Lijkt me wel handig, en ook links naar handige sites.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:14 schreef Cat22 het volgende:
Moeten we nog een overzichtje hebben van medicijnen, soorten dieetvoer etc?
Ze staan in de OP!quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:29 schreef anboni het volgende:
[..]
Lijkt me wel handig, en ook links naar handige sites.
Paar links die ik uit het vorige topic heb opgediept:
http://home.planet.nl/~boe00645/nier-tips.html
http://home.planet.nl/~boe00645/nier-voeding.html
http://www.specialcats.nl/index.php?id=102
Ik denk dat ik maar 'ns ga uitzoeken waar ik dat spul kan kopen, na flink wat lezen op barfplaats heb ik me voorgenomen om Ivory 'ns wat verse spullen voor te zetten (nouja, kant-en-klaar vers, dus)quote:Samenstelling: bio kipvlees, bio rundvlees en verse vis (niet bio) met verse bio groenten en bio maïskiemolie.
Analyse: Eiwit 11,2%, Vocht 64%, Vet 16%, As 0,5%, Ruwe celstof 4,5%.
Laag fosfor gehalte, glutenvrij.
Jij ook al? Ik heb ook zo'n dag.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:35 schreef anboni het volgende:
Wat ik van een aantal posts op barfplaats begrijp, kunnen honden en katten inderdaad het beste dierlijke eiwitten eten. Daarbij wordt ook opgemerkt dat dit het beste uit niet-verwarmd vlees kan komen, omdat verhitting de structuur alweer aanpast waardoor de diertjes het er weer moeilijker mee krijgen.
Hier nog wat over dieeten bij nierziekten, gaat ook weer over honden maar geeft wel wat achtergrond info.
Ik ben officieel aan het werk op dit moment, maar echt veel werk heb ik nog niet verzet, ben vooral barfplaats aan het lezen geweest![]()
Aha, dank je wel voor de info!quote:Op dinsdag 21 april 2009 @ 15:20 schreef Cat22 het volgende:
Het gaat om de verwerking van de aminozuren.
Dit artikel gaat over honden maar legt het wel aardig uit, denk ik.
Katten (en honden) kunnen eiwitten van plantaardige oorsprong heel slecht verteren. Helaas gooien veel reguliere fabrikanten juist veel plantaardige bestanddelen in hun voeding (granen, groenten) want het is goedkoper dan vlees en het vult de maag.
Dierlijke eiwitten kunnen ze beter verteren, hebben ze dus minder van nodig en belast het lichaam dus veel minder. Want de afbraakprodukten van de overtollige aminozuren moeten door de nieren verwerkt worden en daar zit bij onze poezels uiteraard het probleem.
Eitwitten uit melkprodukten schijnen volgens dit artikel helemaal goed te zijn (wist ik nog niet) maar katten kunnen de lactose heel slecht verwerken waardoor het lichaam volgens mij toch teveel belast wordt.
Nog steeds niets gehoord? Ik heb daarnet ook 'n vraagje gesteld over verkooppunten in de regio, daar had ik 'n half uurtje later antwoord op.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:21 schreef Cat22 het volgende:
Ik heb trouwens ook info gevonden over Bandit, ook rauw voer. Zij hebben een speciale mix voor katten met nierfalen. Ik kon geen info vinden over de samenstelling dus heb ze zondag gemaild voor meer info. Tot op heden nog geen reactie gehad.
Mijn vraag was hoe Bandit goed werkte voor nierproblemen en wat de samenstelling was.quote:Dag Cat22,
Het eiwitgehalte is verlaagd en het vetgehalte verhoogd, het heeft een laagfosfor gehalte.
. De eiwitten zijn uiterst hoogwaardige en goed verteerbare eiwitten voor de kat. Daarnaast hebben katten met nierproblemen altijd een beetje een misselijk gevoel waardoor het slechte eters zijn. Bandit nierdieet wordt uitermate goed verdragen en opgenomen, daarnaast is het een voeding met een laag fosfor gehalte en bevat het zo goed als geen koolhydraten. De koolhydraten en plantaardige eiwitten geven juist veel meer afvalstoffen (verhoogd ureum) dan de makkelijk verteerbare eiwitten in de Banditvoeding. Wij mogen dan ook het woordje dieetvoer op de verpakking vermelden omdat het als zodanig is samengesteld dat het het gewenste resultaat geeft. Niet voor niets doen katten het op het Bandit dieetvoer vele malen beter dan op voeders die op basis van granen zijn samengesteld. Granen geven veel meer afvalstoffen dan dierlijke eiwitten. Een ander groot voordeel van een dieetvoer op basis van echt vlees is dat het veel vocht bevat wat juist een enorm voordeel is voor honden en katten met nierproblemen.
Katten en honden met nierproblemen doen het vaak heel slecht op brokjes.
vetzuren Bandit:
Verzadigde vetzuren
38,1g/100g
Onverzad. Vetzuren
59,7g/100g
Enkelv. Onverz.
44,1
Meerv. Onverz.
15,6
verkooppunten:
135 Dierenkliniek Laarbeek Heuvelplein 67 5741 JJ Beek en Donk 0492-462899 www.dapgemert.nl
110 Lupa Diervoeding Fabrieksstraat 11 6021 RB Budel 06-30451075
111 Dier en Vriend Groenstraat 1A 6067 AX Linne 0475-436898
112 Bio mentor Broekhem 65 6301 HE Valkenburg 043-6011418
Het blijft zoeken en proberen. Hopelijk vind je gauw het perfecte voer.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:06 schreef anboni het volgende:
Ik ga denk ik van alle soorten 'ns wat proberen, kijken met welke ik aan kan komen zonder dat ze me de staart toekeertMaakt me uiteindelijk niet zoveel uit wat ze gaat eten, als ze maar van de brokjes af wil
Ik zit in de randstad, dus gelukkig wat meer keus aan verkooppunten.
Ja joh, brokken makkelijker dan vlees?quote:Op woensdag 22 april 2009 08:11 schreef Klonk het volgende:
ah, wat handig, onze Pien heeft ook nierproblemen en zit op tameljk duur voer van KD en vroeg me laatst af of daar geen betaalbaarder alternatief voor is
wel brokjes want ze heeft geen tandjes meer en brokjes eet ze makkelijker dan zacht voer
Het verkooppunt ligt niet gek ver weg van mij. En misschien moet ik dat gaan proberen, want Siets zit verdorie vandaag te sukkelen met haar Carnibest. Grrrr! Frustratie! Gisteren smikkelde ze het probleemloos op, vandaag lijkt het wel vergif. Drie hapjes heeft ze gehad en toen draaide mevrouw zich om. Hopelijk gaat het later op de dag beter.quote:Op woensdag 22 april 2009 08:03 schreef Taiga het volgende:
@Cat22; Is er bij jou misschien dan een Bibi verkooppunt? Dan zou je die ook kunnen proberen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vaker hoor bij Carnibest, dat een hond of kat er niet gek op is. Het schijnt dus bij Bibi anders te zijn. De mijne vallen het zowat aan, al moet ik wel zeggen dat ik nog nooit Carnibest geprobeerd heb.quote:Op woensdag 22 april 2009 08:43 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Het verkooppunt ligt niet gek ver weg van mij. En misschien moet ik dat gaan proberen, want Siets zit verdorie vandaag te sukkelen met haar Carnibest. Grrrr! Frustratie! Gisteren smikkelde ze het probleemloos op, vandaag lijkt het wel vergif. Drie hapjes heeft ze gehad en toen draaide mevrouw zich om. Hopelijk gaat het later op de dag beter.
Misschien toch iets te optimistisch gedacht, vandaag wat haaksbarf gekocht, maar daar snuffelt ze eventjes aan en vervolgens keert ze het de staart toequote:
Ik heb ook twee katten, waarvan eentje met nierfalen. Dus ze moesten ook apart gevoerd worden. Ik heb ze vrij snel laten wennen aan twee voermomenten per dag. Bakje niet leeg = pech. Al lukt dat niet altijd met mijn nierpatiëntje, zij is zo mager dat ik haar vaker voer als ze trek heeft, anders eet ze echt te weinig.quote:Op zondag 26 april 2009 14:43 schreef leukerdje het volgende:
Vraagje mbt het nierdieet.
Ik heb 2 katten waarvan een chronisch nierfalen heeft. Hij krijgt nierdieet en fortekor.
De andere kat is gezond en krijgt normaal voer. Ik voer ze apart.
Maar hoe kan ik dat nou het beste doen als ik op vakantie ga?
Hoe doen diegene dat die ook meerdere katten hebben en apart voeren?
Ze heeft gisteren wat Rodi lamshart op zitten peuzelen, maar moest niks hebben van de haaksbarf rund/kp. Volgende poging wordt haaksbarf konijn, maar dan moet ze eerst weer 'ns met honger beneden komenquote:Op zondag 26 april 2009 15:36 schreef Cat22 het volgende:
@anboni: hoe is het nu? Trapt poes inmiddels in het versvoer? Siets hier eet het nu gelukkig als een malle, staat vaak te bedelen voor meer.
Het beginnetje is er dus. Heb je de haaksbarf al eens gemengd met voer waarvan je zeker weet dat ze het lekker vindt? Dan kan ze wennen aan de smaak en kun je de verhoudingen langzaam aanpassen. Desnoods beginnen met voer wat geen dieetvoer is, zolang ze daardoor het gewenste voer wel gaat eten.quote:Op zondag 26 april 2009 16:02 schreef anboni het volgende:
[..]
Ze heeft gisteren wat Rodi lamshart op zitten peuzelen, maar moest niks hebben van de haaksbarf rund/kp. Volgende poging wordt haaksbarf konijn, maar dan moet ze eerst weer 'ns met honger beneden komen
Dat kun je natuurlijk verwachten als je het waagt om zomaar ineens op vakantie te gaanquote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:13 schreef Cat22 het volgende:
Ik ben net terug van een weekje vakantie, twee vriendinnen hebben bij toerbeurt voor de katten gezorgd. En natuurlijk koos Siets net deze week uit om te rommelen met eten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |