abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65794205
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:32 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik zie ook niet wat de gemiddelde burger er mee opschiet als de HRA afgeschaft wordt. Huizen worden niet betaalbaarder. Je kunt dan gewoon minder lenen bij de bank...
Het enige dat je kan bewerkstelligen is een verlichting op het ambtenarenapparaat. Leuk, maar dat is natuurlijk lang niet de meest efficiente oplossing.
  Moderator vrijdag 6 februari 2009 @ 11:39:03 #102
236264 crew  capricia
pi_65794365
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het enige dat je kan bewerkstelligen is een verlichting op het ambtenarenapparaat. Leuk, maar dat is natuurlijk lang niet de meest efficiente oplossing.
Ja.
Het levert wel veel meer belastinginkomsten op voor de staat.
Maar het is gewoon een gigantsiche belastingverhoging voor de burger.
En daar ben ik nooit blij mee...ongeacht welke groep burgers gepakt wordt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65796911
quote:
Banken in eurozone hebben kredieteisen verder aangescherpt
6 februari 2009, 12:09 uur | FD.nl
Door: Marcel de Boer
De banken in de eurozone hebben hun kredieteisen in de laatste drie maanden van vorig jaar verder aangescherpt. Ze verwachten dat het voor bedrijven en huishoudens in het huidige kwartaal nog lastiger wordt om krediet te krijgen, maar dat de mate van aanscherping flink afneemt.

Dat blijkt uit de ‘Bank Lending Survey’ die de Europese Centrale Bank vanmorgen heeft gepubliceerd (pdf, 39 pagina's).

Terughoudender

Het rapport is gebaseerd op een enquête die de ECB tussen medio december en 7 januari onder 112 commerciële banken in de eurozone heeft gehouden. Analisten zien in het rapport een reden waarom de ECB de rente verder moet verlagen.

Lees ook: ECB vindt nultarief niet passend

Als belangrijkste reden voor de verdere aanscherping van de eisen noemden de banken de verslechterde economische situatie. Daardoor daalt de kredietwaardigheid van bedrijven en huishoudens. Voor die laatste groep vrezen de banken met name een verslechtering van de huizenmarkt en zijn ze terughoudend geworden in het verstrekken van hypotheekleningen.

‘De rantsoenering van krediet gaat onverminderd door’, schrijft analist Marco Valli van UniCredit in een reactie op het ECB-rapport. ‘De effecten zullen we dit jaar hard gaan voelen en wellicht ook in de komende jaren.’

Hogere rente-opslag

De aanscherping van de eisen komt vooral tot uitdrukking in een hogere renteopslag voor leningen met een hoger risicoprofiel. Daarnaast wordt van bedrijven vaak een groter onderpand geëist.

Een probleem is dat de banken zelf nog altijd worden gehinderd in het aantrekken van geld door de spanningen op de financiële markten. Ze stelden te verwachten dat ze wat gemakkelijker aan kort geld kunnen komen. Maar de funding voor de middellange en lange termijn zal verder verslechteren, aldus de banken tegenover de ECB.

Vraag naar krediet

De vraag naar krediet is in het vierde kwartaal aanzienlijk afgenomen. Bedrijven zijn voorzichtiger geworden en hebben hun investeringen teruggeschroefd. Bovendien is de overnamemarkt ingezakt, waardoor er minder vreemd vermogen nodig is voor fusies en overnames. Huishoudens hebben minder krediet nodig omdat ze hun uitgaven aan duurzame goederen hebben teruggeschroefd.

In een rapport stelde de Bundesbank vandaag dat de kredieteisen in Duitsland in het vierde kwartaal ‘aanzienlijk’ minder fors zijn aangescherpt dan in de eurozone als geheel.

Minder schulden

Vorige week bleek uit cijfers van de ECB dat Duitse bedrijven en huishoudens zich de afgelopen jaren veel minder diep in de schuld hebben gestoken dan andere Europeanen. De kredietgroei van consumenten kwam in Duitsland jarenlang nauwelijks boven de 1% uit, tegen circa 8% als gemiddelde voor de eurozone.

Bron
Het is niet echt nieuws maar wel het vermelden waard. Het is nu wel duidelijk dat de prijzen maar één kant op kunnen. Mede dankzij de banken dus.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 15:05:48 #104
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65801513
Een hypotheek is nog steeds goed te doen hoor. Valt reuze mee.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_65801598
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 12:58 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Het is niet echt nieuws maar wel het vermelden waard. Het is nu wel duidelijk dat de prijzen maar één kant op kunnen. Mede dankzij de banken dus.
Leg eens uit dan? Hypotheken die niet verstrekt kunnen worden hebben invloed op de vraag & aanbod zijde van de huizenmarkt? Eerder op de verkoopcijfers, niet op de prijzen me dunkt.
pi_65804153
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 15:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Leg eens uit dan? Hypotheken die niet verstrekt kunnen worden hebben invloed op de vraag & aanbod zijde van de huizenmarkt? Eerder op de verkoopcijfers, niet op de prijzen me dunkt.
Bij een aanbod dat groter is dan de vraag gaan de prijzen omlaag.
Banken gaan hier al (een tijdje) van uit waardoor ze zeer voorzichtig zijn met het verstrekken van hypotheken. Met name de hypotheken waarbij 100% of meer van de executiewaarde gefinancierd moet worden.
Als je zelf geld meebrengt zullen banken uiteraard coulanter zijn.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 16:44:54 #107
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_65805062
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 11:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Als je 2 wilt bewerkstelligen, dan moeten ALLE subsidies afgeschaft worden: HRA, koopsubsidie, huursubsidie, you name it. Allemaal de deur uit. Maar nee, dat is dan weer niet de bedoeling van bepaalde mensen

Huursubsidie is iets totaal anders dan HRA en koopsubsidie. Voor HS komen maar een relatief beperkt aantal huurders in aanmerking ivm strenge inkomens- en vermogenstoetsen en kost de schatkist zo'n 2 miljard per jaar. De HRA komt in principe ieder huiseigenaar in aanmerking ongeacht z'n inkomen en vermogen en kost de schatkist 16 miljard per jaar. De rijksuitgaven voor HRA zijn nummer drie hoogste kostenpost op de begroting en op termijn niet te handhaven. Om te beginnen kunnen de bij de HS gehanteerde inkomens- en vermogenstoetsen ook bij de HRA ingevoerd worden, zonder dat de economie al te zwaar belast word (sterkste schouders zwaartse lasten, etc.).
Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
  vrijdag 6 februari 2009 @ 16:48:55 #108
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65805202
Ben ik het wel mee eens. Een eventueel afschaffen van de HRA moet aan de bovenkant beginnen en niet overall. Zet gewoon een maximum op de lening waarover rente voor aftrek in aanmerking komt, 3,5 ton ofzo lijkt me wel een mooi bedrag. Mensen met een huis van een miljoen en een hypotheek van 7 ton kunnen dan de rente over de laatste 3,5 ton niet meer aftrekken. Ik zie daar overigens wel meer voordelen aan.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_65807389
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 16:48 schreef Lemmeb het volgende:
Ben ik het wel mee eens. Een eventueel afschaffen van de HRA moet aan de bovenkant beginnen en niet overall. Zet gewoon een maximum op de lening waarover rente voor aftrek in aanmerking komt, 3,5 ton ofzo lijkt me wel een mooi bedrag. Mensen met een huis van een miljoen en een hypotheek van 7 ton kunnen dan de rente over de laatste 3,5 ton niet meer aftrekken. Ik zie daar overigens wel meer voordelen aan.
*eens is*
Met de extra belastinginkomsten de overdrachtsbelasting verlagen om de doorstroming te verbeteren.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 18:15:04 #110
44387 dodo79
FOK! zit ook op GoT
pi_65807690
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 16:48 schreef Lemmeb het volgende:
Hier ben ik het ook wel mee eens.
wat mij momenteel wel opvalt is dat de goedkopere huizen nog steeds snel verkopen in mijn wijk. (geertruidenberg NB)
3 weken geleden is er een huis te koop gekomen voor 152500 en deze is nu al verkocht.
Dit zie ik bij meer goedkopere panden gebeuren.
De duurdere woningen staan dan weer wel langer in de verkoop.
eehhhhhhhh, mja
pi_65815293
Ik wilde hier komen vertellen dat lelystad niet zo slecht is als jullie denken.. en nu hebben we ineens een veiligheidsrisicogebied.
En toch staat Lelystad slechter aangeschreven dan het verdient. Kun je op http://misdaadmeter.i-serve.net/ ook wel terugvinden.
pi_65817450
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 21:52 schreef poemojn het volgende:
Ik wilde hier komen vertellen dat lelystad niet zo slecht is als jullie denken.. en nu hebben we ineens een veiligheidsrisicogebied.
En toch staat Lelystad slechter aangeschreven dan het verdient. Kun je op http://misdaadmeter.i-serve.net/ ook wel terugvinden.
Lelystad? niks mis mee dacht ik zo. Maar ja ik ben dan ook een echte polder bewoner
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_65817597
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 22:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Lelystad? niks mis mee dacht ik zo. Maar ja ik ben dan ook een echte polder bewoner
het is alleen zo ver wandelen naar de beschaving
pi_65817908
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 22:52 schreef henkway het volgende:

[..]

Van het geld dat je bespaart bij het kopen van een huis daar kan je zeker 10 jaar dagelijks op zoek naar beschaving.
pi_65818776
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 22:52 schreef henkway het volgende:

Over welke beschaving heb je het dan

overigens heb je hier gewoon auto's en wegen, wandelen doen we alleen ter ontspanning en vermaak
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  zaterdag 7 februari 2009 @ 11:51:58 #116
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_65825450
Het is veel voordeliger om (duizenden!) leegstaande bedrijvengebouwen om te bouwen tot woonhuizen, ipv nog meer groen te slopen om daar nieuwe wijken uit de grond te stampen. Die omgebouwde panden kunnen dan prima dienen als starterswoningen. Combineer dat met complete afschaffing van de HRA, dat is subsidie voor rijken en de huizenmarkt is gered.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_65826638
De meeste van die bedrijvengebouwen zijn qua isolatie niet echt geschikt als woning.
pi_65826660
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 11:51 schreef ouderejongere het volgende:
Het is veel voordeliger om (duizenden!) leegstaande bedrijvengebouwen om te bouwen tot woonhuizen, ipv nog meer groen te slopen om daar nieuwe wijken uit de grond te stampen. Die omgebouwde panden kunnen dan prima dienen als starterswoningen. Combineer dat met complete afschaffing van de HRA, dat is subsidie voor rijken en de huizenmarkt is gered.
welke groen?? strontweilanden zijn geen groen, akkers waar niemand komt zijn er alleen wegens de EU subsidie.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 13:27:20 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65827255
Nou, wat betreft afschaffing van de HRA schijnt dit dan eindelijk weer bespreekbaar te zijn. Vandaag op de voorpagina van de Volkskrant dat het zeker tot de mogelijkheden behoort.

In ieder geval beter dan tot je 67-ste doorwerken om de HRA van iemand anders in stand te houden. En bovendien levert dat doorwerken netto toch maar heel weinig op. Uiteindelijk zijn bedrijven hiermee de sigaar, want zij betalen dan 2 jaar langer door voor een minder productieve werknemer.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 7 februari 2009 @ 13:29:18 #120
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65827285
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 12:54 schreef Wombcat het volgende:
De meeste van die bedrijvengebouwen zijn qua isolatie niet echt geschikt als woning.
Het gemiddelde kantoorpand voldoet prima hoor. Bedrijfshallen is een ander verhaal
pi_65827323
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 13:29 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het gemiddelde kantoorpand voldoet prima hoor. Bedrijfshallen is een ander verhaal
Als het een kantoorpand uit de jaren 70-80 is, voldoet dat iha niet aan de moderne eisen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 7 februari 2009 @ 13:46:16 #122
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65827644
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 13:30 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Als het een kantoorpand uit de jaren 70-80 is, voldoet dat iha niet aan de moderne eisen.
Juist in de jaren 90 en 00 zijn de kantoorpanden als paddestoelen uit de grond geschoten om vervolgens leeg te blijven staan.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 14:23:03 #123
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_65828266
Valt wel mee.heb gister mijn huis verkocht na 3 maanden en deze week een nieuwbouw gekocht.niet overal kommer en kwel dus
pi_65830264
ik heb in delft in het voormalige belastingkantoor (oid....) gewoond, en dat was prima wonen hoor. ja, er moet e.e.a. aangepast worden, maar da's altijd nog goedkoper dan leegstand + nieuwbouw.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 7 februari 2009 @ 16:49:10 #125
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65830614
Ah niets aan de hand met de huizenmarkt. Penny-wise heeft zijn huis verkocht....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')