Welk boekje? Dat van het consulatiebureau? Wij hebben andere boekjes gekregen waar per maand instaat (tot 3 jaar ongeveer) wat een kind allemaal extra erbij mag (nieuwe dingen). Zo staat bij 6 maanden smeerkaas en jam e.d.quote:Op zondag 28 september 2008 14:07 schreef Troel het volgende:
Ook zoiets: Waarom wordt in het groeiboekje vermeld dat je je kind leverworst en smeerkaas kan geven? Ik snap dat niet.
Na de borstvoeding dan.quote:Op zondag 28 september 2008 14:58 schreef SHE het volgende:
Die opvolgmelk is helemaal niet onzinnig, die is packed met alles wat je baby en peuter nodig heeft. Het is absoluut de veiligste methode om je ervan te verzekeren dat je kind niets tekort komt.
Of nog beter, borstvoeding.quote:Op zondag 28 september 2008 14:58 schreef SHE het volgende:
Je moet zo lang mogelijk wachten met koemelk omdat koemelk nutteloos is voor de ontwikkeling van de baby.
Die opvolgmelk is helemaal niet onzinnig, die is packed met alles wat je baby en peuter nodig heeft. Het is absoluut de veiligste methode om je ervan te verzekeren dat je kind niets tekort komt.
Is fantastisch als je dat zo lang mogelijk kunt geven ( naast gewoon eten ), maar ik kan me zo voorstellen dat moeders daar niet om zitten te springen.quote:
Ja? Ik was echt niet van plan opvolgmelk te gaan geven als ik stop met de bv. Het gaat over dezelfde periode.quote:Op zondag 28 september 2008 15:02 schreef SHE het volgende:
Uiteraard, we hebben het toch over 'opvolg' melk.
Blijkbaar, ik vind het niet echt een probleem. Dus hier geen opvolgmelk.quote:Op zondag 28 september 2008 15:03 schreef SHE het volgende:
[..]
Is fantastisch als je dat zo lang mogelijk kunt geven ( naast gewoon eten ), maar ik kan me zo voorstellen dat moeders daar niet om zitten te springen.
Ik ook niet, smeerkaas zit vol met zout en smeerworst is gemaakt van lever. En dat moet je dan aan je kind geven dat net leert eten. Ik heb alternatieven gevonden in vegetarische broodpasta's, ook even opletten met de hoeveelheid zout maar imo een stuk minder belastend dan smeerworst en -kaas. Maar waaron het cb dat niet weet?????quote:Op zondag 28 september 2008 14:07 schreef Troel het volgende:
Ook zoiets: Waarom wordt in het groeiboekje vermeld dat je je kind leverworst en smeerkaas kan geven? Ik snap dat niet.
En toch ben jij er net als ik groter mee geworden toch? Ik geloof er niet in dat het problemen kan geven, maar ik ben ook erg kritisch in het aannemen van onderzoeken waaruit dit soort zaken (bijv de stoornissen waar je het over hebt) blijken.quote:Op zondag 28 september 2008 14:58 schreef SHE het volgende:
Je moet zo lang mogelijk wachten met koemelk omdat koemelk nutteloos is voor de ontwikkeling van de baby.
Toch geven van koemelk kan leiden tot gedrags-en ontwikkelingsstoornissen, waaronder groei.
Niet lullig bedoelt, maar ik ken je al van jaren terug van dit forum (ben zelf een paar jaar niet meer hier geweest) en toen had je ook al vrij radicale ideeën over o.a. je huisdieren en op mij kwam je over als iemand die niet openstond voor de argumenten van anderen. Begrijp best dat mensen daarvan schrikken en hulp inschakelen. De arts heeft niet voor niets jouw geadviseerd naar een diëtist te gaan lijkt mij? Je kan het daarmee oneens zijn, maar misschien heb je het zelf wel mis dit keer?quote:Op zondag 28 september 2008 20:53 schreef TearSong het volgende:
Heel eerlijk gezegd neem ik die mensen bij het CB in ons dorp toch al niet al te serieus wat betreft bijvoeding. De arts vond het nodig mij door te sturen naar een dietist omdat ik weigerde Yara met 7 maanden vlees te geven
de reformawinkels en zaken waar je biologische producten kan kopen. Zitten lekkere pasta's bij (helaas wel duur).quote:Op zondag 28 september 2008 21:41 schreef Brighteyes het volgende:
Waar haal je eigenlijk vegetarische broodpasta's?
quote:Op zondag 28 september 2008 21:58 schreef Brighteyes het volgende:
Mss even in BUG vragen? Ik heb iig zeker weten niks gedelete en ik kan me niet voorstellen dat het 1 van de andere collega's (OUD en niet-OUD) is.
Vind het geen drogreden. Halfvolle koemelk is prima voor kinderen, ook al zijn er andere (wellicht betere) alternatieven. Wat goed genoeg voor mij is geweest is de standaard voor mijn zoon zijn voeding. Dus hier geen diksap of babytoetjes, maar gewoon roos vicee en magere yoghurt bijvoorbeeld.quote:Op zondag 28 september 2008 21:37 schreef SHE het volgende:
Zeggen dat jij en ik er groot mee zijn geworden is natuurlijk een drogreden.
Daar ben ik het ook maar gedeeltelijk mee eens. De voedingsbranche (ik laat de baby's even terzijde, maar voor kleine kinderen gaat het zeker op) is grotendeels de oorzaak van de te dikke kinderen vandaag de dag. Er zitten kinderen op het kinderdagverblijf met gaatjes! Die kinderen zijn nog geen 3 jaar oud! Ook zie ik veel kinderen die te dik zijn (ga bijv. maar eens kijken bij het kinderbadje in een center parcs).quote:Je hoeft de babyvoedingbranche niet als een monster te zien. Voedseltechnologie is in het Westen van ongekend niveau. Dat het veel kost is zeker, maar onzinnig is het allerminst. Er zit precies in wat je kroost nodig heeft.
reformwinkels (de kiem en Gaia in jouw gevalquote:Op zondag 28 september 2008 21:41 schreef Brighteyes het volgende:
Daar geloof ik absoluut niet in.quote:Op zondag 28 september 2008 21:37 schreef SHE het volgende:
Evolutie is wel fijn, en het is de bedoeling dat we met de jaren slimmer worden, niet dommer.
Zeggen dat jij en ik er groot mee zijn geworden is natuurlijk een drogreden.
Melk is nu goed onderzocht en we weten wat het doet en waarom het beter is om alternatieven te zoeken.
Dat maakt dat steeds langer gezond blijven, minder kinderziektes hoeven te overwinnen en uiteindelijk ook sterker worden als ras.
Nou sorry maar ik sta juist erg open voor de ideeën van anderen en alhoewel mijn ideeën over babyvoeding niet altijd overeenkomen met wat het CB aangeeft heb ik daar zeker wel mijn redenen voor. ik volg dit voedselintroductieschema, gemaakt door een bekende nederlandse kinderdietist (zeker geen kwakzalver):quote:Op zondag 28 september 2008 21:39 schreef doshi2 het volgende:
[..]
Niet lullig bedoelt, maar ik ken je al van jaren terug van dit forum (ben zelf een paar jaar niet meer hier geweest) en toen had je ook al vrij radicale ideeën over o.a. je huisdieren en op mij kwam je over als iemand die niet openstond voor de argumenten van anderen. Begrijp best dat mensen daarvan schrikken en hulp inschakelen. De arts heeft niet voor niets jouw geadviseerd naar een diëtist te gaan lijkt mij? Je kan het daarmee oneens zijn, maar misschien heb je het zelf wel mis dit keer?
Ik denk dat er meerdere factoren meespelen.quote:Op zondag 28 september 2008 09:01 schreef Troel het volgende:
Als je de groeiboekjes, websites, poedermelkfabrikanten moet geloven is het echt verschrikkelijk slecht om je kind koemelk te geven voordat ze een jaar zijn.[...]
Zonder meteen een discussie te willen starten of koemelk uberhaupt goed is voor mensen en dergelijke zou ik het fijn vinden om gewoon een keer een onderbouwd antwoord te krijgen op deze vragen.
Kom ik weer aan met m'n humous.quote:Op zondag 28 september 2008 21:41 schreef Brighteyes het volgende:
Lusten je kinderen dat ja?quote:Op zondag 28 september 2008 23:57 schreef renzell het volgende:
[..]
Kom ik weer aan met m'n humous.Maar echt; humous is lekker, er zit weinig zout en kruiden in, het is mild en kinderen zijn er dol op. Ik ook trouwens.
Je haalt het bij de Appie Heijn, het staat bij de eier- en andere salade-meuk.
@ Tearsong; je hebt Charlie en Lola!!!![]()
Het monster verslindt het! Maar íeder kind lust dat, gegarandeerd. Pindakaas trouwens idem. Dat gaat er hier in grooooote potten doorheen. Het zijn vrijwel de enige 2 dingen die hij eet op brood. Wat goed dat het zo goed isquote:Op maandag 29 september 2008 00:06 schreef SHE het volgende:
[..]
Lusten je kinderen dat ja?
Wat heerlijk, humus is powerfood. Ontzettend rijk aan goede vetten, mineralen en vitaminen.
Humus is het nieuwe pindakaas
Het is niet een beetje goed, het is bijna medicinaal.quote:Op maandag 29 september 2008 00:11 schreef renzell het volgende:
[..]
Het monster verslindt het! Maar íeder kind lust dat, gegarandeerd. Pindakaas trouwens idem. Dat gaat er hier in grooooote potten doorheen. Het zijn vrijwel de enige 2 dingen die hij eet op brood. Wat goed dat het zo goed is!
Ook heel geschikt om rauwe groente in te dippen, hummus. Lekkerquote:Op maandag 29 september 2008 00:42 schreef SHE het volgende:
[..]
Het is niet een beetje goed, het is bijna medicinaal.
Humus is zo'n product wat eigenlijk bovenaan de eetlijst van het CB zou moeten staan, want het is echt de bix onder de kindervoeding. Het is supergezond in alle opzichten.
Helaas kent men humus nog niet zo lang in NL, dus ik denk dat daarom de voedingsadviezen wat dat betreft nog wat achter blijven.
Mag ik vragen waar dat afgeraden wordt? Wat de bronnen zijn? Er zit ook nogal een verschil tussen vegetarisme en veganisme natuurlijk en ik kan er zo via google weinig over vinden.quote:Op maandag 29 september 2008 00:05 schreef SHE het volgende:
Vegetarisme of veganisme onder de 2 jr werd overigens wel afgeraden, ivm duidelijkere achterstand in gewicht en lengte.
Ooh welk recept gebruik je dan?quote:Op maandag 29 september 2008 01:04 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ook heel geschikt om rauwe groente in te dippen, hummus. LekkerRenzell, heb je het weleens zelf gemaakt? Is heel makkelijk en je kunt eindeloos varieren met verse kruiden enzo.
Ik heb niet echt een vast recept; standaard ingrediënten zijn kikkererwten, tahin (sesampasta), en wat limoen- of citroensap. Meestal gebruik ik ook wat knoflook, maar dat is niet essentieel. Ik vind het zelf heel lekker met een snuf komijn en heel veel verse koriander, maar ik weet niet of dat ookgewaardeerd wordt door kleine kinderenquote:Op maandag 29 september 2008 08:55 schreef TearSong het volgende:
[..]
Ooh welk recept gebruik je dan?
Thanks, want ook daar had ik al eens naar gezocht, naar aanleiding van je eerdere lyrische verhalen, maar bij mijn eigen (zeer multiculti) supermarkt kon ik het niet vinden. Maar eens langs de AH dan maar.quote:Op zondag 28 september 2008 23:57 schreef renzell het volgende:
[..]
Kom ik weer aan met m'n humous.Maar echt; humous is lekker, er zit weinig zout en kruiden in, het is mild en kinderen zijn er dol op. Ik ook trouwens.
Je haalt het bij de Appie Heijn, het staat bij de eier- en andere salade-meuk.
@ Tearsong; je hebt Charlie en Lola!!!![]()
op Pubmed kun je honderd duizenden wetenschappelijke onderzoeken vinden over elk mogelijk onderwerp.quote:Op maandag 29 september 2008 08:55 schreef TearSong het volgende:
[..]
Mag ik vragen waar dat afgeraden wordt? Wat de bronnen zijn? Er zit ook nogal een verschil tussen vegetarisme en veganisme natuurlijk en ik kan er zo via google weinig over vinden.
Dat vind ik nogal harde woorden vooral gezien het feit dat er ook zat onderzoeken zijn die het tegendeel bewijzen. En dan bekijk ik de links die je geeft:quote:Op maandag 29 september 2008 10:29 schreef SHE het volgende:
Kinderen hebben nu eenmaal een veelzijdig dieet nodig om goed te groeien en denken.
Persoonlijk, en dat is mijn mening, vind ik het bewust vegetarisch of veganistisch voeren van je dreumes een vorm van kindermishandeling.
Laat het kind zelf kiezen als het oud en wijs genoeg is. In mijn optie dus 16> jr.
Ten eerste gaat het hier dus over veganisten en niet over vegetariers en dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Of je nou helemaal niks dierlijks tot je neemt of wel ei, melkproducten of in sommige gevallen ook vis tot je neemt, een wereld van verschil en dat zou jij moeten weten. Ten tweede: 'borstvoeding de eerste 3 maanden en daarna 'extremely low caloric-density preparations' Ik neem aan dat je zelf ook wel inziet dat dit zeker geen normale manier van voeden is en al helemaal geen goede manier om een kind vegetarisch te voeden. In die links zoek je dus expres de extremen op en de mensen die het verkeerd doen. Zo kan ik ook wel wat links opzoeken van babies die op andere manieren verkeerd gevoed zijn en klachten hebben gekregen, los van vegetarisme/veganisme.quote:Severe nutritional deficiencies developed in four infants from a new vegan religious community. They had received breast milk until the age of 3 months; thereafter, breast milk was supplemented with or replaced by extremely low caloric-density preparations.
Daarna hebben ze dus de etenswijze van de kinderen aangepastquote:After discharge of the infants from the hospital, the community responded well to a modification of the infants' diet, which did not violate their vegetarian philosophy.
En alweer, een ongezonde manier van voeden die in principe los staat van vegetarisme. Een uitzondering, een raar geval. Nergens staat dat je als je een baby geen vlees wil geven je dit moet gaan doen.quote:He was breastfed until 13 months of age. Because of a history of chronic eczema and perceived milk intolerance, he was started on a rice beverage after weaning. On average, he consumed 1.5 L of this drink daily. Intake of solid foods was very poor.
Geen vitamine D, geen calcium, geen zonlicht. Kom op zegquote:Case 2, a 17-month-old black male, was diagnosed with rickets. He was full-term at birth and was breastfed until 10 months of age, when he was weaned to a soy health food beverage, which was not fortified with vitamin D or calcium. Intake of solid foods was good, but included no animal products. Total daily caloric intake was 114% of the recommended dietary allowance. Dietary vitamin D intake was essentially absent because of the lack of vitamin D-fortified milk. The patient lived in a sunny, warm climate, but because of parental career demands, he had limited sun exposure. His dark complexion further reduced ultraviolet light-induced endogenous skin synthesis of vitamin D. The patient grew and developed normally until after his 9-month check-up, when he had an almost complete growth arrest of both height and weight.
Zie? babies doen het niet goed op een veganistisch/vegetarisch dieetquote:"WHEN Crown Shakur died of starvation, he was 6 weeks old and weighed 3.5 pounds. His vegan parents, who fed him mainly soy milk and apple juice, were convicted in Atlanta recently of murder, involuntary manslaughter and cruelty.
Jij beweert wat, een vrij sterke bewering is het ook nog eens 'Vegetarisme of veganisme onder de 2 jr werd overigens wel afgeraden'. Vervolgens vraag ik om bewijs, onderzoeken. Iets waar duidelijk staat 'je baby als vegetarier opvoeden wordt afgeraden', misschien een hint naar wie dat dan gezegd heeft. De World Health Organisation? Een of andere organisatie die richtlijnen/regels opstelt wat betreft babyvoeding? Wie?quote:Op maandag 29 september 2008 11:41 schreef SHE het volgende:
Ik begrijp de weerlegging van de argumenten niet helemaal. Sterker nog, ik begrijp niet welk punt je wil maken.
Niet echtquote:ik vind het jammer dat je de onderzoeken niet juist hebt geinterpreteert en deze als een persoonlijke aanval op jouw levenswijze ziet.
Nee joh, het is heerlijk zacht en mild juist. Vind ik wel tenminste. Juul heeft er nooit last van gehad. Maar misschien is jouw zelfgemaakte versie pittiger? Ik heb het nooit zelfgemaakt trouwens receptje aubquote:Op maandag 29 september 2008 01:04 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ook heel geschikt om rauwe groente in te dippen, hummus. LekkerRenzell, heb je het weleens zelf gemaakt? Is heel makkelijk en je kunt eindeloos varieren met verse kruiden enzo.
Is het trouwens niet irriterend voor gevoelige peuterdarmen?
Dat is het hem deels wel ja. Als ik het heb over vegetariers dan heb ik het over mensen die geen voedsel gebruiken waarvoor dieren zijn gedood. Vegetarier als 'verzamelnaam' dus. Ik denk dat dat ook de definitie is die de meeste mensen voor ogen hebben aangezien mensen je heel vreemd aankijken als je zegt dat je lacto-ovo-vegetarier bent bijvoorbeeldquote:Op maandag 29 september 2008 12:54 schreef SHE het volgende:
Ik denk dan ook dat daar'm je verontwaardiging zit. JIj gaat ervanuit dat vegetariers wel dierlijke producten eten. Ik niet en helaas wordt in onderzoeken ook alleen over vega;s gesproken in die hoedanigheid dat ze geen dierlijke producten eten.
Ik krijg trekquote:Op maandag 29 september 2008 13:25 schreef renzell het volgende:
[..]
Oh zo heerlijk!met rode linzen soep en naanbrood, pittige olijven en verse feta, maar dat is meer iets voor in CUL
![]()
Dat was niet de reden dat ze me stuurdequote:Op maandag 29 september 2008 13:35 schreef livelink het volgende:
Tearsong, waarom stoort het jou zo dat de CB-arts je doorstuurt naar een dietist? Ik vind dat juist heel netjes. Jij geeft aan dat je je kind geen vlees gaat geven en de cb-arts biedt jou dan een dietist aan om dat besluit op een juiste manier vorm te geven. Ik vind het juist heel erg meedenkend en netjes.
Ik maak 'm inderdaad vrij pittig, meestal, maar die uit de supermarkt (ja, die eet ik ook wel) is dat niet. Ik bedoelde dat kikkererwten niet altijd even darm-vriendelijk zijn. Maar dat verschilt vast ook per persoon.quote:Op maandag 29 september 2008 13:25 schreef renzell het volgende:
[..]
Nee joh, het is heerlijk zacht en mild juist. Vind ik wel tenminste. Juul heeft er nooit last van gehad. Maar misschien is jouw zelfgemaakte versie pittiger? Ik heb het nooit zelfgemaakt trouwens receptje aub, maar haal het wel vaak bij die ene schaarse Turk die je hier hebt. Oh zo heerlijk!
met rode linzen soep en naanbrood, pittige olijven en verse feta, maar dat is meer iets voor in CUL
![]()
quote:Op maandag 29 september 2008 13:29 schreef TearSong het volgende:
[..]
Dat is het hem deels wel ja. Als ik het heb over vegetariers dan heb ik het over mensen die geen voedsel gebruiken waarvoor dieren zijn gedood. Vegetarier als 'verzamelnaam' dus. Ik denk dat dat ook de definitie is die de meeste mensen voor ogen hebben aangezien mensen je heel vreemd aankijken als je zegt dat je lacto-ovo-vegetarier bent bijvoorbeeldJa, dat gebruikt de wetenschap wel maar in een gesprek met een niet wetenschapper heb je er bar weinig aan. Zoals jij het ziet is het verschil tussen een vegetarier en een veganist dat een vegetarier zonder problemen op leren schoenen loopt en een veganist niet, om het maar even simpel te zeggen.
Maar goed, als we het dus hebben over ovo-lacto-vegetarisme (geen vlees/vis, wel zuivel en ei), is dat dan geen kindermishandeling wat jou betreft?
En hoe kijk je tegen die onderzoeken wat betreft de groei van kinderen aan? Je zegt eerder dat kinderen die vegetarisch/veganistisch worden gevoed wel een kleine achterstand hebben qua groei maar dat dat in jouw optiek te verwaarlozen is (in de mijne ook..en hier overigens ook) Alleen vraag ik me dan juist weer af of die kinderen een achterstand hebben, of de andere kinderen een 'voorsprong' door eventuele groeihormonen in vlees of zuivel? Let wel, ik heb hier totaal niks over nagelezen dus ik weet helemaal niet of dat mogelijk is maar misschien dat jij hier wel iets over te zeggen hebt?
Of gaat dit te veel offtopic? Het is in principe een eetregel toch?
Dat is mij nog nooit gelukt, na een week staat de schimmel erop, hoorquote:Op maandag 29 september 2008 15:54 schreef SHE het volgende:
In een afgesloten bakje kan je dat wel 2 weken goed houden.
Sure. Met paprikapoeder en peterselie bijvoorbeeld. Of met een beetje tomatenpuree en koriander. Of met wat yoghurt.quote:Coldfeet is de kikkererwten koningin, dus die heeft vast heerlijke variatie tips voor de humus
Zo zoet, zo'n garnaaltje met een garnaaltjequote:Op maandag 29 september 2008 16:16 schreef Brighteyes het volgende:
Sasha eet gewoon mee als we hier eens vis eten en hij heeft gisteren ook heerlijk van mijn garnalen meegesnoept.![]()
Ja, en hij zal patat ook vast lekkerder vinden dan spinazie...quote:Op zondag 28 september 2008 14:40 schreef doshi2 het volgende:
[..]
Mijn zoon krijgt gewoon roosvice, stuk goedkoper dan diksap en smaakt hem evengoed.
Een schoteltje volledig bedekken met (bij voorkeur zelfgemaakte) houmus. Olijfolie eroverheen plenzen en een flinke hand pijnboompitjes, rood paprikapoeder en fijngehakte (platte) peterselie erover...quote:Op maandag 29 september 2008 18:37 schreef Lishe het volgende:
Ik ga die humus toch maar eens proberen te maken dan. Ik heb het ooit eens gegeten bij iemand die het zelf gemaakt had. (Toen smaakte het bijna als pepermunt, en dat vind ik helemaal niet lekker als avondeten.)Toen vond ik het niet lekker dus ik heb het nooit weer geprobeerd eigenlijk. Als ik het recept lees klinkt het juist erg lekker. En doe je dat dan gewoon op brood? Of is het meer toastjeswerk?
Jah! En dan een zwarte olijf in het midden gooienquote:Op maandag 29 september 2008 21:13 schreef Kersjes het volgende:
[..]
Een schoteltje volledig bedekken met (bij voorkeur zelfgemaakte) houmus. Olijfolie eroverheen plenzen en een flinke hand pijnboompitjes, rood paprikapoeder en fijngehakte (platte) peterselie erover...
Thanks!quote:Op maandag 29 september 2008 20:20 schreef SHE het volgende:
In aardappel zit veel vitamine C, dus loos vind ik het niet. Als er een loos bijgerecht bestaat dan is dat witte pasta wel, daar zit letterlijk niets in. Vreemde opmerking van het CB
Wel vind ik het wat eenzijdig om het dagelijks op het menu te zetten. Afwisselen met rijst, bulgur, couscous, pasta etc is een must.
Daarbij is een extra KH bron niet zo nodig voor het avondeten, vlees met salade, of vlees met groenten is eigenlijk al meer dan genoeg en voorkomt ook overgewicht.
Ik heb net na al die berichten hier een cracotte met sla, humous en tomaat gemaakt. Te lekkerquote:Op maandag 29 september 2008 22:51 schreef renzell het volgende:
Kom net thuis van mijn werk. Ik denk dat ik nog ff een broodje humous ga eten.![]()
Ik doe er vaak tomaten door! Gewoon kleinsnijden en lekker laten meepruttelen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 17:47 schreef TearSong het volgende:
Ooh hier heb ik ook zo'n pasta pesto fanIk wil eigenlijk alleen nog eens kijken of ik er wat groente ik kan verwerken want wij eten er salade bij om het wat gezonder te maken maar Tomas lust geen sla
quote:Op dinsdag 30 september 2008 08:59 schreef p_iglet het volgende:
bloemkool valt niet onder kool, is een andere soort net als broccoli
kolen zijn net als uien gasvormend. en daardoor lastig te verteren met kans op krampjes.
zuurkool is door het omzetten van witte kool in zuurkool al makkelijker te verteren.
als je kindje niet snel last heeft van krampjes dan zou je die dingen best water eerder kunnen proberen lijkt me.
Wij zijn met uien en knoflook ook eerder begonnen, beginnen met kleine beetjes en niet meteen uiensoep serverenKool krijgt Pepijn onderstussen ook al even, net als prei. Terwijl het borstvoedingsintroductieschema aanraad vanaf 1,5 jaar.
bruine bonen, kikkererwten en linzen zijn ook wat lastiger te verteren dan sperzieboontjes en doperwten. Daarom worden die ook pas aangeraden vanaf een maand of 9.
Maar ook dat verschilt weer per kindje.
Er is 1 hypergezonde, niet te mislukken, fantastische basissaus die zoveel voor ouder als kind heerlijk is:quote:Op zondag 5 oktober 2008 14:03 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Ik ben nog steeds op zoek naar een lekker tomatensausje voor mijn dames. Of een ander sausje waar je rijst/macaroni enzo lekkerderderder van kan maken. Of iets van een basissaus of zoiets....
quote:Op zondag 5 oktober 2008 12:51 schreef gr8w8 het volgende:
Bruine bonen (zoals in de potjes) was/is Roos ook helemaal gek op. Niet zo raar, dat smaakt wat zoeter.
Ze is nu bijna 11 maanden, en als we gewoon iets neutraals eten, expres zonder zout gekookt ed, eet ze geprakt gewoon mee. Alleen vlees niet, dat durven we nog niet zo goed. Bloemkool pureren met een vork gaat makkelijk, maar vlees?
Awww, de arme snuitquote:Op zondag 5 oktober 2008 14:52 schreef snoopy het volgende:
Ik heb ook wel eens gelezen dat tomaten uit blik juist meer goed dingen bevatten dan verse?
Affijn, vers is prima en dan zijn we ook van dat citroenzuur af.
En hijzelf vindt de saus dus heerlijk maar kan erg slecht tegen de uitwerking op zijn huid. We hebben dan ook meestal een vochtig doekje in de buurt om het zsm van zijn gezicht te halen.
Dat is een fabel, een vitamine neemt niet eens toe in een product omdat je'm anders klaarmaakt.quote:Op zondag 5 oktober 2008 15:06 schreef Troel het volgende:
Tomaten uit blik bevatten veel meer kalium dan verse tomaten
quote:Op woensdag 1 oktober 2008 21:12 schreef Moonah het volgende:
[..]
Mijn lief en ik hebben een discussie. Hij beweert dat volkorenpasta helemaal niet gezonder is dan witte pasta. ik ben nu een beetje aan het zoeken op i-net naar bewijs dat het wel zo is, maar verder dan vezels kom ik eigenlijk niet. Tenminste, ik zie wel wat meer maar dat snap ik dan weer niet voldoende om mijn lief te overtuigen.![]()
Kun jij het eens uitleggen, liefst met wat heldere linkjes erbij?
Voedingswaarden:quote:Op zondag 5 oktober 2008 21:41 schreef Moonah het volgende:
Ah, dit topic leeft nog, stel ik hier even mijn vraag aan SHE:
[..]
Ik verdraag ook geen ui. En ook van knof heb ik soms last.quote:Op zondag 5 oktober 2008 19:19 schreef Lois het volgende:
Dat klinkt geweldig lekker. Dat een ui zolang moest garen is echt nieuws voor mij, ik kan normaliter niets eten waar ui of ui-achtigen (bieslook,prei etc) inzitten maar dit ga ik zeker eens proberen.
Bedankt She!
(nu nog een stoofpan zien te regelen)
quote:Op zondag 5 oktober 2008 15:19 schreef SHE het volgende:
[..]
Dat is een fabel, een vitamine neemt niet eens toe in een product omdat je'm anders klaarmaakt.
Enige wat dieetiste/kinderarts hier melde, is dat ivm. allergenen wij heir dingen goed gaar moeten koken, daarmee kook je de allergenen tot op zekere hoogte kapot en geeft wel verleis van vitamines.quote:Op maandag 6 oktober 2008 09:26 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou, dan wel een hartnekkige fabel die zelfs door endocrinologen ondersteunt wordt.
Ik heb 'm afgelopen week gemaakt voor de pasta. Het was echt verrukkelijkquote:Op woensdag 22 oktober 2008 19:36 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb vandaag die basis-saus van SHE gemaakt en er chili van gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat kinderen het echt lekker vinden! Heerlijk!
Het enige dat ik las... Ik dacht; OMFG, wat gééf je dat kind!!!quote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:51 schreef Brighteyes het volgende:
Het hart kan je er later uitvissen.
gewoon in zijn geheel erin flikkeren. Als dat 5/6 uur op het vuur staart dan blijft er echt niks van over hoor.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:48 schreef Extraordinare het volgende:
Even een vraagje over de SHE-saus: de tomaten hoef je dus niet te snijden? Je stapelt ze er gewoon ongesneden bovenop? Of moet je wel het 'hart' (of hoe het ook heet) eruit snijden? Alvast bedankt.
Precies, dat doe ik dus ook. Verder krijgt hij eigenlijk nooit suiker hier, niet op brood, geen snoep of limonadeachtige troep, alleen soms een koek, of een zelfgemaakte chocoladedetaart.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:03 schreef SHE het volgende:
Bananen zijn gezond hoor; lotsa Kalium![]()
Ik heb geen idee wat er in de fruithapjes van Olvarit zit, je zou het label eens moeten checken.
Voor de vezels hoef je het niet te doen, want die zullen er nauwelijks meer inzitten, maar als er niets aan toegevoegd is dan lijkt het me geen kwaad kunnen.
Ik zou dan wel de overige suikerinname beperken, zodat je niet dubbelop geeft. En ook niet na 5 uur geven; kinderen slapen beter als ze geen suikers meer binnenkrijgen na de middag.
( mama's ook trouwens )
Wederom een fabel. In bananen zit pectine, dat bindt vocht. Lang heeft men gedacht dat dat verstoppend zou werken.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:10 schreef Deepfreeze het volgende:
Misschien kun je die potjes stap voor stap steeds meer mengen met vers fruit?
Banaan wil nog wel eens verstoppen, heeft "het kind" daar geen last van?
quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:32 schreef SHE het volgende:
Er zitten wel vitaminen in , waarschijnlijk ook toegevoegde. Een banaan is natuurlijk te eenzijdig om elke dag te geven. Als je gewoon om de dag geeft dan lijkt me dat meer dan voldoende.
Fruit leert het kind vanzelf wel eten en het meeste fruit is nu eenmaal te zuur voor een kleintje. Banaantjes zijn lekker zoet.
Je zou eens bepaalde tropische vruchten kunnen proberen die ook wat zoeter zijn ( goed rijpe mango )
Overigens zit de meeste vitamine C in rode paprika, dus voor de C hoef je geen fruit te geven
Ja, ik heb een beetje gesmokkeld. Eerst stond het vuur te laag en op het laatst stikte ik echt van de honger, dus hij heeft 3,5 uur opgestaan ofzo. En toen kon ik die stukken idd wel nog vinden. En behoorlijk wat velletje. De volgende keer dus maar in het weekend maken.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 09:02 schreef owlet het volgende:
konden jullie de tomatenharten nog herkennen dan? Bij ons was het gewoon een egale saus geworden, ik heb alleen een paar velletjes er uit gezeefd. Hij had wel veeeeel langer dan drie uur opgestaan. Denk een uur of zes
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 09:40 schreef Jarno het volgende:
[..]
Lijkt op een variant van de pastasaus van Aschwin die ik graag maak.
Of 't is 'm gewoon. Kan ook.
Toch typisch dat mijn kleintje de dag nadat hij banaan heeft gegeten geen poepluiers heeft.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:35 schreef SHE het volgende:
[..]
Wederom een fabel. In bananen zit pectine, dat bindt vocht. Lang heeft men gedacht dat dat verstoppend zou werken.
Is pertinente onzin; banaan is juist heel goed voor een goede darmflora.
Gewoon geven dus.
Klopt... geldt overigens net zo goed als de overstap van nr 1 naar nr 2. Veel scheelt het niet in prijs voor de consument, maar des te meer in de winstmarge van de fabrikant.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:32 schreef Troel het volgende:
Nog even terugkomend op poedermelk:
Maandag op het CB: "laat je niet verleiden tot de nummer 3 melk of opgroeimelk en dergelijke, dat is alleen maar verkooppraat, gewoon lekker 2 blijven geven en pas na het jaar overstappen op echte halfvolle koemelk"
Ow...quote:Op donderdag 23 oktober 2008 09:43 schreef Jarno het volgende:
Anna hoeft er trouwens niks van te hebben, die saus.. Zit ze gewoon droge pasta te knagen terwijl papa 6 uur op die saus staat te zweten. Zucht.
Ik vind hem echt super. Alleen wel erg afhankelijk van de kwaliteit van de tomaten die gebruikt. Vorige keer toma's uit de bonus van de AH gebruikt en daar vond ik 'm niet van opknappen. Goeie, stevige bio-tomaten lijken me een must. En die 6 uur pruttelen moet je wel proberen te halen idd.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 10:21 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ow...Heeft papa er dan wel van genoten?
Geen idee. Hier kan SHE wel wat over vertellen denk ik. Sowieso vul ik 'm aan met wat meer verse groente die er tussendoor nog eens in gaan (als in een stoofpot zeg maar).quote:Op donderdag 23 oktober 2008 10:36 schreef Iksje het volgende:
6 uur pruttelen? Lekker kan ik me voorstellen, maar heeft het dan nog iets van voedingswaarde?
quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:48 schreef SHE het volgende:
Reversed psychology werkt nog weleens bij etterende peuters. Gewoon voor jezelf maken en er heel blij bij kijken, het liefst met de opmerking dat hij het toch niet lust en het bovendien meer iets is voor grote mensen.
Nee = ja en ja = nee en iets niet mogen is het willen en iets mogen is het afwijzen.
Het zijn net mannen
Wanneer doe je die er dan bij? Of maakt dat niet uit?quote:Sowieso vul ik 'm aan met wat meer verse groente die er tussendoor nog eens in gaan (als in een stoofpot zeg maar).
Beetje naar smaak en inzicht. Als je er paprika's bij wil, en je houdt van knapperige paprika's, moet je die natuurlijk geen uren laten stoven (alhoewel paprika's aardig wat kunnen hebben). Zelf zijn we nogal gek op champignons, vorige keer lekker bio kastanjechampi's doorgedaan, die doe ik ook niet zo heel lang.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:10 schreef sombie het volgende:
[..]
Wanneer doe je die er dan bij? Of maakt dat niet uit?
Hier ook niet meer hoorquote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:05 schreef renzell het volgende:
[..]
Dat doen we al, maar dat werkt hier eigenlijk niet (meer).
Dat is inzicht is hier niet zoquote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:12 schreef Jarno het volgende:
[..]
Beetje naar smaak en inzicht. Als je er paprika's bij wil, en je houdt van knapperige paprika's, moet je die natuurlijk geen uren laten stoven (alhoewel paprika's aardig wat kunnen hebben). Zelf zijn we nogal gek op champignons, vorige keer lekker bio kastanjechampi's doorgedaan, die doe ik ook niet zo heel lang.
Hier vroegen ze op het CB waarom Demi (3.5 jaar) geen peutermelk krijgt maar volle melk.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:32 schreef Troel het volgende:
Nog even terugkomend op poedermelk:
Maandag op het CB: "laat je niet verleiden tot de nummer 3 melk of opgroeimelk en dergelijke, dat is alleen maar verkooppraat, gewoon lekker 2 blijven geven en pas na het jaar overstappen op echte halfvolle koemelk"
Jawel hoor, het gaat natuurlijk om de tomaten. En de lypoceen heeft tijd nodig om zich te kunnen binden.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 10:36 schreef Iksje het volgende:
6 uur pruttelen? Lekker kan ik me voorstellen, maar heeft het dan nog iets van voedingswaarde?
Klopt natuurlijk. Het is gewoon een hele algemene basissaus. Maar kennelijk voor de meesten zo bijzonder dat het als 'de-saus-van-die-en-die' wordt gezien als ze 'm tegenkomen. Ik kan in ieder geval geen lol meer beleven aan k&k tomatensauzen sinds deze saus. (Los van het feit dat ze wel makkelijk zijn natuurlijk).quote:
Die ziet er idd echt lekker uit ook!quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:25 schreef Jarno het volgende:
Denk dat ik van het weekend deze maar eens ga doen, mevrouw is gek op prutjes met vlees... En geschikt om een flinke hoeveelheid te maken (we zijn van het invriezen tegenwoordig).
Ja, dat is echt een nadeel.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:51 schreef Jarno het volgende:
[..]
Klopt natuurlijk. Het is gewoon een hele algemene basissaus. Maar kennelijk voor de meesten zo bijzonder dat het als 'de-saus-van-die-en-die' wordt gezien als ze 'm tegenkomen. Ik kan in ieder geval geen lol meer beleven aan k&k tomatensauzen sinds deze saus. (Los van het feit dat ze wel makkelijk zijn natuurlijk).
Ja verdorie SHE, nu wil ik én dat draadjesvlees én een pan tomatensaus met goede tomaten en pancetta maken.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:57 schreef SHE het volgende:
[..]
Ja, dat is echt een nadeel.
Ik probeer dan ook echt een paar liter ineens te maken en deze in te vriezen, want ik ben nu ook weer niet zo'n keukenprinses dat ik elke week zin heb om een halve dag boven de pannen te staan.
Enige lastige is idd het vinden van de juiste tomaten. Wat een hoop vieze tomaten zijn er verkrijgbaar zeg.
Hier doen de bio tomaten het ook wel goed en de roma's van de Turk.
Wellicht dat je de mannen-variant ook lekker vind: stukken pancetta mee laten garen en ipv gehakt hertenvlees malen ( hertengehakt )
Dat krijgt dan echt zo'n oer-smaak. Ik noem het de mannen versie omdat hij veelal favoriet is bij de heren bij ons thuis.
Dat maakt echt een wereld van verschil inderdaad.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 10:28 schreef Jarno het volgende:
Goeie, stevige bio-tomaten lijken me een must.n idd..
Waar heb je dat pakket van? Wij hebben ook een hele tijd zo'n bioloisch pakket gehad, maar die moest ik wekelijks ophalen aan de andere kant van de stad, niet handig dus. Maar op zich zou ik dat wel weer willen gebruiken!quote:Op donderdag 23 oktober 2008 12:04 schreef owlet het volgende:
[..]
Dat maakt echt een wereld van verschil inderdaad.
Sowieso, sinds we een biogroentepakket hebben waar geregeld tomaten in zaten (nu is het weer wat meer wintergroente wat de pot schaft) is Ronja helemaal tomatengek. En ik ook, want in tegenstelling tot bij supermarkttomaten krijg ik van de biovariant geen blaartjes in mijn mond.
Dat groentepakket is ook een grote om Ronja groente te laten eten. Elke week als de "soentemenier" weer een krat aflevert moet ik een groot gedeelte meteen opbergen omdat ze anders alles wil proeven.
Ze lust niet alles, maar het is ineens wel interessant om te proeven en daar ben ik heel blij mee!
en voor M. en mij is het ook weer een goede stimulans om wat creatiever te gaan eten. Wat raak je toch snel in een sleur als je weinig tijd hebt. Nu móeten we wel uit die sleur stappen omdat anders de helft van de groente ligt te verpieteren
Zooooo'n onzin!quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:58 schreef snakelady het volgende:
Wij eten ook veel vis, kind is iedere dag minimaal 2 uur buiten aan het spelen en heb niet het idee of vermoeden dat ze te weinig vitamientjes krijgt.
Maar ze ziet erg wit, dat is haar huidskleur, zowel ik als mijn moeder als mijn oma zijn licht van huid en mijn meiden hebben dat dus ook maar volgens het CB is dat dus omdat ze te weinig buiten komen.
Ik bescherm haar huid gewoonweg goed aangezien ik weet hoe het is om te verbranden met zo'n lichte huid.
En je hebt ook helemaal gelijk. Echt de grootste nonsens die ik gehoord heb.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 12:05 schreef Fuente het volgende:
Snakelady, Sara krijgt ook geen vitamine D meer extra hoor. Ze speelt veel buiten, we eten heel gevarieerd. Het is vooral nodig bij kinderen die niet veel buiten komen. Hier op het CB zijn ze het niet met me eens, maar ik vind het onzin om extra vitaminen te geven voor iets dat natuurlijk wordt aangemaakt als je kind voldoende buiten komt.
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 13:10 schreef p_iglet het volgende:
Alleen nog ontdekken wat ik toch met al die kolen moet
Twee persoonstas is dus voldoende? Wij hebben toch niet elke dag tijd om te koken (vandaar ook die vriezer) maar als zo'n tas met groenten erin al ligt zou het wel een wat lagere drempel kunnen zijn op dagen dat we wél tijd hebben...quote:Op donderdag 23 oktober 2008 13:10 schreef p_iglet het volgende:
Jarno, wij hebben een vitatas.
2 persoons combitas, echt ideaal. Genoeg groenten voor zeker 4 maaltijden per week, en een aantal stuks fruit, zodat in ieder geval fruit voor Pepijn in huis is.
Fruit kopen wij verder vaak nog bij. En altijd wel dagen dat je gewoon net even iets anders wilt eten, en dat kan dus ook zonder dat je meteen van alles weg moet gooien.
Alleen nog ontdekken wat ik toch met al die kolen moet
Ah okay. Het is dus niet een 'echt abbo' ? Ik zou het wel eens een weekje of 3 uit willen proberen ofzo. Eens kijken of het wat is voor ons.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 13:55 schreef p_iglet het volgende:
Ja voor ons (ook niet iedere dag tijd om te koken, soms een avond weg) is het ruim voldoende.
De groenten dan, fruit is als je dagelijks met het hele gezin fruit eet niet voldoende.
Soms zit er wat meer van iets in, soms wat minder. Maar dat is ook het leuke.
De ene keer heb je een hele kleine witte kool, de volgende keer een rode waar je 3 dagen van kunt eten.
Of een kilo wortels of soms 2 knolletjes venkel. Het varieert wel, en verschilt vooral per groente.
Fijne van vitatas vind ik ook dat je tot 2 weken vooruit kan zien. En bij ons kun je ook weken overslaan, dus als een tas me echt niet trekt of er allemaal snelopmaak dingen in zitten terwijl wij veel weg zijn, dan slaan we een weekje over.
Voor ons (twee volwassenen, een kind) zou het niet voldoende zijn denk ik, maar dat komt ook omdat ik graag net even wat meer kook van de dingen die bewaard kunnen worden zodat er makkelijk wat te eten is op de dagen dat een van ons weg is.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 13:50 schreef Jarno het volgende:
[..]
Twee persoonstas is dus voldoende? Wij hebben toch niet elke dag tijd om te koken (vandaar ook die vriezer) maar als zo'n tas met groenten erin al ligt zou het wel een wat lagere drempel kunnen zijn op dagen dat we wél tijd hebben...
venkel! ook al zoiets waar je nooit over nadenkt maar wat volgens mij elk kind wel lekker vind. Zacht gestoofd met een uitje en een klein beetje bouillonquote:Op donderdag 23 oktober 2008 13:55 schreef p_iglet het volgende:
Of een kilo wortels of soms 2 knolletjes venkel.
Wij hebben sowieso twee dagen per week een makkelijk/diepvries dag. Zaterdag is onze vis dag en zondag kook ik graag wat uitgebreider. Dus dat zijn gem. 3 a 4 dagen in de week die overblijven, met 2 volwassenen en een erg wisselend etende peuter...quote:Op donderdag 23 oktober 2008 14:01 schreef owlet het volgende:
[..]
Voor ons (twee volwassenen, een kind) zou het niet voldoende zijn denk ik, maar dat komt ook omdat ik graag net even wat meer kook van de dingen die bewaard kunnen worden zodat er makkelijk wat te eten is op de dagen dat een van ons weg is.
En dan nog is het nooit zo veel per groentesoort dat we er echt twee dagen van kunnen eten, meestal combineer ik dan wat.
Stamppot is helaas een van die dingen die ik er bij Ronja echt N I E T in krijg. Is ook nooit geluk, als het ook maar een beetje geprakt is dan hoeft ze het niet en al helemaaaal niet als er aardappel doorheen zit.
Ik weet het eigenlijk niet, maar het zijn een paar muurtjes met een lek golfplaten dakje erop. Dus flink wat grote open ruimtes tussen muur en dak. Ik zal er eens een thermometer neerleggen.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 21:00 schreef Jarno het volgende:
Een schuur wordt toch niet zó koud? Ik was eigenlijk ook van plan de groenten daar te gaan bewaren...
Hmmm, dat ga ik eens proberen Owlet. klinkt goed!quote:Op donderdag 23 oktober 2008 14:03 schreef owlet het volgende:
[..]
venkel! ook al zoiets waar je nooit over nadenkt maar wat volgens mij elk kind wel lekker vind. Zacht gestoofd met een uitje en een klein beetje bouillon
Ahum...quote:Op donderdag 23 oktober 2008 12:55 schreef SHE het volgende:
@ Jarno: Gewoon liegen over die Bambi's !
Och die hadden ze in de oer-tijd ook niet hoorquote:Op vrijdag 24 oktober 2008 13:54 schreef Jarno het volgende:
JA OMDAT IK GEEN PETROLEUMSTELLETJE EN JACHTGEWEER HEB DUS!!111111
Heb je hem al gemaakt?quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:25 schreef Jarno het volgende:
Denk dat ik van het weekend deze maar eens ga doen, mevrouw is gek op prutjes met vlees... En geschikt om een flinke hoeveelheid te maken (we zijn van het invriezen tegenwoordig).
Deze had ik nog niet gezienquote:
Voslagen onzin. En wat ik nog vreemder vind is dat melk er niet eens tussen staat. Als je kind ergens op zou kunnen reageren is dat wel wanneer je melk drinkt als je BV geeft.quote:Op woensdag 5 november 2008 16:38 schreef Kiepie het volgende:
Even een vraagje over wat te eten als je borstvoeding geeft. Ik dit lijstje tegen van zaken die je beter niet kunt eten als je BV geeft. Klopt dit en zo ja waarom?
koffie, koolzuurhoudende dranken, chocola
specerijen, koolsoorten
citrusvruchten, druiven, aardbeien
bonen, uien, knoflook, prei, tomaten, rabarber
schaaldieren
Ik ben inderdaad wat voorzichtiger met de ui, en drink vooral decaf. Maar verder zal ik veel nieuwe recepten moeten zoeken als ik dit allemaal niet meer mag. Ben wel nieuwsgierig of dit echt zoveel verschil maakt voor een baby'tje. (mijn dochter is nu 5 weken)
Ja dat snap ik dus ook niet, dat je nergens lees je dat je het beter niet zou kunnen drinkenquote:Op dinsdag 23 december 2008 11:38 schreef SHE het volgende:
[..]
Voslagen onzin. En wat ik nog vreemder vind is dat melk er niet eens tussen staat. Als je kind ergens op zou kunnen reageren is dat wel wanneer je melk drinkt als je BV geeft.
Omdat dit sterk allergeen is.
Eh? Die hebben gewoon maar te luisteren naar jullie regels toch? (Ok, moeten jullie het wel onderling eens zijn uiteraard).quote:Op woensdag 25 maart 2009 07:56 schreef miss_sly het volgende:
zal hij ook zijn ouders wel kunnen overtuigen.
Zou je niet gewoon lekker afwachten hoe en wat. Je kan nu wel helemaal uitstippelen hoe je dingen wilt, maar wees nu niet verbaasd als er in praktijk toch wel een keer een chipje doorheen slipt.quote:Op woensdag 25 maart 2009 08:55 schreef miss_sly het volgende:
Uiteraard moeten we het eerst samen eens zijn. Over 1 ding zijn we het al samen eens: het eerste jaar in ieder geval gaat er niets in waarvan wij niet hebben aangegeven dat het gegeten of gedronken mag worden.
Daarna vind ik bijvoorbeeld dat ze best nog een hele tijd zonder chocolade en echt snoepgoed enzo kan. Schaap is daar nog niet zo zeker van. Mijn schoonouders vinden alles leuk (dat hebben we al gezien bij hun andere kleinkind) en als ik zie wat in dat mondje verdwijnt als we er wel bij zijn, wil ik neit weten wat er in gaat als er niemand anders bij is. Ik wil dat voorkomen, en de beste methode is met goede argumenten komen, en niet alleen maar: ik wil dat wel of niet.
Mja, met mijn baby van 3 weken ofzo zou ik dat toch niet zo tof vindenquote:Op woensdag 25 maart 2009 09:22 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Zou je niet gewoon lekker afwachten hoe en wat. Je kan nu wel helemaal uitstippelen hoe je dingen wilt, maar wees nu niet verbaasd als er in praktijk toch wel een keer een chipje doorheen slipt.
Ik maak me juist helemaal niet meer druk om snoep en koek. Gewoon alles met mate.
Dat is iets anders natuurlijk. Ik heb het nu echt over Jen die alweer bijna 14 maanden oud is. Ze krijgt heus niet alles, maar als haar zus een chipje eet, dan krijgt ze ook gewoon een eigen bakje met 6 chipjes ofzo.quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:25 schreef Vivi het volgende:
[..]
Mja, met mijn baby van 3 weken ofzo zou ik dat toch niet zo tof vinden.
Ik ben wel benieuwd naar die discussie, does vertellen Miss!.
Maar het kindje van Miss_Sly is nog geen 14 maanden oud en daar ging het toch over..quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:28 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat is iets anders natuurlijk. Ik heb het nu echt over Jen die alweer bijna 14 maanden oud is. Ze krijgt heus niet alles, maar als haar zus een chipje eet, dan krijgt ze ook gewoon een eigen bakje met 6 chipjes ofzo.
En ook heus niet elke dag...
Ik maak Jen inderdaad erg blij met een doosje rozijntjes. Of een bakje met stukjes banaan.quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:30 schreef _evenstar_ het volgende:
Chocolade is sterk allergeen... dus dat is al een goede reden om er iig tot eerste jaar mee te wachten.
Verder weet ik niet of er uberhaupt alllergie-en voorkomen bij jullie 2.. dat is al een zeer duidelijke reden om iig tot 6 maanden te wcahten met bijvoeding.
( hooikorts valt hier ook onder btw.. )
Snoepjes zit veel verkeerde suikers in, een ind teert beter en net zo lief op een appeletje/banaantje/rozijntjes gezonder, en beter lijkt mij om later problemen te voorkomen met gebit overgewicht e.d.
Nee het kindje van Miss_sly moet nog geboren worden, over bijvoeding hoeft ze zich dan toch nog helemaal niet druk te maken? Kindjes tot 6 maanden (fles of borst) hebben uitsluitend melk nodig. Pas daarna ga je beginnen met vast eten... Eer dat je daar een beetje een ritme in hebt ga je eens overleggen over chips en koek...quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:32 schreef Vivi het volgende:
[..]
Maar het kindje van Miss_Sly is nog geen 14 maanden oud en daar ging toch het over.
Juist en miss_sly is dat met je eens, maar haar schoonouders niet en schaap ook maar een beetje. Daarom leest ze dit topic door, zodat ze met goede argumenten kan komen waarom een kind van 2 maanden nog geen chips hoort te krijgen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:34 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nee het kindje van Miss_sly moet nog geboren worden, over bijvoeding hoeft ze zich dan toch nog helemaal niet druk te maken? Kindjes tot 6 maanden (fles of borst) hebben uitsluitend melk nodig. Pas daarna ga je beginnen met vast eten... Eer dat je daar een beetje een ritme in hebt ga je eens overleggen over chips en koek...
Oh... dan begrijp ik het gewoon verkeerd hoor. Ik dacht dat ze zich nu al helemaal druk aan het maken was als haar kindje aan vaste voeding toe was.quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:36 schreef Troel het volgende:
[..]
Juist en miss_sly is dat met je eens, maar haar schoonouders niet en schaap ook maar een beetje. Daarom leest ze dit topic door, zodat ze met goede argumenten kan komen waarom een kind van 2 maanden nog geen chips hoort te krijgen.
nouja dat dus eigenlijk.quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:32 schreef Vivi het volgende:
[..]
Maar het kindje van Miss_Sly is nog geen 14 maanden oud en daar ging het toch over...
Anders ga jij even bepalen wanneer mensen over dat soort dingen na mogen beginnen te denken. Schoolkeuze mag je het dan zeker ook niet over hebben tot ze 3,5 jaar zijn oid?quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:34 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nee het kindje van Miss_sly moet nog geboren worden, over bijvoeding hoeft ze zich dan toch nog helemaal niet druk te maken? Kindjes tot 6 maanden (fles of borst) hebben uitsluitend melk nodig. Pas daarna ga je beginnen met vast eten... Eer dat je daar een beetje een ritme in hebt ga je eens overleggen over chips en koek...
Banaan, appel en rozijn zijn net zo slecht voor het gebit als gewoon snoep, want: bevatten suiker. Appels zijn zelfs nog slechter, want die zijn ook nog eens zuur (qua pH, niet per se qua smaak).quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:30 schreef _evenstar_ het volgende:
Snoepjes zit veel verkeerde suikers in, een ind teert beter en net zo lief op een appeletje/banaantje/rozijntjes gezonder, en beter lijkt mij om later problemen te voorkomen met gebit overgewicht e.d.
quote:Snoepjes zit veel verkeerde suikers in, een ind teert beter en net zo lief op een appeletje/banaantje/rozijntjes gezonder, en beter lijkt mij om later problemen te voorkomen met gebit overgewicht e.d.
Ik kan miss_sly’s bezorgdheid goed volgen. Dat was hier ook een issue (en is het nog steeds). Manlief vindt jam, koekjes, petit gervais (danoontjes bij jullie denk ik) allemaal niet zo’n probleem. Ik vind dat af en toe en met mate wel kan, maar die af en toe is in zijn ogen een paar keer per week. (en bij mij eerder een keertje per maandquote:Dat je niet wilt dat je schoonouders je meisje straks snoep en koek geven, maar dat ze best een bakje met schijfjes banaan mag, of een rijstwafel of van die nijntje-koekjes of weet ik het. Zoiets? Misschien geeft dat voor hen alweer wat minder het gevoel dat ze niets mogen geven ofzo.
of mijn ouders het ermee eens zijn dat weet ik niet. ik denk dat als wij ze een schema voorhouden dat ze het daar prima mee eens gaan zijn en dat het huidige gedrag vooral onwetendheid is. Alle drie hun kinderen zijn prima opgegroeidquote:Op woensdag 25 maart 2009 09:36 schreef Troel het volgende:
maar haar schoonouders niet en schaap ook maar een beetje.
Normaal hebben we van die kleine gekleurde bekertjes in huis. Donoontje-kloons met een chemische fruitsmaakquote:Op donderdag 26 maart 2009 15:29 schreef Brighteyes het volgende:
Wat zie jij als een toetje dan?
Yoghurt? Of dan echt puddinkjes ofzo?
Mogen ze bij ons proberen zoiets. Dan krijgen ze het meteen te horen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:10 schreef _Flash_ het volgende:
Groot gelijk dat je het bij yoghurt houdt
YPPY, herkenbaar, dat opa en oma (erg) raar staan te kijken als Chris eens een tuitbeker water krijgt.
"Dat is toch niet lekker?"
"Dat lusten we niet heh Chris"
etc
Ja, op een ander, dat lijkt me ook het lastigst.quote:Op donderdag 26 maart 2009 15:40 schreef YPPY het volgende:
Ik vind dat wel moeilijk, als je bij een ander bent. Het eerste jaar was ik echt streng, maar dan laatst tijdens de verjaardag van m'n schoonvader was het lastig. Ik had m'n schoonmoeder al teleurgesteld omdat Anna geen kindercola mocht. Anna snapte het niet zo, dus die vond het best. Gaat ze het een halve tel later vragen aan m'n nichtje die het wel snapt en die wel wilde. Dan wil Anna natuurlijk ook, als nichtje het zo duidelijk krijgt. Ik vind het dan ook stom om te zeggen dat het niet mag, ze kwamen zelfs aan dat er echt niks inzit.![]()
Of al er alleen light sap is, dan word ik raar aangekeken als ik zeg dat ze ook gewoon water lust.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |