abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62610429
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 13:10 schreef p_iglet het volgende:
Jarno, wij hebben een vitatas.
2 persoons combitas, echt ideaal. Genoeg groenten voor zeker 4 maaltijden per week, en een aantal stuks fruit, zodat in ieder geval fruit voor Pepijn in huis is.
Fruit kopen wij verder vaak nog bij. En altijd wel dagen dat je gewoon net even iets anders wilt eten, en dat kan dus ook zonder dat je meteen van alles weg moet gooien.

Alleen nog ontdekken wat ik toch met al die kolen moet
Twee persoonstas is dus voldoende? Wij hebben toch niet elke dag tijd om te koken (vandaar ook die vriezer) maar als zo'n tas met groenten erin al ligt zou het wel een wat lagere drempel kunnen zijn op dagen dat we wél tijd hebben...
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_62610443
Anna doe je ook geen groter plezier dan met een lekkere stamppot. Haar favoriet: spruitjesstamppot! . .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_62610571
Ja voor ons (ook niet iedere dag tijd om te koken, soms een avond weg) is het ruim voldoende.
De groenten dan, fruit is als je dagelijks met het hele gezin fruit eet niet voldoende.
Soms zit er wat meer van iets in, soms wat minder. Maar dat is ook het leuke.
De ene keer heb je een hele kleine witte kool, de volgende keer een rode waar je 3 dagen van kunt eten.
Of een kilo wortels of soms 2 knolletjes venkel. Het varieert wel, en verschilt vooral per groente.
Fijne van vitatas vind ik ook dat je tot 2 weken vooruit kan zien. En bij ons kun je ook weken overslaan, dus als een tas me echt niet trekt of er allemaal snelopmaak dingen in zitten terwijl wij veel weg zijn, dan slaan we een weekje over.
pi_62610659
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 13:55 schreef p_iglet het volgende:
Ja voor ons (ook niet iedere dag tijd om te koken, soms een avond weg) is het ruim voldoende.
De groenten dan, fruit is als je dagelijks met het hele gezin fruit eet niet voldoende.
Soms zit er wat meer van iets in, soms wat minder. Maar dat is ook het leuke.
De ene keer heb je een hele kleine witte kool, de volgende keer een rode waar je 3 dagen van kunt eten.
Of een kilo wortels of soms 2 knolletjes venkel. Het varieert wel, en verschilt vooral per groente.
Fijne van vitatas vind ik ook dat je tot 2 weken vooruit kan zien. En bij ons kun je ook weken overslaan, dus als een tas me echt niet trekt of er allemaal snelopmaak dingen in zitten terwijl wij veel weg zijn, dan slaan we een weekje over.
Ah okay. Het is dus niet een 'echt abbo' ? Ik zou het wel eens een weekje of 3 uit willen proberen ofzo. Eens kijken of het wat is voor ons.
pi_62610729
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 13:50 schreef Jarno het volgende:

[..]

Twee persoonstas is dus voldoende? Wij hebben toch niet elke dag tijd om te koken (vandaar ook die vriezer) maar als zo'n tas met groenten erin al ligt zou het wel een wat lagere drempel kunnen zijn op dagen dat we wél tijd hebben...
Voor ons (twee volwassenen, een kind) zou het niet voldoende zijn denk ik, maar dat komt ook omdat ik graag net even wat meer kook van de dingen die bewaard kunnen worden zodat er makkelijk wat te eten is op de dagen dat een van ons weg is.
En dan nog is het nooit zo veel per groentesoort dat we er echt twee dagen van kunnen eten, meestal combineer ik dan wat.

Stamppot is helaas een van die dingen die ik er bij Ronja echt N I E T in krijg. Is ook nooit geluk, als het ook maar een beetje geprakt is dan hoeft ze het niet en al helemaaaal niet als er aardappel doorheen zit.
pi_62610795
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 13:55 schreef p_iglet het volgende:
Of een kilo wortels of soms 2 knolletjes venkel.
venkel! ook al zoiets waar je nooit over nadenkt maar wat volgens mij elk kind wel lekker vind. Zacht gestoofd met een uitje en een klein beetje bouillon
pi_62610947
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 14:01 schreef owlet het volgende:

[..]

Voor ons (twee volwassenen, een kind) zou het niet voldoende zijn denk ik, maar dat komt ook omdat ik graag net even wat meer kook van de dingen die bewaard kunnen worden zodat er makkelijk wat te eten is op de dagen dat een van ons weg is.
En dan nog is het nooit zo veel per groentesoort dat we er echt twee dagen van kunnen eten, meestal combineer ik dan wat.

Stamppot is helaas een van die dingen die ik er bij Ronja echt N I E T in krijg. Is ook nooit geluk, als het ook maar een beetje geprakt is dan hoeft ze het niet en al helemaaaal niet als er aardappel doorheen zit.
Wij hebben sowieso twee dagen per week een makkelijk/diepvries dag. Zaterdag is onze vis dag en zondag kook ik graag wat uitgebreider. Dus dat zijn gem. 3 a 4 dagen in de week die overblijven, met 2 volwassenen en een erg wisselend etende peuter...
  donderdag 23 oktober 2008 @ 20:55:32 #208
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_62621913
Nog even een offtopic vraagje. Bij ons zit een biologische supermarkt) die ook groentepakketten levert. Ik heb wel eens getwijfeld of ik er een zou kopen, maar hoe bewaar je de groente het beste? Ik heb geen kelder of koele voorraadkasten (wel op kamertemperatuur). Ook hebben we een schuur, maar die is niet geïsoleerd. Daar is het straks denk ik te koud om de groente te bewaren.
Hoe doen jullie dat?

En de vitamine D kwestie krijgen we telkens terug hier. De wvk is het met me eens, de arts niet. Dus.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_62622073
Een schuur wordt toch niet zó koud? Ik was eigenlijk ook van plan de groenten daar te gaan bewaren...
  donderdag 23 oktober 2008 @ 21:20:20 #210
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_62622724
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 21:00 schreef Jarno het volgende:
Een schuur wordt toch niet zó koud? Ik was eigenlijk ook van plan de groenten daar te gaan bewaren...
Ik weet het eigenlijk niet, maar het zijn een paar muurtjes met een lek golfplaten dakje erop. Dus flink wat grote open ruimtes tussen muur en dak. Ik zal er eens een thermometer neerleggen.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_62625201
PM, wij hebben geen schuur, geen kelder, geen koele voorraadkast.
Groenten gaan hier of de koelkast in, of de fruitschaal op....
Gaat eigenlijk altijd prima, alleen niet met aardappels... dus die kopen we met kleine voorraad.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 22:44:11 #212
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_62626171
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 14:03 schreef owlet het volgende:

[..]

venkel! ook al zoiets waar je nooit over nadenkt maar wat volgens mij elk kind wel lekker vind. Zacht gestoofd met een uitje en een klein beetje bouillon
Hmmm, dat ga ik eens proberen Owlet. klinkt goed!

Hier ook al zeker een jaar geen vitamine D meer trouwens.
pi_62640272
Groente gaat hier indien mogelijk op de fruitschaal en anders in de koelkast. Gaat prima, alleen maken we wel de kwetsbare dingen als eerste op. Spinazie op dinsdag, wortel op zondag
pi_62641043
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 12:55 schreef SHE het volgende:

@ Jarno: Gewoon liegen over die Bambi's !
Ahum...

En J. een oer-man?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_62641070
JA OMDAT IK GEEN PETROLEUMSTELLETJE EN JACHTGEWEER HEB DUS!!111111
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 14:21:43 #216
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_62641954
dat had mijn vader wel, maar daar zag ik ook geen oer-man in
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_62645195
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 13:54 schreef Jarno het volgende:
JA OMDAT IK GEEN PETROLEUMSTELLETJE EN JACHTGEWEER HEB DUS!!111111
Och die hadden ze in de oer-tijd ook niet hoor
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_62645215
Sorry van je topic trouwens, Troel.
pi_62811946
  zaterdag 1 november 2008 @ 19:18:51 #220
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62866881
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:25 schreef Jarno het volgende:
Denk dat ik van het weekend deze maar eens ga doen, mevrouw is gek op prutjes met vlees... En geschikt om een flinke hoeveelheid te maken (we zijn van het invriezen tegenwoordig).
Heb je hem al gemaakt?

Wij zitten er nu van te smullen. Erg lekker!

Wel veel, idd maar even invriezen.
Ik weet niet of ik deze ook aan Sasha ga voeren, vind hem eigenlijk net een tikje te 'pittig' voor hem. Hij heeft tot nu toe alleen flauwe meuk gehad.
pi_62943056
We hebben 'm vandaag voor de 2e keer op... de portie die de vriezer inging dus. YPPY was er niet bijzonder over te spreken de 1e keer maar vandaag was het wel smullen geloof ik. Kan ook schelen dat ik nu níet vergeten ben 'm op smaak te brengen (zout dus). .

Anna vond 'm niet bijzonder boeiend, maar verstopt in wat pasta ging het nog wel.
pi_62953283
jeeetje wat veel, dit topic is wel erg handig
  woensdag 5 november 2008 @ 07:49:00 #223
35189 Troel
scherp en bot
pi_62960095
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 16:03 schreef Jarno het volgende:
Sorry van je topic trouwens, Troel.
Deze had ik nog niet gezien

Het is je vergeven hoor Jarno
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_62973898
Even een vraagje over wat te eten als je borstvoeding geeft. Ik dit lijstje tegen van zaken die je beter niet kunt eten als je BV geeft. Klopt dit en zo ja waarom?

koffie, koolzuurhoudende dranken, chocola
specerijen, koolsoorten
citrusvruchten, druiven, aardbeien
bonen, uien, knoflook, prei, tomaten, rabarber
schaaldieren

Ik ben inderdaad wat voorzichtiger met de ui, en drink vooral decaf. Maar verder zal ik veel nieuwe recepten moeten zoeken als ik dit allemaal niet meer mag. Ben wel nieuwsgierig of dit echt zoveel verschil maakt voor een baby'tje. (mijn dochter is nu 5 weken)
pi_62974074
Over het algemeen hebben babietjes geen last van wat je eet of drinkt, tenzij er al duidelijk een allergie/overgevoeligheid is.
Volgens mij is het advies op dit moment dan ook om gewoon te eten wat je wilt en in je achterhoofd de voedingsmiddelen met een verhoogd allergie-risico (zuivel, noten, schaaldieren, etc.) te houden zodat je áls je merkt dat je kind een reactie krijgt kan terug kijken.

Via de borstvoeding is ook een heel zachte en veilige manier om kennis te maken met allergenen
pi_62974310
Kiepie, je merkt vanzelf of jouw eten invloed heeft op je meisje. Ik heb bvb gewoon alles kunnen eten en drinken. Uiteraard geen liter cola op een dag en niet 5 dagen achter elkaar koolsoorten. Maar aan de andere kant zijn er ook verhalen van moeders die het direct merkten aan hun baby als ze ook maar iets 'irriterends' aten.
meer infol
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  dinsdag 23 december 2008 @ 11:10:18 #227
35189 Troel
scherp en bot
pi_64276835
mrien, ik denk dat dit een goed topic voor je vragen is

Voedingsvoorbeeld kinderen 0-4 jaar (CB)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 23 december 2008 @ 11:38:54 #228
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_64277703
quote:
Op woensdag 5 november 2008 16:38 schreef Kiepie het volgende:
Even een vraagje over wat te eten als je borstvoeding geeft. Ik dit lijstje tegen van zaken die je beter niet kunt eten als je BV geeft. Klopt dit en zo ja waarom?

koffie, koolzuurhoudende dranken, chocola
specerijen, koolsoorten
citrusvruchten, druiven, aardbeien
bonen, uien, knoflook, prei, tomaten, rabarber
schaaldieren

Ik ben inderdaad wat voorzichtiger met de ui, en drink vooral decaf. Maar verder zal ik veel nieuwe recepten moeten zoeken als ik dit allemaal niet meer mag. Ben wel nieuwsgierig of dit echt zoveel verschil maakt voor een baby'tje. (mijn dochter is nu 5 weken)
Voslagen onzin. En wat ik nog vreemder vind is dat melk er niet eens tussen staat. Als je kind ergens op zou kunnen reageren is dat wel wanneer je melk drinkt als je BV geeft.
Omdat dit sterk allergeen is.

Ik zou pas stoppen met een voedingsmiddel schrappen als je kindje een bepaalde allergische reactie krijgt.
Kofiie en cola is wel iets wat je net als alcohol moet schrappen, om de simpele reden dat je je kind geen cafeine of alcohol wilt geven.
pi_64285611
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 11:38 schreef SHE het volgende:

[..]

Voslagen onzin. En wat ik nog vreemder vind is dat melk er niet eens tussen staat. Als je kind ergens op zou kunnen reageren is dat wel wanneer je melk drinkt als je BV geeft.
Omdat dit sterk allergeen is.
Ja dat snap ik dus ook niet, dat je nergens lees je dat je het beter niet zou kunnen drinken
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_64286060
Ik geef bv en drink toch gewoon cola hoor. Alles met mate. Je hoeft echt niet op een streng dieet omdat je borstvoeding geeft.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 07:56:04 #231
5428 crew  miss_sly
pi_67381687
Ik wil dit topic later goed doornemen.
Eten is nu al een issue bij ons als het gaat om wat wel en wat niet kan en vanaf wanener dingen wel kunnen. Onderbouwde argumenten zullen schaap wel overtuigen, en als dat is gelukt, zal hij ook zijn ouders wel kunnen overtuigen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 25 maart 2009 @ 08:02:51 #232
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_67381736
Feitelijk zou je niemand moeten hoeven overtuigen, maar op wat voor punten bedoel je dat je in bepaalde dingen schaap moet overtuigen als ik vragen mag?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_67381743
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 07:56 schreef miss_sly het volgende:
zal hij ook zijn ouders wel kunnen overtuigen.
Eh? Die hebben gewoon maar te luisteren naar jullie regels toch? (Ok, moeten jullie het wel onderling eens zijn uiteraard).
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 08:55:16 #234
5428 crew  miss_sly
pi_67382369
Uiteraard moeten we het eerst samen eens zijn. Over 1 ding zijn we het al samen eens: het eerste jaar in ieder geval gaat er niets in waarvan wij niet hebben aangegeven dat het gegeten of gedronken mag worden.

Daarna vind ik bijvoorbeeld dat ze best nog een hele tijd zonder chocolade en echt snoepgoed enzo kan. Schaap is daar nog niet zo zeker van. Mijn schoonouders vinden alles leuk (dat hebben we al gezien bij hun andere kleinkind) en als ik zie wat in dat mondje verdwijnt als we er wel bij zijn, wil ik neit weten wat er in gaat als er niemand anders bij is. Ik wil dat voorkomen, en de beste methode is met goede argumenten komen, en niet alleen maar: ik wil dat wel of niet.
  woensdag 25 maart 2009 @ 09:19:45 #235
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_67382872
Ik krijg er nu al plaatsvervangend de kriebels van!
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_67382945
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 08:55 schreef miss_sly het volgende:
Uiteraard moeten we het eerst samen eens zijn. Over 1 ding zijn we het al samen eens: het eerste jaar in ieder geval gaat er niets in waarvan wij niet hebben aangegeven dat het gegeten of gedronken mag worden.

Daarna vind ik bijvoorbeeld dat ze best nog een hele tijd zonder chocolade en echt snoepgoed enzo kan. Schaap is daar nog niet zo zeker van. Mijn schoonouders vinden alles leuk (dat hebben we al gezien bij hun andere kleinkind) en als ik zie wat in dat mondje verdwijnt als we er wel bij zijn, wil ik neit weten wat er in gaat als er niemand anders bij is. Ik wil dat voorkomen, en de beste methode is met goede argumenten komen, en niet alleen maar: ik wil dat wel of niet.
Zou je niet gewoon lekker afwachten hoe en wat. Je kan nu wel helemaal uitstippelen hoe je dingen wilt, maar wees nu niet verbaasd als er in praktijk toch wel een keer een chipje doorheen slipt.

Ik maak me juist helemaal niet meer druk om snoep en koek. Gewoon alles met mate.
  woensdag 25 maart 2009 @ 09:25:51 #237
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_67383015
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:22 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Zou je niet gewoon lekker afwachten hoe en wat. Je kan nu wel helemaal uitstippelen hoe je dingen wilt, maar wees nu niet verbaasd als er in praktijk toch wel een keer een chipje doorheen slipt.

Ik maak me juist helemaal niet meer druk om snoep en koek. Gewoon alles met mate.
Mja, met mijn baby van 3 weken ofzo zou ik dat toch niet zo tof vinden .

Ik ben wel benieuwd naar die discussie, does vertellen Miss! .
pi_67383081
Oh vervelend is dat Miss_sly

voor het eerste jaar geen dingen geven die jullie niet willen zou je het kunnen gooien op allergieën en de ontwikkeling van de maag/darmen van Senna. Dat is immers ook de reden waarom bijvoorbeeld het voedingscentrum afraadt bepaalde voedsel bij te voeden voor een bepaald aantal maanden.

Gelukkig verwacht ik hier verder niet echt problemen met dat soort dingen.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_67383090
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:25 schreef Vivi het volgende:

[..]

Mja, met mijn baby van 3 weken ofzo zou ik dat toch niet zo tof vinden .

Ik ben wel benieuwd naar die discussie, does vertellen Miss! .
Dat is iets anders natuurlijk. Ik heb het nu echt over Jen die alweer bijna 14 maanden oud is. Ze krijgt heus niet alles, maar als haar zus een chipje eet, dan krijgt ze ook gewoon een eigen bakje met 6 chipjes ofzo.
En ook heus niet elke dag...
  woensdag 25 maart 2009 @ 09:30:00 #240
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_67383131
Chocolade is sterk allergeen... dus dat is al een goede reden om er iig tot eerste jaar mee te wachten.
Verder weet ik niet of er uberhaupt alllergie-en voorkomen bij jullie 2.. dat is al een zeer duidelijke reden om iig tot 6 maanden te wcahten met bijvoeding.
( hooikorts valt hier ook onder btw.. )

Snoepjes zit veel verkeerde suikers in, een ind teert beter en net zo lief op een appeletje/banaantje/rozijntjes gezonder, en beter lijkt mij om later problemen te voorkomen met gebit overgewicht e.d.
  woensdag 25 maart 2009 @ 09:32:06 #241
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_67383194
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:28 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dat is iets anders natuurlijk. Ik heb het nu echt over Jen die alweer bijna 14 maanden oud is. Ze krijgt heus niet alles, maar als haar zus een chipje eet, dan krijgt ze ook gewoon een eigen bakje met 6 chipjes ofzo.
En ook heus niet elke dag...
Maar het kindje van Miss_Sly is nog geen 14 maanden oud en daar ging het toch over.. .
pi_67383198
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:30 schreef _evenstar_ het volgende:
Chocolade is sterk allergeen... dus dat is al een goede reden om er iig tot eerste jaar mee te wachten.
Verder weet ik niet of er uberhaupt alllergie-en voorkomen bij jullie 2.. dat is al een zeer duidelijke reden om iig tot 6 maanden te wcahten met bijvoeding.
( hooikorts valt hier ook onder btw.. )

