Het staat er inderdaad een beetje krom als je het letterlijk gaat lezen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:05 schreef tinny het volgende:
[..]
nou meer ook door die zin "heeft een kind wat op 31 dec 2007/1 jan 2008 jonger is dan 12 jaar"
Ik heb een kind (geboren mei 2008) maar dat was er 31 dec 2007/1 jan 2008 nog niet... vandaar begon ik te twijfelen...
(ik dacht dat ik er dus pas VOLGEND jaar voor in aanmerking zou komen)
Ik vraag me nu nog wel af of zowel ik (verdien meer dan 4500,-) ALS OOK MIJN PARTNER hiervoor in aanmerking komt... maar misschien dat vanzelf wel duidelijk wordt als ik daadwerkelijk het aangifte prog 2008 ga invullen....
Dat was idd ook mijn redenatie. Wat dit betreft had ik beter geen ouderschapsverlof kunnen nemen in 2008quote:
De regeling is bedoeld om een terugval van inkomsten (gedeeltelijk) te compenseren als mensen minder gaan werken om voor de kinderen te zorgen. Als je minder gaat werken maar meer gaat verdienen, heb je die compensatie niet nodig.quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:32 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Dat was idd ook mijn redenatie. Wat dit betreft had ik beter geen ouderschapsverlof kunnen nemen in 2008![]()
Ik vind het maar apart dat de BD/overheid dit op deze manier ingericht heeft. De bedoeling is toch ouderschap (+verlof) te stimuleren voor vooral jonge ouders? En dat is juist de groep die over het algemeen een redelijke loonontwikkeling doormaakt. En vervolgens geen recht heeft op die heffingskorting.
Maar dat hoort meer in de klaagbak thuis
kijk ook hier even..quote:Op woensdag 7 januari 2009 21:30 schreef ManAtWork het volgende:
Leest niemand de OP,.....?
En nee, de fiscus vult het niet helemaal in!
aaah maar GodSon zegt van niet?? -->quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het staat er inderdaad een beetje krom als je het letterlijk gaat lezen.
Maar je hebt (beide) recht op de combinatiekorting.
quote:Fiscale partner
Had u in 2008 een fiscale partner? Dan kunnen u en uw fiscale partner allebei de combinatiekorting krijgen als u allebei aan de voorwaarden voldoet.
Je krijgt beide aftrek als je allebei meer dan 4500¤ verdient, jij wel dus aftrek, vrouw/vriendin niet, dus geen dubbele aftrek!
Mijn fout. Ik moest de post even weer opzoeken. Daarin geef je aan dat je vrouw geen inkomen heeft en dus niet voldoet aan de voorwaarden zodat ze inderdaad geen recht heeft op de combinatiekorting.quote:Op donderdag 8 januari 2009 07:07 schreef tinny het volgende:
[..]
aaah maar GodSon zegt van niet?? -->
[..]
Ook ik maak (helaas) fouten.quote:Op donderdag 8 januari 2009 07:56 schreef GodsSon het volgende:
Ik zou naar MAW luisteren, heeft er meer verstand van, ik ging uit van mijn gevoel bij het lezen van de tekst...
Hehe, ik ging onterecht uit van je autoriteitquote:Op donderdag 8 januari 2009 09:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ook ik maak (helaas) fouten.
Toont gelukkig maar weer aan dat ik ook maar een mens ben.
Om vervuiling tussen 2007 en 2008 te voorkomen, heb ik deze in het topic van 2007 geplaatst.quote:Op donderdag 8 januari 2009 12:43 schreef trifko het volgende:
ik heb een vraagje over mijn teruggaaf Tbiljet voor 2007 nog, bij het berekenen van aftrekbedrag ziektekosten of andere buitengewone uitgaven, heb je zeg maar een vast bedrag premie zorgverzekering wat je bij de berekening moet gebruiken ongeacht wat je aan basispremie aan je zorgverzekeraar betaald heb.. voor 2007 was dat 1059 euro per jaar.. Nu is het zo dat van 2007, de eerste 2 maanden (januari en februari) door mijn vader zijn betaald, en het is goed mogelijk dat hij dat voor zich zelf als aftrekpost heeft doorgevoerd.. moet ik dan bij mijn berekening vasthouden aan die 1059 euro of moet ik gebruiken 10/12 x 1059 euro, omdat ik maar 10 maanden heb betaald en die overige 2 maanden mijn vader..
Ja, van de site van de BD:quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:15 schreef Adelante het volgende:
Even een vraagje: heb je recht op teruggave van de algemene heffingskorting wanneer je geen fiscale partner hebt gehad in 2008?
quote:Iedere werknemer (en uitkeringsgerechtigde) heeft recht op de algemene heffingskorting. De algemene heffingskorting is ¤ 2.074 als de werknemer of uitkeringsgerechtigde jonger is dan 65 jaar. De algemene heffingskorting is ¤ 970 als de werknemer of uitkeringsgerechtigde 65 jaar of ouder is.
Het gaat om een situatie waarin er geen inkomen is genoten (geen loon, geen uitkering).quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:20 schreef ManAtWork het volgende:
Als je inkomen hebt, heb je recht op de algemene heffingskorting. Bij loon of uitkering wordt hier automatisch rekening mee gehouden.
de site van de belastingdienst zegt:quote:Artikel 8.10. Algemene heffingskorting
1
De algemene heffingskorting geldt voor iedere belastingplichtige.
2
De algemene heffingskorting bedraagt ¤ 2043.
Dus ik zit even in dubioquote:Voorwaarden fiscale partner
U moet in 2008 meer dan 6 maanden dezelfde fiscale partner hebben gehad. Anders voldoet u niet aan deze voorwaarde voor uitbetaling van de heffingskorting. Het is hierbij niet van belang of ervoor gekozen is om heel 2008 elkaars fiscale partner te zijn. Als u door het overlijden van uw fiscale partner niet aan deze voorwaarde voldoet, toetsen wij alleen de voorwaarde dat de fiscale partner voldoende belasting is verschuldigd. Voldeed u om een andere reden niet aan de voorwaarde van 6 maanden? Dan betalen wij de heffingskorting niet uit.
Je hebt wel recht op de korting, hij wordt alleen niet uitbetaald als je geen inkomen en/of fiscale partner met inkomen hebt.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:26 schreef Adelante het volgende:
[..]
Het gaat om een situatie waarin er geen inkomen is genoten (geen loon, geen uitkering).
art. 8.10 Wet IB zegt:
[..]
de site van de belastingdienst zegt:
[..]
Dus ik zit even in dubio
Ja, maar diegene is wel belastingplichtige (als in zij ontvangt een aangiftebiljet) en dan zou dus het artikel 8.10 opgaan in mijn ogen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef ManAtWork het volgende:
Nee, want in geval er geen fiscaal partner is die voldoende belasting betaald, heb je geen recht op de heffingskorting.
Dit is correcter geformuleerd.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je hebt wel recht op de korting, hij wordt alleen niet uitbetaald als je geen inkomen en/of fiscale partner met inkomen hebt.
Klinkt logisch, maar dat recht kun je dus niet uitoefenen en waar staan deze beperkingen in de wet?quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je hebt wel recht op de korting, hij wordt alleen niet uitbetaald als je geen inkomen en/of fiscale partner met inkomen hebt.
Klopt, zie voor de regelingen artt. 8.8 en 8.9 Wet inkomstenbelasting 2001.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:30 schreef Adelante het volgende:
[..]
Klinkt logisch, maar dat recht kun je dus niet uitoefenen en waar staan deze beperkingen in de wet?
Wat ik daar lees, ziet met name op verhoging van gecombineerde heffingskortingen en niet zo zeer op mijn vraag.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
Klopt, zie voor de regelingen artt. 8.8 en 8.9 Wet inkomstenbelasting 2001.
Dan lees je het niet goed genoegquote:Op donderdag 8 januari 2009 13:44 schreef Adelante het volgende:
[..]
Wat ik daar lees, ziet met name op verhoging van gecombineerde heffingskortingen en niet zo zeer op mijn vraag.
Uitkeringen zijn over het algemeen vrijgesteld, dus dat argument gaat niet op.quote:Ik vind het enigszins vreemd dat iemand die geen gebruik heeft gemaakt van een uitkering nu door de Overheid gestraft wordt, omdat zij dat niet heeft gedaan en geen recht meer heeft op de algemene heffingskorting.
Nee, je hebt gelijk. Ik meende dat veel uitkeringen (WW, ziektewet etc.) waren vrijgesteld, maar deze vrijstelling geldt alleen voor de LB, niet voor de IB.quote:Op donderdag 8 januari 2009 14:13 schreef Meeldraad het volgende:
Uitkeringen vrijgesteld? Dat zouden ze misschien moeten doen, maar dat is het in ieder geval nog niet zo. Lijfrente-uitkering waarvan de premies in het verleden niet zijn afgetrokken misschien, box 3 verhalen, maar voor het overige...? Of welke uitkeringen bedoel jij dan DJ?
Tenzij je een fiscaal partner hebt, dan mag je nog gebruik maken van zijn/haar betaalde/ingehouden belasting. Gelukkig wordt deze ouderwetse, verwerpelijke vorm van alleenstaandendiscriminatie afgeschaftquote:@ Adelante
De uitbetaling van de heffingskorting is een korting op de heffing, een korting op de te betalen belasting dus. Het is geen toeslag of subsidie. Als je geen inkomen hebt, betaal je geen belasting/heffing, dus kun je er ook geen korting op krijgen. Enige uitzondering is de algemene heffingskorting die je toch kan ontvangen op voorrwaarde dat je fiscale partner wél voldoende belasting per saldo afdraagt/heeft gedragen om geld aan jou terug te geven. Dit wordt vanaf 2009 trouwens ook in 15 jaar afgebouwd tot nul.
Het gaat dus nogmaals om een korting/teruggave, niet om een toesalg of subsidie. Je kunt noooit meer terug krijgen dan je hebt betaald. Anders is het dus geen terug krijgen meer.
dat roep jij nou echt al zolang ik hier rondlooop maar ook in 2008 was het weer iets van 2075 euro en volgens mij is het voor 2009 nog steeds 2000 euro...quote:Op donderdag 8 januari 2009 14:24 schreef DonJames het volgende:
Tenzij je een fiscaal partner hebt, dan mag je nog gebruik maken van zijn/haar betaalde/ingehouden belasting. Gelukkig wordt deze ouderwetse, verwerpelijke vorm van alleenstaandendiscriminatie afgeschaft
quote:Let op!
De verhoging van de algemene heffingskorting voor de inflatie geldt vanaf 1 januari 2008 niet meer. Deze zogenoemde indexering gebeurt in 2008 nog wel, om bij te dragen aan het behoud van de koopkracht. Van 2009 tot en met 2011 wordt de verhoging van de algemene heffingskorting geleidelijk weer verminderd tot de hoogte van de korting in 2007..
Dus voortaan om de 5 jaar kindjes inplannen.quote:Deze overdraagbaarheid van de algemene heffingskorting wordt afgebouwd in 15 jaar tijd met 6,67% per jaar. De afbouw start in 2009. Dit betekent dat er in dit jaar ¤ 1.873 van de algemene heffingskorting overgedragen mag worden aan de partner. De beperking van de overdraagbaarheid geldt niet indien de belastingplichtige waarnaar de korting wordt overgedragen geboren is voor 1-1-1972 of indien er in het huishouden kinderen van 5 jaar of jonger aanwezig zijn. Voor deze groepen blijft de overdraagbaarheid voor 100% gehandhaafd.
Zie de post van Meeldraad. Verder moet je mijn uitvallen tegen de "aanrechtsubsidie" ook weer niet ál te serieus nemen, het is meer een running gagquote:Op donderdag 8 januari 2009 14:50 schreef tinny het volgende:
[..]
dat roep jij nou echt al zolang ik hier rondlooop maar ook in 2008 was het weer iets van 2075 euro en volgens mij is het voor 2009 nog steeds 2000 euro...
ps
verdwijnen?? denk het niet...
bron: BD
[..]
Lijkt me wel verstandig als je niet ineens veel wilt terugbetalen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:13 schreef _The_General_ het volgende:
Moet ik, vanwege een loonstijging in oktober, ook een herberekening van mijn zorgtoeslag doen?
Terugbetalen moet ie toch al want het jaar is voorbij. Dus heeft een aanpassing van de ZT over 2008 geen zin meer.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:42 schreef riX- het volgende:
[..]
Lijkt me wel verstandig als je niet ineens veel wilt terugbetalen.
voor 2009 is het echter wel handig om alvast aan te passen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Terugbetalen moet ie toch al want het jaar is voorbij. Dus heeft een aanpassing van de ZT over 2008 geen zin meer.
die 216 heb je al betaald.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:54 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:
Ik doe voor het eerst aangifte (althans, dat wil ik gaan doen), maar ik heb ook veel vragen. Ik snap er uiteraard geen reet van. Ik heb het nu ongeveer ingevuld, maar nu krijg ik bij het overzichtscherm het volgende:
"Terug te krijgen: 58" (was een vakantiebaantje voor een paar weken en ik ben 17, ja het is weinig)
En vervolgens daaronder in hetzelfde scherm onder het kopje "Premie volksverzekeringen" met als totaalbedrag 216.
Wat betekent dat, moet ik die 216 nog gaan betalen als ik aangifte doe? Want in dat geval doe ik uiteraard geen aangifte
Ik snap er echt de ballen van, en misschien ga ik dan maar vanavond even met mijn moeder ernaar kijken. Als het te lastig is laat ik het wel zitten, maar een paar tientjes is best mooi meegenomen..
Dan krijg je dus die 58 euro terug.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:54 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:
Ik doe voor het eerst aangifte (althans, dat wil ik gaan doen), maar ik heb ook veel vragen. Ik snap er uiteraard geen reet van. Ik heb het nu ongeveer ingevuld, maar nu krijg ik bij het overzichtscherm het volgende:
"Terug te krijgen: 58" (was een vakantiebaantje voor een paar weken en ik ben 17, ja het is weinig)
En vervolgens daaronder in hetzelfde scherm onder het kopje "Premie volksverzekeringen" met als totaalbedrag 216.
Wat betekent dat, moet ik die 216 nog gaan betalen als ik aangifte doe? Want in dat geval doe ik uiteraard geen aangifte
Ik snap er echt de ballen van, en misschien ga ik dan maar vanavond even met mijn moeder ernaar kijken. Als het te lastig is laat ik het wel zitten, maar een paar tientjes is best mooi meegenomen..
En ik maar denken dat ik in een IB 2008 topic zat te posten.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:56 schreef Nizno het volgende:
[..]
voor 2009 is het echter wel handig om alvast aan te passen.
De te betalen IB en PVV worden in het overzicht apart vermeld. Na toepassing van de heffingskortingen zal het bedrag op nul uitkomen en de ingehouden loonheffing terugbetaald worden.quote:[..]
die 216 heb je al betaald.
ja en dat doe je in 2009.quote:Op donderdag 8 januari 2009 15:59 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En ik maar denken dat ik in een IB 2008 topic zat te posten.![]()
[..]
als je het aangifte programma download dan heb je gewoon 1 programma voor alle situaties. Dus ook een TJsituatie.quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:24 schreef Graa het volgende:
klopt het dat als ik te veel belasting betaal (loonheffingskorting) het terug kan vorderen door middel van een TJ-biljet?
en nog een vraag!
als ik naar de site van de belastingdienst ga zie ik alleen TJ-biljet van het jaar 2007 en 2006 enz.
Maar er moet er toch ook 1 zijn van het jaar 2008?
Als je in OP kijkt zie je daar een link naar het aangifteprogramma, die downloaden en invullen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:30 schreef Graa het volgende:
maar ook van het jaar 2008?
en niet van het jaar 2007!
quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:41 schreef Graa het volgende:
heb het al gevonden;)
maar eehmm kan iemand mij precies uitleggen waar ik dus de TJ-biljet kan vinden?
Wel even opletten.quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:29 schreef Nizno het volgende:
[..]
als je het aangifte programma download dan heb je gewoon 1 programma voor alle situaties. Dus ook een TJsituatie.
en wat betreft terugvorderen. Als je de aangifte invuld en je komt er op uit dat je meer loonheffing hebt betaald dan nodig zou zijn dan kun je inderdaad het te veel betaalde terug krijgen.
quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:51 schreef Meeldraad het volgende:
En anders:
TJ 2008-formulier bestellen: http://www.belastingdienst.nl/download/order2273_nl.html
of via 0800-0543
of anders dus het aangifteprogramma downloaden: http://www.belastingdiens(...)angifte_2008-05.html
Er is voor alle duidelijkheid dit jaar (en al sinds een paar jaar niet meer) geen apart TJ-programma te downloaden.
Gewoon dat programma stap voor stap invullen. Hij vraagt vanzelf na invoeren van je gegevens, en een paar andere vragen, om je inkomen met bijbehorende arbeidskorting en loonheffing.quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:55 schreef Graa het volgende:
Oke zal het weer gaan uitleggen!
Ik heb dus de aangifte programma gedownload. Alleen weet ik niet waar ik precies moet zijn om een TJ-biljet (loonheffingskorting) te kunnen invullen.
quote:
Laat mij nou ook eens,...quote:Doe niet zo opstandig!!
De belastingdienst is traag, zijn ambtenaren.. werken niet hard... zijn lui... drinken alleen maar koffie.quote:Op donderdag 8 januari 2009 17:05 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat kon toch ook niet eerder! De belastingdienst had het programma niet eerder beschikbaar!
![]()
[..]
nee.quote:Laat mij nou ook eens,...![]()
Euhm... wat zei ik nou eerder... je kan alles in 1 programma invullen.. welke situatie dan ook..quote:Op donderdag 8 januari 2009 16:55 schreef Graa het volgende:
Oke zal het weer gaan uitleggen!
Ik heb dus de aangifte programma gedownload. Alleen weet ik niet waar ik precies moet zijn om een TJ-biljet (loonheffingskorting) te kunnen invullen.
Pfff, ben ik blij dat ik meer terugkrijg dan jijquote:Op donderdag 8 januari 2009 21:58 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik krijg ¤ 57,- terug.Ik denk dat ik alvast ga bedenken wat ik met al dat geld ga doen.
108 hele euro's hier.quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:02 schreef AllOfTheSameBlood het volgende:
[..]
Pfff, ben ik blij dat ik meer terugkrijg dan jij(58)
quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:49 schreef Meeldraad het volgende:
Dat klopt. Houd er wel rekening mee, dat je alleen rente krijgt over dat wat je al betaald hebt. Bovendien loopt de rente pas vanaf 1 juli 2009. Dus als je dit al wil doen, dan kun je beter in april (verwerkingstijd 2 maanden) om een voorlopige aanslag vragen. En nee, dit is niet strafbaar, verzoeken tot voorlopige aanslagen kennen niet dezelfde verplichtingen als aangiften.
je moet over je hele inkomsten van 2009 rente betalen.. alleen wordt die rente pas gerekend vanaf 1 juli.quote:Op donderdag 8 januari 2009 23:05 schreef HRT het volgende:
Ik snap mijn eigen vragen maar amper. Ik heb de ballen verstand van belastingen.
Het gaat er mij om dat ik na een jaar, bijvoorbeeld in jan 2010, aangifte doe over 2009 en dan ineens een heel hoog bedrag moet betalen, omdat ik ook nog heffingsrente erbij krijg.
Dus als ik geen voorlopige aanslag 2009 doe en dus pas in jan 2010 IB aangifte doe, moet ik over de inkomsten van 2009 pas na 1 juli heffingsrente te betalen? Dat komt dus neer op twee kwartalen heffingsrente betalen?
Ik snap er echt geen hol van.
Een hoog bedrag betalen vanwege je heffingsrente, dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk. En als jij zorgt dat je gegevens redelijk kloppen betaald de BD meestal aan jou ipv dat jij aan de BD nog moet betalen.quote:Op donderdag 8 januari 2009 23:05 schreef HRT het volgende:
Ik snap mijn eigen vragen maar amper. Ik heb de ballen verstand van belastingen.
Het gaat er mij om dat ik na een jaar, bijvoorbeeld in jan 2010, aangifte doe over 2009 en dan ineens een heel hoog bedrag moet betalen, omdat ik ook nog heffingsrente erbij krijg.
Dus als ik geen voorlopige aanslag 2009 doe en dus pas in jan 2010 IB aangifte doe, moet ik over de inkomsten van 2009 pas na 1 juli heffingsrente te betalen? Dat komt dus neer op twee kwartalen heffingsrente betalen?
Ik snap er echt geen hol van.
En dat gaat als freelancer wat lastig.quote:Op donderdag 8 januari 2009 23:15 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Een hoog bedrag betalen vanwege je heffingsrente, dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk. En als jij zorgt dat je gegevens redelijk kloppen betaald de BD meestal aan jou ipv dat jij aan de BD nog moet betalen.
quote:Op donderdag 8 januari 2009 23:16 schreef Nizno het volgende:
[..]
En dat gaat als freelancer wat lastig.
Dan kun je hooguit vragen om voorlopige aangifte te doen in het jaar zelf.
Ja dat kan.quote:Op donderdag 8 januari 2009 23:21 schreef HRT het volgende:
Het word me meer duidelijk nu. Stel ik ben van plan 10.000 euro te gaan (bij)verdienen dit jaar. Dan moet ik in mei 2009 een voorlopige aanslag indienen. Dan krijg ik dus een aanslag van (ongeveer) 10.000 * 0.335 = 3350 - heffingskorting = 1350 euro + nog die bijdrage zvw.
Dan betaal ik geen heffingsrente en kan ik dat hele bedrag in de resterende maanden betalen zonder rente? Neem aan van wel.
Alleen op erg goede gronden zou een inspecteur kunnen weigeren om geen aanslag op te leggen. Maar jij kunt het goed specificeren dus is het geen probleem.quote:Kan een voorlopige aanslag ook geweigerd worden? (werk als freelancer).
Ik ken het programma nog niet uit m'n hoofd, wat wordt er precies gevraagd in het programma?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:02 schreef R_B het volgende:
Vraagje over het hebben van een huis icm. de belastinaangifte.
wie kan mij vertellen waar ik wat moet invullen..
Woz waarde is bekend
Daarna moet je de openstaande (hyoptheek)schuld invullen
Daarna wordt het mij onduidelijk, moet je daarna alleen het betaalde hyoptheekbedrag ingeven of nog andere zaken...
Hou er trouwens rekening mee dat de WOZ waardepeildatum nu één jaar voor het begin van het kalendjaar ligt in plaats van twee jaar. Bij de aangifte 2007 gebruikte je dus 1-1-2005, nu gebruik je 1-1-2007 als waardepeildatum.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:02 schreef R_B het volgende:
Woz waarde is bekend
Daarna wordt het mij onduidelijk, moet je daarna alleen het betaalde hyoptheekbedrag ingeven of nog andere zaken...
Als je geen andere zaken hebt, hoef je verder niets in te vullen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:02 schreef R_B het volgende:
Woz waarde is bekend
Is niet veel anders dan voorgaande jaren.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik ken het programma nog niet uit m'n hoofd, wat wordt er precies gevraagd in het programma?
Antwoord behulpzame user: Bezwaar maken en schatten wat het wél moet zijn. Omdat je moet betalen zou ik niet wachten tot de aangifte i.v.m. heffingsrente. Overigens is het normaal dat ze een voorlopige aanslag opleggen op basis van gegevens uit vorige jaren, dat gaat automatisch. Klopt er iets niet moet je bezwaar indienen (of voor die tijd zelf al om een voorlopige aanslag verzoeken met daarin de juiste cijfers).quote:Op donderdag 8 januari 2009 21:45 schreef komrad het volgende:
Ik heb een voorlopige aanslag 2008 ontvangen die de belastingdienst voor mij ingevuld heeft. Needless to say dat ik mag betalen.
Er klopt alleen niets van, inkomen is te kaag, box 3 heffing is te laag en er zijn natuurlijk geen aftrekposten opgevoerd. Wat kan ik nu het beste doen?
1. bezwaar maken tegen deze voorlopige aanslag of
2. als ik alle gegevens binnen heb zelf een aangife invullen of
3. bezwaar maken tegen deze aanslag en een nieuwe aangifte invullen
vreemde is dat er op het formulier alleen staat dat ik bezwaar kan maken terwijl er ook staat dat het een automatische aangifte is op basis van gegeven uit 2007. Het lijkt dan toch voor de hand liggend mensen te vragen aangifte te doen als er gewijzigde gegevens zijn
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:35 schreef komrad het volgende:
ik plak even iets uit een ander topic
[..]
Antwoord behulpzame user: Bezwaar maken en schatten wat het wél moet zijn. Omdat je moet betalen zou ik niet wachten tot de aangifte i.v.m. heffingsrente. Overigens is het normaal dat ze een voorlopige aanslag opleggen op basis van gegevens uit vorige jaren, dat gaat automatisch. Klopt er iets niet moet je bezwaar indienen (of voor die tijd zelf al om een voorlopige aanslag verzoeken met daarin de juiste cijfers).
Ze hebben dus niet alle gegevens.quote:Nu heb ik de volgende vraag/opmerking: Waarom doet de belastingdienst dit zo. Het is toch veel logischer mij een brief te sturen dat ik aangifte moet doen zodat ik zelf de goede gegevens aanlever.
[quote]
Dat gebeurd bij ondernemers ook, die moeteneen schattingsformulier invullen. Ben jij ondernemer trouwens?
[quote]
Of de BD kan gewoon de goede gegevens invullen, ze hebben immers (behalve mijn aftrekposten) alle gegevens voorradig.
Dat is het meest logische als ze niet alle recente gegevens hebben, toch?quote:Waarom sturen ze me nu een voorlopige aanslag op basis van oude cijfers.
Dat kan, maar (zoals ik al zei) dat is niet handig. Je moet (als ik het me goed herinner) méér betalen dan de voorlopige aanslag. Als je aangifte doet laat de volgende aanslag nog even op zich wachten, en dus ben je meer geld kwijt aan heffingsrente. Maar tegen welke aanslag wil je bezwaar maken dan? Tegen de erste voorlopige aanslag of de aanslag die wordt opgelegd n.a.v. de aangifte?quote:
Is het trouwens niet mogelijk om toch gewoon zelf aangite te doen en dat in het bezwaarschrift te melden?
Als je daarom in het bezwaarschrift verzoekt wordt dit opgeschort, voor het bedrag waartegen het bezwaar zich richt. Maar ik begreep dat je juist méér moest betalen dan de voorlopige aanslag, dus met wat voor reden wil je de betaling opschorten?quote:En nog een vraag: als ik bezwaar maak, wordt de betalingsverplichting dan opgeschort of moet ik toch gewoon betalen?
In mijn ogen is de voorlopige aanslag voor het grootste deel een middel om een 'pijn' te verzachten. Als jij elke maand 200 euro moet betalen, doen de meeste mensen dat liever dan in één keer 2400 euro. Buiten dat is het natuurlijk wel slim om een voorlopige aanslag op te laten leggen om heffingsrente te besparen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:35 schreef komrad het volgende:
ik plak even iets uit een ander topic
[..]
Antwoord behulpzame user: Bezwaar maken en schatten wat het wél moet zijn. Omdat je moet betalen zou ik niet wachten tot de aangifte i.v.m. heffingsrente. Overigens is het normaal dat ze een voorlopige aanslag opleggen op basis van gegevens uit vorige jaren, dat gaat automatisch. Klopt er iets niet moet je bezwaar indienen (of voor die tijd zelf al om een voorlopige aanslag verzoeken met daarin de juiste cijfers).
Nu heb ik de volgende vraag/opmerking: Waarom doet de belastingdienst dit zo. Het is toch veel logischer mij een brief te sturen dat ik aangifte moet doen zodat ik zelf de goede gegevens aanlever. Of de BD kan gewoon de goede gegevens invullen, ze hebben immers (behalve mijn aftrekposten) alle gegevens voorradig. Waarom sturen ze me nu een voorlopige aanslag op basis van oude cijfers.
Is het trouwens niet mogelijk om toch gewoon zelf aangite te doen en dat in het bezwaarschrift te melden?
Je moet in je bezwaar even uitstel van betaling verzoeken.quote:En nog een vraag: als ik bezwaar maak, wordt de betalingsverplichting dan opgeschort of moet ik toch gewoon betalen?
Thanx again:quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
![]()
[..]
Ze hebben dus niet alle gegevens.
[..]
Dat is het meest logische als ze niet alle recente gegevens hebben, toch?
[..]
Dat kan, maar (zoals ik al zei) dat is niet handig. Je moet (als ik het me goed herinner) méér betalen dan de voorlopige aanslag. Als je aangifte doet laat de volgende aanslag nog even op zich wachten, en dus ben je meer geld kwijt aan heffingsrente. Maar tegen welke aanslag wil je bezwaar maken dan? Tegen de erste voorlopige aanslag of de aanslag die wordt opgelegd n.a.v. de aangifte?
[..]
Als je daarom in het bezwaarschrift verzoekt wordt dit opgeschort, voor het bedrag waartegen het bezwaar zich richt. Maar ik begreep dat je juist méér moest betalen dan de voorlopige aanslag, dus met wat voor reden wil je de betaling opschorten?
Maar ik meen dat je zei dat de voorlopige aanslag te laag was, dus dat je ná betaling daarvan met de aangifte alsnog geld schuldig bent, correct?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:12 schreef komrad het volgende:
[..]
Thanx again:
Ik heb net het aangiteprogramma ingevuld om een beeld te krijgen van de schade.
Wat ik wil doen is het volgende:
1. De rekening gewoon betalen, wordt straks toch wel verrekend.
2. Bezwaar maken tegen de aangifte, op 3 gronden:
- de looncomponent klopt niet
- de box 3 compoment is te laag
- de aftrekposten ontbreken
Daar voeg ik een print van het aangifteprogramma bij wat volgens mij de werkelijke aangifte moet zijn. Ben trouwens niet blij, kost me toch weer meer geld dit jaar.
Zit ik dan helemaal goed?
Is inkomensafhankelijk, ja.quote:Nog even 1 vraag: Ik heb nogal wat ziektekosten (bril, aanvullende verzekering, tandarts dat soort dingen). Is het zo dat de drempel afhankelijk is van je inkomen? Mag namelijk door de hoogte van de drempel niet veel meer aftrekken terwijl ik toch aardig wat kosten had
Thanx voor de reacties tot nu toe
klopt inderdaad, ik moet fors meer betalenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Maar ik meen dat je zei dat de voorlopige aanslag te laag was, dus dat je ná betaling daarvan met de aangifte alsnog geld schuldig bent, correct?
[..]
Is inkomensafhankelijk, ja.
Wees blijquote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:25 schreef komrad het volgende:
[..]
klopt inderdaad, ik moet fors meer betalen
Okee, in dat geval:quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:25 schreef komrad het volgende:
[..]
klopt inderdaad, ik moet fors meer betalen
1. Die moet je ook betalen, want:quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:12 schreef komrad het volgende:
[..]
Thanx again:
Ik heb net het aangiteprogramma ingevuld om een beeld te krijgen van de schade.
Wat ik wil doen is het volgende:
1. De rekening gewoon betalen, wordt straks toch wel verrekend.
2. Bezwaar maken tegen de aangifte, op 3 gronden:
- de looncomponent klopt niet
- de box 3 compoment is te laag
- de aftrekposten ontbreken
Daar voeg ik een print van het aangifteprogramma bij wat volgens mij de werkelijke aangifte moet zijn. Ben trouwens niet blij, kost me toch weer meer geld dit jaar.
Zit ik dan helemaal goed?
...
ben geen ondernemer. Gaat trouwens ook niet om wereldschokkende bedragen, maar relatief is het wel een stuk meer geworden. Ik stuur dus gewoon een briefje/bezwaarschift met de melding dat ik van mening ben dat de aanslag te laag is en wat de aanslag naar mijn mening is. Rekening betaal ik natuurlijk gewoon, maar dat was op zich al helemaal geen issue, gewoon een vraag hoe ze dat normaal doen. Vorigje jaren kreeg ik namelijk altijd de vraag om aangifte te doen van onze eigen lokale uncle samquote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
Okee, in dat geval:
[..]
1. Die moet je ook betalen, want:
2. Je kan bezwaar maken, maar dit zal worden gezien als een verzoek om de aanslag te verhogen. Uitstel van betaling krijg je ook niet, omdat je niet betwist dat het bedrag te hoog is.
Wat je dus moet doen is gewoon een briefje sturen of de inspecteur de aanslag wil verhogen tot EUR xxxx (het bedrag wat je hebt uitgerekend met de aangifte). Een uitdraai van de aangifte is niet nodig, je geeft gewoon als reden op dat het resultaat hoger is dan geschat.
Ik vraag me alleen nog af of je ondernemer bent, en, zo ja, waarom je geen schatting hebt gedaan. Verder kan je voor het jaar 2009 nu al een voorlopige aanslag aanvragen, en dit zou ik ook doen i.v.m. het voorkomen van heffingsrente.
vind het ook niet zo erg, ik wist ook al lang dat ik dit jaar meer zou moeten betalen. Vind het gewoon vreemd dat de belastingdienst niet gewoon de goede gegevens invult, want zowel de looncomponent als het box 3 vermogen krijgen ze gewoon aangeleverd. Enige wat ze niet kunnen weten is de aftrekposten, andere zaken zijn gewoon bekend. Misschien pas over een paar weken maar toch. DIt is voor mij en voor de BD toch weer extra werk en dat zou toch makkelijker moeten kunnenquote:
Een oud collega van me bij de belastingdienst zei altijd tegen zijn 'klanten'. "Ik hoop dat u volgend jaar veel moet betalen". Dus die mensen keken hem altijd raar aan. Ja zegt hij "dat betekent dat u ook veel verdient".quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:39 schreef komrad het volgende:
[..]
vind het ook niet zo erg, ik wist ook al lang dat ik dit jaar meer zou moeten betalen. Vind het gewoon vreemd dat de belastingdienst niet gewoon de goede gegevens invult, want zowel de looncomponent als het box 3 vermogen krijgen ze gewoon aangeleverd. Enige wat ze niet kunnen weten is de aftrekposten, andere zaken zijn gewoon bekend. Misschien pas over een paar weken maar toch. DIt is voor mij en voor de BD toch weer extra werk en dat zou toch makkelijker moeten kunnen
Dat hangt samen met het gelaagde systeem bij de BD. Ze krijgen wel van alles binnen, maar dat is nog niet gelijk beschikbaar voor het aanslageproces. En terecht ook, want in de praktijk blijken er gedurende een jaar nogal wat fouten in te sluipen, hetzij door inhoudingsplichtigen, hetzij door de BD zelf. Het is dus beter om uit te gaan van jaargegevens. Mbt box 3 krijgt de BD itt loongegevens niet maandelijks info, maar jaarlijks. Dus dat kan gewoon niet anders. Het zou bij de huidige regelgeving ook niet nuttig zijn om het anders te doen, aangezien de BD werkt met slechts twee peildata per jaar.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:39 schreef komrad het volgende:
[..]
vind het ook niet zo erg, ik wist ook al lang dat ik dit jaar meer zou moeten betalen. Vind het gewoon vreemd dat de belastingdienst niet gewoon de goede gegevens invult, want zowel de looncomponent als het box 3 vermogen krijgen ze gewoon aangeleverd. Enige wat ze niet kunnen weten is de aftrekposten, andere zaken zijn gewoon bekend. Misschien pas over een paar weken maar toch. DIt is voor mij en voor de BD toch weer extra werk en dat zou toch makkelijker moeten kunnen
Zelfs de belastingdienst weet in de loop van december nog niet wat jouw box 3 componenten zijn. Ik heb een boel box 3 onderdelen die de belastingdienst van derden niet krijgt aangeleverd. Net als dat ze je jaarinkomen van 2008 in de loop van december nog niet kunnen vaststellen. Ze hebben immers de loonaangiften tot en met oktober nog maar binnen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:39 schreef komrad het volgende:
[..]
Voor 2009 kun je het al digitaal regelen, hoor.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:30 schreef Meeldraad het volgende:
[..]
En ach, alle woorden die je hier nu al hebt besteed aan vragen, hebben je 100 keer meer tijd gekost dan een brief schrijven en zeggen dat bedrag A 10.000 hoger moet zijn en bedrag B 20.000 hoger. Klaar is je bezwaarschrift. Het meeste moeite kost altijd nog het zoeken van de postzegel en het daadwerkelijk in een brievenbus doen. Hopelijk dat de Digi-D daar wat bij kan helpen in de toekomst.
Laat ik vooropstellen dat ik het allemaal niet zo erg vindt, het ligt allemaal al klaar voor verzending. Maar je kunt er niet omheen dat het niet bepaald klantvriendelijk is. Wat beter zou zijn (ik ga er maar vanuit dat dit gewoon een actie is om zo veel mogelijk geld snel binnen te krijgen):quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:32 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zelfs de belastingdienst weet in de loop van december nog niet wat jouw box 3 componenten zijn. Ik heb een boel box 3 onderdelen die de belastingdienst van derden niet krijgt aangeleverd. Net als dat ze je jaarinkomen van 2008 in de loop van december nog niet kunnen vaststellen. Ze hebben immers de loonaangiften tot en met oktober nog maar binnen.
Dus zo onlogisch als jij het schetst is het niet.
het voordeel is wel dat ik er nu al vanaf ben, zelfs voordat ik maar een jaaropgave gezien hebquote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:40 schreef Meeldraad het volgende:
Oh ja, het voorlopige aanslag programma natuurlijk. Nou ja, dan moet ie helemaal niet meer zeuren hahaha... (geintje komrad).
Gelukkig maarquote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:43 schreef komrad het volgende:
[..]
Laat ik vooropstellen dat ik het allemaal niet zo erg vindt, het ligt allemaal al klaar voor verzending. Maar je kunt er niet omheen dat het niet bepaald klantvriendelijk is. Wat beter zou zijn (ik ga er maar vanuit dat dit gewoon een actie is om zo veel mogelijk geld snel binnen te krijgen):
Feitelijk is dat, hoe knullig geformuleerd misschien ook, de bedoeling van een voorlopige aanslag gedurende het jaar. De verplichting tot aangifte doen is wat gecompliceerder, want aan de daadwerkelijke uitnodiging tot aangifte zoals het heet, zitten wettelijke termijnen verbonden. Die kun je natuurlijk wel loskoppelen.quote:- stuur een brief waarin je uitlegt dat gezien de aanslag van 2007 de verwachting is dat je voor het jaar 2008 de belastingdienst geld schuldig bent en dat ze op basis van artxx.x van de wet Y hierbij een factuur voor dat bedrag sturen en dat het verrekend wordt met de aanslag. Meldt de belastingplichtige meteen dat ze voor het jaar 2008 verplicht zijn aangifte te doen.
Nou ja, in jouw geval is er dan toevallig een wijziging opgetreden, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Sommigen hebben standaard vaste bedragen waardoor ze aan het eind van het jaar moeten bijbetalen. De variaties in jouw inkomen kan de belastingdienst niet voorspellen. Dus maken ze een schatting op eerdere gegevens, waarbij het aan jou vrijstaat om die te corrigeren, je mag er zelfs je aftrekposten al in meenemen als je daar een schatting van kan maken. Uiteindelijk ter controle van de beide schattingen, doe je aangifte, daarop volgt een aanslag, waaruit kan blijken dat het precies goed is, of dat er nog wat met geld geschoven moet worden. Ja, ik weet niet, ik vind het heel logisch. En heel veel mensen denk ik ook, want er zijn veel mensen die weten dat ze moeten gaan bijbetalen en expliciet verzoeken om een voorlopige aanslag. Komt nog eens bij het verhaal van de heffingsrente en de betalingskorting. Sommigen worden zelfs boos als ze hun voorlopige aanslag niet hebben gehad. Het is allemaal zo ongunstig niet. Denk ik...quote:Ik betaal netjes de rekening, daarna krijg ik nog een aanslag voor een hoger bedrag. Daar maak ik dan bezwaar tegen omdat ze aftrekposten vergeten zijn en bovendien meld ik (hoewel kansloos) nog eens fijntjes dat de belastingdienst toch overtuigd was dat ik een ander bedrag moest betalen, zie voorlopige aanslag. Zijn behandelen bezwaar en geven mij gelijk (hoop ik). Anders wordt het helemaal feest.
Haha, ja nou there we go!quote:het voordeel is wel dat ik er nu al vanaf ben, zelfs voordat ik maar een jaaropgave gezien heb
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |