Ik zet dit er even voor de duidelijkheid bijquote:Op zaterdag 8 november 2008 09:49 schreef zatoichi het volgende:
Ik heb nu ruim 20 jaar diabetes (type 1) en bij mij komen nu de eerste verschijnselen ervan naar voren in mijn ogen. Ik ben onder behandeling bijd e oogarts voor diabetische retinopathie. Ik begreep van mijn arts dat al zou je je bloedsuiker nog zo goed op peil houden; na 20 jaar treden die verschijnselen vaak op. (Je kan natuurlijk geluk hebben).
Al met al is het geen ramp; mijn ogen worden ervoor gelaserd; en dat is misschien een beetje onprettig maar geen ramp. Daarna kan ik weer jaren, zoniet tientallen jaren vooruit. Blind worden verwacht ik niet voor mijn 70ste
Laseren en diabetes veilig? Ik heb zelf type 1.quote:Op maandag 26 januari 2009 08:38 schreef zatoichi het volgende:
*Kickje*
Sinds zaterdag last van troebeling in mijn zicht van mijn rechteroog; het oog dat op dit moment ook gelaserd wordt. Ontzettend irritant.... Komt door een bloeding in mijn oog, maar schijnt weg te trekken volgens mijn oogarts; zolang de troebelingen niet erger worden is er niet zoveel aan de hand, het kan wel weken duren voordat het weg is...
Meer mensen last van? Ik kan er wel redelijk veel over op Internet vinden, dus maak me niet echt zorgen...
Wat heb je dan zoal?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:04 schreef Civilian het volgende:
Ik heb helaas best veel complicaties opgelopen. Ik ben bijna 25 en heb complicaties van iemand die zo rond de 55 - 60 zou kunnen zijn. Daar is helaas niks meer aan te veranderen, dus zal 't moeten accepteren ook omdat 't mn eigen fout is.
Ik ben afgelopen jaar naar Amerika geweest, dat is 6 uur vroeger. Op zich had ik er weinig last van, maar het schijnt wel vaak voor te komen volgens mijn internistquote:Op woensdag 28 januari 2009 10:30 schreef vaio het volgende:
Heeft iemand trouwens ervaring met tijdsverschil en of dit nog effect heeft op je suikerspiegel? Ik wil van de zomer naar de West kust van Canada en daar is het ongeveer 10 uur vroeger.
Dat is inderdaad goed om voor op te letten. Heb nooit echt gemerkt dat ik dusdanig naar beneden ga als ik mijn langwerkende inspuit, maar heb er eigenlijk nooit zo op gelet. Ga ik dat eerst even bekijken. Komt nog veel kijken bij zo'n reisjequote:Op woensdag 28 januari 2009 11:15 schreef zatoichi het volgende:
Dat is inderdaad ook een optie; Al moet je wel goed opletten hoe het zit met met de samenwerking tussen de lang en kortwerkende insuline... Bij mij werkt de langwerkende op zijn best 's nachts (ik spuit ook rond 23:00). Daar werkt hij zo goed dat ik als ik 's avonds 14 zit, s'ochtends rond de 5 eindig.... Als ik dan ook nog eens kortwerkend zou gaan spuiten denk ik dat ik echt omlaag zou schieten....
De meeste zit ik nou niet echt om te springen om prijs te geven op een openbaar forum lol. Dus dat ga ik dan ook maar ff niet doenquote:
Ah slecht zicht bij een hypo ken ik ook wel, maar dat is wel anders dan die mouches volantes. Tenminste bij mij dan. Als ik een hypo heb, dan krijg ik vlekken voor mijn ogen. Bij mij is dat juist een manier om te achterhalen dat ik een hypo heb, vandaar dat ik ook zo baal van die mouches volantes nu; het is nogal verwarrend....quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:47 schreef Civilian het volgende:
[..]
De meeste zit ik nou niet echt om te springen om prijs te geven op een openbaar forum lol. Dus dat ga ik dan ook maar ff niet doen
Met name omdat dit net een iets té algemeen forum is.
Vandaar ook de reden dat ik nu met een eigen diabetes site bezig benBen heel benieuwd naar ervaringen/meningen van anderen, maar begrijp dat ze dat niet zomaar ff ergens neerplempen
Wat jij hebt in je ogen, heb ik de ene dag ook meer last van als de andere. Ik kan het met name goed aan m'n ogen merken als ik eens laag zit met m'n bloedsuikers. Dan is m'n zicht echt nop.
Vaak als ik weer uit de hypo ben staat alles ook op de verkeerde plek in de keuken lo, ben ik weer flink aan 't spoken geweest.
Ook heb ik een bar slechte conditie welke ik op 't moment met geen mogelijkheid beter krijg. Fitness heeft geen zin. Doe 't wel, maar niet om m'n conditie te verbeteren, eerder om het niet te laten verslechteren.
mrspliffy heb je nu dan ook medicijnen of zijn je bloedwaarden net iets te hoog? Ik zit net op het randje van type 2 en hoef gelukkig nog geen medicijnen te slikken of nog erger spuiten. Moet het wel donders goed in de gaten blijven houden, maar om het eerlijk te zeggen vind ik dat verrotte moeilijk. Heb wel al ondervonden dat beweging een hele grote gunstige invloed heeft. Ik dieet niet echt (heb de hoop opgegeven omdat ik een vreselijke jojo ben) maar probeer wel op mijn koolhydraten gebruik te letten, maar dat gaat niet altijd even goed wat dan weer een ongunstig effect heeft. Heb nu via de verpleegkundige een metertje gekregen zodat ik het zelf allemaal een beetje in de gaten kan houden en testen wanneer de waarden te hoog zouden kunnen zijn, neemt bij mij weer een stuk onzekerheid weg en is ook wel een beetje een stol achter de deur.quote:Op maandag 26 januari 2009 14:05 schreef mrSPLIFFY het volgende:
toch begonnen met gezonder eten en drinke. begin januari...
al 5 kg afgevallen en hoop dat ik er nog 20 kwijt raak dan kan ik e nog vanaf komen( van de type II)
Dat herken ik wel met zo'n internist die totaal geen interesse heeft.Die heb ik momenteel ook,met de vorige kon ik leven en schrijven..aan een half woord hadden we genoeg.Nu heb ik zo'n net afgestudeerde trut...die er erg van houd om met het vingertje te wijzen..want bij mij totaal avenrechts werktquote:Op woensdag 28 januari 2009 10:30 schreef vaio het volgende:
Klopt inderdaad dat mijn Internist ook wel aan het mopperen is nu ik boven de zeven zit. Ook de diabetesverpleegkundige zit er bovenop, die deed dit ook toen bleek dat mijn cholesterol aan de wat hoge kant zat. Ik vind dit op zich wel prettig, zij weten waar ze het over hebben en zijn niet onverschillig. (had het eerste jaar een andere internist die me nog net gedag zei maar verder totaal geen interesse toonde in wat ik te vertellen had)
Maar heb mijn diabetes wel geaccepteerd en zoals ik al zei, ik kan ermee en hoop er ook oud mee te worden, complicaties of niet. Wat betreft het meten doe ik nu extra mijn best om weer die Glyco HB naar beneden te krijgen daarna hoop ik inderdaad op een dag weer minder te kunnen meten. Krijg altijd van die blauwe vingers ervan :-)
Heeft iemand trouwens ervaring met tijdsverschil en of dit nog effect heeft op je suikerspiegel? Ik wil van de zomer naar de West kust van Canada en daar is het ongeveer 10 uur vroeger.
Toevallig ben ik aan het leren voor mijn tentamen en zal het even quoten uit Van der Meer:quote:Op donderdag 25 december 2008 22:26 schreef Salt_Seafood het volgende:
Mijn broertje heeft diabetes type I, hij is 16 jaar oud.
Toevallig kwam het vanavond ter spaken en we vroegen ons af hoeveel kans zijn eventuele kinderen zullen hebben op hetzelfde lot?
Iemand die dit misschien weet?
Dus de kans is niet erg hoog bij type 1, type 2 is vele malen meer erfelijk.quote:Wanneer in een gezin één van de ouders of één van de kinderen aan type-1-diabetes lijdt, is de kans op deze aandoening bij het (volgende) kind ongeveer 5%.
Als de ouders gezond zijn, maar een oom of tante diabetes-type-1 hebben is de kans 2% dat een volgend kind de aandoening krijgt.
Mwah.. Het zijn wel wat tekenen van diabetes. Maar niet de tekenen waarvan ik zeker zou kunnen zeggen dat je diabetes hebt. Maar inderdaad wel even naar je huisarts.quote:Op maandag 29 maart 2010 23:30 schreef sweetysven het volgende:
Even een grote kick.
Kan iemand symptomen omschrijven van Diabetes? Laatste tijd ben ik vaak redelijk moe/duf, ik bedoel ik kan wel sporten maar mentaal kan ik me er vaak niet meer echt bij houden. Daarnaast zie ik laatste tijd wat onscherp/wazig. En tenslotte plas ik veel (niet erg vaak) maar heb af en toe het idee dat ik ongeveer alles weer uitplas (drink 1.5 a 3 liter water per dag).
Ik heb zelf nooit aan suikerziekte gedacht, maar een vriend van mij zei het tegen mij toen ik over wazig zien begon. Tenslotte, laatste tijd voel ik me weleens "raar", als ik ga stappen en een paar biertjes drink verdwijnt dit gevoel (ik hoorde bier iets met je suikerspiegel doet?) is dit een aanwijzing?
Of stel ik me gewoon aan (dit zeg ik altijd tegen mezelf), krijg ik gewoonweg te weinig suikers binnen? Ik drink geen frisdranken, alleen water. Zou ik meer fruit moeten gaan eten bijvoorbeeld, meer op mijn dieet letten. Zijn zulke symptomen die bij diabetes ii voorkomen ook terug te vinden door een niet gebelanceerde voeding?
Ben verder wel redelijk gezond, geen overgewicht oid.
Ikzelf had helemaal geen bekende symptomen van Diabetes (2). Ik ging naar de huisarts omdat ik een paar keer plotseling erg duizelig was en ook erg moe (ik dacht dat het door slaapgebrek kwam). Uiteraard laten ze je dan bloed prikken en daar kwam uit dat mijn glucose waarde nuchter en de waarde hba1c (gemiddelde glucosewaarde over een langere periode) net iets te hoog waren. Ik balanceer nu al een paar jaar op het randje van wel of geen medicijnen en let (redelijk) goed op het aantal koolhydraten wat ik naar binnen werk en probeer meer te bewegen. Het blijft moeilijk en ik weet niet hoe lang ik het vol kan houden zonder medicijnen maar ik was er in principe per ongeluk op tijd bij.quote:Op maandag 29 maart 2010 23:30 schreef sweetysven het volgende:
Even een grote kick.
Kan iemand symptomen omschrijven van Diabetes? Laatste tijd ben ik vaak redelijk moe/duf, ik bedoel ik kan wel sporten maar mentaal kan ik me er vaak niet meer echt bij houden. Daarnaast zie ik laatste tijd wat onscherp/wazig. En tenslotte plas ik veel (niet erg vaak) maar heb af en toe het idee dat ik ongeveer alles weer uitplas (drink 1.5 a 3 liter water per dag).
Ik heb zelf nooit aan suikerziekte gedacht, maar een vriend van mij zei het tegen mij toen ik over wazig zien begon. Tenslotte, laatste tijd voel ik me weleens "raar", als ik ga stappen en een paar biertjes drink verdwijnt dit gevoel (ik hoorde bier iets met je suikerspiegel doet?) is dit een aanwijzing?
Of stel ik me gewoon aan (dit zeg ik altijd tegen mezelf), krijg ik gewoonweg te weinig suikers binnen? Ik drink geen frisdranken, alleen water. Zou ik meer fruit moeten gaan eten bijvoorbeeld, meer op mijn dieet letten. Zijn zulke symptomen die bij diabetes ii voorkomen ook terug te vinden door een niet gebelanceerde voeding?
Ben verder wel redelijk gezond, geen overgewicht oid.
Maar je bent het toch wel met me eens dat door alcohol je waarde stijgt?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 23:12 schreef zatoichi het volgende:
Diabetes verschilt echt van mens tot mens; ik heb type 1, en ik kan me helemaal lazerus drinken; ik ga wel omhoog, maar hoger dan 17 wordt het niet, zeker niet sinds ik vorig jaar overgestapt ben op een insuline pomp. Het enige waar ik last van heb is een hypo (lage bloedsuiker) de volgende dag, maar die voel ik ruim op tijd aankomen en kan ik dus redelijk opvangen.
Goed hoe dan ook, de dokter is het advies
Nee van alcohol zakt je bloedsuiker juist; het zijn de koolhydraten van het bier die je bloedsuiker doen stijgen, de suikers in de wijn, maar bijvoorbeeld whiskey zal je bloedsuiker alleen maar doen dalen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 05:55 schreef Charmian het volgende:
[..]
Maar je bent het toch wel met me eens dat door alcohol je waarde stijgt?
Ja, ik had dit ook. Ik heb tegen mijn internist gezegd dat ik terug wilde naar Insulatard. Met die Lantis kreeg ik altijd hypo's s'nachts. Werkte gewoon niet voor mij.quote:Op woensdag 31 maart 2010 08:53 schreef female81 het volgende:
Even een vraagje aan de mensen met Diabetes type 1 die Lantus moeten spuiten.
Ik heb medio 2008 de diagnose gehad, en merk dat ik sindsdien, om de zoveel tijd, de hoeveelheid Lantus bij heb moeten stellen. Om de zoveel tijd een stukje minder, omdat m'n nuchtere suikers anders te laag worden. Ik begon op 22 en spuit er tegenwoordig 10.
Hebben meer mensen dit, of ben ik een uitzonderingsgeval? Als de hoeveelheid te spuiten Lantus steeds minder blijft worden, zou het op den duur naar (bijna) niets moeten gaan. Maar Diabetes Type 1 is voor zover ik weet niet te genezen, dus ik vind het een beetje vreemd.
Ben je bang om met een lage waarde te gaan slapen?quote:Op zaterdag 15 mei 2010 08:52 schreef Bamba het volgende:
Hey, een diabetes topic op fok! Dat wist ik niet!
Ik heb sinds 2006 diabetes, ik ben nu 27. Heb een zoontje van 3, ben kort na de diabetes diagnose onverwacht zwanger geraakt. Ik spuit sinds december Lantus en sinds april spuit ik ook 3 maal daags de kortwerkende erbij, in verband met onze kinderwens. M'n nuchtere waarde wil alleen nog niet zo erg zakken helaas.
Nee absoluut niet. Hoezo?quote:Op zaterdag 15 mei 2010 18:08 schreef MarkyMarkx het volgende:
[..]
Ben je bang om met een lage waarde te gaan slapen?
Ik heb daar zelf wel eens last van omdat ik geen zin heb in nachetelijke hypo's, maar dan zit ik nuchter ook vaak te hoog.quote:
het maakt voor m'n suiker niets uit of ik nog wel of niet iets eet 's avonds. Ik kan voor het slapen gaan een nette waarde hebben en dan is hij toch 's ochtends rond de 10. Erg frustrerend! Volgens de dvk is dat typisch een kenmerk voor de insuline resistentie.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:20 schreef MarkyMarkx het volgende:
[..]
Ik heb daar zelf wel eens last van omdat ik geen zin heb in nachetelijke hypo's, maar dan zit ik nuchter ook vaak te hoog.
Eet of drink je dan misschien veel voor je gaat slapen?
Rond de 10, ik zou willen dat ik dat had. Ik zit vaak tussen de 10 en de 15quote:Op zaterdag 15 mei 2010 19:46 schreef Bamba het volgende:
[..]
het maakt voor m'n suiker niets uit of ik nog wel of niet iets eet 's avonds. Ik kan voor het slapen gaan een nette waarde hebben en dan is hij toch 's ochtends rond de 10. Erg frustrerend! Volgens de dvk is dat typisch een kenmerk voor de insuline resistentie.
Ik heb het idee dat die Lantus veel sneller en korter werkt dan insulatard. Waar ik wel vaak last van heb is dat 's morgens alles er 10 keer zo hard inknalt als 's middags of 's avonds.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 20:46 schreef Bamba het volgende:
Gek dat iedere internist er weer anders over denkt eigenlijk! Mijn vader heeft ook diabetes en is sinds deze week ook begonnen met het spuiten van Lantus en ik zie bij hen hetzelfde waarde patroon. 'S ochtends hoog en na de middag zijn de waardes netjes!
Ik weet dat de pomp veel voordelen heeft, maar het weegt momenteel niet op tegen mijn levensgenot. Met sporten is het lastig en met sex ook. Bovendien lijd ik een te onregelmatig levenquote:Op zaterdag 15 mei 2010 23:29 schreef zatoichi het volgende:
Ik had altijd het idee dat lantus juist langer werkte dan insulatard, toen ik overstapte, zat ik altijd hoog een deel van de dag door de insulatard.
Maar het schijnt bij iedereen anders te werken; ik ben nu overgestapt op insulinepomp, nou ja nu, al een jaar eigenlijk, en dan heb je dat probleem sowieso niet meer. Altijd kortwerkende insuline, dus als ik wat extra nodig heb, stel ik dat bij, en als ik minder nodig heb idem. erg prettig.
Waarom? Volgens mij valt dat tegenwoordig reuze mee hoor. Tuurlijk je zal rekening moeten houden dat je je pomp ff ander bijstelt.. Maar dat is niet veel anders dan wanneer je zelf zou spuiten.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 23:32 schreef MarkyMarkx het volgende:
[..]
Ik weet dat de pomp veel voordelen heeft, maar het weegt momenteel niet op tegen mijn levensgenot. Met sporten is het lastig en met sex ook. Bovendien lijd ik een te onregelmatig leven
Ik weet niet. Vind een pomp gewoon onhandig. Net zoiets als een condoom. Zit je midden in het voorspel: "Wacht, even mijn pomp af doen"quote:Op zaterdag 15 mei 2010 23:45 schreef Civilian het volgende:
[..]
Waarom? Volgens mij valt dat tegenwoordig reuze mee hoor. Tuurlijk je zal rekening moeten houden dat je je pomp ff ander bijstelt.. Maar dat is niet veel anders dan wanneer je zelf zou spuiten.
quote:Op zaterdag 15 mei 2010 20:08 schreef Bamba het volgende:
Ik zit eigenlijk ook zelden onder de 10 nuchter, op dit moment is die waarde het grootste probleem. De andere waardes gaan op dit moment redelijk. Ik zal volgende keer aan de dvk vragen of ze kan kijken of ik idd spuitplekken heb, dank je wel voor de tip!
Het liefste zou ik voor de zwangerschap een pomp willen hebben, maar daar zijn ze in het ziekenhuis geen fan van helaas..
Natuurlijk kan je dat wel eisen. Hij geeft alleen maar advies, als jij dat advies in de wind wil slaan moet je dat zelf weten. Is jouw leven en jouw gezondheid.quote:Op zondag 16 mei 2010 22:48 schreef Bamba het volgende:
Jullie bevestigen dus eigenlijk idd wat ik van zoveel mensen heb gehoord.. Maar hoe nu aan te pakken? Kan moeilijk bij m'n internist eisen om een pomp te krijgen?
ja, maar ik neem aan dat de internist toestemming moet geven voor de pomp? Zonder verwijzing kom ik nergens lijkt me? Maar ik ga volgende keer wel weer aandringen!!quote:Op zondag 16 mei 2010 22:51 schreef MarkyMarkx het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je dat wel eisen. Hij geeft alleen maar advies, als jij dat advies in de wind wil slaan moet je dat zelf weten. Is jouw leven en jouw gezondheid.
Je hebt toch wel type1 he? Bij type2 zijn er soms goede redenen om niet over te stappen op een pompquote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:01 schreef Bamba het volgende:
Ik heb net even naar m'n oude dvk van de huisarts gebeld en het verhaal met tegenwerking uitgelegd. Ze gaat deze week naar m'n huidige dvk bellen en vragen waarom ze me niet op de pomp over willen hebben. hopelijk kan zij me verder helpen!
Misschien ben je nog niet volledig (dus echt helemaal 100%) insuline afhankelijk. Hoe vaak en wat spuit je per dag?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 12:59 schreef Bamba het volgende:
Nee, ik heb type 2, maar de huisarts wil eigenlijk dat ik laat onderzoeken of ik toch geen type 1 heb, ivm de leeftijd waarop ik diabetes kreeg (23).
Wat zijn de argumenten tegen een pomp met type 2 dan?
Kijk, als jouw alvleesklier nog een beetje werkt (vaak het geval bij type2) lijkt me persoonlijk een pompje niet zo handig, maargoed. Het gebeurt schijnbaar wel lees ik net op internetquote:Op dinsdag 18 mei 2010 13:16 schreef Bamba het volgende:
Ik spuit de lantus 42 eenheden en dan is mb nuchtere waarde nog niet onder de 10 te krijgen. Verder spuit ik bij de maaltijden 12 eenheden Novorapid.
Ohja, heel ander verhaal dus, ik had niet goed gelezenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 13:25 schreef Bamba het volgende:
Ze ziet vooral de insuline resistentie terug in m'n waarde patroon zegt ze.
De pomp wil ik ook voor de zwangerschap hè, mijn zoon heeft een aangeboren afwijking en dat wil ik graag voorkomen deze keer ( zover dat gaat natuurlijk) en ze raden juist tijdens een zwangerschap een pomp aan, behalve in mijn ziekenhuis dus
haha geeft nietquote:Op dinsdag 18 mei 2010 13:27 schreef MarkyMarkx het volgende:
[..]
Ohja, heel ander verhaal dus, ik had niet goed gelezen![]()
Zeker aanvragen dan
Mag ik vragen welke spierziekte en hoe ze erachter zijn gekomen en welke klachten je had?quote:Op donderdag 13 november 2008 21:30 schreef denthemen het volgende:
Ik heb een spierziekte waardoor ik al een energie stoornis heb. Het verschil is bij mij niet te merken. Al merkte ik wel nadat ik net ging spuiten dat ik me een stuk beter voelde
Volgens mij wordt een diagnose gesteld over een langere periode van metingen. Dus als je consequent te hoog zit bijvoorbeeld. Mij hebben ze in het begin een paar terug naar huis gestuurd. Pas toen mijn waardes constant te hoog waren en zelfs een keer 28, wisten ze er zeker van dat ik diabetes had.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:44 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Mag ik vragen welke spierziekte en hoe ze erachter zijn gekomen en welke klachten je had?
Ohja, en nog een algemene vraag:
Krijg je een diagnose qua diabetes als je boven de 10 zit?
Hoe zit het dan als je onder de 4 zit?
Een behoorlijk onbekende spierziekte: Mitochondriale myopathie. Ze zijn er bij mij per toeval achter gekomen, mijn urine werd bekeken omdat ze dachten dat ik een blaasontsteking had. Vanaf toen een paar keer nuchter meten en zo, en toen kwamen ze er dus achter. Het was bij mijn spierziekte bijna wel zeker dat ik het zou krijgen, wanneer was alleen de vraag. Ik was 19 toen ik het kreeg.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:44 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Mag ik vragen welke spierziekte en hoe ze erachter zijn gekomen en welke klachten je had?
Ohja, en nog een algemene vraag:
Krijg je een diagnose qua diabetes als je boven de 10 zit?
Hoe zit het dan als je onder de 4 zit?
Welkom bij de junkenclubquote:Op zondag 23 mei 2010 20:43 schreef Diconnected het volgende:
Heeey gezellig, een diabetestopic
Maar eigenlijk vind ik het helemaal niks, zo'n kastje aan m'n lijfdat maakt dan al helemaal duidelijk dat je wat hebt...
Naja mijn interniste is gewoon een bitch.quote:Op zondag 23 mei 2010 22:21 schreef MarkyMarkx het volgende:
[..]
Welkom bij de junkenclub![]()
Ik vind zo'n pomp ook niks. En als ik zo goed ingesteld zou staan als jij, zou er al helemaal geen haar op mijn hoofd zijn die eraan dacht om er een te nemen
Ga naar je huisarts.quote:Op maandag 24 mei 2010 13:58 schreef Mooneyglow het volgende:
Hallo allemaal,
Jullie horen het vast vaak heb ik diabetes? Als ik kon was ik gelijk naar de dokter gegaan maar ivm verhuizing, zorgverzekering etc. etc. kan ik dat nog niet doen.
Sinds een 2 jaar geleden beging ik steeds aan te komen, ik was toen ook begonnen met de pil dus ik dacht dat dat daar door kwam. Ik dronk altijd al veel, maar nu drink ik soms zo 2x een 1,5 liter pak per dag. Eerder hoefde ik misschien maar 1 of 2 keer per dag naar de wc nu moet ik misschien wel 1 x in de 2 uur. Ook valt het mij op dat mijn ontlasting raar(stinkt) ruikt. Ik heb altijd wondjes die slecht genezen, ik heb echter exceem dus dacht altijd dat het daardoor komt maar de laatste tijd word dit steeds erger. Ik heb savonds altijd last van mijn ogen, ze zijn dan erg branderig en heb heel vaak last van traan ogen. In de verte kan ik haast niks zien, dit kan natuurlijk ook komen omdat ik in de verte slecht zicht heb. Ook heb ik erg last van maagzuur. Ook ben ik soms onverklaarbaar moe, dan kom ik van school en ben ik thuis en dan duurt het me 10 min voordat ik weer wat anders kan doen. Ook kan ik soms wel 12 uur op een dag slapen en ben ik nog steeds moe
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ik zit hier namelijk erg mee. Mijn ouders/opa's en oma's hebben het niet. Volgens mijn oma hebben enkele familie leden van haar het wel.
Inderdaad, ga naar huisarts zodra dat kan.quote:Op maandag 24 mei 2010 13:58 schreef Mooneyglow het volgende:
Hallo allemaal,
Jullie horen het vast vaak heb ik diabetes? Als ik kon was ik gelijk naar de dokter gegaan maar ivm verhuizing, zorgverzekering etc. etc. kan ik dat nog niet doen.
Sinds een 2 jaar geleden beging ik steeds aan te komen, ik was toen ook begonnen met de pil dus ik dacht dat dat daar door kwam. Ik dronk altijd al veel, maar nu drink ik soms zo 2x een 1,5 liter pak per dag. Eerder hoefde ik misschien maar 1 of 2 keer per dag naar de wc nu moet ik misschien wel 1 x in de 2 uur. Ook valt het mij op dat mijn ontlasting raar(stinkt) ruikt. Ik heb altijd wondjes die slecht genezen, ik heb echter exceem dus dacht altijd dat het daardoor komt maar de laatste tijd word dit steeds erger. Ik heb savonds altijd last van mijn ogen, ze zijn dan erg branderig en heb heel vaak last van traan ogen. In de verte kan ik haast niks zien, dit kan natuurlijk ook komen omdat ik in de verte slecht zicht heb. Ook heb ik erg last van maagzuur. Ook ben ik soms onverklaarbaar moe, dan kom ik van school en ben ik thuis en dan duurt het me 10 min voordat ik weer wat anders kan doen. Ook kan ik soms wel 12 uur op een dag slapen en ben ik nog steeds moe
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ik zit hier namelijk erg mee. Mijn ouders/opa's en oma's hebben het niet. Volgens mijn oma hebben enkele familie leden van haar het wel.
Ik vind het goed dat ze dat zegt. Zij is er nu eenmaal voor om jou te confronteren met je slechte leefgewoontes. Ik vind het ook niet leuk als mijn internist zegt dat ik moet stoppen met roken, maar hij heeft wel gelijk.quote:Op zondag 23 mei 2010 23:04 schreef Diconnected het volgende:
[..]
Naja mijn interniste is gewoon een bitch.Eerste keer dat ik bij haar kwam was der 2e opmerking: 'je bent wel véél te zwaar he
'.
Ja ik snap best dat ze het zegt, kweet het zelf ook, maar de manier waarop had wel wat aardiger gemogen$.quote:Op maandag 24 mei 2010 14:45 schreef MarkyMarkx het volgende:
[..]
Ik vind het goed dat ze dat zegt. Zij is er nu eenmaal voor om jou te confronteren met je slechte leefgewoontes. Ik vind het ook niet leuk als mijn internist zegt dat ik moet stoppen met roken, maar hij heeft wel gelijk.
Zou mooi zijn als hij voor het gesprek zegt: Kom, gaan we eerst ff een sigaretje roken
Naja je blijft stabieler qua suikers enzo, waardoor je dus minder vaak in een hypo kan raken oid. Dus je lichaam heeft minder insuline nodig als het ware waardoor je waardes gaan zakken aldus mijn interniste.quote:Op maandag 24 mei 2010 19:35 schreef denthemen het volgende:
Maar in hoeverre helpt een pomp dan met afvallen?
Probeer anders een mariabiscuitje bij je thee te eten?quote:Op maandag 24 mei 2010 19:42 schreef denthemen het volgende:
Oh op die manier. Ja daar zit wat in ja.
Zelf zit ik met het volgende: Ik ben ook druk bezig met afvallen. 's morgens een broodje en dan tussendoor iets van een cracker of iets in die richting. Ik zou ook graag willen stoppen met suiker in mijn thee, maar als ik dat niet doe dan voel ik een hypo aankomen. Is er een beter alternatief dan suiker, en waardoor mijn suiker ook niet echt keldert? Ik heb blijkbaar die suiker nodig om het omhoog te houden. Met zoetjes heb ik waarschijnlijk hetzelfde probleem?
Ik zit idd zwaar te denken aan een second opnion!quote:Op dinsdag 20 juli 2010 19:27 schreef zatoichi het volgende:
En die pomp gaat echt goed helpen tegen de nachtelijkeke hypers...
Kan je niet een second opinion krijgen ofzo?
Mijn internist wilde me met een Hba1c van 8 en goede regulatie al over laten stappen, en ik ben er haar nog steeds dankbaar voor!
Wow jij spuit gewoon het dubbele van mijn novoquote:Op dinsdag 20 juli 2010 18:45 schreef Bamba het volgende:
Ik ben nog steeds in discussie met m'n internist over de insuline pomp. Zij wil me er nog steeds niet aan en ik wil hem graag ivm mijn kinderwens. Nu heb ik een website doorgekregen van een medediabeet (ook type 2 en zij heeft wel een pomp). Lees ik daar dus dingen die lijnrecht tegenover de dingen staan die mijn internist zegt.
Ik lees daar dus:
Voorbeelden van medisch/technische factoren:
Verbetering van de diabetesregulatie, bv. met het oog op een voorgenomen zwangerschap, bij sterk wisselende bloedglucoses waarvoor geen aanwijsbare oorzaak is, of bij een hoog Hba1c.
Het voorkomen van ernstige hypo’s.
Verminderd dageraad fenomeen: Oplopende bloedglucoses laat in de nacht en vroeg in de ochtend
Ik heb dus een kinderwens en een Hba1C van 10.5 en nachtelijke hypers die tot laat in de ochtend duren en dan snoep ik 's avonds niet meer en eet ik 's ochtends heel erg weinig.
Op die site staat dus precies het tegenovergestelde als wat mijn internist zegt. Zwaar frustrerend![]()
Ik ben nu terug van de Lantus naar de Insulatard en spuit die 28 eh. De novorapid spuit ik nu 3 maal daags 24 eh per keer.
Omdat ze met Lantus nog niet genoeg ervaring hebben ivm zwangerschap, dus nu we toch aan het rommelen zijn vond de internist het beter om maar meteen terug naar de Insulatard te gaan (die spoot ik in m'n vorige zwangerschap ook).. Ik ga deze weer maar weer contact opnemen met de dvk om de Insulatard op te hogenquote:Op dinsdag 20 juli 2010 21:14 schreef Diconnected het volgende:
[..]
Wow jij spuit gewoon het dubbele van mijn novoHoezo ben je teruggegaan naar Insulatard? Lantus lijkt me dan beter werken vanwege je hoge hypers. Misschien rond de 32 gaan spuiten voor je gaat slapen met je Insulatard? Misschien dat je hypers dan wegblijven.
Misschien is het al eerder gepost in het topic, heb niet alle reacties gelezen.quote:Op donderdag 25 december 2008 22:26 schreef Salt_Seafood het volgende:
Mijn broertje heeft diabetes type I, hij is 16 jaar oud.
Toevallig kwam het vanavond ter spaken en we vroegen ons af hoeveel kans zijn eventuele kinderen zullen hebben op hetzelfde lot?
Iemand die dit misschien weet?
Diabetes mellitus type 1 is een complexe ziekte, waarbij veel genen en andere factoren betrokken zijn. Vandaar dat het niet 50 en 100% is.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 23:42 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Misschien is het al eerder gepost in het topic, heb niet alle reacties gelezen.
Mijn ouders hebben uitgezocht toen ze kinderen wilden hoe groot de kans was op diabetes aangezien mijn vader het heeft.
Als beide ouders de ziekte hebben, is de kans 100%.
Als 1 van de ouders het heeft was het iets van 9%.
En bij geen ouders die het hebben was het iets van 6%.
Pin me niet vast op exacte cijfers, maar zoiets was die verhouding. Terwijl je zou verwachten dat bij 1 ouder die het zou hebben, dus de kans 50% zou moeten zijn als de kans 100% is bij beide ouders.
Als er 6% kans is dat je kind ook type 1 krijgt, lijkt me eigenlijk dat het juist best vaak voorkomt. in iedergeval bij 6 op de 100 gevallen...quote:Op dinsdag 20 juli 2010 23:48 schreef dotKoen het volgende:
de meeste mensen met DM1 hebben geen familielid die de ziekte ook heeft.
Nee, dat klopt niet. De meeste patiënten krijgen DM1 'de novo', dus zonder dat ze een ouder hebben met DM1. Dit omdat DM1 helemaal niet zo erfelijk is, en veel meer met andere factoren te maken heeft (waarschijnlijk spelen virussen een grote rol, en de ontwikkeling van het immuunsysteem)quote:Op woensdag 21 juli 2010 08:54 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Als er 6% kans is dat je kind ook type 1 krijgt, lijkt me eigenlijk dat het juist best vaak voorkomt. in iedergeval bij 6 op de 100 gevallen...
Ik had altijd begrepen, maar dit is echt van kinds af aan, dat de aandoening diabetes type 1 altijd aanwezig was, alleen een katalysator nodig had om tot uiting te komen (in mijn geval bof menachitis).quote:Op woensdag 21 juli 2010 09:01 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Nee, dat klopt niet. De meeste patiënten krijgen DM1 'de novo', dus zonder dat ze een ouder hebben met DM1. Dit omdat DM1 helemaal niet zo erfelijk is, en veel meer met andere factoren te maken heeft (waarschijnlijk spelen virussen een grote rol, en de ontwikkeling van het immuunsysteem)
Nou, de kwetsbaarheid bij DM1 zit inderdaad al in je immuunsysteem (vnml. in het MHC), maar je immuunsysteem ontwikkelt zich niet alleen op basis van de genetische informatie van je ouders. Om de variatie in immunologische eigenschappen te vergroten, zitten daar nog processen op om het nog meer te randomiseren, in de embryonale ontwikkeling.quote:Op woensdag 21 juli 2010 09:41 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ik had altijd begrepen, maar dit is echt van kinds af aan, dat de aandoening diabetes type 1 altijd aanwezig was, alleen een katalysator nodig had om tot uiting te komen (in mijn geval bof menachitis).
Hmm, ik moet bekennen dat ik het niet beter kan uitleggen, maar het is echt niet zo.quote:Maar als 6% van de mensen met diabetes een kind krijgt dat ook diabetes krijgt, plus een merendeel dat dit de novo krijgt, dan zitten we redelijk snel met een land vol met diabeten type 1...
Ja misschien dat helpt. Bij mij was het juist andersom: ik had echt 4x per week een hypo 's nachts. Gevolg: ik bijeten 's nachts en 's ochtends dus weer wakker worden met een hyperquote:Op dinsdag 20 juli 2010 21:52 schreef Bamba het volgende:
[..]
Omdat ze met Lantus nog niet genoeg ervaring hebben ivm zwangerschap, dus nu we toch aan het rommelen zijn vond de internist het beter om maar meteen terug naar de Insulatard te gaan (die spoot ik in m'n vorige zwangerschap ook).. Ik ga deze weer maar weer contact opnemen met de dvk om de Insulatard op te hogen
En overdag ga je niet te hoog zitten? Dat is namelijk het voordeel van een pomp; 's nachts staat hij bij mij op 0,8 eenheden per uur, en overdag op 1.quote:Op woensdag 21 juli 2010 12:03 schreef Diconnected het volgende:
[..]
Ja misschien dat helpt. Bij mij was het juist andersom: ik had echt 4x per week een hypo 's nachts. Gevolg: ik bijeten 's nachts en 's ochtends dus weer wakker worden met een hyperDus ben ik minder Lantus gaan spuiten 's avonds (van 32 eh naar 30 eh en nu op 28 eh) en ik heb er geen last meer van, en word met de 7 ongeveer wakker
De apotheek doet regelmatig dit soort acties of soms ziekenhuizen. Ik weet niet waar je woont mar je zou van 't weekend naar het Milanfestival in Den Haag kunnen gaan. Omdat er bij hindoestaanse mensen er een groter risico is op diabetes is er een stand waar een diabetes check kan worden uitgevoerd.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 12:00 schreef 08gnoT. het volgende:
Hoi!
Sorry dat ik hier ineens kom binnenvallen, maar ik heb zelf al 3 jaar het idee dat ik problemen heb met m'n bloedsuikerspiegel. Altijd dorst, na 8 liter per dag nog enorm, dus veel plassen, zoetruikende plas/poep, en ik moet echt elke 5 minuten wat (kleins) eten of drinken anders ga ik trillen en word ik flauw. Ook doen m'n ogen vaak pijn, maar ik weet niet of dat met de rest samenhangt.
Ik ben er al meermaals voor naar de huisarts geweest maar die weigert een simpel vingerprikje te doen, omdat ik volgens hem niet 'in de risicogroep' val. Ik heb altijd ondergewicht gehad, rook niet, drink niet, ben nog jong, suikerziekte komt niet in de familie voor (maar andere auto-immuunziektes wel).
Suiker eet ik niet veel, tafelsuiker max 20 gram per dag gok ik en de rest uit groente/fruit/zuivel. Witbrood/rijst/pasta/aardappelen nooit.
Ik vraag jullie niet per se wat het isMaar meer hoe ik erachter kan komen als de HA niet meewerkt. Een andere is geen optie. Maar misschien andere instellingen waar je dat gewoon kunt laten prikken of zo...
Ja maar dat bloedprikken was ergens anders voor, maar hij kon aan de bloedcellen/plaatjes en bezinking zien dat ik te weinig vocht in m;n lichaam had of zo. Op bloedsuiker was toen niet getest.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 13:55 schreef zatoichi het volgende:
Weird, het zou echt van alles kunnen zijn, maar je hebt wel een keer bloedgeprikt zeg je? Daar is niets uitgekomen? (echt serieus als je bij mij in de buurt zou wonen, zou je langs mogen komen om je bloed te meten met mijn apparaat; wat een rare huisarts...)
Ik zal er zo een sturenquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:13 schreef Bamba het volgende:
Ik woon redelijk dichtbij Breda en mb schoonfamilie woont in Breda, dus ben er regelmatig.. Waar woon je? Mag ook per pm hoor
Apotheek zit bij ons in de huisartspraktijk en de assistenten doen niks zonder de huisarts zelf. Die doen dat dus sowieso niet zelf, ik heb zelfs al eens een afspraak moeten maken bij de HA voor een herhaalreceptquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 20:59 schreef Suzziieee het volgende:
Zou het gewoon ff bij je apotheek vragen...
Gast! Neem een andere huisarts echt....quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 22:23 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Ja maar dat bloedprikken was ergens anders voor, maar hij kon aan de bloedcellen/plaatjes en bezinking zien dat ik te weinig vocht in m;n lichaam had of zo. Op bloedsuiker was toen niet getest.
[..]
Ik zal er zo een sturen
[..]
Apotheek zit bij ons in de huisartspraktijk en de assistenten doen niks zonder de huisarts zelf. Die doen dat dus sowieso niet zelf, ik heb zelfs al eens een afspraak moeten maken bij de HA voor een herhaalrecept
Voel jij je hypo's niet aan 's nachts dan? Dat lijkt me echt rot namelijk. Ik word er wel altijd wakker van, zit je midden in de nacht een banaan te eten enzoquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 12:44 schreef Dastan het volgende:
Gisteren weer een soort epileptische aanval gehad.Zat lang laag in de nacht en bij het opstaan ging het mis.
Nee, ik word er niet wakker van of zo.quote:Op zondag 8 augustus 2010 12:28 schreef Diconnected het volgende:
[..]
Voel jij je hypo's niet aan 's nachts dan? Dat lijkt me echt rot namelijk. Ik word er wel altijd wakker van, zit je midden in de nacht een banaan te eten enzo
Hm das niet tof dan. Idee om altijd dextro naast je bed te leggen in het geval dat je ook dus altijd gelijk wat kan eten 's ochtends mocht je laag zitten?quote:Op zondag 8 augustus 2010 12:54 schreef Dastan het volgende:
[..]
Nee, ik word er niet wakker van of zo.
Ja, dat heb ik normaal gesproken wel, maar had er al een tijdje geen last meer van gehad, dus dan word je daar wat minder vast in. Zal ik voortaan in ieder geval zeker weer doen.quote:Op zondag 8 augustus 2010 13:11 schreef Diconnected het volgende:
[..]
Hm das niet tof dan. Idee om altijd dextro naast je bed te leggen in het geval dat je ook dus altijd gelijk wat kan eten 's ochtends mocht je laag zitten?
Ja ik heb er ook niet vaak last van, maar tis toch wel handigquote:Op zondag 8 augustus 2010 13:18 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik normaal gesproken wel, maar had er al een tijdje geen last meer van gehad, dus dan word je daar wat minder vast in. Zal ik voortaan in ieder geval zeker weer doen.
Als je twijfelt ga je gewoon naar de huisarts, die kan het beste beoordelen of er iets mis is. En nee je hoeft niet perse overgewicht te hebben of er een ongezonde levensstijl op na te houden om diabetes te krijgen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 21:03 schreef Nora.. het volgende:
Ik heb een paar vraagjes over diabetes: Komt dit (bijna) alleen voor bij mensen die minder gezond leven of overgewicht hebben?
Zijn er andere mogelijke oorzaken voor de symptomen als extreme dorst en vermoeidheid?
Wanneer is het noodzakelijk een test te laten doen bij de huisarts?
Type II komt voor bij doorgaans dikke of oudere mensen. Type I komt daar niet door. De exacte oorzaak van type I is (nog) niet precies bekend.quote:Op vrijdag 24 september 2010 21:03 schreef Nora.. het volgende:
Ik heb een paar vraagjes over diabetes: Komt dit (bijna) alleen voor bij mensen die minder gezond leven of overgewicht hebben?
Zijn er andere mogelijke oorzaken voor de symptomen als extreme dorst en vermoeidheid?
Wanneer is het noodzakelijk een test te laten doen bij de huisarts?
quote:Op vrijdag 24 september 2010 21:55 schreef Nora.. het volgende:
ja, toch maar een prikje bij de dokter dan...
Toch wel funny. In 2006 had ik iets van 7.0 nuchter, na wat aanpassing in mijn eetstijl en wat meer bewegen was dat gedaald naar 6.8. Helaas is dat nu gemiddeld 7.3. Bewegen en afvallen helpen wel, maar stress niet. Ik werd ook een beetje gek van constant er mee bezig te zijn. Heb dus afgelopen vrijdag m'n eerste metformine geslikt. Gelukkig maar 1 pilletje en hoop dat het genoeg is om mijn waardes een beetje normaal te houden.quote:Op zondag 26 september 2010 22:08 schreef Swetsenegger het volgende:
2 weken terug zat ik op 12.4 nuchter. Afgelopen week dagcurve geprikt en komende week bellen voor de uitslag. Ik heb maar vast een voorschotje op de uitslag genomen en ben op dieet gegaan.
Verder eigenlijk geen klachten. Af en toe branderige ogen, maar ja ik zit dan ook 12 uur per dag achter een computer monitor. En ik ben regelmatig moe, maar dat ben ik al 6 jaar sinds de geboorte van m'n eerste. Maar goed, ik zal dus hoogstwaarschijnlijk type 2 hebben en hoop het sterk te verbeteren met behoorlijk afvallen.
Wow zit dat met type 2 zo in de marge? Ik kan met type 1 echt beginnen met 3 tot en met 18....quote:Op zondag 26 september 2010 22:52 schreef Charmian het volgende:
[..]
Toch wel funny. In 2006 had ik iets van 7.0 nuchter, na wat aanpassing in mijn eetstijl en wat meer bewegen was dat gedaald naar 6.8. Helaas is dat nu gemiddeld 7.3. Bewegen en afvallen helpen wel, maar stress niet. Ik werd ook een beetje gek van constant er mee bezig te zijn. Heb dus afgelopen vrijdag m'n eerste metformine geslikt. Gelukkig maar 1 pilletje en hoop dat het genoeg is om mijn waardes een beetje normaal te houden.
Dan val ik om van de honger.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:43 schreef Bamba het volgende:
De ochtend is voor de meeste diabeten het moeilijkste onder controle te krijgen. Heb je die 3 boterhammen echt allemaal nodig? Kijk of je als ontbijt bijvoorbeeld 1 boterham kan pakken en 2 uur later nog 1(of 2). Misschien dat dat werkt?
Mager hartig beleg. Dus mager kaas, lichtgezoute rookvlees etcetera. Ben gelukkig geen zoetekauw. Yoghurt/kwark gaan meestal wel goed ja, dat is misschien wel een idee, om een klein beetje daarvan erbij te neme. Vult vaak ook goed. En van de dieetist had ik ook de tip gekregen tussendoor eens wat cashewnootjes te pakken, een stuk of 8 ofzo, maar dat geeft ook wel een voller gevoel.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:27 schreef Bamba het volgende:
Haha, daarom vroeg ik of je ze echt alle 3 nodig had. En iets van kwark erbij nemen? Je hebt een prikkastje toch? Dan kun je wel kijken hoe je reageert op andere eetgewoontes. Wat voor beleg doe je meestal op je brood?
Daar vroeg ik wel eens naar bij de praktijkondersteuner: als je dan moet kiezen wat is dan minder erg meer vet of meer koolhydraten? Zij zei toen liever meer koolhydraten dan meer vet. Ze maken het wel ingewikkeld hoorquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:35 schreef Bamba het volgende:
Ik zou gewoon 48+ kaas pakken. Die bevat namelijk geen koolhydraten en magere kaas juist weer wel. Het is wel vetter natuurlijk, maar het is zaak om die suiker naar beneden krijgen. Ook lekker om tussendoor te nemen, een blokje kaas!
iedere arts heeft idd weer zijn of haar overtuiging. Dat maakt het voor ons niet makkelijker. Bij Silmarwen is de diabetes hopelijk tijdelijk, dus ik denk dat even wat vettere kaas niet zo een probleem is, vooral omdat ze al best veel is afgevallen. Maar dat is maar net hoe je er zelf over denkt natuurlijk.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 13:16 schreef Charmian het volgende:
[..]
Daar vroeg ik wel eens naar bij de praktijkondersteuner: als je dan moet kiezen wat is dan minder erg meer vet of meer koolhydraten? Zij zei toen liever meer koolhydraten dan meer vet. Ze maken het wel ingewikkeld hoor
verstandig, want de eerste week kun je maagklachten krijgen van de metformine. Maar als je daar doorheen bent is het wel een goed medicijn vind ik!quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 14:04 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb ondertussen metformine voorgeschreven gekregen. Maar er stond al een zakenreis naar Taiwan geplannend volgende week dus ik begin als ik terug kom. Ik wil toch even rustig uitvinden hoe ik me er bij voel en dergelijke
Goed idee, ik ben ook voor het weekend begonnen, mocht ik er ziek van worden zit ik in ieder geval niet op m'n werk.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 14:04 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb ondertussen metformine voorgeschreven gekregen. Maar er stond al een zakenreis naar Taiwan geplannend volgende week dus ik begin als ik terug kom. Ik wil toch even rustig uitvinden hoe ik me er bij voel en dergelijke
Ja dat begreep ik en je kunt je natuurlijk ook anders voelen door de verandering van je glucosespiegel. En gelet op het feit dat in 1 week heen en weer naar Taiwan je biologische klok ook nogal van slag is leek het me niet handig om dan te gaan regelen. Vond de dokter ook.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 15:32 schreef Bamba het volgende:
[..]
verstandig, want de eerste week kun je maagklachten krijgen van de metformine. Maar als je daar doorheen bent is het wel een goed medicijn vind ik!
Je moet zelf je glucosewaarde meten?quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 15:39 schreef Charmian het volgende:
[..]
Goed idee, ik ben ook voor het weekend begonnen, mocht ik er ziek van worden zit ik in ieder geval niet op m'n werk.
Ik ben vorige week vrijdag begonnen met 1 tabletje van 500 mg. Tot nu toe gaat het goed. Een keer iets meer last van mijn darmen gehad dan normaal, maar niet misselijk of zo. Lijkt ook net alsof mijn spieren niet meer zo vermoeid aanvoelen (maar dat zit volgens mij tussen m'n oren). Heb nog niet echt gekeken of het op invloed van mijn waarden is, doe ik van de week maar eens.
Je kunt je idd ook even beroerd voelen van de daling van je suikers. Neem in ieder geval altijd wat te eten mee (plak ontbijtkoek o.i.d.) zodat je dat kunt eten als je je even wat slapper voel.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 16:01 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja dat begreep ik en je kunt je natuurlijk ook anders voelen door de verandering van je glucosespiegel. En gelet op het feit dat in 1 week heen en weer naar Taiwan je biologische klok ook nogal van slag is leek het me niet handig om dan te gaan regelen. Vond de dokter ook.
Dus 15 Oktober begin ik met metformine en dan een week of 2 later weer prikken. Ondertussen ben ik in totaal ook een kilo of 10 afgevallen en probeer ik gezond te eten.
Nou ja, het hoeft niet maar ik wilde het zelf. Toen ik in 2006 onder controle kwam wilde ik weten wat de dingen die ik veranderd had in mijn levensstijl voor invloed hadden op mijn waarden. Ik kon dan gewoon langs de praktijk om te laten prikken, maar daar had ik geen zin meer in. Toen heb ik van de praktijkondersteuner een glucosemeter (de teststrips moet ik helaas zelf kopen) gekregen. Ben er nu bijvoorbeeld wel achter dat stress bij mij een hele grote factor is. Een dagcurve prikken hoef ik niet, maar dat komt misschien omdat mijn waarden nog niet superhoog zijn. Heb het wel een keer gedaan, een dag in het weekend en doordeweek.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 16:03 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je moet zelf je glucosewaarde meten?
Zowel mijn moeder als mijn broer als ik hoeven niet zelf het glucose niveau te meten. We worden gewoon aangemeld bij de diabetes dienst en elke 3 maanden krijg je dan automatisch een oproep voor glucose dagcurve en Hb1Ac.
En 1 keer per jaar nierfunctie, cholesterol, oogarts en voeten controlle en dergelijke.
Oh maar ik ervaar het ook niet stressend dat meten, juist in tegendeel. Maar zo heeft iedereen z'n merkwaardighedenquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 16:35 schreef Swetsenegger het volgende:
Mjah zolang ik niet HOEF te controleren ga ik het ook zeker niet doen. Ik heb geen zin om de rest van mijn leven gestressed m'n waarden te meten als ik eens een keer een 'slechte dag' heb ivm een feestje ofzo.
Overigens is mijn bloeddruk ook aan de hoge kant (ook al een familiekwaaltje, zelfs los van diabetes) Maar mijn cholesterol was, gelet op mijn overgewicht zeer verrassend, prima.
Bij mannen gaat het sowieso sneller (not fair). Maar ik ben inmiddels zo'n jojo geworden dat alles wat eraf gaat er dubbel bij komt. Ik probeer dus maar hetzelfde te blijven en dat gaat goed. In beweging blijven is daarbij wel belangrijk.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 17:29 schreef Swetsenegger het volgende:
Afvallen gaat me meestal wel makkelijk af. Ben in heel mijn leven al zo'n 120 kilo afgevallen.... en weer aangekomen.
eh ja, maar Hb1Ac waarde in mmol/mol is in tientallen lees ik op diabetesfonds en zo krijg ik die ook:quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 21:12 schreef Silmarwen het volgende:
Swets, er zijn 2 manier van meten. In mmol en mg. Weet niet de reken verhouding hierin, maar de uitslagen die ik krijg zijn in mmol. Van wat ik kan vinden is 1 mmol, 18mg.
Dus een glucose van 11 is 198mg.
Mijn glucose level was dus 11.4 mmol/l en mijn Hb1Ac was 76 mmol/molquote:Als u diabetes hebt, wordt af en toe het zogeheten HbA1c-gehalte in het bloed bepaald. Dat is een gemiddelde van de bloedsuikerspiegel in de voorafgaande 6 weken. De afkorting staat voor Hemoglobine A1c, dat zijn in feite versuikerde cellen van de rode bloedkleurstof. De beste waarde voor het HbA1c is lager dan 53 mmol/mol (7%). Dat wil zeggen dat de bloedsuikers gemiddeld tussen de 6 en 9 mmol/l waren, net als bij mensen zonder diabetes.
Dat zijn de nieuwe (wereldwijde) waardes die ze sinds een paar maanden gebruiken. Ikzelf vind het erg verwarrend en gebruik nog de oude, vooral omdat mijn prikkastje de oude waardes aangeeft.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 21:23 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
eh ja, maar Hb1Ac waarde in mmol/mol is in tientallen lees ik op diabetesfonds en zo krijg ik die ook:
[..]
Mijn glucose level was dus 11.4 mmol/l en mijn Hb1Ac was 76 mmol/mol
Ja, maar silmarwen geeft aan Hb1Ac waarden in mmol te krijgen en niet in het oude percentages stelsel. En je prikkastje geeft toch je huidige glucosewaarde, niet je Hb1Ac waarde?quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 21:30 schreef Bamba het volgende:
[..]
Dat zijn de nieuwe (wereldwijde) waardes die ze sinds een paar maanden gebruiken. Ikzelf vind het erg verwarrend en gebruik nog de oude, vooral omdat mijn prikkastje de oude waardes aangeeft.
Klopt, je Hba1C wat je dus eerst ook in percentages kreeg, krijg je nu in mmol. Voor de prikkastjes verandert er dus idd niks (ik zal zelf verkeerdquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 21:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, maar silmarwen geeft aan Hb1Ac waarden in mmol te krijgen en niet in het oude percentages stelsel. En je prikkastje geeft toch je huidige glucosewaarde, niet je Hb1Ac waarde?
quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 21:36 schreef Bamba het volgende:
[..]
Klopt, je Hba1C wat je dus eerst ook in percentages kreeg, krijg je nu in mmol. Voor de prikkastjes verandert er dus idd niks (ik zal zelf verkeerd).
Volgens mij is het precies andersom. In België gebruikten ze namelijk al de wereldwijde standaard daarvoor. Wij gebruikten eerst percentages (dus een hba1C van 7.0 = 7%) en nu gaat alleen de Hba1C naar mmol (en is wat eerst 7.0 was, nu 53 mmol).quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 21:47 schreef Silmarwen het volgende:
Omdat ik het gemiddelde in mmol heb gekregen en mijn prikkastje ook dezelfde meetwaarde geeft. Dus gemiddeld over die maanden was het 5.6 mmol. Nu zit ik daar gemiddelde ruim boven per dag, en zal mijn Hb1ac ook hoger zijn, in mmol. Het veschilt geloof ik per internist, prikkastje en diabetesverpleegkundige. In Belgie gebruiken ze geloof ik helemaal geen mmol waardes maar die percentages.
Oh ah, nu zie ik het. Ze laten gewoon het puntje weg. Ik had dus 56. Ik krijg het dinsdag weer te horen, zal eens vragen hoe en wat het verschil nou precies is.
Omdat nog niet ieder ziekenhuis dus de mmol standaard voor Hba1C gebruiktquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 21:38 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]Maar nu begrijp ik nog steeds niet hoe Silmarwen dan aan een Hb1Ac van 5.6 komt als 53 normaal is
Ja, maar dat zijn glucose waarden, niet Hb1Ac... toch?quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 21:47 schreef Silmarwen het volgende:
De waardes voor zwangeren zijn trouwens strikter. Nuchter tussen 5/6 niet nuchter 6/7.
Dat zijn dus de %, die blijven gewoon voor de prikkastjes. Het is alleen de Hba1C die is veranderd.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 21:57 schreef Silmarwen het volgende:
Yep ik ben helemaal in de war nu. Het zijn iig waardes met puntjes ertussen.11.2 of 5.8 et cetera.
Ehhh ja. Dat zijn dus de metingen na de maaltijd, niet het Hb1AC nee. Die was 5.6 Maar waarom het nou bij mij in die maatstaaf is gegeven... Geen idee. Maakt het niet veel duidelijker.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 21:59 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, maar dat zijn glucose waarden, niet Hb1Ac... toch?
Nee die zijn in mmol per literquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:01 schreef Bamba het volgende:
[..]
Dat zijn dus de %, die blijven gewoon voor de prikkastjes. Het is alleen de Hba1C die is veranderd.
Ze maken het er niet minder ingewikkeld op. Ik weet ook alleen dat mijn Hba1C waarde niet slecht was, maar dat dat waarschijnlijk kwam omdat ik dus pas rond de 24 diabetes kreeg en met 29 weken werd getest.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:01 schreef Bamba het volgende:
[..]
Dat zijn dus de %, die blijven gewoon voor de prikkastjes. Het is alleen de Hba1C die is veranderd.
Hba1c bedoel je?quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:02 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee die zijn in mmol per liter
Een hba1C van 5.6 is idd echt niet slecht. En dat laatste kan idd. Alhoewel er 5 weken tussen zitten en je hba1C wordt bepaald tussen de 6 en 9 weken. Hij zal allicht hoger zijn nu, want hormonen werken enorm op je suikersquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:04 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ze maken het er niet minder ingewikkeld op. Ik weet ook alleen dat mijn Hba1C waarde niet slecht was, maar dat dat waarschijnlijk kwam omdat ik dus pas rond de 24 diabetes kreeg en met 29 weken werd getest.
Yep anderhalve week, max twee en een halve week. En ik hoop het van harte.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:07 schreef Bamba het volgende:
[..]
Een hba1C van 5.6 is idd echt niet slecht. En dat laatste kan idd. Alhoewel er 5 weken tussen zitten en je hba1C wordt bepaald tussen de 6 en 9 weken. Hij zal allicht hoger zijn nu, want hormonen werken enorm op je suikers. Maar ik lees dat je misschien over anderhalve week ingeleid wordt? Dan is het nog even doorbikkelen en hopelijk ben je er daarna vanaf!
Hoeveel weken ben je nu?quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:09 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Yep anderhalve week, max twee en een halve week. En ik hoop het van harte.
35 weken. Had met 33 weken al weeen en heb een week lang weeenremmers gekregen, blijft alleen erg onrustig en de baby loopt qua groei al 2 weken voor. Vandaar de vroege inleiding. Ons eerste kindje is met 34 weken geboren, was 44cm lang en woog 3300 gr. Vermoeden is dat ik toen ook zwangerschapsdiabetes had.quote:
Dan kan ik me voorstelle dat ze er voor kiezen om je in te leiden idd! Mijn zoon is geboren met 38w3 en woog 4175 kgquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:12 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
35 weken. Had met 33 weken al weeen en heb een week lang weeenremmers gekregen, blijft alleen erg onrustig en de baby loopt qua groei al 2 weken voor. Vandaar de vroege inleiding. Ons eerste kindje is met 34 weken geboren, was 44cm lang en woog 3300 gr. Vermoeden is dat ik toen ook zwangerschapsdiabetes had.
Nee die is in mmol per mol HB.quote:
IN oude waarde 9.1 ja. Ja das best hoog. Maar m'n glucose was dus al 1 punt gezakt met mijn zelf gefabriceerde dieet. Dus das bestpositief.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:09 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Yep anderhalve week, max twee en een halve week. En ik hoop het van harte.
Trouwens Swets, dan was jouw Hb1aC dus 9.1. Dat is volgens mij best hoog toch? Hoop dat je niet teveel last heb van de medicijnen. Ben je ook al bij een dietist geweest?
Dat las ik van de week idd in OUD, en ik begrijp je gevoel t.o.v. de keizersnede ook helemaal, ik voel er namelijk precies hetzelfde over. Nare bijkomstigheid van de keizersnede bij mij is dat ik heel veel littekenweefsel heb en 3 weken per maand erge pijn in m'n buik hebquote:En ja... ik kijk ook niet uit naar een bevalling van een 10 ponder ofzo.Meloe door je neusgat enzo. Keizersnede had ik bij de eerst, maar dat was omdat het een stuit was.
Ik bedoelde ook hba1c dat die in mmol aangegeven worden tegenwoordig. Alleen als je zelf prikt zijn de waardes in %.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:16 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee die is in mmol per mol HB.
[..]
Oei... Bij mij is het 1 week per maand, dan trekt het en kan ik er niets tegen aan tollereren. Uiteraard zit al je ondergoed precies met dat randje op het litteken.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:25 schreef Bamba het volgende:
[..]
Dat las ik van de week idd in OUD, en ik begrijp je gevoel t.o.v. de keizersnede ook helemaal, ik voel er namelijk precies hetzelfde over. Nare bijkomstigheid van de keizersnede bij mij is dat ik heel veel littekenweefsel heb en 3 weken per maand erge pijn in m'n buik heb
quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:21 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vond dat de dieetist wel goede tips had zodat je iig nog wel lekker kon blijven eten. Ik gooi overal maar tomaten en komkommer op zodat het meer vult.
Hmz, goede tipquote:Maar ook niet gewoon fruit, maar fruit met yoghurt en als ik trek heb wat cashewnootjes. En idd, volkoren brood, zilvervliesrijst, volkorenpasta. Een tip die ik kreeg was ook olijfmayonaise. Iets zuurder, maar bijna alleen maar goede vetten voor af en toe enzo.
Mijn opa was type 1, mijn moeder al een jaar of 5 type 2 en mijn broer sinds een half jaar type 2. Samen met m'n overgwicht kan je er dan op wachten eigenlijk. Maar toch had ik niet verwacht het nu al te hebben. Zeker omdat ik bewgingsgewijs dit jaar al wel goed bezig was.quote:En een punt gezakt lijkt me heel niet slecht nee. Schrok je dat je diabetes had, of voelde je het al aankomen?
Minimaal 3 keer per jaar naar Taiwan zoals het er nu uitziet. Daarnast dan nog een stuk of 5 korte tripjes binnen Europa dus die zijn wel te doen. Maar 'jetlag reizen' zijn wel lastig ja. Sowieso zijn alle zakenreisjes lastig omdat je dan zelden gezond eet helaas.quote:Moet je trouwens vaak reizen? Dat lijkt me namelijk echt lastig met diabetes. Je eettijden en alles staan ineens op z'n kop.
Je herstelt sneller van een normale bevalling dan van een keizersnee hequote:En ja... ik kijk ook niet uit naar een bevalling van een 10 ponder ofzo.Meloe door je neusgat enzo. Keizersnede had ik bij de eerst, maar dat was omdat het een stuit was.
Bij mij begint het precies met de menstruatie en werkt het nog 3 weken naquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:29 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Oei... Bij mij is het 1 week per maand, dan trekt het en kan ik er niets tegen aan tollereren. Uiteraard zit al je ondergoed precies met dat randje op het litteken.
Jij had al diabetes voor de zwangerschap toch? Was dat moeilijk in toom te houden?
Ik ga die link gelijk opslaanquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:07 schreef Silmarwen het volgende:
http://www.nieuwediabeteswaarde.nl/hoe-reken-ik-de-waarde-om
HA! Dit zou het makkelijker moeten maken...
Ik ben net 2 weken 40quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:47 schreef Silmarwen het volgende:
Hehe, daarom juist! Ik wil graag een normale bevalling!
Toch wel zwaar klote dat je de uitslag diabetes krijgt lijkt me. Bij mij komt het echt amper voor, ik was dan ook echt stom verbaasd. Je bent toch ook nog niet zo oud? Ergens in de 30 toch? Ik hoop iig dat je het snel onder controle kunt krijgen. En ik zou wel een keertje langs de dieetist gaan. Die kan je ook dingen uitleggen. Zoals dat je bijvoorbeeld heel lange hoge waarde houdt door patatje, pizza, pannenkoeken en pasta. Of door alcohol. En ze gaf mij gewoon tips waardoor ik niet het idee kreeg dat ik mezelf uit moest hongeren.
Heb ineens allemaal rare dingen in de kast staan. Vitalu crackers, cashewnoten, olijfmayonaise, gedroogde abrikozen voor door de yoghurt, selleriesalade, tonijn in blik (met beetje olijfmayo op je brood, is echt verbazend lekker!) en zonnatura muesli...
Anyways, tijd om mijn, onderhand blauwe, vingertopjes weer te pijnigen!
Nee, alle soorten pasta zijn langzame koolhydraten, wat betekent dat je tot vier-vijf uur na het eten nog kan doorstijgen.quote:Op zondag 3 oktober 2010 08:33 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik ben net 2 weken 40
Ja ik ga ook zeker naar de diëtist. Veel dingen wist ik al, maar van pasta wist ik niet. Maakt zeker wel uit of je volkoren pasta of normale pasta gebruikt?
Daarnaast let ik al jaren redelijk op mijn eten omdat ik overal dik van word. Dus denk ik dat het wel mee gaat vallen. Ik maak me meer zorgen over mogelijke complicaties. Zeker omdat ik nog zo jong ben en ik dus meer tijd heb om nare gevolgen te ontwikkelen.
-edit- Ja normale pasta zijn eenvoudige koolhydraten en volkoren pasta zijn gecompliceerde koolhydraten.
Niet als je diabetes hebt. Stel je spuit Novorapid, die insuline is na twee uur wel uitgewerkt. Toch heeft het eten van pasta minimaal vier uur effect. Dan heb je dus na twee uur een tekort aan insuline en begin je alsnog flink te stijgen.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:00 schreef Swetsenegger het volgende:
Langzame koolhydraten zijn goed of in ieder geval beter dan snelle koolhydraten. Volkoren pasta is langzamer dan normale pasta, dus lijkt volkoren pasta me een betere keuze toch?
quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:05 schreef Dastan het volgende:
[..]
Niet als je diabetes hebt. Stel je spuit Novorapid, die insuline is na twee uur wel uitgewerkt. Toch heeft het eten van pasta minimaal vier uur effect. Dan heb je dus na twee uur een tekort aan insuline en begin je alsnog flink te stijgen.
Ik heb het over diabetespatienten en niet over gezonde mensen, zoals ik al schreef.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]Waarom raadt het diabetesfonds dan zoveel mogelijk volkoren gerechten aan?
http://www.diabetesfonds.(...)s-op-diabetes-type-2
quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:09 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ik heb het over diabetespatienten en niet over gezonde mensen, zoals ik al schreef.
quote:Beter Leven met diabetes type 2
Voorlichtingsmateriaal voor mensen met diabetes type 2
Tip3 Neem dagelijks 3 hoofdmaaltijden met koolhydraten: brood (bij voorkeur volkoren), aardappelen, ontbijtgranen (bij voorkeur volkoren), volkoren rijst of pasta ... Eventuele tussendoortjes en een laatavond snack zijn afhankelijk van je diabetesmedicatie. Bespreek dit met je arts of diëtist(e).
bron
Eh nee, je reageert op mij en IK heb diabetes type II en bij diabetes type II wordt dus gewoon zoveel mogelijk volkoren meuk aangeraden.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:13 schreef Dastan het volgende:
En over diabetes type I, want waarschijnlijk spuiten die mensen over wie jij het hebt niet eens insuline.
Ja, en ik type I, en nu? Hoe kon ik nu weten dat jij het over type II had?quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:16 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Eh nee, je reageert op mij en IK heb diabetes type II
Door iets pas als stelling te poneren als je weet wat de situatie is. In het bericht recht boven jouw 'snelle koolhydraten zijn beter' geneuzel had je al kunnen zien dat ik metformine slik, dus zo gruwelijk moeilijk was het niet.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:17 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ja, en ik type I, en nu? Hoe kon ik nu weten dat jij het over type II had?
Ben nu ongeveer 2 weken aan de Metformine (1x 500 gr). Heb geen bijwerkingen gelukkig, ik was erg bang voor darmproblemen en misselijkheid. Heb inderdaad wel aardig wat hoofdpijn gehad maar dat was denk ik meer PMSquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:56 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb eigenlijk geen idee of hoofdpijn een bijwerking is. Staat niet in de bijsluiterEn succes maandag!
Há, dat zei ik toen. En in December is het bij mij geconstateerd.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:17 schreef Xantalien het volgende:
Ik ga dit topic toch even volgen, beide ouders hebben diabetes.
Ja stuk verbetert. 12 Januari zat ik op glucose nuchter 6.7mmol/l en Hb1Ac 52mmol/mol. Ik was toen een dikke 25 kilo afgevallen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:07 schreef Silmarwen het volgende:
En hoe gaat het met Swets? Al verbeteringen?
Bedankt.quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:16 schreef Silmarwen het volgende:
Over het prikken.
Het handigst is 7 keer per dag checken. En helaas, in je vingers. Went vanzelf hoor.
's ochtends als je wakker wordt, voor het ontbijt prik je, dan anderhalf a twee uur na je ontbijt.
Dan voor de lunch en anderhalf a twee uur na de lunch.
Dan voor het avondeten en anderhalf a twee uur na het avondeten.
En de laatste keer is 's avonds voor het slapen gaan.
Om gewoon een keer te prikken, zou ik 's ochtends nuchter prikken. Die uitslag gebruiken de artsen over het algemeen. Moet tussen de 4 en de 7.7 zijn. Tussen 7.7 en 10 is een gestoorde waarde, 11 en hoger diabetes. Maar ga met je uitslag naar de huisarts als hij afwijkend is!
Wat is dat voor een kerel/vrouw? Volgens mij heb ik me er vorige keer ook over op zitten winden, maar als jij al die tijd al diabetes hebt en dus hoge bloedsuikers, dan heeft dat gevolgen voor jou op latere leeftijd en nu. Ik prik met mijn meter voor de lol mijn collega's als ze een keer veel hebben gegeten of hard hebben gefietst en nieuwsgierig zijn; en die huisarts doet moeilijk?quote:Op vrijdag 15 april 2011 13:08 schreef 08gnoT. het volgende:
Omdat de huisarts nog steeds niet wilde prikken, heb ik een gratis bloedsuikermeter op internet aangevraagd (gewoon voor m'n eigen -hopelijk- geruststelling) die eergisteren binnenkwam.
Glucose 6.1mmol/l en Hb1Ac 43mmol/mol. We gaan het nu zónder metformine proberen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:51 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja stuk verbetert. 12 Januari zat ik op glucose nuchter 6.7mmol/l en Hb1Ac 52mmol/mol. Ik was toen een dikke 25 kilo afgevallen.
Afgelopen woensdag heb ik weer geprikt. Ik ben nu ruim 40 kilo afgevallen, dus ik hoop dat glucose nu ook normaal is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |