abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 26 september 2010 @ 22:08:05 #151
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_86879041
2 weken terug zat ik op 12.4 nuchter. Afgelopen week dagcurve geprikt en komende week bellen voor de uitslag. Ik heb maar vast een voorschotje op de uitslag genomen en ben op dieet gegaan.

Verder eigenlijk geen klachten. Af en toe branderige ogen, maar ja ik zit dan ook 12 uur per dag achter een computer monitor. En ik ben regelmatig moe, maar dat ben ik al 6 jaar sinds de geboorte van m'n eerste :P. Maar goed, ik zal dus hoogstwaarschijnlijk type 2 hebben en hoop het sterk te verbeteren met behoorlijk afvallen.
  zondag 26 september 2010 @ 22:52:53 #152
111260 Charmian
a little joy
pi_86881883
quote:
Op zondag 26 september 2010 22:08 schreef Swetsenegger het volgende:
2 weken terug zat ik op 12.4 nuchter. Afgelopen week dagcurve geprikt en komende week bellen voor de uitslag. Ik heb maar vast een voorschotje op de uitslag genomen en ben op dieet gegaan.

Verder eigenlijk geen klachten. Af en toe branderige ogen, maar ja ik zit dan ook 12 uur per dag achter een computer monitor. En ik ben regelmatig moe, maar dat ben ik al 6 jaar sinds de geboorte van m'n eerste :P. Maar goed, ik zal dus hoogstwaarschijnlijk type 2 hebben en hoop het sterk te verbeteren met behoorlijk afvallen.
Toch wel funny. In 2006 had ik iets van 7.0 nuchter, na wat aanpassing in mijn eetstijl en wat meer bewegen was dat gedaald naar 6.8. Helaas is dat nu gemiddeld 7.3. Bewegen en afvallen helpen wel, maar stress niet. Ik werd ook een beetje gek van constant er mee bezig te zijn. Heb dus afgelopen vrijdag m'n eerste metformine geslikt. Gelukkig maar 1 pilletje en hoop dat het genoeg is om mijn waardes een beetje normaal te houden.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_86889417
Heb er een algemeen diabetes topic van gemaakt :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_86889509
quote:
Op zondag 26 september 2010 22:52 schreef Charmian het volgende:

[..]

Toch wel funny. In 2006 had ik iets van 7.0 nuchter, na wat aanpassing in mijn eetstijl en wat meer bewegen was dat gedaald naar 6.8. Helaas is dat nu gemiddeld 7.3. Bewegen en afvallen helpen wel, maar stress niet. Ik werd ook een beetje gek van constant er mee bezig te zijn. Heb dus afgelopen vrijdag m'n eerste metformine geslikt. Gelukkig maar 1 pilletje en hoop dat het genoeg is om mijn waardes een beetje normaal te houden.
Wow zit dat met type 2 zo in de marge? Ik kan met type 1 echt beginnen met 3 tot en met 18....
  maandag 27 september 2010 @ 08:34:08 #155
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_86889600
Nuchter behoort tussen de 5 en de 6 te zijn, tussen 7 en 11 gevaren zone en boven de 11 diabetes type II.
Voor zwangeren ligt dat nog wat lager, niet de eerste waarde, maar de top waarde.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:55:15 #156
54772 Silmarwen
pi_87051690
Ik heb een vraagje, maar ga straks ook even de diabetes verpleegkundige overleggen.
Ik spuit per dag 3 keer. sinds vandaag 1 x 20 bij het ontbijt en daarna 4 eenheden bij de lunch en het avondeten. Bij de lunch en avondeten zit ik meesal tussen de 6 en 8, niet slecht dus. Bij het ontbijt blijf ik echter, sinds een ruime week, boven de 10 en 11. Vanochtend dus voor het eerst 4 eenheden meer, en toch een 11.9, terwijl ik gister met 16 eenheden een 10 had. Ik eet echt hetzelfde als ontbijt. 3 bruine boterhammen met rookvlees/ham/hartig beleg iig, en 1 glas melk. Zo'n beetje elke 4 dagen wordt de ochtend met4 eenheden verhoogd, maar toch blijf ik boven die 10 en hoger.

Hebben meer mensen dat gehad? Btw, het is zwangerschapsdiabetes.
pi_87055167
De ochtend is voor de meeste diabeten het moeilijkste onder controle te krijgen. Heb je die 3 boterhammen echt allemaal nodig? Kijk of je als ontbijt bijvoorbeeld 1 boterham kan pakken en 2 uur later nog 1(of 2). Misschien dat dat werkt?
And so the lion fell in love with the lamb
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 12:17:49 #158
54772 Silmarwen
pi_87056464
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 11:43 schreef Bamba het volgende:
De ochtend is voor de meeste diabeten het moeilijkste onder controle te krijgen. Heb je die 3 boterhammen echt allemaal nodig? Kijk of je als ontbijt bijvoorbeeld 1 boterham kan pakken en 2 uur later nog 1(of 2). Misschien dat dat werkt?
Dan val ik om van de honger. :D Als ik niet zwanger was geweest was het een minder probleem geweest denk ik. Maar ik kan wel misschien naar 2 boterhammen. Het is niet dat ik dan een hypo krijg uiteraard, maar dan heb echt een erg knorrende maag. Ben bovendien al 6 kilo afgevallen en dat is ook iets om een beetje mee op te passen tijdens de zwangerschap.
pi_87056778
Haha, daarom vroeg ik of je ze echt alle 3 nodig had. En iets van kwark erbij nemen? Je hebt een prikkastje toch? Dan kun je wel kijken hoe je reageert op andere eetgewoontes. Wat voor beleg doe je meestal op je brood?
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 12:32:46 #160
54772 Silmarwen
pi_87056963
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 12:27 schreef Bamba het volgende:
Haha, daarom vroeg ik of je ze echt alle 3 nodig had. En iets van kwark erbij nemen? Je hebt een prikkastje toch? Dan kun je wel kijken hoe je reageert op andere eetgewoontes. Wat voor beleg doe je meestal op je brood?
Mager hartig beleg. Dus mager kaas, lichtgezoute rookvlees etcetera. Ben gelukkig geen zoetekauw. Yoghurt/kwark gaan meestal wel goed ja, dat is misschien wel een idee, om een klein beetje daarvan erbij te neme. Vult vaak ook goed. En van de dieetist had ik ook de tip gekregen tussendoor eens wat cashewnootjes te pakken, een stuk of 8 ofzo, maar dat geeft ook wel een voller gevoel.
pi_87057054
Ik zou gewoon 48+ kaas pakken. Die bevat namelijk geen koolhydraten en magere kaas juist weer wel. Het is wel vetter natuurlijk, maar het is zaak om die suiker naar beneden krijgen :). Ook lekker om tussendoor te nemen, een blokje kaas!
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 13:11:44 #162
54772 Silmarwen
pi_87095287
Vanochtend 1 boterham minder en dat scheelt best veel. 8.6 nu. Na 2 uur beetje yoghurt met 2 schepjes van die zonnatura muesli en ik geloof dat het nu nog wel ok is na de lunch. Was ook wel te doen.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 13:16:27 #163
111260 Charmian
a little joy
pi_87095406
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 12:35 schreef Bamba het volgende:
Ik zou gewoon 48+ kaas pakken. Die bevat namelijk geen koolhydraten en magere kaas juist weer wel. Het is wel vetter natuurlijk, maar het is zaak om die suiker naar beneden krijgen :). Ook lekker om tussendoor te nemen, een blokje kaas!
Daar vroeg ik wel eens naar bij de praktijkondersteuner: als je dan moet kiezen wat is dan minder erg meer vet of meer koolhydraten? Zij zei toen liever meer koolhydraten dan meer vet. Ze maken het wel ingewikkeld hoor 8)7
pi_87096666
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 13:16 schreef Charmian het volgende:

[..]

Daar vroeg ik wel eens naar bij de praktijkondersteuner: als je dan moet kiezen wat is dan minder erg meer vet of meer koolhydraten? Zij zei toen liever meer koolhydraten dan meer vet. Ze maken het wel ingewikkeld hoor 8)7
iedere arts heeft idd weer zijn of haar overtuiging. Dat maakt het voor ons niet makkelijker. Bij Silmarwen is de diabetes hopelijk tijdelijk, dus ik denk dat even wat vettere kaas niet zo een probleem is, vooral omdat ze al best veel is afgevallen. Maar dat is maar net hoe je er zelf over denkt natuurlijk.

Silmarwen, wat fijn dat ie al gezakt is! Iedere 2 uur wat eten is idd het beste, zo blijft je suiker regelmatiger is mij verteld ;).
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 oktober 2010 @ 14:04:29 #165
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_87096850
Ik heb ondertussen metformine voorgeschreven gekregen. Maar er stond al een zakenreis naar Taiwan geplannend volgende week dus ik begin als ik terug kom. Ik wil toch even rustig uitvinden hoe ik me er bij voel en dergelijke :)
pi_87100304
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 14:04 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb ondertussen metformine voorgeschreven gekregen. Maar er stond al een zakenreis naar Taiwan geplannend volgende week dus ik begin als ik terug kom. Ik wil toch even rustig uitvinden hoe ik me er bij voel en dergelijke :)
verstandig, want de eerste week kun je maagklachten krijgen van de metformine. Maar als je daar doorheen bent is het wel een goed medicijn vind ik!
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 15:39:37 #167
111260 Charmian
a little joy
pi_87100629
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 14:04 schreef Swetsenegger het volgende:
Goed idee, ik ben ook voor het weekend begonnen, mocht ik er ziek van worden zit ik in ieder geval niet op m'n werk.

Ik ben vorige week vrijdag begonnen met 1 tabletje van 500 mg. Tot nu toe gaat het goed. Een keer iets meer last van mijn darmen gehad dan normaal, maar niet misselijk of zo. Lijkt ook net alsof mijn spieren niet meer zo vermoeid aanvoelen (maar dat zit volgens mij tussen m'n oren). Heb nog niet echt gekeken of het op invloed van mijn waarden is, doe ik van de week maar eens.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 oktober 2010 @ 16:01:06 #168
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_87101494
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 15:32 schreef Bamba het volgende:

[..]

verstandig, want de eerste week kun je maagklachten krijgen van de metformine. Maar als je daar doorheen bent is het wel een goed medicijn vind ik!
Ja dat begreep ik en je kunt je natuurlijk ook anders voelen door de verandering van je glucosespiegel. En gelet op het feit dat in 1 week heen en weer naar Taiwan je biologische klok ook nogal van slag is leek het me niet handig om dan te gaan regelen. Vond de dokter ook.

Dus 15 Oktober begin ik met metformine en dan een week of 2 later weer prikken. Ondertussen ben ik in totaal ook een kilo of 10 afgevallen en probeer ik gezond te eten.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 oktober 2010 @ 16:03:30 #169
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_87101623
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 15:39 schreef Charmian het volgende:

[..]

Goed idee, ik ben ook voor het weekend begonnen, mocht ik er ziek van worden zit ik in ieder geval niet op m'n werk.

Ik ben vorige week vrijdag begonnen met 1 tabletje van 500 mg. Tot nu toe gaat het goed. Een keer iets meer last van mijn darmen gehad dan normaal, maar niet misselijk of zo. Lijkt ook net alsof mijn spieren niet meer zo vermoeid aanvoelen (maar dat zit volgens mij tussen m'n oren). Heb nog niet echt gekeken of het op invloed van mijn waarden is, doe ik van de week maar eens.
Je moet zelf je glucosewaarde meten?
Zowel mijn moeder als mijn broer als ik hoeven niet zelf het glucose niveau te meten. We worden gewoon aangemeld bij de diabetes dienst en elke 3 maanden krijg je dan automatisch een oproep voor glucose dagcurve en Hb1Ac.

En 1 keer per jaar nierfunctie, cholesterol, oogarts en voeten controlle en dergelijke.
pi_87101665
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 16:01 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja dat begreep ik en je kunt je natuurlijk ook anders voelen door de verandering van je glucosespiegel. En gelet op het feit dat in 1 week heen en weer naar Taiwan je biologische klok ook nogal van slag is leek het me niet handig om dan te gaan regelen. Vond de dokter ook.

Dus 15 Oktober begin ik met metformine en dan een week of 2 later weer prikken. Ondertussen ben ik in totaal ook een kilo of 10 afgevallen en probeer ik gezond te eten.
Je kunt je idd ook even beroerd voelen van de daling van je suikers. Neem in ieder geval altijd wat te eten mee (plak ontbijtkoek o.i.d.) zodat je dat kunt eten als je je even wat slapper voel.

Mooi dat je al 10 kilo bent afgevallen! Dat heeft zeker een voordelig effect op je suiker! Hopelijk is je suiker snel op peil met de metformine! ^O^
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 16:23:17 #171
111260 Charmian
a little joy
pi_87102465
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 16:03 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je moet zelf je glucosewaarde meten?
Zowel mijn moeder als mijn broer als ik hoeven niet zelf het glucose niveau te meten. We worden gewoon aangemeld bij de diabetes dienst en elke 3 maanden krijg je dan automatisch een oproep voor glucose dagcurve en Hb1Ac.

En 1 keer per jaar nierfunctie, cholesterol, oogarts en voeten controlle en dergelijke.
Nou ja, het hoeft niet maar ik wilde het zelf. Toen ik in 2006 onder controle kwam wilde ik weten wat de dingen die ik veranderd had in mijn levensstijl voor invloed hadden op mijn waarden. Ik kon dan gewoon langs de praktijk om te laten prikken, maar daar had ik geen zin meer in. Toen heb ik van de praktijkondersteuner een glucosemeter (de teststrips moet ik helaas zelf kopen) gekregen. Ben er nu bijvoorbeeld wel achter dat stress bij mij een hele grote factor is. Een dagcurve prikken hoef ik niet, maar dat komt misschien omdat mijn waarden nog niet superhoog zijn. Heb het wel een keer gedaan, een dag in het weekend en doordeweek.
Hb1Ac wordt meestal 2 keer per jaar geprikt en cholesterol e.d 1x per jaar. Heb dit jaar ook oogcontrole gehad, maar dat was prima in orde. Mijn cholesterol is over het algemeen goed, helaas laat mijn bloeddruk ook de laatste tijd te wensen over (daar heb je 'm weer: stress).
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 oktober 2010 @ 16:35:04 #172
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_87103016
Mjah zolang ik niet HOEF te controleren ga ik het ook zeker niet doen. Ik heb geen zin om de rest van mijn leven gestressed m'n waarden te meten als ik eens een keer een 'slechte dag' heb ivm een feestje ofzo.

Overigens is mijn bloeddruk ook aan de hoge kant (ook al een familiekwaaltje, zelfs los van diabetes :') ) Maar mijn cholesterol was, gelet op mijn overgewicht zeer verrassend, prima.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 17:27:41 #173
111260 Charmian
a little joy
pi_87105898
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 16:35 schreef Swetsenegger het volgende:
Mjah zolang ik niet HOEF te controleren ga ik het ook zeker niet doen. Ik heb geen zin om de rest van mijn leven gestressed m'n waarden te meten als ik eens een keer een 'slechte dag' heb ivm een feestje ofzo.

Overigens is mijn bloeddruk ook aan de hoge kant (ook al een familiekwaaltje, zelfs los van diabetes :') ) Maar mijn cholesterol was, gelet op mijn overgewicht zeer verrassend, prima.
Oh maar ik ervaar het ook niet stressend dat meten, juist in tegendeel. Maar zo heeft iedereen z'n merkwaardigheden ;) Ik prik ook niet elke dag, alleen als ik zin heb eigenlijk.
Dat cholestrol gebeuren vind ik ook wel verrassend. Wat dat betreft heb ik hetzelfde als jij. Overgewicht en cholestrol dat goed is. Nou ja, ik probeer altijd wel te letten op de soorten vet misschien dat dat toch wel helpt.
Het afvallen heb ik trouwens opgegeven, mijn huisarts weet dat ook en 'gedoogd' dat. Zolang ik maar wel blijf bewegen en op mijn eten let. Maar het lukt jou goed dus zet vooral door ^O^
Wil wel straks van je horen wat jouw ervaringen met de Metformine zijn :Y
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 oktober 2010 @ 17:29:42 #174
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_87105991
Afvallen gaat me meestal wel makkelijk af. Ben in heel mijn leven al zo'n 120 kilo afgevallen.... en weer aangekomen.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 17:45:16 #175
111260 Charmian
a little joy
pi_87106814
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 17:29 schreef Swetsenegger het volgende:
Afvallen gaat me meestal wel makkelijk af. Ben in heel mijn leven al zo'n 120 kilo afgevallen.... en weer aangekomen.
Bij mannen gaat het sowieso sneller (not fair). Maar ik ben inmiddels zo'n jojo geworden dat alles wat eraf gaat er dubbel bij komt. Ik probeer dus maar hetzelfde te blijven en dat gaat goed. In beweging blijven is daarbij wel belangrijk.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 18:52:26 #176
54772 Silmarwen
pi_87109053
Bleh ik wou dat ik geen dagcurves bij hoefde te houden. Prikken gaat steeds lastiger, maar moet wel, omdat de waardes nog zoveel stijgen. Ik ben wel van plan zo'n 15 kilo af te vallen na de zwangerschap en te blijven letten op een gezond voedingspatroon, plus weer terug naar de sportschool, waar ik al in geen 3 jaar meer ben geweest. Heb geen vreselijk overgewicht op het moment, maar er kan wel wat vanaf. Zeker gezien da 50% van de vrouwen die zwangerschapsdiabetes hebben, alsnog diabetes 2 krijgen binnen 5 a 10 jaar. En daar pas ik toch wel erg voor.

Wat zijn je waardes Charmian? Ik hoor dinsdag min nieuwe Hb1ac, die wel hoger zal zijn dan de vorige. Die was toen 5.6. Dinsdag naar de internist, jippie. Ik hoop zo dat het weggaat na de zwangerschap, en ik word zeer waarschijnlijk al over anderehalve week ingeleid omdat de baby toch erg rap groeit en mijn diabetes erg snel erger wordt.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 19:55:23 #177
111260 Charmian
a little joy
pi_87110996
Wow een Hb1ac van 5.6 dan mag ik in m'n handjes klappen Silmarwen. Laatst gemeten ongeveer 3 weken geleden 7.3. Nuchter was toen 8.5 het hoogste ooit bij mij. En misschien is 7.3 niet echt superhoog, maar de laatste tijd stijgt het gestaag vandaar dat ik er toch maar voor gekozen heb om aan de metformine te gaan.
Ik hoop voor je dat het inderdaad weggaat na de bevalling. Hebben ze geen tips en truuks om er voor te zorgen dat het niet terugkomt? Hoewel ik denk dat je wel goede voornemens hebt :)
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 oktober 2010 @ 19:57:00 #178
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_87111062
Waarom krijg ik mijn Hb1Ac waarde als '76' en zie ik jullie met decimalen?
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 21:12:03 #179
54772 Silmarwen
pi_87113705
Zit nu wel dagelijks met ontbijt rond de 10 a 11, lunch en avond rond de 8 en nuchter rond de 6. Vandaar dat ik het hoger verwacht. ;)
En nee behalve een goed gewicht, dus echt in de groene bmi marge, weinig buikvet, sporten en gezond eten. En dan nog is het geen garantie.

Swets, er zijn 2 manier van meten. In mmol en mg. Weet niet de reken verhouding hierin, maar de uitslagen die ik krijg zijn in mmol. Van wat ik kan vinden is 1 mmol, 18mg.
Dus een glucose van 11 is 198mg.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 oktober 2010 @ 21:23:28 #180
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_87114045
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 21:12 schreef Silmarwen het volgende:

Swets, er zijn 2 manier van meten. In mmol en mg. Weet niet de reken verhouding hierin, maar de uitslagen die ik krijg zijn in mmol. Van wat ik kan vinden is 1 mmol, 18mg.
Dus een glucose van 11 is 198mg.
eh ja, maar Hb1Ac waarde in mmol/mol is in tientallen lees ik op diabetesfonds en zo krijg ik die ook:

quote:
Als u diabetes hebt, wordt af en toe het zogeheten HbA1c-gehalte in het bloed bepaald. Dat is een gemiddelde van de bloedsuikerspiegel in de voorafgaande 6 weken. De afkorting staat voor Hemoglobine A1c, dat zijn in feite versuikerde cellen van de rode bloedkleurstof. De beste waarde voor het HbA1c is lager dan 53 mmol/mol (7%). Dat wil zeggen dat de bloedsuikers gemiddeld tussen de 6 en 9 mmol/l waren, net als bij mensen zonder diabetes.
Mijn glucose level was dus 11.4 mmol/l en mijn Hb1Ac was 76 mmol/mol
pi_87114272
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 21:23 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

eh ja, maar Hb1Ac waarde in mmol/mol is in tientallen lees ik op diabetesfonds en zo krijg ik die ook:
[..]

Mijn glucose level was dus 11.4 mmol/l en mijn Hb1Ac was 76 mmol/mol
Dat zijn de nieuwe (wereldwijde) waardes die ze sinds een paar maanden gebruiken. Ikzelf vind het erg verwarrend en gebruik nog de oude, vooral omdat mijn prikkastje de oude waardes aangeeft.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 oktober 2010 @ 21:31:35 #182
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_87114311
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 21:30 schreef Bamba het volgende:

[..]

Dat zijn de nieuwe (wereldwijde) waardes die ze sinds een paar maanden gebruiken. Ikzelf vind het erg verwarrend en gebruik nog de oude, vooral omdat mijn prikkastje de oude waardes aangeeft.
Ja, maar silmarwen geeft aan Hb1Ac waarden in mmol te krijgen en niet in het oude percentages stelsel. En je prikkastje geeft toch je huidige glucosewaarde, niet je Hb1Ac waarde?
pi_87114452
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 21:31 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, maar silmarwen geeft aan Hb1Ac waarden in mmol te krijgen en niet in het oude percentages stelsel. En je prikkastje geeft toch je huidige glucosewaarde, niet je Hb1Ac waarde?
Klopt, je Hba1C wat je dus eerst ook in percentages kreeg, krijg je nu in mmol. Voor de prikkastjes verandert er dus idd niks (ik zal zelf verkeerd :@ ).
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 oktober 2010 @ 21:38:12 #184
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_87114500
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 21:36 schreef Bamba het volgende:

[..]

Klopt, je Hba1C wat je dus eerst ook in percentages kreeg, krijg je nu in mmol. Voor de prikkastjes verandert er dus idd niks (ik zal zelf verkeerd :@ ).
:D Maar nu begrijp ik nog steeds niet hoe Silmarwen dan aan een Hb1Ac van 5.6 komt als 53 normaal is :)
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 21:47:17 #185
54772 Silmarwen
pi_87114769
Omdat ik het gemiddelde in mmol heb gekregen en mijn prikkastje ook dezelfde meetwaarde geeft. Dus gemiddeld over die maanden was het 5.6 mmol. Nu zit ik daar gemiddelde ruim boven per dag, en zal mijn Hb1ac ook hoger zijn, in mmol. Het veschilt geloof ik per internist, prikkastje en diabetesverpleegkundige. In Belgie gebruiken ze geloof ik helemaal geen mmol waardes maar die percentages.

Oh ah, nu zie ik het. Ze laten gewoon het puntje weg. Ik had dus 56. Ik krijg het dinsdag weer te horen, zal eens vragen hoe en wat het verschil nou precies is.

Ik heb geen idee meer. :D Ik weet alleen dat het volgens mijn internist 5.6 was, duidelijk de punt ertussen, en dat dat ietsjes verhoogd was maar niet ernstig. Mijn dagcurves zijn in iig wel in mmol. De waardes voor zwangeren zijn trouwens strikter. Nuchter tussen 5/6 niet nuchter 6/7.

[ Bericht 8% gewijzigd door Silmarwen op 02-10-2010 21:53:48 ]
pi_87114998
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 21:47 schreef Silmarwen het volgende:
Omdat ik het gemiddelde in mmol heb gekregen en mijn prikkastje ook dezelfde meetwaarde geeft. Dus gemiddeld over die maanden was het 5.6 mmol. Nu zit ik daar gemiddelde ruim boven per dag, en zal mijn Hb1ac ook hoger zijn, in mmol. Het veschilt geloof ik per internist, prikkastje en diabetesverpleegkundige. In Belgie gebruiken ze geloof ik helemaal geen mmol waardes maar die percentages.
Oh ah, nu zie ik het. Ze laten gewoon het puntje weg. Ik had dus 56. Ik krijg het dinsdag weer te horen, zal eens vragen hoe en wat het verschil nou precies is.
Volgens mij is het precies andersom. In België gebruikten ze namelijk al de wereldwijde standaard daarvoor. Wij gebruikten eerst percentages (dus een hba1C van 7.0 = 7%) en nu gaat alleen de Hba1C naar mmol (en is wat eerst 7.0 was, nu 53 mmol).

Maar als het goed is geeft jouw prikkastje dus de % aan, aangezien dat dus niet veranderd.

Het is zwaar verwarrend in ieder geval :')
pi_87115019
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 21:38 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

:D Maar nu begrijp ik nog steeds niet hoe Silmarwen dan aan een Hb1Ac van 5.6 komt als 53 normaal is :)
Omdat nog niet ieder ziekenhuis dus de mmol standaard voor Hba1C gebruikt ;)
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 21:57:38 #188
54772 Silmarwen
pi_87115121
Yep ik ben helemaal in de war nu. Het zijn iig waardes met puntjes ertussen.11.2 of 5.8 et cetera.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 oktober 2010 @ 21:59:59 #189
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_87115195
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 21:47 schreef Silmarwen het volgende:

De waardes voor zwangeren zijn trouwens strikter. Nuchter tussen 5/6 niet nuchter 6/7.
Ja, maar dat zijn glucose waarden, niet Hb1Ac... toch?

:D
pi_87115236
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 21:57 schreef Silmarwen het volgende:
Yep ik ben helemaal in de war nu. Het zijn iig waardes met puntjes ertussen.11.2 of 5.8 et cetera.
Dat zijn dus de %, die blijven gewoon voor de prikkastjes. Het is alleen de Hba1C die is veranderd.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:02:22 #191
54772 Silmarwen
pi_87115274
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 21:59 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, maar dat zijn glucose waarden, niet Hb1Ac... toch?

:D
Ehhh ja. Dat zijn dus de metingen na de maaltijd, niet het Hb1AC nee. Die was 5.6 Maar waarom het nou bij mij in die maatstaaf is gegeven... Geen idee. Maakt het niet veel duidelijker. :?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:02:42 #192
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_87115280
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 22:01 schreef Bamba het volgende:

[..]

Dat zijn dus de %, die blijven gewoon voor de prikkastjes. Het is alleen de Hba1C die is veranderd.
Nee die zijn in mmol per liter :P
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:04:20 #193
54772 Silmarwen
pi_87115341
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 22:01 schreef Bamba het volgende:

[..]

Ze maken het er niet minder ingewikkeld op. Ik weet ook alleen dat mijn Hba1C waarde niet slecht was, maar dat dat waarschijnlijk kwam omdat ik dus pas rond de 24 diabetes kreeg en met 29 weken werd getest.

Goed... gedoe. Ben blij als ik er vanaf ben, zo niet ga ik wel een curcus diabetes voor dummies volgen. :Y
pi_87115347
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 22:02 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee die zijn in mmol per liter :P
Hba1c bedoel je?

Haha, het wordt steeds verwarrender _O-
pi_87115456
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 22:04 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ze maken het er niet minder ingewikkeld op. Ik weet ook alleen dat mijn Hba1C waarde niet slecht was, maar dat dat waarschijnlijk kwam omdat ik dus pas rond de 24 diabetes kreeg en met 29 weken werd getest.
Een hba1C van 5.6 is idd echt niet slecht. En dat laatste kan idd. Alhoewel er 5 weken tussen zitten en je hba1C wordt bepaald tussen de 6 en 9 weken. Hij zal allicht hoger zijn nu, want hormonen werken enorm op je suikers ;( . Maar ik lees dat je misschien over anderhalve week ingeleid wordt? Dan is het nog even doorbikkelen en hopelijk ben je er daarna vanaf!
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:07:55 #196
54772 Silmarwen
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:09:06 #197
54772 Silmarwen
pi_87115519
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 22:07 schreef Bamba het volgende:

[..]

Een hba1C van 5.6 is idd echt niet slecht. En dat laatste kan idd. Alhoewel er 5 weken tussen zitten en je hba1C wordt bepaald tussen de 6 en 9 weken. Hij zal allicht hoger zijn nu, want hormonen werken enorm op je suikers ;( . Maar ik lees dat je misschien over anderhalve week ingeleid wordt? Dan is het nog even doorbikkelen en hopelijk ben je er daarna vanaf!
Yep anderhalve week, max twee en een halve week. En ik hoop het van harte.

Trouwens Swets, dan was jouw Hb1aC dus 9.1. Dat is volgens mij best hoog toch? Hoop dat je niet teveel last heb van de medicijnen. Ben je ook al bij een dietist geweest?
pi_87115554
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 22:09 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Yep anderhalve week, max twee en een halve week. En ik hoop het van harte.
Hoeveel weken ben je nu?
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 22:12:33 #199
54772 Silmarwen
pi_87115625
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 22:10 schreef Bamba het volgende:

[..]

Hoeveel weken ben je nu?
35 weken. Had met 33 weken al weeen en heb een week lang weeenremmers gekregen, blijft alleen erg onrustig en de baby loopt qua groei al 2 weken voor. Vandaar de vroege inleiding. Ons eerste kindje is met 34 weken geboren, was 44cm lang en woog 3300 gr. Vermoeden is dat ik toen ook zwangerschapsdiabetes had.
pi_87115728
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 22:12 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

35 weken. Had met 33 weken al weeen en heb een week lang weeenremmers gekregen, blijft alleen erg onrustig en de baby loopt qua groei al 2 weken voor. Vandaar de vroege inleiding. Ons eerste kindje is met 34 weken geboren, was 44cm lang en woog 3300 gr. Vermoeden is dat ik toen ook zwangerschapsdiabetes had.
Dan kan ik me voorstelle dat ze er voor kiezen om je in te leiden idd! Mijn zoon is geboren met 38w3 en woog 4175 kg :') . Ik had een geplande keizersnede omdat hij in een stuit lag, dus ik ben niet compleet uitgescheurd gelukkig :') _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')