Snoepjes zit veel verkeerde suikers in, een ind teert beter en net zo lief op een appeletje/banaantje/rozijntjes gezonder, en beter lijkt mij om later problemen te voorkomen met gebit overgewicht e.d.
Ik maak Jen inderdaad erg blij met een doosje rozijntjes. Of een bakje met stukjes banaan.
pi_67383257
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:32 schreef Vivi het volgende:

[..]

Maar het kindje van Miss_Sly is nog geen 14 maanden oud en daar ging toch het over .
Nee het kindje van Miss_sly moet nog geboren worden, over bijvoeding hoeft ze zich dan toch nog helemaal niet druk te maken? Kindjes tot 6 maanden (fles of borst) hebben uitsluitend melk nodig. Pas daarna ga je beginnen met vast eten... Eer dat je daar een beetje een ritme in hebt ga je eens overleggen over chips en koek...
  woensdag 25 maart 2009 @ 09:36:00 #244
35189 Troel
scherp en bot
pi_67383300
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:34 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nee het kindje van Miss_sly moet nog geboren worden, over bijvoeding hoeft ze zich dan toch nog helemaal niet druk te maken? Kindjes tot 6 maanden (fles of borst) hebben uitsluitend melk nodig. Pas daarna ga je beginnen met vast eten... Eer dat je daar een beetje een ritme in hebt ga je eens overleggen over chips en koek...
Juist en miss_sly is dat met je eens, maar haar schoonouders niet en schaap ook maar een beetje. Daarom leest ze dit topic door, zodat ze met goede argumenten kan komen waarom een kind van 2 maanden nog geen chips hoort te krijgen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_67383380
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:36 schreef Troel het volgende:

[..]

Juist en miss_sly is dat met je eens, maar haar schoonouders niet en schaap ook maar een beetje. Daarom leest ze dit topic door, zodat ze met goede argumenten kan komen waarom een kind van 2 maanden nog geen chips hoort te krijgen.
Oh... dan begrijp ik het gewoon verkeerd hoor. Ik dacht dat ze zich nu al helemaal druk aan het maken was als haar kindje aan vaste voeding toe was.

Maar Miss_sly, neem schaap gewoon lekker mee naar het CB, daar kunnen ze best goed uitleggen waarom een kindje onder de 6 maanden niets anders nodig heeft dan melk en dat dat zelfs schadelijk kan zijn. Wij kunnen het allemal wel zeggen en jij kan het wel zeggen, maar misschien is hij gevoeliger voor de woorden van een arts.
pi_67383397
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:32 schreef Vivi het volgende:

[..]

Maar het kindje van Miss_Sly is nog geen 14 maanden oud en daar ging het toch over.. .
nouja dat dus eigenlijk.

Als in, tót 1 jaar ofzo, of in ieder tot de leeftijd dat ze nog niet alles mogen eten en dergelijke kun je het prima hard maken en houden dat anderen je kind niets geven wat jij niet wilt dat ze krijgt.
Daarna wordt het een moeilijker verhaal. Dat je het thuis niet doet en/of niet wilt hebben is 1 ding maar het wordt heel moeilijk om het in de gaten te houden als ze uit logeren is. Gelukkig krijgt ze dan niets van 2 chipjes ofzo maar het wordt natuurlijk wel iets anders als de grootouders van die notoire volstoppers zijn die er van alles inproppen.

Miss_sly kun je niet gewoon een serieus gesprek met ze aangaan hierover? Hoeft niet een heel zwaar gesprek te zijn ofzo maar het moet wel duidelijk zijn dat jij het serieus meent. En misschien helpt het als je alternatieven biedt.
Dat je niet wilt dat je schoonouders je meisje straks snoep en koek geven, maar dat ze best een bakje met schijfjes banaan mag, of een rijstwafel of van die nijntje-koekjes of weet ik het. Zoiets? Misschien geeft dat voor hen alweer wat minder het gevoel dat ze niets mogen geven ofzo.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  woensdag 25 maart 2009 @ 09:50:35 #247
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_67383638
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:34 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Anders ga jij even bepalen wanneer mensen over dat soort dingen na mogen beginnen te denken. Schoolkeuze mag je het dan zeker ook niet over hebben tot ze 3,5 jaar zijn oid? .

Nofi .
  woensdag 25 maart 2009 @ 09:53:57 #248
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_67383727
ik begrijp wel wat ticootje wil zeggen denk ik

Denk dat het juist wel goed is om er over te praten tevoren, maar wel in je achterhoofd houdt niets altijd precies loopt zoals het gaat je ook naar senna's ehoefte gaat kijken e.d.
pi_67389087
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:30 schreef _evenstar_ het volgende:
Banaan, appel en rozijn zijn net zo slecht voor het gebit als gewoon snoep, want: bevatten suiker. Appels zijn zelfs nog slechter, want die zijn ook nog eens zuur (qua pH, niet per se qua smaak).

Ja sorry, ik zie het topic omhoogspringen in MyAT, en dan moet ik toch even wat onwaarheden de wereld uithelpen

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat snoep beter is dan fruit. Calorie-gewijs is fruit beter (gedroogd fruit is overigens een forse calorieenbom), en ik denk ook dat het beter is om de link mierzoet = lekker niet te vroeg te leggen
pi_67390644
quote:
quote:
Dat je niet wilt dat je schoonouders je meisje straks snoep en koek geven, maar dat ze best een bakje met schijfjes banaan mag, of een rijstwafel of van die nijntje-koekjes of weet ik het. Zoiets? Misschien geeft dat voor hen alweer wat minder het gevoel dat ze niets mogen geven ofzo.
Ik kan miss_sly’s bezorgdheid goed volgen. Dat was hier ook een issue (en is het nog steeds). Manlief vindt jam, koekjes, petit gervais (danoontjes bij jullie denk ik) allemaal niet zo’n probleem. Ik vind dat af en toe en met mate wel kan, maar die af en toe is in zijn ogen een paar keer per week. (en bij mij eerder een keertje per maand )

En de grootouders die zijn ook van die strekking. Vooral mijn vader past vaak op, waarvoor we heel dankbaar zijn, maar hoe vaak ik ook kom met argumenten uit de eerste quote (gezondheid, overgewicht…), het wil er niet in.
Een pannenkoek of chocomelk kan toch geen kwaad? En water, bwah, wilt gij dat in u schoenen? (euhm ja paps, ik drink niets anders en mijn dochter thuis ook)
“Wat ze niet kennen missen ze niet”, “ze heeft later nog tijd genoeg om snoep te ontdekken”… het zet geen zoden aan de dijk. Hij blijft haar snoep en dergelijke geven.

Dus dat ‘niet het gevoel geven dat ze niets mogen geven’ gaat niet op, vaak eten grootouders ook zelf niet gezond (als in fruit in huis hebben, laat staan rijstkoek), dus ze zien dat niet als een alternatief voor snoep als tussendoortje.

Ik hoop natuurlijk voor jou en schaap dat het wel wat opbrengt, de juiste argumenten (eventueel uit de mond van een arts), maar hier was dat helaas dus niet zo.
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 17:19:08 #251
5428 crew  miss_sly
pi_67399429
Ik ben niet aan het uitstippelen wat ze mag eten als ze anderhalf is, maar ik wil wel goed over dingen nadenken en bepaalde dingen voorkomen. Bij het oudste kleinkind werd er toen hij nog geen half jaar oud was en de ouders niet aanwezig, een magnum in zijn mondje gestopt door schoonmoeder. Vonden ze leuk en hij zag eruit of hij er zin in had. Dat soort dingen wil ik dus voorkomen. En om dat heel gemakkelijk te houden, wil ik dus het eerste jaar dat er alleen maar gegeten en gedronken wordt wat wij aangeven dat kan. Kunnen ze niet denken of proberen dat iets wel kan. Gelukkig zijn schaap en ik het hierover al eens, maar nu moeten we ons nog wel inlezen in hoe het dan allemaal een beetje zit.

Verder zijn mijn schoonouders schatten, maar op het punt van omgang met hun kleinkinderen zijn er, in mijn ogen, wel wat puntjes die ik liever straks niet zo zie bij Senna. Dat houdt in dat we het daar beter op tijd over kunnen hebben, dan het maar laten gaan en kijken hoe het gaat. Zoals hier al eerder aangegeven, ben ik ook van mening dat tot een jaar of 2 een doosje krentjes, een soepstengel of een beperkte hoeveelheid fruit beter zijn dan snoep. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze tot ze twee is nooit een snoepje mag, maar het moet geen gewoonte worden en zeker een grote hoeveelheden.

Een goed gesprek is dus inderdaad de bedoeling, en wel nu al niet pas als Senna een half jaar is of als er al van alles in haar mondje is verdwenen. Vandaar dus dat ik op zoek ben naar info over babies en kindjes en eten.
pi_67400725
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:36 schreef Troel het volgende:
maar haar schoonouders niet en schaap ook maar een beetje.
of mijn ouders het ermee eens zijn dat weet ik niet. ik denk dat als wij ze een schema voorhouden dat ze het daar prima mee eens gaan zijn en dat het huidige gedrag vooral onwetendheid is. Alle drie hun kinderen zijn prima opgegroeid Al geeft dat geen garanties voor de kleinkinderen. Overigens heb je die ook niet als je het schema wel volgt natuurlijk.

Maar het voedingsschema gaat bij ons uitgeprint op de koelkast en ik neem er ook één mee naar hen en dan zie ik geen problemen. En daarnaast zal je altijd een beetje op moeten letten wat er op tafel komt en moeten we niet te dramatisch doen als er eens iets wat niet geheel gedefinieerd was doorheen glipt.
pi_67400809
ik had toen ik Jen voor het eerst bij mn ouders bracht om op te passen een gebruiksaanwijzing gemaakt. Gewoon op een luchtige leuke manier wanneer ze dronk en sliep enzo. Daar had ik bv ook op gezet dat ze geen water mocht of iets anders dan mm.
  Moderator woensdag 25 maart 2009 @ 18:10:14 #254
5428 crew  miss_sly
pi_67401178
Ik wilde inderdaad ook nog toevoegen dat ik ervan overtuigd ben dat mijn schoonouders het niet verkeerd bedoelen, Het is enthousiasme, liefde voor hun kleinkind(eren) en onwetendheid. Zwager en schoonzus hebben er nooit veel van gezegd, hoewel ze, bleek onlangs toen ze bij ons waren, toch ook wel hun bedenkingen hebben. Ik wil er wel iets van zeggen, maar doe dat dan liever om te beginnen rustig en onderbouwd in een goed gesprek.

En dan komt het uiteraard vanzelf allemaal goed.
pi_67403961
nja, maak wel een plan van aanpak voor als ze het gewoon niet doen en wees daar dan vooraf ook duidelijk over.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 25 maart 2009 @ 20:34:31 #256
156412 hestria
erg gastvrij
pi_67406610
ik was/ben er altijd heel luchtig over, heb voor beide een oppas boekje, waar de vaste gegevens instaan: de rituelen, bedtijd, etenstijd. en wat ze wel en niet mogen/lusten en wat ze kunnen(zoals trap opklimmen, oven openmaken etc.
Verder heb ik zoiets van ze zijn maar 1 of 2 daagjes bij opa en oma, wat andere voedingsmiddelen over leven ze wel. als ze terug zijn hou ik gewoon een aantal "gezonde dagen" en het is weer gecompenseerd.
Zeg nou zelf wat is er leuker voor kinderen dan dat je bij opa en oma wel dat koekje met chocola mag(voorbeeld) terwijl dat thuis nooit mag? Maar goed dat is natuurlijk al bij oudere kinderen.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_67406903
jawel maar goed, 1 koekje met chocola als je kind 2 ofzo is vind ik wel wat anders dan bij een zes maanden oude baby een magnum naar binnen duwen
Was dat niet bij Freecell laatst ook dat iemand Leander een stuk taart had gegeven toen ze net even de kamer uit was? Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar niet op zit te wachten en ook behoorlijk kwaad om wordt. En in dat licht snap ik ook best dat miss_sly daar tevoren afspraken over wil maken.

Maar zo te horen klinkt het alsof dat helemaal goed gaat komen
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  Moderator donderdag 26 maart 2009 @ 13:54:30 #258
5428 crew  miss_sly
pi_67428779
Verschil is ook dat de grootouders om de week een dag oppassen, zowel mijn ouders als schaaps ouders. Dan is het alweer wat anders dan 'een keer bij opa en oma'

Het gaat ook helemaal goedkomen, denk ik, maar ik vind duidelijkheid vooraf iets goeds
  donderdag 26 maart 2009 @ 15:24:45 #259
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_67432213
Ik heb mijn schoonfamilie een keer geshockeerd door Chris weg te plukken toen schoonmamma-lief niet wilde ophouden met voeren van koekjes.

En iedere dag een toetje na het eten vind ik eigenlijk ook teveel.

Maar nu Chris dik 19 maanden is wordt ik steeds losser, in iedergeval qua koekje 's avonds bij de thee en toetje na het eten. Over 'echt' snoep zoals suikergoed/chocola/chips zijn Deepfreeze en ik het gelukkig nog eens dat we dat voorlopig nog niet geven. Behalve wat taco-chips bij de chili/burrito's of kroepoek bij de nasi.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  donderdag 26 maart 2009 @ 15:29:03 #260
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_67432368
Wat zie jij als een toetje dan?
Yoghurt? Of dan echt puddinkjes ofzo?
pi_67432426
Anna is een uk, dus ik voel me niet zo schuldig over elke dag vla. Dat kan ze écht wel gebruiken, die extra kcal's. Ik merk aan mezelf dat ik na de 2 jaar echt flink makkelijker ben geworden. De kindercola die m'n moeder bij de vorige familieverjaardag in huis had gehaald had van mij niet gehoeven, maar Anna vond het gelukkig helemaal niks. . Ging braaf aan de sap na wat vieze gezichten/
  donderdag 26 maart 2009 @ 15:34:20 #262
35189 Troel
scherp en bot
pi_67432505
Een toetje voor Ruben is in ieder geval iets van yoghurt of fruit en als de yoghurt op is af en toe een klein beetje vla. Maar bij voorkeur geef ik gewoon yoghurt Maar ook Ruben zou de vla inderdaad prima kunnen hebben.

Danoontjes en al die ongein komt er niet (voorlopig) nog niet in.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 26 maart 2009 @ 15:39:19 #263
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_67432688
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 15:29 schreef Brighteyes het volgende:
Wat zie jij als een toetje dan?
Yoghurt? Of dan echt puddinkjes ofzo?
Normaal hebben we van die kleine gekleurde bekertjes in huis. Donoontje-kloons met een chemische fruitsmaak Maar Chris is er verzot op

Soms als we zelf yoghurt met roosvicee of vanillevla eten (ben zelf niet zo'n toetjesmens) krijgt hij dat ook.

Zelf heb ik überhaupt een antipathie voor (in mijn ogen) structureel ongezond eten.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_67432718
Ik vind dat wel moeilijk, als je bij een ander bent. Het eerste jaar was ik echt streng, maar dan laatst tijdens de verjaardag van m'n schoonvader was het lastig. Ik had m'n schoonmoeder al teleurgesteld omdat Anna geen kindercola mocht. Anna snapte het niet zo, dus die vond het best. Gaat ze het een halve tel later vragen aan m'n nichtje die het wel snapt en die wel wilde. Dan wil Anna natuurlijk ook, als nichtje het zo duidelijk krijgt. Ik vind het dan ook stom om te zeggen dat het niet mag, ze kwamen zelfs aan dat er echt niks inzit.
Of al er alleen light sap is, dan word ik raar aangekeken als ik zeg dat ze ook gewoon water lust.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 26 maart 2009 @ 15:40:49 #265
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_67432743
Hoe oud is Ruben Troel?
  donderdag 26 maart 2009 @ 15:43:48 #266
35189 Troel
scherp en bot
pi_67432862
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 15:40 schreef _Flash_ het volgende:
Hoe oud is Ruben Troel?
14 maanden
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 26 maart 2009 @ 17:10:44 #267
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_67436026
Groot gelijk dat je het bij yoghurt houdt

YPPY, herkenbaar, dat opa en oma (erg) raar staan te kijken als Chris eens een tuitbeker water krijgt.
"Dat is toch niet lekker?"
"Dat lusten we niet heh Chris"
etc
pi_67441967
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 17:10 schreef _Flash_ het volgende:
Groot gelijk dat je het bij yoghurt houdt

YPPY, herkenbaar, dat opa en oma (erg) raar staan te kijken als Chris eens een tuitbeker water krijgt.
"Dat is toch niet lekker?"
"Dat lusten we niet heh Chris"
etc
Mogen ze bij ons proberen zoiets. Dan krijgen ze het meteen te horen.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 06:40:51 #269
35189 Troel
scherp en bot
pi_67452860
Ruben zou zoiets alleen maar beamen, die lust alleen water als het of uit een flesje komt of uit een glas van een ander
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 08:29:28 #270
5428 crew  miss_sly
pi_67567681
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 15:40 schreef YPPY het volgende:
Ik vind dat wel moeilijk, als je bij een ander bent. Het eerste jaar was ik echt streng, maar dan laatst tijdens de verjaardag van m'n schoonvader was het lastig. Ik had m'n schoonmoeder al teleurgesteld omdat Anna geen kindercola mocht. Anna snapte het niet zo, dus die vond het best. Gaat ze het een halve tel later vragen aan m'n nichtje die het wel snapt en die wel wilde. Dan wil Anna natuurlijk ook, als nichtje het zo duidelijk krijgt. Ik vind het dan ook stom om te zeggen dat het niet mag, ze kwamen zelfs aan dat er echt niks inzit.
Of al er alleen light sap is, dan word ik raar aangekeken als ik zeg dat ze ook gewoon water lust.
Ja, op een ander, dat lijkt me ook het lastigst.
Er wordt ook in eerste instantie door de oma's hier aan huis opgepast. En wij doen de boodschappen, dus wat niet in huis is, kunnen ze ook niet geven, is mijn redenatie. Maar ja, als ze iets mee gaan nemen, of een stukje gaan wandelen, wordt dat al anders natuurlijk. Daar denk ik gewoon nog maar niet aan.

Ook oudere neefjes/nichtjes maken het moeilijker, lijkt me, zeker als je eigen kind weer ietsje ouder is, maar toch nog niet mag wat de ander(en) wel mag/mogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')