abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 oktober 2008 @ 19:43:46 #101
28033 Pek
je moet wat
pi_62240459
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:29 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

dat is rond de 10%.
I rest my case en steek er nog een op

Of worden die arme werknemers in Spanje soms gedwongen te werken in een rookomgeving?
Dat zou wat zijn
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 20:13:58 #102
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62241417
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Jij bent ook gewoon een huichelachtige prediker van het lichtend pad dat jij zelf hebt gevolgd. Maartena is gestopt dus moeten anderen tot stoppen worden aangezet, want wat goed is voor Maartena, is goed voor iedereen. Maartena is namelijk zo dom om te denken dat hij zo slim is dat hij beter weet wat goed is voor anderen dan die anderen zelf. Dat mensen heel verschillend over leven en gezondheid kunnen denken past namelijk niet het bekrompen denkwereldje van Maartena.

Om dit soort opmerkingen kan ik eigenlijk alleen maar lachen....

De frustratie moet je behoorlijk hoog zitten zo te lezen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 8 oktober 2008 @ 20:27:09 #103
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62241843
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:22 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik word moe van mensen, zoals jij, die vrijheden willen beperken van anderen, omwille van hun eigen willetje. Dat jij naar een rookvrije kroeg wil vind ik helemaal gezegend en die keuze moet je vooral hebben, maar kap met andere mensen te dwingen ook in een rookvrije kroeg te zitten alleen maar omdat jij dat wil.
Het is niet "omdat ik het wil", maar omdat het beter is voor de gezondheid van iedereen die de horeca bezoekt, dan wel in de horeca werkt. Ik ben het simpelweg eens met het huidige regeringsbeleid, en het beleid van vele andere westerse regeringen met betrekking tot roken.
quote:
Zoals ik al vele malen heb gezegd in deze reeks kan het mij geen reet schelen wat de kroegbezoeker wil, maar zou de keuze voor het wel of niet roken bij de eigenaar van de kroeg moeten liggen en niet bij anti-rookdwazen die zelf niet in staat zijn om rookvrije horeca op te zetten.
En zoals ik ook al tientallen keren fatsoenlijk onderbouwt heb - en het artikel uit Spanje bewijst het maar weer eens - gaat een wet waar veel compromissen in zitten op zowel economisch als sociaal vlak niet werken. Niet voor niets gaat men in België de wet per 2010 verscherpen, en gaan er in Spanje ook stemmen op om de wet aan te passen. Het werkt simpelweg niet goed genoeg om een zo veel mogelijk rookvrije horeca te garanderen.

In Italië, Frankrijk, Ierland, en Groot Brittannië blijkt het verbod - een verbod wat nog het meest lijkt op het Nederlandse - wel veel beter te werken dan een half/half oplossing die barst van de uitzonderingen en keuzes zoals in Spanje en België.
quote:
Er zijn vele (ook recente) WHO onderzoeken die concluderen dat er geen enkele relatie valt te bepalen tussen meeroken en de vermeende ziektes.
Bron van een recent onderzoek?

En waarom denk jij dat het rookverbod is ingevoerd?
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_62243173
quote:

[..]

dat is rond de 10%. In Spanje is men het erover eens dat dit systeem niet werkt en vervolgens komen er Hollanders die roepen; ja we moeten het systeem van spanje overnemen
Hoezo werkt het niet dan? De rookvrijen hebben de keus, als ze daar dan gaan zitten en met hun gezellig gepredik een klein deel van die 75% van de Spanjaarden aantrekken, zit het meteen bomvol en volgen er snel meer.

Je moet het natuurlijk wel even zijn tijd geven. Ik ben met je eens dat er een probleem was met keuzevrijheid omdat er eerst een alternatief moet zijn voordat er vraag naar kan ontstaan. Maar uiteindelijk moet de markt het zelf doen, daar is het een markt voor. Je kunt een markt niet wettelijk verplichten iets aan te bieden waar onvoldoende vraag naar is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 21:16:51 #105
28033 Pek
je moet wat
pi_62243635
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:03 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je kunt een markt niet wettelijk verplichten iets aan te bieden waar onvoldoende vraag naar is.
Blijkbaar wel
pi_62244900
quote:

[..]

dat is rond de 10%. In Spanje is men het erover eens dat dit systeem niet werkt en vervolgens komen er Hollanders die roepen; ja we moeten het systeem van spanje overnemen

Omgekeerde wereld; laten we dingen gaan overnemen die in andere landen ook niet werken
waarom werkt het Spaanse systeem niet?
geniet nooit met mate
pi_62244958
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 20:13 schreef maartena het volgende:

[..]

Om dit soort opmerkingen kan ik eigenlijk alleen maar lachen....

De frustratie moet je behoorlijk hoog zitten zo te lezen.
Tsja, niet meer overal je peuk mogen opsteken is heel frustrerend voor rokers. Ben je gewend geweest om overal een sigaret ongevraagd te kunnen opstoken moet je nu ineens 5 meter gaan lopen (naar buiten)
Aahh no Sir, I am the first Ploppy to rise to be jailer. My father Daddy Ploppy was known as Ploppy The Slopper, it was from him that I inherited my fascinating skin diseases.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 22:34:41 #108
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62246403
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:50 schreef gimme.shelter het volgende:

[..]

[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_62249792
Ja, ik kan ook lezen. Er staat dat artsen en politici het er over eens zijn dat het rookbeleid niet werkt. Maar waarom dan niet? Dat staat nergens hoor.....
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:30:58 #110
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62249813
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:50 schreef gimme.shelter het volgende:
Lees het krantenartikel van MickeyMo een pagina terug.
-
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:36:12 #111
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62249888
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:29 schreef bloodymary het volgende:
Ja, ik kan ook lezen. Er staat dat artsen en politici het er over eens zijn dat het rookbeleid niet werkt. Maar waarom dan niet? Dat staat nergens hoor.....
Omdat er teveel gaten en compromissen in de wet zitten kan de wet overal vrij gemakkelijk overtreden worden. Het is de intentie van zo'n wet, ook in Spanje en Belgie, om de meerderheid van de kroegen rookvrij te krijgen. In de praktijk weet men met truukjes gemakkelijk om de wet heen te zeilen, met als gevolg dat 90% van de kroegen NIET rookvrij is.

Ik weet bijvoorbeeld dat ergens in België iemand met een grote kroeg en veel inkomsten uit eten zijn kroeg in drie aparte bedrijven splitste, twee muurtjes neerzette, aparte ingangen maakte, maar vervolgens wel enorme deuren in die muren zetten zodat men gemakkelijk tussen de "drie" kroegen kon bewegen.... en zo kon hij onder het rookverbod uitkomen, en hoefde hij slechts 1 van de 3 kroegen als eetgedeelte in te richten. (maar mensen mochten wel hun eten meenemen naar 1 van de andere "kroegen".)

Als het de intentie is om meerderheid van de horeca en kroegen rookvrij te krijgen, maar in de praktijk is 90% niet rookvrij door mazen in de wet..... dan werkt die wet niet goed natuurlijk. Voor de rokers wel natuurlijk, maar men voert zo'n wet in om de boel zoveel mogelijk rookvrij te krijgen, niet om de boel zo min mogelijk rookvrij te krijgen.
-
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:56:08 #112
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62250192
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Je moet het natuurlijk wel even zijn tijd geven.
Het rookverbod is in Spanje is op 1 Jan. 2006 ingevoerd, dus nu bijna 3 jaar. Ik vind het opvallend dat we aan die kant wel alles de tijd moeten geven, maar de tijd te kort is als die 800.000 klanten niet meteen in de kroegen verschijnen.
quote:
Je kunt een markt niet wettelijk verplichten iets aan te bieden waar onvoldoende vraag naar is.
Volgens mij is het in het verleden wel eens gebeurd, o.a. met analoge communicatienetwerken die de KPN al jaren wilde uitzetten, maar omdat er nog 1% doktoren met een analoge pieper rondliepen langer verplicht in werking zijn gehouden dan markttechnisch nodig was.

KPN is tevens verplicht om een 3e analoge lijn voor NIETS aan te leggen als een klant dat graag wil. In elk huis liggen twee paren, goed voor 2 lijnen.... OF 2 ISDN lijnen (wat eigenlijk 4 lijnen is). Maar als de klant perse 3 analoge lijnen wil, moet de KPN die leveren, en dus gratis en voor niets een nieuwe kabel naar je huis trekken. Er zijn speciale doeleinden waarvoor analoog vereist is, en analoog-over-ISDN niet werkt.

En zo zijn er denk ik wel meer wettelijke verplichtingen, maar ik kan me zo 123 alleen voorbeelden uit de technische sfeer naar boven halen.
-
  donderdag 9 oktober 2008 @ 01:04:35 #113
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_62250301
quote:

[..]

dat is rond de 10%. In Spanje is men het erover eens dat dit systeem niet werkt
Het systeem werkt wel maar de uitkomst bevalt je niet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 9 oktober 2008 @ 01:10:53 #114
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62250393
Hey, meneer "illegale kroegen met minderjarige cokehoertjes en laten we auto's en kinderen verbieden" is ook weer eens van de partij.
-
pi_62250723
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:30 schreef maartena het volgende:

[..]

Lees het krantenartikel van MickeyMo een pagina terug.
Dat gaat toch alleen over 90% van de kleine kroegen?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 07:00:40 #116
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62251563
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:29 schreef bloodymary het volgende:
omdat je bij rookvrije horeca het de bedoeling is dat de horeca rookvrij is , als er dan op 90% van de plekken nog gerookt mag worden dan kun je niet spreken van dat de rookvrij horeca en is dus de regeling mislukt. Verder kan ik duidelijk uit het artikel halen dat het niet alleen de mening is van artsen en politici, maar ook dat er een niet toereikende controle op handhaving is en dat de rechtse regering de wet zo heeft geinterpreteerd dat er in de regio Madrid overal gerookt mag worden.

Dus de regel werkt niet, hence de titel.

Beter lezen voortaan
[..]
pi_62255027
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 15:56 schreef maartena het volgende:
[..]
De rokers kunnen namelijk nog gewoon naar de kroeg komen. Zij doen dit echter niet omdat de sigaret belangrijker wordt geacht dan al het andere waarvoor je naar de kroeg zou gaan. Stoppen met roken komt bijvoorbeeld niet in ze op.
Stappen > voor je lol, roker verslaafd, niet roken geen lol, geen lol geen geld uitgeven

Stoppen met roken doe ik wel als IK dat wil.
pi_62255097
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 15:58 schreef maartena het volgende:
[..]
Maar je doet alsof zonder de sigaret dat plezier niet beleefd zou kunnen worden.
Klopt, sterker nog dat is ook zo.
quote:
De roker kan ook besluiten te stoppen bijvoorbeeld.
Kan, als hij/zij dat zelf wil. Iets met eigen keuze en zo....
quote:
Stoppen levert naast het feit dat je dan weer zonder te moeten voldoen aan een verslaving en dus urenlang IN de kroeg kunt blijven, ook nog andere voordelen op..... zoals voor je gezondheid en je portemonnee. Win-win situatie.
Als je gezond wil zijn moet je niet in de kroeg komen.

Niet naar de kroeg gaan levert 300 euro + per maand op. Stoppen met roken hooguit 100.
pi_62255850
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:36 schreef maartena het volgende:

[..]

Omdat er teveel gaten en compromissen in de wet zitten kan de wet overal vrij gemakkelijk overtreden worden. Het is de intentie van zo'n wet, ook in Spanje en Belgie, om de meerderheid van de kroegen rookvrij te krijgen. In de praktijk weet men met truukjes gemakkelijk om de wet heen te zeilen, met als gevolg dat 90% van de kroegen NIET rookvrij is.
Nee, dat is jouw intentie. Althans een deel daarvan, je eigenlijk intentie is natuurlijk dat iedereen stopt met roken zoals jij.

Mensen roepen nou dat de wet niet werkt, maar dan moet je eerst weten wat de bedoeling van de wet is. Als het de bedoeling is om het uitgaansleven stuk te maken zodat iedereen in het zweet des aanschijns de Heere kan dienen, dan werkt het inderdaad niet. Als het de bedoeling is om te zorgen dat er minder gerookt wordt zodat de aandeelhouders van de zorgindustrie blij worden, dan werkt het ook niet. Als de bedoeling is om mensen die nooit uitgingen te laten meegenieten van de gezelligheid van het voorheen rokende publiek, dan werkt het natuurlijk ook niet.

Daarvoor heb je hele andere wetten nodig, bijvoorbeeld het verbieden van roken in het algemeen. Dat willen veel artsen vanuit hun perspectief natuurlijk graag, dat is namelijk het deel van andermans leven waar zij mee te maken hebben. Dat zij dat niet in het juiste kader kunnen plaatsen komt omdat het andermans leven betreft.

Als het de bedoeling van de wet is om een marktsector te laten werken, wat uitsluitend kan langs de wetten van de markt, maar de noodzakelijke impuls en gelegenheid te geven aan die markt om zich in een andere richting te ontwikkelen, dan voldoet die wet prima.

Dat de markt zich dan niet gedraagt naar het ideaalbeeld van mensen met totalitaire karaktertrekken is eigen aan een markt. Als je alle horeca verplicht om uitsluitend veganistisch voer te serveren dan werkt dat ook niet omdat die vraag er simpelweg niet is. Dan kunnen de minister en andere bemoeials roepen dat eten zonder dierlijke producten ook lekker is en dat iedereen daar snel aan zal wennen. Het bestaan van steakhouses impliceert al dat dat niet is wat iedereen wil, en dat die markt dus niet zo kan bestaan want een markt bestaat bij gratie van de wil om ergens geld aan uit te geven. Dat is de vrije markt in een vrij land, deal with it.
pi_62258171
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 07:00 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

omdat je bij rookvrije horeca het de bedoeling is dat de horeca rookvrij is , als er dan op 90% van de plekken nog gerookt mag worden dan kun je niet spreken van dat de rookvrij horeca en is dus de regeling mislukt. Verder kan ik duidelijk uit het artikel halen dat het niet alleen de mening is van artsen en politici, maar ook dat er een niet toereikende controle op handhaving is en dat de rechtse regering de wet zo heeft geinterpreteerd dat er in de regio Madrid overal gerookt mag worden.

Dus de regel werkt niet, hence de titel.

Beter lezen voortaan
Dat is geen kwestie van lezen, maar een kwestie van interpreteren.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:25:00 #121
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62258351
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:18 schreef bloodymary het volgende:

[..]

Dat is geen kwestie van lezen, maar een kwestie van interpreteren.
beter interpreteren voortaan
[..]
pi_62258464
Je kunt niet goed of slecht interpreteren, maar wel anders. En houd je smerige kussen bij, ik hoef geen kussen van zeiksnorren.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:40:42 #123
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62258717
[..]
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:31:19 #124
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62261515
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, dat is jouw intentie.
Nee, dat is de intentie van de wetgever. Ik ben het er slechts mee eens.
-
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:43:10 #125
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62261807
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 11:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Mensen roepen nou dat de wet niet werkt, maar dan moet je eerst weten wat de bedoeling van de wet is. Als het de bedoeling is om het uitgaansleven stuk te maken zodat iedereen in het zweet des aanschijns de Heere kan dienen, dan werkt het inderdaad niet. Als het de bedoeling is om te zorgen dat er minder gerookt wordt zodat de aandeelhouders van de zorgindustrie blij worden, dan werkt het ook niet. Als de bedoeling is om mensen die nooit uitgingen te laten meegenieten van de gezelligheid van het voorheen rokende publiek, dan werkt het natuurlijk ook niet.
Het rookbverbod heeft slechts 1 doel: Het verminderen van het aantal lokaties waar mensen samen kunnen komen en waar gerookt mag worden. Men wil het uitgaansleven niet "kapot" maken (en dat gebeurd ook niet).

De gezondheidsfactor is de enige factor die speelt voor de wetgever, niet het "rokertje pesten" of het "kroegeigenaartje pesten", wat veel rokers toch schijnen te denken.
quote:
Daarvoor heb je hele andere wetten nodig, bijvoorbeeld het verbieden van roken in het algemeen. Dat willen veel artsen vanuit hun perspectief natuurlijk graag, dat is namelijk het deel van andermans leven waar zij mee te maken hebben. Dat zij dat niet in het juiste kader kunnen plaatsen komt omdat het andermans leven betreft.
Het verbieden van roken is niet nodig, maar ik zie dat je wel al begint te snappen wat roken met het andermans leven doet, en waarom het rookverbod in de horeca is ingevoerd.

Rokers die perse moeten roken, doen dat maar even buiten, in de open lucht.
quote:
Als het de bedoeling van de wet is om een marktsector te laten werken, wat uitsluitend kan langs de wetten van de markt, maar de noodzakelijke impuls en gelegenheid te geven aan die markt om zich in een andere richting te ontwikkelen, dan voldoet die wet prima.

Dat de markt zich dan niet gedraagt naar het ideaalbeeld van mensen met totalitaire karaktertrekken is eigen aan een markt. Als je alle horeca verplicht om uitsluitend veganistisch voer te serveren dan werkt dat ook niet omdat die vraag er simpelweg niet is. Dan kunnen de minister en andere bemoeials roepen dat eten zonder dierlijke producten ook lekker is en dat iedereen daar snel aan zal wennen. Het bestaan van steakhouses impliceert al dat dat niet is wat iedereen wil, en dat die markt dus niet zo kan bestaan want een markt bestaat bij gratie van de wil om ergens geld aan uit te geven. Dat is de vrije markt in een vrij land, deal with it.
Het aansteken van een sigaret is op geen enkele manier te vergelijken met andere zaken. Zodra je de peuk aansteekt, beïnvloed je de gezondheid van een ander. Dat is de enige kernreden van een rookverbod, en je kunt nu wel blijven zeuren over de vrije markt, maar de schadelijkheid van rook is groot genoeg om de horeca bij ALLE gelegenheden de restrictie op te leggen dat er niet meer gerookt mag worden.

Ondernemers in de vrije markt zijn echter nog steeds vrij hun kroeg zo in te richten dat er grote rookruimten zijn, ondernemers zijn in de vrije markt nog steeds vrij om hun kroeg te verhuizen naar een andere, grotere lokatie, en ondernemers zijn vrij om andere typen ondernemingen te vormen.

Maar een vrijgeleide om de wet te overtreden omdat jij vindt dat de vrije markt heiliger is dan de gezondheid van de medemens.... die is er niet.

En gezien het feit dat zowel in Belgie en Spanje stemmen opgaan om de wet waarin zoveel keuzes zitten aan te scherpen, en dat het rookverbod in Italie, Frankrijk, Ierland, het VK, Zweden - allen wetten die meer op de Nederlandse lijken - prima lijkt te werken..... zul je het moeten accepteren of thuis moeten blijven.
-
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:45:03 #126
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62261865
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:58 schreef Sybesma het volgende:
Stoppen met roken doe ik wel als IK dat wil.
Sterker nog, stoppen met roken kun je alleen ALS je het wil. Maar dat is inderdaad iets wat je zelf moet beslissen.

Nu kan het in jouw kroeg blijkbaar nog, maar op een gegeven moment zal jij ook voor de keuze staan tussen sigaret en kroeg. En zoals je zelf al aangeeft is thuisblijven goedkoper.

Ik zal er niet om wakker liggen hoor als jij niet meer naar de kroeg kan/wil.
-
pi_62262634
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:43 schreef maartena het volgende:

[..]

Het rookbverbod heeft slechts 1 doel: Het verminderen van het aantal lokaties waar mensen samen kunnen komen en waar gerookt mag worden. Men wil het uitgaansleven niet "kapot" maken (en dat gebeurd ook niet).

De gezondheidsfactor is de enige factor die speelt voor de wetgever, niet het "rokertje pesten" of het "kroegeigenaartje pesten", wat veel rokers toch schijnen te denken.
De overheid heeft zelf als doel gesteld het roken terugdringen, stopt veel geld in leugenaarsclubjes omdat te bereiken, dan komt er vervolgens met het rookverbod weer een stopcampgne. De WHO heeft zelfs concrete doelstellingen wat betreft het aantal rokers in de wereld, niet malaria, niet AIDS, nee bij roken zijn er concrete doelstellingen. En zelfs als je alles klakkeloos gelooft wat ze je voorkauwen, dan nog moet je gewoon heel droog constateren dat de boodschap op de feiten vooruit loopt.

En dan probeer je mij nu wijs te maken dat ze als enige bedoeling het lot van de meeroker hebben?
quote:
Het verbieden van roken is niet nodig, maar ik zie dat je wel al begint te snappen wat roken met het andermans leven doet, en waarom het rookverbod in de horeca is ingevoerd.

Rokers die perse moeten roken, doen dat maar even buiten, in de open lucht.
Moet je mij eens uitleggen waarom ik 50 euro zou achterlaten op een plek die niet naar mijn zin is.
quote:
Het aansteken van een sigaret is op geen enkele manier te vergelijken met andere zaken. Zodra je de peuk aansteekt, beïnvloed je de gezondheid van een ander. Dat is de enige kernreden van een rookverbod, en je kunt nu wel blijven zeuren over de vrije markt, maar de schadelijkheid van rook is groot genoeg om de horeca bij ALLE gelegenheden de restrictie op te leggen dat er niet meer gerookt mag worden.
Wel gek dat er dan nooit van een significante correlatie blijkt. Maar even aangenomen dat die schade o zo groot is, waarom zouden mensen niet mogen kiezen om zichzelf een gezondheidsrisicovergroting aan te doen? Ik mag toch ook een potje gaan voetballen?
quote:
Maar een vrijgeleide om de wet te overtreden omdat jij vindt dat de vrije markt heiliger is dan de gezondheid van de medemens.... die is er niet.
De gezondheid is onderwerp van de wil en de eigen wil is heiliger dan andermans wil inzake kwesties die jezelf aangaan.
quote:
En gezien het feit dat zowel in Belgie en Spanje stemmen opgaan om de wet waarin zoveel keuzes zitten aan te scherpen, en dat het rookverbod in Italie, Frankrijk, Ierland, het VK, Zweden - allen wetten die meer op de Nederlandse lijken - prima lijkt te werken..... zul je het moeten accepteren of thuis moeten blijven.
Ik ga thuisblijven, net zoals het gros van het publiek dat veel kroegen in stand houdt. En dan zullen anderen ook thuis moeten blijven, want veel kroegen zullen daarom verdwijnen. Jij gaat uit van de misvatting dat alles blijft zoals het is op het roken na omdat jij dat zo wenst. Maar je kunt geen vraag wettelijk creeeren. Als rookvrij Nederland dan besluit om op zaterdag uit te gaan is er ineens wel vraag, maar het aanbod is er niet meer want dat kan niet bestaan van die vraag alleen.
pi_62263126
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:45 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik zal er niet om wakker liggen hoor als jij niet meer naar de kroeg kan/wil.
Ik ook niet. Dus voor mij is er ook geen probleem. Een kroeg moet mij wat te bieden hebben zodat ik het leuk vind wil ik er naar toe gaan. Daar hoort roken wat mij betreft bij. In een flink aantal kroegen kan dat (nog) in een ander deel kan dat niet. En zolang ik roker ben kom ik alleen in de kroegen waar dat kan. Kan het nergens meer, geen punt, kom ik niet meer in de kroeg.

En of ik wel of niet in de kroeg zit daar zul jij in de VS niks van merken....
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:35:41 #129
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62263164
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:15 schreef Weltschmerz het volgende:
De overheid heeft zelf als doel gesteld het roken terugdringen, stopt veel geld in leugenaarsclubjes omdat te bereiken, dan komt er vervolgens met het rookverbod weer een stopcampgne. De WHO heeft zelfs concrete doelstellingen wat betreft het aantal rokers in de wereld, niet malaria, niet AIDS, nee bij roken zijn er concrete doelstellingen. En zelfs als je alles klakkeloos gelooft wat ze je voorkauwen, dan nog moet je gewoon heel droog constateren dat de boodschap op de feiten vooruit loopt.

En dan probeer je mij nu wijs te maken dat ze als enige bedoeling het lot van de meeroker hebben?
De meeroker, en de roker zelf.

Het roken zelf wordt ontmoedigd, en het meeroken wordt zoveel mogelijk verwijderd uit lokaties waar mensen samenkomen.

Goede ontwikkelingen naar mijn mening. Hoe dan ook, het effect op de gezondheid van roken en meeroken is de reden waarom dit gebeurd.

Ik mag toch hopen dat je dat zelf ook wel snapt?
quote:
Moet je mij eens uitleggen waarom ik 50 euro zou achterlaten op een plek die niet naar mijn zin is.
Jij valt onder de categorie die de kroeg de rug toekeert omdat je er zonder roken niks aan vindt. Het zij zo, ik zal er niet wakker om liggen..... En de kroegen vullen zich vanzelf wel weer. Sterker nog, in KLB was al een topic aan de gang dat klaagde over de drukte in kroegen, dus onder de jongeren is er weinig aan de hand.
quote:
Wel gek dat er dan nooit van een significante correlatie blijkt. Maar even aangenomen dat die schade o zo groot is, waarom zouden mensen niet mogen kiezen om zichzelf een gezondheidsrisicovergroting aan te doen? Ik mag toch ook een potje gaan voetballen?
Je mag kiezen wat voor risico je loopt met je eigen lichaam. Je hebt geen recht om dat te doen met anderen, zoals bijvoorbeeld personeel en andere horecabezoekers.
quote:
De gezondheid is onderwerp van de wil en de eigen wil is heiliger dan andermans wil inzake kwesties die jezelf aangaan.
Maar de eigen wil is niet belangrijker dan wat je anderen aan doet met die sigaret. En voor hen die perse willen roken zijn er rookruimtes, verwarmde terrassen, en kan men even buiten gaan staan.
quote:
Ik ga thuisblijven, net zoals het gros van het publiek dat veel kroegen in stand houdt. En dan zullen anderen ook thuis moeten blijven, want veel kroegen zullen daarom verdwijnen. Jij gaat uit van de misvatting dat alles blijft zoals het is op het roken na omdat jij dat zo wenst. Maar je kunt geen vraag wettelijk creeeren.
Ik denk dat je overdrijft. Cijfers uit andere landen tonen aan dat er inderdaad wat kleine pubs en kroegen failliet gaan, maar over de gehele linie gaat de horeca erop vooruit, met name door meer eetcafe's, grand cafe's, etc. Ook in Dublin (4+ jaar rookverbod), London (2 jaar rookverbod), California (10 jaar rookverbod) en New York (staat en stad), 5+ jaar rookverbod zijn er nog overal kroegen en kun je nog overal uit.

Er zijn rokers die thuisblijven zoals jij.... maar het uitgaansleven gaat gewoon door, want die 75% niet-rokers gaan niet stug thuisblijven omdat rokers niet mogen roken.
quote:
Als rookvrij Nederland dan besluit om op zaterdag uit te gaan is er ineens wel vraag, maar het aanbod is er niet meer want dat kan niet bestaan van die vraag alleen.
Doemdenkerij. Jij schijnt te denken dat ALLE kroegen verdwijnen, ik denk dat slechts een klein gedeelte verdwijnt, en dat er meer dan genoeg uitgaanscentra overblijven. In Ierland zijn iets van 5 tot 10% van pubs gesloten geloof ik, en Groot Brittanie verwacht men dat in 2012 zo'n 6000 pubs gesloten zullen zijn, wat zo'n 10% is van de 67000 pubs die het VK rijk is.

10% van de kroegen is aardig wat, en zeker met de huidige kredietcrisis zal dat best wel eens gehaald kunnen worden binnen de komende 3 jaar..... Maar echt veel meer dan dat zal het ook in Nederland niet zijn.

Het uitgaansleven houdt echt niet op omdat *jij* thuis blijft en de sigaret belangrijker vindt.
-
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:39:13 #130
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62263263
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:34 schreef Sybesma het volgende:
Ik ook niet. Dus voor mij is er ook geen probleem. Een kroeg moet mij wat te bieden hebben zodat ik het leuk vind wil ik er naar toe gaan. Daar hoort roken wat mij betreft bij. In een flink aantal kroegen kan dat (nog) in een ander deel kan dat niet. En zolang ik roker ben kom ik alleen in de kroegen waar dat kan. Kan het nergens meer, geen punt, kom ik niet meer in de kroeg.
Probleem opgelost dus.

En over 4 jaar zit jij nog steeds mokkend thuis met je asbak, en zitten de kroegen weer als vanouds vol.
-
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:42:18 #131
pi_62263373
http://www.missethoreca.nl/1055132/cafe/cafe-nieuws/BesteNederlandseClubBedrijftIllegaleHoreca.htm

De overheid is stelselmatig de natte horeca kapot aan het maken. Het rookverbod is maar een detail in het grote complot.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:44:58 #132
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62263456
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://www.missethoreca.nl/1055132/cafe/cafe-nieuws/BesteNederlandseClubBedrijftIllegaleHoreca.htm

De overheid is stelselmatig de natte horeca kapot aan het maken. Het rookverbod is maar een detail in het grote complot.
leuk zo'n nep artikel

Ik ben benieuwd wanneer de bierbrouwers in opstand komen
quote:
Bierbrouwers merken rookverbod

Het rookverbod raakt nu ook bierbrouwers. InBev laat weten dat het volumes ziet teruglopen, mede door het rookverbod. Ook de kwakkelzomers en het economische klimaat speelt een rol.

Dat zegt Ronald Panis van InBev in het Brabants Dagblad. ‘De horecamarkt staat onder druk en dat zien wij in onze volumes terug. De oorzaak ligt in een combinatie van factoren. Inderdaad het rookverbod, maar ook de kwakkelzomer en het economische klimaat.’

Andere bierbrouwers, Bavaria en Heineken, willen of kunnen geen cijfers geven over horecaomzetten na 1 juli, toen het rookverbod van start ging.

‘De algemene marktcijfers geven aan dat er sinds 1 juli klappen vallen in de horeca en die zijn niet gering’, zegt Bavaria-topman Peer Swinkels. ‘Waar wij bezorgd over zijn is de omzetdaling bij met name cafés, gevolgd door een recessie. Dus enigszins zorgen, maar geen paniek’.

Swinkels ziet ook positieve ontwikkelingen in landen waar al langer een rookverbod geldt. ‘Na een dip trekt het daar weer aan. Kennelijk is er sprake van een schrikeffect’.
[..]
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:46:22 #133
pi_62263499
http://www.deondernemer.n(...)r_om_illegale_horeca

Maar 1 dorpje biedt nog altijd dapper weerstand.
pi_62263603
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:35 schreef maartena het volgende:

[..]

De meeroker, en de roker zelf.

Het roken zelf wordt ontmoedigd, en het meeroken wordt zoveel mogelijk verwijderd uit lokaties waar mensen samenkomen.

Goede ontwikkelingen naar mijn mening. Hoe dan ook, het effect op de gezondheid van roken en meeroken is de reden waarom dit gebeurd.

Ik mag toch hopen dat je dat zelf ook wel snapt?
Ik snap het heel goed: Het roken moet hoe dan ook bestreden worden, alleen die mensen die zich niet druk maken over hun gezondheid werken niet mee. Dus moest men met iets beters komen en dat was het idee dat meeroken schadelijk zou zijn. Los van het feit of dat nou waar is of wetenschappelijk bewezen is, het is van het begin af aan vooral een machtig wapen van de antirooklobby gebleken en is ook als zodanig aangewend.
quote:
Je mag kiezen wat voor risico je loopt met je eigen lichaam. Je hebt geen recht om dat te doen met anderen, zoals bijvoorbeeld personeel en andere horecabezoekers.
Dat ben ik met je eens, maar die kunnen ook weer kiezen wat voor risico ze met hun eigen lichaam willen lopen, en niet iedereen is ervan onder de indruk dat het risico op longkanker toeneemt van 0,001 procent tot 0,0012 procent als de propaganda waar zou blijken. Als dan mijn keuze met die van anderen harmonieert zie ik niet waarom een of andere gereformeerde zich daarin moet mengen met zijn opgeheven vingertje.
quote:
Ik denk dat je overdrijft. Cijfers uit andere landen tonen aan dat er inderdaad wat kleine pubs en kroegen failliet gaan, maar over de gehele linie gaat de horeca erop vooruit, met name door meer eetcafe's, grand cafe's, etc. Ook in Dublin (4+ jaar rookverbod), London (2 jaar rookverbod), California (10 jaar rookverbod) en New York (staat en stad), 5+ jaar rookverbod zijn er nog overal kroegen en kun je nog overal uit.
Dat moeten die mensen daar zelf weten, ik zie niet in waarom ik over een oceaan heen het een of ander zou moeten prediken.
quote:
Het uitgaansleven houdt echt niet op omdat *jij* thuis blijft en de sigaret belangrijker vindt.
Nee, maar als 5 mensen zoals ik die ergens het vaste publiek vormen thuisblijven dan houdt het daar wel op. Die nemen weer niemand mee, er lopen minder mensen binnen want de kroeg is nog leeg en het personeel is vooral goed als politieagent maar niet gewend aan gasten in de buurt, als de avond dan eindelijk los is krijg je dat heen en weer geloop naar buiten en is het gewoon niet leuk meer.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:56:04 #135
28033 Pek
je moet wat
pi_62263781
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://www.deondernemer.n(...)r_om_illegale_horeca

Maar 1 dorpje biedt nog altijd dapper weerstand.
Urk! Of all places
pi_62263923
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:39 schreef maartena het volgende:

[..]

En over 4 jaar zit jij nog steeds mokkend thuis met je asbak, en zitten de kroegen weer als vanouds vol.
Leuk zo'n glazen bol. Waar kan je die kopen?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:20:51 #137
3542 Gia
User under construction
pi_62264489
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:01 schreef nikk het volgende:

[..]

Smelt een asbak om, of zo.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:53:20 #138
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62266522
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:01 schreef nikk het volgende:
Ik kan inderdaad niet zien of ie binnen die 4 jaar gaat stoppen met roken. Maar hij heeft zelf al aangekondigd niet meer naar de kroeg te gaan als er niet gerookt mag worden, en aangezien de wet niet veranderd.... (dat maakte het debat ook wel duidelijk) ga ik er vanuit dat hij tegen die tijd nog steeds thuis blijft.

Wat betreft de kroegen weer vol over 4 jaar: Dat is de ervaring uit andere landen en ik denk dat het in Nederland niet veel anders zal gaan. Een groep rokers blijft weg. Maar over de komende jaren verspreid komt er weer nieuwe aanwas bij (jeugd die opgroeit etc), en raakt men er vanzelf aan gewend.

Op korte termijn zijn sommige kroegen de dupe. Op lange termijn alleen de rokers die nooit meer naar de kroeg gaan en op de bank naar voetbal kijken ipv in de kroeg.
-
  † In Memoriam † donderdag 9 oktober 2008 @ 19:07:42 #139
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_62266845
quote:
Probleem opgelost dus.
Er is nooit een probleem geweest.
Carpe Libertatem
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:01:39 #140
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62270067
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:07 schreef Boze_Appel het volgende:
Er is nooit een probleem geweest.
En er is nu ook geen probleem.

Behalve dan voor die enkele rokers die niet zonder sigaret uit kunnen gaan, en dus thuis blijven. De rest van Nederland blijft gewoon uitgaan, dus van een probleem kunnen we inderdaad niet spreken.
-
pi_62277133
quote:

[..]

Probleem opgelost dus.

Ik zit niet mokkend thuis. Ik vermaak me uitstekend. In een niet roken kroeg, daar zou ik mokkend zitten. En zie daar de reden dat ik daar niet naar toe ga.

Dus ik heb er geen probleem mee. Er valt dus niks op te lossen. Ik heb er wel problemen mee om in een stivoro-kroeg te zitten maar daar mag jij je vermaken.
pi_62277176
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:56 schreef Pek het volgende:

[..]

Urk! Of all places
10.000 urkers zuipen meer dan 100.000 amsterdammers
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 04:48:08 #143
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62277900
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 01:23 schreef Sybesma het volgende:
Ik zit niet mokkend thuis. Ik vermaak me uitstekend. In een niet roken kroeg, daar zou ik mokkend zitten. En zie daar de reden dat ik daar niet naar toe ga.

Dus ik heb er geen probleem mee. Er valt dus niks op te lossen. Ik heb er wel problemen mee om in een stivoro-kroeg te zitten maar daar mag jij je vermaken.
Mjah, uiteindelijk zal ook de kroeg waar je nu nog mag roken beboet worden.... en dan blijf je dus gewoon lekker thuis.

Overigens houdt 83% van de kroegen zich aan het rookverbod, en dat zijn echt niet "stivoro" kroegen.
-
pi_62277966
MM en maartena

Komen jullie zelf ooit nog wel eens in een kroeg? Jullie moeten voor die omzet zorgen die nu gemist wordt.. Jullie zitten liever thuis op de bank zeker, want stel je voor dat je door de rookwalm moet voor een cafe. Vreemd ook dat er ineens slecht personeel rondloopt...
De regelgeving is gewoon krom en totaal niet logisch. Een rookvrije werkplek voor het personeel die er notabene zelf voor kiest om in de horeca te gaan werken.. Je weet van te voren dat er gerookt wordt. Vaak rookt 80% of meer van het personeel zelf ook. Dan praat ik over cafe's en discotheken, niet over sjieke restaurants en hotels.
Ik hoor tegenwoordig steeds meer niet-rokers zeggen dat ze het minder gezellig vinden in kroegen waar je niet mag roken omdat de sfeer weg is en het er vaak stinkt naar zweet/scheten/alcohol lucht etc. Erg jammer dat deze kroegjes, welke voorheen ontzettend gezellig waren, nu zullen verdwijnen.
Die 83% geloof ik geen zak van trouwens. Ondernemers zeggen natuurlijk braaf dat ze zich er aan houden, maar de praktijk is vele malen anders.
pi_62277972
Waarom is er hier zo'n gedoe en werkt het in andere landen wel goed? Wacht nog een jaar en het gezeur verdwijnt wel, iedereen moet gewoon wennen.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 07:15:18 #146
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62278128
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 05:36 schreef Poit- het volgende:
MM en maartena

Komen jullie zelf ooit nog wel eens in een kroeg? Jullie moeten voor die omzet zorgen die nu gemist wordt.. Jullie zitten liever thuis op de bank zeker, want stel je voor dat je door de rookwalm moet voor een cafe. Vreemd ook dat er ineens slecht personeel rondloopt...
De regelgeving is gewoon krom en totaal niet logisch. Een rookvrije werkplek voor het personeel die er notabene zelf voor kiest om in de horeca te gaan werken.. Je weet van te voren dat er gerookt wordt. Vaak rookt 80% of meer van het personeel zelf ook. Dan praat ik over cafe's en discotheken, niet over sjieke restaurants en hotels.
Ik hoor tegenwoordig steeds meer niet-rokers zeggen dat ze het minder gezellig vinden in kroegen waar je niet mag roken omdat de sfeer weg is en het er vaak stinkt naar zweet/scheten/alcohol lucht etc. Erg jammer dat deze kroegjes, welke voorheen ontzettend gezellig waren, nu zullen verdwijnen.
Die 83% geloof ik geen zak van trouwens. Ondernemers zeggen natuurlijk braaf dat ze zich er aan houden, maar de praktijk is vele malen anders.
Maarten woont in de states, en ik wel wat minder dan vroeger maar ja, wat wil je. Ik ben 30 De manier waarop jij redeneert kun je ook gebruiken om het hele rookverbod op de werkplek uberhaupt door te strepen. Oh jij hebt last onze rook, ja dan had je niet hier moeten gaan werken. Je kan ook ook buiten je broodje eten. Ga maar thuis werken ofzo in je steriele hokkie Dat 80% kennelijk rookt is geen correcte afspiegeling van de maatschappij (en ik zie die 80% ook niet onderbouwd met een bron btw). Als het een afspiegeling zou zijn dan zou dat percentage rond de 30% moeten zitten. Waar zijn die mensen? Die konden niet uitgaan waarschijnlijk, haddend ie vrijheid niet, omdat de aanwezigheid van rook een te groot beslag op hun lichaam legde. En nu met al die artikelen van kroegeigenaren die roken lekker rebels weer toestaan zul je die mensen ook niet zo snel alsnog in de rkoeg aantreffen.

Overigens was die 83% destijds naar buiten gebracht door het VWA dat gewoon de cijfers van de controles weer gaf. De huidige percentage staat op 75% vandaar ook dat er verscherping van de controles is.
[..]
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 07:20:06 #147
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62278145
Wat mij opvalt is dat naast de 2e wereldoorlog termen ook door de Fokkers hier alsmede door de kroegbazen met cijfers gegooid worden dat het een lieve lust is maar dat er vrijwel geeneen onderbouwd wordt.

In het begin rookten vrijwel alle klanten en al het personeel. Die toon is lichtjes gematigd, de teller staat nu meestal rond de 80-90% van de klanten en personeel wat rookt in de uitlatingen...

Bel minister Klink dat zijn verbod werkt; in 3 maanden tijd is het aantal rokers afgenomen met 10 tot 20 %

en zo zijn er nog talloze cijfers en getallen waarmee gestrooid wordt alsof het snoepgoed uit de zak van de Sint is. Aantal kroegen dat failliet zou gaan bijvoorbeeld.
[..]
pi_62280600
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 04:48 schreef maartena het volgende:

[..]
Mjah, uiteindelijk zal ook de kroeg waar je nu nog mag roken beboet worden.... en dan blijf je dus gewoon lekker thuis.
Ach.. het is hier Nederland weet je nog, dus met die controles valt het wel mee. Ik hoef niet naar een druk uitgaansplein om in de kroeg te zitten en in de kleine afgelegen kroegen kan prima gerookt worden. En inderdaad als dat nergens meer kan blijf ik weg uit de kroeg. Thuis blijven is een invulling die jij er aan geeft. Maar er zijn ook nog festivals, tentfeesten, schuurfeesten, vrienden enz. enz. dus om leuk uit te gaan heb ik niet persee een kroeg nodig. Alternatieven genoeg.
quote:
Overigens houdt 83% van de kroegen zich aan het rookverbod, en dat zijn echt niet "stivoro" kroegen.
Ook dat is maar hoe je het noemt. Ik vond het wel een mooie benaming...
pi_62281052
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 05:51 schreef Niek. het volgende:
Waarom is er hier zo'n gedoe en werkt het in andere landen wel goed? Wacht nog een jaar en het gezeur verdwijnt wel, iedereen moet gewoon wennen.
Misschien omdat de uitgaanscultuur hier anders is? Ik ken weinig landen met zo'n grote dichtheid aan kleine, bruine cafe's als Nederland.

Haha, gisteren nog in Eindhoven wat gaan drinken. Alle terrassen zaten vol, het leek wel zomer. Met zijn allen onder de warmtelampen! Normaal zit er met 8 graden toch geen hond op het terras.
pi_62281585
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:53 schreef maartena het volgende:

[..]

Wat betreft de kroegen weer vol over 4 jaar: Dat is de ervaring uit andere landen en ik denk dat het in Nederland niet veel anders zal gaan. Een groep rokers blijft weg. Maar over de komende jaren verspreid komt er weer nieuwe aanwas bij (jeugd die opgroeit etc), en raakt men er vanzelf aan gewend.
De ervaring in andere landen is dat de kleine kroegen domweg verdwijnen. Ook in het door jouw geroemde Ierland.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/northern_ireland/7659605.stm
pi_62281841
Er zal gewoon een cultuuromslag komen.

Nu is het nog even lekker jammeren over zoveel onrecht, maar zoals iemand al schreef: Op dit moment wordt er een generatie nieuwe kroegtijgertjes gekweekt die het niet normaal vindt om in het café te roken.
Mede door het rookverbod zullen minder jongeren beginnen met roken (gelukkig) en zal er ook steeds meer horecapersoneel komen dat niet rookt.
Is het nu nog zo dat 80-90% van zowel de klanten als het personeel rookt, dat zal gewoon gaan verschuiven.
Omdat nu ook normale mensen in kroegen willen werken, waar ze eerst wegbleven vanwege de rook.
pi_62281892
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 11:00 schreef mgerben het volgende:
Er zal gewoon een cultuuromslag komen.

Nu is het nog even lekker jammeren over zoveel onrecht, maar zoals iemand al schreef: Op dit moment wordt er een generatie nieuwe kroegtijgertjes gekweekt die het niet normaal vindt om in het café te roken.
Mede door het rookverbod zullen minder jongeren beginnen met roken (gelukkig) en zal er ook steeds meer horecapersoneel komen dat niet rookt.
Is het nu nog zo dat 80-90% van zowel de klanten als het personeel rookt, dat zal gewoon gaan verschuiven.
Omdat nu ook normale mensen in kroegen willen werken, waar ze eerst wegbleven vanwege de rook.
Tja, als je drinken in de kroeg gaat verbieden zal er over 10 jaar ook een cultuuromslag hebben plaatsgevonden. Nogal onzinnig argument.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:08:13 #153
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62282050
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 11:02 schreef nikk het volgende:

[..]

Tja, als je drinken in de kroeg gaat verbieden zal er over 10 jaar ook een cultuuromslag hebben plaatsgevonden. Nogal onzinnig argument.
Nou ja, wel als je bedenkt dat er mensen schreeuwen dat horeca en roken niet van elkaar gescheiden kunnen worden...
[..]
  † In Memoriam † vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:14:09 #154
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_62282186
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 11:08 schreef MikeyMo het volgende:
Nou ja, wel als je bedenkt dat er mensen schreeuwen dat horeca en roken niet van elkaar gescheiden kunnen worden...
Je kan bijna alles voor elkaar krijgen met genoeg dwang.
Carpe Libertatem
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:47:35 #155
pi_62289614
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 11:08 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom dat anders is dan alcohol of muziek van horeca scheiden.

Weet je wat, we gaan mensen en horeca van elkaar scheiden, dan is alle ellende voorbij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 10-10-2008 15:53:08 ]
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 16:17:56 #156
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62290504
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 05:36 schreef Poit- het volgende:
MM en maartena

Komen jullie zelf ooit nog wel eens in een kroeg?
Ja hoor. Ik woon in een staat waar al 10 jaar een rookverbod is in alle kroegen, rookruimtes niet toegestaan. En ik kom inderdaad wel eens in een kroeg. Vaak op vrijdagmiddag/avond na het werk even met collega's wat drinken (waar ook twee rokers bij zitten), soms met wat vrienden baseball kijken in de kroeg, (Angels liggen uit de playoffs, bah), soms met mijn vrouw en wat anderen voor een gezellig drankje. Zo per maand ben ik er gemiddeld wel twee keer te vinden. Deze maand ergens ga ik Oktoberfest vieren in een enorme Duitse kroeg hier.

Gaat al jaren prima in een omgeving waar al 10 jaar niet meer in kroegen gerookt mag worden. En ideaal.... geen stinkende kleren als je thuis komt, geen smerige rookwalmen. Het feit dat ik al 6 jaar in California woon, en WEET dat een rookverbod prima kan werken is een van de grootste redenen dat ik voorstander ben.
quote:
Jullie moeten voor die omzet zorgen die nu gemist wordt..
Want de rokers vinden de sigaret belangrijker dan de gezelligheid van de kroeg. De sigaret staat hoger in het vaandel dan de sociale contacten, de muziek, de omgeving, de biljarttafels en het dartboard, de verschillende typen bier die er getapt worden, etc..... Maar gelukkig tonen andere landen met een vergelijkbaar rookverbod aan dat binnen een jaar of twee a drie de kroegen weer als vanouds vol zitten, en dat met name de restaurant tak groeit. Het gebeurd niet meteen, maar geleidelijk. Ook rokers die al het bovenstaande van kroegen op een gegeven moment toch belangrijker gaan vinden dan het roken van een sigaret, komen weer terug naar de kroegen. Er is in alle landen sprake geweest van een wenperiode, zo ook in Nederland.
quote:
Jullie zitten liever thuis op de bank zeker, want stel je voor dat je door de rookwalm moet voor een cafe. Vreemd ook dat er ineens slecht personeel rondloopt...
Nee, ik woon in een staat waar al 10 jaar een rookverbod is, en waar het prima werkt.
quote:
De rookvrije werkplek is de primaire reden, maar Ab Klink heeft ook duidelijk in zijn brieven aan de Tweede Kamer, nog VOOR het rookverbod werd ingevoerd, dat de secundaire reden is een rookvrije horeca te creëren voor het gehele publiek, in het belang van de volksgezondheid.
quote:
Die 83% is gebaseerd op het aantal gecontroleerde kroegen, en ze gaan juist expres naar kroegen en stadscentra waarvan bekend is dat er kroegen zijn die overtreden. Ik kom hier ook wel in kleine kroegjes, maar om nou te zeggen dat het stinkt naar zweet en scheten.... nee niet echt. Maar het is wel zo dat LOS van het rookverbod, er hier een verplichting bestaat voor een goed ventilatiesysteem. En als het inderdaad zo is dat die stank blijft hangen, dan bewijst dat ook maar weer eens dat de huidige ventilatiesystemen echt niet afdoende zijn tegen het verwijderen van de giftige stoffen. Voor de stinkluchtjes zijn ook oplossingen zoals geurverspreiders. Er is zelfs een slimme ondernemer die de geur van sigaretten kan verspreiden, zonder dat dat in je kleding gaat zitten of het gevaarlijk voor je is. Daar zijn dus allerlei technische oplossingen voor.

Kijk, de meeste Nederlanders die naar kroegen gaan doen dit nu voor het eerst in een rookvrije omgeving..... dat gebeurd hier al 10 jaar. De gezelligheid is nog steeds te vinden in een kroeg, ik ben hier met een stuk of 20 Nederlanders het EK gaan kijken afgelopen zomer en het was bere-gezellig. De enkele roker die er bij zat ging in de rust wel even buiten roken.

Gezelligheid is niet afhankelijk van de sigaret, maar het kan momenteel wellicht wel zo ervaren worden. Over twee jaar hoor je er niemand meer over en zit de kroeg weer ouderwets vol. De enige die er dan nog over zeuren zijn de rokers die echt niet zonder de sigaret kunnen, en nog thuis op de bank zitten.
-
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 16:28:02 #157
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62290802
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 10:24 schreef bloodymary het volgende:
Misschien omdat de uitgaanscultuur hier anders is? Ik ken weinig landen met zo'n grote dichtheid aan kleine, bruine cafe's als Nederland.
Jij bent zeker nooit in Dublin, London, of Edinburgh geweest? De Ieren, Engelsen en Schotten gaan continue naar de pub, en er is sprake van een pub cultuur. In Ierland is de pub het sociale centrum in de meeste plaatsen.... en ze hebben daar per inwoner meer kleine pubs dan in Nederland.

Daar hebben ze nu al 4 jaar een rookverbod, (en dan eentje zonder de mogelijkheid tot meeroken), en de pubs op de Temple Bar in Dublin zitten weer gewoon vol.

En ja, in Ierland zijn na het rookverbod ook pubs gesloten..... maar dat is maar een klein percentage van het totaal aantal pubs. Cijfers in Engeland tonen aan (waar in 2006 het rookverbod is ingevoerd) dat in 2012 naar schatting 6000 van de 67000 pubs gesloten zullen zijn, wat zo'n 9% is. Maar dat heeft ook andere redenen, zoals de kredietcrisis, en de economie van de afgelopen jaren. Ook als je gaat kijken naar de cijfers vanaf 1980 bijvoorbeeld, dan zie je dat in de 25+ jaar voor het rookverbod al een dalende lijn was in het aantal pubs, omdat de "pubcultuur" gewoon minder wordt.

Maar het "rampscenario" voor de horeca blijft ook in Nederland wel uit. Er zullen bepaalde stamkroegen zijn die het hoofd niet meer boven water kunnen houden, maar die liepen voor het rookverbod ook al niet zo goed meer.

Ik durf te wedden dat de uitgaanscultuur in Ierland en het gehele VK nog veel meer rond de "bruine kroeg" hangt (de "pub" dus) dan in Nederland. Maar op een vakantie zie je dat meestal niet zo..... wel weet ik dat het hier in California, 10 jaar na het rookverbod, nog steeds stikt van de kleine barretjes overal. Wel is hier een geheel andere lunchcultuur, en serveren ze bijna allemaal lunch.
-
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 16:31:55 #158
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62290921
quote:
Tja, maar als jij drinkt doe je niets met mijn lichaam, terwijl je dat met roken wel doet. Daarbovenop is het natuurlijk wel zo dat het gebruik van nicotine in de kroeg niet verboden is, alleen de toedieningsmethode waarbij je iets in de fik moet steken.

Rokers die nog naar de kroeg willen, zullen even een tijdje niet mogen roken, of even naar buiten of naar de rookruimte. Als alternatief kun je wellicht pillen slikken of nicotinebier zuipen zodat je de drang niet zo hebt. Maar gezien de gevaren van meeroken, is het een GOED idee om het roken te weren uit zoveel mogelijk plekken waar mensen samen kunnen komen.
-
pi_62291710
quote:
[..]
Ja leuk he, alles doortrekken.

Drinken en eten is de primaire activiteit van de horeca.
Roken is alleen iets dat sommige mensen associëren met horeca - en die groep zal snel kleiner worden.

Of zeg het anders: Een café of restaurant verdient zijn geld met eten en drinken. Dat is zijn core business.
Roken, of het faciliteren daarvan, of de verkoop van rookwaar, is niet de core business van een café.

Een café draait om drinken, niet om roken.
Daarom kun je een café wel los zien van roken maar niet van drinken.
Daarom is jouw vergelijking onzinnig.
pi_62293759
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 16:28 schreef maartena het volgende:

[..]

Jij bent zeker nooit in Dublin, London, of Edinburgh geweest? De Ieren, Engelsen en Schotten gaan continue naar de pub, en er is sprake van een pub cultuur. In Ierland is de pub het sociale centrum in de meeste plaatsen.... en ze hebben daar per inwoner meer kleine pubs dan in Nederland.
Ik ben in Londen geweest en in een aantal andere plaatsen in Engeland, inderdaad voor het rookverbod daar, vraag me ook af of het daar werkt aangezien ik op wintersport in Italie diverse mensen laveloos de kroeg uit heb zien gooien omdat ze daar volop stonden te roken (oh ja, dat waren Engelsen!). Die waren ook allemaal flink aan het mopperen op het rookverbod. En ik heb inderdaad begrepen dat in Dublin en andere plaatsen in Ierland de grote pubs een soort rooktuinen hebben waar iedereen bij elkaar schaart en dat er heel veel kleine kroegjes gesloten zijn. Je noemt dat "maar" 9 %. Maar ik vind dat nogal arrogant om te zeggen. Je zal maar zo'n kroegje hebben, vaak overgenomen van je ouders, waar je je broodwinning mee hebt. En dat je dan werkloos bent, met een hoop schulden zit, je huis moet verlaten etc. Ach wat maakt het uit he....
pi_62293788
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 17:01 schreef mgerben het volgende:

[..]

Een cafe draait ook niet om pissen. Maar een cafe waar je niet kunt pissen zal ook snel kunnen sluiten. Het gaat om het geheel: drinken, roken, muziek, pissen, dansen, op een kruk zitten, biljarten etc.
pi_62294687
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 18:32 schreef bloodymary het volgende:

[..]

Een cafe draait ook niet om pissen. Maar een cafe waar je niet kunt pissen zal ook snel kunnen sluiten. Het gaat om het geheel: drinken, roken, muziek, pissen, dansen, op een kruk zitten, biljarten etc.
Ja, dat is het verschil tussen 'core business' en aanverwante activiteiten.
Bijvoorbeeld WCs: Elk bedrijf heeft ze. Maar dat is iets anders dan waar de het bedrijf om draait.

Roken en WC's (bedankt voor de combinatie) zijn faciliterend; als het niet kan zou het kunnen dat klanten wegblijven, en dat daardoor de zaken minder gaan.
Als er niet gegeten en gedronken wordt, zijn er helemaal geen zaken.

Maar ja, rokers vinden het wel vaker fijn om dingen uit hun verband te rukken.

En de vergelijking met drinken verbieden slaat dus nergens op, want dat wordt niet verboden.
Het is gewoon de reactie 'straks verbieden ze alles nog'.
En dat komt voort uit een totaal onvermogen of totale onwil om te zien dat roken niet voor iedereen even fijn en heilzaam is.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 19:14:59 #163
pi_62294770
quote:

Ik rij meestal dus meestal drink ik niet in de kroeg. Is dat illegaal? Mogen niet-drinkende mensen niet in de kroeg komen omdat dat in jouw alcoholisten wereld niet de core business is? Muziek dus ook verbieden, is ook geen core business.

Flikker toch op met je fascistische-ik-zal-wel-ff-voor-iedereen-bepalen-wat ze-we-en-niet-in-hun-vrije-tijd-mogen-doen-mentaliteit.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 19:18:06 #164
pi_62294832
- wat leuk zo'n dubbele post -
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 19:18:49 #165
pi_62294849
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 19:11 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ja, dat is het verschil tussen 'core business' en aanverwante activiteiten.
Bijvoorbeeld WCs: Elk bedrijf heeft ze. Maar dat is iets anders dan waar de het bedrijf om draait.

Roken en WC's (bedankt voor de combinatie) zijn faciliterend; als het niet kan zou het kunnen dat klanten wegblijven, en dat daardoor de zaken minder gaan.
Kroegen willen rokers faciliteren. Anders blijven ze weg.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 19:42:45 #166
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62295398
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 18:31 schreef bloodymary het volgende:
Ik ben in Londen geweest en in een aantal andere plaatsen in Engeland, inderdaad voor het rookverbod daar, vraag me ook af of het daar werkt aangezien ik op wintersport in Italie diverse mensen laveloos de kroeg uit heb zien gooien omdat ze daar volop stonden te roken (oh ja, dat waren Engelsen!). Die waren ook allemaal flink aan het mopperen op het rookverbod. En ik heb inderdaad begrepen dat in Dublin en andere plaatsen in Ierland de grote pubs een soort rooktuinen hebben waar iedereen bij elkaar schaart en dat er heel veel kleine kroegjes gesloten zijn. Je noemt dat "maar" 9 %. Maar ik vind dat nogal arrogant om te zeggen. Je zal maar zo'n kroegje hebben, vaak overgenomen van je ouders, waar je je broodwinning mee hebt. En dat je dan werkloos bent, met een hoop schulden zit, je huis moet verlaten etc. Ach wat maakt het uit he....
Tja.... voor mij persoonlijk is de gezondheid belangrijker. Voor jou en de kroegeigenaren wellicht niet. Roken is een massaverslaving, die niet alleen slecht is voor je eigen gezondheid, maar ook voor de gezondheid van anderen.

De "rooktuinen" zijn trouwens in Nederland net zo goed mogelijk, het valt geheel binnen de wet. Een overdekt terras kan gewoon, en er mag bediend worden. Het grote verschil met Ierland is dat zo'n "rooktuin" ook BINNEN gebouwd mag worden. Alleen het bier moet je in dat geval wel even zelf aan de bar ophalen. Maar ook in de Dublinse binnenstad is er geen ruimte voor rooktuinen.

Ik denk dat je zelf ook wel weet dat uiteindelijk er toch wel een rookverbod was gekomen. Al zet je nu nog een paar uitzonderingen erin, in België en Spanje komen toch stemmen dat de wet aangepast moet worden naar het niveau van Nederland, het VK, Ierland, Zweden, Frankrijk, Italië en vele andere landen, waar dergelijke uitzonderingen niet bestaan.

Ik begrijp dat er best rokers zijn zoals Sybesma die het geen donder kan schelen wat die rook met anderen doet, en dus ook gewoon niet meer naar de kroeg gaan indien er niet meer gerookt mag worden, maar de horeca als branche zal niet in elkaar storten.

Het kan jaren duren, maar als je een financieel gezonde zaak hebt, dan kun je de periode waarin de omslag wordt gemaakt, en men aan het rookverbod moet wennen overleven. Heb je nu al een financieel ongezonde organisatie, dan zul je toch drastische beslissingen moeten nemen inderdaad. Ik neem als voorbeeld even die Amsterdamse kroeg, die 3 weken na het rookverbod vol bombarie en mediaandacht aankondigde dat ze gingen sluiten door het rookverbod..... ze gaven het dan ook erg weinig kans.

Overigens moet je bij dergelijke cijfers ook kijken naar andere omstandigheden. De economie kwakkelt sowieso al een paar jaar, en momenteel wordt er gesproken van een recessie, en misschien zelfs een depressie. Het rookverbod draagt bij aan de omzetsvermindering, maar het is in het huidige economische klimaat niet eerlijk om te stellen dat het rookverbod de primaire oorzaak is van alle kroegen die het komende jaar gaan sluiten.

De werkloosheid stijgt. Men krijgt minder salarisverhoging dit jaar. Alles wordt duurder. Tja, dan zijn er sowieso een hoop dingen die minder belangrijk worden, zoals uitgaan.

Het is ook zo goed als zeker dat de wet niet gewijzigd gaat worden, dat werd onlangs in het debat ook wel duidelijk. ALLE partijen waren voor, de VVD had vraagtekens, en alleen de PVV was echt tegen het verbod. Of de regering moet nu vallen, en de PVV met Fleurtje Agema wordt na verkiezingen plotseling de grootste partij.
-
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 19:46:35 #167
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62295490
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 18:32 schreef bloodymary het volgende:
Het enige verschil is dat drinken, muziek, pissen, dansen, op een kruk zitten, biljarten, en daar voeg ik dan nog even darten, kaartje leggen, krantje lezen, genieten van verschillende bier en dranksoorten, sociale contacten, en voetbal kijken aan toe...... is dat de ENIGE bezigheid die de gezondheid van anderen aantast het roken is.

En het kan er bij mij niet in dat als je het roken weg zou halen, dat al die andere zaken plotseling niet meer zouden kunnen, alsof de 75% van Nederland die niet roker is al de bovenstaande zaken sowieso niet goed zou kunnen beleven zonder de sigaret.
-
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 19:48:46 #168
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62295535
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 15:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik zie niet in waarom dat anders is dan alcohol of muziek van horeca scheiden.
Nee, maar jij snapt dan ook het verschil nog steeds niet tot iets innemen middels de mond, iets horen middels je oren, en het in de fik steken van een staafje vol met kankerverwekkende chemicaliën.
-
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 19:58:00 #169
pi_62295725
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 19:48 schreef maartena het volgende:

[..]

Nee, maar jij snapt dan ook het verschil nog steeds niet tot iets innemen middels de mond, iets horen middels je oren, en het in de fik steken van een staafje vol met kankerverwekkende chemicaliën.
Dat verschil snap ik uitstekend, maar jij snapt nog steeds niet dat je niet verplicht bent naar een plek te gaan waar je niet wilt zijn.
pi_62295736
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 19:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Kroegen willen rokers faciliteren. Anders blijven ze weg.
Ben je dom? Of ben je heel dom?

Als een kroeg primair een roker wil faciliteren (zoals jij hier beweert) halen ze dus de tap weg en zetten ze meer stoelen en asbakken neer.
Maar oh jee, dat doen ze niet.
Omdat ze geen geld verdienen aan mensen die roken.
Ze verdienen geld aan mensen die drinken.
Als mensen daarbij willen roken zou het kunnen dat je meer klanten trekt als je rokers toelaat.
Maar kroegen willen drinkers faciliteren. Het maakt een kroeg of kroegbaas niet uit of zijn klanten roken of niet: als ze maar drinken. Want aan het roken verdient hij niets. Aan het drinken wel.
Het drinken is dus primair.
Het roken is niet primar. Als jij een kroeg in komt, een sigaret oprookt, en weer naar buiten loopt, heeft de kroegbaas niets aan jou verdient.
Dus voor hem maakt het niet uit of jij rookt of niet - als je maar komt drinken.

Dus dat roken: Doe dat maar lekker buiten
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 20:08:04 #171
pi_62295928
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 19:58 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ben je dom? Of ben je heel dom?

Als een kroeg primair een roker wil faciliteren (zoals jij hier beweert) halen ze dus de tap weg en zetten ze meer stoelen en asbakken neer.
Jij wil toch ook niet ik een kale ruimte bier drinken? Je wilt vanalles er bij, lampjes, muziek.... Waarom word het een ander verhaal als het om roken gaat? Ik zit aan de bar met drank (of zonder, want ik moet vaak nog rijden) en ik rook en geniet van muziek, mensen plaatjes aan de muur. En jij kan naar je eigen anti-rook kroeg als je dat leuk vind.
quote:

Maar oh jee, dat doen ze niet.
Omdat ze geen geld verdienen aan mensen die roken.
Ze verdienen geen geld aan die honderdduizenden anti-rokers die nog steeds thuis zitten.
quote:

Ze verdienen geld aan mensen die drinken.
Dan moet je mensen die niet drinken dus de toegang ontzeggen?
quote:

Als mensen daarbij willen roken zou het kunnen dat je meer klanten trekt als je rokers toelaat.
Maar kroegen willen drinkers faciliteren. Het maakt een kroeg of kroegbaas niet uit of zijn klanten roken of niet: als ze maar drinken. Want aan het roken verdient hij niets. Aan het drinken wel.
Het drinken is dus primair.
Als drinkers niet mogen roken komen ze ook niet. Jammer dus.
quote:

Het roken is niet primar. Als jij een kroeg in komt, een sigaret oprookt, en weer naar buiten loopt, heeft de kroegbaas niets aan jou verdient.
Jij bepaald niet wat primair is, dat doet de uitbater. Hij zorgt ook voor krukken en muziek, allemaal niet primair en hij verdient er ook niets aan.
quote:

Dus voor hem maakt het niet uit of jij rookt of niet - als je maar komt drinken.
Blijkbaar maakt het hem wel uit want overal willen ze asbakken op tafel in in veel kroegen doen ze dat ook.
quote:

Dus dat roken: Doe dat maar lekker buiten
Dat maak ik lekker zelf uit, fascist.
  † In Memoriam † vrijdag 10 oktober 2008 @ 20:40:56 #172
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_62296546
quote:
Wie ben jij om te bepalen waar een privaat bedrijf om gaat?
Carpe Libertatem
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 20:46:10 #173
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62296688
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 19:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat verschil snap ik uitstekend, maar jij snapt nog steeds niet dat je niet verplicht bent naar een plek te gaan waar je niet wilt zijn.
Ik denk dat er heel veel niet-rokers zijn die wel graag in de kroeg willen zijn, maar liever niet willen blootgesteld worden aan giftige dampen. En de enige manier om een rookvrije kroeg te garanderen voor zowel personeel als bezoekers is door het roken te scheiden van het niet roken. Dat kan middels een rookruimte, of buiten.
-
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 20:47:07 #174
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62296727
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 20:40 schreef Boze_Appel het volgende:
Wie ben jij om te bepalen waar een privaat bedrijf om gaat?
Het woord "privaat" impliceert niet "het recht om te doen wat ik wil".
-
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 20:55:40 #175
pi_62296923
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 20:46 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik denk dat er heel veel niet-rokers zijn die wel graag in de kroeg willen zijn, maar liever niet willen blootgesteld worden aan giftige dampen.
Een waardeloze stelling. Ik wil dolgraag elke avond in het concertgebouw zitten maar ik heb een hekel aan de muziek die ze daar spelen.
quote:
En de enige manier om een rookvrije kroeg te garanderen voor zowel personeel als bezoekers is door het roken te scheiden van het niet roken. Dat kan middels een rookruimte, of buiten.
Ik ben het niet met je eens dat die garantie nodig is. Sommige mensen willen roken, dat mogen ze van mij in een kroeg waar jij niet persé hoeft te komen. [quote]
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 20:56:25 #176
pi_62296937
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 20:47 schreef maartena het volgende:

[..]

Het is geen openbare ruimte waar mensen moeten komen.
  † In Memoriam † vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:00:20 #177
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_62297010
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 20:47 schreef maartena het volgende:
Nee, maar het gaat hier over een legaal product.
Carpe Libertatem
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:01:20 #178
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62297030
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 20:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is geen openbare ruimte waar mensen moeten komen.
Maar wel een horecagelegenheid die zich aan bepaalde voorschriften moet houden. Ze mogen alleen alcohol verkopen van brouwerijen en distileerbedrijven met een vergunning, en ze moeten een keuken hebben met bepaalde hygiëne voorschriften. Het verbieden van roken waar personeel werkt, en waar gasten kunnen komen past goed onder diezelfde voorschriften, gezien het belang voor de volksgezondheid.

Roken kan dan nog wel plaatsvinden in speciaal hiervoor ingerichte ruimtes. Prima oplossing wat mij betreft.
-
  † In Memoriam † vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:09:56 #179
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_62297213
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 21:01 schreef maartena het volgende:
Prima oplossing wat mij betreft.
Wat mij betreft niet.
Carpe Libertatem
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:10:33 #180
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62297228
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 21:00 schreef Boze_Appel het volgende:
Nee, maar het gaat hier over een legaal product.
"legaal product" impliceert niet dat er daarom geen beperking op het gebruik ervan mogen worden gelegd.

Een mes is ook een legaal product bijvoorbeeld, maar ik mag er niet mee in de kroeg gaan rondzwaaien en iemands leren jack, schoudertas, etc beschadigen of iemand - al is het nog zo'n klein sneetje - er mee verwonden. Sterker nog, sommige kroegen kom je niet eens binnen met een mes op zak, legaal of niet.

Een slof astronauten is ook een legaal product. Maar buiten de dagen 31 December en 1 Januari worden er flinke beperkingen aan het gebruik ervan aangehouden. Dat betekend niet dat je die slof astronauten niet gewoon in de kast mag leggen tot volgend jaar, het bezit ervan is immers niet illegaal, alleen het gebruik ervan op 363 dagen van het jaar.
-
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:11:35 #181
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62297258
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 21:09 schreef Boze_Appel het volgende:
Wat mij betreft niet.
Tja, dan mag jij actie gaan ondernemen om de politiek te overtuigen dat de huidige wetgeving niet deugt. Fleur Agema van de PVV is het in ieder geval niet gelukt.
-
  † In Memoriam † vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:15:43 #182
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_62297333
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 21:11 schreef maartena het volgende:
Tja, dan mag jij actie gaan ondernemen om de politiek te overtuigen dat de huidige wetgeving niet deugt. Fleur Agema van de PVV is het in ieder geval niet gelukt.
Nee, ik wil gewoon dat jij (en de politiek) ophoudt met actie te ondernemen met geweld.

Iemand een pistool tegen z'n harses zetten en daarna tegen die andere zeggen: "ja, als je dit niet wil, moet je maar actie ondernemen".
Carpe Libertatem
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:27:16 #183
pi_62297590
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 21:01 schreef maartena het volgende:

[..]

Maar wel een horecagelegenheid die zich aan bepaalde voorschriften moet houden.
Sommige van die voorschriften staan juist ter discussie, dat schijn je iedere keer te vergeten.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:42:07 #184
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62297905
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 21:15 schreef Boze_Appel het volgende:
Nee, ik wil gewoon dat jij (en de politiek) ophoudt met actie te ondernemen met geweld.
Ik onderneem geen acties, ik ben het alleen eens met de politiek. Ik zit net als jij, op mijn luie gat achter de PC het er mee eens te zijn, jij zit er het er oneens mee te zijn. Daar veranderd verder niets mee, maar het blijven leuke discussies.

Morgen is er een demonstratie op het Plein in Den Haag, om tegen precies datgene wat jij niet wil te demonstreren:

Dus laat je zien zou ik zeggen..... De voormalige "rokerspartij" nu, de partij tegen betutteling gaat er ook heen, en volgens mij gaat er volop gerookt worden.

http://www.volksopstand2008.nl/

De demonstratie is meer bedoeld tegen precies wat jij hier noemt, dat de overheid zich overal mee bemoeit en alles moet controleren, dan tegen het rookverbod, maar dat heeft er (zijdelings) wel enigszins mee te maken.

Dus als je tegen overheidsbemoeienis bent, en het belangrijk genoeg vindt om er een paar uurtjes aan op te geven..... ga je morgen naar Den Haag.

Uiteraard kun je ook commentaar blijven geven op FOK!forum, wellicht dat een politicus het toevallig leest....
-
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:44:37 #185
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62297969
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 21:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Sommige van die voorschriften staan juist ter discussie, dat schijn je iedere keer te vergeten.
En ik geloof dat we alle discussiepunten met betrekking tot die voorschriften zo onderhand wel gezien hebben. De wet staat echter nog steeds, en ik ga er absoluut geen moeite voor doen om die veranderd te krijgen, aangezien ik het er mee eens ben.
-
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:57:17 #186
pi_62298251
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 21:44 schreef maartena het volgende:

[..]

En ik geloof dat we alle discussiepunten met betrekking tot die voorschriften zo onderhand wel gezien hebben.
Je praat er weer heel autistisch omheen, de wet staat ter discussie. Jij poneert hem alsof het een argument voor de wet is, een cirkel redenatie waar de gemiddelde religie nog een puntje aan kan zuigen.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 23:21:19 #187
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62300016
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 21:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je praat er weer heel autistisch omheen, de wet staat ter discussie. Jij poneert hem alsof het een argument voor de wet is, een cirkel redenatie waar de gemiddelde religie nog een puntje aan kan zuigen.
Ik heb denk ik wel voldoende argumentatie gegeven waarom ik het eens ben met de huidige wetgeving. Argumentatie, die je zelf toegegeven niet eens gelezen hebt.
-
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 23:28:27 #188
pi_62300157
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 23:21 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik heb denk ik wel voldoende argumentatie gegeven waarom ik het eens ben met de huidige wetgeving. Argumentatie, die je zelf toegegeven niet eens gelezen hebt.
Argumentatie die er niet toe doen omdat je zelf de keuze maakt om naar een kroeg te gaan waar gerookt word.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 23:39:11 #189
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62300385
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 23:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Argumentatie die er niet toe doen omdat je zelf de keuze maakt om naar een kroeg te gaan waar gerookt word.
Je bent het niet met de argumentatie eens. Dat betekend nog niet dat die er niet toe doet.

Met jou valt toch niet op fatsoenlijk niveau te discussiëren verder, met je opmerkingen over "fascisme", "verbied kinderen" en "illegale kroegen met minderjarige cokehoertjes", dus ik laat het hier gewoon bij.
-
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 00:31:51 #190
pi_62301398
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 23:39 schreef maartena het volgende:

[..]

Je bent het niet met de argumentatie eens. Dat betekend nog niet dat die er niet toe doet.

Met jou valt toch niet op fatsoenlijk niveau te discussiëren verder, met je opmerkingen over "fascisme", "verbied kinderen"
Ik gebruik gewoon de "argumenten" van de anti-rook fascisten.
pi_62301748
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 20:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan moet je mensen die niet drinken dus de toegang ontzeggen?
Tuurlijk, dat gebeurt ook... als jij in een restaurant komt om alleen de krant te lezen zal men ook steeds nadrukkelijker gaan vragen of mijnheer wat wil bestellen. De subtiele hint is: u komt hier om te eten en te drinken wat wij aanbieden.
quote:
Jij bepaald niet wat primair is, dat doet de uitbater. Hij zorgt ook voor krukken en muziek, allemaal niet primair en hij verdient er ook niets aan.
Ik bepaal niet, ik observeer.
Ik zie dat de uitbater alleen verdient aan mensen die drinken.
Of mensen daarbij roken maakt voor de inkomsten van de uitbater niets uit.

Jij wilt de link leggen: Als mensen komen roken komen ze ook drinken, DUS roken is inkomsten.
Nee, drinken is inkomsten voor de uitbater.

Het heeft gewoon tijd nodig. Er zijn mensen die naar de kroeg kunnen gaan zonder te roken, en dat zullen er steeds meer worden.
quote:
Blijkbaar maakt het hem wel uit want overal willen ze asbakken op tafel in in veel kroegen doen ze dat ook.
Alle krokodilletranen over vrijheid en roken moet mogen ten spijt: de kroegbaas zet die asbakken alleen terug omdat hij bang is voor zijn omzet.
Als hij evenveel inkomsten heeft maakt het hem niets uit of mensen roken of niet. Hij verdient namelijk niet aan jouw sigaret.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 02:12:52 #192
pi_62302474
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 00:52 schreef mgerben het volgende:

[..]

Tuurlijk, dat gebeurt ook... als jij in een restaurant komt om alleen de krant te lezen zal men ook steeds nadrukkelijker gaan vragen of mijnheer wat wil bestellen. De subtiele hint is: u komt hier om te eten en te drinken wat wij aanbieden.
Vandaar ook de sigarettenautomaten in de gemiddelde kroeg.
quote:

[..]

Ik bepaal niet, ik observeer.
Ik observeer dat er veel gerookt word in kroegen en clubs.
quote:

Ik zie dat de uitbater alleen verdient aan mensen die drinken.
Mensen die niet roken drinken vaak ook niet (zo veel)
quote:

Of mensen daarbij roken maakt voor de inkomsten van de uitbater niets uit.
Idirect zeker, en vaak direct ook (de sigarettenautomaten weet je nog? )
quote:

Jij wilt de link leggen: Als mensen komen roken komen ze ook drinken, DUS roken is inkomsten.
Veel mensen die gaan drinken roken daarbij, dus die link is er gewoon.
quote:

Nee, drinken is inkomsten voor de uitbater.
Als ik niet mag roken kom ik ook niet drinken, dag inkomsten En de anti-rokers komen ook niet, dag uitbater
quote:

Het heeft gewoon tijd nodig. Er zijn mensen die naar de kroeg kunnen gaan zonder te roken, en dat zullen er steeds meer worden.
Het heeft gewoon tijd nodig, muziek en alcohol zijn verboden, steeds meer mensen gaan naar de kroeg om groenten sapjes te drinken en zachtjes te keuvelen. Over 20 jaar gaan mensen alleen nog naar hun werk, uitgaan is nergens goed voor. Je kan al slapen en werken, wat wil je nog meer? Kwestie van wennen.
quote:

[..]

Alle krokodilletranen over vrijheid en roken moet mogen ten spijt: de kroegbaas zet die asbakken alleen terug omdat hij bang is voor zijn omzet.
Je vergeet dat er ook nog mensen zijn die gewoon doen waar ze zin in hebben en gewoon doorgaan met normaal leven, ondanks dat jij iedere afwijking van jouw levensstijl wilt verbieden.
quote:

Als hij evenveel inkomsten heeft maakt het hem niets uit of mensen roken of niet. Hij verdient namelijk niet aan jouw sigaret.
Als hij er niet aan verdient, waarom zet hij dan de asbakken terug? Is hij nou principieel voor vrije keuze of kiest hij voor inkomsten die hij niet krijgt? Je bent niet erg solide in je argumentatie, misschien moet je meer drugs gebruiken?
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 04:07:24 #193
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62302911
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 00:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
anti-rook fascisten.
Je moet sowieso eens ophouden het rookverbod te vergelijken met fascisme.
-
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 07:36:57 #194
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_62303392
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 21:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

maar wat is dan je einddoel in die discussie over de wet? Dat ik zeg "potverdrie PV, je hebt gelijk. Ze moeten morgen nog die wet afschaffen of anders ook maar gewoon auto's en kinderen verbieden" Dat zal nooit gebeuren. Dat ik tranen laat om een berichtje dat er een kroeg moet sluiten n.a.v. het rookverbod? Dat ik het maar sneu en onrechtvaardig moet vinden dat jij het mes op de keel gezet krijgt nu en daarom maar thuis of in een illegale constructie gaat roken?

Welke post je ook maakt. Ik zal het rookverbod in de horeca blijven steunen. Dus vraag ik me af waar je over wilt discussieren want ook de regering zal niet n.a.v. je posts hier de wet terugdraaien.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 07:47:57 #195
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62303410
quote:
Cafés dicht tegen rookverbod

Cafés in het Brabantse Etten-Leur zijn gisteravond een uur lang dicht geweest als protest tegen het rookverbod in de horeca. Tussen de 600 en 700 mensen waren volgens een woordvoerder van de kroegen op de Markt in Etten-Leur aanwezig bij de actie.

De cafés kampen sinds het rookverbod niet alleen met lagere bezoekersaantallen. Volgens de woordvoerder verdwijnt door het rookverbod ook sociale functie. "Rokers voelen zich minder op hun gemak. Ik heb nu een bruiloft in mijn café en ik moet die mensen op de mooiste dag van hun leven verbieden te roken."
Ik vraag me af welke zoden dit nou aan de dijk heeft gezet
[..]
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:06:54 #196
3542 Gia
User under construction
pi_62304957
Als je voor het rookverbod bent, ben je egoïstisch, want je gunt die rokers hun peukie niet.
Andere benamingen zijn ook wel: Fascistisch, ondemocratisch en noem maar op.

De rokers staan helemaal in hun recht en dat zij nu niet meer uit kunnen gaan is allemaal de schuld van de nietrokers!!

Right.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:26:09 #197
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_62305242
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 02:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als ik niet mag roken kom ik ook niet drinken, dag inkomsten En de anti-rokers komen ook niet, dag uitbater
De meeste anti-rokers komen wel want die kwamen allang. Ik heb geen idee hoeveel miljoenen mensen jij dacht dat er nooit in de kroeg kwamen, maar ik denk dat het aantal mensen wat wél naar de kroeg wilde maar niet konden door omstandigheden verwaarloosbaar is. Dus de enige die wegblijven zijn de rokers, die daarmee dus ook als enige de schuldigen zijn aan het failliet gaan van kroegen.

maargoed, mods, sluit deze reeks aub, het is een grote herhalingsoefening die al 14 topics duurt en die helemaal nergens toe leidt. Deze reeks is een schande voor het forum ondertussen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:28:58 #198
pi_62305288
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 07:36 schreef Qwea het volgende:

[..]

maar wat is dan je einddoel in die discussie over de wet? Dat ik zeg "potverdrie PV, je hebt gelijk. Ze moeten morgen nog die wet afschaffen of anders ook maar gewoon auto's en kinderen verbieden" Dat zal nooit gebeuren. Dat ik tranen laat om een berichtje dat er een kroeg moet sluiten n.a.v. het rookverbod? Dat ik het maar sneu en onrechtvaardig moet vinden dat jij het mes op de keel gezet krijgt nu en daarom maar thuis of in een illegale constructie gaat roken?
Bewustwording. De lijst onzinnige regels word steeds langer en lachwekkender. Sommige drugs zijn verboden, wat is het resultaat? Criminaliteit en corruptie van een nauwelijks te bevatten omvang. En jouw reactie daarop is "De wet zal nooit verandert worden, laten we maar gewoon leren leven met al die ellende"?

Je mag niet roken in de horeca met als resultaat agressie, overlast, faillissementen, illegale zuipketen, uit de hand lopende huiskamer feesten. In die zin werkt het rookverbod ook contraproductief. De ellende word alleen maar groter. En jouw reactie is "Leer maar met die ellende leven"?

Te kortzichtig en dom voor woorden.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:33:11 #199
pi_62305358
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 11:26 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

De meeste anti-rokers komen wel want die kwamen allang. Ik heb geen idee hoeveel miljoenen mensen jij dacht dat er nooit in de kroeg kwamen, maar ik denk dat het aantal mensen wat wél naar de kroeg wilde maar niet konden door omstandigheden verwaarloosbaar is. Dus de enige die wegblijven zijn de rokers, die daarmee dus ook als enige de schuldigen zijn aan het failliet gaan van kroegen.
Die paar rokers hebben dus een grote invloed op de horeca, misschien speelt roken een grotere rol dan je wilt toegeven. Horeca kan blijkbaar toch niet zonder rook.
quote:

maargoed, mods, sluit deze reeks aub, het is een grote herhalingsoefening die al 14 topics duurt en die helemaal nergens toe leidt. Deze reeks is een schande voor het forum ondertussen.
Censuur!
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:40:13 #200
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62305506
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 11:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Bewustwording. De lijst onzinnige regels word steeds langer en lachwekkender. Sommige drugs zijn verboden, wat is het resultaat? Criminaliteit en corruptie van een nauwelijks te bevatten omvang. En jouw reactie daarop is "De wet zal nooit verandert worden, laten we maar gewoon leren leven met al die ellende"?

Je mag niet roken in de horeca met als resultaat agressie, overlast, faillissementen, illegale zuipketen, uit de hand lopende huiskamer feesten. In die zin werkt het rookverbod ook contraproductief. De ellende word alleen maar groter. En jouw reactie is "Leer maar met die ellende leven"?

Te kortzichtig en dom voor woorden.
mwoah ik vind het op mijn beurt weer kortzichtig dat omdat je met een verbod op drugs niet het hele drugsgebruik uitroeit men (gelukkig niet veel men) zegt; tja dus is het vernbod onzinnig en moet het maar opgeheven worden. Stel je voor dat je bij elke supermarkt cocaine, heroine, lsd, crystal meth e.d. kunt kopen. Dat zou mooi zijn. Verwaardloosde jeugd omdat ouders niets anders doen dan heroine spuiten. Mensen die niet kunnen functioneren zonder een snuif coke. Mensen die blijven hangen in een LSD-trip. Uiteindelijk draai je daarmee nog makkelijker de strot van je maatschappij om dan de banken nu trachten

Wat betreft de overlast. Afgezien van wat rumoer op straat en horeca-ondernemers die om het hardste schreeuwen dat ze failliet gaan zijn er nog maar weinig neveneffecten van de rookvrije horeca. Ik heb nog maar weinig artikelen gelezen over massale matpartijen, zuipketen die als paddo's uit de grond springen e.d. Ik wil niet zeggend at het niet gebeurt of voorkomt, maar ik heb nergens een teken gezien dat het vaker voorkomt dan voor het verbod.
[..]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')