abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 januari 2009 @ 11:58:56 #1
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64680582

Het is weer zover: het aangifteseizoen is begonnen. Het aangifteprogramma 2008 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kunnen weer aan het puzzelen om zo weinig mogelijk belasting te betalen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2008 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2008. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels?
Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Vóór 1 april 2009 moeten bijna 9 miljoen mensen aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2008 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2008 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte 2008 te ondertekenen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2009 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2008 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2008 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 13 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2013 geld terugvragen.

Aangifte doen
Je kunt op 2 manieren aangifte doen:
elektronisch Hiervoor kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2008 downloaden.
op papier Hiervoor kun je het papieren E-, P-, T- of Tj-biljet invullen. De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.

Extra controle
De belastingdienst heeft aangegeven bij de aangifte 2008 extra te gaan controleren op giften.

Nieuwe service
Vanaf 1 maart kun je gebruikmaken van een nieuwe service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2009 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2009 bericht. Je krijgt dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terugkrijgt. Meestal zul je dan eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen ontvangen over 2008 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna ontvang je de definitieve aanslag over 2008. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2009. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2009 ontvangen.

Houdt de belastingdienst rekening met rente?
Ja, je ontvangt rente over het bedrag dat je terug krijgt. Ook brengt de belastingdienst een bedrag aan rente in rekening als je aangifte in een betaling resulteert. De belastingdienst rekent met de zogenaamde invorderings- en heffingsrente. De startdatum voor de berekening is 1 juli 2008 en loopt tot de datum van de (voorlopige) aanslag. De percentages vanaf dat moment zijn tot op heden als volgt:
- vanaf 1 juli 2008: 5,15%
- vanaf 1 oktober 2008: 5,45%
- vanaf 1 januari 2009: 4,90%
Voor meer perioden en bijbehorende rentepercentages zie hier.

Tip
Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Deze OP vind je hier.

[ Bericht 2% gewijzigd door ManAtWork op 06-01-2009 08:59:14 ]
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_64680787
Ik ben benieuwd, nog even wachten op mijn laatste loonstrook (of mijn jaaropgaaf) en dan maar eens kijken wat ik nog terug krijg.
pi_64681295
Vanmorgen het bericht , als je voor 1 maart het download doe je nog ouderwets aangifte daarna, krijg je vooraf ingevulde versie, download ze maar vast voor het geval het weer mis gaat met de versie na 1 maart.
pi_64681670
Ik ben nog aan het wachten op mijn jaaropgaaf. Zodra ik deze heb ga ik het gelijk regelen
Haters gonna hate.
  maandag 5 januari 2009 @ 12:34:41 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64681852
quote:
Op maandag 5 januari 2009 12:19 schreef morpheus_at_work het volgende:
Vanmorgen het bericht , als je voor 1 maart het download doe je nog ouderwets aangifte daarna, krijg je vooraf ingevulde versie, download ze maar vast voor het geval het weer mis gaat met de versie na 1 maart.
Je kunt er gebruik van maken, het hoeft niet. Je kunt dus ook na 1 maart gewoon een blanco aangifte blijven downloaden.

En waarschijnlijk zitten er ook nog bugs in het programma dus zullen er wel nieuwe versies worden uitgegeven.
pi_64682071
quote:
Op maandag 5 januari 2009 12:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je kunt er gebruik van maken, het hoeft niet. Je kunt dus ook na 1 maart gewoon een blanco aangifte blijven downloaden.

En waarschijnlijk zitten er ook nog bugs in het programma dus zullen er wel nieuwe versies worden uitgegeven.
Is wel de veiligste methode voor ze , maar zo presenteren ze het niet
pi_64682224
Ben benieuwd, moet als het goed is wel wat terugkrijgen van de kosten die ik heb gemaakt bij het kopen van een huis.
pi_64682503
Alvast een volgpost voor het geval ik vragen heb...
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_64682572
Wiehoo, even snel ingevuld met mijn voorlopige bedragen, krijg ongeveer 700¤ terug. Zit nu weer in dubio, uitstel aanvragen kan nuttig zijn met de heffingsrente, maar het is natuurlijk een leuk bedrag om te ontvangen vlak voor mijn vakantie!
All management is Strategic Management.
pi_64682980
Hoeveel is de heffingsrente dan? en wat voor verschil zou dit bijvoorbeeld voor die 700 euro van jou uitmaken?
pi_64683013
quote:
Op maandag 5 januari 2009 12:55 schreef GodsSon het volgende:
Wiehoo, even snel ingevuld met mijn voorlopige bedragen, krijg ongeveer 700¤ terug. Zit nu weer in dubio, uitstel aanvragen kan nuttig zijn met de heffingsrente, maar het is natuurlijk een leuk bedrag om te ontvangen vlak voor mijn vakantie!
Mijn spaarrekening bied al meer rente. En kom op, op 700 euro maakt dat erg weinig uit natuurlijk voor die 2 maanden wachten...
  maandag 5 januari 2009 @ 13:20:18 #12
239053 trifko
One Minute!
pi_64683423
kan iemand tussendoor even uitleggen, waar elk van deze formulieren/biljetten voor zijn:
- E-biljet
- P-biljet
- T-biljet
- Tj-biljet
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
  Licht Ontvlambaar maandag 5 januari 2009 @ 13:23:23 #13
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_64683534
*meeleest
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 5 januari 2009 @ 13:26:38 #14
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_64683649
Ik wacht ook op 2 jaaropgaven
pi_64683826
Tvp
Ik heb een huis gekocht dus waarschijnlijk gaat er dit jaar iets meer tijd in zitten als bij een simpel TJ biljet .
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  maandag 5 januari 2009 @ 13:33:48 #16
73244 MikeT80
ICT... I like it
pi_64683907
Net even gekeken...

Maar sinds juni dit jaar heb ik een lease auto met een bepaalde bijtelling per maand
Ook betaal ik mijn werkgever een kleine eigen bijdrage (per maand)

Weet iemand hoe, en waar dit in te vullen ???

Mike
Here I Am !!!
pi_64684239
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:07 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Mijn spaarrekening bied al meer rente. En kom op, op 700 euro maakt dat erg weinig uit natuurlijk voor die 2 maanden wachten...
Klopt ook, maar een gemiddelde spaarrekening haalt het niet tegen de rente bij de belastingdienst... 3e kwartaal met 5.15% (tuurlijk kan je meer halen bij sommige spaarrekeningen)
Een half jaar later is 25¤, wel heel weinig eigenlijk... vooral als je op een standaard spaarrekening in diezelfde periode 18¤ haalt (beide naar boven gerekend, de moeite dus niet waard voor 7¤)
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 5 januari 2009 @ 13:51:49 #18
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64684551
quote:
Op maandag 5 januari 2009 12:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En dat is ook de reden dat de BD altijd zegt...........

Controleer alles voor je iets instuurt

zeer subtiele tvp
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_64685010
maar hoe weet je dan of de door jou gedownloade versie de juiste is zonder bugs?? (melden ze dat als ze ene nieuwe versie op het net zetten?)
ps
en ook een verkapte TVP wil dit jaar eens flink gaan rommelen met de ziektekosten...
  maandag 5 januari 2009 @ 14:13:51 #20
239053 trifko
One Minute!
pi_64685295
In mijn oude Jaaropgaaf staat onder andere:

Inhoudingen:
-Loonbelasting/premie v. verzekeringen
-ZVW premie

Van het eerste weet ik dat dat de loonheffing is.
het tweede, de ZVW premie, is dat hetzelfde als Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW
The greatest trick Trifko ever pulled was convincing the world he doesn't exist...
pi_64686180
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:20 schreef trifko het volgende:
kan iemand tussendoor even uitleggen, waar elk van deze formulieren/biljetten voor zijn:
- E-biljet
- P-biljet
- T-biljet
- Tj-biljet
E-biljet: Verkort (eenvoudige) aangifte voor particulieren;
P-biljet: Uitgebreid aangiftebiljet particulieren;
T-biljet: Biljet om een teruggaaf van ingehouden/afgedragen loonbelasting/inkomstenbelasting aan te vragen
Tj-biljet: Vereenvoudigde versie van het T-biljet.
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:33 schreef MikeGSM het volgende:
Net even gekeken...

Maar sinds juni dit jaar heb ik een lease auto met een bepaalde bijtelling per maand
Ook betaal ik mijn werkgever een kleine eigen bijdrage (per maand)

Weet iemand hoe, en waar dit in te vullen ???

Mike
Bijtelling wordt tegenwoordig via de loonbelasting verrekend en kan je dus niet meer invullen in je aangifte inkomstenbelasting (voor particulieren dan).

Ik ben ook weer van de partij dit jaar

WANNEER KRIJG IK NOU ME CENTE???
  maandag 5 januari 2009 @ 14:37:54 #22
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_64686194
ZVW premie is dit jaar toch niet meer aftrekbaar?

Dit jaar zijn mijn aftrekposten.

Hypotheekrente
Notariskosten
aanvullende ziektekosten
premie WIA
premie lijfrente
lenzen

dat word wel zo'n 6000euro
  maandag 5 januari 2009 @ 14:39:33 #23
239053 trifko
One Minute!
pi_64686263
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:13 schreef trifko het volgende:
In mijn oude Jaaropgaaf staat onder andere:

Inhoudingen:
-Loonbelasting/premie v. verzekeringen
-ZVW premie

Van het eerste weet ik dat dat de loonheffing is.
het tweede, de ZVW premie, is dat hetzelfde als Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW
kan iemand hier nog even antwoord opgeven..
  maandag 5 januari 2009 @ 14:48:08 #24
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64686569
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:51 schreef Nizno het volgende:

[..]

En dat is ook de reden dat de BD altijd zegt...........

Controleer alles voor je iets instuurt
Uiteraard ben je altijd nog zelf verantwoordelijk voor je aangifte.
quote:
zeer subtiele tvp
Heel subtiel, inderdaad. Blij dat je er weer bij bent.
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:06 schreef tinny het volgende:
maar hoe weet je dan of de door jou gedownloade versie de juiste is zonder bugs?? (melden ze dat als ze ene nieuwe versie op het net zetten?)
ps
en ook een verkapte TVP wil dit jaar eens flink gaan rommelen met de ziektekosten...
Mocht er een nieuwere versie zijn, kun je de aangifte niet indienen. Je krijgt een foutmelding en moet dan eerst de laatste versie installeren.
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:37 schreef DonJames het volgende:
Ik ben ook weer van de partij dit jaar
Fijn. Kennis en kunde is altijd welkom.
quote:
WANNEER KRIJG IK NOU ME CENTE???
Dat topic opent Wexy (of is het nu Nizno ) pas na 1 april. Nog even wachten met zeuren, dus.
  maandag 5 januari 2009 @ 14:48:37 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64686581
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:39 schreef trifko het volgende:

[..]

kan iemand hier nog even antwoord opgeven..
Sorry, we moeten nog op gang komen.
Maar het antwoord is, ja.
pi_64686654
Ah, hier moet ik me ook maar weer eens in gaan verdiepen zodra ik m'n jaaropgaaf binnen heb. (tvp)
  maandag 5 januari 2009 @ 14:53:24 #27
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64686761
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:37 schreef foetre het volgende:
ZVW premie is dit jaar toch niet meer aftrekbaar?
Klopt.
quote:
Aftrekbare premies zorgverzekering
De premies voor het aanvullende pakket van uw zorgverzekering, die u hebt betaald aan uw zorgverzekeraar, zijn aftrekbaar. De aftrek is beperkt tot de premies over maximaal 12 maanden.

Let op!
Sinds 1 januari 2008 zijn het vaste bedrag voor het basispakket en de inkomensafhankelijke bijdrage die u hebt betaald voor een zorgverzekering niet meer aftrekbaar. Ook het bedrag van uw verplichte eigen risico van ¤ 150 is niet aftrekbaar.
quote:
Dit jaar zijn mijn aftrekposten.

Hypotheekrente
Notariskosten
aanvullende ziektekosten
premie WIA
premie lijfrente
lenzen

dat word wel zo'n 6000euro
Snel indienen, lijkt me dan.
  maandag 5 januari 2009 @ 14:57:32 #28
239053 trifko
One Minute!
pi_64686909
wanneer (welke maand) kunnen we eigenlijk cashen van de belastingdienst, is dat een vaste periode, of is het hoe sneller je invult en met een beetje geluk kan je eerder cashen?
  maandag 5 januari 2009 @ 14:58:50 #29
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64686957
Ik ga hier ook maar eens meelezen. Misschien kan ik zelfs nog iets nuttigs bijdragen na een minor over IB.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  maandag 5 januari 2009 @ 15:00:05 #30
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64687020
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:57 schreef trifko het volgende:
wanneer (welke maand) kunnen we eigenlijk cashen van de belastingdienst, is dat een vaste periode, of is het hoe sneller je invult en met een beetje geluk kan je eerder cashen?
Zo,... heeft lang geduurd voor de eerste met de standaard vraag kwam,...
Antwoord: lees de OP.
(Of is deze te lang?)
pi_64687342
Tvp.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_64687578
Ik lees mee.
Toegang is geen open deur.
pi_64688564
tvp
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
  maandag 5 januari 2009 @ 15:48:21 #34
66186 foetre
pi_64688982
Ik heb hier de nota afrekening voor me en de volgende dingen staan er aangegeven.

Wat kan ik allemaal opvoeren als aftrekpost?

Afsluitprovisie
kosten akte van levering
kosten hypotheekakte
omzetbelasting

Ik denk alleen afsluitprovisie en kosten hypotheekakte
pi_64689304
Hoi!
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_64689960
quote:
Op maandag 5 januari 2009 15:48 schreef foetre het volgende:
Ik heb hier de nota afrekening voor me en de volgende dingen staan er aangegeven.

Wat kan ik allemaal opvoeren als aftrekpost?

Afsluitprovisie
kosten akte van levering
kosten hypotheekakte
omzetbelasting

Ik denk alleen afsluitprovisie en kosten hypotheekakte
Alle kosten van de geldlening (voor zover deze gebruikt wordt voor de eigen woning dan). Dus ook de kosten die de notaris maakt t.b.v. de inschrijving van de hypotheekakte. Aangezien het een nieuwbouwhuis is, heb je oko nog met bouwrente te maken?
quote:
Op maandag 5 januari 2009 15:55 schreef Five_Horizons het volgende:
Hoi!
pi_64690068
Ik ga ook nog even wat leuke aftrekposten "verzinnen".
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_64690436
TVP.

in 2008 een huis gekocht en nog helemaal niets aan aangifte gedaan over 2008. Zal het binnenkort eens iemand moeten zoeken om het in te vullen, want ik snap er helemaal niets van. Voorgaande jaren was het nog makelijk, toen was enige wat ik moest invullen mijn loon uit arbeid.
pi_64691120
quote:
Op maandag 5 januari 2009 16:18 schreef Syytön het volgende:
TVP.

in 2008 een huis gekocht en nog helemaal niets aan aangifte gedaan over 2008. Zal het binnenkort eens iemand moeten zoeken om het in te vullen, want ik snap er helemaal niets van. Voorgaande jaren was het nog makelijk, toen was enige wat ik moest invullen mijn loon uit arbeid.
Ach kom, dat kan je best! eventueel met wat hulp van ons
  maandag 5 januari 2009 @ 16:44:57 #40
66186 foetre
pi_64691801
quote:
Op maandag 5 januari 2009 16:09 schreef DonJames het volgende:

[..]

Alle kosten van de geldlening (voor zover deze gebruikt wordt voor de eigen woning dan). Dus ook de kosten die de notaris maakt t.b.v. de inschrijving van de hypotheekakte. Aangezien het een nieuwbouwhuis is, heb je oko nog met bouwrente te maken?
[..]

En het kadastraal recht recherches ,kadastraal recht hypotheek ,persoonsonderzoek en omzetbelasting dus ook?
  maandag 5 januari 2009 @ 17:11:17 #41
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_64692950
Even een vraagje.
Dit jaar hebben een aantal extra aftrekposten met de komst van onze dochter naast de HRA.
Normaal gesproken doe ik veel moeite om de verdeling zo optimaal te krijgen.

Maar mijn vrouw is vanaf half november gestopt met werken en dat zal nog wel een jaartje of 2 duren voordat ze weer gaat werken. Dus we willen over 2 jaar gebruik maken van de middenloonregeling.

Is het handig om voor 2008 ook nog een heel klein deeltje van de aftrekposten aan mijn vrouw toe te bedelen of kunnen we die beter helemaal bij mij onderbrengen?

En stel mijn vrouw verdient iets onder modaal in de jaren 2007 en 2008. Is het dan voordeliger om het salaris over 2008, 2009 en 2010 te middelen of maakt het weinig verschil als je het salaris zou middelen over 2007, 2008 en 2009?
  Moderator maandag 5 januari 2009 @ 17:43:29 #42
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_64694475
ff wachten op de jaaropgaven !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 5 januari 2009 @ 17:57:57 #43
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64695167
quote:
Op maandag 5 januari 2009 16:44 schreef foetre het volgende:

[..]

En het kadastraal recht recherches ,kadastraal recht hypotheek ,persoonsonderzoek en omzetbelasting dus ook?
Zoals DJ al heeft gezegd: voor zover de kosten gemaakt zijn (gerelateerd zijn aan) ten behoeve van de geldlening zijn ze aftrekbaar. Ook de omzetbelasting erover. Meestal staat op de afrekening van de notaris wel vermeld welke posten daarvoor in aanmerking kunnen komen.
Recherche en persoonsonderzoek zijn (volgens mij) niet aftrekbaar.
  maandag 5 januari 2009 @ 18:03:24 #44
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64695452
quote:
Op maandag 5 januari 2009 17:11 schreef HarryP het volgende:
Even een vraagje.
Dit jaar hebben een aantal extra aftrekposten met de komst van onze dochter naast de HRA.
Normaal gesproken doe ik veel moeite om de verdeling zo optimaal te krijgen.

Maar mijn vrouw is vanaf half november gestopt met werken en dat zal nog wel een jaartje of 2 duren voordat ze weer gaat werken. Dus we willen over 2 jaar gebruik maken van de middenloonregeling.
Je bedoelt de mogelijkheid tot middeling?
quote:
Is het handig om voor 2008 ook nog een heel klein deeltje van de aftrekposten aan mijn vrouw toe te bedelen of kunnen we die beter helemaal bij mij onderbrengen?
Je kunt natuurlijk alvast een berekening voor de middeling (2006, 2007, 2008) maken op basis verschillende verdelingen. Als er een tariefsverschil is tussen de partners, zal dit waarschijnlijk altijd voordeliger zijn.
quote:
En stel mijn vrouw verdient iets onder modaal in de jaren 2007 en 2008. Is het dan voordeliger om het salaris over 2008, 2009 en 2010 te middelen of maakt het weinig verschil als je het salaris zou middelen over 2007, 2008 en 2009?
Uiteraard zal het middelen van 30+25+0 (2007, 2008, 2009) minder resultaat opleveren als het middelen van 25+0+0 (2008, 2009 en 2010).
  maandag 5 januari 2009 @ 18:08:22 #45
231280 ScrapHead
The opposite of faith is fear!
pi_64695668
Hier nog eens een vraag van een belasting-aangifte-N00B

Mei 2008 hebben mijn vrouw en ik onze eerste woning gekocht. In juni heb ik de voorlopige teruggaaf ingevuld. Vanaf juni/juli ontving ik maandelijks onze ''hypotheekrente aftrek''.

Bij de hypotheek van de woning hebben we ook de ''financieringskosten'' meegenomen (kosten akte van levering / Hypotheekkosten / Taxatiekosten / Afsluitkosten etc.). Kunnen we deze nu ook aftrekken van de belastingdienst?

Verrekend de belastingdienst het geld dat we reeds ontvangen hebben met de voorlopige teruggaaf?

Help....
There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
  maandag 5 januari 2009 @ 18:12:04 #46
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64695795
quote:
Op maandag 5 januari 2009 18:08 schreef ScrapHead het volgende:
Hier nog eens een vraag van een belasting-aangifte-N00B

Mei 2008 hebben mijn vrouw en ik onze eerste woning gekocht. In juni heb ik de voorlopige teruggaaf ingevuld. Vanaf juni/juli ontving ik maandelijks onze ''hypotheekrente aftrek''.

Bij de hypotheek van de woning hebben we ook de ''financieringskosten'' meegenomen (kosten akte van levering / Hypotheekkosten / Taxatiekosten / Afsluitkosten etc.). Kunnen we deze nu ook aftrekken van de belastingdienst?

Verrekend de belastingdienst het geld dat we reeds ontvangen hebben met de voorlopige teruggaaf?

Help....
De voorlopige teruggave (zoals jij hem noemt: de maandelijkse hypotheekrente aftrek) is een voorschot op je aangifte.
Je vult de aangifte dus in met alle belastbare posten en aftrekbare posten. Dus de kosten voor de geldlening bij de eigen woning.
De voorlopige teruggave vul je verderop in de aangifte in en tadaaa, de afrekening staat in het overzicht.
  maandag 5 januari 2009 @ 18:24:32 #47
231280 ScrapHead
pi_64696257
Hmmm klinkt makkelijk!

Thx mate!
There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
  maandag 5 januari 2009 @ 18:29:39 #48
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64696457
quote:
Op maandag 5 januari 2009 18:24 schreef ScrapHead het volgende:
Hmmm klinkt makkelijk!

Thx mate!
Is ook (relatief) makkelijk.
pi_64700159
Vandaag aan de hand van de gegevens die ik al binnen heb (oud werkgevers) en een beetje schatten kom ik toch op zo'n 1100 euro teruggave uit.
Nog maar even wachten op de definitieve jaaropgaves. En een tvp voor vragen.
Op donderdag 4 februari 2010 19:01 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
pi_64700451
Nog even wachten op wat jaaropgaven.

Als het goed is kan ik nu wat extra terug krijgen omdat ik mijn ogen heb laten laseren, als het goed is was dit het laatste jaar dat dit deels aftrekbaar was als ik totaal boven een bepaald bedrag uit kom.
Erg vaag, maar zoeits staat me bij
Geef mij maar Amsterdam
pi_64703024
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:06 schreef 81Renrew het volgende:
Hoeveel is de heffingsrente dan? en wat voor verschil zou dit bijvoorbeeld voor die 700 euro van jou uitmaken?
Zie: Banken met hoge rente #18

Of hier:
  maandag 5 januari 2009 @ 21:05:40 #52
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64704159
pi_64704977
quote:
Op maandag 5 januari 2009 16:44 schreef foetre het volgende:

[..]

Aftrekbare kosten
Bij aankoop van een woning moet u vaak kosten maken voor uw financiering. Deze financieringskosten zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Wel geldt als voorwaarde dat u de financiering aanwend voor aankoop, verbetering of onderhoud van de eigen woning. Deze kosten worden vaak meegefinancierd in uw hypotheek maar zijn desondanks aftrekbaar. De volgende financieringskosten zijn aftrekbaar:

Afsluitkosten:

Afsluitkosten worden betaald aan de bank waar u uw hypotheek afsluit. Deze afsluitkosten zijn aftrekbaar voor zover deze niet meer bedragen dan 1,5%van uw geldlening of tot maximaal ¤3.630. In de praktijk bedragen de afsluitkosten vaak 1% van de leensom.

Notariskosten

De notariskosten voor het opstellen van de hypotheekakte zijn onder de genoemde voorwaarden eveneens aftrekbaar. Let op; niet alle notariskosten zijn aftrekbaar. Indien u een bestaande woning koopt zal de notaris ook kosten in rekening brengen voor de transport- ofwel leveringsakte. Deze kosten zijn niet aftrekbaar. Alleen de kosten ten behoeve van de hypotheekakte zijn aftrekbaar.

Kosten Nationale Hypotheekgarantie

Indien uw hypotheek wordt gesloten met Nationale Hypotheekgarantie betaalt u een eenmalige bijdrage van 0,30% van het geleende bedrag. Deze bijdrage wordt de borgtochtprovisie genoemd en is fiscaal aftrekbaar.

Taxatiekosten

Bij de aankoop van een reeds bestaande woning zal u ten behoeve van uw financiering een taxatierapport moeten laten maken. De kosten hiervoor bedragen volgens standaard NVM-tarief 0,185% van de taxatiewaarde. Indien u via onze site een taxatieopdracht verstuurt betaalt u slechts 0,15%. Deze kosten zijn aftrekbaar voor de belasting.

Rente tijdens de bouwperiode

Wanneer u een nieuwbouwwoning heeft gekocht dan zal u hypotheek vaak al ingaan terwijl uw huis nog gebouwd moet worden. U begint dan ook al rente te betalen. Deze rente wordt vaak meegefinancierd. Dat betekent dat u deze rente niet zelf betaalt maar dat deze voldaan wordt uit uw hypotheek. Dit voorkomt dat u dubbele lasten heeft. Uw woonlasten van de huidige hypotheek of huurwoning zullen immers ook nog betaald moeten worden. Deze zogenaamde bouwrente is eveneens fiscaal aftrekbaar.
  maandag 5 januari 2009 @ 21:36:41 #54
231280 ScrapHead
pi_64706024
Nuttige info!
  maandag 5 januari 2009 @ 21:40:15 #55
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64706231
quote:
Op maandag 5 januari 2009 21:36 schreef ScrapHead het volgende:
Nuttige info!
Staat ook in de Help van het aangifte-programma.
Als je bij het onderdeel eigen woning op F1 had gedrukt, had je hetzelfde gelezen.
  maandag 5 januari 2009 @ 21:42:08 #56
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_64706334
MAW, ik vind je altijd erg behulpzaam in dit soort topics!
Confidence through competence
  maandag 5 januari 2009 @ 21:45:12 #57
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64706520
Er zijn meer die de antwoorden aandragen, hoor.

Maar bedankt.
pi_64707671
tvp
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 5 januari 2009 @ 22:11:46 #59
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64708057
quote:
Op maandag 5 januari 2009 21:45 schreef ManAtWork het volgende:
Er zijn meer die de antwoorden aandragen, hoor.

Maar bedankt.
Echt niet... jij doet altijd alles

Je gooit altijd de antwoorden in mijn PM zodat het lijkt of ik ook iets weet.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 5 januari 2009 @ 22:18:36 #60
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64708412
quote:
Op maandag 5 januari 2009 22:11 schreef Nizno het volgende:

[..]

Echt niet... jij doet altijd alles

Je gooit altijd de antwoorden in mijn PM zodat het lijkt of ik ook iets weet.
Alsof ik daar tijd voor heb.

(Welke vraag moet je nog een antwoord op hebben? )
pi_64708812
Overigens staat in de koopakte vaak met al met een sterretje voor de desbetreffende posten aangegeven welke kosten allemaal aftrekbaar zijn.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 10:52:38 #62
73244 MikeT80
ICT... I like it
pi_64721151
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:37 schreef DonJames het volgende:

[..]
Bijtelling wordt tegenwoordig via de loonbelasting verrekend en kan je dus niet meer invullen in je aangifte inkomstenbelasting (voor particulieren dan).
[..]
Hoe zit het dan met de eigen bijdrage die je voor een auto betaald (als je een duurder model rijdt ??)

Mike
Here I Am !!!
pi_64721236
Ik heb een huis gekocht, althans, dat gaat gebeuren. Heb alleen al kosten gemaakt voor bijv. de taxatie van de woning (in 2008). De rest komt dus allemaal pas in 2009, kan ik die kosten voor die taxatie nu al wel aftrekken?
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  dinsdag 6 januari 2009 @ 10:59:11 #64
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64721329
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 10:52 schreef MikeGSM het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met de eigen bijdrage die je voor een auto betaald (als je een duurder model rijdt ??)

Mike
Ook dat is verwerkt op je loonstrook.
Tip: loop je loonstrook eens door op posten als 'bijtelling auto' en 'eigen bijdrage auto' of 'bijdrage privé gebruik'
  dinsdag 6 januari 2009 @ 11:01:55 #65
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64721388
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 10:55 schreef Suijk het volgende:
Ik heb een huis gekocht, althans, dat gaat gebeuren. Heb alleen al kosten gemaakt voor bijv. de taxatie van de woning (in 2008). De rest komt dus allemaal pas in 2009, kan ik die kosten voor die taxatie nu al wel aftrekken?
Is het een taxatie geweest om de koopprijs te bepalen of is het een taxatie geweest voor de hypotheekverstrekker?
In de eerste situatie: deze kosten kun je niet in aftrek brengen.
In de tweede situatie: als je kunt aantonen dat er een (voorlopige) koopovereenkomst is, kun je de post in 2008 opvoeren. Mits deze nota ook al is betaald in 2008.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 11:05:19 #66
73244 MikeT80
ICT... I like it
pi_64721485
Informatie of de "Gratis" Bril / lezen / geslepen zonnebril vind je hier:

http://www.geldenrecht.nl(...)il_stapvoorstap.html

http://www.geldenrecht.nl(...)_de_gratis_bril.html
Here I Am !!!
pi_64721597
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 11:01 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Is het een taxatie geweest om de koopprijs te bepalen of is het een taxatie geweest voor de hypotheekverstrekker?
In de eerste situatie: deze kosten kun je niet in aftrek brengen.
In de tweede situatie: als je kunt aantonen dat er een (voorlopige) koopovereenkomst is, kun je de post in 2008 opvoeren. Mits deze nota ook al is betaald in 2008.
Het was voor de hypotheekverstrekker inderdaad, koopovereenkomst heb ik ook. Tnx voor je antwoord.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_64722038
Even een TVP.. Vond het vorig jaar een nuttig topic!
  dinsdag 6 januari 2009 @ 11:56:08 #69
66186 foetre
pi_64723283
Hehe terug te krijgen 7870
belastingdienst
  dinsdag 6 januari 2009 @ 12:02:53 #70
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64723517
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 11:56 schreef foetre het volgende:
Hehe terug te krijgen 7870
belastingdienst
Deze laat ik over aan DJ.
Die kan hier veel beter inhoudelijk op reageren.

(Was iets met eigen geld ofzo,...)
  dinsdag 6 januari 2009 @ 12:05:32 #71
66186 foetre
pi_64723609
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 12:02 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Deze laat ik over aan DJ.
Die kan hier veel beter inhoudelijk op reageren.

(Was iets met eigen geld ofzo,...)
Je bedoelt je krijg alleen terug wat je zelf al (teveel) betaald hebt?

Toch lekker meegenomen
Leuk voor me spaarpotje
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 6 januari 2009 @ 12:08:14 #72
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64723703
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 12:05 schreef foetre het volgende:

[..]

Je bedoelt je krijg alleen terug wat je zelf al (teveel) betaald hebt?

Toch lekker meegenomen
Leuk voor me spaarpotje
had je beter een voorlopige teruggave kunnen nemen en stallen tegen extra rente (uiteraard niet in Ijsland)
Je krijgt nu namelijk minder rente van de staat dan dat banken geven.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 12:13:35 #73
66186 foetre
pi_64723902
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 12:08 schreef Nizno het volgende:

[..]

had je beter een voorlopige teruggave kunnen nemen en stallen tegen extra rente (uiteraard niet in Ijsland)
Je krijgt nu namelijk minder rente van de staat dan dat banken geven.
Ik had al een VT voor de rente van me huis die ik pm terug kreeg.
Ik hou het graag apart.
pi_64725668
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:48 schreef ManAtWork het volgende:

Dat topic opent Wexy (of is het nu Nizno ) pas na 1 april. Nog even wachten met zeuren, dus.
Kies maar welke van de twee het topic moet maken...

Ben niet zo moeilijk.. doe het zo als wexy... of als Nizno.. wat jij wilt
pi_64726097
Hoi,

Interessant topic! Zit zelf even met een paar vragen;

- Bij de post eigen woning, eigenwoningschuld. Is het hier de bedoeling dat je je restschuld bij de bank noteert?
- Waar kan ik mijn reeds ontvangen hypotheekrente aftrek invullen?
- Is het zo dat als je beide fulltime werkt (partner en ik) je beide toch nog een aanmerkelijk hoger bedrag terugkrijgt dan wanneer ik alleen zou werken? Volgens mijn berekening krijg wij nu dubbelop vergeleken met vorig jaar!
pi_64726256
2008 is helemaal geen leuk jaar om aangifte voor te doen Ik heb stage gelopen, en over mn stagevergoeding moet ik nog 100en euro's belasting afdragen Normaal was het juist leuk, ik kreeg altijd nog best wat geld terug van de belastingdienst
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 6 januari 2009 @ 13:30:19 #77
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64726318
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:28 schreef LoggedIn het volgende:
2008 is helemaal geen leuk jaar om aangifte voor te doen Ik heb stage gelopen, en over mn stagevergoeding moet ik nog 100en euro's belasting afdragen Normaal was het juist leuk, ik kreeg altijd nog best wat geld terug van de belastingdienst
toen betaalde je dus al in het jaar te veel aan de BD, kreeg je eind van het jaar het terug.
Nu heb je gewoon alles gekregen en moet je zelf betalen aan het eind van het jaar.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 13:30:24 #78
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64726320
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:23 schreef Bilky het volgende:
Hoi,

Interessant topic! Zit zelf even met een paar vragen;

- Bij de post eigen woning, eigenwoningschuld. Is het hier de bedoeling dat je je restschuld bij de bank noteert?
Ja.
quote:
- Waar kan ik mijn reeds ontvangen hypotheekrente aftrek invullen?
Je hebt geen hypoyheekrenteaftrek ontvangen. Waarschijnlijk bedoel je je voorlopige teruggave. Die vind je bijna aan het eind van het programma. Zoeken bij 'Te verrekenen bedragen' naar 'Voorlopige aanslag of voorlopige teruggave'.
quote:
- Is het zo dat als je beide fulltime werkt (partner en ik) je beide toch nog een aanmerkelijk hoger bedrag terugkrijgt dan wanneer ik alleen zou werken?
Theoretisch kan dat.
quote:
Volgens mijn berekening krijg wij nu dubbelop vergeleken met vorig jaar!
Dat lijkt me dan niet te kloppen. Tenzij je ten opzichte van vorig jaar een aantal aftrekposten meer hebt.
pi_64726410
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:30 schreef Nizno het volgende:

[..]

toen betaalde je dus al in het jaar te veel aan de BD, kreeg je eind van het jaar het terug.
Nu heb je gewoon alles gekregen en moet je zelf betalen aan het eind van het jaar.
ja, maar ik vind het best kut zo Doordat ik stage moest lopen, zal ik al krap bij kas, en dan krijg je nu nog ff een trap na Had ik liever gewoon gelijk teveel betaald, en nu een leuke meevaller gehad
pi_64726480
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:33 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

ja, maar ik vind het best kut zo Doordat ik stage moest lopen, zal ik al krap bij kas, en dan krijg je nu nog ff een trap na Had ik liever gewoon gelijk teveel betaald, en nu een leuke meevaller gehad
off topic
OMG... daar gaat de generatie!
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 6 januari 2009 @ 13:36:28 #81
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64726486
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:33 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

dan had je tijdens de stage nog krapper bij kas gezeten....
pi_64727057
Bedankt Man @ Work! Dat dubbelop verhaal klopt nu inderdaad niet meer nadat ik de teruggaaf heb ingevuld.

Nog een vraag, ik doe dit voor het eerst zelf namelijk; kan ik bij "aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning" mijn betaalde rente aan de lening van de woning opvoeren?

En dan meteen nog maar een vraag; mn basisverzekering voor de ziektekosten zijn niet meer op te voeren (alleen aanvullende verzekering) en mijn zvw ook niet? Dan kom ik nooit boven de drempel!
  dinsdag 6 januari 2009 @ 14:04:35 #83
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64727538
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:52 schreef Bilky het volgende:
Bedankt Man @ Work! Dat dubbelop verhaal klopt nu inderdaad niet meer nadat ik de teruggaaf heb ingevuld.

Nog een vraag, ik doe dit voor het eerst zelf namelijk; kan ik bij "aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning" mijn betaalde rente aan de lening van de woning opvoeren?
Ja, daarvoor is dat vakje bedoelt.
quote:
En dan meteen nog maar een vraag; mn basisverzekering voor de ziektekosten zijn niet meer op te voeren (alleen aanvullende verzekering) en mijn zvw ook niet? Dan kom ik nooit boven de drempel!
Klopt. Alleen de aanvullende verzekering is aftrekbaar. Staat tegenover dat de drempel wel sterk is verlaagd ten opzicht van voorgaande jaren.
Maar troost je: je bent niet de enige die onder de drempel blijft. Zie het als een positief punt: je hebt blijkbaar een dusdanig inkomen dat je deze kosten moet kunnen dragen.
pi_64727587
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:52 schreef Bilky het volgende:
daar hebben meer mensen last van
al jaren

maar de drempel is wel enorm verlaagd in 2008 !
wat M@W zegt
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:03:16 #85
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_64729903
Kan je je eigen risico aftrekken?
pi_64730025
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:03 schreef Radjesh het volgende:
Zie:
quote:
Op maandag 5 januari 2009 14:53 schreef ManAtWork het volgende:

[quote]Aftrekbare premies zorgverzekering
De premies voor het aanvullende pakket van uw zorgverzekering, die u hebt betaald aan uw zorgverzekeraar, zijn aftrekbaar. De aftrek is beperkt tot de premies over maximaal 12 maanden.

Let op!
Sinds 1 januari 2008 zijn het vaste bedrag voor het basispakket en de inkomensafhankelijke bijdrage die u hebt betaald voor een zorgverzekering niet meer aftrekbaar. Ook het bedrag van uw verplichte eigen risico van ¤ 150 is niet aftrekbaar.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:07:55 #87
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64730071
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:03 schreef Radjesh het volgende:
Nee.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:08:40 #88
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64730099
Welja, is het niet ManAtWork, dan komt Five_Horizons me wel even voor zijn.
pi_64730282
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Het was geen moeite

MAW had het werk al gedaan
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:25:43 #90
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_64730764
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zie:
[..]

Duidelijk. Bedankt, niet gelezen.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:30:32 #91
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64730956
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 15:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Kom kom, jongens. Niet vechten.
pi_64749465
Goed, wij hebben in oktober onze eerste eigen woning gekocht. Nu struikel ik meteen over allerlei termen in de aangifte. Ik ben namelijk nooit zo'n held in het bewaren van geduld voor dit soort zaken.
Nu is mijn vraag of het allemaal veel simpeler is dan het op het eerste gezicht lijkt, of dat ik er beter 50/100 euro tegenaan kan gooien bij iemand die er wél verstand van heeft en er op die manier het maximale uithaal?
  dinsdag 6 januari 2009 @ 22:33:15 #93
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64749571
Het is ongetwijfeld simpeler dan het eruit ziet. En dit topic is een geschikt topic om dingen te vragen waar je niet uitkomt. ManAtWork zal je dan met alle plezier van advies voorzien.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 22:43:28 #94
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64750092
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 22:30 schreef Man_Made_God het volgende:
Goed, wij hebben in oktober onze eerste eigen woning gekocht. Nu struikel ik meteen over allerlei termen in de aangifte. Ik ben namelijk nooit zo'n held in het bewaren van geduld voor dit soort zaken.
Nu is mijn vraag of het allemaal veel simpeler is dan het op het eerste gezicht lijkt, of dat ik er beter 50/100 euro tegenaan kan gooien bij iemand die er wél verstand van heeft en er op die manier het maximale uithaal?
Voor de gemiddelde aangifte is het makkelijker dan het eruit ziet. De vraag is of het je het geld waard is en er op die manier zelf geen tijd aan hoeft te besteden. Je hebt dan als het ware een stukje rust 'gekocht'.
pi_64759616
vraagje over combinatiekorting.

Ik lees dit over combinatiekorting:
quote:
U kunt de combinatiekorting krijgen onder de volgende voorwaarden:

In 2008 hoorde bij uw huishouden voor ten minste 6 maanden, minimaal 1 kind dat op 31 december 2007 jonger was dan 12 jaar.
Dit kind was in die periode ingeschreven op uw woonadres. Bij co-ouders mag het kind ook ingeschreven staan op het woonadres van de co-ouder.
Uw inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon, winst of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) waren hoger dan ¤ 4.542 of u kon zelfstandigenaftrek krijgen.
De combinatiekorting is ¤ 112 (of ¤ 54 als u 65 jaar of ouder was).

Meer informatie over de bijzondere regeling voor co-ouders kunt u krijgen bij de BelastingTelefoon.

Fiscale partner
Had u in 2008 een fiscale partner? Dan kunnen u en uw fiscale partner allebei de combinatiekorting krijgen als u allebei aan de voorwaarden voldoet.
mijn situatie:
Getrouwd juli 2007
eerste kind geboren mei 2008

Ik verdien meer dan 4.542 en mijn partner heeft een inkomen van 0,-
Kom ik nu in aanmerking voor die combinatiekorting?
pi_64759883
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 09:37 schreef tinny het volgende:
vraagje over combinatiekorting.

Ik lees dit over combinatiekorting:
[..]

mijn situatie:
Getrouwd juli 2007
eerste kind geboren mei 2008

Ik verdien meer dan 4.542 en mijn partner heeft een inkomen van 0,-
Kom ik nu in aanmerking voor die combinatiekorting?
Waarom twijfel je daarover?
pi_64760213
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 09:48 schreef DonJames het volgende:

[..]

Waarom twijfel je daarover?
Ik denk door de laatste zin, maar hij komt idd gewoon in aanmerking!
  woensdag 7 januari 2009 @ 10:07:57 #98
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_64760437
Ik kom volgens mij niet in aanmerking voor ouderschapsverlofkorting, omdat ik in 2008 iets meer verdient heb dan in 2007. Toch heb ik iets meer dan 300 uur ouderschapsverlof genoten. (En m'n inkomensverlies voor ongeveer twee-derde gecompenseerd uit de levensloopregeling.)

Mocht iemand denken dat ik het fout zie dat ik geen recht heb op korting of een gigantisch goed idee hebben om het inkomen van 2008 te drukken zodat ik een duizendje ouderschapsverlofkorting kan pakken, dan hou ik mij aanbevolen (En dan verdient degene een mooi cadeau.)
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 7 januari 2009 @ 10:48:09 #99
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64761607
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 10:07 schreef _Flash_ het volgende:
Ik kom volgens mij niet in aanmerking voor ouderschapsverlofkorting, omdat ik in 2008 iets meer verdient heb dan in 2007. Toch heb ik iets meer dan 300 uur ouderschapsverlof genoten. (En m'n inkomensverlies voor ongeveer twee-derde gecompenseerd uit de levensloopregeling.)
Even voor de duidelijkheid: je (fiscaal) jaarloon (volgens je JOG) van 2008 is hoger dan die van 2007?
Dan kan ik helaas niets bedenken. De uitkomst JL2007 min JL2008 is dan negatief en dus is er geen recht op de korting.
quote:
Mocht iemand denken dat ik het fout zie dat ik geen recht heb op korting of een gigantisch goed idee hebben om het inkomen van 2008 te drukken zodat ik een duizendje ouderschapsverlofkorting kan pakken, dan hou ik mij aanbevolen (En dan verdient degene een mooi cadeau.)
Houd er ook rekening mee dat de korting maximaal het verschil is tussen het jaarloon van 2007 en het jaarloon van 2008.
Dus stel: JL2007 = 30.000 en JL2008 = 29.750 dan is je korting maximaal 250 in plaats van 300 * 3,86 = 1.158
pi_64762190
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 10:00 schreef GodsSon het volgende:

[..]

Ik denk door de laatste zin, maar hij komt idd gewoon in aanmerking!
nou meer ook door die zin "heeft een kind wat op 31 dec 2007/1 jan 2008 jonger is dan 12 jaar"
Ik heb een kind (geboren mei 2008) maar dat was er 31 dec 2007/1 jan 2008 nog niet... vandaar begon ik te twijfelen...
(ik dacht dat ik er dus pas VOLGEND jaar voor in aanmerking zou komen)

Ik vraag me nu nog wel af of zowel ik (verdien meer dan 4500,-) ALS OOK MIJN PARTNER hiervoor in aanmerking komt... maar misschien dat vanzelf wel duidelijk wordt als ik daadwerkelijk het aangifte prog 2008 ga invullen....
pi_64763130
Nou dit jaar dit topic maar eens extra goed bijhouden en lezen.

Heb vorig jaar een nieuwbouw woning gekocht, dus er komt wel iets meer kijken bij de aangifte dan mijn standaard inkomstenbelasting...
En ik snap er nu al geen bal van
Wil tegelijk ook mijn VT in gaan vullen zodat ik maandelijks als geld terug ga krijgen van de belastingdienst!
pi_64763552
Mijn idee:
U kunt de combinatiekorting krijgen onder de volgende voorwaarden:

In 2008 hoorde bij uw huishouden voor ten minste 6 maanden, minimaal 1 kind dat op 31 december 2007 jonger was dan 12 jaar.
Kind was er minimaal 6 maanden en was nog geen 12 jaar oud, dus voldaan

Dit kind was in die periode ingeschreven op uw woonadres. Bij co-ouders mag het kind ook ingeschreven staan op het woonadres van de co-ouder.
Lijkt me een logisch gevolg van een kind krijgen

Uw inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon, winst of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) waren hoger dan ¤ 4.542 of u kon zelfstandigenaftrek krijgen.
De combinatiekorting is ¤ 112 (of ¤ 54 als u 65 jaar of ouder was).

Geef je zelf al aan

Meer informatie over de bijzondere regeling voor co-ouders kunt u krijgen bij de BelastingTelefoon.

Fiscale partner
Had u in 2008 een fiscale partner? Dan kunnen u en uw fiscale partner allebei de combinatiekorting krijgen als u allebei aan de voorwaarden voldoet.

Je krijgt beide aftrek als je allebei meer dan 4500¤ verdient, jij wel dus aftrek, vrouw/vriendin niet, dus geen dubbele aftrek!
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:01:37 #103
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64766241
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 11:05 schreef tinny het volgende:

[..]

nou meer ook door die zin "heeft een kind wat op 31 dec 2007/1 jan 2008 jonger is dan 12 jaar"
Ik heb een kind (geboren mei 2008) maar dat was er 31 dec 2007/1 jan 2008 nog niet... vandaar begon ik te twijfelen...
(ik dacht dat ik er dus pas VOLGEND jaar voor in aanmerking zou komen)

Ik vraag me nu nog wel af of zowel ik (verdien meer dan 4500,-) ALS OOK MIJN PARTNER hiervoor in aanmerking komt... maar misschien dat vanzelf wel duidelijk wordt als ik daadwerkelijk het aangifte prog 2008 ga invullen....
Het staat er inderdaad een beetje krom als je het letterlijk gaat lezen.
Maar je hebt (beide) recht op de combinatiekorting.

[ Bericht 0% gewijzigd door ManAtWork op 08-01-2009 09:06:52 (rectificatie) ]
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:28:38 #104
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_64767196
Ik heb nog geen jaaropgaven gehad maar ik lees al vast mee voor wat tips enzo.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:32:52 #105
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_64767357
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 10:48 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

<antwoord>

Dat was idd ook mijn redenatie. Wat dit betreft had ik beter geen ouderschapsverlof kunnen nemen in 2008

Ik vind het maar apart dat de BD/overheid dit op deze manier ingericht heeft. De bedoeling is toch ouderschap (+verlof) te stimuleren voor vooral jonge ouders? En dat is juist de groep die over het algemeen een redelijke loonontwikkeling doormaakt. En vervolgens geen recht heeft op die heffingskorting.

Maar dat hoort meer in de klaagbak thuis
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_64775114
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 13:32 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Dat was idd ook mijn redenatie. Wat dit betreft had ik beter geen ouderschapsverlof kunnen nemen in 2008

Ik vind het maar apart dat de BD/overheid dit op deze manier ingericht heeft. De bedoeling is toch ouderschap (+verlof) te stimuleren voor vooral jonge ouders? En dat is juist de groep die over het algemeen een redelijke loonontwikkeling doormaakt. En vervolgens geen recht heeft op die heffingskorting.

Maar dat hoort meer in de klaagbak thuis
De regeling is bedoeld om een terugval van inkomsten (gedeeltelijk) te compenseren als mensen minder gaan werken om voor de kinderen te zorgen. Als je minder gaat werken maar meer gaat verdienen, heb je die compensatie niet nodig.
  woensdag 7 januari 2009 @ 21:06:47 #107
239053 trifko
One Minute!
pi_64786787
Wat lees ik nou..
Fiscus vult aangifte helemaal zelf in?
http://www.geldenrecht.nl(...)elemaal_zelf_in.html
  woensdag 7 januari 2009 @ 21:30:38 #108
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64787853
Leest niemand de OP,.....?

En nee, de fiscus vult het niet helemaal in!
  woensdag 7 januari 2009 @ 22:52:19 #109
239053 trifko
One Minute!
pi_64792289
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 21:30 schreef ManAtWork het volgende:
Leest niemand de OP,.....?

En nee, de fiscus vult het niet helemaal in!
kijk ook hier even..
http://www.belastingdiens(...)008-02.html#P42_3376

De vooraf ingevulde aangifte kan alleen worden gedownload en is niet beschikbaar voor mensen die per post aangifte te doen. Ook is de service pas vanaf 1 maart beschikbaar op de site van de Belastingdienst. Dat komt doordat de fiscus een deel van de gegevens van andere partijen krijgt aangeleverd. Wie eerder aangifte wil doen, moet alle cijfers zelf invullen.
  woensdag 7 januari 2009 @ 22:58:11 #110
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64792599
Nogmaals: OP gelezen?

Ach laat ook maar.
pi_64798839
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 13:01 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het staat er inderdaad een beetje krom als je het letterlijk gaat lezen.
Maar je hebt (beide) recht op de combinatiekorting.
aaah maar GodSon zegt van niet?? -->
quote:
Fiscale partner
Je krijgt beide aftrek als je allebei meer dan 4500¤ verdient, jij wel dus aftrek, vrouw/vriendin niet, dus geen dubbele aftrek!
pi_64799114
Ik zou naar MAW luisteren, heeft er meer verstand van, ik ging uit van mijn gevoel bij het lezen van de tekst...
  donderdag 8 januari 2009 @ 09:10:23 #113
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64799998
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 07:07 schreef tinny het volgende:

[..]

aaah maar GodSon zegt van niet?? -->
[..]

Mijn fout. Ik moest de post even weer opzoeken. Daarin geef je aan dat je vrouw geen inkomen heeft en dus niet voldoet aan de voorwaarden zodat ze inderdaad geen recht heeft op de combinatiekorting.

Topic kan verwarrend worden als verschillende bedragen en situaties door elkaar gaan lopen. Excuus.
  donderdag 8 januari 2009 @ 09:11:56 #114
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64800015
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 07:56 schreef GodsSon het volgende:
Ik zou naar MAW luisteren, heeft er meer verstand van, ik ging uit van mijn gevoel bij het lezen van de tekst...
Ook ik maak (helaas) fouten.
Toont gelukkig maar weer aan dat ik ook maar een mens ben.
pi_64800557
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 09:11 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ook ik maak (helaas) fouten.
Toont gelukkig maar weer aan dat ik ook maar een mens ben.
Hehe, ik ging onterecht uit van je autoriteit
Maar goed, nu is het iig duidelijk!
  donderdag 8 januari 2009 @ 12:43:25 #116
239053 trifko
One Minute!
pi_64806596
ik heb een vraagje over mijn teruggaaf Tbiljet voor 2007 nog, bij het berekenen van aftrekbedrag ziektekosten of andere buitengewone uitgaven, heb je zeg maar een vast bedrag premie zorgverzekering wat je bij de berekening moet gebruiken ongeacht wat je aan basispremie aan je zorgverzekeraar betaald heb.. voor 2007 was dat 1059 euro per jaar.. Nu is het zo dat van 2007, de eerste 2 maanden (januari en februari) door mijn vader zijn betaald, en het is goed mogelijk dat hij dat voor zich zelf als aftrekpost heeft doorgevoerd.. moet ik dan bij mijn berekening vasthouden aan die 1059 euro of moet ik gebruiken 10/12 x 1059 euro, omdat ik maar 10 maanden heb betaald en die overige 2 maanden mijn vader..
  donderdag 8 januari 2009 @ 12:50:50 #117
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64806827
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 12:43 schreef trifko het volgende:
ik heb een vraagje over mijn teruggaaf Tbiljet voor 2007 nog, bij het berekenen van aftrekbedrag ziektekosten of andere buitengewone uitgaven, heb je zeg maar een vast bedrag premie zorgverzekering wat je bij de berekening moet gebruiken ongeacht wat je aan basispremie aan je zorgverzekeraar betaald heb.. voor 2007 was dat 1059 euro per jaar.. Nu is het zo dat van 2007, de eerste 2 maanden (januari en februari) door mijn vader zijn betaald, en het is goed mogelijk dat hij dat voor zich zelf als aftrekpost heeft doorgevoerd.. moet ik dan bij mijn berekening vasthouden aan die 1059 euro of moet ik gebruiken 10/12 x 1059 euro, omdat ik maar 10 maanden heb betaald en die overige 2 maanden mijn vader..
Om vervuiling tussen 2007 en 2008 te voorkomen, heb ik deze in het topic van 2007 geplaatst.
Deze aftrek is voor 2008 immers niet meer van toepassing en kan voor verwarring gaan zorgen.
pi_64807522
tvp wacht nog op mijn loonstrookjes.
............................
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:15:17 #119
3185 Adelante
To let it go now
pi_64807577
Even een vraagje: heb je recht op teruggave van de algemene heffingskorting wanneer je geen fiscale partner hebt gehad in 2008?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:20:15 #120
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64807759
Als je inkomen hebt, heb je recht op de algemene heffingskorting. Bij loon of uitkering wordt hier automatisch rekening mee gehouden.
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:20:39 #121
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64807774
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:15 schreef Adelante het volgende:
Even een vraagje: heb je recht op teruggave van de algemene heffingskorting wanneer je geen fiscale partner hebt gehad in 2008?
Ja, van de site van de BD:
quote:
Iedere werknemer (en uitkeringsgerechtigde) heeft recht op de algemene heffingskorting. De algemene heffingskorting is ¤ 2.074 als de werknemer of uitkeringsgerechtigde jonger is dan 65 jaar. De algemene heffingskorting is ¤ 970 als de werknemer of uitkeringsgerechtigde 65 jaar of ouder is.
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:26:57 #122
3185 Adelante
To let it go now
pi_64808021
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:20 schreef ManAtWork het volgende:
Als je inkomen hebt, heb je recht op de algemene heffingskorting. Bij loon of uitkering wordt hier automatisch rekening mee gehouden.
Het gaat om een situatie waarin er geen inkomen is genoten (geen loon, geen uitkering).

art. 8.10 Wet IB zegt:
quote:
Artikel 8.10. Algemene heffingskorting
1

De algemene heffingskorting geldt voor iedere belastingplichtige.
2

De algemene heffingskorting bedraagt ¤ 2043.
de site van de belastingdienst zegt:
quote:
Voorwaarden fiscale partner

U moet in 2008 meer dan 6 maanden dezelfde fiscale partner hebben gehad. Anders voldoet u niet aan deze voorwaarde voor uitbetaling van de heffingskorting. Het is hierbij niet van belang of ervoor gekozen is om heel 2008 elkaars fiscale partner te zijn. Als u door het overlijden van uw fiscale partner niet aan deze voorwaarde voldoet, toetsen wij alleen de voorwaarde dat de fiscale partner voldoende belasting is verschuldigd. Voldeed u om een andere reden niet aan de voorwaarde van 6 maanden? Dan betalen wij de heffingskorting niet uit.
Dus ik zit even in dubio
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:28:10 #123
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64808082
Nee dus, want in geval er geen fiscaal partner is die voldoende belasting betaald, heb je geen recht op de heffingskorting.
Vul het aangifteprogramma maar in. Het programma houdt er automatisch rekening mee.
pi_64808115
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:26 schreef Adelante het volgende:

[..]

Het gaat om een situatie waarin er geen inkomen is genoten (geen loon, geen uitkering).

art. 8.10 Wet IB zegt:
[..]

de site van de belastingdienst zegt:
[..]

Dus ik zit even in dubio
Je hebt wel recht op de korting, hij wordt alleen niet uitbetaald als je geen inkomen en/of fiscale partner met inkomen hebt.
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:29:31 #125
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64808146
Ah, ik ging er ten onrechte van uit dat er wel sprake was van inkomen (uit werk of uitkering).
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:29:48 #126
3185 Adelante
To let it go now
pi_64808155
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef ManAtWork het volgende:
Nee, want in geval er geen fiscaal partner is die voldoende belasting betaald, heb je geen recht op de heffingskorting.
Ja, maar diegene is wel belastingplichtige (als in zij ontvangt een aangiftebiljet) en dan zou dus het artikel 8.10 opgaan in mijn ogen.
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:30:40 #127
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64808202
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je hebt wel recht op de korting, hij wordt alleen niet uitbetaald als je geen inkomen en/of fiscale partner met inkomen hebt.
Dit is correcter geformuleerd.
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:30:55 #128
3185 Adelante
To let it go now
pi_64808216
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef DonJames het volgende:

[..]

Klinkt logisch, maar dat recht kun je dus niet uitoefenen en waar staan deze beperkingen in de wet?
pi_64808501
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:30 schreef Adelante het volgende:

[..]

Klinkt logisch, maar dat recht kun je dus niet uitoefenen en waar staan deze beperkingen in de wet?
Klopt, zie voor de regelingen artt. 8.8 en 8.9 Wet inkomstenbelasting 2001.
  donderdag 8 januari 2009 @ 13:44:38 #130
3185 Adelante
To let it go now
pi_64808753
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:38 schreef DonJames het volgende:

[..]

Klopt, zie voor de regelingen artt. 8.8 en 8.9 Wet inkomstenbelasting 2001.
Wat ik daar lees, ziet met name op verhoging van gecombineerde heffingskortingen en niet zo zeer op mijn vraag.

Ik vind het enigszins vreemd dat iemand die geen gebruik heeft gemaakt van een uitkering nu door de Overheid gestraft wordt, omdat zij dat niet heeft gedaan en geen recht meer heeft op de algemene heffingskorting.
pi_64809102
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 13:44 schreef Adelante het volgende:

[..]

Wat ik daar lees, ziet met name op verhoging van gecombineerde heffingskortingen en niet zo zeer op mijn vraag.
Dan lees je het niet goed genoeg In art. 8.8 IB staat dat het totaal van de heffingskortingen niet hoger is dan de gecombineerde inkomensheffing, dus de korting kan niet hoger zijn dan de betaalde/ingehouden belasting. In art. 8.9 IB, eerste lid wordt hierop een uitzondering gemaakt voor fiscale partners.
quote:
Ik vind het enigszins vreemd dat iemand die geen gebruik heeft gemaakt van een uitkering nu door de Overheid gestraft wordt, omdat zij dat niet heeft gedaan en geen recht meer heeft op de algemene heffingskorting.
Uitkeringen zijn over het algemeen vrijgesteld, dus dat argument gaat niet op.
  donderdag 8 januari 2009 @ 14:13:17 #132
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64809910
Uitkeringen vrijgesteld? Dat zouden ze misschien moeten doen, maar dat is het in ieder geval nog niet zo. Lijfrente-uitkering waarvan de premies in het verleden niet zijn afgetrokken misschien, box 3 verhalen, maar voor het overige...? Of welke uitkeringen bedoel jij dan DJ?

@ Adelante
De uitbetaling van de heffingskorting is een korting op de heffing, een korting op de te betalen belasting dus. Het is geen toeslag of subsidie. Als je geen inkomen hebt, betaal je geen belasting/heffing, dus kun je er ook geen korting op krijgen. Enige uitzondering is de algemene heffingskorting die je toch kan ontvangen op voorrwaarde dat je fiscale partner wél voldoende belasting per saldo afdraagt/heeft gedragen om geld aan jou terug te geven. Dit wordt vanaf 2009 trouwens ook in 15 jaar afgebouwd tot nul.

Het gaat dus nogmaals om een korting/teruggave, niet om een toesalg of subsidie. Je kunt noooit meer terug krijgen dan je hebt betaald. Anders is het dus geen terug krijgen meer.
Contemnunt spinam cum rosae deliberant
pi_64810469
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:13 schreef Meeldraad het volgende:
Uitkeringen vrijgesteld? Dat zouden ze misschien moeten doen, maar dat is het in ieder geval nog niet zo. Lijfrente-uitkering waarvan de premies in het verleden niet zijn afgetrokken misschien, box 3 verhalen, maar voor het overige...? Of welke uitkeringen bedoel jij dan DJ?
Nee, je hebt gelijk. Ik meende dat veel uitkeringen (WW, ziektewet etc.) waren vrijgesteld, maar deze vrijstelling geldt alleen voor de LB, niet voor de IB.
quote:
@ Adelante
De uitbetaling van de heffingskorting is een korting op de heffing, een korting op de te betalen belasting dus. Het is geen toeslag of subsidie. Als je geen inkomen hebt, betaal je geen belasting/heffing, dus kun je er ook geen korting op krijgen. Enige uitzondering is de algemene heffingskorting die je toch kan ontvangen op voorrwaarde dat je fiscale partner wél voldoende belasting per saldo afdraagt/heeft gedragen om geld aan jou terug te geven. Dit wordt vanaf 2009 trouwens ook in 15 jaar afgebouwd tot nul.

Het gaat dus nogmaals om een korting/teruggave, niet om een toesalg of subsidie. Je kunt noooit meer terug krijgen dan je hebt betaald. Anders is het dus geen terug krijgen meer.
Tenzij je een fiscaal partner hebt, dan mag je nog gebruik maken van zijn/haar betaalde/ingehouden belasting. Gelukkig wordt deze ouderwetse, verwerpelijke vorm van alleenstaandendiscriminatie afgeschaft
pi_64811502
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:24 schreef DonJames het volgende:
Tenzij je een fiscaal partner hebt, dan mag je nog gebruik maken van zijn/haar betaalde/ingehouden belasting. Gelukkig wordt deze ouderwetse, verwerpelijke vorm van alleenstaandendiscriminatie afgeschaft
dat roep jij nou echt al zolang ik hier rondlooop maar ook in 2008 was het weer iets van 2075 euro en volgens mij is het voor 2009 nog steeds 2000 euro...

ps
verdwijnen?? denk het niet...
bron: BD
quote:
Let op!

De verhoging van de algemene heffingskorting voor de inflatie geldt vanaf 1 januari 2008 niet meer. Deze zogenoemde indexering gebeurt in 2008 nog wel, om bij te dragen aan het behoud van de koopkracht. Van 2009 tot en met 2011 wordt de verhoging van de algemene heffingskorting geleidelijk weer verminderd tot de hoogte van de korting in 2007..
  donderdag 8 januari 2009 @ 14:57:53 #135
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64811819
Toch wel, of althans in belangrijke mate, zie:

http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=61026&type=pdf

Bovenaan p.3:
quote:
Deze overdraagbaarheid van de algemene heffingskorting wordt afgebouwd in 15 jaar tijd met 6,67% per jaar. De afbouw start in 2009. Dit betekent dat er in dit jaar ¤ 1.873 van de algemene heffingskorting overgedragen mag worden aan de partner. De beperking van de overdraagbaarheid geldt niet indien de belastingplichtige waarnaar de korting wordt overgedragen geboren is voor 1-1-1972 of indien er in het huishouden kinderen van 5 jaar of jonger aanwezig zijn. Voor deze groepen blijft de overdraagbaarheid voor 100% gehandhaafd.
Dus voortaan om de 5 jaar kindjes inplannen.
pi_64812387
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 14:50 schreef tinny het volgende:

[..]

dat roep jij nou echt al zolang ik hier rondlooop maar ook in 2008 was het weer iets van 2075 euro en volgens mij is het voor 2009 nog steeds 2000 euro...

ps
verdwijnen?? denk het niet...
bron: BD
[..]
Zie de post van Meeldraad. Verder moet je mijn uitvallen tegen de "aanrechtsubsidie" ook weer niet ál te serieus nemen, het is meer een running gag
pi_64812491
Moet ik, vanwege een loonstijging in oktober, ook een herberekening van mijn zorgtoeslag doen?
  donderdag 8 januari 2009 @ 15:21:16 #138
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64812912
Kan, de BD doet zelf wel een herberekening achteraf, maar als je niet chronisch wil terugbetalen, is een wijziging doorsturen misschien beter. Voor herberekening:

http://www.toeslagen.nl/reken/zorgtoeslag/

Gaat om brutobedragen per kalenderjaar.
pi_64813874
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:13 schreef _The_General_ het volgende:
Moet ik, vanwege een loonstijging in oktober, ook een herberekening van mijn zorgtoeslag doen?
Lijkt me wel verstandig als je niet ineens veel wilt terugbetalen.
  donderdag 8 januari 2009 @ 15:44:38 #140
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64813957
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:42 schreef riX- het volgende:

[..]

Lijkt me wel verstandig als je niet ineens veel wilt terugbetalen.
Terugbetalen moet ie toch al want het jaar is voorbij. Dus heeft een aanpassing van de ZT over 2008 geen zin meer.
pi_64814339
Ik doe voor het eerst aangifte (althans, dat wil ik gaan doen), maar ik heb ook veel vragen. Ik snap er uiteraard geen reet van. Ik heb het nu ongeveer ingevuld, maar nu krijg ik bij het overzichtscherm het volgende:
"Terug te krijgen: 58" (was een vakantiebaantje voor een paar weken en ik ben 17, ja het is weinig )

En vervolgens daaronder in hetzelfde scherm onder het kopje "Premie volksverzekeringen" met als totaalbedrag 216.

Wat betekent dat, moet ik die 216 nog gaan betalen als ik aangifte doe? Want in dat geval doe ik uiteraard geen aangifte

Ik snap er echt de ballen van, en misschien ga ik dan maar vanavond even met mijn moeder ernaar kijken. Als het te lastig is laat ik het wel zitten, maar een paar tientjes is best mooi meegenomen..
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 8 januari 2009 @ 15:56:46 #142
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64814428
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:44 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Terugbetalen moet ie toch al want het jaar is voorbij. Dus heeft een aanpassing van de ZT over 2008 geen zin meer.
voor 2009 is het echter wel handig om alvast aan te passen.
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:54 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:
Ik doe voor het eerst aangifte (althans, dat wil ik gaan doen), maar ik heb ook veel vragen. Ik snap er uiteraard geen reet van. Ik heb het nu ongeveer ingevuld, maar nu krijg ik bij het overzichtscherm het volgende:
"Terug te krijgen: 58" (was een vakantiebaantje voor een paar weken en ik ben 17, ja het is weinig )

En vervolgens daaronder in hetzelfde scherm onder het kopje "Premie volksverzekeringen" met als totaalbedrag 216.

Wat betekent dat, moet ik die 216 nog gaan betalen als ik aangifte doe? Want in dat geval doe ik uiteraard geen aangifte

Ik snap er echt de ballen van, en misschien ga ik dan maar vanavond even met mijn moeder ernaar kijken. Als het te lastig is laat ik het wel zitten, maar een paar tientjes is best mooi meegenomen..
die 216 heb je al betaald.
pi_64814509
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:54 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:

Dan krijg je dus die 58 euro terug.
pi_64814536
Edit: je gaf al antwoord.
Thanks, dan ga ik even aangifte doen!
  donderdag 8 januari 2009 @ 15:59:12 #145
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64814554
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:56 schreef Nizno het volgende:

[..]

voor 2009 is het echter wel handig om alvast aan te passen.
En ik maar denken dat ik in een IB 2008 topic zat te posten.
quote:
[..]

die 216 heb je al betaald.
De te betalen IB en PVV worden in het overzicht apart vermeld. Na toepassing van de heffingskortingen zal het bedrag op nul uitkomen en de ingehouden loonheffing terugbetaald worden.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 8 januari 2009 @ 16:18:56 #146
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64815368
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 15:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En ik maar denken dat ik in een IB 2008 topic zat te posten.
[..]
ja en dat doe je in 2009.
Doe niet zo opstandig!!
pi_64815592
klopt het dat als ik te veel belasting betaal (loonheffingskorting) het terug kan vorderen door middel van een TJ-biljet?

en nog een vraag!
als ik naar de site van de belastingdienst ga zie ik alleen TJ-biljet van het jaar 2007 en 2006 enz.
Maar er moet er toch ook 1 zijn van het jaar 2008?
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 8 januari 2009 @ 16:29:11 #148
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64815826
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:24 schreef Graa het volgende:
klopt het dat als ik te veel belasting betaal (loonheffingskorting) het terug kan vorderen door middel van een TJ-biljet?

en nog een vraag!
als ik naar de site van de belastingdienst ga zie ik alleen TJ-biljet van het jaar 2007 en 2006 enz.
Maar er moet er toch ook 1 zijn van het jaar 2008?
als je het aangifte programma download dan heb je gewoon 1 programma voor alle situaties. Dus ook een TJsituatie.

en wat betreft terugvorderen. Als je de aangifte invuld en je komt er op uit dat je meer loonheffing hebt betaald dan nodig zou zijn dan kun je inderdaad het te veel betaalde terug krijgen.
pi_64815886
maar ook van het jaar 2008?
en niet van het jaar 2007!
pi_64815931
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:30 schreef Graa het volgende:
maar ook van het jaar 2008?
en niet van het jaar 2007!
Als je in OP kijkt zie je daar een link naar het aangifteprogramma, die downloaden en invullen.
pi_64816113
OP????
pi_64816369
heb het al gevonden;)

maar eehmm kan iemand mij precies uitleggen waar ik dus de TJ-biljet kan vinden?
pi_64816624
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:41 schreef Graa het volgende:
heb het al gevonden;)

maar eehmm kan iemand mij precies uitleggen waar ik dus de TJ-biljet kan vinden?
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:29 schreef Nizno het volgende:

[..]

als je het aangifte programma download dan heb je gewoon 1 programma voor alle situaties. Dus ook een TJsituatie.

en wat betreft terugvorderen. Als je de aangifte invuld en je komt er op uit dat je meer loonheffing hebt betaald dan nodig zou zijn dan kun je inderdaad het te veel betaalde terug krijgen.
Wel even opletten.
  donderdag 8 januari 2009 @ 16:51:14 #154
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64816752
En anders:
TJ 2008-formulier bestellen: http://www.belastingdienst.nl/download/order2273_nl.html

of via 0800-0543

of anders dus het aangifteprogramma downloaden: http://www.belastingdiens(...)angifte_2008-05.html

Er is voor alle duidelijkheid dit jaar (en al sinds een paar jaar niet meer) geen apart TJ-programma te downloaden.
pi_64816928
Oke zal het weer gaan uitleggen!

Ik heb dus de aangifte programma gedownload. Alleen weet ik niet waar ik precies moet zijn om een TJ-biljet (loonheffingskorting) te kunnen invullen.
pi_64816997
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:51 schreef Meeldraad het volgende:
En anders:
TJ 2008-formulier bestellen: http://www.belastingdienst.nl/download/order2273_nl.html

of via 0800-0543

of anders dus het aangifteprogramma downloaden: http://www.belastingdiens(...)angifte_2008-05.html

Er is voor alle duidelijkheid dit jaar (en al sinds een paar jaar niet meer) geen apart TJ-programma te downloaden.

dank u
pi_64817026
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:55 schreef Graa het volgende:

Ik heb dus de aangifte programma gedownload. Alleen weet ik niet waar ik precies moet zijn om een TJ-biljet (loonheffingskorting) te kunnen invullen.
Gewoon dat programma stap voor stap invullen. Hij vraagt vanzelf na invoeren van je gegevens, en een paar andere vragen, om je inkomen met bijbehorende arbeidskorting en loonheffing.
  donderdag 8 januari 2009 @ 17:05:34 #158
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64817267
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:18 schreef Nizno het volgende:

[..]

ja en dat doe je in 2009.
Dat kon toch ook niet eerder! De belastingdienst had het programma niet eerder beschikbaar!
quote:
Doe niet zo opstandig!!
Laat mij nou ook eens,...
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 8 januari 2009 @ 17:34:57 #159
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64818286
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 17:05 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat kon toch ook niet eerder! De belastingdienst had het programma niet eerder beschikbaar!
[..]
De belastingdienst is traag, zijn ambtenaren.. werken niet hard... zijn lui... drinken alleen maar koffie.
dus nee, dat kon niet eerder!!
quote:
Laat mij nou ook eens,...
nee.
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:55 schreef Graa het volgende:

Euhm... wat zei ik nou eerder... je kan alles in 1 programma invullen.. welke situatie dan ook..
Dus gewoon invullen en niet bang zijn... hij bijt niet.
edit: meestal bijt hij niet

[ Bericht 1% gewijzigd door Nizno op 08-01-2009 17:44:25 ]
  donderdag 8 januari 2009 @ 21:58:25 #160
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64829036
Ik krijg ¤ 57,- terug. Ik denk dat ik alvast ga bedenken wat ik met al dat geld ga doen.
pi_64829315
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 21:58 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik krijg ¤ 57,- terug. Ik denk dat ik alvast ga bedenken wat ik met al dat geld ga doen.
Pfff, ben ik blij dat ik meer terugkrijg dan jij (58)
pi_64829375
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 22:02 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:

[..]

Pfff, ben ik blij dat ik meer terugkrijg dan jij (58)
108 hele euro's hier.
pi_64829578
Hallo,

Misschien pas dit niet helemaal in dit topic, maar het heeft er wel mee te maken.
Ik werk als freelancer en ik moet nog aangifte doen over 2008. Ik vermoed dat het bedrag slechts rond de 100 euro zal liggen aan ib, plus vorderingsrente. Toch zonde van die rente die erbij komt.

Als ik nu een voorlopige aanslag 2009 aangeef en betaal, dan krijg ik over dat bedrag dat ik nu teveel betaal begin 2010 bij mijn voorlopige teruggaaf toch een jaar rente op het bedrag dat ik teveel betaald heb?
Ik zou dus nu een hele hoge schatting kunnen maken van mijn inkomen terwijl ik dat toch niet ga verdienen.
Klopt dit?
  donderdag 8 januari 2009 @ 22:49:44 #164
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64831932
Dat klopt. Houd er wel rekening mee, dat je alleen rente krijgt over dat wat je al betaald hebt. Bovendien loopt de rente pas vanaf 1 juli 2009. Dus als je dit al wil doen, dan kun je beter in april (verwerkingstijd 2 maanden) om een voorlopige aanslag vragen. En nee, dit is niet strafbaar, verzoeken tot voorlopige aanslagen kennen niet dezelfde verplichtingen als aangiften.
pi_64832064
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 22:49 schreef Meeldraad het volgende:
Dat klopt. Houd er wel rekening mee, dat je alleen rente krijgt over dat wat je al betaald hebt. Bovendien loopt de rente pas vanaf 1 juli 2009. Dus als je dit al wil doen, dan kun je beter in april (verwerkingstijd 2 maanden) om een voorlopige aanslag vragen. En nee, dit is niet strafbaar, verzoeken tot voorlopige aanslagen kennen niet dezelfde verplichtingen als aangiften.

Stel, ik vraag niet een voorlopige aanslag aan en ik doe gewoon in jan 2009 aangifte. Gaat dan de heffingsrente ook pas vanaf 1 juli 2009 lopen? Of dat dan weer niet?
  donderdag 8 januari 2009 @ 23:00:14 #166
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64832417
De heffingsrente van een fiscaal jaar wordt gerekend van 1 juli van dat jaar. Je kan pas naderhand aangifte doen. Dus als je in jan 2009 aangifte ergens van doet, moet het van eerdere jaren zijn. Ik begrijp met andere woorden je vraag dan ook niet zo goed, maar misschien heb ik je nu al antwoord gegeven?
pi_64832672
Ik snap mijn eigen vragen maar amper. Ik heb de ballen verstand van belastingen.

Het gaat er mij om dat ik na een jaar, bijvoorbeeld in jan 2010, aangifte doe over 2009 en dan ineens een heel hoog bedrag moet betalen, omdat ik ook nog heffingsrente erbij krijg.

Dus als ik geen voorlopige aanslag 2009 doe en dus pas in jan 2010 IB aangifte doe, moet ik over de inkomsten van 2009 pas na 1 juli heffingsrente te betalen? Dat komt dus neer op twee kwartalen heffingsrente betalen?

Ik snap er echt geen hol van.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 8 januari 2009 @ 23:14:55 #168
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64833082
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 23:05 schreef HRT het volgende:
Ik snap mijn eigen vragen maar amper. Ik heb de ballen verstand van belastingen.

Het gaat er mij om dat ik na een jaar, bijvoorbeeld in jan 2010, aangifte doe over 2009 en dan ineens een heel hoog bedrag moet betalen, omdat ik ook nog heffingsrente erbij krijg.

Dus als ik geen voorlopige aanslag 2009 doe en dus pas in jan 2010 IB aangifte doe, moet ik over de inkomsten van 2009 pas na 1 juli heffingsrente te betalen? Dat komt dus neer op twee kwartalen heffingsrente betalen?

je moet over je hele inkomsten van 2009 rente betalen.. alleen wordt die rente pas gerekend vanaf 1 juli.

Als je echter in mei 2009 aanvraag doet voor voorlopige aangifte. Dan heb je in het jaar de aanslag al betaald en heb je dus geen last meer van de heffingsrente.
pi_64833088
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 23:05 schreef HRT het volgende:

Een hoog bedrag betalen vanwege je heffingsrente, dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk. En als jij zorgt dat je gegevens redelijk kloppen betaald de BD meestal aan jou ipv dat jij aan de BD nog moet betalen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 8 januari 2009 @ 23:16:24 #170
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64833144
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 23:15 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Een hoog bedrag betalen vanwege je heffingsrente, dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk. En als jij zorgt dat je gegevens redelijk kloppen betaald de BD meestal aan jou ipv dat jij aan de BD nog moet betalen.
En dat gaat als freelancer wat lastig.
Dan kun je hooguit vragen om voorlopige aangifte te doen in het jaar zelf.
  donderdag 8 januari 2009 @ 23:16:49 #171
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64833165
Ah zo, ja dat klopt. Tenminste deels. De heffingsrente loopt namelijk vanaf 1 juli van het fiscale jaar waarover je aangifte doet tot aan de datum van de aanslag. Doe je aangifte voor 1 april 2010, dan krijg je doorgaans voor 1 juli 2010 je aanslag. Dus die periode van januari tot juli 2010 moet je ook meenemen voor berekening van de heffingsrente.

Wil je voorkomen dat je heffingsrente moet betalen, dan kun je inderdaad beter een voorlopige aanslag aanvragen en vooruit betalen (zonder heffingsrente) en dan later minder hoeven bij te betalen of zelfs een bedrag terug krijgen (met heffingsrente). Maar voor alle duidelijkheid, als je een hoge schatting opgeeft voor 2009, dan zul je dus ook daarover een aanslag (zonder heffingsrente) krijgen die je dan ook moet betalen. Alleen dan kan een aangifte leiden tot een teruggaaf (met heffingsrente). Het woord teruggaaf zegt het eigenlijk al.
pi_64833217
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 23:16 schreef Nizno het volgende:

[..]

En dat gaat als freelancer wat lastig.
Dan kun je hooguit vragen om voorlopige aangifte te doen in het jaar zelf.

Daar heb ik even overheen gelezen. Dan heb ik niets gezegd
pi_64833385
Het word me meer duidelijk nu. Stel ik ben van plan 10.000 euro te gaan (bij)verdienen dit jaar. Dan moet ik in mei 2009 een voorlopige aanslag indienen. Dan krijg ik dus een aanslag van (ongeveer) 10.000 * 0.335 = 3350 - heffingskorting = 1350 euro + nog die bijdrage zvw.

Dan betaal ik geen heffingsrente en kan ik dat hele bedrag in de resterende maanden betalen zonder rente? Neem aan van wel.

Kan een voorlopige aanslag ook geweigerd worden? (werk als freelancer).
  donderdag 8 januari 2009 @ 23:38:45 #174
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64834146
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 23:21 schreef HRT het volgende:
Het word me meer duidelijk nu. Stel ik ben van plan 10.000 euro te gaan (bij)verdienen dit jaar. Dan moet ik in mei 2009 een voorlopige aanslag indienen. Dan krijg ik dus een aanslag van (ongeveer) 10.000 * 0.335 = 3350 - heffingskorting = 1350 euro + nog die bijdrage zvw.

Dan betaal ik geen heffingsrente en kan ik dat hele bedrag in de resterende maanden betalen zonder rente? Neem aan van wel.
Ja dat kan.
quote:
Kan een voorlopige aanslag ook geweigerd worden? (werk als freelancer).
Alleen op erg goede gronden zou een inspecteur kunnen weigeren om geen aanslag op te leggen. Maar jij kunt het goed specificeren dus is het geen probleem.
  donderdag 8 januari 2009 @ 23:42:04 #175
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64834276
Vraag 1: ja dat klopt (of ik moet me sterk vergissen), het is zelfs zo dat als je in januari een voorlopige aanslag krijgt en je 'm voor eind februari betaalt, je een betalingskorting krijgt over de periode van maart tot en met juni. Die betalingskorting komt overeen met de heffingsrente over die vier maanden.
Vraag 2: heb ik nog nooit zien gebeuren. Er is wel een computermodule die scant op idiote bedragen (30.000 is dat niet) en kennelijk fouten. Die worden uitgeworpen en door ambtenaren beoordeeld, maar met deze gegevens hoef je niet op problemen te rekenen.

[ Bericht 28% gewijzigd door Meeldraad op 08-01-2009 23:55:42 ]
  vrijdag 9 januari 2009 @ 09:02:29 #176
44902 R_B
OEHWEE, you are good looking!
pi_64840100
Vraagje over het hebben van een huis icm. de belastinaangifte.
wie kan mij vertellen waar ik wat moet invullen..

Woz waarde is bekend
Daarna moet je de openstaande (hyoptheek)schuld invullen
Daarna wordt het mij onduidelijk, moet je daarna alleen het betaalde hyoptheekbedrag ingeven of nog andere zaken...
pi_64840315
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 09:02 schreef R_B het volgende:

Woz waarde is bekend
Daarna wordt het mij onduidelijk, moet je daarna alleen het betaalde hyoptheekbedrag ingeven of nog andere zaken...
Ik ken het programma nog niet uit m'n hoofd, wat wordt er precies gevraagd in het programma?
pi_64840442
quote:

Woz waarde is bekend
Hou er trouwens rekening mee dat de WOZ waardepeildatum nu één jaar voor het begin van het kalendjaar ligt in plaats van twee jaar. Bij de aangifte 2007 gebruikte je dus 1-1-2005, nu gebruik je 1-1-2007 als waardepeildatum.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 09:32:28 #179
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64840762
quote:

Woz waarde is bekend
Als je geen andere zaken hebt, hoef je verder niets in te vullen.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 09:32:47 #180
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64840769
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 09:13 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik ken het programma nog niet uit m'n hoofd, wat wordt er precies gevraagd in het programma?
Is niet veel anders dan voorgaande jaren.
pi_64840836
ik plak even iets uit een ander topic
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 21:45 schreef komrad het volgende:
Ik heb een voorlopige aanslag 2008 ontvangen die de belastingdienst voor mij ingevuld heeft. Needless to say dat ik mag betalen.
Er klopt alleen niets van, inkomen is te kaag, box 3 heffing is te laag en er zijn natuurlijk geen aftrekposten opgevoerd. Wat kan ik nu het beste doen?
1. bezwaar maken tegen deze voorlopige aanslag of
2. als ik alle gegevens binnen heb zelf een aangife invullen of
3. bezwaar maken tegen deze aanslag en een nieuwe aangifte invullen

vreemde is dat er op het formulier alleen staat dat ik bezwaar kan maken terwijl er ook staat dat het een automatische aangifte is op basis van gegeven uit 2007. Het lijkt dan toch voor de hand liggend mensen te vragen aangifte te doen als er gewijzigde gegevens zijn
Antwoord behulpzame user: Bezwaar maken en schatten wat het wél moet zijn. Omdat je moet betalen zou ik niet wachten tot de aangifte i.v.m. heffingsrente. Overigens is het normaal dat ze een voorlopige aanslag opleggen op basis van gegevens uit vorige jaren, dat gaat automatisch. Klopt er iets niet moet je bezwaar indienen (of voor die tijd zelf al om een voorlopige aanslag verzoeken met daarin de juiste cijfers).

Nu heb ik de volgende vraag/opmerking: Waarom doet de belastingdienst dit zo. Het is toch veel logischer mij een brief te sturen dat ik aangifte moet doen zodat ik zelf de goede gegevens aanlever. Of de BD kan gewoon de goede gegevens invullen, ze hebben immers (behalve mijn aftrekposten) alle gegevens voorradig. Waarom sturen ze me nu een voorlopige aanslag op basis van oude cijfers.

Is het trouwens niet mogelijk om toch gewoon zelf aangite te doen en dat in het bezwaarschrift te melden?

En nog een vraag: als ik bezwaar maak, wordt de betalingsverplichting dan opgeschort of moet ik toch gewoon betalen?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_64841400
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 09:35 schreef komrad het volgende:
[..]

Antwoord behulpzame user: Bezwaar maken en schatten wat het wél moet zijn. Omdat je moet betalen zou ik niet wachten tot de aangifte i.v.m. heffingsrente. Overigens is het normaal dat ze een voorlopige aanslag opleggen op basis van gegevens uit vorige jaren, dat gaat automatisch. Klopt er iets niet moet je bezwaar indienen (of voor die tijd zelf al om een voorlopige aanslag verzoeken met daarin de juiste cijfers).
quote:
Nu heb ik de volgende vraag/opmerking: Waarom doet de belastingdienst dit zo. Het is toch veel logischer mij een brief te sturen dat ik aangifte moet doen zodat ik zelf de goede gegevens aanlever.
[quote]
Dat gebeurd bij ondernemers ook, die moeteneen schattingsformulier invullen. Ben jij ondernemer trouwens?
[quote]
Of de BD kan gewoon de goede gegevens invullen, ze hebben immers (behalve mijn aftrekposten) alle gegevens voorradig.
Ze hebben dus niet alle gegevens.
quote:
Waarom sturen ze me nu een voorlopige aanslag op basis van oude cijfers.
Dat is het meest logische als ze niet alle recente gegevens hebben, toch?
quote:

Is het trouwens niet mogelijk om toch gewoon zelf aangite te doen en dat in het bezwaarschrift te melden?
Dat kan, maar (zoals ik al zei) dat is niet handig. Je moet (als ik het me goed herinner) méér betalen dan de voorlopige aanslag. Als je aangifte doet laat de volgende aanslag nog even op zich wachten, en dus ben je meer geld kwijt aan heffingsrente. Maar tegen welke aanslag wil je bezwaar maken dan? Tegen de erste voorlopige aanslag of de aanslag die wordt opgelegd n.a.v. de aangifte?
quote:
En nog een vraag: als ik bezwaar maak, wordt de betalingsverplichting dan opgeschort of moet ik toch gewoon betalen?
Als je daarom in het bezwaarschrift verzoekt wordt dit opgeschort, voor het bedrag waartegen het bezwaar zich richt. Maar ik begreep dat je juist méér moest betalen dan de voorlopige aanslag, dus met wat voor reden wil je de betaling opschorten?
pi_64841507
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 09:35 schreef komrad het volgende:
[..]

Nu heb ik de volgende vraag/opmerking: Waarom doet de belastingdienst dit zo. Het is toch veel logischer mij een brief te sturen dat ik aangifte moet doen zodat ik zelf de goede gegevens aanlever. Of de BD kan gewoon de goede gegevens invullen, ze hebben immers (behalve mijn aftrekposten) alle gegevens voorradig. Waarom sturen ze me nu een voorlopige aanslag op basis van oude cijfers.

In mijn ogen is de voorlopige aanslag voor het grootste deel een middel om een 'pijn' te verzachten. Als jij elke maand 200 euro moet betalen, doen de meeste mensen dat liever dan in één keer 2400 euro. Buiten dat is het natuurlijk wel slim om een voorlopige aanslag op te laten leggen om heffingsrente te besparen.
quote:
Je moet in je bezwaar even uitstel van betaling verzoeken.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 10:07:36 #184
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64841723
Nou ik ook dan nog maar even :
De reden moet denk ik gezocht worden in solvabiliteit. Binnen is binnen. Kleine bedragen vooraf betalen is vaak een haalbaardere kaart dan een groot achteraf ineens. Komt nog eens bij dat dat grote bedrag achteraf ineens nog eens vergroot wordt door heffings-/invorderingsrente, aanmaningskosten, kosten van dwangbevel etc...

Bezwaar maken en zeggen dat je het wel met de aangifte tzt regelt werkt niet. Ten eerste het is het recht van de BD om via een voorlopige aanslag te heffen en zoals uitgelegd is daar een reden toe. Ten tweede het aanslagen proces is geautomatiseerd. Dus als je al door onjuiste informatie te geven onder de voorlopige aanslag van dit jaar weet uit te komen, dan zal je na je aangifte toch weer een voorlopige aanslag krijgen. Sterker zelfs je krijgt er drie vlak achter elkaar. Eerst over het vorige jaar naar aanleiding van je aangifte, dan over het lopende jaar omdat er vanuit wordt gegaan dat er niks is veranderd en belastbare feiten zich dit jaar opnieuw voordoen. Tegen die tijd is het bijna januari van het volgende jaar en krijg je een voorlopige aanslag daarvoor. Volledig geautomatiseerd.

Als je bezwaar maakt, moet je expliciet om uitstel van betaling vragen anders loopt de invordering gewoon door.
pi_64841880
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 09:56 schreef DonJames het volgende:

[..]

[..]

Ze hebben dus niet alle gegevens.
[..]

Dat is het meest logische als ze niet alle recente gegevens hebben, toch?
[..]

Dat kan, maar (zoals ik al zei) dat is niet handig. Je moet (als ik het me goed herinner) méér betalen dan de voorlopige aanslag. Als je aangifte doet laat de volgende aanslag nog even op zich wachten, en dus ben je meer geld kwijt aan heffingsrente. Maar tegen welke aanslag wil je bezwaar maken dan? Tegen de erste voorlopige aanslag of de aanslag die wordt opgelegd n.a.v. de aangifte?
[..]

Als je daarom in het bezwaarschrift verzoekt wordt dit opgeschort, voor het bedrag waartegen het bezwaar zich richt. Maar ik begreep dat je juist méér moest betalen dan de voorlopige aanslag, dus met wat voor reden wil je de betaling opschorten?
Thanx again:
Ik heb net het aangiteprogramma ingevuld om een beeld te krijgen van de schade.
Wat ik wil doen is het volgende:

1. De rekening gewoon betalen, wordt straks toch wel verrekend.
2. Bezwaar maken tegen de aangifte, op 3 gronden:
- de looncomponent klopt niet
- de box 3 compoment is te laag
- de aftrekposten ontbreken
Daar voeg ik een print van het aangifteprogramma bij wat volgens mij de werkelijke aangifte moet zijn. Ben trouwens niet blij, kost me toch weer meer geld dit jaar.
Zit ik dan helemaal goed?

Nog even 1 vraag: Ik heb nogal wat ziektekosten (bril, aanvullende verzekering, tandarts dat soort dingen). Is het zo dat de drempel afhankelijk is van je inkomen? Mag namelijk door de hoogte van de drempel niet veel meer aftrekken terwijl ik toch aardig wat kosten had

Thanx voor de reacties tot nu toe
pi_64842063
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 10:12 schreef komrad het volgende:

[..]

Thanx again:

Daar voeg ik een print van het aangifteprogramma bij wat volgens mij de werkelijke aangifte moet zijn. Ben trouwens niet blij, kost me toch weer meer geld dit jaar.
Maar ik meen dat je zei dat de voorlopige aanslag te laag was, dus dat je ná betaling daarvan met de aangifte alsnog geld schuldig bent, correct?
quote:
Nog even 1 vraag: Ik heb nogal wat ziektekosten (bril, aanvullende verzekering, tandarts dat soort dingen). Is het zo dat de drempel afhankelijk is van je inkomen? Mag namelijk door de hoogte van de drempel niet veel meer aftrekken terwijl ik toch aardig wat kosten had

Thanx voor de reacties tot nu toe
Is inkomensafhankelijk, ja.
pi_64842274
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 10:18 schreef DonJames het volgende:

[..]

Maar ik meen dat je zei dat de voorlopige aanslag te laag was, dus dat je ná betaling daarvan met de aangifte alsnog geld schuldig bent, correct?
[..]

Is inkomensafhankelijk, ja.
klopt inderdaad, ik moet fors meer betalen
pi_64842526
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 10:25 schreef komrad het volgende:

[..]

Wees blij
pi_64842582
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 10:25 schreef komrad het volgende:

[..]

Okee, in dat geval:
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 10:12 schreef komrad het volgende:

[..]

Thanx again:

...
1. Die moet je ook betalen, want:
2. Je kan bezwaar maken, maar dit zal worden gezien als een verzoek om de aanslag te verhogen. Uitstel van betaling krijg je ook niet, omdat je niet betwist dat het bedrag te hoog is.

Wat je dus moet doen is gewoon een briefje sturen of de inspecteur de aanslag wil verhogen tot EUR xxxx (het bedrag wat je hebt uitgerekend met de aangifte). Een uitdraai van de aangifte is niet nodig, je geeft gewoon als reden op dat het resultaat hoger is dan geschat.

Ik vraag me alleen nog af of je ondernemer bent, en, zo ja, waarom je geen schatting hebt gedaan. Verder kan je voor het jaar 2009 nu al een voorlopige aanslag aanvragen, en dit zou ik ook doen i.v.m. het voorkomen van heffingsrente.
pi_64842716
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 10:33 schreef DonJames het volgende:

[..]

Okee, in dat geval:
[..]

1. Die moet je ook betalen, want:
2. Je kan bezwaar maken, maar dit zal worden gezien als een verzoek om de aanslag te verhogen. Uitstel van betaling krijg je ook niet, omdat je niet betwist dat het bedrag te hoog is.

Wat je dus moet doen is gewoon een briefje sturen of de inspecteur de aanslag wil verhogen tot EUR xxxx (het bedrag wat je hebt uitgerekend met de aangifte). Een uitdraai van de aangifte is niet nodig, je geeft gewoon als reden op dat het resultaat hoger is dan geschat.

Ik vraag me alleen nog af of je ondernemer bent, en, zo ja, waarom je geen schatting hebt gedaan. Verder kan je voor het jaar 2009 nu al een voorlopige aanslag aanvragen, en dit zou ik ook doen i.v.m. het voorkomen van heffingsrente.
ben geen ondernemer. Gaat trouwens ook niet om wereldschokkende bedragen, maar relatief is het wel een stuk meer geworden. Ik stuur dus gewoon een briefje/bezwaarschift met de melding dat ik van mening ben dat de aanslag te laag is en wat de aanslag naar mijn mening is. Rekening betaal ik natuurlijk gewoon, maar dat was op zich al helemaal geen issue, gewoon een vraag hoe ze dat normaal doen. Vorigje jaren kreeg ik namelijk altijd de vraag om aangifte te doen van onze eigen lokale uncle sam
pi_64842796
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 10:32 schreef riX- het volgende:

[..]

Wees blij
vind het ook niet zo erg, ik wist ook al lang dat ik dit jaar meer zou moeten betalen. Vind het gewoon vreemd dat de belastingdienst niet gewoon de goede gegevens invult, want zowel de looncomponent als het box 3 vermogen krijgen ze gewoon aangeleverd. Enige wat ze niet kunnen weten is de aftrekposten, andere zaken zijn gewoon bekend. Misschien pas over een paar weken maar toch. DIt is voor mij en voor de BD toch weer extra werk en dat zou toch makkelijker moeten kunnen
pi_64843312
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 10:39 schreef komrad het volgende:

[..]

vind het ook niet zo erg, ik wist ook al lang dat ik dit jaar meer zou moeten betalen. Vind het gewoon vreemd dat de belastingdienst niet gewoon de goede gegevens invult, want zowel de looncomponent als het box 3 vermogen krijgen ze gewoon aangeleverd. Enige wat ze niet kunnen weten is de aftrekposten, andere zaken zijn gewoon bekend. Misschien pas over een paar weken maar toch. DIt is voor mij en voor de BD toch weer extra werk en dat zou toch makkelijker moeten kunnen
Een oud collega van me bij de belastingdienst zei altijd tegen zijn 'klanten'. "Ik hoop dat u volgend jaar veel moet betalen". Dus die mensen keken hem altijd raar aan. Ja zegt hij "dat betekent dat u ook veel verdient".
  vrijdag 9 januari 2009 @ 11:30:07 #193
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64844766
quote:

[..]

Dat hangt samen met het gelaagde systeem bij de BD. Ze krijgen wel van alles binnen, maar dat is nog niet gelijk beschikbaar voor het aanslageproces. En terecht ook, want in de praktijk blijken er gedurende een jaar nogal wat fouten in te sluipen, hetzij door inhoudingsplichtigen, hetzij door de BD zelf. Het is dus beter om uit te gaan van jaargegevens. Mbt box 3 krijgt de BD itt loongegevens niet maandelijks info, maar jaarlijks. Dus dat kan gewoon niet anders. Het zou bij de huidige regelgeving ook niet nuttig zijn om het anders te doen, aangezien de BD werkt met slechts twee peildata per jaar.

En ach, alle woorden die je hier nu al hebt besteed aan vragen, hebben je 100 keer meer tijd gekost dan een brief schrijven en zeggen dat bedrag A 10.000 hoger moet zijn en bedrag B 20.000 hoger. Klaar is je bezwaarschrift. Het meeste moeite kost altijd nog het zoeken van de postzegel en het daadwerkelijk in een brievenbus doen. Hopelijk dat de Digi-D daar wat bij kan helpen in de toekomst.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 11:32:11 #194
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64844852
quote:

[..]

Zelfs de belastingdienst weet in de loop van december nog niet wat jouw box 3 componenten zijn. Ik heb een boel box 3 onderdelen die de belastingdienst van derden niet krijgt aangeleverd. Net als dat ze je jaarinkomen van 2008 in de loop van december nog niet kunnen vaststellen. Ze hebben immers de loonaangiften tot en met oktober nog maar binnen.
Dus zo onlogisch als jij het schetst is het niet.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 11:33:24 #195
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64844901
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 11:30 schreef Meeldraad het volgende:

[..]

En ach, alle woorden die je hier nu al hebt besteed aan vragen, hebben je 100 keer meer tijd gekost dan een brief schrijven en zeggen dat bedrag A 10.000 hoger moet zijn en bedrag B 20.000 hoger. Klaar is je bezwaarschrift. Het meeste moeite kost altijd nog het zoeken van de postzegel en het daadwerkelijk in een brievenbus doen. Hopelijk dat de Digi-D daar wat bij kan helpen in de toekomst.
Voor 2009 kun je het al digitaal regelen, hoor.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 11:40:48 #196
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64845194
Oh ja, het voorlopige aanslag programma natuurlijk. Nou ja, dan moet ie helemaal niet meer zeuren hahaha... (geintje komrad).
pi_64845319
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 11:32 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Zelfs de belastingdienst weet in de loop van december nog niet wat jouw box 3 componenten zijn. Ik heb een boel box 3 onderdelen die de belastingdienst van derden niet krijgt aangeleverd. Net als dat ze je jaarinkomen van 2008 in de loop van december nog niet kunnen vaststellen. Ze hebben immers de loonaangiften tot en met oktober nog maar binnen.
Dus zo onlogisch als jij het schetst is het niet.
Laat ik vooropstellen dat ik het allemaal niet zo erg vindt, het ligt allemaal al klaar voor verzending. Maar je kunt er niet omheen dat het niet bepaald klantvriendelijk is. Wat beter zou zijn (ik ga er maar vanuit dat dit gewoon een actie is om zo veel mogelijk geld snel binnen te krijgen):
- stuur een brief waarin je uitlegt dat gezien de aanslag van 2007 de verwachting is dat je voor het jaar 2008 de belastingdienst geld schuldig bent en dat ze op basis van artxx.x van de wet Y hierbij een factuur voor dat bedrag sturen en dat het verrekend wordt met de aanslag. Meldt de belastingplichtige meteen dat ze voor het jaar 2008 verplicht zijn aangifte te doen.

Wat namelijk nu gebeurd is:

A (zoals ik doe) ik maak bezwaar
of

B Ik betaal netjes de rekening, daarna krijg ik nog een aanslag voor een hoger bedrag. Daar maak ik dan bezwaar tegen omdat ze aftrekposten vergeten zijn en bovendien meld ik (hoewel kansloos) nog eens fijntjes dat de belastingdienst toch overtuigd was dat ik een ander bedrag moest betalen, zie voorlopige aanslag. Zijn behandelen bezwaar en geven mij gelijk (hoop ik). Anders wordt het helemaal feest.

Brief sturen zoals ik voorstel en aanslag beoordelen lijkt mij dan toch makkelijker.
pi_64845371
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 11:40 schreef Meeldraad het volgende:
Oh ja, het voorlopige aanslag programma natuurlijk. Nou ja, dan moet ie helemaal niet meer zeuren hahaha... (geintje komrad).
het voordeel is wel dat ik er nu al vanaf ben, zelfs voordat ik maar een jaaropgave gezien heb
pi_64845517
Als de belastingdienst een voorlopige aanslag oplegt op basis van de gegevens van voorgaand jaar en in dat voorgaande jaar heeft een dividenduitkering plaatsgevonden. Mogen ze dan bij de voorlopige aanslag van het huidige jaar weer uitgaan van een dividenduitkering?
  vrijdag 9 januari 2009 @ 12:02:21 #200
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64846065
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 11:43 schreef komrad het volgende:

[..]
Laat ik vooropstellen dat ik het allemaal niet zo erg vindt, het ligt allemaal al klaar voor verzending. Maar je kunt er niet omheen dat het niet bepaald klantvriendelijk is. Wat beter zou zijn (ik ga er maar vanuit dat dit gewoon een actie is om zo veel mogelijk geld snel binnen te krijgen):
Gelukkig maar en inderdaad het gaat om geld, maar ik geloof dat het niet veel efficënter kan dat zoals het nu, vanaf 2009 , gebeurt.
quote:
- stuur een brief waarin je uitlegt dat gezien de aanslag van 2007 de verwachting is dat je voor het jaar 2008 de belastingdienst geld schuldig bent en dat ze op basis van artxx.x van de wet Y hierbij een factuur voor dat bedrag sturen en dat het verrekend wordt met de aanslag. Meldt de belastingplichtige meteen dat ze voor het jaar 2008 verplicht zijn aangifte te doen.
Feitelijk is dat, hoe knullig geformuleerd misschien ook, de bedoeling van een voorlopige aanslag gedurende het jaar. De verplichting tot aangifte doen is wat gecompliceerder, want aan de daadwerkelijke uitnodiging tot aangifte zoals het heet, zitten wettelijke termijnen verbonden. Die kun je natuurlijk wel loskoppelen.
quote:
Ik betaal netjes de rekening, daarna krijg ik nog een aanslag voor een hoger bedrag. Daar maak ik dan bezwaar tegen omdat ze aftrekposten vergeten zijn en bovendien meld ik (hoewel kansloos) nog eens fijntjes dat de belastingdienst toch overtuigd was dat ik een ander bedrag moest betalen, zie voorlopige aanslag. Zijn behandelen bezwaar en geven mij gelijk (hoop ik). Anders wordt het helemaal feest.
Nou ja, in jouw geval is er dan toevallig een wijziging opgetreden, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Sommigen hebben standaard vaste bedragen waardoor ze aan het eind van het jaar moeten bijbetalen. De variaties in jouw inkomen kan de belastingdienst niet voorspellen. Dus maken ze een schatting op eerdere gegevens, waarbij het aan jou vrijstaat om die te corrigeren, je mag er zelfs je aftrekposten al in meenemen als je daar een schatting van kan maken. Uiteindelijk ter controle van de beide schattingen, doe je aangifte, daarop volgt een aanslag, waaruit kan blijken dat het precies goed is, of dat er nog wat met geld geschoven moet worden. Ja, ik weet niet, ik vind het heel logisch. En heel veel mensen denk ik ook, want er zijn veel mensen die weten dat ze moeten gaan bijbetalen en expliciet verzoeken om een voorlopige aanslag. Komt nog eens bij het verhaal van de heffingsrente en de betalingskorting. Sommigen worden zelfs boos als ze hun voorlopige aanslag niet hebben gehad. Het is allemaal zo ongunstig niet. Denk ik...
quote:
het voordeel is wel dat ik er nu al vanaf ben, zelfs voordat ik maar een jaaropgave gezien heb
Haha, ja nou there we go! Leuk, hè, belastingen.... ik bedoel makkelijk hè... ik bedoel... nou ja...
  vrijdag 9 januari 2009 @ 12:07:52 #201
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64846279
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 11:49 schreef riX- het volgende:
Als de belastingdienst een voorlopige aanslag oplegt op basis van de gegevens van voorgaand jaar en in dat voorgaande jaar heeft een dividenduitkering plaatsgevonden. Mogen ze dan bij de voorlopige aanslag van het huidige jaar weer uitgaan van een dividenduitkering?

Dividenduitkering valt onder box 3 en is an sich niet belast. Dividendbelasting is echter wel een voorheffing die je kunt meenemen in de voorlopige aanslag, net zo zeer als loonbelasting. Lijkt me dus logisch om dat wel te doen. Als er echter in dit jaar geen dividenduitkering en -belasting plaatsvindt, moet je wel even opletten dat de aanslag daardoor niet te laag is.

[ Bericht 11% gewijzigd door Meeldraad op 09-01-2009 12:13:17 ]
  vrijdag 9 januari 2009 @ 12:11:47 #202
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64846426
oeps
  vrijdag 9 januari 2009 @ 12:16:48 #203
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64846591
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 11:49 schreef riX- het volgende:
Indien je een box 2 dividenduitkering hebt gehad kunnen ze hier rekening mee houden bij het opleggen van een voorlopige aanslag. Maar, zoals hierboven al uitgebreid over is getwist, het betreft een voorlopige aanslag die de belastingdienst heeft opgelegd op basis van gegevens die ze hebben of welke ze op basis van voorgaande jaren schatten.

Deze voorlopige aanslag is niets meer dan een voorheffing en als deze naar jouw mening of op basis van jouw gegevens niet correct is, kun je altijd verzoeken om een correctie. Het gaat er dus niet om of ze op basis van de voorgaande jaren ook voor dit jaar rekening mogen houden met posten. Het gaat erom dat ze op basis van voorgaande jaren een zo goed mogelijke schatting proberen te doen.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 12:17:32 #204
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64846609
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 12:07 schreef Meeldraad het volgende:

[..]

Dividenduitkering valt onder box 3 en is an sich niet belast. Dividendbelasting is echter wel een voorheffing die je kunt meenemen in de voorlopige aanslag, net zo zeer als loonbelasting. Lijkt me dus logisch om dat wel te doen. Als er echter in dit jaar geen dividenduitkering en -belasting plaatsvindt, moet je wel even opletten dat de aanslag daardoor niet te laag is.
Dividenduitkeringen vallen niet altijd in box 3!
pi_64847674
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 12:16 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Indien je een box 2 dividenduitkering hebt gehad kunnen ze hier rekening mee houden bij het opleggen van een voorlopige aanslag. Maar, zoals hierboven al uitgebreid over is getwist, het betreft een voorlopige aanslag die de belastingdienst heeft opgelegd op basis van gegevens die ze hebben of welke ze op basis van voorgaande jaren schatten.

Deze voorlopige aanslag is niets meer dan een voorheffing en als deze naar jouw mening of op basis van jouw gegevens niet correct is, kun je altijd verzoeken om een correctie. Het gaat er dus niet om of ze op basis van de voorgaande jaren ook voor dit jaar rekening mogen houden met posten. Het gaat erom dat ze op basis van voorgaande jaren een zo goed mogelijke schatting proberen te doen.
Ik zal mijn vraag iets beter formuleren. Stel ik heb in 2007 mijn BV ¤ 100.000 aan mij laten uitkeren. De BV houdt 15% voorheffing in, ikzelf 10% via de IB (ik laat de 22% uitzondering even buiten beschouwing). Oftewel ik betaal ¤ 10.000 aanmerkelijk belang in de IB.

Nou krijg ik een voorlopige aanslag 2008 waarbij de belastingdienst opnieuw uit gaat van een dividenduitkering van ¤ 100.000, terwijl ik in 2008 geen dividend heb uitgekeerd!

Als ik bezwaar maak op grond van art. 7:28 lid 2 Awb (kostenvergoeding) wordt mijn bezwaar gegrond verklaard. Dit kan alleen als de voorlopige aanslag 'wordt herroepen wegens aan het bestuursorgaan te wijten onrechtmatigheid'. Oftewel de belastingdienst erkent zelf dat de voorlopige aanslag onrechtmatig is, maar dit kan ik nergens terug vinden in de wet?
  vrijdag 9 januari 2009 @ 13:16:57 #206
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64848625
  vrijdag 9 januari 2009 @ 13:24:25 #207
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64848927
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 12:49 schreef riX- het volgende:

[..]

Ik zal mijn vraag iets beter formuleren. Stel ik heb in 2007 mijn BV ¤ 100.000 aan mij laten uitkeren. De BV houdt 15% voorheffing in, ikzelf 10% via de IB (ik laat de 22% uitzondering even buiten beschouwing). Oftewel ik betaal ¤ 10.000 aanmerkelijk belang in de IB.

Nou krijg ik een voorlopige aanslag 2008 waarbij de belastingdienst opnieuw uit gaat van een dividenduitkering van ¤ 100.000, terwijl ik in 2008 geen dividend heb uitgekeerd!

Als ik bezwaar maak op grond van art. 7:28 lid 2 Awb (kostenvergoeding) wordt mijn bezwaar gegrond verklaard. Dit kan alleen als de voorlopige aanslag 'wordt herroepen wegens aan het bestuursorgaan te wijten onrechtmatigheid'. Oftewel de belastingdienst erkent zelf dat de voorlopige aanslag onrechtmatig is, maar dit kan ik nergens terug vinden in de wet?
Waarom haal je er het artikel van de kostenvergoeding bij? Dat is toch niet van toepassing? Of wil je ook verzoeken om een kostenvergoeding?
Je vraagt om een gecorrigeerde aangifte IB 2008 op grond van het feit dat de aanslag te hoog is vastgesteld en het belastbaar inkomen in box 2 nihil is.
(BTW: wanneer is de voorlopige aanslag gedagtekend?)
pi_64849092
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 12:49 schreef riX- het volgende:

[..]

Als ik bezwaar maak op grond van art. 7:28 lid 2 Awb (kostenvergoeding) wordt mijn bezwaar gegrond verklaard.
7:15 lid 2 Awb dan, 7:28 ziet op proceskostenvergoeding in beroepfase.
quote:
Dit kan alleen als de voorlopige aanslag 'wordt herroepen wegens aan het bestuursorgaan te wijten onrechtmatigheid'. Oftewel de belastingdienst erkent zelf dat de voorlopige aanslag onrechtmatig is, maar dit kan ik nergens terug vinden in de wet?
Nee, maar hoe had je je dat dan voorgesteld? "Art. x:xx, Wet XX: de geautomatiseerde processen van de Belastingdienst zijn onrechtmatig" ofzo?
Het is al veel langer bekend dat de risico's van een geautomatiseerd systeem bij de Belastingdienst liggen, het is immers hun keuze om dit te gebruiken.
pi_64849823
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 13:29 schreef DonJames het volgende:

[..]

7:15 lid 2 Awb dan, 7:28 ziet op proceskostenvergoeding in beroepfase.
[..]

Nee, maar hoe had je je dat dan voorgesteld? "Art. x:xx, Wet XX: de geautomatiseerde processen van de Belastingdienst zijn onrechtmatig" ofzo?
Het is al veel langer bekend dat de risico's van een geautomatiseerd systeem bij de Belastingdienst liggen, het is immers hun keuze om dit te gebruiken.
Je hebt gelijk. Ik bedoelde inderdaad 7:15 lid 2 Awb.

Wat ik bedoel te zeggen: de voorlopige aanslag 2008 is op basis van cijfers van voorgaand jaar vastgesteld (dit mag, zie art. 23 lid 2 Uitv. Reg. AWR). Door mij een kostenvergoeding toe te kennen op grond van 7:15 Awb erkent de belastingdienst dat zij een 'fout' (een aan het bestuursorgaan te wijten onrechtmatigheid) hebben gemaakt. Echter zie ik niet in waarom dit fout is?
  vrijdag 9 januari 2009 @ 13:52:31 #210
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64849996
Heb je die link gelezen die ik je net gaf?
quote:
De Rechtbank oordeelt dat de Belastingdienst er voor gekozen heeft de voorlopige aanslagregeling geheel geautomatiseerd te laten verlopen en daarmee het risico heeft gecreëerd dat de voorlopige aanslag op een veel te hoog bedrag wordt vastgesteld. De rechtbank oordeelt daarom dat er sprake is van aan de Belastingdienst te wijten onrechtmatigheid in de zin van artikel 7:15, eerste lid, van de Awb.
pi_64850153
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 13:52 schreef Meeldraad het volgende:
Heb je die link gelezen die ik je net gaf?
[..]

Nu wel . Het is me duidelijk.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 13:59:10 #212
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64850247
Dan nu weer ontopic verder.

Vragen of opmerkingen over het aangifteprogramma 2008? Komt u maar!
  vrijdag 9 januari 2009 @ 14:45:12 #213
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_64852011
Vraagje. Al 2 jaar doen mijn huisgenoot en ik samen aangifte aangezien we beiden voor 50% eigenaar zijn van het huis waarin we wonen. Lekker makkelijk en simpel.

Echter dit jaar is mijn huisgenoot een eenmanszaak gestart. Ik neem aan dit effect zal hebben op de aangifte.

Is het aan te raden om dit jaar apart aangifte te doen en de kosten (rente e.d.) van het huis dan in 2-en te delen? Of kan ik beter vragen of zijn accountant onze aangifte doet?
Superhero to the rescue!
pi_64852350
Wat bedoel je met samen aangifte doen? Dat jullie fiscaal partner zijn? Dat kun je nu hij een eenmanszaak heeft gewoon zo houden.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:00:47 #215
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_64852644
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:53 schreef riX- het volgende:
Wat bedoel je met samen aangifte doen? Dat jullie fiscaal partner zijn? Dat kun je nu hij een eenmanszaak heeft gewoon zo houden.
Ja, dat bedoelde ik. Fiscaal partner. Maar ik mag aannemen dat de resultaten van zijn onderneming invloed zullen hebben op de belastingaangifte en dus ook op die van mij. Vind hem heel aardig maar om het een beetje egocentrisch te stellen: ik wil er niet bij inschieten. Plus het feit dat we dan niet meer heel erg mooi het bedrag wat we terug krijgen door 2-en kunnen delen. Of zie ik het helemaal verkeerd?
Superhero to the rescue!
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:19:44 #216
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64853399
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:53 schreef riX- het volgende:
Je blijft wel fiscaal partner maar kunt niet in het normale aangifteprogramma aangifte blijven doen.
Degene met een onderneming dienst het aangifteprogramma voor ondernemers te gebruiken! (Deze is nu nog niet beschikbaar.)
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:22:20 #217
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64853515
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:00 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Ja, dat bedoelde ik. Fiscaal partner. Maar ik mag aannemen dat de resultaten van zijn onderneming invloed zullen hebben op de belastingaangifte en dus ook op die van mij. Vind hem heel aardig maar om het een beetje egocentrisch te stellen: ik wil er niet bij inschieten. Plus het feit dat we dan niet meer heel erg mooi het bedrag wat we terug krijgen door 2-en kunnen delen. Of zie ik het helemaal verkeerd?
Weet je zeker dat je vriend voor de inkomstenbelasting ook is aangemerkt als ondernemer?
Daarnaast: of je nu inkomen uit een onderneming hebt of inkomen uit dienstbetrekking, beide worden op dezelfde manier behandeld. Ik snap niet op welke wijze je 'er iets bij in zou schieten'. Of de posten in een normale situatie te verdelen zijn, zijn nog gewoon te verdelen.
Dus ja, je ziet ergens iets verkeerd.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:27:21 #218
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64853726
Je mag als ongehuwden per jaar kiezen voor fiscaal partnerschap. Als je dit niet via een voorlopig verzoek gedurende het jaar doet, maar na afloop van het jaar, dan kun je kijken of het verstandig is om fiscaal partnerschap aan te gaan. Als jullie allebei geld terugkrijgen, is er geen reden om het niet te doen. Als hij flink moet lappen en je twijfelt eraan of hij wel daartoe in staat is, mwah... dan zou ik er nog eens over nadenken.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:33:48 #219
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_64854036
Om eerlijk te zijn is het voor mij allemaal heel erg onduidelijk. Probeer nu een beetje inzicht te krijgen.

Begrijp ik het correct;
hij moet in feite 2 keer aangifte doen. 1 keer over zijn inkomsten uit loon welke hij zichzelf uitbetaald vanuit de eenmanszaak en 1 keer als ondernemer?
Of moet ik samen met hem aangifte als ondernemer doen als we voor fiscaal partnerschap gaan?

Sorry voor deze vragen maar wat betreft belastingen ben ik een leek.
Superhero to the rescue!
  vrijdag 9 januari 2009 @ 15:51:37 #220
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64854884
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:22 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Weet je zeker dat je vriend voor de inkomstenbelasting ook is aangemerkt als ondernemer?
Wanneer ben je dat? Ik ga binnenkort iemand helpen met aangifte IB die afgelopen jaar als ondernemer gestart is, naast zijn inkomen uit dienstbetrekking. Zal zo eens naar het aangifteprogramma kijken om te zien of ik dat voor zijn (vermoedelijke) situatie een beetje door heb.
pi_64855367
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:33 schreef Superher0 het volgende:
Om eerlijk te zijn is het voor mij allemaal heel erg onduidelijk. Probeer nu een beetje inzicht te krijgen.

Begrijp ik het correct;
hij moet in feite 2 keer aangifte doen. 1 keer over zijn inkomsten uit loon welke hij zichzelf uitbetaald vanuit de eenmanszaak en 1 keer als ondernemer?
Of moet ik samen met hem aangifte als ondernemer doen als we voor fiscaal partnerschap gaan?

Sorry voor deze vragen maar wat betreft belastingen ben ik een leek.
Nee, hij doet maar één keer aangifte, voor ál zijn inkomsten (als hij alleen ondernemer is heeft hij geen loon). Als jullie fiscaal partner zijn is het handig om jouw aangifte tegelijkertijd met die van je fiscaal partner te (laten) doen.
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:51 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Wanneer ben je dat? Ik ga binnenkort iemand helpen met aangifte IB die afgelopen jaar als ondernemer gestart is, naast zijn inkomen uit dienstbetrekking. Zal zo eens naar het aangifteprogramma kijken om te zien of ik dat voor zijn (vermoedelijke) situatie een beetje door heb.
Heeft hij geen VAR aangevraagd? Er zijn namelijk geen keiharde grenzen daarvoor.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 16:03:50 #222
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64855441
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:02 schreef DonJames het volgende:
Heeft hij geen VAR aangevraagd? Er zijn namelijk geen keiharde grenzen daarvoor.
Die heeft hij niet nodig, althans ik zou zo snel niet weten waarom. Het gaat om een studio (muziek). Mij lijkt het vanzelfsprekend dat hij gewoon ondernemer is voor de IB.
pi_64855650
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Die heeft hij niet nodig, althans ik zou zo snel niet weten waarom.
Omdat daarin staat of zijn inkomsten aangegeven moeten worden als "Winst uit onderneming" of "Inkomsten overige arbeid".
quote:
Het gaat om een studio (muziek). Mij lijkt het vanzelfsprekend dat hij gewoon ondernemer is voor de IB.
Zozo, dat is nogal een stelling! mede gezien je vorige vraag Waarom vindt je dat?
  vrijdag 9 januari 2009 @ 16:09:59 #224
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_64855758
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:02 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, hij doet maar één keer aangifte, voor ál zijn inkomsten (als hij alleen ondernemer is heeft hij geen loon). Als jullie fiscaal partner zijn is het handig om jouw aangifte tegelijkertijd met die van je fiscaal partner te (laten) doen.
[..]

Ok, dat is duidelijk. Maar als ik dus aangifte doe, hoe geef ik dan aan dat we voor fiscaal partnerschap gaan. Als ik namelijk die optie kies, moet ik ook zijn gegevens invullen, toch?

Denk dat ik het gewoon overlaat aan de accountant maar vind het wel prettig om te weten wat er gebeurt.
Superhero to the rescue!
  vrijdag 9 januari 2009 @ 16:10:38 #225
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64855790
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:07 schreef DonJames het volgende:

[..]

Omdat daarin staat of zijn inkomsten aangegeven moeten worden als "Winst uit onderneming" of "Inkomsten overige arbeid".
[..]

Zozo, dat is nogal een stelling! mede gezien je vorige vraag Waarom vindt je dat?
Geen idee, gewoon een aanname die ik zo snel niet weet te onderbouwen. Ik zal mijn boek er eens bij pakken. De wetteksten heb ik hier inmiddels ook al liggen.

De VAR ken ik alleen in de context van freelancers die in opdracht van anderen werken, waarbij de VAR aangeeft dat er geen dienstbetrekking is. Iets dat niet altijd even duidelijk is, bijvoorbeeld als je voornamelijk voor dezelfde opdrachtgever werkt. Verder heb ik me er nooit heel erg in verdiept.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 16:11:33 #226
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64855840
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 15:51 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Als hij door de fiscus uitgenodigd wordt om een winstaangifte in te dienen weet je het wel zeker.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 16:14:15 #227
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64855964
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:09 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Ok, dat is duidelijk. Maar als ik dus aangifte doe, hoe geef ik dan aan dat we voor fiscaal partnerschap gaan. Als ik namelijk die optie kies, moet ik ook zijn gegevens invullen, toch?
Dat wordt in het aangifteprogramma gevraagd. En nee, je moet niet in hetzelfde programma zijn gegevens (m.u.v. N.A.W.) invullen. Bij de meeste fiscale partners is het wel handig maar als je een winstaangifte moet indienen, kan het nog niet.
quote:
Denk dat ik het gewoon overlaat aan de accountant maar vind het wel prettig om te weten wat er gebeurt.
Misschien wel verstandig. Ik heb het vaker meegemaakt dat mensen dubbele aangiften hebben ingediend als ze in een dergelijke situatie terecht kwamen.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 16:17:09 #228
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64856070
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Geen idee, gewoon een aanname die ik zo snel niet weet te onderbouwen. Ik zal mijn boek er eens bij pakken. De wetteksten heb ik hier inmiddels ook al liggen.
Altijd eerst weer wetteksten erbij zoeken.
Waarom niet gewoon eerst eens vragen of er een uitnodiging is geweest tot het doen van een winstaangifte of vragen of er een voorlopige aanslag is opgelegd. Is er een schattingsformulier uitgereikt in augustus?

Allemaal kleine dingen die al heel verhelderend kunnen werken.
quote:
De VAR ken ik alleen in de context van freelancers die in opdracht van anderen werken, waarbij de VAR aangeeft dat er geen dienstbetrekking is. Iets dat niet altijd even duidelijk is, bijvoorbeeld als je voornamelijk voor dezelfde opdrachtgever werkt. Verder heb ik me er nooit heel erg in verdiept.
En er dan wel uitspraken over doen,... hmmm,...
  vrijdag 9 januari 2009 @ 16:17:48 #229
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64856098
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:11 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als hij door de fiscus uitgenodigd wordt om een winstaangifte in te dienen weet je het wel zeker.
Mocht hij niks horen, is het dan niet zeer aan te raden om hem als ondernemer aan te melden, in verband met zelfstandigenaftrek e.d.? En kan dat nog met terugwerkende kracht?
  vrijdag 9 januari 2009 @ 16:19:54 #230
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64856194
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:17 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Altijd eerst weer wetteksten erbij zoeken.
Waarom niet gewoon eerst eens vragen of er een uitnodiging is geweest tot het doen van een winstaangifte of vragen of er een voorlopige aanslag is opgelegd. Is er een schattingsformulier uitgereikt in augustus?

Allemaal kleine dingen die al heel verhelderend kunnen werken.
Omdat het niet iemand is die ik dagelijks spreek, we het er verder nog niet over hebben gehad, omdat de wetteksten hier om andere redenen liggen en omdat ik het soms leuk vind dergelijke dingen op te zoeken. Goede redenen lijkt me.
quote:
En er dan wel uitspraken over doen,... hmmm,...
Waarbij duidelijk staat dat ik er ook niet zeker van ben.
pi_64856350
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:09 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Je kan (volgens mij) ook kiezen voor fiscaal partnerschap, en (behalve de persoonsgegevens) de gegevens van je fiscaal partner niet invullen (en vice versa). Dit is alleen nogal omslachtig omdat je dan de te verdelen posten goed op elkaar af moet stemmen zodat ze samen weer 100% zijn.
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

...
Het ondernemersbegrip staat niet echt duidelijk uitgelegd in de wet, pas daarmee op. Verder vraag ik me af (en ik hoop niet dat je dit verkeerd opvat) of dit niet iets boven je pet is. Voor de beoordeling of iets Winst of ROW is is wel wat kennis nodig, en een O-biljet invullen is ook een graad moeilijker dan een gewoon P-biljet. Lovenswaardig dat je die vriend wil helpen, maar pas op dat dat niet van de wal in de sloot helpen wordt.
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:11 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

De fiscus kan een verkeerd biljet uitreiken. Of de situatie is veranderd waardoor hij achteraf wel of geen ondernemer is.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 16:26:13 #232
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64856429
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:23 schreef DonJames het volgende:
Het ondernemersbegrip staat niet echt duidelijk uitgelegd in de wet, pas daarmee op. Verder vraag ik me af (en ik hoop niet dat je dit verkeerd opvat) of dit niet iets boven je pet is. Voor de beoordeling of iets Winst of ROW is is wel wat kennis nodig, en een O-biljet invullen is ook een graad moeilijker dan een gewoon P-biljet. Lovenswaardig dat je die vriend wil helpen, maar pas op dat dat niet van de wal in de sloot helpen wordt.
Dat heb ik hem ook al gezegd hoor, dat ik hem graag wil helpen, maar dat hij beter iemand anders kan vragen als ik er niet zeker van ben dat het goed is.

En ik besef ook wel dat ik in 8 weken lang niet alles geleerd heb over de IB. Een van de redenen dat ik hier mee lees, naast het beantwoorden van vragen waarvan ik wel weet dat ik het antwoord juist heb.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 16:30:50 #233
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64856620
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:23 schreef DonJames het volgende:

[..]

De fiscus kan een verkeerd biljet uitreiken. Of de situatie is veranderd waardoor hij achteraf wel of geen ondernemer is.
Helemaal mee eens. (Heb het zelf ook vaak genoeg meegemaakt.) Maar om nou moet wetteksten te gaan gooien terwijl een beetje logisch nadenken ook erg verhelderend kan zijn,...
Zoals jezelf al terecht aangeeft, er zit echt wel een verschil tussen een aangifte met inkomen en eigen woning en een winstaangifte.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 16:32:43 #234
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64856703
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:26 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Dat heb ik hem ook al gezegd hoor, dat ik hem graag wil helpen, maar dat hij beter iemand anders kan vragen als ik er niet zeker van ben dat het goed is.

En ik besef ook wel dat ik in 8 weken lang niet alles geleerd heb over de IB. Een van de redenen dat ik hier mee lees, naast het beantwoorden van vragen waarvan ik wel weet dat ik het antwoord juist heb.
Dan hoop ik dat je antwoorden niet allemaal verwijzen naar wetteksten want het is wel de bedoeling dat de antwoorden een praktische oplossing bieden.
(no offence)
pi_64857156
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:30 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. (Heb het zelf ook vaak genoeg meegemaakt.) Maar om nou moet wetteksten te gaan gooien terwijl een beetje logisch nadenken ook erg verhelderend kan zijn,...
Zoals jezelf al terecht aangeeft, er zit echt wel een verschil tussen een aangifte met inkomen en eigen woning en een winstaangifte.
En het winst-aangifteprogramma van de belastingdienst blinkt ook niet echt uit in duidelijkheid

Evengoed, ook jij bent ooit als belasting-n00b begonnen, niet? Hij verdiept zich erin en dat kan ik alleen maar toejuichen.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 16:45:01 #236
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64857221
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:32 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dan hoop ik dat je antwoorden niet allemaal verwijzen naar wetteksten want het is wel de bedoeling dat de antwoorden een praktische oplossing bieden.
(no offence)
Ik was niet van plan hier te pas en te onpas wetteksten te posten, als je dat bedoelt. Maar wat (voor mij) simpele vragen voorzien van een duidelijk antwoord en hier en daar wat opsteken van antwoorden van anderen.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 18:05:55 #237
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64859994
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:43 schreef DonJames het volgende:

[..]

En het winst-aangifteprogramma van de belastingdienst blinkt ook niet echt uit in duidelijkheid
Valt toch wel mee? En beetje puzzelen is ook niks mis mee.
quote:
Evengoed, ook jij bent ooit als belasting-n00b begonnen, niet? Hij verdiept zich erin en dat kan ik alleen maar toejuichen.
Dat hij zich er in verdiept, heb ik ook geen moeite mee. Maar jij weet ook net zo goed als ik dat je er met alleen maar theorie niet komt.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 18:06:30 #238
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64860010
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 16:45 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ik was niet van plan hier te pas en te onpas wetteksten te posten, als je dat bedoelt. Maar wat (voor mij) simpele vragen voorzien van een duidelijk antwoord en hier en daar wat opsteken van antwoorden van anderen.

Dan heb ik niks gezegd.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 18:11:48 #239
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64860181
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 18:05 schreef ManAtWork het volgende:
Dat hij zich er in verdiept, heb ik ook geen moeite mee. Maar jij weet ook net zo goed als ik dat je er met alleen maar theorie niet komt.
Ik zal er snel genoeg achter komen hoe ver ik kom, en zorg er ook wel voor dat andere niet de dupe worden van mijn fouten. Gelukkig ken ik in mijn vriendengroep ook mensen die er aanzienlijk meer verstand van hebben die ik waar nodig ook nog om advies kan vragen.
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 18:06 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dan heb ik niks gezegd.
Mocht je posts van me tegenkomen met (in jouw ogen) nutteloze verwijzingen, zal dat vooral zijn omdat ik me afvraag of mijn redenatie juist is. Het juiste antwoord geven is 1 ding, op de goede manier tot het goede antwoord komen (waarom is iets zoals het met Google allicht te vinden is), is ook wel fijn.

Maar laten we het weer over de belastingaangifte zelf hebben, waar het topic voor bedoeld was.
  zaterdag 10 januari 2009 @ 11:41:33 #240
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_64880548
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 13:28 schreef karr-1 het volgende:
Ik heb nog geen jaaropgaven gehad maar ik lees al vast mee voor wat tips enzo.
en voor alle anderen. Je kunt gewoon je laatste loonstrook erbij pakken.
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
  zaterdag 10 januari 2009 @ 12:43:46 #241
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_64881960
He, maar vergis ik me nou of...?
VAR is vooral relevant voor de Loonbelasting. Voor de Inkomstenbelasting moet je toch gewoon kijken naar of iemand in aanmerking komt voor de ondernemersaftrek, dus meer dan 1225 uur besteed aan je ondernemerswerkzaamheden, meer dan 50% van je totale inkomsten gegenereerd hebben uit je ondernemerswerkzaamheden. Zo niet, dan is er sprake van resultaat uit overige werkzaamheden (ROW). Toch?
  zaterdag 10 januari 2009 @ 13:28:53 #242
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64883444
Er zijn verschillende soorten VAR. Welke naam je inkomsten hebben, staat dan ook vermeld op de VAR-beschikking. Dat dit meestal voor de opdrachtgever van belang is om te weten (in verband met de inhoudingsplicht) dat klopt. Maar niet altijd.

Op basis van de gegevens die jij bij het formulier 'startende onderneming' invult zal de fiscus beoordelen hoe je resultaten behandelt gaan worden.

Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat wanneer je minder dan 1225 uur aan je onderneming besteedt, dat de inkomsten niet als winst uit onderneming worden beschouwd. Het is dan alleen zo dat je geen recht hebt op een aantal ondernemersfaciliteiten.
Het urencriterium wordt dan ook vaak verward met ondernemer zijn. Dit loopt lang niet altijd gelijk. Net als het ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en ondernemer zijn voor de omzetbelasting.
pi_64886827
Is loonheffing hetzelfde als "ingehouden loonbelasting/premie volksverzekering"?

De loonheffing moet ik namelijk opgeven en ik kom alleen ingehouden loonbelasting/premie volksverzekering tegen.

Wat er nog meer opstaat is:

Loon,
Verrekende arbeidskorting
Loon zorgverzekeringswet
van toepassing zijnde max. grondslag
maximum grondslag op jaarbasis
Bijdrage ZVW berekend over
Ingehouden bijdrage ZVW
  zaterdag 10 januari 2009 @ 15:50:20 #244
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64887804
Ja, da's hetzelfde.
pi_64890686
Dankje!

[ Bericht 96% gewijzigd door Belasting00 op 10-01-2009 17:37:27 ]
  zondag 11 januari 2009 @ 14:25:25 #246
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64913565
Lekker,... stuurt de belastingdienst mij een mail met de uitnodiging om aangifte te doen,... Log ik in om het aangifteprogramma voor ondernemers te downloaden,... Staat het programma nog niet eens online en is de link voor de aangifte niet eens te gebruiken,...

Belastingdienst:
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 11 januari 2009 @ 15:09:04 #247
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64914971
quote:
Op zondag 11 januari 2009 14:25 schreef ManAtWork het volgende:
Lekker,... stuurt de belastingdienst mij een mail met de uitnodiging om aangifte te doen,... Log ik in om het aangifteprogramma voor ondernemers te downloaden,... Staat het programma nog niet eens online en is de link voor de aangifte niet eens te gebruiken,...

Belastingdienst:
Leuker kunnen ze het niet maken...

Mij sturen ze gelukkig geen mail meer sinds ik mijn BDadres niet meer heb.
  maandag 12 januari 2009 @ 18:27:48 #248
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_64958818
Ik heb een TJ biljet (het programma gedownload van de site). Nu zie ik als aftrekpost "studiekosten" staan. Aangezien ik vanaf dit schooljaar alles zelf betaal wil ik weten wat dit inhoud. Welke kosten mag ik onder studiekosten rekenen ? Is dit mijn schoolgeld (hbo 1536,- volgens mij) of boeken of laptop oid?
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 12 januari 2009 @ 19:16:26 #249
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64960417
Extra
Speciaal voor de studenten met een vraag over studiekosten.
Een directe verwijzing naar de toelichting die DonJames heeft uitgewerkt.

Even uit het topic van vorig jaar geplukt....
En in de wiki gepropt

voor de mensen die bang zijn om te klikken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
BTW deze bedragen zijn over de IB van 2007.
Lijkt me dat DJ wel zo lief is om ook een nieuwe te maken voor een goede verwijzing in de OP

[ Bericht 42% gewijzigd door Nizno op 12-01-2009 19:31:43 ]
pi_64960698
quote:
Op maandag 12 januari 2009 18:27 schreef Apfel. het volgende:
Ik heb een TJ biljet (het programma gedownload van de site). Nu zie ik als aftrekpost "studiekosten" staan. Aangezien ik vanaf dit schooljaar alles zelf betaal wil ik weten wat dit inhoud. Welke kosten mag ik onder studiekosten rekenen ? Is dit mijn schoolgeld (hbo 1536,- volgens mij) of boeken of laptop oid?
Je moet wel weer je gekregen studiefinanciering er vanaf trekken, alles wat dan nog boven de 500 euro uit komt mag je aftrekken.

Studiekosten belastingdienst 2009

Via de bovenstaande link zie je de kosten en alle regels.
pi_64961520
quote:
Op maandag 12 januari 2009 19:16 schreef Nizno het volgende:
Extra
...Lijkt me dat DJ wel zo lief is om ook een nieuwe te maken voor een goede verwijzing in de OP
Ik zal hem wel even updaten voor 2008, volgt later vandaag
quote:
Op maandag 12 januari 2009 19:23 schreef Belasting00 het volgende:

[..]

Je moet wel weer je gekregen studiefinanciering er vanaf trekken, alles wat dan nog boven de 500 euro uit komt mag je aftrekken.

Studiekosten belastingdienst 2009

Via de bovenstaande link zie je de kosten en alle regels.
Je moet rekening houden met normbedragen als je nog recht hebt op studiefinanciering, ik zal het zo even proberen uit te leggen in gewone-mensen-taal al is de info van de Belastingdienst uit jouw link al een heel stuk beter als dat het is geweest
  maandag 12 januari 2009 @ 19:54:01 #252
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_64962123
Sinds 2008 ben ik 100% eigenaar van mijn huis,eerst was het 50/50 met mijn ex.Mag ik deze notariskosten nu weer aftrekken?
  maandag 12 januari 2009 @ 19:55:44 #253
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_64962195
quote:
Op maandag 12 januari 2009 19:54 schreef Suzziieee het volgende:
Sinds 2008 ben ik 100% eigenaar van mijn huis,eerst was het 50/50 met mijn ex.Mag ik deze notariskosten nu weer aftrekken?
Alleen kosten die je hebt gemaakt t.b.v. de (hypothecaire) lening komen voor aftrek in aanmerking. Is daar iets mee gedaan?
pi_64962266
quote:
Op maandag 12 januari 2009 19:54 schreef Suzziieee het volgende:
Voor zover de kosten zien op de financiering van het huis wel.
pi_64963423
Hey, ik heb 2 weken terug belastingaangifte gedaan voor het jaar 2007 , best laat. Maar ik kreeg begin Dec een brief van de BD dat ik nog 2000 euro terug kon krijgen. Had ik eigenlijk niet verwacht. Weet iemand wanneer ik het geld kan verwachten ?
Multis Periculis Supersum
  maandag 12 januari 2009 @ 21:22:15 #256
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_64966370
quote:
Op maandag 12 januari 2009 19:55 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Alleen kosten die je hebt gemaakt t.b.v. de (hypothecaire) lening komen voor aftrek in aanmerking. Is daar iets mee gedaan?
Nee,daar is verder nog niets meegedaan,aan de hypotheek is nog niets veranderd...dit gaat alleen om de akte van verdeling.Ik begrijp dus dat ik pech heb gehad?
  maandag 12 januari 2009 @ 21:22:47 #257
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64966397
quote:
Op maandag 12 januari 2009 21:22 schreef Suzziieee het volgende:

[..]

Nee,daar is verder nog niets meegedaan,aan de hypotheek is nog niets veranderd...dit gaat alleen om de akte van verdeling.Ik begrijp dus dat ik pech heb gehad?
Die kosten zijn inderdaad niet aftrekbaar.
pi_64980113
Ik heb weer een algemene studiekostenaftrekpost-post voor de aangifte 2008 in elkaar gezet:

Mag ik mijn studiekosten aftrekken?
Ja! Onder studiekosten (scholingsuitgaven) worden verstaan de uitgaven voor een studie voor het beroep of werk, of voor een toekomstig beroep of werk. De kosten van een studie voor liefhebberij of met een algemeen karakter zijn niet aftrekbaar. Ook moet je enige vorm van begeleiding krijgen, het op eigen houtje bestuderen van vakliteratuur is dus niet aftrekbaar.

Welke kosten mag ik aftrekken?
- Les- of collegegeld;
- Kosten voor studieboeken, vakliteratuur en ander lesmateriaal;
- Afschrijving duurzame zaken; Hierbij moet rekening worden gehouden met levensduur, restwaarde en privé-gebruik. Voor een computer geldt een afschrijvingstermijn van 36 maanden en een restwaarde van 10%. Voorbeeld: Je koopt op 1 juli 2007 een PC van 1.500 euro, waarvan je aannemelijk kan maken dat je hem voor 33% van de tijd voor je studie gebruikt. De aftrek wordt dan: 1.500-150=1.350. 1.350/3=450. Maar, je hebt hem in 2007 maar 6 maanden, dus het bedrag vermenigvuldig je in dit jaar met 6/12e. Ook gebruikt je hem maar voor 1/3 deel voor de studie.
De aftrekpost voor de computer wordt hier dus 75 euro.

Let op: ontvangen vergoedingen van bijvoorbeeld een werkgever moet je van de bovenstaande bedragen afhalen.

Welke kosten komen niet in aanmerking?
- Rente voor schulden op grond van de Wet Studiefinanciering 2000;
- Uitgaven voor levensonderhoud (huisvesting, kleding, voeding);
- Reis- en verblijfkosten;
- Uitgaven voor studiereizen en excursies;
- Uitgaven voor werk-of studeerruimte (inclusief de inrichting).

Wat is de "Drempel"?
Het bedrag wat je totaal aan aftrekbare studiekosten hebt gemaakt moet je verminderen met 500 euro. Dit is de drempel.

Ik krijg studiefinanciering, mag ik alle bovenstaande kosten zomaar aftrekken?
Nee, je mag niet de daadwerkelijk gemaakte studiekosten aftrekken, maar je hebt te maken met “normbedragen”. Ook moet je de studiefinanciering die je ontvangt afhalen van de aftrekpost. Hierbij hoef je alleen het deel daar vanaf te halen wat je als (toekomstige) gift krijgt, dus niet de lening.
Je moet de berekening 2 keer maken, één keer voor het eerste half jaar, en één keer voor het laatste half jaar. Daarbij zijn de bedragen voor het MBO anders dan de bedragen voor het HBO/WO. Ook moet je kijken of het bedrag wat je uitgeeft aan studiekosten boven of onder een bedrag zit.

De berekeningen zijn:
MBO, periode 1.1.2008 - 30.6.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 1.551 euro: aftrek is (775,50 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 1.551 euro: aftrek is (studiekosten – 775,50 – ontvangen beurs)
MBO, periode 1.7.2008 - 31.12.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 1.556 euro: aftrek is (783 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 1.556 euro: aftrek is (studiekosten – 783 – ontvangen beurs)

HBO/WO, periode 1.1.2008 - 30.6.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 2.198,04 euro: aftrek is (1.099,02 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 2.198,04 euro: aftrek is (studiekosten – 1.099,02 – ontvangen beurs)
HBO/WO, periode 1.7.2008 - 31.12.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 2.216,04 euro: aftrek is (1.108,02 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 2.216,04 euro: aftrek is (studiekosten – 1.108,02 – ontvangen beurs)

Je totale aftrekpost Studiekosten wordt dan het berekende bedrag van de eerste periode, plus het berekende bedrag uit de tweede periode, minus de drempel van 500 euro.

Ik heb geen recht meer op de prestatiebeurs, mag ik nu de werkelijke kosten aftrekken?
Dit is bijvoorbeeld het geval als je wat studievertraging hebt opgelopen en als gevolg daarvan geen prestatiebeurs meer krijgt Je moet de berekening zoals hierboven gebruiken als je recht hebt op studiefinanciering volgens de Wet Studiefinanciering 2000. Onder het begrip studiefinanciering vallen ook:
-een aanvullende IBG-lening
-een OV-jaarkaart
Ook als je hiervan wel gebruik kán maken, maar dit vrijwillig niet doet, heb je nog steeds recht op studiefinanciering. Je mag in dat geval dus nog steeds niet de werkelijke kosten aftrekken, maar je hebt te maken met bovenstaande berekeningen.

dinsdag 13 januari 2009 @ 11:17:49 #259
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_64982840
DJ, onze dank.
De OP is bijgewerkt zodat de link naar bovenstaande de volgende keer ook wordt meegenomen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 13 januari 2009 @ 14:00:57 #260
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_64988780
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 11:17 schreef ManAtWork het volgende:
DJ, onze dank.
De OP is bijgewerkt zodat de link naar bovenstaande de volgende keer ook wordt meegenomen.
Ook jij bedankt voor het aanpassen van de OP voor het volgende deel!!

En natuurlijk voor DJ de eeuwige roem!!
pi_64990415
Correct me if I'm wrong, maar het tweede scenario (studiekosten hoger dan normbedrag), is dat niet hoger dan 2x normbedrag??
pi_64990452
I'll correct myself..

lezen is ook een kunst :S
  woensdag 14 januari 2009 @ 12:31:22 #263
239053 trifko
One Minute!
pi_65025279
Ik heb dus een papieren Taangifte formulier 2008 aangevraagd, toen kreeg ik een brief dat het nageleverd wordt omdat het waarschijnlijk niet op voorraad is, wanneer kan ik het ongeveer verwachten..
  woensdag 14 januari 2009 @ 13:20:51 #264
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65027132
Op het moment dat ze de herdruk binnen hebben.
(Ook wij kunnen niet in het archief van de belastingdienst kijken.)

Waarom niet gewoon het aangifteprogramma downloaden en invullen?
  woensdag 14 januari 2009 @ 13:23:36 #265
239053 trifko
One Minute!
pi_65027230
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 13:20 schreef ManAtWork het volgende:
Op het moment dat ze de herdruk binnen hebben.
(Ook wij kunnen niet in het archief van de belastingdienst kijken.)

Waarom niet gewoon het aangifteprogramma downloaden en invullen?
aangifteprogramma werkt bij mij als een jinx..
met de papieren version lijkt het alsof ik meer geld terug kan krijgen..
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 14 januari 2009 @ 15:35:25 #266
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_65032836
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 13:23 schreef trifko het volgende:

[..]

aangifteprogramma werkt bij mij als een jinx..
met de papieren version lijkt het alsof ik meer geld terug kan krijgen..
dan vul je de papieren aangifte of de electronische niet goed in denk ik
pi_65034611
tvp
Hooray for boobies!
  woensdag 14 januari 2009 @ 17:51:36 #268
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_65038391
Ik heb afgelopen jaar zakelijk kosten gemaakt, moet ik die nu aftrekken van mijn winst en wordt over het overblijvende bedrag belasting geheven, of mag ik de kosten aftrekken van de totale belasting dat over mijn totale winst wordt geheven? Alvast bedankt.
The remedy is the experience.
  woensdag 14 januari 2009 @ 18:48:50 #269
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65040638
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:51 schreef Klonterpot het volgende:
Ik heb afgelopen jaar zakelijk kosten gemaakt, moet ik die nu aftrekken van mijn winst en wordt over het overblijvende bedrag belasting geheven, of mag ik de kosten aftrekken van de totale belasting dat over mijn totale winst wordt geheven? Alvast bedankt.
Je trekt de kosten af van de inkomsten. Het saldo is belast.
  woensdag 14 januari 2009 @ 21:57:03 #270
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_65049377
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:48 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je trekt de kosten af van de inkomsten. Het saldo is belast.
Topper bedankt, ik begin alvast maar eens te rekenen.
The remedy is the experience.
pi_65055962
Hoi allemaal
Weet iemand toevallig wat het ongeveer kost om je aangifte door zo'n belastingpipo te laten doen? Of is het verstandiger om met de hele papierwinkel naar de BD zelf te gaan Heb in 2008 een huis gekocht en een kind gekregen, ben als de dood dat ik teveel terugkrijg (en moet terugbetalen)als ik het zelf verkeerd invul of dat ik misschien toeslagen misloop
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_65056157
Ik heb vorige week pas mijn aangifte gedaan voor 2007 en zal komend weekend waarschijnlijk mijn aangifte 2008 opsturen. Iemand enige idee hoelang het ongeveer duurt voor aangifte 2007 voordat ik iets hoor?
pi_65056208
Is je kind al eens geboren?
pi_65056237
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 00:42 schreef geppie het volgende:
Is je kind al eens geboren?
Nee nog niet 21 januari uitgerekend dus nog even wachten
pi_65056778
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 09:44 schreef DonJames het volgende:
Ik heb weer een algemene studiekostenaftrekpost-post voor de aangifte 2008 in elkaar gezet:

Mag ik mijn studiekosten aftrekken?
Ja! Onder studiekosten (scholingsuitgaven) worden verstaan de uitgaven voor een studie voor het beroep of werk, of voor een toekomstig beroep of werk. De kosten van een studie voor liefhebberij of met een algemeen karakter zijn niet aftrekbaar. Ook moet je enige vorm van begeleiding krijgen, het op eigen houtje bestuderen van vakliteratuur is dus niet aftrekbaar.

Welke kosten mag ik aftrekken?
- Les- of collegegeld;
- Kosten voor studieboeken, vakliteratuur en ander lesmateriaal;
- Afschrijving duurzame zaken; Hierbij moet rekening worden gehouden met levensduur, restwaarde en privé-gebruik. Voor een computer geldt een afschrijvingstermijn van 36 maanden en een restwaarde van 10%. Voorbeeld: Je koopt op 1 juli 2007 een PC van 1.500 euro, waarvan je aannemelijk kan maken dat je hem voor 33% van de tijd voor je studie gebruikt. De aftrek wordt dan: 1.500-150=1.350. 1.350/3=450. Maar, je hebt hem in 2007 maar 6 maanden, dus het bedrag vermenigvuldig je in dit jaar met 6/12e. Ook gebruikt je hem maar voor 1/3 deel voor de studie.
De aftrekpost voor de computer wordt hier dus 75 euro.

Let op: ontvangen vergoedingen van bijvoorbeeld een werkgever moet je van de bovenstaande bedragen afhalen.

Welke kosten komen niet in aanmerking?
- Rente voor schulden op grond van de Wet Studiefinanciering 2000;
- Uitgaven voor levensonderhoud (huisvesting, kleding, voeding);
- Reis- en verblijfkosten;
- Uitgaven voor studiereizen en excursies;
- Uitgaven voor werk-of studeerruimte (inclusief de inrichting).

Wat is de "Drempel"?
Het bedrag wat je totaal aan aftrekbare studiekosten hebt gemaakt moet je verminderen met 500 euro. Dit is de drempel.

Ik krijg studiefinanciering, mag ik alle bovenstaande kosten zomaar aftrekken?
Nee, je mag niet de daadwerkelijk gemaakte studiekosten aftrekken, maar je hebt te maken met “normbedragen”. Ook moet je de studiefinanciering die je ontvangt afhalen van de aftrekpost. Hierbij hoef je alleen het deel daar vanaf te halen wat je als (toekomstige) gift krijgt, dus niet de lening.
Je moet de berekening 2 keer maken, één keer voor het eerste half jaar, en één keer voor het laatste half jaar. Daarbij zijn de bedragen voor het MBO anders dan de bedragen voor het HBO/WO. Ook moet je kijken of het bedrag wat je uitgeeft aan studiekosten boven of onder een bedrag zit.

De berekeningen zijn:
MBO, periode 1.1.2008 - 30.6.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 1.551 euro: aftrek is (775,50 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 1.551 euro: aftrek is (studiekosten – 775,50 – ontvangen beurs)
MBO, periode 1.7.2008 - 31.12.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 1.556 euro: aftrek is (783 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 1.556 euro: aftrek is (studiekosten – 783 – ontvangen beurs)

HBO/WO, periode 1.1.2008 - 30.6.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 2.198,04 euro: aftrek is (1.099,02 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 2.198,04 euro: aftrek is (studiekosten – 1.099,02 – ontvangen beurs)
HBO/WO, periode 1.7.2008 - 31.12.2008
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 2.216,04 euro: aftrek is (1.108,02 – ontvangen beurs)
Daadwerkelijke studiekosten in deze periode hoger dan 2.216,04 euro: aftrek is (studiekosten – 1.108,02 – ontvangen beurs)

Je totale aftrekpost Studiekosten wordt dan het berekende bedrag van de eerste periode, plus het berekende bedrag uit de tweede periode, minus de drempel van 500 euro.

Ik heb geen recht meer op de prestatiebeurs, mag ik nu de werkelijke kosten aftrekken?
Dit is bijvoorbeeld het geval als je wat studievertraging hebt opgelopen en als gevolg daarvan geen prestatiebeurs meer krijgt Je moet de berekening zoals hierboven gebruiken als je recht hebt op studiefinanciering volgens de Wet Studiefinanciering 2000. Onder het begrip studiefinanciering vallen ook:
-een aanvullende IBG-lening
-een OV-jaarkaart
Ook als je hiervan wel gebruik kán maken, maar dit vrijwillig niet doet, heb je nog steeds recht op studiefinanciering. Je mag in dat geval dus nog steeds niet de werkelijke kosten aftrekken, maar je hebt te maken met bovenstaande berekeningen.

Dank.. zie meteen al dat ik 0 euro mag aftrekken... denk dat er sowieso niet veel mensen zijn die recht hebben op stufi die iets af kunnen trekken... boven tweemaal het normbedrag lijkt me helemaal onmogelijk bij een gewone mbo/hbo/wo instelling. Met mijn bijna 500e stufi p/m ga ik geeneens rekenen
  donderdag 15 januari 2009 @ 08:44:32 #276
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65059328
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef geppie het volgende:
Hoi allemaal
Weet iemand toevallig wat het ongeveer kost om je aangifte door zo'n belastingpipo te laten doen? Of is het verstandiger om met de hele papierwinkel naar de BD zelf te gaan Heb in 2008 een huis gekocht en een kind gekregen, ben als de dood dat ik teveel terugkrijg (en moet terugbetalen)als ik het zelf verkeerd invul of dat ik misschien toeslagen misloop
Ligt eraan of je een goede kennis hebt die wil helpen of dat je het bij een kantoor onder brengt.
Kan verschillen van een paar tientjes tot (soms wel) enkele honderden euro's.
  donderdag 15 januari 2009 @ 08:45:04 #277
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65059337
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 00:40 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik heb vorige week pas mijn aangifte gedaan voor 2007 en zal komend weekend waarschijnlijk mijn aangifte 2008 opsturen. Iemand enige idee hoelang het ongeveer duurt voor aangifte 2007 voordat ik iets hoor?
Uhmm, nee.
  donderdag 15 januari 2009 @ 08:45:54 #278
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65059348
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 01:04 schreef Espabilado het volgende:

[..]

Dank.. zie meteen al dat ik 0 euro mag aftrekken... denk dat er sowieso niet veel mensen zijn die recht hebben op stufi die iets af kunnen trekken... boven tweemaal het normbedrag lijkt me helemaal onmogelijk bij een gewone mbo/hbo/wo instelling. Met mijn bijna 500e stufi p/m ga ik geeneens rekenen
De normbedragen zijn natuurlijk niet voor niets ingevoerd.
pi_65087246
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 00:32 schreef geppie het volgende:
Hoi allemaal
Opzich is het niet zo moeilijk, je kunt bijvoorbeeld een elsevier belastingalmanak kopen, dan moet je er wel uit kunnen komen. Wat je ook kunt doen is je voor de HUBA-campagne (= Hulp bij aangifte) van de belastingdienst aanmelden. Onder een paar voorwaarden kom je daarvoor in aanmerking. Dit is gratis en wordt door medewerkers van de belastingdienst zelf ingevuld. Mocht je daarvoor niet in aanmerking komen kun je naar een 'belastingpipo' gaan, maar dat kost je dan al snel 100 tot 150 euro.
pi_65090228
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 21:31 schreef riX- het volgende:

[..]

Opzich is het niet zo moeilijk, je kunt bijvoorbeeld een elsevier belastingalmanak kopen, dan moet je er wel uit kunnen komen. Wat je ook kunt doen is je voor de HUBA-campagne (= Hulp bij aangifte) van de belastingdienst aanmelden. Onder een paar voorwaarden kom je daarvoor in aanmerking. Dit is gratis en wordt door medewerkers van de belastingdienst zelf ingevuld. Mocht je daarvoor niet in aanmerking komen kun je naar een 'belastingpipo' gaan, maar dat kost je dan al snel 100 tot 150 euro.
Bedankt voor je antwoord! Ik zal eens kijken of ik aanmerking kom voor die HUBA campagne
Oh enne...belastingpipo was niet denigrerend bedoeld ofzo hoor
pi_65098808
ik zie die COMBINATIE regeling nergens in het aangifte programma 2008 (voor als je kinderen hebt)

waar staat dat?
pi_65102239
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:36 schreef tinny het volgende:
ik zie die COMBINATIE regeling nergens in het aangifte programma 2008 (voor als je kinderen hebt)

waar staat dat?
Ik heb het programma nog niet gezien, maar kijk eens bij heffingskortingen?
  vrijdag 16 januari 2009 @ 15:57:37 #283
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65112632
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 09:36 schreef tinny het volgende:

waar staat dat?
Die kom je vanzelf tegen bij de heffingskortingen als je aan de voorwaarden voldoet.
pi_65113821
Sorry hoor, ik word hier echt simpel van. Wat is nou het verschil tussen een voorlopige teruggave en een voorlopige aanslag?
Everyone is entitled to My opinion.
pi_65114487
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 16:29 schreef zwitsalbaby00 het volgende:
Sorry hoor, ik word hier echt simpel van. Wat is nou het verschil tussen een voorlopige teruggave en een voorlopige aanslag?
Een voorlopige teruggaaf is een negatieve (dus te ontvangen) voorlopige aanslag.
pi_65116321
Hallo,

Mijn situatie is als volgt:
Ik ben per 1 augustus fulltime gaan werken bij een bedrijf.
Als ik naar mijn laatste loonstrookje kijk en dan naar mijn cumulatieven dan zie ik mijn fiscaalloon, arbeidskorting en loonheffing staan. Ik bouw al sinds 1 augustus vakantiegeld op maar krijg dit pas in mei 2009 uitbetaald.
Moet ik nu mijn opgebouwde vakantiegeld bij mijn fiscaalloon optellen of hoef ik over mijn nog niet ontvangen vakantiegeld geen Inkomstenbelasting te betalen? dus dat dit pas over 2009 moet?

Dus mijn vraag is:
Moet ik IB betalen over nog niet ontvangen maar wel opgebouwd vakantiegeld? dus vakantiegeld augustus 2008 tot mei 2009
pi_65117048
Nee, dat hoeft niet.
pi_65118878
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 16:47 schreef DonJames het volgende:

[..]

Een voorlopige teruggaaf is een negatieve (dus te ontvangen) voorlopige aanslag.
Thanks, maar ik ontvang bij allebei, daarom snap ik het niet meer.
Everyone is entitled to My opinion.
pi_65128024
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 19:15 schreef zwitsalbaby00 het volgende:

[..]

Thanks, maar ik ontvang bij allebei, daarom snap ik het niet meer.
Dat kan, het één sluit het ander niet uit. Een voorlopige teruggaaf krijg je in het jaar zelf, dus nu (in 2009) krijg je de voorlopige teruggaaf over 2009. Als je volgend jaar aangifte gaat doen over het jaar 2009, en blijkt dat je nog meer geld terug krijgt, krijg je nog een voorlopige aanslag met een door jou te ontvangen bedrag.
pi_65176428
Weet iemand trouwens hoe het zit met de aftrekpost ziektekosten?

Moet/mag je nog wat doen met:

- eigen risico van ¤ 150,-
- teveel/te weing ontvangen zorgtoeslag
- niet volledig vergoede ziektekosten

En wat ik begrepen heb zijn de inkomensafhankelijke bijdrage en basisverzekering dit jaar vervallen bij de invulvelden. Kan dat kloppen?
pi_65178245
quote:
Op zondag 18 januari 2009 16:46 schreef Bassfly het volgende:
Weet iemand trouwens hoe het zit met de aftrekpost ziektekosten?

Moet/mag je nog wat doen met:

- eigen risico van ¤ 150,-
- teveel/te weing ontvangen zorgtoeslag
- niet volledig vergoede ziektekosten

En wat ik begrepen heb zijn de inkomensafhankelijke bijdrage en basisverzekering dit jaar vervallen bij de invulvelden. Kan dat kloppen?
http://financieel.infonu.(...)ib-2008-en-2009.html
Hier is wel veel te vinden over ziektekosten.
pi_65180511
Even een vraagje, ik zit met mijn salaris per jaar op 23000, ik woon samen maar laten we voor het gemak maar even zeggen dat we geen fiscaal partner zijn. We hebben een jaar geleden een woning gekocht, nieuwbouw. Hij staat er dus nog niet.

De woning was 203000 euro, de hypotheek 220000 ivm meerwerk etc. Ondertussen hebben we 11000 aan bouwrente betaald (niet meegefinanciert, dus uit eigen zak), 2200 euro afsluitprovisie en 500 euro notaris kosten. wat ik begreep is dat deze aftrekbaar zijn, ofwel 42% krijg je terug? dan zou je zeggen rond de 5500 euro. Meerwerk is voor 11000 euro meegefinanciert, ofwel 4200 euro teruggave...

Verder heb ik nog studiekosten gemaakt (deeltijd), totaal 4000 euro, ofwel ook weer rond de 1000 euro. Verder geen speciale zaken. De woning staat nog niet, maar ik moet wel al eigenwoningforfait betalen?

Laten we zeggen dat ik 99% eigenaar ben, dan betaal ik rond de 1000 euro forfait. Mijn boerenverstand zegt mij, 10700 euro - 1000 euro = 9700 euro belasting teruggave.. Maar het programma van de BD zegt 4300? Is niet alles aftrekbaar van de woning? Zie ik iets over het hoofd, of reken ik mij gewoon te rijk?

edit: in het overzicht staat er bij belastbaar inkomen uit werk en woning -478 euro.. Klopt ook wel opzich, als ik het meerwerk en bouwrente verlaag tot een totaal van 14000 euro bijvoorbeeld, dan wordt mijn belastbaar inkomen uiteraard hoger. De teruggave daarentegen blijft op 4300 euro staan.. Zit er een grens aan de aftrekbaarheid hiervan dan?

[ Bericht 13% gewijzigd door inXs op 18-01-2009 18:41:11 ]
pi_65180724
Je hebt samen een woning gekocht? je bent geen fiscaal partner, en het huis staat op 1 naam (die van jou) en je verdient 23.000 euro bruto per jaar? hoe kan je dan een hypotheek krijgen van 220.000 euro?
pi_65181027
het gaat even om stel We hebben samen uiteraard gefinanciert, maar als ik 50% eigenaar invul, dan is het enige dat veranderd het forfait, naar 500 euro. Fiscaal partner schijnt volgens iedereen niet uit te maken als je in dezelfde belastingschaal zit, dus vandaar de vraag. Mijn teruggave veranderd dus niet, die blijft op 4300, ook al ben ik 50% eigenaar..

edit: ben dus bezig met proefberekenen hoe we het beste de bouwrente kunnen verdelen over onze aangiftes en dergelijke, maar als er dus blijkbaar een max aanzit.
pi_65181219
quote:
Op zondag 18 januari 2009 18:36 schreef inXs het volgende:
-knip-
Meerwerk is voor 11000 euro meegefinanciert, ofwel 4200 euro teruggave...
-knip-
Volgens mij gaat dit niet helemaal goed.

Ik werk meestal met een ander aangiftepakket, maar kan je bij het pakket van de bd geen recapitulatie zien van het te ontvangen/betalen bedrag? (zal het programma 2008 ook maar eventjes downloaden)

[ Bericht 10% gewijzigd door InnocentFR op 18-01-2009 19:15:35 ]
pi_65181309
quote:
Op zondag 18 januari 2009 17:31 schreef InnocentFR het volgende:

[..]

http://financieel.infonu.(...)ib-2008-en-2009.html
Hier is wel veel te vinden over ziektekosten.
Inderdaad. Bedankt voor de link.
pi_65181520
quote:
Op zondag 18 januari 2009 18:55 schreef InnocentFR het volgende:

[..]

Volgens mij gaat dit niet helemaal goed.

Ik werk meestal met een ander aangiftepakket, maar kan je bij het pakket van de bd geen recapitulatie zien van het te ontvangen/betalen bedrag? (zal het programma 2009 ook maar eventjes downloaden)
Het stukje dat jij quote is uiteraard mijn eigen boerenverstand Ik had dus verwacht dat ik van al die kosten gewoon belasting terugkreeg, maar blijkbaar wordt het nog ergens "gecapped" ofzo, of niet van alles krijg ik iets terug? Voor de duidelijkheid, de bouwrente heb ik niet meegefinanciert dus.

Maar hier:

http://www.033fotos.nl/woning/teruggave.jpg
http://www.033fotos.nl/woning/inkomen.jpg
http://www.033fotos.nl/woning/woning.jpg
pi_65181622
quote:
Op zondag 18 januari 2009 19:05 schreef inXs het volgende:

[..]

Het stukje dat jij quote is uiteraard mijn eigen boerenverstand Ik had dus verwacht dat ik van al die kosten gewoon belasting terugkreeg, maar blijkbaar wordt het nog ergens "gecapped" ofzo, of niet van alles krijg ik iets terug? Voor de duidelijkheid, de bouwrente heb ik niet meegefinanciert dus.

Maar hier:

http://www.033fotos.nl/woning/teruggave.jpg
http://www.033fotos.nl/woning/inkomen.jpg
http://www.033fotos.nl/woning/woning.jpg
Het is gemaximeerd op de ingehouden loonheffing (of betaalde inkomstenbelasting), in jouw geval 4300 euro aan loonheffing. Je kan zo goed als nooit méér terug krijgen dat dat je hebt betaald/er is ingehouden.
pi_65181901
quote:
Op zondag 18 januari 2009 19:08 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het is gemaximeerd op de ingehouden loonheffing (of betaalde inkomstenbelasting), in jouw geval 4300 euro aan loonheffing. Je kan zo goed als nooit méér terug krijgen dat dat je hebt betaald/er is ingehouden.
Ah vandaar, dus dan is het toch beter om het uit te smeren over mij en mijn vriendin, want dan krijgen we meer terug dus? Ik heb inderdaad 4300 euro aan loonheffing betaald in 2008

Maar ik gebruik spaargeld voor de bouwrente, namelijk 11000 euro, dat ik heb ik in eerder jaren gespaard en dus ook al belasting over betaald, alleen niet in 2008.. Maar dat telt dus niet mee? Dat is dan gewoon "pech"?
pi_65182083
quote:
Op zondag 18 januari 2009 19:19 schreef inXs het volgende:

[..]

Ah vandaar, dus dan is het toch beter om het uit te smeren over mij en mijn vriendin, want dan krijgen we meer terug dus? Ik heb inderdaad 4300 euro aan loonheffing betaald in 2008
Klopt.
quote:
Maar ik gebruik spaargeld voor de bouwrente, namelijk 11000 euro, dat ik heb ik in eerder jaren gespaard en dus ook al belasting over betaald, alleen niet in 2008.. Maar dat telt dus niet mee? Dat is dan gewoon "pech"?
Als je geld leent voor een huis/verbouwing is de rente aftrekbaar, als je je spaargeld gebruikt krijg je hier niet een tegemoetkoming voor ofzo (bedoel je dat?) Maar dat is niet specifiek voor jouw situatie, dat is bij mij ook zo.
pi_65182228
quote:
Op zondag 18 januari 2009 19:25 schreef DonJames het volgende:

[..]

Klopt.
[..]

Als je geld leent voor een huis/verbouwing is de rente aftrekbaar, als je je spaargeld gebruikt krijg je hier niet een tegemoetkoming voor ofzo (bedoel je dat?) Maar dat is niet specifiek voor jouw situatie, dat is bij mij ook zo.
Ik leen geld voor de verbouwing, de 11000 euro meerwerk dus, dat klopt.

De bouwrente leen ik geen geld voor, er is mij verteld dat deze dan aftrekbaar is van de belasting. Zo gauw als je deze wel meefinanciert dan niet meer toch? Daarom betaal ik deze bouwrente dus zelf, uit spaargeld dat ik al had. Dus ik had verwacht dat ik alle belasting over de 11000 euro bouwrente gewoon terug krijg, ook al betaal ik deze van mijn spaargeld (die ik in afgelopen jaren heb opgebouwd, behalve in 2008 want ik heb ook nog wat spaargeld gestoken in meerwerk) maar dit kan je nergens opvoeren bij de belastingdienst toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')