quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:31 schreef Ticootje het volgende:Nu Jen bijna 1 is merk ik al dat ik er niet mee te koop loop dat ik "nog steeds" voed. Ik heb gewoon geen zin in de opmerkingen of soms zelfs verwijten....
quote:
Lang over nagedacht maar ik wou hier toch nog op reageren. Waarom verborgen houden dat je je kind nog borstvoeding geeft?
Mensen zijn niet gewend dat kinderen na 6 maanden nog borstvoeding krijgen. Maar als iedereen die lang voed dat vervolgens ook verzwijgt dan blijft het gemeengoed om niet of maar heel kort te voeden. Omdat mensen niet anders weten, er nooit van horen, en het nooit tegenkomen. Terwijl zeker tot 2 jaar voeden echt normaal zou moeten wezen.
Ik loop het echt niet dagelijks aan de hele wereld te verkondigen, maar ga het ook zeker niet verzwijgen. En wanneer het ter sprake komt dan benadruk ik ook echt het normale ervan. "de WHO adviseert om wereldwijd to minimaal 2 jaar te voeden, liefst langer", "waarom de kunstmatige namaak variant geven van iets waarvan de gratis natuurlijke versie gratis in ruime mate aanwezig is".
Fabels en verkeerde informatie probeer ik op tactische wijze met goede argumenten te weerleggen, zodat ze hopelijk wat minder rond gaan zweven. Mensen hebben geen verkeerde kennis uit onwil, maar omdat ze gewoon nog nooit het juiste gehoord hebben. Niet van het bestaan van de juiste hulp (lactatiekundige, bv verenigingen) afweten.
Ik hoop dan ook dat iedereen die lang borstvoeding geeft dat ook positief uit wil dragen en dat niet uit schaamte of angst voor veroordelingen gaat verzwijgen. Het is normaal!!
Waarmee ik dus niet wil zeggen dat je veroordelend moet doen over mensen die anders doen, of als een soort evangelist de juiste boodschap over heel de wereld moet verkondigen. Maar sta wel achter je mening. En laat je dus ook niet veroordelen door anderen.