Klopt.quote:Op maandag 5 januari 2009 14:37 schreef foetre het volgende:
ZVW premie is dit jaar toch niet meer aftrekbaar?
quote:Aftrekbare premies zorgverzekering
De premies voor het aanvullende pakket van uw zorgverzekering, die u hebt betaald aan uw zorgverzekeraar, zijn aftrekbaar. De aftrek is beperkt tot de premies over maximaal 12 maanden.
Let op!
Sinds 1 januari 2008 zijn het vaste bedrag voor het basispakket en de inkomensafhankelijke bijdrage die u hebt betaald voor een zorgverzekering niet meer aftrekbaar. Ook het bedrag van uw verplichte eigen risico van ¤ 150 is niet aftrekbaar.
Snel indienen, lijkt me dan.quote:Dit jaar zijn mijn aftrekposten.
Hypotheekrente
Notariskosten
aanvullende ziektekosten
premie WIA
premie lijfrente
lenzen
dat word wel zo'n 6000euro
Zo,... heeft lang geduurd voor de eerste met de standaard vraag kwam,...quote:Op maandag 5 januari 2009 14:57 schreef trifko het volgende:
wanneer (welke maand) kunnen we eigenlijk cashen van de belastingdienst, is dat een vaste periode, of is het hoe sneller je invult en met een beetje geluk kan je eerder cashen?
Alle kosten van de geldlening (voor zover deze gebruikt wordt voor de eigen woning dan). Dus ook de kosten die de notaris maakt t.b.v. de inschrijving van de hypotheekakte. Aangezien het een nieuwbouwhuis is, heb je oko nog met bouwrente te maken?quote:Op maandag 5 januari 2009 15:48 schreef foetre het volgende:
Ik heb hier de nota afrekening voor me en de volgende dingen staan er aangegeven.
Wat kan ik allemaal opvoeren als aftrekpost?
Afsluitprovisie
kosten akte van levering
kosten hypotheekakte
omzetbelasting
Ik denk alleen afsluitprovisie en kosten hypotheekakte
quote:
Ach kom, dat kan je best! eventueel met wat hulp van onsquote:Op maandag 5 januari 2009 16:18 schreef Syytön het volgende:
TVP.
in 2008 een huis gekocht en nog helemaal niets aan aangifte gedaan over 2008. Zal het binnenkort eens iemand moeten zoeken om het in te vullen, want ik snap er helemaal niets van.Voorgaande jaren was het nog makelijk, toen was enige wat ik moest invullen mijn loon uit arbeid.
En het kadastraal recht recherches ,kadastraal recht hypotheek ,persoonsonderzoek en omzetbelasting dus ook?quote:Op maandag 5 januari 2009 16:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Alle kosten van de geldlening (voor zover deze gebruikt wordt voor de eigen woning dan). Dus ook de kosten die de notaris maakt t.b.v. de inschrijving van de hypotheekakte. Aangezien het een nieuwbouwhuis is, heb je oko nog met bouwrente te maken?
[..]
Zoals DJ al heeft gezegd: voor zover de kosten gemaakt zijn (gerelateerd zijn aan) ten behoeve van de geldlening zijn ze aftrekbaar. Ook de omzetbelasting erover. Meestal staat op de afrekening van de notaris wel vermeld welke posten daarvoor in aanmerking kunnen komen.quote:Op maandag 5 januari 2009 16:44 schreef foetre het volgende:
[..]
En het kadastraal recht recherches ,kadastraal recht hypotheek ,persoonsonderzoek en omzetbelasting dus ook?
Je bedoelt de mogelijkheid tot middeling?quote:Op maandag 5 januari 2009 17:11 schreef HarryP het volgende:
Even een vraagje.
Dit jaar hebben een aantal extra aftrekposten met de komst van onze dochter naast de HRA.
Normaal gesproken doe ik veel moeite om de verdeling zo optimaal te krijgen.
Maar mijn vrouw is vanaf half november gestopt met werken en dat zal nog wel een jaartje of 2 duren voordat ze weer gaat werken. Dus we willen over 2 jaar gebruik maken van de middenloonregeling.
Je kunt natuurlijk alvast een berekening voor de middeling (2006, 2007, 2008) maken op basis verschillende verdelingen. Als er een tariefsverschil is tussen de partners, zal dit waarschijnlijk altijd voordeliger zijn.quote:Is het handig om voor 2008 ook nog een heel klein deeltje van de aftrekposten aan mijn vrouw toe te bedelen of kunnen we die beter helemaal bij mij onderbrengen?
Uiteraard zal het middelen van 30+25+0 (2007, 2008, 2009) minder resultaat opleveren als het middelen van 25+0+0 (2008, 2009 en 2010).quote:En stel mijn vrouw verdient iets onder modaal in de jaren 2007 en 2008. Is het dan voordeliger om het salaris over 2008, 2009 en 2010 te middelen of maakt het weinig verschil als je het salaris zou middelen over 2007, 2008 en 2009?
De voorlopige teruggave (zoals jij hem noemt: de maandelijkse hypotheekrente aftrek) is een voorschot op je aangifte.quote:Op maandag 5 januari 2009 18:08 schreef ScrapHead het volgende:
Hier nog eens een vraag van een belasting-aangifte-N00B
Mei 2008 hebben mijn vrouw en ik onze eerste woning gekocht. In juni heb ik de voorlopige teruggaaf ingevuld. Vanaf juni/juli ontving ik maandelijks onze ''hypotheekrente aftrek''.
Bij de hypotheek van de woning hebben we ook de ''financieringskosten'' meegenomen (kosten akte van levering / Hypotheekkosten / Taxatiekosten / Afsluitkosten etc.). Kunnen we deze nu ook aftrekken van de belastingdienst?
Verrekend de belastingdienst het geld dat we reeds ontvangen hebben met de voorlopige teruggaaf?
Help....
Is ook (relatief) makkelijk.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |