quote:Op dinsdag 20 januari 2009 15:31 schreef freecell het volgende:
Mooizo DJMO!
Mensen, wat is wijsheid? Leander kijkt me al bijan 2 maanden het eten uit de mond, kwijlt, piept om eten en wat érg gelukkig toen hij laatst aan mijn banaan mocht likken (niks binnengekregen, alleen even likken)
Nu drinkt hij op het moment bij de voeding om 15:00 ronduit beroerdHij drinkt wel, maar lang niet zoveel als anders, heeft echt na een minuut of 5 wel weer genoeg gehad en gaat dan spelen.
En dat is dus een ideaal moment om hem dan om een uur of 4 een beetje geprakte banaan of appel te gaan geven
Maar hij is nog maar 5 maanden en een beetje.
Ik zit nu tussen 'wel doen, want hij geeft aan er aan toe te zijn en heeft er zin in en er is nu een handig moment' en 'niet doen, want hij is nog geen 6 maanden' in.
Opinies gaarne
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 15:36 schreef DolleMina het volgende:
Geef hem autosleutels om aan te likken, kijken of ie net zo gelukkig is...
Hey volgens mij zei ik dat ook al in 1 van de vorige topicsquote:Op dinsdag 20 januari 2009 15:40 schreef Ticootje het volgende:
Wacht er nog even mee. En dat van je eten uit je mond kijken: Als hij het leuk vindt om op je sleutels te sabbelen is hij toch ook nog niet klaar om auto te rijden?
De uitspraak wordt hier wel vaker gebruikt hoor.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 16:17 schreef TearSong het volgende:
[..]
Hey volgens mij zei ik dat ook al in 1 van de vorige topics(ooit eens overgenomen van Gonneke geloof ik, vond het wel een mooie manier om te illustreren dat 'eten uit de mond kijken' en 'alles in de mond willen stoppen' niet echt een geweldige reden is om te beginnen aan bijvoeding)
Lees anders dit ook even Freecell:
Wanneer beginnen met vast voedsel aanbieden?
Dus ja, als je al begint met 'wat is wijsheid?' Wijsheid is wat mij betreft gewoon netjes afwachten tot 6 maanden en dan beginnen, als je kindje en de darmen van je kindje er klaar voor zijn.
Hij is 5 maanden en een beetjequote:Op dinsdag 20 januari 2009 15:40 schreef Ticootje het volgende:
Freecell, hoe oud is Leandertje nu? Hij is toch nog lang geen 6 maanden?
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 16:34 schreef freecell het volgende:
[..]
Maar op de dag dat hij een half jaar is krijgt hij een banaanUit het vuistje
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 15:16 schreef DJMO het volgende:
ik heb dus gebeld. JJ zit nog binnen de curve van 90 tot 200 gram per week, omdat hij ook alert is etc. genoeg natte luiers heeft en zijn ontlasting ook gewoon goed is, moet ik me niet meteen zorgen maken, er zijn nu eenmaal lichte en zwaardere kindjes .. omdat ik wel erg veel melk heb, moet ik voor de voeding de eerste melk afkolven en zorgen dat hij zo sneller de achtermelk naar binnen krijgt. als hij binnen drie uur weer komt, aanleggen aan de borst die hij als laatste had, anders gewoon aan de andere borst. als dat niet zoden genoeg aan de dijk zet, meer melk af gaan kolven en dat bijvoeden na de voeding. wel is wenselijk om de uiterlijk drie uur te voeden (dacht ik, ik kreeg telefonisch zoveel info dat ik afgesproken heb alles per mail te krijgen en dat verzoek heb ik net gemaild, ben net thuis van het bellen en boodschappen doen.) maar voorlopig dus niet bijvoeden met flesvoeding, omdat dat juist de melkproductie omlaag laat gaan en voor ik het weet om zeep geholpen heb. ik krijg dit advies dus ook per mail, dus dat gaat uitgeprint mee naar het consultatie bureau volgende week(oh en ik kan gewoon koolzuur blijven drinken, alleen met cafeïnehoudende dranken moet ik wel wat uitkijken. ik drink dus alleen nog maar mijn ochtendkoffie, en snachts schakel ik wel over op spa groen of sinas)
bedankt iedereen voor het helpen en meedenken!!! dikkevoor allemaal
Haha, hij is 5 maanden en 3 dagen (ja dat is een beetje).quote:Op dinsdag 20 januari 2009 16:34 schreef freecell het volgende:
[..]
Hij is 5 maanden en een beetje
En ja, dat autosleutel-voorbeeld ken ikmaar ik zie wel verschil, haha.
Ik ben wel eigenwijs, maar ook weer niet zo eigenwijs dat ik hem met 3 maanden ga voeren hoor
Ik zal nog wel ff wachten.
Maar op de dag dat hij een half jaar is krijgt hij een banaanUit het vuistje
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 16:43 schreef Ticootje het volgende:
[..]
(Banaan geeft trouwens rotvlekken die je bijna niet uit je was krijgt!!!!)
Voor het kloofje zelf zou ik de 'standaard' dingen adviseren, zoveel mogelijk aan lucht blootstellen, niet te vaak wassen..en dan inderdaad goed letten op de houdingen en het aanleggen zodat je minder kans hebt op nieuwe kloofjes. Gelukkig begint het bij jou alweer te genezen en gaat het dus de goede kant opquote:Op dinsdag 20 januari 2009 16:51 schreef Estrys het volgende:
Ik heb een kloofje in mijn linkertepel, nou ja kloof, de grand canyon is er niks bij voor mijn gevoel. Gelukkig begint het alweer wat te genezen maar wat een pijn geeft dat bij het aanleggen zeg, Ik probeer de houdingen wat af te wisselen en die ' hamburger' wat Owlet zegt inderdaad doe ik ook. Verder nog tips daarvoor?
Wel suf dat die dame niet naar het geheel heeft gekeken. Op zich is het wel opvallend dat hij nu veel minder is aangekomen dan de week ervoor maar die 95 gram is op zich niet verontrustend. Dat is de crime van elke week wegen.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 18:29 schreef DJMO het volgende:
dank je wel tearsongik zit trouwens terug te denken, de week ervoor was hij 225 gram aangekomen, en dat is in principe weer te veel
dus wat ze (mw. van het CB) nou wil bereiken na één week wat minder aankomen, terwijl mijn borstvoeding zich nog aan het regelen is (volgens die mw. van vbn) ik hoor het volgende week wel, als ik de mail + bijlage meeneem naar het CB
![]()
ik weet nu trouwens dat JJ ook echte longinhoud heeft, hij had net dus echt krampjes, hier was het eerdere gehuil niets bij...
Dat zeg ik, dat ik me op het moment aan het orienteren ben op dat gebied en dat ik wel plannen heb in die richtingquote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:38 schreef Ticootje het volgende:
maar tearsong besef je wel dat het vrijwilligerswerk is. Meer contactpersonen zijn volgens mij altijd welkom. Maar als contactpersoon zijnde heb je misschien geen tijd om elke week een bijeenkomst te hebben. Ik zou zeggen wordt lid en meldt je aan voor cp.
Ah ok, dus er zijn ook mensen die bewust wel bijeenkomsten met partners organiserenquote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:45 schreef nebelung het volgende:
Wij kiezen bewust voor bijeenkomsten met partner, maar ik weet dat er collega-cp's zijn die dat niet liever niet doen. Waar een partner zit, kan ook een zwangere vrouw zitten en meestal is de ruimte beperkt (namelijk bij de CP thuis). Wij zeggen hetzelfde als jij: de rol van de partner is onontbeerlijk. Voor allebei is wat te zeggen. Wij hebben gewoon veel CP's hier in town en dus veel bijeenkomsten. Maar zelfs dan is het wel eens woekeren met ruimte.
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:14 schreef Eveningbreez het volgende:
Ik heb een dochtertje van 5,5 maanden en geef nogsteeds volledige borstvoeding.
Krijg echter steeds vaker te horen "En ben je al aan het afbouwen"?
Op de een of andere manier schijnen mensen het vreemd te vinden dat je langer wil blijven borstvoeden.
Ik ben echter helemaal nog niet vanplan om te stoppen.
Ik zou zelfs graag mocht het lukken willen gaan tandemvoeden (2 kids voeden van verschillende leeftijden)
Maar mijn vraag is.... tot welke leeftijd vinden jullie het normaal om te borstvoeden??
En hoe lang heb je zelf gevoed?
Kijk hier eens:quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:08 schreef Eveningbreez het volgende:
Hey dame's
Ik heb een vraagje
Ik ben opzoek naar leuke... (dus niet van die oerdegelijke) voedingbh's
Het liefste met beugel....
Hebben jullie tip's?
Alvast bedankt!
Ik vind het zo lastig om te zeggen wat ik 'normaal' vind en wat niet meer. Eigenlijk heb ik daar nog niet zo'n beeld van. Tomas heb ik bijna 2 jaar (21 maanden) gevoed en bij Yara gaat alles nu ook prima dus het kan goed zijn dat ik haar ook rond de 2 jaar ga voeden. Dat vind ik dus ook 'normaal' maar als ze langer wil blijven drinken dan is dat ook prima.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 23:45 schreef bixister het volgende:
eveningbreez, ik vind tot een jaar zeker heel 'normaal' maar ook langer kan natuurlijk hartstikke goed. ik heb zelf tot bijna 2 jaar gevoed. een soort natuurlijke grens voor mijzelf is het moment waarop ze zich het bewust zullen kunnen herinneren later.
ik vond het zelf altijd wel prettig als ik het gevoel had dat ik me moest verdedigen dat ik kon schermen met het feit dat de WHO (world health organization) adviseert om tot 2 jaar door te gaan met borstvoeding.
Ah, okquote:Op woensdag 21 januari 2009 11:10 schreef DolleMina het volgende:
Freecell, ik vingervoed juist opdat ze het aan de borst drinken niet verleert. Dit op advies van de lactatiekundige.Is vingervoeden voor jou geen idee, in plaats van een flesje in de nacht? Het gaat hier iig een stuk sneller dan een voeding aan de borst.
Naja ik ken er in mijn omgeving 2 dat vind ik op zich al heel watquote:Op woensdag 21 januari 2009 10:08 schreef nebelung het volgende:
Je bent echt geen uitzondering Jelief, je kent alleen de vrouwen niet die precies als jij zo lang voeden dan ook nog tandemen. Ik kan er zo rustig 20 opnoemen bij naamje ziet ze alleen zelden irl, want het gebeurd toch vaak binnenshuis, zo'n groot kind voeden.
Hmmm, misschien een idee, maar dat gaat hij zó ontof vindenquote:Op woensdag 21 januari 2009 15:12 schreef Ticootje het volgende:
Ik zie het voor me freecell. Maar een beetje afkolven en dan met een gaasje?
Je borsten goed in de gaten houden. Alert op harde/rode plekken, pijn idd. Je kunt eventueel een keer je borst(en) goed leegkolven.quote:Op woensdag 21 januari 2009 20:52 schreef PM-girl het volgende:
Is dat normaal, na het stoppen, of kan ik voorzorgsmaatregelen nemen?
Dat kolven, ik heb er over gedroomdquote:Op woensdag 21 januari 2009 21:08 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Je borsten goed in de gaten houden. Alert op harde/rode plekken, pijn idd. Je kunt eventueel een keer je borst(en) goed leegkolven.
Ela is net 2 maanden van de borst af. Naja nog 1 keertje gelurkt sindsdien: ze was 1 januari flink gevallen in het park (ze probeerde te parcour-en en een soortement van duik sprong van de glijbaan af head first te maken.quote:Op woensdag 21 januari 2009 00:15 schreef TearSong het volgende:
Volgens mij heb ik ooit iemand horen zeggen dat de meeste kindjes als ze een jaar of 2, 3 zijn zelf aangeven niet meer te willen drinken en dat een kind dus meestal niet tot z'n 15e aan de borst blijft![]()
Bij Tomas is het heel langzaam minder gaan worden, steeds meer voedingen vielen weg en uiteindelijk is het dus heel natuurlijk afgebouwd. Ik hoop dat het bij Yara ook zo gaat lopen maar dat weet je maar nooit.
Voor vraag en aanbod hoeft eenmalig leegkolven niet uit te maken. Je kunt harde plekken natuurlijk ook proberen weg te masseren, want ik kan me voorstellen dat je extra huiverig voor een bo bent als kolven de oorzaak was.quote:Op woensdag 21 januari 2009 21:21 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Dat kolven, ik heb er over gedroomd(heb nog nooit over bv gedroomd geloof ik, maar nu!
), maar ik ben daar toch huiverig voor. Er was de laatste weken heel weinig vraag en dus ook minder aanbod, ik ben bang dat kolven dat verstoort.
Ik heb de afgelopen jaren 4 keer een bo gehad, waarbij afbouwen van een kolfbeurt het probleem soms was.
Door het misgokken begon de linkerborst uit zichzelf leeg te lopen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 09:32 schreef owlet het volgende:
Wat leuk Jdee en Lovechild!
PM, bij mij doet één keer goed leeg kolven weinig voor de productie (ik gebruik het om de productie juist af te laten nemen). Ik duim voor je dat je nu zonder een BO kan stoppen!
Fijn dat het zo lekker gaat, Cattie! Ik zou niet weten hoe je het het beste bij kan houden 'snachts maar denk je dat het echt veel verschil maakt als je een keer misgokt? Ik doe ook altijd maar wat en soms drinkt ze de hele nacht maar uit één borst. Dan moet ik 'sochtends wel even heeeeel snel aan de andere borst aanleggen, maar dan is het vrij snel weer opgelost.
Behalve als die kloof is ontstaan door spruw natuurlijk!quote:Op donderdag 22 januari 2009 11:38 schreef Ticootje het volgende:
Estrys, na het voeden een druppeltje moedermelk over je tepel smeren en aan de lucht laten drogen
Dat is helemaal waar! (Daar dacht ik helemaal niet aan!!)quote:Op donderdag 22 januari 2009 12:21 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Behalve als die kloof is ontstaan door spruw natuurlijk!
Maar goed, da's nu misschien heel niet aan de orde![]()
Ik heb geen idee hoe ik aan die kloof kom eigenlijk (hoe kom je er af), je zou bijna zeggen door verkeerd aanleggen maar volgens mij is het dat niet want er hebben meerdere mensen gekeken en het aanleggen ging links de eerste weken zelfs veel beter dan rechts. Het is geen spruw. Ik doe er wat melk op en laat het aan de lucht drogen. Bij het CB zeiden ze trouwens dat Seb een redelijk kort tongriempje heeft en daardoor zou het soms wel moeilijker kunnen gaan. Gisterenochtend zat ik er even doorheen, vandaag gaat het al wat beter hoor. Het komt ook wel goed, maar ik verwacht altijd zoveel van mezelf in korte tijd dat het gewoon niet realistisch is. Soms moet ik dan gewoon even uithuilen en dan zeg ik tegen mezelf ' komop dust yourself of and try again' .quote:Op donderdag 22 januari 2009 11:28 schreef Lovechild het volgende:
Wat rot dat het zo loopt Estrys!![]()
Als ik je van dienst kan zijn door naar je frustraties te luisteren laat je het maar weten, dan pm ik je mijn nummer.
Vergeef me als je het al gepost hebt, maar hoe kom je aan die kloof? Weet je al dat de plaats waar de kloof zit al zegt wat er mis gaat? Ben je al met Purelan (=zuiver wolvet, verkrijgbaar bijv bij thuiszorgwinkel) aan de gang? Nou ja, zomaar even wat kort door de bocht vragen die bij me opkomen in de hoop dat het voeden snel weer fijn loopt voor je.
en hieruit blijkt voor mij wel dat elk cb heel anders denkt.. als je het vergelijkt met die vrouw die bij JJ al vond dat ik bij 95 gram (na één week) al kv moest gaan bij voeden.. terwijl hij gewoon binnen de curve aankomtquote:Op vrijdag 23 januari 2009 22:18 schreef Marie79 het volgende:
Ik kan je helaas niet helpen, Estrys...
Ik ben vanmiddag bij het cb geweest om te wegen, Maarten is deze week 85 gram aangekomen, nog niet super maar beter dan de 70 gram de vorige weken... Afgesproken dat we nog een weekje zo doorgaan (dus veel wisselen van borsten) en volgende week ook weer overleg met de lactatiekundige.
De wvk zei nog dat ik evt. een voeding helemaal kon kolven om te kijken hoeveel ik nu uit mijn borsten kreeg, ik zei al dat ik dat ik dat niet echt zag zitten en achteraf bedacht ik me ook dat je met kolven natuurlijk veel minder uit je borsten krijgt dus dat dat helemaal geen graadmeter is.
Ook zei ze dat ik ook één voeding door een flesje kv kon vervangen en dan deze voeding kolven zodat mijn productie niet minder werd. Maar ik geef toch liever gewoon bv en dan is Maarten hopelijk met dat wisselen van borsten gewoon goed aangekomen volgende week.
En ze was het trouwens wel met me eens hoor, dat ik dit nog een weekje wil volhouden, want zelf maakt ze zich niet zo'n zorgen over Maarten zijn gewicht.
Ja, een kort tongriempje kan ook voor kloven zorgen!quote:Op vrijdag 23 januari 2009 15:02 schreef Estrys het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe ik aan die kloof kom eigenlijk (hoe kom je er af), je zou bijna zeggen door verkeerd aanleggen maar volgens mij is het dat niet want er hebben meerdere mensen gekeken en het aanleggen ging links de eerste weken zelfs veel beter dan rechts. Het is geen spruw. Ik doe er wat melk op en laat het aan de lucht drogen. Bij het CB zeiden ze trouwens dat Seb een redelijk kort tongriempje heeft en daardoor zou het soms wat moeilijker kunnen gaan .
Ook dit kan vanalles zijn. Hij kan zich gewoon niet zo lekker voelen, het kan teveel melk zijn wat hij er uitgooit. Zolang hij zichzelf blijft (levendig, alert, niet meer huilt) en zijn groei gaat goed, zou ik me niet direct al teveel zorgen maken.quote:Dan wat anders Seb is steeds zo misselijk na het voeden. Hij geeft sowieso altijd een mondje terug maar sinds een paar dagen moet hij spugen een uur of 1,5 na de voeding. Net kwam het zowel uit zijn mond als neus tegelijkertijd. Iemand tips of zo? Volgende week even bij het CB overleggen.
hij zit dus links en dan aan de linker zijkant (van mij uit gezien dan) en echt op de tepel zelfquote:Op zondag 25 januari 2009 12:06 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Ja, een kort tongriempje kan ook voor kloven zorgen!
Wil je vertellen waar de kloof precies zit? Misschien is er toch bij het aanleggen iets veranderd de afgelopen weken of komt het doordat je bijv. je borst indrukt om zijn neusje vrij te houden en zo je tepel langs zijn gehemelte schuurt. Er kan vanalles.
[..]
hmmz ja, dat dieet. Zou het zo weer doen denk ik, maar dan wel relaxter want eigenlijk is het niet zo'n big deal allemaal. Weet inmiddels wat ik wel kan eten en wat niet en weet ook dat het eindig is; toen Ela 1,5 was ben ik dingen weer gaan introduceren en dat ging goed. Eerst via de bv, toen via haarzelf. Maar wat een gedoe was het, tjemig, voor je weet wat je ma en uit die onzekere state of being bent met wat je dan wel en niet mag eten... brrr. hoop dat als ik nog eens een kleintje krijg (en die aan de borst wil), ik dit gevoel van 'komt wel goed, calma calma' vast kan houden...quote:Op woensdag 21 januari 2009 23:10 schreef bixister het volgende:
wow jdee, dat heb je inderdaad lang volgehouden.mooi toch, als 't zo kan? en bijna 4 alweer... wat een leeftijd he! hoe is 't eigenlijk met haar allergieën, ik herinner me dat jijzelf in 't begin toch ook op een heel streng dieet moest daarom?
Behandeld ze alleen haar baby? Bij spruw is het belangrijk om zowel de baby als de moeder te behandelen om herbesmetting te voorkomen. Daktaringel is vies kleverig, je kan het op je tepels smeren maar het is erg vies. Je kan ook een schimmelcreme kopen bij de apotheek om daar de tepels mee te behandelen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 13:07 schreef Grijs het volgende:
Mijn zusje geeft ook borstvoeding, maar heeft al wekenlang last van spruw. Ze gebruiken al meer dan een week Daktarin, maar de spruw is nog niet weg. Is dat normaal en moet ze gewoon even door blijven smeren, of is het beter een ander middel te gebruiken (gentiaan-violet)?
quote:Andere oorzaken
Zere tepels en pijn in de borst kunnen ook veroorzaakt worden door bacteriën, met name door de stafylococcus aureus. De verschijnselen ervan komen voor een deel overeen met de klachten die door een Candida-infectie worden veroorzaakt. Bovenstaande gistdodende middelen werken veelal ook tegen deze bacterie, maar als de normale anti-candida behandeling niet aanslaat moet een bacteriële infectie overwogen worden.
quote:Op dinsdag 27 januari 2009 16:54 schreef Estrys het volgende:
Ik was niet van plan om iedere week te gaan eigenlijk maar ik wilde nu graag even advies over het spugen vandaar dat ik weer even binnen ben gelopen op het CB, Ik krijg er totaal geen stress van hoor, ik doe toch gewoon mijn eigen ding. Ik blijf ook wel op verzoek voeden, tot een paar dagen geleden kwam hij nog mooi om de drie uur maar denk dat hij gewoon niet zo lekker in zijn velletje zat en mama ook niet dus dat werkt lekker mee.
Dat is juist hartstikke mooi toch, zoveel aangekomen! Niks mis mee!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 16:33 schreef Estrys het volgende:
goed zeg Cattie, fijn he die geruststelling. Seb is 315 gram aangekomen in een week, wat weer een beetje teveel is (het is ook nooit goed) Hij spuugt best veel en nou dus met johannesbroodpitmeel aan de slag maar je moet dat dus met een theelepeltje geven en dat is dus geen doen want meneer ziet dat behangplaksel dus totaal niet zitten, ik ga dus maar proberen met kolven en in een flesje geven. Advies was ook om echt niet eerder als om de drie uur te voeden afgelopen twee dagen kwam hij steeds om de twee ongeveer. Dus zal mij benieuwen
precies de reden om gewoon lekker je eigen ding te doen want het is wel een beetje hoe de wind waait bij het CBquote:Op dinsdag 27 januari 2009 17:21 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Dat is juist hartstikke mooi toch, zoveel aangekomen! Niks mis mee!
Zelfs met 450 gram per week waren ze hier nog tevreden.
Goedzo!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 17:02 schreef Estrys het volgende:
goede adviezen Owlet dank je! dat van die kleine beetjes had ik ook al bedacht, maar het is wel vaak zo dat hij echt van voeding tot voeding slaapt (ruim 2,5 uur) en hij is echt met geen stok wakker te krijgen tussen in. Dus dat werkt dan niet. Hij spuugt trouwens na 2 uur vaak nog een keer en dan echt dat hele zure.
Ik vind drie uur wel prettig tussen de voedingen dus die verzoekjes houden we er in als het even kanMijn tepels vinden dat ook fijn overigens vooral links. Ik denk dat hij eraf valt als ik vaker aan moet leggen
ow en ik wil nog even zeggen dat Seb de mooiste baby is van het CB![]()
quote:Op dinsdag 27 januari 2009 17:21 schreef PM-girl het volgende:
Bass Miss, hoe gaat het nu? Nog lekker alletwee aan de borst?
Dat is best lief!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 17:55 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Ja. Alleen wil Fons eigenlijk de melk niet, die is voor ''E-o-die!'' ''Fons borst opeten.''
Hm, ja, dank je! Dat is een heel goed advies natuurlijk..maar ik woon in Duitsland, haha! Maar misschien hebben ze hier ook zoiets...moet maar eens rondvragenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 08:57 schreef Ticootje het volgende:
De rechterkant was bij mij iets ingetrokken. Maar als je echt ingetrokken tepels hebt kun je nu al contact opnemen met een laktatiekundige. Dat wordt vergoed in veel aanvullende pakketten. Er zijn laktatiekundigen die ook borstvoedingscurcussen geven. Dat lijkt mij voor jou heel zinvol.
http://www.nvlborstvoeding.nl/
In elk geval wel bv organisaties, zoals Owlet al de LLL in duitsland aangaf. Heb ik nog een linkje voor je:quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:37 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
Hm, ja, dank je! Dat is een heel goed advies natuurlijk..maar ik woon in Duitsland, haha! Maar misschien hebben ze hier ook zoiets...moet maar eens rondvragen
Dank je, ik voel me ook wel redelijk zeker, heel raar is dat alsof ik nooit anders heb gedaan. De borstvoeding valt me ook niet tegen terwijl ik eerst best sceptisch was. Maar ik heb wel een houding van als het echt miet (meer) gaat dan is er ook geen man overboord, dan niet.quote:Op woensdag 28 januari 2009 08:56 schreef owlet het volgende:
Wat fijn Estrys! Ik vind je heel zeker en sterk klinken, trouwens
Lijkt me een prima houding in het 'project' borstvoeding!quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:06 schreef Estrys het volgende:
Dank je, ik voel me ook wel redelijk zeker, heel raar is dat alsof ik nooit anders heb gedaan. De borstvoeding valt me ook niet tegen terwijl ik eerst best sceptisch was. Maar ik heb wel een houding van als het echt miet (meer) gaat dan is er ook geen man overboord, dan niet.
Mijn man zei tijdens de kraamweek ( toen de kraamzorg vroeg naar onze levensovertuiging:) als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaaten dat is een beetje ons motto geworden.
Oooohhh daar kan ik me toch echt zó kwaad over maken hè...quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:57 schreef Troel het volgende:
(Oja, het meest erge vond ik nog het vastgrijpen van je tiet, vervolgens met de tepel tig keer voor Rubens mond langs, liefst 5 minuten lang, in de hoop dat hij zou pakken. Ik vond het al niet fijn, maar het lijkt me voor een kind wat moeite heeft met pakken ook niet echt fijn dat die tepel zo op en neer gaat
Wij hebben hier avonden gehad dat alleen TARA's pink goed wasquote:Op donderdag 29 januari 2009 13:02 schreef DolleMina het volgende:
Hier voldoet een vinger gelukkig ook om de mammahonger te stillen. En het maakt Annicka niet uit dat die vinger toevallig aan pappa vast zit...
quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:26 schreef PM-girl het volgende:
Ik heb een voorlichting gehad van de lactatiekundige, met DE bekende film met de mevrouw en de reuzenbril.![]()
Volgens mij heeft elke lk of cp er een leuk inleidend praatje bij!quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:34 schreef nebelung het volgende:
Hihi
En ik zeg er altijd bij dat de meeste babies ook niet zulke grote oren hebben
Ik zou zeggen: gewoon gaan beginnen. Als het niet lukt ben je sneller gestopt dan wanneer je stopt (of mindert) en je heb er spijt van.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 15:03 schreef Estrys het volgende:
Ik moet half maart weer gaan werken trouwens en ik kan nu al wakker liggen hoe ik dat ga doen. Ik twijfel nog over kolven of combinatie fles/borstvoeding. Ik ben iemand die (zeker tijdens mijn werk) nauwelijks de tijd kan nemen om iets anders te doen en heb regelmatig veel stress dus ik vrees dat dat de productie niet ten goede gaat komen. Ik zal het eens in het kolftopic aankaarten trouwens. Nou ja ik kan er nog even over nadenken
Het kán een probleem zijn, het hoeft niet. Het is tenstlotte borst[voeding en geen tepelvoedingquote:Op maandag 26 januari 2009 23:00 schreef Linda2205 het volgende:
Hallo BV-deskundigen! Ik wil als het zo ver is ook proberen te beginnen met borstvoeding. Probleem is dat ik ingetrokken tepels heb. Nu weet ik natuurlijk dat er vele opties zijn dan, maar ik vroeg me af of mensen hier daar ervaring mee hebben en die miss met me kunnen delen....bvd
Ja, mooi om te zien hoe zo'n kind zelf de weg vindt. Maar ik heb mijn jongste dochter gewoon op m'n borst gelegd en toen hapte ze ook helemaal zelf. Ik snap niet waarom je je kind op je buik legt als het ook op je borst kan...quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:40 schreef PM-girl het volgende:
Ik heb pas ergens een filmpje gezien van een moeder met baby net na de bevalling, waarin de baby gedurende zo'n 20-30 minuten bezig is omhoog te 'kruipen' op weg naar de borst. Zo'n geduld en rust straalde daar vanaf!
Dát zouden veel mensen die voedende moeders begeleiden eens als uitgangspunt moeten nemen. De natuur regelt het zelf(grotendeels) wel.
Ja dat ben ik met de Johannesbroodpitmeel maar ik geef het nauwelijks meer op het moment want ik vind het spul echt een crime om te geven. En het was precies mijn gedachte hoor, hij komt heel goed aan de laatste week en dan gaan we hem nog meer binnen laten houden. Aan de ene kant zeggen ze bij het CB dat ik niet eerder dan om de drie uur moet voeden omdat hij anders teveel zou krijgen en aan de andere kant moet je dan ook nog gaan proberen dat hij alles wat hij drinkt binnen kan houden.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 20:32 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: gewoon gaan beginnen. Als het niet lukt ben je sneller gestopt dan wanneer je stopt (of mindert) en je heb er spijt van.
Ik heb het topic net even teruggelezen maar toch kwijt of jij nou ook degene bent die met Johannesbroodpitmeel is begonnen tegen het spugen. Volgens mij hebben anderen ook al min of meer gezegd dat het gewoon is. En ik zeg altijd: "Waarom zou je iets binnen willen houden wat je kind zelf duidelijk kwijt wil?"
Om mee te nemen in je gedachten zeg maar
Werken met tepelhoedjes wordt vaak als tip gegeven en ook iets waarvan ik de naam vergeten ben...kan je kopen bij de apotheek, moet je op je tepel zetten, met een spuitje vacuum zuigen waardoor je tepel naar buiten komt...niplette geloof ik, ben me alleen niet helemaal zeker meer. Ik merk nu echter ook dat mn tepels sneller naar buiten komen. Kropen ze vroeger bij kou alleen maar verder naar binnen, kijken ze nu voorzichtig om een hoekje...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 20:40 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Overigens ben ik wel benieuwd welke "vele opties" jij kent, want ik zou het niet weten eigenlijk...
quote:Op vrijdag 30 januari 2009 20:40 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Het kán een probleem zijn, het hoeft niet. Het is tenstlotte borst[voeding en geen tepelvoeding![]()
![]()
Zorgen dat je alvast weet waar je terechtkunt mocht het problemen opleveren is winst.
Maar of het daadwerkelijk problemen gaat opleveren, is pas te zeggen als je bent begonnen met voeden.
Ik heb er wel last van gehad. Van tevoren had de lactatiekundige dat ook al ingeschat. De zwangerschap deed nauwelijks iets dus werd het een tepelhoedje. Na een kleine drie maanden lukte het voeden zonder, omdat de spieren van mijn kindje sterk genoeg waren om zelf iets te pakken.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:26 schreef TearSong het volgende:
[..]
Ik heb gelukkig nooit problemen gehad met het voeden met ingetrokken tepels. Voor de bevalling van Tomas had m'n man zelfs 'meer' tepel dan ik
Geen problemen mee gehad...en na een tijd BV geven was dat hele ingetrokken tepel probleem ook 'vanzelf' opgelost
Ik snap nu wel waarom moeders 'moederkapsels' hebben.quote:
Borstvoeden ís ook leuk!quote:Op maandag 2 februari 2009 11:51 schreef DolleMina het volgende:
Dus las ik het zo lees, wordt de ene ellende(zwaaien met armpjes e.d.) vervangen door de andere(aan haren trekken e.d)?Ik dacht dat borstvoeden leuk zou zijn...
Het kolven en vingervoeden wat ik de afgelopen twee(?)weken heb gedaan, was geestelijk iig een stuk minder belastend dan de twee keer pogingen van gister en eergister haar aan de borst te krijgen. Het was maar twee keer, maar ik zit nu alweer de halve dag in tranen omdat het niet lukte...quote:Op maandag 2 februari 2009 11:52 schreef mrien het volgende:
Trek je het zelf nog een beetje DolleMina, het kolven en vingervoeden? Lijkt me ook een aardig zware belasting als ik jou zo lees
quote:Op maandag 2 februari 2009 12:09 schreef Ticootje het volgende:
Dan weet ze wat er komt. Dan komt de borst in beeld en begint ze te smakken en steekt ze al helemaal haar tong uit, klaar om te happen. En dan valt ze aan.
Ik ben voor het 'aan de borst in slaap vallen' probleem bij een lactatiekundige geweest. Maar ik kan niet aan de gang blijven. Als ze ligt, ligt ze goed aangelegd, dat is kennelijk het probleem niet. Maar ik kan niet (letterlijk) een gevecht blijven leveren met mijn kind om haar maar aan de borst te krijgen.quote:Op maandag 2 februari 2009 12:46 schreef owlet het volgende:
Dollemina, heb je hulp in de vorm van een vrijwilligster van een van de organisaties of een lactatiekundige?
In de beginperiode (zeg maar tot half December) ging het wel goed, maar het wil gewoon niet meer... En ik probeer het wel regelmatig en geef ook niet meteen op.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:36 schreef Ticootje het volgende:
kolven moet je leren. Het gaat niet altijd meteen goed en soms ben je gewoon geen vriendjes met de kolf.
Bij Ive had ik na ongeveer 6 maanden een kolfdip. Ik heb toen syntocinon neusspray gekregen van de HA en toen ging het wel weer. Misschien ook iets voor jou?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:22 schreef freecell het volgende:
[..]
In de beginperiode (zeg maar tot half December) ging het wel goed, maar het wil gewoon niet meer... En ik probeer het wel regelmatig en geef ook niet meteen op.
Maar zelfs met de hand krijg ik er met heel veel moeite misschien 10cc uit....
Hoe doet Leander dat toch?
Ja!quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:37 schreef Ticootje het volgende:
baby's hebben een hele andere techniek dan een kolf. Baby's melken de borst leeg, een kolf zuigt.
Ik ben wel ontspannenquote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:25 schreef Ticootje het volgende:
en met de hand? Ontspan je goed? Neem ff lekker een warme douche...
Omdat hij nog steeds om de 3 uur borstvoeding krijgt en als ik dat op een hele dag kdv reken kom ik uit op 3 flessen (9.30 - 12.30 - 15.30).quote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:08 schreef Ticootje het volgende:
hoezo gaat hij opeens 3 flessen drinken? Jen dronk meestal maar 200cc op het kdv, de rest haalde ze gewoon bij mij in.
Nu Jen bijna 1 is merk ik al dat ik er niet mee te koop loop dat ik "nog steeds" voed. Ik heb gewoon geen zin in de opmerkingen of soms zelfs verwijten....quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:11 schreef freecell het volgende:
Ik heb geen idee Bibikuif, maar wel 2 vragen
Waarom weet er verder niemand dat je nog voed?En hoe krijg je dat voor elkaar als hij nog zoveel drinkt?
En wordt het geen dik drama als hij 'cold-turkey' van de borst afgaat omdat jij opeens een weekend weg bent? langzaam afbouwen lijkt me een minder grote cultuurschok eigenlijk...
En misschien moet ik toch maar doorgaan met proberen te kolven...
Fons moet dat ook niet hebben.quote:Op woensdag 4 februari 2009 22:31 schreef Jelief het volgende:
Ik vind het wel heel apart dat ze dus nog steeds geen gekolfde melk lust
quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:31 schreef Ticootje het volgende:
Nu Jen bijna 1 is merk ik al dat ik er niet mee te koop loop dat ik "nog steeds" voed. Ik heb gewoon geen zin in de opmerkingen of soms zelfs verwijten....
Lang over nagedacht maar ik wou hier toch nog op reageren. Waarom verborgen houden dat je je kind nog borstvoeding geeft?quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:59 schreef Bibikuif22 het volgende:
Nu had ik er met een vriendin over (de enige die weet dat ik nog voed)
En de meeste koemelk gaat ook niet naar kalfjes want op de een of andere manier vinden sommige mensen het heel raar dat je kinderen borstvoeding geeft terwijl ze zelf gerust een pak 'borstvoeding voor kalfjes' in de supermarkt halen en opdrinkenquote:Op vrijdag 6 februari 2009 13:49 schreef cattie het volgende:
Zij had zelf ook geen bv gegeven, "want ze is geen koe". Nee, dat is waar, en ik ook niet. Maar wel een zoogdier.
Ja, ik vind het ook een raar argument, het wordt ook vaak gebruikt om de reden aan te geven waarom ze gestopt zijn... 'ik voelde me een koe' (ok, tijdens het kolven, maar anders? Hoe ver kan je van je eigen lichaam af staan? Ik vind het prachtig hoe het allemaal functioneert, dat mijn lijf dat kan...)quote:Op vrijdag 6 februari 2009 14:07 schreef TearSong het volgende:
[..]
En de meeste koemelk gaat ook niet naar kalfjes want op de een of andere manier vinden sommige mensen het heel raar dat je kinderen borstvoeding geeft terwijl ze zelf gerust een pak 'borstvoeding voor kalfjes' in de supermarkt halen en opdrinken
Ik snap die 'ik ben geen koe' opmerkingen niet. Of nog erger 'mijn borsten zijn van mijn man' (heb ik echt een keer horen zeggen...)
Waar ken ik dat van? *Kijkt naar Annicka* Alleen zij krijgt er verder niets uit, al ligt ze een uur aan de borst. Ik ben op dat moment gewoon een levensgrote speen...quote:Op maandag 9 februari 2009 20:19 schreef Llewella het volgende:
Amber lag rustig een uur te drinken, maar d'r is hier nooit iets gezegd aan gebrek aan kracht gelukkig!
Juist een sterk meisje vanaf het begin, alleen een trage en slaperige drinker
Dat snap ik heel goed! Ik hoop ook dat Leander die beslissing voor me gaat maken tzt!quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:03 schreef Maneki.Neko het volgende:
Bep drinkt alleen als ze zich vergist..dus veel `s nachts. Héél veel `s nachts
Overdag krijgt ze water en karnemelk, na het eten wat yoghurt. Kolven ben ik mee gestopt, ik heb besloten dat als het nu ophoudt, ik daar vrede mee heb. Wil ze ineens wel weer meer dan vind ik het ook goed.
Ik kan zelf de beslissing om te stoppen nog niet maken, geestelijk
Ze ligt nu wonderwel te slapen, na een paar keer aangelegd te zijn. Ik hoop dat ze(ik dus eigenlijk) geen spijt krijgt, want volgens mij resulteerde het vorige keer in krampjes door een overvloed aan voormelk. Arme Annicka.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 09:24 schreef cattie het volgende:
Voor levensechte speen spelen is geen pretje DM... Hoe gaat het nu met jou/jullie?
'quote:Op dinsdag 10 februari 2009 14:48 schreef DolleMina het volgende:
[..]
Momenteel kolf ik namelijk ruim een liter per dag als ik wil(met gemak), dus het duurt even voor ze bij de achtermelk is.
Yep; ik kan me het ook goed voorstellen!quote:Op woensdag 11 februari 2009 20:19 schreef Lois het volgende:
Ow wauw wat bijzonder! Ik kan me goed voorstellen dat je zoiets zou willen doen, ik kan ook nog weleens een tsr krijgen als ik een babietje echt heel hongerig hoor huilen.
Nou ja wat hier wel indruk heeft gemaakt is dat mijn moeder vorige week met m'n zusje naar een LLL avond is geweest (en deze week gaat ze weer mee, eigenlijk zou ik gaan maar vanwege ziekte vorige week en het werk van m'n man deze week zou ik echt niet weten hoe ik dat moet gaan redden). Ik geloof dat ik 3 weken borstvoeding heb gehad en dat ze toen 'niet voldoende voeding' meer had en m'n zusje nog minder lang. De avond was een enorme eye-opener voor mijn moeder omdat ze nu precies te horen heeft gekregen wat er allemaal mis ging bijna 30 jaar terug. Ze kreeg verkeerd advies wat betreft het aanleggen en de BV en daardoor liep de BV al snel terug. Best confronterend om dat dan allemaal zo te horen en ze baalde dus enorm dat er 30 jaar terug nog minder van dit soort voorlichting te vinden was. (het was er wel, maar ze heeft er via het ZH en de verloskundige nooit van te horen gekregen...)quote:Op donderdag 12 februari 2009 09:57 schreef Ticootje het volgende:
En nu ik er zo aover denk, mijn moeder heeft het er altijd over dat ik niet genoeg had aan de bv. Maar idnerdaad als je gaat bijvoeden loopt de productie ook terug, zeker bij 3 maanden. Niet raar dat de borstvoeding dus op een gegeven moment niet meer voldoende was.
Ik had vroeger ook een riempje op mijn potje, maar vond dat heel normaalquote:Op donderdag 12 februari 2009 09:51 schreef Fuente het volgende:
OMG! In een schuur!
Ja erg he? Dat schema Ik moet zeggen dat ik me daar als flessenmama al niet eens aan houd (strak om de 4 uur, no way!)
[ot] in de categorie opvoeding uit de jaren 70: mijn schoonmoeder heeft een potje met een riempje eraan, kun je je kind vastbinden op het potje tot 't plast[/ot]
Geloof me Llewella, je wilt niet weten hoeveel mensen dit nog doen! Om te leren doorslapen. En dan misschien niet in de schuur maar in de bijkeuken. Even 3 nachten doen en je kind heeft zijn lesje geleerd.quote:Op donderdag 12 februari 2009 10:16 schreef Llewella het volgende:
In de schuur?
Ik dacht dat in de keuken al erg was zoals mijn oma vertelde.
Ik denk dat als je nu een kind in de schuur zet ivm huilen snachts dat het kind meteen uit huis geplaatst wordt.
Jep, ik ken nog wel een stapeltje mensen die dit zo doen als ze na een maand of 6-8 nog niet doorslapen terwijl ze geen nachtvoeding meer willen)quote:Op donderdag 12 februari 2009 10:27 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Geloof me Llewella, je wilt niet weten hoeveel mensen dit nog doen! Om te leren doorslapen. En dan misschien niet in de schuur maar in de bijkeuken. Even 3 nachten doen en je kind heeft zijn lesje geleerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |