Je kunt er gebruik van maken, het hoeft niet. Je kunt dus ook na 1 maart gewoon een blanco aangifte blijven downloaden.quote:Op maandag 5 januari 2009 12:19 schreef morpheus_at_work het volgende:
Vanmorgen het bericht , als je voor 1 maart het download doe je nog ouderwets aangifte daarna, krijg je vooraf ingevulde versie, download ze maar vast voor het geval het weer mis gaat met de versie na 1 maart.
Is wel de veiligste methode voor ze , maar zo presenteren ze het nietquote:Op maandag 5 januari 2009 12:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je kunt er gebruik van maken, het hoeft niet. Je kunt dus ook na 1 maart gewoon een blanco aangifte blijven downloaden.
En waarschijnlijk zitten er ook nog bugs in het programma dus zullen er wel nieuwe versies worden uitgegeven.
Mijn spaarrekening bied al meer rente. En kom op, op 700 euro maakt dat erg weinig uit natuurlijk voor die 2 maanden wachten...quote:Op maandag 5 januari 2009 12:55 schreef GodsSon het volgende:
Wiehoo, even snel ingevuld met mijn voorlopige bedragen, krijg ongeveer 700¤ terug. Zit nu weer in dubio, uitstel aanvragen kan nuttig zijn met de heffingsrente, maar het is natuurlijk een leuk bedrag om te ontvangen vlak voor mijn vakantie!
Klopt ook, maar een gemiddelde spaarrekening haalt het niet tegen de rente bij de belastingdienst... 3e kwartaal met 5.15% (tuurlijk kan je meer halen bij sommige spaarrekeningen)quote:Op maandag 5 januari 2009 13:07 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Mijn spaarrekening bied al meer rente. En kom op, op 700 euro maakt dat erg weinig uit natuurlijk voor die 2 maanden wachten...
En dat is ook de reden dat de BD altijd zegt...........quote:Op maandag 5 januari 2009 12:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je kunt er gebruik van maken, het hoeft niet. Je kunt dus ook na 1 maart gewoon een blanco aangifte blijven downloaden.
En waarschijnlijk zitten er ook nog bugs in het programma dus zullen er wel nieuwe versies worden uitgegeven.
E-biljet: Verkort (eenvoudige) aangifte voor particulieren;quote:Op maandag 5 januari 2009 13:20 schreef trifko het volgende:
kan iemand tussendoor even uitleggen, waar elk van deze formulieren/biljetten voor zijn:
- E-biljet
- P-biljet
- T-biljet
- Tj-biljet
Bijtelling wordt tegenwoordig via de loonbelasting verrekend en kan je dus niet meer invullen in je aangifte inkomstenbelasting (voor particulieren dan).quote:Op maandag 5 januari 2009 13:33 schreef MikeGSM het volgende:
Net even gekeken...
Maar sinds juni dit jaar heb ik een lease auto met een bepaalde bijtelling per maand
Ook betaal ik mijn werkgever een kleine eigen bijdrage (per maand)
Weet iemand hoe, en waar dit in te vullen ???
Mike
kan iemand hier nog even antwoord opgeven..quote:Op maandag 5 januari 2009 14:13 schreef trifko het volgende:
In mijn oude Jaaropgaaf staat onder andere:
Inhoudingen:
-Loonbelasting/premie v. verzekeringen
-ZVW premie
Van het eerste weet ik dat dat de loonheffing is.
het tweede, de ZVW premie, is dat hetzelfde als Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW
Uiteraard ben je altijd nog zelf verantwoordelijk voor je aangifte.quote:Op maandag 5 januari 2009 13:51 schreef Nizno het volgende:
[..]
En dat is ook de reden dat de BD altijd zegt...........
Controleer alles voor je iets instuurt
Heel subtiel, inderdaad. Blij dat je er weer bij bent.quote:zeer subtiele tvp
Mocht er een nieuwere versie zijn, kun je de aangifte niet indienen. Je krijgt een foutmelding en moet dan eerst de laatste versie installeren.quote:Op maandag 5 januari 2009 14:06 schreef tinny het volgende:
maar hoe weet je dan of de door jou gedownloade versie de juiste is zonder bugs?? (melden ze dat als ze ene nieuwe versie op het net zetten?)
ps
en ook een verkapte TVP wil dit jaar eens flink gaan rommelen met de ziektekosten...
Fijn. Kennis en kunde is altijd welkom.quote:Op maandag 5 januari 2009 14:37 schreef DonJames het volgende:
Ik ben ook weer van de partij dit jaar![]()
Dat topic opent Wexy (of is het nu Niznoquote:WANNEER KRIJG IK NOU ME CENTE???
Sorry, we moeten nog op gang komen.quote:Op maandag 5 januari 2009 14:39 schreef trifko het volgende:
[..]
kan iemand hier nog even antwoord opgeven..
Klopt.quote:Op maandag 5 januari 2009 14:37 schreef foetre het volgende:
ZVW premie is dit jaar toch niet meer aftrekbaar?
quote:Aftrekbare premies zorgverzekering
De premies voor het aanvullende pakket van uw zorgverzekering, die u hebt betaald aan uw zorgverzekeraar, zijn aftrekbaar. De aftrek is beperkt tot de premies over maximaal 12 maanden.
Let op!
Sinds 1 januari 2008 zijn het vaste bedrag voor het basispakket en de inkomensafhankelijke bijdrage die u hebt betaald voor een zorgverzekering niet meer aftrekbaar. Ook het bedrag van uw verplichte eigen risico van ¤ 150 is niet aftrekbaar.
Snel indienen, lijkt me dan.quote:Dit jaar zijn mijn aftrekposten.
Hypotheekrente
Notariskosten
aanvullende ziektekosten
premie WIA
premie lijfrente
lenzen
dat word wel zo'n 6000euro
Zo,... heeft lang geduurd voor de eerste met de standaard vraag kwam,...quote:Op maandag 5 januari 2009 14:57 schreef trifko het volgende:
wanneer (welke maand) kunnen we eigenlijk cashen van de belastingdienst, is dat een vaste periode, of is het hoe sneller je invult en met een beetje geluk kan je eerder cashen?
Alle kosten van de geldlening (voor zover deze gebruikt wordt voor de eigen woning dan). Dus ook de kosten die de notaris maakt t.b.v. de inschrijving van de hypotheekakte. Aangezien het een nieuwbouwhuis is, heb je oko nog met bouwrente te maken?quote:Op maandag 5 januari 2009 15:48 schreef foetre het volgende:
Ik heb hier de nota afrekening voor me en de volgende dingen staan er aangegeven.
Wat kan ik allemaal opvoeren als aftrekpost?
Afsluitprovisie
kosten akte van levering
kosten hypotheekakte
omzetbelasting
Ik denk alleen afsluitprovisie en kosten hypotheekakte
quote:
Ach kom, dat kan je best! eventueel met wat hulp van onsquote:Op maandag 5 januari 2009 16:18 schreef Syytön het volgende:
TVP.
in 2008 een huis gekocht en nog helemaal niets aan aangifte gedaan over 2008. Zal het binnenkort eens iemand moeten zoeken om het in te vullen, want ik snap er helemaal niets van.Voorgaande jaren was het nog makelijk, toen was enige wat ik moest invullen mijn loon uit arbeid.
En het kadastraal recht recherches ,kadastraal recht hypotheek ,persoonsonderzoek en omzetbelasting dus ook?quote:Op maandag 5 januari 2009 16:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Alle kosten van de geldlening (voor zover deze gebruikt wordt voor de eigen woning dan). Dus ook de kosten die de notaris maakt t.b.v. de inschrijving van de hypotheekakte. Aangezien het een nieuwbouwhuis is, heb je oko nog met bouwrente te maken?
[..]
Zoals DJ al heeft gezegd: voor zover de kosten gemaakt zijn (gerelateerd zijn aan) ten behoeve van de geldlening zijn ze aftrekbaar. Ook de omzetbelasting erover. Meestal staat op de afrekening van de notaris wel vermeld welke posten daarvoor in aanmerking kunnen komen.quote:Op maandag 5 januari 2009 16:44 schreef foetre het volgende:
[..]
En het kadastraal recht recherches ,kadastraal recht hypotheek ,persoonsonderzoek en omzetbelasting dus ook?
Je bedoelt de mogelijkheid tot middeling?quote:Op maandag 5 januari 2009 17:11 schreef HarryP het volgende:
Even een vraagje.
Dit jaar hebben een aantal extra aftrekposten met de komst van onze dochter naast de HRA.
Normaal gesproken doe ik veel moeite om de verdeling zo optimaal te krijgen.
Maar mijn vrouw is vanaf half november gestopt met werken en dat zal nog wel een jaartje of 2 duren voordat ze weer gaat werken. Dus we willen over 2 jaar gebruik maken van de middenloonregeling.
Je kunt natuurlijk alvast een berekening voor de middeling (2006, 2007, 2008) maken op basis verschillende verdelingen. Als er een tariefsverschil is tussen de partners, zal dit waarschijnlijk altijd voordeliger zijn.quote:Is het handig om voor 2008 ook nog een heel klein deeltje van de aftrekposten aan mijn vrouw toe te bedelen of kunnen we die beter helemaal bij mij onderbrengen?
Uiteraard zal het middelen van 30+25+0 (2007, 2008, 2009) minder resultaat opleveren als het middelen van 25+0+0 (2008, 2009 en 2010).quote:En stel mijn vrouw verdient iets onder modaal in de jaren 2007 en 2008. Is het dan voordeliger om het salaris over 2008, 2009 en 2010 te middelen of maakt het weinig verschil als je het salaris zou middelen over 2007, 2008 en 2009?
De voorlopige teruggave (zoals jij hem noemt: de maandelijkse hypotheekrente aftrek) is een voorschot op je aangifte.quote:Op maandag 5 januari 2009 18:08 schreef ScrapHead het volgende:
Hier nog eens een vraag van een belasting-aangifte-N00B
Mei 2008 hebben mijn vrouw en ik onze eerste woning gekocht. In juni heb ik de voorlopige teruggaaf ingevuld. Vanaf juni/juli ontving ik maandelijks onze ''hypotheekrente aftrek''.
Bij de hypotheek van de woning hebben we ook de ''financieringskosten'' meegenomen (kosten akte van levering / Hypotheekkosten / Taxatiekosten / Afsluitkosten etc.). Kunnen we deze nu ook aftrekken van de belastingdienst?
Verrekend de belastingdienst het geld dat we reeds ontvangen hebben met de voorlopige teruggaaf?
Help....
Is ook (relatief) makkelijk.quote:
Zie: Banken met hoge rente #18quote:Op maandag 5 januari 2009 13:06 schreef 81Renrew het volgende:
Hoeveel is de heffingsrente dan? en wat voor verschil zou dit bijvoorbeeld voor die 700 euro van jou uitmaken?
Aftrekbare kostenquote:Op maandag 5 januari 2009 16:44 schreef foetre het volgende:
[..]
En het kadastraal recht recherches ,kadastraal recht hypotheek ,persoonsonderzoek en omzetbelasting dus ook?
Staat ook in de Help van het aangifte-programma.quote:
Echt niet... jij doet altijd allesquote:Op maandag 5 januari 2009 21:45 schreef ManAtWork het volgende:
Er zijn meer die de antwoorden aandragen, hoor.
Maar bedankt.
Alsof ik daar tijd voor heb.quote:Op maandag 5 januari 2009 22:11 schreef Nizno het volgende:
[..]
Echt niet... jij doet altijd alles![]()
Je gooit altijd de antwoorden in mijn PM zodat het lijkt of ik ook iets weet.![]()
Hoe zit het dan met de eigen bijdrage die je voor een auto betaald (als je een duurder model rijdt ??)quote:Op maandag 5 januari 2009 14:37 schreef DonJames het volgende:
[..]
Bijtelling wordt tegenwoordig via de loonbelasting verrekend en kan je dus niet meer invullen in je aangifte inkomstenbelasting (voor particulieren dan).
[..]
Ook dat is verwerkt op je loonstrook.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:52 schreef MikeGSM het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met de eigen bijdrage die je voor een auto betaald (als je een duurder model rijdt ??)
Mike
Is het een taxatie geweest om de koopprijs te bepalen of is het een taxatie geweest voor de hypotheekverstrekker?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:55 schreef Suijk het volgende:
Ik heb een huis gekocht, althans, dat gaat gebeuren. Heb alleen al kosten gemaakt voor bijv. de taxatie van de woning (in 2008). De rest komt dus allemaal pas in 2009, kan ik die kosten voor die taxatie nu al wel aftrekken?
Het was voor de hypotheekverstrekker inderdaad, koopovereenkomst heb ik ook. Tnx voor je antwoord.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 11:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is het een taxatie geweest om de koopprijs te bepalen of is het een taxatie geweest voor de hypotheekverstrekker?
In de eerste situatie: deze kosten kun je niet in aftrek brengen.
In de tweede situatie: als je kunt aantonen dat er een (voorlopige) koopovereenkomst is, kun je de post in 2008 opvoeren. Mits deze nota ook al is betaald in 2008.
Deze laat ik over aan DJ.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 11:56 schreef foetre het volgende:
Hehe terug te krijgen 7870![]()
belastingdienst![]()
Je bedoelt je krijg alleen terug wat je zelf al (teveel) betaald hebt?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 12:02 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Deze laat ik over aan DJ.
Die kan hier veel beter inhoudelijk op reageren.
(Was iets met eigen geld ofzo,...)
had je beter een voorlopige teruggave kunnen nemen en stallen tegen extra rente (uiteraard niet in Ijsland)quote:Op dinsdag 6 januari 2009 12:05 schreef foetre het volgende:
[..]
Je bedoelt je krijg alleen terug wat je zelf al (teveel) betaald hebt?
Toch lekker meegenomen![]()
Leuk voor me spaarpotje
Ik had al een VT voor de rente van me huis die ik pm terug kreeg.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 12:08 schreef Nizno het volgende:
[..]
had je beter een voorlopige teruggave kunnen nemen en stallen tegen extra rente (uiteraard niet in Ijsland)
Je krijgt nu namelijk minder rente van de staat dan dat banken geven.
Kies maar welke van de twee het topic moet maken...quote:Op maandag 5 januari 2009 14:48 schreef ManAtWork het volgende:
Dat topic opent Wexy (of is het nu Nizno) pas na 1 april. Nog even wachten met zeuren, dus.
toen betaalde je dus al in het jaar te veel aan de BD, kreeg je eind van het jaar het terug.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:28 schreef LoggedIn het volgende:
2008 is helemaal geen leuk jaar om aangifte voor te doenIk heb stage gelopen, en over mn stagevergoeding moet ik nog 100en euro's belasting afdragen
Normaal was het juist leuk, ik kreeg altijd nog best wat geld terug van de belastingdienst
Ja.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:23 schreef Bilky het volgende:
Hoi,
Interessant topic! Zit zelf even met een paar vragen;
- Bij de post eigen woning, eigenwoningschuld. Is het hier de bedoeling dat je je restschuld bij de bank noteert?
Je hebt geen hypoyheekrenteaftrek ontvangen. Waarschijnlijk bedoel je je voorlopige teruggave. Die vind je bijna aan het eind van het programma. Zoeken bij 'Te verrekenen bedragen' naar 'Voorlopige aanslag of voorlopige teruggave'.quote:- Waar kan ik mijn reeds ontvangen hypotheekrente aftrek invullen?
Theoretisch kan dat.quote:- Is het zo dat als je beide fulltime werkt (partner en ik) je beide toch nog een aanmerkelijk hoger bedrag terugkrijgt dan wanneer ik alleen zou werken?
Dat lijkt me dan niet te kloppen. Tenzij je ten opzichte van vorig jaar een aantal aftrekposten meer hebt.quote:Volgens mijn berekening krijg wij nu dubbelop vergeleken met vorig jaar!![]()
ja, maar ik vind het best kut zoquote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:30 schreef Nizno het volgende:
[..]
toen betaalde je dus al in het jaar te veel aan de BD, kreeg je eind van het jaar het terug.
Nu heb je gewoon alles gekregen en moet je zelf betalen aan het eind van het jaar.
off topicquote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:33 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
ja, maar ik vind het best kut zoDoordat ik stage moest lopen, zal ik al krap bij kas, en dan krijg je nu nog ff een trap na
Had ik liever gewoon gelijk teveel betaald, en nu een leuke meevaller gehad
dan had je tijdens de stage nog krapper bij kas gezeten....quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:33 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
ja, maar ik vind het best kut zoDoordat ik stage moest lopen, zal ik al krap bij kas, en dan krijg je nu nog ff een trap na
Had ik liever gewoon gelijk teveel betaald, en nu een leuke meevaller gehad
Ja, daarvoor is dat vakje bedoelt.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:52 schreef Bilky het volgende:
Bedankt Man @ Work! Dat dubbelop verhaal klopt nu inderdaad niet meer nadat ik de teruggaaf heb ingevuld.
Nog een vraag, ik doe dit voor het eerst zelf namelijk; kan ik bij "aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning" mijn betaalde rente aan de lening van de woning opvoeren?
Klopt. Alleen de aanvullende verzekering is aftrekbaar. Staat tegenover dat de drempel wel sterk is verlaagd ten opzicht van voorgaande jaren.quote:En dan meteen nog maar een vraag; mn basisverzekering voor de ziektekosten zijn niet meer op te voeren (alleen aanvullende verzekering) en mijn zvw ook niet? Dan kom ik nooit boven de drempel!![]()
daar hebben meer mensen last vanquote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:52 schreef Bilky het volgende:
En dan meteen nog maar een vraag; mn basisverzekering voor de ziektekosten zijn niet meer op te voeren (alleen aanvullende verzekering) en mijn zvw ook niet? Dan kom ik nooit boven de drempel!![]()
Zie:quote:
quote:Op maandag 5 januari 2009 14:53 schreef ManAtWork het volgende:
[quote]Aftrekbare premies zorgverzekering
De premies voor het aanvullende pakket van uw zorgverzekering, die u hebt betaald aan uw zorgverzekeraar, zijn aftrekbaar. De aftrek is beperkt tot de premies over maximaal 12 maanden.
Let op!
Sinds 1 januari 2008 zijn het vaste bedrag voor het basispakket en de inkomensafhankelijke bijdrage die u hebt betaald voor een zorgverzekering niet meer aftrekbaar. Ook het bedrag van uw verplichte eigen risico van ¤ 150 is niet aftrekbaar.
Nee.quote:
Het was geen moeitequote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Welja, is het niet ManAtWork, dan komt Five_Horizons me wel even voor zijn.
Kom kom, jongens. Niet vechten.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Welja, is het niet ManAtWork, dan komt Five_Horizons me wel even voor zijn.
Voor de gemiddelde aangifte is het makkelijker dan het eruit ziet. De vraag is of het je het geld waard is en er op die manier zelf geen tijd aan hoeft te besteden. Je hebt dan als het ware een stukje rust 'gekocht'.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 22:30 schreef Man_Made_God het volgende:
Goed, wij hebben in oktober onze eerste eigen woning gekocht. Nu struikel ik meteen over allerlei termen in de aangifte. Ik ben namelijk nooit zo'n held in het bewaren van geduld voor dit soort zaken.
Nu is mijn vraag of het allemaal veel simpeler is dan het op het eerste gezicht lijkt, of dat ik er beter 50/100 euro tegenaan kan gooien bij iemand die er wél verstand van heeft en er op die manier het maximale uithaal?
mijn situatie:quote:U kunt de combinatiekorting krijgen onder de volgende voorwaarden:
In 2008 hoorde bij uw huishouden voor ten minste 6 maanden, minimaal 1 kind dat op 31 december 2007 jonger was dan 12 jaar.
Dit kind was in die periode ingeschreven op uw woonadres. Bij co-ouders mag het kind ook ingeschreven staan op het woonadres van de co-ouder.
Uw inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon, winst of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) waren hoger dan ¤ 4.542 of u kon zelfstandigenaftrek krijgen.
De combinatiekorting is ¤ 112 (of ¤ 54 als u 65 jaar of ouder was).
Meer informatie over de bijzondere regeling voor co-ouders kunt u krijgen bij de BelastingTelefoon.
Fiscale partner
Had u in 2008 een fiscale partner? Dan kunnen u en uw fiscale partner allebei de combinatiekorting krijgen als u allebei aan de voorwaarden voldoet.
Waarom twijfel je daarover?quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:37 schreef tinny het volgende:
vraagje over combinatiekorting.
Ik lees dit over combinatiekorting:
[..]
mijn situatie:
Getrouwd juli 2007
eerste kind geboren mei 2008
Ik verdien meer dan 4.542 en mijn partner heeft een inkomen van 0,-
Kom ik nu in aanmerking voor die combinatiekorting?
Ik denk door de laatste zin, maar hij komt idd gewoon in aanmerking!quote:
Even voor de duidelijkheid: je (fiscaal) jaarloon (volgens je JOG) van 2008 is hoger dan die van 2007?quote:Op woensdag 7 januari 2009 10:07 schreef _Flash_ het volgende:
Ik kom volgens mij niet in aanmerking voor ouderschapsverlofkorting, omdat ik in 2008 iets meer verdient heb dan in 2007. Toch heb ik iets meer dan 300 uur ouderschapsverlof genoten. (En m'n inkomensverlies voor ongeveer twee-derde gecompenseerd uit de levensloopregeling.)
Houd er ook rekening mee dat de korting maximaal het verschil is tussen het jaarloon van 2007 en het jaarloon van 2008.quote:Mocht iemand denken dat ik het fout zie dat ik geen recht heb op korting of een gigantisch goed idee hebben om het inkomen van 2008 te drukken zodat ik een duizendje ouderschapsverlofkorting kan pakken, dan hou ik mij aanbevolen(En dan verdient degene een mooi cadeau.)
nou meer ook door die zin "heeft een kind wat op 31 dec 2007/1 jan 2008 jonger is dan 12 jaar"quote:Op woensdag 7 januari 2009 10:00 schreef GodsSon het volgende:
[..]
Ik denk door de laatste zin, maar hij komt idd gewoon in aanmerking!
Het staat er inderdaad een beetje krom als je het letterlijk gaat lezen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:05 schreef tinny het volgende:
[..]
nou meer ook door die zin "heeft een kind wat op 31 dec 2007/1 jan 2008 jonger is dan 12 jaar"
Ik heb een kind (geboren mei 2008) maar dat was er 31 dec 2007/1 jan 2008 nog niet... vandaar begon ik te twijfelen...
(ik dacht dat ik er dus pas VOLGEND jaar voor in aanmerking zou komen)
Ik vraag me nu nog wel af of zowel ik (verdien meer dan 4500,-) ALS OOK MIJN PARTNER hiervoor in aanmerking komt... maar misschien dat vanzelf wel duidelijk wordt als ik daadwerkelijk het aangifte prog 2008 ga invullen....
Dat was idd ook mijn redenatie. Wat dit betreft had ik beter geen ouderschapsverlof kunnen nemen in 2008quote:
De regeling is bedoeld om een terugval van inkomsten (gedeeltelijk) te compenseren als mensen minder gaan werken om voor de kinderen te zorgen. Als je minder gaat werken maar meer gaat verdienen, heb je die compensatie niet nodig.quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:32 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Dat was idd ook mijn redenatie. Wat dit betreft had ik beter geen ouderschapsverlof kunnen nemen in 2008![]()
Ik vind het maar apart dat de BD/overheid dit op deze manier ingericht heeft. De bedoeling is toch ouderschap (+verlof) te stimuleren voor vooral jonge ouders? En dat is juist de groep die over het algemeen een redelijke loonontwikkeling doormaakt. En vervolgens geen recht heeft op die heffingskorting.
Maar dat hoort meer in de klaagbak thuis
kijk ook hier even..quote:Op woensdag 7 januari 2009 21:30 schreef ManAtWork het volgende:
Leest niemand de OP,.....?
En nee, de fiscus vult het niet helemaal in!
aaah maar GodSon zegt van niet?? -->quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het staat er inderdaad een beetje krom als je het letterlijk gaat lezen.
Maar je hebt (beide) recht op de combinatiekorting.
quote:Fiscale partner
Had u in 2008 een fiscale partner? Dan kunnen u en uw fiscale partner allebei de combinatiekorting krijgen als u allebei aan de voorwaarden voldoet.
Je krijgt beide aftrek als je allebei meer dan 4500¤ verdient, jij wel dus aftrek, vrouw/vriendin niet, dus geen dubbele aftrek!
Mijn fout. Ik moest de post even weer opzoeken. Daarin geef je aan dat je vrouw geen inkomen heeft en dus niet voldoet aan de voorwaarden zodat ze inderdaad geen recht heeft op de combinatiekorting.quote:Op donderdag 8 januari 2009 07:07 schreef tinny het volgende:
[..]
aaah maar GodSon zegt van niet?? -->
[..]
Ook ik maak (helaas) fouten.quote:Op donderdag 8 januari 2009 07:56 schreef GodsSon het volgende:
Ik zou naar MAW luisteren, heeft er meer verstand van, ik ging uit van mijn gevoel bij het lezen van de tekst...
Hehe, ik ging onterecht uit van je autoriteitquote:Op donderdag 8 januari 2009 09:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ook ik maak (helaas) fouten.
Toont gelukkig maar weer aan dat ik ook maar een mens ben.
Om vervuiling tussen 2007 en 2008 te voorkomen, heb ik deze in het topic van 2007 geplaatst.quote:Op donderdag 8 januari 2009 12:43 schreef trifko het volgende:
ik heb een vraagje over mijn teruggaaf Tbiljet voor 2007 nog, bij het berekenen van aftrekbedrag ziektekosten of andere buitengewone uitgaven, heb je zeg maar een vast bedrag premie zorgverzekering wat je bij de berekening moet gebruiken ongeacht wat je aan basispremie aan je zorgverzekeraar betaald heb.. voor 2007 was dat 1059 euro per jaar.. Nu is het zo dat van 2007, de eerste 2 maanden (januari en februari) door mijn vader zijn betaald, en het is goed mogelijk dat hij dat voor zich zelf als aftrekpost heeft doorgevoerd.. moet ik dan bij mijn berekening vasthouden aan die 1059 euro of moet ik gebruiken 10/12 x 1059 euro, omdat ik maar 10 maanden heb betaald en die overige 2 maanden mijn vader..
Ja, van de site van de BD:quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:15 schreef Adelante het volgende:
Even een vraagje: heb je recht op teruggave van de algemene heffingskorting wanneer je geen fiscale partner hebt gehad in 2008?
quote:Iedere werknemer (en uitkeringsgerechtigde) heeft recht op de algemene heffingskorting. De algemene heffingskorting is ¤ 2.074 als de werknemer of uitkeringsgerechtigde jonger is dan 65 jaar. De algemene heffingskorting is ¤ 970 als de werknemer of uitkeringsgerechtigde 65 jaar of ouder is.
Het gaat om een situatie waarin er geen inkomen is genoten (geen loon, geen uitkering).quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:20 schreef ManAtWork het volgende:
Als je inkomen hebt, heb je recht op de algemene heffingskorting. Bij loon of uitkering wordt hier automatisch rekening mee gehouden.
de site van de belastingdienst zegt:quote:Artikel 8.10. Algemene heffingskorting
1
De algemene heffingskorting geldt voor iedere belastingplichtige.
2
De algemene heffingskorting bedraagt ¤ 2043.
Dus ik zit even in dubioquote:Voorwaarden fiscale partner
U moet in 2008 meer dan 6 maanden dezelfde fiscale partner hebben gehad. Anders voldoet u niet aan deze voorwaarde voor uitbetaling van de heffingskorting. Het is hierbij niet van belang of ervoor gekozen is om heel 2008 elkaars fiscale partner te zijn. Als u door het overlijden van uw fiscale partner niet aan deze voorwaarde voldoet, toetsen wij alleen de voorwaarde dat de fiscale partner voldoende belasting is verschuldigd. Voldeed u om een andere reden niet aan de voorwaarde van 6 maanden? Dan betalen wij de heffingskorting niet uit.
Je hebt wel recht op de korting, hij wordt alleen niet uitbetaald als je geen inkomen en/of fiscale partner met inkomen hebt.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:26 schreef Adelante het volgende:
[..]
Het gaat om een situatie waarin er geen inkomen is genoten (geen loon, geen uitkering).
art. 8.10 Wet IB zegt:
[..]
de site van de belastingdienst zegt:
[..]
Dus ik zit even in dubio
Ja, maar diegene is wel belastingplichtige (als in zij ontvangt een aangiftebiljet) en dan zou dus het artikel 8.10 opgaan in mijn ogen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef ManAtWork het volgende:
Nee, want in geval er geen fiscaal partner is die voldoende belasting betaald, heb je geen recht op de heffingskorting.
Dit is correcter geformuleerd.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je hebt wel recht op de korting, hij wordt alleen niet uitbetaald als je geen inkomen en/of fiscale partner met inkomen hebt.
Klinkt logisch, maar dat recht kun je dus niet uitoefenen en waar staan deze beperkingen in de wet?quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je hebt wel recht op de korting, hij wordt alleen niet uitbetaald als je geen inkomen en/of fiscale partner met inkomen hebt.
Klopt, zie voor de regelingen artt. 8.8 en 8.9 Wet inkomstenbelasting 2001.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:30 schreef Adelante het volgende:
[..]
Klinkt logisch, maar dat recht kun je dus niet uitoefenen en waar staan deze beperkingen in de wet?
Wat ik daar lees, ziet met name op verhoging van gecombineerde heffingskortingen en niet zo zeer op mijn vraag.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
Klopt, zie voor de regelingen artt. 8.8 en 8.9 Wet inkomstenbelasting 2001.
Dan lees je het niet goed genoegquote:Op donderdag 8 januari 2009 13:44 schreef Adelante het volgende:
[..]
Wat ik daar lees, ziet met name op verhoging van gecombineerde heffingskortingen en niet zo zeer op mijn vraag.
Uitkeringen zijn over het algemeen vrijgesteld, dus dat argument gaat niet op.quote:Ik vind het enigszins vreemd dat iemand die geen gebruik heeft gemaakt van een uitkering nu door de Overheid gestraft wordt, omdat zij dat niet heeft gedaan en geen recht meer heeft op de algemene heffingskorting.
Nee, je hebt gelijk. Ik meende dat veel uitkeringen (WW, ziektewet etc.) waren vrijgesteld, maar deze vrijstelling geldt alleen voor de LB, niet voor de IB.quote:Op donderdag 8 januari 2009 14:13 schreef Meeldraad het volgende:
Uitkeringen vrijgesteld? Dat zouden ze misschien moeten doen, maar dat is het in ieder geval nog niet zo. Lijfrente-uitkering waarvan de premies in het verleden niet zijn afgetrokken misschien, box 3 verhalen, maar voor het overige...? Of welke uitkeringen bedoel jij dan DJ?
Tenzij je een fiscaal partner hebt, dan mag je nog gebruik maken van zijn/haar betaalde/ingehouden belasting. Gelukkig wordt deze ouderwetse, verwerpelijke vorm van alleenstaandendiscriminatie afgeschaftquote:@ Adelante
De uitbetaling van de heffingskorting is een korting op de heffing, een korting op de te betalen belasting dus. Het is geen toeslag of subsidie. Als je geen inkomen hebt, betaal je geen belasting/heffing, dus kun je er ook geen korting op krijgen. Enige uitzondering is de algemene heffingskorting die je toch kan ontvangen op voorrwaarde dat je fiscale partner wél voldoende belasting per saldo afdraagt/heeft gedragen om geld aan jou terug te geven. Dit wordt vanaf 2009 trouwens ook in 15 jaar afgebouwd tot nul.
Het gaat dus nogmaals om een korting/teruggave, niet om een toesalg of subsidie. Je kunt noooit meer terug krijgen dan je hebt betaald. Anders is het dus geen terug krijgen meer.
dat roep jij nou echt al zolang ik hier rondlooop maar ook in 2008 was het weer iets van 2075 euro en volgens mij is het voor 2009 nog steeds 2000 euro...quote:Op donderdag 8 januari 2009 14:24 schreef DonJames het volgende:
Tenzij je een fiscaal partner hebt, dan mag je nog gebruik maken van zijn/haar betaalde/ingehouden belasting. Gelukkig wordt deze ouderwetse, verwerpelijke vorm van alleenstaandendiscriminatie afgeschaft
quote:Let op!
De verhoging van de algemene heffingskorting voor de inflatie geldt vanaf 1 januari 2008 niet meer. Deze zogenoemde indexering gebeurt in 2008 nog wel, om bij te dragen aan het behoud van de koopkracht. Van 2009 tot en met 2011 wordt de verhoging van de algemene heffingskorting geleidelijk weer verminderd tot de hoogte van de korting in 2007..
Dus voortaan om de 5 jaar kindjes inplannen.quote:Deze overdraagbaarheid van de algemene heffingskorting wordt afgebouwd in 15 jaar tijd met 6,67% per jaar. De afbouw start in 2009. Dit betekent dat er in dit jaar ¤ 1.873 van de algemene heffingskorting overgedragen mag worden aan de partner. De beperking van de overdraagbaarheid geldt niet indien de belastingplichtige waarnaar de korting wordt overgedragen geboren is voor 1-1-1972 of indien er in het huishouden kinderen van 5 jaar of jonger aanwezig zijn. Voor deze groepen blijft de overdraagbaarheid voor 100% gehandhaafd.
Zie de post van Meeldraad. Verder moet je mijn uitvallen tegen de "aanrechtsubsidie" ook weer niet ál te serieus nemen, het is meer een running gagquote:Op donderdag 8 januari 2009 14:50 schreef tinny het volgende:
[..]
dat roep jij nou echt al zolang ik hier rondlooop maar ook in 2008 was het weer iets van 2075 euro en volgens mij is het voor 2009 nog steeds 2000 euro...
ps
verdwijnen?? denk het niet...
bron: BD
[..]
Lijkt me wel verstandig als je niet ineens veel wilt terugbetalen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:13 schreef _The_General_ het volgende:
Moet ik, vanwege een loonstijging in oktober, ook een herberekening van mijn zorgtoeslag doen?
Terugbetalen moet ie toch al want het jaar is voorbij. Dus heeft een aanpassing van de ZT over 2008 geen zin meer.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:42 schreef riX- het volgende:
[..]
Lijkt me wel verstandig als je niet ineens veel wilt terugbetalen.
voor 2009 is het echter wel handig om alvast aan te passen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Terugbetalen moet ie toch al want het jaar is voorbij. Dus heeft een aanpassing van de ZT over 2008 geen zin meer.
die 216 heb je al betaald.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:54 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:
Ik doe voor het eerst aangifte (althans, dat wil ik gaan doen), maar ik heb ook veel vragen. Ik snap er uiteraard geen reet van. Ik heb het nu ongeveer ingevuld, maar nu krijg ik bij het overzichtscherm het volgende:
"Terug te krijgen: 58" (was een vakantiebaantje voor een paar weken en ik ben 17, ja het is weinig)
En vervolgens daaronder in hetzelfde scherm onder het kopje "Premie volksverzekeringen" met als totaalbedrag 216.
Wat betekent dat, moet ik die 216 nog gaan betalen als ik aangifte doe? Want in dat geval doe ik uiteraard geen aangifte
Ik snap er echt de ballen van, en misschien ga ik dan maar vanavond even met mijn moeder ernaar kijken. Als het te lastig is laat ik het wel zitten, maar een paar tientjes is best mooi meegenomen..
Dan krijg je dus die 58 euro terug.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:54 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:
Ik doe voor het eerst aangifte (althans, dat wil ik gaan doen), maar ik heb ook veel vragen. Ik snap er uiteraard geen reet van. Ik heb het nu ongeveer ingevuld, maar nu krijg ik bij het overzichtscherm het volgende:
"Terug te krijgen: 58" (was een vakantiebaantje voor een paar weken en ik ben 17, ja het is weinig)
En vervolgens daaronder in hetzelfde scherm onder het kopje "Premie volksverzekeringen" met als totaalbedrag 216.
Wat betekent dat, moet ik die 216 nog gaan betalen als ik aangifte doe? Want in dat geval doe ik uiteraard geen aangifte
Ik snap er echt de ballen van, en misschien ga ik dan maar vanavond even met mijn moeder ernaar kijken. Als het te lastig is laat ik het wel zitten, maar een paar tientjes is best mooi meegenomen..
En ik maar denken dat ik in een IB 2008 topic zat te posten.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:56 schreef Nizno het volgende:
[..]
voor 2009 is het echter wel handig om alvast aan te passen.
De te betalen IB en PVV worden in het overzicht apart vermeld. Na toepassing van de heffingskortingen zal het bedrag op nul uitkomen en de ingehouden loonheffing terugbetaald worden.quote:[..]
die 216 heb je al betaald.
ja en dat doe je in 2009.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En ik maar denken dat ik in een IB 2008 topic zat te posten.![]()
[..]
als je het aangifte programma download dan heb je gewoon 1 programma voor alle situaties. Dus ook een TJsituatie.quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:24 schreef Graa het volgende:
klopt het dat als ik te veel belasting betaal (loonheffingskorting) het terug kan vorderen door middel van een TJ-biljet?
en nog een vraag!
als ik naar de site van de belastingdienst ga zie ik alleen TJ-biljet van het jaar 2007 en 2006 enz.
Maar er moet er toch ook 1 zijn van het jaar 2008?
Als je in OP kijkt zie je daar een link naar het aangifteprogramma, die downloaden en invullen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:30 schreef Graa het volgende:
maar ook van het jaar 2008?
en niet van het jaar 2007!
quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:41 schreef Graa het volgende:
heb het al gevonden;)
maar eehmm kan iemand mij precies uitleggen waar ik dus de TJ-biljet kan vinden?
Wel even opletten.quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:29 schreef Nizno het volgende:
[..]
als je het aangifte programma download dan heb je gewoon 1 programma voor alle situaties. Dus ook een TJsituatie.
en wat betreft terugvorderen. Als je de aangifte invuld en je komt er op uit dat je meer loonheffing hebt betaald dan nodig zou zijn dan kun je inderdaad het te veel betaalde terug krijgen.
quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:51 schreef Meeldraad het volgende:
En anders:
TJ 2008-formulier bestellen: http://www.belastingdienst.nl/download/order2273_nl.html
of via 0800-0543
of anders dus het aangifteprogramma downloaden: http://www.belastingdiens(...)angifte_2008-05.html
Er is voor alle duidelijkheid dit jaar (en al sinds een paar jaar niet meer) geen apart TJ-programma te downloaden.
Gewoon dat programma stap voor stap invullen. Hij vraagt vanzelf na invoeren van je gegevens, en een paar andere vragen, om je inkomen met bijbehorende arbeidskorting en loonheffing.quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:55 schreef Graa het volgende:
Oke zal het weer gaan uitleggen!
Ik heb dus de aangifte programma gedownload. Alleen weet ik niet waar ik precies moet zijn om een TJ-biljet (loonheffingskorting) te kunnen invullen.
quote:
Laat mij nou ook eens,...quote:Doe niet zo opstandig!!
De belastingdienst is traag, zijn ambtenaren.. werken niet hard... zijn lui... drinken alleen maar koffie.quote:Op donderdag 8 januari 2009 17:05 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat kon toch ook niet eerder! De belastingdienst had het programma niet eerder beschikbaar!
![]()
[..]
nee.quote:Laat mij nou ook eens,...![]()
Euhm... wat zei ik nou eerder... je kan alles in 1 programma invullen.. welke situatie dan ook..quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:55 schreef Graa het volgende:
Oke zal het weer gaan uitleggen!
Ik heb dus de aangifte programma gedownload. Alleen weet ik niet waar ik precies moet zijn om een TJ-biljet (loonheffingskorting) te kunnen invullen.
Pfff, ben ik blij dat ik meer terugkrijg dan jijquote:Op donderdag 8 januari 2009 21:58 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik krijg ¤ 57,- terug.Ik denk dat ik alvast ga bedenken wat ik met al dat geld ga doen.
108 hele euro's hier.quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:02 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:
[..]
Pfff, ben ik blij dat ik meer terugkrijg dan jij(58)
quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:49 schreef Meeldraad het volgende:
Dat klopt. Houd er wel rekening mee, dat je alleen rente krijgt over dat wat je al betaald hebt. Bovendien loopt de rente pas vanaf 1 juli 2009. Dus als je dit al wil doen, dan kun je beter in april (verwerkingstijd 2 maanden) om een voorlopige aanslag vragen. En nee, dit is niet strafbaar, verzoeken tot voorlopige aanslagen kennen niet dezelfde verplichtingen als aangiften.
je moet over je hele inkomsten van 2009 rente betalen.. alleen wordt die rente pas gerekend vanaf 1 juli.quote:Op donderdag 8 januari 2009 23:05 schreef HRT het volgende:
Ik snap mijn eigen vragen maar amper. Ik heb de ballen verstand van belastingen.
Het gaat er mij om dat ik na een jaar, bijvoorbeeld in jan 2010, aangifte doe over 2009 en dan ineens een heel hoog bedrag moet betalen, omdat ik ook nog heffingsrente erbij krijg.
Dus als ik geen voorlopige aanslag 2009 doe en dus pas in jan 2010 IB aangifte doe, moet ik over de inkomsten van 2009 pas na 1 juli heffingsrente te betalen? Dat komt dus neer op twee kwartalen heffingsrente betalen?
Ik snap er echt geen hol van.
Een hoog bedrag betalen vanwege je heffingsrente, dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk. En als jij zorgt dat je gegevens redelijk kloppen betaald de BD meestal aan jou ipv dat jij aan de BD nog moet betalen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 23:05 schreef HRT het volgende:
Ik snap mijn eigen vragen maar amper. Ik heb de ballen verstand van belastingen.
Het gaat er mij om dat ik na een jaar, bijvoorbeeld in jan 2010, aangifte doe over 2009 en dan ineens een heel hoog bedrag moet betalen, omdat ik ook nog heffingsrente erbij krijg.
Dus als ik geen voorlopige aanslag 2009 doe en dus pas in jan 2010 IB aangifte doe, moet ik over de inkomsten van 2009 pas na 1 juli heffingsrente te betalen? Dat komt dus neer op twee kwartalen heffingsrente betalen?
Ik snap er echt geen hol van.
En dat gaat als freelancer wat lastig.quote:Op donderdag 8 januari 2009 23:15 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Een hoog bedrag betalen vanwege je heffingsrente, dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk. En als jij zorgt dat je gegevens redelijk kloppen betaald de BD meestal aan jou ipv dat jij aan de BD nog moet betalen.
quote:Op donderdag 8 januari 2009 23:16 schreef Nizno het volgende:
[..]
En dat gaat als freelancer wat lastig.
Dan kun je hooguit vragen om voorlopige aangifte te doen in het jaar zelf.
Ja dat kan.quote:Op donderdag 8 januari 2009 23:21 schreef HRT het volgende:
Het word me meer duidelijk nu. Stel ik ben van plan 10.000 euro te gaan (bij)verdienen dit jaar. Dan moet ik in mei 2009 een voorlopige aanslag indienen. Dan krijg ik dus een aanslag van (ongeveer) 10.000 * 0.335 = 3350 - heffingskorting = 1350 euro + nog die bijdrage zvw.
Dan betaal ik geen heffingsrente en kan ik dat hele bedrag in de resterende maanden betalen zonder rente? Neem aan van wel.
Alleen op erg goede gronden zou een inspecteur kunnen weigeren om geen aanslag op te leggen. Maar jij kunt het goed specificeren dus is het geen probleem.quote:Kan een voorlopige aanslag ook geweigerd worden? (werk als freelancer).
Ik ken het programma nog niet uit m'n hoofd, wat wordt er precies gevraagd in het programma?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:02 schreef R_B het volgende:
Vraagje over het hebben van een huis icm. de belastinaangifte.
wie kan mij vertellen waar ik wat moet invullen..
Woz waarde is bekend
Daarna moet je de openstaande (hyoptheek)schuld invullen
Daarna wordt het mij onduidelijk, moet je daarna alleen het betaalde hyoptheekbedrag ingeven of nog andere zaken...
Hou er trouwens rekening mee dat de WOZ waardepeildatum nu één jaar voor het begin van het kalendjaar ligt in plaats van twee jaar. Bij de aangifte 2007 gebruikte je dus 1-1-2005, nu gebruik je 1-1-2007 als waardepeildatum.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:02 schreef R_B het volgende:
Woz waarde is bekend
Daarna wordt het mij onduidelijk, moet je daarna alleen het betaalde hyoptheekbedrag ingeven of nog andere zaken...
Als je geen andere zaken hebt, hoef je verder niets in te vullen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:02 schreef R_B het volgende:
Woz waarde is bekend
Is niet veel anders dan voorgaande jaren.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik ken het programma nog niet uit m'n hoofd, wat wordt er precies gevraagd in het programma?
Antwoord behulpzame user: Bezwaar maken en schatten wat het wél moet zijn. Omdat je moet betalen zou ik niet wachten tot de aangifte i.v.m. heffingsrente. Overigens is het normaal dat ze een voorlopige aanslag opleggen op basis van gegevens uit vorige jaren, dat gaat automatisch. Klopt er iets niet moet je bezwaar indienen (of voor die tijd zelf al om een voorlopige aanslag verzoeken met daarin de juiste cijfers).quote:Op donderdag 8 januari 2009 21:45 schreef komrad het volgende:
Ik heb een voorlopige aanslag 2008 ontvangen die de belastingdienst voor mij ingevuld heeft. Needless to say dat ik mag betalen.
Er klopt alleen niets van, inkomen is te kaag, box 3 heffing is te laag en er zijn natuurlijk geen aftrekposten opgevoerd. Wat kan ik nu het beste doen?
1. bezwaar maken tegen deze voorlopige aanslag of
2. als ik alle gegevens binnen heb zelf een aangife invullen of
3. bezwaar maken tegen deze aanslag en een nieuwe aangifte invullen
vreemde is dat er op het formulier alleen staat dat ik bezwaar kan maken terwijl er ook staat dat het een automatische aangifte is op basis van gegeven uit 2007. Het lijkt dan toch voor de hand liggend mensen te vragen aangifte te doen als er gewijzigde gegevens zijn
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:35 schreef komrad het volgende:
ik plak even iets uit een ander topic
[..]
Antwoord behulpzame user: Bezwaar maken en schatten wat het wél moet zijn. Omdat je moet betalen zou ik niet wachten tot de aangifte i.v.m. heffingsrente. Overigens is het normaal dat ze een voorlopige aanslag opleggen op basis van gegevens uit vorige jaren, dat gaat automatisch. Klopt er iets niet moet je bezwaar indienen (of voor die tijd zelf al om een voorlopige aanslag verzoeken met daarin de juiste cijfers).
Ze hebben dus niet alle gegevens.quote:Nu heb ik de volgende vraag/opmerking: Waarom doet de belastingdienst dit zo. Het is toch veel logischer mij een brief te sturen dat ik aangifte moet doen zodat ik zelf de goede gegevens aanlever.
[quote]
Dat gebeurd bij ondernemers ook, die moeteneen schattingsformulier invullen. Ben jij ondernemer trouwens?
[quote]
Of de BD kan gewoon de goede gegevens invullen, ze hebben immers (behalve mijn aftrekposten) alle gegevens voorradig.
Dat is het meest logische als ze niet alle recente gegevens hebben, toch?quote:Waarom sturen ze me nu een voorlopige aanslag op basis van oude cijfers.
Dat kan, maar (zoals ik al zei) dat is niet handig. Je moet (als ik het me goed herinner) méér betalen dan de voorlopige aanslag. Als je aangifte doet laat de volgende aanslag nog even op zich wachten, en dus ben je meer geld kwijt aan heffingsrente. Maar tegen welke aanslag wil je bezwaar maken dan? Tegen de erste voorlopige aanslag of de aanslag die wordt opgelegd n.a.v. de aangifte?quote:
Is het trouwens niet mogelijk om toch gewoon zelf aangite te doen en dat in het bezwaarschrift te melden?
Als je daarom in het bezwaarschrift verzoekt wordt dit opgeschort, voor het bedrag waartegen het bezwaar zich richt. Maar ik begreep dat je juist méér moest betalen dan de voorlopige aanslag, dus met wat voor reden wil je de betaling opschorten?quote:En nog een vraag: als ik bezwaar maak, wordt de betalingsverplichting dan opgeschort of moet ik toch gewoon betalen?
In mijn ogen is de voorlopige aanslag voor het grootste deel een middel om een 'pijn' te verzachten. Als jij elke maand 200 euro moet betalen, doen de meeste mensen dat liever dan in één keer 2400 euro. Buiten dat is het natuurlijk wel slim om een voorlopige aanslag op te laten leggen om heffingsrente te besparen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:35 schreef komrad het volgende:
ik plak even iets uit een ander topic
[..]
Antwoord behulpzame user: Bezwaar maken en schatten wat het wél moet zijn. Omdat je moet betalen zou ik niet wachten tot de aangifte i.v.m. heffingsrente. Overigens is het normaal dat ze een voorlopige aanslag opleggen op basis van gegevens uit vorige jaren, dat gaat automatisch. Klopt er iets niet moet je bezwaar indienen (of voor die tijd zelf al om een voorlopige aanslag verzoeken met daarin de juiste cijfers).
Nu heb ik de volgende vraag/opmerking: Waarom doet de belastingdienst dit zo. Het is toch veel logischer mij een brief te sturen dat ik aangifte moet doen zodat ik zelf de goede gegevens aanlever. Of de BD kan gewoon de goede gegevens invullen, ze hebben immers (behalve mijn aftrekposten) alle gegevens voorradig. Waarom sturen ze me nu een voorlopige aanslag op basis van oude cijfers.
Is het trouwens niet mogelijk om toch gewoon zelf aangite te doen en dat in het bezwaarschrift te melden?
Je moet in je bezwaar even uitstel van betaling verzoeken.quote:En nog een vraag: als ik bezwaar maak, wordt de betalingsverplichting dan opgeschort of moet ik toch gewoon betalen?
Thanx again:quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
![]()
[..]
Ze hebben dus niet alle gegevens.
[..]
Dat is het meest logische als ze niet alle recente gegevens hebben, toch?
[..]
Dat kan, maar (zoals ik al zei) dat is niet handig. Je moet (als ik het me goed herinner) méér betalen dan de voorlopige aanslag. Als je aangifte doet laat de volgende aanslag nog even op zich wachten, en dus ben je meer geld kwijt aan heffingsrente. Maar tegen welke aanslag wil je bezwaar maken dan? Tegen de erste voorlopige aanslag of de aanslag die wordt opgelegd n.a.v. de aangifte?
[..]
Als je daarom in het bezwaarschrift verzoekt wordt dit opgeschort, voor het bedrag waartegen het bezwaar zich richt. Maar ik begreep dat je juist méér moest betalen dan de voorlopige aanslag, dus met wat voor reden wil je de betaling opschorten?
Maar ik meen dat je zei dat de voorlopige aanslag te laag was, dus dat je ná betaling daarvan met de aangifte alsnog geld schuldig bent, correct?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:12 schreef komrad het volgende:
[..]
Thanx again:
Ik heb net het aangiteprogramma ingevuld om een beeld te krijgen van de schade.
Wat ik wil doen is het volgende:
1. De rekening gewoon betalen, wordt straks toch wel verrekend.
2. Bezwaar maken tegen de aangifte, op 3 gronden:
- de looncomponent klopt niet
- de box 3 compoment is te laag
- de aftrekposten ontbreken
Daar voeg ik een print van het aangifteprogramma bij wat volgens mij de werkelijke aangifte moet zijn. Ben trouwens niet blij, kost me toch weer meer geld dit jaar.
Zit ik dan helemaal goed?
Is inkomensafhankelijk, ja.quote:Nog even 1 vraag: Ik heb nogal wat ziektekosten (bril, aanvullende verzekering, tandarts dat soort dingen). Is het zo dat de drempel afhankelijk is van je inkomen? Mag namelijk door de hoogte van de drempel niet veel meer aftrekken terwijl ik toch aardig wat kosten had
Thanx voor de reacties tot nu toe
klopt inderdaad, ik moet fors meer betalenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Maar ik meen dat je zei dat de voorlopige aanslag te laag was, dus dat je ná betaling daarvan met de aangifte alsnog geld schuldig bent, correct?
[..]
Is inkomensafhankelijk, ja.
Wees blijquote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:25 schreef komrad het volgende:
[..]
klopt inderdaad, ik moet fors meer betalen
Okee, in dat geval:quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:25 schreef komrad het volgende:
[..]
klopt inderdaad, ik moet fors meer betalen
1. Die moet je ook betalen, want:quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:12 schreef komrad het volgende:
[..]
Thanx again:
Ik heb net het aangiteprogramma ingevuld om een beeld te krijgen van de schade.
Wat ik wil doen is het volgende:
1. De rekening gewoon betalen, wordt straks toch wel verrekend.
2. Bezwaar maken tegen de aangifte, op 3 gronden:
- de looncomponent klopt niet
- de box 3 compoment is te laag
- de aftrekposten ontbreken
Daar voeg ik een print van het aangifteprogramma bij wat volgens mij de werkelijke aangifte moet zijn. Ben trouwens niet blij, kost me toch weer meer geld dit jaar.
Zit ik dan helemaal goed?
...
ben geen ondernemer. Gaat trouwens ook niet om wereldschokkende bedragen, maar relatief is het wel een stuk meer geworden. Ik stuur dus gewoon een briefje/bezwaarschift met de melding dat ik van mening ben dat de aanslag te laag is en wat de aanslag naar mijn mening is. Rekening betaal ik natuurlijk gewoon, maar dat was op zich al helemaal geen issue, gewoon een vraag hoe ze dat normaal doen. Vorigje jaren kreeg ik namelijk altijd de vraag om aangifte te doen van onze eigen lokale uncle samquote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
Okee, in dat geval:
[..]
1. Die moet je ook betalen, want:
2. Je kan bezwaar maken, maar dit zal worden gezien als een verzoek om de aanslag te verhogen. Uitstel van betaling krijg je ook niet, omdat je niet betwist dat het bedrag te hoog is.
Wat je dus moet doen is gewoon een briefje sturen of de inspecteur de aanslag wil verhogen tot EUR xxxx (het bedrag wat je hebt uitgerekend met de aangifte). Een uitdraai van de aangifte is niet nodig, je geeft gewoon als reden op dat het resultaat hoger is dan geschat.
Ik vraag me alleen nog af of je ondernemer bent, en, zo ja, waarom je geen schatting hebt gedaan. Verder kan je voor het jaar 2009 nu al een voorlopige aanslag aanvragen, en dit zou ik ook doen i.v.m. het voorkomen van heffingsrente.
vind het ook niet zo erg, ik wist ook al lang dat ik dit jaar meer zou moeten betalen. Vind het gewoon vreemd dat de belastingdienst niet gewoon de goede gegevens invult, want zowel de looncomponent als het box 3 vermogen krijgen ze gewoon aangeleverd. Enige wat ze niet kunnen weten is de aftrekposten, andere zaken zijn gewoon bekend. Misschien pas over een paar weken maar toch. DIt is voor mij en voor de BD toch weer extra werk en dat zou toch makkelijker moeten kunnenquote:
Een oud collega van me bij de belastingdienst zei altijd tegen zijn 'klanten'. "Ik hoop dat u volgend jaar veel moet betalen". Dus die mensen keken hem altijd raar aan. Ja zegt hij "dat betekent dat u ook veel verdient".quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:39 schreef komrad het volgende:
[..]
vind het ook niet zo erg, ik wist ook al lang dat ik dit jaar meer zou moeten betalen. Vind het gewoon vreemd dat de belastingdienst niet gewoon de goede gegevens invult, want zowel de looncomponent als het box 3 vermogen krijgen ze gewoon aangeleverd. Enige wat ze niet kunnen weten is de aftrekposten, andere zaken zijn gewoon bekend. Misschien pas over een paar weken maar toch. DIt is voor mij en voor de BD toch weer extra werk en dat zou toch makkelijker moeten kunnen
Dat hangt samen met het gelaagde systeem bij de BD. Ze krijgen wel van alles binnen, maar dat is nog niet gelijk beschikbaar voor het aanslageproces. En terecht ook, want in de praktijk blijken er gedurende een jaar nogal wat fouten in te sluipen, hetzij door inhoudingsplichtigen, hetzij door de BD zelf. Het is dus beter om uit te gaan van jaargegevens. Mbt box 3 krijgt de BD itt loongegevens niet maandelijks info, maar jaarlijks. Dus dat kan gewoon niet anders. Het zou bij de huidige regelgeving ook niet nuttig zijn om het anders te doen, aangezien de BD werkt met slechts twee peildata per jaar.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:39 schreef komrad het volgende:
[..]
vind het ook niet zo erg, ik wist ook al lang dat ik dit jaar meer zou moeten betalen. Vind het gewoon vreemd dat de belastingdienst niet gewoon de goede gegevens invult, want zowel de looncomponent als het box 3 vermogen krijgen ze gewoon aangeleverd. Enige wat ze niet kunnen weten is de aftrekposten, andere zaken zijn gewoon bekend. Misschien pas over een paar weken maar toch. DIt is voor mij en voor de BD toch weer extra werk en dat zou toch makkelijker moeten kunnen
Zelfs de belastingdienst weet in de loop van december nog niet wat jouw box 3 componenten zijn. Ik heb een boel box 3 onderdelen die de belastingdienst van derden niet krijgt aangeleverd. Net als dat ze je jaarinkomen van 2008 in de loop van december nog niet kunnen vaststellen. Ze hebben immers de loonaangiften tot en met oktober nog maar binnen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:39 schreef komrad het volgende:
[..]
Voor 2009 kun je het al digitaal regelen, hoor.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:30 schreef Meeldraad het volgende:
[..]
En ach, alle woorden die je hier nu al hebt besteed aan vragen, hebben je 100 keer meer tijd gekost dan een brief schrijven en zeggen dat bedrag A 10.000 hoger moet zijn en bedrag B 20.000 hoger. Klaar is je bezwaarschrift. Het meeste moeite kost altijd nog het zoeken van de postzegel en het daadwerkelijk in een brievenbus doen. Hopelijk dat de Digi-D daar wat bij kan helpen in de toekomst.
Laat ik vooropstellen dat ik het allemaal niet zo erg vindt, het ligt allemaal al klaar voor verzending. Maar je kunt er niet omheen dat het niet bepaald klantvriendelijk is. Wat beter zou zijn (ik ga er maar vanuit dat dit gewoon een actie is om zo veel mogelijk geld snel binnen te krijgen):quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:32 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zelfs de belastingdienst weet in de loop van december nog niet wat jouw box 3 componenten zijn. Ik heb een boel box 3 onderdelen die de belastingdienst van derden niet krijgt aangeleverd. Net als dat ze je jaarinkomen van 2008 in de loop van december nog niet kunnen vaststellen. Ze hebben immers de loonaangiften tot en met oktober nog maar binnen.
Dus zo onlogisch als jij het schetst is het niet.
het voordeel is wel dat ik er nu al vanaf ben, zelfs voordat ik maar een jaaropgave gezien hebquote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:40 schreef Meeldraad het volgende:
Oh ja, het voorlopige aanslag programma natuurlijk. Nou ja, dan moet ie helemaal niet meer zeuren hahaha... (geintje komrad).
Gelukkig maarquote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:43 schreef komrad het volgende:
[..]
Laat ik vooropstellen dat ik het allemaal niet zo erg vindt, het ligt allemaal al klaar voor verzending. Maar je kunt er niet omheen dat het niet bepaald klantvriendelijk is. Wat beter zou zijn (ik ga er maar vanuit dat dit gewoon een actie is om zo veel mogelijk geld snel binnen te krijgen):
Feitelijk is dat, hoe knullig geformuleerd misschien ook, de bedoeling van een voorlopige aanslag gedurende het jaar. De verplichting tot aangifte doen is wat gecompliceerder, want aan de daadwerkelijke uitnodiging tot aangifte zoals het heet, zitten wettelijke termijnen verbonden. Die kun je natuurlijk wel loskoppelen.quote:- stuur een brief waarin je uitlegt dat gezien de aanslag van 2007 de verwachting is dat je voor het jaar 2008 de belastingdienst geld schuldig bent en dat ze op basis van artxx.x van de wet Y hierbij een factuur voor dat bedrag sturen en dat het verrekend wordt met de aanslag. Meldt de belastingplichtige meteen dat ze voor het jaar 2008 verplicht zijn aangifte te doen.
Nou ja, in jouw geval is er dan toevallig een wijziging opgetreden, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Sommigen hebben standaard vaste bedragen waardoor ze aan het eind van het jaar moeten bijbetalen. De variaties in jouw inkomen kan de belastingdienst niet voorspellen. Dus maken ze een schatting op eerdere gegevens, waarbij het aan jou vrijstaat om die te corrigeren, je mag er zelfs je aftrekposten al in meenemen als je daar een schatting van kan maken. Uiteindelijk ter controle van de beide schattingen, doe je aangifte, daarop volgt een aanslag, waaruit kan blijken dat het precies goed is, of dat er nog wat met geld geschoven moet worden. Ja, ik weet niet, ik vind het heel logisch. En heel veel mensen denk ik ook, want er zijn veel mensen die weten dat ze moeten gaan bijbetalen en expliciet verzoeken om een voorlopige aanslag. Komt nog eens bij het verhaal van de heffingsrente en de betalingskorting. Sommigen worden zelfs boos als ze hun voorlopige aanslag niet hebben gehad. Het is allemaal zo ongunstig niet. Denk ik...quote:Ik betaal netjes de rekening, daarna krijg ik nog een aanslag voor een hoger bedrag. Daar maak ik dan bezwaar tegen omdat ze aftrekposten vergeten zijn en bovendien meld ik (hoewel kansloos) nog eens fijntjes dat de belastingdienst toch overtuigd was dat ik een ander bedrag moest betalen, zie voorlopige aanslag. Zijn behandelen bezwaar en geven mij gelijk (hoop ik). Anders wordt het helemaal feest.
Haha, ja nou there we go!quote:het voordeel is wel dat ik er nu al vanaf ben, zelfs voordat ik maar een jaaropgave gezien heb
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:49 schreef riX- het volgende:
Als de belastingdienst een voorlopige aanslag oplegt op basis van de gegevens van voorgaand jaar en in dat voorgaande jaar heeft een dividenduitkering plaatsgevonden. Mogen ze dan bij de voorlopige aanslag van het huidige jaar weer uitgaan van een dividenduitkering?
Indien je een box 2 dividenduitkering hebt gehad kunnen ze hier rekening mee houden bij het opleggen van een voorlopige aanslag. Maar, zoals hierboven al uitgebreid over is getwist, het betreft een voorlopige aanslag die de belastingdienst heeft opgelegd op basis van gegevens die ze hebben of welke ze op basis van voorgaande jaren schatten.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:49 schreef riX- het volgende:
Als de belastingdienst een voorlopige aanslag oplegt op basis van de gegevens van voorgaand jaar en in dat voorgaande jaar heeft een dividenduitkering plaatsgevonden. Mogen ze dan bij de voorlopige aanslag van het huidige jaar weer uitgaan van een dividenduitkering?
Dividenduitkeringen vallen niet altijd in box 3!quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:07 schreef Meeldraad het volgende:
[..]
Dividenduitkering valt onder box 3 en is an sich niet belast. Dividendbelasting is echter wel een voorheffing die je kunt meenemen in de voorlopige aanslag, net zo zeer als loonbelasting. Lijkt me dus logisch om dat wel te doen. Als er echter in dit jaar geen dividenduitkering en -belasting plaatsvindt, moet je wel even opletten dat de aanslag daardoor niet te laag is.
Ik zal mijn vraag iets beter formuleren. Stel ik heb in 2007 mijn BV ¤ 100.000 aan mij laten uitkeren. De BV houdt 15% voorheffing in, ikzelf 10% via de IB (ik laat de 22% uitzondering even buiten beschouwing). Oftewel ik betaal ¤ 10.000 aanmerkelijk belang in de IB.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Indien je een box 2 dividenduitkering hebt gehad kunnen ze hier rekening mee houden bij het opleggen van een voorlopige aanslag. Maar, zoals hierboven al uitgebreid over is getwist, het betreft een voorlopige aanslag die de belastingdienst heeft opgelegd op basis van gegevens die ze hebben of welke ze op basis van voorgaande jaren schatten.
Deze voorlopige aanslag is niets meer dan een voorheffing en als deze naar jouw mening of op basis van jouw gegevens niet correct is, kun je altijd verzoeken om een correctie. Het gaat er dus niet om of ze op basis van de voorgaande jaren ook voor dit jaar rekening mogen houden met posten. Het gaat erom dat ze op basis van voorgaande jaren een zo goed mogelijke schatting proberen te doen.
Waarom haal je er het artikel van de kostenvergoeding bij? Dat is toch niet van toepassing? Of wil je ook verzoeken om een kostenvergoeding?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:49 schreef riX- het volgende:
[..]
Ik zal mijn vraag iets beter formuleren. Stel ik heb in 2007 mijn BV ¤ 100.000 aan mij laten uitkeren. De BV houdt 15% voorheffing in, ikzelf 10% via de IB (ik laat de 22% uitzondering even buiten beschouwing). Oftewel ik betaal ¤ 10.000 aanmerkelijk belang in de IB.
Nou krijg ik een voorlopige aanslag 2008 waarbij de belastingdienst opnieuw uit gaat van een dividenduitkering van ¤ 100.000, terwijl ik in 2008 geen dividend heb uitgekeerd!
Als ik bezwaar maak op grond van art. 7:28 lid 2 Awb (kostenvergoeding) wordt mijn bezwaar gegrond verklaard. Dit kan alleen als de voorlopige aanslag 'wordt herroepen wegens aan het bestuursorgaan te wijten onrechtmatigheid'. Oftewel de belastingdienst erkent zelf dat de voorlopige aanslag onrechtmatig is, maar dit kan ik nergens terug vinden in de wet?
7:15 lid 2 Awb dan, 7:28 ziet op proceskostenvergoeding in beroepfase.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:49 schreef riX- het volgende:
[..]
Ik zal mijn vraag iets beter formuleren. Stel ik heb in 2007 mijn BV ¤ 100.000 aan mij laten uitkeren. De BV houdt 15% voorheffing in, ikzelf 10% via de IB (ik laat de 22% uitzondering even buiten beschouwing). Oftewel ik betaal ¤ 10.000 aanmerkelijk belang in de IB.
Nou krijg ik een voorlopige aanslag 2008 waarbij de belastingdienst opnieuw uit gaat van een dividenduitkering van ¤ 100.000, terwijl ik in 2008 geen dividend heb uitgekeerd!
Als ik bezwaar maak op grond van art. 7:28 lid 2 Awb (kostenvergoeding) wordt mijn bezwaar gegrond verklaard.
Nee, maar hoe had je je dat dan voorgesteld? "Art. x:xx, Wet XX: de geautomatiseerde processen van de Belastingdienst zijn onrechtmatig" ofzo?quote:Dit kan alleen als de voorlopige aanslag 'wordt herroepen wegens aan het bestuursorgaan te wijten onrechtmatigheid'. Oftewel de belastingdienst erkent zelf dat de voorlopige aanslag onrechtmatig is, maar dit kan ik nergens terug vinden in de wet?
Je hebt gelijk. Ik bedoelde inderdaad 7:15 lid 2 Awb.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:29 schreef DonJames het volgende:
[..]
7:15 lid 2 Awb dan, 7:28 ziet op proceskostenvergoeding in beroepfase.
[..]
Nee, maar hoe had je je dat dan voorgesteld? "Art. x:xx, Wet XX: de geautomatiseerde processen van de Belastingdienst zijn onrechtmatig" ofzo?
Het is al veel langer bekend dat de risico's van een geautomatiseerd systeem bij de Belastingdienst liggen, het is immers hun keuze om dit te gebruiken.
quote:De Rechtbank oordeelt dat de Belastingdienst er voor gekozen heeft de voorlopige aanslagregeling geheel geautomatiseerd te laten verlopen en daarmee het risico heeft gecreëerd dat de voorlopige aanslag op een veel te hoog bedrag wordt vastgesteld. De rechtbank oordeelt daarom dat er sprake is van aan de Belastingdienst te wijten onrechtmatigheid in de zin van artikel 7:15, eerste lid, van de Awb.
Nu welquote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:52 schreef Meeldraad het volgende:
Heb je die link gelezen die ik je net gaf?
[..]
Ja, dat bedoelde ik. Fiscaal partner. Maar ik mag aannemen dat de resultaten van zijn onderneming invloed zullen hebben op de belastingaangifte en dus ook op die van mij. Vind hem heel aardig maar om het een beetje egocentrisch te stellen: ik wil er niet bij inschieten. Plus het feit dat we dan niet meer heel erg mooi het bedrag wat we terug krijgen door 2-en kunnen delen. Of zie ik het helemaal verkeerd?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:53 schreef riX- het volgende:
Wat bedoel je met samen aangifte doen? Dat jullie fiscaal partner zijn? Dat kun je nu hij een eenmanszaak heeft gewoon zo houden.
Je blijft wel fiscaal partner maar kunt niet in het normale aangifteprogramma aangifte blijven doen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:53 schreef riX- het volgende:
Wat bedoel je met samen aangifte doen? Dat jullie fiscaal partner zijn? Dat kun je nu hij een eenmanszaak heeft gewoon zo houden.
Weet je zeker dat je vriend voor de inkomstenbelasting ook is aangemerkt als ondernemer?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:00 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Ja, dat bedoelde ik. Fiscaal partner. Maar ik mag aannemen dat de resultaten van zijn onderneming invloed zullen hebben op de belastingaangifte en dus ook op die van mij. Vind hem heel aardig maar om het een beetje egocentrisch te stellen: ik wil er niet bij inschieten. Plus het feit dat we dan niet meer heel erg mooi het bedrag wat we terug krijgen door 2-en kunnen delen. Of zie ik het helemaal verkeerd?
Wanneer ben je dat? Ik ga binnenkort iemand helpen met aangifte IB die afgelopen jaar als ondernemer gestart is, naast zijn inkomen uit dienstbetrekking. Zal zo eens naar het aangifteprogramma kijken om te zien of ik dat voor zijn (vermoedelijke) situatie een beetje door heb.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:22 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je vriend voor de inkomstenbelasting ook is aangemerkt als ondernemer?
Nee, hij doet maar één keer aangifte, voor ál zijn inkomsten (als hij alleen ondernemer is heeft hij geen loon). Als jullie fiscaal partner zijn is het handig om jouw aangifte tegelijkertijd met die van je fiscaal partner te (laten) doen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:33 schreef Superher0 het volgende:
Om eerlijk te zijn is het voor mij allemaal heel erg onduidelijk. Probeer nu een beetje inzicht te krijgen.
Begrijp ik het correct;
hij moet in feite 2 keer aangifte doen. 1 keer over zijn inkomsten uit loon welke hij zichzelf uitbetaald vanuit de eenmanszaak en 1 keer als ondernemer?
Of moet ik samen met hem aangifte als ondernemer doen als we voor fiscaal partnerschap gaan?
Sorry voor deze vragen maar wat betreft belastingen ben ik een leek.
Heeft hij geen VAR aangevraagd? Er zijn namelijk geen keiharde grenzen daarvoor.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:51 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Wanneer ben je dat? Ik ga binnenkort iemand helpen met aangifte IB die afgelopen jaar als ondernemer gestart is, naast zijn inkomen uit dienstbetrekking. Zal zo eens naar het aangifteprogramma kijken om te zien of ik dat voor zijn (vermoedelijke) situatie een beetje door heb.
Die heeft hij niet nodig, althans ik zou zo snel niet weten waarom. Het gaat om een studio (muziek). Mij lijkt het vanzelfsprekend dat hij gewoon ondernemer is voor de IB.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:02 schreef DonJames het volgende:
Heeft hij geen VAR aangevraagd? Er zijn namelijk geen keiharde grenzen daarvoor.
Omdat daarin staat of zijn inkomsten aangegeven moeten worden als "Winst uit onderneming" of "Inkomsten overige arbeid".quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Die heeft hij niet nodig, althans ik zou zo snel niet weten waarom.
Zozo, dat is nogal een stelling!quote:Het gaat om een studio (muziek). Mij lijkt het vanzelfsprekend dat hij gewoon ondernemer is voor de IB.
Ok, dat is duidelijk. Maar als ik dus aangifte doe, hoe geef ik dan aan dat we voor fiscaal partnerschap gaan. Als ik namelijk die optie kies, moet ik ook zijn gegevens invullen, toch?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:02 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, hij doet maar één keer aangifte, voor ál zijn inkomsten (als hij alleen ondernemer is heeft hij geen loon). Als jullie fiscaal partner zijn is het handig om jouw aangifte tegelijkertijd met die van je fiscaal partner te (laten) doen.
[..]
Geen idee, gewoon een aanname die ik zo snel niet weet te onderbouwen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Omdat daarin staat of zijn inkomsten aangegeven moeten worden als "Winst uit onderneming" of "Inkomsten overige arbeid".
[..]
Zozo, dat is nogal een stelling!mede gezien je vorige vraag Waarom vindt je dat?
Als hij door de fiscus uitgenodigd wordt om een winstaangifte in te dienen weet je het wel zeker.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:51 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Wanneer ben je dat? Ik ga binnenkort iemand helpen met aangifte IB die afgelopen jaar als ondernemer gestart is, naast zijn inkomen uit dienstbetrekking. Zal zo eens naar het aangifteprogramma kijken om te zien of ik dat voor zijn (vermoedelijke) situatie een beetje door heb.
Dat wordt in het aangifteprogramma gevraagd. En nee, je moet niet in hetzelfde programma zijn gegevens (m.u.v. N.A.W.) invullen. Bij de meeste fiscale partners is het wel handig maar als je een winstaangifte moet indienen, kan het nog niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:09 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Ok, dat is duidelijk. Maar als ik dus aangifte doe, hoe geef ik dan aan dat we voor fiscaal partnerschap gaan. Als ik namelijk die optie kies, moet ik ook zijn gegevens invullen, toch?
Misschien wel verstandig. Ik heb het vaker meegemaakt dat mensen dubbele aangiften hebben ingediend als ze in een dergelijke situatie terecht kwamen.quote:Denk dat ik het gewoon overlaat aan de accountant maar vind het wel prettig om te weten wat er gebeurt.
Altijd eerst weer wetteksten erbij zoeken.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Geen idee, gewoon een aanname die ik zo snel niet weet te onderbouwen.Ik zal mijn boek er eens bij pakken. De wetteksten heb ik hier inmiddels ook al liggen.
En er dan wel uitspraken over doen,... hmmm,...quote:De VAR ken ik alleen in de context van freelancers die in opdracht van anderen werken, waarbij de VAR aangeeft dat er geen dienstbetrekking is. Iets dat niet altijd even duidelijk is, bijvoorbeeld als je voornamelijk voor dezelfde opdrachtgever werkt. Verder heb ik me er nooit heel erg in verdiept.
Mocht hij niks horen, is het dan niet zeer aan te raden om hem als ondernemer aan te melden, in verband met zelfstandigenaftrek e.d.? En kan dat nog met terugwerkende kracht?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als hij door de fiscus uitgenodigd wordt om een winstaangifte in te dienen weet je het wel zeker.
Omdat het niet iemand is die ik dagelijks spreek, we het er verder nog niet over hebben gehad, omdat de wetteksten hier om andere redenen liggen en omdat ik het soms leuk vind dergelijke dingen op te zoeken. Goede redenen lijkt me.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:17 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Altijd eerst weer wetteksten erbij zoeken.![]()
Waarom niet gewoon eerst eens vragen of er een uitnodiging is geweest tot het doen van een winstaangifte of vragen of er een voorlopige aanslag is opgelegd. Is er een schattingsformulier uitgereikt in augustus?
Allemaal kleine dingen die al heel verhelderend kunnen werken.
Waarbij duidelijk staat dat ik er ook niet zeker van ben.quote:En er dan wel uitspraken over doen,... hmmm,...
Je kan (volgens mij) ook kiezen voor fiscaal partnerschap, en (behalve de persoonsgegevens) de gegevens van je fiscaal partner niet invullen (en vice versa). Dit is alleen nogal omslachtig omdat je dan de te verdelen posten goed op elkaar af moet stemmen zodat ze samen weer 100% zijn.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:09 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Ok, dat is duidelijk. Maar als ik dus aangifte doe, hoe geef ik dan aan dat we voor fiscaal partnerschap gaan. Als ik namelijk die optie kies, moet ik ook zijn gegevens invullen, toch?
Denk dat ik het gewoon overlaat aan de accountant maar vind het wel prettig om te weten wat er gebeurt.
Het ondernemersbegrip staat niet echt duidelijk uitgelegd in de wet, pas daarmee op. Verder vraag ik me af (en ik hoop niet dat je dit verkeerd opvat) of dit niet iets boven je pet is. Voor de beoordeling of iets Winst of ROW is is wel wat kennis nodig, en een O-biljet invullen is ook een graad moeilijker dan een gewoon P-biljet. Lovenswaardig dat je die vriend wil helpen, maar pas op dat dat niet van de wal in de sloot helpen wordt.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Geen idee, gewoon een aanname die ik zo snel niet weet te onderbouwen.Ik zal mijn boek er eens bij pakken. De wetteksten heb ik hier inmiddels ook al liggen.
...
De fiscus kan een verkeerd biljet uitreiken. Of de situatie is veranderd waardoor hij achteraf wel of geen ondernemer is.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als hij door de fiscus uitgenodigd wordt om een winstaangifte in te dienen weet je het wel zeker.
Dat heb ik hem ook al gezegd hoor, dat ik hem graag wil helpen, maar dat hij beter iemand anders kan vragen als ik er niet zeker van ben dat het goed is.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:23 schreef DonJames het volgende:
Het ondernemersbegrip staat niet echt duidelijk uitgelegd in de wet, pas daarmee op. Verder vraag ik me af (en ik hoop niet dat je dit verkeerd opvat) of dit niet iets boven je pet is. Voor de beoordeling of iets Winst of ROW is is wel wat kennis nodig, en een O-biljet invullen is ook een graad moeilijker dan een gewoon P-biljet. Lovenswaardig dat je die vriend wil helpen, maar pas op dat dat niet van de wal in de sloot helpen wordt.
Helemaal mee eens. (Heb het zelf ook vaak genoeg meegemaakt.) Maar om nou moet wetteksten te gaan gooien terwijl een beetje logisch nadenken ook erg verhelderend kan zijn,...quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
De fiscus kan een verkeerd biljet uitreiken. Of de situatie is veranderd waardoor hij achteraf wel of geen ondernemer is.
Dan hoop ik dat je antwoorden niet allemaal verwijzen naar wetteksten want het is wel de bedoeling dat de antwoorden een praktische oplossing bieden.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:26 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Dat heb ik hem ook al gezegd hoor, dat ik hem graag wil helpen, maar dat hij beter iemand anders kan vragen als ik er niet zeker van ben dat het goed is.
En ik besef ook wel dat ik in 8 weken lang niet alles geleerd heb over de IB. Een van de redenen dat ik hier mee lees, naast het beantwoorden van vragen waarvan ik wel weet dat ik het antwoord juist heb.
En het winst-aangifteprogramma van de belastingdienst blinkt ook niet echt uit in duidelijkheidquote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. (Heb het zelf ook vaak genoeg meegemaakt.) Maar om nou moet wetteksten te gaan gooien terwijl een beetje logisch nadenken ook erg verhelderend kan zijn,...
Zoals jezelf al terecht aangeeft, er zit echt wel een verschil tussen een aangifte met inkomen en eigen woning en een winstaangifte.
Ik was niet van plan hier te pas en te onpas wetteksten te posten, als je dat bedoelt. Maar wat (voor mij) simpele vragen voorzien van een duidelijk antwoord en hier en daar wat opsteken van antwoorden van anderen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:32 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat je antwoorden niet allemaal verwijzen naar wetteksten want het is wel de bedoeling dat de antwoorden een praktische oplossing bieden.
(no offence)
Valt toch wel mee? En beetje puzzelen is ook niks mis mee.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:43 schreef DonJames het volgende:
[..]
En het winst-aangifteprogramma van de belastingdienst blinkt ook niet echt uit in duidelijkheid![]()
Dat hij zich er in verdiept, heb ik ook geen moeite mee. Maar jij weet ook net zo goed als ik dat je er met alleen maar theorie niet komt.quote:Evengoed, ook jij bent ooit als belasting-n00b begonnen, niet?Hij verdiept zich erin en dat kan ik alleen maar toejuichen.
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 16:45 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ik was niet van plan hier te pas en te onpas wetteksten te posten, als je dat bedoelt. Maar wat (voor mij) simpele vragen voorzien van een duidelijk antwoord en hier en daar wat opsteken van antwoorden van anderen.
Ik zal er snel genoeg achter komen hoe ver ik kom, en zorg er ook wel voor dat andere niet de dupe worden van mijn fouten. Gelukkig ken ik in mijn vriendengroep ook mensen die er aanzienlijk meer verstand van hebben die ik waar nodig ook nog om advies kan vragen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 18:05 schreef ManAtWork het volgende:
Dat hij zich er in verdiept, heb ik ook geen moeite mee. Maar jij weet ook net zo goed als ik dat je er met alleen maar theorie niet komt.
Mocht je posts van me tegenkomen met (in jouw ogen) nutteloze verwijzingen, zal dat vooral zijn omdat ik me afvraag of mijn redenatie juist is. Het juiste antwoord geven is 1 ding, op de goede manier tot het goede antwoord komen (waarom is iets zoals het met Google allicht te vinden is), is ook wel fijn.quote:
en voor alle anderen. Je kunt gewoon je laatste loonstrook erbij pakken.quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:28 schreef karr-1 het volgende:
Ik heb nog geen jaaropgaven gehad maar ik lees al vast mee voor wat tips enzo.
Leuker kunnen ze het niet maken...quote:Op zondag 11 januari 2009 14:25 schreef ManAtWork het volgende:
Lekker,... stuurt de belastingdienst mij een mail met de uitnodiging om aangifte te doen,... Log ik in om het aangifteprogramma voor ondernemers te downloaden,... Staat het programma nog niet eens online en is de link voor de aangifte niet eens te gebruiken,...
Belastingdienst:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.BTW deze bedragen zijn over de IB van 2007.
Lijkt me dat DJ wel zo lief is om ook een nieuwe te maken voor een goede verwijzing in de OP
[ Bericht 42% gewijzigd door Nizno op 12-01-2009 19:31:43 ]Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
Je moet wel weer je gekregen studiefinanciering er vanaf trekken, alles wat dan nog boven de 500 euro uit komt mag je aftrekken.quote:Op maandag 12 januari 2009 18:27 schreef Apfel. het volgende:
Ik heb een TJ biljet (het programma gedownload van de site). Nu zie ik als aftrekpost "studiekosten" staan. Aangezien ik vanaf dit schooljaar alles zelf betaal wil ik weten wat dit inhoud. Welke kosten mag ik onder studiekosten rekenen ? Is dit mijn schoolgeld (hbo 1536,- volgens mij) of boeken of laptop oid?
Ik zal hem wel even updaten voor 2008, volgt later vandaagquote:Op maandag 12 januari 2009 19:16 schreef Nizno het volgende:
Extra
...Lijkt me dat DJ wel zo lief is om ook een nieuwe te maken voor een goede verwijzing in de OP
Je moet rekening houden met normbedragen als je nog recht hebt op studiefinanciering, ik zal het zo even proberen uit te leggen in gewone-mensen-taal al is de info van de Belastingdienst uit jouw link al een heel stuk beter als dat het is geweestquote:Op maandag 12 januari 2009 19:23 schreef Belasting00 het volgende:
[..]
Je moet wel weer je gekregen studiefinanciering er vanaf trekken, alles wat dan nog boven de 500 euro uit komt mag je aftrekken.
Studiekosten belastingdienst 2009
Via de bovenstaande link zie je de kosten en alle regels.
Alleen kosten die je hebt gemaakt t.b.v. de (hypothecaire) lening komen voor aftrek in aanmerking. Is daar iets mee gedaan?quote:Op maandag 12 januari 2009 19:54 schreef Suzziieee het volgende:
Sinds 2008 ben ik 100% eigenaar van mijn huis,eerst was het 50/50 met mijn ex.Mag ik deze notariskosten nu weer aftrekken?
Voor zover de kosten zien op de financiering van het huis wel.quote:Op maandag 12 januari 2009 19:54 schreef Suzziieee het volgende:
Sinds 2008 ben ik 100% eigenaar van mijn huis,eerst was het 50/50 met mijn ex.Mag ik deze notariskosten nu weer aftrekken?
Nee,daar is verder nog niets meegedaan,aan de hypotheek is nog niets veranderd...dit gaat alleen om de akte van verdeling.Ik begrijp dus dat ik pech heb gehad?quote:Op maandag 12 januari 2009 19:55 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Alleen kosten die je hebt gemaakt t.b.v. de (hypothecaire) lening komen voor aftrek in aanmerking. Is daar iets mee gedaan?
Die kosten zijn inderdaad niet aftrekbaar.quote:Op maandag 12 januari 2009 21:22 schreef Suzziieee het volgende:
[..]
Nee,daar is verder nog niets meegedaan,aan de hypotheek is nog niets veranderd...dit gaat alleen om de akte van verdeling.Ik begrijp dus dat ik pech heb gehad?
Ook jij bedankt voor het aanpassen van de OP voor het volgende deel!!quote:Op dinsdag 13 januari 2009 11:17 schreef ManAtWork het volgende:
DJ, onze dank.
De OP is bijgewerkt zodat de link naar bovenstaande de volgende keer ook wordt meegenomen.
aangifteprogramma werkt bij mij als een jinx..quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:20 schreef ManAtWork het volgende:
Op het moment dat ze de herdruk binnen hebben.
(Ook wij kunnen niet in het archief van de belastingdienst kijken.)
Waarom niet gewoon het aangifteprogramma downloaden en invullen?
dan vul je de papieren aangifte of de electronische niet goed in denk ikquote:Op woensdag 14 januari 2009 13:23 schreef trifko het volgende:
[..]
aangifteprogramma werkt bij mij als een jinx..![]()
met de papieren version lijkt het alsof ik meer geld terug kan krijgen..
Je trekt de kosten af van de inkomsten. Het saldo is belast.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:51 schreef Klonterpot het volgende:
Ik heb afgelopen jaar zakelijk kosten gemaakt, moet ik die nu aftrekken van mijn winst en wordt over het overblijvende bedrag belasting geheven, of mag ik de kosten aftrekken van de totale belasting dat over mijn totale winst wordt geheven? Alvast bedankt.
Topper bedankt, ik begin alvast maar eens te rekenen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je trekt de kosten af van de inkomsten. Het saldo is belast.
Dank.. zie meteen al dat ik 0 euro mag aftrekken... denk dat er sowieso niet veel mensen zijn die recht hebben op stufi die iets af kunnen trekken... boven tweemaal het normbedrag lijkt me helemaal onmogelijk bij een gewone mbo/hbo/wo instelling. Met mijn bijna 500e stufi p/m ga ik geeneens rekenenquote:Op dinsdag 13 januari 2009 09:44 schreef DonJames het volgende:
Ik heb weer een algemene studiekostenaftrekpost-post voor de aangifte 2008 in elkaar gezet:
Mag ik mijn studiekosten aftrekken?
Ja! Onder studiekosten (scholingsuitgaven) worden verstaan de uitgaven voor een studie voor het beroep of werk, of voor een toekomstig beroep of werk. De kosten van een studie voor liefhebberij of met een algemeen karakter zijn niet aftrekbaar. Ook moet je enige vorm van begeleiding krijgen, het op eigen houtje bestuderen van vakliteratuur is dus niet aftrekbaar.
Welke kosten mag ik aftrekken?
- Les- of collegegeld;
- Kosten voor studieboeken, vakliteratuur en ander lesmateriaal;
- Afschrijving duurzame zaken; Hierbij moet rekening worden gehouden met levensduur, restwaarde en privé-gebruik. Voor een computer geldt een afschrijvingstermijn van 36 maanden en een restwaarde van 10%. Voorbeeld: Je koopt op 1 juli 2007 een PC van 1.500 euro, waarvan je aannemelijk kan maken dat je hem voor 33% van de tijd voor je studie gebruikt. De aftrek wordt dan: 1.500-150=1.350. 1.350/3=450. Maar, je hebt hem in 2007 maar 6 maanden, dus het bedrag vermenigvuldig je in dit jaar met 6/12e. Ook gebruikt je hem maar voor 1/3 deel voor de studie.
De aftrekpost voor de computer wordt hier dus 75 euro.
Let op: ontvangen vergoedingen van bijvoorbeeld een werkgever moet je van de bovenstaande bedragen afhalen.
Welke kosten komen niet in aanmerking?
- Rente voor schulden op grond van de Wet Studiefinanciering 2000;
- Uitgaven voor levensonderhoud (huisvesting, kleding, voeding);
- Reis- en verblijfkosten;
- Uitgaven voor studiereizen en excursies;
- Uitgaven voor werk-of studeerruimte (inclusief de inrichting).
Wat is de "Drempel"?
Het bedrag wat je totaal aan aftrekbare studiekosten hebt gemaakt moet je verminderen met 500 euro. Dit is de drempel.
Ik krijg studiefinanciering, mag ik alle bovenstaande kosten zomaar aftrekken?
Nee, je mag niet de daadwerkelijk gemaakte studiekosten aftrekken, maar je hebt te maken met “normbedragen”. Ook moet je de studiefinanciering die je ontvangt afhalen van de aftrekpost. Hierbij hoef je alleen het deel daar vanaf te halen wat je als (toekomstige) gift krijgt, dus niet de lening.
Je moet de berekening 2 keer maken, één keer voor het eerste half jaar, en één keer voor het laatste half jaar. Daarbij zijn de bedragen voor het MBO anders dan de bedragen voor het HBO/WO. Ook moet je kijken of het bedrag wat je uitgeeft aan studiekosten boven of onder een bedrag zit.
De berekeningen zijn:
MBO, periode 1.1.2008 - 30.6.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 1.551 euro: aftrek is (775,50 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 1.551 euro: aftrek is (studiekosten – 775,50 – ontvangen beurs)
MBO, periode 1.7.2008 - 31.12.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 1.556 euro: aftrek is (783 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 1.556 euro: aftrek is (studiekosten – 783 – ontvangen beurs)
HBO/WO, periode 1.1.2008 - 30.6.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 2.198,04 euro: aftrek is (1.099,02 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 2.198,04 euro: aftrek is (studiekosten – 1.099,02 – ontvangen beurs)
HBO/WO, periode 1.7.2008 - 31.12.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 2.216,04 euro: aftrek is (1.108,02 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 2.216,04 euro: aftrek is (studiekosten – 1.108,02 – ontvangen beurs)
Je totale aftrekpost Studiekosten wordt dan het berekende bedrag van de eerste periode, plus het berekende bedrag uit de tweede periode, minus de drempel van 500 euro.
Ik heb geen recht meer op de prestatiebeurs, mag ik nu de werkelijke kosten aftrekken?
Dit is bijvoorbeeld het geval als je wat studievertraging hebt opgelopen en als gevolg daarvan geen prestatiebeurs meer krijgt Je moet de berekening zoals hierboven gebruiken als je recht hebt op studiefinanciering volgens de Wet Studiefinanciering 2000. Onder het begrip studiefinanciering vallen ook:
-een aanvullende IBG-lening
-een OV-jaarkaart
Ook als je hiervan wel gebruik kán maken, maar dit vrijwillig niet doet, heb je nog steeds recht op studiefinanciering. Je mag in dat geval dus nog steeds niet de werkelijke kosten aftrekken, maar je hebt te maken met bovenstaande berekeningen.
Ligt eraan of je een goede kennis hebt die wil helpen of dat je het bij een kantoor onder brengt.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef geppie het volgende:
Hoi allemaal![]()
Weet iemand toevallig wat het ongeveer kost om je aangifte door zo'n belastingpipo te laten doen? Of is het verstandiger om met de hele papierwinkel naar de BD zelf te gaanHeb in 2008 een huis gekocht en een kind gekregen, ben als de dood dat ik teveel terugkrijg (en moet terugbetalen)als ik het zelf verkeerd invul of dat ik misschien toeslagen misloop
Uhmm, nee.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:40 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik heb vorige week pas mijn aangifte gedaan voor 2007 en zal komend weekend waarschijnlijk mijn aangifte 2008 opsturen. Iemand enige idee hoelang het ongeveer duurt voor aangifte 2007 voordat ik iets hoor?
De normbedragen zijn natuurlijk niet voor niets ingevoerd.quote:Op donderdag 15 januari 2009 01:04 schreef Espabilado het volgende:
[..]
Dank.. zie meteen al dat ik 0 euro mag aftrekken... denk dat er sowieso niet veel mensen zijn die recht hebben op stufi die iets af kunnen trekken... boven tweemaal het normbedrag lijkt me helemaal onmogelijk bij een gewone mbo/hbo/wo instelling. Met mijn bijna 500e stufi p/m ga ik geeneens rekenen
Opzich is het niet zo moeilijk, je kunt bijvoorbeeld een elsevier belastingalmanak kopen, dan moet je er wel uit kunnen komen. Wat je ook kunt doen is je voor de HUBA-campagne (= Hulp bij aangifte) van de belastingdienst aanmelden. Onder een paar voorwaarden kom je daarvoor in aanmerking. Dit is gratis en wordt door medewerkers van de belastingdienst zelf ingevuld. Mocht je daarvoor niet in aanmerking komen kun je naar een 'belastingpipo' gaan, maar dat kost je dan al snel 100 tot 150 euro.quote:Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef geppie het volgende:
Hoi allemaal![]()
Weet iemand toevallig wat het ongeveer kost om je aangifte door zo'n belastingpipo te laten doen? Of is het verstandiger om met de hele papierwinkel naar de BD zelf te gaanHeb in 2008 een huis gekocht en een kind gekregen, ben als de dood dat ik teveel terugkrijg (en moet terugbetalen)als ik het zelf verkeerd invul of dat ik misschien toeslagen misloop
Bedankt voor je antwoord! Ik zal eens kijken of ik aanmerking kom voor die HUBA campagnequote:Op donderdag 15 januari 2009 21:31 schreef riX- het volgende:
[..]
Opzich is het niet zo moeilijk, je kunt bijvoorbeeld een elsevier belastingalmanak kopen, dan moet je er wel uit kunnen komen. Wat je ook kunt doen is je voor de HUBA-campagne (= Hulp bij aangifte) van de belastingdienst aanmelden. Onder een paar voorwaarden kom je daarvoor in aanmerking. Dit is gratis en wordt door medewerkers van de belastingdienst zelf ingevuld. Mocht je daarvoor niet in aanmerking komen kun je naar een 'belastingpipo' gaan, maar dat kost je dan al snel 100 tot 150 euro.
Ik heb het programma nog niet gezien, maar kijk eens bij heffingskortingen?quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:36 schreef tinny het volgende:
ik zie die COMBINATIE regeling nergens in het aangifte programma 2008 (voor als je kinderen hebt)
waar staat dat?
Die kom je vanzelf tegen bij de heffingskortingen als je aan de voorwaarden voldoet.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 09:36 schreef tinny het volgende:
ik zie die COMBINATIE regeling nergens in het aangifte programma 2008 (voor als je kinderen hebt)
waar staat dat?
Een voorlopige teruggaaf is een negatieve (dus te ontvangen) voorlopige aanslag.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 16:29 schreef zwitsalbaby00 het volgende:
Sorry hoor, ik word hier echt simpel van. Wat is nou het verschil tussen een voorlopige teruggave en een voorlopige aanslag?
Thanks, maar ik ontvang bij allebei, daarom snap ik het niet meer.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 16:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Een voorlopige teruggaaf is een negatieve (dus te ontvangen) voorlopige aanslag.
Dat kan, het één sluit het ander niet uit. Een voorlopige teruggaaf krijg je in het jaar zelf, dus nu (in 2009) krijg je de voorlopige teruggaaf over 2009. Als je volgend jaar aangifte gaat doen over het jaar 2009, en blijkt dat je nog meer geld terug krijgt, krijg je nog een voorlopige aanslag met een door jou te ontvangen bedrag.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 19:15 schreef zwitsalbaby00 het volgende:
[..]
Thanks, maar ik ontvang bij allebei, daarom snap ik het niet meer.
http://financieel.infonu.(...)ib-2008-en-2009.htmlquote:Op zondag 18 januari 2009 16:46 schreef Bassfly het volgende:
Weet iemand trouwens hoe het zit met de aftrekpost ziektekosten?
Moet/mag je nog wat doen met:
- eigen risico van ¤ 150,-
- teveel/te weing ontvangen zorgtoeslag
- niet volledig vergoede ziektekosten
En wat ik begrepen heb zijn de inkomensafhankelijke bijdrage en basisverzekering dit jaar vervallen bij de invulvelden. Kan dat kloppen?
Volgens mij gaat dit niet helemaal goed.quote:Op zondag 18 januari 2009 18:36 schreef inXs het volgende:
-knip-
Meerwerk is voor 11000 euro meegefinanciert, ofwel 4200 euro teruggave...
-knip-
Inderdaad. Bedankt voor de link.quote:Op zondag 18 januari 2009 17:31 schreef InnocentFR het volgende:
[..]
http://financieel.infonu.(...)ib-2008-en-2009.html
Hier is wel veel te vinden over ziektekosten.
Het stukje dat jij quote is uiteraard mijn eigen boerenverstandquote:Op zondag 18 januari 2009 18:55 schreef InnocentFR het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dit niet helemaal goed.
Ik werk meestal met een ander aangiftepakket, maar kan je bij het pakket van de bd geen recapitulatie zien van het te ontvangen/betalen bedrag? (zal het programma 2009 ook maar eventjes downloaden)
Het is gemaximeerd op de ingehouden loonheffing (of betaalde inkomstenbelasting), in jouw geval 4300 euro aan loonheffing. Je kan zo goed als nooit méér terug krijgen dat dat je hebt betaald/er is ingehouden.quote:Op zondag 18 januari 2009 19:05 schreef inXs het volgende:
[..]
Het stukje dat jij quote is uiteraard mijn eigen boerenverstandIk had dus verwacht dat ik van al die kosten gewoon belasting terugkreeg, maar blijkbaar wordt het nog ergens "gecapped" ofzo, of niet van alles krijg ik iets terug? Voor de duidelijkheid, de bouwrente heb ik niet meegefinanciert dus.
Maar hier:
http://www.033fotos.nl/woning/teruggave.jpg
http://www.033fotos.nl/woning/inkomen.jpg
http://www.033fotos.nl/woning/woning.jpg
Ah vandaar, dus dan is het toch beter om het uit te smeren over mij en mijn vriendin, want dan krijgen we meer terug dus? Ik heb inderdaad 4300 euro aan loonheffing betaald in 2008quote:Op zondag 18 januari 2009 19:08 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het is gemaximeerd op de ingehouden loonheffing (of betaalde inkomstenbelasting), in jouw geval 4300 euro aan loonheffing. Je kan zo goed als nooit méér terug krijgen dat dat je hebt betaald/er is ingehouden.
Klopt.quote:Op zondag 18 januari 2009 19:19 schreef inXs het volgende:
[..]
Ah vandaar, dus dan is het toch beter om het uit te smeren over mij en mijn vriendin, want dan krijgen we meer terug dus? Ik heb inderdaad 4300 euro aan loonheffing betaald in 2008
Als je geld leent voor een huis/verbouwing is de rente aftrekbaar, als je je spaargeld gebruikt krijg je hier niet een tegemoetkoming voor ofzo (bedoel je dat?) Maar dat is niet specifiek voor jouw situatie, dat is bij mij ook zo.quote:Maar ik gebruik spaargeld voor de bouwrente, namelijk 11000 euro, dat ik heb ik in eerder jaren gespaard en dus ook al belasting over betaald, alleen niet in 2008.. Maar dat telt dus niet mee? Dat is dan gewoon "pech"?
Ik leen geld voor de verbouwing, de 11000 euro meerwerk dus, dat klopt.quote:Op zondag 18 januari 2009 19:25 schreef DonJames het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
Als je geld leent voor een huis/verbouwing is de rente aftrekbaar, als je je spaargeld gebruikt krijg je hier niet een tegemoetkoming voor ofzo (bedoel je dat?) Maar dat is niet specifiek voor jouw situatie, dat is bij mij ook zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |