Tja, als je drinken in de kroeg gaat verbieden zal er over 10 jaar ook een cultuuromslag hebben plaatsgevonden. Nogal onzinnig argument.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:00 schreef mgerben het volgende:
Er zal gewoon een cultuuromslag komen.
Nu is het nog even lekker jammeren over zoveel onrecht, maar zoals iemand al schreef: Op dit moment wordt er een generatie nieuwe kroegtijgertjes gekweekt die het niet normaal vindt om in het café te roken.
Mede door het rookverbod zullen minder jongeren beginnen met roken (gelukkig) en zal er ook steeds meer horecapersoneel komen dat niet rookt.
Is het nu nog zo dat 80-90% van zowel de klanten als het personeel rookt, dat zal gewoon gaan verschuiven.
Omdat nu ook normale mensen in kroegen willen werken, waar ze eerst wegbleven vanwege de rook.
Nou ja, wel als je bedenkt dat er mensen schreeuwen dat horeca en roken niet van elkaar gescheiden kunnen worden...quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:02 schreef nikk het volgende:
[..]
Tja, als je drinken in de kroeg gaat verbieden zal er over 10 jaar ook een cultuuromslag hebben plaatsgevonden. Nogal onzinnig argument.
Je kan bijna alles voor elkaar krijgen met genoeg dwang.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:08 schreef MikeyMo het volgende:
Nou ja, wel als je bedenkt dat er mensen schreeuwen dat horeca en roken niet van elkaar gescheiden kunnen worden...
Ik zie niet in waarom dat anders is dan alcohol of muziek van horeca scheiden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:08 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Nou ja, wel als je bedenkt dat er mensen schreeuwen dat horeca en roken niet van elkaar gescheiden kunnen worden...
Ja hoor. Ik woon in een staat waar al 10 jaar een rookverbod is in alle kroegen, rookruimtes niet toegestaan. En ik kom inderdaad wel eens in een kroeg. Vaak op vrijdagmiddag/avond na het werk even met collega's wat drinken (waar ook twee rokers bij zitten), soms met wat vrienden baseball kijken in de kroeg, (Angels liggen uit de playoffs, bah), soms met mijn vrouw en wat anderen voor een gezellig drankje. Zo per maand ben ik er gemiddeld wel twee keer te vinden. Deze maand ergens ga ik Oktoberfest vieren in een enorme Duitse kroeg hier.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 05:36 schreef Poit- het volgende:
MM en maartena
Komen jullie zelf ooit nog wel eens in een kroeg?
Want de rokers vinden de sigaret belangrijker dan de gezelligheid van de kroeg. De sigaret staat hoger in het vaandel dan de sociale contacten, de muziek, de omgeving, de biljarttafels en het dartboard, de verschillende typen bier die er getapt worden, etc..... Maar gelukkig tonen andere landen met een vergelijkbaar rookverbod aan dat binnen een jaar of twee a drie de kroegen weer als vanouds vol zitten, en dat met name de restaurant tak groeit. Het gebeurd niet meteen, maar geleidelijk. Ook rokers die al het bovenstaande van kroegen op een gegeven moment toch belangrijker gaan vinden dan het roken van een sigaret, komen weer terug naar de kroegen. Er is in alle landen sprake geweest van een wenperiode, zo ook in Nederland.quote:Jullie moeten voor die omzet zorgen die nu gemist wordt..
Nee, ik woon in een staat waar al 10 jaar een rookverbod is, en waar het prima werkt.quote:Jullie zitten liever thuis op de bank zeker, want stel je voor dat je door de rookwalm moet voor een cafe. Vreemd ook dat er ineens slecht personeel rondloopt...
De rookvrije werkplek is de primaire reden, maar Ab Klink heeft ook duidelijk in zijn brieven aan de Tweede Kamer, nog VOOR het rookverbod werd ingevoerd, dat de secundaire reden is een rookvrije horeca te creëren voor het gehele publiek, in het belang van de volksgezondheid.quote:De regelgeving is gewoon krom en totaal niet logisch. Een rookvrije werkplek voor het personeel die er notabene zelf voor kiest om in de horeca te gaan werken.. Je weet van te voren dat er gerookt wordt. Vaak rookt 80% of meer van het personeel zelf ook. Dan praat ik over cafe's en discotheken, niet over sjieke restaurants en hotels.
Die 83% is gebaseerd op het aantal gecontroleerde kroegen, en ze gaan juist expres naar kroegen en stadscentra waarvan bekend is dat er kroegen zijn die overtreden. Ik kom hier ook wel in kleine kroegjes, maar om nou te zeggen dat het stinkt naar zweet en scheten.... nee niet echt. Maar het is wel zo dat LOS van het rookverbod, er hier een verplichting bestaat voor een goed ventilatiesysteem. En als het inderdaad zo is dat die stank blijft hangen, dan bewijst dat ook maar weer eens dat de huidige ventilatiesystemen echt niet afdoende zijn tegen het verwijderen van de giftige stoffen. Voor de stinkluchtjes zijn ook oplossingen zoals geurverspreiders. Er is zelfs een slimme ondernemer die de geur van sigaretten kan verspreiden, zonder dat dat in je kleding gaat zitten of het gevaarlijk voor je is. Daar zijn dus allerlei technische oplossingen voor.quote:Ik hoor tegenwoordig steeds meer niet-rokers zeggen dat ze het minder gezellig vinden in kroegen waar je niet mag roken omdat de sfeer weg is en het er vaak stinkt naar zweet/scheten/alcohol lucht etc. Erg jammer dat deze kroegjes, welke voorheen ontzettend gezellig waren, nu zullen verdwijnen.
Die 83% geloof ik geen zak van trouwens. Ondernemers zeggen natuurlijk braaf dat ze zich er aan houden, maar de praktijk is vele malen anders.
Jij bent zeker nooit in Dublin, London, of Edinburgh geweest? De Ieren, Engelsen en Schotten gaan continue naar de pub, en er is sprake van een pub cultuur. In Ierland is de pub het sociale centrum in de meeste plaatsen.... en ze hebben daar per inwoner meer kleine pubs dan in Nederland.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:24 schreef bloodymary het volgende:
Misschien omdat de uitgaanscultuur hier anders is? Ik ken weinig landen met zo'n grote dichtheid aan kleine, bruine cafe's als Nederland.
Tja, maar als jij drinkt doe je niets met mijn lichaam, terwijl je dat met roken wel doet. Daarbovenop is het natuurlijk wel zo dat het gebruik van nicotine in de kroeg niet verboden is, alleen de toedieningsmethode waarbij je iets in de fik moet steken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:02 schreef nikk het volgende:
Tja, als je drinken in de kroeg gaat verbieden zal er over 10 jaar ook een cultuuromslag hebben plaatsgevonden. Nogal onzinnig argument.
Ja leuk he, alles doortrekken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:02 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik ben in Londen geweest en in een aantal andere plaatsen in Engeland, inderdaad voor het rookverbod daar, vraag me ook af of het daar werkt aangezien ik op wintersport in Italie diverse mensen laveloos de kroeg uit heb zien gooien omdat ze daar volop stonden te roken (oh ja, dat waren Engelsen!). Die waren ook allemaal flink aan het mopperen op het rookverbod. En ik heb inderdaad begrepen dat in Dublin en andere plaatsen in Ierland de grote pubs een soort rooktuinen hebben waar iedereen bij elkaar schaart en dat er heel veel kleine kroegjes gesloten zijn. Je noemt dat "maar" 9 %. Maar ik vind dat nogal arrogant om te zeggen. Je zal maar zo'n kroegje hebben, vaak overgenomen van je ouders, waar je je broodwinning mee hebt. En dat je dan werkloos bent, met een hoop schulden zit, je huis moet verlaten etc. Ach wat maakt het uit he....quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:28 schreef maartena het volgende:
[..]
Jij bent zeker nooit in Dublin, London, of Edinburgh geweest? De Ieren, Engelsen en Schotten gaan continue naar de pub, en er is sprake van een pub cultuur. In Ierland is de pub het sociale centrum in de meeste plaatsen.... en ze hebben daar per inwoner meer kleine pubs dan in Nederland.
Een cafe draait ook niet om pissen. Maar een cafe waar je niet kunt pissen zal ook snel kunnen sluiten. Het gaat om het geheel: drinken, roken, muziek, pissen, dansen, op een kruk zitten, biljarten etc.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:01 schreef mgerben het volgende:
[..]
Een café draait om drinken, niet om roken.
Daarom kun je een café wel los zien van roken maar niet van drinken.
Daarom is jouw vergelijking onzinnig.
Ja, dat is het verschil tussen 'core business' en aanverwante activiteiten.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:32 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Een cafe draait ook niet om pissen. Maar een cafe waar je niet kunt pissen zal ook snel kunnen sluiten. Het gaat om het geheel: drinken, roken, muziek, pissen, dansen, op een kruk zitten, biljarten etc.
Ik rij meestal dus meestal drink ik niet in de kroeg. Is dat illegaal? Mogen niet-drinkende mensen niet in de kroeg komen omdat dat in jouw alcoholisten wereld niet de core business is? Muziek dus ook verbieden, is ook geen core business.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:01 schreef mgerben het volgende:
Daarom kun je een café wel los zien van roken maar niet van drinken.
Daarom is jouw vergelijking onzinnig.
Kroegen willen rokers faciliteren. Anders blijven ze weg.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:11 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ja, dat is het verschil tussen 'core business' en aanverwante activiteiten.
Bijvoorbeeld WCs: Elk bedrijf heeft ze. Maar dat is iets anders dan waar de het bedrijf om draait.
Roken en WC's (bedankt voor de combinatie) zijn faciliterend; als het niet kan zou het kunnen dat klanten wegblijven, en dat daardoor de zaken minder gaan.
Tja.... voor mij persoonlijk is de gezondheid belangrijker. Voor jou en de kroegeigenaren wellicht niet. Roken is een massaverslaving, die niet alleen slecht is voor je eigen gezondheid, maar ook voor de gezondheid van anderen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:31 schreef bloodymary het volgende:
Ik ben in Londen geweest en in een aantal andere plaatsen in Engeland, inderdaad voor het rookverbod daar, vraag me ook af of het daar werkt aangezien ik op wintersport in Italie diverse mensen laveloos de kroeg uit heb zien gooien omdat ze daar volop stonden te roken (oh ja, dat waren Engelsen!). Die waren ook allemaal flink aan het mopperen op het rookverbod. En ik heb inderdaad begrepen dat in Dublin en andere plaatsen in Ierland de grote pubs een soort rooktuinen hebben waar iedereen bij elkaar schaart en dat er heel veel kleine kroegjes gesloten zijn. Je noemt dat "maar" 9 %. Maar ik vind dat nogal arrogant om te zeggen. Je zal maar zo'n kroegje hebben, vaak overgenomen van je ouders, waar je je broodwinning mee hebt. En dat je dan werkloos bent, met een hoop schulden zit, je huis moet verlaten etc. Ach wat maakt het uit he....
Het enige verschil is dat drinken, muziek, pissen, dansen, op een kruk zitten, biljarten, en daar voeg ik dan nog even darten, kaartje leggen, krantje lezen, genieten van verschillende bier en dranksoorten, sociale contacten, en voetbal kijken aan toe...... is dat de ENIGE bezigheid die de gezondheid van anderen aantast het roken is.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:32 schreef bloodymary het volgende:
Een cafe draait ook niet om pissen. Maar een cafe waar je niet kunt pissen zal ook snel kunnen sluiten. Het gaat om het geheel: drinken, roken, muziek, pissen, dansen, op een kruk zitten, biljarten etc.
Nee, maar jij snapt dan ook het verschil nog steeds niet tot iets innemen middels de mond, iets horen middels je oren, en het in de fik steken van een staafje vol met kankerverwekkende chemicaliën.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 15:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik zie niet in waarom dat anders is dan alcohol of muziek van horeca scheiden.
Dat verschil snap ik uitstekend, maar jij snapt nog steeds niet dat je niet verplicht bent naar een plek te gaan waar je niet wilt zijn.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:48 schreef maartena het volgende:
[..]
Nee, maar jij snapt dan ook het verschil nog steeds niet tot iets innemen middels de mond, iets horen middels je oren, en het in de fik steken van een staafje vol met kankerverwekkende chemicaliën.
Ben je dom? Of ben je heel dom?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Kroegen willen rokers faciliteren. Anders blijven ze weg.
Jij wil toch ook niet ik een kale ruimte bier drinken? Je wilt vanalles er bij, lampjes, muziek.... Waarom word het een ander verhaal als het om roken gaat? Ik zit aan de bar met drank (of zonder, want ik moet vaak nog rijden) en ik rook en geniet van muziek, mensen plaatjes aan de muur. En jij kan naar je eigen anti-rook kroeg als je dat leuk vind.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:58 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ben je dom? Of ben je heel dom?
Als een kroeg primair een roker wil faciliteren (zoals jij hier beweert) halen ze dus de tap weg en zetten ze meer stoelen en asbakken neer.
Ze verdienen geen geld aan die honderdduizenden anti-rokers die nog steeds thuis zitten.quote:
Maar oh jee, dat doen ze niet.
Omdat ze geen geld verdienen aan mensen die roken.
Dan moet je mensen die niet drinken dus de toegang ontzeggen?quote:
Ze verdienen geld aan mensen die drinken.
Als drinkers niet mogen roken komen ze ook niet. Jammer dus.quote:
Als mensen daarbij willen roken zou het kunnen dat je meer klanten trekt als je rokers toelaat.
Maar kroegen willen drinkers faciliteren. Het maakt een kroeg of kroegbaas niet uit of zijn klanten roken of niet: als ze maar drinken. Want aan het roken verdient hij niets. Aan het drinken wel.
Het drinken is dus primair.
Jij bepaald niet wat primair is, dat doet de uitbater. Hij zorgt ook voor krukken en muziek, allemaal niet primair en hij verdient er ook niets aan.quote:
Het roken is niet primar. Als jij een kroeg in komt, een sigaret oprookt, en weer naar buiten loopt, heeft de kroegbaas niets aan jou verdient.
Blijkbaar maakt het hem wel uit want overal willen ze asbakken op tafel in in veel kroegen doen ze dat ook.quote:
Dus voor hem maakt het niet uit of jij rookt of niet - als je maar komt drinken.
Dat maak ik lekker zelf uit, fascist.quote:
Dus dat roken: Doe dat maar lekker buiten
Wie ben jij om te bepalen waar een privaat bedrijf om gaat?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:01 schreef mgerben het volgende:
Ik denk dat er heel veel niet-rokers zijn die wel graag in de kroeg willen zijn, maar liever niet willen blootgesteld worden aan giftige dampen. En de enige manier om een rookvrije kroeg te garanderen voor zowel personeel als bezoekers is door het roken te scheiden van het niet roken. Dat kan middels een rookruimte, of buiten.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat verschil snap ik uitstekend, maar jij snapt nog steeds niet dat je niet verplicht bent naar een plek te gaan waar je niet wilt zijn.
Het woord "privaat" impliceert niet "het recht om te doen wat ik wil".quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:40 schreef Boze_Appel het volgende:
Wie ben jij om te bepalen waar een privaat bedrijf om gaat?
Een waardeloze stelling. Ik wil dolgraag elke avond in het concertgebouw zitten maar ik heb een hekel aan de muziek die ze daar spelen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:46 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik denk dat er heel veel niet-rokers zijn die wel graag in de kroeg willen zijn, maar liever niet willen blootgesteld worden aan giftige dampen.
Ik ben het niet met je eens dat die garantie nodig is. Sommige mensen willen roken, dat mogen ze van mij in een kroeg waar jij niet persé hoeft te komen. [quote]quote:En de enige manier om een rookvrije kroeg te garanderen voor zowel personeel als bezoekers is door het roken te scheiden van het niet roken. Dat kan middels een rookruimte, of buiten.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |