Zie: Banken met hoge rente #18quote:Op maandag 5 januari 2009 13:06 schreef 81Renrew het volgende:
Hoeveel is de heffingsrente dan? en wat voor verschil zou dit bijvoorbeeld voor die 700 euro van jou uitmaken?
Aftrekbare kostenquote:Op maandag 5 januari 2009 16:44 schreef foetre het volgende:
[..]
En het kadastraal recht recherches ,kadastraal recht hypotheek ,persoonsonderzoek en omzetbelasting dus ook?
Staat ook in de Help van het aangifte-programma.quote:
Echt niet... jij doet altijd allesquote:Op maandag 5 januari 2009 21:45 schreef ManAtWork het volgende:
Er zijn meer die de antwoorden aandragen, hoor.
Maar bedankt.
Alsof ik daar tijd voor heb.quote:Op maandag 5 januari 2009 22:11 schreef Nizno het volgende:
[..]
Echt niet... jij doet altijd alles![]()
Je gooit altijd de antwoorden in mijn PM zodat het lijkt of ik ook iets weet.![]()
Hoe zit het dan met de eigen bijdrage die je voor een auto betaald (als je een duurder model rijdt ??)quote:Op maandag 5 januari 2009 14:37 schreef DonJames het volgende:
[..]
Bijtelling wordt tegenwoordig via de loonbelasting verrekend en kan je dus niet meer invullen in je aangifte inkomstenbelasting (voor particulieren dan).
[..]
Ook dat is verwerkt op je loonstrook.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:52 schreef MikeGSM het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met de eigen bijdrage die je voor een auto betaald (als je een duurder model rijdt ??)
Mike
Is het een taxatie geweest om de koopprijs te bepalen of is het een taxatie geweest voor de hypotheekverstrekker?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:55 schreef Suijk het volgende:
Ik heb een huis gekocht, althans, dat gaat gebeuren. Heb alleen al kosten gemaakt voor bijv. de taxatie van de woning (in 2008). De rest komt dus allemaal pas in 2009, kan ik die kosten voor die taxatie nu al wel aftrekken?
Het was voor de hypotheekverstrekker inderdaad, koopovereenkomst heb ik ook. Tnx voor je antwoord.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 11:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is het een taxatie geweest om de koopprijs te bepalen of is het een taxatie geweest voor de hypotheekverstrekker?
In de eerste situatie: deze kosten kun je niet in aftrek brengen.
In de tweede situatie: als je kunt aantonen dat er een (voorlopige) koopovereenkomst is, kun je de post in 2008 opvoeren. Mits deze nota ook al is betaald in 2008.
Deze laat ik over aan DJ.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 11:56 schreef foetre het volgende:
Hehe terug te krijgen 7870![]()
belastingdienst![]()
Je bedoelt je krijg alleen terug wat je zelf al (teveel) betaald hebt?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 12:02 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Deze laat ik over aan DJ.
Die kan hier veel beter inhoudelijk op reageren.
(Was iets met eigen geld ofzo,...)
had je beter een voorlopige teruggave kunnen nemen en stallen tegen extra rente (uiteraard niet in Ijsland)quote:Op dinsdag 6 januari 2009 12:05 schreef foetre het volgende:
[..]
Je bedoelt je krijg alleen terug wat je zelf al (teveel) betaald hebt?
Toch lekker meegenomen![]()
Leuk voor me spaarpotje
Ik had al een VT voor de rente van me huis die ik pm terug kreeg.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 12:08 schreef Nizno het volgende:
[..]
had je beter een voorlopige teruggave kunnen nemen en stallen tegen extra rente (uiteraard niet in Ijsland)
Je krijgt nu namelijk minder rente van de staat dan dat banken geven.
Kies maar welke van de twee het topic moet maken...quote:Op maandag 5 januari 2009 14:48 schreef ManAtWork het volgende:
Dat topic opent Wexy (of is het nu Nizno) pas na 1 april. Nog even wachten met zeuren, dus.
toen betaalde je dus al in het jaar te veel aan de BD, kreeg je eind van het jaar het terug.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:28 schreef LoggedIn het volgende:
2008 is helemaal geen leuk jaar om aangifte voor te doenIk heb stage gelopen, en over mn stagevergoeding moet ik nog 100en euro's belasting afdragen
Normaal was het juist leuk, ik kreeg altijd nog best wat geld terug van de belastingdienst
Ja.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:23 schreef Bilky het volgende:
Hoi,
Interessant topic! Zit zelf even met een paar vragen;
- Bij de post eigen woning, eigenwoningschuld. Is het hier de bedoeling dat je je restschuld bij de bank noteert?
Je hebt geen hypoyheekrenteaftrek ontvangen. Waarschijnlijk bedoel je je voorlopige teruggave. Die vind je bijna aan het eind van het programma. Zoeken bij 'Te verrekenen bedragen' naar 'Voorlopige aanslag of voorlopige teruggave'.quote:- Waar kan ik mijn reeds ontvangen hypotheekrente aftrek invullen?
Theoretisch kan dat.quote:- Is het zo dat als je beide fulltime werkt (partner en ik) je beide toch nog een aanmerkelijk hoger bedrag terugkrijgt dan wanneer ik alleen zou werken?
Dat lijkt me dan niet te kloppen. Tenzij je ten opzichte van vorig jaar een aantal aftrekposten meer hebt.quote:Volgens mijn berekening krijg wij nu dubbelop vergeleken met vorig jaar!![]()
ja, maar ik vind het best kut zoquote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:30 schreef Nizno het volgende:
[..]
toen betaalde je dus al in het jaar te veel aan de BD, kreeg je eind van het jaar het terug.
Nu heb je gewoon alles gekregen en moet je zelf betalen aan het eind van het jaar.
off topicquote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:33 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
ja, maar ik vind het best kut zoDoordat ik stage moest lopen, zal ik al krap bij kas, en dan krijg je nu nog ff een trap na
Had ik liever gewoon gelijk teveel betaald, en nu een leuke meevaller gehad
dan had je tijdens de stage nog krapper bij kas gezeten....quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:33 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
ja, maar ik vind het best kut zoDoordat ik stage moest lopen, zal ik al krap bij kas, en dan krijg je nu nog ff een trap na
Had ik liever gewoon gelijk teveel betaald, en nu een leuke meevaller gehad
Ja, daarvoor is dat vakje bedoelt.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:52 schreef Bilky het volgende:
Bedankt Man @ Work! Dat dubbelop verhaal klopt nu inderdaad niet meer nadat ik de teruggaaf heb ingevuld.
Nog een vraag, ik doe dit voor het eerst zelf namelijk; kan ik bij "aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning" mijn betaalde rente aan de lening van de woning opvoeren?
Klopt. Alleen de aanvullende verzekering is aftrekbaar. Staat tegenover dat de drempel wel sterk is verlaagd ten opzicht van voorgaande jaren.quote:En dan meteen nog maar een vraag; mn basisverzekering voor de ziektekosten zijn niet meer op te voeren (alleen aanvullende verzekering) en mijn zvw ook niet? Dan kom ik nooit boven de drempel!![]()
daar hebben meer mensen last vanquote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:52 schreef Bilky het volgende:
En dan meteen nog maar een vraag; mn basisverzekering voor de ziektekosten zijn niet meer op te voeren (alleen aanvullende verzekering) en mijn zvw ook niet? Dan kom ik nooit boven de drempel!![]()
Zie:quote:
quote:Op maandag 5 januari 2009 14:53 schreef ManAtWork het volgende:
[quote]Aftrekbare premies zorgverzekering
De premies voor het aanvullende pakket van uw zorgverzekering, die u hebt betaald aan uw zorgverzekeraar, zijn aftrekbaar. De aftrek is beperkt tot de premies over maximaal 12 maanden.
Let op!
Sinds 1 januari 2008 zijn het vaste bedrag voor het basispakket en de inkomensafhankelijke bijdrage die u hebt betaald voor een zorgverzekering niet meer aftrekbaar. Ook het bedrag van uw verplichte eigen risico van ¤ 150 is niet aftrekbaar.
Nee.quote:
Het was geen moeitequote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Welja, is het niet ManAtWork, dan komt Five_Horizons me wel even voor zijn.
Kom kom, jongens. Niet vechten.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Welja, is het niet ManAtWork, dan komt Five_Horizons me wel even voor zijn.
Voor de gemiddelde aangifte is het makkelijker dan het eruit ziet. De vraag is of het je het geld waard is en er op die manier zelf geen tijd aan hoeft te besteden. Je hebt dan als het ware een stukje rust 'gekocht'.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 22:30 schreef Man_Made_God het volgende:
Goed, wij hebben in oktober onze eerste eigen woning gekocht. Nu struikel ik meteen over allerlei termen in de aangifte. Ik ben namelijk nooit zo'n held in het bewaren van geduld voor dit soort zaken.
Nu is mijn vraag of het allemaal veel simpeler is dan het op het eerste gezicht lijkt, of dat ik er beter 50/100 euro tegenaan kan gooien bij iemand die er wél verstand van heeft en er op die manier het maximale uithaal?
mijn situatie:quote:U kunt de combinatiekorting krijgen onder de volgende voorwaarden:
In 2008 hoorde bij uw huishouden voor ten minste 6 maanden, minimaal 1 kind dat op 31 december 2007 jonger was dan 12 jaar.
Dit kind was in die periode ingeschreven op uw woonadres. Bij co-ouders mag het kind ook ingeschreven staan op het woonadres van de co-ouder.
Uw inkomsten uit tegenwoordige arbeid (loon, winst of bijvoorbeeld freelance-inkomsten) waren hoger dan ¤ 4.542 of u kon zelfstandigenaftrek krijgen.
De combinatiekorting is ¤ 112 (of ¤ 54 als u 65 jaar of ouder was).
Meer informatie over de bijzondere regeling voor co-ouders kunt u krijgen bij de BelastingTelefoon.
Fiscale partner
Had u in 2008 een fiscale partner? Dan kunnen u en uw fiscale partner allebei de combinatiekorting krijgen als u allebei aan de voorwaarden voldoet.
Waarom twijfel je daarover?quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:37 schreef tinny het volgende:
vraagje over combinatiekorting.
Ik lees dit over combinatiekorting:
[..]
mijn situatie:
Getrouwd juli 2007
eerste kind geboren mei 2008
Ik verdien meer dan 4.542 en mijn partner heeft een inkomen van 0,-
Kom ik nu in aanmerking voor die combinatiekorting?
Ik denk door de laatste zin, maar hij komt idd gewoon in aanmerking!quote:
Even voor de duidelijkheid: je (fiscaal) jaarloon (volgens je JOG) van 2008 is hoger dan die van 2007?quote:Op woensdag 7 januari 2009 10:07 schreef _Flash_ het volgende:
Ik kom volgens mij niet in aanmerking voor ouderschapsverlofkorting, omdat ik in 2008 iets meer verdient heb dan in 2007. Toch heb ik iets meer dan 300 uur ouderschapsverlof genoten. (En m'n inkomensverlies voor ongeveer twee-derde gecompenseerd uit de levensloopregeling.)
Houd er ook rekening mee dat de korting maximaal het verschil is tussen het jaarloon van 2007 en het jaarloon van 2008.quote:Mocht iemand denken dat ik het fout zie dat ik geen recht heb op korting of een gigantisch goed idee hebben om het inkomen van 2008 te drukken zodat ik een duizendje ouderschapsverlofkorting kan pakken, dan hou ik mij aanbevolen(En dan verdient degene een mooi cadeau.)
nou meer ook door die zin "heeft een kind wat op 31 dec 2007/1 jan 2008 jonger is dan 12 jaar"quote:Op woensdag 7 januari 2009 10:00 schreef GodsSon het volgende:
[..]
Ik denk door de laatste zin, maar hij komt idd gewoon in aanmerking!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |