abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65969494
Zelfs hij zou zeggen dat Wilders compleet losgeslagen is.

Hij heeft hier best redelijke standpunten. Lijken een beetje op die van de PvdA en het CDA nu.

Disclaimer:
Dit is geen links-rechts huilie topic
Dit is geen Wilders huilie topic
pi_65969537
Ik weet trouwens dat hij zich in andere filmpjes wat minder genuanceerd uitlaat, maar in de buurt van Wilders komt hij bij lange na niet.
pi_65969538
ok
-+-
  woensdag 11 februari 2009 @ 23:23:01 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65969729
Als ik zo naar Hans Janmaat kijk bedenk ik dat hij nu zo bij de PVDA had gekund.
The End Times are wild
pi_65969786
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:23 schreef LXIV het volgende:
Als ik zo naar Hans Janmaat kijk bedenk ik dat hij nu zo bij de PVDA had gekund.
PvdA is een handigere schrijfwijze, voorkomt verwarring met de belgische communischtische PVDA.

IK hoop niet dat Wilders standpunten over een paar jaar gemeengoed zijn.
  woensdag 11 februari 2009 @ 23:27:38 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65969894
Het is een teken van de gestage verschuiving naar rechts die gemaakt wordt. In de jaren 80 zou Wilders voor de helft wat hij gezegd heeft al aangeklaagd zijn. Nu moet het kunnen, de ideeen van Janmaat zijn naar de PVDA, de ideeen van Fortuijn naar CDA/VVD.

En dan moesten wij op school nog leren dat Janmaat de nieuwe Hitler was.
The End Times are wild
  woensdag 11 februari 2009 @ 23:27:39 #7
104871 remlof
Europees federalist
pi_65969895
Behalve de standpunten (waarmee ik het met beiden voor het grootste deel oneens ben) vind ik Wilders zich als politicus wel veel professioneler opstellen dan Fortuyn. Misschien komt dit door z'n jarenlange ervaring in de VVD-fractie.

Niet-politieke dingen zeggen of doen zoals Fortuyn in dat interview met de BBC (waarbij hij de journalisten gewoon wegstuurde omdat ze de verkeerde vragen stelden) of tegen die NOS-journaliste ("blijf bij je aanrecht" ofzo) heb ik Wilders nog niet op kunnen betrappen.
  woensdag 11 februari 2009 @ 23:28:00 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65969906
Pvda
The End Times are wild
pi_65970041
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:27 schreef remlof het volgende:
Behalve de standpunten (waarmee ik het met beiden voor het grootste deel oneens ben) vind ik Wilders zich als politicus wel veel professioneler opstellen dan Fortuyn. Misschien komt dit door z'n jarenlange ervaring in de VVD-fractie.

Niet-politieke dingen zeggen of doen zoals Fortuyn in dat interview met de BBC (waarbij hij de journalisten gewoon wegstuurde omdat ze de verkeerde vragen stelden) of tegen die NOS-journaliste ("blijf bij je aanrecht" ofzo) heb ik Wilders nog niet op kunnen betrappen.
Daar heb je ook weer gelijk in.
Ik was 12 toentertijd, dus die "uitglijders" was ik allang weer vergeten. (volgens mij was het 'mens ga toch koken' )

Het verschil wat mij opvalt in deze is terwijl Wilders het heeft over ongewenste mensen en haatideologie.
Lijkt Fortuyn hier een genuanceerd standpunt in te nemen over het feit dat er bevolkinsgroepen naast elkaar leven en dat het misschien handiger is om dat probleem op te lossen voor we nog meer mensen naar Nederland halen.

Ik ben het met beide in 99% van de gevallen zeer oneens hoor, maar toch wel een subtiel verschil.
pi_65970228
quote:

Juist die labiele dingen van Fortuyn maakten hem ook wel meer menselijk en kwetsbaar. Wilders blijft toch een beetje een Prince of Darkness. Daardoor zal hij ook nooit zo populair worden als Fortuyn.

Wilders zegt wel dat hij voor "de gewone man" op komt, maar op de een of andere manie kon Fortuyn dat toch overtuigender brengen.
pi_65970270
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:35 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

Juist die labiele dingen van Fortuyn maakten hem ook wel meer menselijk en kwetsbaar. Wilders blijft toch een beetje een Prince of Darkness. Daardoor zal hij ook nooit zo populair worden als Fortuyn.

Wilders zegt wel dat hij voor "de gewone man" op komt, maar op de een of andere manie kon Fortuyn dat toch overtuigender brengen.
Toepasselijke typo.
pi_65970358
ah manie(r) ik zie het
pi_65970446
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:18 schreef IHVK het volgende:
Ik weet trouwens dat hij zich in andere filmpjes wat minder genuanceerd uitlaat, maar in de buurt van Wilders komt hij bij lange na niet.
Ik moet dan altijd aan dit filmpje denken:

Die Marcel van Dam met zijn untermensch, niet te geloven.
pi_65970571
Het voornaamste verschil tussen Fortuyn en Wilders is dat Wilders het volk naar haar mondje praat, en Fortuyn zei waar het op stond: 'slechte overheid, slechte burgers'.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_65970632
@t your service
Gave kerel was het!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  woensdag 11 februari 2009 @ 23:45:55 #16
104871 remlof
Europees federalist
pi_65970638
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:35 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

Ik zag dat interview van Fortuyn met de BBC in een hotel in Amsterdam waar ik een paar dagen was terwijl ik in het buitenland woonde. Ik schaamde me rot toen m'n vriendin vroeg "that man wants to become Prime Minister?". Daarmee had hij voor mij volkomen afgedaan.

Tuurlijk was Fortuyn met al z'n flamboyance menselijker dan Wilders, maar ik vond het gewoon een clown, iemand die ik nooit het leiderschap van dit land zou willen toevertrouwen. Wilders komt wat mij betreft veel betrouwbaarder en minder impulsief over.

Niet dat ik ooit op een van beiden heb gestemd of zou stemmen trouwens, ik zit in de D66/PvdA/GL hoek.
pi_65970661
quote:
Precies.

Overigens zou Harry van Bommel zo bij de NSDAP gekund hebben. Die positiewisselingen zijn allemaal wat moeilijk te volgen tegenwoordig.
pi_65970669
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:44 schreef Scaurus het volgende:
Het voornaamste verschil tussen Fortuyn en Wilders is dat Wilders het volk naar haar mondje praat, en Fortuyn zei waar het op stond: 'slechte overheid, slechte burgers'.
Sowieso heb ik het idee dat het bij Wilders gewoon een en al strategie is om machtig te worden. Bij Fortuyn geloof ik zeker in een soort ideologische roeping die hij had.
pi_65970771
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:45 schreef remlof het volgende:
Ik zag dat interview van Fortuyn met de BBC in een hotel in Amsterdam waar ik een paar dagen was terwijl ik in het buitenland woonde. Ik schaamde me rot toen m'n vriendin vroeg "that man wants to become Prime Minister?". Daarmee had hij voor mij volkomen afgedaan.

Tuurlijk was Fortuyn met al z'n flamboyance menselijker dan Wilders, maar ik vond het gewoon een clown, iemand die ik nooit het leiderschap van dit land zou willen toevertrouwen. Wilders komt wat mij betreft veel betrouwbaarder en minder impulsief over.

Niet dat ik ooit op een van beiden heb gestemd of zou stemmen trouwens, ik zit in de D66/PvdA/GL hoek.
Het is natuurlijk maar hoe je Fortuyn ziet. Als politicus en premier (dat is, als speler in een complex speelveld) zou hij het niet lang overleefd hebben. Als intellectueel was hij echter zeer scherp. Hij zag feilloos waar het onbehagen uit voortkwam, hoe Paars (en eigenlijk alle kabinetten in de laatste decennia) onze beschaving op de uitverkoop zette en de politiek tot kille technocratie verworden was.
pi_65970828
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:46 schreef Urquhart het volgende:
Sowieso heb ik het idee dat het bij Wilders gewoon een en al strategie is om machtig te worden. Bij Fortuyn geloof ik zeker in een soort ideologische roeping die hij had.
Fortuyn was natuurlijk ook een flamboyante man, een levensgenieter die gedreven was maar ook kon relativeren op een manier waarop alleen roomsen dat kunnen (denk aan Van Agt). Wilders is wat dat betreft meer een protestantse zeloot.
  woensdag 11 februari 2009 @ 23:53:18 #21
104871 remlof
Europees federalist
pi_65970900
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:49 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Het is natuurlijk maar hoe je Fortuyn ziet. Als politicus en premier (dat is, als speler in een complex speelveld) zou hij het niet lang overleefd hebben. Als intellectueel was hij echter zeer scherp.
Dan had hij zich niet als politicus moeten opwerpen met de ambitie zelfs om premier te worden.
quote:
Hij zag feilloos waar het onbehagen uit voortkwam, hoe Paars (en eigenlijk alle kabinetten in de laatste decennia) onze beschaving op de uitverkoop zette en de politiek tot kille technocratie verworden was.
Dat is zo'n bullshit, de "puinhopen van paars", zoveel hebben ze niet fout gedaan, iig niet meer dan al de kabinetten met christen-democraten daarvoor.
pi_65970927
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:51 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Fortuyn was natuurlijk ook een flamboyante man, een levensgenieter die gedreven was maar ook kon relativeren op een manier waarop alleen roomsen dat kunnen (denk aan Van Agt). Wilders is wat dat betreft meer een protestantse zeloot.
Daar zeg je toch juist dat Wilders ideologisch gedreven is? (waar ik het overigens volledig mee eens ben)
pi_65971029
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:53 schreef Diederik_Duck het volgende:
Daar zeg je toch juist dat Wilders ideologisch gedreven is? (waar ik het overigens volledig mee eens ben)
In zekere zin wel. Wilders heeft een abstract wereldbeeld waarin 'het Westen' recht tegenover de fascistische/nazistische/ideologische/etc. Islam staat.
pi_65971075
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:53 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wilders is gewoon een goed strateeg. Hij ziet die mogelijke aanhang, en weet feilloos op die onderbuikgevoelens in te spelen. Als je dan ook je eigen partij stabiel en ruzievrij weet te houden, dan ben je gewoon goed op weg. Maar dat maakt nog niet dat Wilders een echte grote ideoloog is, die echt een bepaalde roeping heeft. Als hij dat zegt, heb ik er toch een soort toneelstukje-gevoel bij.
pi_65971113
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:56 schreef Scaurus het volgende:

[..]

In zekere zin wel. Wilders heeft een abstract wereldbeeld waarin 'het Westen' recht tegenover de fascistische/nazistische/ideologische/etc. Islam staat.
Ook mijn indruk. Wilders laat zich veel meer leiden door ideologie dan de grote partijen.
pi_65971170
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:53 schreef remlof het volgende:
Dat is zo'n bullshit, de "puinhopen van paars", zoveel hebben ze niet fout gedaan, iig niet meer dan al de kabinetten met christen-democraten daarvoor.
Paars heeft een politiek gevoerd waarbij alleen efficiëntie en winst telden. Traditie, cultuur, beschaving werden domweg genegeerd. Dat betekende dus enorme fusies en 'reorganisaties' waarbij scholen fabrieken werden en de ouderenzorg anonimiseerde. Paars wist goed waar de centjes te halen waren: van geestelijk welzijn had ze nooit gehoord. Iets waar Lubbers zich ook schuldig aanmaakte en Balkenende in mindere mate evenzeer, dus in die zin is Paars niet de hoofdschuldige. Laten wij haar het grootste wanproduct van het sociaalliberalisme noemen.
pi_65971198
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:57 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Wilders is gewoon een goed strateeg. Hij ziet die mogelijke aanhang, en weet feilloos op die onderbuikgevoelens in te spelen. Als je dan ook je eigen partij stabiel en ruzievrij weet te houden, dan ben je gewoon goed op weg. Maar dat maakt nog niet dat Wilders een echte grote ideoloog is, die echt een bepaalde roeping heeft. Als hij dat zegt, heb ik er toch een soort toneelstukje-gevoel bij.
Als je naar Wilders' uitlatingen door de jaren heen kijkt, zie je dat hij zeer consistent is in zijn uitlatingen. Dat wijst op een sterke rol van ideologie.

Of hij inhoudelijk sterk is, is daarvoor niet zo interessant.
pi_65971303
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 00:02 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Als je naar Wilders' uitlatingen door de jaren heen kijkt, zie je dat hij zeer consistent is in zijn uitlatingen. Dat wijst op een sterke rol van ideologie.

Of hij inhoudelijk sterk is, is daarvoor niet zo interessant.
Wilders consistent?

Is dat niet de man van: Turkije niet bij de EU -> Ik heb niets tegen de Islam alleen tegen de uitwassen -> De islam is een fascistische haatideologie.

Sorry hoor, maar dat is alles behalve consistent.
pi_65971318
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 00:01 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Paars heeft een politiek gevoerd waarbij alleen efficiëntie en winst telden. Traditie, cultuur, beschaving werden domweg genegeerd. Dat betekende dus enorme fusies en 'reorganisaties' waarbij scholen fabrieken werden en de ouderenzorg anonimiseerde. Paars wist goed waar de centjes te halen waren: van geestelijk welzijn had ze nooit gehoord. Iets waar Lubbers zich ook schuldig aanmaakte en Balkenende in mindere mate evenzeer, dus in die zin is Paars niet de hoofdschuldige. Laten wij haar het grootste wanproduct van het sociaalliberalisme noemen.
Mwoah.
pi_65971330
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 00:06 schreef IHVK het volgende:

[..]

Wilders consistent?

Is dat niet de man van: Turkije niet bij de EU -> Ik heb niets tegen de Islam alleen tegen de uitwassen -> De islam is een fascistische haatideologie.

Je moet er rekening mee houden dat Wilders eigenlijk een gevangene is. Hij wordt constant bewaakt, zit in een isolement. Dan radicaliseer je snel, ga je harder vasthouden aan je opvattingen.
pi_65971359
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 00:07 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Je moet er rekening mee houden dat Wilders eigenlijk een gevangene is. Hij wordt constant bewaakt, zit in een isolement. Dan radicaliseer je snel, ga je harder vasthouden aan je opvattingen.
Dat weet ik niet.

Maar consistent is hij zeker niet geweest.
pi_65971772
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 00:06 schreef IHVK het volgende:

[..]

Wilders consistent?

De grote lijn is voortdurend geweest dat Wilders vanuit een eigen ideologie compromisloos een andere ideologie (de islam) bestrijdt. Dat is moeilijk anders dan consistent te noemen.
pi_65972211
quote:
Op zondag 2 maart 2008 13:21 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

God, ja.... een man die stond voor dialoog. Daar kom je dan nu pas achter.
  donderdag 12 februari 2009 @ 00:37:59 #34
104871 remlof
Europees federalist
pi_65972293
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 00:20 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

De grote lijn is voortdurend geweest dat Wilders vanuit een eigen ideologie compromisloos een andere ideologie (de islam) bestrijdt. Dat is moeilijk anders dan consistent te noemen.
Mjah, maar "compromisloos" werkt niet zo goed in een democratie
pi_65972370
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 00:37 schreef remlof het volgende:

[..]

Denk je? Dat hangt nogal af van de termijn waarop je resultaat wil bereiken.
pi_65972440
Nou ja, als je zijn meest bekende boek leest en zijn verschillende columns, dan zie je dat het integratieprobleem slechts een klein deel vormt van Fortuyn zijn verwijt aan de poltieke elite. En op veel punten had hij al oplossingen aangedragen, bijvoorbeeld als adviseur aan regerende partijen. Het is ook geen wonder dat hij zoveel dossierkennis kon ophoesten, aangezien hij zelf al zoveel onderzoek had gedaan. Op basis daarvan, nog relatief kleur onafhankelijk, kwam hij gewoon tot een bepaalde conclusies. En die presenteerde hij.

[ Bericht 18% gewijzigd door Picchia op 12-02-2009 02:37:05 ]
  donderdag 12 februari 2009 @ 00:55:20 #37
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_65972720
Zijn moord stinkt ook nog steeds. Het kwam bepaalde mensen wel heel goed uit.
pi_65973019
Wilders en Fortuyn vind ik lastig met elkaar te vergelijken. Op beiden heb ik overigens nooit gestemd: te populistisch.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_65973037
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 01:10 schreef cultheld het volgende:
Wilders en Fortuyn vind ik lastig met elkaar te vergelijken. Op beiden heb ik overigens nooit gestemd: te populistisch.
ja en nee.
Wat me opvalt is dat bij beide partijen er een probleem is als de grote roerganger wegvalt. Dat zagen we bij de LPF en dat is bij de PVV niet anders denk ik zo.
Leiderschaps beginsel...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65973406
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:17 schreef IHVK het volgende:
Hij heeft hier best redelijke standpunten. Lijken een beetje op die van de PvdA en het CDA nu.
Het is eerder een combinatie van D66 en de VVD, met het migratiestandpunt richting de VVD. In principe wilde hij alles decentraliseren en democratisering en daarmee vraaggericht maken. Weg met bureaucratie, voor kleinschaligheid, voor de gemeenschap en voor eigen verantwoordelijkheid met een sociale ondertoon. Managers waren voor hem de belichaming van verspilling, centralisatie en bureaucratie dus daar ergerde hij zich hoog en laag aan.

Hij verweet deze partijen echter gebrek aan daadkracht, de regenten keken namelijk lijdzaam toe en bovendien was hij tegen de uitverkoop van Nederland. Daarmee verschilt hij met de andere democraten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Picchia op 12-02-2009 03:56:23 ]
pi_65973751
quote:

[..]

Hangt een beetje samen met 'het einde van de geschiedenis'-denken dat begin jaren 90 overal in de Westerse wereld in zwang raakte, een periode waarin men leefde langs de lijnen van de negatieve vrijheid zoals Isaiah Berlin uitwerkte.
I´m back.
pi_65974919
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 01:11 schreef capricia het volgende:

[..]

ja en nee.
Wat me opvalt is dat bij beide partijen er een probleem is als de grote roerganger wegvalt. Dat zagen we bij de LPF en dat is bij de PVV niet anders denk ik zo.
Leiderschaps beginsel...
Dat geldt voor iedere partij. De D66 stelt bijvoorbeeld ook niet zo bar veel meer voor als Pechtold wegvalt.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 12 februari 2009 @ 12:30:48 #43
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_65981733
quote:
Janmaat vond negers lui, en had een probleem met Surinamers in het Nederlands Elftal. Hij wilde Nederland blank houden.

Zelfs Wilders zou zich er niet mee willen associeren.
Géén kloon van tvlxd!
pi_65981773
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 12:30 schreef Montov het volgende:

[..]

Janmaat vond negers lui, en had een probleem met Surinamers in het Nederlands Elftal. Hij wilde Nederland blank houden.

Zelfs Wilders zou zich er niet mee willen associeren.
Doe niet zo genuanceerd
  donderdag 12 februari 2009 @ 12:35:06 #45
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_65981938
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 08:38 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Dat geldt voor iedere partij. De D66 stelt bijvoorbeeld ook niet zo bar veel meer voor als Pechtold wegvalt.
D66 heeft in het kabinet gezeten toen Pechtold nog luiers droeg, en wanneer Pechtold weer in de luiers komt zal D66 nog gewoon bestaan. Er is daar, net als bij andere partijen, een goede organisatie met echte leden en diverse politici met ervaring, lokaal, landelijk en Europees.

PVV bestaat uit 2 leden: Wilders en Stichting Wilders met als enige bestuurder: Wilders. Zelfs de fractieleden van de PVV kunnen geen lid worden.
Géén kloon van tvlxd!
pi_65982241
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 12:35 schreef Montov het volgende:

[..]

D66 heeft in het kabinet gezeten toen Pechtold nog luiers droeg, en wanneer Pechtold weer in de luiers komt zal D66 nog gewoon bestaan. Er is daar, net als bij andere partijen, een goede organisatie met echte leden en diverse politici met ervaring, lokaal, landelijk en Europees.

PVV bestaat uit 2 leden: Wilders en Stichting Wilders met als enige bestuurder: Wilders. Zelfs de fractieleden van de PVV kunnen geen lid worden.
Eens.
D66 is wat dat betreft niet te vergelijken met de PVV of de LPF.
Ik vind dat beide onderling, PVV/LPF, wel degelijk overeenkomstige kenmerken hebben. Zoals een sterke leidersfiguur bijv.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 12 februari 2009 @ 12:46:06 #47
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_65982298
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_65982577
Fortuyn had toch charme, iets wat Wilders niet heeft.
En Fortuyn ging wél de discussie aan met moslims en moslimorganisaties, iets wat Wilders niet doet.
  donderdag 12 februari 2009 @ 12:59:40 #49
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_65982873
Charme of niet, dat beruchte interview waarin Fortuyn de wens uitsprak om artikel 1 van de Grondwet te schrappen, dat kon echt niet door de beugel. Art. 1 is heilig, als je daaraan gaat tornen haal je alles waar een democratie en rechtstaat voor staat onderuit.
pi_65982893
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 12:35 schreef Montov het volgende:

[..]

Ik doelde eigenlijk op een sterk politiek leider zoals nu bijvoorbeeld Pechtold. Of bijv. Marijnissen. Dat mensen tegenwoordig op mensen, en met name voormannen stemmen, en dan ook nog zonder enige vorm van voorkennis omtrent het partijprogramma (voor zover aanwezig).
pi_65982920
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 12:52 schreef nummer_zoveel het volgende:
Fortuyn had toch charme, iets wat Wilders niet heeft.
Kleine nuance, Fortuyn had nagedacht.
  donderdag 12 februari 2009 @ 13:06:13 #52
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_65983103
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 13:00 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Ik doelde eigenlijk op een sterk politiek leider zoals nu bijvoorbeeld Pechtold. Of bijv. Marijnissen. Dat mensen tegenwoordig op mensen, en met name voormannen stemmen, en dan ook nog zonder enige vorm van voorkennis omtrent het partijprogramma (voor zover aanwezig).
Marijnissen komt in de buurt, maar Pechtold is niet zo'n sterke leider, in de zin van een partij rondom 1 persoon gevormd.

Bij beginnende partijen is het bijna onontkoombaar.
Géén kloon van tvlxd!
pi_65983208
quote:

[..]

Paars heeft een politiek gevoerd waarbij alleen efficiëntie en winst telden. Traditie, cultuur, beschaving werden domweg genegeerd.
Oei daar hebben we weer een van de conservatieve stokpaardjes die totaal nergens op gebaseerd zijn. Buiten dat deze zaken beter door de maatschappij bepaald kunnen worden is het (helaas) nogal nonsens om te stellen dat deze genegeerd werden.

Vraag een een conservatief na wat traditie, cultuur en beschaving inhoudt en je krijgt een verhaal die totaal niet te onderbouwt kan worden in welke periode dan ook
quote:
Dat betekende dus enorme fusies en 'reorganisaties' waarbij scholen fabrieken werden en de ouderenzorg anonimiseerde.
Kijk hier is het eerste voorbeeld al, beweren dat Paars hier de oorzaak van is staat wel zo ver af van de werkelijkheid dat het eigenlijk gewoon grappig zou moeten zijn maar helaas trappen er elke generatie weer genoeg mensen in die onzin.
quote:
Paars wist goed waar de centjes te halen waren: van geestelijk welzijn had ze nooit gehoord. Iets waar Lubbers zich ook schuldig aanmaakte en Balkenende in mindere mate evenzeer, dus in die zin is Paars niet de hoofdschuldige. Laten wij haar het grootste wanproduct van het sociaalliberalisme noemen.
Geestelijke welzijn als een taak van de overheid zien is wel de grootste fout die je kunt maken, denken dat de overheid die waarden ook kan bewaken is ook een fout.
pi_65984033
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 13:09 schreef Chewie het volgende:
Oei daar hebben we weer een van de conservatieve stokpaardjes die totaal nergens op gebaseerd zijn. Buiten dat deze zaken beter door de maatschappij bepaald kunnen worden is het (helaas) nogal nonsens om te stellen dat deze genegeerd werden.
De maatschappij, dat zijn ook de scholen en verzorgingstehuizen. Die zijn door fusering en reorganisatie tot fabrieken verworden. En wanneer de samenleving zelf al zwak is (door bijv. scheiding en sociale verarming), dan kan slecht overheidsbeleid nog veel meer kapotmaken.
quote:
Vraag een een conservatief na wat traditie, cultuur en beschaving inhoudt en je krijgt een verhaal die totaal niet te onderbouwt kan worden in welke periode dan ook

Blijft prachtig om te zien hoe linksliberalen als jij het conservatisme elke geldigheid ontzeggen, om tegelijkertijd te laten merken dat ze niet eens de basisprincipes van deze politieke filosofie kennen, laat staan dat ze bekend zijn met de literatuur.
quote:
Geestelijke welzijn als een taak van de overheid zien is wel de grootste fout die je kunt maken, denken dat de overheid die waarden ook kan bewaken is ook een fout.
Ik zie geestelijk welzijn dan ook niet als taak van de overheid. Die visie is socialistisch: conservatieven hangen haar niet aan. Wel spelen de overheid en de rechtstaat een belangrijke rol in het in stand houden van geestelijk welzijn. Ze dienen een kader te bieden waarin de goede moraal en traditionele cultuur voort kunnen leven. De managers van Paars boden dat kader niet.
pi_65984408
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 13:32 schreef Scaurus het volgende:

[..]

De maatschappij, dat zijn ook de scholen en verzorgingstehuizen. Die zijn door fusering en reorganisatie tot fabrieken verworden. En wanneer de samenleving zelf al zwak is (door bijv. scheiding en sociale verarming), dan kan slecht overheidsbeleid nog veel meer kapotmaken.
De overheid maakt juist de samenleving zwak door deze zaken te willen regelen, de stelling dat ze deze zaken genegeerd hebben klopt dan ook niet.

[..]
quote:

Blijft prachtig om te zien hoe linksliberalen als jij het conservatisme elke geldigheid ontzeggen, om tegelijkertijd te laten merken dat ze niet eens de basisprincipes van deze politieke filosofie kennen, laat staan dat ze bekend zijn met de literatuur.
Blijkbaar snap jij het zelf niet zo heel erg goed (je bent trouwens de eerste die mij linksliberaal noemt ) aangezien jij ervan uitgaat dat de overheid bepaalde zaken in stand moet houden waarvan jij denkt dat die er altijd al waren maar als je een beetje kennis zou hebben wel zou weten dat dit nooit het geval is geweest.

Troost je maar met de gedachte dat dit een veel gemaakte fout is door conservatieven.
[..]
quote:
Ik zie geestelijk welzijn dan ook niet als taak van de overheid. Die visie is socialistisch: conservatieven hangen haar niet aan. Wel spelen de overheid en de rechtstaat een belangrijke rol in het in stand houden van geestelijk welzijn. Ze dienen een kader te bieden waarin de goede moraal en traditionele cultuur voort kunnen leven. De managers van Paars boden dat kader niet.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt

Hoe kun je in godsnaam iets in standhouden wat er nooit is geweest behalve dan blijkbaar in de hoofden van conservatieven die nogal een bijzondere kijk op de realiteit hebben?
pi_65984959
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 12:59 schreef Frollo het volgende:
Charme of niet, dat beruchte interview waarin Fortuyn de wens uitsprak om artikel 1 van de Grondwet te schrappen, dat kon echt niet door de beugel. Art. 1 is heilig, als je daaraan gaat tornen haal je alles waar een democratie en rechtstaat voor staat onderuit.
Hij had destijds wel een punt hoor. Volgens artikel 1 mag je niet discrimineren, maar een imam mag vanwege de vrijheid van godsdienst wel zeggen dat homo's varkens zijn. Dat is inderdaad meten met twee maten, en zo bedoelde Fortuyn dat ook.
  donderdag 12 februari 2009 @ 14:07:10 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_65985292
In tegenstelling tot Wilders was Fortuyn rustiger omdat hij geen onderdaan van zijn eigen paranoia was geworden
  donderdag 12 februari 2009 @ 14:25:15 #58
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_65985803
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 13:57 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Hij had destijds wel een punt hoor. Volgens artikel 1 mag je niet discrimineren, maar een imam mag vanwege de vrijheid van godsdienst wel zeggen dat homo's varkens zijn. Dat is inderdaad meten met twee maten, en zo bedoelde Fortuyn dat ook.
De grondwet beperkt het handelen van de overheid. Je kan als burger niet veroordeeld worden voor en overtreding van de grondwet. De overheid mogelijkheden geven om te discrimineren is erg gevaarlijk.

Overigens is het geen discriminatie wanneer je zegt dat homo's varkens zijn. Dat is een belediging en misschien te zien als haatzaaien.
Géén kloon van tvlxd!
pi_66009792
Fortuyn was destijds het enige beste dat er te kiezen viel. We zullen nooit weten hoe hij nu geweest zou zijn, maar als hij nu nog zou leven en zijn standpunten zouden hetzelfde geweest zijn, dan zou hij erg gay geweest zijn en mogen we blij zijn dat we Wilders hebben.

Wat ik wel prachtig vind is dat al die linksen die Fortuyn vroeger kapot hadden gedemoniseerd, nu in eens gaan zeggen dat Fortuyn best wel ok was.

En maak jullie borst maar nat, want op een dag zeggen jullie ook dat Wilders best wel ok was, als er straks weer een radicaler persoon aan de macht komt
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_66010467
Is Wilders hier al aan de macht dan? Goh...

Overigens zal ik jou voor de verandering ook eens een voorspelling doen; binnen twee jaar gaan al die rechtse popi figuren weer terug het riool in, waneer eenmaal goed duidelijk is geworden wat een enorme teringzooi rechts er in de VS van gemaakt heeft!

Maak er maar een bookmark van, Sjaan.
pi_66018668
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:18 schreef IHVK het volgende:
Ja? Ik heb nooit overwogen om op hem te stemmen maar heb het toen heel goed gevolgd, en me altijd afgevraagd waar iedereen zich zo druk over maakte, van links tot rechts. Ik heb hem altijd heel redelijk gevonden.

Hij maakte een duidelijk onderscheid tussen toestroom van buitenlanders en de allochtonen die er al zijn. Hij keerde zich juist tegen de onderklasse van allochtonen die aan het ontstaan was, en niet tegen de allochtonen. Hij had een bepaald fatsoen tegenover iedereen die in Nederland was waar Verdonk, Wilders maar ook gewoon het CDA en de VVD nog wat van kunnen leren. Hij miste ook volledig dat truttige kneuterige sinterklaasnationalisme, het enge en best gevaarlijke idee van "zo doen wij dat in Nederland" en de overheid die dat dan meent te mogen bepalen.

De racismekaart is toen gespeeld, puur uit angst voor verandering en uit schok dat iemand het waagde de ballon door te prikken van het succes van de multiculturele samenleving. Helaas is dat overgeslagen op zijn volgelingen en andere politici die er een graantje van mee wilden pikken. Die ontbeerden het elementaire fatsoen. Hij zelf niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_66019660
quote:

"Mens, leer koken". Wat fortuyn eerder al heeft opgebroken (bij oa. de PvdA) en later ook weer op zou breken zijn zn psychische problemen, en zn seksuele voorkeur. en dan bedoel ik niet zo zeer geaardheid, meer leeftijd.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_66019683
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:40 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Ja, omdat Fortuyn glashard zit te liegen.
pi_66019755
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:46 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Fortuyn wilde de politiek in.

Standpunten had hij eigenlijk niet, die zocht hij op. Waar kan je goed mee scoren?

PvdA wilde hem niet meer hebben, VVD wilde hem niet hebben. Zie daar de oorzaak van zijn afgunst richting Paars.
  vrijdag 13 februari 2009 @ 14:02:39 #65
185261 Scaurus
Memento mori
pi_66019922
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 13:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Standpunten had hij eigenlijk niet, die zocht hij op. Waar kan je goed mee scoren?
Heeft duidelijk Fortuyn's boeken niet gelezen
pi_66023727
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 23:40 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Marcel van Dam.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_66024552
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 13:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ja, omdat Fortuyn glashard zit te liegen.
En dat is een reden om te spreken over een untermensch? Heel erg eng mannetje die Van Dam.
pi_66024574
quote:

[..]

Hij heeft tientallen boeken geschreven, en honderden columns. Maar inderdaad een visie had hij niet
pi_66025490
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 16:01 schreef Urquhart het volgende:

[..]

En dat is een reden om te spreken over een untermensch? Heel erg eng mannetje die Van Dam.
Inderdaad, lager kan je niet gaan.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
  vrijdag 13 februari 2009 @ 16:58:16 #70
15967 Frollo
pi_66027018
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 16:01 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Ik ken het fragment niet (ga van het weekend wel even kijken), maar ik kan me op zich voorstellen dat als iemand echt racistisch is, dat de basis van die persoon dus zo door en door rot is dat argumenten geen zin hebben. En dan kan ik me een klein beetje voorstellen dat je uit frustratie tot schelden overgaat.

Maar nogmaals, ik moet het fragment nog zien, want ik heb het Fortuyngebeuren destijds niet zo gevolgd.
pi_66027359
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 16:58 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ik ken het fragment niet (ga van het weekend wel even kijken), maar ik kan me op zich voorstellen dat als iemand echt racistisch is, dat de basis van die persoon dus zo door en door rot is dat argumenten geen zin hebben. En dan kan ik me een klein beetje voorstellen dat je uit frustratie tot schelden overgaat.

Maar nogmaals, ik moet het fragment nog zien, want ik heb het Fortuyngebeuren destijds niet zo gevolgd.
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar je moet wel bedenken dat Fortuyn totaal niet racistisch was. Het debat ging over zijn boek De islamisering van onze cultuur waarin Fortuyn notabene tot de conclusie kwam om de dialoog (!) met de moslims aan te gaan.
Daar hoef je met Wilders al niet meer mee aan te komen. Die reactie van Van Dam is een voorbeeld van die onwennigheid met dit fenomeen in de jaren '90, maar het is gewoon erg kort door de bocht en makkelijk scoren tegenover het VARA-publiek destijds.
  vrijdag 13 februari 2009 @ 17:08:56 #72
15967 Frollo
pi_66027403
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 17:06 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar je moet wel bedenken dat Fortuyn totaal niet racistisch was. Het debat ging over zijn boek De islamisering van onze cultuur waarin Fortuyn notabene tot de conclusie kwam om de dialoog (!) met de moslims aan te gaan.
Daar hoef je met Wilders al niet meer mee aan te komen. Die reactie van Van Dam is een voorbeeld van die onwennigheid met dit fenomeen in de jaren '90, maar het is gewoon erg kort door de bocht en makkelijk scoren tegenover het VARA-publiek destijds.
Misschien heb ik een te negatief beeld van Fortuyn, dat kan. Ben ik dus in het demoniseren getrapt.
pi_66030139
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 13:32 schreef Scaurus het volgende:
Ik zie geestelijk welzijn dan ook niet als taak van de overheid. Die visie is socialistisch: conservatieven hangen haar niet aan. Wel spelen de overheid en de rechtstaat een belangrijke rol in het in stand houden van geestelijk welzijn. Ze dienen een kader te bieden waarin de goede moraal en traditionele cultuur voort kunnen leven.
Wie bepaalt de goede moraal en de deugdelijke tradities dan binnen die samenleving? Dat is wat ik altijd zo graag wil weten.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_66030162
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 17:06 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Eens... Toen zag ik het anders. Toch jammer allemaal.
  vrijdag 13 februari 2009 @ 18:52:11 #75
185261 Scaurus
Memento mori
pi_66030237
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 18:48 schreef Pappie_Culo het volgende:
Wie bepaalt de goede moraal en de deugdelijke tradities dan binnen die samenleving? Dat is wat ik altijd zo graag wil weten.
De goede moraal komt uit onze traditie voort. Denk bij traditie niet zozeer aan het standaard 'joods-christelijke traditie', maar aan habitual behaviour die door ouders op kinderen wordt overgebracht.

Traditie wordt niet bepaald. Het is een gegeven.
pi_66030339
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 18:52 schreef Scaurus het volgende:

[..]

De goede moraal komt uit onze traditie voort. Denk bij traditie niet zozeer aan het standaard 'joods-christelijke traditie', maar aan habitual behaviour die door ouders op kinderen wordt overgebracht.

Traditie wordt niet bepaald. Het is een gegeven.
Maar wanneer er binnen een samenleving meerdere culturen (los van ethniciteit) naast elkaar bestaan... Wie bepaalt dan welke morele overtuiging gevolg vindt in de wet en de rechtbank?

En welke traditie is voor wie een gegeven?
pi_66030832
quote:

[..]

Duidelijk niks gelezen.

Als iemand vanuit een realistische visie opereerde was hij het wel.
pi_66030904
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 17:08 schreef Frollo het volgende:
Misschien heb ik een te negatief beeld van Fortuyn, dat kan. Ben ik dus in het demoniseren getrapt.
Of ze in het demoniseren zijn getrapt weet ik niet, maar heel veel mensen zijn destijds ergens ingetrapt. Kritiek op de multiculturele samenleving werd voor racisme aangezien, het idee dat je daarvan criticaster zou kunnen zijn, zonder dat je racist was zat er niet in wilde er ook niet in. Ik denk dat demoniseerders zelf het ook echt meenden, mensen zien het toch zoals het willen zien en als je ineens bedreigd wordt in je zekerheden als politicus of journalist dan helpt dat ook.

Ik verbaasde me er ook over dat mensen in mijn omgeving hem als een gevaar zagen. Ik volgde het behoorlijk goed en zag hem als een rechts maar fatsoenlijk en oorspronkelijk figuur. Wat er achter hem aanliep was een stuk minder fraai dan hijzelf, maar er werd gewoon niet goed geluisterd naar wat hij nou eigenlijk zei.
pi_66031151
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 19:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Of ze in het demoniseren zijn getrapt weet ik niet, maar heel veel mensen zijn destijds ergens ingetrapt. Kritiek op de multiculturele samenleving werd voor racisme aangezien, het idee dat je daarvan criticaster zou kunnen zijn, zonder dat je racist was zat er niet in wilde er ook niet in. Ik denk dat demoniseerders zelf het ook echt meenden, mensen zien het toch zoals het willen zien en als je ineens bedreigd wordt in je zekerheden als politicus of journalist dan helpt dat ook.

Ik verbaasde me er ook over dat mensen in mijn omgeving hem als een gevaar zagen. Ik volgde het behoorlijk goed en zag hem als een rechts maar fatsoenlijk en oorspronkelijk figuur. Wat er achter hem aanliep was een stuk minder fraai dan hijzelf, maar er werd gewoon niet goed geluisterd naar wat hij nou eigenlijk zei.
Fortuyn zei de ene keer dit en de andere keer dat. De ene keer was het een soort Bolkestein, de andere keer had hij Wilders-teksten.
pi_66031666
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 19:20 schreef Dichtpiet. het volgende:
Fortuyn zei de ene keer dit en de andere keer dat. De ene keer was het een soort Bolkestein, de andere keer had hij Wilders-teksten.
Dat ben ik niet met je eens. Hij was niet te beroerd om op tenen te gaan staan, maar in wat hij voorstelde was hij heel anders. Marokkaans tuig terugsturen naar 'hun eigen land' kwam in zijn woordenboek niet voor. Waar Wilders het onderscheid maakt tussen 'wij' en 'zij' doet hij dat tussen autochtoon en allochtoon. Fortuyn maakte dat onderscheid ook, maar tussen iedereen die hier woont en iedereen die nog binnen wil komen. Dat vind ik een heel erg fundamenteel verschil.
pi_66033673
Fortuyn voelde haarfijn aan waar de problemen zaten waar mensen van wilden horen en hij wist dit op een goede manier te brengen. Ik weet zeker dat 95% van de momenten waarin hij "onorthodox" of schreeuwerig overkwam en het "uit de hand liep" hij daarbij precies heeft aangevoeld wat de impact ervan zou zijn. Hij was 3x zo intelligent en berekenend als Wilders.

Wilders mist het inzicht, de diepte en de presentatie van Fortuyn, maar hij heeft een haarfijn gevoel voor wat "scoort". Daardoor is hij steeds meer in de richting van een one issue-partij gegaan omdat hij zich met de eerste stap op een bepaalde manier verplicht heeft erin door te gaan. Tel daarbij op dat de media kwijlend staan te wachten om dingen uit het verband te rukken en hij dit heel goed weet en erop anticipeert om vervolgens te gillen dat hij verkeerd begrepen is en niet snapt waarom iedereen zich zo druk maakt.
Onlangs las ik een interview in De Pers met hem, waarin hij inhoudelijker moest worden, en het is eigenlijk heel makkelijk door te prikken wat er dan uitkomt. Er zit weinig niveau achter.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_66046109
Het was in ieder geval opmerkelijk dat een flamboyante homo het goed deed bij (extreem) conservatief en bij traditioneel links (arbeiders e.d.). Hij werd voor mij echter onherstelbaar verdacht toen hij begon te pleiten voor afschaffing van artikel 1 Gw. Hét artikel dat het de overheid verbiedt onderscheid te maken. Hij zat mis met zijn op de vrijheid van meningsuiting gebaseerde argumenten, want dat heeft alles te maken met de strafbare belediging, niets met het discriminatieverbod (iemand een vieze neger noemen is geen discriminatie maar belediging). Het was absoluut niet mijn politicus. Overdreven pedant als het hem goed ging, overdreven verbaal agressief als hij in het nauw werd gedreven (ach mens, ga toch koken).

Wilders is wat dat laatste betreft een stuk gelijkmatiger. De kalmte en het zelfvertrouwen zelve. Om maar ns een cliche te gebruiken: je kunt zeggen van Wilders wat je wil, hij staat wel ergens voor. Punt is alleen dat hij de maatschappijke problemen voortdurend vertaalt naar zijn speerpunt en vervolgens oplossingen aandraagt die voor zijn electoraat mooi klinken, maar totaal onrealistisch zijn (uit de EU stappen, allerlei verdragen opzeggen) en dus niet voor de oplossing zorgt. Integendeel zou ik zeggen.

Bovendien isoleert hij de PVV te veel van de politiek als zodanig. In zijn ijver om zich te distantieren van de 'Haagse regenten' plaatst hij de PVV in een onmogelijke positie als het gaat om eventuele coalitievorming. Een beetje zoals de SP ondanks een enorme zetelwinst toch in de oppositie werd gezet.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_66047604
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 02:06 schreef Argento het volgende:
Het was in ieder geval opmerkelijk dat een flamboyante homo het goed deed bij (extreem) conservatief en bij traditioneel links (arbeiders e.d.). Hij werd voor mij echter onherstelbaar verdacht toen hij begon te pleiten voor afschaffing van artikel 1 Gw. Hét artikel dat het de overheid verbiedt onderscheid te maken.
Dat heeft hij nooit gedaan. Hij heeft gezegd dat als art 1 Gw betekende dat hij niet zout mogen zeggen dat... dat dat artikel dan maar moest worden afgeschaft. Die uitspraak was gebaseerd op de misvatting dat het om botsende grondrechten zou gaan, maar had een heel duidelijk voorbehoud.

Dat voorbehoud was niet besteed aan de Volkskrant, die ermee aan de haal ging. Het was ook niet besteed aan het gros van het publiek, dat alleen maar geinteresseerd is in beeldvorming en niet in wat iemand nou eigenlijk gezegd heeft. Dat was een duidelijk staaltje demonisering waar menig naieveling in blijkt getrapt.
quote:
Bovendien isoleert hij de PVV te veel van de politiek als zodanig. In zijn ijver om zich te distantieren van de 'Haagse regenten' plaatst hij de PVV in een onmogelijke positie als het gaat om eventuele coalitievorming. Een beetje zoals de SP ondanks een enorme zetelwinst toch in de oppositie werd gezet.
Wilders, Verdonk en de VVD roepen aldoor "het land uit". Fortuyn was voor een generaal pardon in combinatie met een stop op nieuwkomers. Dat is veel gematigder.
pi_66049009
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 20:28 schreef Mwanatabu het volgende:
Fortuyn voelde haarfijn aan waar de problemen zaten waar mensen van wilden horen en hij wist dit op een goede manier te brengen. Ik weet zeker dat 95% van de momenten waarin hij "onorthodox" of schreeuwerig overkwam en het "uit de hand liep" hij daarbij precies heeft aangevoeld wat de impact ervan zou zijn. Hij was 3x zo intelligent en berekenend als Wilders.

Wilders mist het inzicht, de diepte en de presentatie van Fortuyn, maar hij heeft een haarfijn gevoel voor wat "scoort". Daardoor is hij steeds meer in de richting van een one issue-partij gegaan omdat hij zich met de eerste stap op een bepaalde manier verplicht heeft erin door te gaan. Tel daarbij op dat de media kwijlend staan te wachten om dingen uit het verband te rukken en hij dit heel goed weet en erop anticipeert om vervolgens te gillen dat hij verkeerd begrepen is en niet snapt waarom iedereen zich zo druk maakt.
Onlangs las ik een interview in De Pers met hem, waarin hij inhoudelijker moest worden, en het is eigenlijk heel makkelijk door te prikken wat er dan uitkomt. Er zit weinig niveau achter.
Nogmaals: Over Wilders praten jullie netzoals jullie 7 jaar geleden over Fortuyn praatten.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_66049132
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 18:49 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Eens... Toen zag ik het anders. Toch jammer allemaal.
Ook jij moet nog even wennen aan Wilders, maar op een dag zie je ook in dat Wilders gelijk heeft.
pi_66050482
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 08:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat heeft hij nooit gedaan. Hij heeft gezegd dat als art 1 Gw betekende dat hij niet zout mogen zeggen dat... dat dat artikel dan maar moest worden afgeschaft. Die uitspraak was gebaseerd op de misvatting dat het om botsende grondrechten zou gaan, maar had een heel duidelijk voorbehoud.
Waarna Leefbaar Nederland hem in de gelegenheid heeft gesteld zijn uitspraak te herzien en dat heeft hij uitdrukkelijk geweigerd. Kennelijk was afschaffing van artikel 1 Gw voor hem een optie ook nadat hij op zijn redeneerfout was gewezen. Dat maakt machtspretendenten verdacht.
quote:
Dat voorbehoud was niet besteed aan de Volkskrant, die ermee aan de haal ging. Het was ook niet besteed aan het gros van het publiek, dat alleen maar geinteresseerd is in beeldvorming en niet in wat iemand nou eigenlijk gezegd heeft. Dat was een duidelijk staaltje demonisering waar menig naieveling in blijkt getrapt.
Zoals ik al zei, Fortuyn is in de gelegenheid gesteld zijn opmerkingen te herzien. Dat heeft hij niet gedaan. Iedere machtspretendent die het afschaffen van het discriminatiepunt tot programmapunt maakt of dreigt te maken, is verdacht. Of hij nu de juiste argumenten aanvoert of niet.
quote:
Wilders, Verdonk en de VVD roepen aldoor "het land uit". Fortuyn was voor een generaal pardon in combinatie met een stop op nieuwkomers. Dat is veel gematigder.
En?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_66050541
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 10:57 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Nogmaals: Over Wilders praten jullie netzoals jullie 7 jaar geleden over Fortuyn praatten.
Komtie weer met zijn jullie.
pi_66050580
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 12:22 schreef IHVK het volgende:

[..]

Komtie weer met zijn jullie.
Hoe moet ik die lui dan aanspreken?
pi_66050624
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 12:23 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Hoe moet ik die lui dan aanspreken?
Nou gewoon de persoon die je aanspreekt aanspreken.

In tegenstelling tot 'jullie linksen'
en 'wij de werkende klassen die jarenlang heben geleden onder de linkse terreur'
etc.

Werkt veel fijner denk ik.
pi_66050643
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 11:07 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ook jij moet nog even wennen aan Wilders, maar op een dag zie je ook in dat Wilders gelijk heeft.
Ach ja, mocht hij premier worden, hebben we een premier die Groot-Brittanië niet binnen mag.
pi_66050660
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 12:26 schreef IHVK het volgende:

[..]

Nou gewoon de persoon die je aanspreekt aanspreken.

In tegenstelling tot 'jullie linksen'
en 'wij de werkende klassen die jarenlang heben geleden onder de linkse terreur'
etc.

Werkt veel fijner denk ik.
Ik spreek gewoon de hele groep aan die Fortuyn destijds verketterde en kapot demoniseerde.
pi_66050683
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 12:27 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ach ja, mocht hij premier worden, hebben we een premier die Groot-Brittanië niet binnen mag.
Als Wilders ooit aan de macht komt, is die premier allang weg, want de politieke verhoudingen gaan in engeland ook radicaal veranderen
pi_66050817
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 12:28 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ik spreek gewoon de hele groep aan die Fortuyn destijds verketterde en kapot demoniseerde.
Over welke users heb je het nou precies en welke uitspraken?
pi_66050860
Je zit gewoon te vissen om je beledigd te kunnen voelen.
pi_66050972
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 12:35 schreef IHVK het volgende:

[..]

Over welke users heb je het nou precies en welke uitspraken?

Over die lefties die Fortuyn destijds demoniseerde en verketterde en nu in eens heel genuanceerd over Fortuyn praten.
pi_66051034
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 12:41 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Over die lefties die Fortuyn destijds demoniseerde en verketterde en nu in eens heel genuanceerd over Fortuyn praten.
Wie?

Bovendien is hij dood, het is wel sneu om heel erg veel kritiek op hem te leveren.
pi_66051044
Fortuyn had ons wellicht kunnen redden. Wilders maakt het door zn nadruk op Islam te leggen wellicht alleen maar erger....
pi_66051105
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 12:44 schreef IHVK het volgende:

[..]

Bovendien is hij dood, het is wel sneu om heel erg veel kritiek op hem te leveren.
Je komt per bericht steeds hypocrieter over.
pi_66051185
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 12:46 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Je komt per bericht steeds hypocrieter over.
Nee ik voer op een hele andere niveau de discussie en ik probeer te begrijpen wat je precies bedoelt.
Maar het lukt me niet.
  zaterdag 14 februari 2009 @ 12:54:42 #100
262 Re
Kiss & Swallow
pi_66051303
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 00:37 schreef remlof het volgende:

[..]

het poldermodel als andere uiterste heeft blijkbaar ook niet gewerkt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo