Lijkt me wel handig, en ook links naar handige sites.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:14 schreef Cat22 het volgende:
Moeten we nog een overzichtje hebben van medicijnen, soorten dieetvoer etc?
Ze staan in de OP!quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:29 schreef anboni het volgende:
[..]
Lijkt me wel handig, en ook links naar handige sites.
Paar links die ik uit het vorige topic heb opgediept:
http://home.planet.nl/~boe00645/nier-tips.html
http://home.planet.nl/~boe00645/nier-voeding.html
http://www.specialcats.nl/index.php?id=102
Ik denk dat ik maar 'ns ga uitzoeken waar ik dat spul kan kopen, na flink wat lezen op barfplaats heb ik me voorgenomen om Ivory 'ns wat verse spullen voor te zetten (nouja, kant-en-klaar vers, dus)quote:Samenstelling: bio kipvlees, bio rundvlees en verse vis (niet bio) met verse bio groenten en bio maïskiemolie.
Analyse: Eiwit 11,2%, Vocht 64%, Vet 16%, As 0,5%, Ruwe celstof 4,5%.
Laag fosfor gehalte, glutenvrij.
Jij ook al? Ik heb ook zo'n dag.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:35 schreef anboni het volgende:
Wat ik van een aantal posts op barfplaats begrijp, kunnen honden en katten inderdaad het beste dierlijke eiwitten eten. Daarbij wordt ook opgemerkt dat dit het beste uit niet-verwarmd vlees kan komen, omdat verhitting de structuur alweer aanpast waardoor de diertjes het er weer moeilijker mee krijgen.
Hier nog wat over dieeten bij nierziekten, gaat ook weer over honden maar geeft wel wat achtergrond info.
Ik ben officieel aan het werk op dit moment, maar echt veel werk heb ik nog niet verzet, ben vooral barfplaats aan het lezen geweest![]()
Aha, dank je wel voor de info!quote:Op dinsdag 21 april 2009 @ 15:20 schreef Cat22 het volgende:
Het gaat om de verwerking van de aminozuren.
Dit artikel gaat over honden maar legt het wel aardig uit, denk ik.
Katten (en honden) kunnen eiwitten van plantaardige oorsprong heel slecht verteren. Helaas gooien veel reguliere fabrikanten juist veel plantaardige bestanddelen in hun voeding (granen, groenten) want het is goedkoper dan vlees en het vult de maag.
Dierlijke eiwitten kunnen ze beter verteren, hebben ze dus minder van nodig en belast het lichaam dus veel minder. Want de afbraakprodukten van de overtollige aminozuren moeten door de nieren verwerkt worden en daar zit bij onze poezels uiteraard het probleem.
Eitwitten uit melkprodukten schijnen volgens dit artikel helemaal goed te zijn (wist ik nog niet) maar katten kunnen de lactose heel slecht verwerken waardoor het lichaam volgens mij toch teveel belast wordt.
Nog steeds niets gehoord? Ik heb daarnet ook 'n vraagje gesteld over verkooppunten in de regio, daar had ik 'n half uurtje later antwoord op.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:21 schreef Cat22 het volgende:
Ik heb trouwens ook info gevonden over Bandit, ook rauw voer. Zij hebben een speciale mix voor katten met nierfalen. Ik kon geen info vinden over de samenstelling dus heb ze zondag gemaild voor meer info. Tot op heden nog geen reactie gehad.
Mijn vraag was hoe Bandit goed werkte voor nierproblemen en wat de samenstelling was.quote:Dag Cat22,
Het eiwitgehalte is verlaagd en het vetgehalte verhoogd, het heeft een laagfosfor gehalte.
. De eiwitten zijn uiterst hoogwaardige en goed verteerbare eiwitten voor de kat. Daarnaast hebben katten met nierproblemen altijd een beetje een misselijk gevoel waardoor het slechte eters zijn. Bandit nierdieet wordt uitermate goed verdragen en opgenomen, daarnaast is het een voeding met een laag fosfor gehalte en bevat het zo goed als geen koolhydraten. De koolhydraten en plantaardige eiwitten geven juist veel meer afvalstoffen (verhoogd ureum) dan de makkelijk verteerbare eiwitten in de Banditvoeding. Wij mogen dan ook het woordje dieetvoer op de verpakking vermelden omdat het als zodanig is samengesteld dat het het gewenste resultaat geeft. Niet voor niets doen katten het op het Bandit dieetvoer vele malen beter dan op voeders die op basis van granen zijn samengesteld. Granen geven veel meer afvalstoffen dan dierlijke eiwitten. Een ander groot voordeel van een dieetvoer op basis van echt vlees is dat het veel vocht bevat wat juist een enorm voordeel is voor honden en katten met nierproblemen.
Katten en honden met nierproblemen doen het vaak heel slecht op brokjes.
vetzuren Bandit:
Verzadigde vetzuren
38,1g/100g
Onverzad. Vetzuren
59,7g/100g
Enkelv. Onverz.
44,1
Meerv. Onverz.
15,6
verkooppunten:
135 Dierenkliniek Laarbeek Heuvelplein 67 5741 JJ Beek en Donk 0492-462899 www.dapgemert.nl
110 Lupa Diervoeding Fabrieksstraat 11 6021 RB Budel 06-30451075
111 Dier en Vriend Groenstraat 1A 6067 AX Linne 0475-436898
112 Bio mentor Broekhem 65 6301 HE Valkenburg 043-6011418
Het blijft zoeken en proberen. Hopelijk vind je gauw het perfecte voer.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:06 schreef anboni het volgende:
Ik ga denk ik van alle soorten 'ns wat proberen, kijken met welke ik aan kan komen zonder dat ze me de staart toekeertMaakt me uiteindelijk niet zoveel uit wat ze gaat eten, als ze maar van de brokjes af wil
Ik zit in de randstad, dus gelukkig wat meer keus aan verkooppunten.
Ja joh, brokken makkelijker dan vlees?quote:Op woensdag 22 april 2009 08:11 schreef Klonk het volgende:
ah, wat handig, onze Pien heeft ook nierproblemen en zit op tameljk duur voer van KD en vroeg me laatst af of daar geen betaalbaarder alternatief voor is
wel brokjes want ze heeft geen tandjes meer en brokjes eet ze makkelijker dan zacht voer
Het verkooppunt ligt niet gek ver weg van mij. En misschien moet ik dat gaan proberen, want Siets zit verdorie vandaag te sukkelen met haar Carnibest. Grrrr! Frustratie! Gisteren smikkelde ze het probleemloos op, vandaag lijkt het wel vergif. Drie hapjes heeft ze gehad en toen draaide mevrouw zich om. Hopelijk gaat het later op de dag beter.quote:Op woensdag 22 april 2009 08:03 schreef Taiga het volgende:
@Cat22; Is er bij jou misschien dan een Bibi verkooppunt? Dan zou je die ook kunnen proberen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vaker hoor bij Carnibest, dat een hond of kat er niet gek op is. Het schijnt dus bij Bibi anders te zijn. De mijne vallen het zowat aan, al moet ik wel zeggen dat ik nog nooit Carnibest geprobeerd heb.quote:Op woensdag 22 april 2009 08:43 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Het verkooppunt ligt niet gek ver weg van mij. En misschien moet ik dat gaan proberen, want Siets zit verdorie vandaag te sukkelen met haar Carnibest. Grrrr! Frustratie! Gisteren smikkelde ze het probleemloos op, vandaag lijkt het wel vergif. Drie hapjes heeft ze gehad en toen draaide mevrouw zich om. Hopelijk gaat het later op de dag beter.
Misschien toch iets te optimistisch gedacht, vandaag wat haaksbarf gekocht, maar daar snuffelt ze eventjes aan en vervolgens keert ze het de staart toequote:
Ik heb ook twee katten, waarvan eentje met nierfalen. Dus ze moesten ook apart gevoerd worden. Ik heb ze vrij snel laten wennen aan twee voermomenten per dag. Bakje niet leeg = pech. Al lukt dat niet altijd met mijn nierpatiëntje, zij is zo mager dat ik haar vaker voer als ze trek heeft, anders eet ze echt te weinig.quote:Op zondag 26 april 2009 14:43 schreef leukerdje het volgende:
Vraagje mbt het nierdieet.
Ik heb 2 katten waarvan een chronisch nierfalen heeft. Hij krijgt nierdieet en fortekor.
De andere kat is gezond en krijgt normaal voer. Ik voer ze apart.
Maar hoe kan ik dat nou het beste doen als ik op vakantie ga?
Hoe doen diegene dat die ook meerdere katten hebben en apart voeren?
Ze heeft gisteren wat Rodi lamshart op zitten peuzelen, maar moest niks hebben van de haaksbarf rund/kp. Volgende poging wordt haaksbarf konijn, maar dan moet ze eerst weer 'ns met honger beneden komenquote:Op zondag 26 april 2009 15:36 schreef Cat22 het volgende:
@anboni: hoe is het nu? Trapt poes inmiddels in het versvoer? Siets hier eet het nu gelukkig als een malle, staat vaak te bedelen voor meer.
Het beginnetje is er dus. Heb je de haaksbarf al eens gemengd met voer waarvan je zeker weet dat ze het lekker vindt? Dan kan ze wennen aan de smaak en kun je de verhoudingen langzaam aanpassen. Desnoods beginnen met voer wat geen dieetvoer is, zolang ze daardoor het gewenste voer wel gaat eten.quote:Op zondag 26 april 2009 16:02 schreef anboni het volgende:
[..]
Ze heeft gisteren wat Rodi lamshart op zitten peuzelen, maar moest niks hebben van de haaksbarf rund/kp. Volgende poging wordt haaksbarf konijn, maar dan moet ze eerst weer 'ns met honger beneden komen
Dat kun je natuurlijk verwachten als je het waagt om zomaar ineens op vakantie te gaanquote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:13 schreef Cat22 het volgende:
Ik ben net terug van een weekje vakantie, twee vriendinnen hebben bij toerbeurt voor de katten gezorgd. En natuurlijk koos Siets net deze week uit om te rommelen met eten.
Bij volgende bezoek aan DA 'ns naar laten kijken? Misschien heeft ze gewoon wat tandsteen wat in de weg zit.quote:Op maandag 1 juni 2009 10:59 schreef Cat22 het volgende:
Tja... moet je er wat mee doen of niet? Het natvoer gaat nog goed, dus ik wacht het nog even af.
Ik snap ook niet helemaal wat de overweging is om ze wel of niet te geven.. Wij hebben eerst jarenlang alleen niervoer gegeven. Ik wist toen al wel van fortekor, maar Floppy kreeg het toen niet. Pas nadat ik het er een paar keer over gehad heb tegen de DA en zn bloedwaarden niet goed waren kreeg ie t wel. T lijkt me beter om het meteen te geven als de diagnose nierfalen is gesteld, want dan voorkom je meer schade toch?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 23:20 schreef MissBliss het volgende:
Ik heb al eens naar die tabletten gevraagd bij de DA maar ik krijg ze niet
Vind ik raar, want ik geef Ziggy ook wel eens 'gewoon' eten, als ze weer eens niet wil eten.
Naja, volgende keer maar weer eens vragen.
Ja, dat lijkt mij ook dus!quote:Op dinsdag 2 juni 2009 @ 23:42 schreef nein het volgende:
[..]
Ik snap ook niet helemaal wat de overweging is om ze wel of niet te geven.. Wij hebben eerst jarenlang alleen niervoer gegeven. Ik wist toen al wel van fortekor, maar Floppy kreeg het toen niet. Pas nadat ik het er een paar keer over gehad heb tegen de DA en zn bloedwaarden niet goed waren kreeg ie t wel. T lijkt me beter om het meteen te geven als de diagnose nierfalen is gesteld, want dan voorkom je meer schade toch?
Ik kreeg ze zowat meteen mee. De bloedtest was hartstikke slecht, Siets is toen eerst op dieetvoer gezet. Toen de bloedwaarden daarmee met een maand niet echt verbeterden heeft ze Benakor erbij gekregen. 6 weken later waren de waarden iets verbeterd, maar nog niet heel goed. Maar mevrouw loopt hier 8 maanden later nog steeds rond.quote:Op woensdag 3 juni 2009 08:08 schreef Sorella het volgende:
Ligt er misschien ook aan hoe hoog zijn bloedwaarde zijn, de eerste keer bij de dierenarts kreeg ik ze ook niet mee maar ipakinine (of zoiets wat je over het voer moest gooien waardoor ze het niet meer at en ik er dus mee gestopt ben) een jaar later moest towyn er wel aan (iets met 24,4 maar vraag me niet wat tis alweer anderhalf jaar terug dat ik bloedonderzoek heb laten doen)
Als ik dit zo lees, klinkt het niet echt als dwangvoeren, meer een subtiele hint dat ze toch echt wat moet etenquote:Op zaterdag 6 juni 2009 15:28 schreef Cat22 het volgende:
Ik ben Siets zo'n beetje aan het dwangvoeren.![]()
Overdag eet de muts helemaal niks, maar 's nachts krijgt ze niet opgegeten wat erin moet op een dag. Ik had nooit gedacht dat ik dit mijn kat zou 'aandoen' maar in de praktijk valt het eigenlijk best wel mee.
Voor mijn tere hartje voelt het toch als dwangvoeren, iets erin duwen terwijl ze het niet wil. Maar ze laat duidelijk merken als ze genoeg heeft gehad, dan kronkelt ze net zolang totdat ze ervandoor kan gaan. En blijft dan op 2 meter afstand zeer beledigd staan kijken.quote:Op zondag 7 juni 2009 01:56 schreef anboni het volgende:
[..]
Als ik dit zo lees, klinkt het niet echt als dwangvoeren, meer een subtiele hint dat ze toch echt wat moet eten![]()
Ivory is ook een hele wisselende eter, hoewel ze de laatste dagen ineens haar dieetbrokjes wel 'n beetje begint te eten
Die tabletten die ik van je gekregen hebben gaan niet meer opkomen denk ik.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 18:07 schreef nein het volgende:
oowwduimen maar dat Siets er boven op weet te krabbelen!! Maar het moet idd geen lijdensweg worden, daar heeft niemand iets aan..
Hoe oud is ze eigenlijk? Sterkte!
Awwwquote:Op woensdag 17 juni 2009 08:07 schreef Cat22 het volgende:
Zoals de meeste mensen die hier komen wel weten is Sietske op 16 juni overleden. Ze heeft een goed leven gehad en het was gewoon op.
Arme Siets... Sterkte Cat22quote:Op woensdag 17 juni 2009 08:07 schreef Cat22 het volgende:
Zoals de meeste mensen die hier komen wel weten is Sietske op 16 juni overleden. Ze heeft een goed leven gehad en het was gewoon op.
Hmmm...zou idd kunnen dat hij die kattenbak associeert met pijn. Helaas zijn ze nu al weg, dus dit kan ik niet zo makkelijk meer proberen. Bij mijn moeder is ie tot nu toe wel netjes op de bak gegaan.... tenzij ze nog niet ontdekt heeft dat ie ergens in een hoekje heeft zitten zeiken. Ik hou het iig in gedachte. Thanks!quote:Op maandag 13 juli 2009 07:48 schreef Sorella het volgende:
Hm ik heb een poes met nierfalen en een kater met blaasproblemen, beide zitten dus op speciaal voer de een voor haar nieren de ander voor zijn blaas.
Ik heb ook weleens lopen denken wat als mijn poes ook blaasproblemen erbij zou krijgen en dat ook aan de dierenarts gevraagd, zij zei dat een kat met nierfalen absoluut geen blaasdieet mocht hebben.
Nu kan ik me voorstellen dat jouw kat op een blaasdieet zit om het blaasgruis op te lossen en dat dus eerst weg moet zijn voordat je over kan stappen op een nierdieet.
De kattenbak assoiceert hij met pijn tijdens het plassen dus probeer eens een wasbakje als vervanging voor de kattenbak.
Mijn kater en poes hebben geen problemen met hun kattenbakken.
Fortekor is dat hartmedicijn wat ook blijkt te helpen bij nierproblemenquote:Op maandag 20 juli 2009 14:47 schreef MissBliss het volgende:
Ook schijnt er een medicijn te zijn wat eigenlijk voor hartproblemen is, maar waardoor nierkatten zich beter voelen en meer eten (dit is dan voor als ze echt moeilijk gaan doen met eten, Ziggy heeft dat nog niet)
Wel raar trouwens, ik lees hier wel eens over een medicijn wat je over normaal voer gooit en wat dan ontlastend werkt voor de nieren (fortekor dacht ik?) Ik probeerde dat uit te leggen aan de dierenarts (ik was de naam vergeten) maar ze had er nog nooit van gehoord
Thanks!quote:Op maandag 20 juli 2009 @ 16:14 schreef anboni het volgende:
[..]
Fortekor is dat hartmedicijn wat ook blijkt te helpen bij nierproblemenEr is ook een alternatief genaamd Benakor, dat is iets goedkoper en kleiner, maar fortekor zou door de meeste katten als snoepjes gegeten worden.
Dat goedje om over het voer te smijten wat ontlastend werkt (het bindt fosfor) heet Ipakitine. Op http://www.vetoquinol.nl/index.php?page=Nierproblemen&rubrique=Huisdiereigenaar staat nog wat info erover.
Oh, dat is wel iets om op te letten ja! Succes morgen!quote:Op maandag 20 juli 2009 @ 16:16 schreef anboni het volgende:
Ik ga overigens zelf morgen weer 'ns met Ivory naar de DA. Ze zit nu denk ik 'n kleine twee maanden aan de nierbrokjes (die eet ze gelukkig goed). Benakor gaat er niet altijd even goed in, maar denk dat ze gemiddeld in ieder geval wel op 'n half tabletje per dag zit. Ik merk alleen de laatste dagen een beetje ander gedrag, ze klaagt iets meer en gaat bij vlagen heel vaak op de bak zitten zonder iets te doen. Morgen denk ik weer 'n keer bloed laten prikken en als het lukt wat urine opvangen om te laten testen.
Agos, dan is het echt een aflopende zaak hequote:Op woensdag 5 augustus 2009 @ 12:18 schreef Katinkat het volgende:
Nee , zondag alleen een stukje kalkoen verder niks, hij drink nog wel water.
Ja hequote:
Verschil is natuurlijk dat wij ook kunnen bevatten waarom het moet gebeurenquote:Op woensdag 12 augustus 2009 17:24 schreef Katinkat het volgende:
maar ja voor onderzoek is het wat anders natuurlijk, wij moeten ook wel eens dingen doen die we niet fijn vinden.
ze willen dat ik erbij ben de volgende keer, in de hoop dat poes rustiger blijft als ze mijn stem hoort, plus dat ze dan niet al een nacht daar heeft gezeten en dat er bloed is afgenomen...quote:Op woensdag 12 augustus 2009 19:56 schreef Sorella het volgende:
Dan is zo,n kooi ook niets voor haar. Dan moet de arts maar hele lange handschoenen aan
Vanmorgen weer een poging gehad... Ze kreeg een kapje over haar kop, en toen begon het.. in de ene poot wilde de naald niet goed blijven zitten, dus toen moest de andere poot. Aangezien ze al wat begon te grommen en dergelijke hield ik mijn hart vast, maar het is gelukt.. Ik zit nu te wachten tot ze bellen dat ik haar weer op mag komen halen..quote:Op donderdag 13 augustus 2009 05:57 schreef Sorella het volgende:
Succes bij de dierenarts en ik hoop voor de poes (en jullie) dat het allemaal goed gaat.
Ik ben blij dat mijn poes wat bloed afnemen e.d. betreft makkelijk is (moeten ze het wel in 1 keer goed doen natuurlijk)
Ik wil ze wel hebben! Ziggy eet dat nog wel regelmatigquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 10:57 schreef Cat22 het volgende:
Hoe is het met alle nierpatiëntjes?
Ik was net wat kasten uit aan het ruimen en kwam nog 8 zakjes RC Renal Diet tegen: Beef smaak.
Ze zijn goed tot juli 2010 en mogen tegen verzendkostne weg. Zou eigenlijk in V&A moeten maar hier zitten de meeste belangstellenden bij elkaar denk ik.
Dat was een optie maarquote:Op zondag 11 oktober 2009 11:16 schreef Sorella het volgende:
Geef het als snoepje aan je andere katten. Doe ik hier ook met de testzakjes blaasgruis en nier voer
Dit spreekt me meer aan! Ik PM je even!quote:Op zondag 11 oktober 2009 11:19 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Ik wil ze wel hebben! Ziggy eet dat nog wel regelmatig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |