Zeker. Een baan krijgen is vers 1. Een baan houden is veel moeilijker.quote:Op zaterdag 11 april 2009 12:23 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja inderdaad. Ik hoop dat het deze keer wel lukt.
Dat klopt inderdaad. Een baan vinden is al moeilijk een baan behouden nog moeilijker.quote:Op zaterdag 11 april 2009 12:26 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zeker. Een baan krijgen is vers 1. Een baan houden is veel moeilijker.
Maar ik weet niet of je handicap, die nog niet bevestigt is, je opbrak in je vorige banen.
Zou jij of iemand anders dat willen doen? Alsjeblieft.quote:
quote:Op zaterdag 11 april 2009 12:24 schreef EchtGaaf het volgende:
tvp
Welkom hier.quote:Op zaterdag 11 april 2009 13:10 schreef blessed19 het volgende:
ik koekeloer hier ook eens mee, omdat iemand van de ggz bij mij asperger verschijnselen ziet.
dat monoloog-dialoog verhaal herken ik erg goed! ook dat communicatief verdoezelen is bij mij ook erg herkenbaar. ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar mijn scriptie deed ik erg lang over. ik kon gewoon niet meer schrijven dan een half a4'tje per dag, omdat ik helemaal vol liep en niks wist te schijven/goed te keuren, terwijl ik het wel allemaal in mijn kop heb! erg vreemd.quote:Op zaterdag 11 april 2009 13:23 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Welkom hier.
Wat vind jij daar zelf van? Herken je dat ook bij jezelf?
Ja dat is inderdaad een afbeelding van DT.quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:05 schreef blessed19 het volgende:
[..]
dat monoloog-dialoog verhaal herken ik erg goed! ook dat communicatief verdoezelen is bij mij ook erg herkenbaar. ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar mijn scriptie deed ik erg lang over. ik kon gewoon niet meer schrijven dan een half a4'tje per dag, omdat ik helemaal vol liep en niks wist te schijven/goed te keuren, terwijl ik het wel allemaal in mijn kop heb! erg vreemd.
ik heb voornamelijk in de horeca/catering gewerkt, maar grote druktes kan ik niet hebben wat wel erg jammer is, aangezien ik wel graag naar festivals ga.
hoe zit het eigenlijk bij jou?
trouwens: is dat niet een DT afbeelding als avatar?
aha! hier ook een DT en nog meer priegel metal/jazz fan!quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:15 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja dat is inderdaad een afbeelding van DT.![]()
Ik word momenteel getest op autisme.
Er zijn een aantal dingen waar ik problemen mee heb in mijn leven.Moeite met sociale interactie. Alles op sociaal gebied kost mij veel moeite en energie. Veel dingen begrijp ik niet of nauwelijks. Moeite met mijn gevoelens uitten. Ik kan moeilijk praten met andere over mijn gevoelens en ik heb moeite met die gevoelens te verwoorden.
Ik ga wel naar festivals toe maar het is wel vermoeiend. Zo lang ik mijn eigen ding kan doen tijdens een festival dan gaat het prima. Vorig jaar voor het eerst naar Wacken geweest en dat was een geweldige ervaring.
Ga je dit jaar nog naar Graspop en/of Wacken toe? Beide festivals hebben zo hun voor- en nadelen.quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:35 schreef blessed19 het volgende:
[..]
aha! hier ook een DT en nog meer priegel metal/jazz fan!
ik heb inmiddels al 2 gesprekken gehad en ik ben op de lijst gezegt voor persoonlijke begeleiding. wat dat mag inhouden weet ik niet, ben benieuwd! het zal echter wel Juni worden, eer ik zo'n persoon krijg.
introvert is het grote boze woord wat mij overal achtgervolgt. gelukkig heb ik een vriendin die het nu al een kleine 2,5 jaar heeft kunnen uithouden met mij, plus zijn er plannen om te gaan samenwonen! helemaal blij!
Verder herken ik beide punten die je opgenoemd hebt. festivals zijn gaaf, maar ook erg slopend! ben overigens al 6 keer naar wacken geweest... vorig jaar was ik naar graspop en dat was me meer bevallen. er was veel meer ruimte en voorzieningen zodat ik de drukte minder merkte dan bij wacken.
DT komt op graspop...quote:Op zaterdag 11 april 2009 15:10 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ga je dit jaar nog naar Graspop en/of Wacken toe? Beide festivals hebben zo hun voor- en nadelen.
Ik zie Graspop vooral als een festival waar je naartoe gaat voor de bands en Wacken als een festival voor de beleving er omheen.
DT is een van mij favoriete bands. Ik kijk nu al uit naar het nieuwe album.
Wat verwacht je van die begeleiding? Heb je werk of ga je nog naar school?
Dat weet dat DT op Graspop komt.quote:Op zaterdag 11 april 2009 15:16 schreef blessed19 het volgende:
[..]
DT komt op graspop...![]()
maar vrienden van me hebben me meegevraagd naar hellfest, denk dat ik daar wel naartoe ga. DT's laatste 2 albums vond ik eerlijk gezegd erg bout.maar ben wel benieuwd wat ze gaan doen!
Ik heb wle werk, maar nooit vast. heb ooit eens 3 jaar gewerkt bij 1 bedrijf, maar daar werkte ik bijna alleen maar alleen in de banqueting (het hele team had ieder zo zijn afdeling). Maar ik werk nu tot sept. dan maar kijken wat ik dan wel wil. heb trouwens een gesprek met het CWI voor een werk/intresse/capaciteiten test. ben benieuwd wat daaruit komt.
horeca/catering en regelmatig ergens anders terrecht komen... hm, ja, het gaat meestal om de sociale vaardigheden.quote:Op zaterdag 11 april 2009 15:27 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat weet dat DT op Graspop komt.![]()
Ik vind de laatste albums wel goed. Zeker de teksten van sommige nummers. Op het nieuwe album sluit Mike zijn AA-suite af. En daar ben ik zeer benieuwd naar.
Dit is trouwens wel heel erg offtopic.![]()
Mijn loopbaan is ook niet wat het zou moeten zijn. Tot het einde van deze maand heb ik nog werk en daarna is het onzeker. In november vorig jaar ben ik ontslagen bij een nieuwe baan. Omdat ik volgens hun niet geschikt was voor die functie. Hier speelt mijn moeite met sociale interactie een rol bij.
Eigenlijk heeft dat mijn hele leven al voor problemen gezorgd.
Gelukkig dat ik daarom ook nu getest word op autisme.
Ben jij ook getest op autisme? Zou je dat willen?
Op sociale vaardigheden loop ik ook vast. Oppervlakkig contact dat gaat mij goed af. Maar zodra het ingewikkelder wordt lukt het mij niet meer. En dat is erg lastig zeker als het om werk gaat.quote:Op zaterdag 11 april 2009 15:39 schreef blessed19 het volgende:
[..]
horeca/catering en regelmatig ergens anders terrecht komen... hm, ja, het gaat meestal om de sociale vaardigheden.
mijn ouders komen nog aan de beurt. ben benieuwd wat eruit gaat komen. ik denk echter wel dat het persoon van de ggz wel overtuigd is, mede doordat ik begeleiding krijg. het verdere hoe en wat weet ik niet, in eind mei komen er pas weer gesprekken.
Klassiek(er) autisme versus asperger?quote:Op zaterdag 11 april 2009 17:37 schreef Oxymoron het volgende:
Hoe kan het toch zijn, dat ik, als autist, toch zo weinig herken in dit topic?
Het is net alsof, jullie het hebben over iets anders, wat maar zijdelings met mijn eigen problemen te maken heeft.![]()
Ik vind dat, moeilijk te vatten.
quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:35 schreef blessed19 het volgende:
[..]
aha! hier ook een DT en nog meer priegel metal/jazz fan!
ik heb inmiddels al 2 gesprekken gehad en ik ben op de lijst gezegt voor persoonlijke begeleiding. wat dat mag inhouden weet ik niet, ben benieuwd! het zal echter wel Juni worden, eer ik zo'n persoon krijg.
introvert is het grote boze woord wat mij overal achtgervolgt. gelukkig heb ik een vriendin die het nu al een kleine 2,5 jaar heeft kunnen uithouden met mij, plus zijn er plannen om te gaan samenwonen! helemaal blij!
Verder herken ik beide punten die je opgenoemd hebt. festivals zijn gaaf, maar ook erg slopend! ben overigens al 6 keer naar wacken geweest... vorig jaar was ik naar graspop en dat was me meer bevallen. er was veel meer ruimte en voorzieningen zodat ik de drukte minder merkte dan bij wacken.
Hoe ben je bij de GGZ terecht gekomen?quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:05 schreef blessed19 het volgende:
[..]
dat monoloog-dialoog verhaal herken ik erg goed! ook dat communicatief verdoezelen is bij mij ook erg herkenbaar. ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar mijn scriptie deed ik erg lang over. ik kon gewoon niet meer schrijven dan een half a4'tje per dag, omdat ik helemaal vol liep en niks wist te schijven/goed te keuren, terwijl ik het wel allemaal in mijn kop heb! erg vreemd.
ik heb voornamelijk in de horeca/catering gewerkt, maar grote druktes kan ik niet hebben wat wel erg jammer is, aangezien ik wel graag naar festivals ga.
hoe zit het eigenlijk bij jou?
trouwens: is dat niet een DT afbeelding als avatar?
had een verwijzing gekregen van de huisarts naar iemand die de psychologische klachten van hem overneemt. na 2 gesprekken heeft hij me doorverwezen naar de ggz. bij de ggz heb ik na 2 gesprekken te horen gekregen dat ze vermoeden dat ik autisme heb en dat er een gesprek met mijn ouders nog moet volgen. dat is half/eind mei. Ik heb ben nu ook voor op de wachtlijst gezegt voor persoonlijke begeleiding/choach, naar verwachting gaat das pas eind juni in.quote:Op zondag 12 april 2009 01:00 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
[..]
Hoe ben je bij de GGZ terecht gekomen?
ik heb ooit eens gelezen dat asperge een hogere vorm van autisme is. misschien dat het daar aan kan liggen?quote:Op zaterdag 11 april 2009 17:37 schreef Oxymoron het volgende:
Het is net alsof, jullie het hebben over iets anders, wat maar zijdelings met mijn eigen problemen te maken heeft.![]()
ja, precies! daarom zei iemand tegen me dat ik vertegenwoordiger moest worden.quote:Op zaterdag 11 april 2009 15:53 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Op sociale vaardigheden loop ik ook vast. Oppervlakkig contact dat gaat mij goed af. Maar zodra het ingewikkelder wordt lukt het mij niet meer. En dat is erg lastig zeker als het om werk gaat.
Gewoon samenwerken en praten met collega's gaat prima. Alleen soms reageer ik niet zoals het hoort en dat wordt mij dan gelijk aangerekend.
Waarom en waarvoor krijg je preceis begeleiding eigenlijk?
Lijkt me leuk een vertegenwoordiger met ASS.quote:Op zondag 12 april 2009 11:46 schreef blessed19 het volgende:
[..]
ja, precies! daarom zei iemand tegen me dat ik vertegenwoordiger moest worden.
de begeleiding weet ik niet precies. het is volgens mij iets als: accepteren en ermee leren omgaan, oid. maargoed, gelukkig is er nog geen officiele diagnose vastgesteld. ik wacht gewoon rustig af.
Dan draai je misschien zonder veel moeite redelijk tot goed mee in de gewone wereld, met bijvoorbeeld een vriendengroep, uitgaan zonder dat je last krijgt van prikkels etc. Ik herken ook niet zo veel, alleen volledig betaald werk is mij niet gegund. Autistisch denken zegt mij al helemaal weinig.quote:Op zaterdag 11 april 2009 17:37 schreef Oxymoron het volgende:
Nou nee.quote:Op zondag 12 april 2009 13:15 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dan draai je misschien zonder veel moeite redelijk tot goed mee in de gewone wereld, met bijvoorbeeld een vriendengroep, uitgaan zonder dat je last krijgt van prikkels etc. Ik herken ook niet zo veel, alleen volledig betaald werk is mij niet gegund. Autistisch denken zegt mij al helemaal weinig.
Dat geld denk ik voor iedereenquote:Op zondag 12 april 2009 13:33 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Nou nee.Het punt, is juist, dat ik in een 24-uurs begeleide instelling woon, dagbesteding heb (en dat is iets anders dan werk)! Geen vrienden, nog nooit ben, uitgegaan etc.
Juist de dingen die de mensen in dit topic dwars zitten, daar kom ik, nooit aan toe. Het is al een heel gevecht om de dag, door te komen. Laat staan dat ik ga solliciteren voor een baan, me druk maak om vrienden of uitgaan, of een relatie heb. Ik heb juist wél een autistische (gefragmenteerde) dekstijl, dat maakt het leven zo lastig.
Aan de, andere kant ben ik ook blij dat veel dingen '''aan me voorbij gaan''. Ergens benijd ik jullie, ergens anders, ben ik blij in mijn eigen, kleine, beschermde wereld te zitten.
wanneer krijg jij iets te horen?quote:Op zondag 12 april 2009 12:17 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Lijkt me leuk een vertegenwoordiger met ASS.![]()
Spannend.
Ik moet ook afwachten wat er uit die testen naar voren komt.
13 meiquote:
ja natuurlijk... moet de OP toch al wat aanpassen met wat links uit het vorige topic, maar iemand moet het dan in de wiki zetten oidquote:Op zondag 12 april 2009 18:20 schreef Logician het volgende:
TVP
ps: Re zou de link naar mijn website in de OP mogen?
Thx!quote:Op zondag 12 april 2009 23:36 schreef Re het volgende:
[..]
ja natuurlijk... moet de OP toch al wat aanpassen met wat links uit het vorige topic, maar iemand moet het dan in de wiki zetten oid
Dat lijkt me wel leukquote:Op zondag 12 april 2009 23:53 schreef tijnbrein het volgende:
Er waren plannen voor een meet. Zijn er nog mensen die interesse hebben in een meet? Zo ja wanneer?
Ik dacht zelf aan 9 mei. Dezelfde locatie als Black_Tulip voorstelde.
De opzet waarvoor BT had gekozen was afspreken ergens in Utrecht met een klein groepje van ongeveer 6 personen.quote:
op hoeveel zitten jullie dan op het moment? heb ook wel intresse.quote:Op maandag 13 april 2009 17:18 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
De opzet waarvoor BT had gekozen was afspreken ergens in Utrecht met een klein groepje van ongeveer 6 personen.
Op zich zou ik geen problemen hebben met een grotere groep. Maar dan wordt het wel minder persoonlijk.
Geen idee eigenlijk.quote:Op maandag 13 april 2009 17:59 schreef blessed19 het volgende:
[..]
op hoeveel zitten jullie dan op het moment? heb ook wel intresse.
Ik vind 9 mei wel een goede datum. Nu maar kijken of er meer mensen kunnen.quote:Op maandag 13 april 2009 19:29 schreef Logician het volgende:
Okay als er teveel mensen voor jullie zijn kom ik gewoon niet![]()
Zo wel lijkt het me wel eens leuk.. maar is natuurlijk ook maar net afwachten of dat lukt qua data etc..
organiseren we een eigen meet!quote:Op maandag 13 april 2009 19:29 schreef Logician het volgende:
Okay als er teveel mensen voor jullie zijn kom ik gewoon niet![]()
Zo wel lijkt het me wel eens leuk.. maar is natuurlijk ook maar net afwachten of dat lukt qua data etc..
Ja lekker autistisch iedereen zijn eigen meet.quote:
Ik begrijp je gevoelens, ze zijn herkenbaar. Probeer moed te houden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:20 schreef tijnbrein het volgende:
Afgelopen week in dagdienst gewerkt en deze week moet ik weer 's avonds werken. Ik merk het gelijk ik heb totaal geen zin om te gaan werken of iets anders te gaan doen.![]()
Ik zoek werk maar ik kan niks vinden en dat maakt mij zeer moedeloos. Ik word er gek van. Ik ben het hele circus zat ik wil gewoon aan het werk.
Ik probeer moet te houden maar dat lukt steeds moeilijker.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:36 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik begrijp je gevoelens, ze zijn herkenbaar. Probeer moed te houden.
Je bent nog jong, ik hoop dat het je echt lukt om 1 van beide banen te bemachtigen.
Maar ja, breek me de bek niet open. Ik haat de arbeidsmarkt, omdat die niet eerlijk werkt.
Het is ook een spannende tijd voor je. Dat onderzoek, en de zoektocht naar een nieuwe baan.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:42 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik probeer moet te houden maar dat lukt steeds moeilijker.![]()
Nou heel veel sterkte ermee. Je doet het voor het goede doelquote:Morgen het tweede deel van het onderzoek. Ik mag morgen allemaal leuke testjes maken.![]()
Dat zou zeker mooi zijn. Als het wederzijds bevalt weet je maar nooit wat er nog in het verschiet ligt....quote:Verder heb ik donderdag een sollicitatiegesprek. En daar maak ik waarschijnlijk wel kans op die baan en dat is toch tijdelijk dus dat zou mooi zijn.
Dat is het zeker. Werken, onderzoeken en al die andere dingen zijn vermoeind.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:45 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is ook een spannende tijd voor je. Dat onderzoek, en de zoektocht naar een nieuwe baan.
Nu maar hopen dat er iets uit nare voren komt. Ik heb namelijk geen zin in om van het kastje naar de muur te worden gestuurd.quote:[..]
Nou heel veel sterkte ermee. Je doet het voor het goede doel
[..]
Helaas is die functie waar ik donderdag op gesprek ga niet echt in mijn vakgebied en ik heb daar als eens gewerkt en toe beviel het mij daar ook niet echt. Maar het is altijd beter dan thuiszitten.quote:Dat zou zeker mooi zijn. Als het wederzijds bevalt weet je maar nooit wat er nog in het verschiet ligt....
Het is belangrijk dat je ervaring in je vakgebied blijft opdoen en dat je erin blijft.
Onzekerheid maakt ook moe. Toch vind ik het goed van je dat je het onderzoek aangaat. Het geeft inzichten. Beter laat dan nooit.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:54 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat is het zeker. Werken, onderzoeken en al die andere dingen zijn vermoeind.
[..]
Dat laatste is zeker niet prettig. Maar ja, ik weet niet of je moet hopen dat je echt autisme hebt..... Want het is een echte handicap waar je last van hebt....quote:Nu maar hopen dat er iets uit nare voren komt. Ik heb namelijk geen zin in om van het kastje naar de muur te worden gestuurd.
[..]
Dat is altijd beter, ja. Je kan het altijd nemen en toch doorzoeken. Want vanuit een werkende positie kom je nu eenmaal veel makkelijker aan een baan.quote:Helaas is die functie waar ik donderdag op gesprek ga niet echt in mijn vakgebied en ik heb daar als eens gewerkt en toe beviel het mij daar ook niet echt. Maar het is altijd beter dan thuiszitten.
Inderdaad de manier waarop ik nu leef is erg vermoeind. Verder hoop dat ik met die onderzoeken duidelijkheid krijg en betere hulp. Wat op deze manier verder leven wil ik niet.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:03 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Onzekerheid maakt ook moe. Toch vind ik het goed van je dat je het onderzoek aangaat. Het geeft inzichten. Beter laat dan nooit.
Beide opties heb ik liever niet. Maar een diagnose van ASS zou wel veel veranderen en waarschijnlijk de meeste dingen positief.quote:[..]
Dat laatste is zeker niet prettig. Maar ja, ik weet niet of je moet hopen dat je echt autisme hebt..... Want het is een echte handicap waar je last van hebt....
Beter zou zijn dat je het niet hebt. Het is nl niet te genezen.![]()
[..]
Geen idee eigenlijk. Ik hoop in ieder geval dat ik snel werk vind.quote:Dat is altijd beter, ja. Je kan het altijd nemen en toch doorzoeken. Want vanuit een werkende positie kom je nu eenmaal veel makkelijker aan een baan.
Maar wat zijn je kansen voor die tweede baan?
Sterker nog, het geldt met terugwerkende kracht. Als je een diagnose krijgt, betekent het dat je vanaf je geboorte al autistisch was.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:03 schreef EchtGaaf het volgende:[..]
Dat laatste is zeker niet prettig. Maar ja, ik weet niet of je moet hopen dat je echt autisme hebt..... Want het is een echte handicap waar je last van hebt....
Beter zou zijn dat je het niet hebt. Het is nl niet te genezen.![]()
[..]
Zou je van die verandering misschien nu al van kunnen profiteren door er alvast vanuit te gaan dat je waarschijnlijk een vorm van autisme hebt, en de moeilijkheden die je nu ervaart, daaraan ten grondslag liggen?quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:42 schreef tijnbrein het volgende:
Beide opties heb ik liever niet. Maar een diagnose van ASS zou wel veel veranderen en waarschijnlijk de meeste dingen positief.![]()
[..]
Geen idee eigenlijk. Ik hoop in ieder geval dat ik snel werk vind.
Dat klopt. Het is niet ietswat je gaandeweg krijgt, maar idd bij geboorte al hebt.quote:Op dinsdag 14 april 2009 18:53 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Sterker nog, het geldt met terugwerkende kracht. Als je een diagnose krijgt, betekent het dat je vanaf je geboorte al autistisch was.
Valt in de praktijk bar tegen. Bedrijven zijn er 0,0 op ingesteld. Het sociale gehalte is alleen maar meer geworden.quote:De diagnose zelf heeft op zich natuurlijk niet direct invloed op de kansen op de arbeidsmarkt, je bent wie je bent. Het kan wel zijn dat je met een diagnose recht hebt op gerichte begeleiding bij het vinden van werk.
Een andere datum is ook goed. Doe maar een voorstel.quote:Op woensdag 15 april 2009 03:57 schreef Black_Tulip het volgende:
lurktvp vanuit de VS
Ik weet niet of ik 9 mei zelf kan. Ik geloof dat mijn zusje op die datum haar verjaardag wilde vieren.
Zo lang ik geen oogcontact hoef te maken gaat aankijken prima. En aangezien mijn rechter oog afwijkend kan ik daar nog mee spelen door net te doen alsof mensen aankijk.quote:Op woensdag 15 april 2009 10:52 schreef Maanvis het volgende:
Wat ik altijd zo frappant vind is dat mensen met Asperger vaak moeite hebben met het aankijken van mensen EN met het inschatten van emoties. Het één kan toch best een logisch gevolg zijn van het ander?
Hoe lossen jullie dat op? IK weet dat er mensen zijn die dan gewoon 'naar je schouder' of 'over je heen' kijken om het maar 'sociaal acceptabel' te maken, maar dat heeft natuurlijk weinig zin als je echt profijt wilt hebben van hetgeen mensen aankijken met zich meebrengt (namelijk dat je emoties beter kunt 'zien')
Ik kan mensen voor een paar seconden aankijken en dan kijk ik alweer weg, wat anderen al gewend van mij zijn. Ik kan een beetje emoties inschatten door te letten op de manier waarop iemand praat en reageerd.quote:Op woensdag 15 april 2009 10:52 schreef Maanvis het volgende:
Wat ik altijd zo frappant vind is dat mensen met Asperger vaak moeite hebben met het aankijken van mensen EN met het inschatten van emoties. Het één kan toch best een logisch gevolg zijn van het ander?
Hoe lossen jullie dat op? IK weet dat er mensen zijn die dan gewoon 'naar je schouder' of 'over je heen' kijken om het maar 'sociaal acceptabel' te maken, maar dat heeft natuurlijk weinig zin als je echt profijt wilt hebben van hetgeen mensen aankijken met zich meebrengt (namelijk dat je emoties beter kunt 'zien')
Bewust aangeleerd om mensen aan te kijken (zoek een neutraal punt op, meestal in de driehoek tussen de ogen en de neus) en gewoon naar kijken. Ik houd ongeveer wel bij hoe lang ik kijk (anders kom je als een zombie overquote:Op woensdag 15 april 2009 10:52 schreef Maanvis het volgende:
Heeft niets met Asperger te maken. Mensen met een andere vorm van autisme kunnen dat ook hebben.quote:Op woensdag 15 april 2009 10:52 schreef Maanvis het volgende:
Hey! dat truckje gebruik ik ook!quote:Op woensdag 15 april 2009 13:32 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Bewust aangeleerd om mensen aan te kijken (zoek een neutraal punt op, meestal in de driehoek tussen de ogen en de neus) en gewoon naar kijken. Ik houd ongeveer wel bij hoe lang ik kijk (anders kom je als een zombie over)
Emoties kan ik redelijk aflezen, maar emotiewisselingen moet ik vaak afleiden uit wat ik zie én hoor (dus luisteren naar wat er gezegd wordt) Hangt ook van de situatie af: mannen kan ik niet gemakkelijk 'lezen', maar heb ik vaak wel goed. Vrouwen daarentegen, compleet hopeloos![]()
Gewoon afspreken met iemand die je kent, langzaam beginnen. Of afspreken elkaar 1 minuut in elkaars ogen te kijken (gewoon zeggen waarom je dat wilt, als de ander weet dat je autisme hebt zal dat helemaal niet zo moeilijk zijn)quote:Op donderdag 16 april 2009 14:49 schreef sander-3 het volgende:
Ik kijk meestal naar beneden of heel af en toe naar het gezicht van diegene.. maar zo lang kijken als jullie zou mij echt niet lukken
Ze gaan niet over 1 nacht ijs.quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:00 schreef tijnbrein het volgende:
Eer gisteren een aantal testen moeten maken voor mijn onderzoek.
Pff sommige dingen waren wel moeilijk.
En nu heb ik nog huiswerk ook. Ik moet een aantal vragenlijst thuis invullen en de volgende keer meenemen. Want ik moet nog meer testen maken.
Gelukkig niet.quote:
Testen ze ook jouw IQ?quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:06 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Gelukkig niet.
Echt veel vragen en verschillende soorten dingen. Puzzels maken, cijferreeksen, etc. Alles wat wordt getest.
Ja een intelligentietest is onderdeel van alle testen. Met die testen merkte ik zelf dat ik moeite had met omschrijving van woorden. Ik wist wel wat ze betekenden maar ik kon ze niet omschrijven. En allemaal van dat soort dingen die bij ASS horen.quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:07 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Testen ze ook jouw IQ?
Ow das waar ook. Dat is nodig (Asperger/HFA)
Die heb ik ook gehad inderdaad, oh wat voelde ik me dom.quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:06 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Gelukkig niet.
Echt veel vragen en verschillende soorten dingen. Puzzels maken, cijferreeksen, etc. Alles wat wordt getest.
Ja inderdaad. Het zijn zo veel verschillende dingen en zo veel vragen. En dan is het ook nog mondeling ook. Als je iets kan lezen dat maakt het toch makkelijker.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:43 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Die heb ik ook gehad inderdaad, oh wat voelde ik me dom.
Een AQ-test heb ik ook gemaakt. Ik ben benieuwd wat er uit komt.quote:Op zaterdag 18 april 2009 16:43 schreef zakjapannertje het volgende:
Hmm, bij mijn onderzoek had ik maar 1 test gehad, en dat was ook gelijk huiswerk, dat was die befaamde Autisme Quotient-test. Mijn intelligentie hebben ze niet gemeten, ze keken puur of ik autisme had of niet.
Zijn hier overigens mensen die met een ander accent spreken dan hun ouders en/of andere mensen waarmee ze zijn opgegroeid? Het schijnt dat bv. in Belgie er autistische kinderen zijn die met Hollands accent spreken terwijl hun ouders met een Vlaamse accent spreken. Bij mij hadden ze geen verschil tussen mij en mijn ouders kunnen ontdekken, het accent was ook onbekend bij de psycholoog, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik uit een uithoek van Nederland kom.
Geen idee.quote:Op zondag 19 april 2009 22:25 schreef Juup© het volgende:
Hoe wil de C1000 dat vlees in mijn mailbox krijgen
[ afbeelding ]
Beam it up, Scotty!quote:Op zondag 19 april 2009 22:25 schreef Juup© het volgende:
[ afbeelding ]
Da’s een leuke! Sommige mensen met autisme zouden zoiets inderdaad letterlijk nemen, best wel humor eigenlijk.quote:Op zondag 19 april 2009 22:25 schreef Juup© het volgende:
[ afbeelding ]
Een kilo vlees past best wel door de brievenbus. Dus het kan wel.quote:Op maandag 20 april 2009 17:42 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Da’s een leuke! Sommige mensen met autisme zouden zoiets inderdaad letterlijk nemen, best wel humor eigenlijk.
Deze? http://home.deds.nl/~autistje/testen/aq-test.htmlquote:Op zaterdag 18 april 2009 19:02 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Een AQ-test heb ik ook gemaakt. Ik ben benieuwd wat er uit komt.![]()
De laatste keer dat ik die test maakte kwam er ongeveer 27 uit.
Volgens mij spreek ik met hetzelfde accent als mijn ouders.
Ik had ook iets van 27 als einduitslag.quote:Psychologist Simon Baron-Cohen and his colleagues at Cambridge's Autism Research Centre have created the Autism-Spectrum Quotient, or AQ, as a measure of the extent of autistic traits in adults. In the first major trial using the test, the average score in the control group was 16.4. Eighty percent of those diagnosed with autism or a related disorder scored 32 or higher. The test is not a means for making a diagnosis, however, and many who score above 32 and even meet the diagnostic criteria for mild autism or Asperger's report no difficulty functioning in their everyday lives.
This test is designed for fun. It is not meant to test you for any disorder (real or imagined). You can't glean anything meaningful from this test without consulting with a mental health professional. It is not intended to make light of those who are suffering from autism or Aspergers syndrome. If you are worried about your mental health, see a professional.
How to interpret your AQ score:
0-10 low
11-22 average
(most women score about 15, and most men score about 17)
22-31 above average
32-50 very high
(most people with Asperger Syndrome of high functioning autism score about 35)
50 maximum
Ja dat is inderdaad de test.quote:Op maandag 20 april 2009 19:30 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Deze? http://home.deds.nl/~autistje/testen/aq-test.html
[..]
Ik had ook iets van 27 als einduitslag.
Op sommige vragen kan je inderdaad geen goed antwoord geven.quote:Op maandag 20 april 2009 21:06 schreef sander-3 het volgende:
Maar er staan ook dingen in als 'ik ga liever naar een feestje dan een bibliotheek' Maar ik ga liever helemaal nergens heen.. die staat er niet bijMaarja, als ik moet kiezen is het wel een bibliotheek.. feestjes haat ik..
Op vragen waar je geen direct antwoord kunt geven, moet je het voor jou meest logische c.q. gevoelsmatig juiste antwoord geven.quote:Op maandag 20 april 2009 21:09 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Op sommige vragen kan je inderdaad geen goed antwoord geven.
Dat weet ik en zo vul ik alle testen ook in.quote:Op maandag 20 april 2009 21:15 schreef Juup© het volgende:
[..]
Op vragen waar je geen direct antwoord kunt geven, moet je het voor jou meest logische c.q. gevoelsmatig juiste antwoord geven.
En dat moeten we doen omdat?quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:10 schreef Bram2301 het volgende:
wanneer je snel gediagnosticeerd wilt worden met welke stoornis dan ook, weet ik een goede instelling waar ze dit binnen 2 weken voor elkaar hebben.
laat maar weten
Als ik kon kiezen had ik liever ook geen ASS. Zo leuk is het niet dat je wel iets wil maar het niet kan. En dat je handicap onzichtbaar is.quote:Op dinsdag 21 april 2009 17:26 schreef sempron2400 het volgende:
Als de meeste mannen 17 scoren, dan is het met mij niet best, want ik had een score van 37 of 39. Autisme: sommige mensen zijn er trots op dat ze het hebben, maar ik vind het niet zo leuk om anders te zijn.
Scherp gezegd, erg herkenbaar.quote:Op zondag 12 april 2009 13:33 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Aan de, andere kant ben ik ook blij dat veel dingen '''aan me voorbij gaan''. Ergens benijd ik jullie, ergens anders, ben ik blij in mijn eigen, kleine, beschermde wereld te zitten.
Ik weet nog wel dat ik dit af en toe deed voor ik wist dat ik Asperger had. Ik was met iemand aan het praten, en staarde blijkbaar te veel. De ander zei er iets over, en het was gelijk een wedstrijdje wie het langst kon volhouden om elkaar in de ogen te blijven staren. Iets wat ik altijd won, en vrij onbeperkt kan volhouden. Aan de andere kant, hoe je in een normaal gesprek op een normale manier oogcontact kan maken is wel echt weer moeilijk. Ik denk dat ik het redelijk kan imiteren inmiddels, maar zeker weten doe ik het niet, en het is zeker niet automatisch, maar wel 'geforceerd' van mijn kant.quote:Op donderdag 16 april 2009 16:55 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Gewoon afspreken met iemand die je kent, langzaam beginnen. Of afspreken elkaar 1 minuut in elkaars ogen te kijken (gewoon zeggen waarom je dat wilt, als de ander weet dat je autisme hebt zal dat helemaal niet zo moeilijk zijn)
Welkomquote:Op dinsdag 21 april 2009 18:58 schreef Xandrar het volgende:
[..]
Scherp gezegd, erg herkenbaar.
[..]
Ik weet nog wel dat ik dit af en toe deed voor ik wist dat ik Asperger had. Ik was met iemand aan het praten, en staarde blijkbaar te veel. De ander zei er iets over, en het was gelijk een wedstrijdje wie het langst kon volhouden om elkaar in de ogen te blijven staren. Iets wat ik altijd won, en vrij onbeperkt kan volhouden. Aan de andere kant, hoe je in een normaal gesprek op een normale manier oogcontact kan maken is wel echt weer moeilijk. Ik denk dat ik het redelijk kan imiteren inmiddels, maar zeker weten doe ik het niet, en het is zeker niet automatisch, maar wel 'geforceerd' van mijn kant.
Oftewel, ik heb het idee dat oogcontact bij mij dus volledig is losgekoppelt van de sociale emoties die anderen erbij hebben. In een geforceerde situatie voor zo lang mogelijk oogcontact/staren mis ik alle emoties die erbij horen, terwijl normale mensen meestal na een minuut wel gaan lachen/wegkijken/etc. En dus ook in een normale situatie is het voor mij altijd bewust eraan denken hoe ik oogcontact moet maken.
Herkenbaar voor anderen hier?
PS: Hoi.
Ja dat klopt. Maar aangezien ik daar pas sinds gisteren werk denk ik niet dat ik veel te eisen heb en zeker niet aangezien ik een uitzendkracht ben. En als er al 3 mensen vrij zijn waarvan een naar de notaris moet heb ik dus gewoon pech.quote:Op dinsdag 21 april 2009 21:22 schreef sander-3 het volgende:
Ik weet niet hoe het zit met werk enzo... maar mag je voor dat soort dingen niet gewoon altijd vrij krijgen? Voor doktersbezoek enzo?
idd.. uitzendkrachten mag je stopzetten zonder reden, dus ook als ze bijv. vinden dat je te vaak weg bent ivm ziekte.quote:Op dinsdag 21 april 2009 21:28 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Maar aangezien ik daar pas sinds gisteren werk denk ik niet dat ik veel te eisen heb en zeker niet aangezien ik een uitzendkracht ben. En als er al 3 mensen vrij zijn waarvan een naar de notaris moet heb ik dus gewoon pech.
Ik maak wel een nieuwe afspraak.
Ja dat is waar. Bij sommige bedrijven ben je als uitzendkracht niet meer dan een gebruiksvoorwerp.quote:Op donderdag 23 april 2009 14:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
idd.. uitzendkrachten mag je stopzetten zonder reden, dus ook als ze bijv. vinden dat je te vaak weg bent ivm ziekte.
Sommige?quote:Op donderdag 23 april 2009 19:56 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja dat is waar. Bij sommige bedrijven ben je als uitzendkracht niet meer dan een gebruiksvoorwerp.
Als jij ze een papiertje wil geven waarop staat wat ze maar willen, dan ben je niet goed bezig (waarschijnlijk zelfs strafbaar)quote:Op vrijdag 24 april 2009 12:17 schreef Bram2301 het volgende:
[..]
sommige hier behoefte aan hebben misschien?
ik bedoelde natuurlijk voor welke stoornis en niet met. ik weet ook wel dat dat strafbaar isquote:Op dinsdag 21 april 2009 12:10 schreef Bram2301 het volgende:
wanneer je snel gediagnosticeerd wilt worden met welke stoornis dan ook, weet ik een goede instelling waar ze dit binnen 2 weken voor elkaar hebben.
laat maar weten
Ah, dat komt al heel anders over. Maar waarschijnlijk is dat een commercieel bureau(?), ik weet niet of dat ook onder de normale regelingen valt.quote:Op vrijdag 24 april 2009 13:41 schreef Bram2301 het volgende:
[..]
ik bedoelde natuurlijk voor welke stoornis en niet met. ik weet ook wel dat dat strafbaar is
punt dat ik duidelijk wilde maken is dat het bij veel bureau's lang kan duren en dit bureau alles binnen een paar weken afgehandeld kan zijn. En als je niks blijkt te hebben dan natuurlijk geen diagnose!
is een commercieel bureau ja, ze laten het testen over aan anderen maar maken dus wel winst. Voordeel is dat het heel snel gaat (niet zoals bij bureau jeugdzorg bijvoorbeeld).quote:Op vrijdag 24 april 2009 15:30 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ah, dat komt al heel anders over. Maar waarschijnlijk is dat een commercieel bureau(?), ik weet niet of dat ook onder de normale regelingen valt.
Er zijn ook normale bedrijven die mensen op en beschaafde manier behandelen.quote:
Kan dat: winstmaximalisatie en sociaal beleid werknemers?quote:Op vrijdag 24 april 2009 18:11 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Er zijn ook normale bedrijven die mensen op en beschaafde manier behandelen.
Nee,quote:Op vrijdag 24 april 2009 21:54 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Kan dat: winstmaximalisatie en sociaal beleid werknemers?
Daar zit het geneuk.quote:
Zodra ik een baan vind waar ik het naar mijn zin hebt komt het wel goed.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Daar zit het geneuk.![]()
Maar ik ga je niet ontmoedigen, hoor. Er zijn desondanks fatsoenlijke bedrijven.
Lijkt mij heeel erg vreemd. Wat heeft autisme met het volgen van een duikcursus te maken? Een huisarts zou toch moeten weten dat autisme niet betekend dat je per definitie ook een verstandelijke beperking hebt?quote:Op zaterdag 25 april 2009 09:26 schreef sempron2400 het volgende:
Ik ben aan het kijken voor activiteiten, en daarbij stuitte ik onder meer op duiken.
Is het echt waar dat je met het etiket autisme bij de huisarts soms niet door de medische keuring komt als je een duikcursus wilt gaan volgen? Dit las ik namelijk op een duikforum.
niet per definitie nee, maar onder water gelden hele strikte regels, vooral als het gaat om communicatiequote:Op zaterdag 25 april 2009 09:35 schreef Juup© het volgende:
[..]
Lijkt mij heeel erg vreemd. Wat heeft autisme met het volgen van een duikcursus te maken? Een huisarts zou toch moeten weten dat autisme niet betekend dat je per definitie ook een verstandelijke beperking hebt?
Bij duiken moet je goed kunnen inspelen op onverwachte situaties, en bij paniek adequaat kunnen reageren. Maar dit geldt net zo goed voor autorijden.quote:Op zaterdag 25 april 2009 09:35 schreef Juup© het volgende:
[..]
Lijkt mij heeel erg vreemd. Wat heeft autisme met het volgen van een duikcursus te maken? Een huisarts zou toch moeten weten dat autisme niet betekend dat je per definitie ook een verstandelijke beperking hebt?
Als ze zwaar autistisch bent kan ik me er wat bij voorstellen, maar een asperger moet toch geen probleem zijn?quote:Op zaterdag 25 april 2009 10:24 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Bij duiken moet je goed kunnen inspelen op onverwachte situaties, en bij paniek adequaat kunnen reageren. Maar dit geldt net zo goed voor autorijden.
Bron: DuikForum.nl
Dat lijkt mij ook!quote:Op zaterdag 25 april 2009 11:18 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Als ze zwaar autistisch bent kan ik me er wat bij voorstellen, maar een asperger moet toch geen probleem zijn?
Nee ben ik niet bang voor. Als het zo is dan is het zo en wie kan zo'n kind beter begrijpen dan ouders die veel met autisme te maken hebben?quote:Op zaterdag 25 april 2009 09:56 schreef Oxymoron het volgende:
Waarom zouden mensen met een verstandelijke beperking, niet mogen/kunnen duiken?
En Juup: ben je niet bang om je autisme door te geven aan je kind-onderweg?
quote:Op zaterdag 25 april 2009 10:01 schreef Re het volgende:
[..]
niet per definitie nee, maar onder water gelden hele strikte regels, vooral als het gaat om communicatie
Zo had ik het nog niet bekeken.quote:Op zaterdag 25 april 2009 10:24 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Bij duiken moet je goed kunnen inspelen op onverwachte situaties, en bij paniek adequaat kunnen reageren. Maar dit geldt net zo goed voor autorijden.
Bron: DuikForum.nl
Ik ga op autisten-tenten-kamp. Er zijn weldegelijk, speciale aangepaste vakanties!quote:Op zaterdag 25 april 2009 14:25 schreef sempron2400 het volgende:
Al met al komen de vakanties er weer aan, en wij autisten zitten (waarschijnlijk) weer eens met de gebakken peren.
Het communicatieve aspect he...
Klopt, zo er is bijvoorbeeld ook een fietstrektocht voor mensen met autisme.quote:Op zaterdag 25 april 2009 16:50 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Ik ga op autisten-tenten-kamp. Er zijn weldegelijk, speciale aangepaste vakanties!
Als ze iets willen vinden, vinden ze altijd iets.quote:Op zaterdag 25 april 2009 14:25 schreef Green1 het volgende:
Dat heb ik ook met een baan die ik heel graag zou willen. Dan krijg je eerst allerlei tests, waaronder een psychologische test. Nou, ik weet niet wat ze dan testen, maar ik denk dat ik dan al af val
Wat te denken van prikkels. Hoe groot is het risico dat je overprikkeld raakt tijdens het duiken?quote:Op zaterdag 25 april 2009 14:25 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook!
Al met al komen de vakanties er weer aan, en wij autisten zitten (waarschijnlijk) weer eens met de gebakken peren.
Het communicatieve aspect he...
Jaquote:
Ja, als je het kan betalen: doen!quote:Op zondag 26 april 2009 11:49 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja![]()
Misschien ga ik ooit een keer proberen mijn vliegbrevet te halen voor kleine sportvliegtuigjes.
Ja, alsquote:Op zondag 26 april 2009 11:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, als je het kan betalen: doen!
Als ik nog eens geboren zou worden, dan zou ik B1/B3 gaan halen en verkeersvlieger worden.
Het is erg duur. Blijf dromen. Zweefvliegen is een goedkoper alternatief.quote:Op zondag 26 april 2009 12:04 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja, alsVoorlopig zit dat er niet in.
Helaas zijn dat soort dingen inderdaad erg duur.quote:Op zondag 26 april 2009 12:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is erg duur. Blijf dromen. Zweefvliegen is een goedkoper alternatief.
En ms-flightsim is ook niet duur en best realistisch.
Dat valt mee. Jaren geleden heb ik een keer een proefduik gedaan, geen angst gehad of te veel prikkels. Er is alleen contact met de instructeur, het water en de andere duikers. Het gaat dan om sociale tekens, je hoeft geen vlotte babbel te hebbenquote:Op zaterdag 25 april 2009 23:36 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Wat te denken van prikkels. Hoe groot is het risico dat je overprikkeld raakt tijdens het duiken?
quote:Op zondag 26 april 2009 12:19 schreef tijnbrein het volgende:
Nog interesse voor een meet binnenkort?
Volgens mij kan je best duiken. ASS hoeft daar geen belemmering in te zijn.quote:Op maandag 27 april 2009 19:22 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat valt mee. Jaren geleden heb ik een keer een proefduik gedaan, geen angst gehad of te veel prikkels. Er is alleen contact met de instructeur, het water en de andere duikers. Het gaat dan om sociale tekens, je hoeft geen vlotte babbel te hebben
En dat heb je eigenlijk wel nodig als je drie nachten met een groepje in een woestijn overnacht.
Voorstel:quote:
Hoiquote:
Nee.quote:
In ieder geval die AQ-test verder heb in niet gekeken hoe die testen heten. Ik heb ze gewoon ingevuld.quote:Op maandag 27 april 2009 19:57 schreef DeHovenier het volgende:
Ben nu bezig die testen in te vullen
- Vragenlijst naar Gedrag en Persoonlijkheid/AQ
- De Herziene Cambridge Persoonlijkheids Test
- VIS-V Vragenlijst voor Inventarisatie van Sociaal-gedrag van Volwassenen.
Welke moest jij invullen Tijn?
Slowchat: [R&P SC] Waar CL in zwarte kaartjes handeltquote:Op maandag 27 april 2009 20:02 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Dat had ik al door jaMaar ik dacht dat het ook SC was
Okeequote:Op maandag 27 april 2009 20:03 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Slowchat: [R&P SC] Waar CL in zwarte kaartjes handelt
Single-slowchat (al staat het tegenovergestelde in de OP): [Singles] Met een lekker toetje!
Heb jezelf ASS?quote:Op maandag 27 april 2009 20:02 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Dat had ik al door jaMaar ik dacht dat het ook SC was
Ik vond vooral de fantasietest niet leuk.quote:Op maandag 27 april 2009 20:02 schreef DeHovenier het volgende:
Idd, toch wel een paar honderd vragen. Overmorgen heb ik weer een gesprek.
Dat in singles is vanwege strijd tussen de R&P SC en Singles.quote:Op maandag 27 april 2009 20:03 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Slowchat: [R&P SC] Waar CL in zwarte kaartjes handelt
Single-slowchat (al staat het tegenovergestelde in de OP): [Singles] Met een lekker toetje!
Tegen wat voor dingen loop jij aan in je leven?quote:
Niet echt sociaal zijn in grote groepen is denk ik het ergste. Naarmate ik de mensen ken is het geen probleem meerquote:Op maandag 27 april 2009 20:11 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Tegen wat voor dingen loop jij aan in je leven?
Herkenbaar.quote:Op maandag 27 april 2009 20:13 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Niet echt sociaal zijn in grote groepen is denk ik het ergste. Naarmate ik de mensen ken is het geen probleem meer
Dat weet ik nog niet. Ik moet nog een diagnose krijgen. En die krijg ik binnenkort.quote:
Hier ook. Ik praat liever met mensen 1 op 1 ipv tegen iemand in een grote groep. Ook helpt het als ik iemand wat beter kenquote:Op maandag 27 april 2009 20:13 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Niet echt sociaal zijn in grote groepen is denk ik het ergste. Naarmate ik de mensen ken is het geen probleem meer
Meneer er is van u geen diagnose te stellen, u ben knettergekquote:Op maandag 27 april 2009 20:29 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat weet ik nog niet. Ik moet nog een diagnose krijgen. En die krijg ik binnenkort.
Lastig, tenzij je hem een pak slaag geeft.quote:Op maandag 27 april 2009 20:31 schreef sempron2400 het volgende:
Mensen met autisme zijn vaak het doelwit van pesten.
Hoe kun je zo’n pester (die vaak ongemanierd en ongeschoold is), toch kwetsen? Want vaak zijn ze helemaal gek van spottende humor. Ik weet, het is niet professioneel, maar ben toch benieuwd en een kwetsende opmerking kan de persoon in kwestie wel confronteren met zijn/haar gedrag.
Dat weet ik al.quote:Op maandag 27 april 2009 20:31 schreef Juup© het volgende:
[..]
Meneer er is van u geen diagnose te stellen, u ben knettergek
Dat is niet handig aangezien dat soort mensen vaak een kort lontje hebben.quote:Op maandag 27 april 2009 20:31 schreef sempron2400 het volgende:
Mensen met autisme zijn vaak het doelwit van pesten.
Hoe kun je zo’n pester (die vaak ongemanierd en ongeschoold is), toch kwetsen? Want vaak zijn ze helemaal gek van spottende humor. Ik weet, het is niet professioneel, maar ben toch benieuwd en een kwetsende opmerking kan de persoon in kwestie wel confronteren met zijn/haar gedrag.
Dus jij hebt momenteel geen problemen?quote:Op maandag 27 april 2009 20:31 schreef Jotcha het volgende:
Ah. Ik heb overigens na de diagnose (volgens mij) helemaal niets meer gehoord erover, nooit bij de GGZ geweest of iets dergelijks
quote:Op maandag 27 april 2009 20:35 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat weet ik al.Daar heb ik geen diagnose voor nodig.
Iedereen is gek. Dus ook ik.quote:
Inderdaad.quote:Op maandag 27 april 2009 20:46 schreef Juup© het volgende:
[..]
Volgens mij ben ik de enige normale dan
quote:Op maandag 27 april 2009 20:50 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Inderdaad.
Iedereen is gek behalve jij.
Tja, ik heb er last van gehad met een hoop mensen, en daardoor ben ik een hoop vrienden kwijtgeraakt, maar direct last van die mensen heb ik niet, en het gaat nu gewoon z'n gangetjequote:Op maandag 27 april 2009 20:36 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dus jij hebt momenteel geen problemen?
Ik heb nooit veel vrienden gehad.quote:Op maandag 27 april 2009 20:59 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Tja, ik heb er last van gehad met een hoop mensen, en daardoor ben ik een hoop vrienden kwijtgeraakt, maar direct last van die mensen heb ik niet, en het gaat nu gewoon z'n gangetje
Ik heb er toch aardig wat gehad, en ben ze bijna allemaal kwijtgeraaktquote:Op maandag 27 april 2009 21:04 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik heb nooit veel vrienden gehad.En ik heb ook nooit echt nieuwe vrienden gemaakt.
![]()
Op dit moment heb ik wel problemen. Het lukt mij niet om een goede en leuke baan te vinden. Ik heb nu wel werk maar ik weet dat het daar toch nooit naar mijn zin zal krijgen. Hoe het verder moet weet ik eigenlijk ook niet. Dat is enorm frusterend.
Ik heb veel kennissen vooral vage kennissenquote:Op maandag 27 april 2009 21:06 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Ik heb er toch aardig wat gehad, en ben ze bijna allemaal kwijtgeraaktNu langzaam weer bezig om dat aan te vullen
Met wie ga jij dan zoal uit? De paar vrienden die ik heb geven er niks om, en alleen gaan =quote:Op maandag 27 april 2009 21:11 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik heb veel kennissen vooral vage kennissen. Ik praat met veel mensen als ik uitga maar echt vrienden zijn het niet.
Soms zou ik dat wel willen. Maar dat kost mij gewoon te veel moeite en energie.
Ik altijd alleen uit. Een heel enkele keer ga ik met andere uit. En met uitgaan bedoel ik eigenlijk naar concerten gaan. Ik ga eigenlijk alleen maar naar concerten toe. Af en toe een keer party zoals helloween of nineties party maar verder niet.quote:Op maandag 27 april 2009 21:13 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Met wie ga jij dan zoal uit? De paar vrienden die ik heb geven er niks om, en alleen gaan =
Okeequote:Op maandag 27 april 2009 21:17 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik altijd alleen uit. Een heel enkele keer ga ik met andere uit. En met uitgaan bedoel ik eigenlijk naar concerten gaan. Ik ga eigenlijk alleen maar naar concerten toe. Af en toe een keer party zoals helloween of nineties party maar verder niet.
Singles is alleen voor singles. Ben je vrijgezel?quote:Op maandag 27 april 2009 21:24 schreef Jotcha het volgende:
[..]
OkeeIk ben ook maar net 17, dus nog tijd zat
Misschien zometeen de singles of de r&p SC maar eens crashen
quote:Op maandag 27 april 2009 21:31 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Singles is alleen voor singles. Ben je vrijgezel?
Herkenbaar, tenminste van dat werk. Een van mijn collega’s is heel erg in zichzelf gekeerd, ik noem het voor het gemak maar even PDD-NOS (want geen obsessies). Het klikt totaal niet, en hij gebruikt veel stopwoordjes. Heeft-ie me in de pauze uit Hyves gegooid...quote:Op maandag 27 april 2009 21:04 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik heb nooit veel vrienden gehad.En ik heb ook nooit echt nieuwe vrienden gemaakt.
![]()
Op dit moment heb ik wel problemen. Het lukt mij niet om een goede en leuke baan te vinden. Ik heb nu wel werk maar ik weet dat het daar toch nooit naar mijn zin zal krijgen. Hoe het verder moet weet ik eigenlijk ook niet. Dat is enorm frusterend.
Jaquote:
Sommige mensen daar heb je nu eenmaal geen klik mee. Op zich is dat niet erg en zeker niet als het een collega betreft. Zo lang je er maar mee kan (samen)werken.quote:Op maandag 27 april 2009 21:48 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Herkenbaar, tenminste van dat werk. Een van mijn collega’s is heel erg in zichzelf gekeerd, ik noem het voor het gemak maar even PDD-NOS (want geen obsessies). Het klikt totaal niet, en hij gebruikt veel stopwoordjes. Heeft-ie me in de pauze uit Hyves gegooid...
Misschien ligt daar inderdaad de flessenhals. Ik werk heel individueel, en daarom vinden ze misschien dat ik er niet echt bij hoor.quote:Op maandag 27 april 2009 21:51 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Sommige mensen daar heb je nu eenmaal geen klik mee. Op zich is dat niet erg en zeker niet als het een collega betreft. Zo lang je er maar mee kan (samen)werken.
Maar wel een belangrijkequote:Op maandag 27 april 2009 20:09 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik vond vooral de fantasietest niet leuk.Een verhaaltje verzinnen bij een plaatje. Daar kan ik totaal niks mee.
Ik vind iedereen apart.quote:Op maandag 27 april 2009 22:00 schreef Juup© het volgende:
Er zijn mensen die denken dat ik een beetje apart ben [ afbeelding ], en dat klopt ook
Misschien moet je proberen je wat meer op te stellen voor je collega's.quote:Op maandag 27 april 2009 21:55 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Misschien ligt daar inderdaad de flessenhals. Ik werk heel individueel, en daarom vinden ze misschien dat ik er niet echt bij hoor.
Ja dat klopt. Dat hoeft ook niet.quote:Op maandag 27 april 2009 21:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar wel een belangrijkeIk ga je niet vertellen waarom, maar relevant is ie zeker.
quote:Op maandag 27 april 2009 22:00 schreef Juup© het volgende:
Er zijn mensen die denken dat ik een beetje apart ben [ afbeelding ], en dat klopt ook
Wanneer niet?quote:
quote:Op maandag 27 april 2009 22:17 schreef EchtGaaf het volgende:
Ach wie weet komt SBS6 met een nieuw programma:
"De nieuwe Daniel Tammet"
Ach een beetje op z'n reductio ad absurdum ...gek is alles wat afwijkt van "normaal".quote:
Niet mee eens. Want dan zou DS4, mijn opponent, normaal zijn.quote:Zaterdag met een aantal fokkers ontmoet en besloten dat iedereen die niet op FOK! zit abnormaal is.![]()
Gewoon rustig aan. Bereid je geestelijk voor wat de uitslag voor je kan betekenen. Onderschat dat niet, geef ik als tipquote:Wanneer ik de uitslag van mijn onderzoeken krijg dat weet ik nog niet aangezien er nog een nieuwe afspraak gepland moet worden.
Van hem had ik wel eens gehoord. Wat hij kan is verbazingwekend.quote:Op maandag 27 april 2009 22:25 schreef Juup© het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Daniel_Tammet
Op youtube te bekijken:quote:Op maandag 27 april 2009 22:27 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Van hem had ik wel eens gehoord. Wat hij kan is verbazingwekend.
Hokjesdenken en de normquote:Op maandag 27 april 2009 22:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ach een beetje op z'n reductio ad absurdum ...gek is alles wat afwijkt van "normaal".
De "norm" als referentiekader.
Helaas, dan kom je als 'vreemde eend in de bijt"toch eerder voor de kwalificatie van "gek" in aanmerking.
Het zal mij trouwens jeuken.![]()
Geen idee.quote:
[..]
Niet mee eens. Want dan zou DS4, mijn opponent, normaal zijn.![]()
[..]
Bedankt voor de tip.quote:Gewoon rustig aan. Bereid je geestelijk voor wat de uitslag voor je kan betekenen. Onderschat dat niet, geef ik als tip
Ik vind het erg jammer dat introvert vaak wordt gezien als autisme of een ASS terwijl het gewoon een persoonskenmerk is.quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:35 schreef blessed19 het volgende:
[..]
En iedereen die druk is heeft ADHD.quote:Op maandag 27 april 2009 22:36 schreef joepie91 het volgende:
[..]
Ik vind het erg jammer dat introvert vaak wordt gezien als autisme of een ASS terwijl het gewoon een persoonskenmerk is.
Ik heb een aantal mensen gezien die gediagnosticeerd zijn als autist/ASS'er, en als dat echt zou kloppen, zou de halve wereld autist/ASS'er zijn.
quote:Op maandag 27 april 2009 22:36 schreef joepie91 het volgende:
[..]
Ik vind het erg jammer dat introvert vaak wordt gezien als autisme of een ASS terwijl het gewoon een persoonskenmerk is.
Ik heb een aantal mensen gezien die gediagnosticeerd zijn als autist/ASS'er, en als dat echt zou kloppen, zou de halve wereld autist/ASS'er zijn.
Hoezo?quote:Op maandag 27 april 2009 22:44 schreef blessed19 het volgende:
[..]
kan alleen maar hopen dat ik hier binnenkort niet meer kom!
Idd, zelfde verhaal.quote:Op maandag 27 april 2009 22:39 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
En iedereen die druk is heeft ADHD.
Count me in. Logician? Anderen?quote:Op maandag 27 april 2009 19:28 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Voorstel:
9 mei Utrecht centraal om 13:00 uur.
Waarom hebben ze daar zo lang mee gewachtquote:Op maandag 27 april 2009 22:30 schreef Jotcha het volgende:
Omdat ik zo klein was toen ze zeiden dat ik asperger had, heb ik dat nooit geweten, tot een jaar terug, en serieus, dat lucht toch wel op, en is een verklaring voor wat er gebeurd is
Geen idee, maar dat maakt mij nu niets meer uitquote:Op dinsdag 28 april 2009 10:48 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Waarom hebben ze daar zo lang mee gewacht
Nee, nog veels te druk, eind mei bij een tweede meet?quote:
Nou gelukkig maar, beter laat dan nooit. En nog gelukkiger dat je het kan accepteren en de dingen zo op hun plaats vallen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 10:53 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Geen idee, maar dat maakt mij nu niets meer uit
Het is mijn idee dus ik.quote:
Of begin juni.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:06 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nee, nog veels te druk, eind mei bij een tweede meet?
Bedankt .. het belastbare loon dus?quote:
Uitkeringen tellen gewoon mee bij het toetsingsinkomen.quote:Op woensdag 29 april 2009 13:01 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Bedankt .. het belastbare loon dus?
Dat zal wel zijn dat het niet mee teltwaarschijnlijk wel maarja.
Ik weet het nog steeds niet zekerik lees het wel een andere keer wat beter door dan maar.
Oke bedankt.quote:Op woensdag 29 april 2009 16:55 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Uitkeringen tellen gewoon mee bij het toetsingsinkomen.
Je hebt in juli recht op een belastingvoordeel van 350 euro netto wegens arbeidsongeschiktheid. Daarnaast is er de Jonggehandicaptenkorting. Bruto Wajong is 75 procent van het (bruto) minimumloon, met een krantenwijkje kun je dit nog iets ophogen.quote:Op woensdag 29 april 2009 12:39 schreef ScarFace- het volgende:
Even een vraagje.
Hoort geld verkregen door een wajong uitkering ook bij toetsinkomen(wat ze bij de zorgtoeslag willen weten)?
Zal wel hetzelfde zijn als bij andere uitkeringen, geen idee of dat er nu wel of niet bij hoort.
Er was toch ook iets met korting op de zorg ivm wajong of ben ik nu in de war![]()
Ze moeten eigenlijk de wajong boven het minimum loon doen ipv eronder.
Je hebt immers extra kosten als je het vergelijkt met iemand zonder psychische problemen(die ook werkloos zou zijn)
Ingewikkelde regelingen allemaal
Heb ik ook altijd. Dan weet ik op dat moment niks te vragen, en een tijdje later weet ik zat vragen maar dan kan ik ze niet stellenquote:Op woensdag 29 april 2009 19:26 schreef tijnbrein het volgende:
Gisteren ben ik ga nadenken na een opmerking van een collega over zijn sollicitatiegesprek.
Tijdens een sollicitatiegesprek krijg ik zo veel informatie te verwerken dat ik aan het eind van het gesprek geen vragen meer op omdat ik alle informatie nog moet verwerken die ik gekregen heb.
Wat kan ik hier aan doen om dit te veranderen?
Wat kan je er aan doen omdat te voorkomen?quote:Op woensdag 29 april 2009 21:52 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Heb ik ook altijd. Dan weet ik op dat moment niks te vragen, en een tijdje later weet ik zat vragen maar dan kan ik ze niet stellen
van tevoren op een papiertje wat vragen schrijvenquote:Op woensdag 29 april 2009 21:56 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Wat kan je er aan doen omdat te voorkomen?
Geen idee.quote:Op woensdag 29 april 2009 21:56 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Wat kan je er aan doen omdat te voorkomen?
Dat is een goed idee.quote:Op woensdag 29 april 2009 22:19 schreef Re het volgende:
[..]
van tevoren op een papiertje wat vragen schrijven
Bedankt nogmaalsquote:Op woensdag 29 april 2009 20:51 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Je hebt in juli recht op een belastingvoordeel van 350 euro netto wegens arbeidsongeschiktheid. Daarnaast is er de Jonggehandicaptenkorting. Bruto Wajong is 75 procent van het (bruto) minimumloon, met een krantenwijkje kun je dit nog iets ophogen.
Dat is wel minder prettig, past zeker bij autisme. Wat je beschrijft, klinkt als een teken van overprikkeling. Oude prikkels (in dit geval informatie) nog moeten verwerken terwijl je alweer nieuwe prikkels/informatie krijgt.quote:Op woensdag 29 april 2009 22:47 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat is een goed idee.![]()
Dat ga ik ook doen als ik de volgende keer naar mijn psycholoog ga. Want daar gebeurd hetzelfde.![]()
Ik hoop alleen dat het werkt.
Dat belastingvoordeel is er omdat wij de pech hebben geen of weinig arbeidskorting op te kunnen bouwen. Het belastingvoordeel is meestal al verwerkt in de Wajong-uitkering. Wel moet je er melding van maken bij de belastingaangifte, anders moet je een bedrag terugbetalen.quote:Op woensdag 29 april 2009 22:58 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Bedankt nogmaals![]()
De jonggehandicaptenkorting daar weet ik van dit is te verrekenen met de werkgever(of het uwv zou dit ook kunnen doen).
Dat belasting voordeel daar wist ik niet vanaf.
Ik krijg de wajong uitkering geen idee hoe hoog het is nog, maximaal die 75 procent dat wist ik idd.
Moet ik dat nog aanvragen het belasting voordeel?
Oke.quote:Op woensdag 29 april 2009 23:05 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat belastingvoordeel is er omdat wij de pech hebben geen of weinig arbeidskorting op te kunnen bouwen. Het belastingvoordeel is meestal al verwerkt in de Wajong-uitkering. Wel moet je er melding van maken bij de belastingaangifte, anders moet je een bedrag terugbetalen.
Als je voor het eerst Wajong-uitkering krijgt, heb je er meestal recht op met een jaar terugwerkende kracht. Verwacht hier niet te veel van, door huur- en zorgtoeslag is het bedrag netto aanzienlijk minder hoog.
Denk dat wel meer mensen dat hebben, idd van te voren wat opschrijven, en eerlijk zeggen dat je even wat tijd wil om na te denken over alles wat gezegd is.quote:Op woensdag 29 april 2009 19:26 schreef tijnbrein het volgende:
Gisteren ben ik ga nadenken na een opmerking van een collega over zijn sollicitatiegesprek.
Tijdens een sollicitatiegesprek krijg ik zo veel informatie te verwerken dat ik aan het eind van het gesprek geen vragen meer op omdat ik alle informatie nog moet verwerken die ik gekregen heb.
Wat kan ik hier aan doen om dit te veranderen?
Dat laatste is inderdaad een goed idee.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:34 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Denk dat wel meer mensen dat hebben, idd van te voren wat opschrijven, en eerlijk zeggen dat je even wat tijd wil om na te denken over alles wat gezegd is.
Ja, nietsquote:
Ja naar een festivalletje van een plaatsenlijk poppodium geweest.quote:
quote:Op woensdag 29 april 2009 23:18 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Oke.
Ik ben nog niet zo lang 18 dat jaar zit er waarschijnlijk niet in. Bedankt voor de informatie![]()
Vind wel dat de wajong eigenlijk boven minimum zou moeten liggen voor mensen met asperger iig.
We zijn niet zo praktijk gericht en kunnen dus niet zo goed het huis onderhouden(ik noem maar wattja)
Ik heb een diagnose idd. WMO heb ik nog nooit van gehoord? begeleid wonenquote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:51 schreef Exoteria het volgende:
[..]
Daar heb je toch andere voorzieningen voor om dat op te vangen. (via WMO is er van alles als je ene diagnose hebt)
Daarnaast vind ik het een beetje vbooruitlopend op de zaken om te denken dat je per definitie geen goede baan zou kunnen hebben/krijgen met asperger of andere autisme aanverwante stoornis.
Wat ik ook apart vind is dat je alleen recht hebt op de Wajong uitkering als je op tijd je diagnose krijgt.
Als je eerst een aantal jaren van het kastje naar de muur wordt gestuurd en pas op latere leeftijd eindelijk een diagnose krijgt ben je zuur.
Als jij gewoon zelfstandig wil wonen, maar als struikelblok bv het huishouden ziet...quote:Op zondag 3 mei 2009 14:39 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Ik heb een diagnose idd. WMO heb ik nog nooit van gehoord? begeleid wonenzegt google...
Ik zeg niet dat ik geen baan ga vinden, het is wel lastiger, maar over werk heb ik het niet gehad dacht ik, maakt ook niet uit.
quote:Martin van der Meer - Voel wat ik voel voor jou…
Jouw leven is bijzonder, soms verward,
De wereld oordeelt meestal spijkerhard,
In andere ogen ben jij heel apart,
Voel wat ik voel voor jou.
Soms kan jouw wereld kort de mijne zijn
Iets samen delen is ontzettend fijn
Uniek, gescheiden door die starre lijn
Voel wat ik voel voor jou.
Ik weet jij bent een heel bijzonder kind
Autisme is een diepe wond
En jij die telkens weer de strijd aanbindt,
Met een wereld die je niet doorgrond.
Als iemand openstaat voor wat jij voelt
Zou snappen dat jij het zo goed bedoelt
Dat jouw beperking je steeds hersenspoelt
Dan voelt hij wat van jou
Jij bent mijn kind, uniek en wonderbaar
Jouw wereld zal de mijne zijn.
Soms heftig, soms volstrekt onhandelbaar
Maar geen beperking krijgt ons klein.
Als ,s morgens vroeg de nieuwe dag begint
Voel ik jouw warmte, mijn bijzonder kind
Voelen wij vaak een harde tegenwind
’k hou mateloos van jou.
’k hou mateloos van jou.
Goeie tekstquote:Op zondag 3 mei 2009 14:44 schreef littledrummergirl het volgende:
ik zag op de blog van paul de leeuw een lief liedje van een vader van een autistisch kindje staan. Ik dachtmisschien wel leuk voor hier!
het word gezongen op de melodie van make you feel my love, van adele
[..]
Nouja, ik zou graag een bepaalde baan willen. Maar daarvoor heb je wel heel veel verantwoordelijkheid. En ze nemen er ook een psychologische test voor af. Dus ik vraag me af wat ze dan met die uitkomst doen..quote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:51 schreef Exoteria het volgende:
[..]
Daarnaast vind ik het een beetje vbooruitlopend op de zaken om te denken dat je per definitie geen goede baan zou kunnen hebben/krijgen met asperger of andere autisme aanverwante stoornis.
Dan kun je toch gewoon een WAO krijgen? Wajong is voor jongeren, en WAO krijg je als je ouder bent.. volgens mij hoorquote:Wat ik ook apart vind is dat je alleen recht hebt op de Wajong uitkering als je op tijd je diagnose krijgt.
Als je eerst een aantal jaren van het kastje naar de muur wordt gestuurd en pas op latere leeftijd eindelijk een diagnose krijgt ben je zuur.
Ik vind het een beetje sentimenteel gedoe, maargoed.quote:Op zondag 3 mei 2009 14:44 schreef littledrummergirl het volgende:
ik zag op de blog van paul de leeuw een lief liedje van een vader van een autistisch kindje staan. Ik dachtmisschien wel leuk voor hier!
het word gezongen op de melodie van make you feel my love, van adele
[..]
Ja, jouw vriend zal aan zichzelf moeten werken om die agressie in de hand te houden. Ik heb zelf ook van die agressie buien als ik acuut overprikkeld raak en gestrest ben, maar ik heb geleerd er mee om te gaan. Dat is echt niet altijd even makkelijk zoals ik het breng, maar het kan wel. Het kost veel energie om het aan te leren, maar het levert op den duur ook veel op omdat mensen die verandering enorm waarderen vooral in een relatie.quote:Op zondag 3 mei 2009 17:43 schreef Moonfishy het volgende:
Hallo allemaal,
Mijn vriend heeft PDD-Nos,
Hij is heel lief en intelligent, maar hij heeft snel last van stress.Hij kan niet goed zonder mij, ook het huishouden lukt hem alleen als ik een schema maak.
Na ga ik in september weer studeren. Hij is net uit de zorg en ik heb vrijgenomen van mijn studie om hem te helpen met van alles. Ik werk nu thuis.
Ik weet niet goed hoe hij er straks mee om zal gaan als ik weer 5 dagen per week de hele dag weg ben. Zonder mij raakt hij snel gestressed en agressief. Toen ik nog niet wist hoe ik ermee om moest gaat ben ik ook een paar keer flink in elkaar getimmerd omdat hij paniekaanvallen kreeg.
Iemand tips?
quote:Op zondag 3 mei 2009 17:50 schreef Green1 het volgende:
[..]
[..]
Dan kun je toch gewoon een WAO krijgen? Wajong is voor jongeren, en WAO krijg je als je ouder bent.. volgens mij hoor
[..]
quote:Op zondag 3 mei 2009 18:18 schreef Moonfishy het volgende:
Waar ik met hem bang voor ben is
(dat schijnt ook vaak voor te komen bij pddnos) dat hij afhankelijk van mij wordt.Toen ik bij hem in kwam wonen had hij begeleid wonen en ruimde hij op door alles in een kast te proppen.
Al zo'n jaar of 5 à 6, ja..quote:Op zondag 3 mei 2009 18:53 schreef tijnbrein het volgende:
Hebben jullie dat ook wel eens? Dat je het gevoel hebt dat niks je meer kan schelen en dat alles en iedereen kapot mag gaan.
Op zo´n moment kan ik iedereen wel schieten.quote:
Is geen optimisme, maar gewoon het feit dat ik er geen verstand van hebquote:Op zondag 3 mei 2009 18:23 schreef Exoteria het volgende:
[..]
Je klinkt heerlijk optimistisch, ik wou dat het waar was... maar in de WAO kom je niet zomaar.
Even een korte schets van wat ik heb zien gebeuren niet al te ver van mijn bed.
baan-ontslag-bijna 1 jr geen inkomen door stommiteiten van buiten-uiteindelijk bijstand-alles verliezen wat opgebouwd is,verlies van gezin en eigen woning-compleet met de grond gelijk gemaakt en onder druk en stress reïntegratieplicht
![]()
jouw verhaal klinkt beter!
Dat ken ik jaquote:Op zondag 3 mei 2009 19:42 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Op zo´n moment kan ik iedereen wel schieten.
quote:Op zondag 3 mei 2009 17:43 schreef Moonfishy het volgende:
Hallo allemaal,
Mijn vriend heeft PDD-Nos,
Hij is heel lief en intelligent, maar hij heeft snel last van stress.Hij kan niet goed zonder mij, ook het huishouden lukt hem alleen als ik een schema maak.
Na ga ik in september weer studeren. Hij is net uit de zorg en ik heb vrijgenomen van mijn studie om hem te helpen met van alles. Ik werk nu thuis.
Ik weet niet goed hoe hij er straks mee om zal gaan als ik weer 5 dagen per week de hele dag weg ben. Zonder mij raakt hij snel gestressed en agressief. Toen ik nog niet wist hoe ik ermee om moest gaat ben ik ook een paar keer flink in elkaar getimmerd omdat hij paniekaanvallen kreeg.
Iemand tips?
Inderdaad. Of zoiets als in Apeldoorn.quote:Op zondag 3 mei 2009 19:46 schreef Green1 het volgende:
[..]
Dat ken ik jaIk heb er al jaren last van door al het gedoe wat ik heb meegemaakt denk ik. Ik ben alleen bang dat het eens een keer uit de hand loopt en dat ik dat dan echt ga doen
Als in: "bang zijn van/voor jezelf"?quote:Op zondag 3 mei 2009 19:46 schreef Green1 het volgende:
[..]
Dat ken ik jaIk heb er al jaren last van door al het gedoe wat ik heb meegemaakt denk ik. Ik ben alleen bang dat het eens een keer uit de hand loopt en dat ik dat dan echt ga doen
Ja, bang dat je andere of jezelf iets aan doet.quote:Op zondag 3 mei 2009 19:53 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als in: "bang zijn van/voor jezelf"?
Heeft hij geen werk of iets anders?quote:Op zondag 3 mei 2009 20:23 schreef Moonfishy het volgende:
Huishoudelijke hulp lukte niet, maar het vreemde is dat als ik een lijstje dingen maak, hij het wel doet....
misschien een oppas voor m regelen
Volgens mij ben jij echt zo een denigrerend dominant wijf. "een oppas voor hem regelen"quote:Op zondag 3 mei 2009 20:23 schreef Moonfishy het volgende:
Huishoudelijke hulp lukte niet, maar het vreemde is dat als ik een lijstje dingen maak, hij het wel doet....
misschien een oppas voor m regelen
Inderdaad. Je praat over hem als of het een klein kind is.quote:Op zondag 3 mei 2009 20:37 schreef DuJeems het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij echt zo een denigrerend dominant wijf. "een oppas voor hem regelen"
Ik hoop dat je een grapje maakt.
Inderdaad. Wat doet hij de hele dag?quote:
Ja inderdaad. Maar ook dat hij de ruimte krijgt om zijn hobby uit te voeren.quote:Op zondag 3 mei 2009 22:36 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Lijkt me wel belangrijk dat het niet zo'n frustrerende hobbie is
Ik hoop niet dat er straks verhalen naar buiten komen dat ie....quote:Op zondag 3 mei 2009 19:49 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Inderdaad. Of zoiets als in Apeldoorn.
De enorme druk van de prestatiemaatschappij vs. de lage stress drempel, groot rechtvaardigheidgevoel en beperkte coping strategieën als het gaat om stress.quote:Op zondag 3 mei 2009 19:46 schreef Green1 het volgende:
[..]
The thought crossed my mind...quote:Op zondag 3 mei 2009 23:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat er straks verhalen naar buiten komen dat ie....
Wel een aparte woordkeuze, want iemand die door het lint gaat zit meestal compleet in de emotie (maar zover dat hij/zij het niet meer de baas kan)quote:Op zondag 3 mei 2009 23:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De enorme druk van de prestatiemaatschappij vs. de lage stress drempel, groot rechtvaardigheidgevoel en beperkte coping strategieën als het gaat om stress.
Absoluut een risicofactor om door het lint te gaan.....
Je hoopt bij die mensen dat de ratio meteen de rem intrapt. Want het helpt nu eenmaal niet.
En leid je allemaal af uit?quote:Op zondag 3 mei 2009 20:37 schreef DuJeems het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij echt zo een denigrerend dominant wijf. "een oppas voor hem regelen"
Ik hoop dat je een grapje maakt.
Die prestatiegerichtheid is niet iets van de laatste jaren hoor, is er altijd al geweest, maar vroeger (quote:Op zondag 3 mei 2009 23:40 schreef EchtGaaf het volgende:
De tijdgeest is dan ook niet echt gunstig voor mensen met mentaal ongemak:
1 Een prestatiemaatschappij dat steeds hogere verwachtingen stelt aan iedereen.
Dat kapitalisme per definitie verkeerd is ben ik met je eens, maar helaas 'denken' veel mensen dat dat niet zo is.quote:2 Een doorgeschoten kapitalistisch bestel dat mensen in termen van geld pleegt te gaan uitdrukken
Ook daarvan willen veel mensen niet zien dat het niet goed gaat (of ze kunnen het niet, het resultaat is hetzelfde)quote:3 De maatschappelijke verwachtingspatronen die voortvloeien uit 1 en 2.
Zie 3.quote:4 De verharding van de maatschappij in het algemeen. Afnemende tolerantie bij werkenden jegens diegenen die om wat voor reden dan ook niet kunnen deelnemen aan het arbeidsproces. Zelfs in eigen kring "vrienden en kennissen"
Zie 3.quote:5 Afnemende solidariteit leidt tot steeds verder gaande afbraak van de sociale zekerheid.
Ga verder met jouw steentjes bijdragen, maar doe het niet voor 'de ander' als die niet wil. Pessimisme helpt slechts heel kort, je moet toch verder (en liever met een glimlach dan een nors gezicht)quote:Ik ben misschien een pessimist, maar gunstig vind ik het maatschappelijke klimaat niet meer.
Ik hoop dat ik er faliekant naast zit.
Ik dacht het direct, en meestal maak ik uit iemands levensverhaal wel wat op. Echter van de man weet ik amper tot niets. Behalve dat hij vrij eenzaam en op zichzelf was. Zegt weinig tot niets.quote:Op zondag 3 mei 2009 23:44 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
The thought crossed my mind...![]()
[..]
Helemaal eens. Scherp.quote:Wel een aparte woordkeuze, want iemand die door het lint gaat zit meestal compleet in de emotie (maar zover dat hij/zij het niet meer de baas kan)
Eigenlijk is dit wel een hele grote rem voor mijzelf, iets dat hele grote gebieden van mij beslaat: een constante niet aflatende controle van mij over mij, om te voorkomen dat (o.a.) er dingen mis kunnen gaan. Dat betekent dus minder spontaan (bij bekenden/bekende situaties kan ik dat gelukkig redelijk loslaten), altijd voorzichtig, alles bedenken/overdenken/achteraf nog eens doornemen, etc.; het vreet energie en leven. En waarom?quote:Op zondag 3 mei 2009 20:07 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja, bang dat je andere of jezelf iets aan doet.
quote:Mogelijke verschijnselen bij Asperger-syndroom (o.a.):
(...)
- neiging tot rituelen
(...)
Ja.quote:Op maandag 4 mei 2009 18:08 schreef Green1 het volgende:
Ik zat net ff wat op te zoeken over medicijnen, en toen kwam ik dit tegen:
[..]
Ik heb echt geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen. Iemand die daar een voorbeeld van weet ofzo?
quote:Op maandag 4 mei 2009 18:08 schreef Green1 het volgende:
[..]
Ik heb echt geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen. Iemand die daar een voorbeeld van weet ofzo?
klikquote:Unusual preoccupations or rituals: A child with Asperger's syndrome may develop rituals that he or she refuses to alter, such as getting dressed in a specific order.
Hmm, bij het woord 'ritueel' denk ik aan 's nachts als het volle maan is het bos in gaan, en dan een vuur maken, en er dan witte salie in gooien en er dan omheen dansen ofzoiets.quote:Op maandag 4 mei 2009 18:13 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ja.
B.v. op straat alle tegels tellen die je ziet, of b.v. op een zebrapad elke witte balk belopen, of bij elke stap 1 tegel overslaan ipv gewoon stappen zonder daar op te letten, of (een van mijn tic's) de geluidssterkte van de radio of tv nooit op een oneven getal zetten want dat hoort niet omdat een oneven getal niet mooi is, constant dezelfde toetsen van de afstandsbediening aanraken in dezelfde volgorde (zonder deze echt in te drukken) etc...
Ik vind het geen dwangmatigheden, maar sommige dingen moeten gewoon in een bepaalde volgorde gebeuren en daar vanaf wijken is enorm moeilijk voor mij.quote:Op maandag 4 mei 2009 18:18 schreef Green1 het volgende:
[..]
Hmm, bij het woord 'ritueel' denk ik aan 's nachts als het volle maan is het bos in gaan, en dan een vuur maken, en er dan witte salie in gooien en er dan omheen dansen ofzoiets.![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritueel
Dat wat jij beschrijft lijken me meer dwangmatigheden..
Ook wel bekend onder de term 'fiepen'.quote:Op maandag 4 mei 2009 18:08 schreef Green1 het volgende:
[..]
Een stoornis had. Toen dat nieuws van Volkert naar buiten kwam. Volkert heeft mogelijk ook ASS. Althans dat werd beweerd in de media. Heef ook niemand daarop gereageerd.quote:Op zondag 3 mei 2009 23:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat er straks verhalen naar buiten komen dat ie....
Dat risico loopt iedereen. Iedereen heeft een breekpunt. En je hebt altijd een keuze om het niet te doen.quote:Op zondag 3 mei 2009 23:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De enorme druk van de prestatiemaatschappij vs. de lage stress drempel, groot rechtvaardigheidgevoel en beperkte coping strategieën als het gaat om stress.
Absoluut een risicofactor om door het lint te gaan.....
Je hoopt bij die mensen dat de ratio meteen de rem intrapt. Want het helpt nu eenmaal niet.
Deels herkenbaar.quote:Op maandag 4 mei 2009 02:29 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Eigenlijk is dit wel een hele grote rem voor mijzelf, iets dat hele grote gebieden van mij beslaat: een constante niet aflatende controle van mij over mij, om te voorkomen dat (o.a.) er dingen mis kunnen gaan. Dat betekent dus minder spontaan (bij bekenden/bekende situaties kan ik dat gelukkig redelijk loslaten), altijd voorzichtig, alles bedenken/overdenken/achteraf nog eens doornemen, etc.; het vreet energie en leven. En waarom?
Tja, daar moet ik nog heel hard aan werken.
Inderdaad. Helemaal mee eens.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:14 schreef EchtGaaf het volgende:
http://www.ad.nl/binnenla(...)alles_moetrsquo.html
Hier iets meer over Karst T. Maar trek aub geen conclusies in de richting van dit topic.
Het zegt allemaal niet zoveel...... Al zal er hier en daar best herkenning kunnen zijn.
Vergeet niet: als je even moeilijk zit: wat hij deed is NOOIT een oplossing! Praten helpt.
Ik ben fiepvrijquote:
Maar dat woord fiepen wordt toch ook wel gebruikt voor obsessies? En dat is weer iets anders. Of nou ja, misschien niet. Dat is eveneens een manier waarop autisme verwant is aan OCD..quote:
quote:Op maandag 4 mei 2009 19:54 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Maar dat woord fiepen wordt toch ook wel gebruikt voor obsessies? En dat is weer iets anders. Of nou ja, misschien niet. Dat is eveneens een manier waarop autisme verwant is aan OCD..
Oke zal ik doen.quote:Op maandag 4 mei 2009 22:27 schreef Juup© het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Volgende mag tevens een nieuw topic openen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |