Ik bedoel het in het algemeen, nouja dan ben ik zeker de verkeerde auto's tegengekomenquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 16:54 schreef Vodka_Lime het volgende:
Was het een auto met fabrieksaf xeon of z'on golfje met zelf ingebouwde xeon?
Als de verlichting goed staat afgesteld heb je nergens last van, zelf heb je meer zicht. helderder licht he.
Tenzij het weer een SUV is waarbij de lichten op ooghoogte hangen als je in een normale wagen zit. Ik ben overigens ook nog geen enkele nieuwe passat tegen gekomen waarbij het wel fatsoenlijk is afgesteld.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 16:52 schreef fathank het volgende:
Dat komt door die pauper aftermarket 8k xenon setjes. Een fatsoenlijke af fabriek xenon-installatie is niks mis mee.
Ehm... op een garagedeur of muur op zo'n 3 meter afstand en met een doppie tien op de stelschroef is t perfect zelf te doen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 16:56 schreef Semisane het volgende:
Een ramp wordt het helemaal bij die pipo's die denken wel even zelf hun koplampen te kunnen vervangen/in te bouwen. Krijg je van die situaties waarbij één koplamp praktisch recht verticaal het asfalt belicht en de ander de overhead verkeersborden in een zee van licht laat baden.
Tja..."Want ze hebben het wel eens gezien bij de garage en het zelf doen scheelt geld." Graftoeters..
Ik ben met je eens wat SUV's betreftquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 17:02 schreef Tomatenboer het volgende:
Met xenon is in principe niks mis, in een normale hatchback of sedan althans.
Ik heb zelf een keer ervaren hoe prettig het is om met xenon te rijden in een auto van iemand anders, en je hebt echt stukken beter zicht. Ik zou zelf ook wel xenon willen maar after-market xenon is een absolute no-go dus dan maar een auto uitkiezen die het heeft als ik weer een andere auto ga uitzoeken over een paar jaar.
Xenon in SUV's is inderdaad ontzettend irritant, dat schijnt dan in je binnenspiegel of buitenspiegels, en verlicht je hele auto. Het hangt ook nog eens precies op ooghoogte.
Sowieso zijn SUV's rijdende ondingen, als je erachter rijdt is ook je hele uitzicht verpest.
Dat is inderdaad wel kneut, vooral omdat je er zelf niks van zietquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 17:02 schreef fathank het volgende:
Nog zoiets waar ik me aan stoor trouwens. Paupers die overdag met stadsverlichting + mistlampen rijden "omdat dat mooier is".
Sowieso?quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 18:03 schreef 1DIOOT het volgende:
Licht moet zo en zo verboden worden!
quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 16:52 schreef fathank het volgende:
Dat komt door die pauper aftermarket 8k xenon setjes. Een fatsoenlijke af fabriek xenon-installatie is niks mis mee.
Dat is pas op vrijdag.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 19:43 schreef kabelhaspel het volgende:
PAULTJE PAULTJE PAULTJE PAULTJE PILS!!
quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 19:43 schreef kabelhaspel het volgende:
PAULTJE PAULTJE PAULTJE PAULTJE PILS!!
er rijd een ufo achter je jah meestal van polyester en de alien heeft een petje opquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 16:48 schreef paultjuhhh het volgende:
Ik snap niet dat dat licht mag gebruikt worden
Keifel schijnt het in je spiegels je wordt er gewoon door verblind
Het is hetzelfde effect vind ik als dat iemand met groot licht een meter achter je rijdt
Alsof er een ufo achter je land
Xenonlicht
je bent wel een echte randdebiel als je het lampje andersom er in krijgtquote:Op woensdag 29 oktober 2008 11:12 schreef Youp het volgende:
Waarom is het zelf vervangen van een gewoon peertje niet verboden?
Ik kom dagelijks tig auto's tegen van hippe leaserijders die zelf denken technisch te zijn en wel even zelf hun H4 of H1 peertje vervangen en dan denken; "goh wat heb ik toch ineens goed licht, dat lampje zal wel goed kapot zijn geweest!". Helaas zit het lampje dan 9 van de 10 keer op z'n kop en schijn je iedereen vol in zijn ogen. Vervolgens geïrriteerd doen als ik een paar keer groot licht geef.
Aftermarket xenon kitjes zijn niet verkeerd tenzij ze GOED zijn geïnstalleerd, GOED zijn afgesteld, de lenzen van de lampen helder zijn en ook GOED schoon worden gehouden. Helaas is dit niet altijd het geval....
Met een hamer (en sikkel in het geval van Alexxxquote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:05 schreef T42 het volgende:
[..]
je bent wel een echte randdebiel als je het lampje andersom er in krijgt
Nou, dat gaat anders nog aardig goed.... Het past namelijk op 2 manieren....quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:05 schreef T42 het volgende:
[..]
je bent wel een echte randdebiel als je het lampje andersom er in krijgt
Hij bedoelt waarschijnlijk de H7 die past maar op 1 manier!quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:18 schreef Youp het volgende:
[..]
Nou, dat gaat anders nog aardig goed.... Het past namelijk op 2 manieren....
ik krijg me h4tjes en h1tjes er niet andersom in hoorquote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:24 schreef beunhaas96 het volgende:
[..]
Hij bedoelt waarschijnlijk de H7 die past maar op 1 manier!
H4 en dacht H1 ook hoorquote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:24 schreef beunhaas96 het volgende:
[..]
Hij bedoelt waarschijnlijk de H7 die past maar op 1 manier!
Sorry ik bedoel H7 en trouwens H4 kan je wel verkeerdom doen. Er zijn genoeg auto's waarbij je het lampje eerst in moet klemmen en vervolgens het stekkertje er op moet steken. Dit kan ook verkeerd om.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 13:24 schreef beunhaas96 het volgende:
[..]
Hij bedoelt waarschijnlijk de H7 die past maar op 1 manier!
ik las "flitser"quote:Op woensdag 29 oktober 2008 19:22 schreef Nembrionic het volgende:
Als fietser stoor ik me er helemaal suf aan.
Ik stoor me aan praktisch alle fietsers. Ze rijden allemaal door rood, steken allemaal over zonder te kijken en last but not least, verlenen NOOIT voorrang! En dan hebben we het nog niet gehad over wielrenners hier in het Limburgse heuvelland...... Ze beroepen zich allemaal op het feit dat ze als zwakste der verkeerdseelnemers toch altijd gelijk hebben. Helaas voor die ene dan, want ik had een goede getuige en goede verzekering... Z'n wielrenfietsje kon bij het grof vuil en hij heeft geen cent gekregen.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 19:29 schreef CasB het volgende:
Als automobilist stoor ik me weer aan fietsers zonder licht. Nouja, ik stoor me aan alles zonder licht. Auto's die bij mist/regen/kutweer geen verlichting aan hebben, etc etc.
Weet je wat nog veel vervelender is? Als nette fietser overal waar het moet voorrang verlenen en vervolgens in een lompe kutsituatie komen waarbij de auto stopt, ik stil sta, ik gebaar dat ze door mogen rijden, de automobilist gebaart dat ik door mag rijden, ik doorrij en de automobilist optrektquote:Op woensdag 29 oktober 2008 20:14 schreef Youp het volgende:
[..]
Ik stoor me aan praktisch alle fietsers. Ze rijden allemaal door rood, steken allemaal over zonder te kijken en last but not least, verlenen NOOIT voorrang! En dan hebben we het nog niet gehad over wielrenners hier in het Limburgse heuvelland...... Ze beroepen zich allemaal op het feit dat ze als zwakste der verkeerdseelnemers toch altijd gelijk hebben. Helaas voor die ene dan, want ik had een goede getuige en goede verzekering... Z'n wielrenfietsje kon bij het grof vuil en hij heeft geen cent gekregen.
Ook nietquote:Op woensdag 29 oktober 2008 19:17 schreef Youp het volgende:
[..]
Sorry ik bedoel H7 en trouwens H4 kan je wel verkeerdom doen. Er zijn genoeg auto's waarbij je het lampje eerst in moet klemmen en vervolgens het stekkertje er op moet steken. Dit kan ook verkeerd om.
Die kunnen dus allebij verkeerdom gemonteerd worden!quote:Op woensdag 29 oktober 2008 20:42 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Ook niet![]()
H4:
[ afbeelding ]
H7:
[ afbeelding ]
Ja en bij een Alfa 156 kan je geen Xenon inbouwenquote:Op woensdag 29 oktober 2008 20:59 schreef Youp het volgende:
[..]
Die kunnen dus allebij verkeerdom gemonteerd worden!![]()
Geloof je het niet? Ga maar eens naar de koplampunit van een E46 kijken en vervang daar het betreffende H7 peertje. Je wordt nogal op een verkeerd been gezet, het past in ieder geval allebij.
Alles kanquote:Op woensdag 29 oktober 2008 21:36 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Ja en bij een Alfa 156 kan je geen Xenon inbouwen![]()
De een oudequote:
Kerel, LEZEN.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 21:36 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Ja en bij een Alfa 156 kan je geen Xenon inbouwen![]()
Met andere woorden, de fitting van elke auto kan verschillen, maar de lampen kun je gewoonweg niet op de kop in doen (als de fitting van de auto dat niet toelaat)
Kijk maar na de H4, de afstand tussen de 2 uitsteeksels is kleiner dan de 3e, dus kan er niet andersom in..
En de H7 heeft 1 vlakke kant,
Ik heb xenon in de auto en krijg nooit 4x70 watt in mijn bakkes. Misschien toch minder correct gemonteerd dan je denkt; of zat je, misschien iets te zware, vriendin achterop?quote:Op zaterdag 1 november 2008 10:31 schreef Scighera het volgende:
...
Heb zelf ook nog gekeken gisteravond om dat iemand iemand het nodig vond om 4x 70w groot licht in mijn gezicht te gooien al op ruim 50m afstand en dat gewoon aan te laten staan.
Jammer dat ik nu geen groot licht meer heb...om ze even duidelijk te maken dat het toch echt dim licht is.
Maar ja, dit hou je: ik heb het correct gemonteerd en meer dan correct afgesteld. punt is dat mensen snel van slag zijn door de andere lichtkleur, en er dan ook nog in gaan kijken ipv naast, als je iets naast kijkt,niks aan het handje en je zie gewoon alles wat achter mij gebeurd in de BK....dus verblindend? neen
Bespaart voorbandjesquote:Op zaterdag 1 november 2008 18:25 schreef Youp het volgende:
Accelereren op de motor is de pest voor tegenliggers
Mijn motorfiets schijnt af en toe ook naar de hemel...
Tijd voor bixenonquote:Op zaterdag 1 november 2008 10:31 schreef Scighera het volgende:
...
Heb zelf ook nog gekeken gisteravond om dat iemand iemand het nodig vond om 4x 70w groot licht in mijn gezicht te gooien al op ruim 50m afstand en dat gewoon aan te laten staan.
Jammer dat ik nu geen groot licht meer heb...om ze even duidelijk te maken dat het toch echt dim licht is.
Dat is helemaal zo'n slecht idee niet, zo'n oranje snelwegverlichting is bijvoorbeeld ook veel rustiger voor de ogen dan een witte.quote:
quote:Op zondag 2 november 2008 02:10 schreef boertie het volgende:
[..]
Tijd voor bixenon![]()
Ik rijd zelf ook met xenon en ik wil niet meer terug. Ik denk dat mensen die zeggen verblind te worden door xenon zelf gewoon halogeenlicht hebben. Doordat xenon een grotere lichtintensiteit heeft dan halogeen kan het oog niet zo snel wennen aan het xenon licht van een tegenligger. Als je zelf ook xenon heb is het verschil een stuk kleiner en heb je minder last van verblinding
Wil jij mij dan verklaren hoe het komt dat ik bijna nooit last heb van verblindende tegenliggers?quote:Op zondag 2 november 2008 10:13 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dus omdat ik geen Xenon licht heb wordt ik sneller verblind door iemand die het wel heeft?
![]()
Maw, je kijkt zelf eerst eens even goed in je eigen koplampen voordat je de weg op gaat??
Misschien stel jij je niet aanquote:Op zondag 2 november 2008 17:25 schreef boertie het volgende:
[..]
Wil jij mij dan verklaren hoe het komt dat ik bijna nooit last heb van verblindende tegenliggers?
Het verschil tussen een xenon licht-gebruiker en een xenon licht gebruiker tegenkomen is dat de gebruiker er niet zelf tegenin hoeft te kijken........ Ik geef toe dat als ik het zelf gebruik (1 van de zeldzame keren dat ik in de auto van een zeker familielid mocht rijden...) dat het erg prettig is, maar als ik er één tegenkom of er rijdt er een achter me, dan vervloek ik ze....quote:Op zondag 2 november 2008 02:10 schreef boertie het volgende:
[..]
Tijd voor bixenon![]()
Ik rijd zelf ook met xenon en ik wil niet meer terug. Ik denk dat mensen die zeggen verblind te worden door xenon zelf gewoon halogeenlicht hebben. Doordat xenon een grotere lichtintensiteit heeft dan halogeen kan het oog niet zo snel wennen aan het xenon licht van een tegenligger. Als je zelf ook xenon heb is het verschil een stuk kleiner en heb je minder last van verblinding
Precies!quote:Op zondag 14 december 2008 19:09 schreef Broertie het volgende:
[..]
Het verschil tussen een xenon licht-gebruiker en een xenon licht gebruiker tegenkomen is dat de gebruiker er niet zelf tegenin hoeft te kijken........ Ik geef toe dat als ik het zelf gebruik (1 van de zeldzame keren dat ik in de auto van een zeker familielid mocht rijden...) dat het erg prettig is, maar als ik er één tegenkom of er rijdt er een achter me, dan vervloek ik ze....
punt 3.quote:Op maandag 15 december 2008 00:19 schreef junkiexp het volgende:
Punt 1. Zelfdimmende binnenspiegel FTW
Punt 2. Aftermarket setjes hoeven helemaal niet slecht te zijn mits :Goede afstelling Projectielens en heldere koplampen
Zonder deze 2 krijg je strooilicht en verblind je iedereen.
Dus al die paupers in die golfjes en crx-en, koop gewoon goede, heldere koplampen met lens en E-keur, of blijf rondrijden met halogeen.
6000 is al teveel, typisch wat turken en marokanen in hun 190D of 316 uit 1989 doen en dan denken dat ze stoer zijnquote:Op maandag 15 december 2008 09:39 schreef garnage-patrick het volgende:
[..]
punt 3.
koop een goed aftermarket setje, toen ik mijn setje wilde kopen vertelde de verkoper mij dat ik beter een high-low kon kopen dan bi-xenon.
bi-xenon had je veel meer last van strooilicht, en gingen eerder kapot.
ingebouwd, af laten stellen, heb geen strooilicht maar de bekende V
en niemand seint naar me![]()
als mensen me tegemoed rijden die xenon hebben maar geen helder glas dan vervloek ik ze, als het een grote jeep achtige bmw of audi is wil ik ze ook nog wel eens vervloeken.
en punt 4.
neem 4300k of hoogstens 6000k daarboven is zowiezo pauper en het blauwere licht heeft totaaaal geen meerwaarde.
En toch winnen mijn bluevision halogeen lampjes het van bijna alle xenon lampen.quote:Op zondag 2 november 2008 02:10 schreef boertie het volgende:
[..]
Tijd voor bixenon![]()
Ik rijd zelf ook met xenon en ik wil niet meer terug. Ik denk dat mensen die zeggen verblind te worden door xenon zelf gewoon halogeenlicht hebben. Doordat xenon een grotere lichtintensiteit heeft dan halogeen kan het oog niet zo snel wennen aan het xenon licht van een tegenligger. Als je zelf ook xenon heb is het verschil een stuk kleiner en heb je minder last van verblinding
8000k FTW!!!quote:Op donderdag 18 december 2008 21:56 schreef Pas259 het volgende:
[..]
6000 is al teveel, typisch wat turken en marokanen in hun 190D of 316 uit 1989 doen en dan denken dat ze stoer zijn
Quod erat demonstrandumquote:Op vrijdag 19 december 2008 12:54 schreef Turquaz52 het volgende:
8000k FTW!!!
Maar het is eerder spierwit dan blauw achtig..![]()
Je ziet wel het verschil en wat blauw als je de grootlicht aanzet.
Effendim? Anlamadimquote:
Ik heb het zelf ook verkeerd om gehadquote:Op woensdag 29 oktober 2008 21:36 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Ja en bij een Alfa 156 kan je geen Xenon inbouwen![]()
Met andere woorden, de fitting van elke auto kan verschillen, maar de lampen kun je gewoonweg niet op de kop in doen (als de fitting van de auto dat niet toelaat)
Kijk maar na de H4, de afstand tussen de 2 uitsteeksels is kleiner dan de 3e, dus kan er niet andersom in..
En de H7 heeft 1 vlakke kant,
Ik hoop jouw nooit tegen te komen in het donkerquote:Op vrijdag 19 december 2008 14:17 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Effendim? Anlamadim![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Camera laat het erg blauw uitzien, maar is in het echt niet zo:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat een troepquote:Op vrijdag 19 december 2008 19:07 schreef Bob-B het volgende:
Xenon in een oude deprimera met matte koplampen.
Originele xenon op de nieuwere auto´s hebben allemaal automatischeh hoogte verstelling dmv een sensor op de achteras.quote:Op zaterdag 20 december 2008 13:07 schreef Frezer het volgende:
Het "als het maar orgineel is" verhaal is natuurlijk geleuter. Ook dan kan het verkeerd afgesteld zijn.
Aftermarket rotzooi.quote:Op vrijdag 19 december 2008 14:17 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Effendim? Anlamadim![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Camera laat het erg blauw uitzien, maar is in het echt niet zo:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Klopt helemaal maar ik geloof wel dat deze regel er door gaat komen. En die APK kwestie... denk er ook aan dat dit "makkelijke" bekeuringen zijn voor de politie, het is niet dat ze je niet aan zien komenquote:Op donderdag 9 april 2009 11:56 schreef r8ality het volgende:
Die regels zijn nog helemaal niet goedgekeurd, en op de RDW-site is er ook nog niets over terug te vinden. Daarbij geldt het alleen voor de APK. Dus dan frot je eventueel je halogeen-joekels terug en verwisselt ze na de APK binnen 5 minuten voor je xenon terug.
Ik weet het niet. Per bouwjaar (of in ieder geval een paar mijlpalen, denk aan verplicht richtingaanwijzers, gordel, kat, etc.) heb je veel verschillen. En dit zou ineens een regel zijn die met terugwerkende kracht gaat gelden? Beetje vreemd.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:13 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Klopt helemaal maar ik geloof wel dat deze regel er door gaat komen. En die APK kwestie... denk er ook aan dat dit "makkelijke" bekeuringen zijn voor de politie, het is niet dat ze je niet aan zien komen
Ik vind dat "vreemd" wel meevallen. Ze gaan gewoon kijken of jou wagen het origineel heeft ja of nee, is vrij simpel na te gaan. Is het geen originele optie ben je de lul, is het wel origineel dan zit je goed.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:23 schreef r8ality het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Per bouwjaar (of in ieder geval een paar mijlpalen, denk aan verplicht richtingaanwijzers, gordel, kat, etc.) heb je veel verschillen. En dit zou ineens een regel zijn die met terugwerkende kracht gaat gelden? Beetje vreemd.
Met andere velgen hinder jij je mede weggebruikers niet.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:24 schreef r8ality het volgende:
Onzin. Je mag nu ook andere motorblokken/veren/velgen etc monteren dan origineel. Maar verlichting moet ineens wel origineel zijn.
Boeit niet, we hebben het hier over voertuigeisen, niet wat iemand wel of niet vervelend aan een andere weggebruiker vind. Wat dat is een nog wat langer lijstjequote:Op donderdag 9 april 2009 15:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Met andere velgen hinder jij je mede weggebruikers niet.
Drogredenatie.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:42 schreef r8ality het volgende:
Maar in plaats van een zinvolle regel in te voeren, bijvoorbeeld iedereen verplicht licht aan overdag, gaan ze weer mierenneuken over een paar xenon-lampjes.
Maar dit kán een verkeersonveilige situatie opleveren.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:41 schreef r8ality het volgende:
[..]
Boeit niet, we hebben het hier over voertuigeisen, niet wat iemand wel of niet vervelend aan een andere weggebruiker vind. Wat dat is een nog wat langer lijstje.
VOlgens mij is het zo dat motorrijders daardoor minder goed zichtbaar worden. Meen dat ooit ergens in een of andere onderzoek gelezen te hebben.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Drogredenatie.
Omdat regel X al lang ingevoerd had moeten zijn, moet je regel Y maar niet invoeren. Verder ben ik 't wel met je eens dat ze licht voeren overdag gewoon moeten verplichten, net zoals in Scandinavië.
Da's leuk, op mijn motor gaat de dimverlichting aan zodra ik de motor start. Dus al zou ik 't willen, kon ik 't nog niet uitzettenquote:Op donderdag 9 april 2009 15:46 schreef fathank het volgende:
[..]
VOlgens mij is het zo dat motorrijders daardoor minder goed zichtbaar worden. Meen dat ooit ergens in een of andere onderzoek gelezen te hebben.
volgens mij bestaat dat onderzoek niet en is hetd e mening van motorrijders bonden / verenigingenquote:Op donderdag 9 april 2009 15:53 schreef Isdatzo het volgende:
Ben trouwens wel benieuwd naar dat onderzoek.
MVO = Motorvoertuig Verlichting Overdagquote:Nog even het laatste over MVO: tot op heden is niet wetenschappelijk aangetoond dat motorfietsers in het nadeel zijn bij een wettelijke verplichting tot MVO. Inmiddels hebben negen Europese landen MVO volledig of gedeeltelijk verplichtgesteld. Het effect van een algehele MVO is voor motorrijders min of meer neutraal".
- Geen richting aangeven ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar dit kán een verkeersonveilige situatie opleveren.
Maar de dingen die jij nu opnoemt zijn al afgevangen met regeltjes, met je drogredenatieredenatiequote:Op donderdag 9 april 2009 15:58 schreef r8ality het volgende:
[..]
- Geen richting aangeven ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.
- Te hard rijden ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.
- Onnodig linksrijden ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.
Met je drogredenatie.
Je bedoelt dat het dan met aftermarket-koplamp-units + aftermarket xenon het dan ineens wel mag?quote:Op donderdag 9 april 2009 15:56 schreef Magneet het volgende:
Het is niet zo dat Xenon verboden wordt, je moet alleen een armatuur hebben dat geschikt is voor Xenon aka je zult de hele unit moeten vervangen.
zo las ik het wel ja, volgens mij op nieuws.nlquote:Op donderdag 9 april 2009 16:00 schreef r8ality het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het dan met aftermarket-koplamp-units + aftermarket xenon het dan ineens wel mag?
quote:Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Maar geen APK-punt. En moeilijker te controleren. Dus als ze nu eens die controles verscherpen.i.p.v. mierenneuken over xenon.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:59 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar de dingen die jij nu opnoemt zijn al afgevangen met regeltjes, met je drogredenatieredenatie.
Lol, mooie maas. Eens kijken wanneer die ze gaan misbruiken en daarna weer gaan verbiedenquote:Op donderdag 9 april 2009 16:02 schreef Magneet het volgende:
[..]
zo las ik het wel ja, volgens mij op nieuws.nl
http://auto.nieuws.nl/552630/nieuwe_verkeersregels_per_1_mei
[..]
Weer drogredenatie.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:03 schreef r8ality het volgende:
[..]
Maar geen APK-punt. En moeilijker te controleren. Dus als ze nu eens die controles verscherpen.i.p.v. mierenneuken over xenon.
En zo zijn er nog wel wat dingen die ze beter kunnen controleren dan mierenneuken over xenon.
Sterker nog, i.p.v. dat ze eerst eens het verkeersinfarct Nederland verbeteren dan mierenneuken over xenon.
Met die nieuwe regels hoeft zelfs je snelheidsmeter het niet te doen, maar wel aanwezig te zijn, dat ze die regel eens herzien, i.p.v. mierenneuken over xenon.
Had ik al gezegd dat ze mierenneuken over xenon?
quote:Op donderdag 9 april 2009 16:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Weer drogredenatie.
Die regel zal een preventief effect hebben. Er zullen heel wat golfsjonnies afvallen als 't verboden is. Dat er in de praktijk weinig op gecontroleerd wordt, /care.
Als je auto in gebruik is genomen na 31 december 2006. Dit staat nog steeds expliciet in de concept-tekst van de nieuwe Regeling Voertuigen zoals die per 1 mei 2009 in zou moeten gaan. Voor auto's van voor 2007 verandert er dus niets.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:56 schreef Magneet het volgende:
Het is niet zo dat Xenon verboden wordt, je moet alleen een armatuur hebben dat geschikt is voor Xenon aka je zult de hele unit moeten vervangen.
Aldus die concepttekst Regeling Voertuigen. Als deze regeling wordt ingevoerd is het dus nog steeds expliciet toegestaan om xenon te monteren in auto's van voor 2007, zonder dat er andere voorwaarden aan gesteld zijn dan de regels die gelden voor het normale dimlicht. Geen niveauregeling, geen wissers, niets van dat alles.quote:Artikel 5.2.51
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
(...)
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
(...)
Bovengenoemde quote komt uit een tekst waar de RDW zelf naar linkt... Lijkt er inderdaad beetje op dat de tekst niet goed geïnterpreteerd wordt. Wel vervelend, want er gaat onherroepelijk discussie over ontstaan. Mijn Xantia (met xenon) laat ik om dat te voorkomen maar voor 1 mei keuren, mocht een overijverige diender een boete willen uitschrijven dan zie ik dan wel weer verder. Ik zie niet zo best in het donker en de xenon lampen zijn voor mij dus een absolute uitkomst.quote:Op donderdag 9 april 2009 20:00 schreef r8ality het volgende:
Ja, dat is wat ook overal in officiele stukken tekst gevonden heb. Volgens mij is het een beetje paniekvoetbal, en was er ten tijde van het drukken van het "vakblad" nog niets concreet besloten...
Sjonnie!quote:Op zaterdag 11 april 2009 12:41 schreef WalkingDisaster het volgende:
Ik heb ook aftermarket xenon, maar goed afgesteld. Heldere koplamp + lens = mooi lichtbeeld.
En ja, ook de koplamp unit is aftermarket.. Sue me
[ afbeelding ]
Geen idee in hoeverre dit specifieke punt wetenschappelijk onderzocht is hoor, maar het is wel vrij makkelijk te beredeneren op basis van perceptie studies dat het voeren van dagrijverlichting, of fellere verlichting, ten koste gaat van aandacht voor andere weggebruikers.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:58 schreef Isdatzo het volgende:
Even gezocht naar dat onderzoek..
http://www.motorrijdersac(...)=motoren-verlichting
[..]
MVO = Motorvoertuig Verlichting Overdag
Ik weet niet hoe jij je lampen erin zet maar in mijn auto moet ik toch wel heel raar doen wil ik die H4 lampjes er onderste boven in krijgen.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 20:59 schreef Youp het volgende:
[..]
Die kunnen dus allebij verkeerdom gemonteerd worden!![]()
Geloof je het niet? Ga maar eens naar de koplampunit van een E46 kijken en vervang daar het betreffende H7 peertje. Je wordt nogal op een verkeerd been gezet, het past in ieder geval allebij.
Ja, en de afstelling van de koplampen is dus iets wat wél elke APK wordt gecontroleerd. Bij alle auto's om precies te zijn.quote:Op zondag 12 april 2009 01:59 schreef CasB het volgende:
Best kansloos dat ze niet juist de auto's voor 2007 aanpakken. Juist de auto's van voor 2007 hebben over het algemeen hun (xenon)lichten niet goed afgesteld.
Alleen jammer van die regels uitgegeven door het ministerie van verkeer en waterstaat waarbij niet over bepaalde jaartallen gepraat wordt. (ook in mijn vorige post te lezen)quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:29 schreef r8ality het volgende:
Die regel gaat ook alleen voor auto's van na 2006 gelden. Je kan niet met terugwerkende kracht regels gaan veranderen.
[edit] Zie dus bericht hierboven.
quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:55 schreef FransDeens het volgende:
Het is zeker vage boel. Maargoed, ik heb op mijn koplamp helemaal geen HC, HR of HCR staan. Mag ik dan volgens oom agent wel gewoon Xenon hebben? Het wordt weer een heerlijk onduidelijk zooitje.
95% van de mensen met halogeen hebben de koplampen ook niet goed afgesteld. Dit vind ik net zo kwalijk als slecht afgestelde xenon.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Met andere velgen hinder jij je mede weggebruikers niet.
Lees eens het topic helemaalquote:Op dinsdag 21 april 2009 09:43 schreef Daklem het volgende:
[..]
95% van de mensen met halogeen hebben de koplampen ook niet goed afgesteld. Dit vind ik net zo kwalijk als slecht afgestelde xenon.
Xenon is niet eens zo erg, als je het gewoon netjes laat afstellen.
Er komt nu 1 mei een regel dat je niet zomaar meer aftermarket xenon mag gebruiken. Ik ben benieuwd hoe ze dat willen controleren .. In de koplampen staan de voorgeschreven regeltjes in welke koplamp xenon mag zitten, niet in. Dit is dus een hoop werk voor politie om eventueel te controleren.
Bij auto's vanaf ongeveer 2000 (ouder weet ik niet) staat er dus vaak wel op de koplamp of er een xenonset ingebouwd mag worden. Op de koplamp moeten de letters HDR staan. Wanneer dat erop staat, en je beschikt over koplampsproeiers. Dan mag er xenon worden ingebouwd. Ik geloof zelfs dat een auto ook over automatische stelregeling moet beschikken (maar dat weet ik niet zeker) Wanneeer er HCR op de koplamp staat dan is de koplamp alleen geschikt voor Halogeen licht.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:43 schreef Daklem het volgende:
[..]
95% van de mensen met halogeen hebben de koplampen ook niet goed afgesteld. Dit vind ik net zo kwalijk als slecht afgestelde xenon.
Xenon is niet eens zo erg, als je het gewoon netjes laat afstellen.
Er komt nu 1 mei een regel dat je niet zomaar meer aftermarket xenon mag gebruiken. Ik ben benieuwd hoe ze dat willen controleren .. In de koplampen staan de voorgeschreven regeltjes in welke koplamp xenon mag zitten, niet in. Dit is dus een hoop werk voor politie om eventueel te controleren.
En nog zo'n goede lezerquote:Op dinsdag 21 april 2009 10:09 schreef beunhaas96 het volgende:
[..]
Bij auto's vanaf ongeveer 2000 (ouder weet ik niet) staat er dus vaak wel op de koplamp of er een xenonset ingebouwd mag worden. Op de koplamp moeten de letters HDR staan. Wanneer dat erop staat, en je beschikt over koplampsproeiers. Dan mag er xenon worden ingebouwd. Ik geloof zelfs dat een auto ook over automatische stelregeling moet beschikken (maar dat weet ik niet zeker) Wanneeer er HCR op de koplamp staat dan is de koplamp alleen geschikt voor Halogeen licht.
Is dat zo? Ik kom namelijk erg tegenstrijdige informatie tegen op dit moment.quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:57 schreef r8ality het volgende:
[..]
Lees eens het topic helemaal. Regel is alleen voor auto's na 2006...
Waarom is xenonverlichting niet verbodenquote:Op dinsdag 21 april 2009 11:15 schreef Daklem het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik kom namelijk erg tegenstrijdige informatie tegen op dit moment.
Wat betreft die codering, deze ben ik zelf nog nooit tegen gekomen. Ik ben benieuwd of de uitvoerders van deze wetgeving weten hoe ze deze kunnen vinden.
Erg triest jaquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 17:02 schreef fathank het volgende:
Nog zoiets waar ik me aan stoor trouwens. Paupers die overdag met stadsverlichting + mistlampen rijden "omdat dat mooier is".
Vreemd…suv’s zijn vaker hoger dan standard auto’s en schijnen dus recht in je bakkes ipv op de grondquote:Op dinsdag 21 april 2009 14:09 schreef Richie_Rich het volgende:
Ik vind Xenon alleen bij Land Rovers irritant. Op de een of andere manier staan die altijd verkeerd afgesteld. Bij andere SUV's heb ik er geen last van.
Bij een X5 of Q7 heb ik er geen last vanquote:Op dinsdag 21 april 2009 14:35 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Vreemd…suv’s zijn vaker hoger dan standard auto’s en schijnen dus recht in je bakkes ipv op de grond
Het is vaak bij die namaak europeaanse suv's uit het oosten met achteraf ingebouwde xenon dat je er last van hebtquote:Op dinsdag 21 april 2009 16:02 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Bij een X5 of Q7 heb ik er geen last van
steek in mn rug.quote:
Als jij goed leest zie je dat die datum wel in de APK-eisen is opgenomen, maar op de site van Verkeer en Waterstaat staat geen beperking in de vorm van een datum. Dat staat zelfs in het bericht waar jij naartoe verwijst:quote:Op dinsdag 21 april 2009 09:57 schreef r8ality het volgende:
[..]
Lees eens het topic helemaal. Regel is alleen voor auto's na 2006...
quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:24 schreef retuow82 het volgende:
Maar als je dan bij het Ministerie van verkeer zoekt zie je dit:
Lichtarmatuur en type lamp
•
Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
bron: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/Wijzigingen%20RVV%20per%201%20mei%202009-deftekst1_tcm195-244002.pdf
Dus als de politie je aanhoud dan ben je alsnog de lul.... Lekkere situatie voor alle Xenon liefhebbers
Heeft mijn Leon uit 2003 een xenon armatuur?quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:43 schreef ThaFreak het volgende:
xenon regels vanaf 1 mei 2009 (in lekentaal)
voor alle auto's in welk jaar ook gebouwd of op kenteken gezet geld de volgende regel waar op geen enkele manier onderuit te komen valt:
geen xenon armatuur ----- xenon niet toegestaan
stel voor jou auto zijn er xenon armaturen beschikbaar dan zul je alsnog moeten voldoen aan de bekende 2007 regel:
dat wil weer zeggen voor 01-01-2007 op kenteken gezet = geen verdere regels
na 01-01-2007 op kenteken gezet = verplicht koplamp reiniging en automatische niveauregeling
volgens mij niet en volgens mij is dat model leon ook nooit fabrieks-af met xenon geleverd.....quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:46 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Heeft mijn Leon uit 2003 een xenon armatuur?
Mooi balen dus. Weet je ook hoe hoog de boete is, mocht ik er ooit mee gepakt worden? Ik denk overigens dat die kans vrij klein is als je koplampen gewoon goed afgesteld staan en je niet van dat blauwe licht hebt.quote:Op dinsdag 21 april 2009 19:53 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
volgens mij niet en volgens mij is dat model leon ook nooit fabrieks-af met xenon geleverd.....
dus dan voldoe jij aan de regel:
geen xenon armatuur ----- xenon verboden
Beter ga je heel gauw weg en neem je je xenon mee.quote:Op dinsdag 21 april 2009 20:09 schreef r8ality het volgende:
Tsja. Onduidelijkheid of niet, ik ga mijn betere lichtopbrengst niet laten verpesten door een stel broekies achter een bureau. Dan maar boetes, bij de eerste emigreer ik meteen.
hoogte heb ik niets van gehoord, wordt voor zover ik tot nu toe heb gehoord is:quote:Op dinsdag 21 april 2009 20:41 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Mooi balen dus. Weet je ook hoe hoog de boete is, mocht ik er ooit mee gepakt worden? Ik denk overigens dat die kans vrij klein is als je koplampen gewoon goed afgesteld staan en je niet van dat blauwe licht hebt.
En dan nog nat gaan bij een algehele controlequote:Op woensdag 22 april 2009 12:13 schreef Turquaz52 het volgende:
gewoon Xenon 4300K of 3000k gebruiken
Je ziet het verschil tussen xenon en halogeen echt wel, ook als je maximaal 4300k xenon neemt zie je duidelijk verschil met halogeen.quote:Op woensdag 22 april 2009 12:13 schreef Turquaz52 het volgende:
gewoon Xenon 4300K of 3000k gebruiken
Nadelen..? Want je wilt immers nooit meer terug naar Xenon..??quote:Op dinsdag 28 april 2009 03:04 schreef Scighera het volgende:
nog steeds niet echt duidelijk dus.
Ik rij met xenon (motor) en zal nooit meer terugwillen naar xenon. boel is goed afgesteld.
Voordelen:
-beter zichtbaar in het donker (als motorrijder heb je maar een iel klein frontaal oppervlak, en een halogeen dimlichtje valt niet op)
-beter zichtbaar bij veel zon / laagstaande zon (ook ivm klein oppervlak)
-valt beter op in drukke verkeersomstandigheden en donker (ik heb 8000k, niet voor het poser gehalte, maar om om te vallen te midden van andere autolampen)
-alles wat eneigszins reflecteert valt op (paaltjes, fietsers zonder licht voetganegrs zie ik beter etc)
en xenon verblindend? sorry: ik wordt vaker verblind door onjuiste halogeen verlichting, mistlampen, mensen die vergeten zijn grootlicht uit te zetten, mensen die het presteren om bij het vervangen van de lamp de lamp ondersteboven te plaatsen (oa H1?) )
als ook erger ik me aan de autos met 1 defecte lamp, of alle koplampen defect (en dan op een N weg rijden in het donker), 1, 2, of 3 remlichten defect, richtingaanwijzers verkeerdom aangesloten (ja, kwam er 1 tegen) en ga zo maar door.
Ik voer xenon om beter gezien te worden ivm veiligheid en om meer waar te nemen (trop op de weg wat voor mij risico's mee brengt) en die fietsers zonder licht te zien....
nadelen: ehm, risico op bekeuringen en je koplampen regelmatig ontdoen van dode vliegjesquote:Op dinsdag 28 april 2009 22:20 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Nadelen..? Want je wilt immers nooit meer terug naar Xenon..??
deze nieuwe regel komt erbij, dus met de oude veranderd er niets....quote:Op woensdag 29 april 2009 15:56 schreef r8ality het volgende:
http://www.verkeerenwater(...)gelsper1mei2009.aspx
Het nieuws officieel. Nog steeds geen duidelijkheid of het alleen voor auto's na 2006 gaat gelden. Of voor motoren.
voor motoren is voor zover ik weet nog steeds niets wetgeving opgenomen mbt verlichting, dus jij zult lekker met je xenon kunnen doorrijden....quote:Op dinsdag 28 april 2009 03:04 schreef Scighera het volgende:
nog steeds niet echt duidelijk dus.
Ik rij met xenon (motor)
Misschien wist je het al inmiddels, maar vanaf nu moet ELKE personenauto met xenonverlichting een goedgekeurd xenon-armatuur hebben (met die codes). Heb je de juiste codes er niet instaan, mag je dus geen xenonlampen in je koplampunit hebben.quote:Op woensdag 29 april 2009 15:56 schreef r8ality het volgende:
http://www.verkeerenwater(...)gelsper1mei2009.aspx
Het nieuws officieel. Nog steeds geen duidelijkheid of het alleen voor auto's na 2006 gaat gelden. Of voor motoren.
Bullshit..alleen na 2006quote:Op vrijdag 1 mei 2009 23:40 schreef Jim-E het volgende:
[..]
Misschien wist je het al inmiddels, maar vanaf nu moet ELKE personenauto met xenonverlichting een goedgekeurd xenon-armatuur hebben (met die codes). Heb je de juiste codes er niet instaan, mag je dus geen xenonlampen in je koplampunit hebben.
Argumentatie? Geen bullshit. Lees de nieuwe regels er maar op na.quote:
Koop een Pilot setje met 2 jaar garantie, heb ik destijds ook gedaan.quote:Op zondag 3 mei 2009 14:08 schreef Breaker.Faker het volgende:
Ik heb in de winter ook na zitten denken om xenon in te bouwen in de auto bouwjaar 2002.
Ik durfde niet omdat ik bang was voor verblinding. Want in de regel staat als ik iemand verblind en ik maak een ongeluk dan is het altijd mij fout.
En ik weet niet of zo set storing maakt met mij elektronica in mij wagen. Want je heb nog een trafo nodig die hoge spanning levert aan de lampen.
En je heb ook zoveel xenon setjes waarmee je de bomen het bos niet kan zien.. En er staat nergens welke goed zijn.
In Duitsland zijn after setjes helemaal verboden.
Zo'n situatie kwam ik laatst ook tegen 's nachts in het donker. Deze bestuurder reed met gedoofde lichten maar gaf tijdelijk groot licht wanneer een medeweggebruiker in de buurt kwam of passeerde. Knettergek en levensgevaarlijk.quote:Op zondag 3 mei 2009 12:59 schreef liquid-orange het volgende:
1 bestuurder had het zo erg dat 1 koplamp alleen maar op groot licht werkte en ook nog steeds knipperde. Daar mogen ze wel eens wat aan doen!
als die koplampunit xenon geschikt/gekeurd is wel, hoewel ik twijfel als die überhaupt wel bestaan voor een 1989 mercquote:Op zondag 3 mei 2009 19:50 schreef mighty_myte het volgende:
Ik vind de regels nog steeds niet helemaal duidelijk.
Is het nu dit?:
Je mag xenon, maar alleen als je armatuur (de hele koplampunit dus) gechikt is voor xenon.
Als je auto gemaakt is na 1 jan 2007 moet je ook koplampsproeiers en auto hoogteverstelling hebben.
Als ik het zo lees mag ik in mijn 1989 mercedes nieuwe koplampunits met xenonlampen plaatsen.
vast wel (hoop ik).quote:Op zondag 3 mei 2009 19:58 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
als die koplampunit xenon geschikt/gekeurd is wel, hoewel ik twijfel als die überhaupt wel bestaan voor een 1989 merc
Moet je eigenlijk helemaal niet willen in zo'n oude bak. Het levert je wel iets meer lichtopbrengst op maar maakt je auto wel meteen een échte pooierbak.quote:
Dat is jouw mening ja.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:07 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Moet je eigenlijk helemaal niet willen in zo'n oude bak. Het levert je wel iets meer lichtopbrengst op maar maakt je auto wel meteen een échte pooierbak.
Heb niks tegen een oude Mercedes hoor. chique wagens doorgaans. Ik vind inderdaad dat xenon zo'n auto een beetje verjohnnyficeerd.quote:
Goed zo knul.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Heb niks tegen een oude Mercedes hoor. chique wagens doorgaans. Ik vind inderdaad dat xenon zo'n auto een beetje verjohnnyficeerd.
Dat zou juist reden nummer 1 zijn om het te doen.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:07 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Moet je eigenlijk helemaal niet willen in zo'n oude bak. Het levert je wel iets meer lichtopbrengst op maar maakt je auto wel meteen een échte pooierbak.
Dat is wel vreemd. Ik zou zeggen dat iedere H4/H7 lamp dezelfde hoeveelheid licht geeft, onafhankelijk van het type auto. Wat je zegt over die 4300 K lampen ben ik wel met je eens, die paarsachtige lampen maken wel echt ordinair.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:09 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Dat zou juist reden nummer 1 zijn om het te doen.
Het licht van die wagen is matig, als iemand me inhaalt op de snelweg is het net alsof mijn licht de helft minder fel is dan dat van anderen.
Heb in de winter nog eens geinvesteerd in kwaliteits-halogeen van philips, maar daar werd het ook niet veel beter van.
Lijkt me fijn om meer te kunnen zien, aangezien ik relatief vaak op donkere wegen in polders etc rijd.
Dat het een luxe uitstraling heeft vind ik mooi meegenomen.
Ik zou trouwens altijd voor 4300 K lampen gaan, want dat blauw/wit/paars vind ik pauperig.
En hoe kom ik aan zulk soort dingequote:Op dinsdag 5 mei 2009 01:27 schreef CasB het volgende:
Echte helden rijden met LED-lampen.(en dan niet alleen stadslicht)
Geen idee.quote:
Ja dan is het echt een topidee. Bewezen techniek wtfquote:Op dinsdag 5 mei 2009 01:47 schreef CasB het volgende:
[..]
Geen idee.Als ze al bestaan zou ik het wel willen hebben, maar ik denk dat het nog wel een tijdje kan duren voordat er ledlampen zijn die genoeg licht opbrengen.
-edit- Ze bestaan wel, google maar op 'led autolampen', 2e hit ofzo.
Je bedoelt ftw?quote:Op dinsdag 5 mei 2009 01:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja dan is het echt een topidee. Bewezen techniek wtf
ja ftwquote:Op dinsdag 5 mei 2009 07:32 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Je bedoelt ftw?
Ik heb ook altijd het idee dat de auto die me inhaalt veel meer licht heeft!
Ik wel, 6000K maar tochquote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:27 schreef leolinedance het volgende:
[..]
ja ftwalcohol...
Ik heb dat idee ook wel, ik heb dan ook (nog) geen xenon.
Nee knul, 10000 en hoger is voor paupersquote:Op dinsdag 5 mei 2009 13:10 schreef mighty_myte het volgende:
6000 K is dus voor paupers.
Ik heb 10.000Kquote:Op dinsdag 5 mei 2009 13:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nee knul, 10000 en hoger is voor paupers
Qft.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 15:41 schreef fathank het volgende:
6000k is twijfelachtig. Meer dan dat is sowieso pauper.
beter 4300k
Is dat zo? Wie ben jij dat jij mij pauper noemtquote:Op dinsdag 5 mei 2009 15:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mét of zónder xenon, jij bent sowieso een pauper.
kerel, bijt niet zo joh! Zij vinden het gewoon heerlijk om reacties bij jou uit te lokken...quote:Op dinsdag 5 mei 2009 18:16 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Is dat zo? Wie ben jij dat jij mij pauper noemtNerd, ga terug aan het werk..
![]()
Als het Oxy was geweest (waar ik het een beetje na uitlokte eigelijk) Ok. Maar jij..?
Nee nee, isdatzo irriteert me zowieso al.. 't is gewoon persoonlijk al een vies ventje die denkt dat ie alles weetquote:Op dinsdag 5 mei 2009 18:20 schreef Daklem het volgende:
[..]
kerel, bijt niet zo joh! Zij vinden het gewoon heerlijk om reacties bij jou uit te lokken...
Xenon is rete fijn
Dat ie mod is zie ik nu pas.. 't blijf gewoon een zielig ventje met een internetlul van 1,80quote:
Tja, ik wéét dan ook daadwerkelijk allesquote:Op dinsdag 5 mei 2009 18:21 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Nee nee, isdatzo irriteert me zowieso al.. 't is gewoon persoonlijk al een vies ventje die denkt dat ie alles weet
Alleen omdat ik turquaz een beetje uitlok? Kom nou.. of heb je nog onderbouwing voor die uitspraak?quote:
gewoon omdat het kan.quote:
Hoevaak ik ook weer es in een domme discussie zit met Oxy, om hem kan ik zwaar lachen, denk dat het ook wederzijds is bij hem.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 18:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Tja, ik wéét dan ook daadwerkelijk alles.
[..]
Alleen omdat ik turquaz een beetje uitlok? Kom nou.. of heb je nog onderbouwing voor die uitspraak?
Was ooit bestemd om aan een gozer te verkopen, ongeacht mijn vorig verhaaltje (voor aankoop) dat ik de Uno zo sjonnie mogelijk wou maken. De gozer bleek uiteindelijk toch H7 te hebben en geen H4.. Dus tja, bleef ik zitten met de gebakke peren, maar na mijn mening is het niet veel blauwer dan de 8000k die ik had gehad hiervoorquote:
dat bestaat.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 01:27 schreef CasB het volgende:
Echte helden rijden met LED-lampen.(en dan niet alleen stadslicht)
Want waar bash ik jou precies dan? Gast, ik kom amper in PTA (fok MC uitgezonderd).quote:Op dinsdag 5 mei 2009 23:23 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Hoevaak ik ook weer es in een domme discussie zit met Oxy, om hem kan ik zwaar lachen, denk dat het ook wederzijds is bij hem.
Maar jij? Jij bent gewoon een nerdje die denkt dat die er bij hoort als ie een ander basht.. terwijl je jezelf zwaar de grond in boort.
Hier:quote:Op woensdag 6 mei 2009 10:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Want waar bash ik jou precies dan? Gast, ik kom amper in PTA (fok MC uitgezonderd).
Gast, laat het rusten en ga door met je "leven".quote:Op dinsdag 5 mei 2009 15:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mét of zónder xenon, jij bent sowieso een pauper.
Dat julie zo verzuurd zijn om dat niet als een ludieke post op te vatten zegt meer over julie dan over mijquote:Op woensdag 6 mei 2009 10:11 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Hier:
[..]
Gast, laat het rusten en ga door met je "leven".
Tuurlijkquote:Op woensdag 6 mei 2009 10:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat julie zo verzuurd zijn om dat niet als een ludieke post op te vatten zegt meer over julie dan over mij.
Lijkt me inderdaad ook wel dat je dat dan kan betalen. Dat is wel heel sneu, een R8 kopen maar vervolgens beknibbelen op de optiesquote:Op woensdag 6 mei 2009 09:59 schreef garnage-patrick het volgende:
[..]
dat bestaat.
de audi r8 kan je kopen met led verlichting aan de voorkant.
wel een dure optie van ¤6353,- maar als je een r8 kan kopen lukt dat vast ook nog wel
artikeltje erover.
http://www.audiblog.nl/?p=3064
sorry voor offtopic trouwens
Daarvan zat de lampunit waarschijnlijk los na een aanrijding, en "bungelde" hij op en neer.quote:Op zondag 3 mei 2009 12:59 schreef liquid-orange onder meer het volgende:
1 bestuurder had het zo erg dat 1 koplamp alleen maar op groot licht werkte en ook nog steeds knipperde. Daar mogen ze wel eens wat aan doen!
Wat is daar in vredesnaam raar aan??? Ik voer mistlampen voor als mijn dimlicht op de mist weerkaatst. Die zet ik dan uit omdat ze meer kwaad doen dan goed en dan gaan de breedstralers onder de bumper en onder de mist aan. Daarbij branden uiteraard ook de stadslichtjes, ja.quote:En dan heb ik heb nog niet over die mensen die met rare combo's rijden, zoals stadslicht samen met mistlicht.
..of je bestelt een nieuwe Prius.quote:Op woensdag 6 mei 2009 09:59 schreef garnage-patrick het volgende:
[..]
dat bestaat.
de audi r8 kan je kopen met led verlichting aan de voorkant.
wel een dure optie van ¤6353,- maar als je een r8 kan kopen lukt dat vast ook nog wel
knulquote:Op dinsdag 5 mei 2009 13:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Nee knul, 10000 en hoger is voor paupers
kssssttt weg jij!quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
Okee.. jquote:
quote:Op woensdag 6 mei 2009 21:21 schreef mighty_myte het volgende:
Je avatar past prachtig in deze trieste bladzijde van dit topic, Isdatzo.Treffend he.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Briljant stukje MP trouwens.quote:![]()
.
.
Huilen dan.
Erm.. dat vertelde ik je op 1 mei al.quote:Op donderdag 7 mei 2009 20:01 schreef OxygeneFRL het volgende:
Sinds 1 mei 2009 is er een nieuwe wet opgesteld voor auto's uitgerust met het H.I.D.
Als het koplampglas de aanduiding HC, HR of HCR heeft dan is het nu
VERBODEN om er een H.I.D. set in te zetten. Alleen koplampglas met de aanduiding DR, DC of DCR mogen met H.I.D. rondrijden!
Dus als er ergens op de wereld auto's rondrijden met standaard H.I.D. dan is het een kwestie van koplampglazen verwisselen.
Dit heb ik vandaag te horen gekregen van een politieagent bij mij op het werk. Vanaf juni 2009 word er streng op gecontroleerd.
Dit even ter info!
Hehe, en nu even je vorige posts teruglezen knulquote:Op donderdag 7 mei 2009 20:01 schreef OxygeneFRL het volgende:
Sinds 1 mei 2009 is er een nieuwe wet opgesteld voor auto's uitgerust met het H.I.D.
Als het koplampglas de aanduiding HC, HR of HCR heeft dan is het nu
VERBODEN om er een H.I.D. set in te zetten. Alleen koplampglas met de aanduiding DR, DC of DCR mogen met H.I.D. rondrijden!
Dus als er ergens op de wereld auto's rondrijden met standaard H.I.D. dan is het een kwestie van koplampglazen verwisselen.
Dit heb ik vandaag te horen gekregen van een politieagent bij mij op het werk. Vanaf juni 2009 word er streng op gecontroleerd.
Dit even ter info!
Erm...ik post alleen dit verhaal om die codes effe te vermelden die jij niet vermeldde in je post.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 02:08 schreef Jim-E het volgende:
[..]
Erm.. dat vertelde ik je op 1 mei al.
Toen zei je dat het bullshit was
Niet eens 10.000Kquote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:19 schreef Turquaz52 het volgende:
Ga er zometeen bij een sjonnie inbouwen in zijn Golf IV.. Ik adviseerde hem Pilot 6000K, maar nee.. 8000K chineze Xenon is wat hij wou![]()
![]()
Dan ben je dus écht een eikel. Of je moet je lampen fatsoenlijk afgesteld hebben staan. Maar je gedachte slaat nergens op.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 07:39 schreef jpjedi het volgende:
Heerlijk, zou niet meer zonder xenon willen. En wat betreft anderen, dat kan me aan mijn reet roesten. Met automatisch dimmende spiegels heb je nergens last van. En anders heb je gewoon het knopje. (y)
Ze moeten natuurlijk wel goed afgesteld staan. Ik ben trouwens geen eikel en mijn auto heeft gewoon origineel xenon.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 14:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dan ben je dus écht een eikel. Of je moet je lampen fatsoenlijk afgesteld hebben staan. Maar je gedachte slaat nergens op.
Ohh zeg dat dan meteen. Dan is er niks aan de hand. Petjes die met hun verkeerd afgestelde aftermarketsetjes rondrijden, daar hebben we het hier over.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 14:33 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Ze moeten natuurlijk wel goed afgesteld staan. Ik ben trouwens geen eikel en mijn auto heeft gewoon origineel xenon.
Ik ben toendertijd toen ik mn xenon net er in had zitten, 3x terug geweest naar de dealer om hem af te stellen, Die sukkels hadden het niet goed gedaan. Gelukkig merktte ik dit zelf ook.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 14:56 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ohh zeg dat dan meteen. Dan is er niks aan de hand. Petjes die met hun verkeerd afgestelde aftermarketsetjes rondrijden, daar hebben we het hier over.
quote:Op zaterdag 9 mei 2009 17:43 schreef OxygeneFRL het volgende:
De enige auto met wis was installatie die ik ken is volvo.
Je bronvermelding klopt geen reet van: De orginele bron is gewoon een lullig persberichtje...quote:Op zaterdag 9 mei 2009 17:37 schreef OxygeneFRL het volgende:
Over het voeren van achteraf xenon in een personenvoertuig,
[...]
Bronvermelding:
- Artikel 115 t/m 118 van de bijlagen Regeling Voertuigen versie 9 april 2009 http://www.rdw.nl
- Helpdesk RDW technische dienst 0900 07 39
- Politie Groningen 0900-8844
- Boetebase http://www.om.nl", etc
Uhh:quote:Op zaterdag 9 mei 2009 18:41 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Noem jij dan nog even een paar op gaarne.
Veel serieuze informatie had je ook niet hoeven te verwachten van die userquote:Op zondag 10 mei 2009 00:43 schreef Spamblik het volgende:
[..]
Je bronvermelding klopt geen reet van: De orginele bron is gewoon een lullig persberichtje...![]()
Het verlichtingsgedeelte van het voertuigregelement is begin deze maand op de schop gegaan, maar een geupdate versie heb ik nog niet gezien![]()
Iemand een linkje?
Die hebben inderdaad allemaal een koplampreinigingsinstallatie.quote:Op zondag 10 mei 2009 01:04 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Uhh:
http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Audi/A5/3242387/algemeen.htm?sortering=DEFAULT&merken=Audi&modellen=A5&paginaNummer=1&total=68&pos=8
https://diensten.vwe.nl/publiek/dienst/AdverteerDirectDetail.aspx?vtid=4282265&bdrid=82979#
http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fq%3Dwis/was+xenon%26hl%3Dnl%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla%3Anl%3Aofficial%26hs%3D7tv%26start%3D30%26sa%3DN&url=http%3A//auto.marktplaats.nl/mercedes-benz/246653856-mercedes-benz-m-klasse-400-cdi-v8-aut-xenon-comand-pts-etc.html%3Fxref%3D1
Gewoon een paar willekeurig.
Eensch, zwaar irritantquote:Op vrijdag 8 mei 2009 15:39 schreef ThaFreak het volgende:
over foute lichten, merken meer mensen dat de koplampen van dit model punto vrijwel altijd verkeerd schijnen???
Vind die koplampen zo irritant in de binnenspiegel schijnen he
quote:Op zondag 10 mei 2009 02:03 schreef Jim-E het volgende:
[..]
Die hebben inderdaad allemaal een koplampreinigingsinstallatie.
Maar hij bedoelde waarschijnlijk een klein ruitenwissertje om je koplampen te reinigen.
31 jaar geleden...quote:Op zondag 10 mei 2009 15:28 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
25 jaar geleden zelfs![]()
W126
Dat dingk is schijt en schijt lelijk man gekquote:Op dinsdag 12 mei 2009 01:00 schreef heijx het volgende:
[..]
31 jaar geleden...![]()
[ afbeelding ]
Saab 96
Ik moet hier wel offtopic gaan want ik laat mij geen Merc W126 coupé voor een W116 aansmeren.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 14:33 schreef Turquaz52 het volgende:
[ afbeelding ]
W116.. das uit 1974 (35 jaar)
quote:Op dinsdag 12 mei 2009 01:00 schreef heijx het volgende:
[..]
31 jaar geleden...![]()
[ afbeelding ]
Saab 96
quote:Op dinsdag 12 mei 2009 14:33 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Dat dingk is schijt en schijt lelijk man gek![]()
![]()
En ehmm..
[ afbeelding ]
W116.. das uit 1974 (35 jaar)
En de Saab 99 al in 1970quote:
heb zelfs discussie gehad, en de beste meneer van de RDW die kwam meebemoeien en gaf mij 100% gelijkquote:
en wat voor auto heb je? zijn je units goed voor xenon?quote:Op maandag 8 juni 2009 00:01 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
heb zelfs discussie gehad, en de beste meneer van de RDW die kwam meebemoeien en gaf mij 100% gelijk![]()
2e x aangehouden, en mocht weer doorrijden
Vertel eens wat meer over de discussie en wat er gezegd is, ik ben erg benieuwd.quote:Op maandag 8 juni 2009 00:01 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
heb zelfs discussie gehad, en de beste meneer van de RDW die kwam meebemoeien en gaf mij 100% gelijk![]()
2e x aangehouden, en mocht weer doorrijden
Zal ik doen als ik terug ben van schoolquote:Op maandag 8 juni 2009 15:50 schreef FransDeens het volgende:
[..]
Vertel eens wat meer over de discussie en wat er gezegd is, ik ben erg benieuwd.
Okee.. de trein reed niet omdat er een dode trein was in blerick, dus hier mijn verhaal.. kan wat langer zijn, ik hou hem wel kortquote:Op woensdag 10 juni 2009 07:54 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Zal ik doen als ik terug ben van school
Yep, maar pas ALS de nieuwe regeling is toegepast.. nu is het nog veilig..quote:Op woensdag 10 juni 2009 19:47 schreef FransDeens het volgende:
Okee, eigenlijk heb je gewoon heel veel mazzel gehad dus want oom agent bevestigde dat je een bepaalde codering in je lampen moet hebben?
Er zijn mensen op het forum die me al hebben gespot met rijdenquote:Op woensdag 10 juni 2009 23:00 schreef TeringHenkie het volgende:
Als ik het zo lees is Turquaz in het verkeer een beetje een opgefokt type, plakken achter een politieauto
Ik zou keihard op mijn rem trappen als je dat bij mij zou doen.quote:Op maandag 15 juni 2009 00:02 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Er zijn mensen op het forum die me al hebben gespot met rijden
Daaag no claimquote:Op maandag 15 juni 2009 02:21 schreef Pas259 het volgende:
[..]
Ik zou keihard op mijn rem trappen als je dat bij mij zou doen.
Doe ik nu ook al trouwens.
"Er stak een kat de weg over..". En als je binnen de bebouwde kom zo dicht op je voorligger zit dat je niet meer op tijd kunt remmen verdien je een gebruikte kreukelzone.quote:
Dat zeg ik: daaag no claim. Maakt geen reet uit of het jouw fout is of iemand anders zijn fout. Jouw schade wordt vergoed maar je no claim/premie gaat wel weer omhoog.quote:
Boeiend, de baas betaalt.quote:Op maandag 15 juni 2009 09:59 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dat zeg ik: daaag no claim. Maakt geen reet uit of het jouw fout is of iemand anders zijn fout. Jouw schade wordt vergoed maar je no claim/premie gaat wel weer omhoog.
Kijk maare es hoe hard ik kan wegscheuren dan... dan is me radiateur maar lek en me auto krom..quote:Op maandag 15 juni 2009 02:21 schreef Pas259 het volgende:
[..]
Ik zou keihard op mijn rem trappen als je dat bij mij zou doen.
Doe ik nu ook al trouwens.
Dat dus!quote:Op maandag 15 juni 2009 10:15 schreef Isdatzo het volgende:
Wat een onzin, diegene die achterop rijdt is (vrijwel) áltijd aansprakelijk. ZIJN verzekering betaalt jouw schade, niks noclaim kwijt.
Die Uno van jou hou ik in m'n achteruit nog bijquote:Op maandag 15 juni 2009 15:41 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Kijk maare es hoe hard ik kan wegscheuren dan... dan is me radiateur maar lek en me auto krom..
Zonder bewijs kom je nergens..![]()
Oe door rijden na een aanrijding, dat is een aanraderquote:Op maandag 15 juni 2009 15:41 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Kijk maare es hoe hard ik kan wegscheuren dan... dan is me radiateur maar lek en me auto krom..
Zonder bewijs kom je nergens..![]()
Deze quote heb ik geleend van een ander forum. Maar toch leuk nieuws.quote:De link naar de regelgeving voertuigen d.d. 9 april 2009:
http://www.rdw.nl/NR/rdon(...)gelingVoertuigen.pdf
Dan de quote van het forum.infopolitie.nl:
Ik heb het volgende gelezen, maar kan iemand dit bevestigen, of waar ik dit kan vinden??
Xenonverlichting toegestaan
Het is niet meer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met de voor die armatuur bestemde lamp (art. 5.*55 Rv).
Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen.
Het gaat hierbij met name om Xenonlampen die later zijn ingebouwd waardoor de codering van de lamp niet overeenkomt met Xenon. Jonge automobilisten die het nodige aan hun auto aanpassen bouwen de verlichting nogal eens om naar Xenonverlichting.
Kan er dan helemaal niet meer worden opgetreden? Ja, natuurlijk wel, maar nu alleen nog voor verblinde verlichting.
.. en de toevoeging op deze quote:
De artikelen 5.2.55, achtste lid, 5.3.55, achtste lid, 5.3a.55, achtste lid, 5.5.55, achtste lid, en 5.12.55, zevende lid, vervallen.
Toelichting
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.
En dan de betreffende artikelen zoals die in eerder genoemde regelgeving te vinden zijn:
Artikel 5.2.55 - 8 (aangaande personenauto's)
De codering van de lichtarmaturen moet in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, annex 6, van toepassing.
5.3.55 etc heeft betrekking op bedrijfsauto's dus geen betrekking op ons forum
5.5.55 etc heeft betrekking op 3wielige voertuigen.... dus ook nada voor ons
5.12.55 heeft betrekking op aanhangers ... om die nou met xenon uit te rustenmaar goed, dus ook niets voor nos.
Conclusie
Met het vervallen van artikel 5.2.55 - 8 klaart de lucht voor ons.
Wel jammer dat er geen uitspraak is te vinden dat bijlage VIII ook is komen te vervallen (waarin in dat artikel naar verwezen wordt)
De markering HC/HR/HCR en DC/DR/DCR hebben voor aftermarket xenon geen effectief verschil meer.
Maar pas op: verblindende koplampen blijven niet toegestaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |