abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 februari 2009 @ 19:54:55 #151
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65890892
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:49 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nou zoals gezegd moet de huizenmarkt dan wel ERG ver kelderen. Dan vraag ik me sowieso ook af hoe de rest van de economie er voor staat. Ook dan zit je beter in je huurwoning van een stichting
Eens, maar het blijft natuurlijk ook een gok. Als de huizenmarkt feitelijk uitgedaald is, dan gaat die daarna per definitie weer omhoog. En ook dat kan hard gaan, dus je moet dan wel op tijd ingestapt zijn. Of niet natuurlijk, dan zit je veilig maar dan win je ook niks. Wat uiteindelijk het beste is, onder de streep, weet je pas achteraf, over een jaar of 30.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_65890902
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:49 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nou zoals gezegd moet de huizenmarkt dan wel ERG ver kelderen. Dan vraag ik me sowieso ook af hoe de rest van de economie er voor staat. Ook dan zit je beter in je huurwoning van een stichting
klopt

maar het loont wel om om de zoveel tijd door te rekenen wat beide opties kosten. er kan een moment komen dat het wel de moeite waard is. voorwaarde is dan wel dat je ook in blijft wonen. gewoon een annuiteit over 30 jaar doorrekenen van hypotheek vs wonen. toegegeven, je blijft zitten met variabelen als rente, waarvan je niet echt kan inschatten wat het over 10 jaar doet, maar dan kan je iig eerlijk vergelijken.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2009 @ 19:56:47 #153
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65890964
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:54 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Eens, maar het blijft natuurlijk ook een gok. Als de huizenmarkt feitelijk uitgedaald is, dan gaat die daarna per definitie weer omhoog. En ook dat kan hard gaan, dus je moet dan wel op tijd ingestapt zijn. Of niet natuurlijk, dan zit je veilig maar dan win je ook niks. Wat uiteindelijk het beste is, onder de streep, weet je pas achteraf, over een jaar of 30.
Ik ben ook al rond de 40. Kredietverstrekkers kunnen daar natuurlijk ook wel huiverig voor gaan worden
Maar uiteraard hou ik het wel in de gaten. Voorlopig zie ik nog weinig 'verval' in de prijzen zitten.
pi_65891031
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:42 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Zo'n afbouwregeling komt er natuurlijk nooit. Mensen die nu een huis kopen en de hypotheek berekenen met inbegrip van de huidige HRA kunnen redelijkerwijs weten dat de HRA niet lang meer bestaat. De belastingbetaler heeft al lang genoeg de huizen voor de rijken betaalt, er zijn maar weinig mensen die er echt slechter op worden als de HRA per direct wordt afgeschaft, de groep die kort geleden een huis heeft gekocht en het nu al weer verkoopt.
Dat is natuurlijk bullshit van de bovenste plank: niet alleen de rijkeren hebben een eigen huis, maar ook Jan Modaal van rond de 35, die in zijn tijd gewoon een huis kon kopen. Daarnaast wordt IEDEREEN benadeeld die een huis heeft bij de afschaf van de HRA, IEDEREEN gaat erop achteruit, jong, oud, net gekocht, lange tijd geleden gekocht; allemaal moeten ze in gaan leveren.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2009 19:59:57 ]
  maandag 9 februari 2009 @ 20:26:14 #155
240066 Mr.Talisker
Care for a dram?
pi_65892112
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk bullshit van de bovenste plank:
Dat dus.

Als er geen afbouwregeling komt, dan gaat NL gewoon failliet. Enig idee hoeveel procent van de woningbezitters de boel rond krijgen zónder HRA? Ik denk dat je je rot schrikt van hoeveel mensen hierdoor in acute financiële nood zouden komen.

Die afbouwregeling komt er dus zeker weten wel, áls er al op korte termijn aan getornd gaat worden.
  maandag 9 februari 2009 @ 20:27:27 #156
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_65892149
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk bullshit van de bovenste plank: niet alleen de rijkeren hebben een eigen huis, maar ook Jan Modaal van rond de 35, die in zijn tijd gewoon een huis kon kopen. Daarnaast wordt IEDEREEN benadeeld die een huis heeft bij de afschaf van de HRA, IEDEREEN gaat erop achteruit, jong, oud, net gekocht, lange tijd geleden gekocht; allemaal moeten ze in gaan leveren.
Behalve ik, die tien jaar geleden net geen huis kon kopen, in tien jaar tijd stegen de huizenprijzen jaarlijks 5 tot 10 procent, mijn inkomen 2%.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2009 @ 20:35:55 #157
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65892465
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:26 schreef Mr.Talisker het volgende:

[..]

Dat dus.

Als er geen afbouwregeling komt, dan gaat NL gewoon failliet. Enig idee hoeveel procent van de woningbezitters de boel rond krijgen zónder HRA? Ik denk dat je je rot schrikt van hoeveel mensen hierdoor in acute financiële nood zouden komen.

Die afbouwregeling komt er dus zeker weten wel, áls er al op korte termijn aan getornd gaat worden.
Nou ja, er zijn voorbeelden van landen waar het wel rucksichloss afgeschaft werd. Daarnaast mag je je afvragen of mensen die het alleen op basis van HRA rond krijgen niet net zoveel boter op hun hoofd hebben als degene die voor 20% op krediet koopt bij wehkamp....
pi_65892498
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:26 schreef25 of 30 gaan Mr.Talisker het volgende:

[..]

Dat dus.

tuurlijk en Bos kennede zal wel de hele aftrek blijven alleen van 52% naar een vast percentage van 30% of 40% gaan
  maandag 9 februari 2009 @ 20:40:52 #159
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65892634
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:56 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik ben ook al rond de 40. Kredietverstrekkers kunnen daar natuurlijk ook wel huiverig voor gaan worden
Maar uiteraard hou ik het wel in de gaten. Voorlopig zie ik nog weinig 'verval' in de prijzen zitten.
Dat eerste viel enkele jaren geleden in elk geval wel mee, toen speelde leeftijd nauwelijks een rol. Ze kijken vooral naar inkomen en de zekerheid daarvan.

Voor de echte planning op de lange termijn ben je uiteindelijk toch zelf verantwoordelijk. In principe kun je natuurlijk altijd besluiten om te stoppen met werken en je huis te koop te zetten. In die zin heeft de bank eigenlijk nooit 100% zekerheid.
  maandag 9 februari 2009 @ 22:29:45 #160
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_65897170
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:35 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nou ja, er zijn voorbeelden van landen waar het wel rucksichloss afgeschaft werd. Daarnaast mag je je afvragen of mensen die het alleen op basis van HRA rond krijgen niet net zoveel boter op hun hoofd hebben als degene die voor 20% op krediet koopt bij wehkamp....
Wij hebben vorig jaar ons eerste huis gekocht (moet nog opgeleverd worden), en zoals het er nu naar uitziet hebben we de HRA ook nodig.

Er zit echter flinke groei in ons loon (na onze laatste loonsverhoging een paar maanden terug hadden we al zeker 20k extra hypotheek kunnen krijgen), dus waarom heb ik dan boter op mijn hoofd

Maargoed de Partij voor de Arbeid (hoe durft deze partij nog te zeggen dat ze opkomt voor jan modaal ) weet je zuurde verdiende geld wel weer uit je zakken te kloppen
  maandag 9 februari 2009 @ 22:32:03 #161
216787 vastgoedzeepbel
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_65897292
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:27 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Behalve ik, die tien jaar geleden net geen huis kon kopen, in tien jaar tijd stegen de huizenprijzen jaarlijks 5 tot 10 procent, mijn inkomen 2%.
Inderdaad de afgelopen 10 jaar zijn de prijzen met 105% gestegen. De geldgroei was de afgelopen jaren ook rond de 10% (hyperinflatie).

De centrale bankiers hebben er een zooitje van gemaakt...
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
verwachtingen woningmarkt experts
  maandag 9 februari 2009 @ 22:34:58 #162
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_65897427
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:35 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Roekeloos afschaffen kosten een huiseigenaar al gauw 3 a 4000 euro per jaar!.
Niet echt een juiste manier om de economie te stimuleren lijkt me .

Ik ben voor geleidelijke afschaffing van de HRA, maar doe dat aub in tijden van economische voorspoed en niet nu het consumenten vertrouwen al erg laag is.

Krankzinnige idioten .

Ik hoor het Balkenende en Bos nog zo zeggen "wij morrelen niet een de HRA"
Leugenaars zijn het
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2009 @ 22:44:38 #163
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65897867
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:29 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Wij hebben vorig jaar ons eerste huis gekocht (moet nog opgeleverd worden), en zoals het er nu naar uitziet hebben we de HRA ook nodig.
Tja dan ben je gewoon dom. Er wordt al 20 jaar over afschaffen van de HRA gesproken en de laatste 4 jaar als een serieus mogelijkheid. Je hypotheek rondkrijgen op voorwaarde dat de HRA niet afgeschaft wordt is dus niet slim.
quote:
Er zit echter flinke groei in ons loon (na onze laatste loonsverhoging een paar maanden terug hadden we al zeker 20k extra hypotheek kunnen krijgen), dus waarom heb ik dan boter op mijn hoofd
Omdat je je financiële situatie baseert op een subsidie regeling die al jaren lang op de helling staat. En als het spul dan gaat glijden is het iedereens schuld behalve die van jezelf?
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:34 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Roekeloos afschaffen kosten een huiseigenaar al gauw 3 a 4000 euro per jaar!.
Niet echt een juiste manier om de economie te stimuleren lijkt me .
Och, ik zie enorme belasting verlagingen aankomen.
quote:
Ik ben voor geleidelijke afschaffing van de HRA, maar doe dat aub in tijden van economische voorspoed en niet nu het consumenten vertrouwen al erg laag is.
...want?
quote:
Krankzinnige idioten .

Ik hoor het Balkenende en Bos nog zo zeggen "wij morrelen niet een de HRA"
Leugenaars zijn het
Tja, dat was voordat iemand het voor mogelijk hield dat de economie binnen een jaar in een recessie groter dan de jaren 30 terecht zou komen.
  maandag 9 februari 2009 @ 22:45:35 #164
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65897917
De PvdA heeft het gewoon heel erg verpest onder Paars. Dat was het ideale moment geweest om aan de HRA te morrelen. Maar nu is dat echt de slechtste tijd ooit.
  maandag 9 februari 2009 @ 22:55:47 #165
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_65898303
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:44 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Tja dan ben je gewoon dom. Er wordt al 20 jaar over afschaffen van de HRA gesproken en de laatste 4 jaar als een serieus mogelijkheid. Je hypotheek rondkrijgen op voorwaarde dat de HRA niet afgeschaft wordt is dus niet slim.
[..]

Omdat je je financiële situatie baseert op een subsidie regeling die al jaren lang op de helling staat. En als het spul dan gaat glijden is het iedereens schuld behalve die van jezelf?
[..]

Och, ik zie enorme belasting verlagingen aankomen.
[..]

...want?
[..]

Tja, dat was voordat iemand het voor mogelijk hield dat de economie binnen een jaar in een recessie groter dan de jaren 30 terecht zou komen.
Het frustreerd mij enorm dat je zo ongelooflijk wordt tegengewerkt in dit land als je beide netjes 40 uur in de week naar je werk gaat en je vervolgens in dit land geen "steek" voorruit kom" en alleen maar tegen gewerkt wordt. Sociaal beleid noemt men dat

Verder gaan we het volgend jaar best wel redden als de HRA wordt afschaft maar consumeren zit er dan niet meer in.

Je bent trouwens wel volstrekt naief als je denkt dat huizenbezitters volledig gecompenseerd worden als de HRA verdwijnt. Misschien dat ze voor hooguit 40% kunnen compenseren.

Nogmaals goed als de HRA uitgefasseerd wordt (net zoals huurtoeslag / zorgtoeslag) maar niet NU en niet DIRECT.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2009 @ 22:58:13 #166
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65898408
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:55 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het frustreerd mij enorm dat je zo ongelooflijk wordt tegengewerkt in dit land als je beide netjes 40 uur in de week naar je werk gaat en je vervolgens in dit land geen "steek" voorruit kom" en alleen maar tegen gewerkt wordt. Sociaal beleid noemt men dat

Verder gaan we het volgend jaar best wel redden als de HRA wordt afschaft maar consumeren zit er dan niet meer in.
sinds wanneer is consumeren 'sociaal'?
quote:
Je bent trouwens wel volstrekt naief als je denkt dat huizenbezitters volledig gecompenseerd worden als de HRA verdwijnt. Misschien dat ze voor hooguit 40% kunnen compenseren.
Ik heb nergens gezegd dat huizenbezitters volledig gecompenseerd worden. Ik mag hopen van niet zeg. Voorlopig betaalt de helft van de bevolking mee aan een belastingverlaging voor de andere helft.
quote:
Nogmaals goed als de HRA uitgefasseerd wordt (net zoals huurtoeslag / zorgtoeslag) maar niet NU en niet DIRECT.
Wat heeft zorgtoeslag met wonen te maken En wederom, waarom niet nu en direct?
  maandag 9 februari 2009 @ 22:58:15 #167
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65898409
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:29 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Maargoed de Partij voor de Arbeid (hoe durft deze partij nog te zeggen dat ze opkomt voor jan modaal ) weet je zuurde verdiende geld wel weer uit je zakken te kloppen
Als Jan Modaal ga je er zeker op vooruit bij een afschaffing van de HRA en een gelijktijdige lastenverlichting. Want door de HRA hebben wij een berg-vorming belastingstelsel, waarbij degenen in het midden het meeste betalen. Van de HRA van de rijksten (6000 euro pm), kunnen er 300 Jannen Modaal aftrekken. Wordt de HRA nu afgeschaft, en hoeven de Jannen 300 euro minder belasting te betalen, gaan zij er 100 euro op vooruit.

Het cynische is dat de top de modale mensen wijsmaakt dat de afschaffing van de HRA voor hen zeer ongunstig zou zijn. Wat het dus niet is. En zeker niet een gefaseerde afschaffing, te beginnen bovenaan.
The End Times are wild
  maandag 9 februari 2009 @ 22:59:22 #168
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_65898445
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:45 schreef Lemmeb het volgende:
De PvdA heeft het gewoon heel erg verpest onder Paars. Dat was het ideale moment geweest om aan de HRA te morrelen. Maar nu is dat echt de slechtste tijd ooit.
Dat bedoel ik, rond 2000 was het moment om de HRA geleidelijk af te schaffen perfect geweest.

Den Haag houd liever kiezers tevreden en als het vervolgens te laat is moet men de zure maatregelen wel doorvoeren waardoor de schade 2x zo erg is. Fijn zo'n voorruitziende regering .

Met name de PVDA , in mijn hele werkzame leven heeft deze partij mij tot nu toe alleen maar dwarsgezeten. en dat noemt zich partij voor de arbeid

Lekker sociaal doen met het geld van een ander
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2009 @ 23:01:56 #169
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65898543
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:59 schreef Revolution-NL het volgende:

Lekker sociaal doen met het geld van een ander
Ja... dat is wel een aardige typering voor de HRA....
  maandag 9 februari 2009 @ 23:05:30 #170
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_65898671
quote:
Op maandag 9 februari 2009 22:58 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

sinds wanneer is consumeren 'sociaal'?
[..]

Ik heb nergens gezegd dat huizenbezitters volledig gecompenseerd worden. Ik mag hopen van niet zeg. Voorlopig betaalt de helft van de bevolking mee aan een belastingverlaging voor de andere helft.
[..]

Wat heeft zorgtoeslag met wonen te maken En wederom, waarom niet nu en direct?
- Sociaal beleid is tegenwoordig, mensen die wat van hun leven maken en 40+ uur werken zoveel mogelijk kaalplukken, en lamzakken die thuis zitten lekker pamperen. Generaal Pardonners krijgen per direct een woning toegewezen, terwijl een hardwerkende twintiger 8 jaar op een wachtlijst moet staan

- Betreft de toeslagen, wat mij betreft mogen ALLE toeslagen die de overheid geeft geleidelijk stopgezet worden, dit icm een vlaktaks en iedereen heeft weer zelf zeggenschap over zijn geld zonder een betuttelende overheid nodig te hebben die wel weet wat goed voor je is en waar je de centen aan op moet maken.

- Waarom niet NU en Direct afschaffen? Omdat je beter kan wachten tot het economische weer goed gaat. De maatregelen zullen dan een stuk minder pijn doen en de impact op de economie zal een stuk kleiner zijn. Geleidelijke afschaffing van de HRA rond het jaar 2000 was perfect geweest. Als ze de afschaffing nu doorvoeren dan is dat wel het slechtsdenkbare moment.
  maandag 9 februari 2009 @ 23:06:41 #171
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_65898703
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:01 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Eens, net zoals:

Huurtoeslag
Zorgtoeslag
Kindertoeslag en weet ik veel wat voor achterlijke toeslagen we nog meer hebben.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2009 @ 23:08:03 #172
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65898738
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

- Sociaal beleid is tegenwoordig, mensen die wat van hun leven maken en 40+ uur werken zoveel mogelijk kaalplukken, en lamzakken die thuis zitten lekker pamperen. Generaal Pardonners krijgen per direct een woning toegewezen, terwijl een hardwerkende twintiger 8 jaar op een wachtlijst moet staan
Tja, das al 20 jaar zo. Je doet net of je generatie wat bijzonders heeft. 20 jaar geleden stond ik ook 6 jaar ingeschreven voor een huurflatje. Ze zijn er simpelweg niet he.
quote:
- Betreft de toeslagen, wat mij betreft mogen ALLE toeslagen die de overheid geeft geleidelijk stopgezet worden, dit icm een vlaktaks en iedereen heeft weer zelf zeggenschap over zijn geld zonder een betuttelende overheid nodig te hebben die wel weet wat goed voor je is en waar je de centen aan op moet maken.
Maar wel janken over gebrek aan sociaal beleid en de HRA in stand willen houden.

Volgens mij zou je gezien deze laatste post het huidige beleid juist toe moeten juichen. Komt volledig overeen met je wensen.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2009 @ 23:08:21 #173
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65898752
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:06 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Eens, net zoals:

Huurtoeslag
Zorgtoeslag
Kindertoeslag en weet ik veel wat voor achterlijke toeslagen we nog meer hebben.
Wat jank je dan?
  maandag 9 februari 2009 @ 23:11:20 #174
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_65898839
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:08 schreef Swetsenegger het volgende:

Volgens mij zou je gezien deze laatste post het huidige beleid juist toe moeten juichen. Komt volledig overeen met je wensen.
Geleidelijke afschaffing in een economische hoogconjuctuur juich ik toe ja.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2009 @ 23:12:17 #175
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65898871
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:11 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Geleidelijke afschaffing in een economische hoogconjuctuur juich ik toe ja.
Nogmaals, wat loop je dan te janken over 'sociaal beleid' terwijl je juist helemaal geen sociaal beleid maar een liberaal beleid wil? Je hebt de afgelopen jaren dus precies gekregen wat je hebben wilde.
pi_65898873
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:01 schreef Swetsenegger het volgende:

Goeie statement

Afschaffen die hap, de HRA is mede verantwoordelijk voor de slechte betaalbaarheid van wonen
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2009 @ 23:13:33 #177
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65898912
Overigens ook erg dom om de HRA te vergelijken met zorgtoeslag en huurtoeslag omdat juist die WEL in beginsel inkomensafhankelijk zijn....
  maandag 9 februari 2009 @ 23:14:47 #178
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_65898952
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:08 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wat jank je dan?

De overheid moet gewoon transperant zijn en doen wat ze zeggen. Niet A zeggen en B doen. Daarmee verlies je het vertrouwen, vertrouwen wat juist nu in deze tijd zo belangrijk is om de toch al zwakke economie aan de gang te houden.

Als ik over een paar maanden van plan was om een nieuwe auto te kopen zou ik daar met deze berichtgeving onmiddelijk vanaf zien.

Maargoed, in Den Haag hebben ze al vaker laten zien hoe ze de boel professioneel naar de klote helpen.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2009 @ 23:16:13 #179
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65899004
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:14 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De overheid moet gewoon transperant zijn en doen wat ze zeggen. Niet A zeggen en B doen. Daarmee verlies je het vertrouwen, vertrouwen wat juist nu in deze tijd zo belangrijk is om de toch al zwakke economie aan de gang te houden.

Als ik over een paar maanden van plan was om een nieuwe auto te kopen zou ik daar met deze berichtgeving onmiddelijk vanaf zien.

Maargoed, in Den Haag hebben ze al vaker laten zien hoe ze de boel professioneel naar de klote helpen.
Je zou sowieso gestoord zijn om dit jaar een auto te kopen. HRA eraf of niet. DAAR gaat het mis. mensen kunnen niet voor zichzelf denken.
pi_65899047
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:13 schreef Swetsenegger het volgende:
Overigens ook erg dom om de HRA te vergelijken met zorgtoeslag en huurtoeslag omdat juist die WEL in beginsel inkomensafhankelijk zijn....
Precies, die komen alleen maar ten goede aan mensen met echt lage inkomens. Terwijl de HRA juist het meest gunstig is voor mensen met een dik salaris en dikke schulden. Juist die mensen profiteren meer dan gemiddeld. Daarnaast verhoogd de HRA de gemiddelde kostprijs van een huis, dat resulteerd in een hogere hypotheek en dus meer rente voor de bankiers. Wat weer resulteerd in een slechtere verdeling van de welvaart. Iedereen is gebaat bij een betere betaalbaarheid van huizen, dit zorgt nl, voor een diverse economie. Welk minder vatbaar is voor verstoringen.
I'll sing you a lullaby.
  maandag 9 februari 2009 @ 23:20:56 #181
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_65899154
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:12 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nogmaals, wat loop je dan te janken over 'sociaal beleid' terwijl je juist helemaal geen sociaal beleid maar een liberaal beleid wil? Je hebt de afgelopen jaren dus precies gekregen wat je hebben wilde.
Klopt!
Ik wil pas sociaal beleid als het inhoud dat diegene die het meeste belastinggeld binnen brengen daar ook nog wat van terugzien en niet dat kansloze immigranten naar Nederland worden gehaald en gehuisvest worden, niet dat minima in Groningen een breedbeeld tv krijgen of een Wasmachine.

Het is toch te krankzinnig voor woorden dat kansloze uitkeringstrekkers een woning krijgen in de randstad ter waarde van 170.000k terwijl ze er na aftrek van de huursubsidi slecht 175 euro voor betalen. Dit terwijl een fulltimer die modaal verdient niet in aanmerking komt of daarvoor de hoofdprijs betaald. Dat kan je gvd toch niet Sociaal noemen?? Dit is ronduit asociaal tov de hardwerkende belasting betaler!
pi_65899180
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:14 schreef Revolution-NL het volgende:

Ten eerste heb ik de overheid nog nooit vertrouwd
Ons politiek bestel berust op instant satisfaction van het elektoraat, dus dat betekend automatisch kortzichtigheid in de besturing van ons land.

Ten tweede, je moet niet lenen voor een auto. Ga gewoon eerst sparen. Goedkoop geld is exit, dankzij al die leningen zitten we in deze shit.
I'll sing you a lullaby.
  maandag 9 februari 2009 @ 23:25:30 #183
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_65899289
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:21 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ten eerste heb ik de overheid nog nooit vertrouwd
Ons politiek bestel berust op instant satisfaction van het elektoraat, dus dat betekend automatisch kortzichtigheid in de besturing van ons land.

Ten tweede, je moet niet lenen voor een auto. Ga gewoon eerst sparen. Goedkoop geld is exit, dankzij al die leningen zitten we in deze shit.

Klopt.
Dat je geen geld moet lenen voor een auto lijkt me nogal wiedes (snap niet waarom je dit aanhaalt ). Daardoor is al deze ellende begonnen.

Ik heb wel een nieuwe auto besteld:) , een Honda Civic Hybrid. Lekker gunstig ivm de bijtelling, scheelt weer 1600 euro per jaar .... kan ik zometeen goed gebruiken als de HRA eraan gaat
pi_65899320
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:20 schreef Revolution-NL het volgende:

Het is toch te krankzinnig voor woorden dat kansloze uitkeringstrekkers een woning krijgen in de randstad ter waarde van 170.000k terwijl ze er na aftrek van de huursubsidi slecht 175 euro voor betalen. Dit terwijl een fulltimer die modaal verdient niet in aanmerking komt of daarvoor de hoofdprijs betaald. Dat kan je gvd toch niet Sociaal noemen?? Dit is ronduit asociaal tov de hardwerkende belasting betaler!
Het probleem is dat mensen pas gaan klagen als het slechter begint te gaan. Dat is zo typisch Nederlands, alles maar goed vinden totdat het onze eigen portemonnee raakt. Ik wind me daar al sinds jaar en dag niet meer over op, is kansloos.
I'll sing you a lullaby.
pi_65899427
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:25 schreef Revolution-NL het volgende:

Klopt.
Dat je geen geld moet lenen voor een auto lijkt me nogal wiedes (snap niet waarom je dit aanhaalt ). Daardoor is al deze ellende begonnen.

Ik heb wel een nieuwe auto besteld:) , een Honda Civic Hybrid. Lekker gunstig ivm de bijtelling, scheelt weer 1600 euro per jaar .... kan ik zometeen goed gebruiken als de HRA eraan gaat
Ooh, foutje ik dacht dat je daarvoor wou lenen, mijn fout. Lease bakkie dus. Tja Civic Hybrid is volgens mij wel een pittig bakkie. Space Civic
I'll sing you a lullaby.
pi_65901228
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:13 schreef Swetsenegger het volgende:
Zorgtoeslag akkoord, maar huurtoeslag kun je er wel degelijk mee vergelijken. Verhuurders weten exact de tabellen waarbinnen iemand die toeslag kan krijgen en drijven de huurprijs dan ook op tot dat niveau. Die toeslag hebben ze alvast in de knip en binnen zijn de beste!
pi_65902835
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 00:50 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Zorgtoeslag akkoord, maar huurtoeslag kun je er wel degelijk mee vergelijken. Verhuurders weten exact de tabellen waarbinnen iemand die toeslag kan krijgen en drijven de huurprijs dan ook op tot dat niveau. Die toeslag hebben ze alvast in de knip en binnen zijn de beste!
Dat klopt nou net weer niet. Er zijn fundamentele verschillen.

• De huurtoeslag wordt bepaald op inkomen, HRA niet.
  • De huren mogen maximaal stijgen met een percentage dat vastgesteld is door de overheid
  • De huren zijn lang geleden een keer vastgesteld, sindsdien enkel gestegen met de overheidsinflatie
  • De nieuwe huren zijn gebaseerd op tabellen van de (lokale) overheid
  • Bij een aantal coöperaties geldt een inkomensgrens (bovengrens) waarmee je een sociale huurwoning kan bewonen

Vooral de vaststelling van de verhoging van de huren door de (lokale) overheid zorgt ervoor dat de huren niet zo achterlijk en onrealistisch veel kunnen stijgen
  • pi_65903099
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 00:50 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Dat is onjuist, de huurtoeslag is inkomsten afhankelijk en de grens ligt zo laag dat als je huurtoeslag kan krijgen, je zo weinig verdient dat je uberhaupt geen huis zou kunnen kopen. De overheid bepaald de maximale steiging van de huren in de sociale sector. Deze word aangepast aan de inflatie, zoals het hoort. Waarom denk jij dat de verhuurders zo graag de markt geliberaliseerd wilden hebben, pas dan konden ze de boel goed uitmelken. Goed voor de doorstroming was het argument
    Als je als overheid de doorstroming wild bevorderen, ga je flink bijbouwen om het kunstmatig in stand gehouden tekort weg te werken. Dat zou werken, dan kan de huurprijs en de koopprijs omlaag en kunnen alle subsidies de prullebak in.
    I'll sing you a lullaby.
    pi_65903210
    quote:
    Op maandag 9 februari 2009 22:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als Jan Modaal ga je er zeker op vooruit bij een afschaffing van de HRA en een gelijktijdige lastenverlichting. Want door de HRA hebben wij een berg-vorming belastingstelsel, waarbij degenen in het midden het meeste betalen. Van de HRA van de rijksten (6000 euro pm), kunnen er 300 Jannen Modaal aftrekken. Wordt de HRA nu afgeschaft, en hoeven de Jannen 300 euro minder belasting te betalen, gaan zij er 100 euro op vooruit.

Het cynische is dat de top de modale mensen wijsmaakt dat de afschaffing van de HRA voor hen zeer ongunstig zou zijn. Wat het dus niet is. En zeker niet een gefaseerde afschaffing, te beginnen bovenaan.
    Die gelijktijdige lastenverlichting gaat er natuurlijk nooit komen, heb je ze daar ooit wel eens over horen praten? Nein.
      dinsdag 10 februari 2009 @ 08:28:43 #190
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_65903405
    quote:
    Op maandag 9 februari 2009 16:05 schreef felony het volgende:
    Vrijdag een bod gedaan op een huis, 20% onder de vraagprijs (210) geboden. Werd vandaag afgewezen zonder tegenbod, moest maar richting de 200k bieden. Heb gezegd dat dat niet ging gebeuren.

Natuurlijk genoeg argumenten aangedragen...

Nog even wachten lijkt me
    Geen tegenbod vind ik altijd erg arrogant maargoed. 170 bieden op een prijs van 210 is ook niet realistisch.
    Fuck catching lightning, he struck it
    screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
    and made it rain upward
    pi_65903712
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 08:28 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Geen tegenbod vind ik altijd erg arrogant maargoed. 170 bieden op een prijs van 210 is ook niet realistisch.
    en waarom zou dat niet realistisch zijn? De huizenmarkt zou toch "gewoon" moeten werken volgen vraag en aanbod. Dat houdt in dat de kopers de prijs bepalen en niet de verkopers. Naar mijn mening moet je nooit meer betalen voor iets dan je denkt dat het waard is. Dus is elk bod realistisch. Het is aan de verkoper om het bod te accepteren of af te wijzen.
    Weer ww vergeten van mn kl00n :$
    pi_65903854
    quote:
    Op maandag 9 februari 2009 22:44 schreef Swetsenegger het volgende:

*kuch*

tsjek de BB&B topic-reeks. zat mensen die het wel aan zagen komen hoor. dik 2 jaar terug.....
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 10 februari 2009 @ 09:09:56 #193
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_65903914
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 09:05 schreef simmu het volgende:

[..]

*kuch*

tsjek de BB&B topic-reeks. zat mensen die het wel aan zagen komen hoor. dik 2 jaar terug.....
    Zoals ik zeg wordt er al 4 jaar serieus gesproken over het afschaffen van HRA....
    pi_65903987
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 09:09 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Zoals ik zeg wordt er al 4 jaar serieus gesproken over het afschaffen van HRA....
    langer zelfs toch? er staat me bij dat het bij zowat elke verkiezing de laatste 16 jaar wel iig eventjes boven komt drijven

ff bijgelezen weer vandaag, maar het blijft me verbazen hoe mensen toch de aankoop van een huis via een lening aangaan zonder zaken fatsoenlijk door te rekenen op basis van verschillende scenario's. en dan gaat het mis en is iedereen schuldig behalve zijzelf. maar wel een bijstandsmoeder een wasmachine misgunnen. lekkere mentaliteit.
    pi_65905260
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 09:14 schreef simmu het volgende:

[..]

langer zelfs toch? er staat me bij dat het bij zowat elke verkiezing de laatste 16 jaar wel iig eventjes boven komt drijven

ff bijgelezen weer vandaag, maar het blijft me verbazen hoe mensen toch de aankoop van een huis via een lening aangaan zonder zaken fatsoenlijk door te rekenen op basis van verschillende scenario's. en dan gaat het mis en is iedereen schuldig behalve zijzelf. maar wel een bijstandsmoeder een wasmachine misgunnen. lekkere mentaliteit.
    Anders reageer je ff kortzichtig
    pi_65905269
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 06:41 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Dat klopt nou net weer niet. Er zijn fundamentele verschillen.

• De huurtoeslag wordt bepaald op inkomen, HRA niet.
  • De huren mogen maximaal stijgen met een percentage dat vastgesteld is door de overheid
  • De huren zijn lang geleden een keer vastgesteld, sindsdien enkel gestegen met de overheidsinflatie
  • De nieuwe huren zijn gebaseerd op tabellen van de (lokale) overheid
  • Bij een aantal coöperaties geldt een inkomensgrens (bovengrens) waarmee je een sociale huurwoning kan bewonen

Vooral de vaststelling van de verhoging van de huren door de (lokale) overheid zorgt ervoor dat de huren niet zo achterlijk en onrealistisch veel kunnen stijgen
  • Dat is de laatste (tien?) jaren inderdaad waar. Daarvoor konden particuliere verhuurders redelijk hoog in de boom gaan zitten met de verhuurprijs, ze zochten exact de bovengrens op. De huursubsidie kwam vanzelf naar ze toe rollen.

Maar ook is er de laatste tien jaren genoeg gedaan om te HRA te verminderen. 30 jaar in totaal, de hoogste belastingschijf is naar beneden dus minder teruggaaf, overwaarde moet in een volgend huis meegenomen worden en voor de verhuurders is de OZB afgeschaft. Ik zou wel eens willen weten waar meer geld heen gaat, de huiseigenaren of de huurders!
      dinsdag 10 februari 2009 @ 10:26:53 #197
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_65905703
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 08:55 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

en waarom zou dat niet realistisch zijn? De huizenmarkt zou toch "gewoon" moeten werken volgen vraag en aanbod. Dat houdt in dat de kopers de prijs bepalen en niet de verkopers. Naar mijn mening moet je nooit meer betalen voor iets dan je denkt dat het waard is. Dus is elk bod realistisch. Het is aan de verkoper om het bod te accepteren of af te wijzen.
    Omdat de vraagprijs ook gebaserd is op een aantal factoren. Dat deze over het algemeen misschien overgewaardeerd zijn staat daar los van.

Elk bod is realistisch is echte onzin, tuurlijk niet man.
    and made it rain upward
    pi_65906111
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 07:43 schreef xenobinol het volgende:

Dat is onjuist, de huurtoeslag is inkomsten afhankelijk en de grens ligt zo laag dat als je huurtoeslag kan krijgen, je zo weinig verdient dat je uberhaupt geen huis zou kunnen kopen. De overheid bepaald de maximale steiging van de huren in de sociale sector. Deze word aangepast aan de inflatie, zoals het hoort. Waarom denk jij dat de verhuurders zo graag de markt geliberaliseerd wilden hebben, pas dan konden ze de boel goed uitmelken. Goed voor de doorstroming was het argument
    De huurtoeslag is ook afhankelijk van de betaald huur tov van je inkomsten. Het is dus niet zo zwart/wit als je hier schetst.

En bestaande huren mogen maar beperkt aangepast worden, maar als pietje uit zijn huis verhuist en jante gaat erin wonen zijn de meeste WBV's ook geneigd de maximale rekenhuur te gaan vragen. Lang leve de privatisatie van de cooperaties.
    quote:
    Als je als overheid de doorstroming wild bevorderen, ga je flink bijbouwen om het kunstmatig in stand gehouden tekort weg te werken. Dat zou werken, dan kan de huurprijs en de koopprijs omlaag en kunnen alle subsidies de prullebak in.
    Dat tekort was er al en zal er altijd blijven in nederland zolang we met zijn allen in een 2 onder 1 kapper met tuin willen gaan wonen. Waarom accepteren mensen ook niet dat nederland een klein land, eigenlijk gewoon bijna 1 grote stad is en gewoon geen ruimte genoeg heeft om in het gewenste woon aanbod te kunnen voorzien.
    pi_65906206
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 10:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Anders reageer je ff kortzichtig
    anders reageer je ff inhoudelijk

mensen die een schuld aangaan van 300.000 en dan niet dingen doorrekenen. niet uitgaan van het idee dat in een looptijd van 30 jaar weleens e.e.a. kan veranderen.
      dinsdag 10 februari 2009 @ 10:52:19 #200
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_65906389
    quote:
    Op zondag 8 februari 2009 19:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Op langere termijn komen die onderhoudskosten aardig naar voren. En de afschaffing van de HRA is natuurlijk onvermijdelijk op de langere termijn.

Maar alle gekheid op een stokje, ben je al van huis nr 2 af, Sjabba?
    Ik snap niet waarom jij in de veronderstelling bent dat ik 2 huizen heb. Ik kan het wel 10 x zeggen maar je gelooft me toch niet.
    and made it rain upward
    pi_65906398
    quote:
    Op maandag 9 februari 2009 16:05 schreef felony het volgende:
    Vrijdag een bod gedaan op een huis, 20% onder de vraagprijs (210) geboden. Werd vandaag afgewezen zonder tegenbod, moest maar richting de 200k bieden. Heb gezegd dat dat niet ging gebeuren.

Natuurlijk genoeg argumenten aangedragen...

Nog even wachten lijkt me
    Had je echt verwacht dat ze zouden zeggen: Hier mr felony voor 170k is het van jou? Ik zou je keihard uitlachen met zo'n bod. "kredietcrisis" of niet.

Ik zou mijn makelaar opdracht hebben gegeven om mij niet lastig te vallen met zulke bizarre biedingen
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 08:55 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Niet waar, want uiteindelijk zal de verkoper toch het bod accepteren of niet. Dus de verkoper bepaalt altijd.
    pi_65906925
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 10:52 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Had je echt verwacht dat ze zouden zeggen: Hier mr felony voor 170k is het van jou? Ik zou je keihard uitlachen met zo'n bod. "kredietcrisis" of niet.

Ik zou mijn makelaar opdracht hebben gegeven om mij niet lastig te vallen met zulke bizarre biedingen
    [..]

Niet waar, want uiteindelijk zal de verkoper toch het bod accepteren of niet. Dus de verkoper bepaalt altijd.
    Tot de bank zich ermee gaat bemoeien...
    Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
    Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
      dinsdag 10 februari 2009 @ 11:32:42 #203
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_65907519
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 11:13 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Alsof die zich er altijd mee gaat bemoeien.... Je hebt het over executieverkopen, nog steeds ene uitzondering vandaag de dag. Keep it real
    and made it rain upward
    pi_65907885
    Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
    Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
    pi_65907930
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 10:45 schreef simmu het volgende:

[..]

anders reageer je ff inhoudelijk

mensen die een schuld aangaan van 300.000 en dan niet dingen doorrekenen. niet uitgaan van het idee dat in een looptijd van 30 jaar weleens e.e.a. kan veranderen.
    Het grappige is dat je in beide situaties (bijstandsmoeder, huisbezitters) het hebt over mensen die door niet goed na te denken in de shit komen. En dan alsnog op emotionele basis een voorkeur geeft voor de bijstandsmoeder.

Dat is kortzichtig.
    pi_65907989
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 11:13 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Alsof de bank zich ergens mee bemoeit zolang de hypotheek netjes voldaan wordt elke maand
      dinsdag 10 februari 2009 @ 11:49:19 #207
    188734 Revolution-NL
    VOC Mentaliteit
    pi_65907996
    quote:

Waarom verbaast me dit niet meer.
      dinsdag 10 februari 2009 @ 11:57:58 #208
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_65908283
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 11:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het grappige is dat je in beide situaties (bijstandsmoeder, huisbezitters) het hebt over mensen die door niet goed na te denken in de shit komen. En dan alsnog op emotionele basis een voorkeur geeft voor de bijstandsmoeder.

Dat is kortzichtig.
    Doe ergens anders een wedstrijdje kortzichtigheid. Hier gaat het over de huizenmarkt.

(alsof elke bijstandmoeder of huizenbezitter volledige controle over het verloop van zijn/haar leven heeft....)
    and made it rain upward
    pi_65908838
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 11:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat is kortzichtig.
    dat is niet wat ik zei. ik maakte een sarcastische opmerking dat de potentiele huizenbezitter die te lui is om zelf zijn situatie door te rekenen en dan dus door eigen toedoen in de ellende komt de bijstandsmoeder een wasmachine misgunt. ik zeg helemaal niks over of ik al dan niet een bijstandsmoeder een wasmachine gun.
    pi_65908918
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 11:57 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Doe ergens anders een wedstrijdje kortzichtigheid. Hier gaat het over de huizenmarkt.

(alsof elke bijstandmoeder of huizenbezitter volledige controle over het verloop van zijn/haar leven heeft....)
    correct. maar de (potentiele) huizenbezitter bevindt zich in de situatie dat deze een schuld van een paar ton aangaat. het is een kleine moeite om verschillende scenario's door te rekenen en aan de hand daarvan de schuld aan te gaan. daarmee kan de hypotheeknemer zichzelf weleens een boel ellende besparen. sommige dingen kan je echt wel aan zien komen.
    pi_65909034
    Nog een maandje of twee voordat wij actief op huizenjacht gaan. Hopen dat de prijzen tegen die tijd nog wat gezakt zijn. Hebben een huis van 200k op het oog die al meer dan een half jaar te koop staat, terwijl we tot ongeveer 185k kunnen gaan. Realistisch?
      dinsdag 10 februari 2009 @ 12:28:13 #212
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_65909150
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 12:23 schreef Devz het volgende:
    Nog een maandje of twee voordat wij actief op huizenjacht gaan. Hopen dat de prijzen tegen die tijd nog wat gezakt zijn. Hebben een huis van 200k op het oog die al meer dan een half jaar te koop staat, terwijl we tot ongeveer 185k kunnen gaan. Realistisch?
    Ligt net aan de situatie. Is wel mogelijk hoor, maar hangt van de verkopers af.
    and made it rain upward
    pi_65909649
    quote:
    Is dat inclusief of exclusief kosten koper
    pi_65909763
    quote:
    Vind het dikgedrukte wel mooi: Hoe kan je zien of de prijzen gezakt zijn? Er is geen graadmeter voor ofzo die de prijzen zakken. Het is dus echt aan de verkoper of die wat van de vraagprijs af wil halen.

Als je tegen de verkoper zegt dat de prijzen in 2 maanden met 2% gezakt zijn zal hij daar weinig boodschap aan hebben.
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 12:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Is dat inclusief of exclusief kosten koper
    als die 185 incl KK is kan je het wel vergeten, dan zou het huis weg moeten gaan voor 170 ofzo
    pi_65909885
    Exclusief KK

En hoe je kunt zien of de huizenprijzen gedaald zijn.. Ik denk wanneer gelijkwaardige woningen voor een lagere prijs te koop komen te staan.
      dinsdag 10 februari 2009 @ 13:20:18 #216
    188734 Revolution-NL
    VOC Mentaliteit
    pi_65910589
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 12:17 schreef simmu het volgende:

[..]

dat is niet wat ik zei. ik maakte een sarcastische opmerking dat de potentiele huizenbezitter die te lui is om zelf zijn situatie door te rekenen en dan dus door eigen toedoen in de ellende komt de bijstandsmoeder een wasmachine misgunt. ik zeg helemaal niks over of ik al dan niet een bijstandsmoeder een wasmachine gun.
    Ik weet niet of je nu op mij doelt maar mijn financiele situatie is prima doorgerekend.
    De hypotheek is prima op te brengen en we zouden het ook zonder HRA afkunnen, zeker volgend jaar

Als de HRA eraf gaat betekend het wel dat ik minder geld aan de kant kan leggen om sparen voor korte termijn en voor als ik 50+ ben, ik wil dan namelijk wel een flink appeltje voor de dorst hebben.

Ook hou je minder geld om over om te consumeren maar gewoon voorzien in je levensonderhoud moet geen enkel probleem zijn.

Ik vind het overigens prima als een bijstandsmoeder subsidie krijgt voor een wachmachine, maar dan volstaat een vergoeding van 100 euro ook, voor dit geld heb je namelijk een prima tweede handsje.
    pi_65911002
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 12:57 schreef Devz het volgende:
    Exclusief KK

En hoe je kunt zien of de huizenprijzen gedaald zijn.. Ik denk wanneer gelijkwaardige woningen voor een lagere prijs te koop komen te staan.
    Inderdaad kijken wat het kadaster heeft te zeggen over gelijkwaardige woningen.
    En je kan het heel goed zien als na de koop blijkt dat de nieuwe WOZ beschikking 22.000 euro te hoog is.
    pi_65920669
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 11:49 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Waarom verbaast me dit niet meer.
    De WOZ zit qua peildatum altijd een jaar eerder. Prijsstijgingen ijlen dus ook een jaar later na, dito met daling,.
    En sowieso zijn de huizenprijzen van december 2008 nog altijd gestegen t.ov. december 2007. Dit betekent dus ook dat volgend jaar de WOZ stijgt, ongeacht wat de huizenprijzen dit jaar doen.
      dinsdag 10 februari 2009 @ 18:37:27 #219
    188734 Revolution-NL
    VOC Mentaliteit
    pi_65921956
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 17:56 schreef Wombcat het volgende:

[..]

De WOZ zit qua peildatum altijd een jaar eerder. Prijsstijgingen ijlen dus ook een jaar later na, dito met daling,.
    En sowieso zijn de huizenprijzen van december 2008 nog altijd gestegen t.ov. december 2007. Dit betekent dus ook dat volgend jaar de WOZ stijgt, ongeacht wat de huizenprijzen dit jaar doen.
    Dan heb ik niks gezegt
    pi_65921996
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 08:28 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Hij bied het dus is het realiteit
    I'll sing you a lullaby.
    pi_65922184
    quote:

Is natuurlijk niet waar, als je een huis verkoopt heb je altijd 2 partijen. Die komen gezamelijk een prijs overeen. Echter de markt lijkt nu meer in de richting van een kopersmarkt te gaan, dat betekend over het algemeen dat de onderhandelingspositie van de koper verbeterd t.o.v. de verkoper.
    I'll sing you a lullaby.
    pi_65923276
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 18:45 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Is natuurlijk niet waar, als je een huis verkoopt heb je altijd 2 partijen. Die komen gezamelijk een prijs overeen. Echter de markt lijkt nu meer in de richting van een kopersmarkt te gaan, dat betekend over het algemeen dat de onderhandelingspositie van de koper verbeterd t.o.v. de verkoper.
    maar de verkoper bepaalt alsnog of er verkocht wordt ja of nee die heeft het laatste woord
      dinsdag 10 februari 2009 @ 19:25:05 #223
    216787 vastgoedzeepbel
    pi_65923411
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 19:21 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

maar de verkoper bepaalt alsnog of er verkocht wordt ja of nee die heeft het laatste woord
    Dit zal steeds vaker "de bank" worden
    Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
    huizenmarkt-zeepbel.nl
      dinsdag 10 februari 2009 @ 19:32:45 #224
    29690 csar
    Rock On With Yo Bad Self
    pi_65923667
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 11:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Alsof de bank zich ergens mee bemoeit zolang de hypotheek netjes voldaan wordt elke maand
    De bank gaat je vriendelijk doch dringend vragen om bij te storten, wanneer je hypotheek substantieel hoger is dan de actuele waarde van je woning. Je hebt immers dan geen onderpand meer. En de bank heeft het recht om tussentijdse taxaties op je woning uit te laten voeren. Lees de kleine lettertjes in je hypotheekakte maar eens. De vraag wordt dan: heb je bijvoorbeeld ergens snel 50K paraat? Zo nee, dan volgt spoedig een foreclosure poster op je ramen.
    Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
    pi_65924021
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 19:32 schreef csar het volgende:

[..]

De bank gaat je vriendelijk doch dringend vragen om bij te storten, wanneer je hypotheek substantieel hoger is dan de actuele waarde van je woning. Je hebt immers dan geen onderpand meer. En de bank heeft het recht om tussentijdse taxaties op je woning uit te laten voeren. Lees de kleine lettertjes in je hypotheekakte maar eens. De vraag wordt dan: heb je bijvoorbeeld ergens snel 50K paraat? Zo nee, dan volgt spoedig een foreclosure poster op je ramen.
    true. kanttekening hierbij is wel dat de bank echt niet zit te wachten op het beheer van een huis + een executieverkoop.

grote verliezers hier zijn dan de luitjes die om wat voor reden dan ook moeten verkopen. die zijn de sjaak.
    pi_65924074
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 19:25 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Dit zal steeds vaker "de bank" worden
    Steeds vaker? Nou dat zal jij gezien je suggestieve username wel willen he? Ik lees anders weinig over executieverkopen in de krant of zwartgedrukte koppen hierover in de telegraaf ben ik ook nog niet tegenkomen.
    pi_65924434
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 19:21 schreef Bulletdodger het volgende:

Hetzelfde kan gezegd worden over de koper. Zoals ik al zei, twee partijen.
    I'll sing you a lullaby.
      Moderator dinsdag 10 februari 2009 @ 19:51:21 #228
    236264 crew  capricia
    pi_65924465
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 19:41 schreef simmu het volgende:

[..]

true. kanttekening hierbij is wel dat de bank echt niet zit te wachten op het beheer van een huis + een executieverkoop.

grote verliezers hier zijn dan de luitjes die om wat voor reden dan ook moeten verkopen. die zijn de sjaak.
    Als je onderpand al 50% minder waard is en de lading van je hypotheek niet meer dekt, dan moet een bank het op de balans al afwaarderen.
    Het verlies is dus in de boeken al genomen.
    "People that use Fiat currency as a store of value.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
    pi_65924627
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 19:51 schreef capricia het volgende:

Als je onderpand al 50% minder waard is en de lading van je hypotheek niet meer dekt, dan moet een bank het op de balans al afwaarderen.
    Het verlies is dus in de boeken al genomen.
    Waarom geld dat wel voor hypotheken en niet voor andere leningen die ze verstrekken
    I'll sing you a lullaby.
      Moderator dinsdag 10 februari 2009 @ 20:06:56 #230
    236264 crew  capricia
    pi_65925132
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 19:55 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Waarom geld dat wel voor hypotheken en niet voor andere leningen die ze verstrekken
    Omdat een hypotheek een onroerendgoed als onderpand heeft. Daarom is het risico vrij laag, en is de rente (kun je lezen als risico) lager.
    Alle andere leningen hebben een hogere rente (lees risico)
    "People that use Fiat currency as a store of value.
    There is a name for it:
    We call them Poor"
      dinsdag 10 februari 2009 @ 20:07:13 #231
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_65925146
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 18:38 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Hij bied het dus is het realiteit
    De realiteit en realistisch zijn toch iets anders
    and made it rain upward
      dinsdag 10 februari 2009 @ 20:08:12 #232
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_65925192
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 19:32 schreef csar het volgende:

[..]

Als de algemene tendens is dat de huizenprijzen zouden gaan dalen zullen bank dit niet snel doen. Iets met jezelf in de vingers snijden.
    and made it rain upward
    pi_65925968
    quote:

[..]

[..]

Als ik zie dat vorig jaar huizen in de straat voor 180k, 185k verkocht zijn, en in 2004 160k, dan verwacht ik toch op zijn minst een tegenbod. Zeker gezien de staat van de woning.. Oja en er staan nog 3 andere woningen in het rijtje te koop.

Dus niet alleen kredietcrisis zeg maar.
    pi_65926429
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 20:07 schreef Sjabba het volgende:

De realiteit en realistisch zijn toch iets anders
    Wat vandaag nog onrealistisch lijkt, kan snel realiteit worden. Het is denk ik een kwestie van afwegen. Stel je vraagt 210k en er word 170k geboden. Ligt er maar net aan hoe snel je er van af moet en hoeveel je er zelf voor betaald hebt. Stel de situatie verslechterd verder en de prijs de prijs gaat naar -40%, dan kun je jezelf wel voor je kop slaan
    Die -40% lijkt mij niet onrealistisch by the way, we stevenen keihard op een depressie aan
    I'll sing you a lullaby.
      dinsdag 10 februari 2009 @ 21:05:57 #235
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_65927523
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 20:38 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Wat vandaag nog onrealistisch lijkt, kan snel realiteit worden.
    Jij gaf dat het realiteit is en dat is het gewoonweg nog niet.
    quote:
    Het is denk ik een kwestie van afwegen. Stel je vraagt 210k en er word 170k geboden. Ligt er maar net aan hoe snel je er van af moet en hoeveel je er zelf voor betaald hebt. Stel de situatie verslechterd verder en de prijs de prijs gaat naar -40%, dan kun je jezelf wel voor je kop slaan
    Die -40% lijkt mij niet onrealistisch by the way, we stevenen keihard op een depressie aan
    Ik kan je volgen dat je elk bod kan overwegen, ligt totaal aan de verkopers. Maar als ze voor zichzelf al een scherpe prijs neerzetten dan gaat het gewoon niet weg voor zóveel lager.
    Als ik lees dat ze vorig jaar voor rond de 185 gingen denk ik dat je met een laatste bod van 185 meer kans maakt. Echter moet je wel even kijken of dit huis niet veel beter is uitgerust dna die andere.

Die 40% ga ik maar niet op in. In mijn ogen is dat klinklare onzin.
    and made it rain upward
    pi_65927685
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 21:05 schreef Sjabba het volgende:
    Echter moet je wel even kijken of dit huis niet veel beter is uitgerust dna die andere.
    Ja stel je voor dat er beter zand is gebruikt voor het bakken van de stenen
    quote:
    Die 40% ga ik maar niet op in. In mijn ogen is dat klinklare onzin.
    Ik probeer gewoon iedereen in de put te praten, als weerwoord voor al die 'the sky is the limit' makelaars
    I'll sing you a lullaby.
    pi_65931598
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 20:08 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als de algemene tendens is dat de huizenprijzen zouden gaan dalen zullen bank dit niet snel doen. Iets met jezelf in de vingers snijden.
    Precies. Waarom het risico lopen een deel van de schuld nooit meer terug te zien als de schuldenaar netjes aan zijn verplichtingen voldoet? Als de banken dit werkelijk zouden doen dan zouden ze zelf de daadwerkelijke instorting van de huizenmarkt bewerkstelligen, ze zouden een vicieuze cirkel zonder weerga veroorzaken...
    pi_65932091
    henkway; dit topic is niet bedoeld als opsomtopic van funda.
      dinsdag 10 februari 2009 @ 23:01:45 #240
    216787 vastgoedzeepbel
    pi_65932375
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 22:48 schreef henkway het volgende:
    Zoek in 180.295 koopwoningen

weer 4000 meer dan vorige week
    Dat krijg je als men niet met de prijs wil zakken. Nog even en dan komt de klap..
    huizenmarkt-zeepbel.nl
    pi_65932731
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 22:48 schreef henkway het volgende:
    Zoek in 180.295 koopwoningen

weer 4000 meer dan vorige week
    Da's flink, neemt die groei iedere week met dat cijfer toe de laatste maanden?
    pi_65932791
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 23:01 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Dat krijg je als men niet met de prijs wil zakken. Nog even en dan komt de klap..
    nou als ik me huis kwijt moest dan wist ik het wel.

gaat echt niet goed, NVM kan zich wezenloos adverteren
    pi_65933171
    Misschien dat dit:

http://www.nieuwsblieb.nl(...)uit_met_LMV_woningen

er ook mee te maken heeft.
      dinsdag 10 februari 2009 @ 23:32:51 #244
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_65933693
    quote:
    Brit keert terug naar ouderlijk huis door crisis

Uitgegeven: 9 februari 2009 14:02
    Laatst gewijzigd: 9 februari 2009 14:02
    LONDEN - Meer dan een miljoen Britse jongeren zijn weer bij hun ouders gaan wonen om geld te besparen. Een op de vijf jongeren tussen de 18 en 24 jaar is teruggekeerd naar het ouderlijk huis of heeft besloten daar voorlopig niet te vertrekken. Dat schrijft The Independent maandag.

De krant baseert zich op een peiling van een bank. Naast de jongeren zijn volgens het onderzoek ook 440.000 mensen tussen de 25 en 34 jaar teruggekeerd naar hun ouders wegens geldproblemen. Nog eens 471.000 mensen onder de 44 keerden terug naar het warme nest.

Boemerangers, zoals de mensen die weer bij hun ouders gaan wonen genoemd worden, zijn vooral te vinden in het noorden en zuidoosten van Engeland.
    Dat kan in Nederland ook. Met 1/4 van het aantal jongeren hier slaat schaarste dan om in een enorm overschot.
    The End Times are wild
    pi_65935245
    Jammer dat die gastjes in flatjes en doorzonwoninkjes wonen en geen kapitale villa's achterlaten.

Maar dat komt in Fase II, als steeds meer berooide ouders bij hun kinderen komen inwonen..
    pi_65935356
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 23:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat kan in Nederland ook. Met 1/4 van het aantal jongeren hier slaat schaarste dan om in een enorm overschot.
    jongeren die een woning zoeken kunnen naar het buitenland
    pi_65937480
    quote:

Onzin.. Het basis principe in de handel is dat de markt de prijs bepaald en niet de verkoper. We gaan er wel voor het gemak even vanuit dat de verkoper wil verkopen. Hij zal een prijs moeten vragen of overeenkomen die de koper er voor wil betalen.

Dat de verkoper bepaalt klopt -> OF hij het verkoopt of niet... maar geenszins de prijs.

Sowieso is het koperstijd nu en is het helemaal niet gek om -10% als openingsbod uit te brengen. Je zou zelfs gek zijn als je het niet doet.
      woensdag 11 februari 2009 @ 08:39:53 #248
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_65938419
    quote:
    Op dinsdag 10 februari 2009 21:10 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ja stel je voor dat er beter zand is gebruikt voor het bakken van de stenen
    [..]

Ik probeer gewoon iedereen in de put te praten, als weerwoord voor al die 'the sky is the limit' makelaars
    Als je begrijpend lezen hebt gehad had je gzien dat ik het over uitrusting van de woning heb. Badkamer, toilet, dubbel glas enz.

En ook in de bouw verschilt het soms. Hier in de straat heb je aan de ene kant erg matige bouw en aan de andere kant betere bouw.
    and made it rain upward
    pi_65940474
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 08:39 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als je begrijpend lezen hebt gehad had je gzien dat ik het over uitrusting van de woning heb. Badkamer, toilet, dubbel glas enz.

En ook in de bouw verschilt het soms. Hier in de straat heb je aan de ene kant erg matige bouw en aan de andere kant betere bouw.

Klopt, als je bij ons nieuwbouw project kijkt wordt er gebouwt met dubbele spauw en kalksteen blokken, Fundering is loopt niet door met die van de buren, bij een project verderop maken ze gebruik van tunnelbouw, zit er geen spauw muur tussen de huizen en is de fundering van het blok een groot geheel.

Zal lekker gehorig worden.
    pi_65958300
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 08:39 schreef Sjabba het volgende:

[..]

badkamer, toilet, keuken maakt niets uit, daar ga ik geen 20k extra voor bieden, voor dat geld leg ik dat zelf aan naar eigen wens

Als het eenzelfde type woning is als verderop in de straat, dan moet je er zekers niet meer voor bieden, uiteraard zelfs minder want het is crisistijd
    I'll sing you a lullaby.
      woensdag 11 februari 2009 @ 20:03:36 #251
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_65960963
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 18:52 schreef xenobinol het volgende:

[..]

badkamer, toilet, keuken maakt niets uit, daar ga ik geen 20k extra voor bieden, voor dat geld leg ik dat zelf aan naar eigen wens

Als het eenzelfde type woning is als verderop in de straat, dan moet je er zekers niet meer voor bieden, uiteraard zelfs minder want het is crisistijd
    Ok voor 20k een badkamewr, keuken, dubbel glas een nieuwe HR-ketel, toilet, serre en mooi aangelegde tuin.

Gozer; eerst roep je dat de stenen hetzelfde zijn en nu heb je door dat je te snel betweter wil doen en begin je erover dat het jou voorkeur niet heeft. Ok, jij hebt dat er niet voor over. Maar het kan wel een prijsverschil verklaren. Zoals ik je probeer aan je verstand te helpen.
    and made it rain upward
    pi_65961371
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 20:03 schreef Sjabba het volgende:

Ok voor 20k een badkamewr, keuken, dubbel glas een nieuwe HR-ketel, toilet, serre en mooi aangelegde tuin.

Gozer; eerst roep je dat de stenen hetzelfde zijn en nu heb je door dat je te snel betweter wil doen en begin je erover dat het jou voorkeur niet heeft. Ok, jij hebt dat er niet voor over. Maar het kan wel een prijsverschil verklaren. Zoals ik je probeer aan je verstand te helpen.
    I'll sing you a lullaby.
      woensdag 11 februari 2009 @ 21:27:11 #253
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_65964271
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 20:11 schreef xenobinol het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
    Tja...

Ik bedenk net dat dit ook het tekort toch wel aanwezig is op de woningmarkt. Soms kopen mensen een woning met nieuwe keuken (2 jaar oud) die ze zelf verschrikkelijk vinden, alleen maar omdat ze de woning op die plek wilde. Toch betalen ze voor die keuken omdta de verkopers dat ook doorrekenen. Zoals jij aangeeft doe ik ook het liefst alles naar mijn smaak (daar het je tenslotte een koophuis voor) maar toch heb ik bij mijn keuken een klein beetje rekening gehouden met verkoop. Geen rode hoogglans hier in huis dus.
    and made it rain upward
      woensdag 11 februari 2009 @ 21:30:17 #254
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_65964412
    quote:
    Op woensdag 11 februari 2009 10:08 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Klopt, als je bij ons nieuwbouw project kijkt wordt er gebouwt met dubbele spauw en kalksteen blokken, Fundering is loopt niet door met die van de buren, bij een project verderop maken ze gebruik van tunnelbouw, zit er geen spauw muur tussen de huizen en is de fundering van het blok een groot geheel.

Zal lekker gehorig worden.
    Vreemd genoeg wordt hier geredeneert dat de andere uit de verhuur komen en daarom goedkoper zijn, zit nog ene oud keuken en badkamer in, maar is wel 40.000 goedkoper. Tja, die 40.000 zit echt niet alleen in de keuken en badkamer zoals ook wel logisch is.

Starters lijken daar totaal aan voorbij te gaan.
    and made it rain upward
    pi_65975129
    quote:
    Prins wordt hotelbaas door Alex de Vries

AMSTERDAM - Prins Willem-Alexander en prinses Máxima gaan in zaken. In de Argentijnse provincie Patagonia hebben zij aan de voet van de Andes voor bijna 2,5 miljoen euro een prachtig gelegen landhuis gekocht. De ranch met 1500 hectare grond en daarop enkele vakantiehuisjes zal volgens ingewijden door Máxima's broer Martin Zorreguieta worden uitgebaat.
    1500 hectare !!!
    2,5 miljoen euro, daar koop je bij ons een huisje in vinkeveen met 300 m2 grond voor

pi_65975464
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 08:51 schreef henkway het volgende:

[..]

1500 hectare !!!
    2,5 miljoen euro, daar koop je bij ons een huisje in vinkeveen met 300 m2 grond voor

[ afbeelding ]
    Ok, wat doe je hier nog?
    pi_65975573
    Hebben ze mooi vast een vluchtoord mochten de musselmannen in Nederland de macht grijpen.
    pi_65975640
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 09:17 schreef henkway het volgende:

[..]

loonslaaf zijn
    De vergrijzing betalen.
    pi_65976395
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 09:17 schreef henkway het volgende:

[..]

loonslaaf zijn
    Je mag ook wel in een ander willekeurig niet westers land loonslaaf gaan worden met nog veel minder arbeidsvoorwaarden voor 5 dollar per dag 12 uur werken, 6 dagen in de week.
      donderdag 12 februari 2009 @ 15:16:37 #261
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_65987493
    quote:
    Waarom wacht je niet nog een paar jaartjes? De daling is nu pas ingezet. Over 2 jaar koop je voor 185K een huis dat nu voor 270 te koop staat.
    The End Times are wild
    pi_65988523
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 15:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom wacht je niet nog een paar jaartjes? De daling is nu pas ingezet. Over 2 jaar koop je voor 185K een huis dat nu voor 270 te koop staat.
    Dat geloof jijzelf? Waar baseer je dat op?

In 1985 zijn er ook mensen zoals jij geweest die "gingen wachten" want het ging knallen
    Guess what, die hebben nog steeds niets

En dan nog, stel dat het zo is: denk je dan een hypotheek te krijgen?
    pi_65988586
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 15:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is ook maar pure speculatie.

En moet ik dan eerst maar een paar jaartjes onder een brug gaan wonen ofzo?
      donderdag 12 februari 2009 @ 15:51:02 #264
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_65988998
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 15:40 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

In 1985 zijn er ook mensen zoals jij geweest die "gingen wachten" want het ging knallen

In 1985 was de crash net geweest! Toen moest je kopen.

Als het zo is heb ik helemaal geen hypotheek nodig. Dan betaal ik dat huis gewoon, of bedenk een slimme belastingtechnische constructie met een spaardeposito icm een gelijke hypotheek met 50 basispunten opslagrente, waarmee ik wel HRA kan krijgen en dus met de renteopbrengsten uit het deposito + HRA een zeer bovenmodale woningkan kopen met netto maandlast nul.
    The End Times are wild
      donderdag 12 februari 2009 @ 15:51:26 #265
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_65989013
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 15:41 schreef Devz het volgende:

[..]

Dat is ook maar pure speculatie.

En moet ik dan eerst maar een paar jaartjes onder een brug gaan wonen ofzo?
    Dat doe je nu toch ook niet?
    The End Times are wild
    pi_65989070
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 15:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als het zo is heb ik helemaal geen hypotheek nodig. Dan betaal ik dat huis gewoon, of bedenk een slimme belastingtechnische constructie met een spaardeposito icm een gelijke hypotheek met 50 basispunten opslagrente, waarmee ik wel HRA kan krijgen en dus met de renteopbrengsten uit het deposito + HRA een zeer bovenmodale woningkan kopen met netto maandlast nul.
    Met de nadruk op als
    pi_65990200
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 15:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Daar zitten een hoop aannames in zeg.
      donderdag 12 februari 2009 @ 18:47:16 #268
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_65995293
    De cijfers van het kadaster of aantal verkopen in januari schijnt dus echt triest te gaan worden. Kwestie van wie heeft de langste adem. Mensen die willen kopen en wachten op prijsdalingen die nog niet echt doorzetten of de verkopers die op hete kolen zitten.
    and made it rain upward
    pi_65995377
    komt ook doordat het toch we echt in een deflationaire periode komen. maar goed, da's een andere discussie
    pi_65995445
    voorzag ik eerst nog een daling van -40%, ik wil dat nu bijstellen naar -60%. Het is natuurlijk een kwestie van speculatie, maar de banken zijn daar ook groot mee geworden
    Kopers, ik zou nog even wachten. Verkopers, ik zou de kortingsbordjes maar alvast gaan oppoetsen.
    I'll sing you a lullaby.
      donderdag 12 februari 2009 @ 21:46:39 #271
    240066 Mr.Talisker
    Care for a dram?
    pi_66002428
    Sommige mensen speculeren er zo hard op los dat ze hun eigen speculaties al helemaal als waarheid zijn gaan aannemen. Werkelijk iedere reply wordt aangegrepen om ons een daling van tenminste 40% te willen doen geloven.

Please.
    pi_66002505
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 18:53 schreef xenobinol het volgende:
    voorzag ik eerst nog een daling van -40%, ik wil dat nu bijstellen naar -60%. Het is natuurlijk een kwestie van speculatie, maar de banken zijn daar ook groot mee geworden
    Kopers, ik zou nog even wachten. Verkopers, ik zou de kortingsbordjes maar alvast gaan oppoetsen.
    Te betalen in goud, tegen die tijd.
    pi_66002774
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 21:46 schreef Mr.Talisker het volgende:
    40%
    60%
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 21:48 schreef WammesWaggel het volgende:

Te betalen in goud, tegen die tijd.
    Of bierdoppen, wat tegen die tijd het meest zeldzaam is
    I'll sing you a lullaby.
    pi_66004746
    van onderstaand huis mag wel 60% af, echt hoe durven ze

slechts ¤179,500

http://www.funda.nl/woningaanbod/koop/Detail/?id=bf21e946-ebc5-4e7b-b61e-580fa45db0a8&objecttype=DetailKoopObject
    namaste
      donderdag 12 februari 2009 @ 22:53:13 #275
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_66004861
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 22:49 schreef Dulk het volgende:

slechts ¤179,500

[ afbeelding ]

http://www.funda.nl/woningaanbod/koop/Detail/?id=bf21e946-ebc5-4e7b-b61e-580fa45db0a8&objecttype=DetailKoopObject
    Best een leuk huisje voor dat geld in het centrum van Utrecht
    The End Times are wild
      FOK!-Schrikkelbaas donderdag 12 februari 2009 @ 22:54:15 #276
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_66004899
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 22:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je er nog eens 35K tegen aan gooit wel. Want ik neem aan dat de foto van de binnenkant de meest gunstige kant laat zien
      donderdag 12 februari 2009 @ 22:57:29 #277
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_66005026
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 22:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Als je er nog eens 35K tegen aan gooit wel. Want ik neem aan dat de foto van de binnenkant de meest gunstige kant laat zien
    Ja, er moet nog wel wat geld bij. Maar daar is dan ook ruimte voor. En qua ligging, karakter en tuin is het wel leuk hoor! Als vrijgezel ofzo.
    The End Times are wild
      FOK!-Schrikkelbaas donderdag 12 februari 2009 @ 23:00:42 #278
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_66005152
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 22:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, er moet nog wel wat geld bij. Maar daar is dan ook ruimte voor. En qua ligging, karakter en tuin is het wel leuk hoor! Als vrijgezel ofzo.
    Als vrijgezel... na verbouwing meer dan 200k voor een vooroorlogs kuthuisje van 65 vierkante meter
    pi_66005473
    Vind het voor dat geld helemaal niet zo gek hoor. Daar kan je wel wat moois van maken .
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
      donderdag 12 februari 2009 @ 23:15:01 #280
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_66005660
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 23:00 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Als vrijgezel... na verbouwing meer dan 200k voor een vooroorlogs kuthuisje van 65 vierkante meter
    Het is en blijft veel geld voor heel weinig. Maar in de huidige markt is het nog steeds niet duur.
    The End Times are wild
    pi_66010257
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 23:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is en blijft veel geld voor heel weinig. Maar in de huidige markt is het nog steeds niet duur.
    Gezien de prijzen die we gewend zijn misschien niet nee maar als ik dan lees:
    • Bouwjaar circa 1900
    • verwarming- en warmwatervoorziening is niet aanwezig.
    • de woning wordt zonder energielabel opgeleverd.
    • electra is voorzien van 2 groepen.

...is het niet meer aanpassen aan de tegenwoordige eisen maar eigenlijk van binnen compleet opnieuw opbouwen en dat voor 65 m2 en een postzegel gras.
    pi_66010291
    quote:
    Op vrijdag 13 februari 2009 08:37 schreef g0dz0r het volgende:

[..]

Gezien de prijzen die we gewend zijn misschien niet nee maar als ik dan lees:
    • Bouwjaar circa 1900
    • verwarming- en warmwatervoorziening is niet aanwezig.
    • de woning wordt zonder energielabel opgeleverd.
    • electra is voorzien van 2 groepen.

...is het niet meer aanpassen aan de tegenwoordige eisen maar eigenlijk van binnen compleet opnieuw opbouwen en dat voor 65 m2 en een postzegel gras.
    En wat verwacht je dan voor het centrum van utrecht ? Voor 2 ton een vrijstaand huis ofzo?
    pi_66010737
    quote:
    Dramatische cijfers KadasterWoningmarkt totaal ingezakt

Woningmarkt officieel ingestort
    22 minuuten geleden De crisis
    AMSTERDAM - De Nederlandse woningmarkt is in januari compleet ingestort. Het kadaster komt volgende week met dramatische cijfers naar buiten. Het aantal transacties is met 48 procent gedaald ten opzichte van december 2008.
    De cijfers zijn volgens het kadaster ronduit slecht. "Januari is altijd een mindere maand voor de huizenmarkt. Maar dit is een ongekende daling", aldus Kadasterwoordvoerder Eefje van Gorp. De maandcijfers worden altijd afgestemd met het Centraal Bureau voor de Statistiek. "Wellicht worden ze iets bijgesteld, maar die 48 procent klopt", aldus Van Gorp. De klap in makelaarsland komt keihard aan. Het eerste vastgoedbericht van het kadaster kondigt een groot verval in de huizenmarkt aan.
    pi_66010786
    quote:
    Op vrijdag 13 februari 2009 08:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En wat verwacht je dan voor het centrum van utrecht ? Voor 2 ton een vrijstaand huis ofzo?
    Neuh dit lijkt een koopje voor het centrum maar op het bewoonbaar maken loop je gewoon leeg. Laat staan dat je er "je eigen draai" aan mee gaat geven.
    pi_66010852
    quote:
    Op vrijdag 13 februari 2009 09:05 schreef henkway het volgende:

[..]

bron?
      vrijdag 13 februari 2009 @ 09:12:52 #286
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_66010884
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 22:49 schreef Dulk het volgende:

slechts ¤179,500

[ afbeelding ]

Ik zou er nog geen stuiver voor geven. Wat een armoedige k*nkerzooi.

Magoed, je hebt altijd figuren die het niet erg vinden om een jaar in de shit te zitten. Zo'n complete verbouwing betaalt zich vast wel uit in de huidige markt.
    pi_66011576
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 22:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Makelaars weten het leuk te brengen:
    quote:
    Tuin
    De, voor stadse begrippen, royale tuin van circa 7 x 5 is een ideale plek om zomers fijn te vertoeven. De tuin biedt voldoende ruimte voor het creëren van meerdere leuke zitjes.
    Lees: je kunt zeker vier stoelen in de tuin zetten.
    Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
    Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
      vrijdag 13 februari 2009 @ 09:49:34 #288
    188734 Revolution-NL
    VOC Mentaliteit
    pi_66011658
    quote:
    Op vrijdag 13 februari 2009 09:12 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Magoed, je hebt altijd figuren die het niet erg vinden om een jaar in de shit te zitten. Zo'n complete verbouwing betaalt zich vast wel uit in de huidige markt.
    Idd.... dat mensen het er voor durven te vragen .
    179.000 euro + KK + 20.000 tot 30.000 euro verbouwing.

Voordat geld heb ik 30km verderop een nieuwe eensgezinswoning gekocht met 110m2 woonopvervlak.
      vrijdag 13 februari 2009 @ 09:51:57 #289
    188734 Revolution-NL
    VOC Mentaliteit
    pi_66011717
    quote:
    Op donderdag 12 februari 2009 15:40 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Dat dus.
    De betaalbaarheid van woningen wordt echt niet beter. Als de prijzen zakken zullen banken ook minder verstrekken.
      vrijdag 13 februari 2009 @ 09:56:20 #290
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_66011828
    quote:
    Op vrijdag 13 februari 2009 09:46 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Makelaars weten het leuk te brengen:
    [..]

Lees: je kunt zeker vier stoelen in de tuin zetten.
    Mijn balkon is nog groter. (Oké ik heb een erg groot balkon.)
      vrijdag 13 februari 2009 @ 10:05:35 #291
    100980 Zero2Nine
    Fatsoen moet je doen
    pi_66012068
    quote:

[..]

Dit is meer een project voor zo'n tv-programma.
    ---
    And when the leaves fall the land looks more human
    it's got me questioning the essence of my farm boy blues
    hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
      vrijdag 13 februari 2009 @ 10:09:14 #292
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_66012166
    quote:
    Op vrijdag 13 februari 2009 09:05 schreef henkway het volgende:

[..]

Waar heb je dit bericht eigenlijk vandaan? Bron svp.
      vrijdag 13 februari 2009 @ 10:09:40 #293
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_66012182
    quote:

[..]

Onder normale omstandigheden zou zo'n krot inderdaad eigenlijk niets meer waard zijn dan de grond waarop het stond. Maar vooralsnog zitten we nog altijd bijna op de top van een enorme bubble. Dus ten opzichte van de markt is de prijs wel reeel. De woning zal ook wel verkocht worden.

Over twee jaar koop je dit voor de helft. Dat geloof ik ook wel.
    The End Times are wild
      vrijdag 13 februari 2009 @ 10:11:53 #294
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_66012264
    quote:
    Op vrijdag 13 februari 2009 09:49 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Idd.... dat mensen het er voor durven te vragen .
    Nog opmerkelijker is dat er in het verleden lieden waren die het ervoor gaven.
      vrijdag 13 februari 2009 @ 10:15:16 #295
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_66012381
    quote:
    Op vrijdag 13 februari 2009 10:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Onder normale omstandigheden zou zo'n krot inderdaad eigenlijk niets meer waard zijn dan de grond waarop het stond. Maar vooralsnog zitten we nog altijd bijna op de top van een enorme bubble. Dus ten opzichte van de markt is de prijs wel reeel. De woning zal ook wel verkocht worden.

Over twee jaar koop je dit voor de helft. Dat geloof ik ook wel.
    Ja, maar ik kijk alvast vooruit heh.

Imho ben je echt niet goed wijs als je op dit moment zoiets koopt. En ik zou het knap vinden als ze onder de huidige omstandigheden voor die prijs een koper vinden. Dat moet dan echt iemand zijn die op een roze wolk leeft en de krant niet leest.
      vrijdag 13 februari 2009 @ 10:19:12 #296
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_66012525
    quote:
    Op vrijdag 13 februari 2009 10:11 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nog opmerkelijker is dat er in het verleden lieden waren die het ervoor gaven.
    Ook opmerkelijk is dat er nog steeds mensen zijn die zeker weten dat ze het ervoor krijgen.
    The End Times are wild
      vrijdag 13 februari 2009 @ 10:20:39 #297
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_66012569
    quote:
    donderdag 12 februari 2009
    NVM voorspelt herstel woningmarkt
    Door RAFFI TRAPMAN
    GROENE HART - De eerste maanden gaat het nog traag, maar de woningmarkt zal zich dit jaar geleidelijk aan herstellen. Dat voorspelt Ger Hukker uit Nieuwkoop, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM).

Alle sombere berichten over de stagnerende verkoop van exclusieve woningen ten spijt: Hukker ziet lichtpuntjes. ,,Van makelaars in Alphen hoor ik dat zij minder negatief zijn dan in november en december,’’ stelt de NVM-voorzitter.

Geďnteresseerden durven weer een woning te bezichtigen. Dat is de afgelopen maanden anders geweest. De reden? ,,Eind januari heeft iedereen zijn loonstrook gehad. Toen bleek ineens dat je er twee of drie procent bij kreeg. Oftewel: het inkomen valt niet weg.’’

Die ontdekking maakt dat kopers zich opnieuw durven te roeren. Het is bovendien een interessante tijd om zaken te doen, aldus Hukker. ,,Wanneer de banken nog een beetje meewerken wordt de betaalbaarheid steeds beter. Mensen kijken naar wat zij per saldo gaan betalen voor een andere woning. Ze willen best verhuizen, mits de totale stap aan meerkosten kleiner wordt.’’

Die tijd is aangebroken. ,,Ik verwacht dat de markt dit jaar zal aantrekken, ook al zal dat eerst langzaam gebeuren. Het wordt interessant om de krenten uit de pap te halen,’’ aldus Hukker, waarmee hij wil zeggen dat een duurdere woning tegen een scherpe prijs te koop is.

Wie ondanks de tendens zijn huis niet weet te verkopen, kan daar eenvoudig iets aan doen. Stel de prijs van een woning bij en poets het product wat op, adviseert Hukker die spreekt van ‘back to basic’. ,,De jaren van luxe liggen achter ons. Maar het komt wel weer. Mensen hebben interesse. Zou ik morgen een woonbeurs houden in Theater Castellum in Alphen dan komt daar vijfhonderd man op af.’’
    http://www.ad.nl/groeneha(...)tel_woningmarkt.html

Ja, en wie moet je nou geloven. Persoonlijk vind ik dit een peopverhaal, dat de NVM alleen maar naar buiten brengt om de schade voor de eigen leden te beperken. Imho staan we pas aan het begin van de crisis, ook in de huizenmarkt.
    pi_66012821
    quote:
    Op vrijdag 13 februari 2009 10:15 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ja, maar ik kijk alvast vooruit heh.

Imho ben je echt niet goed wijs als je op dit moment zoiets koopt. En ik zou het knap vinden als ze onder de huidige omstandigheden voor die prijs een koper vinden. Dat moet dan echt iemand zijn die op een roze wolk leeft en de krant niet leest.
    Eens, maar ik denk dan ook weer niet dat zo`n huis gaat halveren qua prijs.
    pi_66012870
    quote:
    Op vrijdag 13 februari 2009 10:20 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

http://www.ad.nl/groeneha(...)tel_woningmarkt.html

Ja, en wie moet je nou geloven. Persoonlijk vind ik dit een peopverhaal, dat de NVM alleen maar naar buiten brengt om de schade voor de eigen leden te beperken. Imho staan we pas aan het begin van de crisis, ook in de huizenmarkt.
    De NVM heeft toch ook bij hoog en laag beweerd dat de huizenprijzen in NL niet konden zakken. Dat was onmogelijk...

Ben benieuwd of ze de laatste tijd nog in Lelystad geweest zijn
      vrijdag 13 februari 2009 @ 10:35:11 #300
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_66013023
    quote:
    Op vrijdag 13 februari 2009 10:28 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Eens, maar ik denk dan ook weer niet dat zo`n huis gaat halveren qua prijs.
    Het minst erge wat er imho kan gebeuren is dat je een jaar lang voor niks gezwoegd en in de shit gezeten hebt. En dat je je verbouwingkosten er maar net uithaalt.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')