abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65794205
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:32 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik zie ook niet wat de gemiddelde burger er mee opschiet als de HRA afgeschaft wordt. Huizen worden niet betaalbaarder. Je kunt dan gewoon minder lenen bij de bank...
Het enige dat je kan bewerkstelligen is een verlichting op het ambtenarenapparaat. Leuk, maar dat is natuurlijk lang niet de meest efficiente oplossing.
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 11:39:03 #102
236264 crew  capricia
pi_65794365
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het enige dat je kan bewerkstelligen is een verlichting op het ambtenarenapparaat. Leuk, maar dat is natuurlijk lang niet de meest efficiente oplossing.
Ja.
Het levert wel veel meer belastinginkomsten op voor de staat.
Maar het is gewoon een gigantsiche belastingverhoging voor de burger.
En daar ben ik nooit blij mee...ongeacht welke groep burgers gepakt wordt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65796911
quote:
Banken in eurozone hebben kredieteisen verder aangescherpt
6 februari 2009, 12:09 uur | FD.nl
Door: Marcel de Boer
De banken in de eurozone hebben hun kredieteisen in de laatste drie maanden van vorig jaar verder aangescherpt. Ze verwachten dat het voor bedrijven en huishoudens in het huidige kwartaal nog lastiger wordt om krediet te krijgen, maar dat de mate van aanscherping flink afneemt.

Dat blijkt uit de ‘Bank Lending Survey’ die de Europese Centrale Bank vanmorgen heeft gepubliceerd (pdf, 39 pagina's).

Terughoudender

Het rapport is gebaseerd op een enquête die de ECB tussen medio december en 7 januari onder 112 commerciële banken in de eurozone heeft gehouden. Analisten zien in het rapport een reden waarom de ECB de rente verder moet verlagen.

Lees ook: ECB vindt nultarief niet passend

Als belangrijkste reden voor de verdere aanscherping van de eisen noemden de banken de verslechterde economische situatie. Daardoor daalt de kredietwaardigheid van bedrijven en huishoudens. Voor die laatste groep vrezen de banken met name een verslechtering van de huizenmarkt en zijn ze terughoudend geworden in het verstrekken van hypotheekleningen.

‘De rantsoenering van krediet gaat onverminderd door’, schrijft analist Marco Valli van UniCredit in een reactie op het ECB-rapport. ‘De effecten zullen we dit jaar hard gaan voelen en wellicht ook in de komende jaren.’

Hogere rente-opslag

De aanscherping van de eisen komt vooral tot uitdrukking in een hogere renteopslag voor leningen met een hoger risicoprofiel. Daarnaast wordt van bedrijven vaak een groter onderpand geëist.

Een probleem is dat de banken zelf nog altijd worden gehinderd in het aantrekken van geld door de spanningen op de financiële markten. Ze stelden te verwachten dat ze wat gemakkelijker aan kort geld kunnen komen. Maar de funding voor de middellange en lange termijn zal verder verslechteren, aldus de banken tegenover de ECB.

Vraag naar krediet

De vraag naar krediet is in het vierde kwartaal aanzienlijk afgenomen. Bedrijven zijn voorzichtiger geworden en hebben hun investeringen teruggeschroefd. Bovendien is de overnamemarkt ingezakt, waardoor er minder vreemd vermogen nodig is voor fusies en overnames. Huishoudens hebben minder krediet nodig omdat ze hun uitgaven aan duurzame goederen hebben teruggeschroefd.

In een rapport stelde de Bundesbank vandaag dat de kredieteisen in Duitsland in het vierde kwartaal ‘aanzienlijk’ minder fors zijn aangescherpt dan in de eurozone als geheel.

Minder schulden

Vorige week bleek uit cijfers van de ECB dat Duitse bedrijven en huishoudens zich de afgelopen jaren veel minder diep in de schuld hebben gestoken dan andere Europeanen. De kredietgroei van consumenten kwam in Duitsland jarenlang nauwelijks boven de 1% uit, tegen circa 8% als gemiddelde voor de eurozone.

Bron
Het is niet echt nieuws maar wel het vermelden waard. Het is nu wel duidelijk dat de prijzen maar één kant op kunnen. Mede dankzij de banken dus.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 15:05:48 #104
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65801513
Een hypotheek is nog steeds goed te doen hoor. Valt reuze mee.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_65801598
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 12:58 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Het is niet echt nieuws maar wel het vermelden waard. Het is nu wel duidelijk dat de prijzen maar één kant op kunnen. Mede dankzij de banken dus.
Leg eens uit dan? Hypotheken die niet verstrekt kunnen worden hebben invloed op de vraag & aanbod zijde van de huizenmarkt? Eerder op de verkoopcijfers, niet op de prijzen me dunkt.
pi_65804153
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 15:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Leg eens uit dan? Hypotheken die niet verstrekt kunnen worden hebben invloed op de vraag & aanbod zijde van de huizenmarkt? Eerder op de verkoopcijfers, niet op de prijzen me dunkt.
Bij een aanbod dat groter is dan de vraag gaan de prijzen omlaag.
Banken gaan hier al (een tijdje) van uit waardoor ze zeer voorzichtig zijn met het verstrekken van hypotheken. Met name de hypotheken waarbij 100% of meer van de executiewaarde gefinancierd moet worden.
Als je zelf geld meebrengt zullen banken uiteraard coulanter zijn.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 16:44:54 #107
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_65805062
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Als je 2 wilt bewerkstelligen, dan moeten ALLE subsidies afgeschaft worden: HRA, koopsubsidie, huursubsidie, you name it. Allemaal de deur uit. Maar nee, dat is dan weer niet de bedoeling van bepaalde mensen

Huursubsidie is iets totaal anders dan HRA en koopsubsidie. Voor HS komen maar een relatief beperkt aantal huurders in aanmerking ivm strenge inkomens- en vermogenstoetsen en kost de schatkist zo'n 2 miljard per jaar. De HRA komt in principe ieder huiseigenaar in aanmerking ongeacht z'n inkomen en vermogen en kost de schatkist 16 miljard per jaar. De rijksuitgaven voor HRA zijn nummer drie hoogste kostenpost op de begroting en op termijn niet te handhaven. Om te beginnen kunnen de bij de HS gehanteerde inkomens- en vermogenstoetsen ook bij de HRA ingevoerd worden, zonder dat de economie al te zwaar belast word (sterkste schouders zwaartse lasten, etc.).
Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
  vrijdag 6 februari 2009 @ 16:48:55 #108
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65805202
Ben ik het wel mee eens. Een eventueel afschaffen van de HRA moet aan de bovenkant beginnen en niet overall. Zet gewoon een maximum op de lening waarover rente voor aftrek in aanmerking komt, 3,5 ton ofzo lijkt me wel een mooi bedrag. Mensen met een huis van een miljoen en een hypotheek van 7 ton kunnen dan de rente over de laatste 3,5 ton niet meer aftrekken. Ik zie daar overigens wel meer voordelen aan.
pi_65807389
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 16:48 schreef Lemmeb het volgende:
Ben ik het wel mee eens. Een eventueel afschaffen van de HRA moet aan de bovenkant beginnen en niet overall. Zet gewoon een maximum op de lening waarover rente voor aftrek in aanmerking komt, 3,5 ton ofzo lijkt me wel een mooi bedrag. Mensen met een huis van een miljoen en een hypotheek van 7 ton kunnen dan de rente over de laatste 3,5 ton niet meer aftrekken. Ik zie daar overigens wel meer voordelen aan.
*eens is*
Met de extra belastinginkomsten de overdrachtsbelasting verlagen om de doorstroming te verbeteren.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 18:15:04 #110
44387 dodo79
FOK! zit ook op GoT
pi_65807690
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 16:48 schreef Lemmeb het volgende:
Hier ben ik het ook wel mee eens.
wat mij momenteel wel opvalt is dat de goedkopere huizen nog steeds snel verkopen in mijn wijk. (geertruidenberg NB)
3 weken geleden is er een huis te koop gekomen voor 152500 en deze is nu al verkocht.
Dit zie ik bij meer goedkopere panden gebeuren.
De duurdere woningen staan dan weer wel langer in de verkoop.
eehhhhhhhh, mja
pi_65815293
Ik wilde hier komen vertellen dat lelystad niet zo slecht is als jullie denken.. en nu hebben we ineens een veiligheidsrisicogebied.
En toch staat Lelystad slechter aangeschreven dan het verdient. Kun je op http://misdaadmeter.i-serve.net/ ook wel terugvinden.
pi_65817450
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 21:52 schreef poemojn het volgende:
Ik wilde hier komen vertellen dat lelystad niet zo slecht is als jullie denken.. en nu hebben we ineens een veiligheidsrisicogebied.
En toch staat Lelystad slechter aangeschreven dan het verdient. Kun je op http://misdaadmeter.i-serve.net/ ook wel terugvinden.
Lelystad? niks mis mee dacht ik zo. Maar ja ik ben dan ook een echte polder bewoner
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_65817597
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 22:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Lelystad? niks mis mee dacht ik zo. Maar ja ik ben dan ook een echte polder bewoner
het is alleen zo ver wandelen naar de beschaving
pi_65817908
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 22:52 schreef henkway het volgende:

[..]

Van het geld dat je bespaart bij het kopen van een huis daar kan je zeker 10 jaar dagelijks op zoek naar beschaving.
pi_65818776
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 22:52 schreef henkway het volgende:

Over welke beschaving heb je het dan

overigens heb je hier gewoon auto's en wegen, wandelen doen we alleen ter ontspanning en vermaak
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  zaterdag 7 februari 2009 @ 11:51:58 #116
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_65825450
Het is veel voordeliger om (duizenden!) leegstaande bedrijvengebouwen om te bouwen tot woonhuizen, ipv nog meer groen te slopen om daar nieuwe wijken uit de grond te stampen. Die omgebouwde panden kunnen dan prima dienen als starterswoningen. Combineer dat met complete afschaffing van de HRA, dat is subsidie voor rijken en de huizenmarkt is gered.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_65826638
De meeste van die bedrijvengebouwen zijn qua isolatie niet echt geschikt als woning.
pi_65826660
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 11:51 schreef ouderejongere het volgende:
Het is veel voordeliger om (duizenden!) leegstaande bedrijvengebouwen om te bouwen tot woonhuizen, ipv nog meer groen te slopen om daar nieuwe wijken uit de grond te stampen. Die omgebouwde panden kunnen dan prima dienen als starterswoningen. Combineer dat met complete afschaffing van de HRA, dat is subsidie voor rijken en de huizenmarkt is gered.
welke groen?? strontweilanden zijn geen groen, akkers waar niemand komt zijn er alleen wegens de EU subsidie.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 13:27:20 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65827255
Nou, wat betreft afschaffing van de HRA schijnt dit dan eindelijk weer bespreekbaar te zijn. Vandaag op de voorpagina van de Volkskrant dat het zeker tot de mogelijkheden behoort.

In ieder geval beter dan tot je 67-ste doorwerken om de HRA van iemand anders in stand te houden. En bovendien levert dat doorwerken netto toch maar heel weinig op. Uiteindelijk zijn bedrijven hiermee de sigaar, want zij betalen dan 2 jaar langer door voor een minder productieve werknemer.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 7 februari 2009 @ 13:29:18 #120
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65827285
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 12:54 schreef Wombcat het volgende:
De meeste van die bedrijvengebouwen zijn qua isolatie niet echt geschikt als woning.
Het gemiddelde kantoorpand voldoet prima hoor. Bedrijfshallen is een ander verhaal
pi_65827323
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 13:29 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het gemiddelde kantoorpand voldoet prima hoor. Bedrijfshallen is een ander verhaal
Als het een kantoorpand uit de jaren 70-80 is, voldoet dat iha niet aan de moderne eisen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 7 februari 2009 @ 13:46:16 #122
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65827644
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 13:30 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Als het een kantoorpand uit de jaren 70-80 is, voldoet dat iha niet aan de moderne eisen.
Juist in de jaren 90 en 00 zijn de kantoorpanden als paddestoelen uit de grond geschoten om vervolgens leeg te blijven staan.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 14:23:03 #123
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_65828266
Valt wel mee.heb gister mijn huis verkocht na 3 maanden en deze week een nieuwbouw gekocht.niet overal kommer en kwel dus
pi_65830264
ik heb in delft in het voormalige belastingkantoor (oid....) gewoond, en dat was prima wonen hoor. ja, er moet e.e.a. aangepast worden, maar da's altijd nog goedkoper dan leegstand + nieuwbouw.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 7 februari 2009 @ 16:49:10 #125
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65830614
Ah niets aan de hand met de huizenmarkt. Penny-wise heeft zijn huis verkocht....
pi_65830879
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 11:51 schreef ouderejongere het volgende:
Het is veel voordeliger om (duizenden!) leegstaande bedrijvengebouwen om te bouwen tot woonhuizen, ipv nog meer groen te slopen om daar nieuwe wijken uit de grond te stampen. Die omgebouwde panden kunnen dan prima dienen als starterswoningen.
Dat voordeliger zal je zwaar tegenvallen. Dergelijke verbouwingen en wat er bij komt kijken zijn over het algemeen zeker niet goedkoop. En al helemaal niet goedkoper dan een keer hard boe roepen tegen een paar koeien in een weiland en daarna de grond bouwrijp maken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 17:04:25 #127
240066 Mr.Talisker
Care for a dram?
pi_65830901
Toch zie je wel dat er lokaal veel verschillen zijn. Ik woon in een van de randgemeenten van Den Haag en hier is er behalve stagnatie niet veel aan de hand. Geen idiote vraagprijsverlagingen zoals het voorbeeld van Lelystad eerder in dit topic.
pi_65830953
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 17:04 schreef Mr.Talisker het volgende:
Toch zie je wel dat er lokaal veel verschillen zijn. Ik woon in een van de randgemeenten van Den Haag en hier is er behalve stagnatie niet veel aan de hand. Geen idiote vraagprijsverlagingen zoals het voorbeeld van Lelystad eerder in dit topic.
Hier (Meppel) valt het ook nog wel mee. De laatste fase van de nieuwbouwwijk verkoopt wat minder goed en door die wijk staat er ook meer te koop in de stad. Maar de grote vraagprijsverlagingen komen nog niet op gang
pi_65831128
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 17:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hier (Meppel) valt het ook nog wel mee. De laatste fase van de nieuwbouwwijk verkoopt wat minder goed en door die wijk staat er ook meer te koop in de stad. Maar de grote vraagprijsverlagingen komen nog niet op gang
oeh! da's wellicht gunstig voor ons. we wonen nu in een huurhuis in diever, en over anderhalf a 2 jaar willen we kopen. (en het bevalt tot nu toe zo hier, dat we denken aan hetzij hier blijven, hetzij zwitserland.....). ik moet wel zeggen: vergeleken met den haag is het hier wel een stuk goedkoper, maar nog steeds niet spotgoedkoop hoor, of heb ik nu de verkeerde indruk?
pi_65831160
quote:
Hier bij mij hetzelfde (in de omgeving van Utrecht). En de stagnatie valt ook nog wel mee.
pi_65831380
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 17:14 schreef simmu het volgende:

[..]

oeh! da's wellicht gunstig voor ons. we wonen nu in een huurhuis in diever, en over anderhalf a 2 jaar willen we kopen. (en het bevalt tot nu toe zo hier, dat we denken aan hetzij hier blijven, hetzij zwitserland.....). ik moet wel zeggen: vergeleken met den haag is het hier wel een stuk goedkoper, maar nog steeds niet spotgoedkoop hoor, of heb ik nu de verkeerde indruk?
Dat klopt wel het is zeker niet spotgoedkoop. Dan moet je toch wat meer naar het oosten, achter Hoogeveen zijn de prijzen echt wel lager. Maar die omgeving is toch minder aantrekkelijk dan bv Diever.
Maar goed het blijft zaak om goed om je heen te kijken want er komen wel mooie kansen voorbij (ook in de dorpen als Diever Dwingeloo en Havelte)
pi_65831481
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 17:27 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat klopt wel het is zeker niet spotgoedkoop. Dan moet je toch wat meer naar het oosten, achter Hoogeveen zijn de prijzen echt wel lager. Maar die omgeving is toch minder aantrekkelijk dan bv Diever.
Maar goed het blijft zaak om goed om je heen te kijken want er komen wel mooie kansen voorbij (ook in de dorpen als Diever Dwingeloo en Havelte)
nja, het is hier zo onwijs mooi en fijn wonen, ik jubel er zo over dat andere mensen klagen

ik twijfel een beetje over het kopen idee, omdat ik zoiets heb van "meid, geweldige straat, geweldige omgeving, geen belachelijk hoge huur, fijn huis, leuke buren, lekker blijven zitten dan!".
pi_65832557
quote:
Met Bos eigen huis de klos?
Zaterdag 07 Februari 2009 at 4:57 pm
Vrijdag waarschuwde het kabinet dat 'niets is uitgesloten' om de economische crisis te bestrijden. Worden de geesten rijp gemaakt voor afschaffing van de hypotheekrenteaftrek? Balkenende en Bos geven verschillende signalen af.
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=231
pi_65846137
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 17:32 schreef simmu het volgende:

[..]

nja, het is hier zo onwijs mooi en fijn wonen, ik jubel er zo over dat andere mensen klagen

ik twijfel een beetje over het kopen idee, omdat ik zoiets heb van "meid, geweldige straat, geweldige omgeving, geen belachelijk hoge huur, fijn huis, leuke buren, lekker blijven zitten dan!".
Misschien kan je je huurhuis wel een keer kopen .
  zondag 8 februari 2009 @ 16:58:37 #135
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65853791
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 17:32 schreef simmu het volgende:

[..]

Als je zo goed zit dan zou ik zeker blijven zitten dan. Want met kopen verdubbelen je maandlasten nog steeds. En wanneer je de discipline toont om -een deel van- dat verschil opzij te leggen dan doe je net zo goed aan vermogensopbouw.

Zeker wanneer je misschien naar Zwitserland wil kun je beter lekker liquide cash hebben dan een koophuis dat je niet 123 kwijtkunt.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 8 februari 2009 @ 19:17:54 #136
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65857958
Zolang ik bij kopen hogere maandlasten krijg dan bij huren blijf ik zitten.
  zondag 8 februari 2009 @ 19:33:47 #137
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65858486
Wanneer ik voor 2x de netto maandlasten kan kopen doe ik het.
The End Times are wild
  zondag 8 februari 2009 @ 19:35:15 #138
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_65858529
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:17 schreef Swetsenegger het volgende:
Zolang ik bij kopen hogere maandlasten krijg dan bij huren blijf ik zitten.
Dat zal het eerste jaar meestal het geval zijn. Jammer dat je niet op langere termijn kijkt.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  zondag 8 februari 2009 @ 19:38:20 #139
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65858640
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:35 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Dat zal het eerste jaar meestal het geval zijn. Jammer dat je niet op langere termijn kijkt.
Op langere termijn komen die onderhoudskosten aardig naar voren. En de afschaffing van de HRA is natuurlijk onvermijdelijk op de langere termijn.

Maar alle gekheid op een stokje, ben je al van huis nr 2 af, Sjabba?
The End Times are wild
  maandag 9 februari 2009 @ 10:49:14 #140
240066 Mr.Talisker
Care for a dram?
pi_65874039
Ben benieuwd naar wat er uit het beraad komt van a.s. donderdag, met name m.b.t. de HRA.

Als de HRA afgeschaft wordt, zal daar waarschijnlijk een afbouwregeling voor komen. Ik ben ook benieuwd hoe er wordt omgegaan met mensen die nu nog een woning willen kopen. Afschaffing vanaf een bepaalde datum, bijvoorbeeld 1 juli 2009 ofzo, met de garantie dat mensen die voor die tijd kopen nog wel HRA genieten, zou denk ik wel een tijdelijke opleving van de huizenmarkt kunnen betekenen.
pi_65874385
Kopen kan "hidden costs" met zich meebrengen, die niet per se zich voor hoeven doen, maar ALS ze zich voordoen je
portemonnee behoorlijk kunnen raken!

Dit kunnen zijn:
- mogelijke afschaffing HRA
- Onverwacht benodigd onderhoud aan je huis
- Risico dat je wellicht moet verkopen in een slechte markt, waardoor je genoegen moet nemen met een lagere prijs (stel je eens voor dat pal naast je een gigantische moskee wordt gebouwd)
- inflexibiliteit, met huren kun je zo binnen een maand weg zijn.
pi_65883710
Vrijdag een bod gedaan op een huis, 20% onder de vraagprijs (210) geboden. Werd vandaag afgewezen zonder tegenbod, moest maar richting de 200k bieden. Heb gezegd dat dat niet ging gebeuren.

Natuurlijk genoeg argumenten aangedragen...

Nog even wachten lijkt me
pi_65883952
quote:
Hier ook. Weinig echte grote prijsverlagingen.
pi_65884009
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Op langere termijn komen die onderhoudskosten aardig naar voren.
Ach, als je 30 jaar lang hetzelfde bedrag betaald, zonder tussentijdse (huur)verhogingen, inclusief inflatie, dan al met al hou je genoeg over om je onderhoud te betalen.
quote:
En de afschaffing van de HRA is natuurlijk onvermijdelijk op de langere termijn.
We zullen zien
  maandag 9 februari 2009 @ 18:24:31 #145
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65888042
quote:
Op maandag 9 februari 2009 16:05 schreef felony het volgende:
Vrijdag een bod gedaan op een huis, 20% onder de vraagprijs (210) geboden. Werd vandaag afgewezen zonder tegenbod, moest maar richting de 200k bieden. Heb gezegd dat dat niet ging gebeuren.

Natuurlijk genoeg argumenten aangedragen...

Nog even wachten lijkt me
Bij die goedkopere woningen gaat dat ook niet zo snel lukken, denk ik. Tenzij die mensen echt op zwart zaad zitten. Je zou het nog eens bij de buren kunnen proberen...
pi_65889240
Ik had ook niet verwacht dat ze het meteen zouden accepteren, maar wel een tegenbod. Er moest ook nog redelijk wat aan het huis gebeuren.

En ik ga van de week bij de buren bezichtigen
  maandag 9 februari 2009 @ 19:42:03 #147
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_65890416
quote:
Op maandag 9 februari 2009 10:49 schreef Mr.Talisker het volgende:
Ben benieuwd naar wat er uit het beraad komt van a.s. donderdag, met name m.b.t. de HRA.

Als de HRA afgeschaft wordt, zal daar waarschijnlijk een afbouwregeling voor komen. Ik ben ook benieuwd hoe er wordt omgegaan met mensen die nu nog een woning willen kopen. Afschaffing vanaf een bepaalde datum, bijvoorbeeld 1 juli 2009 ofzo, met de garantie dat mensen die voor die tijd kopen nog wel HRA genieten, zou denk ik wel een tijdelijke opleving van de huizenmarkt kunnen betekenen.
Zo'n afbouwregeling komt er natuurlijk nooit. Mensen die nu een huis kopen en de hypotheek berekenen met inbegrip van de huidige HRA kunnen redelijkerwijs weten dat de HRA niet lang meer bestaat. De belastingbetaler heeft al lang genoeg de huizen voor de rijken betaalt, er zijn maar weinig mensen die er echt slechter op worden als de HRA per direct wordt afgeschaft, de groep die kort geleden een huis heeft gekocht en het nu al weer verkoopt.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2009 @ 19:44:49 #148
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65890505
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:35 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Een gelijkwaardige woning gaat me minimaal het dubbele, zo niet meer kosten per maand.
  maandag 9 februari 2009 @ 19:47:47 #149
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65890607
Hé Swets, ben jij je al een beetje aan het voorbereiden? Straks wordt het voor jou ook interessant.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 februari 2009 @ 19:49:24 #150
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65890669
quote:
Op maandag 9 februari 2009 19:47 schreef Lemmeb het volgende:
Hé Swets, ben jij je al een beetje aan het voorbereiden? Straks wordt het voor jou ook interessant.
Nou zoals gezegd moet de huizenmarkt dan wel ERG ver kelderen. Dan vraag ik me sowieso ook af hoe de rest van de economie er voor staat. Ook dan zit je beter in je huurwoning van een stichting
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')