Onzin, jij wilt zelf autoriteit hebben. Omdat je dit niet hebt ga je maar afzetten tegen mensen met autoriteit.quote:Op dinsdag 21 april 2009 22:32 schreef Klopkoek het volgende:
Wat ben jij een conservatief ventje geworden zeg.![]()
Van het woord 'autoriteit' krijg ik altijd meteen kriebels
quote:Op dinsdag 21 april 2009 21:30 schreef sneakypete het volgende:
Nee, het lost niet abdrupt alles op natuurlijk, maar meer algemeen vind ik dat we terug moeten naar een ouderwetser onderwijs. Meer autoriteit in en om de klas, de handen ineen met ouders (ipv elkaar beschuldigen van de problemen met jongeren) en meer les/minder zelfstandigheid.
Nog afgezien van of het de overheid iets aangaat, ben ik persoonlijk dus in elk geval een voorstander.
quote:Op woensdag 30 november 2011 15:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Fast forward 2,5 jaar
PVV : Geen je of jij meer tegen leraren![]()
wat is politiek toch mooi... proefballonnetjes regeren nogsteeds
Of de mensen die zo tekeer gingen over het voorstel van de PVV slikken hun woorden in. Kan ook.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:54 schreef Elfletterig het volgende:
Waarschijnlijk komt de PVV onmiddellijk terug op hun woorden, nu blijkt dat de PvdA, het CDA en de ChristenUnie dit twee jaar geleden al riepen...
noem het tita tovernaar beleid, dan doe ik dit.....quote:Op woensdag 30 november 2011 16:12 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed dat er partijen als de PvdA en de PVV zijn die wel weter wat er mis is in het onderwijs.
Spreek leraren weer aan met u en hopsieflopie, alle problemen opgelost.
Wellicht is deze "overeenkomst" de eerste stap naar een mooie en stabiele coalitie in de nabije toekomst?quote:Op woensdag 30 november 2011 16:12 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed dat er partijen als de PvdA en de PVV zijn die wel weten wat er mis is in het onderwijs.
Daar zeg je zo wat. Beide partijen kwamen al eerder met bijzonder goed doordachte en visionaire plannen waardoor alles goed zal komenquote:Op woensdag 30 november 2011 16:25 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Wellicht is deze "overeenkomst" de eerste stap naar een mooie en stabiele coalitie in de nabije toekomst?
2009.quote:Op woensdag 30 november 2011 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet is blij dat klopkoek weer terug is
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ja het wel typisch PvdA (ik had eigenlijk meer verwacht van de PVV), zo was de oplossing van de PvdA voor het allochtonen probleem in den Haag heel simpel:quote:Op woensdag 30 november 2011 16:12 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed dat er partijen als de PvdA en de PVV zijn die wel weten wat er mis is in het onderwijs.
Jup vandaag de PVV 2,5 jaar geleden de PvdAquote:Op woensdag 30 november 2011 17:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..].
Topic uit 2009...
Is de PVV hiermee aan de wandel gegaan zeker?
Echt?quote:Op woensdag 30 november 2011 18:06 schreef Cerbie het volgende:
En geheel verrassend is de PvdA nu tegen
Dat zou het wel af makenquote:Op woensdag 30 november 2011 18:06 schreef Cerbie het volgende:
ALS dat al het geval zou zijn, zal het waarschijnlijk zijn tegen het verplicht opleggen door middel van een wet, aan leerlingen om 'u' te moeten zeggen, op straffe van... Ja, van wat, eigenlijk? Zoals uit de OP al blijkt was er in dit geval namelijk geen sprake van opleggen door de overheid. De PvdA signaleert een cultureel probleem en pleit voor een cultuuromslag. Er is geen sprake van moties of wetsvoorstellen, dus van overheidsdwang, wat natuurlijk terecht is.quote:Op woensdag 30 november 2011 18:06 schreef Cerbie het volgende:
Was de pvda in 2009 dan met nadruk vóór een schooldiscipline met het woord U ?quote:Op woensdag 30 november 2011 18:06 schreef Cerbie het volgende:
Is toch ongeveer dezelfde conclusie (zonder linkjes gelezen te hebben), behalve dan het stukje opgelegd door de politiek?quote:Op woensdag 30 november 2011 19:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Was de pvda in 2009 dan met nadruk vóór een schooldiscipline met het woord U ?
Een telegraafjournalist in 2009 beweert van wel .
Maar kamerlid Kuiken zet op de eigen website een ander verhaal, waar het woordje U niet in voorkomt.
Het ging over de verloedering in het algemeen en speciaal tov werknemers met een publieke taak
website Kuiken
Wat bedoel je ? Wat is 'dezelfde conclusie' '?quote:Op woensdag 30 november 2011 19:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is toch ongeveer dezelfde conclusie (zonder linkjes gelezen te hebben), behalve dan het stukje opgelegd door de politiek?
quote:Op woensdag 30 november 2011 19:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat bedoel je ? Wat is 'dezelfde conclusie' '?
Kamerlid Kuiken had het niet over de U-plicht.
Uit de OP.quote:De PvdA wil dat kinderen leren zich 'normaal te gedragen' en weer 'u' zeggen tegen onderwijzers.
Een telegraafjournalist schrijft dat de pvda/kamerlid Kuiken het heeft over de U-dwang.Is er een andere bron die een pvda'er letterlijk citeert?quote:
ok..... verloedering in de samenleving is een item.... maar het ging in de OP en nu vandaag weer specifiek over het U-woord.quote:Op woensdag 30 november 2011 19:33 schreef Ryan3 het volgende:
Kinderen, met name jongetjes, gedragen zich zonder uitzondering laakbaar, is mijn ervaring. Dat wordt uiteraard gestimuleerd door de ouders. Een beetje een <alles voor het jong> mentaliteit. Ik heb wat rare dingen meegemaakt, als ouder van een opgroeiend kind (meisje).
En daar heb je een complete cultuurverandering voor nodig, een die je niet gaat bereiken door dit soort symboolpolitiek.quote:Op woensdag 30 november 2011 23:28 schreef sneakypete het volgende:
Het gaat niet alleen om het woordje 'U' en het is ook niet zo dat de overheid alleen wel even kan zorgen voor meer discipline op scholen. Toch vind ik in grote lijnen het verhaal van de CU, PVDA (of niet?), CDA en PVV (en ik vermoed zeker de SGP) zo gek niet. Uiteraard is er niets gewonnen als de enige wijziging zou zijn dat men stopt leraren te tutoyeren. Maar in grote lijnen is het wel zo dat er dat cultuurtje is van 'dat bepaal ik zelf wel' en 'wie is die vent om mij te vertellen..'.
Ik weet niet of het nodig of zelfs zinvol is om het via de een of andere nieuwe wet te doen, maar ik deel wel de opvatting dat er te weinig gezag heerst op scholen en daar niet alleen.
Ik weet niet hoe oud jij bent maar ik ben van 1983 en kan me niet herinneren ooit een leraar met u aangesproken te hebben. Daar deed ook niemand ooit moeilijk over. Dat is gewoon een soort schoolcultuur die er wel of niet is. En in die context zie ik het probleem ook niet.quote:Op woensdag 30 november 2011 23:48 schreef Kandijfijn het volgende:
Sinds wanneer is die regel verdwenen dan? Blijkbaar op een hele conservatieve school gezeten blijkbaar. Alle leraren waren gewoon U.
Om dit te relativeren: ik ben ook van '83 en sprak mijn docenten op de basisschool aan met juf of meester [achternaam] en mijn docenten op de middelbare met meneer of mevrouw [achternaam]. Op de middelbare school sprak ik al het personeel aan met u, en sommige docenten deden dat ook bij ons.quote:Op donderdag 1 december 2011 00:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud jij bent maar ik ben van 1983 en kan me niet herinneren ooit een leraar met u aangesproken te hebben. Daar deed ook niemand ooit moeilijk over. Dat is gewoon een soort schoolcultuur die er wel of niet is. En in die context zie ik het probleem ook niet.
Hier ben ik het mee eens, het zou aan de scholen zelf moeten zijn. In mijn ogen zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat scholen er vervolgens zelf voor kiezen om u als gangbare omgangsvorm te kiezen tussen docenten en leerlingen.quote:Ik vind het ook complete symboolpolitiek om zoiets vanuit Den Haag te gaan opleggen. Alsof die scholen zelf niet kunnen bepalen wat wenselijk is.
Om ongewenst gedrag te voorkomen zijn wettelijke kaders waar iedereen zich aan moet houden. In die zin ben ik geen cultuurrelativist die alles maar goed vind. Maar graag geen wettelijke kaders waar ze niet noodzakelijk zijn. Ik wil niet dat men in de wet vast gaat leggen wanneer je u of jij zegt. Dat is echt relatief.
Je weet dat dit topic ruim 2 jaar oud is en dat er niks wordt opgelegd, maar dat er gewoon gepleit wordt voor een verandering in de houding?quote:Op donderdag 1 december 2011 14:22 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Stelt me wel weer teleur van de PvdA. Niet dat ik ze nog steunde, maar zit in de familie. In het gezin hebben er 2 redelijk hoog op weten te komen in deze partij. Ik vind de PvdA 1 grote teleurstelling.
Docent bepaald zelf hoe hij aangesproken wil worden. In het begin zeg ik sowieso "u" tegen een leraar, maar het lijkt me een bizar idee dat ik een leraar die ik buiten de les om net zo veel privé spreek als tijdens de lessen met "u" moet aanspreken. Je kan namelijk ook respectvol met iemand omgaan zonder dat je "u" hoeft te zeggen.
Op de basisschool was het altijd gewoon "u".
Ah, ik lees lang niet alles. In dat geval, er veranderd niks aan mijn mening. PvdA stelt me sowieso wel teleur (wat offtopic is), en ik vind u zeggen ook bullshit.quote:Op donderdag 1 december 2011 14:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je weet dat dit topic ruim 2 jaar oud is en dat er niks wordt opgelegd, maar dat er gewoon gepleit wordt voor een verandering in de houding?
Ja, zo ging het bij mij ook. Vanzelfsprekend eigenlijk.quote:Op donderdag 1 december 2011 21:38 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Alsof het zeggen van "jij" normaal is... Wij spreken docenten altijd aan met u. En sinds ongeveer mijn 6e/7e heeft dat erin gezeten.
Ja, dat is wel grappig.quote:Op donderdag 1 december 2011 22:07 schreef Friek_ het volgende:
Altijd mooi, als de conservatieven weer wat onzinnigs roepen en de PvdA draait.
Hoezo draait de PvdA ? Waarin ?quote:Op donderdag 1 december 2011 22:07 schreef Friek_ het volgende:
Altijd mooi, als de conservatieven weer wat onzinnigs roepen en de PvdA draait.
Dat is toch wel duidelijk? In het kabinet-Balkenende IV waren ze voor, nu zijn ze plots tegen.quote:Op donderdag 1 december 2011 22:43 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoezo draait de PvdA ? Waarin ?
Is dat wel duidelijk?quote:Op donderdag 1 december 2011 23:07 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat is toch wel duidelijk? In het kabinet-Balkenende IV waren ze voor, nu zijn ze plots tegen.
PVV-tutoyeervoorstel al realiteitquote:Het voorstel dat de PVV lanceerde om getutoyeer in het onderwijs af te schaffen lijkt grotendeels al realiteit. Volgens onderzoek van EénVandaag onder 1.500 jongeren blijkt 78 procent van de leerlingen hun leraar al met u aan te spreken. Leraren van het Opiniepanel onderschrijven de resultaten.
"Je en jij zeggen en voornamen gebruiken is zo jaren zeventig", stelde PVV-onderwijswoordvoerder Harm Beertema woensdag. "Het past echt niet meer in de huidige tijd. Het geeft leerlingen een volstrekt verkeerd beeld van de verhoudingen."
Op de dure vrije markt scholen zoals jena en montessori zeggen leerlingen volgens mij toch al sinds 1880? geen U maar JIJ tegen leraren?quote:Op vrijdag 2 december 2011 19:02 schreef Hypocryte het volgende:
Zelfde als Chadi ben ik niet anders gewent.
Best een nonsense op het "uitschot" na zeggen de meeste kinderen nog gewoon u.
Maar valt dit wel reëel te verwachten? In Brussel groeit bijvoorbeeld meer dan een kwart van de kinderen op binnen families die het Frans onmachtig zijn, hoe zou je daar de ouders bij het maken van huiswerk willen verplichten?quote:Op zaterdag 10 december 2011 09:05 schreef Lyrebird het volgende:
Er werd van de leerlingen en hun ouders heel veel verwacht. Dat ze op tijd kwamen, dat ze hun huiswerk maakten, dat er orde in de klas was.
Brussel is niet Franstaligquote:Op zaterdag 10 december 2011 09:25 schreef Reya het volgende:
[..]
Maar valt dit wel reëel te verwachten? In Brussel groeit bijvoorbeeld meer dan een kwart van de kinderen op binnen families die het Frans onmachtig zijn, hoe zou je daar de ouders bij het maken van huiswerk willen verplichten?
Kinderen uit zwakkere sociaal-economische milieus gaan vrijwel zonder uitzondering naar Franstalig onderwijs.quote:
Brusselse scholen met kinderen uit families die geen Frans kunnen?quote:Op zaterdag 10 december 2011 09:25 schreef Reya het volgende:
[..]
Maar valt dit wel reëel te verwachten? In Brussel groeit bijvoorbeeld meer dan een kwart van de kinderen op binnen families die het Frans onmachtig zijn, hoe zou je daar de ouders bij het maken van huiswerk willen verplichten?
Dat is een ander probleem.quote:Op zaterdag 10 december 2011 09:37 schreef Reya het volgende:
[..]
Kinderen uit zwakkere sociaal-economische milieus gaan vrijwel zonder uitzondering naar Franstalig onderwijs.
Het onderwijs moet eerst weer het respect verdienen, alvorens de docenten weer met u aangesproken worden.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
bron: Telegraaf
Ongelovelijk: de PvdA lijkt geinfecteerd te zijn met het autoritaire en bedilzuchtige virus. Alsof uit het woordje 'U' respect zou afgelezen kunnen worden
Wiegel schreef afgelopen week in een column "In mijn tijd waren alle leraren academisch opgeleid en sommigen zelfs gepromoveerd, het kwam niet in je op om daar jij tegen te zeggen".quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:05 schreef mlg het volgende:
Het onderwijs moet eerst weer het respect verdienen, alvorens de docenten weer met u aangesproken worden.
En iemand respecteren doe je alleen maar door iemand met u aan te spreken, ook al heb je helemaal geen zin om iemand met u aan te spreken? Is het dan niet allemaal gewoon een toneelstukje?quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:23 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Wiegel schreef afgelopen week in een column "In mijn tijd waren alle leraren academisch opgeleid en sommigen zelfs gepromoveerd, het kwam niet in je op om daar jij tegen te zeggen".
Dat snap ik, en ik zou heel graag zien dat het beroep weer aantrekkelijk werd gemaakt voor hogeropgeleiden. Maar zolang het dat niet is hoor je kinderen te leren dat ook een juf die d/t-fouten maakt respect verdient. Het is niet haar schuld dat het onderwijs wordt verwaarloosd, zij doet ook maar gewoon haar stinkende best voor dat grut.
Alsof die allemaal zo braaf zijn. Je wilt niet weten wat voor strafbladen daar allemaal tussen zaten.quote:Op zaterdag 10 december 2011 09:05 schreef Lyrebird het volgende:
Zowel de PVV als PvdA spannen het paard achter de wagen.
Kinderen moeten u tegen de leraar zeggen, maar dat moet wel vanuit de kinderen zelf komen. Er moet namelijk wel een personality voor de klas staan. Iemand die zijn of haar strepen verdiend heeft, waardoor kinderen zich ongemakkelijk gaan voelen als ze geen u zeggen.
Waarom is het belangrijk dat kinderen u tegen een leerkracht zeggen? Er moet afstand zijn tussen leerling en leraar. De leraar heeft namelijk kennis en kunde, en moet die kennis overdragen. Dat is onmogelijk als er geen respect is. Het woordje u staat voor respect.
En respect is de sleutel tot succes.
Wie gaat er in het onderwijs voor de klas staan, om voor rotte vis of erger uitgemaakt te worden? Hoe veel respect heb je dan voor jezelf? De cultuur die op veel scholen aanwezig is, is onbegrijpelijk. Kinderen die geen respect voor elkaar of voor het onderwijzend personeel hebben - het is te gek voor woorden dat je jezelf dan een school noemt. Ik leg de fout dus niet zo zeer bij individuele leraren (er zijn namelijk leraren op belabberde scholen die dat respect wel afdwingen), maar bij scholen die het toestaan dat er heibel is.
Een tijd geleden was ik in het VK, en daar las ik over principals die de prestaties van hun (zwarte) scholen in moeilijke wijken drastisch verbeterd hadden. In alle gevallen lag de sleutel tot deze veranderingen bij het creeeren van een cultuur waarbij leren (academic achievement) en respect centraal staan, en waarbij andere zaken die heel belangrijk zijn voor tieners naar de achtergrond werden gedrukt. Op die leeftijd ben je (zoals de meeste hier wel zullen weten) met hele andere zaken bezig dan met leren. Je bent onzeker en gemakkelijk beinvloedbaar. De invoering van een schooluniform bleek een belangrijk wapen om aan dit soort zaken een einde te maken (er kwam overigens veel meer bij kijken dan alleen de invoering van een uniform). Dat hoeft echt niet in Nazi-stijl - op een aantal scholen mochten kinderen zelf kiezen hoe het uniform er uit kwam te zien, en soms was het niet meer dan een broek in een bepaalde kleur en een shirt in een bepaalde kleur (zonder opdruk). Maar het bleef niet bij een uniform alleen. Er werd van de leerlingen en hun ouders heel veel verwacht. Dat ze op tijd kwamen, dat ze hun huiswerk maakten, dat er orde in de klas was.
Kijk, zo'n Weltschmerz die het tot de universiteit heeft geschopt, die komt best wel tot zijn recht op een middelbare hippieschool waar leerlingen en leerkrachten op dezelfde hoogte staan. Maar het is snel uit met de pret als er een stel gangsta wannabes tussen zitten, die wel even gaan bepalen wat er wel en niet gedaan gaat worden.
Mee eens. Maar in het je en jouwklimaat had je dan ook veel leraren met persoonlijk evenwicht, en net zo goed leraren die de ziektewet in werden gewerkt. Op de autoritaire school had je dat net zo goed. Alleen als er daar een leraar was zonder overwicht dan werd die aan stukken gescheurd, terwijl er op de hippieschool (met inderdaad veel voormalig hippies, maar die moet je niet verwarren met doetjes) ook nog leraren waren die op zich kwetsbaar waren maar wel leuk of goed en die dan gewoon de medewerking van de leerlingen kregen. Zwakte was niet vanzelf een reden om rotzooi te trappen. Behandel kinderen als volwaardig en ze gaan zich volwassener gedragen.quote:Leren begint met orde. Zonder orde geen leren. Maar het gaat veel verder dan dat: hoge verwachtingen van kinderen hebben, en ze pushen om het beste uit zichzelf te halen. Daar heb je goede leerkrachten voor nodig, mensen die met passie voor de klas gaan staan. Geen mensen die voor het vak hebben gekozen omdat de PABO zo gemakkelijk is, en die graag lange vakanties willen hebben.
Zo is het! Het is hoog tijd dat de meeste politici dat eens gaan inzien (een enkeling heeft het wel begrepen).quote:Leren begint met orde. Zonder orde geen leren. Maar het gaat veel verder dan dat: hoge verwachtingen van kinderen hebben, en ze pushen om het beste uit zichzelf te halen. Daar heb je goede leerkrachten voor nodig, mensen die met passie voor de klas gaan staan. Geen mensen die voor het vak hebben gekozen omdat de PABO zo gemakkelijk is, en die graag lange vakanties willen hebben.
Daar zie ik eigenlijk het grote probleem niet zo; er komen op VWO-scholen ook wel eens problemen voor maar uiteindelijk weet 95 procent van de leerlingen zonder al te grote problemen toch met een redelijke bagage van die scholen af te komen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 10:08 schreef Lyrebird het volgende:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik meer zat te denken aan de scholen waar jij en ik op hebben gezeten, die als je het nuchter bekijkt (in mijn geval) totaal niet functioneerde. En dat was een VWO met 99% autochtone kinderen die allemaal prima Nederlands spraken.
Ach kankeren en zeiken op de jeugd van tegenwoordig is nu eenmaal iets waar veel mensen in vervallen.quote:Op zondag 11 december 2011 16:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mane, ik heb nooit ordeproblemen veroorzaakt
Omdat je een normale fatsoensregel wilt hanteren en in ere wilt houden, ben je zwak? Ik zie het eerder andersom. Als jij zonodig wilt laten zien dat iemand je respect moet verdienen, dan heb jij het kennelijk nodig een machtsstrijd aan te gaan en jezelf te laten gelden. Omdat jij misschien iets te bewijzen hebt? Niemand dwingt mij om u te zeggen, lekker puh.. Zoiets? Maar iemand met u aanspreken, heeft niets met macht te maken, het heeft ook niets te maken met jezelf moeten of willen bewijzen, 'alleen maar' met fatsoen.quote:Op zondag 11 december 2011 16:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mane, ik heb nooit ordeproblemen veroorzaakt en ja, iemand moet bij mij respect verdienen. Een leraar kon ervoor kiezen om mij te negeren als ik hem niet met u aansprak, misschien sprak ik hem dan ook met u aan maar mijn respect had hij daarom niet. Het is mij al vaker opgevallen dat juist de mensen die het meeste respect afdwingen niet erop staan om met u aangesproken te worden terwijl de zwakkeren er wel op staan.
Het gaat om respect. Niet alleen van de leerling tov de school, maar ook andersom. Er zitten te veel leraren in het onderwijs die de ballen verstand hebben van het lesgeven, die een riant salaris opstrijken zonder dat ze enig idee hebben hoe ze iets over moeten dragen, die leerlingen niet kunnen motiveren en die het wel prima vinden dat het een puinzooi in de klas is.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:28 schreef Reya het volgende:
[..]
Daar zie ik eigenlijk het grote probleem niet zo; er komen op VWO-scholen ook wel eens problemen voor maar uiteindelijk weet 95 procent van de leerlingen zonder al te grote problemen toch met een redelijke bagage van die scholen af te komen.
Je leest slecht. Ik stelde dat juist de leraren die er het meest op staan om met u aangesproken te worden zwakke leraren zijn, met andere woorden dat de zwakke leraren oververtegenwoordigd zijn in deze groep leraren.quote:Omdat je een normale fatsoensregel wilt hanteren en in ere wilt houden, ben je zwak?
Ook hier heb jij slecht gelezen (en gelezen wat er niet staat).quote:Als jij zonodig wilt laten zien dat iemand je respect moet verdienen, dan heb jij het kennelijk nodig een machtsstrijd aan te gaan en jezelf te laten gelden. Omdat jij misschien iets te bewijzen hebt? Niemand dwingt mij om u te zeggen, lekker puh.. Zoiets? Maar iemand met u aanspreken, heeft niets met macht te maken, het heeft ook niets te maken met jezelf moeten of willen bewijzen, 'alleen maar' met fatsoen.
Ik snap wel dat mane hiertegen ageert. Wie zijn die leerlingen om dat te bepalen? Hebben zij zelf dan zoveel kennis en kunde? Kunnen zij fantastisch orde houden? En wie zijn die ouders om hun kinderen aan te leren dat ze mogen zieken zoveel ze willen, en als een ander daar niet afdoende tegen optreedt, dat ze er dan geen respect voor hoeven hebben?quote:Op zondag 11 december 2011 19:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
En inderdaad, teveel leraren zijn te laag opgeleid en te weinig geschoold om dat respect automatisch af te dwingen met hun kennis en kunde.
[...]
Als je dan inderdaad ook nog zo'n slapjanus bent die geen orde kan bewaren dan moet je geen respect verwachten van de leerlingen.
Precies. Bij het hanteren van fatsoensnormen, die gewoon noodzakelijk zijn in iedere samenleving, ben jij zelf niet het uitgangspunt. Fatsoensnormen zijn algemeen, en hebben niets te maken met het individu. U zeggen tegen een leraar, de kassajuffrouw, de politieagent, de oude dame in de tram doe je gewoon, en daarbij is het totaal irrelevant of diegene in jouw ogen 'respect' verdient of niet. Er is niets ingewikkelds aan, het wordt pas ingewikkeld als je er een kwestie van maakt van wel of niet verdienen of doet alsof gewoon fatsoenlijk zijn 'afstand zou scheppen' en dat je zoiets niet nodig moet hebben omdat je anders zwak bent. Dat zijn zaken die er helemaal niet toe doen.quote:Op zondag 11 december 2011 19:25 schreef ShadyLane het volgende:
Je hoort je kinderen te leren dat zij niet degene zijn om het te bepalen.
Jij vergeet iets belangrijks: fatsoensnormen zijn cultuurgebonden: kakwijk in Wassenaar, Blaricum of Bloemendaal vs. een Vogelaarwijk of een volksbuurt, wit gymnasium met geprivilliseerde kindertjes vs. een stads-VMBO enz.quote:Fatsoensnormen zijn algemeen, en hebben niets te maken met het individu.
Ook dit heb ik niet beweerd. Ik heb slechts gemeld dat ik een correlatie heb vastgesteld, wat de eventuele causale relaties zijn daar heb ik geen uitspraak over gedaan. Als je toch wil dat ik speculeer over die causale relatie, het lijkt er op dat leraren die zich zwakker voelen tegenover een groep leerlingen eerder naar dit middel grijpen in een poging om minder zwak over te komen en dat leraren die goed les geven, die ver boven de stof staan en die overwicht hebben over de groep leerlingen hebben dat ge-u niet nodig, ofdat de leerlingen hem nu met je of u aanspreken, in beide gevallen heeft die leraar autoriteit. Ik stel hiermee iets anders dan dat jij stelt.quote:en dat je zoiets niet nodig moet hebben omdat je anders zwak bent.
Over welke oproep heb jij hetquote:Op dinsdag 13 december 2011 23:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Deze oproep van de PvdA stuit mij een beetje, nu ja, een beetje veel, tegen de borst omdat deze partij nu met een populistische schijnoplossing komt terwijl zij al god weet hoe lang de echte oplossingen links laat liggen.
De oproep om weer u te zeggen tegen de leraren.quote:Over welke oproep heb jij het
Omdat deze partij het nalaat om de maatregelen te nemen die echt de problemen oplossen, deze partij is een van de vier partijen die bloed aan haar handen heeft, die de problemen in het Nederlandse onderwijs heeft veroorzaakt. Zie hierboven.quote:Waarom is dat populistisch en waarom is dat een schijnoplossing ?
Nadruk leggen op dat U-woordje komt mij ook over als populistisch en een schijnoplossing, maar het is slechts één journalist die beweert dat een pvdakamerlid expliciet over dat U-woordje had.quote:Op woensdag 14 december 2011 22:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De oproep om weer u te zeggen tegen de leraren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |