In het usericonoverzicht kan dat niet i.v.m. resizen naar 60x60quote:Op vrijdag 27 februari 2009 15:36 schreef automatic_ het volgende:
Ik zal pimmetje eens aanpassen in OP, want die wijst niet naar mijn profiel
Oh, vandaar dat het niet luktequote:Op vrijdag 27 februari 2009 15:38 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
In het usericonoverzicht kan dat niet i.v.m. resizen naar 60x60
ik ook niet!quote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:09 schreef automatic_ het volgende:
Ahhh! Ik heb die niet (en krijg ze niet)
Waarom doe je dat dan niet?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:24 schreef _Ophelia_ het volgende:
Bij mij komen er drie van de vier überhaupt niet door vanwege ruimtegebrek, ik heb al 8 jaar een verwijzing liggen om ze eruit te laten snijden
1 is half door en de andere zit nu op m'n tandvlees te drukken. Maar volgens mij hoeven ze er niet uit omdat mijn tanden niet in de verdrukking komenquote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:22 schreef Tegan het volgende:
Mijn verstandskiezen zijn al jaren half door. Ik moet ze trekken van de tandarts, omdat ze niet verder omhoog komen door ruimtegebrek (en dat dus ooit megapijn gaat doen). Maar ik durf niet. Doe het wel als het moet (als ik onwijs veel pijn van ze heb dus).
als zoon van een tandarts kan ik je vertellen dat je dan dus dubbel last hebtquote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:22 schreef Tegan het volgende:
Mijn verstandskiezen zijn al jaren half door. Ik moet ze trekken van de tandarts, omdat ze niet verder omhoog komen door ruimtegebrek (en dat dus ooit megapijn gaat doen). Maar ik durf niet. Doe het wel als het moet (als ik onwijs veel pijn van ze heb dus).
Watje.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:45 schreef VoreG het volgende:
Ik heb ook al heel lang een verwijsbrief, maar ik voel er weinig voor om ze er uit te halen.
Jij bent de Top 40 aan het luisteren?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:54 schreef styliste het volgende:
de balletjes van de koningin! die gaan er wel in wel in wel in wel in wel in wel in!
of nog in carnaval maar was idd net op 538quote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:54 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Jij bent de Top 40 aan het luisteren?
quote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:54 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Jij bent de Top 40 aan het luisteren?
Ik heb dat ook, maar dan met twee kiezenquote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:55 schreef Crazy-M het volgende:
zolang ze me maar verdoven mogen ze hem eruit trekken
* Crazy-M had nog een melkkies met 21 die er niet uit wou, kwam ook niks anders dus is eruit getrokken.
Moest nog worden gekeken of er ook nog een nep voor in de plaats moest komen. Maar geen last vandus hoeft er ook niks te komen
Omdat iedereen me vertelt dat het zo'n pijn doetquote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:26 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Waarom doe je dat dan niet?![]()
Ik mis ze gewoon. En ik mis ook 2 andere kiezen
Tja, je zal het wel voelen, maar ik kan iet zeggen dat ik heel veel last heb gehad.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 17:23 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Omdat iedereen me vertelt dat het zo'n pijn doet
ben blij dat carnaval voorbij isquote:Op vrijdag 27 februari 2009 16:54 schreef styliste het volgende:de balletjes van de koningin! die gaan er wel in wel in wel in wel in wel in wel in!
Maar zijn ze er bij jou dan ook uitgesneden of gewoon getrokken?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 18:17 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Tja, je zal het wel voelen, maar ik kan iet zeggen dat ik heel veel last heb gehad.
Het waren bij mij melk-kiezen en één was afgebroken, waardoor er nog een stukje in zat. Tja, daar had ik last van, maar verder niet
Ik heb twee melkkiezen laten trekkenquote:Op vrijdag 27 februari 2009 19:18 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Maar zijn ze er bij jou dan ook uitgesneden of gewoon getrokken?
Die staan op de kaart dacht ikquote:Op vrijdag 27 februari 2009 19:55 schreef toma het volgende:
Waarom staat er bij sommige mensen een sterretje achter hun naam in de OP? Is dat import?
Wat zij zegtquote:Op vrijdag 27 februari 2009 19:57 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Die staan op de kaart dacht ik
idd bestuur is wel op de hoogte van gister dus die stuur ik zo netjes een mail met mijn voornemens erin.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 19:42 schreef hetzusjevan het volgende:
Praten is de beste oplossing idd, als je het graag wil blijven doen maar als anderen commentaar hebben is het goed om eens even rond de tafel te gaan zitten en alle misverstanden de wereld uit helpen, en vooral bespreken wat mensen anders willen zien en daar samen een oplossing bij zoeken.
Hoofd liefjequote:Op vrijdag 27 februari 2009 21:14 schreef rhubarbje het volgende:
die hoor jij uit je hooft te kennen auto![]()
Okeee!quote:Op vrijdag 27 februari 2009 21:32 schreef rhubarbje het volgende:
hoezo?
met de LLLLLLLLL (uitgesproken als een kindje zo van lleeeeeeuuuuu of zo)
Haha, nee hoorquote:Op vrijdag 27 februari 2009 21:44 schreef rhubarbje het volgende:
oeh heb je een internet sugar daddy?
quote:Op vrijdag 27 februari 2009 21:49 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Haha, nee hoor
Ooo dan vond je hem heel leuk zeker Toma, vrouw onvriendelijk
o ken ik dan weer nietquote:Op vrijdag 27 februari 2009 22:09 schreef rhubarbje het volgende:
ow blegh dat is zooo niet mijn humor
heerlijk eerlijk heertje moet je kijken
nog naar maar 4 dusquote:Op vrijdag 27 februari 2009 22:22 schreef rhubarbje het volgende:
je kunt er nog 8 minuten naar kijken op nl 3
ik vind raoul echt een held bij dit was het nieuws. Maar heerlijk eerlijk heertje vind ik echt helemaal niks.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 22:09 schreef rhubarbje het volgende:
ow blegh dat is zooo niet mijn humor
heerlijk eerlijk heertje moet je kijken
ja maar ik kan die gast niet serieus nemen. Hij moet gewoon grappen gaan maken.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 23:10 schreef rhubarbje het volgende:
het is dan ook geen comedy maar een serieus programma
het gaat wat dieper
Voreg zou een gedicht naar haar PM'en.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 23:37 schreef rhubarbje het volgende:
wrom moet je een pm?
Op naar een betere kandidaat!quote:Op vrijdag 27 februari 2009 23:28 schreef automatic_ het volgende:
Mensen, ik heb nog steeds geen PM... Wat moet ik daar nu mee?
quote:Op vrijdag 27 februari 2009 23:28 schreef automatic_ het volgende:
Mensen, ik heb nog steeds geen PM... Wat moet ik daar nu mee?
Nee, nog steeds niet!quote:
Pff, het is allemaal nep. Heel mijn zaterdag verpest, want ik heb geen datequote:Op zaterdag 28 februari 2009 15:56 schreef theKiD het volgende:
[..]
Auto is gewildNu heb jij een date met auto?
![]()
Hmmz... Zal ik dan...quote:Op zaterdag 28 februari 2009 16:45 schreef automatic_ het volgende:
Pff, het is allemaal nep. Heel mijn zaterdag verpest, want ik heb geen date![]()
kom maar langsquote:Op zaterdag 28 februari 2009 16:45 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Nee, nog steeds niet!
[..]
Pff, het is allemaal nep. Heel mijn zaterdag verpest, want ik heb geen date![]()
Wat ga je koken?quote:Op zaterdag 28 februari 2009 16:54 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
kom maar langs
ik ga lekker koken en taart bakken
kom je eten?
Jaja, en dan is er geen taart en zeg je "tja, ik redde het niet, dus ben er niet aan begonnen"quote:Op zaterdag 28 februari 2009 17:03 schreef rhubarbje het volgende:
hoe laat ben je er? dan zorg ik dat ie klaar staat met een kopje thee er bij of zo
nee als je komt is er beslist appelkruimelquote:Op zaterdag 28 februari 2009 17:04 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Jaja, en dan is er geen taart en zeg je "tja, ik redde het niet, dus ben er niet aan begonnen"
Haha. Grapjas ben je ook hèquote:Op zaterdag 28 februari 2009 17:07 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
nee als je komt is er beslist appelkruimel
moet je het wel nu ff zeggen want ik ga nu boodschappen doen
anders word het m niet
Dat ging ik vanavond ook maken.quote:
Had ik t vandeweek nog over dat ik al jaar of 2 niet meer in de bios ben geweestquote:Op zaterdag 28 februari 2009 17:05 schreef automatic_ het volgende:
Ik heb eigenlijk zin om naar de bios te gaan ofzo
¤2,99 bij de Saturn?quote:Op zaterdag 28 februari 2009 17:56 schreef theKiD het volgende:
[..]
Had ik t vandeweek nog over dat ik al jaar of 2 niet meer in de bios ben geweestKijk liever filmpje thuis op de bank
Vanavond Kevin Costner, Dances with wolves
Ik heb m al een paar jaar thuis liggen. Maar heb gewoon weer eens Zin in een avondje lekker lam bankhangen. Biertje erbij, bitterballetje, peukie en helemaal niks doen als filmpie kijkenquote:
Ik schakel over op gaming vanavond en morgen denk ik ff met de mountainbike een tochtje maken (ook al heb ik storingsdienst)quote:Op zaterdag 28 februari 2009 18:48 schreef theKiD het volgende:
[..]
Ik heb m al een paar jaar thuis liggen. Maar heb gewoon weer eens Zin in een avondje lekker lam bankhangen. Biertje erbij, bitterballetje, peukie en helemaal niks doen als filmpie kijken
ik heb hem laatst gekocht bij de kassa daarquote:Op zaterdag 28 februari 2009 18:48 schreef theKiD het volgende:
[..]
Ik heb m al een paar jaar thuis liggen. Maar heb gewoon weer eens Zin in een avondje lekker lam bankhangen. Biertje erbij, bitterballetje, peukie en helemaal niks doen als filmpie kijken
Ik geloof je gewoon nietquote:
Wow! Dat is allangquote:Op zaterdag 28 februari 2009 17:56 schreef theKiD het volgende:
[..]
Had ik t vandeweek nog over dat ik al jaar of 2 niet meer in de bios ben geweestKijk liever filmpje thuis op de bank
Vanavond Kevin Costner, Dances with wolves
Nodig me een keer uitquote:Op zaterdag 28 februari 2009 20:30 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Ik geloof je gewoon niet![]()
[..]
Wow! Dat is allang
en wat is hier nieuws aan?quote:
Ja maar ik had hoop op een overwinning. En dan gaan ze alsnog met 3-0 de boot in.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 22:00 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
en wat is hier nieuws aan?
is dat zo al niet de laatste paar weken
Yup hier ookquote:Op zondag 1 maart 2009 14:15 schreef hetzusjevan het volgende:
Ik wil niet meer stom artikel samenvatten en presentatie over maken. En ik wil internet in Tilburg morgen
.
Oh how i hate sundays! Mijn kutklusjes dag, vol met kutklusjes die af moeten en constant maar werden uitgesteld, tot de zondag want dan moet het écht.
Je mag bij mij komen internettenquote:Op zondag 1 maart 2009 14:15 schreef hetzusjevan het volgende:
Ik wil niet meer stom artikel samenvatten en presentatie over maken. En ik wil internet in Tilburg morgen
.
Oh how i hate sundays! Mijn kutklusjes dag, vol met kutklusjes die af moeten en constant maar werden uitgesteld, tot de zondag want dan moet het écht.
Moet je er wel de dingen voor hebbenquote:Op zondag 1 maart 2009 15:04 schreef theKiD het volgende:
[..]
Er zijn dingen waar ik wel zin in heb ja...![]()
![]()
Wie zegt dat we vrouwen bedoelenquote:Op zondag 1 maart 2009 15:12 schreef rhubarbje het volgende:
word hier nou over vrouwen gepraat als dingen?!!
foei
Heftig ongeluk of...?quote:
Vriendin van me had het gezien.. schijnbaar wel een bekneld en bebloed slachoffer...quote:
Aah okquote:Op zondag 1 maart 2009 15:35 schreef Ace1 het volgende:
[..]
Vriendin van me had het gezien.. schijnbaar wel een bekneld en bebloed slachoffer...
Dit was trouwens afgelopen woensdag... hing een raar brandluchtje hier in het huis...oorzaak is nog steeds niet bekend... maar brandweer kwam met 3 wagens langs
[ afbeelding ]
Zozo! Hahaquote:Op zondag 1 maart 2009 15:35 schreef Ace1 het volgende:
[..]
Vriendin van me had het gezien.. schijnbaar wel een bekneld en bebloed slachoffer...
Dit was trouwens afgelopen woensdag... hing een raar brandluchtje hier in het huis...oorzaak is nog steeds niet bekend... maar brandweer kwam met 3 wagens langs
[ afbeelding ]
Gelukkig maar danquote:Op zondag 1 maart 2009 15:44 schreef Ace1 het volgende:
Ja het was een soort kortsluiting luchtje.. heel raar.. Nu is het gelukkig wegMaar heeft hier wel 2 dagen gehangen... Ze zijn met van die meters etc hierlangsgekomen... maar niks gevaarlijks was er.
Zal daar ook wel werkenquote:Op zondag 1 maart 2009 16:24 schreef hetzusjevan het volgende:
Mijn internet-via-het-stopcontact lijkt te werken dus ik ga d'r vanuit dat het in tilburg ook werkt en dan ben ik bliiiiij whoehoe.
Oja.. probleem tweequote:Op zondag 1 maart 2009 16:31 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Zal daar ook wel werken
Mits je daar een vrij stopcontact hebt...
Ik mag jou welquote:Op zondag 1 maart 2009 17:34 schreef rhubarbje het volgende:
owja en een echte tilburger zegt geen patat dus het is geen discussie
tsjek even het nummer van je SMS centrale... Moet voor abo zijn +31653131313 en voor prepaid de laatste 13 een 14... dat is meestal dat probleem!quote:Op zondag 1 maart 2009 17:34 schreef hetzusjevan het volgende:
Haha vega frikandellen.. hm, dat lijkt me ook niets. Wij hebben bamischijven, nasischijven, kaassouflées, frikandellen en kroketten. Frietjes uit de oven zijn wel heel lekker heb ik gehoord
.
Heeft iemand hier Hi van KPN? Mijn mobiel verzend ineens geen berichten meer terwijl ik vol bereik heb? :/
Ik heb geen problemen met hiquote:Op zondag 1 maart 2009 17:34 schreef hetzusjevan het volgende:
Haha vega frikandellen.. hm, dat lijkt me ook niets. Wij hebben bamischijven, nasischijven, kaassouflées, frikandellen en kroketten. Frietjes uit de oven zijn wel heel lekker heb ik gehoord
.
Heeft iemand hier Hi van KPN? Mijn mobiel verzend ineens geen berichten meer terwijl ik vol bereik heb? :/
die nieuwe frieten van Aviko (die volgens de reclame oorverdovend kraken) zijn wel goed!quote:Op zondag 1 maart 2009 17:32 schreef rhubarbje het volgende:
ik ga ook frietjes eten!
uit de oven want ik heb geen frietpan
ik ben benieuwd
en ik heb vega frikandellendat kan al helemaal niks zijn maar ja
of goed gemiktquote:Op zondag 1 maart 2009 18:15 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
http://www.brandweerspotters.nl/nieuws/41700/fotos
hard gegaan
vegetariërquote:
je moet ze wel goed lang laten bakken hoor! en zeker niet ontdooien van te voren! anders kraken ze echt niet!quote:Op zondag 1 maart 2009 18:17 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
vegetariër
en die heb ik tommy!
moet goed komen dus
ik denk dat ik niet eens ga beginnen aan de frikandellen
ik durf niet haha
Hehe. Ga een bedrijfje opzettenquote:Op zondag 1 maart 2009 18:36 schreef rhubarbje het volgende:
ik voel wel een briljant idee op komen!
dat je een thuiskapper kunt bestellen zoals friets
zo van hallo mag ik van u een thuiskapper
natuurlijk mevrouw wat zou u graag hebben?
nou knippen en verven
en uw adres mevrouw? heel erg bedankt
oke Carola is over een half uur bij u
quote:Op zondag 1 maart 2009 18:36 schreef rhubarbje het volgende:
ik voel wel een briljant idee op komen!
dat je een thuiskapper kunt bestellen zoals friets
zo van hallo mag ik van u een thuiskapper
natuurlijk mevrouw wat zou u graag hebben?
nou knippen en verven
en uw adres mevrouw? heel erg bedankt
oke Carola is over een half uur bij u
Hoe heet dat poppetje van jouw avatar?quote:
ja half uur ofzoquote:Op zondag 1 maart 2009 18:35 schreef rhubarbje het volgende:
jezus die dingen moeten er lang in! ik dacht over een paar minuutjes frietjes
quote:Op zondag 1 maart 2009 18:51 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Hoe heet dat poppetje van jouw avatar?
Dat is toch van Charley Brown?
Nu ben je nummer 4quote:
Bij één van de natuurwinkels binnenlopen en vetara bitterballen of kroketten meenemen (vriezer) die zijn zo lekkerquote:Op zondag 1 maart 2009 17:32 schreef rhubarbje het volgende:
ik ga ook frietjes eten!
uit de oven want ik heb geen frietpan
ik ben benieuwd
en ik heb vega frikandellendat kan al helemaal niks zijn maar ja
mja die wij hadden dus wel een beetje... maar goed ga toch voor de wafels!quote:Op zondag 1 maart 2009 20:08 schreef theKiD het volgende:
[..]
Zijn wel heel lekker, maar ze kraken hier helemaal niet
Ik bak die kroketten en bitterballen al jaren in een anti-aanbakpan met olie, dat gaat heel goedquote:Op zondag 1 maart 2009 20:29 schreef rhubarbje het volgende:
ja ik ken ze ze zijn heerlijk
maar ik heb geen frietpan
en die frikandellen kon je gewoon bakken
maar ik durfde het niet aan
Ik niet, maar ik heb geen zin in die vieze frietpanlucht elke keer. Me app. is best klein en buiten is geen optie op me minibalkonnetjequote:Op zondag 1 maart 2009 20:55 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
* -_Tommy_- te lui is om zijn frietpan aan te sluiten!
Dat ga ik ook eens een keer proberen. Lijkt me wel leuk om eens te doen.. alleen temperatuur is dan zo moeilijk te regelen...quote:Op zondag 1 maart 2009 21:12 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik bak die kroketten en bitterballen al jaren in een anti-aanbakpan met olie, dat gaat heel goed
Ik ben te lui om de frietpan elke keer schoon te maken en dus frituur ik zelden (gemiddeld één a twee keer per jaar)
Het vuur kan hoger en lager hoorquote:Op zondag 1 maart 2009 21:17 schreef theKiD het volgende:
[..]
Dat ga ik ook eens een keer proberen. Lijkt me wel leuk om eens te doen.. alleen temperatuur is dan zo moeilijk te regelen...
dan weten we alvast genoegquote:Op zondag 1 maart 2009 21:20 schreef theKiD het volgende:
Als binnenkort de brandweer naar groeseindstraat moet komen, is kiddow bezig geweest met frituren
alvast een brandweer bellen ?quote:
Ow, ow, ow.... Hoe heet ze? Begint dr naam met een T?quote:Op zondag 1 maart 2009 18:46 schreef hetzusjevan het volgende:
Dat heb ik nu al hoor. Voor 8 euro komt mijn kapster aan huis.. als ik meer wil dan geknipt worden geef ik dat de week van tevoren even aan zodat ze kleursel meebrengt.
Ik neem aan dat de kapster van zusje uit Nimwegen komt?quote:Op zondag 1 maart 2009 22:54 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Ow, ow, ow.... Hoe heet ze? Begint dr naam met een T?
quote:Op zondag 1 maart 2009 23:13 schreef theKiD het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de kapster van zusje uit Nimwegen komt?
ja duh dat hebben weet ik hoe veel mensenquote:Op zondag 1 maart 2009 18:46 schreef hetzusjevan het volgende:
Dat heb ik nu al hoor. Voor 8 euro komt mijn kapster aan huis.. als ik meer wil dan geknipt worden geef ik dat de week van tevoren even aan zodat ze kleursel meebrengt.
Als jij zo goed als niet hebt geslapen wel!quote:Op maandag 2 maart 2009 08:29 schreef theKiD het volgende:
Hej Vampje![]()
Ook al zo goed geslapen als ik heb gedaan?
jah,quote:Op maandag 2 maart 2009 08:48 schreef theKiD het volgende:
Moet iedereen werken ofzo? Omdat het ineens weer rustig is hier?
Dan niet dusquote:Op maandag 2 maart 2009 08:56 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Als jij zo goed als niet hebt geslapen wel!![]()
Ik ook niet meer sinds Vrijdagnachtquote:Op maandag 2 maart 2009 09:00 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
jah,
niet iedereen doet in Nachtpraktijken![]()
haha, ok danquote:
Ik ga komend weekend mn fiets echt maar weer is uitlaten op de bosgrondquote:Op maandag 2 maart 2009 09:37 schreef theKiD het volgende:
Vanmiddag denk eens een stukje motorrijden. Voor t eerst dit jaarals ie tenminste start
![]()
Niet eens....Moet je nagaan als dat wél zo is!quote:Op maandag 2 maart 2009 10:03 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Hing er een lokale extra enge onweersbui boven je huis?
tsss goed zoquote:
Ik kan niet eensch op het dak komen hierquote:
vandaar die natte postquote:
Doe maar voortaan bij onze buren ...quote:
quote:Op maandag 2 maart 2009 14:05 schreef _Ophelia_ het volgende:
Als je mijn brievenbus maar met rust laat die komt in de meterkast uit
Dat prikkeltquote:Op maandag 2 maart 2009 14:05 schreef _Ophelia_ het volgende:
Als je mijn brievenbus maar met rust laat die komt in de meterkast uit
en knettert ....quote:
op de kapotte motor ?quote:Op maandag 2 maart 2009 15:38 schreef theKiD het volgende:
Woeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Oor weer verder aan t oprekken![]()
En over half uurtje wegrijden naar me werk toe
Nee Frankensteinquote:
hiero!quote:Op maandag 2 maart 2009 17:09 schreef Tegan het volgende:
Ja, als ze zich ff melden dan kan ik een nieuwe versie maken.
Dat is inderdaad handigquote:Op maandag 2 maart 2009 17:09 schreef Tegan het volgende:
Ja, als ze zich ff melden dan kan ik een nieuwe versie maken.
Ik ookquote:
Ik ben ook alleen hoorquote:
jij doet een poging om er nog bij te horen ....quote:
valt mee, als je gewoon de buurt aangeeft sta je wel op kaart maar niet met adres.quote:
dat waren jou woordenquote:Op maandag 2 maart 2009 19:57 schreef rhubarbje het volgende:
dat snap ik ook wel, ik ben blond maar niet dom
toch vind ik het te persoonlijk
ik vind jou manier van antwoorden vaak denigrerend over komenquote:Op maandag 2 maart 2009 20:01 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
dat waren jou woordenwist nog niet welke haar kleur je had.
Maar ok, dan niet![]()
staan volgens mij meer niet op ...
ow sorry,quote:Op maandag 2 maart 2009 20:06 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ik vind jou manier van antwoorden vaak denigrerend over komen
Ik heb het verkeerd verwoord, sorryquote:Op maandag 2 maart 2009 20:05 schreef rhubarbje het volgende:
ik snap dat niet internet via stroom
(misschien ben ik dan toch dom)
nee hoorquote:Op maandag 2 maart 2009 20:12 schreef hetzusjevan het volgende:
[..]
Ik heb het verkeerd verwoord, sorry.
Modem --> internetkabel --> adapter in stopcontact die signaaltjes uitzendt ------> (op een andere locatie) adapter in stopcontact die signaaltjes ontvangt --> internetkabel --> laptop.
Ik heb dus draadloos kabelinternet. het is kabelinternet, maar het wordt draadloos verzonden tussen die adaptertjes. Ik noemde het dus "internet via het stopcontact", vanwege die adaptertjes, maar het gaat natuurlijk niet via de stroom haha. Maar het klinkt leuk.
quote:Internet via het stopcontact!
Elektriciteitsbedrijf Nuon beslist komende maand of het doorgaat met het aanbieden van internet via het stopcontact. De lopende proef zou zeer succesvol verlopen, waarmee het elektriciteitsnet voor internet een volwaardig alternatief is voor onder meer ADSL en kabel. Een uitleg over de technische achtergronden en de huidige stand van zaken.
Internet via het stopcontact heet in vaktaal ook wel Powerline Communication, of kortweg PLC. Dit is een breedbandtoepassing, waarbij data transport via de elektriciteitsleiding plaatsvindt. Met andere woorden, zowel data als stroom komen via hetzelfde netwerk thuis terecht. Daar worden ze gesplitst door een modem in de meterkast. Met deze techniek is het in principe mogelijk om via elk stopcontact in de woning over een internetverbinding te beschikken.
Hoe werkt PLC?
Het elektriciteitsnet bestaat uit drie verschillende netwerken: het hoogspanningsnet, het middenspanningsnet en het laagspanningsnet.
Het hoogspanningsnet loopt van diverse energiecentrales, waar een spanning van 110 – 380 KV wordt opgewekt, naar de verdeelstations van het elektriciteitsbedrijf. In het verdeelstation wordt de spanning teruggebracht tot 10 KV en aangesloten op het middenspanningsnet. Dit netwerk bestaat uit een ring waarop een aantal transformatoren is aangesloten die de spanning verder terugbrengt naar een voor het huishouden geschikt voltage van 230 volt. Het laatste gedeelte naar de woningen en bedrijven toe is het laagspanningsnet. Dit is - net als het hoogspanningsnet - redundant oftewel een dubbel netwerk, zodat bij een kabelbreuk de stroom niet meteen uitvalt. In de meterkast van de woningen zit een aftakking gemonteerd, om het huishouden van stroom te voorzien.
Om toegang tot internet te verkrijgen via het stroomnetwerk, maakt men op het middenspanningsnet een verbinding met de zogenaamde Backbone van internet. Een PLC unit, die is aangesloten op de transformatoren, voorziet het laagspanningsnet van de internetverbinding. Voor de internetverbinding is een netwerkkaart in je computer nodig, die je via een aparte modem aansluit op het stopcontact.
Proefprojecten in het buitenland
In verschillende landen in Europa wordt geëxperimenteerd met deze nieuwe techniek. De energiebedrijven RWE en MVV in Duitsland bieden inmiddels al internet via het stopcontact aan voor consumenten. Ook in Spanje en Zweden zijn vergevorderde plannen om PLC als product in de markt te zetten. In Engeland daarentegen is een proefproject voortijdig afgebroken, vanwege (toen nog) onoverkomelijke technische bezwaren.
In de VS is de belangenorganisatie HomePlug Powerline Alliance actief, die zich inzet voor de invoer van powerline producten. Dit is een samenwerkingsverband van een aantal bedrijven dat voor internettoegang via het elektriciteitsnet mogelijkheden ziet. Omdat de situatie in de VS anders is dan in Europa, hebben energiebedrijven er echter minder belangstelling voor. Door de grote afstanden zijn daar gemiddeld twaalf huishoudens op één transformatorhuisje aangesloten, waar dat in Europa meer dan honderd woningen zijn.
Belangrijkste aanjager voor energiebedrijven om PLC als nieuw product te onderzoeken is de concurrentie op de energiemarkt. In een vrije markt zoeken consumenten naar alternatieve leveranciers en het aanbieden van internet via het stroomnet kan de klant extra aan het energiebedrijf binden.
Digistroom in Nederland
In Nederland is energiebedrijf Nuon in september 2001 een proef gestart onder de naam Digistroom. Onderzocht wordt of Digistroom een alternatief kan zijn voor internet via de kabel en de snelle telefoonlijn (ADSL). In de Arnhemse wijk Rijkerswoerd zouden 250 huishoudens worden voorzien van internettoegang via het elektriciteitsnet.
De proef is momenteel in de afrondingsfase en de resultaten zijn volgens Nuon bemoedigend te noemen. In het begin liep het project nogal wat vertragingen op met de installatie, waardoor er vanaf november 2001 tot nu in totaal 180 huishoudens zijn aangesloten. Doel van de test was de technische haalbaarheid om internet via het elektriciteitsnetwerk aan te bieden vast te stellen.
Volgens Nuon zijn de meeste gebruikers van het proefproject enthousiast. Op de website van Digistroom kunnen ze hun ervaringen kwijt in een forum. Over het algemeen zijn de reacties van gebruikers over de verbindingssnelheid positief. Als je de verbinding vergelijkt met een gewone 56kb/s modem heb je een goede en snelle verbinding. Een gebruiker meldt downloadsnelheden van 75 tot 240 kb/s, afhankelijk van de website die hij bezoekt. Een andere gebruiker die meerdere dingen tegelijkertijd wil downloaden haalt max. 60 kb/s. Door een andere gebruiker wordt een uploadsnelheid genoemd van 38 kb/s, waarmee hij zeer tevreden is. Minder leuk vindt hij het dat de verbinding elke dag rond een uur of vijf uitvalt!
Over het algemeen wordt echter minder storing ervaren dan bij andere providers. Ook is de storingsgevoeligheid volgens een van de gebruikers afgenomen sinds de start van de test.
Mogelijkheden en bezwaren
In theorie biedt internet via het stopcontact grote mogelijkheden. Het is bijvoorbeeld een pre dat het elektriciteitsnet overal aanwezig is, in tegenstelling tot kabel en ADSL.
Ook heb je geen extra bekabeling nodig in de woning, omdat je bij elk stopcontact gebruik kunt maken van de PLC verbinding. Bovendien is het elektriciteitsnet een zeer betrouwbaar netwerk, dat weinig onderbrekingen kent. Met PLC kun je (in de toekomst) ook huishoudelijke apparaten besturen via internet.
Echter, in de huidige situatie zijn er ook wat aanmerkingen op het gebruik van PLC. Een veelgehoorde klacht is de mogelijke storing op andere huishoudelijke apparaten. Het zogenaamde hoogfrequente signaal kan uit de modems 'lekken' en daardoor storend werken op andere apparaten of radiosignalen.
Radiozendamateurs hebben hier bijvoorbeeld veel last van. De bekabeling van het elektriciteitsnet is niet ontworpen om de signalen binnen te houden, zoals een coax dat doet. Er worden daarbij zoveel ruissignalen gegenereerd, dat het ontvangen van (amateur) signalen op de kortegolf praktisch onmogelijk wordt. De Inspectie Verkeer en Waterstaat houdt er toezicht op, dat tijdens het proefproject van Nuon de Europese richtlijnen niet worden overschreden.
Om de minder goede eigenschappen van een elektriciteitsnet te compenseren maakt men bij PLC gebruik van geavanceerde modulatietechnieken, zoals OFDM (Orthogonal Frequency Division Multiplexing). In het frequentiegebied tussen de 1 en 30 MHz. wordt op deze manier data gemoduleerd op draaggolven. De OFDM techniek is oorspronkelijk ontwikkeld voor militaire toepassingen en is erg stabiel, waardoor met een laag signaalniveau toch nog grote hoeveelheden data kunnen worden getransporteerd. De modulatietechniek zorgt er voor dat het spectrum van 1 tot 30 MHz optimaal gebruikt wordt en de mogelijkheid verdwijnt om het signaal te kunnen demoduleren en reconstrueren. De versleuteling van data maakt afluisteren vrijwel onmogelijk.
Een ander bezwaar van internet via het stopcontact is de gedeelde capaciteit, waardoor lagere snelheden worden gehaald. De voorspelde snelheid van 2 Mbit/s is eerder hypothetisch, want de maximale surfsnelheid moet wel gedeeld worden door het aantal gebruikers dat op een lokaal verdeelstation zit.
Volgens een woordvoerder van NUON liggen de downloadsnelheden rond de 150 kb/s. Echter, de internetdata worden pas op het laatste moment met de elektrische stroom meegestuurd, in de zogenaamde 'last mile' tussen het transformatorhuis in de straat en de individuele woningen. Toch is de snelheid nog altijd hoger dan internet via de kabel en bijna vier keer zo hoog als ISDN, zo blijkt uit een artikel in de NRC.
Intussen worden er ook steeds snellere modems ontwikkeld. Er schijnt zelfs al een fabrikant te zijn die een modem maakt dat tien keer zo snel is als een gewoon modem.
Toekomstperspectief van PLC
Powerline Communication kan in de toekomst als breedbandconcurrent optreden van kabelaanbieders en ADSL aansluitingen. Vooralsnog wordt het 'in de markt gezet' als een alternatief voor mensen die niet op een andere manier van internet gebruik kunnen maken, bijvoorbeeld omdat ze in afgelegen gebieden wonen.
Nuon wil in april bekijken of het zinvol is de techniek verder te gaan testen. Pas als ze ervan overtuigd zijn dat het op elk elektriciteitsnet toe te passen is, zullen ze besluiten of het economisch ook haalbaar is om het aan klanten aan te bieden. Als het aangeboden gaat worden, zullen de eerste aansluitingen pas eind dit jaar volgen. Sowieso behoort niet het hele land tot het werkgebied van NUON. Alleen Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland, Friesland en Gelderland komen in aanmerking voor internet via het stopcontact. Om commerciële redenen zullen ook eerst de stedelijke gebieden in deze regio's aan de beurt komen. Overigens verwacht het energiebedrijf wel een goedkoper product aan te bieden dan bijvoorbeeld de prijs van een ADSL-abonnement.
In verband met de bescherming van de privacy van gebruikers worden er wellicht nog de nodige blokkades opgeworpen. Met de PLC techniek is het gedrag van de consument namelijk precies te volgen. Niet alleen het surfgedrag op internet, maar het gebruik van álle elektrische apparaten in huis. Adverteerders zullen graag gebruik willen maken van de statistieken die dit oplevert.
quote:Op het stroomnet staat eigenlijk maar 1 'signaal' en dat is de stroomtoevoer die op een frequentie werkt van 50Hz. De Homeplug moduleren datasignalen naar een frequentie van 2 tot 28 Megahertz, wat meer dan 40000x hoger is dan de stroom, waardoor de apparaten die aangesloten zijn op het stroomnet geen hinder ondervinden van deze netwerksignalen.
Nah, zou ik niet doen. Ik heb voor Tele2 gewerkt. Dus.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:39 schreef Crazy-M het volgende:
pfff, lap tekst Tommy
Maar ik houdt het thuis lekker draadloos
Zitten alleen te twijfelen of we thuis van KPN Internet + Bellen 2 mbit overstappen naar Tele2 Internet + Bellen
jah, is nu wel als beste getest enzo, en goedkoop, dus dan ken je het wel met ouders ....quote:Op maandag 2 maart 2009 20:48 schreef krioro het volgende:
[..]
Nah, zou ik niet doen. Ik heb voor Tele2 gewerkt. Dus.
Gewoon zeggen dat overstappen een heel gedoe isquote:Op maandag 2 maart 2009 20:49 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
jah, is nu wel als beste getest enzo, en goedkoop, dus dan ken je het wel met ouders ....
Zet jij hem in de Wiki?quote:Op maandag 2 maart 2009 20:50 schreef Tegan het volgende:
[ afbeelding ]
De kaart vergroten is me vandaag ff teveel moeite hoor. En gezien niemand verder meer reageert ga ik niet meer wachten op mensen die erop willen. Oh, was niet zo gemeen bedoelt als dat het er nu staat...
dat is het dus,quote:Op maandag 2 maart 2009 20:50 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Gewoon zeggen dat overstappen een heel gedoe is
quote:Op maandag 2 maart 2009 20:39 schreef Crazy-M het volgende:
pfff, lap tekst Tommy
Maar ik houdt het thuis lekker draadloos
Zitten alleen te twijfelen of we thuis van KPN Internet + Bellen 2 mbit overstappen naar Tele2 Internet + Bellen
Mja, heb eerst lang op school gezeten, daarna beetje gesukkeld met werk (half jaar tijd 3 werkevers) zit nu nog bij mijn laatste.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:50 schreef rhubarbje het volgende:
gezien je leeftijd en het feit dat je een vaste baan hebt
argumenten heb ik nodig !!!!quote:Op maandag 2 maart 2009 20:51 schreef styliste het volgende:
[..]
NEEEEEEEEEEE!!!!!!! GEEN TELE2!!!!!!!!!!!
Is het ook, vooral bij Tele2.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:50 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Gewoon zeggen dat overstappen een heel gedoe is
sorry maar dat is suf...quote:Op maandag 2 maart 2009 20:52 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Mja, heb eerst lang op school gezeten, daarna beetje gesukkeld met werk (half jaar tijd 3 werkevers) zit nu nog bij mijn laatste.
Aangezien ik hier nu echt vast contract heb en zekerheid heb wil ik me dus wel snel inschrijven
wat dacht je van 20 MB internet en maar 6 krijgen? 8 monteurs over de vloer hebben in 3 maanden tijd omdat internet, bellen en tv het niet doen? En er vervolgens een jaar mee zoet zijn om er vanaf te komen waar ze uiteindelijk me akkoord gaan omdat "je natuurlijk niet hoeft te betalen voor diensten die het niet doen" en vervolgens een dreigbrief krijgen dat JIJ nog moet BETALEN ook voor het opheffen van het contract...quote:Op maandag 2 maart 2009 20:52 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
argumenten heb ik nodig !!!!
Dan kan ik ze thuis omlullen
DAT WILLEN ZE JE DOEN GELOVEN JA!quote:Op maandag 2 maart 2009 20:50 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
dat is het dus,
dat is het tegenwoordig niet meer
ja daaaagquote:Op maandag 2 maart 2009 20:50 schreef Tegan het volgende:
[ afbeelding ]
De kaart vergroten is me vandaag ff teveel moeite hoor. En gezien niemand verder meer reageert ga ik niet meer wachten op mensen die erop willen. Oh, was niet zo gemeen bedoelt als dat het er nu staat...
gaat vooral om de laatste quotequote:Op maandag 2 maart 2009 20:37 schreef rhubarbje het volgende:
jeetje wat een een lap tekst haha maar ik geloof je
mja ok, speelt dus overal.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:55 schreef styliste het volgende:
[..]
wat dacht je van 20 MB internet en maar 6 krijgen? 8 monteurs over de vloer hebben in 3 maanden tijd omdat internet, bellen en tv het niet doen? En er vervolgens een jaar mee zoet zijn om er vanaf te komen waar ze uiteindelijk me akkoord gaan omdat "je natuurlijk niet hoeft te betalen voor diensten die het niet doen" en vervolgens een dreigbrief krijgen dat JIJ nog moet BETALEN ook voor het opheffen van het contract...
Jou heb ik niet verplaatst hoor! Heb alleen styliste eronder geplakt. Check de beide kaarten maarquote:Op maandag 2 maart 2009 20:58 schreef -_Tommy_- het volgende:
[..]
ja daaaag
ben ik opeens gigantisch verhuisd terwijl ik daar als eerste had aangegeven te wonen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |