Nee, die moet nuchter blijven.quote:Op donderdag 4 december 2008 23:05 schreef Maeghan het volgende:
Drinkt sinterklaas eigenlijk whisky?
Ja, hij moet nog rijden zeker?quote:Op donderdag 4 december 2008 23:05 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nee, die moet nuchter blijven.
Maar Zwarte Piet dus wel...
Nee, we worden met de brandweerwagen gebracht.quote:
als je je niet scheert, doe ik het voor jequote:Op donderdag 4 december 2008 22:43 schreef MPG het volgende:
De baard is in de kweek.
Maar ook als ik me geschoren heb, mag ik graag van een glaasje whisky genieten hoor.
Neen, dit is vastgelegd in de NEN 0512 norm.quote:
quote:Op donderdag 4 december 2008 23:23 schreef Muck het volgende:
[..]
als je je niet scheert, doe ik het voor je![]()
+ een stiekeme tvp natuurlijk
*lol*quote:Op donderdag 4 december 2008 23:23 schreef MPG het volgende:
[..]
Neen, dit is vastgelegd in de NEN 0512 norm.
Klopt, ook dat staat keurig in dat documentquote:Op donderdag 4 december 2008 23:28 schreef Maeghan het volgende:
[..]
*lol*
Maar sinterklaas moet toch ook op de schimmel rijden?
Je kan ook een keer wat anders proberenquote:Op donderdag 4 december 2008 23:56 schreef Againzender het volgende:
Heheh, wat is het toch van om Overmars als je buurtslijter te hebben
M'n Arbeg 10 is bijna op, misschien maar even nieuwe aanschaffen voor het eind van het jaar.
Ik woon in Groningenquote:Op donderdag 4 december 2008 10:40 schreef Wyger het volgende:
Eeindelijk een topic gevonden waar je echt wat aan hebt![]()
Ik weet niet of er mensen in de buurt of in Groningen wonen, hier in Groningen hebben we een whisky kroeg met meer als 100 soorten single malts. Ook hebben we hier eens per jaar de grote whiskybeurs! Ik zal wel even zoeken wanneerdeze is.
Wie kent van jullie de 'old mans cask' van 40 yo? Das toch wel de meest bijzondere whisky die ik heb gedronken, en een smaak, ongelovelijk!
Vertel, hoe heet die zaak en waar zit die. Ik kom niet zo vaak meer in de stad sinds ik buiten ben gaan wonen (en de Sfinx is overgenomenquote:Op donderdag 4 december 2008 10:40 schreef Wyger het volgende:
Eeindelijk een topic gevonden waar je echt wat aan hebt![]()
Ik weet niet of er mensen in de buurt of in Groningen wonen, hier in Groningen hebben we een whisky kroeg met meer als 100 soorten single malts. Ook hebben we hier eens per jaar de grote whiskybeurs! Ik zal wel even zoeken wanneerdeze is.
Wie kent van jullie de 'old mans cask' van 40 yo? Das toch wel de meest bijzondere whisky die ik heb gedronken, en een smaak, ongelovelijk!
De Bowmore Legend is toch wel een van mijn favorietenquote:[b]Op zondag 7 december 2008 10:37
Bowmore legend
Bowmore 12 yo
The Balvenie doublewood 12 yo
De bowmore kon ik kopen voor samen 36 euro, toch eens geprobeerd en het jodium achtige bevalt me wel(legend)
the balvenie is een wisky die me erg kan beroeren erg lekker!
Auw, die klojo heeft me jaren geleden bij de Makro van mijn motor gereden. Geen verontschuldigingen, geen bloemetje en al helemaal geen whisky. Alleen maar haasthaasthaast.quote:
Op zich vind ik ze wel mooi, maar zijn ze niet wat groot voor whisky?quote:Op donderdag 11 december 2008 21:55 schreef Serge_du_Temps het volgende:
Hoe vinden de experts deze glazen? [ afbeelding ]
Tumbler, maar loopt wel redelijk taps toe.
Ik onderwerp mijn smaakpapillen gelijk aan een heftige "work-out"quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:20 schreef pavv het volgende:
Nou nou, je laat er geen gras over groeien zeg! Gelijk ruim 2 liter whisly in huis halen voor de feestdagen..heerlijk
Leuke selectie ook! De hele zachte Dalwhinnie, de iets vollere doublwood en de krachtige Caol Ila...
voor elck wat wilsch.
(mijn whiskyhobby begon met de aanschaf van een Talisker 10 en een Glenlivet 18.)
Dit zijn fijne glazen....quote:Op donderdag 11 december 2008 21:55 schreef Serge_du_Temps het volgende:
Hoe vinden de experts deze glazen? [ afbeelding ]
Tumbler, maar loopt wel redelijk taps toe.
quote:Op maandag 15 december 2008 15:18 schreef _Vulcanus_ het volgende:
[..]
Dit zijn fijne glazen....
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 15 december 2008 15:18 schreef _Vulcanus_ het volgende:
[..]
Dit zijn fijne glazen....
[ afbeelding ]
Thanx,quote:Op dinsdag 16 december 2008 09:15 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Beter bekend onder de naam Glencairn glas...
Kerstpakket, wat is dat?quote:Op donderdag 18 december 2008 21:20 schreef IbeBen het volgende:
Krijgt iemand nog Whiskey in zn kerstpakket?
Mijn meneer kon o.a. kiezen voor whisky, ja. Maar ik geloof dat ie uiteindelijk cognac heeft genomen. Mij allemaal bestquote:Op donderdag 18 december 2008 21:20 schreef IbeBen het volgende:
Krijgt iemand nog Whiskey in zn kerstpakket?
Johnny Walker is geen malt, en over het algemeen ook niet echt gewaardeerd door malt drinkers.quote:Op vrijdag 19 december 2008 13:57 schreef Rexonium het volgende:
Ik ben voor de feestdagen op zoek naar een goede Schotse whisky om kado te geven, ik ben zelf geen whisky drinker maar ik weet wel dat hij het liefst "malt" drinkt. Ik neig naar Johnny Walker of Glen Talloch / Glen Fiddich maar ik kan niet echt een keuze maken, daarom vraag ik het maar aan de mensen die er verstand van hebben.
Weet iemand een goede?De prijs is niet echt een probleem maar ¤25 max ongeveer is wat ik in gedachten had.
(En ik heb Schotse voorouders en familie, LOL...)
En de Glen Talloch zal ik vooral laten staanquote:Op vrijdag 19 december 2008 13:57 schreef Rexonium het volgende:
Ik ben voor de feestdagen op zoek naar een goede Schotse whisky om kado te geven, ik ben zelf geen whisky drinker maar ik weet wel dat hij het liefst "malt" drinkt. Ik neig naar Johnny Walker of Glen Talloch / Glen Fiddich maar ik kan niet echt een keuze maken, daarom vraag ik het maar aan de mensen die er verstand van hebben.
Weet iemand een goede?De prijs is niet echt een probleem maar ¤25 max ongeveer is wat ik in gedachten had.
(En ik heb Schotse voorouders en familie, LOL...)
Johnny Walker green label is een blended MALT. Ik vind hem erg lekker.quote:Op vrijdag 19 december 2008 14:13 schreef MPG het volgende:
[..]
Johnny Walker is geen malt, en over het algemeen ook niet echt gewaardeerd door malt drinkers.
Voor 25 euro zou ik voor een Glenfiddich of een Glenlivet gaan, dat zijn altijd wel veilige keuzes.
Klopt, maar die overstijgt het budget met een tientjequote:Op vrijdag 19 december 2008 15:25 schreef cybermans het volgende:
[..]
Johnny Walker green label is een blended MALT. Ik vind hem erg lekker.
niet al te duur en 40 euro? Voor 40 euro per fles kan je heeeeeeeel veel mooie whisky's kopenquote:Op donderdag 1 januari 2009 23:04 schreef Horloge het volgende:
Geinig, een whisky topic. Heb gisteren mijn eerste eigen fles gekocht, een Glenfiddich 12yr single malt. Nog niet van gedronken though. Heeft iemand aanraders van andere soorten whisky die niet al te duur zijn (euro of 30-40 ong.)?
Thanks voor het lijstje, ik ga er zeker een aantal van proberen! Kreeg na het bezoeken van enkele whisky sites het idee dat je voor een goede whisky minstens het dubbele moest betalen, maar gelukkig is dat niet het geval.quote:Op donderdag 1 januari 2009 23:39 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
niet al te duur en 40 euro? Voor 40 euro per fles kan je heeeeeeeel veel mooie whisky's kopen![]()
Het is ook net waar je van houdt, rook of niet? vanille of niet? whisky's die op sherryvaten gelegen hebben?
Een aantal om mee te beginnen:
Glenlivet 15
Lagavulin 16
Macallan 12
Talisker 10
Laphroaig 10 (maar daar moet je net als de Lagavulin echt van houden want er zit veel turf in)
quote:Op donderdag 25 december 2008 02:33 schreef Rexonium het volgende:
Heb gekozen voor een Glen Talloch very rare & old samen met een schenkkommetje (tenminste dat denk ik dat het is) met het logo etc. erop. Ook nog een setje "whiskyproeverij" cadeau gegeven met 6 kleine flesjes, ik kan me nog herinneren dat er onder andere Four Roses, Chivas Regal, Jameson Irish Whiskey en The Glenlivet in zaten. Gelukkig was het een goede keuze, vooral Four Roses en Chivas Regal wil ik nog wel eens kopen.
Zelf een cocktail boekje met recepten en een shaker met filter en maatbekertje gekocht, ik ga me nu meer richten op de cocktails en heb ook wat ingeslagen voor kerst en oud&nieuw: Smirnoff premium Wodka, Bacardi white label en een fles Mumm champagne.
Kortom thanks voor alle feedback
Voor 99% durf ik te stellen dat het inderdaad dit geweest moet zijn:quote:
quote:Op zaterdag 3 januari 2009 11:08 schreef Crucisalus het volgende:
De Lagavulin 16 zul je niet onder de 40 eurie vinden.
quote:Op zondag 4 januari 2009 23:55 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
![]()
http://www.vooreenmooiglas.nl/index.php?page=whiskys&naam=Lagavulin&id=599
In schotland maken ze daar een mix drankje (cocktail) van genaamd Rusty Nail.quote:Op zondag 4 januari 2009 20:07 schreef Simile het volgende:
Toen we bij de Glenfiddich Distellerij waren geweest kon je afloop kiezen uit de 'normale' Glenfiddich 12 en nog een andere vorm, waarvan ik niet zeker weet of het wel whisky genoemd mag worden, waar honing en kruiden aan waren toegevoegd. Deze was vrij zoet, niet echt mijn smaak maar heeft iemand van jullie ervaring met die spul?
quote:Rusty Nail
2 oz Scotch
1 oz Drambuie or Glenfiddich liqueur or Lochan Ora
1 twist of lemon
Build on ice in a rocks or old fashion glass.
When you take the first sip of your Rusty Nail, your palate will be hit with lots of scotch flavours, like smokey peat and malt which is quickly followed by the sweetness of the scotch liqueur. In this case I used Lochan Ora which I find to be better than Drambuie, but it is becoming harder to find. The finish is slightly sweet and then fades to a smokey residue.
Weet je zeker dat dat dan niet de distillers edition was, want die zit wel rond die prijs, misschien iets hoger.quote:Op maandag 5 januari 2009 15:20 schreef Maeghan het volgende:
[..]
![]()
Nu wil ik 'm hebben...
Overigens, wel een prijsverschil zeg.. Bij Gall & Gall heb ik 'm voor in de 60 gezien...
Ik mag inderdaad graag een glaasje Jameson of Ballantines drinken. Bourbons en JW(red label) ben ik dan weer niet zo'n fan van. Neemt niet weg dat ik ook heel erg graag van een goeie single malt kan genieten.quote:Op maandag 5 januari 2009 23:32 schreef IrishCoffee het volgende:
Zijn er hier ook mensen die gewone whiskey's uit de normale slijterijen drinken?
Zoals JW, Jameson en JD (wat eigenlijk Bourbon is toch?)
JW Blue Label staat gesloten in de kast, Jameson gaat wel eens in de Irish Coffee en Jack Daniëls blief ik niet...quote:Op maandag 5 januari 2009 23:32 schreef IrishCoffee het volgende:
Zijn er hier ook mensen die gewone whiskey's uit de normale slijterijen drinken?
Nee, Tennessee whisky.quote:Op maandag 5 januari 2009 23:32 schreef IrishCoffee het volgende:
Het lijkt wel op bourbon hoor.quote:
quote:Bourbon whiskey
Bourbon, whiskey afkomstig uit de VS, kenmerkt zich door het recept van het beslag. Straight bourbon wordt geproduceerd van minimaal 51% maïs, Straight rye van minimaal 51% rogge. Bourbon wordt twee maal gedistilleerd. De eerste maal in een zogenaamde "beer still", de tweede maal in een "doubler". De naam Bourbon mag uitsluitend gebruikt worden voor Amerikaanse whiskeys die tenminste 2 jaar gerijpt hebben in geblakerde eikenhouten vaten en waarvan de mashbill (het recept) ten minste 51% maïs bevat. Staat er echter 80% of meer maïs op de mashbill dan moet de whiskey "Straight Corn Whiskey" worden genoemd. Wanneer de whiskey ten minste 1 jaar en 1 dag daarvan in Kentucky heeft gerijpt, mag deze whiskey "Kentucky Bourbon" worden genoemd. Bourbon kan OVERAL in de VS worden gemaakt. Er wordt bijvoorbeeld ook bourbon gemaakt in onder andere Virginia (Virginia Gentleman). Het bekende whiskeymerk "Jack Daniel's", afkomstig uit Tennessee, mag geen bourbon worden genoemd omdat deze whiskey voor het rijpen door een drie meter dikke laag houtskool wordt gefilterd. Dit proces wordt bij Jack Daniel "charcoal mellowing" genoemd. Er is nog 1 andere Amerikaanse whiskey die dit proces toepast: George Dickel. Beiden liggen in de staat Tennessee en afficheren zich daarom als "Tennessee Whiskey".
Watvoor whiskeys zijn nog meer lekker voor in de koffie?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 12:04 schreef MadMaster het volgende:
[..]
JW Blue Label staat gesloten in de kast, Jameson gaat wel eens in de Irish Coffee en Jack Daniëls blief ik niet...
De liter fles uitvoeringen van:quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:37 schreef IrishCoffee het volgende:
[..]
Watvoor whiskeys zijn nog meer lekker voor in de koffie?
Ok, worth to tryquote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:54 schreef _Vulcanus_ het volgende:
[..]
De liter fles uitvoeringen van:
Teacher's
Grant's
The Famous Grouse
Alle 3 onder de 20 euro...
Ik ben niet zo weg van die Amerikaanse whisky/bourbon.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 20:15 schreef LockonStratos het volgende:
[..]
Ok, worth to try
Ik hoor ook wel eens wat over Jim Beam, hoewel dat natuurlijk bourbon is... is dat wat?
Yep!!!quote:Op maandag 5 januari 2009 23:32 schreef IrishCoffee het volgende:
Ik ken alleen een whiskey speciaalzaak in Houthalen (niet echt een grote stad dus). Deze heet de "Whiskey Corner" (www.whiskeycorner.be) en verzorgt ook de whiskey tasting op het Schots weekend in Rijkhoven-Bilzenquote:Op zondag 11 januari 2009 19:55 schreef katerwater het volgende:
Hey, kennen jullie goeie plaatsen om whisky te kopen in (Nederlandstalig)België?
Liefst in een stad, je hebt veel privéverzamelaars waar je mooie dingen kan kopen, maar ik heb helaas geen auto.
Voor die prijs zijn er zeer zeker betere whiskey's te krijgenquote:Op donderdag 15 januari 2009 21:10 schreef Queque het volgende:
Ik ben niet zo'n whisky kenner maar kan het meestal wel waarderen. Denk erover om binnenkort eens een flesje JW blue label te halen. Toch wel redelijk prijzig maar nu aan jullie de vraag, is deze fles het waard?
Tsja, ik heb geen idee wat je al kent en wat je voorkeuren zijn.quote:Op donderdag 15 januari 2009 21:38 schreef Queque het volgende:
Hmm oke, bedankt voor de snelle reactie. Wat is dan een goede fles prijs/kwaliteit voor rond de 50 euro?
Jameson is idd in de koffie wel te doen. Minder strak plan: met koolzuurhoudend water en citroensap, en dan met z'n 2en een hele fles in een avond leegteilenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 12:04 schreef MadMaster het volgende:
[..]
JW Blue Label staat gesloten in de kast, Jameson gaat wel eens in de Irish Coffee en Jack Daniëls blief ik niet...
Mitra is over het algemeen zelfs nog duurder. Kleine zelfstandige slijters zijn vaak nog het goedkoopstquote:Op maandag 5 januari 2009 21:37 schreef Maeghan het volgende:
Volgens mij niet, maar dat weet ik achteraf ook niet meer helemaal zeker. Aan de andere kant zou het me ook niet verbazen. Het cadeausetje van Moet & Chandon wat bij DIII 70 euro kost, kostte bij Gall 89 euro. Dan zou wat extra marge op een fles Lagavulin ook wel kunnen.
Als niemand me voor is wil ik vanavond thuis wel even een vergelijking doen.quote:Op donderdag 22 januari 2009 12:17 schreef ColdFeet het volgende:
Wie geeft mij een goede omschrijving van het smaakverschil tussen Lagavulin 16 en de distiller's edition? Ik lees wel vanalles over sherry-vaten, maar kan me er nog niet zoveel bij voorstellen.
Ach ja, je moet wat...quote:Op donderdag 22 januari 2009 12:39 schreef ColdFeet het volgende:
Jeetje MM, jij neemt de whisky-hobby wel erg serieus. Ik benijd je
*Checkt in fobo wat voor werk MM doet...quote:
Bij whisky misschien wel, maar verder... Tot nu toe eigenlijk voor alles wat ik gekocht heb is Dirck III goedkoper dan welke kleine zelfstandige dan ook (inkoopvoordeel). Maar bij whisky heb ik er niet op gelet tot nu toe. Met wijn en cognac is de kleine zelfstandige meestal het duurst, is mijn ervaring.quote:Op donderdag 22 januari 2009 11:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Mitra is over het algemeen zelfs nog duurder. Kleine zelfstandige slijters zijn vaak nog het goedkoopst![]()
Op het moment alleen Jameson en *shames* Jack Daniels staan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |