Volgens mij las ik pas dat er meer mensen hier rondlopen met zo'n groentenabbo, dus misschien is een centraal topic hierover, met mogelijkheid tot uitwisseling van recepten en tips wel handig.
Wat is het? Zo is er bijvoorbeeld de
Vitatas. Van de website:
![]()
quote:
Een abonnement op Vita tas betekent wekelijks variatie én verrassing op uw bord.
Dagverse groenten, zoveel mogelijk van het seizoen en uiteraard van gegarandeerd biologische teelt. Groenten van het seizoen zijn niet alleen gezond, ze zijn ook vol van smaak! De Vitatas zit dus boordevol vitaminen, verrassing en gemak.
Elke keer als u uw Vitatas ophaalt, zit er ook een receptenkaart in. Hierop vindt u lekkere en leuke recepten en weetjes over telers en de biologische land- en tuinbouw. De recepten hebben natuurlijk betrekking op de groenten of fruit van die week. Soms traditionele recepten om de smaak van vroeger te evenaren en vaak ook recepten waarmee u uw dagelijkse maaltijd een lekkere en verrassende draai geeft!
Het EKO-keurmerk geeft u de zekerheid dat de inhoud van de Vitatas exclusief bestaat uit gecontroleerde biologische producten. De groenten en fruit zijn afkomstig van moderne land- en tuinbouwbedrijven die volledig werken volgens de biologische principes. Die gebruiken dus absoluut geen kunstmest of chemische bestrijdingsmiddelen. Demeter producten zijn afkomstig van biologisch-dynamische landbouw.
Maar je hebt bijvoorbeeld ook de
Odin:
![]()
quote:
U wilt gezond en met smaak eten? Dan is het Odin fruit- en groente-abonnement iets voor u. Elke week staat er een tas verse, biologisch geteelde groenten en of fruit bij een afhaalpunt in uw buurt. Met de tas ontvangt u ook heerlijke recepten en interessante informatie en weet u precies welke telers de groenten en of het fruit teelden.
Leuke bijkomstigheid is dat het vaak producten zijn afkomstige van kleine, zelfstandige telers in je eigen regio en het om seizoensgebonden groenten gaat. Altijd smaakvol dus.
Het laatste voordeel is gelijk het grootste nadeeel: er zitten wel eens wat apartere groenten in. Zoals pastinaak, aardpeer of rettich. Geen dingen die je dagelijks in de supermarkt meeneemt wellicht. En wat maak je ermee?!
Ik begin wel.

.
Zo zit er bij ons volgende week in de (vita)tas aardpeer dus. Wat kan ik hiermee doen? Heb via Google al gevonden dat het om een groenten gaat die je vaak in de schil kookt en dat je er bijv. ook leuke ovengerechten mee kunt maken... Zelf zat ik er aan te denken om 'm te combineren met de brocolli die erin zit en een kaassaus? Is dat wat?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"