Ik zet dit er even voor de duidelijkheid bijquote:Op zaterdag 8 november 2008 09:49 schreef zatoichi het volgende:
Ik heb nu ruim 20 jaar diabetes (type 1) en bij mij komen nu de eerste verschijnselen ervan naar voren in mijn ogen. Ik ben onder behandeling bijd e oogarts voor diabetische retinopathie. Ik begreep van mijn arts dat al zou je je bloedsuiker nog zo goed op peil houden; na 20 jaar treden die verschijnselen vaak op. (Je kan natuurlijk geluk hebben).
Al met al is het geen ramp; mijn ogen worden ervoor gelaserd; en dat is misschien een beetje onprettig maar geen ramp. Daarna kan ik weer jaren, zoniet tientallen jaren vooruit. Blind worden verwacht ik niet voor mijn 70ste
Laseren en diabetes veilig? Ik heb zelf type 1.quote:Op maandag 26 januari 2009 08:38 schreef zatoichi het volgende:
*Kickje*
Sinds zaterdag last van troebeling in mijn zicht van mijn rechteroog; het oog dat op dit moment ook gelaserd wordt. Ontzettend irritant.... Komt door een bloeding in mijn oog, maar schijnt weg te trekken volgens mijn oogarts; zolang de troebelingen niet erger worden is er niet zoveel aan de hand, het kan wel weken duren voordat het weg is...
Meer mensen last van? Ik kan er wel redelijk veel over op Internet vinden, dus maak me niet echt zorgen...
Wat heb je dan zoal?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:04 schreef Civilian het volgende:
Ik heb helaas best veel complicaties opgelopen. Ik ben bijna 25 en heb complicaties van iemand die zo rond de 55 - 60 zou kunnen zijn. Daar is helaas niks meer aan te veranderen, dus zal 't moeten accepteren ook omdat 't mn eigen fout is.
Ik ben afgelopen jaar naar Amerika geweest, dat is 6 uur vroeger. Op zich had ik er weinig last van, maar het schijnt wel vaak voor te komen volgens mijn internistquote:Op woensdag 28 januari 2009 10:30 schreef vaio het volgende:
Heeft iemand trouwens ervaring met tijdsverschil en of dit nog effect heeft op je suikerspiegel? Ik wil van de zomer naar de West kust van Canada en daar is het ongeveer 10 uur vroeger.
Dat is inderdaad goed om voor op te letten. Heb nooit echt gemerkt dat ik dusdanig naar beneden ga als ik mijn langwerkende inspuit, maar heb er eigenlijk nooit zo op gelet. Ga ik dat eerst even bekijken. Komt nog veel kijken bij zo'n reisjequote:Op woensdag 28 januari 2009 11:15 schreef zatoichi het volgende:
Dat is inderdaad ook een optie; Al moet je wel goed opletten hoe het zit met met de samenwerking tussen de lang en kortwerkende insuline... Bij mij werkt de langwerkende op zijn best 's nachts (ik spuit ook rond 23:00). Daar werkt hij zo goed dat ik als ik 's avonds 14 zit, s'ochtends rond de 5 eindig.... Als ik dan ook nog eens kortwerkend zou gaan spuiten denk ik dat ik echt omlaag zou schieten....
De meeste zit ik nou niet echt om te springen om prijs te geven op een openbaar forum lol. Dus dat ga ik dan ook maar ff niet doenquote:
Ah slecht zicht bij een hypo ken ik ook wel, maar dat is wel anders dan die mouches volantes. Tenminste bij mij dan. Als ik een hypo heb, dan krijg ik vlekken voor mijn ogen. Bij mij is dat juist een manier om te achterhalen dat ik een hypo heb, vandaar dat ik ook zo baal van die mouches volantes nu; het is nogal verwarrend....quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:47 schreef Civilian het volgende:
[..]
De meeste zit ik nou niet echt om te springen om prijs te geven op een openbaar forum lol. Dus dat ga ik dan ook maar ff niet doen
Met name omdat dit net een iets té algemeen forum is.
Vandaar ook de reden dat ik nu met een eigen diabetes site bezig benBen heel benieuwd naar ervaringen/meningen van anderen, maar begrijp dat ze dat niet zomaar ff ergens neerplempen
Wat jij hebt in je ogen, heb ik de ene dag ook meer last van als de andere. Ik kan het met name goed aan m'n ogen merken als ik eens laag zit met m'n bloedsuikers. Dan is m'n zicht echt nop.
Vaak als ik weer uit de hypo ben staat alles ook op de verkeerde plek in de keuken lo, ben ik weer flink aan 't spoken geweest.
Ook heb ik een bar slechte conditie welke ik op 't moment met geen mogelijkheid beter krijg. Fitness heeft geen zin. Doe 't wel, maar niet om m'n conditie te verbeteren, eerder om het niet te laten verslechteren.
mrspliffy heb je nu dan ook medicijnen of zijn je bloedwaarden net iets te hoog? Ik zit net op het randje van type 2 en hoef gelukkig nog geen medicijnen te slikken of nog erger spuiten. Moet het wel donders goed in de gaten blijven houden, maar om het eerlijk te zeggen vind ik dat verrotte moeilijk. Heb wel al ondervonden dat beweging een hele grote gunstige invloed heeft. Ik dieet niet echt (heb de hoop opgegeven omdat ik een vreselijke jojo ben) maar probeer wel op mijn koolhydraten gebruik te letten, maar dat gaat niet altijd even goed wat dan weer een ongunstig effect heeft. Heb nu via de verpleegkundige een metertje gekregen zodat ik het zelf allemaal een beetje in de gaten kan houden en testen wanneer de waarden te hoog zouden kunnen zijn, neemt bij mij weer een stuk onzekerheid weg en is ook wel een beetje een stol achter de deur.quote:Op maandag 26 januari 2009 14:05 schreef mrSPLIFFY het volgende:
toch begonnen met gezonder eten en drinke. begin januari...
al 5 kg afgevallen en hoop dat ik er nog 20 kwijt raak dan kan ik e nog vanaf komen( van de type II)
Dat herken ik wel met zo'n internist die totaal geen interesse heeft.Die heb ik momenteel ook,met de vorige kon ik leven en schrijven..aan een half woord hadden we genoeg.Nu heb ik zo'n net afgestudeerde trut...die er erg van houd om met het vingertje te wijzen..want bij mij totaal avenrechts werktquote:Op woensdag 28 januari 2009 10:30 schreef vaio het volgende:
Klopt inderdaad dat mijn Internist ook wel aan het mopperen is nu ik boven de zeven zit. Ook de diabetesverpleegkundige zit er bovenop, die deed dit ook toen bleek dat mijn cholesterol aan de wat hoge kant zat. Ik vind dit op zich wel prettig, zij weten waar ze het over hebben en zijn niet onverschillig. (had het eerste jaar een andere internist die me nog net gedag zei maar verder totaal geen interesse toonde in wat ik te vertellen had)
Maar heb mijn diabetes wel geaccepteerd en zoals ik al zei, ik kan ermee en hoop er ook oud mee te worden, complicaties of niet. Wat betreft het meten doe ik nu extra mijn best om weer die Glyco HB naar beneden te krijgen daarna hoop ik inderdaad op een dag weer minder te kunnen meten. Krijg altijd van die blauwe vingers ervan :-)
Heeft iemand trouwens ervaring met tijdsverschil en of dit nog effect heeft op je suikerspiegel? Ik wil van de zomer naar de West kust van Canada en daar is het ongeveer 10 uur vroeger.
Toevallig ben ik aan het leren voor mijn tentamen en zal het even quoten uit Van der Meer:quote:Op donderdag 25 december 2008 22:26 schreef Salt_Seafood het volgende:
Mijn broertje heeft diabetes type I, hij is 16 jaar oud.
Toevallig kwam het vanavond ter spaken en we vroegen ons af hoeveel kans zijn eventuele kinderen zullen hebben op hetzelfde lot?
Iemand die dit misschien weet?
Dus de kans is niet erg hoog bij type 1, type 2 is vele malen meer erfelijk.quote:Wanneer in een gezin één van de ouders of één van de kinderen aan type-1-diabetes lijdt, is de kans op deze aandoening bij het (volgende) kind ongeveer 5%.
Als de ouders gezond zijn, maar een oom of tante diabetes-type-1 hebben is de kans 2% dat een volgend kind de aandoening krijgt.
Mwah.. Het zijn wel wat tekenen van diabetes. Maar niet de tekenen waarvan ik zeker zou kunnen zeggen dat je diabetes hebt. Maar inderdaad wel even naar je huisarts.quote:Op maandag 29 maart 2010 23:30 schreef sweetysven het volgende:
Even een grote kick.
Kan iemand symptomen omschrijven van Diabetes? Laatste tijd ben ik vaak redelijk moe/duf, ik bedoel ik kan wel sporten maar mentaal kan ik me er vaak niet meer echt bij houden. Daarnaast zie ik laatste tijd wat onscherp/wazig. En tenslotte plas ik veel (niet erg vaak) maar heb af en toe het idee dat ik ongeveer alles weer uitplas (drink 1.5 a 3 liter water per dag).
Ik heb zelf nooit aan suikerziekte gedacht, maar een vriend van mij zei het tegen mij toen ik over wazig zien begon. Tenslotte, laatste tijd voel ik me weleens "raar", als ik ga stappen en een paar biertjes drink verdwijnt dit gevoel (ik hoorde bier iets met je suikerspiegel doet?) is dit een aanwijzing?
Of stel ik me gewoon aan (dit zeg ik altijd tegen mezelf), krijg ik gewoonweg te weinig suikers binnen? Ik drink geen frisdranken, alleen water. Zou ik meer fruit moeten gaan eten bijvoorbeeld, meer op mijn dieet letten. Zijn zulke symptomen die bij diabetes ii voorkomen ook terug te vinden door een niet gebelanceerde voeding?
Ben verder wel redelijk gezond, geen overgewicht oid.
Ikzelf had helemaal geen bekende symptomen van Diabetes (2). Ik ging naar de huisarts omdat ik een paar keer plotseling erg duizelig was en ook erg moe (ik dacht dat het door slaapgebrek kwam). Uiteraard laten ze je dan bloed prikken en daar kwam uit dat mijn glucose waarde nuchter en de waarde hba1c (gemiddelde glucosewaarde over een langere periode) net iets te hoog waren. Ik balanceer nu al een paar jaar op het randje van wel of geen medicijnen en let (redelijk) goed op het aantal koolhydraten wat ik naar binnen werk en probeer meer te bewegen. Het blijft moeilijk en ik weet niet hoe lang ik het vol kan houden zonder medicijnen maar ik was er in principe per ongeluk op tijd bij.quote:Op maandag 29 maart 2010 23:30 schreef sweetysven het volgende:
Even een grote kick.
Kan iemand symptomen omschrijven van Diabetes? Laatste tijd ben ik vaak redelijk moe/duf, ik bedoel ik kan wel sporten maar mentaal kan ik me er vaak niet meer echt bij houden. Daarnaast zie ik laatste tijd wat onscherp/wazig. En tenslotte plas ik veel (niet erg vaak) maar heb af en toe het idee dat ik ongeveer alles weer uitplas (drink 1.5 a 3 liter water per dag).
Ik heb zelf nooit aan suikerziekte gedacht, maar een vriend van mij zei het tegen mij toen ik over wazig zien begon. Tenslotte, laatste tijd voel ik me weleens "raar", als ik ga stappen en een paar biertjes drink verdwijnt dit gevoel (ik hoorde bier iets met je suikerspiegel doet?) is dit een aanwijzing?
Of stel ik me gewoon aan (dit zeg ik altijd tegen mezelf), krijg ik gewoonweg te weinig suikers binnen? Ik drink geen frisdranken, alleen water. Zou ik meer fruit moeten gaan eten bijvoorbeeld, meer op mijn dieet letten. Zijn zulke symptomen die bij diabetes ii voorkomen ook terug te vinden door een niet gebelanceerde voeding?
Ben verder wel redelijk gezond, geen overgewicht oid.
Maar je bent het toch wel met me eens dat door alcohol je waarde stijgt?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 23:12 schreef zatoichi het volgende:
Diabetes verschilt echt van mens tot mens; ik heb type 1, en ik kan me helemaal lazerus drinken; ik ga wel omhoog, maar hoger dan 17 wordt het niet, zeker niet sinds ik vorig jaar overgestapt ben op een insuline pomp. Het enige waar ik last van heb is een hypo (lage bloedsuiker) de volgende dag, maar die voel ik ruim op tijd aankomen en kan ik dus redelijk opvangen.
Goed hoe dan ook, de dokter is het advies
Nee van alcohol zakt je bloedsuiker juist; het zijn de koolhydraten van het bier die je bloedsuiker doen stijgen, de suikers in de wijn, maar bijvoorbeeld whiskey zal je bloedsuiker alleen maar doen dalen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 05:55 schreef Charmian het volgende:
[..]
Maar je bent het toch wel met me eens dat door alcohol je waarde stijgt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |