abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64591846

Welkom op De Beursvloer! Dit is het [AEX]-topic waarin je live met mede-FOK!kers alle wereldwijde beurzen kunt volgen en over de laatste economische nieuwtjes kunt discussiëren. Op De Beursvloer is een beetje slowchat best toegestaan. Heb je trouwens een link die kan worden toegevoegd aan de OP? Super! Post 'm alsjeblieft in het Feedback-topic van AEX of stuur 'm naar italodancer -at- fok.nl. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg alsjeblieft helemaal onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op FOK!
Veel plezier op De Beursvloer

Het Financieele Dagblad
De Financiële Telegraaf
BNR Nieuwsradio
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Bloomberg TV [2] (streaming TV)

AEX-fondsen
De Financiële Telegraaf - Streaming
Beurs.nl - Delayed

Intraday AEX-index

Europese Indices
Yahoo - Streaming / Delayed (zie tijd)
US Markets - Real-time
ProFinance - Streaming indices
IG Index - Streaming FTSE 100 (spread betting)
RTS (Moskou)

Intraday DAX (Duitsland)

Intraday CAC-40 (Frankrijk)

Intraday BEL-20 (België)

Intraday FTSE-100 (Verenigd Koninkrijk)

Intraday RTS-index (Rusland)

Amerikaanse Indices
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
MarketWatch - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)

Amerikaanse Futures
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Amerikaanse fondsen
Google Finance - Streaming
Google Finance (belangrijkste bankaandelen) - Streaming / Real-time
MarketWatch - Delayed

Intraday Dow Jones-index

Intraday S&P 500-index

Intraday Nasdaq Composite

Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)

Wereldwijde Indices
Yahoo! Azië - Streaming / Delayed
Yahoo! Brazilië, Mexico, Argentinië - Streaming / Delayed
AME Info (Midden-Oosten) - Delayed

Intraday Nikkei (Japan)

Intraday Hang Seng (Hong Kong, China)

Intraday SSE Composite (Shanghai, China)

Intraday Bovespa (Brazilië)

Koersen
FXStreet - Streaming valuta
ProFinance - Streaming valuta en commodities
ProFinance - Streaming grafieken valuta, commodities, indices
Rohstoff Tool - Streaming commodities
US Markets - Semi-real-time goud, zilver en olie

Intraday Euro-Dollar

Intraday Olieprijs

Intraday Goud en Zilver

Ask - Vraagprijs of laatprijs. De prijs die door de ‘markt’ wordt gevraagd -‘gelaten’- voor de verkoop van een bepaald effect.

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Bid - Biedprijs. De prijs die door de ‘markt’ wordt geboden voor de aankoop van een bepaald effect.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dagorder - Een gelimiteerde order die uitsluitend gedurende de dag van opgave kan worden uitgehandeld. Niet uitgevoerde orders vervallen automatisch bij het sluiten van de handel.

Delayed - Koersen worden vertraagd doorgegeven. Meestal is de vertraging 15 of 20 minuten.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,‘expireren’, van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico’s door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers - De waarde van een effect op een bepaald moment. Koersen van effecten zijn variabel.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ¤ 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ¤ 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Limit order - Het bij een beursorder opgeven tegen welke maximale koers men wenst te kopen of tegen welke minimale koers men wenst te verkopen.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie. Men krijgt een longpositie door het kopen van een effect.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Mandje - Pakket van verschillende aandelen die gezamenlijk worden verhandeld. Een mandje kan bijvoorbeeld het pakket aandelen zijn waaruit een index is samengesteld.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Real-time - Koersen zijn (zo goed als) actueel. Je zult alleen moeten F5-en voor een nieuwe stand.

Scheefzitten - Een belegger zit ‘scheef’ als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs. Als de markt ¤ 22,50 biedt en ¤ 23 laat, dan is de spread dus ¤ 0,50.

Streaming - Koersen zijn actueel. Ze worden live op je scherm geüpdate.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

De Beursvloer #1: Beurzen duiken weer in het rood
De Beursvloer #2: Wall Street weer in achtbaan
De Beursvloer #3: Beurzen kelderen tot 10%
De Beursvloer #4: Could've been worse
De Beursvloer #5: Bloedbad Azië; trekt Europa mee
De Beursvloer #6: Wall Street maakt duikvlucht in laatste kwartier
De Beursvloer #7: Wall Street sluit 11% hoger
De Beursvloer #8: 5e grootste dagwinst ooit voor AEX
De Beursvloer #9: Waar de AEX weer omhoog gaat
De Beursvloer #10: Wall Street onderuit op recessienieuws
De Beursvloer #11: Beurzen onrustig na renteverlagingen
De Beursvloer #12: Stemming slaat om
De Beursvloer #13: Wall Street terug in achtbaan
De Beursvloer #14: Wall Street levert deel winst weer in
De Beursvloer #15: Mijn Aegon, wat doe je!
De Beursvloer #16: Wall Street bloedrood, nieuwe lows
De Beursvloer #17: Ook Europa zoekt nieuwe lows
De Beursvloer #18: Wall Street in vrije val
De Beursvloer #19: Europa begint week goed
De Beursvloer #20: AEX 10% hoger
De Beursvloer #21: Europa lager in afwachting van Wall Street
De Beursvloer #22: Beurzen beginnen week fors lager
De Beursvloer #23: Wall Street herstelt van kater
De Beursvloer #24: Beurzen omlaag na renteverlaging
De Beursvloer #25: Beurzen dieprood na banenrapport
De Beursvloer #26: AEX sluit ruim 8% hoger
De Beursvloer #27: Beurzen rustig omhoog
De Beursvloer #28: Beurzen duiken in het rood
De Beursvloer #29: Wall Street herpakt zich
De Beursvloer #30: AEX zoekt het iets hogerop
De Beursvloer #31: Europese beurzen proberen het nog eens
De Beursvloer #32: AEX start nieuwe jaar met 5% winst
pi_64591990
Ik ben nu even de FOK!Index aan het bakken ( Jouw 5 favoriete aandelen voor 2009 )
Ben benieuwd
pi_64592004
tvp
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_64592017
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 20:36 schreef ItaloDancer het volgende:
Ik ben nu even de FOK!Index aan het bakken ( Jouw 5 favoriete aandelen voor 2009 )
Ben benieuwd
En, sta ik eerste? Moet bijna wel.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 20:40:14 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64592124
Wel jammer dat
Aegon, 2,98
BAM, 3,90
ING, 3,68

Alledrie onder de 5% scoren, dus slechter dan de AEX. Dat zou je eigenlijk bij deze fondsen dus niet verwachten. De reden dat ik deze fondsen (nog) in de porto heb is dat ik bullish ben en verwacht dat zij sterker als de markt stijgen (en dalen!). Zou ik bearisch zijn dan zou ik deze fondsen juist niet willen hebben. Zeker gezien het afgelopen beursjaar zouden ze "moeten" stijgen op een dag als vandaag.
The End Times are wild
pi_64592207
quote:
quote]Op vrijdag 2 januari 2009 20:12 schreef edwinh het volgende:

[..]

Ik denk dat er heel wat mensen zijn die nog moeten uitstappen als de aex over enkele maanden onder de 220 raakt stappen die ook uit.
Nou de reele waarde van de AEX is 300 volgens mij, gezien rentestand en KW verhouding over drie jaar, tenzij de wereld vergaat.
maar 350 kan ook even
pi_64592213
In BAM heb ik korte termijn niet zoveel vertrouwen omdat het aandeel al heel erg gestegen is vanaf het dieptepunt.

In ING en Aegon heb ik totaal geen vertrouwen omdat de transparantie over wat er nu daadwerkelijk op de balans staat gering is. Zowel ING en Aegon zijn overigens ook al flink gestegen van de 2008 low. Het opwaartse potentieel is daarom veel minder.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 20:46:18 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64592413
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 20:42 schreef pberends het volgende:
In BAM heb ik korte termijn niet zoveel vertrouwen omdat het aandeel al heel erg gestegen is vanaf het dieptepunt.

In ING en Aegon heb ik totaal geen vertrouwen omdat de transparantie over wat er nu daadwerkelijk op de balans staat gering is. Zowel ING en Aegon zijn overigens ook al flink gestegen van de 2008 low. Het opwaartse potentieel is daarom veel minder.
BAM is nog niet zoveel gestegen hoor. Maar 30% ofzo. Dat vind ik nog wel meevallen. AEGON en ING zijn natuurlijk wel heel flink gestegen vanaf ATL, maar die waren dan ook extreem diep gevallen.
The End Times are wild
pi_64592470
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 20:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

BAM is nog niet zoveel gestegen hoor. Maar 30% ofzo. Dat vind ik nog wel meevallen. AEGON en ING zijn natuurlijk wel heel flink gestegen vanaf ATL, maar die waren dan ook extreem diep gevallen.
Financials zijn niet voor niets zo diep gevallen.

BAM is gedeeltelijk onterecht zo laag gevallen.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 20:47:48 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64592487
Ik heb trouwens niet zoveel BAM hoor. Ik heb 1000 aandelen gekocht @5,18 en die gefinancierd met 10 puts te schrijven @10 voor 5,35. Klein multipliertje.
The End Times are wild
pi_64592713
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 20:47 schreef LXIV het volgende:
Ik heb trouwens niet zoveel BAM hoor. Ik heb 1000 aandelen gekocht @5,18 en die gefinancierd met 10 puts te schrijven @10 voor 5,35. Klein multipliertje.
Ik vind de fundamentals van bouwers niet goed. Zeker als ze erg op de Nederlandse markt actief zijn. De Europese huizenprijzen kunnen nog wel 20% lager, en de Nederlandse huizenprijzen zijn nu pas begonnen met dalen. Daar kan BAM best last van krijgen. Verschil is wel dat BAM zo'n beetje het beste bouwbedrijf van Nederland is, dat compenseert het weer, BAM heeft opzich een hele lage koerswinstverhouding.

Maar ik denk niet dat bouwers op zich booming zullen zijn de komende jaren. Dan kun je beter in olie en andere grondstofgerelateerde fondsen gaan.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 20:57:51 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64592936
Inderdaad kwaliteit komt wel boven. En in het geval van een werkelijke depressie is juist bouwen een mooie manier voor de overheid om de economie weer aan te slingeren. Voorts zijn bouwers met al die Polen op de loonlijst ook wel wat flexibeler geworden. Ik vertrouw er iig dus wel op.

Heijmans is een ander verhaal, want daar speelt meer dan enkel de kredietcrisis.

Wanneer mijn put afloopt in Juni hoop ik dat de koers rond de 7,50 is. Dan schrijf ik 20 calls@7,50 en nog een put@10. Daarmee financier ik dan die aflopende put (terwijl alle calls gedekt zijn). Dan ga ik weer een half jaar lang de tijd uit mijn nieuw putje kijken. Eindigen we boven de 10, dan heb ik 15K verdiend. Blijven we tussen de 7,50 en de 10 dan schrijf ik 2 puts en blijft mijn leverage gelijk, dalen we onder de7,50 dan schrijf ik 3 calls en een put en ga ik er weer vol in.
The End Times are wild
pi_64593111
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 20:47 schreef LXIV het volgende:
mooie constructie
pi_64594476
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 21:26 schreef BigStock het volgende:
http://www.iex.nl/stocks/NLinNY.asp

Kjing. Kjing. Kjing.
Da's nog niks.
Mocht er niets meer veranderen tot 9 uur dan gaan we minstens naar 263.
pi_64594871
idd want dollar staat ook nog es iets sterker
  vrijdag 2 januari 2009 @ 21:44:32 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64594929

Wat ziet dit plaatje er bekend uit.
Maar, wat is het?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_64595078
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 21:44 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Wat ziet dit plaatje er bekend uit.
Maar, wat is het?
ik geef het op, zegt maar
pi_64595325
S&P gaat snel richting 1000 op deze manier
  vrijdag 2 januari 2009 @ 21:54:47 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64595373
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 21:47 schreef henkway het volgende:

[..]

ik geef het op, zegt maar
Koersverloop lijkt sprekend op de AEX he? Ook de waarden en tijdschaal, eindejaarsrally....
Maar het is iets anders.
Mijn reisverslagen
pi_64595764
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 21:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Koersverloop lijkt sprekend op de AEX he? Ook de waarden en tijdschaal, eindejaarsrally....
Maar het is iets anders.
1929 - 1930 ?
  vrijdag 2 januari 2009 @ 22:05:13 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64595851
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 22:03 schreef henkway het volgende:

[..]

1929 - 1930 ?

Btw, bodem ruim 2 jaar later op 40,56
Mijn reisverslagen
pi_64595928
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 22:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

vanaf 180, dus omgerekend een dow van 3000 in eind 2010

ik wil in april toch weer uitstappen, dus komt goed uit

[ Bericht 3% gewijzigd door henkway op 02-01-2009 22:14:29 ]
  vrijdag 2 januari 2009 @ 22:31:15 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64596883
Dan zouden we toch eerst naar de ca. 320 moeten.

Maar resultaten in het verleden, bla bla bla.
The End Times are wild
pi_64596982
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 22:31 schreef LXIV het volgende:
Wordt toch aan gewerkt
pi_64597464
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 22:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Verdacht inderdaad .
pi_64597497
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 22:07 schreef henkway het volgende:

[..]

ik wil in april toch weer uitstappen, dus komt goed uit
in april pas? vind je dat niet wat link?
pi_64597584
In maart ben ik sowieso helemaal uit aandelen. Misschien een week na Obama's inauguratie al.
  vrijdag 2 januari 2009 @ 22:49:45 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64597644
Waarom stappen jullie helemaal uit of in? Je kunt toch meer of minder long gaan. Dan ga je bij een AEX van boven de 300 bijvoorbeeld van 150% long naar 100% long. Stijgt de AEX naar 350 dan ga je naar 75% long. Daalt hij dan weer dan gebruik je het geld om weer bij te kopen.

Een dergelijke constructie gebruiken pensioenfondsen ook. Of je houdt altijd 33% van je portefeuille liquide. Wanneer de koersen dan (fors) dalen, wordt die 33% vanzelf meer (omdat het aandelendeel van de porto minder waard wordt), en moet je weer bijkopen. Een simpele strategie, zonder echte edge maar wel een goede manier om risico in de tijd te spreiden.
The End Times are wild
pi_64597650
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 22:46 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

in april pas? vind je dat niet wat link?
nee, ik verwacht dat AFA zelfs blijft stijgen
pi_64597885
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 22:49 schreef henkway het volgende:

[..]

nee, ik verwacht dat AFA zelfs blijft stijgen
AFA

[ Bericht 39% gewijzigd door ItaloDancer op 05-01-2009 23:15:49 ]
pi_64603862
Hehe, ik zal wel een van de weinige zijn die nog volledig uit de aandelen is.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 3 januari 2009 @ 10:28:14 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64607474
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 22:31 schreef LXIV het volgende:

Maar resultaten in het verleden, bla bla bla.
Ik post dat plaatje ook niet om te suggereren dat dingen nu precies zo zullen gaan. Koersen zijn op korte termijn gewoon niet te voorspellen. Wat dat betreft kan het gewoon beide kanten op. Maar het is wel interessant om te zien dat ook tijdens The Great Depression er periodes waren waarin het leek dat alles na een grote daling weer fine and dandy was op de beurs, terwijl de echte shit toen nog moest komen. Het is best verhelderend om door de chart van dergelijke crises heen te scrollen zonder dat je de rechterkant kunt zien. 2000-2003 had natuurlijk ook periodes van spectaculair herstel. Achteraf waren dat verkoopmomenten.
Mijn reisverslagen
pi_64607865
U.S. could be facing debt 'time bomb' this year
quote:
"There's a time bomb in there somewhere," Crandall said, "but we don't know exactly where on the calendar it's planted."
pi_64612521
S&P wordt wel link nu. Al drie dagen achter elkaar 2 tot 3% gestegen. Ben benieuwd of er maandag dan nog een dag bij te plakken is. Er moet een keer een kleine correctie naar beneden komen. Zal dinsdag wel zijn.
  zaterdag 3 januari 2009 @ 14:42:04 #40
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_64613044
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 14:22 schreef pberends het volgende:
S&P wordt wel link nu. Al drie dagen achter elkaar 2 tot 3% gestegen. Ben benieuwd of er maandag dan nog een dag bij te plakken is. Er moet een keer een kleine correctie naar beneden komen. Zal dinsdag wel zijn.
maar het maakt toch niet zoveel uit of de aex maandag of dinsdag een beetje naar beneden gaat?

Jammer als de aex maandag wat daalt, dan heb ik iets minder winst, of mogelijk een beetje verlies, op de investering die ik vrijdag heb gedaan, en heb laten staan. Dan pakken we dinsdag wel weer de weg omhoog op.
pi_64613475
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 14:42 schreef SjonLok het volgende:

[..]

maar het maakt toch niet zoveel uit of de aex maandag of dinsdag een beetje naar beneden gaat?

Jammer als de aex maandag wat daalt, dan heb ik iets minder winst, of mogelijk een beetje verlies, op de investering die ik vrijdag heb gedaan, en heb laten staan. Dan pakken we dinsdag wel weer de weg omhoog op.
Zeker, ik ga bij een daling juist extra goedkoop longs inslaan.
  zaterdag 3 januari 2009 @ 15:06:43 #42
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_64613782
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 14:55 schreef pberends het volgende:

[..]

Zeker, ik ga bij een daling juist extra goedkoop longs inslaan.
ow ok. Ik was in de war gebracht doordat je de S&P500 link vond, na een aantal dagen stijging op rij.
pi_64614118
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 15:06 schreef SjonLok het volgende:

[..]

ow ok. Ik was in de war gebracht doordat je de S&P500 link vond, na een aantal dagen stijging op rij.
Ik let meestal op de S&P, omdat dat toch de leidraad blijft voor de AEX. Alhoewel daar vrijdag niet enorm sprake van was.
pi_64616088
Roubini laat weer van zich spreken:
quote:
Nouriel Roubini Says Worst Still Is Ahead of Us: Year in Review

Commentary by Nouriel Roubini

Jan. 1 (Bloomberg) -- The global financial system in 2008 experienced its worst crisis since the Great Depression of the 1930s. Major financial institutions went bust. Others were bought up on the cheap or survived only after major bailouts. Global stock markets fell by more than 50 percent from their 2007 peaks. Interest-rate spreads spiked. A severe liquidity and credit crunch appeared. Many emerging-market economies on the verge of a crisis had to ask for help from the International Monetary Fund.

The global financial system literally went into a cardiac arrest after the Lehman Brothers Holdings Inc. collapse and a meltdown was barely avoided through very aggressive policy responses. So what lies ahead in 2009? Is the worst behind us or ahead of us?

Unfortunately, the worst is ahead of us. The entire global economy will contract in a severe and protracted U-shaped global recession that started a year ago. The U.S. will certainly experience its worst recession in decades, a deep and protracted contraction lasting at least through the end of 2009. Even in 2010 the economic recovery may be so weak -- 1 percent growth or so -- that it will feel terrible even if the recession is technically over.

Recession Spreads

There also will be recessions in the euro zone, the U.K., continental Europe, Canada, Japan and the other advanced economies.

A hard landing for emerging-market economies may also be at hand. Among the so-called BRICs, Russia will be in an outright recession in 2009. Growth in China will slow to 5 percent or less, representing a hard landing for a country that needs expansion of close to 10 percent to move 10 million to 15 million poor rural farmers into the urban industrial sector every year. Brazil will barely grow in 2009. Even India will experience a sharp slowdown.

Most other emerging market economies will suffer a similar hard landing. This severe global recession will morph into a stag-deflation, a deadly combination of economic stagnation/recession and deflation. In the advanced economies, with aggregate demand falling below growing aggregate supply, slack in goods markets will lead to deflationary pressures as companies’ pricing power is restrained.

Likewise, rising unemployment will constrain labor costs and wage growth. These factors, combined with sharply falling commodity prices, will cause inflation in advanced economies to ease toward negative territory, raising concerns about deflation.

Danger of Deflation

Deflation is dangerous as it leads to a liquidity trap: nominal policy rates can’t fall below zero, so monetary policy becomes ineffective and even quantitative easing may not work.

Falling prices mean that the real cost of capital is high and the real value of nominal debts rise. This leads to further declines in consumption and investment, thus setting in motion a vicious circle in which incomes and jobs are squeezed, aggravating the fall in demand and prices.

As traditional monetary policy becomes ineffective, other unorthodox policies will continue to be used: policies to bail out investors, financial institutions, and borrowers; massive provision of liquidity to banks in order to ease the credit crunch; and even more radical actions to reduce long-term interest rates on government bonds and narrow the spread between market rates and government bonds.

Triggering Event

Today’s global crisis was triggered by the collapse of the U.S. housing bubble, but it wasn’t caused only by it. America’s credit excesses were in residential mortgages, commercial mortgages, credit cards, auto loans and student loans.

There were also massive excesses in the securitized products that converted these debts into toxic financial derivatives; in borrowing by local governments; in financing for leveraged buyouts that should never have occurred; in corporate bonds that will suffer massive losses as defaults surge; in the dangerous and unregulated credit default swap market.

Moreover, these pathologies weren’t confined to the U.S. There were housing bubbles in many other countries, fueled by excessive and cheap lending that didn’t reflect underlying risks. There was a commodities bubble and private-equity and hedge-funds bubbles.

Shadow Banks

We now are seeing the demise of the shadow banking system, the complex of non-bank financial institutions that looked like banks as they borrowed short term and in liquid ways, leveraged a lot, and invested in longer term and illiquid ways. As a result, the biggest asset and credit bubble in financial history is going bust, with overall credit losses likely to be more than $2 trillion.

Unless governments rapidly recapitalize financial institutions, the credit crunch will become even more severe as losses mount faster than recapitalization and banks are forced to constrain credit and lending. Equity prices and other risky assets have plunged from their peaks of late 2007, but there are still significant risks for more declines.

An emerging consensus argues that the prices of many risky assets -- including equities -- have fallen so much that we are at the bottom and a rapid recovery will occur. But in the next few months the macroeconomic news, the earnings and profits reports, and the financial sector news from around the world will be worse than expected. This will put more pressure on prices of risky assets, with a chance of a 20 percent fall in global equity prices.

Meltdown Averted

While the odds of a systemic financial meltdown have been reduced by the actions of the Group of Seven and other economies, severe vulnerabilities remain.

The credit crunch will persist and spread beyond mortgages. Deleveraging will continue, as thousands of hedge funds -- many of which will go bust -- and other leveraged players are forced to sell assets into illiquid and distressed markets, thus causing price declines and driving more insolvent financial institutions out of business. Credit losses will mount as the recession deepens. And a few emerging-market economies will certainly enter a full-blown financial crisis.

So 2009 will be a painful year of global recession and further financial stresses, losses and bankruptcies. Currently, the probability of an L-shaped, stag-deflation is now rising to a third, while the probability of a severe U-shaped recession is two-thirds. Only aggressive, coordinated and effective policy actions by advanced and emerging-market countries can ensure that the global economy starts to recover -- however slowly --in 2010, rather than entering a more protracted period of economic stagnation.

(The opinions expressed by Mr. Roubini are his own.)

To contact the writer of this columns: Nouriel Roubini at nroubini@stern.nyu.edu
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aUy55wEBqrB8#

Weer snel uit aandelen dus na de Obama-rally omhoog.
quote:
Economische situatie zal nog verslechteren (Nouriel Roubini)

Professor aan de New York University Nouriel Roubini, de man die de komst van de kredietcrisis vrij accuraat voorspelde, verklaarde gisteren aan Bloomberg News dat de financiële crisis verder zal verslechteren.

Roubini verwacht dat de wereldwijde economie in een diepe en U-vormige recessie gaat belanden. Die U-vorm betekent dat een economisch herstel lang op zich kan laten wachten.

Hij stelt ook een harde landing voor de groeimarkten in het vooruitzicht. De groei van de Chinese economie zou terugvallen tot 5% of zelfs minder, terwijl ook de Indische economie moeilijke tijden tegemoet gaat.
http://cash.rnews.be/nl/g(...)le-1194482545018.htm

[ Bericht 6% gewijzigd door pberends op 03-01-2009 16:33:59 ]
pi_64620457
quote:
Obama wil 3 miljoen banen scheppen

03-01-2009 | Gepubliceerd 18:03
03-01-2009 | Laatst bijgewerkt 18:13

De aanstaande Amerikaanse president Barack Obama wil op 5 punten de economie stimuleren.

Obama heeft zaterdag een gedetailleerde schets gegeven van zijn economische herstelplan. In zijn wekelijkse radio- en videospeech beschreef Obama vijf doelen, meldt nieuwszender CNN op zijn website.

Hij wil de productie van duurzame energie verdubbelen en publieke gebouwen energiezuiniger maken. Ook wil de nieuwe president wegen, bruggen en scholen die in slechte staat zijn, herbouwen.

Belasting omlaag
Verder wil Obama de zorg automatiseren. Daarnaast moeten klaslokalen, laboratoria en bibliotheken gemoderniseerd worden. Ten slotte moet de belasting voor Amerikaanse werknemers omlaag.

Met het plan, dat Obama het Amerikaanse Herstel- en Herinvesteringsplan noemt, wil de aanstaande president drie miljoen nieuwe banen creëren.
http://www.z24.nl/economi(...)_banen_scheppen.html

Vervolgrally maandag?
  zaterdag 3 januari 2009 @ 22:26:56 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64628671
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 18:49 schreef pberends het volgende:

[..]

http://www.z24.nl/economi(...)_banen_scheppen.html

Vervolgrally maandag?
Met halfzachte ideen die het goed doen bij de links-liberale politieke massa kun je geen economie herstellen. En Amerika heeft niet minder belastingen nodig maar meer.

Obama doet hetzelfde als Bush. Het probleem van teveel geld uitgeven hebben oplossen met het uitgeven van nog meer geld. Bush deed dat met oorlogen, Obama met leuke Groen-Linkse ideetjes.
The End Times are wild
pi_64628763
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 22:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Met halfzachte ideen die het goed doen bij de links-liberale politieke massa kun je geen economie herstellen. En Amerika heeft niet minder belastingen nodig maar meer.

Obama doet hetzelfde als Bush. Het probleem van teveel geld uitgeven hebben oplossen met het uitgeven van nog meer geld. Bush deed dat met oorlogen, Obama met leuke Groen-Linkse ideetjes.
Oh zeker, ik ben echt niet superpositief over wat Obama gaat doen.

Maar geld uitgeven aan infrastructuur levert iig meer op dan het in oorlogen steken.
pi_64643356
Goud wordt het hélémaal in 2009
pi_64643439
haha , tof
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_64643778
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 22:29 schreef pberends het volgende:

[..]

Oh zeker, ik ben echt niet superpositief over wat Obama gaat doen.

Maar geld uitgeven aan infrastructuur levert iig meer op dan het in oorlogen steken.
oorlogindustrie is er ook bij gebaat.
alleen als het kapot is heb je niets aan, maar olie uit Irak is ook niet duur meer nu, daar heeft Bush pech mee
pi_64648868
quote:
Op zondag 4 januari 2009 13:49 schreef henkway het volgende:

[..]

oorlogindustrie is er ook bij gebaat.
alleen als het kapot is heb je niets aan, maar olie uit Irak is ook niet duur meer nu, daar heeft Bush pech mee
Goedkope olie was juist de reden om Irak aan te vallen. Niet omdat olie zo duur ging worden. Aan dure olie heeft Amerika helemaal niets.
pi_64648933
quote:
Op zondag 4 januari 2009 13:36 schreef ItaloDancer het volgende:
Zou goed kunnen, maar ik ga waarschijnlijk niet in goud (zoals goudmijnaandelen) omdat ik sowieso niet geloof ik goud, maar te meer omdat de dollar waarschijnlijk veel minder waard gaat worden. Goud kan wel 1400 dollar ofzo gaan, maar wat heb ik daar aan als de dollar met de euro 2 op 1 staat?
pi_64649018
quote:
Op zondag 4 januari 2009 13:36 schreef ItaloDancer het volgende:
Maar alle mods van AEX krijgen een goudkleur ofzo?
pi_64649080
quote:
Op zondag 4 januari 2009 16:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Maar alle mods van AEX krijgen een goudkleur ofzo?
Zouden ze willen
Is van de Serious Request-actie
pi_64649151
Agenda week 1

Maandag

VS: bouwuitgaven

VS: autoverkopen

Jap: autoverkopen

Dinsdag

EU: inflatie

Fr: consumentenvertrouwen

VS: fabrieksorders

VS: inkoopmanagers diensten

Woensdag

Kwartaalcijfers:

* Marks & Spencer (VK)
* Monsanto (VS)

OESO: rapport financiële markten

Dui: werkloosheid

Sp: huisverkopen

Donderdag

Kwartaalcijfers:

* Michael Page (VK)

NL: inflatie

Air France-KLM: vervoerscijfers

EU: producentenvertrouwen

VK: Rentebesluit BoE

Dui: fabrieksorders

Vrijdag

EU: winkelverkopen

Fr: productie industrie

Fr: handelsbalans

VK: productie industrie

Dui: autoverkopen BWM

VS: banenrapport
pi_64649387
Ohhh banenrapport... zou dat voor de gein eens een keertje gaan meevallen (vanwege december enzo)

Prior: -533K
Consensus: -475K
pi_64650716
Wat is prior? De hoogste verwachting?

Denk niet dat de beurs er erg van gaat schikken, of het moet duidelijk boven de half miljoen zijn.
pi_64651399
quote:
Op zondag 4 januari 2009 16:38 schreef pberends het volgende:
Wat is prior? De hoogste verwachting?

Denk niet dat de beurs er erg van gaat schikken, of het moet duidelijk boven de half miljoen zijn.
De vorige, oftewel november
pi_64654207
quote:
Op zondag 4 januari 2009 16:52 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

De vorige, oftewel november
Als het minder dan 533k is, is dat opzich toch een meevaller. Dan heb je wel het teken dat de recessie schijnbaar aan't uitbodemen is. Niet dat ik denk dat het zo is, maar de komende maanden kan dat best zo zijn.
pi_64654254
Steunaanvragen vielen mee van de week
Door de kerst wsl
Dus misschien is december nog om aan te zien
pi_64654960
Lijkt me wel dat steunaanvragen doorwerken, maar je weet het nooit.
pi_64660285

http://www.rtl.nl/compone(...)willem.avi_plain.xml

Beursupdate met Willem Middelkoop van afgelopen vrijdag, hij laat de koerswinstverhoudingen zien van Europa, de VS en Japan.

In de VS staan ze precies op het langjarig gemiddelde, 16,2 namelijk.
In Europa staan ze op 10, wat zeker een onderwaardering is.

In die zin kan de Amerikaanse beurs nog best halveren vanaf het huidige punt. Ik vraag met trouwens af waarom iemand als Warren Buffet flink in Amerikaanse aandelen gaat terwijl de Amerikaanse aandelen helemaal niet ondergewaardeerd zijn.
pi_64676075
Vandaag longs verzilveren als we omhoog gaan, anders zijn we veel te ver gestegen. Er moet toch een correctie komen op de sterk opwaartse trend, alhoewel we na een hogere bodem weer verder omhoog kunnen naar de 275 tot 290.
pi_64676425
Volgens mij is dat hele GBP verhaal wel gunstig voor onze firma.. we hebben een hoofdkantoor in de UK maar doen 95% van onze zaken in Euro`s. En betalen dan weer belasting in GBP. Het enige wat er uit de UK komt van onze firma zijn produkten voor O&G en die zijn nu een stuk competitiever.

En de AEX kan wee lekker dalen nu in 2009..
  maandag 5 januari 2009 @ 09:27:28 #71
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_64676645
quote:
Op maandag 5 januari 2009 08:51 schreef pberends het volgende:
Vandaag longs verzilveren als we omhoog gaan, anders zijn we veel te ver gestegen. Er moet toch een correctie komen op de sterk opwaartse trend, alhoewel we na een hogere bodem weer verder omhoog kunnen naar de 275 tot 290.

To be or not be.
pi_64676671
quote:
Op zondag 4 januari 2009 19:16 schreef pberends het volgende:
Nyrstar, AMG en TomTom.

Wel snel kopen overigens, als de AEX boven de 270 staat moet je geen enkel aandeel meer kopen. En weer verkopen als de AEX op 285 of hoger staat.
Dit zei ik dus gister.

Blijkt TomTom de grootste stijger van de AEX te zijn.
Blijkt AMG de grootste stijger van de Midkap te zijn.
Blijkt Nyrstar de grootste stijger van de BEL20 te zijn.

.
  maandag 5 januari 2009 @ 09:33:09 #73
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_64676727
quote:
Op maandag 5 januari 2009 09:29 schreef pberends het volgende:

[..]

Dit zei ik dus gister.

.
Hebbie ze zelf wel gekocht dan?
Ik ben m'n beursjaar net begonnen met sprinters short
pi_64676751
quote:
Op maandag 5 januari 2009 09:29 schreef pberends het volgende:

[..]

Dit zei ik dus gister.

.
de dag is nog lang
pi_64676781
Idd amg zakt altijd na de middag in
pi_64677029
quote:
Op maandag 5 januari 2009 09:33 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Hebbie ze zelf wel gekocht dan?
Ik ben m'n beursjaar net begonnen met sprinters short
AMG heb ik voor 6,93 en Nyrstar voor 2,08.

Short gaan kan je beter op het einde van de dag doen. Ik denk dat morgen de weg zeker omlaag is, en woensdag waarschijnlijk ook.

Echter zou ik deze hele maand geen shorts kopen. Er staat nu zoveel geld langs de zijlijn dat eindelijk vrijkomt omdat het nieuwe jaar is begonnen. Short gaan is erg link nu.
pi_64677116
quote:
Op maandag 5 januari 2009 09:34 schreef henkway het volgende:

[..]

de dag is nog lang
Oh zeker, maar het is wel een mooi moment.

Ik reken mezelf nog helemaal niet rijk, ik denk dat morgen en overmorgen de beurzen weer zakken en daarmee Nyrstar en AMG ook. Toch hou ik ze deze maand nog aan.
  maandag 5 januari 2009 @ 09:57:04 #78
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_64677182
quote:
Op maandag 5 januari 2009 09:49 schreef pberends het volgende:

[..]
Short gaan kan je beter op het einde van de dag doen. Ik denk dat morgen de weg zeker omlaag is, en woensdag waarschijnlijk ook.

Echter zou ik deze hele maand geen shorts kopen. Er staat nu zoveel geld langs de zijlijn dat eindelijk vrijkomt omdat het nieuwe jaar is begonnen. Short gaan is erg link nu.
Ik hou ze ook niet vast.
Even snel gekocht en alweer verkocht: 34 euro winst in een half uur. Gelukkig nieuwjaar!
pi_64677242
quote:
Op maandag 5 januari 2009 09:57 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik hou ze ook niet vast.
Even snel gekocht en alweer verkocht: 34 euro winst in een half uur. Gelukkig nieuwjaar!
Nice inderdaad. Toch is het inspelen op zulke kleine bewegingen puur gokken.
pi_64678091
het nieuwe jaar is gunstig voor de beurzen tot nu toe. Ik wacht wel ff tot het inzakt
pi_64678402
Hmmz. Had 2/3e van m'n longs uit voorzorg al verkocht toen ze op 54% in de plus stonden. Nu staan ze op 76% in de plus. .

Naja, met 54% rendement ben ik ook tevreden.
pi_64678739
quote:
Op maandag 5 januari 2009 10:46 schreef FutureStock het volgende:
Hmmz. Had 2/3e van m'n longs uit voorzorg al verkocht toen ze op 54% in de plus stonden. Nu staan ze op 76% in de plus. .

Ik raad je aan nooit meer om te kijken naar je optie's/aandelen/sprinters zodra je deze met een mooie winst verkocht hebt, en je geen intentie hebt deze opnieuw te kopen. Maak je alleen jezelf gek mee, terwijl je (In dit geval met 54%) een ziekelijk rendement haalt, en dus een geweldige goede trade hebt gemaakt.
pi_64679091
quote:
Op maandag 5 januari 2009 10:46 schreef FutureStock het volgende:

Ik zei toch. Vandaag overigens wel longs verkopen. Maar het blijft een advies .
  maandag 5 januari 2009 @ 11:30:32 #84
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_64679636
Een nieuw jaar... nieuw kansen, ben heel benieuwd hoe het dit jaar gaat worden qua beurzen en de economie.
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
pi_64679779
Wat een kneusjesindex die AEX

De FOK!Index staat vandaag weer 1,3% hoger.
pi_64680244
Iedereen: met de professionele handelaren erbij wordt het wel vuurwerk... rightttttt.
pi_64681024
http://www.rtl.nl/compone(...)roland.avi_plain.xml

11:00 Nog heel wat potentieel naar boven?

Peter van Zadelhoff: "Een AEX van 125 punten, ik zie dat Kees de Kort ook heeft meegestemd"
pi_64681195
!
  maandag 5 januari 2009 @ 12:50:01 #90
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_64682380
Mijn spinters ook maar verkocht. Ik speculeer nu op een korte daling, en dan spring ik weer op de lift omhoog.
  maandag 5 januari 2009 @ 12:54:59 #91
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_64682547
quote:
Op maandag 5 januari 2009 09:57 schreef Lemans24 het volgende:

Ik hou ze ook niet vast.
Ik zou nog eens goed nadenken voordat je een investering doet. ¤34 winst is hartstikke mooi, maar wel erg fragiel. Met een beetje pech valt het kwartje de andere kant op.
Als je dan ook nog incalculeert dat je over een paar maanden transactiekosten moet gaan betalen, dan verdampt je kleine winst als sneeuw voor de zon en dan ben je structureel verlieslijdend bezig.
pi_64683084
quote:
Op maandag 5 januari 2009 12:54 schreef SjonLok het volgende:

[..]

Ik zou nog eens goed nadenken voordat je een investering doet. ¤34 winst is hartstikke mooi, maar wel erg fragiel. Met een beetje pech valt het kwartje de andere kant op.
Als je dan ook nog incalculeert dat je over een paar maanden transactiekosten moet gaan betalen, dan verdampt je kleine winst als sneeuw voor de zon en dan ben je structureel verlieslijdend bezig.
Speculeren op een daling zou ik nu niet meer doen, AEX kan vast de 1 a 2% winst pakken vandaag.

Dan weet ik bijna wel zeker dat het dinsdag en woensdag naar beneden gaat. Niet dat ik shorts koop, maar ik kan dan wel goedkoper longs kopen.
  maandag 5 januari 2009 @ 13:12:09 #93
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_64683150
quote:
Op maandag 5 januari 2009 12:54 schreef SjonLok het volgende:

[..]

Zodra er weer transactiekosten betaald moeten worden, zal ik ook echt niet meer op deze manier handelen, dan koop ik weer gewoon aandelen.
Het gaat in deze gevallen om relatief kleine winstpercentages van een paar procent en dat kan inderdaad ook zo de andere kant opgaan. En ze zijn totaal niet uit te voeren zodra er transactiekosten zijn.
  maandag 5 januari 2009 @ 13:13:57 #94
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_64683223
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:09 schreef pberends het volgende:

[..]

Speculeren op een daling zou ik nu niet meer doen, AEX kan vast de 1 a 2% winst pakken vandaag.

Dan weet ik bijna wel zeker dat het dinsdag en woensdag naar beneden gaat. Niet dat ik shorts koop, maar ik kan dan wel goedkoper longs kopen.
Waarom zou je geen shorts kopen, je weet toch ook bijna zeker dat het op termijn alleen maar omlaag gaat dit kwartaal? Of wacht je met shorts tot de AEX op 300 staat?
  maandag 5 januari 2009 @ 13:16:18 #95
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_64683305
Maakt dit AirFrance-KLM meer of minder koopwaardig?
quote:
Air France-KLM gaat bod op belang Alitalia verhogen - media
05-01-2009 13:09:00

AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM bereidt een verhoging voor van het bod op het belang van 25% in Alitalia. Dat meldt de Franse krant Les Echos maandag.

De krant beweert dat het bod wordt verhoogd naar EUR300 miljoen van EUR250 miljoen, in reactie op een bod van de Duitse concurrent Lufthansa.

Italiaanse media meldden eerder dat een overeenkomst tussen Air France-KLM en Alitalia waarschijnlijk is, met een verwachte aankondiging op 10 januari.

De eigenaar van Alitalia, de Italian Air Company (CAI), bespreekt maandag echter ook met Lufthansa een mogelijke fusie, aldus de Italiaanse media.
pi_64683314
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:13 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Waarom zou je geen shorts kopen, je weet toch ook bijna zeker dat het op termijn alleen maar omlaag gaat dit kwartaal? Of wacht je met shorts tot de AEX op 300 staat?
Ik ga geen shorts kopen in een uptrend. Speculeren op een daling is nu puur gokken.

Short gaan is een stuk aantrekkelijker als de AEX over een maand op 290 staat.
pi_64683341
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:16 schreef Lemans24 het volgende:
Maakt dit AirFrance-KLM meer of minder koopwaardig?
[..]

Maakt weinig uit lijkt me. Aan de ene kant is AlItalia misschien zeer koopwaardig, maar mogelijk ook een blok aan het been als de economie nog slechter gaat.

Maar het aandeel KLM is zeker goedkoop te noemen. Alhoewel ik denk dat het nog wel eens kan halveren in 2009.
  maandag 5 januari 2009 @ 13:21:48 #98
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_64683469
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:13 schreef Lemans24 het volgende:

Ik verwacht dat de AEX pas over een paar weken echt gaat dalen. Tussentijds zullen er wel kleine dipjes zijn, maar niks om echt short op te gaan.
  maandag 5 januari 2009 @ 13:27:49 #99
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_64683699
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:12 schreef Lemans24 het volgende:

Zodra er weer transactiekosten betaald moeten worden, zal ik ook echt niet meer op deze manier handelen, dan koop ik weer gewoon aandelen.
Het gaat in deze gevallen om relatief kleine winstpercentages van een paar procent en dat kan inderdaad ook zo de andere kant opgaan. En ze zijn totaal niet uit te voeren zodra er transactiekosten zijn.
Met sprinters en turbo's en speerders kan je in een beperkte tijd toch een hoge (percentuele) winst behalen. (Zie mijn blog om mijn winstpercentages te bekijken.) Dan is ¤250,- per keer al genoeg om mee te handelen. En juist van die hoge winstpercentages moet je het hebben. Want per keer betaal je een paar euro transactiekosten, en dan komt het risico er ook nog eens bij, waardoor je ook wel eens verlies maakt. Dat moet je dus allemaal goed maken, dus regelmatig tientallen procenten winst te maken. In tegenstelling tot aandelen, die over het algemeen minder risicovol zijn, maar waar je vaak ook percentueel minder winst mee haalt.
pi_64683834
quote:
Op maandag 5 januari 2009 11:34 schreef ItaloDancer het volgende:
Wat een kneusjesindex die AEX

De FOK!Index staat vandaag weer 1,3% hoger.
Leuk initiatief die FOK-index. Heel toevallig lijkt het een goede balans geworden te zijn tussen de risico- en minder hoge risico-aandelen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')