abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 april 2009 @ 15:53:05 #101
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_67866573
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:46 schreef fathank het volgende:

[..]

VOlgens mij is het zo dat motorrijders daardoor minder goed zichtbaar worden. Meen dat ooit ergens in een of andere onderzoek gelezen te hebben.
Da's leuk, op mijn motor gaat de dimverlichting aan zodra ik de motor start. Dus al zou ik 't willen, kon ik 't nog niet uitzetten .
Huilen dan.
  donderdag 9 april 2009 @ 15:53:25 #102
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_67866587
Ben trouwens wel benieuwd naar dat onderzoek.
Huilen dan.
  donderdag 9 april 2009 @ 15:56:48 #103
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_67866700
Het is niet zo dat Xenon verboden wordt, je moet alleen een armatuur hebben dat geschikt is voor Xenon aka je zult de hele unit moeten vervangen.
  donderdag 9 april 2009 @ 15:57:56 #104
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_67866733
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:53 schreef Isdatzo het volgende:
Ben trouwens wel benieuwd naar dat onderzoek.
volgens mij bestaat dat onderzoek niet en is hetd e mening van motorrijders bonden / verenigingen
  donderdag 9 april 2009 @ 15:58:31 #105
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_67866754
Even gezocht naar dat onderzoek..

http://www.motorrijdersac(...)=motoren-verlichting
quote:
Nog even het laatste over MVO: tot op heden is niet wetenschappelijk aangetoond dat motorfietsers in het nadeel zijn bij een wettelijke verplichting tot MVO. Inmiddels hebben negen Europese landen MVO volledig of gedeeltelijk verplichtgesteld. Het effect van een algehele MVO is voor motorrijders min of meer neutraal".
MVO = Motorvoertuig Verlichting Overdag
Huilen dan.
pi_67866767
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:45 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Maar dit kán een verkeersonveilige situatie opleveren.
- Geen richting aangeven ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.
- Te hard rijden ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.
- Onnodig linksrijden ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.

Met je drogredenatie .
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
  donderdag 9 april 2009 @ 15:59:35 #107
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_67866808
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:58 schreef r8ality het volgende:

[..]

- Geen richting aangeven ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.
- Te hard rijden ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.
- Onnodig linksrijden ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.

Met je drogredenatie .
Maar de dingen die jij nu opnoemt zijn al afgevangen met regeltjes, met je drogredenatieredenatie .
Huilen dan.
pi_67866824
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:56 schreef Magneet het volgende:
Het is niet zo dat Xenon verboden wordt, je moet alleen een armatuur hebben dat geschikt is voor Xenon aka je zult de hele unit moeten vervangen.
Je bedoelt dat het dan met aftermarket-koplamp-units + aftermarket xenon het dan ineens wel mag?
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
  donderdag 9 april 2009 @ 16:02:26 #109
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_67866910
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:00 schreef r8ality het volgende:

[..]

Je bedoelt dat het dan met aftermarket-koplamp-units + aftermarket xenon het dan ineens wel mag?
zo las ik het wel ja, volgens mij op nieuws.nl

http://auto.nieuws.nl/552630/nieuwe_verkeersregels_per_1_mei
quote:
Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
pi_67866937
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:59 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Maar de dingen die jij nu opnoemt zijn al afgevangen met regeltjes, met je drogredenatieredenatie .
Maar geen APK-punt. En moeilijker te controleren. Dus als ze nu eens die controles verscherpen.i.p.v. mierenneuken over xenon.

En zo zijn er nog wel wat dingen die ze beter kunnen controleren dan mierenneuken over xenon.

Sterker nog, i.p.v. dat ze eerst eens het verkeersinfarct Nederland verbeteren dan mierenneuken over xenon.

Met die nieuwe regels hoeft zelfs je snelheidsmeter het niet te doen, maar wel aanwezig te zijn, dat ze die regel eens herzien, i.p.v. mierenneuken over xenon.

Had ik al gezegd dat ze mierenneuken over xenon?
pi_67866979
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:02 schreef Magneet het volgende:

[..]

zo las ik het wel ja, volgens mij op nieuws.nl

http://auto.nieuws.nl/552630/nieuwe_verkeersregels_per_1_mei
[..]
Lol, mooie maas. Eens kijken wanneer die ze gaan misbruiken en daarna weer gaan verbieden .
  donderdag 9 april 2009 @ 16:09:53 #112
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_67867230
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:03 schreef r8ality het volgende:

[..]

Maar geen APK-punt. En moeilijker te controleren. Dus als ze nu eens die controles verscherpen.i.p.v. mierenneuken over xenon.

En zo zijn er nog wel wat dingen die ze beter kunnen controleren dan mierenneuken over xenon.

Sterker nog, i.p.v. dat ze eerst eens het verkeersinfarct Nederland verbeteren dan mierenneuken over xenon.

Met die nieuwe regels hoeft zelfs je snelheidsmeter het niet te doen, maar wel aanwezig te zijn, dat ze die regel eens herzien, i.p.v. mierenneuken over xenon.

Had ik al gezegd dat ze mierenneuken over xenon?
Weer drogredenatie.

Die regel zal een preventief effect hebben. Er zullen heel wat golfsjonnies afvallen als 't verboden is. Dat er in de praktijk weinig op gecontroleerd wordt, /care.
Huilen dan.
pi_67867367
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:09 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Weer drogredenatie.

Die regel zal een preventief effect hebben. Er zullen heel wat golfsjonnies afvallen als 't verboden is. Dat er in de praktijk weinig op gecontroleerd wordt, /care.
.

- Er zijn ook zoveel mensen die drugs gebruiken, omdat het verboden is.
- Zullen we maar niet beginnen over berovingen, inbraken, etc.
- En autogerelateerd: iedereen rijdt netjes de maximumsnelheid, want harder mag je niet! Dat is verboden.

Weet je wat verboden zou moeten zijn? Betutteling .
pi_67868927
Ik heb een grote sticker op mijn achterruit zitten, en moet eerlijk zeggen, voor het verkeer achter me helpt het uitstekend
Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_67869457
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:56 schreef Magneet het volgende:
Als je auto in gebruik is genomen na 31 december 2006. Dit staat nog steeds expliciet in de concept-tekst van de nieuwe Regeling Voertuigen zoals die per 1 mei 2009 in zou moeten gaan. Voor auto's van voor 2007 verandert er dus niets.
quote:
Artikel 5.2.51
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
(...)
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
(...)
Aldus die concepttekst Regeling Voertuigen. Als deze regeling wordt ingevoerd is het dus nog steeds expliciet toegestaan om xenon te monteren in auto's van voor 2007, zonder dat er andere voorwaarden aan gesteld zijn dan de regels die gelden voor het normale dimlicht. Geen niveauregeling, geen wissers, niets van dat alles.

[ Bericht 39% gewijzigd door Jalu op 09-04-2009 17:13:24 ]
pi_67874722
Ja, dat is wat ook overal in officiele stukken tekst gevonden heb. Volgens mij is het een beetje paniekvoetbal, en was er ten tijde van het drukken van het "vakblad" nog niets concreet besloten...
pi_67876814
quote:
Op donderdag 9 april 2009 20:00 schreef r8ality het volgende:
Ja, dat is wat ook overal in officiele stukken tekst gevonden heb. Volgens mij is het een beetje paniekvoetbal, en was er ten tijde van het drukken van het "vakblad" nog niets concreet besloten...
Bovengenoemde quote komt uit een tekst waar de RDW zelf naar linkt... Lijkt er inderdaad beetje op dat de tekst niet goed geďnterpreteerd wordt. Wel vervelend, want er gaat onherroepelijk discussie over ontstaan. Mijn Xantia (met xenon) laat ik om dat te voorkomen maar voor 1 mei keuren, mocht een overijverige diender een boete willen uitschrijven dan zie ik dan wel weer verder. Ik zie niet zo best in het donker en de xenon lampen zijn voor mij dus een absolute uitkomst.
pi_67921478
Ik heb ook aftermarket xenon, maar goed afgesteld. Heldere koplamp + lens = mooi lichtbeeld.

En ja, ook de koplamp unit is aftermarket.. Sue me

Op maandag 5 april 2010 18:35 schreef DutchRodent het volgende:
jij bent stoer,
pi_67930300
Idd, mensen klagen omdat 9 van de 10 mensen gewoon de xenon monteren en dr verder niks aandoen. Ze moeten op z'n minst alles opnieuw laten afstellen, of gewoon goed doen met een lens koplamp unit idd .
pi_67933809
Iemand van een ander forum heeft mailcontact gehad met de RDW, en de verlossende zin luidde: Voor voertuigen in gebruik genomen voor 31-12-2006 veranderd er niets. Geen man overboord dus. Heel vervelend voor alle fanatieke Xenon-haters hier dus, ik zag ze al genietend in hun handen wrijven.
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_67941151
Best kansloos dat ze niet juist de auto's voor 2007 aanpakken. Juist de auto's van voor 2007 hebben over het algemeen hun (xenon)lichten niet goed afgesteld.
pi_67942685
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 12:41 schreef WalkingDisaster het volgende:
Ik heb ook aftermarket xenon, maar goed afgesteld. Heldere koplamp + lens = mooi lichtbeeld.

En ja, ook de koplamp unit is aftermarket.. Sue me

[ afbeelding ]
Sjonnie!
  zondag 12 april 2009 @ 10:20:59 #123
76511 Xtr3mE
X to the Z
pi_67943538
Ik rij nu al 1 jaar met aftermarket xenon verlichting (glashelder koplamp unit) bj. auto = 2001. Nog nooit heb ik op de weg ervaren dat de medeweggebruikers, zowel voor mij of de tegenliggers verblind raken (geen seinen etc.) Niks aan de hand dus.

Mensen die hier klagen over verblindheid: je met ook niet gaan staren in de lichtstraal als je opeens een andere kleur voorbij ziet rijden, dan wordt je blind ook bij halogeenverlichting
It's time to kick ass and chew bubble gum... and I'm all out of bubble gum
  zondag 12 april 2009 @ 10:37:51 #124
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_67943717
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:58 schreef Isdatzo het volgende:
Even gezocht naar dat onderzoek..

http://www.motorrijdersac(...)=motoren-verlichting
[..]

MVO = Motorvoertuig Verlichting Overdag
Geen idee in hoeverre dit specifieke punt wetenschappelijk onderzocht is hoor, maar het is wel vrij makkelijk te beredeneren op basis van perceptie studies dat het voeren van dagrijverlichting, of fellere verlichting, ten koste gaat van aandacht voor andere weggebruikers.

Je hebt maar 1 beperkte hoeveelheid aandacht die je over je omgeving moet verdelen. wordt er iets in die omgeving geplaatst wat meer of sterker je aandacht trekt, dan heb je natuurlijk minder aandacht over voor overige zaken. Een rode auto trekt meer aandacht dan een grijze, een auto met felle lampen meer als één met zwakke lampen, enz.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zondag 12 april 2009 @ 10:53:07 #125
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_67943921
Ik heb 6000K bi-xenon in gebouwd en hoefde het niet eens af te stellen. Kom er ook al jaren mee door de APK en die nieuwe regel is idd voor auto's na 2006.
pi_67944183
nevermind
Op maandag 5 april 2010 18:35 schreef DutchRodent het volgende:
jij bent stoer,
pi_67944397
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 20:59 schreef Youp het volgende:

[..]

Die kunnen dus allebij verkeerdom gemonteerd worden!

Geloof je het niet? Ga maar eens naar de koplampunit van een E46 kijken en vervang daar het betreffende H7 peertje. Je wordt nogal op een verkeerd been gezet, het past in ieder geval allebij.
Ik weet niet hoe jij je lampen erin zet maar in mijn auto moet ik toch wel heel raar doen wil ik die H4 lampjes er onderste boven in krijgen.
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
pi_67956427
quote:
Op zondag 12 april 2009 01:59 schreef CasB het volgende:
Best kansloos dat ze niet juist de auto's voor 2007 aanpakken. Juist de auto's van voor 2007 hebben over het algemeen hun (xenon)lichten niet goed afgesteld.
Ja, en de afstelling van de koplampen is dus iets wat wél elke APK wordt gecontroleerd. Bij alle auto's om precies te zijn.
  vrijdag 17 april 2009 @ 13:24:28 #129
168121 retuow82
Het is friet!
pi_68105815
Flinke lap tekst maar het bevat antwoorden van de RDW zelf, van een ander forum afgehaald:

De RDW is via mail gevraagd opheldering te geven, omdat hun eigen site niet volledig is.

Opmerking: Nieuwe APK regels per 1 mei 2009

De RDW site is óf niet compleet óf tegenstrijdig met betrekking tot minstens 1 punt in de APK regelgeving.

Gasontladingslampen - APK keurmeesters:
APK Keurmeesters hebben de instructie gekregen de auto's met gasontladingslampen te controleren op koplampsproeiers. VOorheen was dit alleen voor nieuwere modellen een verplicht item. Nu is het (bij gebrek aan nadere specificatie !) ook een keurings item voor oudere modellen auto's waarin gasontladinglampen geplaatst zijn.

Gasontladingslampen - RDW voertuig eigenaren:
De RDW site refereert op de pagina's van voertuig eigenaren enkel naar de al bekende regels: koplampsproeiers alleen verplicht bij nieuwe modellen

Gasontladingslampen - RDW voertuigbranche
Hier is "plotseling" een concept document te vinden waarin wel een wijziging mbt gasontladingslampen terug te vinden is. En ook hier (net als bij de instructies van de APK Keurmeesters) is de omschrijving dusdanig algemeen dat het voor alle modellen auto's zou kunnen gelden (artikel 115, bijlage VIII)
Maar dit betreft een CONCEPT document, zonder datum van publicatie, zonder datum van ingang, zonder verdere referenties.

Mijn vraag is nu tweeledig:
- Wat is nu precies de eis met betreking tot gasontladingslampen.
- Wanneer wordt de burger geinformeerd? Bij voorkeur op de voertuigeigenaar pagina van de RDW site.

Tot zover mijn vraag aan de RDW

Dit was hun antwoord d.d. 1 april 2009:

Geachte heer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Er is hier sprake van een misverstand.
Aan de in de permanente eisen gestelde voorwaarden verandert niets. Dat wil zeggen dat de dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen moeten voldoen aan door onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan indien het voertuig na 31 december 2005 in gebruik is genomen.
Koplampsproeiers en hoogteregeling zijn voor deze voertuigen dus verplicht.

In de APK is de controle op hoogteregeling niet opgenomen.
In de APK keurmeester hebben wij niet alle eisen opgenomen maar staat een opsomming van de belangrijkste wijzigingen.
De Wet gaat pas op 1 mei in. Vanaf die datum kunt u alle wijzigingen in de APK-regelgeving op onze website nalezen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Blijkbaar had ik mijn vraag nóg precieser moeten stellen, want een hard "de wet blijft ongewijzigd voor after market xenon" zit er nog niet in.
Een nieuwe poging:

Geachte heer/mevrouw,

mijn dank voor uw snelle reactie
Maar ik hoop dat u toch nog e.e.a. kan toelichten, wellicht had ik mijn vraag beter moeten formuleren.

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat gasontladingslampen moeten voldoen aan de wettelijke eisen.
De eis dat de voertuigen (ingevoerd na 31 dec 2005) met dergelijke verlichting voorzien moeten zijn van koplampsproeiers en hoogteverstelling is eveneens bekend.

De vraag is of er iets veranderd is voor voertuigen die vr 2005 in gebruik zijn genomen n gasontladingslampen (met CE keurmerk, etc) geinstalleerd hebben, zonder koplampsproeiers.
Met andere woorden, of er iets verandert voor autoeigenaren die in hun oudere auto een vervangingsset hebben laten plaatsen (aftermarketset), die wel een hoogteverstelling hebben (elektrisch of manueel gestuurd) maar geen koplampsproeiinstallatie.
Kunt u hier duidelijkheid over geven?

voorbeeld 1: een Alfa Romeo 147 van oktober 1997, in 2003 van eigenaar gewisseld en ondertussen uitgerust met een wettelijk goedgekeurde en correct geinstalleerde bi-xenon vervangingsset)
voorbeeld 2: een Alfa Romeo 147 van februari 2005, eveneens uitgerust met een wettelijk goedgekeurde H1 en H7 xenon vervangingsset.

En aangezien 1 mei al redelijk dichtbij is, wanneer verwacht uw instelling dat de nieuwe APK regels online zijn? Het zou vervelend zijn om pas tijdens een keuring achter de nieuwe wetgeving te moeten komen.

Met vriendelijke groet

En dit was het definitieve antwoord:

Geachte heer,

In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.

Voor voertuigen in gebruik genomen voor 31-12-2006 veranderd er niets.

Aangezien de RDW er naar streeft om actuele informatie te verstrekken zal de nieuwe regelgeving APK pas op 1 mei digitaal online na te lezen zijn.
De erkenningshouders zijn al voorzien van de nieuwe APK boeken en de cd-rom wordt rond de 17de verstuurd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Maar als je dan bij het Ministerie van verkeer zoekt zie je dit:

Lichtarmatuur en type lamp

Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

bron: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/Wijzigingen%20RVV%20per%201%20mei%202009-deftekst1_tcm195-244002.pdf

Dus als de politie je aanhoud dan ben je alsnog de lul.... Lekkere situatie voor alle Xenon liefhebbers

[ Bericht 49% gewijzigd door retuow82 op 17-04-2009 13:31:14 ]
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
pi_68106009
Die regel gaat ook alleen voor auto's van na 2006 gelden. Je kan niet met terugwerkende kracht regels gaan veranderen.

[edit] Zie dus bericht hierboven.
  vrijdag 17 april 2009 @ 13:34:21 #131
168121 retuow82
Het is friet!
pi_68106206
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 13:29 schreef r8ality het volgende:
Die regel gaat ook alleen voor auto's van na 2006 gelden. Je kan niet met terugwerkende kracht regels gaan veranderen.

[edit] Zie dus bericht hierboven.
Alleen jammer van die regels uitgegeven door het ministerie van verkeer en waterstaat waarbij niet over bepaalde jaartallen gepraat wordt. (ook in mijn vorige post te lezen)
Dit betreft een wetswijziging die bepaald dat er in koplampen met de codering HC, HR of HCR een halogeenlamp moet zitten en niet een gasontladingslamp.

Dus als je aangehouden wordt en meneer agent controleert even de codering op je koplamp, dan ben je het haasje.

Vage boel....
pi_68107075
Het is zeker vage boel. Maargoed, ik heb op mijn koplamp helemaal geen HC, HR of HCR staan. Mag ik dan volgens oom agent wel gewoon Xenon hebben? Het wordt weer een heerlijk onduidelijk zooitje.
  vrijdag 17 april 2009 @ 14:18:59 #133
168121 retuow82
Het is friet!
pi_68108052
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 13:55 schreef FransDeens het volgende:
Het is zeker vage boel. Maargoed, ik heb op mijn koplamp helemaal geen HC, HR of HCR staan. Mag ik dan volgens oom agent wel gewoon Xenon hebben? Het wordt weer een heerlijk onduidelijk zooitje.

En je mag twee keer raden wie daar de dupe van wordt als jij staande gehouden wordt...

Kleine hint, het is niet de politie
pi_68108327
Ik betwijfel dat
pi_68167778
Ben ik blij dat ik de Xenon van mij heb verkocht voor 120
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 21 april 2009 @ 09:43:22 #136
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_68228745
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:35 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Met andere velgen hinder jij je mede weggebruikers niet.
95% van de mensen met halogeen hebben de koplampen ook niet goed afgesteld. Dit vind ik net zo kwalijk als slecht afgestelde xenon.

Xenon is niet eens zo erg, als je het gewoon netjes laat afstellen.

Er komt nu 1 mei een regel dat je niet zomaar meer aftermarket xenon mag gebruiken. Ik ben benieuwd hoe ze dat willen controleren .. In de koplampen staan de voorgeschreven regeltjes in welke koplamp xenon mag zitten, niet in. Dit is dus een hoop werk voor politie om eventueel te controleren.
World domination is my middle name.
pi_68229042
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:43 schreef Daklem het volgende:

[..]

95% van de mensen met halogeen hebben de koplampen ook niet goed afgesteld. Dit vind ik net zo kwalijk als slecht afgestelde xenon.

Er komt nu 1 mei een regel dat je niet zomaar meer aftermarket xenon mag gebruiken. Ik ben benieuwd hoe ze dat willen controleren .. In de koplampen staan de voorgeschreven regeltjes in welke koplamp xenon mag zitten, niet in. Dit is dus een hoop werk voor politie om eventueel te controleren.
Lees eens het topic helemaal . Regel is alleen voor auto's na 2006...
pi_68229335
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:43 schreef Daklem het volgende:

[..]

Bij auto's vanaf ongeveer 2000 (ouder weet ik niet) staat er dus vaak wel op de koplamp of er een xenonset ingebouwd mag worden. Op de koplamp moeten de letters HDR staan. Wanneer dat erop staat, en je beschikt over koplampsproeiers. Dan mag er xenon worden ingebouwd. Ik geloof zelfs dat een auto ook over automatische stelregeling moet beschikken (maar dat weet ik niet zeker) Wanneeer er HCR op de koplamp staat dan is de koplamp alleen geschikt voor Halogeen licht.
pi_68229559
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 10:09 schreef beunhaas96 het volgende:

[..]

Bij auto's vanaf ongeveer 2000 (ouder weet ik niet) staat er dus vaak wel op de koplamp of er een xenonset ingebouwd mag worden. Op de koplamp moeten de letters HDR staan. Wanneer dat erop staat, en je beschikt over koplampsproeiers. Dan mag er xenon worden ingebouwd. Ik geloof zelfs dat een auto ook over automatische stelregeling moet beschikken (maar dat weet ik niet zeker) Wanneeer er HCR op de koplamp staat dan is de koplamp alleen geschikt voor Halogeen licht.
En nog zo'n goede lezer .
pi_68229734
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 10:17 schreef r8ality het volgende:

[..]

En nog zo'n goede lezer .
Tja soms heb je gewoon geen tijd om heel dat topic te moeten door lezen
  dinsdag 21 april 2009 @ 11:15:24 #141
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_68231359
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:57 schreef r8ality het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik kom namelijk erg tegenstrijdige informatie tegen op dit moment.

Wat betreft die codering, deze ben ik zelf nog nooit tegen gekomen. Ik ben benieuwd of de uitvoerders van deze wetgeving weten hoe ze deze kunnen vinden.
pi_68232923
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:15 schreef Daklem het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik kom namelijk erg tegenstrijdige informatie tegen op dit moment.

Wat betreft die codering, deze ben ik zelf nog nooit tegen gekomen. Ik ben benieuwd of de uitvoerders van deze wetgeving weten hoe ze deze kunnen vinden.
Waarom is xenonverlichting niet verboden
  dinsdag 21 april 2009 @ 12:17:28 #143
168121 retuow82
Het is friet!
pi_68233604
Het is heel simpel, de keuringsmeesters zullen letten op de regels van de RDW (die zeggen dat de regel er is voor auto's na 2006) en de politie luistert naar het ministerie van verkeers en waterstaat die over coderingen op de koplampen praat.

Dus je komt de keuring door met je xenonlampen als je auto voor 2006 is geproduceerd en je rijdt daar happy weg. Je bent de hoek om en bromsnor staat je daar op te wachten om de codering op je koplamp te controleren en je bent het haasje

Dit is wat er volgens mij tot nu toe bekend is en geloof me, de bestuurder is altijd de gebeten hond in deze vage regelingen.

Ik hou het wel bij mijn gewone lampen...
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:09:13 #144
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_68237042
Ik vind Xenon alleen bij Land Rovers irritant. Op de een of andere manier staan die altijd verkeerd afgesteld. Bij andere SUV's heb ik er geen last van.
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:34:34 #145
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_68237792
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2008 17:02 schreef fathank het volgende:
Nog zoiets waar ik me aan stoor trouwens. Paupers die overdag met stadsverlichting + mistlampen rijden "omdat dat mooier is" .
Erg triest ja Sowieso, mistlampen aan als het niet heul mistig is

Ik ga waarschijnljk ook xenon inbouwen in mijn Leon. En dan alleen maar omdat het gewoon veel licht geeft. Mijn pa heeft xenon in zijn A4 en ik merk duidelijk verschil, gewoon eel fijner rijden in het donker. En als je gewoon 4200K neemt en het goed afsteld is er niks aan de hand.
  dinsdag 21 april 2009 @ 14:35:05 #146
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_68237812
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:09 schreef Richie_Rich het volgende:
Ik vind Xenon alleen bij Land Rovers irritant. Op de een of andere manier staan die altijd verkeerd afgesteld. Bij andere SUV's heb ik er geen last van.
Vreemd…suv’s zijn vaker hoger dan standard auto’s en schijnen dus recht in je bakkes ipv op de grond
  dinsdag 21 april 2009 @ 16:02:07 #147
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_68240765
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 14:35 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Vreemd…suv’s zijn vaker hoger dan standard auto’s en schijnen dus recht in je bakkes ipv op de grond
Bij een X5 of Q7 heb ik er geen last van
pi_68242238
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 16:02 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Bij een X5 of Q7 heb ik er geen last van
Het is vaak bij die namaak europeaanse suv's uit het oosten met achteraf ingebouwde xenon dat je er last van hebt
pi_68242268
Ja, of bij de Corsa's en Golfjes uit 1994.
  dinsdag 21 april 2009 @ 18:38:39 #150
14389 Daklem
What the deuce?!
pi_68245947
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 16:45 schreef CasB het volgende:
Ja, of bij de Corsa's en Golfjes uit 1994.
steek in mn rug.

Ik zou mijn Xenon voor geen goud willen missen. Ik vind het super fijn!
pi_68246483
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 09:57 schreef r8ality het volgende:

[..]

Als jij goed leest zie je dat die datum wel in de APK-eisen is opgenomen, maar op de site van Verkeer en Waterstaat staat geen beperking in de vorm van een datum. Dat staat zelfs in het bericht waar jij naartoe verwijst:
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 13:24 schreef retuow82 het volgende:

Maar als je dan bij het Ministerie van verkeer zoekt zie je dit:

Lichtarmatuur en type lamp

Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

bron: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/Wijzigingen%20RVV%20per%201%20mei%202009-deftekst1_tcm195-244002.pdf

Dus als de politie je aanhoud dan ben je alsnog de lul.... Lekkere situatie voor alle Xenon liefhebbers
pi_68248505
xenon regels vanaf 1 mei 2009 (in lekentaal)

voor alle auto's in welk jaar ook gebouwd of op kenteken gezet geld de volgende regel waar op geen enkele manier onderuit te komen valt:
geen xenon armatuur ----- xenon niet toegestaan

stel voor jou auto zijn er xenon armaturen beschikbaar dan zul je alsnog moeten voldoen aan de bekende 2007 regel:

dat wil weer zeggen voor 01-01-2007 op kenteken gezet = geen verdere regels

na 01-01-2007 op kenteken gezet = verplicht koplamp reiniging en automatische niveauregeling
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  dinsdag 21 april 2009 @ 19:46:08 #153
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_68248616
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 19:43 schreef ThaFreak het volgende:
xenon regels vanaf 1 mei 2009 (in lekentaal)

voor alle auto's in welk jaar ook gebouwd of op kenteken gezet geld de volgende regel waar op geen enkele manier onderuit te komen valt:
geen xenon armatuur ----- xenon niet toegestaan

stel voor jou auto zijn er xenon armaturen beschikbaar dan zul je alsnog moeten voldoen aan de bekende 2007 regel:

dat wil weer zeggen voor 01-01-2007 op kenteken gezet = geen verdere regels

na 01-01-2007 op kenteken gezet = verplicht koplamp reiniging en automatische niveauregeling
Heeft mijn Leon uit 2003 een xenon armatuur?
pi_68248868
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 19:46 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Heeft mijn Leon uit 2003 een xenon armatuur?
volgens mij niet en volgens mij is dat model leon ook nooit fabrieks-af met xenon geleverd.....
dus dan voldoe jij aan de regel:

geen xenon armatuur ----- xenon verboden
pi_68249415
Tsja. Onduidelijkheid of niet, ik ga mijn betere lichtopbrengst niet laten verpesten door een stel broekies achter een bureau. Dan maar boetes, bij de eerste emigreer ik meteen .
  dinsdag 21 april 2009 @ 20:41:42 #156
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_68250638
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 19:53 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

volgens mij niet en volgens mij is dat model leon ook nooit fabrieks-af met xenon geleverd.....
dus dan voldoe jij aan de regel:

geen xenon armatuur ----- xenon verboden
Mooi balen dus. Weet je ook hoe hoog de boete is, mocht ik er ooit mee gepakt worden? Ik denk overigens dat die kans vrij klein is als je koplampen gewoon goed afgesteld staan en je niet van dat blauwe licht hebt.
  dinsdag 21 april 2009 @ 20:42:40 #157
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_68250672
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 20:09 schreef r8ality het volgende:
Tsja. Onduidelijkheid of niet, ik ga mijn betere lichtopbrengst niet laten verpesten door een stel broekies achter een bureau. Dan maar boetes, bij de eerste emigreer ik meteen .
Beter ga je heel gauw weg en neem je je xenon mee.

Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_68253487
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 20:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Mooi balen dus. Weet je ook hoe hoog de boete is, mocht ik er ooit mee gepakt worden? Ik denk overigens dat die kans vrij klein is als je koplampen gewoon goed afgesteld staan en je niet van dat blauwe licht hebt.
hoogte heb ik niets van gehoord, wordt voor zover ik tot nu toe heb gehoord is:
boete + binnen 4 weken auto tonen met correcte verlichting

maar dat is totaal nog niet definitief oid...
pi_68266866
gewoon Xenon 4300K of 3000k gebruiken
Quote van Tjabbo:
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
  woensdag 22 april 2009 @ 12:24:02 #160
168121 retuow82
Het is friet!
pi_68267197
quote:
Op woensdag 22 april 2009 12:13 schreef Turquaz52 het volgende:
En dan nog nat gaan bij een algehele controle Nee dank je...
pi_68274473
quote:
Op woensdag 22 april 2009 12:13 schreef Turquaz52 het volgende:
Je ziet het verschil tussen xenon en halogeen echt wel, ook als je maximaal 4300k xenon neemt zie je duidelijk verschil met halogeen.
  dinsdag 28 april 2009 @ 03:04:50 #162
43276 Scighera
Ironman: Anything is possibl
pi_68447589
nog steeds niet echt duidelijk dus.

Ik rij met xenon (motor) en zal nooit meer terugwillen naar xenon. boel is goed afgesteld.
Voordelen:
-beter zichtbaar in het donker (als motorrijder heb je maar een iel klein frontaal oppervlak, en een halogeen dimlichtje valt niet op)
-beter zichtbaar bij veel zon / laagstaande zon (ook ivm klein oppervlak)
-valt beter op in drukke verkeersomstandigheden en donker (ik heb 8000k, niet voor het poser gehalte, maar om om te vallen te midden van andere autolampen)
-alles wat eneigszins reflecteert valt op (paaltjes, fietsers zonder licht voetganegrs zie ik beter etc)

en xenon verblindend? sorry: ik wordt vaker verblind door onjuiste halogeen verlichting, mistlampen, mensen die vergeten zijn grootlicht uit te zetten, mensen die het presteren om bij het vervangen van de lamp de lamp ondersteboven te plaatsen (oa H1?) )

als ook erger ik me aan de autos met 1 defecte lamp, of alle koplampen defect (en dan op een N weg rijden in het donker), 1, 2, of 3 remlichten defect, richtingaanwijzers verkeerdom aangesloten (ja, kwam er 1 tegen) en ga zo maar door.

Ik voer xenon om beter gezien te worden ivm veiligheid en om meer waar te nemen (trop op de weg wat voor mij risico's mee brengt) en die fietsers zonder licht te zien....
In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
- The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown
pi_68478756
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 03:04 schreef Scighera het volgende:

Ik rij met xenon (motor) en zal nooit meer terugwillen naar xenon. boel is goed afgesteld.
Voordelen:
-beter zichtbaar in het donker (als motorrijder heb je maar een iel klein frontaal oppervlak, en een halogeen dimlichtje valt niet op)
-beter zichtbaar bij veel zon / laagstaande zon (ook ivm klein oppervlak)
-valt beter op in drukke verkeersomstandigheden en donker (ik heb 8000k, niet voor het poser gehalte, maar om om te vallen te midden van andere autolampen)
-alles wat eneigszins reflecteert valt op (paaltjes, fietsers zonder licht voetganegrs zie ik beter etc)

en xenon verblindend? sorry: ik wordt vaker verblind door onjuiste halogeen verlichting, mistlampen, mensen die vergeten zijn grootlicht uit te zetten, mensen die het presteren om bij het vervangen van de lamp de lamp ondersteboven te plaatsen (oa H1?) )

als ook erger ik me aan de autos met 1 defecte lamp, of alle koplampen defect (en dan op een N weg rijden in het donker), 1, 2, of 3 remlichten defect, richtingaanwijzers verkeerdom aangesloten (ja, kwam er 1 tegen) en ga zo maar door.

Ik voer xenon om beter gezien te worden ivm veiligheid en om meer waar te nemen (trop op de weg wat voor mij risico's mee brengt) en die fietsers zonder licht te zien....
Nadelen..? Want je wilt immers nooit meer terug naar Xenon..??
Quote van Tjabbo:
pi_68501583
http://www.verkeerenwater(...)gelsper1mei2009.aspx

Het nieuws officieel. Nog steeds geen duidelijkheid of het alleen voor auto's na 2006 gaat gelden. Of voor motoren .
  woensdag 29 april 2009 @ 16:09:16 #165
43276 Scighera
Ironman: Anything is possibl
pi_68502123
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 22:20 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Nadelen..? Want je wilt immers nooit meer terug naar Xenon..??
nadelen: ehm, risico op bekeuringen en je koplampen regelmatig ontdoen van dode vliegjes

tot nu toe nog geen last gehad van politie en of seinende automobilisten sinds ik xenon heb (7mnd)

ik geeft wel toe dat met de originele spiegels het afsttellen idd moeizamer is omdat de bundel groter is dan gewenst. heb ze dan ook een stuk lager afgesteld dan normale afstelling (x meter van een muur afstaan en dan de hoogte meten van de bundel)

en verblind worden? niet het geval. of je moet er recht in kijken (wat je niet moet doen bij elke lamp)

gezien de regels zal ik de afstelling nog eens nalopen (aangezien er nu een andere USD vork in zit. maar zelfs in het donker volgas weg (voorkant komt flink omhoog) geen gesein, dus lijkt me goed
In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
- The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown
pi_68503199
Tijd om een postadres in een ander land te regelen waar dit soort onzinregels niet bestaan .
pi_68508253
quote:
Op woensdag 29 april 2009 15:56 schreef r8ality het volgende:

Het nieuws officieel. Nog steeds geen duidelijkheid of het alleen voor auto's na 2006 gaat gelden. Of voor motoren .

deze nieuwe regel komt erbij, dus met de oude veranderd er niets....

voor motoren is er nog steeds geen wetgeving ivm verlichting, mag alleen niet storend zijn voor medeweggebruikers....
pi_68508300
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 03:04 schreef Scighera het volgende:

Ik rij met xenon (motor)
voor motoren is voor zover ik weet nog steeds niets wetgeving opgenomen mbt verlichting, dus jij zult lekker met je xenon kunnen doorrijden....
  woensdag 29 april 2009 @ 22:38:03 #169
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_68514679
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_68577265
quote:
Op woensdag 29 april 2009 15:56 schreef r8ality het volgende:

Misschien wist je het al inmiddels, maar vanaf nu moet ELKE personenauto met xenonverlichting een goedgekeurd xenon-armatuur hebben (met die codes). Heb je de juiste codes er niet instaan, mag je dus geen xenonlampen in je koplampunit hebben.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 23:47:37 #171
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_68577527
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 23:40 schreef Jim-E het volgende:

[..]

Misschien wist je het al inmiddels, maar vanaf nu moet ELKE personenauto met xenonverlichting een goedgekeurd xenon-armatuur hebben (met die codes). Heb je de juiste codes er niet instaan, mag je dus geen xenonlampen in je koplampunit hebben.
Bullshit..alleen na 2006
pi_68581162
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 23:47 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Bullshit..alleen na 2006
Argumentatie? Geen bullshit. Lees de nieuwe regels er maar op na.
Er is een nieuw artikel toegevoegd aan het reglement voertuigen;
Art. 5.2.55 lid 8:
"De codering van de lichtarmaturen moet in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, annex 6 van toepassing"
Bijlage VIII annex 6 gaat over de letters op de koplampen (o.a. H=halogeen, D=xenon).

Dit alles valt buiten de na 2007 regels, waar jij op duidt.
Art. 5.2.51
Personenauto's moeten voorzien zijn van:
a. twee grote lichten
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan

Artikelen 115 t/m 118 gaan over sproei-installatie, automatische hoogte aanpassing en dat dimlicht niet uitgaat.

Artikel 5.2.55 lid 8 geldt dus voor alle personenauto's.

Bronnen;
http://www.rdw.nl/NR/rdon(...)gelingVoertuigen.pdf
http://www.rdw.nl/NR/rdon(...)gelingVoertuigen.pdf
pi_68592692
Heb weer de Xenon terug in de nUno gebouwd
Quote van Tjabbo:
pi_68600029
quote:
Op woensdag 29 april 2009 22:38 schreef GizartFRL het volgende:
[ link | afbeelding ]
Telegraafhuilie
pi_68605152
Ha mooie regel, wordt tijd.
Xenon is mist goed ingebouwd en afgesteld in juiste units geen probleem.

d.w.z. :

* Helder glas
* Koplamp met lens
* Goed afgesteld
* Niet meer dan 6000 k

Als die paupers met die golfjes en 3 series met geribbeld glas, en dan 12000 k inbouwen .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_68615563
Mhhh... ik betwijfel of mijn Morette koplampen hier ook al voldoen. Ik heb ook geen zin ze eruit te halen om te kijken wat voor nummer erop staat. Heb geen idee waar dat übderhaupt staan moet. Ik heb echter nog nooit medeweggebruikers gehad die met hun lichten flitsen omdat ze er last van hebben. Ze staan ook perfect agfesteld. Ik heb het met eigen ogen gezien bij de APK. Mijn lampjes volgen precies het lichtbeeld zoals in de projector die ze bij de APK gebruiken om dit te controleren. Zelfs met mijn standaard halogeen lampjes krijg ik niet zo'n mooi lichtbeeld als bij Xenon. Er is namelijk zo goed als geen strooilicht.

Ik heb er trouwens 6000K inzitten en het zijn koplampen met een lens er in. Dus geen projector koplampen. Ik denk dat ik het er maar op waag tot oom agent me een keer staande houd. Maar eh, hoe hoog is de boete eigenlijk mochten ze je aanhouden? Dat staat namelijk nergens.

Ze kunnen beter die auto's met verkeerde afgesteld xenon aanhouden. Of die met minder dan 1 koplamp rondrijden. Dat is echt erg tegenwoordig. Gisteravond ben ik er op de A7 vanaf Joure tot Groningen wel een stuk of 10 tegengekomen met maar 1 werkende koplamp. 1 bestuurder had het zo erg dat 1 koplamp alleen maar op groot licht werkte en ook nog steeds knipperde. Daar mogen ze wel eens wat aan doen!

En dan heb ik heb nog niet over die mensen die met rare combo's rijden, zoals stadslicht samen met mistlicht. Of helemaal geen licht terwijl het zicht slecht is door regen of mist. Die mensen omschijf ik maar als mensen met suďcidale neigingen. Ik ben ook al opgehouden met ze erop te attenderen door even met de lichten te flitsen, want dan blijf je bezig en het helpt toch niet.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
pi_68617661
Ik heb in de winter ook na zitten denken om xenon in te bouwen in de auto bouwjaar 2002.

Ik durfde niet omdat ik bang was voor verblinding. Want in de regel staat als ik iemand verblind en ik maak een ongeluk dan is het altijd mij fout.
En ik weet niet of zo set storing maakt met mij elektronica in mij wagen. Want je heb nog een trafo nodig die hoge spanning levert aan de lampen.
En je heb ook zoveel xenon setjes waarmee je de bomen het bos niet kan zien.. En er staat nergens welke goed zijn.

In Duitsland zijn after setjes helemaal verboden.
pi_68624034
Op de buitenkant van mijn lampen staat dus zowel HC als DC. Dat houd dus in dat ik er zowel Xenon als halogeen in mag hebben. Phew, niets aan het handje dus voor mij.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
pi_68627144
quote:
Op zondag 3 mei 2009 14:08 schreef Breaker.Faker het volgende:
Ik heb in de winter ook na zitten denken om xenon in te bouwen in de auto bouwjaar 2002.

Ik durfde niet omdat ik bang was voor verblinding. Want in de regel staat als ik iemand verblind en ik maak een ongeluk dan is het altijd mij fout.
En ik weet niet of zo set storing maakt met mij elektronica in mij wagen. Want je heb nog een trafo nodig die hoge spanning levert aan de lampen.
En je heb ook zoveel xenon setjes waarmee je de bomen het bos niet kan zien.. En er staat nergens welke goed zijn.

In Duitsland zijn after setjes helemaal verboden.
Koop een Pilot setje met 2 jaar garantie, heb ik destijds ook gedaan.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_68630582
quote:
Op zondag 3 mei 2009 12:59 schreef liquid-orange het volgende:
1 bestuurder had het zo erg dat 1 koplamp alleen maar op groot licht werkte en ook nog steeds knipperde. Daar mogen ze wel eens wat aan doen!
Zo'n situatie kwam ik laatst ook tegen 's nachts in het donker. Deze bestuurder reed met gedoofde lichten maar gaf tijdelijk groot licht wanneer een medeweggebruiker in de buurt kwam of passeerde. Knettergek en levensgevaarlijk.

Wat ik overigens wel verstandig vind, is dat bestuurders met hun voorste mistlichten/bermstralers aan rijden wanneer 1 koplamp defect is. Dit maakt ze beter zichtbaar en wat mij betreft een perfecte noodoplossing wanneer geen reservelampje voorhanden is.
pi_68631135
Ik vind de regels nog steeds niet helemaal duidelijk.
Is het nu dit?:

Je mag xenon, maar alleen als je armatuur (de hele koplampunit dus) gechikt is voor xenon.
Als je auto gemaakt is na 1 jan 2007 moet je ook koplampsproeiers en auto hoogteverstelling hebben.

Als ik het zo lees mag ik in mijn 1989 mercedes nieuwe koplampunits met xenonlampen plaatsen.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_68631486
quote:
Op zondag 3 mei 2009 19:50 schreef mighty_myte het volgende:
Ik vind de regels nog steeds niet helemaal duidelijk.
Is het nu dit?:

Je mag xenon, maar alleen als je armatuur (de hele koplampunit dus) gechikt is voor xenon.
Als je auto gemaakt is na 1 jan 2007 moet je ook koplampsproeiers en auto hoogteverstelling hebben.

Als ik het zo lees mag ik in mijn 1989 mercedes nieuwe koplampunits met xenonlampen plaatsen.
als die koplampunit xenon geschikt/gekeurd is wel, hoewel ik twijfel als die überhaupt wel bestaan voor een 1989 merc
  zondag 3 mei 2009 @ 23:09:05 #183
24826 r8ality
Relbie.
pi_68639004
Dan komen er dus een hoop aftermarket koplampunits. Waarmee het probleem dus niet is opgelost, sterker nog, ze denken dat ze een probleem aanpakken. Gelukkig zijn er wel weer meer regels bijgekomen .
pi_68649194
quote:
Op zondag 3 mei 2009 19:58 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

als die koplampunit xenon geschikt/gekeurd is wel, hoewel ik twijfel als die überhaupt wel bestaan voor een 1989 merc
vast wel (hoop ik).
ik wil het.
  maandag 4 mei 2009 @ 12:07:41 #185
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_68650775
quote:
Op maandag 4 mei 2009 11:25 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

vast wel (hoop ik).
ik wil het.
Moet je eigenlijk helemaal niet willen in zo'n oude bak. Het levert je wel iets meer lichtopbrengst op maar maakt je auto wel meteen een échte pooierbak.
  maandag 4 mei 2009 @ 12:13:00 #186
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_68650943
quote:
Op maandag 4 mei 2009 12:07 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Moet je eigenlijk helemaal niet willen in zo'n oude bak. Het levert je wel iets meer lichtopbrengst op maar maakt je auto wel meteen een échte pooierbak.
Dat is jouw mening ja.
  maandag 4 mei 2009 @ 12:21:01 #187
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_68651246
quote:
Op maandag 4 mei 2009 12:13 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Dat is jouw mening ja.
Heb niks tegen een oude Mercedes hoor. chique wagens doorgaans. Ik vind inderdaad dat xenon zo'n auto een beetje verjohnnyficeerd.
  maandag 4 mei 2009 @ 12:55:13 #188
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_68652382
quote:
Op maandag 4 mei 2009 12:21 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Heb niks tegen een oude Mercedes hoor. chique wagens doorgaans. Ik vind inderdaad dat xenon zo'n auto een beetje verjohnnyficeerd.
Goed zo knul.
  maandag 4 mei 2009 @ 13:06:09 #189
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_68652771
quote:
Op maandag 4 mei 2009 12:55 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Goed zo knul.
Dank je knaap.
pi_68657189
Ik erger me er ook dood aan.

Ik heb echt niks tegen Xenon lampen ik heb zelf ook de originele in de auto zitten.
Worden ze achteraf ingebouwd vind ik dat ook geen probleem Mits fatsoenlijk afgesteld, het liefst gewoon in een koplamp met lens .
De andere units zijn 9 van de 10 keer niet geschikt naar mijn inziens en zijn irritant voor medeweggebruikers ook al zeggen diegene die dat zelf hebben dat dat niet zo is.

Dit is mijn ervaring tenminste met wat ik op de weg tegenkom.
pi_68677562
quote:
Op maandag 4 mei 2009 12:07 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat zou juist reden nummer 1 zijn om het te doen.
Het licht van die wagen is matig, als iemand me inhaalt op de snelweg is het net alsof mijn licht de helft minder fel is dan dat van anderen.
Heb in de winter nog eens geinvesteerd in kwaliteits-halogeen van philips, maar daar werd het ook niet veel beter van.
Lijkt me fijn om meer te kunnen zien, aangezien ik relatief vaak op donkere wegen in polders etc rijd.

Dat het een luxe uitstraling heeft vind ik mooi meegenomen.
Ik zou trouwens altijd voor 4300 K lampen gaan, want dat blauw/wit/paars vind ik pauperig.

[ Bericht 0% gewijzigd door mighty_myte op 05-05-2009 00:18:48 ]
  dinsdag 5 mei 2009 @ 01:17:11 #192
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_68679163
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 00:09 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Dat zou juist reden nummer 1 zijn om het te doen.
Het licht van die wagen is matig, als iemand me inhaalt op de snelweg is het net alsof mijn licht de helft minder fel is dan dat van anderen.
Heb in de winter nog eens geinvesteerd in kwaliteits-halogeen van philips, maar daar werd het ook niet veel beter van.
Lijkt me fijn om meer te kunnen zien, aangezien ik relatief vaak op donkere wegen in polders etc rijd.

Dat het een luxe uitstraling heeft vind ik mooi meegenomen.
Ik zou trouwens altijd voor 4300 K lampen gaan, want dat blauw/wit/paars vind ik pauperig.
Dat is wel vreemd. Ik zou zeggen dat iedere H4/H7 lamp dezelfde hoeveelheid licht geeft, onafhankelijk van het type auto. Wat je zegt over die 4300 K lampen ben ik wel met je eens, die paarsachtige lampen maken wel echt ordinair.
pi_68679299
Enige reden waarom ik met Xenon rijd is ook dat mijn lichtopbrengst vele mate beter is dan halogeen!

Heb nu 8000K, maar deze week komt er 4300K in.
pi_68679325
Echte helden rijden met LED-lampen. (en dan niet alleen stadslicht)
pi_68679373
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 01:27 schreef CasB het volgende:
Echte helden rijden met LED-lampen. (en dan niet alleen stadslicht)
En hoe kom ik aan zulk soort dinge
pi_68679710
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 01:29 schreef Cupra16v het volgende:

[..]

En hoe kom ik aan zulk soort dinge
Geen idee. Als ze al bestaan zou ik het wel willen hebben, maar ik denk dat het nog wel een tijdje kan duren voordat er ledlampen zijn die genoeg licht opbrengen.

-edit- Ze bestaan wel, google maar op 'led autolampen', 2e hit ofzo.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 01:54:01 #197
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_68679796
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 01:47 schreef CasB het volgende:

[..]

Geen idee. Als ze al bestaan zou ik het wel willen hebben, maar ik denk dat het nog wel een tijdje kan duren voordat er ledlampen zijn die genoeg licht opbrengen.

-edit- Ze bestaan wel, google maar op 'led autolampen', 2e hit ofzo.
Ja dan is het echt een topidee. Bewezen techniek wtf
  dinsdag 5 mei 2009 @ 07:32:26 #198
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_68681011
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 01:54 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja dan is het echt een topidee. Bewezen techniek wtf
Je bedoelt ftw?

Ik heb ook altijd het idee dat de auto die me inhaalt veel meer licht heeft!
  dinsdag 5 mei 2009 @ 10:44:17 #199
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_68684149
ik ben blij dat die sjonnies geen xenon meer mogen voeren. hoe vaak ik wel niet verblindt word door mongolen met niet afgestelde installaties, of die je bergop tegemoet komt en je flashen.

interresantdoenerij van het jaar 0
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 5 mei 2009 @ 11:27:32 #200
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_68685740
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 07:32 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Je bedoelt ftw?

Ik heb ook altijd het idee dat de auto die me inhaalt veel meer licht heeft!
ja ftw alcohol...

Ik heb dat idee ook wel, ik heb dan ook (nog) geen xenon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')