Hallo,
Dit is mijn lieve kat Joris (net 14) voordat hij ziek werd.
Grote "Stoere" Hangbuik Je-Weet-Wel Kater!
![]()
![]()
Een maand geleden is chronisch nierfalen bij hem geconstateerd. Hij heeft toen een halve week aan het infuus gelegen bij de dierenarts en het was kritiek of hij zou gaan eten of niet. Anders zou hij ingeslapen worden..
Gelukkig heeft hij toen wel een beetje gegeten van het nierdieet voer en mocht hij weer naar huis.
De dag nadat hij thuis kwam van de dierenarts:
![]()
![]()
En nu zijn we weer een maand verder en is hij vel over been..
Hij eet ongeveer 2-3 theelepeltjes Hill's nierdieet per dag. Hij likt het vocht eruit en laat het dan weer liggen...
Het lijkt ook wel of hij de coordinatie over zijn mondspieren en tong mist, hij duwt het voer weer uit zijn bek.
Maar een kat moet eten.
Hoe minder ze eten hoe meer spieren en vetweefsel af wordt gebroken en dit resulteert weer in leververvetting wat gevaarlijk is en zorgt voor nog minder eetlust.. En de afvalstoffen die vrijkomen bij de verbranding van spieren en vet kunnen door een kat met nierproblemen bijna niet meer uitgezuiverd worden.. wat ook weer zorgt voor minder eetlust.. Joris zit nu dus in een vicieuze cirkel...
Mijn moeder heeft gister de tip gekregen van de dierenarts assistente om een mengsel te bereiden van Whiskas (zou weinig eiwitten bevatten volgens haar), witte gaar gekookte macaroni, boter, beschuit en kalk en verder ook vla te geven. Maar hier van wil hij ook niets weten, likt wel wat vla en boter van de vingers.
Ze heeft ook al geprobeerd Joris te dwangvoeren met een spuit, maar dat lukte haar niet in haar eentje.
Ik vraag me nu wel af waarom de assistente niet Hill's a/d voer voorschreef, krachtvoer volgens verschillende websites.
Joris is nog wel redelijk zichzelf: Hij gaat nog naar buiten om uit bloempotten te drinken, hij ontsnapt nog naar de buurvrouw en gaat daar lekker in de tuin liggen en komt lekker niet meer terug als je hem roept. Hij geeft kopjes en houdt zich stevig aan je vast als je hem op je arm hebt. Hij probeert zelfs te spelen als je een propje omhoog gooit.
Maar je merkt dat hij geen energie heeft en zich ziek voelt, hij zwalkt 'smorgens een beetje met zijn achterpoten (kan misschien ook door de medicijnen komen, die zorgen ervoor dat de bloedvaten verwijden) en ligt niet lekker, maar zoals op de laatste foto. Ook wast hij zich niet meer goed.
Wanneer hij meer eet is er nog best een kans dat hij er bovenop komt. Maar ik vrees dat wanneer het zo doorgaat het binnen een paar weken afgelopen zal zijn..
Toen ik ging studeren is mijn kat bij mijn moeder blijven wonen. Ik kan dus niet helpen. Ik voel me zo hulpeloos.. Zit al dagen te surfen op internet naar tips om een kat te laten eten/ dwangvoeren. Terwijl ik eigenlijk moet werken..
Zijn er hier meer mensen met een kat die niet wilde eten? En wat hebben jullie toen gedaan?
Heeft iemand tips om dwangvoeren niet al te stressvol te laten zijn? Anders wordt hij straks ook nog bang voor eten
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>