abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 april 2009 @ 09:37:29 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_68133657

Hier alweer deel 157 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 49% gewijzigd door Darkwing_Duck op 18-04-2009 09:46:27 ]
pi_68133671
Ga een trein koppen, faalhaas
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_68133718
wat gebeurd er met die mat'64 treinen die op apeldoorn enschede reden?
pi_68133744
Tvp
pi_68133789
Ow, ik neem mijn eerdere post terug. De OP staat er inmiddels :"+
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Redactie Sport zaterdag 18 april 2009 @ 09:49:28 #6
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68133812
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 09:42 schreef MarkoAlmelo het volgende:
wat gebeurd er met die mat'64 treinen die op apeldoorn enschede reden?
dat hangt er vanaf welke stellen het zijn: er gaat een heel aantal stellen buiten dienst, en de andere stellen vangen deze diensten weer op
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 18 april 2009 @ 10:17:26 #8
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_68134266
Goed er zijn 3 topics inmiddels waar 2 eerder geopend dan deze, wat nu :|
  Moderator zaterdag 18 april 2009 @ 10:34:55 #9
155227 crew  Guppy
dus
pi_68134560
Ik gok op deze
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 18 april 2009 @ 10:44:21 #10
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_68134737
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_68135113
Heb niet zoveel met treinen, maar moet toch ff zeggen dat ik het een hele nette OP vind
pi_68136079
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
pi_68136418
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 10:44 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
Hee is dat niet in Kraków Glówny?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 18 april 2009 @ 12:17:39 #14
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_68136679
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 12:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hee is dat niet in Kraków Glówny?
Helaas u valt af voor de Volgende ronde, het Warsawa Centralna
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_68136880
deze blijft open, want deze heeft posts
pi_68137001
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 12:25 schreef Alexxxxx het volgende:
deze blijft open, want deze heeft posts
EN een goeie FiPo
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_68137357
tvp
Ik zwaai naar dieren.
pi_68137445
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 12:17 schreef bork het volgende:

[..]

Helaas u valt af voor de Volgende ronde, het Warsawa Centralna
Gaan daar niet heel weinig treinen voor een centraal station van een hoofdstad?
pi_68137608
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 12:17 schreef bork het volgende:

[..]

Helaas u valt af voor de Volgende ronde, het Warsawa Centralna
Zie? Ik moet HOOG NODIG weer eens naar Polen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 18 april 2009 @ 13:20:40 #20
136283 knars
Teethgrinder
pi_68138154
Elke mogelijkheid om Stadskanaal te ontwijken is natuurlijk fantastisch, maar voor die STAR machines is het wel jammer. Het is het enige positieve aan Oost-Groningen.
  zaterdag 18 april 2009 @ 13:31:55 #21
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_68138419
Is de ICK nu defi. weg ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  Redactie Sport zaterdag 18 april 2009 @ 14:01:35 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68139067
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 13:31 schreef SpeedyRich het volgende:
Is de ICK nu defi. weg ?
Ik weet niet of het ook in het weekend rijdt normaal gesproken, maar vanaf 20 april is het einde iig.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_68139077
Gisteren mijn laatste ritje in ICK gemaakt tussen Deventer en Amsterdam.
Ook voor het eerst in een SLeT en de Pimpel gereden.
En naar afloop nog wat biertjes gedronken bij het café met dit uithangbord.
  Redactie Sport zaterdag 18 april 2009 @ 14:11:16 #24
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68139292
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 14:01 schreef Boschkabouter het volgende:
Gisteren mijn laatste ritje in ICK gemaakt tussen Deventer en Amsterdam.
Ik vrees dat je laatste ritje ICK dan al eerder was, aangezien er tussen Deventer en Amsterdam ICL rijdt en geen ICK.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_68139630
Er staat in de Quest van mei een mooie fotoreportage over de oude Hidjazspoorlijn. (hier wat pics)
gr gr
pi_68139638
ICK schoolprojectje

2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  zaterdag 18 april 2009 @ 14:40:30 #27
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_68139902
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 12:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Gaan daar niet heel weinig treinen voor een centraal station van een hoofdstad?
Mwaah, het werkt daar toch anders dan hier, Nederlandse sporen worden als de drukste ter wereld beschouwd, Warschau heeft 3 grote stations, West, Oost en Centraal. Op centraal stoppen internationale treinen en express (intercity)treinen Centralna. Op Oost Wschodnia en West Zachodnia ook wel en vanuit die stations gaan de treinen vooral de kant op waar hun naam betekenis aan geeft/heeft.
Op de overige stations stoppen weer de treinen voor het lokaal treinverkeer -> http://en.wikipedia.org/wiki/Warszawska_Kolej_Dojazdowa

Het oorspronkelijke Warschau Centraal "Warszawa Główna" bestaat trouwens niet meer, Główna (spreek uit gwoef-ni) is de Poolse equivalent voor Centraal.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 18 april 2009 @ 14:41:32 #28
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_68139920
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 12:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zie? Ik moet HOOG NODIG weer eens naar Polen
En alle stations uit het hoofd leren.
pi_68140607
Heeft iemand een afbeelding voor mij van een (sein)nummer??
Ik zwaai naar dieren.
pi_68140804
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 14:11 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ik vrees dat je laatste ritje ICK dan al eerder was, aangezien er tussen Deventer en Amsterdam ICL rijdt en geen ICK.
Ah, verdulle. Ik vond ze al verdacht strak in de verf staan.
pi_68140835
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 14:26 schreef Quyxz_ het volgende:
Er staat in de Quest van mei een mooie fotoreportage over de oude Hidjazspoorlijn. (hier wat pics)
Was inderdaad een leuk stukje.

Wat fotos voor een indruk.




pi_68141051
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 15:17 schreef Geerd het volgende:
Heeft iemand een afbeelding voor mij van een (sein)nummer??
Waar heb je het voor nodig? Zijn de plaatjes in het Seinenboek niet genoeg, moet het een foto zijn?


Hoe dan ook, dit is wat ik kan bieden.
pi_68141208
Wel vet.
Ik zwaai naar dieren.
  zaterdag 18 april 2009 @ 16:06:48 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_68141772
En ik ben in Parijs aangekomen. Thalysje is liev.
pi_68141830
Atb.
  zaterdag 18 april 2009 @ 16:13:27 #36
170734 Lemjur
Hjallrawr.
pi_68141941
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 12:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hee is dat niet in Kraków Glówny?
Kraków heeft digitale aanwijsborden tegenwoordig, en er gaat geen rechtstreekse trein naar Moskou vandaan
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
  zaterdag 18 april 2009 @ 16:13:59 #37
170734 Lemjur
Hjallrawr.
pi_68141950
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 16:06 schreef James1988 het volgende:
En ik ben in Parijs aangekomen. Thalysje is liev.
Have fun James!
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
  Redactie Sport zaterdag 18 april 2009 @ 16:31:45 #38
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68142336
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 15:17 schreef Geerd het volgende:
Heeft iemand een afbeelding voor mij van een (sein)nummer??

Tevens direct de vraag: waar staat dit sein?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 18 april 2009 @ 17:33:34 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68143965
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 08:20 schreef dennistd het volgende:
Op LM hoef je geen conducteur in te zette, op een stoptrein moet dat wel (bij een VIRM-VI zouden het er zelfs wel eens twee kunnen zijn)
Een VIRM VI mag met 1 HC op pad
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport zaterdag 18 april 2009 @ 17:42:08 #40
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68144192
En weer even wat fotootjes, dit keer van 1 april (nee, het is geen grap )


SLT 2604
Sprinter naarUtrecht, te Gouda Goverwelle


SLT 2604 Cabine
Uitzicht vanuit de cabine


SLT 2604 Cabine
Linkergedeelte


SLT 2604 Cabine
Rechtergedeelte


ICM 4208
Te Enschede


16/17/1800 locs 1747
Met de trein naar Berlijn, te Almelo


ICM 4085
Intercity naar Enschede, te Utrecht

De rest staat weer op trein.dennistd.nl
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_68145044
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 16:31 schreef dennistd het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Tevens direct de vraag: waar staat dit sein?
Station Tiel?
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  Redactie Sport zaterdag 18 april 2009 @ 18:19:47 #42
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68145156
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 18:14 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Station Tiel?
En we hebben een winnaar!

Je krijgt een geheel onverzorgde reis naar Enschede De Eschmarke aangeboden, om zo dit station niet meer onderaan de lijst met in- en uitstappers per dag te laten staan.
Station Geerdijk zat in 2005 nog 3 hoger, in 2006 was dit er maar meer 1.

Volledig overzicht met in- en uitstapper staat op http://www.ovwereld.nl/ke(...)s_per_station_(2006)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_68146266
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 17:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Een VIRM VI mag met 1 HC op pad
Het vreemde is zelfs dat er een trein om 0.40 uit Rsd aankomt in Ah. En een trein uit Zp om 0:50 aankomt in Ah. Die van Zp gaat weer terug naar Zp (leeg mat) en die van Rsd gaat naar het rangeerterrein van Ah. Als ze die van Rsd dan gewoon als stoptrein en vertrekken om 0:53 dan is het toch allemaal opgelost .

Ik snap nog steeds niet dat op vrijdag en zaterdag een andere tijd is dan doordeweeks...
pi_68147210
Wegens werkzaamheden aan het spoor.
pi_68147357
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 19:31 schreef Socios het volgende:
Wegens werkzaamheden aan het spoor.
Ja klopt die starten inderdaad altijd om 01:00, maar doe die werkzaamheden dan van ma - do, dan is de vraag toch naar laat vervoer minder.
pi_68148134


Tering. Is dat nou een hand die ik zie? Rechtsboven die man met baard.
  Redactie Sport zaterdag 18 april 2009 @ 20:14:55 #47
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68148609
26 april komt de DE-III weer terug in het spoorwegmuseum:
quote:
Op zondag 26 april keert het dieseltreinstel 27, de “stamvader” van het stroomlijnmaterieel bij NS, na een uitgebreide opknapbeurt terug naar Het Spoorwegmuseum. De trein zal vanuit de werkplaats in Tilburg getrokken worden een bijzondere oude locomotief van Railion, de 2225.

De Diesel III wordt om 14.30 uur in het museum verwacht. 

De Diesel III staat in Het Spoorwegmuseum komende zomer centraal tijdens De Vrolijke Vakantietrein, een grote tentoonstelling over de jaren dertig.
Om te begrijpen hoe bijzonder de Diesel III in 1934 was moeten we de kranten uit die tijd erop naslaan. De Standaard meldt: “Men stormde letterlijk op den trein af en vocht om binnen te komen”. Het Utrechtsch Dagblad bracht de kop: “Wij Dieselen. De nieuwe sensatie wordt grondig uitgebuit, iedereen wil met ‘stroomlijn’ reizen. De breede zitplaatsen werden bewonderd. Een interieur als van een luxueus filmdecor. Tevredenheidsbetuigingen over en weer!”

Diesel werd in die jaren een modeterm voor alles wat modern was. Daarnaast was de wereld in de ban van de stroomlijn. In de jaren ’30 wordt de stroomlijnvorm in Amerika een rage. Er komen gestroomlijnde koelkasten, auto’s en broodroosters op de markt. De vormgeving van de Diesel III is hier duidelijk op geïnspireerd.
Gisteren stond het stel trouwens naast de werkplaats in Tilburg:


[ Bericht 4% gewijzigd door dennistd op 18-04-2009 20:21:33 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 18 april 2009 @ 20:20:06 #48
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_68148819
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 20:01 schreef RealZeus het volgende:
[ afbeelding ]

Tering. Is dat nou een hand die ik zie? Rechtsboven die man met baard.
WTF is hier gebeurd?
pi_68149167
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 20:20 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

WTF is hier gebeurd?
Treinbotsing Schiedam 1976
pi_68149586
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 20:14 schreef dennistd het volgende:
26 april komt de DE-III weer terug in het spoorwegmuseum:
[..]

Gisteren stond het stel trouwens naast de werkplaats in Tilburg:
[ afbeelding ]
Die staat daar al een maand of 2.. alleen tot afgelopen week nog een stukje verder afgelegen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')