Was de pvda in 2009 dan met nadruk vóór een schooldiscipline met het woord U ?quote:Op woensdag 30 november 2011 18:06 schreef Cerbie het volgende:
En geheel verrassend is de PvdA nu tegen
Is toch ongeveer dezelfde conclusie (zonder linkjes gelezen te hebben), behalve dan het stukje opgelegd door de politiek?quote:Op woensdag 30 november 2011 19:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Was de pvda in 2009 dan met nadruk vóór een schooldiscipline met het woord U ?
Een telegraafjournalist in 2009 beweert van wel .
Maar kamerlid Kuiken zet op de eigen website een ander verhaal, waar het woordje U niet in voorkomt.
Het ging over de verloedering in het algemeen en speciaal tov werknemers met een publieke taak
website Kuiken
Wat bedoel je ? Wat is 'dezelfde conclusie' '?quote:Op woensdag 30 november 2011 19:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is toch ongeveer dezelfde conclusie (zonder linkjes gelezen te hebben), behalve dan het stukje opgelegd door de politiek?
quote:Op woensdag 30 november 2011 19:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat bedoel je ? Wat is 'dezelfde conclusie' '?
Kamerlid Kuiken had het niet over de U-plicht.
Uit de OP.quote:De PvdA wil dat kinderen leren zich 'normaal te gedragen' en weer 'u' zeggen tegen onderwijzers.
Een telegraafjournalist schrijft dat de pvda/kamerlid Kuiken het heeft over de U-dwang.Is er een andere bron die een pvda'er letterlijk citeert?quote:
ok..... verloedering in de samenleving is een item.... maar het ging in de OP en nu vandaag weer specifiek over het U-woord.quote:Op woensdag 30 november 2011 19:33 schreef Ryan3 het volgende:
Kinderen, met name jongetjes, gedragen zich zonder uitzondering laakbaar, is mijn ervaring. Dat wordt uiteraard gestimuleerd door de ouders. Een beetje een <alles voor het jong> mentaliteit. Ik heb wat rare dingen meegemaakt, als ouder van een opgroeiend kind (meisje).
En daar heb je een complete cultuurverandering voor nodig, een die je niet gaat bereiken door dit soort symboolpolitiek.quote:Op woensdag 30 november 2011 23:28 schreef sneakypete het volgende:
Het gaat niet alleen om het woordje 'U' en het is ook niet zo dat de overheid alleen wel even kan zorgen voor meer discipline op scholen. Toch vind ik in grote lijnen het verhaal van de CU, PVDA (of niet?), CDA en PVV (en ik vermoed zeker de SGP) zo gek niet. Uiteraard is er niets gewonnen als de enige wijziging zou zijn dat men stopt leraren te tutoyeren. Maar in grote lijnen is het wel zo dat er dat cultuurtje is van 'dat bepaal ik zelf wel' en 'wie is die vent om mij te vertellen..'.
Ik weet niet of het nodig of zelfs zinvol is om het via de een of andere nieuwe wet te doen, maar ik deel wel de opvatting dat er te weinig gezag heerst op scholen en daar niet alleen.
Ik weet niet hoe oud jij bent maar ik ben van 1983 en kan me niet herinneren ooit een leraar met u aangesproken te hebben. Daar deed ook niemand ooit moeilijk over. Dat is gewoon een soort schoolcultuur die er wel of niet is. En in die context zie ik het probleem ook niet.quote:Op woensdag 30 november 2011 23:48 schreef Kandijfijn het volgende:
Sinds wanneer is die regel verdwenen dan? Blijkbaar op een hele conservatieve school gezeten blijkbaar. Alle leraren waren gewoon U.
Om dit te relativeren: ik ben ook van '83 en sprak mijn docenten op de basisschool aan met juf of meester [achternaam] en mijn docenten op de middelbare met meneer of mevrouw [achternaam]. Op de middelbare school sprak ik al het personeel aan met u, en sommige docenten deden dat ook bij ons.quote:Op donderdag 1 december 2011 00:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud jij bent maar ik ben van 1983 en kan me niet herinneren ooit een leraar met u aangesproken te hebben. Daar deed ook niemand ooit moeilijk over. Dat is gewoon een soort schoolcultuur die er wel of niet is. En in die context zie ik het probleem ook niet.
Hier ben ik het mee eens, het zou aan de scholen zelf moeten zijn. In mijn ogen zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat scholen er vervolgens zelf voor kiezen om u als gangbare omgangsvorm te kiezen tussen docenten en leerlingen.quote:Ik vind het ook complete symboolpolitiek om zoiets vanuit Den Haag te gaan opleggen. Alsof die scholen zelf niet kunnen bepalen wat wenselijk is.
Om ongewenst gedrag te voorkomen zijn wettelijke kaders waar iedereen zich aan moet houden. In die zin ben ik geen cultuurrelativist die alles maar goed vind. Maar graag geen wettelijke kaders waar ze niet noodzakelijk zijn. Ik wil niet dat men in de wet vast gaat leggen wanneer je u of jij zegt. Dat is echt relatief.
Je weet dat dit topic ruim 2 jaar oud is en dat er niks wordt opgelegd, maar dat er gewoon gepleit wordt voor een verandering in de houding?quote:Op donderdag 1 december 2011 14:22 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Stelt me wel weer teleur van de PvdA. Niet dat ik ze nog steunde, maar zit in de familie. In het gezin hebben er 2 redelijk hoog op weten te komen in deze partij. Ik vind de PvdA 1 grote teleurstelling.
Docent bepaald zelf hoe hij aangesproken wil worden. In het begin zeg ik sowieso "u" tegen een leraar, maar het lijkt me een bizar idee dat ik een leraar die ik buiten de les om net zo veel privé spreek als tijdens de lessen met "u" moet aanspreken. Je kan namelijk ook respectvol met iemand omgaan zonder dat je "u" hoeft te zeggen.
Op de basisschool was het altijd gewoon "u".
Ah, ik lees lang niet alles. In dat geval, er veranderd niks aan mijn mening. PvdA stelt me sowieso wel teleur (wat offtopic is), en ik vind u zeggen ook bullshit.quote:Op donderdag 1 december 2011 14:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je weet dat dit topic ruim 2 jaar oud is en dat er niks wordt opgelegd, maar dat er gewoon gepleit wordt voor een verandering in de houding?
Ja, zo ging het bij mij ook. Vanzelfsprekend eigenlijk.quote:Op donderdag 1 december 2011 21:38 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Alsof het zeggen van "jij" normaal is... Wij spreken docenten altijd aan met u. En sinds ongeveer mijn 6e/7e heeft dat erin gezeten.
Ja, dat is wel grappig.quote:Op donderdag 1 december 2011 22:07 schreef Friek_ het volgende:
Altijd mooi, als de conservatieven weer wat onzinnigs roepen en de PvdA draait.
Hoezo draait de PvdA ? Waarin ?quote:Op donderdag 1 december 2011 22:07 schreef Friek_ het volgende:
Altijd mooi, als de conservatieven weer wat onzinnigs roepen en de PvdA draait.
Dat is toch wel duidelijk? In het kabinet-Balkenende IV waren ze voor, nu zijn ze plots tegen.quote:Op donderdag 1 december 2011 22:43 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoezo draait de PvdA ? Waarin ?
Is dat wel duidelijk?quote:Op donderdag 1 december 2011 23:07 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat is toch wel duidelijk? In het kabinet-Balkenende IV waren ze voor, nu zijn ze plots tegen.
PVV-tutoyeervoorstel al realiteitquote:Het voorstel dat de PVV lanceerde om getutoyeer in het onderwijs af te schaffen lijkt grotendeels al realiteit. Volgens onderzoek van EénVandaag onder 1.500 jongeren blijkt 78 procent van de leerlingen hun leraar al met u aan te spreken. Leraren van het Opiniepanel onderschrijven de resultaten.
"Je en jij zeggen en voornamen gebruiken is zo jaren zeventig", stelde PVV-onderwijswoordvoerder Harm Beertema woensdag. "Het past echt niet meer in de huidige tijd. Het geeft leerlingen een volstrekt verkeerd beeld van de verhoudingen."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |