quote:Op dinsdag 3 februari 2009 22:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ochjee wat een ramp is dat toch. Ontstaat er daardoor chaos? Lange rijen? Blijven de poortjes dicht? Metro's die uitvallen?
Doe dan maar een TVPquote:
De chaos voldoet niet aan de verwachting bedoel je.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 23:30 schreef Hephaistos. het volgende:
Volgens mij is er in deze reeks wel een paar keer voorspeld dat er chaos zou ontstaan in Rotterdam. Blijkt, achteraf, dus nogal uit de lucht gegrepen te zijn.
quote:Europees Parlement twijfelt aan legitimiteit OV-chipkaart
Uitgegeven: 3 februari 2009 21:58
Laatst gewijzigd: 3 februari 2009 23:54
AMSTERDAM - De SP denkt dat de Nederlandse Bank Europese regels overtreedt als het besluit de OV-chipkaart als betaalmiddel te accepteren en stelt vragen aan de Europese Commissie.
Aanleiding voor de Europese aandacht is de bankvergunning die voor het OV-chipkaartsysteem verstrekt moet worden. Het bedrijf achter de kaart, Trans Link Systems (TLS), moet door De Nederlandsche Bank worden aangemerkt als een Elektronische Geld Instelling, zodra meer dan zes miljoen euro aan geld wordt beheerd.
Rotterdam
Vorige week maakte staatssecretaris Tineke Huizinga duidelijk dat deze grens waarschijnlijk overschreden wordt nu het betaalmiddel verplicht is in de Rotterdamse metro. Inmiddels heeft TLS dat aan de Nederlandse Bank gemeld. De procedure om als Elektronische Geld Instelling te worden aangemerkt is inmiddels begonnen en zou in maart tot certificering moeten komen. Omdat de OV-chipkaart alleen in Nederland gebruikt wordt, hoeft de OV-chipkaart niet aan zwaardere Europese eisen te voldoen maar kan volstaan met door de Nederlandsche Bank opgestelde eisen.
Europese bank
Aan die mindere eisen twijfelt de Socialistische Partij en wijst op het bestaan van twee Europese richtlijnen uit 2000, die stellen dat erkenning in één Europese lidstaat meteen een vergunning voor heel Europa betekent. In dat geval gelden de zwaardere eisen. De zwaardere eisen vormen dan mogelijk een obstakel, omdat een gekraakte technologie wordt gebruikt die ook nog eens gebruik maakt van geheime versleuteling. Beide punten zijn volgens de Europese standaard niet toegestaan.
Erik Meijer
Europees Parlementslid Erik Meijer (SP) zegt dan ook problemen te voorzien en heeft dan ook de Europese Commissie gevraagd wat nu precies de status is. "Wapent Nederland zich niet beter tegen gebreken en vervalsingen, dan zal die kaart nooit worden goedgekeurd", stelt Meijer. "Ik zie het niet gebeuren dat De Nederlandse Bank dat risico neemt. Hackers kunnen de broncode van je kaart immers zó op internet vinden."
© NU.nl/Brenno de Winter
Dan krijg je dus een negatief saldo als je uitcheckt, dat je eerst weer moet aanvullen naar minimaal 20 euro positief.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:14 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als jij het zo goed weet, leg jij dan eens uit hoe mensen straks van Maastricht naar Groningen op saldo kunnen reizen.
Ja precies, zoals zo vaak in het dossier chipkaart is er gewoon totaal niet over nagedacht. Je kunt dus inderdaad vrijwel iedere dag opladen als je lang onderweg bent naar je werk bijvoorbeeld.quote:Nu kost die enkele reis al meer dan de 20 euro 'borg'. En als je terug wilt, moet je dus ook de kaart 2 keer opladen omdat er maar 30 euro op de kaart kan.
Dat het nu allemaal zo goed loopt, komt ook voornamelijk dat er zo enorm veel personeel rondloopt. Dat is op een gegeven moment natuurlijk niet meer te betalen, alle uitzendkrachten en studenten worden de laan uitgestuurd, en als je dan een probleem hebt kun je heel het station doorcrossen op zoek naar een medewerker.quote:Op woensdag 4 februari 2009 02:15 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
De chaos voldoet niet aan de verwachting bedoel je.
Het lijkt inderdaad mee te vallen, alhoewel er ook berichten zijn dat er minder reizigers zijn (en als er problemen zijn, lijken ze of te worden opgelost of mensen gaan niet met het OV; die getallen zijn dan ook wel leuk om te weten)
En waaruit blijkt dat er niet aan gedacht is om een product zoals een enkele reis Maastricht - Groningen op de kaart te zetten zodat je niet elke dag 2 keer hoeft op te laden?quote:Op woensdag 4 februari 2009 08:31 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dan krijg je dus een negatief saldo als je uitcheckt, dat je eerst weer moet aanvullen naar minimaal 20 euro positief.
[..]
Ja precies, zoals zo vaak in het dossier chipkaart is er gewoon totaal niet over nagedacht. Je kunt dus inderdaad vrijwel iedere dag opladen als je lang onderweg bent naar je werk bijvoorbeeld.
De tijd zal het leren!quote:Op woensdag 4 februari 2009 08:33 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat het nu allemaal zo goed loopt, komt ook voornamelijk dat er zo enorm veel personeel rondloopt. Dat is op een gegeven moment natuurlijk niet meer te betalen, alle uitzendkrachten en studenten worden de laan uitgestuurd, en als je dan een probleem hebt kun je heel het station doorcrossen op zoek naar een medewerker.
De berichten die ik erover vind, is dat er juist evenveel reizigers zijn. In ieder geval op de eerste donderdagquote:Op woensdag 4 februari 2009 02:15 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
De chaos voldoet niet aan de verwachting bedoel je.
Het lijkt inderdaad mee te vallen, alhoewel er ook berichten zijn dat er minder reizigers zijn (en als er problemen zijn, lijken ze of te worden opgelost of mensen gaan niet met het OV; die getallen zijn dan ook wel leuk om te weten)
Binnen 10 secondes gevonden. http://www.cs.ru.nl/F.Garcia/publications/Dismantling.Mifare.pdfquote:Op woensdag 4 februari 2009 08:51 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waar is die broncode dan zo makkelijk te vinden?
Metro zit in de spits anders nog bomvolquote:Op woensdag 4 februari 2009 02:15 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
De chaos voldoet niet aan de verwachting bedoel je.
Het lijkt inderdaad mee te vallen, alhoewel er ook berichten zijn dat er minder reizigers zijn (en als er problemen zijn, lijken ze of te worden opgelost of mensen gaan niet met het OV; die getallen zijn dan ook wel leuk om te weten)
Vertel me eens hoeveel poortjes een willekeurige uitgang heeft bij een metro en wat het aantal mensen is wat daar maximaal in 1x door heen wil. Zijn dat er echt zo veel? Want een metro is toch stukken korter dan een willekeurige trein (of niet?).quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Metro zit in de spits anders nog bomvol
Negatief saldo kan denk ik alleen op een niet anonieme kaart. Voor de wegwerpkaarten is dat geen oplossing: ze komen er nooit achter van wie die kaart is als je op bijvoorbeeld een station uitstapt waar zuilen staan.quote:Op woensdag 4 februari 2009 08:31 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dan krijg je dus een negatief saldo als je uitcheckt, dat je eerst weer moet aanvullen naar minimaal 20 euro positief.
[..]
Ja precies, zoals zo vaak in het dossier chipkaart is er gewoon totaal niet over nagedacht. Je kunt dus inderdaad vrijwel iedere dag opladen als je lang onderweg bent naar je werk bijvoorbeeld.
Maar mijn opmerking over het filmfestival en concert in het vorige topic ben je voor het gemak maar weer vergeten zeker.quote:Op woensdag 4 februari 2009 08:58 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De berichten die ik erover vind, is dat er juist evenveel reizigers zijn. In ieder geval op de eerste donderdag
Het was dus helemaal geen normale donderdag, er was een filmfestival. Dat betekent dus dat er minder is gereisd.quote:zijn er evenveel ritten gemaakt als op een ’normale’ donderdag: circa 300.000.
Ik ken de situatie in Eindhoven een beetje (als ik het goed herinner) en mensen kunnen daar inderdaad totaal niet met de roltrap overweg - ze staan massaal stil. In zo'n geval hebben 2 poortjes een grotere doorloopsnelheid dan de roltrap.quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:24 schreef wdn het volgende:
[..]
Vertel me eens hoeveel poortjes een willekeurige uitgang heeft bij een metro en wat het aantal mensen is wat daar maximaal in 1x door heen wil. Zijn dat er echt zo veel? Want een metro is toch stukken korter dan een willekeurige trein (of niet?).
Metro komt iedere paar minuten binnen en het aantal mensen dat eruit wil lijkt me dus per uur beter verdeeld dan bij de trein (daar is het ieder 1/2 uur 1 of meerdere volle intercity's tijdens de spits).
Of zie ik dat verkeerd?
Om een vergelijking te geven met station Eindhoven. Omdat en de intercity van Weert en die van Helmond tegelijk op het station aankomen op hetzelfde perron (weerszijden) staan er bij de trap naar beneden ongeveer 200 tot 300 man (die trap is een bottleneck ja). Op het moment dat het daar volstaat en je sluit achteraan aan kost het je nu al 5 minuten om onderaan de trap te komen. En men is daar serieus aan het nadenken om onderaan de trap poortjes neer te zetten omdat anders de bussers niet van de bus naar de stadskant kunnen.
Of daar problemen ontstaan weet ik niet maar het wegkrijgen van alle mensen is daar nu al een probleem.
Daar is, uiteraard, nog niet over nagedacht.quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:27 schreef wdn het volgende:
[..]
Negatief saldo kan denk ik alleen op een niet anonieme kaart. Voor de wegwerpkaarten is dat geen oplossing: ze komen er nooit achter van wie die kaart is als je op bijvoorbeeld een station uitstapt waar zuilen staan.
Hè?quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik ken de situatie in Eindhoven een beetje (als ik het goed herinner) en mensen kunnen daar inderdaad totaal niet met de roltrap overweg - ze staan massaal stil. In zo'n geval hebben 2 poortjes een grotere doorloopsnelheid dan de roltrap.
één standaard metrotrein heeft 3 stellen van ieder 2 wagons. Ieder stel:
Zitplaatsen 72
Staanplaatsen 153
In de spits staan er meer mensen dan dat er staanplaatsen zijn. Zeg 300 man, dus 900 man per metrotrein. Twee richtingen, dus 1800 man op een station.
Grote kans dat er toch iets als een dagkaart gaat komen die 30 euro gaat kosten (dan is het probleem wel opgelostquote:Op woensdag 4 februari 2009 10:31 schreef Zelva het volgende:
[..]
Daar is, uiteraard, nog niet over nagedacht.
1 opmerking: ik heb het over mensen die naar beneden gaan (de roltrap gaat altijd naar boven daarquote:Op woensdag 4 februari 2009 10:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik ken de situatie in Eindhoven een beetje (als ik het goed herinner) en mensen kunnen daar inderdaad totaal niet met de roltrap overweg - ze staan massaal stil. In zo'n geval hebben 2 poortjes een grotere doorloopsnelheid dan de roltrap.
één standaard metrotrein heeft 3 stellen van ieder 2 wagons. Ieder stel:
Zitplaatsen 72
Staanplaatsen 153
In de spits staan er meer mensen dan dat er staanplaatsen zijn. Zeg 300 man, dus 900 man per metrotrein. Twee richtingen, dus 1800 man op een station.
Een beetje station heeft voor de uitlooprichting 3 tot 6 poortjes staan. Dat is een overdaad; de meeste poortjes worden niet eens achterelkaar gebruikt omdat iedereen gewoon achter elkaar doorloopt bij 2 van de poortjes
Waar, maar op Beurs en Stadhuis stapt in de ochtendspits toch zeker het overgrote deel uit. Daarnaast stappen er ook mensen in.quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:37 schreef Zelva het volgende:
[..]
Hè?
72 + 153 = 225. 300 is wel erg gortig naar boven afgerond. Bovendien stapt natuurlijk niet iedereen op hetzelfde station in en uit. Het is geen Transport Tycoon.
Maar dan zullen de poortjes juist geen extra bottleneck vormen, aangezien de mensen heel gemoedelijk naar de poortjes toe lopen.quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:42 schreef wdn het volgende:
[..]
Grote kans dat er toch iets als een dagkaart gaat komen die 30 euro gaat kosten (dan is het probleem wel opgelost) OF dat het maximale bedrag op een dagkaart meer mag zijn dan 30 euro en het abo een limiet heeft van 30 euro omdat je met kortingen ook onder de 30 euro komt voor betaling van 1 dagkaart. Overigens is het standpunt nog steeds (sinds gisteren; nagevraagd bij de NS): geen retour en geen dagkaarten.
Ander ding: het kan ook best wel eens zo zijn dat die 30 euro maximaal op de kaart een methode was om onder het openstaande bedrag van 6m euro te blijven zodat men formeel niet bij de DNB hoefde aan te kloppen om aan alle regels te voldoen.
[..]
1 opmerking: ik heb het over mensen die naar beneden gaan (de roltrap gaat altijd naar boven daar)
En gaan die mensen ook allemaal door dezelfde uitgang? Want dat zijn er best veel ja![]()
![]()
Ik zie het hier in Eindhoven met scepsis tegemoet. De trap waar je naar beneden moet per perron is gewoon te small, te steil en dus stokt de doorvoer. Er zou aan de tegenovergestelde kant ook nog een trap moeten komen om de huidige hoeveelheid mensen sneller weg te krijgen (zoals in Amsterdam en in Utrecht bijvoorbeeld het geval is).
Ja, maar wat ik dus bedoel is dat 2 poortjes (sterker nog, zelfs 1 poortje) vlot genoeg is die mensenstroom te verwerkenquote:Op woensdag 4 februari 2009 11:03 schreef wdn het volgende:
"Gemoedelijk" is niet het eerste woord dat bij mij opkomt als ik 's-morgens de trein uitstap in Eindhoven![]()
Ik had vanmorgen eigenlijk een foto moeten maken van het perron en de mensen erop.
De 2 intercity's uit het noorden hadden op perron 1+2 de mensen eruit en die liepen dus onderdoor naar de bussen toen de 2 uit het zuiden aankwamen (waar ik ook inzat) en we moesten allemaal wachten tot er onderaan de trap eindelijk ruimte was om door te kunnen.
Je kunt eerst een kop koffie gaan drinken bij de kiosk en dan moet je nog achteraan sluiten (wat dus een aantal mensen ook doen)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |