abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 november 2011 @ 19:01:33 #226
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_105016767
Dit lijkt me nou echt iets dat scholen en leraren zelf wel kunnen bepalen en regelen.

Hebben we de PVV niet voor nodig.
pi_105017581
quote:
10s.gif Op woensdag 30 november 2011 18:06 schreef Cerbie het volgende:
En geheel verrassend is de PvdA nu tegen
Was de pvda in 2009 dan met nadruk vóór een schooldiscipline met het woord U ?
Een telegraafjournalist in 2009 beweert van wel .
Maar kamerlid Kuiken zet op de eigen website een ander verhaal, waar het woordje U niet in voorkomt.
Het ging over de verloedering in het algemeen en speciaal tov werknemers met een publieke taak

website Kuiken

Mensen, mensen blijft toch kritisch over de berichtgeving. Onderscheidt de feiten en eigen mening van de journalist en check de feiten.
De Telegraaf staat trouwens bekend als een medium met de neiging de boel op te blazen

[ Bericht 8% gewijzigd door Bluesdude op 30-11-2011 19:28:47 ]
pi_105017917
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 19:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Was de pvda in 2009 dan met nadruk vóór een schooldiscipline met het woord U ?
Een telegraafjournalist in 2009 beweert van wel .
Maar kamerlid Kuiken zet op de eigen website een ander verhaal, waar het woordje U niet in voorkomt.
Het ging over de verloedering in het algemeen en speciaal tov werknemers met een publieke taak

website Kuiken
Is toch ongeveer dezelfde conclusie (zonder linkjes gelezen te hebben), behalve dan het stukje opgelegd door de politiek?
I´m back.
  woensdag 30 november 2011 @ 19:29:44 #229
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_105017991
Goed artikel van meneer Naaktgeboren of mag ik Dennis zeggen? :D
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
pi_105018022
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 19:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Is toch ongeveer dezelfde conclusie (zonder linkjes gelezen te hebben), behalve dan het stukje opgelegd door de politiek?
Wat bedoel je ? Wat is 'dezelfde conclusie' '?
Kamerlid Kuiken had het niet over de U-plicht.
pi_105018173
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 19:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat bedoel je ? Wat is 'dezelfde conclusie' '?
Kamerlid Kuiken had het niet over de U-plicht.
quote:
De PvdA wil dat kinderen leren zich 'normaal te gedragen' en weer 'u' zeggen tegen onderwijzers.
Uit de OP.
Kinderen, met name jongetjes, gedragen zich zonder uitzondering laakbaar, is mijn ervaring. Dat wordt uiteraard gestimuleerd door de ouders. Een beetje een <alles voor het jong> mentaliteit. Ik heb wat rare dingen meegemaakt, als ouder van een opgroeiend kind (meisje).
I´m back.
pi_105018403
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 19:33 schreef Ryan3 het volgende:

Uit de OP.
Een telegraafjournalist schrijft dat de pvda/kamerlid Kuiken het heeft over de U-dwang.Is er een andere bron die een pvda'er letterlijk citeert?
Letterlijk dus. Het zou best kunnen zijn dat die journalist dat U-punt zelf erbij verzon/interpreteerde.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 19:33 schreef Ryan3 het volgende:
Kinderen, met name jongetjes, gedragen zich zonder uitzondering laakbaar, is mijn ervaring. Dat wordt uiteraard gestimuleerd door de ouders. Een beetje een <alles voor het jong> mentaliteit. Ik heb wat rare dingen meegemaakt, als ouder van een opgroeiend kind (meisje).
ok..... verloedering in de samenleving is een item.... maar het ging in de OP en nu vandaag weer specifiek over het U-woord.
pi_105032225
Het gaat niet alleen om het woordje 'U' en het is ook niet zo dat de overheid alleen wel even kan zorgen voor meer discipline op scholen. Toch vind ik in grote lijnen het verhaal van de CU, PVDA (of niet?), CDA en PVV (en ik vermoed zeker de SGP) zo gek niet. Uiteraard is er niets gewonnen als de enige wijziging zou zijn dat men stopt leraren te tutoyeren. Maar in grote lijnen is het wel zo dat er dat cultuurtje is van 'dat bepaal ik zelf wel' en 'wie is die vent om mij te vertellen..'.
Ik weet niet of het nodig of zelfs zinvol is om het via de een of andere nieuwe wet te doen, maar ik deel wel de opvatting dat er te weinig gezag heerst op scholen en daar niet alleen.
pi_105033291
Sinds wanneer is die regel verdwenen dan? Blijkbaar op een hele conservatieve school gezeten blijkbaar. Alle leraren waren gewoon U.
pi_105034286
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 23:28 schreef sneakypete het volgende:
Het gaat niet alleen om het woordje 'U' en het is ook niet zo dat de overheid alleen wel even kan zorgen voor meer discipline op scholen. Toch vind ik in grote lijnen het verhaal van de CU, PVDA (of niet?), CDA en PVV (en ik vermoed zeker de SGP) zo gek niet. Uiteraard is er niets gewonnen als de enige wijziging zou zijn dat men stopt leraren te tutoyeren. Maar in grote lijnen is het wel zo dat er dat cultuurtje is van 'dat bepaal ik zelf wel' en 'wie is die vent om mij te vertellen..'.
Ik weet niet of het nodig of zelfs zinvol is om het via de een of andere nieuwe wet te doen, maar ik deel wel de opvatting dat er te weinig gezag heerst op scholen en daar niet alleen.
En daar heb je een complete cultuurverandering voor nodig, een die je niet gaat bereiken door dit soort symboolpolitiek.
  donderdag 1 december 2011 @ 00:19:48 #236
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_105034894
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 23:48 schreef Kandijfijn het volgende:
Sinds wanneer is die regel verdwenen dan? Blijkbaar op een hele conservatieve school gezeten blijkbaar. Alle leraren waren gewoon U.
Ik weet niet hoe oud jij bent maar ik ben van 1983 en kan me niet herinneren ooit een leraar met u aangesproken te hebben. Daar deed ook niemand ooit moeilijk over. Dat is gewoon een soort schoolcultuur die er wel of niet is. En in die context zie ik het probleem ook niet.

Ik vind het ook complete symboolpolitiek om zoiets vanuit Den Haag te gaan opleggen. Alsof die scholen zelf niet kunnen bepalen wat wenselijk is.

Om ongewenst gedrag te voorkomen zijn wettelijke kaders waar iedereen zich aan moet houden. In die zin ben ik geen cultuurrelativist die alles maar goed vind. Maar graag geen wettelijke kaders waar ze niet noodzakelijk zijn. Ik wil niet dat men in de wet vast gaat leggen wanneer je u of jij zegt. Dat is echt relatief.
  donderdag 1 december 2011 @ 12:23:50 #237
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_105047335
De PVV is natuurlijk bij uistek de morele autoriteit dit te agenderen :') Ik zou lachen als het niet zo treurig was.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 1 december 2011 @ 12:26:51 #238
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_105047440
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 00:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe oud jij bent maar ik ben van 1983 en kan me niet herinneren ooit een leraar met u aangesproken te hebben. Daar deed ook niemand ooit moeilijk over. Dat is gewoon een soort schoolcultuur die er wel of niet is. En in die context zie ik het probleem ook niet.

Om dit te relativeren: ik ben ook van '83 en sprak mijn docenten op de basisschool aan met juf of meester [achternaam] en mijn docenten op de middelbare met meneer of mevrouw [achternaam]. Op de middelbare school sprak ik al het personeel aan met u, en sommige docenten deden dat ook bij ons.

quote:
Ik vind het ook complete symboolpolitiek om zoiets vanuit Den Haag te gaan opleggen. Alsof die scholen zelf niet kunnen bepalen wat wenselijk is.

Om ongewenst gedrag te voorkomen zijn wettelijke kaders waar iedereen zich aan moet houden. In die zin ben ik geen cultuurrelativist die alles maar goed vind. Maar graag geen wettelijke kaders waar ze niet noodzakelijk zijn. Ik wil niet dat men in de wet vast gaat leggen wanneer je u of jij zegt. Dat is echt relatief.
Hier ben ik het mee eens, het zou aan de scholen zelf moeten zijn. In mijn ogen zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat scholen er vervolgens zelf voor kiezen om u als gangbare omgangsvorm te kiezen tussen docenten en leerlingen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_105052061
Stelt me wel weer teleur van de PvdA. Niet dat ik ze nog steunde, maar zit in de familie. In het gezin hebben er 2 redelijk hoog op weten te komen in deze partij. Ik vind de PvdA 1 grote teleurstelling.

Docent bepaald zelf hoe hij aangesproken wil worden. In het begin zeg ik sowieso "u" tegen een leraar, maar het lijkt me een bizar idee dat ik een leraar die ik buiten de les om net zo veel privé spreek als tijdens de lessen met "u" moet aanspreken. Je kan namelijk ook respectvol met iemand omgaan zonder dat je "u" hoeft te zeggen.

Op de basisschool was het altijd gewoon "u".

[ Bericht 1% gewijzigd door Demon_from_heaven op 01-12-2011 14:53:32 ]
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
  donderdag 1 december 2011 @ 14:24:58 #240
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_105052199
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 14:22 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Stelt me wel weer teleur van de PvdA. Niet dat ik ze nog steunde, maar zit in de familie. In het gezin hebben er 2 redelijk hoog op weten te komen in deze partij. Ik vind de PvdA 1 grote teleurstelling.

Docent bepaald zelf hoe hij aangesproken wil worden. In het begin zeg ik sowieso "u" tegen een leraar, maar het lijkt me een bizar idee dat ik een leraar die ik buiten de les om net zo veel privé spreek als tijdens de lessen met "u" moet aanspreken. Je kan namelijk ook respectvol met iemand omgaan zonder dat je "u" hoeft te zeggen.

Op de basisschool was het altijd gewoon "u".
Je weet dat dit topic ruim 2 jaar oud is en dat er niks wordt opgelegd, maar dat er gewoon gepleit wordt voor een verandering in de houding?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_105053469
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 14:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Je weet dat dit topic ruim 2 jaar oud is en dat er niks wordt opgelegd, maar dat er gewoon gepleit wordt voor een verandering in de houding?
Ah, ik lees lang niet alles. In dat geval, er veranderd niks aan mijn mening. PvdA stelt me sowieso wel teleur (wat offtopic is), en ik vind u zeggen ook bullshit.
Ik lette dus gewoon niet zo goed op. (ook op school het geval)
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_105072429
Alsof het zeggen van "jij" normaal is... Wij spreken docenten altijd aan met u. En sinds ongeveer mijn 6e/7e heeft dat erin gezeten.
pi_105074502
Altijd mooi, als de conservatieven weer wat onzinnigs roepen en de PvdA draait.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2011 22:07:36 ]
pi_105074868
quote:
2s.gif Op donderdag 1 december 2011 21:38 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Alsof het zeggen van "jij" normaal is... Wij spreken docenten altijd aan met u. En sinds ongeveer mijn 6e/7e heeft dat erin gezeten.
Ja, zo ging het bij mij ook. Vanzelfsprekend eigenlijk.
pi_105074894
quote:
10s.gif Op donderdag 1 december 2011 22:07 schreef Friek_ het volgende:
Ja, dat is wel grappig.

Huh? Zit ik in POL, dacht dat het NWS was :o
pi_105076928
quote:
10s.gif Op donderdag 1 december 2011 22:07 schreef Friek_ het volgende:
Hoezo draait de PvdA ? Waarin ?
pi_105078402
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 22:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hoezo draait de PvdA ? Waarin ?
Dat is toch wel duidelijk? In het kabinet-Balkenende IV waren ze voor, nu zijn ze plots tegen.
pi_105081231
quote:
2s.gif Op donderdag 1 december 2011 23:07 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat is toch wel duidelijk? In het kabinet-Balkenende IV waren ze voor, nu zijn ze plots tegen.
Is dat wel duidelijk?
Was de pvda-kamerfractie in 2009 van mening dat scholieren gedwongen/geleerd moesten worden u te zeggen. Zoals een telegraafjournalist in 2009 beweert in de OP. ?
Telegraafjournalisten beweren wel meer dingen, dat moet je niet zondermeer als feit aannemen
Ik zie geen andere bron voor dit vermeende feit. Is het wel waar ?
Het vermeende pvda-standpunt zou duidelijk zijn gemaakt door het pvdakamerlid Kuiken.
Maar als ik het verhaal op haar website leest dan zie ik niks van een U-woordstandpunt
website Kuiken

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 02-12-2011 00:09:45 ]
  vrijdag 2 december 2011 @ 00:43:07 #249
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_105082810
Tja, een grotere non-issue is er niet. Scholen en docenten zouden dit onderling kunnen regelen met hun leerlingen. Tevens hebben de ouders hun verantwoordelijkheid om hun kinderen wat fatsoensnormen bij te brengen. Daarvoor hebben we de politiek toch niet nodig.
  vrijdag 2 december 2011 @ 08:16:58 #250
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_105085454
En de oproep (wat iets heel anders is dan gewapper met moties en wetsvoorstellen) van de PvdA heeft blijkbaar al zijn vruchten afgeworpen:

quote:
Het voorstel dat de PVV lanceerde om getutoyeer in het onderwijs af te schaffen lijkt grotendeels al realiteit. Volgens onderzoek van EénVandaag onder 1.500 jongeren blijkt 78 procent van de leerlingen hun leraar al met u aan te spreken. Leraren van het Opiniepanel onderschrijven de resultaten.

"Je en jij zeggen en voornamen gebruiken is zo jaren zeventig", stelde PVV-onderwijswoordvoerder Harm Beertema woensdag. "Het past echt niet meer in de huidige tijd. Het geeft leerlingen een volstrekt verkeerd beeld van de verhoudingen."
PVV-tutoyeervoorstel al realiteit
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')