Pippi op 26-08-2009 19:14:22 ]
  woensdag 26 augustus 2009 @ 19:12:58 #161
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_72179507
In Nederland zijn er, volgens mij, verder geen katten bekend met hypothyreoidie, het is een ziekte die onder dieren juist bij honden veel voorkomt. Ik heb zelf ook een hypothyreodie dus ik herkende de verschijnselen direkt. Het is namelijk niet een ziekte die een dierenarts als mogelijkheid ziet bij katten. Gelukkig konden we snel aktie ondernemen!
Nu Bram... je raadt het nooit... afgelopen vijdag liet hij exact dezelfde verschijnselen zien als Joost!!! Daarnaast werd hij, ondanks het feit dat hij heel weinig at, behoorlijk dit/ zwaar. Natuurlijk is er gelijk bloed verstuurd om die mogelijkheid te onderzoeken (schildklierhormoon) en ook gelijk zijn nierfuncties. Uitslag is hypothyreoidie en chronisch nierfalen. Bizar he, eigenlijk is de kans op een niet werkend schildklier na Joodbehandeling tdus 2 op de 8000... en ik heb dus die 2 katten. Je zou bijna denken dat er iets anders meespeelt omdat het blijkbaar enorm weinig voorkomt. Onbegrijpelijk...

[ Bericht 4% gewijzigd door Pippi op 26-08-2009 19:18:46 ]
  woensdag 26 augustus 2009 @ 19:16:12 #162
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_72179606
Ik wil trouwens wel zeggen dat ik een behandeling met radioactief Jodium bij katten met een te snel werkende schildklier nog steeds de beste behandeling vind hoor! Heb daar absoluut geen spijt van!
pi_72198092
Sterkte in elk geval met beide poezels.
pi_72204322
Rotsituatie pippi, ook van mij sterkte met beide katten.
pi_72205030
Hoi pippi, mijn kat ziggy heeft ook een te snel werkende schildklier en nadat ze medicijnen kreeg en dat dus weer gestabiliseerd was, bleek ze dus ook nierptoblemen te hebben... Herkenbaar dus Sterkte ermee!
Ziggy played guitar
pi_73542455
Hoe is het met alle nierpatiëntjes?

Ik was net wat kasten uit aan het ruimen en kwam nog 8 zakjes RC Renal Diet tegen: Beef smaak.
Ze zijn goed tot juli 2010 en mogen tegen verzendkostne weg. Zou eigenlijk in V&A moeten maar hier zitten de meeste belangstellenden bij elkaar denk ik.
pi_73542778
Met Ivory gaat het wel goed. Ik moet binnenkort nog 'ns 'n afspraak maken met 'n nieuwe dierenarts in de buurt van m'n nieuwe huis, dan ga ik gelijk weer 'ns bloed laten prikken denk ik.

Ik ben recent overgestapt op Orijen, dus aan mij kun je die RC Renal niet kwijt
pi_73557297
Aan mij kan je het ook niet kwijt aangezien ze het goed doet op haar hills.
We hebben haar nu 8 jaar ze wordt in febr.10 jaar en het is altijd een teer katje geweest wat altijd rond de 2.9 kilo zweefde, ook sinds we haar nierfalen ontedekte 2,5 jaar geleden. Verleden week woog ik haar en tot mijn grote verbazing is ze een pond aangekomen, ik ga er maar van uit dat dat een goed teken is
pi_73560143
RC is een beetje uit de gratie hier. Als iemand het wil hebben, meld je maar. Weggooien is ook zonde.
En om het aan mijn andere katten te voeren vind ik ergens ook niet kloppen.
pi_73568763
Geef het als snoepje aan je andere katten. Doe ik hier ook met de testzakjes blaasgruis en nier voer
  zondag 11 oktober 2009 @ 11:19:08 #171
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_73568814
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 10:57 schreef Cat22 het volgende:
Hoe is het met alle nierpatiëntjes?

Ik was net wat kasten uit aan het ruimen en kwam nog 8 zakjes RC Renal Diet tegen: Beef smaak.
Ze zijn goed tot juli 2010 en mogen tegen verzendkostne weg. Zou eigenlijk in V&A moeten maar hier zitten de meeste belangstellenden bij elkaar denk ik.
Ik wil ze wel hebben! Ziggy eet dat nog wel regelmatig
Ziggy played guitar
pi_73569070
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 11:16 schreef Sorella het volgende:
Geef het als snoepje aan je andere katten. Doe ik hier ook met de testzakjes blaasgruis en nier voer
Dat was een optie maar
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 11:19 schreef MissBliss het volgende:

[..]

Ik wil ze wel hebben! Ziggy eet dat nog wel regelmatig
Dit spreekt me meer aan! Ik PM je even!
pi_94130917
*vreselijke rotschop*

Met Ivory gaat het sinds gisteren ineens erg slecht :'( Dit weekend weer eens met haar naar de weekendarts geweest vanwege (alweer) blaasontsteking. Daar heeft ze een antibiotica injectie gekregen en wat pilletjes om de blaas en urinewegen wat te ontspannen (Terazosine, een mensenmedicijn wat ook schijnt te werken voor katten en honden). Van die terozosine kreeg ze erg tranende oogjes en een geirriteerd derde ooglid, dus daar ben ik in overleg met m'n reguliere DA na 2 doseringen alweer mee gestopt. Sinds gisterochtend heeft ze alleen helemaal niets meer gegeten. Ze drinkt nog wel, maar ik merk gewoon aan haar dat ze niet zichzelf is. Ze miauwt anders; als ze niet ligt te slapen zit ze en beetje aphatisch voor zich uit te staren; als ze bij me ligt, spint ze niet eens...

Vannacht nog met de spoedlijn gebeld, maar de dienstdoende DA vond het niet dringend genoeg klinken om meteen de auto in te springen, dus nu zit ik de klok naar half negen te staren zodat ik m'n eigen DA kan bellen. Ik ben alleen vreselijk bang dat dat wel eens een enkele reis zou kunnen worden voor Ivory :'( :'( :'(
pi_94132434
Net terug van de DA, niet duidelijk wat er nou eigenlijk aan de hand is. Daar in de spreekkamer was ze ineens een stuk levendiger en zat ze zelfs te spinnen toen de DA haar hart wilde luisteren. Wel een flinke drol in haar darmen, dus mogelijk is dat de oorzaak. Daar heeft ze wat laxeermiddel voor gehad. Ze blijft nu even daar ter observatie, om te zien of de drol eruit en eten erin wil. Valt het uiteindelijk misschien toch nog mee, als ik om 12 uur nog niks heb gehoord, mag ik ze bellen.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:34:33 #175
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_94137967
Sterkte anboni, hopelijk valt het mee! :*
Ziggy played guitar
pi_94138092
Ze is inmiddels weer thuis. Drolletje is eruit gekomen, er is ook een beetje Hill's AD ingegaan. Nu is ze nog wel wat onwennig, maarja dat zou ik ook zijn als ik me een hele nacht rot had gevoeld, daarna uit huis gesleept, spuit in m'n hol en een paar uur opgesloten in een klein hokje :)

Wel onvoorstelbaar hoe beroerd een kat blijkbaar kan zijn van een scheefzittende drol...
  dinsdag 15 maart 2011 @ 12:40:13 #177
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_94138146
Fijn dat ze weer thuis is! *O*
Ziggy played guitar
pi_94154624
En terug van weer een DA bezoekje. Ze at nog steeds niets (intussen al 36 uur) en was duidelijk nog steeds zichzelf niet. Nu heeft ze wat vocht toegediend gekregen en iets tegen de misselijkheid. Ook weer een keer een bloedonderzoek gedaan, waarden zijn zelfs iets beter dan bij de laatste, anderhalf jaar geleden.

Al met al nog steeds een zorgenkindje :'(
pi_94157625
Balen Anboni dat het nog niet echt beter gaat. Het is wat met onze patiëntjes. -O-
pi_94214992
Vandaag nog geen verbetering (maar ook geen verslechtering). Ze is een dagje bij de DA gebleven, die hebben haar wat gevoerd en water infuus gegeven. DA heeft in ieder geval niet de indruk dat ze pijn lijdt, ze is waarschijnlijk alleen misselijk (grote vraag is alleen nog: waardoor? zijn het de nieren ineens, of is er iets anders aan de hand). DA vond wel dat er veel bloedvaten in haar oogwit zichtbaar zijn, wijst mogelijk op hoge bloeddruk. Morgen gaat Ivory dus nog een dagje uit logeren om bloeddruk te meten.
pi_94283190
Veel gebeurd gisteren: bloeddruk gemeten (is in order), rontgenfoto gemaakt (nog steeds een beetje harde ontlasting, is eruit gelaxeerd; ook wat lucht in de darmen wat voor ongemak kan zorgen), infuus en waarschijnlijk het belangrijkste: na het voeren kwam er een flinke haarbal naar buiten.

Gisteravond en vanochtend lag ze in ieder geval weer lekker bij me te spinnen, ze heeft zich ook weer een beetje zitten wassen. Eten doet ze alleen nog niet uit zichzelf, als ze dat vanmiddag nog niet heeft gedaan, ga ik haar daar een beetje bij helpen...
pi_94283679
Ik hoop dat ze er weer boven op komt anboni.
Sterkte van af hier gewenst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')