abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:39:40 #1
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65247437
Vervolg van : Borstvoeding deel 50

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic

------------------------------------------------------------
Ik sloot de oude, dus ik open maar een nieuwe
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:40:54 #2
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65247496
Laatste twee posts van het vorige topic:
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:31 schreef freecell het volgende:
Mooizo DJMO!

Mensen, wat is wijsheid? Leander kijkt me al bijan 2 maanden het eten uit de mond, kwijlt, piept om eten en wat érg gelukkig toen hij laatst aan mijn banaan mocht likken (niks binnengekregen, alleen even likken )

Nu drinkt hij op het moment bij de voeding om 15:00 ronduit beroerd Hij drinkt wel, maar lang niet zoveel als anders, heeft echt na een minuut of 5 wel weer genoeg gehad en gaat dan spelen.

En dat is dus een ideaal moment om hem dan om een uur of 4 een beetje geprakte banaan of appel te gaan geven
Maar hij is nog maar 5 maanden en een beetje.

Ik zit nu tussen 'wel doen, want hij geeft aan er aan toe te zijn en heeft er zin in en er is nu een handig moment' en 'niet doen, want hij is nog geen 6 maanden' in.
Opinies gaarne
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:36 schreef DolleMina het volgende:
Geef hem autosleutels om aan te likken, kijken of ie net zo gelukkig is...
pi_65247499
Freecell, hoe oud is Leandertje nu? Hij is toch nog lang geen 6 maanden?

Het is heel moeilijk om te wachten, je kindje zo zien genieten van een stukje banaan is super. Maar aan de andere kant dat kunnen ze hun hele leven nog eten.

Verder zijn darmpjes van een kleintje echt nog niet klaar voor ander eten dan borstvoeding (of flesvoeding).

Wacht er nog even mee. En dat van je eten uit je mond kijken: Als hij het leuk vindt om op je sleutels te sabbelen is hij toch ook nog niet klaar om auto te rijden?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_65248385
welke is het nou?
pi_65248524
Freecell, ik zou nog even wachten, Leander zal er niks aan missen en zijn darmen zullen nog net ff wat meer ontwikkelen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_65249091
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:40 schreef Ticootje het volgende:

Wacht er nog even mee. En dat van je eten uit je mond kijken: Als hij het leuk vindt om op je sleutels te sabbelen is hij toch ook nog niet klaar om auto te rijden?
Hey volgens mij zei ik dat ook al in 1 van de vorige topics (ooit eens overgenomen van Gonneke geloof ik, vond het wel een mooie manier om te illustreren dat 'eten uit de mond kijken' en 'alles in de mond willen stoppen' niet echt een geweldige reden is om te beginnen aan bijvoeding)

Lees anders dit ook even Freecell:

Wanneer beginnen met vast voedsel aanbieden?

Dus ja, als je al begint met 'wat is wijsheid?' Wijsheid is wat mij betreft gewoon netjes afwachten tot 6 maanden en dan beginnen, als je kindje en de darmen van je kindje er klaar voor zijn.

En dan nog een toevoeging: je gaf aan dat je het eten dan geprakt wil gaan geven. Normaal gesproken als je het eten niet geprakt geeft dan 'doet' het kindje er weinig mee totdat hij/zij er klaar voor is om daadwerkelijk te kauwen en door te slikken. Misschien dat ze er wat mee spelen of het in de mond houden en weer uitspugen.
Als je het geprakt geeft kan een kindje dat minder goed aangeven. Niks mis met geprakt eten, begrijp me niet verkeerd...maar als je al eerder begint kun je zo dus nooit goed zien of Leander er *echt* klaar voor is.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_65249174
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:17 schreef TearSong het volgende:

[..]

Hey volgens mij zei ik dat ook al in 1 van de vorige topics (ooit eens overgenomen van Gonneke geloof ik, vond het wel een mooie manier om te illustreren dat 'eten uit de mond kijken' en 'alles in de mond willen stoppen' niet echt een geweldige reden is om te beginnen aan bijvoeding)

Lees anders dit ook even Freecell:

Wanneer beginnen met vast voedsel aanbieden?

Dus ja, als je al begint met 'wat is wijsheid?' Wijsheid is wat mij betreft gewoon netjes afwachten tot 6 maanden en dan beginnen, als je kindje en de darmen van je kindje er klaar voor zijn.
De uitspraak wordt hier wel vaker gebruikt hoor.

Ja en wij kunnen allemaal roepen dat je het niet moet doen, maar het blijft wel jouw keuze Freecell.
pi_65249843
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:40 schreef Ticootje het volgende:
Freecell, hoe oud is Leandertje nu? Hij is toch nog lang geen 6 maanden?
Hij is 5 maanden en een beetje
En ja, dat autosleutel-voorbeeld ken ik maar ik zie wel verschil, haha.

Ik ben wel eigenwijs, maar ook weer niet zo eigenwijs dat ik hem met 3 maanden ga voeren hoor

Ik zal nog wel ff wachten.
Maar op de dag dat hij een half jaar is krijgt hij een banaan Uit het vuistje
pi_65250098
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:34 schreef freecell het volgende:

[..]

en ik hoop dat die banaan hem heerlijk gaat smaken

Overigens had ik helemaal DJMO's berichtje gemist uit het gesloten topic dus ik quote hem nog even voor iedereen die net zo lui is als ik en weinig moeite doet om gesloten topics nog te bekijken
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:16 schreef DJMO het volgende:
ik heb dus gebeld. JJ zit nog binnen de curve van 90 tot 200 gram per week, omdat hij ook alert is etc. genoeg natte luiers heeft en zijn ontlasting ook gewoon goed is, moet ik me niet meteen zorgen maken, er zijn nu eenmaal lichte en zwaardere kindjes .. omdat ik wel erg veel melk heb, moet ik voor de voeding de eerste melk afkolven en zorgen dat hij zo sneller de achtermelk naar binnen krijgt. als hij binnen drie uur weer komt, aanleggen aan de borst die hij als laatste had, anders gewoon aan de andere borst. als dat niet zoden genoeg aan de dijk zet, meer melk af gaan kolven en dat bijvoeden na de voeding. wel is wenselijk om de uiterlijk drie uur te voeden (dacht ik, ik kreeg telefonisch zoveel info dat ik afgesproken heb alles per mail te krijgen en dat verzoek heb ik net gemaild, ben net thuis van het bellen en boodschappen doen.) maar voorlopig dus niet bijvoeden met flesvoeding, omdat dat juist de melkproductie omlaag laat gaan en voor ik het weet om zeep geholpen heb. ik krijg dit advies dus ook per mail, dus dat gaat uitgeprint mee naar het consultatie bureau volgende week (oh en ik kan gewoon koolzuur blijven drinken, alleen met cafeïnehoudende dranken moet ik wel wat uitkijken. ik drink dus alleen nog maar mijn ochtendkoffie, en snachts schakel ik wel over op spa groen of sinas)

bedankt iedereen voor het helpen en meedenken!!! dikke voor allemaal
Fijn! Ik ben heel benieuwd hoe het CB gaat reageren als je daar met het mailtje komt aanzetten van een lactatiekundige. Het meeste hiervan wist je ook waarsch. wel maar het is erg fijn dat je het ook in een mailtje krijgt nu. sta je toch net even sterker in je schoenen als ze weer beginnen over flesvoeding of koolzuur

Overigens vind ik dat de mensen bij het CB ook wel eens een cursus bij de VBN of LLL mogen gaan doen. Gezellig met z'n allen
It's all up to you
pi_65250250
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:34 schreef freecell het volgende:

[..]

Hij is 5 maanden en een beetje
En ja, dat autosleutel-voorbeeld ken ik maar ik zie wel verschil, haha.

Ik ben wel eigenwijs, maar ook weer niet zo eigenwijs dat ik hem met 3 maanden ga voeren hoor

Ik zal nog wel ff wachten.
Haha, hij is 5 maanden en 3 dagen (ja dat is een beetje).

Verwacht niet heel veel uit het knuistje, het ene kind weet meteen wat ie moet doen, de ander knijpt er alleen maar in. (Banaan geeft trouwens rotvlekken die je bijna niet uit je was krijgt!!!!)
pi_65250609
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:43 schreef Ticootje het volgende:

[..]

(Banaan geeft trouwens rotvlekken die je bijna niet uit je was krijgt!!!!)
Ik heb ook speciale doekjes en slabbetjes voor banaan, die zitten al onder de grijzige banaanvlekken.

Al moet ik zeggen dat ik 'nieuwe' banaanvlekken tegenwoordig in een sopje met vanish zet en ze behoorlijk lang laat weken. Dan krijg ik ze er wel uit
It's all up to you
pi_65250618
DJMO, dat lijkt me wel heel moeilijk zeg. Wij kunnen allemaal heel makkelijk roepen dat je het advies van het CB niet op moet volgen en gewoon door moet gaan met borstvoeding maar ja met jeugdzorg en zo op je nek kan ik me je angst heel goed voorstellen. Je kan toch ook gewoon en en doen? Het hoeft toch niet het een of het ander te zijn? Je doet het hartstikke goed hoor

Ik las in het vorige deel wat over afkolven en bijvoeden, dat hebben wij dus ook twee dagen gedaan op advies van de VK. Overigens geven wij de afgekolfde melk gewoon in een flesje, geen fingerfeeding of wat dan ook, het heeft geen tepel/speen verwarring gebracht. Met dat bijvoeden zijn we na twee dagen weer gestopt ( op aanraden van de andere VK ) Maar meneer komt nu gewoon wel redelijk aan en is alert en poept en vooral plast erg goed en regelmatig, voor mij een teken dat het gewoon prima gaat.

Ik heb een kloofje in mijn linkertepel, nou ja kloof, de grand canyon is er niks bij voor mijn gevoel. Gelukkig begint het alweer wat te genezen maar wat een pijn geeft dat bij het aanleggen zeg, Ik probeer de houdingen wat af te wisselen en die ' hamburger' wat Owlet zegt inderdaad doe ik ook. Verder nog tips daarvoor?
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_65250946
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 16:51 schreef Estrys het volgende:

Ik heb een kloofje in mijn linkertepel, nou ja kloof, de grand canyon is er niks bij voor mijn gevoel. Gelukkig begint het alweer wat te genezen maar wat een pijn geeft dat bij het aanleggen zeg, Ik probeer de houdingen wat af te wisselen en die ' hamburger' wat Owlet zegt inderdaad doe ik ook. Verder nog tips daarvoor?
Voor het kloofje zelf zou ik de 'standaard' dingen adviseren, zoveel mogelijk aan lucht blootstellen, niet te vaak wassen..en dan inderdaad goed letten op de houdingen en het aanleggen zodat je minder kans hebt op nieuwe kloofjes. Gelukkig begint het bij jou alweer te genezen en gaat het dus de goede kant op
It's all up to you
pi_65251259
Auw Estrys Kloven blijven ellendige dingen
De enige tip die ik heb is bepanthen. Dat werkt hier heel goed
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 20 januari 2009 @ 18:29:43 #15
147316 crew  DJMO
#trut
pi_65254432
dank je wel tearsong ik zit trouwens terug te denken, de week ervoor was hij 225 gram aangekomen, en dat is in principe weer te veel dus wat ze (mw. van het CB) nou wil bereiken na één week wat minder aankomen, terwijl mijn borstvoeding zich nog aan het regelen is (volgens die mw. van vbn) ik hoor het volgende week wel, als ik de mail + bijlage meeneem naar het CB

ik weet nu trouwens dat JJ ook echte longinhoud heeft, hij had net dus echt krampjes, hier was het eerdere gehuil niets bij...
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  dinsdag 20 januari 2009 @ 19:00:52 #16
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65255688
DJMO, je hebt het goed opgelost!

Hier zat ik er vanmorgen even helemaal doorheen, het voeden ging vannacht rampzalig, duurde heel lang en ik had nog voldoende voeding toen Maarten niet meer wilde... Hij heeft wel goed geslapen gelukkig... Vanmorgen steeds een paar slokken en dan weer verder slapen. Ik was zover dat ik gewoon alleen maar kon huilen en roepen dat ik dit niet meer wilde... Ik was in staat om kunstvoeding te gaan kopen! Maar dat mocht niet van . Ik heb de lactatiekundige gemailt en ze komt morgen langs!
Echt beter ging het voor mijn gevoel niet vandaag, maar ik voel me een stuk rustiger nu ik weet dat er morgen naar gekeken gaat worden.
Ik had trouwens nog een theorie waarom Maarten niet genoeg de borst leegdrinkt, zou het niet zo kunnen zijn dat Maarten teveel voormelk drinkt en daarom niet aan de achtermelk toekomt? (al zei W. gelijk toen ik dit tegen hem zei, dat Maarten dan niet hongerig naar de tweede borst had moeten happen en daar zit ook wel weer wat in)... Tja...
18-11-2008 Maarten Alexander
pi_65256683
goed dat er een lk mee komt kijken.

Hier net gekolfd wauw wel 30cc. Jen had net gedronken. Maar goed ik doe nog even voordat ik ga slapen en morgen nog voordat ik weg ga. Dan heb ik ongeveer 100cc dat moet voldoende zijn voor die paar uurtjes.
pi_65256930
Marie: fijn dat morgen de lactatiekundige komt! Ik heb in het begin ook heel wat huil en wanhoopsmomentjes gehad hoor. Ter bemoediging: het kan best zomaar over zijn en dat het dan probleemloos verder gaat
pi_65257012
zelfs na bijna een jaar heb ik nog wanhoop momenten. Meestal ben ik dan na een paar dagen ongesteld en is alles weer goed.
pi_65258842
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 18:29 schreef DJMO het volgende:
dank je wel tearsong ik zit trouwens terug te denken, de week ervoor was hij 225 gram aangekomen, en dat is in principe weer te veel dus wat ze (mw. van het CB) nou wil bereiken na één week wat minder aankomen, terwijl mijn borstvoeding zich nog aan het regelen is (volgens die mw. van vbn) ik hoor het volgende week wel, als ik de mail + bijlage meeneem naar het CB

ik weet nu trouwens dat JJ ook echte longinhoud heeft, hij had net dus echt krampjes, hier was het eerdere gehuil niets bij...
Wel suf dat die dame niet naar het geheel heeft gekeken. Op zich is het wel opvallend dat hij nu veel minder is aangekomen dan de week ervoor maar die 95 gram is op zich niet verontrustend. Dat is de crime van elke week wegen.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 20:30:37 #21
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65258975
Ik had vorige week heel erg het idee dat ik ongesteld zou gaan worden, nu eigenlijk niet meer al voel ik wel (soms) mijn baarmoeder "krampen" als Maarten drinkt.
Vanavond ging het naar mijn idee heel goed!
pi_65259167
Net een poging gedaan om mij samen met m'n zusje in te schrijven voor de cursus 'voorbereiding op borstvoeding'

Niet dat ik die voorbereiding nodig heb maar ik had m'n zusje beloofd mee te gaan omdat het haar doodeng lijkt alleen op zo'n cursus te gaan en omdat het mij heel leuk leek om eens te zien hoe dat gaat allemaal. Eigenlijk naief maar ik was tijdens de zwangerschap van Tomas zo overtuigd dat ik BV ging geven dat ik er geen moment aan getwijfeld heb dat dat ook goed zou gaan. Had ook heel anders kunnen lopen natuurlijk.
Bovendien waren er nooit bijeenkomsten in dit 'dorp' en irriteerde het mij altijd dat ik er ver voor moest reizen.
Met dit in m'n achterhoofd ben ik voorzichtig aan het kijken of contactpersoon/leidster iets voor mij zou zijn want er zit ook nog niemand hier in de buurt die dat doet.

Ik krijg alleen net een mailtje terug over m'n aanmelding dat er vanwege de vele aanmeldingen hoogstwaarschijnlijk geen partners etc. meekunnen
Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant denk ik dan 'wordt het niet tijd voor meer bijeenkomsten?'
Eigenlijk zou je als leidster juist moeten vragen of partners mee kunnen komen, lijkt mij, daar ruimte voor moeten maken. Waarom? Nou alleen al vanwege de talloze keren dat ik borstvoedende vrouwen heb horen zeggen 'ik wil doorgaan met borstvoeding geven maar mijn man staat er niet achter, ik vind het normaal dat mijn kindje nu aan het clusteren is maar mijn man denkt dat ik het verkeerd doe...
Juist die steun van een partner is heel belangrijk en als ze meegaan naar zo'n cursus en eens van een ander horen welke problemen je tegen kunt komen en hoe ermee om te gaan dan loopt dat misschien veel soepeler. Hoe stom het ook gaat klinken maar borstvoeding is niet alleen een 'issue' voor de persoon die de borsten heeft

Mocht ik ooit hier in het dorp bijeenkomsten gaan doen dan zijn de partners van harte welkom. Dan maar een extra cursus inlassen als er veel aanmeldingen zijn
Ondertussen ga ik maar verder zoeken naar een cursus waar nog wel ruimte is voor 2
It's all up to you
pi_65259293
maar tearsong besef je wel dat het vrijwilligerswerk is. Meer contactpersonen zijn volgens mij altijd welkom. Maar als contactpersoon zijnde heb je misschien geen tijd om elke week een bijeenkomst te hebben. Ik zou zeggen wordt lid en meldt je aan voor cp.
pi_65259574
Wij kiezen bewust voor bijeenkomsten met partner, maar ik weet dat er collega-cp's zijn die dat niet liever niet doen. Waar een partner zit, kan ook een zwangere vrouw zitten en meestal is de ruimte beperkt (namelijk bij de CP thuis). Wij zeggen hetzelfde als jij: de rol van de partner is onontbeerlijk. Voor allebei is wat te zeggen. Wij hebben gewoon veel CP's hier in town en dus veel bijeenkomsten. Maar zelfs dan is het wel eens woekeren met ruimte.
Variety is the spice of life
pi_65260149
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:38 schreef Ticootje het volgende:
maar tearsong besef je wel dat het vrijwilligerswerk is. Meer contactpersonen zijn volgens mij altijd welkom. Maar als contactpersoon zijnde heb je misschien geen tijd om elke week een bijeenkomst te hebben. Ik zou zeggen wordt lid en meldt je aan voor cp.
Dat zeg ik, dat ik me op het moment aan het orienteren ben op dat gebied en dat ik wel plannen heb in die richting 'even' lid worden en dan direct voor contactpersoon/leidster gaan is voor mij nogal kort door de bocht aangezien je wel voor 100% achter zo'n organisatie moet staan en ik dus eerst zou willen zien hoe die bijeenkomsten gaan voordat ik er over denk om zoiets zelf te gaan doen. Ik ga me niet eerst aanmelden en pas kijken hoe zo'n bijeenkomst eigenlijk is

Ik weet heel goed dat het vrijwilligerswerk is en in de stad waarin ik mij heb aangemeld zijn, voor zover ik begrepen heb, 3 contactpersonen die om beurten de cursus doen, dus 1x in de 3 maanden per contactpersoon zeg maar. Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om die vrijwilligers af te zeiken want ik ben blij dat ze het doen. Ik gaf volgens mij ook aan dat ik helemaal snap dat zwangeren voor partners gaan maar aan de andere kant is juist de steun van een partner zo belangrijk, dus dan is het heel jammer dat die juist buitengesloten worden. Dat is eigenlijk wat ik wil zeggen. Omdat BV niet alleen een ding voor 'de vrouw' is. Er is ook niet direct een oplossing te vinden voor mijn 'irritatie' dat mannen zo een beetje buitengesloten worden alleen was het wel iets wat ik kwijt wilde, dat het beter zou zijn om partners te verwelkomen dan om ze 'weg te sturen'
It's all up to you
pi_65260176
nebulung welke regio zit jij? En ben je er ook bij 7 feb?
pi_65260254
tearsong ik begrijp jouw kant ook heel goed. Wat nebulung zegt, voor allebei is wat te zeggen.
pi_65260499
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:45 schreef nebelung het volgende:
Wij kiezen bewust voor bijeenkomsten met partner, maar ik weet dat er collega-cp's zijn die dat niet liever niet doen. Waar een partner zit, kan ook een zwangere vrouw zitten en meestal is de ruimte beperkt (namelijk bij de CP thuis). Wij zeggen hetzelfde als jij: de rol van de partner is onontbeerlijk. Voor allebei is wat te zeggen. Wij hebben gewoon veel CP's hier in town en dus veel bijeenkomsten. Maar zelfs dan is het wel eens woekeren met ruimte.
Ah ok, dus er zijn ook mensen die bewust wel bijeenkomsten met partners organiseren Ik was even bang dat ik alleen stond in het hele 'neem je partner mee naar je BV-bijeenkomst gebeuren'
Als het bij je thuis is dan kan ik me voorstellen dat het lastig wordt. In mijn geval was het bij een VK-praktijk maar dan nog heb je niet altijd alle ruimte natuurlijk.
Gebeurt het nou ook wel eens dat mensen die graag hun partner mee willen nemen dan 'doorverwezen' worden naar een CP/bijeenkomst waarbij dat wel mogelijk is?
It's all up to you
pi_65260795
Ik denk dat ik weet waar jij je hebt aangemeld, daar doen ze inderdaad alleen maar zwangeren.

Wij houden bij de aanmeldingen al rekening met partners, aangezien we dat aanmoedigen dus. Ik kan ongeveer 12 mensen in mijn huiskamer ontvangen, dus reken ik op 6 zwangeren en 6 partners. Daarna ben ik vol. Alleen komen er meestal maar een partner of 3 mee, dus heb ik meestal nog wel ruimte voor een paar zwangere dames. Meestal komt dat wel goed dus. Wat betreft je laatste vraag: ik neem aan dat als je écht je partner mee wil nemen en het mag niet, dan je verwezen wordt naar waar het wel kan. Nog nooit zo gehoord, maar het zal best wel gebeuren. Er wordt binnen de regio best wat verwezen als groepen vol zitten of zo

Edit: Ik ben er niet de 7e, Ticootje. In juni ben ik er wel, dan zoek ik je op, op de scholingsdag.
pi_65263316
Ik wil 12-2 naar een bijeenkomst hier in de buurt; voor voedende moeders+partners.
M'n vriend wil er ook graag heen; dat vind ik zeker fijn! (Dat ie me nog zo goed steunt met de borstvoeding).

En meteen een vraag; Amber eet dus nu vaste hapjes; ze heeft de eerste broodkorstjes afgesabbeld; fruithapjes en ook al groente gehad.
Maar; ze wordt ongedurig aan de borst.
Wellicht dat alles nu even samenvalt; het nieuwe eten waar haar lichaam aan moet wennen; de ontlasting waar ze harder voor moet werken om het eruit te krijgen. En tandjes sluit ik niet uit; want het zou heel goed kunnen dat er weer wat nieuws aankomt (onder heeft ze dus 2 tandjes sinds vorige maand).

Maar ik ben zo bang dat de voeding terugloopt met de vaste voeding; probeer iig actief erop te letten dat ik d'r genoeg/extra aanleg.
Maar afentoe is het steeds weer afhappen; boos worden; bijna hyperventileren zo ongedurig als ze wordt; huilen en frustratie. Met rust en aanhouden lukt het uiteindelijk wel; maar ik ben dan bang dat m'n lichaam zegt van doe het nou maar helemaal zelf met de vaste voeding; dat er dus te weinig gedronken wordt met de vaste voeding erbij; want ze was al geen veelvuldige drinker (6 a 7x per dag; minimaal 5x per dag).

Daarbij was ze al niet veel aangekomen afgelopen 2 maanden; 220 gram en 2cm.

Vandaag heeft ze bij m'n stiefmoeder ook niet veel uit de fles gedronken; 2 flesjes van 150ml. Bij mij heeft ze vandaag 3 voedingen gehad. En ze heeft vanmiddag wel redelijk wat fruit gehad bij m'n stiefmoeder; 3/4 potje. En thuis een paar happen spercibonen/aardappel (weer luid protest totdat ze gulzig begon toe te happen; ze heeft dus wel honger; maar toch nieuwe tanden dan? naderhand was ze wel weer rustig en voldaan).

Verder is ze een tevreden kindje; slaapt goed (1 slechte nacht gehad van vrijdag op zaterdag; maar daarna weer doorslapen snachts); is rustig en vrolijk afgezien van haar frustratie afentoe aan de borst en vanavond bij het eten; en dat is nu sinds een paar dagen zo.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_65266649
Hey dame's
Ik heb een vraagje
Ik ben opzoek naar leuke... (dus niet van die oerdegelijke) voedingbh's
Het liefste met beugel....
Hebben jullie tip's?

Alvast bedankt!
pi_65266983
Klinkt deels bekend Llewella, Lotte en Amber lopen toch weer gelijk wat dat betreft
Geen tips voor jou helaas..ik hoop dat het hier weer snel voorbij is (zij is dus niet helemaal tevreden verder, slaapt ook wat slechter, vermoed toch ook tandjes)
pi_65267202
Even naar hier:
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 23:14 schreef Eveningbreez het volgende:
Ik heb een dochtertje van 5,5 maanden en geef nogsteeds volledige borstvoeding.
Krijg echter steeds vaker te horen "En ben je al aan het afbouwen"?

Op de een of andere manier schijnen mensen het vreemd te vinden dat je langer wil blijven borstvoeden.
Ik ben echter helemaal nog niet vanplan om te stoppen.
Ik zou zelfs graag mocht het lukken willen gaan tandemvoeden (2 kids voeden van verschillende leeftijden)

Maar mijn vraag is.... tot welke leeftijd vinden jullie het normaal om te borstvoeden??
En hoe lang heb je zelf gevoed?
Hardloper.
IG @webkim
pi_65267665
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 23:08 schreef Eveningbreez het volgende:
Hey dame's
Ik heb een vraagje
Ik ben opzoek naar leuke... (dus niet van die oerdegelijke) voedingbh's
Het liefste met beugel....
Hebben jullie tip's?

Alvast bedankt!
Kijk hier eens:

voedingsbh's bij Prettymum

Daar zitten best leuke tussen toch? Verder heeft Marlies Dekkers tegenwoordig ook voedingsbh's. Best prijzig maar wel heel mooi voor als je echt iets speciaals wil
It's all up to you
pi_65268027
eveningbreez, ik vind tot een jaar zeker heel 'normaal' maar ook langer kan natuurlijk hartstikke goed. ik heb zelf tot bijna 2 jaar gevoed. een soort natuurlijke grens voor mijzelf is het moment waarop ze zich het bewust zullen kunnen herinneren later.
ik vond het zelf altijd wel prettig als ik het gevoel had dat ik me moest verdedigen dat ik kon schermen met het feit dat de WHO (world health organization) adviseert om tot 2 jaar door te gaan met borstvoeding.
pi_65268891
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 23:45 schreef bixister het volgende:
eveningbreez, ik vind tot een jaar zeker heel 'normaal' maar ook langer kan natuurlijk hartstikke goed. ik heb zelf tot bijna 2 jaar gevoed. een soort natuurlijke grens voor mijzelf is het moment waarop ze zich het bewust zullen kunnen herinneren later.
ik vond het zelf altijd wel prettig als ik het gevoel had dat ik me moest verdedigen dat ik kon schermen met het feit dat de WHO (world health organization) adviseert om tot 2 jaar door te gaan met borstvoeding.
Ik vind het zo lastig om te zeggen wat ik 'normaal' vind en wat niet meer. Eigenlijk heb ik daar nog niet zo'n beeld van. Tomas heb ik bijna 2 jaar (21 maanden) gevoed en bij Yara gaat alles nu ook prima dus het kan goed zijn dat ik haar ook rond de 2 jaar ga voeden. Dat vind ik dus ook 'normaal' maar als ze langer wil blijven drinken dan is dat ook prima.

Volgens mij heb ik ooit iemand horen zeggen dat de meeste kindjes als ze een jaar of 2, 3 zijn zelf aangeven niet meer te willen drinken en dat een kind dus meestal niet tot z'n 15e aan de borst blijft
Bij Tomas is het heel langzaam minder gaan worden, steeds meer voedingen vielen weg en uiteindelijk is het dus heel natuurlijk afgebouwd. Ik hoop dat het bij Yara ook zo gaat lopen maar dat weet je maar nooit.
It's all up to you
pi_65272732
Eveningbreeze. Ik vind het iig tot een jaar heel normaal. Emma en ik zijn daarna nog doorgegaan en nu met 3 jaar en 3 maanden drinkt ze nog steeds en ik hoop binnen een week te kunnen tandemen. Het voelt voor mij nu een beetje dubbel, ik weet dat we hier in nederland een uitzondering zijn en dat maakt het bijzonder maar het voeden gaat zo vanzelf door dat het heel gewoon is.
Llewella, ik zou denken dat je produktie nu wel zo flexibel isdat ze Ambers onregelmatige/minder drinken wel aankunnen. Je zal zien dat ze op een dag ook ineens weer veel meer gaat drinken.
pi_65273420
Tot wanneer is voeden normaal tsja uhm....vooral tot wanneer je het zelf prettig vind denk ik.
Zeker tot een jaar zou borstvoeding heel normaal en de algemene norm moeten zijn, ook in het openbaar.

Tandemen lijkt me prachtig als de kindjes redelijk dicht bij elkaar zitten. Een toekomstig brusje voor Pepijn komt op zijn vroegst pas als Pepijn ruim 4 is, dus deze keer zit dat er zeker niet in. Want de basisschool in zicht is voor mij wel te ver.

Ik vind de hetzich bewust herinneren ook wel een aparte, maar waarom zou een kind zich niet bewust mogen herinneren dat het bij mama dronk?
Als ik trouwens bij mezelf terugdenk wat mijn eerste herinnering is die ik zo op kan halen, zonder dat ik die terug kan herleiden naar foto's of verhalen van anderen. Dan was is dat van toen ik al ruim 4,5 was.
(en peinzend zelf naar school liep omdat ik mee mocht beslissen of ik wel of niet al naar groep 2 wou)

Geen idee waar voor mij de grens gaat liggen, voorlopig voeden we vrolijk door. Pepijns 2e verjaardag hoop ik wel te halen, en verder wacht ik lekker af of hij zelf besluit dat het genoeg is.

Mijn dermatoloog en longarts waren gisteren trouwens enorm enthousiast over het feit dat ik nog borstvoeding geef en ik moest er maar zo lang mogelijk mee doorgaan. Mijn dermatoloog zei letterlijk "ik heb liever nu een half uur meer werk met geschikte medicatie zoeken dan dat ik over een jaar je zoontje met dezelfde allergie klachten hier heb". Hij ziet vaker mensen met dezelfde erfelijke vorm van allergische verschijnselen als ik, maar de sporadische keren dat de kinderen daarvan heel lang borstvoeding kregen totdat ze zelf niet meer wilden waren de enige keren dat de kinderen niet de allergische klachten overnamen. Nou daar hopen we dan maar op
Bv vriendelijke artsen tegenkomen was wel een keer fijn!
pi_65273490
Ik krijg ook steeds vaker de vraag van hoe lang ga je nog door; vooral op het werk ook; omdat ze toch ook een beetje medelijden met me krijgen met al dat kolfgedoe etc
Wij zitten nu op 6,5 maand; en ik wil tot 1 jaar een periode van langzaam aan overgaan naar vastvoedsel. En daarna zien we wel. Tot 2 a 3 jaar vind ik wel normaal. 6 maanden hanteer ik voor mezelf echt als minimum; en ben blij dat we dat iig gehaald hebben!

Er verandert natuurlijk ook een hoop; tegenwoordig krijg je het advies veelal om minimaal 6 maanden te voeden en gaan we steeds meer de pro-borstvoeding kant op; dat geef ik dan ook als argument.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_65273753
Je bent echt geen uitzondering Jelief, je kent alleen de vrouwen niet die precies als jij zo lang voeden dan ook nog tandemen. Ik kan er zo rustig 20 opnoemen bij naam je ziet ze alleen zelden irl, want het gebeurd toch vaak binnenshuis, zo'n groot kind voeden.

Wat is lang en wat is normaal? Ik heb mijn dochter 2, 5 jaar gevoed en die is toen (uit haar) zelf gestopt. Precies zoals ik graag wou. Maar een ander gruwelt daarvan of ervaart 6 maanden al als heel lang. Dat is toch erg subjectief allemaal vind ik.

Over herinneringen: ik ken het verhaal van de jongen die tot 6 jaar bv kreeg en toen zijn zusje geboren werd en bv kreeg, vroeg hij: wat is dat, en heb ik dat ook gehad? Mijn dochter weet het ook al niet meer, dat ze het zelf deed. Dus daar ga je al met je goede gedrag en bedoelingen
pi_65273861
Llewella, zo lang je borst geeft voor je de bijvoeding geeft, zal het niet zo snel teruglopen. En verder is 6 maanden altijd even een lastige periode. Net zoals je zelf zegt: van alles samen. Een groeispurtje, misschien tandjes, beginnen met bijvoeding, de wereld wordt groter, misschien wordt je ongesteld weer. Het kan van alles zijn. Vaak zie je dan dat kindjes anders gaan drinken (meer of minder of onrustiger). Meestal trekt dat wel gewoon weer bij.
pi_65273962
Ik vond de eerste 6 maanden best zwaar. Vooral het laatste stukje. Maar nu vind ik het alleen maar genieten. Ik zie dat Jen het zo goed doet, en dat van mijn melk!
  woensdag 21 januari 2009 @ 10:55:36 #43
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65275366
Het kolven hier gaat steeds beter. Ik heb nu van het afgelopen etmaal 540 ml in de koelkast staan.

Ik ga vandaag en misschien ook morgen alleen nog vingervoeden, dit om wat geestelijke rust te krijgen, want ik vind het borstvoeden zelf op dit moment zo'n groot gevecht en zag er steeds meer tegenop.

Gelukkig verkeer ik in de luxepositie het op deze manier te kunnen doen en nu weet ik ook zeker dat Annicka voldoende binnenkrijgt. Ze ligt nu iig tevreden te slapen.
  woensdag 21 januari 2009 @ 10:56:57 #44
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65275418
Nou, de lactatiekundige is geweest en ze heeft ons "probleem" onder de loep genomen...
Het komt er op neer dat ik één tsr krijg en dat Maarten daarvan ongeduldig wordt en niet meer goed drinkt. Hij hapt wel goed enzo maar als er niks meer komt duwt hij de borst weg. Nu ga ik de komende dagen steeds wisselen van borst (dus per voeding elke borst 2 á 3 keer (of meer)). Als het goed is moet er vrijdag dan al resultaat zijn dat ik meer voeding heb en dat Maarten ook goed is aangekomen. Vrijdagmiddag heb ik dan weer contact met de lk.
pi_65275554
Ah, je hebt in ieder geval een antwoord Marie! Wel een gedoe! Maar hopelijk helpt het goed!

DM:Wat kolf jij veel!!!! Ben je trouwens niet bang dat ze door het vingervoeden het drinken verleert? Of zeg ik nu weer iets heel doms?
Ik kan me het trouwens wel voorstellen hoor, ik wilde hier op een gegeven moment ook één nachtvoeding vervangen door gekolfde melk, maar meneer bliefde geen flesje
pi_65275637
DM, wat een opbrengst!!

Kom ik met 50cc vanmorgen...
pi_65275666
Ik heb me meteen opgegeven voor een voorlichtsavond voor 12/2; en gelukkig hadden ze nog plaats voor ons; en het is nog eens op loopafstand ook

Ik had 50cc gisteravond; nadat Amber te vroeg in slaap viel; dus maar afgekolfd nog
Amber Mae
  woensdag 21 januari 2009 @ 11:10:54 #48
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65275894
Freecell, ik vingervoed juist opdat ze het aan de borst drinken niet verleert. Dit op advies van de lactatiekundige. Is vingervoeden voor jou geen idee, in plaats van een flesje in de nacht? Het gaat hier iig een stuk sneller dan een voeding aan de borst.

Maar ik ben iig blij met mijn mega-opbrengst met kolven. Dat geeft me namelijk de mogelijkheid om op borstvoeding uit de fles over te stappen, mocht het live borstvoeden niet (meer) lukken. Alleen dat idee geeft al heel wat geestelijke rust, want ik ben afgelopen maandag bijvoorbeeld wel een stuk of 5 keer in huilen uitgebarsten omdat het niet goed ging. En ik denk dat de stress die ik momenteel heb ook kan overslaan op Annicka en dat lijkt me ook weer geen goed idee.
pi_65275914
Leuk Llewella, ik ga vanavond... Ik heb wat melk in de koelkast voor manlief, voor het geval dat. Heel spannend, de eerste keer dat ik 's avonds van huis ben.
pi_65281429
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 11:10 schreef DolleMina het volgende:
Freecell, ik vingervoed juist opdat ze het aan de borst drinken niet verleert. Dit op advies van de lactatiekundige. Is vingervoeden voor jou geen idee, in plaats van een flesje in de nacht? Het gaat hier iig een stuk sneller dan een voeding aan de borst.
Ah, ok
En nee, ik voed om 23:00 en dan om 7:00 weer
Alleen de eerste 2 maanden was het rampzalig 's nachts hier, daarna ging het prima!
pi_65281917
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:08 schreef nebelung het volgende:
Je bent echt geen uitzondering Jelief, je kent alleen de vrouwen niet die precies als jij zo lang voeden dan ook nog tandemen. Ik kan er zo rustig 20 opnoemen bij naam je ziet ze alleen zelden irl, want het gebeurd toch vaak binnenshuis, zo'n groot kind voeden.
Naja ik ken er in mijn omgeving 2 dat vind ik op zich al heel wat
pi_65283678
Fijn dat de lactatiekundige is geweest Marie.

In mijn omgeving ken ik helemaal geen tandemvoedsters. Ik ben zelfs de recordhouder geloof ik. Wel een collega die bijna 2 jaar gevoed heeft (en dat 5 x) en oud-collega die totaal (tweeling erbij) 5,5 jaar bv heeft gegeven. Het was wel leuk dat er bij het zwemmen heel lang 2 andere bvmoeders zaten. Om zoiets in het echt te zien zeg maar.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_65284873
Ik ken ook geen tandemvoeders. Mijn zus heeft elke keer gevoed tot ze weer zwanger werd. Dus de oudste iets van 9 maanden, de 2e 17 maanden (hoezee) en de tweeling een half jaar en toen vond ze het écht wel even genoeg geweest Was bijna 5 jaar non-stop zwanger of aan het voeden geweest.

Tandemen lijkt mij op zich wel iets eigenlijk.... Maar ik weet niet of Leander daar snel genoeg een brusje voor krijgt.
pi_65284942
Ow trouwens, Leander ontstoken oogje.
hoe in hemelsnaam krijg je melk in zo'n oog Het is niet dat je kan richten met die straalltjes en als het wel lukt doet hij z'n oog op tijd dicht.

Resultaat: natte Leander met veel lol die probeert om met zijn mond melk te vangen
pi_65285065
Ik zie het voor me freecell. Maar een beetje afkolven en dan met een gaasje?
pi_65287014
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 15:12 schreef Ticootje het volgende:
Ik zie het voor me freecell. Maar een beetje afkolven en dan met een gaasje?
Hmmm, misschien een idee, maar dat gaat hij zó ontof vinden
Nuja, het moet maar Bedankt voor de tip!
(hey, of afkolven en met een lepeltje of pipetje! ik had nooit aan afkolven gedacht )
pi_65288666
tsss freecell

van die twee was er ook maar een tandemvoedster trouwens, de ander 'gewoon' langvoedster.
pi_65289886
Zelf had ik eerst als doel om de 3 maanden te halen. Toen Lotte 3 maanden was werd dat verlegd naar 4-5-6 maanden. Ze is nu bijna 7 maanden en ze drinkt nog aan de borst. Je blijft je grenzen verleggen
Ik denk niet dat ik langer wil voeden dan een jaar, maar zo denk ik er nu over. Zo heb ik ook al meerdere malen eraan gedacht om te stoppen omdat ik het op dat moment toch heel zwaar vond en er echt even genoeg van had (was meestal met regeldagen).

Zoals vandaag was het geven van borstvoeding ideaal. Lotte en ik zijn een dagje op pad geweest met m'n schoonmoeder. Eerst naar Enschede (uurtje) en onderweg was ze aan het brullen. Auto op parkeerplaats, Lotte even aanleggen en die heeft rustig even gedronken en was daarna zo in slaap in de auto. Netjes gedragen bij oma (moeder van schoonmoeder) en daarna naar de Ikea. Daar een hapje fruit gehad en toen we weggingen in de verschoningsruimte nog even rustig gedronken (in restaurant was het veel te druk en onrustig voor haar). Niks geen gedoe met flesjes enzo, ideaal!

Al moet ik ook heel eerlijk bekennen dat ik er gisterenmiddag even heel erg doorheen zat, ze wilde de hele middag al niet drinken, werd heel boos als ik d'r aanlegde (en dat was al een paar dagen zo). Ik heb toen uiteindelijk een fles flesvoeding klaargemaakt, maar na een slok hoefde ze daar niets van (Nutrilon). Uur later ook nog wat gekolfde melk geprobeerd maar dat wilde ze toen ook niet.
Uiteindelijk wilde ze tegen half 7 wel weer drinken en toen was ik ook wel even kapot

Maar ondertussen heb ik al erg veel geleerd over borstvoeding en bijvoeding en geef ik die adviezen ook weer door aan anderen. Pro borstvoeding ben ik zeker wel geworden, waar het mij in eerste instantie ging om "ik ga proberen borstvoeding te geven, lukt het niet is het ook best".
  woensdag 21 januari 2009 @ 20:52:43 #59
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_65295939
De kogel is hier door de kerk. Met een wat twijfelachtig eind is nu voorbij. Uiteindelijk iets meer op mijn verzoek dan die van meneer, maar ik vond het mooi, klaar.
Maar ik heb nu ongeveer 1,5/2 weken niet gevoed. En ik ben een beetje bang dat het toch nog misgaat, dat ik een bo oploop. Ik voedde op het laatst nog eens of tweemaal per week, waarbij de voeding uit een paar slokjes bestond. Afbouw leek me niet nodig dus. Maar ik voel dat het anders zit, een beetje minder soepel, wat gespannen soms en een lichte pijn met vlagen.
Is dat normaal, na het stoppen, of kan ik voorzorgsmaatregelen nemen?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_65296252
Dat gevoel heb ik niet gehad PM, terwijl van 1 voeding per dag naar niks zijn gegaan. Ik hoop voor je dat het geen BO wordt.

Wel goed dat je zo superlang hebt gevoed.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_65296541
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 20:52 schreef PM-girl het volgende:

Is dat normaal, na het stoppen, of kan ik voorzorgsmaatregelen nemen?
Je borsten goed in de gaten houden. Alert op harde/rode plekken, pijn idd. Je kunt eventueel een keer je borst(en) goed leegkolven.
Don't you love her madly?
  woensdag 21 januari 2009 @ 21:21:17 #62
94046 PM-girl
pi_65296938
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 21:08 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Je borsten goed in de gaten houden. Alert op harde/rode plekken, pijn idd. Je kunt eventueel een keer je borst(en) goed leegkolven.
Dat kolven, ik heb er over gedroomd (heb nog nooit over bv gedroomd geloof ik, maar nu! ), maar ik ben daar toch huiverig voor. Er was de laatste weken heel weinig vraag en dus ook minder aanbod, ik ben bang dat kolven dat verstoort.
Ik heb de afgelopen jaren 4 keer een bo gehad, waarbij afbouwen van een kolfbeurt het probleem soms was.
*
pi_65297915
PM-girl, goed gedaan! en ik hoop dat 't nu niet afgesloten wordt met nóg eens een BO, daar heb je er nu wel genoeg van gehad dunkt me!
  woensdag 21 januari 2009 @ 22:23:56 #64
63367 Jdee
diep ademhalen... hou vast...
pi_65299458
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 00:15 schreef TearSong het volgende:

Volgens mij heb ik ooit iemand horen zeggen dat de meeste kindjes als ze een jaar of 2, 3 zijn zelf aangeven niet meer te willen drinken en dat een kind dus meestal niet tot z'n 15e aan de borst blijft
Bij Tomas is het heel langzaam minder gaan worden, steeds meer voedingen vielen weg en uiteindelijk is het dus heel natuurlijk afgebouwd. Ik hoop dat het bij Yara ook zo gaat lopen maar dat weet je maar nooit.
Ela is net 2 maanden van de borst af. Naja nog 1 keertje gelurkt sindsdien: ze was 1 januari flink gevallen in het park (ze probeerde te parcour-en en een soortement van duik sprong van de glijbaan af head first te maken. Resultaat: grote bult en bloedneus en een mama die daarna stoicijns haar kind naar huis droeg (18 kg is best zwaar), kind van jas ontdeed, de tv aanzette, kind op schoot trok en gedurende de hele dvd van Peter en de Wolf de tegenstribbelingen negeerde en een zakje met bevroren erwtjes tegen het ei op het hoofd van haar kind duwde) en toen wilde ze wel ff een slokje. Om te concluderen "dat t nu toch echt helemaal op was, die is echt he-le-maal leeg mama".
ze wordt aanstaande maandag 4 trouwens...

hoe dat zo lang geduurd heeft? nooit reden gehad om te stoppen eigenlijk, het was me veels te gemakkelijk tijdens reizen, vakanties, snachts, in t vliegtuig (naar Nieuw Zeeland, enige kind wat t allemaal best vond), zomaar fijn gewoon omdat t kon. En zij heeft t nu gewoon 'gestopt'. prima. En ik heb de mazzel gehad nooit BO's te krijgen, of ik herinner me die niet meer (die zwangerschapsdementie, wanneer gaat die eens weg dan? )

maar goed, ik schaar me bij de anderen: zolang je je er zelf prettig bij voelt is er geen reden om niet door te gaan...

[ Bericht 30% gewijzigd door Jdee op 21-01-2009 22:33:13 (vergeten te quoten, sorry 'sbeen a while) ]
..en laat gaan...
pi_65299873
Ik hoop voor je dat een bo je bespaard blijft pm!!
Jdee ook al zo`n langvoedster, wow!

Ik heb vanmiddag 90 ml uitgeperst, gaat lekker zo! Heb de voeding maar ingevroren want madam had net een beker diksap leeg, en haar ermee laten knoeien zou ik zonde vinden. Dus spaar ik het maar op voor als ik uitgevoed ben, dan kan ze nog even doorsudderen op mijn melk
Saartje
pi_65301105
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 21:21 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Dat kolven, ik heb er over gedroomd (heb nog nooit over bv gedroomd geloof ik, maar nu! ), maar ik ben daar toch huiverig voor. Er was de laatste weken heel weinig vraag en dus ook minder aanbod, ik ben bang dat kolven dat verstoort.
Ik heb de afgelopen jaren 4 keer een bo gehad, waarbij afbouwen van een kolfbeurt het probleem soms was.
Voor vraag en aanbod hoeft eenmalig leegkolven niet uit te maken. Je kunt harde plekken natuurlijk ook proberen weg te masseren, want ik kan me voorstellen dat je extra huiverig voor een bo bent als kolven de oorzaak was.
Ik zei altijd tegen moeders (ben ex-cp) dat ze eigenlijk alles konden doen qua afbouwen zolang ze maar alert bleven op bo. Maar zo te lezen ben jij dat sowieso wel
pi_65301387
wow jdee, dat heb je inderdaad lang volgehouden. mooi toch, als 't zo kan? en bijna 4 alweer... wat een leeftijd he! hoe is 't eigenlijk met haar allergieën, ik herinner me dat jijzelf in 't begin toch ook op een heel streng dieet moest daarom?
pi_65301431
Oh en ipv alleen maar "out of the blue" reageren (al heb ik dat in eerder delen ook wel gedaan) is het misschien nog zo aardig om even mijn bv-stats te vermelden:
ik heb 4 kids (j-m-j-m), heb 3 keer tijdens een zwangerschap gevoed, heb de oudste 3 resp. 4 jr en 3 mnd, ong 2 jr en ong 1.5 jaar gevoed en mijn jongste wordt over een week een jaar en is nog volop aan de borst. Ben ondertussen 8 jaar zwanger en/of voedend en hoop de 10 wel te halen . Ben 5 jaar cp voor de VBN geweest en recentelijk gestopt ivm niet meer te combineren van gezin en baan husb.
Da wast
  donderdag 22 januari 2009 @ 09:21:22 #69
108648 cattie
lieve moeder
pi_65307524
PM-girl, goed gedaan hoor! Ik hoop voor je dat het zonder problemen gaat.

Jdee en Lovechild, geweldig, zulke langvoedsters!

Bij mij gaat het goed, mijn rechterborst is nu pijnvrij, ook tijdens het voeden. De gigakloof in de linkertepel is nu goed aan het genezen, dus hopelijk gaat het aan die kant nu ook snel pijnvrij. Overdag hou ik trouwens met een armband bij aan welke kant Fee moet beginnen met drinken. 's Nachts heb ik die niet om en dan ben ik maar half wakker als ik voed, 's ochtends weet ik dan niet meer aan welke kant ik moet beginnen... Iemand nog een goede tip daarvoor? Ik voel 's ochtends nu aan mijn borsten, kijken of er 1 zwaarder is. Vanochtend had ik misgegokt, kwam ik na de voeding achter.
pi_65307775
Wat leuk Jdee en Lovechild!

PM, bij mij doet één keer goed leeg kolven weinig voor de productie (ik gebruik het om de productie juist af te laten nemen ). Ik duim voor je dat je nu zonder een BO kan stoppen!

Fijn dat het zo lekker gaat, Cattie! Ik zou niet weten hoe je het het beste bij kan houden 'snachts maar denk je dat het echt veel verschil maakt als je een keer misgokt? Ik doe ook altijd maar wat en soms drinkt ze de hele nacht maar uit één borst. Dan moet ik 'sochtends wel even heeeeel snel aan de andere borst aanleggen, maar dan is het vrij snel weer opgelost.
pi_65308220
Wat leuk om 2 langvoedsters erbij te hebben hier.

Gister ben ik naar een bijeenkomst van de vbn geweest. Super gezellig. (Helaas was Jen net voor het avond eten ziek geworden, dus ik ging toch met een beetje tegenzin weg van huis)
Leuk om te zien dat er zwangeren zijn die zich echt goed voorbereiden. (Had ik dat maar gedaan) De info die wordt verteld is ook echt handig om allemaal te weten. Echt een leuke avond.
  donderdag 22 januari 2009 @ 09:52:45 #72
108648 cattie
lieve moeder
pi_65308315
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 09:32 schreef owlet het volgende:
Wat leuk Jdee en Lovechild!

PM, bij mij doet één keer goed leeg kolven weinig voor de productie (ik gebruik het om de productie juist af te laten nemen ). Ik duim voor je dat je nu zonder een BO kan stoppen!

Fijn dat het zo lekker gaat, Cattie! Ik zou niet weten hoe je het het beste bij kan houden 'snachts maar denk je dat het echt veel verschil maakt als je een keer misgokt? Ik doe ook altijd maar wat en soms drinkt ze de hele nacht maar uit één borst. Dan moet ik 'sochtends wel even heeeeel snel aan de andere borst aanleggen, maar dan is het vrij snel weer opgelost.
Door het misgokken begon de linkerborst uit zichzelf leeg te lopen. De natuur regelt het wel. Ik heb Fee dan ook maar snel aangelegd aan die kant.
pi_65308567
Ze zijn bij de borstvoedingsvoorlichtingsavond vergeten te vertellen dat je voor borstvoeding ook veel geduld moet hebben... en als ik iets niet heb als ik moe ben dan is het geduld. Zucht.. Wat kan ik me goed voorstellen dat mensen overgaan op flesvoeding. En die vreselijke kloof op mijn linker tepel helpt ook al niet erg mee. Vanmorgen links maar afgekolfd en dat met de fles gegeven omdat kolven niet zoveel pijn doet en ik het even niet meer trok. Hij is trouwens steeds erg misselijk na het voeden en dan huilt hij (en mama huilt even net zo hard mee.) en moet hij spugen, ik probeer hem al rechtop te houden maar dat helpt niet echt.
pi_65309069
Cattie: ik heb een voedingsarmband, die heb ik overdag om en 's nachts ligt die links of rechts van mijn kussen!

(en ik heb een nichtje die ze goedkoper maakt dan die op internet )
  donderdag 22 januari 2009 @ 10:23:58 #75
108648 cattie
lieve moeder
pi_65309188
Armband naast kussen leggen is een goed idee!

Wat rot dat het niet lekker gaat Estrys. Bv kan idd ook een kwestie van veel geduld en doorzettingsvermogen zijn. Ik heb vorige week ook gehuild van de pijn af en toe. Gelukkig weet ik van de bv periode van Ive dat als ik de eerste weken door ben, het steeds beter en makkelijker gaat en het dan heel handig is en heel fijn om bv te geven.
pi_65311159
Wat rot dat het zo loopt Estrys!
Als ik je van dienst kan zijn door naar je frustraties te luisteren laat je het maar weten, dan pm ik je mijn nummer.

Vergeef me als je het al gepost hebt, maar hoe kom je aan die kloof? Weet je al dat de plaats waar de kloof zit al zegt wat er mis gaat? Ben je al met Purelan (=zuiver wolvet, verkrijgbaar bijv bij thuiszorgwinkel) aan de gang? Nou ja, zomaar even wat kort door de bocht vragen die bij me opkomen in de hoop dat het voeden snel weer fijn loopt voor je.
pi_65311492
Estrys, na het voeden een druppeltje moedermelk over je tepel smeren en aan de lucht laten drogen. In moerdermelk zitten heel veel goede stoffen, die ook goed werken om een kloof te helpen genezen. (Ook bij neusverkoudheid en ontstoken oogjes, enz)
En inderdaad kun je smeren met wolvet. (Al is er nooit bewezen dat smeren ook echt werkt, maar bij een kloof in je lip is het ook lekker om de boel vet te houden)
pi_65312970
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 11:38 schreef Ticootje het volgende:
Estrys, na het voeden een druppeltje moedermelk over je tepel smeren en aan de lucht laten drogen
Behalve als die kloof is ontstaan door spruw natuurlijk!
Maar goed, da's nu misschien heel niet aan de orde
pi_65313341
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 12:21 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Behalve als die kloof is ontstaan door spruw natuurlijk!
Maar goed, da's nu misschien heel niet aan de orde
Dat is helemaal waar! (Daar dacht ik helemaal niet aan!!)
  vrijdag 23 januari 2009 @ 13:25:44 #80
94046 PM-girl
pi_65343034
Lovechild en Owlet, dank voor jullie reacties!

Het lijkt goed te gaan, er is nog steeds niks mis. Wel een ander gevoel, maar misschien is dat 'normaal' na het stoppen en moet ik daar gewoon aan wennen.
Het kolven heb ik niet gedaan overigens, ik ben er toch iets te huiverig voor daarmee iets te verstoren.
Ik sluit af dus, met een toch wel heel gemengd gevoel.
*
pi_65346154
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 11:28 schreef Lovechild het volgende:
Wat rot dat het zo loopt Estrys!
Als ik je van dienst kan zijn door naar je frustraties te luisteren laat je het maar weten, dan pm ik je mijn nummer.

Vergeef me als je het al gepost hebt, maar hoe kom je aan die kloof? Weet je al dat de plaats waar de kloof zit al zegt wat er mis gaat? Ben je al met Purelan (=zuiver wolvet, verkrijgbaar bijv bij thuiszorgwinkel) aan de gang? Nou ja, zomaar even wat kort door de bocht vragen die bij me opkomen in de hoop dat het voeden snel weer fijn loopt voor je.
Ik heb geen idee hoe ik aan die kloof kom eigenlijk (hoe kom je er af), je zou bijna zeggen door verkeerd aanleggen maar volgens mij is het dat niet want er hebben meerdere mensen gekeken en het aanleggen ging links de eerste weken zelfs veel beter dan rechts. Het is geen spruw. Ik doe er wat melk op en laat het aan de lucht drogen. Bij het CB zeiden ze trouwens dat Seb een redelijk kort tongriempje heeft en daardoor zou het soms wel moeilijker kunnen gaan. Gisterenochtend zat ik er even doorheen, vandaag gaat het al wat beter hoor. Het komt ook wel goed, maar ik verwacht altijd zoveel van mezelf in korte tijd dat het gewoon niet realistisch is. Soms moet ik dan gewoon even uithuilen en dan zeg ik tegen mezelf ' komop dust yourself of and try again' .

Dan wat anders Seb is steeds zo misselijk na het voeden. Hij geeft sowieso altijd een mondje terug maar sinds een paar dagen moet hij spugen een uur of 1,5 na de voeding. Net kwam het zowel uit zijn mond als neus tegelijkertijd. Iemand tips of zo? Volgende week even bij het CB overleggen.
  vrijdag 23 januari 2009 @ 22:18:44 #82
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65359620
Ik kan je helaas niet helpen, Estrys...

Ik ben vanmiddag bij het cb geweest om te wegen, Maarten is deze week 85 gram aangekomen, nog niet super maar beter dan de 70 gram de vorige weken... Afgesproken dat we nog een weekje zo doorgaan (dus veel wisselen van borsten) en volgende week ook weer overleg met de lactatiekundige.
De wvk zei nog dat ik evt. een voeding helemaal kon kolven om te kijken hoeveel ik nu uit mijn borsten kreeg, ik zei al dat ik dat ik dat niet echt zag zitten en achteraf bedacht ik me ook dat je met kolven natuurlijk veel minder uit je borsten krijgt dus dat dat helemaal geen graadmeter is.
Ook zei ze dat ik ook één voeding door een flesje kv kon vervangen en dan deze voeding kolven zodat mijn productie niet minder werd. Maar ik geef toch liever gewoon bv en dan is Maarten hopelijk met dat wisselen van borsten gewoon goed aangekomen volgende week.
En ze was het trouwens wel met me eens hoor, dat ik dit nog een weekje wil volhouden, want zelf maakt ze zich niet zo'n zorgen over Maarten zijn gewicht.
pi_65359896
marie, goede reactie van je. Door kv te geven zal je productie teruglopen. Kolven zegt niets over je productie.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 24 januari 2009 @ 20:57:12 #84
147316 crew  DJMO
#trut
pi_65366722
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 22:18 schreef Marie79 het volgende:
Ik kan je helaas niet helpen, Estrys...

Ik ben vanmiddag bij het cb geweest om te wegen, Maarten is deze week 85 gram aangekomen, nog niet super maar beter dan de 70 gram de vorige weken... Afgesproken dat we nog een weekje zo doorgaan (dus veel wisselen van borsten) en volgende week ook weer overleg met de lactatiekundige.
De wvk zei nog dat ik evt. een voeding helemaal kon kolven om te kijken hoeveel ik nu uit mijn borsten kreeg, ik zei al dat ik dat ik dat niet echt zag zitten en achteraf bedacht ik me ook dat je met kolven natuurlijk veel minder uit je borsten krijgt dus dat dat helemaal geen graadmeter is.
Ook zei ze dat ik ook één voeding door een flesje kv kon vervangen en dan deze voeding kolven zodat mijn productie niet minder werd. Maar ik geef toch liever gewoon bv en dan is Maarten hopelijk met dat wisselen van borsten gewoon goed aangekomen volgende week.
En ze was het trouwens wel met me eens hoor, dat ik dit nog een weekje wil volhouden, want zelf maakt ze zich niet zo'n zorgen over Maarten zijn gewicht.
en hieruit blijkt voor mij wel dat elk cb heel anders denkt.. als je het vergelijkt met die vrouw die bij JJ al vond dat ik bij 95 gram (na één week) al kv moest gaan bij voeden.. terwijl hij gewoon binnen de curve aankomt

sterkte marie, hopelijk komt hij snel goed aan!! en estrys sterkte ook, ik heb geen tips voor je helaas
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zaterdag 24 januari 2009 @ 21:52:55 #85
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65368909
Tot nu toe ben ik gewoon erg blij met 'mijn' cb!
Vanavond weer gekolft (heb nu een elektrische kolf aangeschaft, omdat ik toch 3 om 4 dagen per week ga werken) en de opbrengst was zowaar 60cc! Voor maandag als Maarten gaat wennen heb ik nu gewoon een hele voeding bij elkaar! (120cc totaal)
pi_65368976
marie, goed zeg! Dat is vast een geruststelling.
  zaterdag 24 januari 2009 @ 22:05:02 #87
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65369373
Zeker weten, ik heb nu zelf zoiets van als het volgende week nog prut is en het blijft zo, dan kan ik als laatste optie nog alles gaan kolven...
pi_65380136
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:02 schreef Estrys het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe ik aan die kloof kom eigenlijk (hoe kom je er af), je zou bijna zeggen door verkeerd aanleggen maar volgens mij is het dat niet want er hebben meerdere mensen gekeken en het aanleggen ging links de eerste weken zelfs veel beter dan rechts. Het is geen spruw. Ik doe er wat melk op en laat het aan de lucht drogen. Bij het CB zeiden ze trouwens dat Seb een redelijk kort tongriempje heeft en daardoor zou het soms wat moeilijker kunnen gaan .
Ja, een kort tongriempje kan ook voor kloven zorgen!
Wil je vertellen waar de kloof precies zit? Misschien is er toch bij het aanleggen iets veranderd de afgelopen weken of komt het doordat je bijv. je borst indrukt om zijn neusje vrij te houden en zo je tepel langs zijn gehemelte schuurt. Er kan vanalles.
quote:
Dan wat anders Seb is steeds zo misselijk na het voeden. Hij geeft sowieso altijd een mondje terug maar sinds een paar dagen moet hij spugen een uur of 1,5 na de voeding. Net kwam het zowel uit zijn mond als neus tegelijkertijd. Iemand tips of zo? Volgende week even bij het CB overleggen.
Ook dit kan vanalles zijn. Hij kan zich gewoon niet zo lekker voelen, het kan teveel melk zijn wat hij er uitgooit. Zolang hij zichzelf blijft (levendig, alert, niet meer huilt) en zijn groei gaat goed, zou ik me niet direct al teveel zorgen maken.
pi_65381763
quote:
Op zondag 25 januari 2009 12:06 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Ja, een kort tongriempje kan ook voor kloven zorgen!
Wil je vertellen waar de kloof precies zit? Misschien is er toch bij het aanleggen iets veranderd de afgelopen weken of komt het doordat je bijv. je borst indrukt om zijn neusje vrij te houden en zo je tepel langs zijn gehemelte schuurt. Er kan vanalles.
[..]

hij zit dus links en dan aan de linker zijkant (van mij uit gezien dan) en echt op de tepel zelf
  maandag 26 januari 2009 @ 22:56:59 #90
63367 Jdee
diep ademhalen... hou vast...
pi_65439001
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:10 schreef bixister het volgende:
wow jdee, dat heb je inderdaad lang volgehouden. mooi toch, als 't zo kan? en bijna 4 alweer... wat een leeftijd he! hoe is 't eigenlijk met haar allergieën, ik herinner me dat jijzelf in 't begin toch ook op een heel streng dieet moest daarom?
hmmz ja, dat dieet. Zou het zo weer doen denk ik, maar dan wel relaxter want eigenlijk is het niet zo'n big deal allemaal. Weet inmiddels wat ik wel kan eten en wat niet en weet ook dat het eindig is; toen Ela 1,5 was ben ik dingen weer gaan introduceren en dat ging goed. Eerst via de bv, toen via haarzelf. Maar wat een gedoe was het, tjemig, voor je weet wat je ma en uit die onzekere state of being bent met wat je dan wel en niet mag eten... brrr. hoop dat als ik nog eens een kleintje krijg (en die aan de borst wil), ik dit gevoel van 'komt wel goed, calma calma' vast kan houden...

Vandaag is Ela 4 geworden tjemig... En Anna over 2 weken toch? waw... we zijn OUD, bixis

alle bv-ende dames: succes en slaap lekker!
..en laat gaan...
pi_65439143
Hallo BV-deskundigen ! Ik wil als het zo ver is ook proberen te beginnen met borstvoeding. Probleem is dat ik ingetrokken tepels heb. Nu weet ik natuurlijk dat er vele opties zijn dan, maar ik vroeg me af of mensen hier daar ervaring mee hebben en die miss met me kunnen delen....bvd
Lotte!
Noah!
pi_65445197
De rechterkant was bij mij iets ingetrokken. Maar als je echt ingetrokken tepels hebt kun je nu al contact opnemen met een laktatiekundige. Dat wordt vergoed in veel aanvullende pakketten. Er zijn laktatiekundigen die ook borstvoedingscurcussen geven. Dat lijkt mij voor jou heel zinvol.

http://www.nvlborstvoeding.nl/

[ Bericht 15% gewijzigd door Ticootje op 27-01-2009 12:23:11 ]
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:07:46 #93
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_65452260
Mijn zusje geeft ook borstvoeding, maar heeft al wekenlang last van spruw. Ze gebruiken al meer dan een week Daktarin, maar de spruw is nog niet weg. Is dat normaal en moet ze gewoon even door blijven smeren, of is het beter een ander middel te gebruiken (gentiaan-violet)?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_65452647
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 13:07 schreef Grijs het volgende:
Mijn zusje geeft ook borstvoeding, maar heeft al wekenlang last van spruw. Ze gebruiken al meer dan een week Daktarin, maar de spruw is nog niet weg. Is dat normaal en moet ze gewoon even door blijven smeren, of is het beter een ander middel te gebruiken (gentiaan-violet)?
Behandeld ze alleen haar baby? Bij spruw is het belangrijk om zowel de baby als de moeder te behandelen om herbesmetting te voorkomen. Daktaringel is vies kleverig, je kan het op je tepels smeren maar het is erg vies. Je kan ook een schimmelcreme kopen bij de apotheek om daar de tepels mee te behandelen.

Verder goed op de hygiene letten. Dus spenen en flessen (en ik deed zelfs lepeljes) uitkoken. En ik deed ook een lakentje onder haar hoofdje (bed) elke dag verschonen. Wij waren er met een weekje weer vanaf.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:27:32 #95
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_65452892
Ze worden beiden behandeld en ze wast alles goed uit (op 60 graden).
Mijn eigen ervaring is dat het met een paar dagen wel over is en dat je dan nog een week door moet smeren om herbesmetting te voorkomen. Maar bij haar en haar dochtertje is het dus na een week nog nauwelijks verminderd.
pi_65454282
heb je dit gelezen? http://www.borstvoeding.c(...)onazol-diflucan.html

&
quote:
Andere oorzaken

Zere tepels en pijn in de borst kunnen ook veroorzaakt worden door bacteriën, met name door de stafylococcus aureus. De verschijnselen ervan komen voor een deel overeen met de klachten die door een Candida-infectie worden veroorzaakt. Bovenstaande gistdodende middelen werken veelal ook tegen deze bacterie, maar als de normale anti-candida behandeling niet aanslaat moet een bacteriële infectie overwogen worden.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 14:43:07 #97
108648 cattie
lieve moeder
pi_65455874
Grijs, bij Ive heb ik ook spruw gehad en dat duurde wel een week of 2 voordat dat over was.

Ik kom even met trots vertellen dat mijn kleine meid puur op mijn melk in 3 weken bijna 700 gram is aangekomen! (En als je vanaf het laagst gemeten gewicht rekent zelfs bijna een kilo ) Ik ben zo trots en blij!
pi_65459638
wat goed van Fee (en van jou)!
pi_65460013
goed zeg Cattie, fijn he die geruststelling. Seb is 315 gram aangekomen in een week, wat weer een beetje teveel is (het is ook nooit goed) Hij spuugt best veel en nou dus met johannesbroodpitmeel aan de slag maar je moet dat dus met een theelepeltje geven en dat is dus geen doen want meneer ziet dat behangplaksel dus totaal niet zitten, ik ga dus maar proberen met kolven en in een flesje geven. Advies was ook om echt niet eerder als om de drie uur te voeden afgelopen twee dagen kwam hij steeds om de twee ongeveer. Dus zal mij benieuwen
  dinsdag 27 januari 2009 @ 16:44:45 #100
108648 cattie
lieve moeder
pi_65460436
Estrys, ik zou als ik jou was gewoon op verzoek blijven voeden. Wel opletten dat hij echt honger heeft en niet om iets anders huilt. Zeker omdat hij de eerste week niet voldoende leek te groeien. Misschien haalt hij dat nu in en is het volgende week weer anders. Weeg je elke week? Dat zou ik niet doen, dat levert veel stress op, wat waarschijnlijk niet eens nodig is.
pi_65460533
Estrys, wat is de reden dat er drie uur tussen moet zitten? Het is volkomen normaal voor babies om om de twee uur te komen en voor die gewichttoename hoef je het niet te laten. Groeien gaat in sprongen, misschien groeit hij volgende week "maar" 50 gram en is het gemiddelde weer netjes

Een beetje een kortaf antwoord maar ik typ met een hand omdat de Avalon ligt te drinken

Edit: wat je zou kunnen doen is hem voor slokjes tussendoor de borst aanbieden waar hij daarvoor uit heeft gedronken. Dan krijgt hij niet zo'n sloot melk binnen maar kan hij wel zuigbehoefte/honger/mamahonger stillen.
En dan om de drie uur wisselen van borst.

Worstelen aan de borst, zoals je omschrijft in het babietjestopic, kan ook komen doordat hij veel melk in zijn maagje heeft, of veel lucht.

Boeren tussendoor en vaak kleine beetjes laten drinken kan dan goed helpen. Ook als het echt iets refluxachtigs is zou ik liever vaker een klein beetje laten drinken dan om de drie uur een grote hoeveelheid

[ Bericht 39% gewijzigd door owlet op 27-01-2009 16:52:49 ]
  dinsdag 27 januari 2009 @ 16:53:09 #102
108648 cattie
lieve moeder
pi_65460771
Fee is trouwens in 16 dagen (11 januari woog de kraamverzorgster haar voor het laatst, ze woog toen 3140 gram) 740 gram aangekomen, en de cb arts was daar juist heel tevreden mee! Terwijl dat dus ongeveer 350 gram per week is.
pi_65460834
Ik was niet van plan om iedere week te gaan eigenlijk maar ik wilde nu graag even advies over het spugen vandaar dat ik weer even binnen ben gelopen op het CB, Ik krijg er totaal geen stress van hoor, ik doe toch gewoon mijn eigen ding. Ik blijf ook wel op verzoek voeden, tot een paar dagen geleden kwam hij nog mooi om de drie uur maar denk dat hij gewoon niet zo lekker in zijn velletje zat en mama ook niet dus dat werkt lekker mee.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 16:56:43 #104
108648 cattie
lieve moeder
pi_65460924
Estrys, goed zo, lekker je eigen ding doen en dan komt het vast wel goed!
pi_65460952
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 16:54 schreef Estrys het volgende:
Ik was niet van plan om iedere week te gaan eigenlijk maar ik wilde nu graag even advies over het spugen vandaar dat ik weer even binnen ben gelopen op het CB, Ik krijg er totaal geen stress van hoor, ik doe toch gewoon mijn eigen ding. Ik blijf ook wel op verzoek voeden, tot een paar dagen geleden kwam hij nog mooi om de drie uur maar denk dat hij gewoon niet zo lekker in zijn velletje zat en mama ook niet dus dat werkt lekker mee.
pi_65461165
goede adviezen Owlet dank je! dat van die kleine beetjes had ik ook al bedacht, maar het is wel vaak zo dat hij echt van voeding tot voeding slaapt (ruim 2,5 uur) en hij is echt met geen stok wakker te krijgen tussen in. Dus dat werkt dan niet. Hij spuugt trouwens na 2 uur vaak nog een keer en dan echt dat hele zure.
Ik vind drie uur wel prettig tussen de voedingen dus die verzoekjes houden we er in als het even kan Mijn tepels vinden dat ook fijn overigens vooral links. Ik denk dat hij eraf valt als ik vaker aan moet leggen

ow en ik wil nog even zeggen dat Seb de mooiste baby is van het CB
  dinsdag 27 januari 2009 @ 17:21:29 #107
94046 PM-girl
pi_65461828
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 16:33 schreef Estrys het volgende:
goed zeg Cattie, fijn he die geruststelling. Seb is 315 gram aangekomen in een week, wat weer een beetje teveel is (het is ook nooit goed) Hij spuugt best veel en nou dus met johannesbroodpitmeel aan de slag maar je moet dat dus met een theelepeltje geven en dat is dus geen doen want meneer ziet dat behangplaksel dus totaal niet zitten, ik ga dus maar proberen met kolven en in een flesje geven. Advies was ook om echt niet eerder als om de drie uur te voeden afgelopen twee dagen kwam hij steeds om de twee ongeveer. Dus zal mij benieuwen
Dat is juist hartstikke mooi toch, zoveel aangekomen! Niks mis mee!
Zelfs met 450 gram per week waren ze hier nog tevreden.

En Fee doet het ook al zo goed!

Bass Miss, hoe gaat het nu? Nog lekker alletwee aan de borst?
*
pi_65462000
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 17:21 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Dat is juist hartstikke mooi toch, zoveel aangekomen! Niks mis mee!
Zelfs met 450 gram per week waren ze hier nog tevreden.

precies de reden om gewoon lekker je eigen ding te doen want het is wel een beetje hoe de wind waait bij het CB
pi_65462513
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 17:02 schreef Estrys het volgende:
goede adviezen Owlet dank je! dat van die kleine beetjes had ik ook al bedacht, maar het is wel vaak zo dat hij echt van voeding tot voeding slaapt (ruim 2,5 uur) en hij is echt met geen stok wakker te krijgen tussen in. Dus dat werkt dan niet. Hij spuugt trouwens na 2 uur vaak nog een keer en dan echt dat hele zure.
Ik vind drie uur wel prettig tussen de voedingen dus die verzoekjes houden we er in als het even kan Mijn tepels vinden dat ook fijn overigens vooral links. Ik denk dat hij eraf valt als ik vaker aan moet leggen

ow en ik wil nog even zeggen dat Seb de mooiste baby is van het CB
Goedzo!
pi_65462893
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 17:21 schreef PM-girl het volgende:

Bass Miss, hoe gaat het nu? Nog lekker alletwee aan de borst?

Ja. Alleen wil Fons eigenlijk de melk niet, die is voor ''E-o-die!'' ''Fons borst opeten.''
pi_65463192
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 17:55 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Ja. Alleen wil Fons eigenlijk de melk niet, die is voor ''E-o-die!'' ''Fons borst opeten.''
Dat is best lief!
  dinsdag 27 januari 2009 @ 19:59:08 #112
62233 Jelief
ikke lief!
pi_65466946
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2009 @ 20:09:39 #113
43556 miss_dynastie
pi_65467345
Ah
  dinsdag 27 januari 2009 @ 20:14:52 #114
94046 PM-girl
pi_65467602
Lief van Fons!

Estrys, precies wat je zegt!

En nu ik Jelief hier zie, hoe gaat het met Emma en Ruben aan de borst?
*
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 27 januari 2009 @ 20:16:05 #115
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_65467668
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 19:59 schreef Jelief het volgende:
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_65467897
wat super, Jelief. Dat moet genieten zijn
pi_65471989
nou tot zover mijn hoop dat meneer om de drie uur komt. 2 uur en 15 minuten, en die mevrouw bij het CB kan me nog meer vertellen maar ik ga hier toch echt niet drie kwartier met een hongerig kind zitten die alsmaar aan het zoeken is naar een tepel. Dan weet ik zeker dat ik hem niet meer fatsoenlijk aan kan leggen omdat hij te overstuur is. De johannesbroodpitmeel ben ik trouwens vergeten deze voeding... echt weer wat voor mij om daar niet aan te denken (en manlief denkt meestal aan dat soort dingen en die is al naar bed, de gebroken nachten breken een beetje op.) Maar goed het is even wennen aan nog een handeling voor het voeden, straks met goede moed maar weer geven. Hij groeit goed dus zo'n ramp is het spugen ook niet, 's nachts lijkt onze man trouwens minder last te hebben van de misselijkheid.
pi_65473836
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 08:57 schreef Ticootje het volgende:
De rechterkant was bij mij iets ingetrokken. Maar als je echt ingetrokken tepels hebt kun je nu al contact opnemen met een laktatiekundige. Dat wordt vergoed in veel aanvullende pakketten. Er zijn laktatiekundigen die ook borstvoedingscurcussen geven. Dat lijkt mij voor jou heel zinvol.

http://www.nvlborstvoeding.nl/
Hm, ja, dank je! Dat is een heel goed advies natuurlijk..maar ik woon in Duitsland, haha! Maar misschien hebben ze hier ook zoiets...moet maar eens rondvragen
Lotte!
Noah!
pi_65481072
vannacht ging het goed met Seb hij had om 21:45 gehad en kwam pas weer om 1. en om half 5 en om 8 uur en hij heeft nauwelijks gespuugd (zonder johannesbroodpitmeel overigens) , dat had mama duidelijk ook even nodig wat betreft slaap
pi_65481079
Daar hebben ze zeker zo iets, bijvoorbeeld hier:

La Leche Liga Deutchland

Dat zijn geen lactatiekundigen maar wel vrijwilligster met een berg praktijkervaring. Zij kunnen je zeker helpen om straks zo goed mogelijk te voeden en anders kunnen ze je ook vertellen waar je een lactatiekundige kan vinden.

Wel even opletten dat als je een lactatiekundige zoekt dat het er een is met IBCLC achter haar naam, dan weet je dat het er een is die de internationale post-HBO opleiding heeft gevolgd.
pi_65481092
Wat fijn Estrys! Ik vind je heel zeker en sterk klinken, trouwens
pi_65482341
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 22:37 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

Hm, ja, dank je! Dat is een heel goed advies natuurlijk..maar ik woon in Duitsland, haha! Maar misschien hebben ze hier ook zoiets...moet maar eens rondvragen
In elk geval wel bv organisaties, zoals Owlet al de LLL in duitsland aangaf. Heb ik nog een linkje voor je:

www.afs-stillen.de
pi_65482748
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 08:56 schreef owlet het volgende:
Wat fijn Estrys! Ik vind je heel zeker en sterk klinken, trouwens
Dank je, ik voel me ook wel redelijk zeker, heel raar is dat alsof ik nooit anders heb gedaan. De borstvoeding valt me ook niet tegen terwijl ik eerst best sceptisch was. Maar ik heb wel een houding van als het echt miet (meer) gaat dan is er ook geen man overboord, dan niet.
Mijn man zei tijdens de kraamweek ( toen de kraamzorg vroeg naar onze levensovertuiging:) als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat en dat is een beetje ons motto geworden.

Ik ben dat geklooi met die johannesbroodpitmeel nu al zat trouwens, wat een ranzig spul, het smaakt ook naar behangplak. Hij spuugt nog wel het is nou alleen wat dikker Het is vanmorgen meer mondjes opgeven en niet echt spugen uit zijn maag.

Zit hier trouwens alweer met een kind dat zoekt en zoekt en die mevrouw bij het cb kan me nog meer vertellen maar zij hoeft niet een uur met een hongerig kind te gaan zitten en ik vertik het, dus we gaan gewoon voeden. Ze zei dat ik een speen kon geven voor de zuigbehoefte maar ons kind trapt daar niet in en de speen is niks aan dus spuug ik uit denkt hij. Het was toch zo met borstvoeding dat je eigenlijk nooit echt te vaak kon geven? Dat zeiden ze op de cursus althans.

[ Bericht 2% gewijzigd door Estrys op 28-01-2009 10:17:16 ]
  woensdag 28 januari 2009 @ 11:42:36 #124
94046 PM-girl
pi_65485849
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 10:06 schreef Estrys het volgende:
Dank je, ik voel me ook wel redelijk zeker, heel raar is dat alsof ik nooit anders heb gedaan. De borstvoeding valt me ook niet tegen terwijl ik eerst best sceptisch was. Maar ik heb wel een houding van als het echt miet (meer) gaat dan is er ook geen man overboord, dan niet.
Mijn man zei tijdens de kraamweek ( toen de kraamzorg vroeg naar onze levensovertuiging:) als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat en dat is een beetje ons motto geworden.
Lijkt me een prima houding in het 'project' borstvoeding!

Ik heb van de week even gekeken of meneer nog wilde drinken, hij wilde wel, maar wist al niet meer hoe! Hoe snel dat dat gaat zeg, ongelooflijk!
*
  Moderator woensdag 28 januari 2009 @ 11:54:43 #125
5428 crew  miss_sly
pi_65486285
In juli krijg ik als het goed is ook een kindje, mijn eerste.
De bedoeling is wel om borstvoeding in ieder geval te proberen. Ik wil daar verder geen toestand van maken, en als het niet gaat, gaat het niet, maar ik wil er zeker wel mee starten.

Nu had ik al her en der begrepen dat het niet altijd even gemakkelijk en vanzelfsprekend gaat als je als leek zou denken. Een collega gaf aan dat bij het borstvoedingscentrum dat hier op 2 minuten fietsen zit, cursussen worden gegeven voor aanstaande ouders. Hij zei dat hij en zijn vrouw (ze waren er samen heen geweest) er echt veel aan hadden gehad. Mensen hier die ook een cursus (of twee, het is een basis en vervolg) hebben gedaan? Hoe was dat? Zinvol?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_65486769
Ik ben naar een bijeenkomst geweest van de vbn, zeker zinvol. En het is ook gewoon gezellig. Je krijgt een hoop info over aanleggen, kolven, problemen. Zo ben je goed voorbereid.

Ik zeg doen!
pi_65487072
Ik ben ook naar een bijeenkomst geweest van mijn kraamzorg-instelling. Was erg leuk en zinvol en ik had een kraamverzorgster die er echt heel veel vanaf wist (kraambureau met bv certificaat) was ook fijn.

Overigens ging het bij mij wel redelijk vanzelfsprekend goed, alleen heel vaak en lang in het begin.
pi_65488213
Ik ben niet naar een bijeenkomst/cursus geweest, maar als het zo dichtbij zit zou ik het zeker doen!
Wel had ik een kraamzorgbureau die het BV certificaat had en verschillende borstvoedingspakketten aanbood (Kraamzorg het Groene Kruis)
  woensdag 28 januari 2009 @ 12:51:48 #129
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_65488298
Ik vind die bijeenkomsten echt een aanrader! Ik zie zoveel mensen afhaken vanwege tegenstrijdige adviezen door gebrek aan kennis.

Bij mijn zusje en haar dochter wordt de spruw al wat minder.
  woensdag 28 januari 2009 @ 12:57:12 #130
35189 Troel
scherp en bot
pi_65488512
Het ziekenhuis waar ik bevallen ben heeft uitstekend gescoord in de tests wat betreft borstvoeding en schijnt ook een Unicef predicaat te hebben. Ik vond het voornamelijk erg vervelend dat de ene verpleegkundige wat anders zijn dan de andere
(Oja, het meest erge vond ik nog het vastgrijpen van je tiet, vervolgens met de tepel tig keer voor Rubens mond langs, liefst 5 minuten lang, in de hoop dat hij zou pakken. Ik vond het al niet fijn, maar het lijkt me voor een kind wat moeite heeft met pakken ook niet echt fijn dat die tepel zo op en neer gaat
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_65488694
Ik heb ervaring met een avond van LLL, en ik vond het wel handig om wat tips te krijgen over hoe je je baby goed kon aanleggen en wat je eventueel aan problemen kon tegenkomen (en hoe die te counteren). En natuurlijk ook de telefoonnummers die je meekrijgt en waar je later terecht kan.

Door die avond ben ik ook beter gaan begrijpen waarom sommige vrouwen in mijn omgeving zo snel gestopt zijn... natuurlijk zullen er een paar geweest zijn die niet "van de borstvoeding waren", maar er zijn er ook een boel die gestopt zijn door problemen die met wat voorlichting/ondersteuning verholpen konden worden, en zo hadden ze er langer van kunnen genieten.
pi_65495130
quote:
Op woensdag 28 januari 2009 12:57 schreef Troel het volgende:

(Oja, het meest erge vond ik nog het vastgrijpen van je tiet, vervolgens met de tepel tig keer voor Rubens mond langs, liefst 5 minuten lang, in de hoop dat hij zou pakken. Ik vond het al niet fijn, maar het lijkt me voor een kind wat moeite heeft met pakken ook niet echt fijn dat die tepel zo op en neer gaat
Oooohhh daar kan ik me toch echt zó kwaad over maken hè... het is maar héél zelden nodig om de borst aan te raken als je iemand helpt met aanleggen. Soms is het wel makkelijker, maar dan zijn er ook veel zachtere en betere manieren dan dat wat sommige kraamverzorgsters en verpleegkundigen doen

Miss Sly, zo'n cursus is echt een aanrader
pi_65495222
Ja of de verpleegkundigen menen het kindje hardhandig aan te moeten leggen. Dat werkt ook al zo goed.
pi_65497712
In een discussie hierover (op een ander forum) vonden veel vrouwen dat normaal, dat het ok was dat een vroedvrouw (in het ziekenhuis dus) hielp bij het aanleggen door gewoon de baby tegen de borst te duwen. "Want we gaan soms wat soft met onze baby's om" "want zo'n baby moet gewoon leren aanhappen, die stikt heus niet" (nee, maar of 'ie daardoor beter zal aanhappen?) ed.

Terwijl je naar mijn inzien toch beter aan een moeder kan leren hoe ze haar baby kan stimuleren z'n mondje goed te openen (bvb door met de tepel over z'n neus en mond te strijken) en haar te leren hoe ze kan zien dat de baby goed aanligt (lipjes naar buiten gekruld).

Da's iets heel anders dan gewoon de baby tegen de borst duwen of wat Troel vertelt.
pi_65500975
Bij mij werd er ook de eerste keer zo fors aangelegd; ik was er een beetje van m'n apropos van; lag zelf nog bij te komen van de bevalling en was nog bezig de placenta eruit te werken wat niet lukte; en ineens werd amber op m'n borst gedrukt zonder voorbereiding. Had wel van te voren aangegeven dat ik graag borstvoeding wilde geven; dus snel aanleggen wilde ik zelf ook graag; alleen de wijze waarop schrok ik wel een beetje van.
Er werd me in het ziekenhuis ook weinig uitgelegd of begeleid, en ik heb daar toch een paar dagen gelegen.
Qua dat had ik gewild dat ik toch van te voren een voorlichting of cursus had gevolgd.
Kraamhulp was wel erg behulpzaam; en heeft me veel geleerd; ook de vk heeft goed geholpen. Kraamzorg heb ik ook er speciaal op uitgezocht (borstvoedingscertificaat).

Verder heeft hier lezen en op borstvoeding.com me ook wel goed op weg geholpen!
Amber Mae
pi_65518236
Wij zijn naar een avond geweest van de kraamzorginstantie. Heel leerzaam en leuk, was daarna ook veel enthousiaster over borstvoeding. Mijn man vond het ook leerzaam, die wilde eigenlijk alleen mee als er ook een demonstratie werd gehouden, jaja. Hij was trouwens een van de twee mannen tussen tien vrouwen.
Hier ging het aanleggen de eerste keer heel rustig en fijn, maar ik ben dan ook thuis bevallen en de kraamzorg was er niet een van de harde hand.
pi_65518473
Wat goed van je man, Estrys! Ik vind het altijd een groot verschil maken als verse vader ook een beetje weet wat er nou gebeurt bij het geven van borstvoedig. Dan is er vaak veel meer steun voor de moeder die daardoor meer zelfvertrouwen krijgt.
  donderdag 29 januari 2009 @ 09:53:49 #138
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65518953
Wat fijn van je man Estrys, ik heb gelukkig ook zo'n man... als ik me onzeker voel en zoals met het (weinige) aankomen van Maarten en ik zeg er iets over dat ik dat en dat heb gelezen op borstvoeding.com dan leest hij het meestal ook wel!
pi_65525326
Gelukkig is mijn vriend ook pro-borstvoeding en leest graag dingen over babies; de wij jonge ouders en dat soort boekjes had hij vaak ook als eerste in handen. Hij gaat 12/2 ook mee naar de voorlichtingsavond.
Enige nadeel wat hij aan de borstvoeding vind; mamahonger; hij had gewild dat hij ook die functie kon vervullen.
Amber Mae
  donderdag 29 januari 2009 @ 13:02:09 #140
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65525641
Hier voldoet een vinger gelukkig ook om de mammahonger te stillen. En het maakt Annicka niet uit dat die vinger toevallig aan pappa vast zit...
pi_65538031
Mijn man is van mening dat je het toch samen moet doen ook al ben ik degene die het moet geven. Hij weet er vaak meer over te vertellen dan ikzelf.
De borstvoeding gaat hier buitengewoon goed. Vandaag moesten we naar de CB arts, was Seb dinsdag 3715 gram vandaag was hij 4000 precies. Hij had wel net gegeten dit keer maar hij groeit dus erg goed op de borstvoeding.
pi_65541235
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 13:02 schreef DolleMina het volgende:
Hier voldoet een vinger gelukkig ook om de mammahonger te stillen. En het maakt Annicka niet uit dat die vinger toevallig aan pappa vast zit...
Wij hebben hier avonden gehad dat alleen TARA's pink goed was Was best een keer lollig voor mij
  donderdag 29 januari 2009 @ 21:26:58 #143
94046 PM-girl
pi_65545477
Ik heb een voorlichting gehad van de lactatiekundige, met DE bekende film met de mevrouw en de reuzenbril.
Voordeel van de avond was dat ik de lactatiekundige al kende en het daarna dus wist wie ik belde.
*
pi_65546411
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 21:26 schreef PM-girl het volgende:
Ik heb een voorlichting gehad van de lactatiekundige, met DE bekende film met de mevrouw en de reuzenbril.
die was ik al weer helemaal vergeten!
pi_65547656
ik weet gewoon waar jullie het over hebben.
pi_65548489
Hihi

En ik zeg er altijd bij dat de meeste babies ook niet zulke grote oren hebben
  donderdag 29 januari 2009 @ 22:36:25 #147
94046 PM-girl
pi_65548568
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:34 schreef nebelung het volgende:
Hihi

En ik zeg er altijd bij dat de meeste babies ook niet zulke grote oren hebben
Volgens mij heeft elke lk of cp er een leuk inleidend praatje bij!
Wel een goede film overigens, daardoor wist ik dat de verpleegkundige in het ziekenhuis géén kennis van zaken had.
*
pi_65548631
Ja, vandaar dat ie nog steeds gebruikt wordt. Hij is echt heel duidelijk.

Er is inmiddels een ander filmpje, maar die is minder duidelijk, vind ik.
  donderdag 29 januari 2009 @ 22:40:44 #149
94046 PM-girl
pi_65548739
Ik heb pas ergens een filmpje gezien van een moeder met baby net na de bevalling, waarin de baby gedurende zo'n 20-30 minuten bezig is omhoog te 'kruipen' op weg naar de borst. Zo'n geduld en rust straalde daar vanaf!
Dát zouden veel mensen die voedende moeders begeleiden eens als uitgangspunt moeten nemen. De natuur regelt het zelf(grotendeels) wel.
*
pi_65552031
Heb ik ook wel eens gezien.. maar als het lang duurt vraag ik me toch af waarom die moeder haar handen niet gebruikt om haar kind te helpen Zo'n babytje zal toch ook wel moe genoeg zijn na de bevalling..
  vrijdag 30 januari 2009 @ 08:29:27 #151
94046 PM-girl
pi_65555611
Daar heb je wel gelijk in Poemojn, ik zou het zelf ook niet zo kunnen afwachten denk ik.
Maar de onderliggende boodschap daarvan is wel mooi, als thema bij (de begeleiding van) borstvoeding
*
pi_65555781
Ik zou daar zelf ook te ongeduldig voor zijn denk ik En bang dat kindje het koud zou krijgen ofzo
Bep is vannacht 4 of 5 keer langsgeweest voor een slokje. Normaal zou ik denken 'argh mijn nachtrust!' maar vannacht dacht ik alleen maar 'hoera, mijn productie!'
Toch raar dat ze er zo klaar mee is, aangezien 11 maanden nog helemaal geen natuurlijke leeftijd is om te spenen.
Saartje
pi_65565836
Estrys, sorry dat ik helemaal niet meer reageerde! M'n kleine meisje was ziek en heeft een aantal dagen 24/7 aan me gehangen, dus dat typt niet zo handig ;-) Ik heb geen idee of je kloof al geheeld is, want ik heb niet de tijd genomen om bij te lezen. Ik sta nu ook weer op het punt de deur uit te gaan maar ik wilde even mijn belofte nakomen:

- kloof bovenop de tepel: duidt op naar boven wijzende tepel waardoor deze tegen gehemelte baby wrijft (bijv. door het indrukken van de borst om het neusje vrij te houden)

- kloof op overgang tepel/tepelhof: komt doordat de baby alleen de tepel in de mond heeft. Let dus goed op dat baby mondje ver genoeg open doet en trek baby goed tegen je aan

- kloof aan onderkant tepel: baby zuigt waarschijnlijk op eigen lipje. Ook nu op wijdopen mond letten en kijken of baby niet te hoog of juist te laag ligt.

Verder kunnen kloven nog het gevolg zijn van een te korte tongriem, verkeerd (te hard!) gebruik van kolf, melkblaar op tepel, spruw, of geïrriteerde huid door overgevoeligheidsreactie op crémes, zoogkrompessen of wasmiddelen.
pi_65568022
Dank je Lovechild. De kloof begint al goed te genezen, het is nog een beetje pijnlijk bij het aanhappen maar stukken minder. Het kind heeft ook zo'n ieniemienie mondje (net als zijn moeder). Ik denk zelf dat het komt door het korte tongriempje. Zijn mond kan echt niet verder open en zijn lipjes zijn goed naar buiten gekruld (of hoe zeg je dat). Ik merk ook dat ik wat meer de tijd moet nemen en meer aandacht moet besteden aan mijn eigen houding. Hij groeit wel lekker goed op de borstvoeding dus een trotse moeder hier.

Ik moet half maart weer gaan werken trouwens en ik kan nu al wakker liggen hoe ik dat ga doen. Ik twijfel nog over kolven of combinatie fles/borstvoeding. Ik ben iemand die (zeker tijdens mijn werk) nauwelijks de tijd kan nemen om iets anders te doen en heb regelmatig veel stress dus ik vrees dat dat de productie niet ten goede gaat komen. Ik zal het eens in het kolftopic aankaarten trouwens. Nou ja ik kan er nog even over nadenken
pi_65578571
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 15:03 schreef Estrys het volgende:

Ik moet half maart weer gaan werken trouwens en ik kan nu al wakker liggen hoe ik dat ga doen. Ik twijfel nog over kolven of combinatie fles/borstvoeding. Ik ben iemand die (zeker tijdens mijn werk) nauwelijks de tijd kan nemen om iets anders te doen en heb regelmatig veel stress dus ik vrees dat dat de productie niet ten goede gaat komen. Ik zal het eens in het kolftopic aankaarten trouwens. Nou ja ik kan er nog even over nadenken
Ik zou zeggen: gewoon gaan beginnen. Als het niet lukt ben je sneller gestopt dan wanneer je stopt (of mindert) en je heb er spijt van.

Ik heb het topic net even teruggelezen maar toch kwijt of jij nou ook degene bent die met Johannesbroodpitmeel is begonnen tegen het spugen. Volgens mij hebben anderen ook al min of meer gezegd dat het gewoon is. En ik zeg altijd: "Waarom zou je iets binnen willen houden wat je kind zelf duidelijk kwijt wil?"
Om mee te nemen in je gedachten zeg maar
pi_65578858
quote:
Op maandag 26 januari 2009 23:00 schreef Linda2205 het volgende:
Hallo BV-deskundigen ! Ik wil als het zo ver is ook proberen te beginnen met borstvoeding. Probleem is dat ik ingetrokken tepels heb. Nu weet ik natuurlijk dat er vele opties zijn dan, maar ik vroeg me af of mensen hier daar ervaring mee hebben en die miss met me kunnen delen....bvd
Het kán een probleem zijn, het hoeft niet. Het is tenstlotte borst[voeding en geen tepelvoeding
Zorgen dat je alvast weet waar je terechtkunt mocht het problemen opleveren is winst.
Maar of het daadwerkelijk problemen gaat opleveren, is pas te zeggen als je bent begonnen met voeden. Het ligt ook aan de mate van ingetrokken zijn. Zelf had ik altijd vlakke tepels, voorzag ook al problemen met voeden, maar tijdens mijn eerste zwangerschap zijn ze naar buiten gekomen. Dat kan dus ook gebeuren. Zelfs als je tepels zo ingetrokken zijn dat je kuiltjes hebt

Overigens ben ik wel benieuwd welke "vele opties" jij kent, want ik zou het niet weten eigenlijk...
  vrijdag 30 januari 2009 @ 23:04:29 #157
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_65583299
quote:
Op donderdag 29 januari 2009 22:40 schreef PM-girl het volgende:
Ik heb pas ergens een filmpje gezien van een moeder met baby net na de bevalling, waarin de baby gedurende zo'n 20-30 minuten bezig is omhoog te 'kruipen' op weg naar de borst. Zo'n geduld en rust straalde daar vanaf!
Dát zouden veel mensen die voedende moeders begeleiden eens als uitgangspunt moeten nemen. De natuur regelt het zelf(grotendeels) wel.
Ja, mooi om te zien hoe zo'n kind zelf de weg vindt. Maar ik heb mijn jongste dochter gewoon op m'n borst gelegd en toen hapte ze ook helemaal zelf. Ik snap niet waarom je je kind op je buik legt als het ook op je borst kan...
pi_65589642
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:32 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: gewoon gaan beginnen. Als het niet lukt ben je sneller gestopt dan wanneer je stopt (of mindert) en je heb er spijt van.

Ik heb het topic net even teruggelezen maar toch kwijt of jij nou ook degene bent die met Johannesbroodpitmeel is begonnen tegen het spugen. Volgens mij hebben anderen ook al min of meer gezegd dat het gewoon is. En ik zeg altijd: "Waarom zou je iets binnen willen houden wat je kind zelf duidelijk kwijt wil?"
Om mee te nemen in je gedachten zeg maar
Ja dat ben ik met de Johannesbroodpitmeel maar ik geef het nauwelijks meer op het moment want ik vind het spul echt een crime om te geven. En het was precies mijn gedachte hoor, hij komt heel goed aan de laatste week en dan gaan we hem nog meer binnen laten houden. Aan de ene kant zeggen ze bij het CB dat ik niet eerder dan om de drie uur moet voeden omdat hij anders teveel zou krijgen en aan de andere kant moet je dan ook nog gaan proberen dat hij alles wat hij drinkt binnen kan houden.
pi_65589676
Niks van aantrekken idd.
Elodie ligt ook hele dagen en nachten over te lopen.
pi_65590595
het spugen vind ik niet zo'n probleem. alleen na de voeding is meneer zeker een half uur drie kwartier aan het kokhalzen en het jengelen en aan het verkrampen/overstrekken. En dat 7 keer op een dag/nacht. Dat is wel vervelend vind ik.
pi_65591994
Misschien reflux? Dan doet het pijn...

Overigens, ook ik vind het super dat je zo goed kijkt naar jou en je kind.
pi_65592004
Waarom kan je berichten toch nooit verwijderen?!
pi_65592109
Ja, als ze er echt last van hebben lijkt het me moeilijk.
pi_65598988
Even snel een vraagje, lig half ziek in bed en kan even niets vinden
Wat mag je tegen keelpijn in combinatie met bv?
pi_65599194
tegen keelpijn helpt weinig anders dan veel zuigen en slikken (ja ja ik weet dat het dubieus klinkt )
of je dat op dropjes, ijsjes, strepsels, hibitane tabletjes doet maakt werkelijk geen fluit uit qua werking, alleen voor je portemonee.

Tenzij je echt bacteriele keelontsteking hebt, maar dan zie je pussige bultjes in je keel en heb je vaak flink koorts. Dan is antibiotica noodzakelijk.
pi_65599775
Mmm thx
Hopelijk wordt het geen keelontsteking
En honing, mag dat (voor door de thee)? m'n vriendin dacht dat het niet mocht namelijk
pi_65600518
waarom zou je bij borstvoeding geen honing mogen???

kinderen beneden het jaar mogen geen honing, maar de mama's wel hoor
  zaterdag 31 januari 2009 @ 18:15:31 #168
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65601136
Hihi, hebben wij dezelfde vriendin, mrien? Laatst ook iemand die zoiets dacht: dat je als zwangere geen honing mocht hebben. Typisch een klok/klepel gevalletje...
pi_65601398
Geen idee hoe ze er bij komt!
  zondag 1 februari 2009 @ 11:04:27 #170
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65617136
YES YES YES!!!
Maarten is afgelopen week 175 gram aangekomen!!!
pi_65617254
alle kenmerken van reflux zijn wel heel herkenbaar. even op google gezocht. Er staat wel een tip om vaker en dan minder te voeden en misschien dat dat iets is. Owlet oppperde het ook al. Misschien kan hij niet zoveel in 1 keer verdragen en gaat vaker minder veel drinken beter. Niet geschoten is altijd mis dacht ik zo .
  zondag 1 februari 2009 @ 12:42:47 #172
1762 YPPY
Yppiaans
pi_65619615
Wat goed Marie!

Nog even iets leuks: vorige week sprak ik met een buurvrouw met kleinkinderen. Die twee kleintjes zijn allebei regelmatig ziek. Anna maar zelden, en als ze ziek is, is het niet heel erg. Zei ze ineens: "misschien komt het wel omdat je zo lang bv hebt gegeven" Kon d'r wel zoenen en dat voor iemand uit haar generatie.
*OUD heilige*
pi_65621462
Wat fijn Marie!

Leuk om te horen YPPY!

Estrys

Gisteravond kreeg ik maar geen TSR
Op een gegeven moment was Lotte het geloof ik ook zat...maar flesje gekolfde melk uit de koelkast wilde ze ook niet
Voel me zelf gelukkig alweer een stuk beterder t.o.v. gisteren, ineens was ik gisteren niet lekker en zoals het gekomen is is het ook al weer bijna weg
Vandaag leek het qua drinken gelukkig wel weer wat beter te gaan, ze drinkt wel niet echt enthousiast maar ik hoor haar wel slikken zeg maar..
Vermoed overigens ook nieuwe tandjes bij haar, de vorige keer was het drinken toen ook zo'n drama
  zondag 1 februari 2009 @ 14:33:09 #174
108648 cattie
lieve moeder
pi_65623959
Vervelend Mrien.

Ik kan nu eindelijk pijnvrij voeden! De kloven zijn helemaal geheeld.
  zondag 1 februari 2009 @ 14:42:31 #175
94046 PM-girl
pi_65624291
Super Cattie!

YPPY, wat een leuke opmerking!

mrien, volgens mij mag je geen strepsils en trachitol, mocht je nog een keer keelpijn krijgen

En Marie, wat fijn dat Maarten is aangekomen!
*
pi_65626296
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:40 schreef Lovechild het volgende:

[..]
Overigens ben ik wel benieuwd welke "vele opties" jij kent, want ik zou het niet weten eigenlijk...
Werken met tepelhoedjes wordt vaak als tip gegeven en ook iets waarvan ik de naam vergeten ben...kan je kopen bij de apotheek, moet je op je tepel zetten, met een spuitje vacuum zuigen waardoor je tepel naar buiten komt...niplette geloof ik, ben me alleen niet helemaal zeker meer. Ik merk nu echter ook dat mn tepels sneller naar buiten komen. Kropen ze vroeger bij kou alleen maar verder naar binnen, kijken ze nu voorzichtig om een hoekje...

Ik heb nog een tijdje tot beeb er is, dus we wachten maar af
Lotte!
Noah!
pi_65627379
Het was hier echt een drama gisteravond en vanmorgen met krampjes, bedacht ik me net dat ik gisteravond prei heb gegeten Stom zeg, helemaal niet bij stil gestaan maar ik heb het vermoeden dat de prei niet goed is gevallen bij meneer. We zouden vanavond eigenlijk de rest eten maar ik ga toch maar even wat anders maken voor mezelf. Nu is het allemaal weer over en is hij weer lekker aan het pruttelen na de voeding.
pi_65632713
linda een tepelhoedje kan je beter niet zomaar op eigen initiatief gebruiken. Als je meent ze nodig te hebben moet je echt contact opnemen met een lk.
pi_65633624
ja, nee, dat weet ik...ik zei ook alleen dat ik weet dat het gebruikt wordt bij ingetrokken tepels
Lotte!
Noah!
  zondag 1 februari 2009 @ 20:04:06 #180
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65634066
Ik heb een tijdje een tepelhoedje gebruikt, op advies van de kraamzorg. Bij de lactatiekundige bleek dat het eigenlijk een te grote maat was. Op het moment weet Annicka de borst inmiddels goed aan te happen, ze valt alleen nog steeds aan slaap in de borst.
pi_65637228
quote:
Op vrijdag 30 januari 2009 20:40 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Het kán een probleem zijn, het hoeft niet. Het is tenstlotte borst[voeding en geen tepelvoeding
Zorgen dat je alvast weet waar je terechtkunt mocht het problemen opleveren is winst.
Maar of het daadwerkelijk problemen gaat opleveren, is pas te zeggen als je bent begonnen met voeden.
Ik heb gelukkig nooit problemen gehad met het voeden met ingetrokken tepels. Voor de bevalling van Tomas had m'n man zelfs 'meer' tepel dan ik Geen problemen mee gehad...en na een tijd BV geven was dat hele ingetrokken tepel probleem ook 'vanzelf' opgelost
It's all up to you
  zondag 1 februari 2009 @ 23:11:03 #182
94046 PM-girl
pi_65640963
quote:
Op zondag 1 februari 2009 21:26 schreef TearSong het volgende:

[..]

Ik heb gelukkig nooit problemen gehad met het voeden met ingetrokken tepels. Voor de bevalling van Tomas had m'n man zelfs 'meer' tepel dan ik Geen problemen mee gehad...en na een tijd BV geven was dat hele ingetrokken tepel probleem ook 'vanzelf' opgelost
Ik heb er wel last van gehad. Van tevoren had de lactatiekundige dat ook al ingeschat. De zwangerschap deed nauwelijks iets dus werd het een tepelhoedje. Na een kleine drie maanden lukte het voeden zonder, omdat de spieren van mijn kindje sterk genoeg waren om zelf iets te pakken.

Je kunt er niets van zeggen van tevoren, zo blijkt!
*
  maandag 2 februari 2009 @ 00:15:44 #183
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65642831
Wanneer stopt het gevecht trouwens? Ik heb weer eens proberen aan te leggen, maar het was weer een gevecht van jewelste om die armpjes uit de buurt te houden. Ze laat iedere keer weer los ook en dan zitten de armpjes weer in de weg, en dat de hele tijd. Weet weer precies waarom ik ben overgestapt op vingervoeden. Ze is nu weer ontevreden en loopt de hele tijd te jengelen, waarschijnlijk vanwege de stress...
pi_65645862
Ik weet van het begin dat ik ook vaak in de knoei zat met die armpjes.
Ik heb me er nooit zoveel van aangetrokken en ben gewoon stug doorgegaan; steeds weer armpjes beetje tactisch opzij leggen en weer verder gaan.
Opgegeven moment stopt het, maar wanneer weet ik niet meer.
Maar dan krijg je weer meppen, krabbelen en haren trekken op den duur Tis natuurlijk ook een manier om de melk op te wekken denk ik dan altijd maar
Amber Mae
pi_65645929
Wat vervelend voor jullie dat het zo moeizaam gaat DolleMina
Wanneer het maaien met armpjes stopt weet ik niet, maar de meeste kinderen worden wel steeds rustiger tijdens het drinken.
Je zou kunnen proberen om haar een beetje in te wikkelen tijdens het drinken zodat haar armpjes niet in de weg kunnen zitten, maar handjes tegen de borst is ook iets wat een beetje voorgeprogrammeerd is in een kindje.
Denk maar aan kleine poesjes die hun moeder masseren tijdens het drinken. Die handjes op je borst helpen bij het opwekken van een toeschietreflex.
Maar als het zo veel stress geeft dan werkt het wellicht eerder tegen dan mee

Wat je zou kunnen proberen om de stress een beetje weg te nemen is om samen met Annicka op bed te gaan liggen. Jij met ontbloot bovenlijf en Annicka alleen in een luier. Niet wachten tot ze extreem hongerig is, maar zo'n half uurtje voor je haar weer verwacht voor een voeding.
Als je haar dan op je borst neemt en zelf lekker ontspannen gaat liggen heb je kans dat ze op een heel natuurlijke manier op zoek gaat naar de borst.
En als dat niet zo is dan haalt het voor haar in ieder geval de spanning van het tegen de borst liggen wellicht een beetje weg.

Sterkte en succes

[ Bericht 0% gewijzigd door owlet op 02-02-2009 11:11:30 ]
pi_65649340
Dat maaien met de armpjes stopte hier na een maand of 2 à 3 ergens. Wel vrij snel.
Nu is het duwen en knijpen er voor in de plaats gekomen
pi_65649452
Hier keihard aan mn haren trekken...
  maandag 2 februari 2009 @ 11:51:17 #188
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65650719
Dus las ik het zo lees, wordt de ene ellende(zwaaien met armpjes e.d.) vervangen door de andere(aan haren trekken e.d)? Ik dacht dat borstvoeden leuk zou zijn...
pi_65650735
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:08 schreef Ticootje het volgende:
Hier keihard aan mn haren trekken...
Ik snap nu wel waarom moeders 'moederkapsels' hebben.
Ik had het altijd gewoon los, maar tegenwoordig zitten de voorste plukken wel met een speld achterop vast!
pi_65650763
Lotte heeft niet met d'r armpjes zitten zwaaien en vind m'n haren wel interessant maar gaat er niet aan trekken, alleen doorheen "aaien" met d'r handjes.
Het kan ook anders

Trek je het zelf nog een beetje DolleMina, het kolven en vingervoeden? Lijkt me ook een aardig zware belasting als ik jou zo lees
pi_65650798
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:51 schreef DolleMina het volgende:
Dus las ik het zo lees, wordt de ene ellende(zwaaien met armpjes e.d.) vervangen door de andere(aan haren trekken e.d)? Ik dacht dat borstvoeden leuk zou zijn...
Borstvoeden ís ook leuk! Laat je nou niet ontmoedigen door ons

Ter opbeuring: ik hoorde net 'buh-uh-uh-bub' uit de slaapkamer, ging erheen, brede lach. leander uit bed.
Na een tijdje was het huilen en ik zitten, borst bloot. Hij grijpt er met 2 handjes naar, roept 'waaaaah! ' en hapt aan. En ligt dan heerlijk te drinken
En dat is zo onbeschrijfelijk leuk!
pi_65651032
En als ze opeens weer bij je aan de borst in slaap gevallen zijn (dat heeft ze een hele tijd niet meer gedaan, maar ze was gisteravond zo vreselijk moe)
Dat was wel even echt genieten
pi_65651353
Dat haren trekken is inderdaad erg eenvoudig op te lossen met een elastiek

Ik voed eigenlijk altijd op bed, puur omdat Jen overal door wordt afgeleid. (Dat was gister ook te zien, 3 slokken, los kijken, 2 slokken los kijken, 3 slokken...., Daar heb ik het geduld niet voor)

Als ik Jen dus uit bed haal, piepend, dan ligt ze dus klaar. Dan weet ze wat er komt. Dan komt de borst in beeld en begint ze te smakken en steekt ze al helemaal haar tong uit, klaar om te happen. En dan valt ze aan.
  maandag 2 februari 2009 @ 12:37:28 #194
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65652355
quote:
Op maandag 2 februari 2009 11:52 schreef mrien het volgende:

Trek je het zelf nog een beetje DolleMina, het kolven en vingervoeden? Lijkt me ook een aardig zware belasting als ik jou zo lees
Het kolven en vingervoeden wat ik de afgelopen twee(?)weken heb gedaan, was geestelijk iig een stuk minder belastend dan de twee keer pogingen van gister en eergister haar aan de borst te krijgen. Het was maar twee keer, maar ik zit nu alweer de halve dag in tranen omdat het niet lukte...
pi_65652458
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:09 schreef Ticootje het volgende:

Dan weet ze wat er komt. Dan komt de borst in beeld en begint ze te smakken en steekt ze al helemaal haar tong uit, klaar om te happen. En dan valt ze aan.

Ook zo smelten: als Leander zin in drinken heeft, maar ik nog ff iets anders doe, dan probeert hij me uit te kleden Hij komt nog best ver
pi_65652696
Dollemina, heb je hulp in de vorm van een vrijwilligster van een van de organisaties of een lactatiekundige?
pi_65653838
Jaaaa Freecell, plukken aan mn hemd als het niet snel genoeg gaat.
  maandag 2 februari 2009 @ 13:32:43 #198
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65654277
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:46 schreef owlet het volgende:
Dollemina, heb je hulp in de vorm van een vrijwilligster van een van de organisaties of een lactatiekundige?
Ik ben voor het 'aan de borst in slaap vallen' probleem bij een lactatiekundige geweest. Maar ik kan niet aan de gang blijven. Als ze ligt, ligt ze goed aangelegd, dat is kennelijk het probleem niet. Maar ik kan niet (letterlijk) een gevecht blijven leveren met mijn kind om haar maar aan de borst te krijgen. Dat trek ik gewoon niet, helaas...
pi_65654453
En wat Owlet zei, inwikkelen voor een voeding. In het begin deed ik dat (in overleg met de lk) ook met Jen. Ik wikkelde haar in een hydrofiel (een zeehondje) en dan kon ik haar goed aanleggen. Ik had ook zeker 3 of 4 kussens nodig om helemaal goed te zitten.
pi_65654635
Een gevecht leveren met je kind wil je inderdaad niet, alleen om haar aan de borst te krijgen
Als ik je zo hoor heb je eigenlijk al besloten om niet meer live te voeden, dan zou je natuurlijk (mocht je wel willen blijven kolven) haar de afgekolfde melk in een flesje kunnen geven.
Moeilijk hoor, als het niet gaat zoals je zelf eerst voor ogen had
  maandag 2 februari 2009 @ 14:12:52 #201
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65655569
Op dit moment lever ik niet alleen een gevecht met mijn kind(als ik haar aan probeer te leggen en het gaat niet goed) maar vooral ook met mijzelf. Ik heb voldoende kolfproductie om te stoppen met live voeden(op sommige dagen meer dan een liter melk), maar ik wil gewoon zó graag dat het gewoon goed gaat . Voor mij, maar ook voor Annicka.

Dat van dat zeehondje kan ik trouwens ook nog wel proberen inderdaad. Hoop alleen niet dat ze dan weer in slaap valt...
pi_65659014
Ja dat is wel het punt DM. Daarvan worden ze natuurlijk lekker rustig, en dan aan de borst. Kun je gif op innemen dat ze in slaap valt. Maar als ze in slaap valt kun je toch even haar luiertje doen ofzo, dan wordt ze weer lekker wakker en biedt je de andere borst aan.
  maandag 2 februari 2009 @ 16:28:51 #203
62233 Jelief
ikke lief!
pi_65660803
DM heb je ook geprobeerd om Annicka in een anderehoudign aan te leggen? Ruben valt ook snel inslaap tijdens het drinken maar ik zie wel duidelijk verschil als hij in een andere houding ligt. In de rugby blijft hij veel wakkerder dan liggend of de madonna(traditioneel op de arm).

Hier loopt het nu goed, Ruben komt zo ongeveer om de 3 uur en drinkt het beste in de rugbyhouding,dan krijgt hij het meeste grip op mijn volumineuze borsten. En als ik dan toch liggend voed dan komt hij na een uur weer...
Wat minder gaat is dat hij flink wat lucht mee krijgt (al valt het vandaag weer mee) wat resulteert in pijnlijke boeren en darmkrampen. Iemand een goede tip?
Ow en ik moet weer helemaal wennen aan lekkende borsten
pi_65662021
Jelief, kijk even naar het hyperlactatieprotocol op BV.com. Daarin staan een aantal zeer handige tips om dat luchtdrinken te voorkomen. als je het niet kan vinden dan hoor ik het wel, dan link ik het voor je maar ik denk dat dat niet nodig is
  maandag 2 februari 2009 @ 22:11:24 #205
62233 Jelief
ikke lief!
pi_65674354
Dan nog een...
Ik heb kleine rode vlekjes op mijn tepelhoven en ze branden, is dit de voorbode van spruw of iets anders???
pi_65681723
Bij spruw ken ik dat het wat droog wordt of schilferig, of dat het wat gespannen wordt of wit-achtig.
Rode vlekjes ken ik niet als symptoom van spruw.

Misschien kloofje on the move?
pi_65681780
Geen idee, Jelief!
  dinsdag 3 februari 2009 @ 13:51:02 #208
62233 Jelief
ikke lief!
pi_65690578
Ik zal ook eens iets 'gewoons' hebben met duidelijke symptomen

Het is alweer afgezakt, lijkt wat minder rood en doet geen pijn meer,hooguit wat irriterend. Het bestewat ikkan bedenken is dat mijnborsten reageren op het speeksel van Emma want die had vlak voorze ging drinken een kiwi gegeten. Ik kijk het nog wel even aan, Emma en Ruben hebben iig nog nergens last van en drinken netjes.
pi_65702107
Ik heb het net al in het babietjestopic gepost maar even hier ook. Morgen dus naar de huisarts voor Seb omdat hij zoveel last heeft van zuur, het komt via zijn mond en neus naar buiten en dan altijd ruim 2 uur na de voeding. De huisarts was trouwens niet echt een voorstander van johannesbroodpitmeel volgens mij. We zijn er ook mee gestopt om het te geven, puur omdat het nauwelijks te doen is om het te geven en het komt na 2 uur toch nog via zijn neus en mond naar buiten dus ga ik het gevecht niet meer aan. Het is wel hartverscheurend trouwens dat huilen na het spugen en voorafgaand, dan geef je borstvoeding en gaat daarmee alles goed, krijg je dit. Hij is op het moment ook niet het vrolijke, tevreden baby'tje van bijvoorbeeld twee weken geleden of zo.
Verder gaat de borstvoeding dus prima, alleen vanwege dat zuur gaat hij dus na een half uur weer zoeken naar de tepel, dat maakt je snel vreselijk onzeker of hij niet genoeg heeft gehad. Terwijl ik eigenlijk wel weet dat hij echt genoeg krijgt, moet het alleen steeds weer tegen mezelf zeggen, kan ook niet 24 /7 met dat kind aan mn borst lopen.
pi_65703197
estys, vervelend van al het spugen. En ook zwaar om 24/7 een kindje aan de borst te hebben. Kan het nu geen regeldagen zijn?
pi_65703344
Estrys vervelend zeg
En om de zoveel tijd een klein beetje voeden in plaats van een heleboel tegelijk? Helpt dat ook?

Ik kan niet kolven Ik heb zo'n avent Isis kolf en het doet geen bal. Ja, 2 seconden een straaltje en dan weer niks Met de hand kolven gaat véél beter, maar ook dan is het niet om over naar huis te schrijven.
En een beetje kolven kan zo handig zijn....
pi_65703773
kolven moet je leren. Het gaat niet altijd meteen goed en soms ben je gewoon geen vriendjes met de kolf.
pi_65705400
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 19:36 schreef Ticootje het volgende:
kolven moet je leren. Het gaat niet altijd meteen goed en soms ben je gewoon geen vriendjes met de kolf.
In de beginperiode (zeg maar tot half December) ging het wel goed, maar het wil gewoon niet meer... En ik probeer het wel regelmatig en geef ook niet meteen op.
Maar zelfs met de hand krijg ik er met heel veel moeite misschien 10cc uit....
Hoe doet Leander dat toch?
pi_65706136
baby's hebben een hele andere techniek dan een kolf. Baby's melken de borst leeg, een kolf zuigt.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 20:53:09 #215
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65706970
Jee Freecell, sterkte met kolven! Ik kan je niet echt tips geven...

Pfoeh, Maarten heeft vandaag 150 cc gedronken op het kdv, alleen kolf ik 'maar' 100 cc... voor de laatste 50 moet ik echt sprokkelen... En dan te bedenken dat hij over 2 weken 3 flesjes op het kdv gaat drinken... Ik ga m'n best doen, maar als het niet lukt dan maar kunstvoeding erbij!

Hij moest vandaag voor zijn prikjes en is ook weer gewogen, sinds vrijdag weer 110 gram erbij!
pi_65707860
hoezo gaat hij opeens 3 flessen drinken? Jen dronk meestal maar 200cc op het kdv, de rest haalde ze gewoon bij mij in.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:15:42 #217
108648 cattie
lieve moeder
pi_65708307
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 20:22 schreef freecell het volgende:

[..]

In de beginperiode (zeg maar tot half December) ging het wel goed, maar het wil gewoon niet meer... En ik probeer het wel regelmatig en geef ook niet meteen op.
Maar zelfs met de hand krijg ik er met heel veel moeite misschien 10cc uit....
Hoe doet Leander dat toch?
Bij Ive had ik na ongeveer 6 maanden een kolfdip. Ik heb toen syntocinon neusspray gekregen van de HA en toen ging het wel weer. Misschien ook iets voor jou?
pi_65708556
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 20:37 schreef Ticootje het volgende:
baby's hebben een hele andere techniek dan een kolf. Baby's melken de borst leeg, een kolf zuigt.
Ja!
Resultaat: grote paarse pijnlijke tepel
Maar geen melk.

Handkolven gaat daarom ook beter. Ik melk mezelf gewoon meuh!
Maar dan nog is het niet ideaal, want het is echt weinig!
pi_65708848
en met de hand? Ontspan je goed? Neem ff lekker een warme douche...
pi_65709432
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:25 schreef Ticootje het volgende:
en met de hand? Ontspan je goed? Neem ff lekker een warme douche...
Ik ben wel ontspannen douchen heeft nog nooit iets voor me gedaan helaas.Zelfs met enorme stuwing kreeg ik er niks uit onder de douche
pi_65710008
ik heb zelfs eens bulten gehad zo vol zaten mn borsten. Kolf erop, niets. Jen aankoppelen, weg bulten.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 22:28:57 #222
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65712815
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:08 schreef Ticootje het volgende:
hoezo gaat hij opeens 3 flessen drinken? Jen dronk meestal maar 200cc op het kdv, de rest haalde ze gewoon bij mij in.
Omdat hij nog steeds om de 3 uur borstvoeding krijgt en als ik dat op een hele dag kdv reken kom ik uit op 3 flessen (9.30 - 12.30 - 15.30).
Als ik minder mee ga geven ben ik toch bang dat hij honger krijgt.
pi_65714387
Maar dan kun jij toch ook een keer extra kolven?
  woensdag 4 februari 2009 @ 07:44:12 #224
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_65720444
Op mijn werk heb ik daar geen tijd voor (die drie keer dat ik moet kolven is al inplannen) en ik moet best sprokkelen hoor voor die 50 cc extra met kolven... Maar dat betekent niet dat ik het niet ga proberen, dan maar 's avonds extra kolven.
pi_65721596
freecell; bij mij ging het ook erg moeizaam met opstarten, en als ik nu een tijd niet zou kolven zou het denk weer erg moeizaam gaan. Maar met dagelijks kolven zit daar een aardig ritme in (al is het nu sprokkelen gezien Amber me sochtends vaak al leeg heeft gedronken; en dat is voor mij de tijd om te kolven/iets extra's eruit te krijgen).

Dollemina; ik vind borstvoeding geven heerlijk en makkelijk; maar; ik heb in het begin echt letterlijk door moeten bijten, eerste 4 weken erg veel pijn van de kloven; en daarna; ik kreeg steeds te horen dat het zo fijn voelde; maar het gaf me niet dat fijne gevoel waar ik van had gehoord; ja het contact is fijn; maar aangezien ik weinig stuwing had voelde ik lichamelijk weinig opluchting of wat.
Afgezien dat ik erg vastberaden was; en graag dat aan Amber wilde geven; heb ik ook echt moeten groeien in het voeden; ondanks dat het eigenlijk vrij probleemloos is gegaan afgezien van de kloven.

Voel je dus niet schuldig of wat; ga niet met jezelf in gevecht.

Bij mij was het gewoon een kwestie van knop op 0 en gewoon doen en vasthouden; ook ondanks de ongemakken. Ik heb ook wel op een punt gestaan toen ik bijna niet meer kon van de pijn om te vragen voor een kolf om die borst te ontzien; maar ben blij dat ik heb volgehouden en heb doorgezet; anders had ik wellicht misschien steeds meer terug gekrabbeld en gestopt.
Nu geef ik bijna 7 maanden borstvoeding en het gaat heerlijk, we kunnen er beiden van genieten nu en het is ohw zo praktisch imo.
Amber Mae
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:59:18 #226
62525 Bibikuif22
<3 <3 <3 <3 <3
pi_65722854
Hoi!!

Dillemma hier..
Ryan wordt 23 februari 2 jaar. Ik had altijd in mijn hoofd dat ik hem tot zijn 2e zou willen voeden. Dat is dus zo goed als gelukt

Hij is super verslaafd. Het liefste hangt hij de hele dag. Ik weet het wel te beperken tot 's morgens, 's avonds en 's nachts (hij slaapt niet door)

Op 13 februari ga ik met Danny een weekendje Londen. Voor het eerst zonder de kinderen zo lang weg. De kolf gaat in ieder geval mee. Niet om op peil te houden maar voor de ergste druk zeg maar.
Ik zou het niet erg vinden om na dit weekend geen bv meer te geven moet ik heel eerlijk zeggen. Het gaat mij steeds meer opbreken en ik heb mijn "doel"gehaald. Nu had ik er met een vriendin over (de enige die weet dat ik nog voed) en volgens haar gaat Ryan na die 3 dagen gewoon weer verder waar we gebleven zijn.

Wat moet ik nu doen... Aan de ene kant wil ik erg graag stoppen. Het is wel mooi geweest zo. Maar aan de andere kant kan ik mij niet voorstellen dat het straks over is en vind ik het niet erg als hij toch weer zou willen.

Hebben jullie hier ervaring mee dus een super verslaafd kindje en dan weggaan. Wat gebeurt er wanneer je weer terugkomt?

Vast bedankt voor jullie antwoorden!
Trotse mama van Alyssa (10-08-2003) en Ryan (23-02-2007)
pi_65723210
Ik heb geen idee Bibikuif, maar wel 2 vragen
Waarom weet er verder niemand dat je nog voed? En hoe krijg je dat voor elkaar als hij nog zoveel drinkt?

En wordt het geen dik drama als hij 'cold-turkey' van de borst afgaat omdat jij opeens een weekend weg bent? langzaam afbouwen lijkt me een minder grote cultuurschok eigenlijk...

En misschien moet ik toch maar doorgaan met proberen te kolven...
pi_65723677
bibikuif, als je zoveel voedt en je gaat opeens weg zal je inderdaad best de kolf even mee kunnen nemen. Dan kan je het prima na het weekend weer oppakken.

Het ligt ook een beetje aan je ventje. Het ene kindje is het heel snel verleerd, het andere kindje pakt het net zo makkelijk na een week weer op.

Doe waar jij je het beste bij voelt. Wil je blijven voeden dan moet je dat gewoon doen. Maar als jij wilt stoppen dan kun je inderdaad na het weekend niet meer aanbieden. Je kolft dan als de druk heel erg wordt. Als je het rustig wilt afbouwen dan doe je 1 voeding per week...
pi_65723771
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:11 schreef freecell het volgende:
Ik heb geen idee Bibikuif, maar wel 2 vragen
Waarom weet er verder niemand dat je nog voed? En hoe krijg je dat voor elkaar als hij nog zoveel drinkt?

En wordt het geen dik drama als hij 'cold-turkey' van de borst afgaat omdat jij opeens een weekend weg bent? langzaam afbouwen lijkt me een minder grote cultuurschok eigenlijk...

En misschien moet ik toch maar doorgaan met proberen te kolven...
Nu Jen bijna 1 is merk ik al dat ik er niet mee te koop loop dat ik "nog steeds" voed. Ik heb gewoon geen zin in de opmerkingen of soms zelfs verwijten....

Ik moest afgelopen zondag trouwens grinniken toen P-iglet gewoon Pepijn liet drinken bij ons thuis. Jullie weten misschien wel dat ik met M. zo af en toe best een discussie heb over hoelang ik van plan ben borstvoeding te blijven geven.

M: Ja Pepijn dronk ook "nog steeds" bij zn moeder. Ik: Pepijn is pas anderhalf... over een half jaartje is Jen net zo oud, en grote kans dat ze dan ook nog drinkt. M.
pi_65740309
hihi ik heb daar helemaal niet bij nagedacht dat M daar "problemen" mee heeft.
Wist dat het bijna allemaal bv mama's waren dus verwachte daar geen gekke gezichten van
Naja hoop dat hij nu heeft kunnen zien dat het echt niet 'raar' is.

bibi ik denk dat dat weekendje zonder bv niet zo'n probleem zal zijn. Hier mist Pepijn de bv ook niet als ik er niet ben, als ik er wel ben wil hij natuurlijk wel drinken. Maar als ik weg ben neemt hij genoegen met ander drinken.

Bij een kind van bijna 2 denk ik dat zo'n weekend misschien juist wel een mooi moment is om cold turkey te stoppen. Bij thuiskomst gewoon niet meer aanbieden en als hij vraagt dan is het "op".
Je moet doen waar je jezelf prettig bij voelt en als jij niet wilt wachten totdat Ryan zelf afbouwt dan zul jij dat zelf moeten doen.
pi_65749124
Tico zal ik een keertje bij je langskomen met Emma en Ruben ?

Mijn borsten zijn weer normaal, vlekjes zijn weg en branderig gevoel ook.

Ik had van de week een klein beetje gekolfd en gaf dat aan Emma om op te drinken. In eerste instantie was ze wel geinteresseerd maar na twee slokken kreeg ik het flesje (met tuit) weer terug.
'Dat is niet lekker mama!'
-"Ja maar dat is mamamelk"
'Mamamelk moet je uit de borst drinken!'
Ik vind het wel heel apart dat ze dus nog steeds geen gekolfde melk lust
pi_65749279
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 22:31 schreef Jelief het volgende:

Ik vind het wel heel apart dat ze dus nog steeds geen gekolfde melk lust
Fons moet dat ook niet hebben.
Deze nacht wou hij ook kost wat kost drinken, en ik zat met een erg volle borst en Elodie lag diep te slapen dus kwam me goed uit. Alleen wou hij de andere kant...
pi_65758117
wat een heerlijke verhalen!! Helaas kan ik zoiets niet meemaken, maar als het zou kunnen dan zou ik zeker wel 2 kindjes aan de borst willen hebben.

Jelief, dat is erg lief aangeboden, maar ik denk dat dit voor M. even genoeg was. Hij heeft nu gezien dat 1,5 jaar niet zo raar is als hij misschien in zijn gedachte had. Het punt is gewoon onze omgeving, die blijft het gewoon raar vinden en niet normaal. Ik kan dat vrij makkelijk van me af zetten en ik zal er ook zeker wat van zeggen als er wat van wordt gezegd.

(Wat niet normaal??? Vind je het dan wel normaal dat er pakken afkolfde koeienmelk in de schappen staat? Dat is niet een voor mensen bedoeld en toch drinken hele volksstammen het... Of is het normaal dat je een baby van 6 maanden bewerkte koeienmelk gaat geven dat op mamamelk lijkt, stinkt en peperduur is? Terwijl de beste variant gratis en voor niets bij mama uit de borst komt?)
pi_65763507
Tico, het was meer als grapje bedoeld hoor. Ik voed Emma eigenlijk niet meer in buitenshuis, gewoon omdat het niet nodig is.
pi_65763998
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:31 schreef Ticootje het volgende:
Nu Jen bijna 1 is merk ik al dat ik er niet mee te koop loop dat ik "nog steeds" voed. Ik heb gewoon geen zin in de opmerkingen of soms zelfs verwijten....
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:59 schreef Bibikuif22 het volgende:
Nu had ik er met een vriendin over (de enige die weet dat ik nog voed)
Lang over nagedacht maar ik wou hier toch nog op reageren. Waarom verborgen houden dat je je kind nog borstvoeding geeft?

Mensen zijn niet gewend dat kinderen na 6 maanden nog borstvoeding krijgen. Maar als iedereen die lang voed dat vervolgens ook verzwijgt dan blijft het gemeengoed om niet of maar heel kort te voeden. Omdat mensen niet anders weten, er nooit van horen, en het nooit tegenkomen. Terwijl zeker tot 2 jaar voeden echt normaal zou moeten wezen.

Ik loop het echt niet dagelijks aan de hele wereld te verkondigen, maar ga het ook zeker niet verzwijgen. En wanneer het ter sprake komt dan benadruk ik ook echt het normale ervan. "de WHO adviseert om wereldwijd to minimaal 2 jaar te voeden, liefst langer", "waarom de kunstmatige namaak variant geven van iets waarvan de gratis natuurlijke versie gratis in ruime mate aanwezig is".
Fabels en verkeerde informatie probeer ik op tactische wijze met goede argumenten te weerleggen, zodat ze hopelijk wat minder rond gaan zweven. Mensen hebben geen verkeerde kennis uit onwil, maar omdat ze gewoon nog nooit het juiste gehoord hebben. Niet van het bestaan van de juiste hulp (lactatiekundige, bv verenigingen) afweten.

Ik hoop dan ook dat iedereen die lang borstvoeding geeft dat ook positief uit wil dragen en dat niet uit schaamte of angst voor veroordelingen gaat verzwijgen. Het is normaal!!

Waarmee ik dus niet wil zeggen dat je veroordelend moet doen over mensen die anders doen, of als een soort evangelist de juiste boodschap over heel de wereld moet verkondigen. Maar sta wel achter je mening. En laat je dus ook niet veroordelen door anderen.
pi_65764431
Als mensen erom vroegen, vertelde ik het wel. Alleen na keer-op-keer afwijzing (zeker omdat ik al zo'n apart geval ben) zei ik steeds minder erover. Voortdurend te horen krijgen dat het niet goed is of dat het niet goed is voor Anna is ook niet leuk.
*OUD heilige*
pi_65767893
piglet ik snap je verhaal en eigenlijk is het gewoon van de zotte dat je je moet verdedigen omdat je borstvoeding geeft. Ik ben iemand die in het echte leven een confrontatie vermijd, vandaar dat ik er niet mee te koop loop. Ook buitenshuis voeden doe ik al een tijdje niet meer.
  donderdag 5 februari 2009 @ 15:10:58 #238
108648 cattie
lieve moeder
pi_65768107
Ik werd altijd opstandig als mensen vroegen of ik Ive nog steeds bv gaf. Dan zei ik iets zoals: ja, goed he? en ik blijf het ook nog een hele tijd doen! Toen Ive na 1 jaar en 2 weken niet meer wilde, was de reactie van mijn schoonmoeder trouwens "oh gelukkig". En dat schoot behoorlijk in het verkeerde keelgat bij mij...

Ik hoop dit keer weer meer dan een jaar bv te kunnen geven.
Als iemand trouwens een vies gezicht trekt bij moedermelk, wijs ik ze er op dat mijn borsten en tepels heel wat schoner zijn dat de uiers en tepels van de koeien waarvan zij de melk drinken. Ik lig niet in een stal met mest op de grond en hoef mijn tepels niet met jodium te ontsmetten voor het kolven.
pi_65770345
cattie
En dat van je schoonmoeder snap ik niet..wil ze niet het allebeste voor haar kleinkind?
Saartje
pi_65773600
Oh ja, schoonmoeders
Hoe vaak die van mij wel niet geroepen heeft
"Dat moet nou maar eens afgelopen zijn, op een gegeven moment is het klaar!"
Ja hallo, mogen wij misschien zelf bepalen wanneer dat dan wel is????? dacht ik er dan altijd achteraan terwijl ik liefjes en op mijn lip bijtend zei: "Devin mag zolang en zoveel bij me drinken als hij wil"

Vanmiddag in de tram pakte een vrouw haar huilende baby uit de wagen en deed hem heel onopvallend en soepeltjes aan de borst. Volgens mij had niemand anders het door dan ik. Toen ze een beetje geschrokken zag dat ik dromerig naar d'r aan het kijken was gaf ik 'r een thumbs up en begon ze te glimmen van trots
.... met gevoel voor drama....
pi_65776454
haha, volgens de mijne kunnen kinderen vanaf 3 maanden prima met de pot meeeten.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 13:47:51 #242
62233 Jelief
ikke lief!
pi_65798542
Ik heb nog eens de link over hyperlactatie gelzen en ik heb besloten dat we morgen het protocol gaan volgen. Ruben boert veel en hard, spuugt ook regelmatig en je hoort de lucht door zijn darmen gaan én hij heeft schuimende poep. Ik heb constant spanning opmin borsten en het lekt.... Moet ik wel even bedenken hoe ik dat met Emma haar drinkmomenten doe.

Ha mee-eten, in het nieuwe groene boekje dat Ruben heeft voor het concultatiebureau staat bij eenstukje over bijvoedign dat je kindje er aan toe is als hij geinteresseerdnaar je zit te kijken als je iets eet. Ik las het voor aan Mike en hij fronste zijn wenkbrauwen, leuk zo'n man die mee gaat in je overtuiging . Een dag of twee later lag Ruben bij hem op schoot terwijl hij chips aan het eten was. Ruben keek naar Mike waarop hij zegt... Hé kijk hij is toe aan bijvoeding!
  vrijdag 6 februari 2009 @ 13:49:06 #243
108648 cattie
lieve moeder
pi_65798587
Mijn schoonmoeders angst was dat Ive als hij 2 of 3 was in het openbaar zou roepen: mama tiet! Als hij wilde drinken. Dat doet me er aan denken dat ik dat Ive alsnog een keer zou laten zeggen in het openbaar waar zij bij is.

Een collega van mijn man heeft gruwend gereageerd toen ze hoorde dat ik moedermelk in Fee's neusje en oogjes druppel bij snot. Zij had zelf ook geen bv gegeven, "want ze is geen koe". Nee, dat is waar, en ik ook niet. Maar wel een zoogdier.
Wat wel weer leuk is, is dat mijn man zo langzamerhand door de ervaring en veel lezen ook erg pro bv geworden is! Al is hij nog steeds wel een voorstander van voeden op tijd, ipv verzoek, omdat hij het zo moeilijk vindt te plannen anders. Maar dat is meer zijn karakter denk ik.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 13:49:30 #244
108648 cattie
lieve moeder
pi_65798605
Jelief, hopelijk gaat dat werken! Succes.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 13:55:02 #245
62233 Jelief
ikke lief!
pi_65798784
Cattie, zie mijn edit. Mike is ook helemaal met mij en Emma meegegroeid. Helemaal pro-borstvoeding.
Emma heeft nooit mama-tiet gezegd simpelweg omdat ik het zo nooit genoemd heb. Mamadrinken heet het of Bij jou drinken...
  vrijdag 6 februari 2009 @ 13:57:12 #246
108648 cattie
lieve moeder
pi_65798845
Fijn dat Mike ook zo meegegroeid is!
Mama tiet is idd hoe je je kind opvoed.
pi_65799148
Fons noemt het meestal ''mamam". Geen idee hoe hij eraan komt...
pi_65799288
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 13:49 schreef cattie het volgende:
Zij had zelf ook geen bv gegeven, "want ze is geen koe". Nee, dat is waar, en ik ook niet. Maar wel een zoogdier.
En de meeste koemelk gaat ook niet naar kalfjes want op de een of andere manier vinden sommige mensen het heel raar dat je kinderen borstvoeding geeft terwijl ze zelf gerust een pak 'borstvoeding voor kalfjes' in de supermarkt halen en opdrinken

Ik snap die 'ik ben geen koe' opmerkingen niet. Of nog erger 'mijn borsten zijn van mijn man' (heb ik echt een keer horen zeggen...)
It's all up to you
pi_65801723
Ik heb mijn borsten toch echt gekregen om mijn kinderen mee te voeden. Mijn man moet er afblijven. De kinderen mogen ook niet met eten spelen
Als bep van de borstvoeding af is zijn ze weer voor hem
Saartje
pi_65809902
Het zijn ook net elektrische treintjes die borsten... Bedoeld voor de kinderen, maar de papa's spelen ermee
pi_65811147
ik heb vandaag zo'n goed gesprek gehad met M. Volgens hem is nu stoppen geen optie. Super toch?
pi_65811232
fijn!! wie weet groeit hij er ook wel helemaal in mee Alleen een beetje achter jou aan
pi_65814447
ja, van " wanneer ben je van plan om te stoppen" naar "stoppen is geen optie". In bed slapen gaan we wel een beetje aan werken, hoe gezellig we het allebei ook vinden. Jen heeft een cosleeper, dus die 30cm afstand moet kunnen.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 22:47:51 #254
62233 Jelief
ikke lief!
pi_65817420
Tico wat fijn! Best essentieel dat je man achter je staat als je bv geeft. En dat slapen komt ook wel goed!
pi_65824668
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 14:07 schreef TearSong het volgende:

[..]

En de meeste koemelk gaat ook niet naar kalfjes want op de een of andere manier vinden sommige mensen het heel raar dat je kinderen borstvoeding geeft terwijl ze zelf gerust een pak 'borstvoeding voor kalfjes' in de supermarkt halen en opdrinken

Ik snap die 'ik ben geen koe' opmerkingen niet. Of nog erger 'mijn borsten zijn van mijn man' (heb ik echt een keer horen zeggen...)
Ja, ik vind het ook een raar argument, het wordt ook vaak gebruikt om de reden aan te geven waarom ze gestopt zijn... 'ik voelde me een koe' (ok, tijdens het kolven, maar anders? Hoe ver kan je van je eigen lichaam af staan? Ik vind het prachtig hoe het allemaal functioneert, dat mijn lijf dat kan...)
of als reden waarom ze al na 2 maand plannen te stoppen 'dan zijn ze weer voor mijn man'

Natuurlijk hebben vele vrouwen het in het begin wel moeilijk met die dubbele functie (voeden en seksueel), maar het is heus niet zo dat je man dan maanden of jaren niet meer van je borsten kan genieten (of dat mag ik hopen )

Tico, heel fijn dat je man nu met je meegaat!
Mannen, het is toch een verhaal apart soms. Hier was hij het in het begin wel eens met de keuze voor BV, maar meer nonchalant "jij moet weten hoe en wat"
Uiteindelijk zag hij ook wel hoe goed ze het op mijn melk deed... en laatst zei hij zelfs "soms denk ik wel eens, hmmm kon iksje nu maar snel naar Liande toegaan, dan moest ik mijn bed nu niet uit" (beetje opportunist, zoals met hem vele mannen haha!)
Hij is ook niet verbaasd over lang voeden, terwijl ik uiteindelijk ook niet zo heel lang gevoed heb (relatief gezien natuurlijk, 't was iets van een 14 maand)
pi_65827167
Wat is er mis met melkkoeien? Ik heb koeien en schapen gemolken; en nu mezelf; niks mis mee toch?

Ik vind het juist iets moois om terug naar onze roots te gaan in de huidige moderne tijd. Ik ben pro-(schone)technologie, maar tradities en onze roots vind ik ook iets moois; ik zoek ook steeds meer paralellen tussen mensen en dieren en probeer dan voor mezelf te ontdekken wat de natuurlijke behoeften in instincten en gedragingen zijn van de mens.

Vriendlief staat volledig achter de borstvoeding (7 mnd sinds gisteren ), alleen samen slapen begint ie een beetje tegen te sputteren sinds amber niet meer goed doorslaapt.
Amber Mae
pi_65833785
TARA vindt het volledig vanzelfsprekend. En hij vindt het handig dat hij geen flesjes hoeft te geven stiekem
pi_65834444
ik heb vandaag mijn eerste scholingsdag gehad van de vbn. Het was zo apart! Zoveel vrouwen bijelkaar die allemaal bezig zijn met borstvoeding. En de workshop volgen met een slapend kind in de doek. Super gezellig en heel wat geleerd!
pi_65837141
Wat leuk Ticootje!
  zondag 8 februari 2009 @ 21:45:49 #260
1762 YPPY
Yppiaans
pi_65862986
Leuk dat je dat gaat doen Ticootje!
*OUD heilige*
  maandag 9 februari 2009 @ 18:26:00 #261
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_65888082
Ik heb een nieuwe bv-fabel gehoord vandaag

Baby (geboren met 38w5d) doet maar liefst een half uur (!!! ) over een voeding, DUS hij heeft te weinig kracht om te drinken DUS hij moet bijgevoed worden

Dat hij 2 tot 3 uur tussen voedingen laat, tevreden is tussendoor, het spuitje leegzuigt zonder dat ze hoeven te duwen, en alweer 80 gram is bijgekomen, is irrelevant, nietwaar?

Jeetje mina, wat doen sommige mensen kraamvrouwen aan!
En de vlos zegt weer dat ze niet teveel moet kolven ivm mogelijk overproductie, dus ze zijn best een beetje van slag. Wel zielig.
maar ja, ze zien zelf dat hij het goed doet, dus hopelijk stoppen ze met dat kolven en bijvoeden en gaan ze gewoon door zoals het ging...
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  maandag 9 februari 2009 @ 19:18:56 #262
108648 cattie
lieve moeder
pi_65889565
Oh vreselijk Davinia. Ik heb daar zo'n hekel aan, het lijkt wel of er gezocht wordt naar iets wat fout is. En dan weer klooien met kolven en bijvoeden terwijl dat helemaal niet nodig is, zo zonde.

Fee is trouwens ook met 38w5d geboren en deed de eerste weken soms wel 45 min over een voeding. Gewoon lekker rustig drinken, vond ik.
pi_65890152
Wij hadden voedingen van minimaal anderhalf uur. Alles kan.
*OUD heilige*
pi_65891845
Amber lag rustig een uur te drinken, maar d'r is hier nooit iets gezegd aan gebrek aan kracht gelukkig!
Juist een sterk meisje vanaf het begin, alleen een trage en slaperige drinker
Amber Mae
  maandag 9 februari 2009 @ 21:12:38 #265
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65893863
quote:
Op maandag 9 februari 2009 20:19 schreef Llewella het volgende:
Amber lag rustig een uur te drinken, maar d'r is hier nooit iets gezegd aan gebrek aan kracht gelukkig!
Juist een sterk meisje vanaf het begin, alleen een trage en slaperige drinker
Waar ken ik dat van? *Kijkt naar Annicka* Alleen zij krijgt er verder niets uit, al ligt ze een uur aan de borst. Ik ben op dat moment gewoon een levensgrote speen...
  dinsdag 10 februari 2009 @ 09:24:24 #266
108648 cattie
lieve moeder
pi_65904177
Voor levensechte speen spelen is geen pretje DM... Hoe gaat het nu met jou/jullie?

Ik ga vandaag voor het eerst weer kolven. Ik ben erg benieuwd en een beetje zenuwachtig. Het is niet mijn hobby.
pi_65905013
Ik ben ook geen vriendjes meer met de kolf. Ik krijg er bijna niets meer uit.... Voor 120cc moest ik 3x kolven, dus dat doe ik niet meer. als ik weg ga dan is het maar gewoon jammer voor Jen.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 11:29:04 #268
108648 cattie
lieve moeder
pi_65907416
Dat is balen ticootje!

Ik heb net met de eerste keer kolven 150 ml gehaald! En dan ben ik niet eens doorgegaan tot er niets meer uitkwam (Fee wil straks ook weer, het is een tussendoorkolfmomentje).
pi_65907501
Oh het is niet zo erg, dan drinkt ze gewoon maar wat anders.
pi_65908127
150 ml wat goed Cattie!
Saartje
pi_65908930
Wat goed zeg Cattie!!

Pff..ik weet weer even waarom ik het de eerste maanden behoorlijk zwaar vond
Momenteel wil ze heel vaak drinken (en slecht slapen) en dat is toch wel heel vermoeiend aan het worden
pi_65909662
Maneki, hoe gaat het nu met bep?
pi_65910037
Bep drinkt alleen als ze zich vergist..dus veel `s nachts. Héél veel `s nachts
Overdag krijgt ze water en karnemelk, na het eten wat yoghurt. Kolven ben ik mee gestopt, ik heb besloten dat als het nu ophoudt, ik daar vrede mee heb. Wil ze ineens wel weer meer dan vind ik het ook goed.
Ik kan zelf de beslissing om te stoppen nog niet maken, geestelijk
Saartje
  dinsdag 10 februari 2009 @ 13:30:57 #274
94046 PM-girl
pi_65910948
Cattie, wat goed!
*
pi_65911129
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:03 schreef Maneki.Neko het volgende:
Bep drinkt alleen als ze zich vergist..dus veel `s nachts. Héél veel `s nachts
Overdag krijgt ze water en karnemelk, na het eten wat yoghurt. Kolven ben ik mee gestopt, ik heb besloten dat als het nu ophoudt, ik daar vrede mee heb. Wil ze ineens wel weer meer dan vind ik het ook goed.
Ik kan zelf de beslissing om te stoppen nog niet maken, geestelijk
Dat snap ik heel goed! Ik hoop ook dat Leander die beslissing voor me gaat maken tzt!
  dinsdag 10 februari 2009 @ 14:48:36 #276
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_65913459
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 09:24 schreef cattie het volgende:
Voor levensechte speen spelen is geen pretje DM... Hoe gaat het nu met jou/jullie?
Ze ligt nu wonderwel te slapen, na een paar keer aangelegd te zijn. Ik hoop dat ze(ik dus eigenlijk) geen spijt krijgt, want volgens mij resulteerde het vorige keer in krampjes door een overvloed aan voormelk. Arme Annicka.

Momenteel kolf ik namelijk ruim een liter per dag als ik wil(met gemak), dus het duurt even voor ze bij de achtermelk is. Ben dus een beetje aan het afbouwen wat betreft kolven, aangezien ik de productiecapaciteit inmiddels wel heb ontwikkeld. (Begreep dat dit nog wel eens een probleem kon zijn bij kolven, dus ik ben gewoon belachelijk veel gaan kolven. ) Hopelijk gaat het op elkaar afstemmen een beetje soepel, zodat ze straks in ieder geval weer grotendeels aan de borst zit.

150 ml is hardstikke goed. Mooi dat het zo goed ging, ook al is het je hobby niet.
pi_65960658
Kan dat zomaar, een pasgeborene voeden als je eigen kindal een jaar geweest is? Heb je dan niet te maken met een andere samenstelling oid?
Wel goed van haar! Ik was al fan maar nu zeker
Saartje
pi_65961157
Dan is de melk niet optimaal voor een pasgeborene nee. Maar ik geloof dat het een eenmalige actie was.
Andersom wel trouwens: bij tandenvoeden bijvoorbeeld. Als er een nieuwe baby komt en je oudste drinkt mee krijgt die 'betere' melk. Dan is het weer veel voedzamer dan het voor een niet-meer-baby is.
Hardloper.
IG @webkim
pi_65961278
Ik zat net te denken..het zal wel eenmalig zijn geweest Zonde dat Salma daar niet een tijdje kan blijven om de min uit te hangen
Saartje
  Jubileum moderator woensdag 11 februari 2009 @ 20:19:08 #281
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_65961728
Ow wauw wat bijzonder! Ik kan me goed voorstellen dat je zoiets zou willen doen, ik kan ook nog weleens een tsr krijgen als ik een babietje echt heel hongerig hoor huilen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_65962048
Wat mooi is dat.
De melk is misschien niet optimaal, maar veel beter dan niks of vervuild water.
*OUD heilige*
pi_65963564
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 14:48 schreef DolleMina het volgende:

[..]

Momenteel kolf ik namelijk ruim een liter per dag als ik wil(met gemak), dus het duurt even voor ze bij de achtermelk is.
'

Het is niet zo dat achtermelk pas op het einde komt. Op het moment dat jij een tsr krijgt, is de achtermelk er ook. En hoe vaker je voedt, hoe sneller er achtermelk is. Vergelijk het maar met warm water in de leiding.
pi_65963794
Over het kind van een ander voeden:
mijn schoonzusje (= zusje van mijn man) heeft een dochtertje wat 3 maanden scheelt met mijn jongste. Toen die kleine een maand of 3 was ging ik op haar passen ivm verhuizing van haar ouders. Ze werd geleverd met gekolfte(gekolfde, ik ben ineens kwijt wat het is ) melk en een flessenwarmer. Kleine meid had op een gegeven moment honger en ik kreeg die flessenwarmer niet aan de praat. Ik had al met schoonzus afgesproken dat de kleine meid ook bij mij mocht drinken eventueel en op een gegeven moment was ik zo wanhopig van haar huilen, ze stak mijn kleine er ook mee aan, dat ik haar inderdaad heb aangelegd. Ze hapte probleemloos en heeft later ook tegelijkertijd met mijn dochter gedronken Bijzonder hoor.
En mijn oudste zoon heeft eens een flesje gekolfde melk van schoonzus' oudste dochter (zij schelen 1.5 jaar) opgedronken. Dus onze oudsten en onze jongsten hebben nu in feite een dubbele familieband.
  woensdag 11 februari 2009 @ 21:24:39 #285
94046 PM-girl
pi_65964160
Wat mooi, dat ze dat kindje gevoed heeft!
*
pi_65964194
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 20:19 schreef Lois het volgende:
Ow wauw wat bijzonder! Ik kan me goed voorstellen dat je zoiets zou willen doen, ik kan ook nog weleens een tsr krijgen als ik een babietje echt heel hongerig hoor huilen.
Yep; ik kan me het ook goed voorstellen!
Ik wordt ook weleens overvallen door een gevoel van kom maar hier, ik heb melk; als ik een babietje echt hoor krijsen.
Amber Mae
pi_65967026
Wauw, heel bijzonder
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_65975526
Ik kan soms spontaan een tsr krijgen als ik een ander babietje hoor huilen van de honger. Laatst op het kdv lag er 1 zo te huilen, ze had duidelijk honger, maar het was nog geen tijd voor de fles. Zo zielig! Ik ben maar heel snel weggelopen, ik ben zo blij dat ik dat nooit heb hoeven doen. Honger is honger. Als ik honger heb ga ik ook op zoek naar iets te eten.

Lovechild, ik vind het heel bijzonder. En waarom ook niet?
pi_65976216
Wij waren gisteren allemaal oude papieren aan het opruimen. Manlief vond alle papieren van zijn CB-bezoeken van vroeger (1974).
Ik moest best lachen toen ik het schema voor borstvoeding zag:
6-10-14-18-22
En daarbij in dikke letters: Alleen volgens dit schema voeden, 1 borst per keer, 's avonds 2 borsten goed leeg laten drinken. "s nachts niet voeden.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  donderdag 12 februari 2009 @ 09:46:53 #290
108648 cattie
lieve moeder
pi_65976318
Ik twijfel tussen lachen of huilen...

Mijn moeder vertelde dat toen wij klein waren, het advies gegeven werd om 's nachts de niet doorslapende baby in de wandelwagen in de schuur te zetten. Ze zweert dat zij dat nooit heeft gedaan.
pi_65976466
OMG! In een schuur!

Ja erg he? Dat schema Ik moet zeggen dat ik me daar als flessenmama al niet eens aan houd (strak om de 4 uur, no way!)

[ot] in de categorie opvoeding uit de jaren 70: mijn schoonmoeder heeft een potje met een riempje eraan, kun je je kind vastbinden op het potje tot 't plast [/ot]
Sara
Merel
Ukje
pi_65976648
In mijn cb boekje staat dat ik fruit mocht hebben bij 3 maanden, oa sinasappel...

En nu ik er zo aover denk, mijn moeder heeft het er altijd over dat ik niet genoeg had aan de bv. Maar idnerdaad als je gaat bijvoeden loopt de productie ook terug, zeker bij 3 maanden. Niet raar dat de borstvoeding dus op een gegeven moment niet meer voldoende was.
pi_65977070
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 09:57 schreef Ticootje het volgende:

En nu ik er zo aover denk, mijn moeder heeft het er altijd over dat ik niet genoeg had aan de bv. Maar idnerdaad als je gaat bijvoeden loopt de productie ook terug, zeker bij 3 maanden. Niet raar dat de borstvoeding dus op een gegeven moment niet meer voldoende was.
Nou ja wat hier wel indruk heeft gemaakt is dat mijn moeder vorige week met m'n zusje naar een LLL avond is geweest (en deze week gaat ze weer mee, eigenlijk zou ik gaan maar vanwege ziekte vorige week en het werk van m'n man deze week zou ik echt niet weten hoe ik dat moet gaan redden). Ik geloof dat ik 3 weken borstvoeding heb gehad en dat ze toen 'niet voldoende voeding' meer had en m'n zusje nog minder lang. De avond was een enorme eye-opener voor mijn moeder omdat ze nu precies te horen heeft gekregen wat er allemaal mis ging bijna 30 jaar terug. Ze kreeg verkeerd advies wat betreft het aanleggen en de BV en daardoor liep de BV al snel terug. Best confronterend om dat dan allemaal zo te horen en ze baalde dus enorm dat er 30 jaar terug nog minder van dit soort voorlichting te vinden was. (het was er wel, maar ze heeft er via het ZH en de verloskundige nooit van te horen gekregen...)

Het leuke is dat ze nu wel veel beter 'snapt' waarom ik Tomas zo lang gevoed heb en met Yara ook die kant op ga en ze dus ook snapt dat bepaalde dingen gewoon 'fabeltjes' zijn.
It's all up to you
pi_65977150
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 09:51 schreef Fuente het volgende:
OMG! In een schuur!

Ja erg he? Dat schema Ik moet zeggen dat ik me daar als flessenmama al niet eens aan houd (strak om de 4 uur, no way!)

[ot] in de categorie opvoeding uit de jaren 70: mijn schoonmoeder heeft een potje met een riempje eraan, kun je je kind vastbinden op het potje tot 't plast [/ot]
Ik had vroeger ook een riempje op mijn potje, maar vond dat heel normaal Als ik er nu over nadenk denk ik 'hmmm' maar ik deed hem ook zelf vast. net zo gewoon als gordel in auto zeg maar

Maar andere baby's die huilen van de honger dat merk ik inderdaad ook heel goed! Ik hoor het verschil tussen gewoon huilen en hongerhuilen bij andere baby's niet altijd, maar mijn borsten horen het feilloos
pi_65977205
In de schuur?
Ik dacht dat in de keuken al erg was zoals mijn oma vertelde.

Ik denk dat als je nu een kind in de schuur zet ivm huilen snachts dat het kind meteen uit huis geplaatst wordt.

Mijn vriend is ook spontaan zindelijk geworden nadat hij maar een dagje bij oma door moest brengen, wat in hield hele dag op het potje zitten.

Als ik ook dingen hoor van mijn schoonmoeder; en mijn oma; over ook hun onzekerheden; en dat je dan gewoon tegen je gevoel in voorgelicht werd. M'n oma heeft ook langdurig borstvoeding gegeven met ingetrokken tepels met alle drama's eromheen, 7 kinderen, weet niet wanneer ze erachter kwamen dat ze ingetrokken tepels had; maar ze heeft lang doorgevoed zonder dat er iemand haar d'r op wees van wat ze me heeft verteld.
Mijn stiefmoeder komt van een iets jongere generatie; en daar hoor ik die dingen gelukkig niet van (die heeft gedragen en borstvoeding gegeven).
Amber Mae
pi_65977378
Ja, in de jaren '70 konden ze er wat van
Ik ben in '74 geboren met een ks. Moeder onder volledige narcose, zag me pas toen ik al 24 uur oud was. Bv geven kon niet na een ks. Je wilt niet weten wat het met de hechting van een kind doet...
M'n zusje werd in '78 drie (3!!!) weken te vroeg geboren. Moest daar toen nog de couveuse voor in en was dus volgens de artsen te zwak om bv te drinken. Mijn moeder volgde beide keren klakkeloos de artsen en heeft geen poging gewaagd.

Mijn man ( '77) heeft 3 maanden bv gehad. Toen moest zijn moeder stoppen vanwege de vele kloven. Ik heb op zo'n leuke 8 mm film gezien waarom: ze voedde hem in de houding waarin je de fles geeft: hij lag op zijn rug!
pi_65977500
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:16 schreef Llewella het volgende:
In de schuur?
Ik dacht dat in de keuken al erg was zoals mijn oma vertelde.

Ik denk dat als je nu een kind in de schuur zet ivm huilen snachts dat het kind meteen uit huis geplaatst wordt.

Geloof me Llewella, je wilt niet weten hoeveel mensen dit nog doen! Om te leren doorslapen. En dan misschien niet in de schuur maar in de bijkeuken. Even 3 nachten doen en je kind heeft zijn lesje geleerd.
pi_65977670
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:27 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Geloof me Llewella, je wilt niet weten hoeveel mensen dit nog doen! Om te leren doorslapen. En dan misschien niet in de schuur maar in de bijkeuken. Even 3 nachten doen en je kind heeft zijn lesje geleerd.
Jep, ik ken nog wel een stapeltje mensen die dit zo doen als ze na een maand of 6-8 nog niet doorslapen terwijl ze geen nachtvoeding meer willen)
Ik zou het zelf écht niet doen, want het gaat enorm tegen mijn gevoel in, maar het werkt natuurlijk wél!
(en het is ook niet zo dat ze de baby's dan de héle nacht laten brullen)
pi_65978687
Ik vind dat vreselijk Hoe kun je je kind nou zo laten liggen gillen

Merel krijgt geen bv, dat vind ik zelf al heel erg jammer. Daarom draag ik haar wel veel, lekker tegen me aan, lekker knuffelen, hup shirt omhoog en lekker op m'n huid. Op die manier voelt ze zich toch heerlijk geborgen.
Haar voedingen regelt ze helemaal zelf. Als ze een keer een uur eerder of later wil, prima. Ze wil de laatste week 's nachts ook weer een voeding, dus die krijgt ze. Doorslapen is geen hemels iets denk ik dan maar. Het is leuk en fijn, maar het moet vooral voor Merel fijn zijn.
Sara
Merel
Ukje
pi_65980872
Voor een baby van 4 maanden is 5 uur achter elkaar al doorslapen. Doorslapen voor een baby van 19 tot 9 is natuurlijk heel knap, maar van 23.00 tot 6 is dat ook al.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')