bron: Telegraafquote:VOED ZE OP!
door door Dennis Naaktgeboren
Den Haag - Opvoeden! Dat is de duidelijke boodschap die de Tweede Kamer vandaag geeft aan ouders en onderwijzers.
Regeringspartijen PvdA, CDA en ChristenUnie hameren op verregaande gedragsveranderingen. De PvdA wil dat kinderen leren zich 'normaal te gedragen' en weer 'u' zeggen tegen onderwijzers.
De politiek is het beu om alleen maar over hogere straffen en strengere beveiligingsmaatregelen te moeten praten, na incidenten met agenten, buschauffeurs of ambulancebroeders.
Kort lontje
"We kunnen maatregel op maatregel blijven stapelen, maar het gaat erom dat we een cultuurverandering teweegbrengen", aldus PvdA-Kamerlid Attje Kuiken. "We hebben veel te veel prinsjes en prinsesjes die het woord nee niet accepteren en een kort lontje hebben, daar moeten we in de opvoeding en het onderwijs mee aan de slag. Het is heel lang 'ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken' geweest, dat is ook meegegeven in de opvoeding, waarbij het om maximale zelfontplooiing ging. Dat is in de dagelijkse omgang doorgeslagen."
De ChristenUnie sluit zich daarbij aan. "Harder straffen doen we al, we moeten echt anders met elkaar omgaan", aldus Kamerlid Ed Anker.
Het CDA benadrukt dat niet alleen jongeren heropgevoed moeten worden. "Het is structureel dat we niets meer pikken en niet door anderen aangesproken mogen worden", aldus CDA-Kamerlid Marleen de Pater. "We hebben allemaal heel korte lontjes."
De Tweede Kamer spreekt vandaag met minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) over de bejegening van werknemers met een publieke taak.
Ja. Daar is het misgegaan met Nederland, toen we leraren bij hun voornamen begonnen te noemen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:46 schreef Klopkoek het volgende:
Alsof uit het woordje 'U' respect zou afgelezen kunnen worden
Inderaad, de enige onderwijzer waar ik op de middelbare ooit U tegen 'moest' zeggen kreeg het minste respect van de hele school. Ik herinner me bijvoorbeeld een voorval in de herfst, waar voor het begin van de les twee hopen bladeren werden verzameld. Toen hij langs kwam lopen, zoals altijd in pak, zat hij onder de bladeren. Daarnaast hebben we ooit bij een proefwerk, gemaakt onder zijn constante toezicht, met de hele klas exact dezelfde antwoorden gegeven. En tot slot vlogen er geregeld steentjes en ooit zelfs een halve baksteen door de klas. Maar we zeiden wel netjes 'U' tegen hem. Dat wel.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
bron: Telegraaf
Ongelovelijk: de PvdA lijkt geinfecteerd te zijn met het autoritaire en bedilzuchtige virus. Alsof uit het woordje 'U' respect zou afgelezen kunnen worden
quote:Pa
Zoals je daar nu zit je haren bijna wit
De rimpels op je handen
Zo vriendelijk en zacht wie had dat ooit gedacht
Je bent zoveel veranderd
Ik werd niet wat je wou maar papa luister nou
Ik doe de dingen die ik doe met mun ogen dicht
Je was heel wat van plan maar daar kwam weinig van
Ik lever geen prestaties
Ik heb niet veel geleerd deed alles net verkeerd
Heb moeite met relaties
Ik loop niet in de rij ik breek en vecht me vrij
En doe de dingen die ik doe met mun ogen dicht
Knoop je jas dicht doe un das om was eerst je handen
Kam je haren recht je schouders denk aan je tanden
Blijf niet hangen recht naar huis toe spreek met twee woorden
Stel je netjes voor eet zoals ut hoort en zeg u
Ik sta hier en ik zing
Ik doe geen ander ding dat moet je accepteren
Ach luister toch nou pa het is nog niet te laat
Het leven kun je leren
Ik weet niet waar ik sta loop niemand achterna
Maar doe de dingen die ik doe met mun ogen dicht
Ik ook niet. Dat is toch normaal?quote:
quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:50 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Inderaad, de enige onderwijzer waar ik op de middelbare ooit U tegen 'moest' zeggen kreeg het minste respect van de hele school. Ik herinner me bijvoorbeeld een voorval in de herfst, waar voor het begin van de les twee hopen bladeren werden verzameld. Toen hij langs kwam lopen, zoals altijd in pak, zat hij onder de bladeren. Daarnaast hebben we ooit bij een proefwerk, gemaakt onder zijn constante toezicht, met de hele klas exact dezelfde antwoorden gegeven. En tot slot vlogen er geregeld steentjes en ooit zelfs een halve baksteen door de klas. Maar we zeiden wel netjes 'U' tegen hem. Dat wel.
Ik zeg ook altijd U tegen docenten omdat dat er nu eenmaal in is gesleten op mijn oer-christelijke basisschool. Maar tegenwoordig kijken zelfs hoogleraren op de universiteit je raar aan als je U tegen ze zegt.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:52 schreef BasEnAad het volgende:
Ik zeg altijd u tegen leraren, dat creëert een prettige afstand. Ik heb niet zoveel met leraren.
quote:
Wat heeft dat te maken met fatsoensnormen als oudere mensen met u en bij de achternaam aanspreken?quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:52 schreef Klopkoek het volgende:
De leraren die het meeste respect kregen waren degenen die ons gewoon als zelfstandig nadenkende wezens benaderden.
quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:50 schreef IHVK het volgende:
nooit anders gedaan..
pvda wil weer stemmen. niks nieuws onder de zon.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:57 schreef Lemmeb het volgende:
Wat de PvdA daar verder mee te maken heeft begrijp ik niet echt. Die partij lijkt zolangzamerhand volkomen de weg kwijt te zijn.
wat een onzin. kinderen moeten niet zelf dingen gaan bepalen. gewoon 'u' zeggen en verder muil houden en huiswerk maken.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:57 schreef Desunoto het volgende:
Laat mensen lekker zelf bepalen of ze 'u' of 'je' zeggen. Ik zie het probleem niet.
Omdat het vaak samen gaat met leerlingen als minderwaardige idioten te beschouwen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:57 schreef Kopbal het volgende:
[..]
Wat heeft dat te maken met fatsoensnormen als oudere mensen met u en bij de achternaam aanspreken?
tenzij de leraar vraagt of ik gewoon 'je' wil zeggen omdat hij anders oud is ofzo. dat is weer iets anders.quote:
Ik denk niet dat de gemiddelde PVV'er erg ontvankelijk zal zijn voor dit holle geblaat uit de hoek van de PvdA.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:58 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
pvda wil weer stemmen. niks nieuws onder de zon.
Nooit gedaan anders..quote:
quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:58 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wat een onzin. kinderen moeten niet zelf dingen gaan bepalen. gewoon 'u' zeggen en verder muil houden en huiswerk maken.
Nee, die willen de stokslagen weer ingevoerd zienquote:Op dinsdag 21 april 2009 10:59 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de gemiddelde PVV'er erg ontvankelijk zal zijn voor dit holle geblaat uit de hoek van de PvdA.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |