abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 september 2008 @ 09:01:57 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_61965062
Als je de groeiboekjes, websites, poedermelkfabrikanten moet geloven is het echt verschrikkelijk slecht om je kind koemelk te geven voordat ze een jaar zijn. Desondanks geef je ze wel vanaf een maand of 8 yoghurt en mogen ze eerder al kaas en dergelijke.
Waarom is melk zo slecht voor een baby? Is dat enkel vanwege de kans op allergie en heb je dat niet als je yoghurt en kaas geeft? Of zitten er gewoon zoveel extra dingen in de opvolgmelk waardoor dat beter wordt (kan het me haast niet voorstellen). Ik ben zelf als baby na een half jaar aan de gewone melk gegaan, Ruben is nu 8,5 maand en drinkt opvolgmelk, krijgt daarnaast yoghurt, karnemelk en kaas. Wanneer kan ik die smerige prut gaan vervangen door echte melk? Ik kan me niet voorstellen dat het nodig is om tot zijn derde jaar bezig te gaan met poeders en dergelijke.
En hoe zit het nou precies met de regeltjes met hoeveel een kind mag drinken?

Ook zie je vaak dat er aangeraden wordt kinderen geen kool, ui, prei en dergelijke te geven. Op de ene site is dit vanwege krampjes, op de andere site omdat het moeilijk te verteren is. Maar als ik dan in de Olvaritpotjes kijk, dan eten baby's vanaf 4 maanden al bloemkool en brocolli, maar ook bruine bonen (alsof je daar geen krampen van kan krijgen). Ook andyvie wordt al gegeven vanaf 6 maanden, waarom dan boerenkool niet? En in sommige 8+ dingen kan je ook al wel ui en dergelijke terugvinden (zij het behoorlijk fijn gemalen Wie kan me dit uitleggen?

Wat kan je doen als je kind in plaats van een fles minder ineens een fles meer wil per dag? Ruben zat keurig op 4 flessen per dag met daarnaast brood, fruit en avondhap. In plaats van naar 3 flessen en wat meer ander spul, zit hij inmiddels op 5 flessen en behoorlijk wat ander spul. Hebben wij echt zo'n hongerlap en kan dit geen kwaad ('t is niet de bedoeling dat hij later mijn figuur krijgt)? Overigens is hij nog steeds erg licht voor zijn lengte, hij zal nu net 8 kilo zijn en hij is dik in de 70 centimeter.

Er zijn ongetwijfeld meer van deze vraagstukken. Dit zijn er zo drie waar ik mee zit en ik weet dat er meerdere mensen zijn die soms tegen dit soort dingen aanlopen. Zonder meteen een discussie te willen starten of koemelk uberhaupt goed is voor mensen en dergelijke zou ik het fijn vinden om gewoon een keer een onderbouwd antwoord te krijgen op deze vragen. Ik denk dat we met zijn allen behoorlijk ver kunnen komen om dit te kunnen beantwoorden. Kortom, wie o wie kan me helpen met deze "huiswerksommetjes"?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 28 september 2008 @ 09:13:25 #2
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_61965115
Waarom melk zo slecht is onder een jaar weet ik eigenlijk ook niet. Wel weet ik dat je vanaf een jaar gewone melk mag geven en dus niet tot 3 jaar aan de opvolgmelk hoeft. Qua hoeveelheid: Voor flesvoeding geldt een max van 1 liter per dag. Dit is volgensmij vanwege de zouten die erin zitten, bij meer dan een liter zou dat kwaad kunnen voor de niertjes van je baby. Voor borstvoeding geldt dit maximum niet en voor water en ander drinken ook niet voor zover ik weet.
  zondag 28 september 2008 @ 10:02:04 #3
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_61965378
vlgens mij was het zo dat de melkeiwitstrengen in melk langer/anders zijn dan in yoghurt/kaas e.d. In yoghurt en kaas zijn deze korter/gebroken/bewerkt waardoor de darmen deze eiwitstrengen wel goed op kunnen nemen en bij gewone melk kan dit nog niet omdat de darmen dit nog niet aan kunnen.

Over die fles meer.. wellicht is het gewoon dorst? Zijn eten is niet meer alleen maar vloeibaar, maar ook drogere substantie. Qua volume zal er dan misschien wel hetzelfde ingaan, maar z'n interne vochtmetertje zegt 'ho, ik heb niet genoeg vocht om alles te kunnen verwerken'. (maar dit is volkomen koude-grond-gedachte).

Tja, en dat Olvarit de 'richtlijnen' van bijvoeding niet volgt weten we ondertussen allemaal wel, volgens mij
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_61965858
tvp'tje k vraag me dit inderdaad ook al n poosje af.
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
  † In Memoriam † zondag 28 september 2008 @ 10:53:29 #5
7074 moussy
kuttekop
pi_61965919
René is nu 9 en die heeft nooit opvolgmelk gehad, rond een maand of zes mocht ze gewone melk, volgens mij moest dat toen wel volle melk zijn, maar dat weet ik niet meer.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_61966280
Moussy, ik heb ook vanaf dat ik een paar maanden oud was op advies van de kinderarts (aangelengde)koemelk gekregen i.p.v opvolgmelk. Alle merken en soorten geprobeerd, maar ik weigerde alles pertinent.
Niks raars aan over gehouden, behalve lichte vorm van pds. Grappig detail is dat ik al vanaf de kleutertijd ofzo gewone melk absoluut niet lekker vind en het dus ook nooit meer drink.
.... met gevoel voor drama....
  † In Memoriam † zondag 28 september 2008 @ 11:56:51 #7
7074 moussy
kuttekop
pi_61966936
Kersjes, Cas ook, ook op advies van de KA, die wilde echt geen melk, nu drinkt hij alleen karnemelk, ik krijg en kreeg het er gewoon niet in.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_61967189
en dan zeggen sommige dat borstvoeden maar lastig is.

Bij Demi heb ik maar kort borstvoeding gegeven wegens omstandigheden (6 weken) en ik kan me nog herinneren dat ze een maand of 8 was toen we overstapte op gewone volle melk.
Heb zelf altijd het idee dat opvolgmelk en peutermelk puur voor de producent zijn portomonee is.
Wat potjes betreft, niet veel ervaring mee, Demi kreeg van begin af aan (5.5 maand) vers en af en toe een potje als we weg moesten maar dat vond ze maar vies.

Heb het eigenlijk ook altijd wel een beetje op mijn gevoel gedaan en dat is geloof ik wel goed gekomen.

sommige onderzoeken wijzen overigens weer uit dat zelfs vroeg beginnen met koemelk beter is.

http://www.nu.nl/news/164(...)e_melk_geven%27.html
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_61968998
http://www.voedingscentru(...)elingenenpeuters.pdf hier kan je echt heel veel antwoorden op al die vragen vinden !
Erg leuk om eens goed door te lezen, want bovenstaande vragen zijn echt wel goede om eens over na te denken!
Bedenk wel dat niets echt zwart-wit is .. bijv. zoals snakelady de conclusie van het KOALA-onderzoek verwoordt, ze zeggen namelijk níet dat je al vroeg alleen maar koemelk moet geven.
Het lijkt er op dat het helemaal niet zo erg is om al vroeg kleine beetjes koemelk te introduceren in het dieet van een baby.
Geen acute overgevoeligheids-opbouw enzo. Sterker, het lijkt er op dat het lichaam er dan met kleine stapjes aan went en zelfs minder snel overgevoelig gaat reageren.
  zondag 28 september 2008 @ 14:07:07 #10
35189 Troel
scherp en bot
pi_61969416
Ook zoiets: Waarom wordt in het groeiboekje vermeld dat je je kind leverworst en smeerkaas kan geven? Ik snap dat niet.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_61970227
quote:
Op zondag 28 september 2008 14:07 schreef Troel het volgende:
Ook zoiets: Waarom wordt in het groeiboekje vermeld dat je je kind leverworst en smeerkaas kan geven? Ik snap dat niet.
Welk boekje? Dat van het consulatiebureau? Wij hebben andere boekjes gekregen waar per maand instaat (tot 3 jaar ongeveer) wat een kind allemaal extra erbij mag (nieuwe dingen). Zo staat bij 6 maanden smeerkaas en jam e.d.

Vanaf 1 kan een kind in principe gewoon met je mee eten. En vanaf 1 hoef je ook geen poedermelk ofzo meer te geven. Fabrikanten zetten wel doodleuk tot 3 jaar op de verpakking in de hoop dat je het blijft kopen

Heb het een tijd geleden nog eens aan mijn ouders gevraagd en toen ik nog lekker klein en lief was bestond die poedermelk niet eens en kreeg ik gewoon normale melk. Zelfde is het geval voor diksap, bestond ook niet. Mijn zoon krijgt gewoon roosvice, stuk goedkoper dan diksap en smaakt hem evengoed.
pi_61970534
Dat koemelk probleem hebben wij gelukkig nooit gehad. We hebben met 8 maanden 2 keer opvolgmelk gegeven en dat leidde twee keer tot flinke krampjes. Daardoor zijn wij wel voorzichtig geweest en langzaam met het invoeren van nieuw eten. Had ze er beter tegen gekund, waren we vast makkelijker geweest. Die olvarit potjes hebben we dan ook met verbazing bekeken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 28 september 2008 @ 14:58:17 #13
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61970797
Je moet zo lang mogelijk wachten met koemelk omdat koemelk nutteloos is voor de ontwikkeling van de baby.
Toch geven van koemelk kan leiden tot gedrags-en ontwikkelingsstoornissen, waaronder groei.

Koemelk bevat veel te veel eiwitten, die de niertjes van een baby overbelasten.
Daarnaast bevat het te weinig Koolhydraten ( dat hebben de hersentjes nodig! hence: gedragsstoornissen )
mineralen en essentiele vetzuren.

Die opvolgmelk is helemaal niet onzinnig, die is packed met alles wat je baby en peuter nodig heeft. Het is absoluut de veiligste methode om je ervan te verzekeren dat je kind niets tekort komt.
pi_61970864
quote:
Op zondag 28 september 2008 14:58 schreef SHE het volgende:

Die opvolgmelk is helemaal niet onzinnig, die is packed met alles wat je baby en peuter nodig heeft. Het is absoluut de veiligste methode om je ervan te verzekeren dat je kind niets tekort komt.
Na de borstvoeding dan.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_61970883
quote:
Je moet zo lang mogelijk wachten met koemelk omdat koemelk nutteloos is voor de ontwikkeling van de baby.

Of nog beter, borstvoeding.
  zondag 28 september 2008 @ 15:02:22 #16
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61970916
Uiteraard, we hebben het toch over 'opvolg' melk.
  zondag 28 september 2008 @ 15:03:22 #17
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61970937
quote:
Op zondag 28 september 2008 15:01 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Of nog beter, borstvoeding.
Is fantastisch als je dat zo lang mogelijk kunt geven ( naast gewoon eten ), maar ik kan me zo voorstellen dat moeders daar niet om zitten te springen.
pi_61970942
quote:
Op zondag 28 september 2008 15:02 schreef SHE het volgende:
Uiteraard, we hebben het toch over 'opvolg' melk.
Ja? Ik was echt niet van plan opvolgmelk te gaan geven als ik stop met de bv. Het gaat over dezelfde periode.
*OUD heilige*
pi_61970967
quote:
Op zondag 28 september 2008 15:03 schreef SHE het volgende:

[..]

Is fantastisch als je dat zo lang mogelijk kunt geven ( naast gewoon eten ), maar ik kan me zo voorstellen dat moeders daar niet om zitten te springen.
Blijkbaar, ik vind het niet echt een probleem. Dus hier geen opvolgmelk.
  zondag 28 september 2008 @ 15:06:51 #20
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61971031
Hoeft ook niet, maar niet iedereen geeft BV. Als jij BV zo lang mogelijk kunt geven dan is dat toch fijn?
Toch kan ik je verzekeren dat je tot 3 jaar beter opvolgmelk kunt geven, dan koemelk.

Koemelk is nu eenmaal niet zo fantastisch voor kleine kindjes. Voor grote ook niet trouwens.
pi_61971330
Idd een feit dan je dan beter bewerkte koemelk kan geven.
( Alleen goed uitleggen hoe je het moet maken, mijn moeder vertelde onlangs dat ze een moeder hadden in het ziekenhuis die het poeder met volle melk oplostte ipv met water )
pi_61979820
quote:
Op zondag 28 september 2008 14:07 schreef Troel het volgende:
Ik ook niet, smeerkaas zit vol met zout en smeerworst is gemaakt van lever. En dat moet je dan aan je kind geven dat net leert eten. Ik heb alternatieven gevonden in vegetarische broodpasta's, ook even opletten met de hoeveelheid zout maar imo een stuk minder belastend dan smeerworst en -kaas. Maar waaron het cb dat niet weet?????
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_61980056
Jelief: in welke veg. broodpasta's zit dan minder zout? tartex ofzo?
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_61980174
Heel eerlijk gezegd neem ik die mensen bij het CB in ons dorp toch al niet al te serieus wat betreft bijvoeding. De arts vond het nodig mij door te sturen naar een dietist omdat ik weigerde Yara met 7 maanden vlees te geven
It's all up to you
pi_61981493
quote:
Toch geven van koemelk kan leiden tot gedrags-en ontwikkelingsstoornissen, waaronder groei.
En toch ben jij er net als ik groter mee geworden toch? Ik geloof er niet in dat het problemen kan geven, maar ik ben ook erg kritisch in het aannemen van onderzoeken waaruit dit soort zaken (bijv de stoornissen waar je het over hebt) blijken.

Het valt mij zo op dat de babyvoedingbranche ons probeert te laten denken dat producten noodzakelijk zijn. Van babytoetjes tot aan diksap en van luiers met comfort zones tot aan active fit's.

Toch trap ik er zelf ook wel in, vanochtend mijn zoon knisper pap met appeltjes gegeven en omdat ik te lui was ook nog eens een yoghurt fruithapje dat 10 keer zoveel kost als het fruit zelf schillen.
  zondag 28 september 2008 @ 21:37:27 #26
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61981697
Evolutie is wel fijn, en het is de bedoeling dat we met de jaren slimmer worden, niet dommer.
Zeggen dat jij en ik er groot mee zijn geworden is natuurlijk een drogreden.
Melk is nu goed onderzocht en we weten wat het doet en waarom het beter is om alternatieven te zoeken.
Dat maakt dat steeds langer gezond blijven, minder kinderziektes hoeven te overwinnen en uiteindelijk ook sterker worden als ras.

Overigens ben ik niet groot geworden met koemelk.
Ik heb lang borstvoeding gehad en kreeg daarna verse paarden of geitenmelk. Mijn latijnse opvoeding was voedingstechnisch gezien uitzonderlijk goed.
Wij kennen het principe koemelk niet echt; er wordt kaas van gemaakt, maar kinderen dat te drinken geven is niet zo heel voor de hand liggend.

Je hoeft de babyvoedingbranche niet als een monster te zien. Voedseltechnologie is in het Westen van ongekend niveau. Dat het veel kost is zeker, maar onzinnig is het allerminst. Er zit precies in wat je kroost nodig heeft.
pi_61981740
quote:
Op zondag 28 september 2008 20:53 schreef TearSong het volgende:
Heel eerlijk gezegd neem ik die mensen bij het CB in ons dorp toch al niet al te serieus wat betreft bijvoeding. De arts vond het nodig mij door te sturen naar een dietist omdat ik weigerde Yara met 7 maanden vlees te geven
Niet lullig bedoelt, maar ik ken je al van jaren terug van dit forum (ben zelf een paar jaar niet meer hier geweest) en toen had je ook al vrij radicale ideeën over o.a. je huisdieren en op mij kwam je over als iemand die niet openstond voor de argumenten van anderen. Begrijp best dat mensen daarvan schrikken en hulp inschakelen. De arts heeft niet voor niets jouw geadviseerd naar een diëtist te gaan lijkt mij? Je kan het daarmee oneens zijn, maar misschien heb je het zelf wel mis dit keer?
  zondag 28 september 2008 @ 21:39:08 #28
144006 chacama
Ondernemend!
pi_61981745
Leuk topic.

Fleur heeft nooit gewone melk gehad. Wel opvolg en later soja-peutermelk. Waarom om de reden die SHE ook geeft. Omdat er alles in zit. Het is/was een slechte eter en door haar de opvolgmelk te geven wist ik in elk geval dat ze d'r voedingsstoffen binnen kreeg. Fleur heeft tot ze vijf jaar was nog elke ochtend en avond een beker warme melk gedronken. Dit is nu vervangen door oploslimonade en yoki-drink tussen de middag. Dat laatste is iets minder gezond, maar wel iets dat ze met veel plezier drinkt.

Bij Maud gaat het qua eten wel beter, maar door haar Koemelkallergie heb ik de overstap (na bv) naar iets anders dan Friso nog niet gemaakt. Sojamelk reageert ze ook op, dus dat is geen optie en geitenmelk vind ze niet zo geweldig (ja twee slokken) en rijstemelk voegt weinig toe. Dus voorlopig nog Friso.

Qua vaste voeding houden we het bij boterhammen of crackers voor Maud met smeerworst of geitenkaas (dat gaat goed) en qua warm eten is het mee met de pot. Dus aardappels/vlees/groente pasta, rijst en we proberen 1x per week vis.

Potjes lusten de dames wel, maar dan alleen de macaroni van de AH. Die is koemelkvrij en is voor hen vooral als ze ziek zijn de uitkomst die er voor zorgt dat ze in elk geval iets eten.

En qua hoeveelheid flessen. Maud is nu 22 maanden en drinkt nog steeds 3 flessen leeg en soms zelfs nog 4. Fleur heeft als het ware nog tot d'r 5e een ochtend en een avondfles gehad alleen had ze geen speen op d'r "fles."
  zondag 28 september 2008 @ 21:41:14 #29
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_61981803
Waar haal je eigenlijk vegetarische broodpasta's?
pi_61981912
quote:
Op zondag 28 september 2008 21:41 schreef Brighteyes het volgende:
de reformawinkels en zaken waar je biologische producten kan kopen. Zitten lekkere pasta's bij (helaas wel duur).
  zondag 28 september 2008 @ 21:54:02 #31
35189 Troel
scherp en bot
pi_61982206
OK, ik weet het nu zeker, er verdwijnen posts van mij Dit is al de zoveelste keer deze week dat ik zeker weet dat ik gereageerd heb, maar dat mijn post er niet staat.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 28 september 2008 @ 21:58:09 #32
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_61982319
Mss even in BUG vragen? Ik heb iig zeker weten niks gedelete en ik kan me niet voorstellen dat het 1 van de andere collega's (OUD en niet-OUD) is.
  zondag 28 september 2008 @ 21:59:02 #33
35189 Troel
scherp en bot
pi_61982351
quote:
Op zondag 28 september 2008 21:58 schreef Brighteyes het volgende:
Mss even in BUG vragen? Ik heb iig zeker weten niks gedelete en ik kan me niet voorstellen dat het 1 van de andere collega's (OUD en niet-OUD) is.

Nee, dat snap ik Heeft niet veel zin om een post te deleten waarin ik antwoord geef op jouw vraag

(pasta's bij natuurwinkel)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_61982396
quote:
Op zondag 28 september 2008 21:37 schreef SHE het volgende:
Vind het geen drogreden. Halfvolle koemelk is prima voor kinderen, ook al zijn er andere (wellicht betere) alternatieven. Wat goed genoeg voor mij is geweest is de standaard voor mijn zoon zijn voeding. Dus hier geen diksap of babytoetjes, maar gewoon roos vicee en magere yoghurt bijvoorbeeld.
quote:
Je hoeft de babyvoedingbranche niet als een monster te zien. Voedseltechnologie is in het Westen van ongekend niveau. Dat het veel kost is zeker, maar onzinnig is het allerminst. Er zit precies in wat je kroost nodig heeft.
Daar ben ik het ook maar gedeeltelijk mee eens. De voedingsbranche (ik laat de baby's even terzijde, maar voor kleine kinderen gaat het zeker op) is grotendeels de oorzaak van de te dikke kinderen vandaag de dag. Er zitten kinderen op het kinderdagverblijf met gaatjes! Die kinderen zijn nog geen 3 jaar oud! Ook zie ik veel kinderen die te dik zijn (ga bijv. maar eens kijken bij het kinderbadje in een center parcs).

Wellicht is het verbeteren van voedsel en de commercie daaromheen helemaal niet zo goed als dat ze zelf wil laten blijken. Vooruitgang hoeft geen verbetering te zijn, in het geval van de voedingsbranche kleven er zoveel nadelen aan die op termijn een grotere aanslag op de gezondheid van de mensheid is (vetzucht). De betere producten staan in schril contrast met de problemen die de voedingsbranche veroorzaakt (en natuurlijk zijn de ouders er ook schuldig aan).
pi_61982453
quote:

reformwinkels (de kiem en Gaia in jouw geval Die laatste bezorgt ook thuis). Maar ook wel bij de AH.
Helaas zijn ze lang niet allemaal vriendelijker op het gebied van zout en gist. Maar lekker zijn ze wel!
  zondag 28 september 2008 @ 22:08:50 #36
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_61982666

Thanks Owlet!
  zondag 28 september 2008 @ 22:22:25 #37
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_61983127
quote:
Op zondag 28 september 2008 21:37 schreef SHE het volgende:
Evolutie is wel fijn, en het is de bedoeling dat we met de jaren slimmer worden, niet dommer.
Melk is nu goed onderzocht en we weten wat het doet en waarom het beter is om alternatieven te zoeken.
Dat maakt dat steeds langer gezond blijven, minder kinderziektes hoeven te overwinnen en uiteindelijk ook sterker worden als ras.
Daar geloof ik absoluut niet in.
We worden helemaal niet sterker als ras, eerder het tegenovergestelde. (Maar dat heeft niet alleen met voeding te maken, dat realiseer ik me ook. Dankzij onderzoeken en nieuwe middelen blijven we, met meer dan vroeger, wel langer leven. Er zijn meer levensverlengende hulpmiddelen voorhanden, maar om nu te zeggen sterker als ras. )
pi_61984305
quote:
Op zondag 28 september 2008 21:39 schreef doshi2 het volgende:

[..]

Niet lullig bedoelt, maar ik ken je al van jaren terug van dit forum (ben zelf een paar jaar niet meer hier geweest) en toen had je ook al vrij radicale ideeën over o.a. je huisdieren en op mij kwam je over als iemand die niet openstond voor de argumenten van anderen. Begrijp best dat mensen daarvan schrikken en hulp inschakelen. De arts heeft niet voor niets jouw geadviseerd naar een diëtist te gaan lijkt mij? Je kan het daarmee oneens zijn, maar misschien heb je het zelf wel mis dit keer?
Nou sorry maar ik sta juist erg open voor de ideeën van anderen en alhoewel mijn ideeën over babyvoeding niet altijd overeenkomen met wat het CB aangeeft heb ik daar zeker wel mijn redenen voor. ik volg dit voedselintroductieschema, gemaakt door een bekende nederlandse kinderdietist (zeker geen kwakzalver):
http://www.borstvoeding.c(...)hema/nederlands.html
Daar staat bij 'vlees mag, maar hoeft niet de eerste 10 a 12 maanden', vegetarisch kan ook. Het CB weet dat wij geen vlees eten dus opmerkingen over met 7 maanden vlees gaan geven aan een kindje lijkt me dan niet echt handig
Waar ik van schrik is dat het CB dingen als vlees eten met 7 maanden, maar ook zeker orgaanvlees op brood smeren of smeerkaas met massa's zout erin nog 'promoot'. Als kindjes met 6 maanden wat mogen eten, waarom moet dan dan zo snel binnen een tijdsbestek van 4 tot 6 weken van 'banaan proeven' naar 'fruit, groente, aardappels en vlees' eten. De introductie van vast voedsel gaat dan zo snel dat het spijsverteringsstelsel van een kindje er amper aan kan wennen.
Dus nee, als ik het mis heb hebben met mij enorm veel anderen het ook mis die op deze manier en volgens dit schema voedsel introduceren Echt radicaal is dit niet te noemen hoor.

ik vraag me af wat voor radicale ideeën ik dan had over m'n huisdieren, die overigens allemaal nog leven en in prima gezondheid zijn
It's all up to you
pi_61984396
quote:
Op zondag 28 september 2008 09:01 schreef Troel het volgende:
Als je de groeiboekjes, websites, poedermelkfabrikanten moet geloven is het echt verschrikkelijk slecht om je kind koemelk te geven voordat ze een jaar zijn.[...]
Zonder meteen een discussie te willen starten of koemelk uberhaupt goed is voor mensen en dergelijke zou ik het fijn vinden om gewoon een keer een onderbouwd antwoord te krijgen op deze vragen.
Ik denk dat er meerdere factoren meespelen.
Ten eerste wil iedereen het graag goed doen voor zijn/haar baby. Het is tenslotte nogal een afhankelijk hummeltje.
Juist daardoor sta je extra open voor allerlei risico's en gevaren. We maken ons graag zorgen.
Tot slot komt daar bij dat een heleboel dingen die de baby bedreigen heel ongrijpbaar zijn: allergie, astma, suikerziekte.
Het is niet zeker waar die dingen door veroorzaakt worden - het is gewoon niet zo dat het drinken van koemelk 100% garantie geeft op allergie, en het niet drinken ervan 100% garantie geeft op géén allergie.

Dat ongrijpbare maakt juist dat we er graag grip op willen krijgen, en dat maakt dat we extra openstaan voor vage onderzoeken die suggereren dat er wel eens een aanwijzing zou kunnen zijn dat er mogelijk een factor is die de kans verhoogt op een bepaalde aandoening... dat maakt het allemaal niet makkelijker.

In die zin is de opmerking dat we allemaal groot geworden zijn wél van belang.
Het helpt je een beetje te relativeren. Al die ellende overkomt maar een heel klein deel van de mensen, en zelfs dat is niet zomaar hun eigen schuld.
Sommigen hebben gewoon aanleg voor het een of ander en sommigen hebben gewoon pech.
Dat kan namelijk ook nog: Dat je er niets aan kunt doen. Of, wat veel waarschijnlijker is en wat 99% van de mensen overkomt: Dat het gewoon goed gaat, onafhankelijk van of jij je heel druk maakt of niet.

[ Bericht 5% gewijzigd door mgerben op 28-09-2008 23:14:15 ]
pi_61985215
Tja eetregels het klinkt al zo van: Je moet dit en dit en dat en zus en zo doen dat krijgt je kind geen astma of allergieën allemaal zo angstaanjagend dat moeders(ouders) zich bijna schuldig gaan voelen als zij het anders doen als wat er in het boekje staat.
En zo vreemd ook omdat steeds meer dames bv geven en toch er steeds meer en meer kinderen komen met een allergie? Ra ra ra hoe kan dat dan?

Ik begon volgens iedereen al totaal fout, ik begon meteen met flesvoeding niks borstvoeding proberen oid gewoon de fles voor ons een logische keuze. We zijn er namelijk allebei groot op geworden.
Omdat Isa veel spuugde en juist zij met haar lage gewicht haar voedingen goed kon gebruiken op eigen initiatief de voedingen verdikt met Nutriton. Ging prima.
Vanwege het spugen al snel vast voedsel geïntroduceerd eerst een banaantje dan wat ander zacht fruit en zo door naar groentes dus wederom het boekje niet erbij genomen want dan had ik eerst met groentes moeten beginnen. Maar met Isa ging en gaat het allemaal prima hoor.
Nu eet ze praktisch alles alleen is ze niet zo dol op eigen gekookt eten al word dat iedere week beter, naja zolang ze goed eet en drinkt vind ik het best. Ik zet haar regelmatig eten voor wat ik zelf niet lust of niet mag hebben ik probeer namelijk van haar een goede eter te maken het liefst zo gevarieerd mogelijk.
Gewone melkproducten krijgt Isa nog niet echt,het is vaak wat te zuur en daarvan moet ze spugen (enige wat er wel in gaat is yoghurtdrink met een fruit smaakje), voorlopig krijgt ze dus gewoon opvolgmelk waarvan pap gemaakt word, want melk moet ze niets van weten.

Boterhammen met smeerkaas gaan er goed in hier, vaderlief lust geen kaas dus ik vond dat erg grappig om te zien dat Isa dat wel luste. Overigens zijn er varianten te koop waar weinig zout in zit.
En een beetje vet is toch niet erg? Is juist heel gezond als je het met mate doet, ook die kleine kindjes moeten wat te verbranden hebben.
Weer zoiets als je kindje maar niet dik word .... oke oke maar je kan ook overdrijven met slank eetgedrag.

En waarom je kind geen vlees geven? Oke je bent zelf vegetariër begrijp ik prima maar laat je je kindje daar nu al in meedoen? Wat bied je dan aan als alternatieve voeding? Noten of tahoe ofzo?
ben serieus nieuwsgierig? Ik mag/kan namelijk een hoop niet eten omdat ik een darmziekte heb maar met even veel gemak zet ik dat eten juist voor Isa neer, vind het namelijk stompzinnig om haar iets te ontzeggen zeker als het gezond is voor een opgroeiend kind.
Ik mag/kan bv geen rijst hebben maar Isa eet gewoon rijst met bv een klein beetje saus van de chinees.
(ik kan dat niet eten omdat dan mijn darmen stil komen te liggen)

Verder vind ik dat we elkaar niet zo'n angst aan moeten praten, er word vaak zo panisch gedaan als je een danoontje geeft ipv magere yoghurt....
Een koekje kan ook al niet, neeeee geef maar een rijstewafeltje alsof je van af en toe een koekje een kind met obesitas krijgt, grote kolder in mijn ogen.
Het feit blijft gewoon alles eten met mate, als wij een heel pak lange vingers opeten is dat ook niet goed een hele pot jam eten is slecht, maar af en toe 1 lange vinger of 1 boterham met jam kan echt geen kwaad. Dat is elkaar alleen maar angst aanpraten voor een dik kindje.
En als je zo maar door gaat lopen zeiken tegen een kind over vet en mager heeft hij/zij een eetprobleem in de pubertijd. Alles ontzeggen werkt in mijn ogen alleen averechts.
Mama van Isa en Ties
  zondag 28 september 2008 @ 23:44:18 #41
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_61985497
Wat ik irritant vind is dat er te veel onderzoeken zijn en ze spreken elkaar allemaal tegen, welke moet je nou geloven? Wie heeft de wijsheid in pacht?
Juist daarom zijn wij meer naar ons eigen gevoel gaan luisteren, wat geeft ons een goed gevoel en hoe reageren de kinderen daarop.
Nika reageerd heel goed op borstvoeding dus dat zit wel goed en Demi (3.5) doet het ook heel goed in haar ontwikkeling, loopt in alles zelfs een beetje voor.
Denk dat dat voor veel mensen wel goed zou doen, naar je eigen innerlijke stem luisteren, die heb je niet voor niks, dat heet moederinstinct.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  zondag 28 september 2008 @ 23:57:51 #42
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_61985878
quote:

Kom ik weer aan met m'n humous. Maar echt; humous is lekker, er zit weinig zout en kruiden in, het is mild en kinderen zijn er dol op. Ik ook trouwens. Je haalt het bij de Appie Heijn, het staat bij de eier- en andere salade-meuk.

@ Tearsong; je hebt Charlie en Lola!!!
  maandag 29 september 2008 @ 00:05:01 #43
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61986053
Nou, onderzoeken zijn wel vrij eenduidig hoor. Je moet ze alleen wel kunnen interpreteren.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je naast het opvoeden nog tijd hebt om honderden onderzoeken in abstracte weergave door te worstelen.
Moet je ook niet willen.'Je kind happy maken is veel belangrijker dan gemierenneuk over eten.

Ik denk dat de beste manier bij die innerlijke stem en de combi van feiten ligt.
Teveel suikers zijn niet ok; dat weten we nu. Dus geef je lekker een snoepje of taart, skip dan de zoete dranken.
Taxi is niet gezond, smeerworst ook niet en smeerkaas..tja, kwaad kan het niet, maar er zit ook weer niets nuttigs in.

Melk is een heikel punt. Calcium is ok, en dus is melk best te doen.
Alleen zou ik dat wel rekken, want BV is de beste melk die er is. flesvoeding is ook net zo fantastisch trouwens.
Kijk bij grotere kinderen en melk gewoon uit, niet alleen is het vrij vet, maar het ontneemt ook best de eetlust.
Sommige moeders proppen hun kids vol met melk omdat dat zo gezond zou zijn.
Drink jij maar eens 3 glazen melk en kijk of je nog trek hebt. En trek is belangrijk voor een dreumes, want die moet lekker veel voedingsstoffen binnen kunnnen krijgen.

Lees de verpakkingen; begrijp je niet wat er staat, geef het dan niet.
Eet vers
Matig met snoep
Ga geen dingen weg laten ( vlees, vis of andere groepen )
matig met zoete dranken
Niet teveel fruit ( zijn uiteindelijk ook gewoon suikers en niet gezonder! )
Matig met melk ivm eetlust en vet

Zo moeilijk is het niet.

Overigens wilde ik het vegetarisme nog wel even nuanceren. Onderzoeken tonen wel enige achterstand in ontwikkeling en groei aan bij veganistische en vegetarische kinderen, maar dat verschil is zo klein dat ik me zelf afvraag of het noemenswaardig is.
Wel zijn de ijzer waarden doorgaans behoorlijk laag, maar die kun je rechttrekken met suppletie.
Ik begin er redelijk van overtuigd te raken dat vegetarisme in principe geen probleem hoeft te zijn, mits je als ouders goed onderzoek doet naar de juiste verhoudingen in de voedingen en genoeg alternatieven introduceert. ( evt met suppletie )
Vegetarisme of veganisme onder de 2 jr werd overigens wel afgeraden, ivm duidelijkere achterstand in gewicht en lengte.
  maandag 29 september 2008 @ 00:05:15 #44
105888 renzell
pi_61986060
@ Marlieske; elke dag vlees is voor een volwassen persoon ook niet perse gezond. 1 of 2 keer per week is meer dan voldoende. En een kind van 7 maanden heeft naast moeder- of opvolgmelk nog absoluut geen vlees nodig. Wij zijn er om die reden vrij laat mee begonnen en nog krijgt Julius heel vaak geen vlees bij het eten, maar bijvoorbeeld een hardgekookt eitje, of een stukje vis.
  maandag 29 september 2008 @ 00:06:54 #45
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61986105
quote:
Op zondag 28 september 2008 23:57 schreef renzell het volgende:

[..]

Kom ik weer aan met m'n humous. Maar echt; humous is lekker, er zit weinig zout en kruiden in, het is mild en kinderen zijn er dol op. Ik ook trouwens. Je haalt het bij de Appie Heijn, het staat bij de eier- en andere salade-meuk.

@ Tearsong; je hebt Charlie en Lola!!!

Lusten je kinderen dat ja?
Wat heerlijk, humus is powerfood. Ontzettend rijk aan goede vetten, mineralen en vitaminen.
Humus is het nieuwe pindakaas
  maandag 29 september 2008 @ 00:11:11 #46
105888 renzell
pi_61986180
quote:
Op maandag 29 september 2008 00:06 schreef SHE het volgende:

[..]

Lusten je kinderen dat ja?
Wat heerlijk, humus is powerfood. Ontzettend rijk aan goede vetten, mineralen en vitaminen.
Humus is het nieuwe pindakaas
Het monster verslindt het! Maar íeder kind lust dat, gegarandeerd. Pindakaas trouwens idem. Dat gaat er hier in grooooote potten doorheen. Het zijn vrijwel de enige 2 dingen die hij eet op brood. Wat goed dat het zo goed is !
  maandag 29 september 2008 @ 00:15:34 #47
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_61986267
Demi drinkt nu overigens geen taxi meer en eet zelden nog smeerkaas en smeerleverworst( tss, niemand kan beweren dat ik eigenwijs ben).
Wel nog ontbijtkoek overigens, maar dat vinden we in dit huishouden gewoonweg erg lekker.
Ze drinkt nu overigens wel spa en fruit ( bosvruchten) vertel me aub dat dat wel goed is, dat vind ze heerlijk!!

Maar bedoel meer in factoren als waneer beginnen met vaste voeding ( hier doen we dat met ongeveer 6 maanden), waneer met gewone melk en dan volle, halfvolle of magere? wij eten 3 keer in de week vis ( niet alleen avondeten maar bv tussen de middag lekkere eigengemaakte zalmsalade enz) maar hoorde laatst weer dat dat te veel is voor een jong kind en je het maximaal 2x in de week mag geven.
Welke fruitsoorten zijn nou wel gezond en welke niet, sommige zijn slecht voor de darmen , tanden enz.

En veel voedingssoorten hebben zowel goede eigenschappen als negatieve, waar ga je dan voor?

Met dit soort zaken luister ik dus naar mijn gevoel.
  maandag 29 september 2008 @ 00:40:39 #48
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61986633
De light variant van SPA en fruit is heel goed ( die in pakken )
Maak je geen zorgen over zoetstoffen, er is echt geen enkel bewijs dat ze slecht zijn. Als je ze met mate geeft is er niets aan de hand.

3 keer per week vis is echt ideaal, je hebt geen idee hoeveel plezier je je kids doet. En jezelf ook trouwens.
Veel vis eten reduceert stress met 80! % en zorgt voor verlaging van de cortisol spiegel. De vetzuren zijn natuurlijk ook fantastisch.

Gezondst fruit:

Blauwe bessen + rode druiven ( barstensvol anti oxidanten en polyfenolen )
Citrusfruit
Bananen ( goede kaliumbron )
Appels zijn altijd goed.

Als je je beperkt tot 2 stuks fruit per dag, dan hoef je je over de tandjes geen zorgen te maken.
Daarbij bevatten aardbeien en bessen weinig suikers.

En als je moet kiezen tussen de voordelen tov de nadelen ; neem dan altijd de negatieve op de koop toe.
Pindakaas is bv moddervet, maar de voordelen van deze vetten wegen absoiluut op tegen de nadelen.
  maandag 29 september 2008 @ 00:42:46 #49
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61986676
quote:
Op maandag 29 september 2008 00:11 schreef renzell het volgende:

[..]

Het monster verslindt het! Maar íeder kind lust dat, gegarandeerd. Pindakaas trouwens idem. Dat gaat er hier in grooooote potten doorheen. Het zijn vrijwel de enige 2 dingen die hij eet op brood. Wat goed dat het zo goed is !
Het is niet een beetje goed, het is bijna medicinaal.
Humus is zo'n product wat eigenlijk bovenaan de eetlijst van het CB zou moeten staan, want het is echt de bix onder de kindervoeding. Het is supergezond in alle opzichten.
Helaas kent men humus nog niet zo lang in NL, dus ik denk dat daarom de voedingsadviezen wat dat betreft nog wat achter blijven.
pi_61986977
quote:
Op maandag 29 september 2008 00:42 schreef SHE het volgende:

[..]

Het is niet een beetje goed, het is bijna medicinaal.
Humus is zo'n product wat eigenlijk bovenaan de eetlijst van het CB zou moeten staan, want het is echt de bix onder de kindervoeding. Het is supergezond in alle opzichten.
Helaas kent men humus nog niet zo lang in NL, dus ik denk dat daarom de voedingsadviezen wat dat betreft nog wat achter blijven.
Ook heel geschikt om rauwe groente in te dippen, hummus. Lekker Renzell, heb je het weleens zelf gemaakt? Is heel makkelijk en je kunt eindeloos varieren met verse kruiden enzo.
Is het trouwens niet irriterend voor gevoelige peuterdarmen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')