maar dan kost het niet zoveel geldquote:Op zondag 5 april 2009 16:44 schreef thesystem het volgende:
Colt is amerikaans, het is namelijk Colt Canada, het vroegere Diemaco.
Het enige wat er dus veranderd is een andere kolf en een Weaver rail als handbeschermers.
Voor de rest, de meest belangrijke update die je voor dit wapen kunt doen doen ze weer niet....slim!
Gewoon dat gasbuis systeem vervangen door het gassysteem uit de HK416...
Maar helaas, nederland in actie. Al die updates die nu worden gedaan kun je door elke militair laten doen in hun wapenonderhoud uurtje....
wat is het nadeel van het gasbuissysteem dan?quote:Op zondag 5 april 2009 16:44 schreef thesystem het volgende:
Colt is amerikaans, het is namelijk Colt Canada, het vroegere Diemaco.
Het enige wat er dus veranderd is een andere kolf en een Weaver rail als handbeschermers.
Voor de rest, de meest belangrijke update die je voor dit wapen kunt doen doen ze weer niet....slim!
Gewoon dat gasbuis systeem vervangen door het gassysteem uit de HK416...
Maar helaas, nederland in actie. Al die updates die nu worden gedaan kun je door elke militair laten doen in hun wapenonderhoud uurtje....
van wiki:quote:Op zondag 5 april 2009 18:32 schreef Pumatje het volgende:
gasbuis door tot in de kamer??
gasbuis gaat door tot in de afsluiter
hoe zit dit dan bij de HK416?
jaja zelfdequote:Op zondag 5 april 2009 18:32 schreef Pumatje het volgende:
gasbuis door tot in de kamer??
gasbuis gaat door tot in de afsluiter
hoe zit dit dan bij de HK416?
die op de foto is een C7quote:Op dinsdag 7 april 2009 14:03 schreef thesystem het volgende:
Alle modificaties die ik zo zie op die fotos zijn C8......
Bij de KLU zullen we gewoon de standaard houden denk ik
De inschuifbare kolf komt ook op de C7 volgens dat artikel.quote:
de C7 KRIJGT juist een uitschuifbare kolfquote:
dat wilt niet zeggen dat alle diemaco´s omgebouwd worden :pquote:Op dinsdag 7 april 2009 18:40 schreef Pumatje het volgende:
dan klopt het aantal niet in het nieuwsbericht.
er zijn veel meer dan 25.000 diemaco's bij de krijgsmacht in gebruik
quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:50 schreef Andyy het volgende:
[..]
de C7 KRIJGT juist een uitschuifbare kolf
en de RIS is te lang voor een C8 op dat plaatje dus moet het wel een C7 zijn
[..]
dat wilt niet zeggen dat alle diemaco´s omgebouwd worden :p
quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:41 schreef thesystem het volgende:
Die fal gebruiken ze toch alleen nog maar ivm het aan elkaar koppelen van de schepen voor tanken ed?
ahh danku.quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:04 schreef Andyy het volgende:
plaatjes zeggen genoeg
lower receiver :
[ afbeelding ]
dus de trekkergroep etc, onderste deel.
upper receiver:
[ afbeelding ]
de HK416 upper receiver, kan zo op de Diemaco lower receiver volgens mij.
ik zit nog helemaal niet bij defensiequote:Op woensdag 8 april 2009 13:06 schreef cw2cu het volgende:
[..]
ahh danku.
Ik zit pas 7 maanden in defensie, en in de opleidingen worden alleen maar de namen: Trekkergroep, kolfgroep en loopgroep genoemd.
Voor de duidelijkheid het gaat hier om alle C7A1's die naar C7A3 specifactie zullen worden geupdate.quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:25 schreef Pumatje het volgende:
[..]
nou er staat letterlijk
alle 25.000 diemaco's blablabla
maar er zijn veel meer diemaco's
nu vraag ik mij af wat ze nu precies bedoelen.
oke, bij de marine gebruiken ze de FAL.
maar overal anders de C8+c7
dus meer dan het gegeven aantal..
wtf
A3 bestaat niet,, volgens mijquote:Op woensdag 8 april 2009 22:42 schreef Jimmie het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid het gaat hier om alle C7A1's die naar C7A3 specifactie zullen worden geupdate.
Chauffeurs etc. die de C7 gebruiken (die nog de typische M16 boog bovenop heeft en burst functie) zullen denk ik zo blijven.
ze hebben zelfs de HK417quote:Op woensdag 8 april 2009 23:01 schreef Jimmie het volgende:
Wat nog niet overal uitgebreid op inet staat, kan nog wel er aan komen
De A2 heeft de inschuifbare kolf maar wel de gewone loopgroep en die zijn in het groen gespoten (best lelijk eigenlijk).
Die HK 416 is trouwens echt gaaf om te zien op dat Discovery filmpje hierboven en in deze test:
Snap wel dat de KCT er meteen voor gekozen heeft, nu de rest van het leger nog (maar dat zal wel een budget issue zijn).
HK416 en de G36, beiden hebben dezelfde gassysteemquote:Op woensdag 8 april 2009 23:53 schreef Pumatje het volgende:
we hadden gewoooon de g36 moeten pakken.
nou de HK416 is gewoon een M16/M4(vandaar ook de naam, 4, 16) (eerst wouden ze het de HKM4 noemen, kregen alleen problemen met Colt toen) met een ander gassysteem waardoor het betrouwbaarder isquote:Op donderdag 9 april 2009 00:14 schreef Pumatje het volgende:
wat is het verschil met de 416 dan?
nee is voorloper van een hoop wapensquote:Op donderdag 9 april 2009 07:15 schreef Andyy het volgende:
[..]
nou de HK416 is gewoon een M16/M4(vandaar ook de naam, 4, 16) (eerst wouden ze het de HKM4 noemen, kregen alleen problemen met Colt toen) met een ander gassysteem waardoor het betrouwbaarder is
en de G36 is niet gebaseerd op een al bestaand wapen als ik het goed heb
ja van oa de MP7quote:Op donderdag 9 april 2009 10:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nee is voorloper van een hoop wapens
volgens hkproquote:They borrowed from other tried and proven designs. There is the short gas system reminiscent of the Kalashnikov and FAL designs. The rotating bolt of the M16 series. The bolt carrier of the AR18. The folding stock of the FAL and SIG 550 series.
Bovendien zijn dit soort aanpassingen eigenlijk alleen nodig voor de eenheden die ook daadwerkelijk de poort uit gaan. Ben benieuwd of die 100 schoots magazijnen voor de mariniers bedoeld zijn. Gaan ze misschien eindelijk die LSW dumpen.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:42 schreef Jimmie het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid het gaat hier om alle C7A1's die naar C7A3 specifactie zullen worden geupdate.
Chauffeurs etc. die de C7 gebruiken (die nog de typische M16 boog bovenop heeft en burst functie) zullen denk ik zo blijven.
andersom kan je ook zeggen dat het geen toeval is dat veel landen over aan het gaan zijn naar g36 afgeleide wapens (waaronder de VS)quote:Op zaterdag 11 april 2009 11:17 schreef franske19 het volgende:
[..]
Bovendien zijn dit soort aanpassingen eigenlijk alleen nodig voor de eenheden die ook daadwerkelijk de poort uit gaan. Ben benieuwd of die 100 schoots magazijnen voor de mariniers bedoeld zijn. Gaan ze misschien eindelijk die LSW dumpen.
De G36 lijkt me overigens een verschrikkelijk omslachtig wapen waar maar lastig dingen op gemonteerd kunnen worden. Het kan geen toeval zijn dat landen als Nederland, Canada, Denemarken, VS, Verenigd Koninkrijk (SAS) voor de Colt familie kiezen.
hoezo ?quote:Op zaterdag 11 april 2009 12:49 schreef JaFFe het volgende:
Lijkt me dat die keuze ook behoorlijk politiek is. Anders hadden we nu wel de Steyer AUG gehad.
ze zijn niet zo modulair als de M16 varianten want daar bestaan de meeste accessoires voor.quote:Op zaterdag 11 april 2009 15:33 schreef thesystem het volgende:
De G36 is geen omslachtig wapen? Er zijn versies met een Weaver/Piccatini rail? Er kan precies het zelfde op als op onze Diemaco (M16A2) Want je kan me niet wijs maken dat onze 'ozo' modulaire C7 een beter ombouwbaar platform is als de G36....De originele C7 kan je bijna niet upgraden, alleen doormiddel van een gat in de draagbeugel.
Dat zo'n Duitse G36 toch?quote:Op zaterdag 11 april 2009 23:20 schreef thesystem het volgende:
Die accessoires zijn niet voor de M16 of iets anders maar voor het Weaver / Piccatinny systeem![]()
Als er zo'n rail op zit dan kunnen die extra's erop.
[ afbeelding ]
Aardig uitgebouwd...
Dat weet ik, op de M16 kan je zo een after market RIS plukken en die erop zetten, niet bij de G36quote:Op zaterdag 11 april 2009 23:20 schreef thesystem het volgende:
Die accessoires zijn niet voor de M16 of iets anders maar voor het Weaver / Piccatinny systeem![]()
Als er zo'n rail op zit dan kunnen die extra's erop.
andere wapen mag zeker niet.quote:Op woensdag 22 april 2009 15:23 schreef The_RedDevil het volgende:
Wat ik me eigenlijk al langer afvroeg is: mag je aanpassingen aan je wapen doen, zoals niet standaart kijkers monteren of een ander wapen zelf kopen wat natuurlijk wel dezelfde munitie gebruikt...?? Ik kan me namelijk voorstellen dat je het beste wat er te krijgen is wilt hebben omdat je leven ervanafhangt..
gr
MAG's worden nog steeds op voertuigen gemonteerd (heb niet op de link van jou geklikt).quote:Op woensdag 22 april 2009 22:57 schreef Andyy het volgende:
Is de MAG nog in gebruik bij de LMB?
dacht dat het was vervangen door de Minimi en alleen nog in gebruik was bij de Kmarns, maar bij
http://patrickinuruzgan.b(...)61715/Aflevering%204:%20Op%20patrouille
kan je een MAG zien
Alle 'normale' militairen in Nederland hebben geen invloed op de wapenkeuze. Je krijgt je wapen gewoon per functie toegewezen.quote:Op woensdag 22 april 2009 15:48 schreef Andyy het volgende:
[..]
andere wapen mag zeker niet.
ander lampje erop of een andere kijker wordt wel gedaan volgens mij (en andere accessoires)
Ander wapen zou ook gewoon ronduit retarded zijn vanwege logistieke problemen. Leuk hoor, dat je rond loopt met een Aug A3, maar wat nou als er iets stuk gaat dat de logistieke dienst niet zomaar even kan aanleveren? Defensie is gewoon ingesteld op die Diemaco. Klaar.quote:Op woensdag 22 april 2009 15:23 schreef The_RedDevil het volgende:
Wat ik me eigenlijk al langer afvroeg is: mag je aanpassingen aan je wapen doen, zoals niet standaart kijkers monteren of een ander wapen zelf kopen wat natuurlijk wel dezelfde munitie gebruikt...?? Ik kan me namelijk voorstellen dat je het beste wat er te krijgen is wilt hebben omdat je leven ervanafhangt..
gr
NL militairen in Afghanistan monteren "alles wat ze kunnen vinden" op hun "buks", aldus een oud-Uruzganger. Red-dot sights, storm-grips, tac-lights, alles. Nodig of niet, maar je kunt die spullen daar allemaal kopen en dat gebeurt dan ook.quote:Op woensdag 22 april 2009 23:38 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Alle 'normale' militairen in Nederland hebben geen invloed op de wapenkeuze. Je krijgt je wapen gewoon per functie toegewezen.
Voor de rest is het niet de bedoeling dat jij aan je wapen gaat sleutelen, omdat hij in bruikleen is. Andere kijker is ook onzin want de kijker van een C7-A1 is duurder dan het hele wapen zelf.
Een lampje wordt er wel eens opgetoelest, maar als ik bij oefeningen een donker huis binnen moet vallen bind ik mijn petzl om mijn handbeschermers... Al zal dit in uitzendgebied uiteraard anders gaan...
En de enige accessoires die ik heb zijn clipjes om twee patroonhouders samen te binden waardoor houderwissels binnen een fractie van een seconde gedaan zijn...
Maar nogmaals, je eigen wapen modificeren...
PX stores?quote:Op donderdag 23 april 2009 07:33 schreef Karrs het volgende:
[..]
NL militairen in Afghanistan monteren "alles wat ze kunnen vinden" op hun "buks", aldus een oud-Uruzganger. Red-dot sights, storm-grips, tac-lights, alles. Nodig of niet, maar je kunt die spullen daar allemaal kopen en dat gebeurt dan ook.
Ze zullen 't wel niet van dooie Talibans af plukkenquote:
ja, wie weetquote:Op donderdag 23 april 2009 09:15 schreef Karrs het volgende:
[..]
Ze zullen 't wel niet van dooie Talibans af plukken
Ik denk 't dus wel
Maar wel de MAG houden uiteraard, blijf het verschrikkelijk vinden dat het ding niet meer meegaat bij de KLquote:Op zondag 19 september 2010 12:56 schreef Rave_NL het volgende:
Geen flauw idee eigenlijk...
Behalve dat ze ingeruild zouden moeten worden voor een 7,62 minimi!
Uiteraard..quote:Op zondag 19 september 2010 13:05 schreef Vronsky het volgende:
[..]
Maar wel de MAG houden uiteraard, blijf het verschrikkelijk vinden dat het ding niet meer meegaat bij de KL(Op voertuigen telt ie niet mee, dat is minder cool
)
Daar is volgens mij (ook door de Nederlanders) wel een tijdje mee geëxperimenteerd, maar het ding was te storingsgevoelig voor grootschalig gebruik dacht ik.quote:Op zondag 19 september 2010 12:56 schreef Rave_NL het volgende:
Geen flauw idee eigenlijk...
Behalve dat ze ingeruild zouden moeten worden voor een 7,62 minimi!
Truequote:Op zondag 19 september 2010 13:42 schreef Rave_NL het volgende:
Met de 5,56 trommel is het toch ook niet allemaal rozengeur en manenschijn?
blijf het verschrikkelijk vinden?quote:Op zondag 19 september 2010 13:05 schreef Vronsky het volgende:
[..]
Maar wel de MAG houden uiteraard, blijf het verschrikkelijk vinden dat het ding niet meer meegaat bij de KL(Op voertuigen telt ie niet mee, dat is minder cool
)
Echt?quote:Op zondag 19 september 2010 13:50 schreef cw2cu het volgende:
[..]
blijf het verschrikkelijk vinden?
Bij de painf gaat die nog elke keer mee! Standaard in de 2 gevechtsbakken.
Alleen ik hoop dat die aanpassingen ook snel gebeuren bij het 45e want daar hebben we nog niks van die aanpassingen gezien.
Ja eh..iets met aanpassingen zeg maar.quote:
hehe, ook de 2 minimi's gaan gewoon mee!quote:Op zondag 19 september 2010 14:00 schreef Vronsky het volgende:
[..]
Echt?
![]()
![]()
![]()
Ik dacht dat ze die hap bij de KL hadden vervangen door 2 minimi's.
Ik zou bijna morgen even Amsterdam bellen dat ze m'n contract mogen omzetten naar painf
Iets in mij zegt dat ze er niet heel ver mee rennen.quote:Op zondag 19 september 2010 14:13 schreef sp3c het volgende:
de belgen rennen gewoon rond met de .50!
baas boven baas
hoe kom je hierbij?quote:Op zondag 19 september 2010 13:05 schreef Vronsky het volgende:
[..]
)
Fijn vooruitzicht aangezien mijn buks over het algemeen wat meer met zout water in aanraking komt dan gemiddeld.quote:Op woensdag 22 december 2010 16:17 schreef Rave_NL het volgende:
Schijnt dat die handbeschermers onder je reet vandaan roesten..
Wat doe jij met handbeschermers in je reet?quote:Op woensdag 22 december 2010 16:17 schreef Rave_NL het volgende:
Zijn die dan niet speciaal gecoat oid?quote:Op woensdag 22 december 2010 16:17 schreef Rave_NL het volgende:
Dat was als ik het goed begrepen heb het hele probleem, de handbeschermers konder er niet vanaf waardoor het daar niet drooggewreven kon worden etc.quote:Op woensdag 22 december 2010 19:11 schreef thesystem het volgende:
[..]
Zijn die dan niet speciaal gecoat oid?
Want als de handbeschermers roesten dan roest de hele loopgroep namelijk! Die is vervaardigd uit 1 stuk staal
Is die ook een beetje stevig? Is geen free float toch maar met klemmen om je loopmoer toch?quote:Op woensdag 22 december 2010 22:15 schreef Sine_Pari het volgende:
Ik zou niet meer zonder rail willen.
M16A5 word gewoon een A4 met een andere kolf ala wat wij nu hebben gedaan.quote:Op woensdag 22 december 2010 23:48 schreef thesystem het volgende:
[..]
Is die ook een beetje stevig? Is geen free float toch maar met klemmen om je loopmoer toch?
Wat ik laatst heb gelezen in de VS is dat ze nog wel een paar jaren doorgaan met de M4 en M16.
Hoorde zelfs al geruchten over een M16A5.....
Dan wordt deze "rotzooi" toch mooi door een Nederlands bedrijf gemaakt! Naar specificaties van Colt.quote:Op woensdag 22 december 2010 21:02 schreef Sine_Pari het volgende:
Zal wel weer aan de Nederlandse zuinigheid hebben gelegen, lekker de goedkoopste rotzooi kopen.
quote:Op woensdag 22 december 2010 16:17 schreef Rave_NL het volgende:
Alu roest nietquote:Het motto van Brandt Fijnmechanische Industrie is Visie op precisie en dat is treffend gekozen,
zeker bij de opdracht die het Almeerse bedrijf binnenhaalde: het maken uit één aluminiumsmeedstuk van de nieuwe kast voor de Colt-geweren van de krijgsmacht.
Dat is in de USA al helemaal zoquote:Op woensdag 22 december 2010 22:09 schreef thesystem het volgende:
Daarom ben ik een groot voorstander van het amerikaanse wapen....
@ Sine,
Hoe bevalt jullie eigenlijk die KAC rail? had er eentje willen kopen in florida...maar het risico was me te groot
ben ik volgens mij wel een paar keer tegen gekomen op MP.netquote:Op vrijdag 24 december 2010 11:34 schreef Eraser127 het volgende:
Misschien een klein uitstapje, maar zag op KAF (Kandahar AirField) een aantal personen met een wapen wat leek op een M4, maar met een nog kortere loop. Het zag er iig een beetje apart uit. Iemand een idee?
Colt Commando waarschijnlijk. (CQBR)quote:Op vrijdag 24 december 2010 11:34 schreef Eraser127 het volgende:
Misschien een klein uitstapje, maar zag op KAF (Kandahar AirField) een aantal personen met een wapen wat leek op een M4, maar met een nog kortere loop. Het zag er iig een beetje apart uit. Iemand een idee?
Hey, dat is em:quote:Op vrijdag 24 december 2010 12:00 schreef gerco94 het volgende:
-edit-
waarschijnlijk is het een M4 cqb compact geweest.
Zijn er dan nog steeds twee wapensystemen? De M4CQBR en de Commando?quote:Op vrijdag 24 december 2010 12:14 schreef Andyy het volgende:
Colt Commando is iets anders dan de CQBR
Krijg nou watquote:
En dan PEW PEW erbij schreeuwen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 12:19 schreef Andyy het volgende:
[..]
Nee, je wilt geen gele balletjes schieten in Afghanistan
CQBR was net als de SPR een upper receiver die ze in de SOPMOD wouden plaatsen, maar het zijn 2 aparte wapens geworden, ik weet niet of ze de Colt commando moest vervangenquote:Op vrijdag 24 december 2010 12:17 schreef Karrs het volgende:
[..]
Zijn er dan nog steeds twee wapensystemen? De M4CQBR en de Commando?
Ik meende dat de M4CQBR de Commando had vervangen - omdat het vrijwel hetzelfde wapen is.
Hij is al geraakt door een airsofter!quote:Op vrijdag 24 december 2010 12:21 schreef Vronsky het volgende:
Overigens: Volgens mij heet dat ding dus gewoon de Mk 18 Mod 0.
[ afbeelding ]
Wat, is er een airsofter tegen 'm aangelopen?quote:Op vrijdag 24 december 2010 12:28 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Hij is al geraakt door een airsofter!
Nope, op zn zwakke plek, zn oor!quote:Op vrijdag 24 december 2010 12:36 schreef Karrs het volgende:
[..]
Wat, is er een airsofter tegen 'm aangelopen?
(Dat is wel effectiever dan die mallotige balletjes)
Ik moest lachen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 12:28 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Hij is al geraakt door een airsofter!
Zolang tie voldoet aan de 30/60 regelquote:
En voor de wapenfreaks onder on...![]()
Ik ben van plan zelf nog eens zo'n upper te bouwen haha![]()
Jazeker wel :quote:
Eens, maar als je je kolf vastzet zodat het wapen korter is dan 60 cm dan is tie conform punt 2.7.2 nog steeds ongewenstquote:Kolf moet worden vast gezet en de loop moet minimaal 30 cm zijn.
Klopt, maar dan liever een iets langere loop en een normale birdcage of miculek comp erop.quote:Als de vlamdemper namelijk wordt versmeed met de loop kan die net 30 cm zijn....
Deze loop is namelijk 10.5 Inch, en 11.5 inch is....je raad het al? net geen 30 cm.
Wat langere vlamdemper erop en klaar.
Ik denk dat de 1e wijziging in de munitie ligt. Een vervanging van de 5,56x45 voor een iets pittiger kaliber hierzo .quote:Op woensdag 22 december 2010 22:17 schreef Vronsky het volgende:
Waarmee denk jij dat de M4 op den duur mee gaat worden vervangen?
Maar dat snap ik dus niet, ze zijn gemaakt van aluminium. Dus roesten (als in zoals ijzer roest met gaten dwars erdoor heen en roest wat je eraf kunt schrapen) kan niet.quote:Op zaterdag 25 december 2010 17:20 schreef thesystem het volgende:
Heel leuk dat een nederlands bedrijf de uppers maakt, maar ze roesten!
Ingeschoven mag ook hoorquote:De kolf idd vast zetten op uitgeschuifde stand en de loop op 30cm icm met vlamdemper en het wapen mag
Ik denk voornamelijk ivm het kaliber (7,62x51 of .308) in tegenstelling tot de 5,56x45 of .223 uit een M16/AR15.quote:Op zaterdag 25 december 2010 17:55 schreef Sloggi het volgende:
Waarom zou je een M14 willen gebruiken?
Zou jij dit niet willen gebruiken!?quote:Op zaterdag 25 december 2010 17:55 schreef Sloggi het volgende:
Om dezelfde reden dat ik min of meer al verwacht had de FAL in NL infanteriepelotons terug te zien. Grotere vuurkracht dan de standaard buks.quote:Op zaterdag 25 december 2010 17:55 schreef Sloggi het volgende:
Maar ook grotere terugslag, munitie die meer ruimte en gewicht opeist, en totaal niet in lijn met de rest van NATO tegenwoordig. 7,62 zal nooit meer het standaard infantrie-kaliber worden.quote:Op zondag 26 december 2010 12:48 schreef Karrs het volgende:
[..]
Om dezelfde reden dat ik min of meer al verwacht had de FAL in NL infanteriepelotons terug te zien. Grotere vuurkracht dan de standaard buks.
Hoe kom je daarbij?quote:Op zondag 26 december 2010 11:37 schreef Vronsky het volgende:
Ik dacht dat je hier in NL geen geweren mocht bezitten?
Larie. 7,62x51mm is nog steeds een standaard infanterie-kaliber binnen de NAVO en met de ervaringen van Afghanistan en Irak is het niet ondenkbaar dat infanteristen met een mix van wapens in kaliber 5,56x45mm NATO en 7,62x51mm NATO worden uitgerust. Bovendien is het een (het) standaardkaliber voor MAGs en boordwapens.quote:Op zondag 26 december 2010 12:50 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Maar ook grotere terugslag, munitie die meer ruimte en gewicht opeist, en totaal niet in lijn met de rest van NATO tegenwoordig. 7,62 zal nooit meer het standaard infantrie-kaliber worden.
Die dingen zijn in Nederland alleen erg lastig te krijgen. Zelfs de standaard M14/M1A al.quote:Op zondag 26 december 2010 11:20 schreef thesystem het volgende:
Klopt, zelfde wapen alleen heeft de EBR een kast/kolf/ombouwsel van Sage industries.
Die mag wel in mijn kluis komen hoor!
Die vooral ontwikkeld zijn voor specialistische eenheden. Ik zie ze echt niet op een grote schaal terugkomen.quote:Op zondag 26 december 2010 13:00 schreef Karrs het volgende:
[..]
Larie. 7,62x51mm is nog steeds een standaard infanterie-kaliber binnen de NAVO en met de ervaringen van Afghanistan en Irak is het niet ondenkbaar dat infanteristen met een mix van wapens in kaliber 5,56x45mm NATO en 7,62x51mm NATO worden uitgerust. Bovendien is het een (het) standaardkaliber voor MAGs en boordwapens.
Nee, dat kaliber blijft nog wel even. Kijk maar naar de SCAR-H en HK417; brandnieuwe wapens in 7,62x51mm.
Die hebben we ook al vaak gehoord de laatste 20 jaar. Maar hoewel de ontwikkelaars altijd beweren dat hun nieuwe kaliber in alle opzichten beter is dan de .223, lukt het ze kennelijk niet om krijgsmachten te overtuigen dat al hun infanteristen erop over moeten stappen.quote:Wat ik eerder zie gebeuren, is dat er een nieuw kaliber standaard wordt, 6,8mm bijvoorbeeld.
Klopt, niet gemakkelijk...maar dat maakt het net leuk!quote:Op zondag 26 december 2010 13:03 schreef Karrs het volgende:
[..]
Die dingen zijn in Nederland alleen erg lastig te krijgen. Zelfs de standaard M14/M1A al.
Zijn geen verlofplichtige onderdelen volgens mij.quote:Op zondag 26 december 2010 13:26 schreef Sloggi het volgende:
Mag je dat soort dingen zomaar meenemen?
Dat zal moeten blijken. De M14 wordt in vrij grote hoeveelheden weer gebruikt door de Amerikanen omdat hij beter door lichte dekking komt, zoals hout en dunne muren.quote:Op zondag 26 december 2010 13:05 schreef Boekenwurm het volgende:
Die vooral ontwikkeld zijn voor specialistische eenheden. Ik zie ze echt niet op een grote schaal terugkomen.
Tja, je weet het niet. De 5,56x45mm werd ook pas in de jaren 80 een standaard NAVO-kaliber, toen de Amerikanen 'm al vijftien jaar gebruikten. Dat was aan de hand van de lessons learned in o.a. Vietnam, vandaar ook dat ik zeg dat ik er nu niet raar van zou opkijken. De lessons learned van Iraq en Afghanistan zouden er best voor kunnen zorgen dat er actief naar een ander kaliber gaat worden gekeken, zoals de 6,8x43mm.quote:Die hebben we ook al vaak gehoord de laatste 20 jaar. Maar hoewel de ontwikkelaars altijd beweren dat hun nieuwe kaliber in alle opzichten beter is dan de .223, lukt het ze kennelijk niet om krijgsmachten te overtuigen dat al hun infanteristen erop over moeten stappen.
Absoluut - maar vooral duur.quote:Op zondag 26 december 2010 13:19 schreef thesystem het volgende:
[..]
Klopt, niet gemakkelijk...maar dat maakt het net leuk!
Volgens mij niet de FAL, maar de MAG die weer terugkomt / nog steeds in gebruik is.quote:Op zondag 26 december 2010 12:48 schreef Karrs het volgende:
[..]
Om dezelfde reden dat ik min of meer al verwacht had de FAL in NL infanteriepelotons terug te zien. Grotere vuurkracht dan de standaard buks.
Maar de FAL komt niet meer terug toch ? Dan denk ik meer aan een AR-10 achtig platform voor de .308 stopping power ?quote:Op zondag 26 december 2010 19:59 schreef Rave_NL het volgende:
Mag is nooit weggeweest.
Maar feit blijft wel dat 5.56 niet het stopping-effect geeft als eigenlijk gewenst is.
Bij de laatste denk ik aan geweren voor snipers of schutters lange afstand.quote:Op zondag 26 december 2010 23:45 schreef o0SmOkE0o het volgende:
[..]
Maar de FAL komt niet meer terug toch ? Dan denk ik meer aan een AR-10 achtig platform voor de .308 stopping power ?
Ik zou zeggen dat dit de M1 Carabine is, De M1 , fantastisch geweer, repeterend bijna nooit haperend.quote:Op zaterdag 25 december 2010 19:40 schreef Sloggi het volgende:
Ik had dit in gedachten:
[ afbeelding ]
Die hebben ze toch al maar dan in .338 (Accuracy International ) ? Of een wapen in .308 voor wat meer algemeen gebruik (DMR)quote:Op zondag 26 december 2010 23:49 schreef Karrs het volgende:
[..]
Bij de laatste denk ik aan geweren voor snipers of schutters lange afstand.
Aha,quote:Ik zou niet weten waarom de FAL, die nog genoeg voorradig is, niet opnieuw in de bewapening zou worden opgenomen.
Nopez, dat is een M14quote:Op zondag 26 december 2010 23:57 schreef Clan het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat dit de M1 Carabine is, De M1 , fantastisch geweer, repeterend bijna nooit haperend.
Dat, of koop de HK417 iets grootschaliger aan en gebruik hem als DMR.quote:Op zondag 26 december 2010 23:49 schreef Karrs het volgende:
[..]
Bij de laatste denk ik aan geweren voor snipers of schutters lange afstand.
Ik zou niet weten waarom de FAL, die nog genoeg voorradig is, niet opnieuw in de bewapening zou worden opgenomen. Misschien moeten ze een upgrade krijgen voor wat handige spulletjes erop en eraan maar voor de rest... ze zijn er, gebruik ze dan ook.
Heel die reeks van tweede wereldoorlog geweren zijn goed, je moet alleen een beetje kennis hebben van het laden. De Garand en de Carabine hadden wij tijdens de dienstplicht, tijdens de AMO in '62 droegen we de M1 carabine.quote:Op zondag 26 december 2010 23:59 schreef o0SmOkE0o het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Nopez, dat is een M14
[ afbeelding ]
Dit is een M1
Ik heb best veel M1's en M14's gezien toen ik nog lid was van een schietverenigingquote:Op zondag 26 december 2010 13:03 schreef Karrs het volgende:
[..]
Die dingen zijn in Nederland alleen erg lastig te krijgen. Zelfs de standaard M14/M1A al.
Klopt, M1's zijn er volgens mij in overvloed (misschien ook omdat deze in NL zelf ook in gebruik zijn geweest) in alle soorten merken (heb ze zelfs van IBM gezien)quote:Op maandag 27 december 2010 16:58 schreef Andyy het volgende:
[..]
Ik heb best veel M1's en M14's gezien toen ik nog lid was van een schietvereniging
M14 is geen Mini 14 (of eigenlijk AC-556)quote:Op maandag 27 december 2010 17:20 schreef Boekenwurm het volgende:
M14 zie ik ook niet vaak, zeker niet zo vaak als de mini-14.
Dat weet ik, maar veel mensen verwarren ze.quote:Op maandag 27 december 2010 17:36 schreef o0SmOkE0o het volgende:
[..]
M14 is geen Mini 14 (of eigenlijk AC-556)
M14 = WWII meer richting Vietnam dan.
Mini 14 = The A-Team
Sorry voor de offtopic hahahaquote:Op maandag 27 december 2010 17:17 schreef o0SmOkE0o het volgende:
[..]
Klopt, M1's zijn er volgens mij in overvloed (misschien ook omdat deze in NL zelf ook in gebruik zijn geweest) in alle soorten merken (heb ze zelfs van IBM gezien)
De M14 zie ik wat sporadischer langskomen en zijn ook een heel stuk prijziger (¤1200,- + voor een goede gebruikte). Maar ik vermoed dat voor die prijs je ook een stuk kwaliteit terugkrijgt.
Als goed alternatief is een chinese kloon van de M14 ook mogelijk -> Norinco M305
Net als als we al eens eerder hadden, moet je in het vervolg even wat duidelijker zijn. Want ondanks dat we de discussie al eens hadden wat betreft M1A was het nu weer gokken over welk type je het had.quote:Op maandag 27 december 2010 19:22 schreef thesystem het volgende:
[..]
Sorry voor de offtopic hahaha
De m1 (zoals de meeste hem hier op het forum kennen..) de garand bedoel ik niet met M1.
De Civiele variant van de M14 is de M1A, zo wordt deze in Amerika verkocht.
Even mezelf gequotequote:Op zondag 26 december 2010 13:33 schreef thesystem het volgende:
Goed sparen he
Ik ben wel al een maar M1a's tegen gekomen... dus opzich moet te doen zijn.
Alleen die EBR kit...kleine uitdging
M1 Carbines zie ik regelmatig, M1 Garands ook. M1 Thompsons heb ik maar een paar keer gezien, maar misschien waren dat M1928's.quote:Op maandag 27 december 2010 17:17 schreef o0SmOkE0o het volgende:
[..]
Klopt, M1's zijn er volgens mij in overvloed (misschien ook omdat deze in NL zelf ook in gebruik zijn geweest) in alle soorten merken (heb ze zelfs van IBM gezien)
Ja en dan heb je het ook nog eens over de civile verianten van de 416 en 417. En je vergeet even dat die grap defensie heel wat meer zou kosten dan de nu gedane aanpassingen. Plus dat bij de looplengte van de door de regulaire troepen gebruikt wapen ook geen noodzaak is voor een wapen als de 416. Jou post is dus maar weer eens een duidelijk voorbeeld van de klok en de klepel en de kip zonder kop.quote:Op woensdag 12 januari 2011 14:44 schreef Leopaard het volgende:
Defensie had voor dat geld van de aanpassingen meteen moeten kiezen voor de Heckler&Koch MR223 (5,56mm versie) en de MR308 (7.62mm versie). Dit wapen is een AR-15 achtig wapen, maar sterk verbeterd op het punt van betrouwbaarheid. De gasbuis is gedeeltelijk verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een zuiger systeem. Dit heeft het voordeel dat het wapen onder alle omstandigheden fatsoendelijk blijft functioneren, zoals bijvoorbeeld in een omgeving met veel water. 1 maal de loop even leegschudden is voldoende om het wapen direct af te vuren.
edit: deze discussie is al eens gevoerd, excuses hiervoor
De loop is niet van alluminium toch?quote:Op zaterdag 25 december 2010 17:26 schreef o0SmOkE0o het volgende:
[..]
Maar dat snap ik dus niet, ze zijn gemaakt van aluminium. Dus roesten (als in zoals ijzer roest met gaten dwars erdoor heen en roest wat je eraf kunt schrapen) kan niet.
Ze oxideren, maar dat lijkt me ook stug omdat het materiaal op een of andere manier gecoat is. En al zouden ze oxideren, dan zien ze er bij slecht onderhoud uit als een stel slecht behandelde lichtmetalen velgen (dus zo'n witte zweem eroverheen). Maar functioneren doen ze nog wel
En daar gaat het om toch ?
Ja maar de aanpassingen die gemaakt zijn waren in eerste instantie omdat een Tier 1 eenheid hierom vroeg. Bij het verkorte word namelijk ook de gasbuis verkort met alle gevolgen van dien. Maar bij de uitvoering zo als die ondermeer door de regulaire troepen van de Landmacht word gebruikt is het aan passen/veranderen van de gasbuis naar een stangen principe dus niet nodig. Het KCT en de MARSOF hebben/krijgen de 416 en 417 wel omdat zij ivm hun taken deze wel nodig hebben.quote:Op woensdag 12 januari 2011 18:02 schreef Vortix het volgende:
Er zijn toch wel verschillende lengtes verkrijgbaar? In elk geval wel bij de 417. Maar ik ben het met je eens dat vervanging van alle Diemaco's met 416/417s veel duurder en in de meeste gevallen ook redelijk nutteloos zou zijn.
Voor SOF eenheden zou het ideaal zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |