abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70920363
Hallo allen,

Ik heb even een vraag...

6 a 7 jaar geleden heb ik 2 jonge katers uit het asiel gehaald als verassing voor mijn , sinds 3 jaar, ex-vriendin. We zijn uit elkaar gegaan en ik heb toen die beessies gehouden. Het zijn inmiddels echt mijn maatjes, maar helaas heb ik ze vandaag weg moeten doen. Het was niet meer te houden. Ze zijn nu langzaam bij mijn moeder aan het wennen aan een nieuwe omgeving.

De reden dat ik ze (met heel veel pijn in mijn hart) heb weg moeten doen is omdat 1 van de 2 katten mijn hele gang onder zeek. Elke morgen als ik wakker werd kon ik zeik ruimen en als ik thuis kwam uit mijn werk kon ik weer zeik ruimen. Dit heb ik maaaanden volgehouden. Van alles geprobeerd. 2de kattenbak bij de voordeur, folie papier in de gang, allerlei alles belovende middeltjes, peper in de hoeken en weet ik wat nog meer.

Punt is dat ik in een flatje woon en die katten feitelijk nooit lekker buiten konden rauzen. Af en toe op het balkon of de galerij, maar that's it. Daarom heb ik besloten dat ze bij mijn ma beter afzijn, maar mijn god.... wat vind ik het kut dat ze hier nu niet meer zijn

Een half jaar geleden heb ik 'de pissert' op laten nemen bij de dierenarts. Eten liet ie staan en hij kotste heel veel vocht. De dierenarts heeft hem toen aan een infuus gelegd en heeft bloedonderzoek bij hem uitgevoerd. Hij bleek erg last van blaasgruis te hebben. Daarnaast was het een aankomend nierpatiënt. Sindsdien krijgt ie speciaal voer tegen blaasgruis, maar dat helpt dus geen meter tegen het gezeik. Dat wordt alleen maar erger...

Nu is mijn vraag, is het een algemeen bekend gegeven dat een kat met nierproblemen niet meer in de kattenbak zeikt? Is er nog iets aan te doen verder? Ik wil mijn moeder namelijk niet met die ellende opzadelen, want ze heeft al 3 katten en een hond (hoewel ze zegt dat het geen probleem voor haar is). Daarnaast zou ik toch graag die katten willen houden, want het zijn simpelweg mijn maatjes...

Aan de andere kant is het wel beter voor ze dat ze bij mijn moeder zijn, want als ze gewend zijn kunnen ze lekker naar buiten. Iets wat hier nooit zou kunnen... ik gun ze dat wel. Ze willen zo graag...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2009 00:23:34 ]
pi_70924230
Hm ik heb een poes met nierfalen en een kater met blaasproblemen, beide zitten dus op speciaal voer de een voor haar nieren de ander voor zijn blaas.
Ik heb ook weleens lopen denken wat als mijn poes ook blaasproblemen erbij zou krijgen en dat ook aan de dierenarts gevraagd, zij zei dat een kat met nierfalen absoluut geen blaasdieet mocht hebben.
Nu kan ik me voorstellen dat jouw kat op een blaasdieet zit om het blaasgruis op te lossen en dat dus eerst weg moet zijn voordat je over kan stappen op een nierdieet.
De kattenbak assoiceert hij met pijn tijdens het plassen dus probeer eens een wasbakje als vervanging voor de kattenbak.
Mijn kater en poes hebben geen problemen met hun kattenbakken.
pi_70952432
quote:
Op maandag 13 juli 2009 07:48 schreef Sorella het volgende:
Hm ik heb een poes met nierfalen en een kater met blaasproblemen, beide zitten dus op speciaal voer de een voor haar nieren de ander voor zijn blaas.
Ik heb ook weleens lopen denken wat als mijn poes ook blaasproblemen erbij zou krijgen en dat ook aan de dierenarts gevraagd, zij zei dat een kat met nierfalen absoluut geen blaasdieet mocht hebben.
Nu kan ik me voorstellen dat jouw kat op een blaasdieet zit om het blaasgruis op te lossen en dat dus eerst weg moet zijn voordat je over kan stappen op een nierdieet.
De kattenbak assoiceert hij met pijn tijdens het plassen dus probeer eens een wasbakje als vervanging voor de kattenbak.
Mijn kater en poes hebben geen problemen met hun kattenbakken.
Hmmm...zou idd kunnen dat hij die kattenbak associeert met pijn. Helaas zijn ze nu al weg, dus dit kan ik niet zo makkelijk meer proberen. Bij mijn moeder is ie tot nu toe wel netjes op de bak gegaan.... tenzij ze nog niet ontdekt heeft dat ie ergens in een hoekje heeft zitten zeiken. Ik hou het iig in gedachte. Thanks!

Verder gaat het nu best goed met ze, dus daar ben ik wel blij om. Ze zijn lekker de boel aan het verkennen en hebben vandaag voor het eerst oog in oog gestaan met de Labrador van mijn ma en haar andere katten. Lijkt nu wel een dierentuin daar... haha... maar goed.
  maandag 20 juli 2009 @ 14:47:02 #104
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_71149945
Ziggy is zojuist weer goedgekeurd bij de dierenarts
Ze is 7 gram aangekomen zelfs

Ik kreeg nog wat tips voor als ze niet wilt eten, misschien hebben jullie er nog wat aan: gekookt ei (want dat zijn goede eiwitten) en gekookte kippenlevertjes (ieuw )
Ook schijnt er een medicijn te zijn wat eigenlijk voor hartproblemen is, maar waardoor nierkatten zich beter voelen en meer eten (dit is dan voor als ze echt moeilijk gaan doen met eten, Ziggy heeft dat nog niet)

Wel raar trouwens, ik lees hier wel eens over een medicijn wat je over normaal voer gooit en wat dan ontlastend werkt voor de nieren (fortekor dacht ik?) Ik probeerde dat uit te leggen aan de dierenarts (ik was de naam vergeten) maar ze had er nog nooit van gehoord

Verder geen bloedonderzoek laten doen, so far so good vond ik, als dr waardes slechter zijn geworden kan ik er toch vrij weinig aan doen.
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_71152685
quote:
Op maandag 20 juli 2009 14:47 schreef MissBliss het volgende:
Ook schijnt er een medicijn te zijn wat eigenlijk voor hartproblemen is, maar waardoor nierkatten zich beter voelen en meer eten (dit is dan voor als ze echt moeilijk gaan doen met eten, Ziggy heeft dat nog niet)

Wel raar trouwens, ik lees hier wel eens over een medicijn wat je over normaal voer gooit en wat dan ontlastend werkt voor de nieren (fortekor dacht ik?) Ik probeerde dat uit te leggen aan de dierenarts (ik was de naam vergeten) maar ze had er nog nooit van gehoord
Fortekor is dat hartmedicijn wat ook blijkt te helpen bij nierproblemen Er is ook een alternatief genaamd Benakor, dat is iets goedkoper en kleiner, maar fortekor zou door de meeste katten als snoepjes gegeten worden.

Dat goedje om over het voer te smijten wat ontlastend werkt (het bindt fosfor) heet Ipakitine. Op http://www.vetoquinol.nl/index.php?page=Nierproblemen&rubrique=Huisdiereigenaar staat nog wat info erover.
pi_71152756
Ik ga overigens zelf morgen weer 'ns met Ivory naar de DA. Ze zit nu denk ik 'n kleine twee maanden aan de nierbrokjes (die eet ze gelukkig goed). Benakor gaat er niet altijd even goed in, maar denk dat ze gemiddeld in ieder geval wel op 'n half tabletje per dag zit. Ik merk alleen de laatste dagen een beetje ander gedrag, ze klaagt iets meer en gaat bij vlagen heel vaak op de bak zitten zonder iets te doen. Morgen denk ik weer 'n keer bloed laten prikken en als het lukt wat urine opvangen om te laten testen.
  maandag 20 juli 2009 @ 16:47:19 #107
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_71153763
quote:
Op maandag 20 juli 2009 @ 16:14 schreef anboni het volgende:

[..]

Fortekor is dat hartmedicijn wat ook blijkt te helpen bij nierproblemen Er is ook een alternatief genaamd Benakor, dat is iets goedkoper en kleiner, maar fortekor zou door de meeste katten als snoepjes gegeten worden.

Dat goedje om over het voer te smijten wat ontlastend werkt (het bindt fosfor) heet Ipakitine. Op http://www.vetoquinol.nl/index.php?page=Nierproblemen&rubrique=Huisdiereigenaar staat nog wat info erover.
Thanks!
quote:
Op maandag 20 juli 2009 @ 16:16 schreef anboni het volgende:
Ik ga overigens zelf morgen weer 'ns met Ivory naar de DA. Ze zit nu denk ik 'n kleine twee maanden aan de nierbrokjes (die eet ze gelukkig goed). Benakor gaat er niet altijd even goed in, maar denk dat ze gemiddeld in ieder geval wel op 'n half tabletje per dag zit. Ik merk alleen de laatste dagen een beetje ander gedrag, ze klaagt iets meer en gaat bij vlagen heel vaak op de bak zitten zonder iets te doen. Morgen denk ik weer 'n keer bloed laten prikken en als het lukt wat urine opvangen om te laten testen.
Oh, dat is wel iets om op te letten ja! Succes morgen!
Ziggy played guitar
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_71169498
Goed nieuws miss bliss ik doe trouwens ook geen bloedonderzoek zolang er bij towyn niets verandert. Ze staat gelukkig al 3 jaar stil met haar ziekte, valt niet af, komt niet bij, eet en drinkt gewoon, is levendig genoeg dus ook ik zie geen reden om het te laten nakijken.
Als er iets verandert is het vroeg genoeg.

Succes bij de dierenarts morgen anboni
pi_71175604
Nou, vanochtend dus naar de DA. Ze had nog gevraagd of ik wat urine wilde meenemen, maar of Ivory heeft vannacht helemaal niks gedaan, of ze vond die lege bak maar vervelend en heeft het ergens neergelegd waar ik het nog niet heb gevonden. Dus nu mag ze 'n dagje bij de DA logeren, hopelijk gaat ze voor de verandering wel braaf plassen (de laatste twee keer dat ze om deze reden bij de DA heeft gelogeerd ging het niet zo best, eerste keer deed ze het ongeveer op het moment dat ik binnenstapte om haar maar weer op te halen, tweede keer heb ik het zelf thuis alsnog moeten opvangen.)

DA vond wel dat ze wat te harde ontlasting in haar darmen had, dus het vermoeden is eigenlijk dat dat de reden is voor het af en aan naar de bak lopen. Die urinetest is dus meer om uit te sluiten (ze heeft toch een beetje geschiedenis van blaasontsteking). Nu dus maar afwachten wat er uit de onderzoeken komt.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 12:25:00 #110
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_71175757
Ik hoop dat Ivory snel een plasje doet!
Ziggy played guitar
pi_71176624
Go Ziggy!

Anboni, sterkte met Ivory; hopelijk doet ze snel een plas en komen jullie erachter wat er aan de hand is.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_71214854
Plasje doen ging dit keer gelukkig redelijk vlot, uitkomst: toch blaasontsteking, dus mag ze weer aan de Metacam. Uit het bloedonderzoek bleek dat de ureum waarde omlaag is (van 35 naar 22) maar de creatine omhoog (296 naar 330). Als ik het goed begrijp is die ureum de belangrijkste voor hoe ze zich voelt (teveel ureum zorgt voor misselijkheid), dus op zich is dat wel goed nieuws.
pi_71215266
Gelukkig dat het toch allemaal meeviel met Ivory!

Wat zijn er toch weer veel katjes op Fok om mee mee te leven. en ook
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_71439698
Gitje hier takelt toch echt af, is nu echt heel mager, als ie op schoot ligt, voel ik alleen botjes als ik hem aai. Hij eet steeds minder, maar oogt nog wel vrolijk. Hij gaat graag naar buiten, vooral als de zon schijnt, ligt graag ops choot, wil genuffeld wordn en spint veel.
Toch wordt ie slomer, klaagt (mauwt) minder, maar als wij lekker vlees op het bord hebben wordt ie wel enthousiast.
Nu hij de laatste dagen echt amper eet, denk ik dat ie het niet lang meer maakt.
pi_71439804
Ach Gitje toch. Maar hij heeft het zo lang al zo goed gedaan, zijn negen levens moeten ooit opraken. Fijn dat hij zich nog lekker voelt. Want dat is uiteindelijk het belangrijkst.
Ik hoorde van de DA dat magere katten het langer goed doen zonder te eten dan dikke katten. Omdat hun lijfjes er al aan gewend zijn en ze minder risico lopen op leververvetting.

pi_71453526
Dank je voor je reaktie; hij is afgelopen vrijdag 17 geworden. Zolabng hij nog plezier lijkt te hebben, laten we het zo, anders wordt het toch een ritje dierenarts en dan vrees ik het ergste.
pi_71454663
In het topic met foto's van oudere katten staat een foto van Gitje. kan eht topic zo snel niet vidnen.
  donderdag 30 juli 2009 @ 12:23:33 #118
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_71455016
Aaww Gitje
Ziggy played guitar
pi_71455501
Geniet nog maar lekker van hem. En wie weet verrast hij je alsnog.
pi_71465639
Doen we ook, al let ik wel iets meer op dat hij bij minder goed weer niet buiten is als ik ga werken (dan is ie van 3 tot 5 alleen). We zeggen altijd 'hij heeft zijn jas aan", maar zijn jas is wel erg dun aan het worden.
pi_71520780
Het gaat slechter, hij eet volgens mij niet meer; wel wat lekkere dignen voorgehoduen die hij niet mag hebben eigenlijk, maar hij ruikt en likt eraan en verder niet. Zal niet lang meer duren ben ik bang; hij loopt nog wel naar buiten en ligt lekker in de tuin. Sinds gister ook een ontstoken ogen, met pus; hou het maar schoon met afgekoeld gekookt water; maandag bel ik de dierenarts of het zinvol is om daar nog iets aan te doen. Ik heb niet de indruk dat ie pijn heeft.
pi_71520920
Dat klinkt inderdaad alsof Gitje er genoeg van heeft. Met Siets ging het net zo. Niet meer eten, steeds meer verzwakken maar geen pijn (voor zover ik kon beoordelen). Wel werd ze de laatste dagen steeds misselijker.

Ik blijf natuurlijk hopen dat hij weer opknapt, maar ik ben bang - net als jij- dat je je op het ergste moet voorbereiden. Sterkte en geef hem maar veel knuffels.
pi_71525181
Van mij mag hij gaan, ik heb 17 jaar plezier van hem gehad, vooral in de periode dat het psychisch niet goed met me ging en ik alleen woonde had ik echt heel veel aan hem; toen was hij er voor mij, nu ben ik er voor hem (voor zover dat lukt).
pi_71525241
Sterkte Kat
pi_71525307
Ik kan je maar één advies geven: wacht niet te lang met het maken van de keuze als Gitje het zelf niet doet. Katten kunnen veel ziekte en pijn verbergen.
Bij Siets heb ik het - voor mijn gevoel dan- precies goed gedaan. Wie wilde kon de dag ervoor nog afscheid nemen (meer voor hen dan voor mevroi) en terwijl ze haar waardigheid nog had en niet al te veel last van pijn of misselijkheid is ze zachtjes ingeslapen. Als je 13 (of in jouw geval 17) jaar samen hebt geleefd voegen een paar extra dagen ook niks toe.
He bah, ik zit gewon met tranen in mijn ogen. Voor jou, voor Gitje en voor Siets (en stiekum ook wel voor mijn 12 dagen oude kitten nestje wat qua gezondheid een beetje zorgelijk is)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')